EDIT: even de TLDR samenvatting van mijn (onderbouwde?) visie over Lump sum (LSI) vs periodiek (DCA):
- LSI doet het - beurswaarderingen negerend - in 67% van de gevallen beter dan DCA
- Als LSI het beter doet dan DCA is dat gemiddeld 1% a 2% meer rendement
- Als er een verlies is, kan DCA dit verlies significant berpeken (tot 45%)
- Bij hoge beurswaarderingen is de kans groter dat DCA het beter doet (exacte kwantificering bij welke waardering zeer ingewikkeld).
Bij de cumulatieve voorwaarden 1) hoge beurswaardering en 2) risico-averse houding vind ik DCA een zéér goede overweging wanneer er plots een groot bedrag vrij komt dat je wilt investeren.Pistachenootje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 01:24:
[...]
Als je zou willen aantonen dat mijn conclusie niet klopt zou je de data opnieuw moeten analyseren zonder die bewuste periode. Ik vermoed dat je dat niet gaat doen dus kunnen we proberen tot aannemelijke conclusies komen met de gegevens die we hebben.
Ik vat even onze discussie samen:
- Artikel komt met data gedreven conclusie
- Jij stelt dat de conclusie alleen gedreven wordt door outlier data (30+ CAPE)
- Je onderbouwing is o.a. 'het blote oog':
In de data onder 30 is er namelijk met het blote oog geen verband te zien.
En nu is het 'aan mij om aan te tonen dat je conclusie niet klopt?

.
Zo werkt dit niet. Als je iets stelt, moet je het onderbouwen. Dataplots analyseren met je blote oog horen daar wat mij betreft niet bij...
Volgens mij maak je daarnaast een fundamentele vergissing bij het begrijpen van de analyse. Je lijkt te stellen dat de regressielijn het fundament is en dat er dus een lineair verband gesteld wordt tussen CAPE en effect van DCA strategie.
Als je het artikel goed bekijkt zie je dat er bepaalde CAPE bandbreedtes zijn uitgesloten omdat er onvoldoende data voor is. De bandbreedte CAPE 21 -> 25.99 is op eigen merites beoordeeld. Als je sec deze dataset neemt en
niet kijkt naar CAPE > 30 zie je dat bij deze CAPE de 15 jaar DCA strategy 7 van de 10 keer 'wint' (gebaseerd op de data van 1950-2015).
Luskin noemt zelfs overigens ook expliciet dat de data niet lineair is. Zie bijv:
https://jonluskin.com/wp-...ith-DCA-II-content-v3.pdf/f/image/3O3HiAGjaoxxhiCepL4VcVnQ.png?f=fotoalbum_large)
Nee dat verwacht ik niet. Maar ik verwacht dat wij, die wel de kennis van 2015-nu hebben, dit meenemen in onze conclusies. En dan zien we dat een hoge CAPE nog steeds tot zeer goede beursresultaten heeft geleid. Dit zou de statistische relatie in de data nog zwakker maken dan die al is.
Dat is een terecht punt. Het zou zomaar kunnen dat er een verschuiving is naar een hogere CAPE waarde waarbij DCA wint. Dat betekent echter niet dat het fundamentele principe wijzigt (hogere CAPE, hogere kans dat DCA 15j beter uitpakt).
Die 9 jaar aan data kan een sterk effect hebben doordat:
- de CAPE zeer hoog was (meerdere periodes boven de 30)
- de S&P 500 resultaten resultaten zeer hoog waren (zo'n 15% CAGR)
- de eerder gevonden relatie al zwak was.
Dat is een terecht punt. Het zou zomaar kunnen dat er een verschuiving is naar een hogere CAPE waarde waarbij DCA wint. Dat betekent echter niet dat het fundamentele principe wijzigt (hogere CAPE, hogere kans dat DCA 15j beter uitpakt). Maar ook hier: dit is een aanname (die ik deel), die pas goed onderbouwd is als iemand de moeite neemt om het te kwantificeren.
De waarderingen voor de rest van de wereld en small caps zijn flink lager dan voor de S&P 500. Stel je hebt een portfolio met 70% world, 10% small cap, 10% EM en 10% Europa voor home bias, dan zit je voor minder dan de helft in de S&P 500. Dan zijn de hoge waarderingen dus niet meer zo'n probleem.
A ) zit je voor 50% in de markt die onderzocht is
B ) niet kwantificeerbaar door mij, maar op andere beurzen zijn er ook goede en slechte periodes. Dat daar dan andere (lagere) CAPE getallen bij horen kan. Maar neemt ook niet weg dat het principe hetzelfde zou kunnen zijn.
Samenvattend denk ik overigens dat het prima is om mensen te waarschuwen dat de hoge waarderingen van de S&P 500 waarschijnlijk lagere resultaten voorspellen maar ik zou zelf nog steeds lump sum i.p.v. DCA aanraden, tenminste voor de mensen die dat psychologisch aankunnen.
Overigens mocht je meer willen lezen over de optimale periode voor DCA dan is dit artikel mogelijk interessant:
http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm
Ik denk dat het goed is om daar nog 2 dingen aan toe te voegen:
1) Hoeveel voordeel haar je statistisch nu uit LSI tov DCA? Want het blijft een 'risk-reward' vraagstuk. Ik lees vaak dat LSI beter is, maar zie zelden dan
hoeveel beter. Volgens Luskin varieert de outperformance tussen de
0.9% - 3.5% in zijn scenario set-up.
Volgens het Vanguard onderzoek zit het ongeveer op 1,2% - 2,2% (
https://corporate.vanguar...rarily_hold_your_cash.pdf)
2) Als LSI het minder goed doet: hoe groot is dan je risico? In deze analyse met als scenario 100k inleg LSI of 12maanden DCA, vanaf 1926 tot 2018, was er in ongeveer 40% een verlies. Als het eindresultaat onder de 100k was (dus een verlies), was het LSI verlies 15,5% en het DCA verlies 7,9%.
https://awealthofcommonse...-cost-averaging-decision/
Dat lijkt me wel een belangrike nuance. Want zo worden de conclusies voor mij als volgt:
- LSI doet het overall (dus los van CAPE etc) in 67% van de situaties beter dan DCA (zie beroemde Vanguard onderzoek hierboven gequote)
- Als LSI het beter doet tov DCA zit dit gemiddeld zo rond de 1 a 2% rendement
- Als er op de totale portefeuille in de gemeten periode een verlies is, verlaagt DCA het verliesrisico (tot bijna 50%)
- Hoewel ik het eens ben dat het exact kwantificeren van de CAPE invloed op DCA/LSI moeilijk is, vind ik het wel overtuigend dat bij een hogere CAPE de kans groter is dat DCA het beter doet. Welke CAPE dat dan exact is, is inconclusive bij het gebrek aan recente analyses met voldoende marktspreiding.
[
Voor 5% gewijzigd door
Requiem19 op 21-02-2025 13:52
]