fissa schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Ik heb even zitten rekenen (met chatgpt) en zoveel verschil is het toch niet?
Rabo rekening met credit card is 5,95 per maand.
ABN dezelfde opzet is 7,35 per maand.
Rabo zelf beleggen is 0,24% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.
ABN zelf beleggen is 0,20% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.
Verder rekent de Rabo nog 0,1% kosten per transactie.
{EDIT} —————————————————
Er is een minimum van 5 euro per kwartaal.
{EDIT} —————————————————
Uitgaande van een beleggingshorizon van 25 jaar waarbij ik 200,- per maand zou willen inleggen met een gemiddeld rendement van 4%.
{EDIT} —————————————————
Rabotransactie zijn onder het minimum van 5 euro per kwartaal, dus automatisch 5x4 is 20 euro per jaar x 25 = 500 euro.
{EDIT} —————————————————
Extra kosten van de ABN betaalrekening tov Rabo is 1,40 per maand. Dat is 16,80 euro per jaar x 25 = 420 euro.
De servicekosten Rabobank zouden over 25 jaar 2618 euro zijn.
Via de abn 2181 euro.
Dit verschil is 437 euro in voordeel van de ABN.
(Uitgerekend via chatgpt en niet gevalideerde vanwege het ontbreken van een wiskunde knobbel)
De extra kosten betaalrekening en CC ABN kan je nagenoeg wegstrepen tegen de extra service kosten Rabo.
{EDIT} —————————————————
Dan heb je de 500 euro die je aan transactiekosten betaald uitgaande van 200 euro inleg pm die je “bespaard”.
{EDIT} —————————————————
Als de berekening enigszins klopt dan is het eigenlijk te verwaarlozen en is overstappen “voor mij niet echt waardevol”.
Natuurlijk is alles koffiedik kijken, want kosten veranderen, zowel voor de beleggings- en betaalrekening.
Of maak ik nu een denkfout en verkeerde berekening?
Overigens wil in investeren in de NT fondsen.