Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Maar er zit wel een punt in de post. Er wordt vaak tot op tienden van een promille vergeleken wat de kosten van beleggen zijn, terwijl de kosten voor de basis-betaalrekening niet worden bekeken. Als dat een euro per maand scheelt, dan komt dat overeen met 0,04% over 30k gemiddeld belegd vermogen. Dus het is krom als je wel zou kijken naar die 0,04% verschil, maar de kosten van de verplichte betaalrekening negeert.
Klopt inderdaad wel, maar de standaard bank kosten blijft moeilijk vergelijken omdat mensen al vaak een betaalrekening bij 1 bepaalde bank hebben, en dat dus niet mee rekenen als kosten om te beleggen :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
YakuzA schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Klopt inderdaad wel, maar de standaard bank kosten blijft moeilijk vergelijken omdat mensen al vaak een betaalrekening bij 1 bepaalde bank hebben, en dat dus niet mee rekenen als kosten om te beleggen :P
Dat begrijp ik. Maar als dan overwogen wordt om van bank te wisselen, dan zou ik dat toch wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Trishul schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:52:
Weet niet hoe dat bij andere banken zit, maar bij ABN kom je al gauw in aanmerking voor 'Preferred Banking' waardoor je iets van 20% korting krijgt op je maandelijkse kosten betaalpakket en cc. Ik betaal nu geloof ik €5,85 per maand voor basispakket en goldcard.
tsja dit vertroebelt de discussie alleen maar. en 20% is niet veel.
Mijn huisbank is gratis (Revolut) en mijn broker (IBKR) is behoorlijk goedkoop.

Eigenlijk moet je niet vast willen zitten aan een bank omdat daar je aandelen, hypotheek, of betaalrekening zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Weet niet hoe dat bij andere banken zit, maar bij ABN kom je al gauw in aanmerking voor 'Preferred Banking' waardoor je iets van 20% korting krijgt op je maandelijkse kosten betaalpakket en cc. Ik betaal nu geloof ik €5,85 per maand voor basispakket en goldcard.
Dat betaal je bij Abn Amro ook voor een gewoon basispakket + creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
Edit: net ingelogd en ik zie dat de korting €2,30 per maand is, dus dat is meer dan 20%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Trishul schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Edit: net ingelogd en ik zie dat de korting €2,30 per maand is, dus dat is meer dan 20%.
Dat is het prijsverschil tussen de reguliere creditcard en de gold card.

De grap is, de 'Preferred Banking' gold card korting is juist een mechanisme voor targeted upsell. Klanten kiezen zo eerder voor die gold card dan voor een vaak goedkopere kaart van een concurrent.

Hoe dan ook, de korting verlaagt de prijs van het basispakket niet, en dat maakt het voor de kosten van beleggen niet relevant :)

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 29-01-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 22:28
Zr40 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Dat is het prijsverschil tussen de reguliere creditcard en de gold card.

De grap is, de 'Preferred Banking' gold card korting is juist een mechanisme voor targeted upsell. Klanten kiezen zo eerder voor die gold card dan voor een vaak goedkopere kaart van een concurrent.

Hoe dan ook, de korting verlaagt de prijs van het basispakket niet, en dat maakt het voor de kosten van beleggen niet relevant :)
Ik zie inderdaad nu dat je gratis upgrade krijgt vanaf normale cc bij PB. Maakt niet uit voor mij verder, wordt nog steeds gebruikt hier. Wel netjes van ABN dat ze vanuit zichzelf de korting gaven ergens vorig jaar zomer. Heb wel eens anders gezien...

[ Voor 7% gewijzigd door Trishul op 29-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:00
Shutdown98 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:05:
Ik vind de "wereld" index van een NT, Axiam etc. Wel heel erg op de USA leunen. Vaak rond de 70%.
Nou zal het zo zijn dat het feitelijke gewicht wel in die hoek ligt, maar het lijkt me dat Europe, Azie, Australie/Nieuw Zeeland etc wel wat onderbelicht zijn en ik heb de neiging daar wat extra in te willen doen om een wat andere balans te krijgen.
Zijn er fondsen die ik dan echt even moet bekijken?
Ik heb nu de 90-10% verhouding van NT.
Wie is er uiteindelijk begonnen met NT Europe en waarom?
Hoe zijn de ervaringen?
Zelf ben ik sinds enige tijd bezig met de NT fondsen in de "klassieke" verhouding 80 world - 10 EM - 10 SC maar denk erover om een deel NT Europe erbij te nemen.

Hiermee volg je inderdaad niet exact de Marketcaps verhouding maar verleg je de zwaarte iets meer naar Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51
Johan-1986 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Wie is er uiteindelijk begonnen met NT Europe en waarom?
Hoe zijn de ervaringen?
Zelf ben ik sinds enige tijd bezig met de NT fondsen in de "klassieke" verhouding 80 world - 10 EM - 10 SC maar denk erover om een deel NT Europe erbij te nemen.

Hiermee volg je inderdaad niet exact de Marketcaps verhouding maar verleg je de zwaarte iets meer naar Europa.
Wat is je vraag? Het werkt natuurlijk hetzelfde als elk ander NT fonds.
Verder is het natuurlijk een 'gokje' om meer in Europa te beleggen dan volgens de marketcap terecht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Ik begrijp dat het op dezelfde manier werkt.
Waar ik op doel is waarom heb je uiteindelijk de afweging gemaakt om het wel//niet te doen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Johan-1986 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:20:
Waar ik op doel is waarom heb je uiteindelijk de afweging gemaakt om het wel//niet te doen etc.
Uiteindelijk is het de vraag waarom je verwacht dat Europa het beter gaat doen dan de rest. Door af te wijken bouw je een tilt naar Europa toe en volg je niet meer de marktkapitalisatie op wereld niveau. En hoe ga je die tilt bijhouden? Jaarlijks evalueren of de tilt nog in de juiste verhouding is, of is het een eenmalige keuze?

Je gaat daar mee een stapje richting de actieve kant toe, en voegt een stukje home bias (thuismarktvoorkeur) toe aan jouw strategie/portefeuille.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:29
Qwerty-273 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Uiteindelijk is het de vraag waarom je verwacht dat Europa het beter gaat doen dan de rest. Door af te wijken bouw je een tilt naar Europa toe en volg je niet meer de marktkapitalisatie op wereld niveau. En hoe ga je die tilt bijhouden? Jaarlijks evalueren of de tilt nog in de juiste verhouding is, of is het een eenmalige keuze?

Je gaat daar mee een stapje richting de actieve kant toe, en voegt een stukje home bias (thuismarktvoorkeur) toe aan jouw strategie/portefeuille.
En welk percentage tilt ga je toepassen ben ik dan ook wel benieuwd naar. Maar een heel klein beetje, of een significante?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 21:56
7500,- aan inkomsten per maand of 100k aan spaartegoeden tot je beschikking vind ik niet “gauw in aanmerking komen voor preferred banking”. Maar een goede tip, voor wie het aangaat. Als je hiervan gebruik kan maken dan zit je zelfs iets goedkoper bij de ABN tov de Rabo en zou ik het wel overwegen om over te stappen. Nu, niet.

Even met excel rekenen klinkt makkelijker dan het is, als je dit nog nooit hebt gedaan.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Dat betaal je bij Abn Amro ook voor een gewoon basispakket + creditcard.
Als ik nu klant wil worden bij de abn (1 en/of betaalrekening met 2 bankpassen & 1 creditcard) dan kom ik uit op 7,35€ per maand.
3,70 + 1,50 extra pas + 2,15 creditcard.

[ Voor 19% gewijzigd door fissa op 29-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:41
Johan-1986 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Wie is er uiteindelijk begonnen met NT Europe?
Dit is wel te rechtvaardigen vanuit de optiek van home bias. Dit wordt aangeraden door o.a. Vanguard, Ben Felix en Scott Cederburg.

Kan dus prima deel uitmaken van een passieve beleggingsstrategie maar dan moet je de allocatie wel constant houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 30-01-2025 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
Hallo allemaal,

Om hierboven aan te haken. Ik ben ook op zoek naar een goede Europa/STOXX600 ETF, met lage kosten, goede dekking en dividend accumulerend. Dit om iets minder exposure naar USA en Tech te hebben. Aangezien ik in het buitenland woon (en dus geen dividendbelasting kan terugkrijgen) idealiter fondsdomicile in Ierland of op andere locatie waar dit gunstiger uitvalt dat LU.

Zelf gevonden:
Amundi Index Solutions - Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc (LU0908500753)
iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF (DE) EUR (Dist) (DE0002635307)

Maar deze voldoen niet helemaal aan wat ik zou willen.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

squaadgras schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:48:
Hallo allemaal,

Om hierboven aan te haken. Ik ben ook op zoek naar een goede Europa/STOXX600 ETF, met lage kosten, goede dekking en dividend accumulerend. Dit om iets minder exposure naar USA en Tech te hebben. Aangezien ik in het buitenland woon (en dus geen dividendbelasting kan terugkrijgen) idealiter fondsdomicile in Ierland of op andere locatie waar dit gunstiger uitvalt dat LU.

Zelf gevonden:
iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF (DE) EUR (Dist) (DE0002635307)

Maar deze voldoen niet helemaal aan wat ik zou willen.

Alvast dank!
Het overzicht lijstje is hier wel te vinden:
https://www.justetf.com/nl/how-to/stoxx-europe-600-etfs.html
:)

Ook de ISIN's van de acc varianten van de funds die je noemt staan daar bij.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-01-2025 12:59 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
Aangezien ik in het buitenland woon (en dus geen dividendbelasting kan terugkrijgen) idealiter fondsdomicile in Ierland of op andere locatie waar dit gunstiger uitvalt dat LU.
IE domicile is alleen voor US aandelen relevant, aangezien het gaat om een belastingverdrag IE-US met 15% WHT.
Voor de Stoxx 600 is LU ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Prima keuze. De grootste en lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
thys schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:42:
[...]

IE domicile is alleen voor US aandelen relevant, aangezien het gaat om een belastingverdrag IE-US met 15% WHT.
Voor de Stoxx 600 is LU ook prima.
Ah kijk, toch nog maar eens even alle info hierover opsnorren. Wellicht dan gewoon voor de bovenstaande LU gaan dan!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:50:
[...]

Dit is wel te rechtvaardigen vanuit de optiek van home bias. Dit wordt aangeraden door o.a. Vanguard, Ben Felix en Scott Cederburg.

Kan dus prima deel uitmaken van een passieve beleggingsstrategie maar dan moet je de allocatie wel constant houden.
Wordt het werkelijk aangeraden of is het meer zo dat het een bekend fenomeen is dat je eigenlijk juist niet zou willen hebben? Want voor je beleggingen zul je vooral de focus moeten leggen op het beste te verwachten rendement (in Euro's). Los van of dat in Nederland is of in Amerika of waar dan ook. En niet de focus leggen op wat voor jou bekend terrein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rubbergrover1 Wordt werkelijk aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vind ik toch wel opvallend. Omdat dit op het grote geheel zou moeten uitmiddelen. Het zou in mijn optiek niet moeten uitmaken als bv Amerikanen een miljard meer Amerikaanse aandelen hebben en Europeanen een miljard meer Europese aandelen zouden hebben. Het resultaat van beide groepen samen zou dan gewoon gelijk moeten zijn aan het totale resultaat als er geen over-weging zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Zie bijvoorbeeld:
PWL Capital: For Investors, a Little Home Country Bias Goes a Long Way
YouTube: Is Home Country Bias a Mistake? (en klik dan door op de references in de video beschrijving)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Volgens mij is de korting op een betaalrekening bij de ABN al lang afgeschaft? Samen met de meeste andere voordelen zoals korting op de hypotheekrente en lounge toegang op Schiphol. De afgelopen jaren is de maandelijkse bijdrage iig telkens weer een stapje verhoogd. Misschien krijg je enkel nog korting als je een creditcard via de ABN neemt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt me dat er geopolitieke risico's zijn die groter zijn als je belegt buiten je eigen land / economische bondgenoten.

De meeste Westerse beleggers in China zullen het risico van het verlies van hun bezit door inbeslagname door de Chinese overheid niet op 0% inschatten. Voor Chinezen lijkt me dat risico iets kleiner. Vice versa zal het risico voor Chinezen om hun Europese bezittingen te verliezen groter zijn dan voor Europeanen.

Voor Amerikaanse aandelen zullen we als Europeanen de geopolitieke risico's qua eigenaarschap en rechten tot nu toe op praktisch nihil hebben ingeschat, maar inmiddels lijken de risico's daar wel wat groter. Omgekeerd geldt hetzelfde voor Amerikanen die in Europa beleggen.

De risk-reward van een aandeel is dus niet identiek voor alle beleggers wereldwijd, en de optimale portfolio dus ook niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 21:56
fissa schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb even zitten rekenen (met chatgpt) en zoveel verschil is het toch niet?
Rabo rekening met credit card is 5,95 per maand.
ABN dezelfde opzet is 7,35 per maand.

Rabo zelf beleggen is 0,24% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.

ABN zelf beleggen is 0,20% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.

Verder rekent de Rabo nog 0,1% kosten per transactie.
{EDIT} —————————————————
Er is een minimum van 5 euro per kwartaal.
{EDIT} —————————————————

Uitgaande van een beleggingshorizon van 25 jaar waarbij ik 200,- per maand zou willen inleggen met een gemiddeld rendement van 4%.

{EDIT} —————————————————
Rabotransactie zijn onder het minimum van 5 euro per kwartaal, dus automatisch 5x4 is 20 euro per jaar x 25 = 500 euro.
{EDIT} —————————————————

Extra kosten van de ABN betaalrekening tov Rabo is 1,40 per maand. Dat is 16,80 euro per jaar x 25 = 420 euro.

De servicekosten Rabobank zouden over 25 jaar 2618 euro zijn.
Via de abn 2181 euro.
Dit verschil is 437 euro in voordeel van de ABN.
(Uitgerekend via chatgpt en niet gevalideerde vanwege het ontbreken van een wiskunde knobbel)

De extra kosten betaalrekening en CC ABN kan je nagenoeg wegstrepen tegen de extra service kosten Rabo.

{EDIT} —————————————————
Dan heb je de 500 euro die je aan transactiekosten betaald uitgaande van 200 euro inleg pm die je “bespaard”.
{EDIT} —————————————————

Als de berekening enigszins klopt dan is het eigenlijk te verwaarlozen en is overstappen “voor mij niet echt waardevol”.

Natuurlijk is alles koffiedik kijken, want kosten veranderen, zowel voor de beleggings- en betaalrekening.

Of maak ik nu een denkfout en verkeerde berekening?

Overigens wil in investeren in de NT fondsen.
Toch een kleine rekenfout gemaakt. Er is namelijk een minimale fee van 5 euro per kwartaal aan transactiekosten. Kan de originele post niet meer aanpassen dit in de quote hierboven aangepast. Toch een besparing van 500 euro over 25 jaar…

Dat zet mij dan toch weer aan het twijfelen om over te stappen naar de abn (maar dan zal je zien dat de voorwaarden weer veranderen) of toch fitvermogen… keuzes keuzes keuzes.

[ Voor 3% gewijzigd door fissa op 30-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
eamelink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:21:
Het lijkt me dat er geopolitieke risico's zijn die groter zijn als je belegt buiten je eigen land / economische bondgenoten.

De meeste Westerse beleggers in China zullen het risico van het verlies van hun bezit door inbeslagname door de Chinese overheid niet op 0% inschatten. Voor Chinezen lijkt me dat risico iets kleiner. Vice versa zal het risico voor Chinezen om hun Europese bezittingen te verliezen groter zijn dan voor Europeanen.

Voor Amerikaanse aandelen zullen we als Europeanen de geopolitieke risico's qua eigenaarschap en rechten tot nu toe op praktisch nihil hebben ingeschat, maar inmiddels lijken de risico's daar wel wat groter. Omgekeerd geldt hetzelfde voor Amerikanen die in Europa beleggen.

De risk-reward van een aandeel is dus niet identiek voor alle beleggers wereldwijd, en de optimale portfolio dus ook niet :)
Maar tegelijk heb je juist dat als het in jouw regio tegenzit, je dubbel gepakt wordt. Je baan/inkomen staat op de tocht, of je wordt getroffen door bezuinigingen van de overheid of belastingstijgingen, en je aandelen kunnen kelderen. Beetje het Enron-pensioenfonds effect.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij passief beleggen in brede indexen met dca heb je net voordeel bij een portie onzekerheid en volaliteit.

En hoe meer problemen (oorlog, natuurrampen , technologische disruptive,...) hoe meer winst in een kapitalistisch systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 19:46

zit

Ik hoor van iemand die een nieuw account heeft gemaakt bij fitvermogen dat hij een online gesprek moet hebben met iemand. Hebben anderen dit ook gehad? Klinkt bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Van Akker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 04:54
Ik zat vandaag voor de eerste keer ooit samen met een Private banker van een zeer betrouwbare Belgische vermogensbank om €506.000 defensief te beleggen. Ze toonden dat hun obligaties en aandelen (portfolio van 3000 bedrijven) voor 72% in Amerika zaten. Mijn bankier zei letterlijk : tja, weinig Europa, het begint ouderwets te worden.'

Zo jammer toch 😐😐.
eamelink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:21:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37
zit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:29:
Ik hoor van iemand die een nieuw account heeft gemaakt bij fitvermogen dat hij een online gesprek moet hebben met iemand. Hebben anderen dit ook gehad? Klinkt bijzonder
En ze weten zeker dat het geen phishing poging of iets dergelijks is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:44

G83

Bedoel je niet zo'n video verificatie van je identiteit? Dat je met een meisje uit Letland aan het videobellen bent en met je paspoort moet wapperen op commando om te laten zien dat jij het echt bent? Dat heb ik ook ooit gehad, weet niet meer of dat bij fitvermogen was (ben daar inmiddels weg, wil geen klant zijn van GS) of bij Raisin...

Bij mij was het in ieder geval geen phishing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 19:46

zit

G83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Bedoel je niet zo'n video verificatie van je identiteit? Dat je met een meisje uit Letland aan het videobellen bent en met je paspoort moet wapperen op commando om te laten zien dat jij het echt bent? Dat heb ik ook ooit gehad, weet niet meer of dat bij fitvermogen was (ben daar inmiddels weg, wil geen klant zijn van GS) of bij Raisin...

Het is echt een Teams overleg dat is ingepland met een Nederlands persoon. De naam van die persoon is dan weer niet te vinden via Google.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
Dit is tegenwoordig gewoon onderdeel van het identificatieproces...

Zie ook:

https://www.fitvermogen.nl/vragen
Hoe kan ik klant worden?
U wilt vermogen opbouwen bij FitVermogen. Dit is eenvoudig te realiseren in vier stappen onder ‘Rekening openen’.

• Stap 1: U vult uw persoonlijke gegevens in;
• Stap 2: U vult uw adres en bankgegevens in;
• Stap 3: U bevestigt de door u ingevulde gegevens;
• Stap 4: U doet een storting van minimaal € 1,00.
• Stap 5: U plant een videogesprek met één van onze medewerkers voor verificatie van uw identiteit en aanvullende vragen omtrent uw financiële situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Leaguer op 30-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 19:00
zit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Het is echt een Teams overleg dat is ingepland met een Nederlands persoon. De naam van die persoon is dan weer niet te vinden via Google.
Ja had ik ook, was een standaard KYC gesprek, gewoon in een teams call inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
G83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Raisin heeft sowieso identificatie middels videobellen. Maar, dat is met een Duitse partij, die in Duitsland gevestigd zijn. Niet in Letland dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:03
fsfikke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Volgens mij is de korting op een betaalrekening bij de ABN al lang afgeschaft? Samen met de meeste andere voordelen zoals korting op de hypotheekrente en lounge toegang op Schiphol. De afgelopen jaren is de maandelijkse bijdrage iig telkens weer een stapje verhoogd. Misschien krijg je enkel nog korting als je een creditcard via de ABN neemt.
Ik wilde zeggen die lounge toegang klopt niet, maar je hebt helemaal gelijk. Nou nu is die pas helemaal doelloos😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:11
Viel me op dat mijn NT EM orders sinds de 26e bij de ABN niet uitgevoerd zijn maar de NT World van de 26 al wel.

Was me nog nooit eeerder opgevallen dat daar verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:12:
Viel me op dat mijn NT EM orders sinds de 26e bij de ABN niet uitgevoerd zijn maar de NT World van de 26 al wel.

Voor wat het waard is: van mijn maandelijkse order bij ING (van de 24e) is de NT EM ook nog niet uitgevoerd. SC en World wel. Komt vast nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Out.of.Control schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Voor wat het waard is: van mijn maandelijkse order bij ING (van de 24e) is de NT EM ook nog niet uitgevoerd. SC en World wel. Komt vast nog wel.
Hier hetzelfde, maar dan bij Rabo. Toch apart, zal iets bij het fonds zijn. Maar zal inderdaad nog wel komen :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NT EM is de hele week en aanstaande maandag gesloten: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-en.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:12:

Out.of.Control schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:19:
[...]

RoD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Hier hetzelfde, maar dan bij Rabo. Toch apart, zal iets bij het fonds zijn. Maar zal inderdaad nog wel komen :)
Het is Chinees nieuwjaar, de beurzen zijn dicht en daardoor worden de orders van EM later uitgevoerd.

Ah @Zr40 was me nét voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 14:19
Ik ben dit jaar begonnen met beleggen (NT fondsen, 80/10/10% WRLD/SC/EM).
Ik heb ook wat spaargeld.

Optie 1: Als ik mijn netto inkomen en kosten bekijk, dan kan ik zo'n 2000 euro/maand beleggen.

Optie 2: Hier is een alternatief. Als ik een deel van mijn spaargeld, 2000 euro/maand bij de 2000 euro/maand die elke maand overblijft leg, voor 2 jaar voor een totaal van 4000 euro/maand beleggen, en daarna pas constant op 2000 euro/maand beleg, dan zit ik langer in de markt met meer geld. De spaarbuffer daarna is voldoende.

(Er is ook optie 3: lump sum een groot bedrag nu inleggen, maar dat vind ik te risicovol gezien mijn beperkte beleggingservaring.)

Hier is mijn twijfelpunt: Maar als ik kijk naar de P/E van de MSCI World Index (volgens mij onderliggend aan NT World behalve wat ESG uitsluitingen) dan staat die misschien erg hoog, zo rond 23 (https://www.msci.com/indexes/index/990100), ook gezien de relatief hoge rentes, stap ik dan niet te veel hoog in de markt in met Optie 2?

Hoe zouden jullie Optie 1 en Optie 2 tegen elkaar afwegen?

EDIT: Horizon is meer dan 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Thomas M schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:41:

Optie 1: Als ik mijn netto inkomen en kosten bekijk, dan kan ik zo'n 2000 euro/maand beleggen.

Optie 2: Hier is een alternatief. Als ik een deel van mijn spaargeld, 2000 euro/maand bij de 2000 euro/maand die elke maand overblijft leg, voor 2 jaar voor een totaal van 4000 euro/maand beleggen, en daarna pas constant op 2000 euro/maand beleg, dan zit ik langer in de markt met meer geld. De spaarbuffer daarna is voldoende.

(Er is ook optie 3: lump sum een groot bedrag nu inleggen, maar dat vind ik te risicovol gezien mijn beperkte beleggingservaring.)

Hier is mijn twijfelpunt: Maar als ik kijk naar de P/E van de MSCI World Index (volgens mij onderliggend aan NT World behalve wat ESG uitsluitingen) dan staat die misschien erg hoog, zo rond 23 (https://www.msci.com/indexes/index/990100), ook gezien de relatief hoge rentes, stap ik dan niet te veel hoog in de markt in met Optie 2?

Ik mis nog wat jouw uiteindelijke horizon is, als dit lange termijn is dan lijkt de markt nu erg hoog maar over 8 of 15 jaar zal het nog veel hoger zijn waarbij tussentijds ups en downs te zien zijn. Ik zou overigens niet in 1 keer met een heel groot begonnen maar maandelijks een bedrag in een beleggingsfonds storten.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:34
Thomas M schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:41:

Alternatieve optie 3: leg 1000 per maand in en spaar de overige 1000 op voor de eerst volgende dip/crash. (buy the dip)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Teleflubbie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:09:
[...]
Alternatieve optie 3: leg 1000 per maand in en spaar de overige 1000 op voor de eerst volgende dip/crash. (buy the dip)
Nog een optie is alles in bitcoin stoppen. Zullen we het laten bij opties die passen bij het onderwerp en de geest van dit topic?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Definieer dip.

Is dat 20% 30%?
Weet je dat veel mensen dan juist niet durven te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
[...]

Als je er voor de lange termijn in zit, zeg meer dan 10 jaar dan is dat effect te verwaarlozen. Het zal zich namelijk uit gaan middelen in de loop der jaren. Want net zo goed dat je goedkoop bij koopt, zul je ook perioden gaan kennen dat je duur zult moeten bijkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Ik heb een drietal FTEs die ik gebruik, iShares MSCI Europe, iShares MSCI World en Vanguard S&P500. Op twee jaar zijn deze respectievelijk 23,6%, 46,79% en 51,75% gestegen. Daarnaast heb ik nog twee directe aandelen ASTS +301% en Meta +416%.

Nu heb ik al een tijdje het gevoel dat de beurswaardes niet overeenkomen met de realiteit en dag er een correctie zal aankomen. Met de instabiliteit van Trump en andere denk ik dat er een crash zal aankomen.

Zijn er anderen die hetzelfde sentiment hebben? Ik overweeg om nu te verkopen en dan opnieuw te investeren als deze crash er komt. (Weet dat dit gevoelsmatig is). Andere die hetzelfde sentiment hebben?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@tc982 Mn glazen bol is vandaag stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tc982 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:33:
Ik heb een drietal FTEs die ik gebruik, iShares MSCI Europe, iShares MSCI World en Vanguard S&P500. Op twee jaar zijn deze respectievelijk 23,6%, 46,79% en 51,75% gestegen. Daarnaast heb ik nog twee directe aandelen ASTS +301% en Meta +416%.

Nu heb ik al een tijdje het gevoel dat de beurswaardes niet overeenkomen met de realiteit en dag er een correctie zal aankomen. Met de instabiliteit van Trump en andere denk ik dat er een crash zal aankomen.

Zijn er anderen die hetzelfde sentiment hebben? Ik overweeg om nu te verkopen en dan opnieuw te investeren als deze crash er komt. (Weet dat dit gevoelsmatig is). Andere die hetzelfde sentiment hebben?
Zo ongeveer elke week wel, dus ik denk dat je daar echt iets briljants op het spoor bent!

Zie ook:
Miki schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Welkom en leuk dat je deze discussie in 2025 voor het eerst gestart bent :)

Alle voorgaande edities van de afgelopen jaren vind je terug via de zoekfunctie. Goede steekwoorden om de vorige edities op te zoeken zijn o.a. bubbel, dot.com crisis, kan niet goed gaan, staat op klappen/ knappen, bloed in de straten, ik wacht nog met instappen, ik heb mijn huis verkocht en ga huren omdat alle signalen uitwijzen op een crash, Michael Burry zegt,

Succes en meldt ons even wat je zoal gevonden hebt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Ik heb dit gevoel echt bijna nooit. Mijns inzien is het nog nooit zo erg geweest met een land dat de globale economie beïnvloed en laat draaien. Maar goed, ik zal de discussie hier niet voeren. Mijn excuses

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The Third Man
Wees je bewust dat veel van onze indrukken gevormd worden door een commercieel nieuwsmodel dat leeft van het opkloppen en highlighten van alle meest heftige dingen op het wereldtoneel wat ze kunnen rapporteren. Natuurrampen, politieke conflicten, oorlog, bedreigingen voor de toekomst ga zo maar door. Omdat dat een stabiel gehouden maximaal uitgelichte stroom van nieuws is, krijg je snel het idee dat het allemaal erger is dan ooit, sneller verkeerd zal gaan dan ooit, nooit meer wordt zoals vroeger enzovoort. Dat is dus al een compleet scheve voorstelling én als je dan je gevoel gaat vragen wat de toekomst gaat brengen dan ga je als mens zijnde (wij hebben nou eenmaal een slecht vermogen om zoiets goed in te schatten) dat nog eens extra irrationeel versterken. Het is keer op keer gebleken dat dit gewoonweg geen nuttige manier is om je investeringskeuzes op te maken. Zowel qua market timen om in te stappen @Teleflubbie als om uit voorzorg uit te stappen @tc982 . Wees verstandiger dan dat en ga er gewoon stug in of blijf erin en laat het passief (dat is immers het thema hier) op z’n beloop, ongeacht wat je gevoel zegt. Onder voorwaarde dat je beleggingshorizon maar lang genoeg is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

tc982 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:39:
Ik heb dit gevoel echt bijna nooit. Mijns inzien is het nog nooit zo erg geweest met een land dat de globale economie beïnvloed en laat draaien. Maar goed, ik zal de discussie hier niet voeren. Mijn excuses
achja zo is er altijd wel wat. En altijd vinden we het uniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Voor de bedrijven en koersen is zulk soort beleid vaak juist goed. Daarvoor zijn zaken als lage belastingen (bv flink bezuinigen op collectieve uitgaven) en weinig lastige regelgeving (milieu, arbeidsvoorwaarden) ideaal. Nederland is in de Gouden eeuw ook niet rijk geworden door zaken die goed voor de wereld en de gewone mensen waren. En menig industrieel is eind negentiende eeuw ook vooral schatrijk geworden over de rug van de arbeiders. Dus ik zou me voor het idee over de bedrijfsresultaten niet echt zorgen maken over beleid dat als een olifant door de porseleinkast gaat .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Je post dit in het passieve beleggingstopic. Hier doen we niet aan alles verkopen en wachten op de crash. Je vraag past beter in het andere beleggingstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Je post dit in het passieve beleggingstopic. Hier doen we niet aan alles verkopen en wachten op de crash. Je vraag past beter in het andere beleggingstopic.
Tot deze conclusie was ik ook gekomen 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Heb bij Rabobank belegd in nt world.

De order is uitgevoerd op 24febrjan 12:11 voor een gem. prijs van 27,46€. Nu zie ik op Yahoo finances dat de koers op dat tijdstip 27,10€ was.

Klapt Rabobank gewoon een marketorder in? Is in het vervolg handiger om kleinere bedragen te pakken of iets dergelijks?

Dit is dan wel een dure order geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AOC schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:06:

De order is uitgevoerd op 24febr 12:11 voor een gem. prijs van 27,46€. Nu zie ik op Yahoo finances dat de koers op dat tijdstip 27,10€ was.

Klapt Rabobank gewoon een marketorder in? Is in het vervolg handiger om kleinere bedragen te pakken of iets dergelijks?

27,46 is de 23 Jan prijs idd. (Voor 24 feb moet je tijdreizen ;))
Dus waarschijnlijk is die dan al gewoon een dag eerder verwerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-02-2025 18:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
AOC schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:06:

De order is uitgevoerd op 24febr 12:11 voor een gem. prijs van 27,46€. Nu zie ik op Yahoo finances dat de koers op dat tijdstip 27,10€ was.

Ik wil niet heel lullig doen maar ik heb zo het idee dat je niet weet hoe een beleggingsfonds werkt. Beleggingsfondsen kennen namelijk maar één handelsmoment per dag die vast gesteld wordt en dus voor iedereen gelijk is.
Vermoedelijk is de koers die je bekeken hebt nog niet bijgewerkt. De koersen kloppen namelijk altijd, alleen zit er altijd 1 dag tussen tussen de order en het handelsmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 12:35
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Miki schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Ik wil niet heel lullig doen maar ik heb zo het idee dat je niet weet hoe een beleggingsfonds werkt. Beleggingsfondsen kennen namelijk maar één handelsmoment per dag die vast gesteld wordt en dus voor iedereen gelijk is.
Vermoedelijk is de koers die je bekeken hebt nog niet bijgewerkt. De koersen kloppen namelijk altijd, alleen zit er altijd 1 dag tussen tussen de order en het handelsmoment.
Het is overigens zelf beleggen bij de Rabobank, vergeten te melden.

In het rapport staat specifieke datum en tijdstip van wanneer een aandeel is aangekocht en daarmee bedoel ik niet het moment van versturen van de opdracht. Want van opdracht naar uitvoering kost x werkdagen.

Maar omdat er specifieke datum en tijdstip staat ging ik er vanuit dat dit ook het daadwerkelijke tijdstip is. Maar ze pakken met zelf beleggen gewoon 1 handelsmoment op de dag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
AOC schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Het is overigens zelf beleggen bij de Rabobank, vergeten te melden.

In het rapport staat specifieke datum en tijdstip van wanneer een aandeel is aangekocht en daarmee bedoel ik niet het moment van versturen van de opdracht. Want van opdracht naar uitvoering kost x werkdagen.

Maar omdat er specifieke datum en tijdstip staat ging ik er vanuit dat dit ook het daadwerkelijke tijdstip is. Maar ze pakken met zelf beleggen gewoon 1 handelsmoment op de dag?
Het heeft niets met de Rabobank van doen en ook niet met het pakket waarmee je belegd.

Je koopt participaties in een beleggingsfonds, deze worden maar 1x per dag verhandeld. Ieder beleggingsfonds kent een zogenaamde afslagmoment waarop de order moet zijn ontvangen van je broker. Een zogenaamde externe partij stelt de volgende (handels)dag het aantal inkopers en verkopers vast zodat samen met de intrinsieke waarde van de onderliggende aandelen en het aantal in omloop gebrachte stukken de nieuwe koers wordt bepaald. Vervolgens moet de broker deze informatie weer verwerken wat soms ook een dag kan duren al lijkt het tegenwoordig mee te vallen en zelfs al diezelfde dag vastgesteld te zijn.
Beleggingsfondsen kennen ook zogenaamde handelsdagen en feestdagen waarop bij die laatste geen handel plaatsvindt en je order mogelijk pas later opgepakt wordt.

Ik snap dat het allemaal best ingewikkeld is, maar je zou jezelf enorm helpen om te doorgronden wat je aan het doen bent. Blind een blog, site of filmpje volgen is nou niet het beste plan om de aandelenmarkt te betreden. Met een paar avonden inlezen ben je helemaal bij en weet je ook wat je aan het doen bent en waarin je belegd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Had zomaar in mijn hoofd dat het een etf was:) nvm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
De vraag komt hier regelmatig voorbij: de waarderingen zijn nu wel erg hoog, is passief beleggen nu wel een goed idee?

YouTube: The Problem with High Stock Valuations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
Hoe wordt voor een ETF die veel aandelen op een andere beurs bevat de prijs bepaalt terwijl die andere beurs gesloten is?

Dit vroeg ik mij opeens af. Neem als makkelijk voorbeeld even VUSA op de Euronext Ams. Deze volgt de beurstijden van de notering en de handel start om 09:00 uur. Maar alle aandelen binnen deze ETF zijn genoteerd aan een Amerikaanse beurs. Bijvoorbeeld de NYSE welke pas om 15:00 uur nieuwe koersen heeft. Hoe zorgt de markt ervoor dat er tussen 09:00 en 15:00 toch een representatieve koers van de ETF is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

thys schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:35:
Hoe wordt voor een ETF die veel aandelen op een andere beurs bevat de prijs bepaalt terwijl die andere beurs gesloten is?

Dit vroeg ik mij opeens af. Neem als makkelijk voorbeeld even VUSA op de Euronext Ams. Deze volgt de beurstijden van de notering en de handel start om 09:00 uur. Maar alle aandelen binnen deze ETF zijn genoteerd aan een Amerikaanse beurs. Bijvoorbeeld de NYSE welke pas om 15:00 uur nieuwe koersen heeft. Hoe zorgt de markt ervoor dat er tussen 09:00 en 15:00 toch een representatieve koers van de ETF is?
Het is allemaal connected. Voor- en nabeurs handel.
Bedrijven die op meerdere beurzen genoteerd zijn etc.

Verder misschien iets meer voor het gewone beleggingstopic :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@thys de steekwoorden hierbij zijn ‘creation’ en ‘redemption’. De fondsbeheerder regelt het aanbod zodat de prijs uiteindelijk weer gecorrigeerd wordt. Daar zal dus altijd een foutmarge in bestaan wat een klassiek fonds niet heeft. Er bestaat dus ook invalshoek om hier arbitrage op uit te voeren, zie bijvoorbeeld https://www.sciencedirect...abs/pii/S1057521921000806 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:13

In 1 van de video’s van Ben Felix zegt hij dat 90% van de ETF trades beleggers onder elkaar is, en dus maar 10% ‘koerssturing’ door de fondsbeheerder naar aanleiding van de waardestijging of daling van de onderliggende waarde (wat @The Third Man zegt). Bijvoorbeeld tijdens de inauguratie van Trump was de beurs in de USA gesloten maar op de Europese beurzen kon je je S&P500 ETFs gewoon volgens vraag en aanbod tussen beleggers kopen en verkopen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als de beurzen in de VS dicht zijn zijn de futures vaak open. Op die manier kan er toch een waarde bepaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://www.nrc.nl/nieuws...s-flink-verlaagd-a4881442

Interessant artikel in NRC. Zijn er hier forumleden die dit onderdeel maken van hun passieve beleggingen?

ABN heeft aan dat dit bij uitstek iets voor de langere termijn is in verband met lage liquiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Normaal gesproken beleg ik (handmatig) maandelijks de 1e van de maand in de Northern Trust fondsen via Rabobank. Nu weet ik dat deze vandaag gesloten zijn en dat ik bij normaal passief beleggen niet op de prijs hoef te letten.

Met de kennis dat de markt vandaag in een klein dipje is en de verwachting dat de Amerikaanse beurs rood opent wil ik toch een beetje timen om deze dip mee te nemen in de prijs. Rabobank heeft een cut-off time om 12:00. Klopt het dat normaal gesproken (als het fonds niet gesloten) was dat een order vóór 12:00 de prijs van datzelfde dag wordt bepaald en de order de dag erna wordt verwerkt met de prijs van de dag ervóór? Maar aangezien het fonds gesloten is het niet uitmaakt of ik nu vóór 12:00 of na 12:00 order doorzet en de prijs morgen wordt bepaald (en overmorgen verwerkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@disbehave lijkt me geen indexfondsen en dus offtopic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
disbehave schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:04:
https://www.nrc.nl/nieuws...s-flink-verlaagd-a4881442

Interessant artikel in NRC. Zijn er hier forumleden die dit onderdeel maken van hun passieve beleggingen?

ABN heeft aan dat dit bij uitstek iets voor de langere termijn is in verband met lage liquiditeit.
Mijn god, wat een misleidend artikel. Lijkt wel een advertorial. Niks voor dit topic en kijk deze video voor dat je er aan begint: YouTube: The Private Equity Pitch

Ik beleg echt in van alles maar niet in Private equity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 19:01
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Maar we hoever er niet blind voor te zijn? Als beginnend belegger is het voor mij wel rendabel (ben begonnen in WEBN). Deze zie ik nu ook licht dalen dus heb een loss order opgezet mocht hij kelderen. Gaat om een klein bedrag dus zie het als leergeld.

Tegelijkertijd zie ik wel meteen de meerwaarde van echt passief beleggen, dat geeft namelijk veel meer rust dan nu kijken of ik wel of niet moet verkopen. En dat past wel bij passief beleggen.

Maar als je net begint kan dit best een moment zijn je boeltje te verkopen, even te wachten en dan weer te kopen. Ergste geval ben je wat geld kwijt (leergeld), beste geval koop je jezelf goed in als start voor passief beleggen. Dat maakt het passieve ook een stuk rustgevender. Zeker als je met geld belegt dat je kan missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
twowheeler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Maar we hoever er niet blind voor te zijn? Als beginnend belegger is het voor mij wel rendabel (ben begonnen in WEBN). Deze zie ik nu ook licht dalen dus heb een loss order opgezet mocht hij kelderen. Gaat om een klein bedrag dus zie het als leergeld.
Je bent dan gewoon actief aan het beleggen met indexfondsen. Hoort niet in dit topic thuis. Heeft niks te maken met 'er blind voor zijn'.

Mijn tip is om je beter in te lezen over 'time in the market beats timing the market'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Pistachenootje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Je bent dan gewoon actief aan het beleggen met indexfondsen. Hoort niet in dit topic thuis. Heeft niks te maken met 'er blind voor zijn'.

Mijn tip is om je beter in te lezen over 'time in the market beats timing the market'.
Ga ik doen! Ik merk aan mezelf dat ik nog zo weinig had "ingelegd" dat het me rustiger maakt de boel te verkopen en later weer in te stappen. Het is een leerproces, ik zo ook meteen de waarde van grotere spreiding etc.

Ik blijft dit topic volgen! Deze tactiek past nog steeds bij me, misschien moet ik het combineren met wat actiefs. Dat zullen vast meer in dit topic doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
twowheeler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Tegelijkertijd zie ik wel meteen de meerwaarde van echt passief beleggen, dat geeft namelijk veel meer rust dan nu kijken of ik wel of niet moet verkopen. En dat past wel bij passief beleggen.

Maar als je net begint kan dit best een moment zijn je boeltje te verkopen, even te wachten en dan weer te kopen. Ergste geval ben je wat geld kwijt (leergeld), beste geval koop je jezelf goed in als start voor passief beleggen. Dat maakt het passieve ook een stuk rustgevender. Zeker als je met geld belegt dat je kan missen.
Je zou er wel blind voor moeten zijn of voor moeten worden. Het is alleen maar ruis en creëert per definitie onrust.

Als je er voor de langere termijn in zit zeg >10 jaar dan zul je meerdere dalingen en opwaartse bewegingen kennen. Nu de markt proberen te timen is verloren energie, de winstmarge is echt te verwaarlozen omdat je door het periodiek inleggen over een lange termijn je zogenaamde vroege winst zult uitmiddelen. Je zult immers ook perioden gaan meemaken dat je duur moet bijkopen als de markt weer fors aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Je zou er wel blind voor moeten zijn of voor moeten worden. Het is alleen maar ruis en creëert per definitie onrust.

Als je er voor de langere termijn in zit zeg >10 jaar dan zul je meerdere dalingen en opwaartse bewegingen kennen. Nu de markt proberen te timen is verloren energie, de winstmarge is echt te verwaarlozen omdat je door het periodiek inleggen over een lange termijn je zogenaamde vroege winst zult uitmiddelen. Je zult immers ook perioden gaan meemaken dat je duur moet bijkopen als de markt weer fors aantrekt.
Merci, daar heb je gelijk in. Maakt alles in het grote geheel wat minder boeiend. "timen" wordt pas over 10 jaar handig.

Ik ga me nog wat meer verdiepen in de materie. Ik ben nu begonnen bij DeGiro omdat ik te lang tegen beginnen aan heb gehikt.

Nu ik de tools wat meer snap kan ik ze ook wat beter inzetten. Zo wordt het beleggen ook leuker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 00:03
twowheeler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Merci, daar heb je gelijk in. Maakt alles in het grote geheel wat minder boeiend. "timen" wordt pas over 10 jaar handig.

Ik ga me nog wat meer verdiepen in de materie. Ik ben nu begonnen bij DeGiro omdat ik te lang tegen beginnen aan heb gehikt.

Nu ik de tools wat meer snap kan ik ze ook wat beter inzetten. Zo wordt het beleggen ook leuker.
Misschien helpt dit ook: een tijd geleden all-in gegaan op (NT) indexfondsen. En toen ging Putin ineens aan de slag in Ukraine. Stress stress stress. Onze winst over de afgelopen maanden was aan het verdampen. Alles er weer uitgetrokken, en netto niets gewonnen maar ook niets verloren.

Als we alles er gewoon in hadden laten staan hadden we dat verlies dubbel & dwars gecompenseerd door de stijgingen die daarna gewoon weer verder gingen.

Maar wat het ons wel deed realiseren: all-in past niet helemaal bij ons, en dus hebben we daarna ons geld in 3 emmertjes verdeelt: no-risk, medium-risk, en high-risk. En daar hebben we bijpassende vormen van sparen/beleggen gekozen. Met bij de high-risk de aanname dat het compleet kan verdampen/verdwijnen, en dat dat dan geen (grote) negatieve impact op onze plannen en leven heeft. Dat voelt een stuk relaxter moet ik zeggen :) Ja het blijft nog steeds wel spannend om te kijken wat er gebeurt, maar onze tijdslijnen voor high-risk bucket zijn nu minimaal 12 jaar, en daar blijven we ook aan gecommit.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 03-02-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Misschien helpt dit ook: een tijd geleden all-in gegaan op (NT) indexfondsen. En toen ging Putin ineens aan de slag in Ukraine. Stress stress stress. Onze winst over de afgelopen maanden was aan het verdampen. Alles er weer uitgetrokken, en netto niets gewonnen maar ook niets verloren.

Als we alles er gewoon in hadden laten staan hadden we dat verlies dubbel & dwars gecompenseerd door de stijgingen die daarna gewoon weer verder gingen.

Maar wat het ons wel deed realiseren: all-in past niet helemaal bij ons, en dus hebben we daarna ons geld in 3 emmertjes verdeelt: no-risk, medium-risk, en high-risk. En daar hebben we bijpassende vormen van sparen/beleggen gekozen. Met bij de high-risk de aanname dat het compleet kan verdampen/verdwijnen, en dat dat dan geen (grote) negatieve impact op onze plannen en leven heeft. Dat voelt een stuk relaxter moet ik zeggen :) Ja het blijft nog steeds wel spannend om te kijken wat er gebeurt, maar onze tijdslijnen voor high-risk bucket zijn nu minimaal 12 jaar, en daar blijven we ook aan gecommit.
Dit klinkt als een goede tactiek voor mij (ons). We zijn aan het beginnen en niet met een enorm groot vermogen. Ik zou graag de wat meer risicovolle dingen ook willen doen (individuele aandelen etc) maar het passief beleggen als lange termijn spaarplan. Opdelen van risk lijkt me daarin een goede tactiek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
twowheeler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Passief indexbeleggen moet in mijn ogen helemaal niet leuk zijn maar strontvervelend oersaai. Gewoon goed inregelen, liefst automatisch periodiek inleggen en zo weinig mogelijk naar omkijken zodat je tijd over hebt voor echt leuke dingen.
Hoe meer je met beleggen bezig bent hoe meer je in de verleiding zult komen om actieve beslissingen te nemen. Groene pijlen en cijfers, rode pijlen en cijfers, nieuwsitems over aanstaande crashes, het is allemaal ruis. Gewoon stug periodiek inleggen en de tijd gewoon zijn werk laten doen. Dat is hoe je maximaal rendement en plezier eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
tc982 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:39:
Deze meneer denkt er ook zo over:
https://www.businessinsid...cade-of-negative-returns/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:25
Over deze zelfde persoon:

John Hussman probably isn’t someone you want to take investment strategy advice from. The president of the Hussman Investment Trust is seemingly always bearish, even in enduring market rallies, and his Hussman Strategic Market Cycle Fund (HSGFX) is down 55% since December 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:08:
@disbehave lijkt me geen indexfondsen en dus offtopic.
Kan wel indexgekoppeld zijn. Je kunt nl. ook via een beleggingsfonds of ETF in private equity investeren. En daarmee ook in een Private Equity indexfonds passief beleggen. (Bijvoorbeeld de S&P Listed Private Equity Index)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Waarom is de keus voor wereld large/midcap + EM + small cap wel een gebruikelijke strategie binnen indexbeleggen, maar zou de keus voor wereld large/midcap + EM + small cap + private equity ineens off topic zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Waarom is de keus voor wereld large/midcap + EM + small cap wel een gebruikelijke strategie binnen indexbeleggen, maar zou de keus voor wereld large/midcap + EM + small cap + private equity ineens off topic zijn?
Zijn post wat off topic omdat hij niet passief aan het beleggen was (WEBN met stop loss).

Maar ik geloof dat je de verkeerde post hebt gequote.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Mooie ervaring. Bedankt voor het delen.

Wat feedback op de bucket strategie: dat kan veel simpeler; een gedeelte in indexfondsen en een gedeelte in spaargeld/deposito's, al naar gelang je risico tolerantie. Meer heb je niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Pistachenootje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Mooie ervaring. Bedankt voor het delen.

Wat feedback op de bucket strategie: dat kan veel simpeler; een gedeelte in indexfondsen en een gedeelte in spaargeld/deposito's, al naar gelang je risico tolerantie. Meer heb je niet nodig.
Dat is dan dus precies ook onze bucket strategie, KISS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:16:
[...]
Dat is dan dus precies ook onze bucket strategie, KISS ;)
Wat is dan medium risk? NT fondsen = hoog risico. Spaargeld/deposito = laag risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Pistachenootje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Wat is dan medium risk? NT fondsen = hoog risico. Spaargeld/deposito = laag risico.
Haha ja dat is dus bij elkaar geveegd idd, geen onderscheid meer tussen low en mid risk. Naja. Je zou een deposito via Raisin bij een niet NL bank nog als medium kunnen labelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Over het thema ‘risico’ heeft onze guru Ben Felix toevallig recent een kort filmpje gemaakt.

In deze discussie wel aardig om te realiseren dat op de langere termijn een goed gespreide wereld belegging juist een lager risico kan hebben dan obligaties/sparen/deposito’s. Dit heeft vooral met de inflatie te maken. Voorwaarde is wel dat je gedisciplineerd belegt en niet tussentijds verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Kan wel indexgekoppeld zijn. Je kunt nl. ook via een beleggingsfonds of ETF in private equity investeren. En daarmee ook in een Private Equity indexfonds passief beleggen. (Bijvoorbeeld de S&P Listed Private Equity Index)
Huh :? dit is toch een sector-ETF, namelijk de sector die 'in de private equity zit'. Bij private equity investeringen doe jij wat die bedrijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Huh :? dit is toch een sector-ETF, namelijk de sector die 'in de private equity zit'. Bij private equity investeringen doe jij wat die bedrijven doen.
Het is factorbeleggen met indexfondsen. Iets wat volgens de topic start mooi in dit topic past.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
Vanguard fees voor o.a. VXUS omlaag. Voor VXUS van 8 naar 5 bps per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Dat zat er al een tijdje aan te komen, hopelijk komen ze ook met prijsverlagingen voor hun UCITS ETFs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djinga
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 20:02
Hi allen,

Ik wil elke maand 1000 euro investeren. Dit wil ik gaan doen met 900 euro in NT World (NL0011225305) en met 100 euro in NT Emerging Markets (NL0011515424).

Ik heb al redelijk veel gelezen in dit topic. Het bedrag in NT EM is relatief laag. Is dit handig in verband met kosten? Ik hoor graag of jullie nog specifieke tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:02:
[...]
Het is factorbeleggen met indexfondsen. Iets wat volgens de topic start mooi in dit topic past.
Private Equity is geen factor beleggen. Volgens mij heeft @The Third Man het juist: die index is een collectie van bedrijven die actief zijn in de PE sector, zoals bijvoorbeeld Blackstone. Die bedrijven zelf zijn beurs genoteerd, dus geen PE. Zie ook: https://www.spglobal.com/...rivate-equity-index/#data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Djinga schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:26:
Hi allen,

Ik wil elke maand 1000 euro investeren. Dit wil ik gaan doen met 900 euro in NT World (NL0011225305) en met 100 euro in NT Emerging Markets (NL0011515424).

Ik heb al redelijk veel gelezen in dit topic. Het bedrag in NT EM is relatief laag. Is dit handig in verband met kosten? Ik hoor graag of jullie nog specifieke tips hebben.
Wat is je exacte transactietarief? Op basis daarvan kan je pas wat zeggen over wat een handigere strategie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Het klopt dat je bij private equity doorgaans factorbelegt, maar dat doet die index die je noemt helemaal niet. Je slaat nog steeds een stap over. Als jij een private equity investeerder bent, kies jij een of meer bedrijven uit op basis van een bepaalde factor, dus stel je kiest growth dan kies je een startup met een gepatenteerde uitvinding en daar zit veel winst in. Stel je zou daar een growth factor index voor maken, dan zou je dus allerlei startupjes pakken en soortgelijke bedrijven. Helemaal mooi.

Maar wat die S&P index doet, is op de de normale effectenbeurs (dus public equity), bedrijven selecteren die actief zijn als private equity investeerder. En dan niet op basis van 1 factor (want dat doet natuurlijk ook geen enkel groot investeringsfonds) maar gewoon op het standaardverhaal van market cap (kijk maar in de factsheet). Dan investeer je niet in specfiek die startupjes met die ene factor, maar in de algemeenheid naar ratio welk bedrijf het meeste markwaarde vergaart. Die wel 5 factoren kunnen toepassen in hun beleid en misschien wel allerlei eigen strategieen:
Business Focus: be a company whose primary business is private equity investing, as determined by S&P DJI. This includes mezzanine debt, venture capital investing, buy-outs, seed investing, and other forms of principal investing in unlisted entities. In addition, holding companies with significant private equity holdings or specialty companies that have a specific private equity niche in areas such as retailing, energy, or intellectual property commercialization.
Dan wordt het gewoon sectorpicking.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 03-02-2025 21:16 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.