olafmol schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Anyway, als ik me niet vergis past bv NT world per kwartaal hun index aan, dus als EU bedrijven het tov VS beter gaan doen dan verschuift dit toch ook automatisch, dat het is het hele idee toch?
Dat vind ik niet bepaald passief, zie ook TS, bij een doemscenario niks doen of gaan cashen.
olafmol schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Anyway, als ik me niet vergis past bv NT world per kwartaal hun index aan, dus als EU bedrijven het tov VS beter gaan doen dan verschuift dit toch ook automatisch, dat het is het hele idee toch?
Dat is het idee inderdaad, gewoon de hele markt volgen waarbij de index zich automatisch gaat aanpassen. Het is juist mooi dat je hier niet over hoeft na te denken, dat is de essentie van het passief beleggen. Mij inziens maak je bij passief beleggen de volgende beslissingen in eerste instantie.
- Waarin ga ik beleggen
De meeste gaan hier voor 100% aandelen in de context van dit topic, maar dat is het stuk wat ze beleggen. Veel mensen in Nederland houden daarnaast deposito aan of spaargeld, want is stabieler dan obligaties.
- Hoeveel ga ik ik beleggen
Veel mensen hebben een hoop geld op de spaarrekening als ze willen gaan beleggen. Je moet bepalen hoeveel je direct wil gaan inleggen van dit geld.
- Ga ik maandelijks inleggen en hoeveel?
Op basis hiervan kan je ook een automatische inleg doen bij Meesman, IBKR of NT fondsen via de bank.
- Welke wereldwijde index ga ik volgen?
Elke paar jaar
- Kan ik kosten besparen? @
Martinez- is erachter dat inderdaad kan.
En na 15-20 jaar komen de volgende vragen, dat komt nog wat te weinig naar voren.
- Hoe ga ik cashen?
Ik vind het altijd wel mooi om te zien hoe we het voor elkaar krijgen om zo'n topic vol te schrijven, terwijl in de TS eigenlijk bijna alles naar voren komt