Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

Qwerty-273

Meukposter

fissa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
De vraag is natuurlijk; hoeveel pijn doet dit op een horizon van 25 jaar. Maar het feit dat je het verschil in rendement en kosten ziet maakt de keuze er niet makkelijker op.
Om ook mee te nemen, banken en brokers passen hun tarieven (helaas/gelukkig) ook regelmatig aan. Waarmee de verwachting kwa kosten die je vandaag maakt uit de pas kan lopen met die van volgend jaar of volgend decennium. En fondshuizen zullen nieuwe producten blijven introduceren (zoals WEBN en WEBG recentelijk) die ook weer andere tarieven kennen.

Zeker op een langere horizon is het wijs om periodiek de lopende kosten te vergelijken. Dan kom je ook bij de strategie weer uit, wil je zolang in de gekozen beleggingsmix zitten of zou je dat op basis van jouw leeftijd/risicoprofiel ook moeten aanpassen. Stel met de pensioenleeftijd zit je nog steeds 100% in aandelen, wellicht wil je dan liever (deels) overstappen op deposito’s/obligaties voor lager risico en meer gericht op waardebehoud dan rendement maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
VidaR-9 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Exact wat @Coocoocachoo zegt: het doel is niet zozeer uitstel, maar spreiden van risico.

Niet echt passief, maar ik heb voor mezelf ook bepaalde negatieve milestones gedefinieerd waarbij ik juist iets extra zou willen aankopen.
@VidaR-9 Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoeld met 'negatieve milestones', wat houdt je dan precies voor regels/strategie aan? Ben zelf net gestart en heb een plan in mijn hoofd, maar wil ook iets van een reserve-potje achterhouden op het moment dat het er allemaal wat minder rooskleurig voorstaat.

Er zijn vast ook mensen die een (of meerdere) crashes hebben meegemaakt en wat zijn dan nuttige zaken om vooraf voor jezelf vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 08:39
Zelf lees ik geregeld mee op dit topic en daarnaast heb ik ChatGPT gevraagd om te kijken of mijn vraag eerder is voorgekomen, dat lijkt niet het geval te zijn.

Ik geef geen cadeautjes meer op verjaardagen aan neefjes en nichtjes, maar heb een tijdje geinversteerd in mintos als cadeau. Als je 18 jaar zijn, mogen ze 10% er uit halen voor hunzelf of ze mogen kiezen om het nog even te laten staan.

Nu wilde ik dit veranderen naar beleggen. Ik wil ongeveer €35 per maand inleggen, in een ETF die volledige op autoinvest kan.

Wat ik zelf al gevonden heb: (je kunt ook gelijk onderaan gaan, want ABN alternatief lijkt het beste te zijn)
Fitvermogen met GSESA + GSEME:
Voordelen: Je hebt vrijwel geen kosten, minimale inleg is €25 per maand. Divident wordt automatisch herbelegd. 2de rekening is ook mogelijk (ik heb zelf daar ook al een potje). Ook wordt elke maand alles ingelegd, dus ook fractioneel beleggen.
Nadelen; slechts een marktcapitalisatie van 58%. Daarnaast kun je niet minimaal inleggen op GSEME, omdat elk onderdeel €25 vraagt. Dit houd in dat als ik alleen GSESA zou doen, de marktcapitilasatie wel heel laag komt te liggen

Saxo met CARIW + CARIEM
Voordelen: Nog steeds lage kosten, maar iets hoger dan fitvermogen. Volgensmij een prima autoinvest. Automatische herbelegging van divident.
Nadelen; geen fractionele aandelen. Bij €30 kun je de mix ook niet goed voor elkaar krijgen van CARIW + CARIEM.

Interactive brokers met CARIW + CARIEM
Dit is niet mogelijk, gezien ik zelf al een potje daar heb.

Mintos blijven gebruiken
Kan ook niet, ook al een potje, dubbele inschrijving wordt actief geweerd.

ABN basisbeleggen NT World + NT EM + NT SC
Voordelen: Geen transactiekosten (handig bij kleine bedragen) en relatief lage fondskosten. Zeer goede marktcapitalisatie. Fractionele aandelen (volgensmij mogelijk)
Nadelen: Het is €20 per fonds.

Alternatief
Blijf bij ABN, leg maandelijks €35 in voor NT World, autoinvest doet ook kwartaal, en doe 1x in de maand €20 extra en leg dit in NT EM. Doe geen NT SC.

Eigenlijke idee, was dus €35 per maand x 12 = €420 per jaar. Met bovenstaande leg je het volgende in.
€35 x 12 = 420
€20 x 4 = 80

Nadeel is dan wel dat NT EM een beetje groot is. namelijk 19% ipv de 10%, wat geadviseerd wordt op "indexfondsvergelijken.nl". Aan de andere kant zijn mijn neefjes en nichtjes nog jong, dus tijd hebben ze genoeg.

Om 2 vliegen in een klapt te slaan wilde ik die €75 bij ABN claimen, als ik de eerste 4 maanden €150 inleg. Als ik dat alleen in NT World doe in de eerste 4 maanden en daarna overstappen op de 12*€35 en 4*€20. Dan is de balans niet 81/19 maar meer richting 90/10.

Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd? Totale kosten zijn dan € 640,25 over 20 jaar. Als die €75 daar nog afgaat, dan is het "slechts" €565 over 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28:
Zelf lees ik geregeld mee op dit topic en daarnaast heb ik ChatGPT gevraagd om te kijken of mijn vraag eerder is voorgekomen, dat lijkt niet het geval te zijn.

Ik geef geen cadeautjes meer op verjaardagen aan neefjes en nichtjes, maar heb een tijdje geinversteerd in mintos als cadeau. Als je 18 jaar zijn, mogen ze 10% er uit halen voor hunzelf of ze mogen kiezen om het nog even te laten staan.

Nu wilde ik dit veranderen naar beleggen. Ik wil ongeveer €35 per maand inleggen, in een ETF die volledige op autoinvest kan.

Wat ik zelf al gevonden heb: (je kunt ook gelijk onderaan gaan, want ABN alternatief lijkt het beste te zijn)
Fitvermogen met GSESA + GSEME:
Voordelen: Je hebt vrijwel geen kosten, minimale inleg is €25 per maand. Divident wordt automatisch herbelegd. 2de rekening is ook mogelijk (ik heb zelf daar ook al een potje). Ook wordt elke maand alles ingelegd, dus ook fractioneel beleggen.
Nadelen; slechts een marktcapitalisatie van 58%. Daarnaast kun je niet minimaal inleggen op GSEME, omdat elk onderdeel €25 vraagt. Dit houd in dat als ik alleen GSESA zou doen, de marktcapitilasatie wel heel laag komt te liggen

Saxo met CARIW + CARIEM
Voordelen: Nog steeds lage kosten, maar iets hoger dan fitvermogen. Volgensmij een prima autoinvest. Automatische herbelegging van divident.
Nadelen; geen fractionele aandelen. Bij €30 kun je de mix ook niet goed voor elkaar krijgen van CARIW + CARIEM.

Interactive brokers met CARIW + CARIEM
Dit is niet mogelijk, gezien ik zelf al een potje daar heb.

Mintos blijven gebruiken
Kan ook niet, ook al een potje, dubbele inschrijving wordt actief geweerd.

ABN basisbeleggen NT World + NT EM + NT SC
Voordelen: Geen transactiekosten (handig bij kleine bedragen) en relatief lage fondskosten. Zeer goede marktcapitalisatie. Fractionele aandelen (volgensmij mogelijk)
Nadelen: Het is €20 per fonds.

Alternatief
Blijf bij ABN, leg maandelijks €35 in voor NT World, autoinvest doet ook kwartaal, en doe 1x in de maand €20 extra en leg dit in NT EM. Doe geen NT SC.

Eigenlijke idee, was dus €35 per maand x 12 = €420 per jaar. Met bovenstaande leg je het volgende in.
€35 x 12 = 420
€20 x 4 = 80

Nadeel is dan wel dat NT EM een beetje groot is. namelijk 19% ipv de 10%, wat geadviseerd wordt op "indexfondsvergelijken.nl". Aan de andere kant zijn mijn neefjes en nichtjes nog jong, dus tijd hebben ze genoeg.

Om 2 vliegen in een klapt te slaan wilde ik die €75 bij ABN claimen, als ik de eerste 4 maanden €150 inleg. Als ik dat alleen in NT World doe in de eerste 4 maanden en daarna overstappen op de 12*€35 en 4*€20. Dan is de balans niet 81/19 maar meer richting 90/10.

Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd? Totale kosten zijn dan € 640,25 over 20 jaar. Als die €75 daar nog afgaat, dan is het "slechts" €565 over 20 jaar.
toon volledige bericht
Wat is nu precies je vraag? ik haal dat niet uit je post.
Wil je (meerdere) beleggingsaccounts aanmaken op naam van je neefjes/nichtjes en tegelijkertijd ook advies over de ETF's/fondsen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
de Peer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Wat is nu precies je vraag? ik haal dat niet uit je post.
Wil je (meerdere) beleggingsaccounts aanmaken op naam van je neefjes/nichtjes en tegelijkertijd ook advies over de ETF's/fondsen?
Het probleem waar ik tegenaan liep, is dat met heel klein geld, het beleggen in ETF's lastig wordt, omdat je geen fractionele ETF's kunt kopen of dit niet geautomatiseerd kan.
Met mijn huidige uitzoek werk, kun je dus een goede balans vinden tussen autoinvest en lage kosten met brede marktkapitalisatie bij de ABN-AMRO.

Alleen ben ik ook niet zo goed onderlegd dat ik mogelijk veel betere opties over het hoofd zie! Of is mijn uitzoekwerk wel goed geweest?

[ Voor 6% gewijzigd door DJustin op 24-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@DJustin je zal als je op naam van het kind/neefje/nichtje wilt beleggen tegen het punt aan lopen dat in de meeste gevallen de rekening alleen geopend kan worden door een ouder of wettelijk vertegenwoordiger. En dat er vervolgens alleen geld op gezet kan worden door de ouders, wettelijk vertegenwoordigers of de grootouders. Andere familiebanden om direct geld te kunnen storten worden vaak niet toegelaten (complex AML onderzoek - dus te veel kosten voor de uitvoerende partij). Dan zal je dus het geld moeten geven aan het kind/neefje/nichtje of de ouders, waarbij je dan er vanuit moet gaan dat zij dat inderdaad beleggen/storten op de aangegeven manier door jou.

Wil je het beleggen op jouw eigen naam dan een platform zoeken die potjes ondersteund, of zelf met Excel (of welke spreadsheeter dan ook) aan de slag gaan om het bij te houden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Het probleem waar ik tegenaan liep, is dat met heel klein geld, het beleggen in ETF's lastig wordt, omdat je geen fractionele ETF's kunt kopen of dit niet geautomatiseerd kan.
Met mijn huidige uitzoek werk, kun je dus een goede balans vinden tussen autoinvest en lage kosten met brede marktkapitalisatie bij de ABN-AMRO.

Alleen ben ik ook niet zo goed onderlegd dat ik mogelijk veel betere opties over het hoofd zie! Of is mijn uitzoekwerk wel goed geweest?
Moet je die 2 zaken niet loskoppelen?
-Beleggen (voor jezelf) met iets grotere bedragen, zodat je ook die problemen met kleine aankopen niet hebt.
-Geld schenken als ze 18 zijn.

Want hoe zie je het voor je dat 'zij' er geld uit mogen halen, uit jouw account of account op hun eigen naam? Volgens mij moet je eerst even hier over nadenken.

Het idee is wel erg goed en leuk natuurlijk, maar praktisch moeilijk uitvoerbaar volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-01-2025 10:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:38:
omdat je geen fractionele ETF's kunt kopen.
Een beleggingsfonds (zoals de NT fondsen) doen inderdaad standaard fractionele participaties.

Een ETF doet dat in beginsel niet, maar er zijn voldoende brokers die wel die mogelijkheid aanbieden. Bijvoorbeeld IBKR biedt dat aan sinds 2022 voor een hele lap Europese aandelen en ETF'en.
https://investors.interac....com/en/index.php?f=53148
https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=45721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtrierum
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-04 20:16
Qwerty-273 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
@DJustin je zal als je op naam van het kind/neefje/nichtje wilt beleggen tegen het punt aan lopen dat in de meeste gevallen de rekening alleen geopend kan worden door een ouder of wettelijk vertegenwoordiger. En dat er vervolgens alleen geld op gezet kan worden door de ouders, wettelijk vertegenwoordigers of de grootouders. Andere familiebanden om direct geld te kunnen storten worden vaak niet toegelaten (complex AML onderzoek - dus te veel kosten voor de uitvoerende partij). Dan zal je dus het geld moeten geven aan het kind/neefje/nichtje of de ouders, waarbij je dan er vanuit moet gaan dat zij dat inderdaad beleggen/storten op de aangegeven manier door jou.

Wil je het beleggen op jouw eigen naam dan een platform zoeken die potjes ondersteund, of zelf met Excel (of welke spreadsheeter dan ook) aan de slag gaan om het bij te houden.
Ik heb over dit onderwerp ook weleens nagedacht. Al die kindercadeautjes zijn vaak weggegooid geld terwijl het enerzijds qua kosten oploopt en anderzijds als je dat over alle jaren zou opsparen en investeren, het op hun 18e opeens een onwijs leuk bedrag zou zijn.

Ik vind het alleen lastig om daar handen en voeten aan te geven. Welke platform heeft de mogelijkheid om op die manier potjes te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJustin
Ik "beleg" voor ze. Het geld blijft op mijn naam en ik doe een schenking op hun 18de. Dat zal ruim onder de €2.418 liggen.

Het idee van mij is dat ze op elke verjaardag van hun er herrinnerd aan worden, dat hun cadeautje niet NU/NU er is, maar dat die ligt te wachten totdat ze 18 zijn.
Daarnaast maak ik het mijzelf er makkelijk vanaf, dat ik niet naar de winkel hoef om cadeautjes te kopen. :9 Ik heb dit al gedaan met mintos, is helaas gestrand, maar dat vonden ze toen al erg leuk. Op elke verjaardag mochten ze "kijken" hoeveel ze al gespaard hadden.

Op het moment dat ze 18 zijn, hoop ik ook dat ze dan zien, dat je met sparen/beleggen wel beste bedragen kunt sparen. Stel er zit over 5 jaar €3000 in de pot, dan mag mijn oudste nichtje dus 10% "claimen" Dan is een cadeau van €300.

Die €300 betaal ik dan gewoon van mijn privé spaargeld en laat het geld lekker op/in de ETF staan. Dit doe ik elke keer, todat alle neefjes en nichtjes 18 of ouder zijn geworden. (dat duurt nog 18 jaren)

Als de laatste het geld claimt, staat er misschien €15.000 in dat potje. Zij mag dan €1500 "claimen". Ook dat betaal ik dan uit privé spaargeld en vervolgens heb ik zelf die €15.000 om iets mee te doen.

Als er om een of andere reden een calamiteit is, dan is en blijft het geld dus wel van mij. Maar dat wil ik mijn neefjes en nichtjes niet aandoen, maar externe factoren heb je niet altijd in de hand. Maar dat zij dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dtrierum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Ik heb over dit onderwerp ook weleens nagedacht. Al die kindercadeautjes zijn vaak weggegooid geld terwijl het enerzijds qua kosten oploopt en anderzijds als je dat over alle jaren zou opsparen en investeren, het op hun 18e opeens een onwijs leuk bedrag zou zijn.

Ik vind het alleen lastig om daar handen en voeten aan te geven. Welke platform heeft de mogelijkheid om op die manier potjes te maken?
Ja best een leuk concept. zou handig zijn als het wel op je eigen naam staat maar dat je dan je neefje/nichtje een toegangscode kunt geven ofzo zodat ze zien hoe hun potje groeit. En dat je dan zelf op hun 18e het over maakt. Wel vrijblijvend dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJustin
Dtrierum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ben hier mee begonnen, toen ik een leuke speelgoedvrachtwagen had gekocht voor mijn 3 jarige neefje. Die zat toen tot zijn oksels in de het plastic speelgoed en vervolgens wilde ik het cadeautje geven, zegt die; Zet maar daar neer.

Hij heeft het cadeautje die middag niet eens open gemaakt en de hoeveelheid "polyethyleen" waar die zich in begaf was echt beschamend....

Maar ontopic:
Wat zou voor dit concept de beste keuze zijn? Ik heb al potjes voor mijzelf met bedragen die groot genoeg zijn om problemen met fracties te voorkomen.
Hun mogen inderdaad "kijken" op hun verjaardag! Dat is het cadeautje... Ook grafiekjes gaat de 14 jarige nichtje nu wel goed op en dan merk je wel een bepaalde intresse en waardering, zoals "hoeveel heb ik dan als ik 18 ben" of "dan kan ik 2 rijlessen betalen" of "kan ik ook doorsparen bij jouw".

Ik denk dat misschien meer tweakers dit hebben. Daarom zoek ik een goed en makkelijk platform. Ik inversteer nu misschien wat uren er in, maar ik hoef vervolgens aankomende jaren nooit meer door winkels te dolen, terwijl je altijd een leuk cadeau hebt!

[ Voor 28% gewijzigd door DJustin op 24-01-2025 10:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

en vervolgens heb ik zelf die €15.000 om iets mee te doen.
Nouja je belegt vooral voor je zelf als ik het zo lees, en zij mogen een klein graantje mee pikken volgens jouw spelregels. Ik denk dat de beleving dan toch een stuk minder is dan een eigen potje zien groeien. Want nu kijken ze (op hun verjaardig) vooral mee hoe jouw pot geld groeit.
Ook grote kans dat de neefjes en nichtjes nogal verschillende bedragen kunnen cashen.

Nog altijd beter dan jaarlijks plastic prul schenken natuurlijk!

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 24-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Helemaal mee eens....

Alleen:
- Als ik ze er 10% uit laat halen en ik stort 10% minder per maand, dan heb ik het gezeur met fractionele aandelen weer en dat ik het minimale bedrag van de NT EM €20 niet haal.
- Zij mogen kiezen vanaf hun 18de of ze het opnemen of niet. Theoretisch kan ik ook alles er af halen en privé het geld weer terug storten (zodat ik het fractionele en het minimale bedrag blijf halen). De keuze van geld geven van privé spaargeld is dan makkelijker.
- Als zij dus vinden dat de markt slecht is kunnen ze wachten. Bijvoorbeeld ze worden 18 precies in het midden van de volgende pandemie, dan kunnen ze kiezen om te wachten.

- Daarnaast heb ik hun eigen potje overwogen, maar dan haal je de 20 euro per maand nooit, helemaal niet als je NT World + NT EM wil doen en je hebt nu al 10 neefjes en nichtjes. Wordt een dure aangelegenheid als je dat wel wilt halen. Daarnaast kan ik dan de regie niet houden, want je mag voor neefjes en nichtjes niets openen. Dan moet ik mijn broers en zussen stimuleren, waarbij sommige het openen van een spaarrekening al complex vinden. :P

- En ja, grote kans dat er verschillende bedragen worden gecashed. Maar ook op verschillende momenten. Over 18 jaar is een rijles duurder dan over 5 jaar (hoop ik dan maar). Maar ze mogen kiezen op hun 18de. Ga ik dit geld gebruiken voor rijlessen of koop ze een veelste dure scooter. Of ze kiezen om zelf een rekening te openen en door te gaan met ETF's.

Nadeel voor hun is, dat ik de regie blijf houden. Dus ze kunnen nooit aanspraak maken, als ik overlijd of psychisch nukken begin te krijgen, of plotseling een grote schuldeiser heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:19:
Helemaal mee eens....

Alleen:
- Als ik ze er 10% uit laat halen en ik stort 10% minder per maand, dan heb ik het gezeur met fractionele aandelen weer en dat ik het minimale bedrag van de NT EM €20 niet haal.
- Zij mogen kiezen vanaf hun 18de of ze het opnemen of niet. Theoretisch kan ik ook alles er af halen en privé het geld weer terug storten (zodat ik het fractionele en het minimale bedrag blijf halen). De keuze van geld geven van privé spaargeld is dan makkelijker.
- Als zij dus vinden dat de markt slecht is kunnen ze wachten. Bijvoorbeeld ze worden 18 precies in het midden van de volgende pandemie, dan kunnen ze kiezen om te wachten.

- Daarnaast heb ik hun eigen potje overwogen, maar dan haal je de 20 euro per maand nooit, helemaal niet als je NT World + NT EM wil doen en je hebt nu al 10 neefjes en nichtjes. Wordt een dure aangelegenheid als je dat wel wilt halen. Daarnaast kan ik dan de regie niet houden, want je mag voor neefjes en nichtjes niets openen. Dan moet ik mijn broers en zussen stimuleren, waarbij sommige het openen van een spaarrekening al complex vinden. :P

- En ja, grote kans dat er verschillende bedragen worden gecashed. Maar ook op verschillende momenten. Over 18 jaar is een rijles duurder dan over 5 jaar (hoop ik dan maar). Maar ze mogen kiezen op hun 18de. Ga ik dit geld gebruiken voor rijlessen of koop ze een veelste dure scooter. Of ze kiezen om zelf een rekening te openen en door te gaan met ETF's.

Nadeel voor hun is, dat ik de regie blijf houden. Dus ze kunnen nooit aanspraak maken, als ik overlijd of psychisch nukken begin te krijgen, of plotseling een grote schuldeiser heb.
toon volledige bericht
zo moeilijk is het toch niet.
Je kunt toch ook 1 grote pot maken voor al je neefjes en nichtjes (op jouw naam). Dan heb je dat probleem van die 20 euro niet.
Stel je hebt 5 neefjes/nichtjes. De eerste mag 1/5 van de hele pot claimen, de volgene 1/4, die daarna 1/3 etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:42
DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28:
Alternatief

€35 x 12 = 420
€20 x 4 = 80
...
Wat wil je nu precies? Gaat het om rekeningen op naam van je neefjes/nichtjes? Of wil je zelf een deel van je eigen vermogen afscheiden om aan je neefjes/nichtjes te geven op het moment dat ze 18 zijn? Dat zijn wel heel verschillende scenario's, namelijk.

Bij het tweede scenario blijft het geld gewoon jouw geld. En moet je zelf box 3 heffing betalen en krijg je op hun 18e verjaardag te maken met schenkbelasting.
Bij het eerste scenario zal ieder neefje/nichtje ook een gewone rekening bij Abn Amro moeten krijgen. Ik denk dat dat voor kinderen nog wel gratis zal zijn, maar zal na hun 18de extra kosten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtrierum
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-04 20:16
DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Ik ben hier mee begonnen, toen ik een leuke speelgoedvrachtwagen had gekocht voor mijn 3 jarige neefje. Die zat toen tot zijn oksels in de het plastic speelgoed en vervolgens wilde ik het cadeautje geven, zegt die; Zet maar daar neer.

Hij heeft het cadeautje die middag niet eens open gemaakt en de hoeveelheid "polyethyleen" waar die zich in begaf was echt beschamend....

Maar ontopic:
Wat zou voor dit concept de beste keuze zijn? Ik heb al potjes voor mijzelf met bedragen die groot genoeg zijn om problemen met fracties te voorkomen.
Hun mogen inderdaad "kijken" op hun verjaardag! Dat is het cadeautje... Ook grafiekjes gaat de 14 jarige nichtje nu wel goed op en dan merk je wel een bepaalde intresse en waardering, zoals "hoeveel heb ik dan als ik 18 ben" of "dan kan ik 2 rijlessen betalen" of "kan ik ook doorsparen bij jouw".

Ik denk dat misschien meer tweakers dit hebben. Daarom zoek ik een goed en makkelijk platform. Ik inversteer nu misschien wat uren er in, maar ik hoef vervolgens aankomende jaren nooit meer door winkels te dolen, terwijl je altijd een leuk cadeau hebt!
toon volledige bericht
Precies, dat is de vraag. Waar kunnen we op deze manier makkelijk potjes maken. Ze hoeven daar echt niet elke maand in te kijken, en het kan nog niet echt op hun naam staan, maar het idee van een eigen bedragje dat groeit (en soms daalt) met grafiekjes en al lijkt me wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
de Peer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:29:
[...]

zo moeilijk is het toch niet.
Je kunt toch ook 1 grote pot maken voor al je neefjes en nichtjes. Dan heb je dat probleem van die 20 euro niet.
Stel je hebt 5 neefjes/nichtjes. De eerste mag 1/5 van de hele pot claimen, de volgene 1/4, die daarna 1/3 etc..
Die €35 per maand is de hele pot, het is dus "slechts" €35 per maand voor 10 neefjes en nichtjes. Ja het is niet veel, maar zo vermogend ben ik ook weer niet. Als NT EM dus maar 10% van je portfolio mag zijn (volgens indexfondsvergelijken.nl), loop je toch tegen die 10% aan. (dit heb ik eerder uitgebreid beschreven).

Als de eerste er 10% uithaald, is prima, maar dan gaat de inleg ook 10% omlaag. Opnieuw loop je weer tegen het kleine bedrag aan. (zoals ik eerder ook beschreven heb).

Daarom had ik bovenstaande tactiek beschreven. Mede ook om te delen met andere tweakers die tegen hetzelfde probleem aan lopen en dit eigenlijk ook wel een goed idee vinden.

Maar shoot maar op dit bericht, als ik echt iets over het hoofd zie!
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Wat wil je nu precies? Gaat het om rekeningen op naam van je neefjes/nichtjes? Of wil je zelf een deel van je eigen vermogen afscheiden om aan je neefjes/nichtjes te geven op het moment dat ze 18 zijn? Dat zijn wel heel verschillende scenario's, namelijk.

Bij het tweede scenario blijft het geld gewoon jouw geld. En moet je zelf box 3 heffing betalen en krijg je op hun 18e verjaardag te maken met schenkbelasting.
Bij het eerste scenario zal ieder neefje/nichtje ook een gewone rekening bij Abn Amro moeten krijgen. Ik denk dat dat voor kinderen nog wel gratis zal zijn, maar zal na hun 18de extra kosten geven.
Optie 2. Alleen wel op een aparte rekening, zodat ze zelf kunnen zien, hoe hun potje groeit. Ik kan namelijk ook bijvoorbeeld 0,1% van mijn vermogen geven op hun 18de, door alles te vermengen. Maar dat is ook lastig, want als ik nu 50% opneem voor het aankopen van een huis? Wordt het dan 0,2% tzt? Of als ik 20% opneem voor een wereldreis maar de eerste 3 neefjes hebben er al iets uitgehaald? Hoe doe ik het met de overige 7? Er is vast wel een berekening op los te laten, maar ik dacht dat mijn bedachte tactiek toch wel overzichterlijker was.
Ook is het goed voor mij om het apart te zetten om er echt niet aan te komen. Je hebt die €35 per maand gegeven aan hun vanuit je hart, (misschien juridisch nog niet) dus je komt daar gewoon niet aan.

Zoals ik eerder had gezet, is schenkbelasting niet relevant. Die €2500 halen ze nooit! En stel dat de markt het zo goed doet, dat het er wel boven komt, dan doe ik het op 31 december en 01 januari.
Dtrierum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Precies, dat is de vraag. Waar kunnen we op deze manier makkelijk potjes maken. Ze hoeven daar echt niet elke maand in te kijken, en het kan nog niet echt op hun naam staan, maar het idee van een eigen bedragje dat groeit (en soms daalt) met grafiekjes en al lijkt me wel wenselijk.
Yep; ze kijken zeker niet elke maand, maar wel op hun verjaardag! En dan kijken ze ook een jaar terug en dan zien ze hun groei! (of soms ook verlies)

[ Voor 5% gewijzigd door DJustin op 24-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Die €35 per maand is de hele pot, het is dus "slechts" €35 per maand voor 10 neefjes en nichtjes. Ja het is niet veel, maar zo vermogend ben ik ook weer niet. Als NT EM dus maar 10% van je portfolio mag zijn (volgens indexfondsvergelijken.nl), loop je toch tegen die 10% aan. (dit heb ik eerder uitgebreid beschreven).
Je neemt het veel te serieus. Het gaat maar om kleine bedragen, laat die 10% EM lekker zitten, dat is alleen relevant als je tonnen voor je pensioen gaat opbouwen, niet voor een kadootje op je 18e.
Als de eerste er 10% uithaald, is prima, maar dan gaat de inleg ook 10% omlaag. Opnieuw loop je weer tegen het kleine bedrag aan. (zoals ik eerder ook beschreven heb).
En anders combineer je het toch lekker met je eigen beleggingen zodat je niet tegen deze problemen aan loopt? En dan probeer je het zelf gescheiden te houden met een excelletje.

sterker nog, je kan ook gewoon alleen zelf beleggen en het deel voor je neefjes/nichtjes geheel virtueel houden. Dus iedereen een (virtueel) eigen potje en de jaarlijkse groei daadwerkelijk op beursrendement baseren, maar niet een daadwerkelijk potje per kind met lage inleg per maand.

Grafiekje is ook snel zelf gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 24-01-2025 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:14

G83

@DJustin op zich een sympathiek plan, maar veel moeite (en veel tekst hier) voor relatief klein bier. Toch?
Helemaal eens dat kinderen teveel plastic troep krijgen en dat ze zo een mooie les kunnen leren, maar denk je dat het niet beter is om dat via de ouders te laten doen?
Of is er verschil van inzicht over sparen en beleggen?

Het gaat dus om 3,50 per neefje/nichtje paar maand? Dat is dus totale inleg 756euro in 18 jaar.

Is het dan niet leuker en handiger om aan de ouders van de neefjes en nichtjes te vragen een beleggingsrekening te openen op naam van hun eigen kind, dat jij daar een eerste en jaarlijkse storting op doet en het verder aan ouder laat of ze daar zelfs aan toe willen voegen?

Zo geef je misschien niet alleen je neefje/nichtje een mooie les maar ook je broer/zus/zwager/schoonzus/whatever...

Mocht het ooit echt nodig zijn denk ik wel dat ik neefjes en nichtjes wat financieel zou ondersteunen, maar ik zou me niet teveel mengen in de financiële opvoeding van andere kinderen dan mijn eigen kinderen.

Voor mijn eigen kinderen heb ik overigens bij Brand New Day een beleggingsrekening (op mijn eigen naam) waar maandelijks automatisch een bedrag dat plusminus gelijk is aan de kinderbijslag wordt gestort. Zo staat er normaal gesproken een studiefonds (of hulp eerste huis als ze niet gaan studeren) klaar voor ze zodra ze 18+ zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dtrierum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Fitvermogen potjes krijgen eigen rekeningnummer en eigen grafieken voor rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
Ben erg benieuwd of van de IBKR gebruikers hier een specifieke S&P500 ETF de voorkeur heeft? Ja noem me maar een hangmat belegger maar mijn hele lange termijn visie is inmiddels wat verkort naar middellange termijn.. en ik zie gewoon meer heil in S&P500 voor mij als piepkleine belegger dan in WEBN (waar ik reeds veel in heb gezet passief vorig jaar).

Ik overweeg 1 van deze 2:

https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE000XZSV718
Accumulerend, 0.03% p.a.

https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE00B5BMR087
Accumulerend, 0.07% p.a.

En dan in EUR (wss Duitse beurs). Maar weet eigenlijk niet goed waar ik nog meer op moet letten.
EUR kan natuurlijk ook risico zijn als de USD komende jaren flink stijgt en euros juist dalen (want ik zie voorlopig geen enkele stimulans voor groei in Europa).

[ Voor 40% gewijzigd door Jazco2nd op 24-01-2025 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
Mijn voorkeur is I500 van iShares. Best presterende S&P 500 tracker vziw. Geen dividendlekkage. Gebruikt echter wel swaps. Sommige mensen vinden dat niet prettig. Ik heb er geen bezwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:17

Zenix

BOE!

Jazco2nd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:23:
Ben erg benieuwd of van de IBKR gebruikers hier een specifieke S&P500 ETF de voorkeur heeft? Ja noem me maar een hangmat belegger maar mijn hele lange termijn visie is inmiddels wat verkort naar middellange termijn.. en ik zie gewoon meer heil in S&P500 voor mij als piepkleine belegger dan in WEBN (waar ik reeds veel in heb gezet passief vorig jaar).

Ik overweeg 1 van deze 2:

https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE000XZSV718
Accumulerend, 0.03% p.a.

https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE00B5BMR087
Accumulerend, 0.07% p.a.

En dan in EUR (wss Duitse beurs). Maar weet eigenlijk niet goed waar ik nog meer op moet letten.
EUR kan natuurlijk ook risico zijn als de USD komende jaren flink stijgt en euros juist dalen (want ik zie voorlopig geen enkele stimulans voor groei in Europa).
toon volledige bericht
Het noteert in USD, dus als USD het goed doet, krijg je ook meer euro's, dus ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DJustin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Daarom had ik bovenstaande tactiek beschreven. Mede ook om te delen met andere tweakers die tegen hetzelfde probleem aan lopen en dit eigenlijk ook wel een goed idee vinden.

Maar shoot maar op dit bericht, als ik echt iets over het hoofd zie!

[...]

Optie 2. Alleen wel op een aparte rekening, zodat ze zelf kunnen zien, hoe hun potje groeit. Ik kan namelijk ook bijvoorbeeld 0,1% van mijn vermogen geven op hun 18de, door alles te vermengen. Maar dat is ook lastig, want als ik nu 50% opneem voor het aankopen van een huis? Wordt het dan 0,2% tzt? Of als ik 20% opneem voor een wereldreis maar de eerste 3 neefjes hebben er al iets uitgehaald? Hoe doe ik het met de overige 7? Er is vast wel een berekening op los te laten, maar ik dacht dat mijn bedachte tactiek toch wel overzichterlijker was.
Ook is het goed voor mij om het apart te zetten om er echt niet aan te komen. Je hebt die €35 per maand gegeven aan hun vanuit je hart, (misschien juridisch nog niet) dus je komt daar gewoon niet aan.

Zoals ik eerder had gezet, is schenkbelasting niet relevant. Die €2500 halen ze nooit! En stel dat de markt het zo goed doet, dat het er wel boven komt, dan doe ik het op 31 december en 01 januari.

[...]

Yep; ze kijken zeker niet elke maand, maar wel op hun verjaardag! En dan kijken ze ook een jaar terug en dan zien ze hun groei! (of soms ook verlies)
toon volledige bericht
Je ziet de recurring investments van IBKR over het hoofd, minimum is blijkbaar daar 10 voor elke currency, dus je kan gewoon voor die 35 euro fractional shares WEBN kopen bijvoorbeeld. Ben je klaar.

Je kan dan wel bij IKBR zitten, maar het enige verschil is dat je een positie erbij hebt, maakt het toch overzichtelijk genoeg. Niet te ingewikkeld maken.

Persoonlijk zou ik dan gewoon per jaar een bedrag investeren, om transactiekosten te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 02:26:
Mijn voorkeur is I500 van iShares. Best presterende S&P 500 tracker vziw. Geen dividendlekkage. Gebruikt echter wel swaps. Sommige mensen vinden dat niet prettig. Ik heb er geen bezwaar tegen.
Huh hoe kan dat nou de SPDR en iShares volgen beide exact de S&P500 dus presteren toch sowieso gelijk? Alleen heeft de SPDR een iets lagere TER. Dus ben je toch beter af daarmee?
Ik begrijp niet waar het verschil zit, wat de iShares dan beter maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:35
Zenix schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 03:17:
[...]

Het noteert in USD, dus als USD het goed doet, krijg je ook meer euro's, dus ik zie het probleem niet.
Het maakt inderdaad totaal niet uit in welke valuta je een fonds koopt. Het koopmoment is een momentopname waarbij valuta een bepaalde waarde heeft ten opzichte van het fonds en andere valuta. Als je daarna verkoopt wordt diezelfde valuta weer naast de waarde van het fonds gelegd. Kortom, als de euro zwakker wordt zal je bij het verkoopmoment relatief meer euro's terugkrijgen. Als je in dollars had gekocht zal je minder dollars terugkrijgen maar kan je die dollars op dat moment gewoon weer omwisselen naar exact evenveel euro's als dat je voor het euro fonds krijgt.

Het is onmogelijk dat iemand die een fonds in euro's koopt meer/minder "absolute" winst maakt dan iemand die hetzelfde fonds in dollars koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jazco2nd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Huh hoe kan dat nou de SPDR en iShares volgen beide exact de S&P500 dus presteren toch sowieso gelijk? Alleen heeft de SPDR een iets lagere TER. Dus ben je toch beter af daarmee?
Ik begrijp niet waar het verschil zit, wat de iShares dan beter maakt?
Vergelijk de echte prestaties op bijvoorbeeld justetf.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Vergelijk de echte prestaties op bijvoorbeeld justetf.com
Heb je daar een ticker of ISIN van, want ik kan geen I500 van iShares vinden op justetf (zal wel aan mij liggen).

Toevallig was ik hier van de week ook naar op zoek en kwam op deze pagina uit, daar heb je allerlei data bij mekaar en kan je doorklikken naar diverse vergelijkingen https://www.justetf.com/nl/how-to/sp-500-etfs.html

Daar zie je dat Amundi S&P 500 II UCITS ETF Acc - SP5C (ISIN LU1135865084) vaak bovenaan de lijstjes staat. Kanttekening daarbij is dat deze gevestigd is in Luxemburg en vraag me dan of je niet beter de SPDR (ISIN IE000XZSV718 - Ticker SPYL) met z'n lagere TER kan nemen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Blinky Zowel op Google als op justetf heb ik hem gelijk te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 02:26:
Zit ik ook in, zelfde redenering.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Blinky schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Heb je daar een ticker of ISIN van, want ik kan geen I500 van iShares vinden op justetf (zal wel aan mij liggen).

Toevallig was ik hier van de week ook naar op zoek en kwam op deze pagina uit, daar heb je allerlei data bij mekaar en kan je doorklikken naar diverse vergelijkingen https://www.justetf.com/nl/how-to/sp-500-etfs.html

Daar zie je dat Amundi S&P 500 II UCITS ETF Acc - SP5C (ISIN LU1135865084) vaak bovenaan de lijstjes staat. Kanttekening daarbij is dat deze gevestigd is in Luxemburg en vraag me dan of je niet beter de SPDR (ISIN IE000XZSV718 - Ticker SPYL) met z'n lagere TER kan nemen inderdaad.
ISIN IE00BMTX1Y45 | Ticker I500

Qua dividendlek en dus performance is SPYL beter dan SP5C (IE>LU), maar i500 doet hier nog een schepje bovenop dmv swaps vs fysieke replicatie. Als je SPYL en i500 vergelijkt zie je dit ook op justetf bijv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TuXqLyk5PrgEZTZBSh_LcVI3C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kS7aNPr1fFwLX0yuIOzkT2xV.png?f=fotoalbum_large

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
DeadKennedy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:46:
[...]

ISIN IE00BMTX1Y45 | Ticker I500

Qua dividendlek en dus performance is SPYL beter dan SP5C (IE>LU), maar i500 doet hier nog een schepje bovenop dmv swaps vs fysieke replicatie. Als je SPYL en i500 vergelijkt zie je dit ook op justetf bijv.

[Afbeelding]
Een schepje bovenop bedoel je dus 0,33% beter rendement per jaar? Dus 33 euro per schijf van 10000 euro. Hiertegenover zet je dan dat je geen aandelen bezit via het fonds (en dus ook geen dividenden of belastingen moet bestalen), maar als de tegenpartij van de swap failliet gaat ben je je 10000 euro kwijt. In ruil voor 3 tientjes per jaar zit die risk versus reward ratio mijn inziens niet zo goed maar het kan aan mij liggen :P Voor een ETF die maximaal 10% van je portfolio inneemt kan ik er wel inkomen maar om een groot deel van je portfolio in te steken lijkt me geen goed idee.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Malantur schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Een schepje bovenop bedoel je dus 0,33% beter rendement per jaar? Dus 33 euro per schijf van 10000 euro.
Of voor een grotere belegger 330 euro op een positie van 100k euro en dan accumulerend over je horizon van zeg 20 jaar. Historisch rendement S&P 500 zeg 10%. Gaat totaal om meer dan 41000 euro. Vind ik wel de moeite waard persoonlijk.

De kracht van compounding. Kleine verschillen lopen naar verloop van tijd op tot aanzienlijke bedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 25-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Of voor een grotere belegger 330 euro op een positie van 100k euro en dan accumulerend over je horizon van zeg 20 jaar. Historisch rendement S&P 500 zeg 10%. Gaat totaal om meer dan 41000 euro. Vind ik wel de moeite waard persoonlijk.

De kracht van compounding. Kleine verschillen lopen naar verloop van tijd op tot aanzienlijke bedragen.
Hoe kom je aan dat getal? Als ik 330 euro in een Excel gooi en elke regel *1,1 doe (dus het extra rendement 10% accumulerend per jaar), dan kom ik op een totaal van 18900 euro op 20 jaar.
Terwijl als ik 10000 euro (de waardestijging van 100 000 euro + 10% per jaar) in dezelfde Excel steek, dan heb ik na 20 jaar 591 000 euro winst gemaakt + nog de originele 100 000 euro). Of ik dan 691 000 euro of 709 900 euro heb, of 0 omdat de bewaarder failliet gegaan is.. Dan weet ik wat te kiezen. De bewaarder is in dit geval State Street Corporation. Ik ken die bank niet, maar de crisis van 2007-2008 leert ook dat grote namen geen garantie is.

Los van het feit of het nu 18900 euro of 41000 euro is, hebben jullie dan onderzoek gedaan over welke partij jullie je geld toevertrouwen? Of is het op blind vertrouwen dat Blackrock een goeie partij heeft uitgekozen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23
Je bent 0,33%. kwijt op je jaarrendement, het is geen eenmalige aparte investering. Oftewel rekenen met 9,67% vs 10% over 20 jaar. Dat is hetzelfde principe als waarom we de hele tijd TER’s en andere kosten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 13:08
Radiodurans schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Met het risico om te vloeken in de kerk hier, biedt Avantis voor dezelfde TER als dat ik tot nu toe tevreden over was bij VWCE (0,22%) een ETF dat volgens de laatste wetenschappelijke inzichten (voor zover economie een wetenschap is O-) ) rond factorbeleggen systematisch actief wordt beheerd. Het volgt hierbij wel grotendeels de hele markt; large, mid en small cap. Helaas dus geen emerging markets, daar is AVEM voor.
Welke ETF bedoel je hier en heb je wellicht nog wat meer achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jazco2nd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:23:
Waar baseer je dat op? De enige reden waarom de s&p 500 het de laatste jaren beter doet is het relatief zware gewicht van Nvidia, dat exorbitant goed gepresteerd heeft. Zonder Nvidia presteert de s&p 500 de laatste jaren slechter dan de Europese beurzen.

Het klinkt dus toch een beetje als: onderbuik zegt dat Europa het slecht dieet, dus ik wil mijn portefeuille aanpassen. Beetje wat je niet zou moeten willen bij passief beleggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Malantur schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Een schepje bovenop bedoel je dus 0,33% beter rendement per jaar? Dus 33 euro per schijf van 10000 euro. Hiertegenover zet je dan dat je geen aandelen bezit via het fonds (en dus ook geen dividenden of belastingen moet bestalen), maar als de tegenpartij van de swap failliet gaat ben je je 10000 euro kwijt. In ruil voor 3 tientjes per jaar zit die risk versus reward ratio mijn inziens niet zo goed maar het kan aan mij liggen :P Voor een ETF die maximaal 10% van je portfolio inneemt kan ik er wel inkomen maar om een groot deel van je portfolio in te steken lijkt me geen goed idee.
0,33% vind ik behoorlijk wat als je ziet dat mensen al keuzes maken op TER verschillen van 0,01%. Swap is in principe een risico maar in de praktijk zie ik dat risico niet. Als je dat wel spannend vindt, moet je het inderdaad niet doen :)
Malantur schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Hoe kom je aan dat getal? Als ik 330 euro in een Excel gooi en elke regel *1,1 doe (dus het extra rendement 10% accumulerend per jaar), dan kom ik op een totaal van 18900 euro op 20 jaar.
Terwijl als ik 10000 euro (de waardestijging van 100 000 euro + 10% per jaar) in dezelfde Excel steek, dan heb ik na 20 jaar 591 000 euro winst gemaakt + nog de originele 100 000 euro). Of ik dan 691 000 euro of 709 900 euro heb, of 0 omdat de bewaarder failliet gegaan is.. Dan weet ik wat te kiezen. De bewaarder is in dit geval State Street Corporation. Ik ken die bank niet, maar de crisis van 2007-2008 leert ook dat grote namen geen garantie is.

Los van het feit of het nu 18900 euro of 41000 euro is, hebben jullie dan onderzoek gedaan over welke partij jullie je geld toevertrouwen? Of is het op blind vertrouwen dat Blackrock een goeie partij heeft uitgekozen?
State Street is mega (ook de "uitvinder" van ETF's en too big to fail). Ik vertrouw er inderdaad blind op. Dat jij een andere afweging maakt vind ik ook te begrijpen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
Mesque schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:55:
Dit betreft AVWC.

Voor meer achtergrond kun je op YouTube zoeken naar 'Ben Felix' en 'factor investing'. Voor meer deep dives zijn de Rational Reminder afleveringen met Eduardo Repetto van Avantis of Wei Dai van DFA aanraders.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Malantur schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:28:
[...]
De bewaarder is in dit geval State Street Corporation. Ik ken die bank niet, maar de crisis van 2007-2008 leert ook dat grote namen geen garantie is.
Precies daarom zijn de regels voor dit soort producten sinds 2008 veel strenger geworden. O.a. is het risico per tegenpartij voor de swaps beperkt tot 10% van nav. Tevens gebruikt deze ETF swaps met volledig onderpand.

Prima natuurlijk als je dit risico liever vermijdt. Maar vergeet dan niet dat een ETF met fysieke replicatie die de aandelen uitleent (de meeste doen dit) een vergelijkbaar risico neemt.

Ps. Voor de berekening van het verschil zie post van @The Third Man, komt neer op zo'n 40k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:11
DeadKennedy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:46:
SP5C is het oude Lyxor swap fonds en dus vergelijkbaar met I500. De vestiging in LU is dus ook geen issue, en de vergelijking met SPYL onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-05 18:37
Mesque schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Als je bij de Rabobank zit kun je ook nog het multifactor fonds x van Robeco overwegen. Lage kosten met een fbi status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:46
Hallo allemaal,

Ik ben een totale beginner en ben echt geschrokken van DeepSeek. Nu maak ik me zorgen dat de markt gaat instorten. Ik heb onlangs een behoorlijk groot bedrag ingelegd, en ik heb er echt spijt van dat ik meteen all-in ben gegaan. Het bedrag was voor mij persoonlijk best groot, en nu realiseer ik me dat dit waarschijnlijk niet de beste keuze was. Mijn plan is nu om maandelijks een kleiner bedrag in te leggen in plaats van alles ineens.

Wat ik nu wil doen:
Ik heb gisteren een groot bedrag ingelegd, en deze staat momenteel open.

De opdracht kan ik niet meer annuleren.

Zodra de opdracht is afgerond, wil ik het bedrag direct weer terugstorten op mijn spaarrekening en voortaan maandelijks inleggen.

Mijn vraag is: wat zijn de kosten van deze beginnersfout? Als ik het goed heb opgezocht, zou het mij ongeveer 30 euro kosten, omdat het bedrag maar 1 dag op de rekening staat en ik alleen aan- en verkoopkosten moet betalen. De overige kosten zouden verwaarloosbaar moeten zijn, aangezien het maar één dag is.

Ik neem aan dat de koers wordt gepakt van het moment dat de opdracht wordt afgerond, maar ik ben niet zeker van de details.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 19:11
deryck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:33:
Hallo allemaal,

Ik ben een totale beginner en ben echt geschrokken van DeepSeek. Nu maak ik me zorgen dat de markt gaat instorten. Ik heb onlangs een behoorlijk groot bedrag ingelegd, en ik heb er echt spijt van dat ik meteen all-in ben gegaan. Het bedrag was voor mij persoonlijk best groot, en nu realiseer ik me dat dit waarschijnlijk niet de beste keuze was. Mijn plan is nu om maandelijks een kleiner bedrag in te leggen in plaats van alles ineens.

Wat ik nu wil doen:

Zodra de opdracht is afgerond, wil ik het bedrag direct weer terugstorten op mijn spaarrekening en voortaan maandelijks inleggen.

Mijn vraag is: wat zijn de kosten van deze beginnersfout? Als ik het goed heb opgezocht, zou het mij ongeveer 30 euro kosten, omdat het bedrag maar 1 dag op de rekening staat en ik alleen aan- en verkoopkosten moet betalen. De overige kosten zouden verwaarloosbaar moeten zijn, aangezien het maar één dag is.

Ik neem aan dat de koers wordt gepakt van het moment dat de opdracht wordt afgerond, maar ik ben niet zeker van de details.

toon volledige bericht
Time in the market beats timing the market. ;)
Als je horizon maar lang genoeg is maakt het niet zoveel uit. Over 25 jaar ben je deze correctie al lang weer vergeten.

Doet me denken aan dit filmpje.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
What If You Only Invested at Market Peaks?

[ Voor 4% gewijzigd door upclocker op 27-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
Hallo allemaal,

Ik denk dat het een slechter idee is om nu paniekvoetbal te gaan spelen. Het is niet eens waarschijnlijk dat dit niet de beste keuze was, je bent volledig de boel donkerzwart aan het inkleuren alsof de wereld aan het vergaan is. Puur door emotie ingegeven en dat is nooit een zinvolle manier van zakendoen. Ik zou het gewoon uitzitten en over een hele lange periode eens gaan reflecteren hoe erg het nou daadwerkelijk was. Je zal verbaasd zijn hoe weinig het uitmaakte. Het is ook een uitstekende kans om te leren hoe erg je emoties de overhand kunnen nemen, dat is ook wat waard.

Wat algemener gezegd zit de kern in passief beleggen dat je jezelf buiten de ups en downs van de markt plaatst, de achtbaanrit zoals je hierboven geillustreerd ziet. Dan gun en geef je jezelf ook de rust om er niet afhankelijk van te zijn en dus ook geen aandacht te hoeven geven aan al die eindeloze nieuwsberichten en toekomstvoorspellingen. Die meestal toch niks waard blijken te zijn, want feit blijft zelfs al gaat de boel onderuit is het alsnog erg moeilijk om precies te voorspellen wanneer dat dan gebeurt.

Ik snap best dat het als beginner nog allemaal nieuw en spannend is, maar weet wel dat je hier in een topic zit met mensen die er bewust voor hebben gekozen het niet (meer) zo aan te pakken, maar juist rationeel, kalm en afgewogen keuzes voor de (zeer) lange termijn te maken en niet langer met de grillen van gisteren of morgen bezig te zijn. En dat betekent dan ook dat als je een lekker groot bedrag net hebt geinvesteerd de dag voordat de beurzen omlaag gaan, dat dan maar zo is en je er vrede mee hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door The Third Man op 27-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
Lees je eigen bericht nog eens terug en probeer zelf eens je vraag te beantwoorden ;) Dan merk je misschien dat dit vrij moeilijk is zonder te weten waar je het in hemelsnaam over hebt, wat heb je geprobeerd te kopen en via welke broker/bank? Nogal belangrijke info om mogelijke kosten te kunnen bepalen denk je niet?

Verder is dit het passief beleggen topic, het doel is dus juist zo min mogelijk emotioneel gedreven verkeerde keuzes te maken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:21
@deryck als je hier nu al zo gestresst van wordt kan je er misschien maar beter mee stoppen. Of een minder groot bedrag inleggen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:36
Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
Deepseek kopieert en innoveert niet. Geen enkele westerse enterprise zal ooit een Chinees model in productie nemen. Ja lokaal draaien. Maar dan is nog geen garantie op manipulatie van data.

Deepseek is leuk voor de Reddit rukkers. Ook goed om openai en Claude hun prijzen te laten drukken. Maar die race is heus niet ineens gelopen hoor.

Desondanks erg knap wat ze geflikt hebben gezien de kosten. Maar om nou meteen allerlei conclusies te gaan trekken gaat mij een beetje te ver.

Btw je zit in een topic mbt indexfondsen dus lange horizon. Als je nu al het zweet in de nek heb staan dan moet je misschien gewoon je knaken op de bak zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
Je bent nog niet klaar voor passief beleggen. Bedenk van tevoren wat je strategie is.

Nu ga je dus alsnog reageren op de markt en ga je dus gelijk de fout in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
mannowlahn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:03:
[...]
Deepseek kopieert en innoveert niet.
Dat is "Maarten de Rijke, hoogleraar AI aan de Universiteit van Amsterdam." het (geheel) niet met je eens volgens het stuk vandaag in het FD.

Maar afgezien daarvan, @deryck koersen gaan gaan altijd op en neer. Op de lange duur omhoog (bij goede spreiding). Maar als je belegt met geld dat je niet kunt missen....dan heb je misschien een verkeerde keuze gemaakt. Anders: leer omgaan met je emoties, anders gaat het je veel geld kosten. Eigenlijk alles wat iedereen hierboven ook al geeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
Dank jullie wel allemaal.
Ik merk dat ik het inderdaad wel spannend vind.

Ik merk wel dat ik twee opties heb.
Doorgaan of er volledig uit. Ga er eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

deryck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:24:

Volledig uit? Dat is niet passief beleggen.

Je kunt ook niets doen (optie C) als dat je gerust stelt.. Belangrijkste is dat je een strategie hebt en je daar aan houdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39

Je denk binair, maar daar is niet nodig. Er zijn nog veel meer opties (alles tussen alles of niets).

Bedenk ook: een aantal bedrijven verliezen nu omdat ze minder aan AI chips e.d. kunnen verdienen. Maar.....door de nieuwe AI "techniek" kunnen andere bedrijven wellicht straks veel goedkoper AI in gaan zetten, want voor de algehele economie weer goed is. Wellicht zelfs wel beter. Dus.....tja. Ik blijf gewoon zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:00

Als 1 dag beleggen je al stress geeft en je mogelijk meer geld hebt belegd dan je eigenlijk kunt missen dan lijkt het me niet verstandig...

Laat je niet te gek maken in de beleggingshype, beleg alleen met geld dat je kunt missen over een langere termijn (bij voorkeur 10+ jaar). Als je er stress van krijgt/ slechter van gaat slapen moet je je überhaupt afvragen of het verstandig is voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 16:35
Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
De beginnersfout sta je op het punt te maken. Als je het geld de komende jaren niet nodig hebt (om bijvoorbeeld een huis te kopen) kun je het het beste laten staan en niet naar kijken de komende tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deryck
Thanks all.

Geld niet direct nodig. Laat het 20j. staan en probeer wat rustiger te zijn.
Doel voor ogen blijven houden is helder en belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
Je order zal dan in de loop van deze week worden uitgevoerd, waarschijnlijk is het verlies van vandaag (vooralsnog een relatief grote schok) al bij jouw aankoop ingeprijsd als de uitvoerdatum morgen of woensdag is.

Als de tech komende weken positieve(re) resultaten laat zien dan staat alles weer +5%.

Daarbij maak ik me niet zoveel zorgen om deepseek
Bovendien lijkt de 'nadenkende' R1-chatbot van DeepSeek onderhevig aan Chinese censuur. De NOS vroeg aan zowel V3 als R1 wat er in 1989 op het Tiananmenplein in Peking gebeurde.

Het eenvoudige DeepSeek-V3 vertelt dat de Chinese regering hardhandig reageerde op de studentenprotesten die toen plaatsvonden. "In de nacht van 3 op 4 juni werd het leger ingezet om de demonstraties met geweld te beëindigen. Dit leidde tot een bloedbad, waarbij veel demonstranten omkwamen."

R1 reageert anders. In de 'nadenk'-fase is heel kort zichtbaar hoe de chatbot werkt: "Oké, de gebruiker vraagt wat er in 1989 op Tiananmen gebeurde -", waarna het denkproces wordt onderbroken. "Sorry, ik weet nog niet zo goed hoe ik met dit soort vragen moet omgaan. Laten we het in plaats daarvan hebben over wiskunde, programmeren en logica!"

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2025 23:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:36
rube schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Dat is "Maarten de Rijke, hoogleraar AI aan de Universiteit van Amsterdam." het (geheel) niet met je eens volgens het stuk vandaag in het FD.

Maar afgezien daarvan, @deryck koersen gaan gaan altijd op en neer. Op de lange duur omhoog (bij goede spreiding). Maar als je belegt met geld dat je niet kunt missen....dan heb je misschien een verkeerde keuze gemaakt. Anders: leer omgaan met je emoties, anders gaat het je veel geld kosten. Eigenlijk alles wat iedereen hierboven ook al geeft gezegd.
Ik heb het artikel niet gelezen maar de beste man is hoogeleraar dus zal zeker meer weten dan dat ik dat doe. Ik heb vanuit mijn vak gebied wel mij moeten inlezen en las dat Deepseek idd een nieuwe manier van reason ontwikkeld heeft. Maar dat dit wel op basis van reverse engineering van O1 CoT. Vandaar mijn benoeming over kopiëren.

Maar desondanks enorm knap wat ze gedaan hebben. Het knappe is dat het model puur op reinforcement learning zich getraind heeft. Anyway, beetje offtopic. Maar on topic zou ik bv die daling van Nvidia totaal niet boeiend vinden. Het lijkt mij duidelijk waar we de komende jaren heen zullen gaan. Heb je een lange horizon, bv 20 jaar is zelfs een nasdaq100 echt geen rare keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
Even uitzoomend, en 'correct me if I'm wrong', ik wil altijd bijleren namelijk.

Ik 'beleg' via ING Eenvoudig beleggen. Ik heb hier twee beleggingsrekeningen (Defensief en Neutraal) waar ik maandelijks een bedrag op stort. (ISIN LU1693142504 en LU1693143064)

Nou begrijp ik dat er 'wat' onrust is, maar hier krijg ik met deze twee portefuilles weinig van mee.

Maar is het ook niet zo dat als de samenstelling van je portefuille juist is je van dit soort sterke schommelingen minder last hebt? Verdeling in sectoren, regio's en assets zorgen er m.i. voor dat je weliswaar iets merkt, maar het lang allemaal niet zo heftig is.

Voor mij was de overweging om op deze manier te beleggen ook het "set and forget" principe.
Had voorheen wel een DeGiro account, maar was daar voor m'n gevoel te veel bezig met koersen en had er weinig rust van.

Nu zie ik het meer als een spaarrekening voor de lange(re) termijn met geld dat ik maandelijks niet nodig heb. (spaar er ook nog naast op een TradeRepublic rekening) dus ik ga niet voor de snelle winsten op de korte termijn.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hallo allemaal,

Tsja, of je alles in een keer wil doen of het liever gespreid, dat is eigenlijk iets waar je beter vooraf over had kunnen nadenken. Maar ook als je bv het bedrag over 10 maanden uitsmeert, dan zul je wellicht bij iedere storting de paniek krijgen bij nieuwsberichten over deepseek of over Putin of over Trump of over de huizenmarkt of over de rente of over inflatie of over de Duitse economie of over co2/stikstof of ga zo maar door. Kortom, er is altijd wel iets aan de hand. En dat zal altijd impact hebben op een deel van je portefeuille. Dus of het opsplitsen in tien kleine stortingen beter is, als je vervolgens ook tien keer paniek krijgt, dat is de vraag.

Maar het idee van passief indexbeleggen in een brede portefeuille/index is dat een event dat een bepaalde sector of groep bedrijven raakt, maar beperkt impact heeft op je totale portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:15

Thompson

Beeromaniac

Eric H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:32:

Maar is het ook niet zo dat als de samenstelling van je portefuille juist is je van dit soort sterke schommelingen minder last hebt? Verdeling in sectoren, regio's en assets zorgen er m.i. voor dat je weliswaar iets merkt, maar het lang allemaal niet zo heftig is.
Klopt. Al is Tech wel een vrij grote in heel veel verschillende pakketjes/ETF/portefeuilles e.d.; Het is ook gewoon een gigantische industrie.

Van de top 10 grootste bedrijven in market cap zijn er 6 keiharde tech bedrijven, 1 hikt er toch wel wat tegenaan en 1 is een investeringsmaatschappij die ook weer deels in die 6 zit.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Eric H : die fondsen hebben een aantal nadelen: ten eerste gebruiken ze voor een aanzienlijk deel beleggingen die geen aandelen zijn. Daardoor bereik je een veel lager gemiddeld jaarrendement. Dat lijkt misschien veiliger maar is in wezen een onhandigere aanpak. Als je namelijk een deel volwaardig in 100% all-world zou beleggen, direct in NT en niet in ING’s duurdere beheerde fonds, behaal je daar het hoge rendement. Voor het deel wat je wil stabiliseren gebruik je vervolgens een spaarrekening of deposito’s. Dan weet je en het rendement en je betaalt geen extra kosten hierover aan het fonds van ING. En ie VRH is ook nog eens lager over spaartegoed. Als je uberhaupt denkt ‘waarom moet ik een deel sparen, ik wil volledig beleggen’, dan is de wedervraag direct ‘waarom dan niet 100% aandelen’. Zolang je beleggingshorizon lang genoeg is, ben je alleen maar rendement aan het mislopen met je obligaties.

Als ander nadeel gebruiken die ING fondsen geen kale index en zijn dus eigenlijk offtopic. Het doel van indexbeleggen is dat je het mechanisme het werk laat doen om de markt te volgen en niet langer gaat vertrouwen dat de fondsbeheerder het beter zal weten, omdat in de praktijk blijkt dat ze dat niet doen. Je betaalt dan een behoorlijk percentage wat je ook nog eens minder oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik 'beleg' via ING Eenvoudig beleggen. Ik heb hier twee beleggingsrekeningen (Defensief en Neutraal) waar ik maandelijks een bedrag op stort. (ISIN LU1693142504 en LU1693143064)

Nou begrijp ik dat er 'wat' onrust is, maar hier krijg ik met deze twee portefuilles weinig van mee.

Het punt met deze fondsen is wel dat je grotendeels in obligaties / geldmarktinstrumenten zit en eigenlijk maar beperkt in aandelen. De obligaties zorgen voor een bepaalde stabiliteit maar zijn ook relatief ongunstig met de Nederlandse belastingregels. Dan zou je beter het deel wat je in obligaties belegt omzetten in deposito's (eventueel in een ladder structuur). Dat is wel meer werk om bij te houden dan een set-and-forget storten in één of twee fondsen.

(om mijzelf te quoten over deze fondsen)
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:15:
ING Eenvoudig Beleggen biedt 4 fondsen aan:
  • ING Duurzaam Indexfonds Defensief (70% obligaties en 30% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Neutraal (50% obligaties en 50% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Offensief (30% obligaties en 70% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Zeer Offensief (10% obligaties en 90% aandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Thompson schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Klopt. Al is Tech wel een vrij grote in heel veel verschillende pakketjes/ETF/portefeuilles e.d.; Het is ook gewoon een gigantische industrie.
En juist omdat het zo'n grote industrie is en veel verschillende zaken raakt, hoeft een verandering in één van de takken waar tech zich mee bezig houdt niet meteen de hele sector, of al die bedrijven, overhoop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:15

Thompson

Beeromaniac

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:20:
[...]

En juist omdat het zo'n grote industrie is en veel verschillende zaken raakt, hoeft een verandering in één van de takken waar tech zich mee bezig houdt niet meteen de hele sector, of al die bedrijven, overhoop te gooien.
Dat is ook zeker waar inderdaad. AI is/was de grote hype van nu, maar dat dat nu een klap krijgt betekent zeker niet dat we in de wereld de komende decennia meer en meer data vergaren, rekenkracht wensen en technologie voor een groter deel van de wereldbevolking beschikbaar komt. Tech is gigantisch en AI was daar misschien de afgelopen jaren, verrassend snel, een 10%* van geworden.

*Compleet uit m'n duim gezogen getal.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02
rube schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Je noemt spreiding. Dit is iets wat mij deze dagen wel aan het denken heeft gezet. Ik heb zelf een behoorlijk deel van m'n geld in iShares S&P 500 Information Technology zitten (https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P000171ZT). Heeft me op zich geen windeieren gelegd natuurlijk. Maar tegelijkertijd is krap 60% verdeeld over de top 3 posities.

Daar rijst de vraag dan wel in hoeverre hier nog van een gedegen spreiding sprake is, zelfs als deze bedrijven op basis van hun market cap een dergelijke vertegenwoordiging rechtvaardigen.

Maandag heeft wel aangetoond dat hoge bomen veel wind vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
Ik wil beginnen met ETF's en heb rekeningen lopen bij ABN, ING en N26 (metal). Nu is mijn vraag, bij welke partij kan ik het beste beginnen met investeren in ETF's?
Ik zat zelf te kijken naar ABN zelf beleggen basis, maar ik heb ook nog N26 metal. Is dat voordeliger, of zie ik nog andere voordelen over het hoofd? Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Trishul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:33:
Ik wil beginnen met ETF's en heb rekeningen lopen bij ABN, ING en N26 (metal). Nu is mijn vraag, bij welke partij kan ik het beste beginnen met investeren in ETF's?
Ik zat zelf te kijken naar ABN zelf beleggen basis, maar ik heb ook nog N26 metal. Is dat voordeliger, of zie ik nog andere voordelen over het hoofd? Wat zouden jullie aanraden?
wat we iedereen aanraden: om even de startpost te lezen.
Investeer daar even 30 minuten in en stel dan vragen je die nog hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 28-01-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
The Third Man schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:01:
@Eric H : die fondsen hebben een aantal nadelen: ten eerste gebruiken ze voor een aanzienlijk deel beleggingen die geen aandelen zijn. Daardoor bereik je een veel lager gemiddeld jaarrendement. Dat lijkt misschien veiliger maar is in wezen een onhandigere aanpak. Als je namelijk een deel volwaardig in 100% all-world zou beleggen, direct in NT en niet in ING’s duurdere beheerde fonds, behaal je daar het hoge rendement. Voor het deel wat je wil stabiliseren gebruik je vervolgens een spaarrekening of deposito’s. Dan weet je en het rendement en je betaalt geen extra kosten hierover aan het fonds van ING. En ie VRH is ook nog eens lager over spaartegoed. Als je uberhaupt denkt ‘waarom moet ik een deel sparen, ik wil volledig beleggen’, dan is de wedervraag direct ‘waarom dan niet 100% aandelen’. Zolang je beleggingshorizon lang genoeg is, ben je alleen maar rendement aan het mislopen met je obligaties.

Als ander nadeel gebruiken die ING fondsen geen kale index en zijn dus eigenlijk offtopic. Het doel van indexbeleggen is dat je het mechanisme het werk laat doen om de markt te volgen en niet langer gaat vertrouwen dat de fondsbeheerder het beter zal weten, omdat in de praktijk blijkt dat ze dat niet doen. Je betaalt dan een behoorlijk percentage wat je ook nog eens minder oplevert.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Zoals gezegd, ik sa er altijd voor open om bij te leren.

Het openen en gebruiken van de belegginsrekeningen bij ING was ook meer ingegeven om ens te ervaren of het rendement daarvan kon opwegen tegen rente-inkomsten op TradeRepublic.
Ik ben hier in februari vorig jaar mee begonnen, dus pakte gedurende 2024 een mooie stijging mee.

Ik ga me de komende tijd wat meer verdiepen in andere manieren om de fondsbeheerders buiten spel te zetten ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
de Peer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:55:
[...]

wat we iedereen aanraden: om even de startpost te lezen.
Investeer daar even 30 minuten in en stel dan vragen je die nog hebt.
Bedankt voor je reactie, maar ik kreeg uit de startpost geen antwoord op mijn vraag. Lijkt er ook op dat de startpost al een tijdje niet meer ge-update is, zie daar artikelen uit 2022, geen idee hoe relevant dat nog is.
Vandaar dan ook mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Trishul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar ik kreeg uit de startpost geen antwoord op mijn vraag. Lijkt er ook op dat de startpost al een tijdje niet meer ge-update is, zie daar artikelen uit 2022, geen idee hoe relevant dat nog is.
volgens mij is de startpost nog prima hoor, zo veel verandert er niet momenteel.
ABN wordt er ook in genoemd en de link naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ blijft relevant, waar je zult zien dat ABN er relatief goed uitkomt. Is zeker geen verkeerde keuze.

Het feit dat N26 pas eenmaal genoemd is in dit topic zou voor mij al genoeg betekenen. Dat zou niet mijn voorkeur hebben als broker.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 28-01-2025 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

De eerste link bij "Goede bronnen voor passief beleggen:" is Mr FOB's Beleggen voor beginners en dat is nota bene van afgelopen december. Er staat zelfs bij "Goede start voor beginners met uitleg van begrippen en basis principes. ".

Als je daar dan niet als een van de eerste opties op klikt vind ik het wat apart hoe je door de startpost genavigeerd hebt en tot de conclusie komt dat die "al een tijdje niet meer ge-update is". :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
de Peer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

volgens mij is de startpost nog prima hoor, zo veel verandert er niet momenteel.
ABN wordt er ook in genoemd en de link naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ blijft relevant, waar je zult zien dat ABN er relatief goed uitkomt. Is zeker geen verkeerde keuze.

Het feit dat N26 pas eenmaal genoemd is in dit topic zou voor mij al genoeg betekenen. Dat zou niet mijn voorkeur hebben als broker.
Dankjewel, ik zie dat N26 idd niet zo populair is, dat zal een reden hebben. ABN is ook mn huisbank en geeft toch wat meer vertrouwen vergeleken met N26. Ik ga voor abn zelf beleggen basis. Tnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
[...]
Lijkt er ook op dat de startpost al een tijdje niet meer ge-update is, zie daar artikelen uit 2022, geen idee hoe relevant dat nog is.
That’s a feature, not a bug :9

Indexbeleggen gaat over een verstandige keuze maken voor de lange termijn en dan achterover leunen. De fondsen/ETFs die aangeraden worden bestaan het liefst al heel lang en zullen hopelijk nog lang blijven bestaan.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Trishul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:40:
Dankjewel, ik zie dat N26 idd niet zo populair is, dat zal een reden hebben.
Het is een redelijk nieuwe fintech die niet echt duidelijk is (ten minste op het eerste gezicht als je hun website leest) waar er nou daadwerkelijk gehandeld word. Daarvoor moet je door klikken naar https://n26.com/en-eu/legal-documents/brokerservice en zie je dat ze via Upvest Securities GmbH de beurs op gaan (net zoals Revolut dat ook doet). En Upvest handelt primair op Tradegate.

Verder wel het meest belangrijke om de kosten in de gaten te houden:
https://support.n26.com/e...managed-funds-work-at-n26
Great news! You can enjoy fee-free investing for nearly four months, as we won't be charging any fees until April 1, 2025. What about after April? The N26 platform fees depend on your account type, these are the fees for each account:
Standard = 0.59%
Smart = 0.49%
You = 0.39%
Metal = 0.29%
Dat zijn toch wel forse percentages puur voor N26 om jouw beleggingen te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Qwerty-273 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Het is een redelijk nieuwe fintech die niet echt duidelijk is (ten minste op het eerste gezicht als je hun website leest) waar er nou daadwerkelijk gehandeld word. Daarvoor moet je door klikken naar https://n26.com/en-eu/legal-documents/brokerservice en zie je dat ze via Upvest Securities GmbH de beurs op gaan (net zoals Revolut dat ook doet). En Upvest handelt primair op Tradegate.

Verder wel het meest belangrijke om de kosten in de gaten te houden:
https://support.n26.com/e...managed-funds-work-at-n26

[...]

Dat zijn toch wel forse percentages puur voor N26 om jouw beleggingen te beheren.
Tnx! En idd, N26 is wat vager, of je moet echt goed graven, om erachter te komen hoe ze werken en wat nou echt de kosten zijn. 0,29% voor metal is ook nog steeds hoger dan wat ABN rekent zo te zien.
Bij ABN kreeg ik netjes alle informatie in de app (en pdf'jes na klikken), in het Nederlands.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Trishul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Tnx! En idd, N26 is wat vager, of je moet echt goed graven, om erachter te komen hoe ze werken en wat nou echt de kosten zijn. 0,29% voor metal is ook nog steeds hoger dan wat ABN rekent zo te zien.
Bij ABN kreeg ik netjes alle informatie in de app (en pdf'jes na klikken), in het Nederlands.
Ik zou wat tijd nemen om je strategie uit te dokteren en dan de broker erbij te zoeken. Eerst een broker zoeken en daarna je portfolio samenstellen leidt veelal tot teleurstellingen in mogelijkheden maar nog belangrijker in kosten. In de startpost vind je ook een indexfondsenvergelijker waarbij in een praktisch overzicht ziet welke combinaties het beste aansluiten bij je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Je noemt spreiding. Dit is iets wat mij deze dagen wel aan het denken heeft gezet. Ik heb zelf een behoorlijk deel van m'n geld in iShares S&P 500 Information Technology zitten (https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P000171ZT). Heeft me op zich geen windeieren gelegd natuurlijk. Maar tegelijkertijd is krap 60% verdeeld over de top 3 posities.

Daar rijst de vraag dan wel in hoeverre hier nog van een gedegen spreiding sprake is, zelfs als deze bedrijven op basis van hun market cap een dergelijke vertegenwoordiging rechtvaardigen.
Nou, ik denk niet dat het een schokkende constatering is dat dit niet bepaald spreiding is. Maar dat wist je van tevoren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Nou, ik denk niet dat het een schokkende constatering is dat dit niet bepaald spreiding is. Maar dat wist je van tevoren ook.
Nou, zo helderziend ben ik nou ook weer niet. Een deel is natuurlijk veroorzaakt door de explosieve groei van de ondernemingen. Als daar niet op wordt gehersorteerd binnen het ETF, kan je er zelf weinig aan doen.

Daarnaast, ik moest ergens beginnen destijds, en het is niet m'n enige potje. De hamvraag is vooral: Laten staan en laten groeien, nieuw geld in wat anders stoppen en zo je diversivicatie zekerstellen? Of echt geld er uit trekken om zo je risico's te spreiden?

Dat is een scenario waar ik eigenlijk niet veel over heb gelezen wat wijsheid is. Mijn onderbuikgevoel zegt dat optie 2 minder risico met zich meebrengt, mocht er lucht uit de bubbel gaan. Maar tegelijkertijd is het wel tegen het principe het passief te laten rusten, en je hebt met transactiekosten en dergelijke te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:06
Even uitzoomend, en 'correct me if I'm wrong', ik wil altijd bijleren namelijk.

Voor mij was de overweging om op deze manier te beleggen ook het "set and forget" principe.
Had voorheen wel een DeGiro account, maar was daar voor m'n gevoel te veel bezig met koersen en had er weinig rust van.

Nu zie ik het meer als een spaarrekening voor de lange(re) termijn met geld dat ik maandelijks niet nodig heb. (spaar er ook nog naast op een TradeRepublic rekening) dus ik ga niet voor de snelle winsten op de korte termijn.
toon volledige bericht
Ik heb recent veel onderzoek gedaan naar wat het beste is voor een set and forget volledig geautomatiseerd beleggingsrekening sparen etc voor mijn dochter maar wel op eigen naam.
daaruit bleek kort samengevat dat ING eenvoudig beleggen vrij duur is.
Ook dat het dus echt niet zo is dat de neutrale of defensieve profielen veel minder schommelingen hebben want kijk naar de grafieken die gewoon openbaar staan, enige profiel dat een beetje goed doet is het zeer offensieve, en de momenten van een crash gaan die andere profielen ook met zelfde percentages omlaag.

je zat al bij trade republic, nu ben ik daar ook heen gegaan voor onze dochter. ik maar het kinderbijslag bedrag over en vervolgens 100euro per maand verdelen over een 1 of 2 ETF's periodiek beleggen. eenmalig ingesteld en niet meer naar kijken. goedkoper en in het verleden hogere returns zelfs hoger dan zeer offensief van ing. ja kan een crash komen maar wij hebben nog minstens 20 jaar de tijd.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Ik heb recent veel onderzoek gedaan naar wat het beste is voor een set and forget volledig geautomatiseerd beleggingsrekening sparen etc voor mijn dochter maar wel op eigen naam.
Ook dat het dus echt niet zo is dat de neutrale of defensieve profielen veel minder schommelingen hebben want kijk naar de grafieken die gewoon openbaar staan, enige profiel dat een beetje goed doet is het zeer offensieve, en de momenten van een crash gaan die andere profielen ook met zelfde percentages omlaag.

je zat al bij trade republic, nu ben ik daar ook heen gegaan voor onze dochter. ik maar het kinderbijslag bedrag over en vervolgens 100euro per maand verdelen over een 1 of 2 ETF's periodiek beleggen. eenmalig ingesteld en niet meer naar kijken. goedkoper en in het verleden hogere returns zelfs hoger dan zeer offensief van ing. ja kan een crash komen maar wij hebben nog minstens 20 jaar de tijd.
kijken naar performance in het verleden heeft weinig met passief beleggen te maken. Je lijkt daar nu je keuze op te baseren, dat is merkwaardig en kan dus juist verkeerd uitpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Cid Highwind de ETF die je noemt investeert in 1 sector in 1 land. De ETF's die hier vaak aangeraden worden, zoals bijvoorbeeld VWCE en WEBN, investeren in alle sectoren in tientallen landen.

Maar zoals eerder aangegeven door @Miki beter eerst goed over je strategie nadenken en daarna beslissingen nemen. Verkopen van de ETF die je noemt ligt imo voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:06
de Peer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:58:
[...]

kijken naar performance in het verleden heeft weinig met passief beleggen te maken. Je lijkt daar nu je keuze op te baseren, dat is merkwaardig en kan dus juist verkeerd uitpakken.
Nee hoor totaal niet. je kan het zien als een extra conformatie.
kijk je naar de kosten tov van de ing dan is tr simpelweg veel goedkoper.
kijk je naar waar beleg je in via zo'n fonds of via de keus van een world ETF dan is in beide gevallen de spreiding voldoende. daarmee koos ik persoonlijk nog eens voor een extra etf om het te verdelen.
de ETF kosten + TR kosten zijn goedkoper dan een indexfonds bij ING
en het doel is passief beleggen. nou ik heb het 1x ingesteld en hoef er niet meer naar te kijken.
Waar een indexfonds van ING 'actief' beheerd word en bekend is dat 90% van de actieve beheerde fondsen hun passieven indexfondsen niet verslaan. Kortom lekker passieve ETF instellen en over 20 jaar het resultaat bekijken

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Het is ook niet voor niks dat er (hier) altijd 'zelf beleggen' variant wordt aangeraden, en niet de 'beheerd beleggen' variant ;)

De rest van het verhaal is dus een appels en peren verhaal als je met TR gaat vergelijken :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2025 17:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
[...]

Grappig genoeg (toeval bestaat niet) heb ik vandaag mijn automaatje naar de ING beleggingsrekeningen stop gezet en een positie genomen via TR op VWCS.

Mijn plan is om mijn beleggingsrekeningen bij ING te sluiten en het saldo naar TR te verplaatsen om daar verder te gaan. (Niet noodzakelijkerwijs alles in VWCS)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Mijn onderbuikgevoel zegt dat optie 2 minder risico met zich meebrengt, mocht er lucht uit de bubbel gaan. Maar tegelijkertijd is het wel tegen het principe het passief te laten rusten, en je hebt met transactiekosten en dergelijke te maken.
En wat zegt je verstand tov je onderbuikgevoel?

Welke keuze je ook maakt, ik zou je zo min mogelijk laten leiden door je ‘OBGV’ en zoveel mogelijk rationele keuzes maken als het op beleggen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:06
Perzikvrucht schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:47:
[...]

We zijn uiteindelijk toch in z'n geheel over gegaan naar ABN, omdat we het verschil te groot vonden. Het was overigens niet veel moeite met behulp van de overstapservice (dank voor de tip!).
Ik heb even zitten rekenen (met chatgpt) en zoveel verschil is het toch niet?
Rabo rekening met credit card is 5,95 per maand.
ABN dezelfde opzet is 7,35 per maand.

Rabo zelf beleggen is 0,24% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.

ABN zelf beleggen is 0,20% kosten per jaar over het gemiddelde vermogen van de beleggingsrekening.

Verder rekent de Rabo nog 0,1% kosten per transactie.

Uitgaande van een beleggingshorizon van 25 jaar waarbij ik 200,- per maand zou willen inleggen met een gemiddeld rendement van 4%.

Rabotransactie kosten 2,40€ per jaar x 25 jaar = 60 euro.

Extra kosten van de ABN betaalrekening tov Rabo is 1,40 per maand. Dat is 16,80 euro per jaar x 25 = 420 euro.

De servicekosten Rabobank zouden over 25 jaar 2618 euro zijn.
Via de abn 2181 euro.
Dit verschil is 437 euro in voordeel van partij ABN.
(Uitgerekend via chatgpt en niet gevalideerde vanwege het ontbreken van een wiskunde knobbel)

De extra kosten betaalrekening en CC ABN kan je nagenoeg wegstrepen tegen de extra service
kosten Rabo.
Dan heb je de 60 euro die je aan transactiekosten betaald uitgaande van 200 euro inleg pm.

Als de berekening enigszins klopt dan is het eigenlijk te verwaarlozen en is overstappen “voor mij niet echt waardevol”.

Natuurlijk is alles koffiedik kijken, want kosten veranderen, zowel voor de beleggings- en betaalrekening.

Of maak ik nu een denkfout en verkeerde berekening?

Overigens wil in investeren in de NT fondsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
Requiem19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:24:
[...]

En wat zegt je verstand tov je onderbuikgevoel?

Welke keuze je ook maakt, ik zou je zo min mogelijk laten leiden door je ‘OBGV’ en zoveel mogelijk rationele keuzes maken als het op beleggen komt.
Geen paniek, het moet erg hard kelderen wil ik negatief uitkomen, en anders gewoon de tijd z’n werk laten doen. Ik heb het geld niet nodig en m’n pensioen is nog ver weg :)
Im ageer ook niet op basis van de beursresultaten, maar meer op een vaststelling na het in detail bekijken van de ETF’s waar ik in zit. Waar ik dus niet alleen een mogelijke oververtegenwoordiging van tech zie, maar tevens overlap.

@Pistachenootje Bedankt voor de bevestiging. Mijn strategie was vooral “perfect is the enemy of good”.

Ik stond al veel te lang aan de zijlijn met een smak geld. De eerste stap was dus vooral te verkennen hoe het werkt en naderhand te reflecteren en bij te sturen. Het aan de zijlijn staan heeft mij meer geld gekost dan dat een beurscrash -50% me nu zou kunnen kosten.

Anyway, tijd om me te verdiepen in de volgende stappen en bij te sturen voor een meer toekomstgericht, gediversiviseerd portfolio.

*gaat terug in lurkmodus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

TurboNick3 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:07:
Waar een indexfonds van ING 'actief' beheerd word en bekend is dat 90% van de actieve beheerde fondsen hun passieven indexfondsen niet verslaan.
De fondsen uit de ING Aria paraplu zijn eigenlijk een verzameling van andere fondsen samengevoegd. De verschillende profielen gebruiken namelijk exact dezelfde fondsen en passen de verhoudingen aan op basis van het profiel (defensief ... zeer offensief). Het zijn in die zin geen actief beheerde fondsen waar de fondsmanager op basis van de zonnestand / buikgerommel / technische analyse / kennis de producten uitkiest om in te beleggen.

Het is wel een stuk complexer product omdat er meerdere fondsaanbieders en indexen onderdeel uitmaken van onderliggende fondsen. Waarbij die fondsen ook nog eens in verschillende landen geregistreerd staan waardoor het ook belastingtechnisch een stuk complexer wordt (als je puur gaat richten op de goedkoopste optie met de laagste kosten en beste belastingoptimalisaties voor jouw situatie - ok, dan valt dat ook niet meer onder eenvoudig beleggen).

ING Aria - ING Global Index Portfolio Conservative (LU1693142504)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9gu7wY1Afgr6G6YvMHEddMYLCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6dRIotnPFGGyYwa6cbWIa3c.png?f=fotoalbum_large

ING Aria - ING Global Index Portfolio Balanced (LU1693143064)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6OzO3EZpBbvU2H3d4ADjq_pDIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BsDyPhdLDh26wnKS4gN4u3Rq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

TurboNick3 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Nee hoor totaal niet. je kan het zien als een extra conformatie.
kijk je naar de kosten tov van de ing dan is tr simpelweg veel goedkoper.
kijk je naar waar beleg je in via zo'n fonds of via de keus van een world ETF dan is in beide gevallen de spreiding voldoende. daarmee koos ik persoonlijk nog eens voor een extra etf om het te verdelen.
de ETF kosten + TR kosten zijn goedkoper dan een indexfonds bij ING
en het doel is passief beleggen. nou ik heb het 1x ingesteld en hoef er niet meer naar te kijken.
Waar een indexfonds van ING 'actief' beheerd word en bekend is dat 90% van de actieve beheerde fondsen hun passieven indexfondsen niet verslaan. Kortom lekker passieve ETF instellen en over 20 jaar het resultaat bekijken
Je vergelijking klopt niet. Je hebt een actief beheerd fonds van ING vergeleken met een passief beheerde ETF, dat zal eigenlijk altijd duurder zijn. Maar dat betekent niet dat set&forget 'bij ING' duurder is, dan verwar je het product met de aanbieder (alsof je bij Dirk van een duur merk ijs koopt en bij AH een goedkoop merk en dan zegt dat 'Dirk duurder is dan AH'). De gangbare aanpak bij ING is om daar NT fondsen te kopen en dan ben je goedkoper uit dan met VWCE bij de broker omdat je het dividendlek uitspaart en VWCE hogere fondskosten heeft dan NT.

Daarnaast ben je (en @Eric H ) er hoop ik van bewust dat je via TR niet daadwerkelijk op een normale beurs in een normale ETF handelt maar op een schaduwbeurs? Dat kan behoorlijke risico's met zich meebrengen en lijkt me zowat het minst aan te raden voor een fonds voor je nageslacht bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 10:03
Afas schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:56:
[...]

Ja dat herken ik. Bij de terugstorting staat dat het om technische en/of administratieve redenen gebeurt, wat dat ook mag betekenen
Weet jij toevallig of dit nog steeds gebeurd? Ik wil eigenlijk weer terug naar Rabobank, maar dit houdt mij een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32
Hallo allemaal,

Wat ik nu wil doen:

toon volledige bericht
Nu ben ik wel benieuwd, heb je nu juist niet mooi de dip van gisteren gekocht? ;) die fondsen doen er altijd even over. Lijkt me juist een leuk begin, vandaag alweer 1,5% herstel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-05 23:37
Eric H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Grappig genoeg (toeval bestaat niet) heb ik vandaag mijn automaatje naar de ING beleggingsrekeningen stop gezet en een positie genomen via TR op VWCS.

Mijn plan is om mijn beleggingsrekeningen bij ING te sluiten en het saldo naar TR te verplaatsen om daar verder te gaan. (Niet noodzakelijkerwijs alles in VWCS)
Wat is VWCS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Dat moet VWCE zijn 😉

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:03
J0kerNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Weet jij toevallig of dit nog steeds gebeurd? Ik wil eigenlijk weer terug naar Rabobank, maar dit houdt mij een beetje tegen.
Het was me nog niet opgevallen, maar sinds januari gaat het bij nu in één keer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fissa schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:35:
[...]
(Uitgerekend via chatgpt en niet gevalideerde vanwege het ontbreken van een wiskunde knobbel)
ChatGPT kan niet rekenen, die kan alleen maar woorden en cijfers voorspellen op basis van probabiliteit.

Met een calculator en excel sheet kom je er vast een stuk beter uit.
(of ga naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ uit de TS en druk op berekenen met je parameters ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 29-01-2025 10:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Nou, zo helderziend ben ik nou ook weer niet. Een deel is natuurlijk veroorzaakt door de explosieve groei van de ondernemingen. Als daar niet op wordt gehersorteerd binnen het ETF, kan je er zelf weinig aan doen.
Heeft niets te maken met helderziend zijn, maar simpelweg met de keus die je hebt gemaakt voor het etf. Je hebt, bewust of onbewust, gekozen voor een etf dat expliciet in één sector in één land investeert. Herschikken binnen het etf zal dan sowieso niet tot verdere diversificatie naar andere sectoren of landen leiden. Dat zou dus geen verrassing moeten zijn.
Daarnaast, ik moest ergens beginnen destijds, en het is niet m'n enige potje. De hamvraag is vooral: Laten staan en laten groeien, nieuw geld in wat anders stoppen en zo je diversivicatie zekerstellen? Of echt geld er uit trekken om zo je risico's te spreiden?
Normaal zou ik niet zo snel het geld weer verplaatsen. Maar in dit geval vind ik het verschil tussen een etf dat alleen in 69 Amerikaanse IT bedrijven investeert en een etf dat bv wereldwijd in 1400 bedrijven uit bijna alle sectoren investeert wel erg groot. Ik zou daarom toch kiezen voor ook meer diversificatie van je huidige vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:05:
[...]

ChatGPT kan niet rekenen, die kan alleen maar woorden en cijfers voorspellen op basis van probabiliteit.

Met een calculator en excel sheet kom je er vast een stuk beter uit.
(of ga naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ uit de TS en druk op berekenen met je parameters ;) )
Maar er zit wel een punt in de post. Er wordt vaak tot op tienden van een promille vergeleken wat de kosten van beleggen zijn, terwijl de kosten voor de basis-betaalrekening niet worden bekeken. Als dat een euro per maand scheelt, dan komt dat overeen met 0,04% over 30k gemiddeld belegd vermogen. Dus het is krom als je wel zou kijken naar die 0,04% verschil, maar de kosten van de verplichte betaalrekening negeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Weet niet hoe dat bij andere banken zit, maar bij ABN kom je al gauw in aanmerking voor 'Preferred Banking' waardoor je iets van 20% korting krijgt op je maandelijkse kosten betaalpakket en cc. Ik betaal nu geloof ik €5,85 per maand voor basispakket en goldcard.
Pagina: 1 ... 77 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.