Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
AOC schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Enige is dus dat ik die exit fee van max 1% van NT-world tricky vind.

Dus ik neem de fee van rabobank dit jaar even voor lief en dan volgend jaar alles in eigen beheer bij een broker. Als je NT world jaren vasthoud ten opzichte van beheerd beleggen dan wordt rabo wel een dure ja.
Ik heb de cijfers niet, maar afaik valt die exit fee in de praktijk altijd erg mee.

En inderdaad, als je jaren bij de beheerd beleggen club zit, dan betaal je een soortgelijke fee elk jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
rube schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:33:
[...]

En @GG85: ik schreef ook:maar met wat aanpassingen voor de Nederlandse en persoonlijke sitatie:
Dat is dus o.a. geen (nauwelijks) obligaties. Daarom gaf ik ook alleen de aandelen en goud fondsen aan.
Ipv obligaties zoals bij de originele Golden Butterfly portfolio hebben we hypotheekleningen en spaarrekeningen/deposito's.
"Wat aanpassingen" is vaag en klinkt minder ingrijpend dan 40% van de strategie (obligaties) te vervangen voor iets anders (spaargeld). Waarom zeg je dat er niet direct bij?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13
[...]

Dus ik neem de fee van rabobank dit jaar even voor lief en dan volgend jaar alles in eigen beheer bij een broker. Als je NT world jaren vasthoud ten opzichte van beheerd beleggen dan wordt rabo wel een dure ja.
De exit fee zal waarschijnlijk gerekend worden in tijden van extreme volatiliteit. Ik heb recent mijn NT portefuille verkocht en er is geen exit fee in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

R.van.M schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:46:
[...]

De exit fee zal waarschijnlijk gerekend worden in tijden van extreme volatiliteit. Ik heb recent mijn NT portefuille verkocht en er is geen exit fee in rekening gebracht.
Hoe lang had je de nt portefuille aangehouden? Wellicht dat ze kijken naar tijdspanne? Volatiliteit klinkt ook aannemelijk

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 17-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13
The Third Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Wat is de achterliggende reden voor een aandelen/obligatie portfolio en niet een meer voor de hand liggende aandelen/spaartegoed portfolio?
Het heeft te maken met het feit dat obligaties in waarde stijgen als de rente daalt. Dit zou in theorie een goede hedge zijn tegen een recessie (want dan verlagen de centrale banken de rentes).

Echter, zoals al aangehaald, gooit het nederlandse box3 stelsel hier roet in het eten waardoor het voor Nederlanders niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 09:15

sanook

_/-\o_

[...]

Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat die exit kosten niet daadwerkelijk berekend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sanook schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat die exit kosten niet daadwerkelijk berekend worden?
Stonden die exit kosten in hetzelfde document waar de minimale initiële inleg 5 miljoen is oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:33
DeadKennedy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:45:
[...]

"Wat aanpassingen" is vaag en klinkt minder ingrijpend dan 40% van de strategie (obligaties) te vervangen voor iets anders (spaargeld). Waarom zeg je dat er niet direct bij?
Omdat 20% deposito/spaarrekening imo niet heel veel afwijkt van 20% kort lopende obligaties.
En de andere 20% wijkt wat af met andere type leningen (hypocethaire zekerheid) maar dat gaf ik ook aan met "wat aanpassingen". Volgens mij was dit in antwoord op de originele vraag ruim voldoende informatie. Dus daarom :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

YakuzA schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Stonden die exit kosten in hetzelfde document waar de minimale initiële inleg 5 miljoen is oid?
Dit is de pdf over nt world die ik via google gevonden heb. HIerin wordt de exit fee besproken https://www.northerntrust...its-fund-class-b-kiid.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:28
sanook schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Dit is mij inderdaad bevestigd door een medewerker van de Rabobank.

Ik heb zelf in NT bij Rabo en ABN belegd en deze zijn nooit in rekening gebracht.

Verder heeft er nog nooit iemand gemeld dat die ze heeft moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
AOC schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Dit is de pdf over nt world die ik via google gevonden heb. HIerin wordt de exit fee besproken https://www.northerntrust...its-fund-class-b-kiid.pdf
Hier staat ook vermeld dat je voor de daadwerkelijke kosten contact op moet nemen met je distributeur, m.a.w. je moet bij je grootbank zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Pistachenootje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik heb zelf in NT bij Rabo en ABN belegd en deze zijn nooit in rekening gebracht.

thanks voor de toelichting. Op reddit werd ook de exit fee uitvoerig besproken en daardoor werd ntworld in twijfel getrokken. Maar als de rabobank medewerker dit bevestigd heeft, dan voelt dat meer vertrouwd aan in ieder geval:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
ELD schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Het is volgens mij ongeveer even duur bij de DeGiro als je ook het voordeel van geen dividendlek meeneemt.
Heb gekeken en het lijkt er op dat ik bij Meesman voor pensioen beleggen beter zit op het gebied van kosten. Misschien kijk ik er niet goed naar.

0,4/0,5% per jaar en transactiekosten van 0,25%. Transactiekosten zijn eenmalig en waarschijnlijk nog een keer tijdens de pensioengerechtigde leeftijd? Gezien mijn bouwjaar verwacht ik het nog wel een aantal jaren het hier laten staan zonder een transactie te doen. ;)

Ten opzichte van ABN:

Servicekosten (per jaar) ABN AMRO Pensioenbeleggen 0,45%
Modelportefeuille Zeer Offensief 0,15% met transactiekosten 0,03%
En € 49,- afsluitkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-06 13:09
Ik snap toch de kosten van een indexfonds of ETF niet helemaal.
De NT fondsen staan op de blog van Mr fob op plek 6. De WEBN etf staat op plek 2.
Als je even uitgaat van een gelijk blijvende koers (zeker weten doe je het toch niet), wat ben je dan kwijt met €1000?

Reken ik goed als ik het volgende heb:

NT Fondsen: 0,20% per jaar (ABN) 0,17% fondskosten bij aankoop.
Resultaat na 1 jaar: 1000-0,37=996,30

WEBN via IBKR: 1% per trade order=990

Natuurlijk ga ik er niet van uit dat de koers gelijk blijft, maar ik wil het even inzichtelijk maken voor mezelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Drag0nizer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:08:
De NT fondsen staan op de blog van Mr fob op plek 6. De WEBN etf staat op plek 2.
Als je even uitgaat van een gelijk blijvende koers (zeker weten doe je het toch niet), wat ben je dan kwijt met €1000?

Natuurlijk ga ik er niet van uit dat de koers gelijk blijft, maar ik wil het even inzichtelijk maken voor mezelf
Indexfondsenvergelijken rekent dat voor je uit. Weliswaar staat daar WEBN nog niet tussen tot dhr. Wortel de dividendrekening heeft mogen controleren, maar je kan VWCE als voorbeeld gebruiken en dan met 0,07% in plaats van 0,22% lopende kosten rekenen. Een belangrijk aspect dat je hierboven denk ik niet meerekent is het dividendlek.

Mr FOB heeft ook een kostenberekening maar dat rekent transactiekosten niet mee en gebruikt bij NT alleen de 3-fonds portfolio, wat niet een gelijke vergelijking is met WEBN/VWCE die alleen EM erbij hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 17-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
The Third Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Indexfondsenvergelijken rekent dat voor je uit. Weliswaar staat daar WEBN nog niet tussen tot dhr. Wortel de dividendrekening heeft mogen controleren, maar je kan VWCE als voorbeeld gebruiken en dan met 0,07% in plaats van 0,22% lopende kosten rekenen. Een belangrijk aspect dat je hierboven denk ik niet meerekent is het dividendlek.

Mr FOB heeft ook een kostenberekening maar dat rekent transactiekosten niet mee en gebruikt bij NT alleen de 3-fonds portfolio, wat niet een gelijke vergelijking is met WEBN/VWCE die alleen EM erbij hebben.
Dividentlek idd niet meegenomen. Maar die is bij beide toch minimaal of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Drag0nizer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Hoe zou dat mogelijk zijn bij een niet-Nederlands fonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drag0nizer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:55:
[...]
Niet. Ierland domiciled ETF's zoals WEBN en VWCE hebben dividend lekkage, de bekende NT fondsen niet (of nauwelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:08
Drag0nizer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:08:

Aanvullend op de andere reacties op dit bericht. Voor de zekerheid nog even de opmerking dat fonds kosten niet bij aankoop zijn zoals je in je bericht vermeld, maar kosten zijn die per jaar worden berekend. En ook webn heeft fonds kosten.

Servicekosten (van je bank/broker) en aankoopkosten zie je ook werkelijk afgeschreven worden, fonds kosten worden verwerkt in de koers van het fonds/etf en zie je zelf dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 18-01-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 18:33
Leuke podcast met Paul Merriman en Karsten Jeske voor de SCV lovers

YouTube: Small Cap Value Investing: Is It Still Worth It in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
Wat vind jij van deze podcast?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 18:33
DeadKennedy schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Wat vind jij van deze podcast?
Ik vond zelf dat beide heren goed uitdiepen, en vooral rustig en respectvol blijven, wat het fijn houdt om te volgen. Interessante discussie en mooie samenkomst van perspectieven. Of je in (nog) de SCV premium gelooft is uiteindelijk toch koffiedik kijken, en dat zeggen ze ook beide wel. Ik pas mijn strategie er niet op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:22
Ik wil eigenlijk een zelfbeleggen (lees lage kosten) met index fondsen voor mijn kinderen. Ik wil dan direct het account op haar naam zetten.

Hebben mensen ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-06 17:44
Maeslant schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:39:
Ik wil eigenlijk een zelfbeleggen (lees lage kosten) met index fondsen voor mijn kinderen. Ik wil dan direct het account op haar naam zetten.

Hebben mensen ervaring hiermee?
Welke broker wil je dat doen? Volgens mij kan het niet overal.

Ik had het bij de ING gedaan (Hij en ik hadden daar al een rekening) en was geen probleem. Tot zijn 18 de kon ik beleggen. Na zijn 18 de werd ik eruit gegooid.

De jaarlijkse kosten bij ING zijn wel wat hoger voor ETF's dan de giro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
FCTW schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:47:
[...]

De jaarlijkse kosten bij ING zijn wel wat hoger voor ETF's dan de giro.
Bij ING zou je toch sowieso NT fondsen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-06 17:44
The Third Man schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:58:
[...]
Bij ING zou je toch sowieso NT fondsen gebruiken?
Ik vind liquiditeit, het elk moment kunnen verkopen belangrijk en transparant.

NT fondsen of beheerd beleggen heb je wat meer geduld nodig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-05 20:51
Hoi allemaal, ik probeer een broker te kiezen. Excuus als ik dit ergens anders op dit forum kan teruglezen, ik kon het zo snel niet vinden. Even ter context; Ik heb ondertussen wel een boek beleggen voor dummies gelezen, wat podcasts geluisters en een deel van rule number one gelezen (al een poos terug). Nu wil ik toch echt een keer voornamelijk passief gaan beleggen. Ik struikel enkel over alle mogelijke brokers. Ik heb bijvoorbeeld deze blog gelezen; https://jongbeleggendepodcast.nl/brokers-vergelijken en daarnaast ook naar finter gegaan omdat ze dit tipten. Op finter zie ik wel veel nuttige informatie, maar finter lijkt ook telkens een andere inschatting te maken van mijn kosten als ook soms opeens een paar brokers meer of minder te laten zien. Ik weet daarom niet of ik dit nu moet vertrouwen. Hebben jullie tips waar ik een goede vergelijking kan vinden uit een betrouwbare bron? Andere tips/ervaringen rondom dit onderwerp natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
@ModelMagician Heb je het kopje "Waar kan ik het beste passief beleggen?" uit de startpost gelezen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
RichieB schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:29:
@ModelMagician Heb je het kopje "Waar kan ik het beste passief beleggen?" uit de startpost gelezen?
Nog niet maar dat klinkt als iets wat ik nu ga doen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FCTW schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Ik vind liquiditeit, het elk moment kunnen verkopen belangrijk en transparant.

NT fondsen of beheerd beleggen heb je wat meer geduld nodig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
NT kun je ook elk moment verkopen, toch? Het duurt misschien een paar dagen voordat je order uitgevoerd is maar als je zo urgent je geld nodig hebt, dan was het beter geweest om daar niet mee te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De feedback loop die hier is ontstaan, is dat hoe meer beleggers passief gaan beleggen, hoe meer geld er vloeit naar dezelfde 500 aandelen (S&P500) en hoe groter de outperformance van deze aandelen wordt in vergelijking met de rest van de markt.

De hangmatbeleggers outperformen niet omdat indexbeleggen de betere manier is, maar omdat ze allemaal dezelfde aandelen kopen. Een self-fulfilling prophecy dus.

En het wordt in feite nog erger want beursindexen zoals de S&P500 worden gewoonlijk samengesteld op basis van marktwaarde. De grotere bedrijven krijgen het grootste gewicht.

Van iedere $100 die passief wordt belegd in de S&P500 vloeit er dus $7 naar Apple en $7 naar Nvidia.

Dat is dus de reden waarom de Magnificent Seven fantastisch blijven presteren. Al die hangmatbeleggers blijven deze aandelen kopen via hun indexbeleggingen. En ze kopen ongeacht de koers!
Zo liet Vanguard in 2020 glimmend van trots weten dat minder dan 1% van hun beleggers aandelen verkochten tijdens de Coronacrisis.

Michael Green* van Simplify Asset Management noemt het een bijzonder gevaarlijke vaststelling.

Als de exit van minder dan 1% van de beleggers de beurs 30% lager duwt, zitten we dan niet op een financiële tijdbom?
Bron

Beleggen wij in tulpenbollen? Als iedereen consequent dezelfde aandelen koopt, blaast iedereen dan dezelfde ballon steeds groter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:36:
[...]

[...]

Bron

Beleggen wij in tulpenbollen? Als iedereen consequent dezelfde aandelen koopt, blaast iedereen dan dezelfde ballon steeds groter?
Het leek me toch wel duidelijk dat daar de passieve/gespreide belegger bedoeld wordt met die 1%.
Dat is dus niet de hele markt en de gevolgtrekking dat 1% de markt 30% omlaag trekt slaat ook niet echt raak?

De volumes van de fondsen tov de totale trade komt niet in de buurt om dit soort stellingen te proberen te poneren

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2025 19:47 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:24
[...]

[...]

Bron

Welkom en leuk dat je deze discussie in 2025 voor het eerst gestart bent :)

Alle voorgaande edities van de afgelopen jaren vind je terug via de zoekfunctie. Goede steekwoorden om de vorige edities op te zoeken zijn o.a. bubbel, dot.com crisis, kan niet goed gaan, staat op klappen/ knappen, bloed in de straten, ik wacht nog met instappen, ik heb mijn huis verkocht en ga huren omdat alle signalen uitwijzen op een crash, Michael Burry zegt,

Succes en meldt ons even wat je zoal gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 22:24

oscar82

De ondertitel

[...]

[...]

Bron

Nee
Nee
Het is toch ook lachwekkend als iemand denkt dat de 30% daling komt door uitstappende Vanguarders ipv een pandemie? Alsof de maan ervoor zorgt dat de aarde zo mooi blijft draaien oid.
Het is al zo vaak besproken dat een eventuele prijsafwijking in een passieve etf al heel gauw voer wordt voor snelle market makers. Die bepalen elke seconde wat het onderliggende waard is en of het opportuun is om te handelen op een bepaalde bid & ask prijs. Prima toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

[...]

Bron

De essentie van aandelenhandel is dat je in bedrijven belegt, niet in een goed. Bedrijven zijn nodig voor de economie, tulpenbollen niet. Dat is al deel 1. Daarnaast beleg je niet in een stel bedrijven, maar in de hele markt boven een bepaalde drempel. Dat betekent dus ook dat je niet op een hype inzet, of op 1 succesvolle groep, je zet op alles in (wel op ratio naar waarde). Dat is alles bij elkaar zal inherent groei vertonen, door beleggers maar net zo goed door hun eigen winst. Dat is de bedoeling nota bene. Er dan een bubble in gaan zien is doen alsof dat wat het hoort te doen niet goed is, wat had je dan gewild?

Daarnaast, als een bron met dit soort 'gaat dit niet eens een keer mis' achtige artikelen komt, heb je gewoonweg een medium dat FUD gebruikt als verdienmodel. Die gaan nooit artikelen schrijven als 'eigenlijk gaat alles wel lekker, beetje minder hier, beetje beter daar, maar bij elkaar positief'. Geen nuttige bron dus voor evenwichtige en afgewogen informatie. Als ik ook al die naam google en dan op zo'n 13-in-dozijn nieuwsbrief uitkom met "Maarten Verheyen voorspelde de kredietcrisis ... kocht in 2013 bitcoin aan $105 en verdiende 831% met rhodium." dan denk ik gelijk, hoezo neem je zo'n figuur uberhaupt serieus :?

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 18-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:27:
[...]

Niet. Ierland domiciled ETF's zoals WEBN en VWCE hebben dividend lekkage, de bekende NT fondsen niet (of nauwelijks).
Dan ben ik daar misschien veel te dom voor, maar wat zou dan het totaal aan opbrengst zijn met het voorbeeld dat ik schets? (€1000 inleg en gelijke koers)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Drag0nizer schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Dan ben ik daar misschien veel te dom voor, maar wat zou dan het totaal aan opbrengst zijn met het voorbeeld dat ik schets? (€1000 inleg en gelijke koers)
Ik gaf je toch hierboven al de bronnen om het zelf uit te rekenen :? Als je op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bij VWCE kijkt komt naar voren dat IBKR is 0,1% per transactie kost, niet 1%, met een minimum van 4 euro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kbT4yDdEDzQBTPIOKBJHDvMOhY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0V4PPAze0z1BNlvfUzajOFhe.png?f=user_large

Als je bij https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ kijkt dan wordt daar getoond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkho4Im-4ZUYQD7PbTjNKJ9HSds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neCqtYWHwrRpcKUhLeOUJGw5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8oFphM_kt993U7k4f44Xj_-VuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6vTNZuTFxLfYHEl43QVU6iO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y43XyuX57WnOq8SV-Q0F5NAvCeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPRLsXHnb4sfWa29HIqfd5W3.png?f=fotoalbum_large

Even de lending weggelaten en bij NT de ABN 0,20% erbij dan komen de lopende kosten dus uit op

WEBN 0,39%
NT 0,27 + 0,20 = 0,47%
VWCE 0,55%

Zou je naar de WC+EM NT portfolio gaan dan komt het uit op 0,9 * (0,15+0,03+0,05+0,02) + 0,03 + 0,15 = 0,42%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Het leek me toch wel duidelijk dat daar de passieve/gespreide belegger bedoeld wordt met die 1%.
In het stuk staat dat midden jaren 90 amper 2% van het kapitaal passief belegd werd. Dat zal nu vele malen meer zijn.
Dat is dus niet de hele markt en de gevolgtrekking dat 1% de markt 30% omlaag trekt slaat ook niet echt raak?

De volumes van de fondsen tov de totale trade komt niet in de buurt om dit soort stellingen te proberen te poneren
Volgens mij is zijn stelling juist omdat een groot gedeelte van de markt in bezit is bij passieve beleggers die *no matter what* de aandelen vasthouden dat er uiteindelijk maar een klein deel nodig is om hevige uitslagen te maken.
Miki schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Welkom en leuk dat je deze discussie in 2025 voor het eerst gestart bent :)

Alle voorgaande edities van de afgelopen jaren vind je terug via de zoekfunctie. Goede steekwoorden om de vorige edities op te zoeken zijn o.a. bubbel, dot.com crisis, kan niet goed gaan, staat op klappen/ knappen, bloed in de straten, ik wacht nog met instappen, ik heb mijn huis verkocht en ga huren omdat alle signalen uitwijzen op een crash, Michael Burry zegt,

Succes en meldt ons even wat je zoal gevonden hebt.
Wat een vriendelijk passief agressieve terugkoppeling :+ Je gaat helemaal niet in op hetgeen geschreven is in het artikel dus ik laat het hier maar bij.

[q]
oscar82 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Nee
Nee
Het is toch ook lachwekkend als iemand denkt dat de 30% daling komt door uitstappende Vanguarders ipv een pandemie? Alsof de maan ervoor zorgt dat de aarde zo mooi blijft draaien oid.
Het is al zo vaak besproken dat een eventuele prijsafwijking in een passieve etf al heel gauw voer wordt voor snelle market makers. Die bepalen elke seconde wat het onderliggende waard is en of het opportuun is om te handelen op een bepaalde bid & ask prijs. Prima toch
Dat is inderdaad lachwekkend en geloof ik ook niet. De markt bestaat immers niet alleen uit passieve fondsen.
The Third Man schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:56:
[...]
De essentie van aandelenhandel is dat je in bedrijven belegt, niet in een goed. Bedrijven zijn nodig voor de economie, tulpenbollen niet. Dat is al deel 1. Daarnaast beleg je niet in een stel bedrijven, maar in de hele markt boven een bepaalde drempel. Dat betekent dus ook dat je niet op een hype inzet, of op 1 succesvolle groep, je zet op alles in (wel op ratio naar waarde). Dat is alles bij elkaar zal inherent groei vertonen, door beleggers maar net zo goed door hun eigen winst. Dat is de bedoeling nota bene. Er dan een bubble in gaan zien is doen alsof dat wat het hoort te doen niet goed is, wat had je dan gewild?
Ik ben zoekende, als er elke maand steevast honderden miljarden naar passieve fondsen gaan betekent dit toch dat de onderliggende aandelen elke maand gekocht zullen worden? Ongeacht bedrijfsresultaat? Als er een x aantal aandelen is en elke maand komen partijen die halen voor buy-and-hold dan is het toch niet onlogisch om te denken dat die aandelen om die reden in prijs stijgen als er niet elke maand aandelen emmissies zijn? Een steeds schaarser worden goed is immers steeds duurder om aan te schaffen?
Daarnaast, als een bron met dit soort 'gaat dit niet eens een keer mis' achtige artikelen komt, heb je gewoonweg een medium dat FUD gebruikt als verdienmodel. Die gaan nooit artikelen schrijven als 'eigenlijk gaat alles wel lekker, beetje minder hier, beetje beter daar, maar bij elkaar positief'. Geen nuttige bron dus voor evenwichtige en afgewogen informatie. Als ik ook al die naam google en dan op zo'n 13-in-dozijn nieuwsbrief uitkom met "Maarten Verheyen voorspelde de kredietcrisis ... kocht in 2013 bitcoin aan $105 en verdiende 831% met rhodium." dan denk ik gelijk, hoezo neem je zo'n figuur uberhaupt serieus :?
Ik ken die kerel niet, het zal ongetwijfeld waar zijn dat hij van alles beloofde en deed. Maar het gaat mij vooral om de gedachte die ik hierboven schets. Wanneer steeds meer mensen overgaan naar bijv. indexfondsen die slaafs de index volgen, wat zijn daar de gevaren van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
[...]

[...]

Bron

Nee, want er is genoeg handel buiten passieve indextrackers voor prijsvorming.

Wat betreft Magnificent 7 is het een ander probleem. Zelf gebruik ik deels een VanEck equal weight fonds om de exposure naar de Mag7 te verminderen. Flink deel ook nog in andere wereldfondsen om tot de gewenste geografische spreiding te komen (Amerika 50%, Europa 31%, Azie 19%). Om dit verder door te voeren moet ik een equal weight fonds voor de VS erbij zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Wolly schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:14:
[...]

In het stuk staat dat midden jaren 90 amper 2% van het kapitaal passief belegd werd. Dat zal nu vele malen meer zijn.
Dat kan al niet, clubs als Vanguard waren toen al enorm. En het er zit een drogreden in dat als iets semi-actief belegd wordt, zoals banken en pensioenfondsen al decennia doen, het niet opeens anders belegd zou zijn. Het feit dat letterlijk, 100%, passief indexbeleggen nu zo normaal is is omdat het in wezen niks nieuws is, enkel meer bereikbaarder geworden voor een particulier. Maar het is niet zo dat je met Robeco, of met een 'aandelen mixfonds' bij je bank of zo iets compleet anders aankocht dan nu met VWCE.
Volgens mij is zijn stelling juist omdat een groot gedeelte van de markt in bezit is bij passieve beleggers die *no matter what* de aandelen vasthouden dat er uiteindelijk maar een klein deel nodig is om hevige uitslagen te maken.
Een passieve belegger moet ooit eens cashen, dus er is niet een enkele stroom de markt in, er is ook een stroom die er weer uit gaat omdat mensen het ooit weer nodig hebben. Maar sowieso is het een klein aandeel van de totale stroom van alle beurshandel, hedge funds, pensioenfondsen, noem maar op. De passieve investeerder kan, zelfs al zijn ze met miljoenen, niet in de buurt komen van de schaal van die fondsen.
Ik ben zoekende, als er elke maand steevast honderden miljarden naar passieve fondsen gaan betekent dit toch dat de onderliggende aandelen elke maand gekocht zullen worden? Ongeacht bedrijfsresultaat?
Het bedrijfsresultaat zit verrekend in de marktkapitalisatie. Dat is de essentie van het hele indexbeleggen hier. Als een bedrijf onderuit gaat gaat ook de koers onderuit en dan krijgt het automatisch minder investering. Als dat doorzet verdwijnt die uiteindelijk zelfs uit de index.

Het zou natuurlijk bezopen zijn om maar gewoon blind geld naar bedrijven te gooien, dus dat is al een wat aparte gedachtengang en dan snap ik dat je het sneller met tulpenbolllen op 1 hoop gooit.
Als er een x aantal aandelen is en elke maand komen partijen die halen voor buy-and-hold dan is het toch niet onlogisch om te denken dat die aandelen om die reden in prijs stijgen als er niet elke maand aandelen emmissies zijn? Een steeds schaarser worden goed is immers steeds duurder om aan te schaffen?
Een bedrijf kan een heeeul duur aandeel hebben, op het moment dat hun bedrijfsresultaat teleurstelt zakt de koers vrolijk in. De koers kan zelfs veel harder dalen (zie Adyen). Zolang bedrijven dus naar verwachting presteren, is de 'schaarste' alleen maar winst, geen probleem. En al zou dat bij individuele aandelen soms (wat) spelen, doordat je in een enorme index belegt is het effect natuurlijk ook weer verdwenen, en er komt nog het contra-effect bij van bedrijven die relatief veel uitgegeven aandelen hebben.

Dit punt is trouwens wel een reden waarom Small Cap door niet iedereen wordt ondersteund, daar speelt namelijk een groter risico dat niet alle bedrijfsresultaten transparent en correct worden weergegeven en dus de koers meer 'uit de pas' kan lopen. Om in de reguliere fondsen te komen moet een bedrijf aan een aantal eisen daaromtrent voldoen.
Ik ken die kerel niet, het zal ongetwijfeld waar zijn dat hij van alles beloofde en deed.
Maar als je een briefje in je bus krijgt dat Mr. Madiba al je ziektes kan genezen, dan gooi je het toch in de prullenbak? Dus waarom dan wel zo'n figuur z'n nieuwsbrief gaan lezen en als hij een ramp voorspelt het serieus nemen?
Maar het gaat mij vooral om de gedachte die ik hierboven schets. Wanneer steeds meer mensen overgaan naar bijv. indexfondsen die slaafs de index volgen, wat zijn daar de gevaren van?
Beleggen is heel stoffig en suf, daar hoort een zakelijke en nuchter perspectief bij. Ja, er is altijd een kans dat er overwaardering speelt, maar zolang bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaat is dat niet automatisch een bedreiging. Risicovrij bestaat nou eenmaal niet en risico kan je in een vergaander perspectief zien dan alleen maar als bubble of ander doembeeld. Dat is echter totaal niet hoe zo'n figuur het benadert en dat zou al alarmbellen af moeten laten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 19-01-2025 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:14:
[...]

[...]

[...]

Wat een vriendelijk passief agressieve terugkoppeling :+ Je gaat helemaal niet in op hetgeen geschreven is in het artikel dus ik laat het hier maar bij.

[q]
[...]

Dat is inderdaad lachwekkend en geloof ik ook niet. De markt bestaat immers niet alleen uit passieve fondsen.

[...]

Ik ben zoekende, als er elke maand steevast honderden miljarden naar passieve fondsen gaan betekent dit toch dat de onderliggende aandelen elke maand gekocht zullen worden? Ongeacht bedrijfsresultaat? Als er een x aantal aandelen is en elke maand komen partijen die halen voor buy-and-hold dan is het toch niet onlogisch om te denken dat die aandelen om die reden in prijs stijgen als er niet elke maand aandelen emmissies zijn? Een steeds schaarser worden goed is immers steeds duurder om aan te schaffen?

[...]

Ik ken die kerel niet, het zal ongetwijfeld waar zijn dat hij van alles beloofde en deed. Maar het gaat mij vooral om de gedachte die ik hierboven schets. Wanneer steeds meer mensen overgaan naar bijv. indexfondsen die slaafs de index volgen, wat zijn daar de gevaren van?
toon volledige bericht
De vorige keer dat het hierover ging:
DeadKennedy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]

Goede vraag! Het aandeel van ETFs in de markt is geëxplodeerd en economen vragen zich dit ook af. Je zou kunnen googlen op "efficient market hypothesis + ETFs", maar omdat het efficiënte marktmodel al omstreden is krijg je dan wel een hele grote discussie.

Wat @Sineplex al zegt, zo lang er zelfs een klein deel actieve handelaars overblijft, lijkt het effect van de mega ETF groottes beperkt. Wat uit een literatuurstudie blijkt is dat opname in een index wel de correlatie met die index vergroot. Voorbeeld, een bedrijf dat in de S&P 500 wordt opgenomen zal vanaf dan gedeeltelijk meedeinen met de schommelingen van de gehele index.

https://www.researchgate....rkets_a_literature_review

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Wolly vrij mager artikeltje van de beste blog schrijver. O.a. "Dat is dus de reden waarom de Magnificent Seven fantastisch blijven presteren." Deze bedrijven m.u.v. Tesla laten uitstekende winst gevenheid zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deoeukcK4J6xEWvuQ-e8NDfsvUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thjdi3FSgNDz830ku4ycdeKz.png?f=fotoalbum_large
Bij Tesla kun je imo wel van een bubbel spreken maar deze wordt juist met name veroorzaakt door actieve beleggers.

Verder wordt de uitspraak van Vanguard uit z'n verband getrokken. Dat ging uitsluitend over beleggers op hun eigen platform.

En de blog schrijver gaat er blijkbaar vanuit dat passieve beleggers volledig voor de S&P 500 gaan. Iets wat we telkens afraden hier. Een wereldwijde tracker zit in zo'n 3500 bedrijven.

Overigens vind ik MCW ook te geconcentreerd in de top bedrijven, ik koos daarom jaren geleden voor factor beleggen.

Als je wat objectievere informatie wil zien over een eventuele index bubbel kan ik je de video's en podcasts van Ben Felix aanraden.
YouTube: The Index Fund Bubble
https://rationalreminder.ca/podcast/225

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 19-01-2025 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Vaak is die fee ook gewoon verwerkt in de aankoop/verkoop prijs. Dus bij een verkoop wordt er 1% afgehaald en bij aankoop 1% opgeteld bij de NAV van het fonds. Het is dus niet dat er iets nog apart in rekening wordt gebracht. Je hebt het dus eigenlijk ook helemaal niet door, zeker met beleggingsfondsen waar de prijs vaak nog niet bekend is bij het plaatsen van een order.

Tenminste, veel beleggingfondsen doen dit zo. Er worden dan 3 prijzen van het fonds gepubliceerd. Je kunt dit bijvoorbeeld zien bij deze 3 frontier fondsen: https://www.tcminvestmentfunds.nl/koersinformatie

Geen idee of NT dit anders doet.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-06 01:05
Dit is al eerder te sprake geweest, ik heb toen op 7 november een verkoop order gedaan van 2000 euro deze is op 12 november verwerkt met de koers van 11 november € 26,324.

Daarna weer terug gekocht met wat korting :*)

https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

[ Voor 9% gewijzigd door Hazelnoot op 19-01-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
The_FrankO schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Vaak is die fee ook gewoon verwerkt in de aankoop/verkoop prijs. Dus bij een verkoop wordt er 1% afgehaald en bij aankoop 1% opgeteld bij de NAV van het fonds. Het is dus niet dat er iets nog apart in rekening wordt gebracht.
Dat is swingpricing. Dat is echt wat anders. Waar we het hier over hadden was uitstapkosten. Als die worden toegepast dan gebeurt dat door de distributeur, zoals vermeld in dat document. Maar zoals gezegd doen de Nederlandse grootbanken dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Vandaag is AVEM eindelijk tradable geworden op IBKR :*) Het lijkt ook dat de ETF’s in de ETF zoals die van India nu al verdwenen zijn.

Ik ben van plan om VWCE, VHVE, VFEA en JPGL te vervangen door AVWC/AVEM maar ik vind vandaag met zo’n inauguratie van een president die onvoorspelbaar invloed kan hebben op de wereldmarkt toch niet een hele fijne dag om dergelijke grote wisselingen te doen. Is dat nu wel of niet passend bij passief beleggen? O-) Ik ga het wel doen tegelijk met mn maandelijkse storting na ontvangst van salaris, hopen op een ‘kalme’ dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 20-01-2025 10:15 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
The Third Man schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:49:
[...]
Ik gaf je toch hierboven al de bronnen om het zelf uit te rekenen :? Als je op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bij VWCE kijkt komt naar voren dat IBKR is 0,1% per transactie kost, niet 1%, met een minimum van 4 euro:

[Afbeelding]

Als je bij https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ kijkt dan wordt daar getoond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even de lending weggelaten en bij NT de ABN 0,20% erbij dan komen de lopende kosten dus uit op

WEBN 0,39%
NT 0,27 + 0,20 = 0,47%
VWCE 0,55%

Zou je naar de WC+EM NT portfolio gaan dan komt het uit op 0,9 * (0,15+0,03+0,05+0,02) + 0,03 + 0,15 = 0,42%.
toon volledige bericht
Ik zie het je doen, maar ik snap er echt helemaal niks van. De cijfers dansen voor mn ogen. Maar ik geloof je op je woord. Is dit dan ook met het dividentlek? Dus dan is WEBN 80 cent per 1000 euro (0,08%) duurder dan de NT fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-03 22:22
Een beetje aanhakend op het bovenstaande:

Ik beleg nu al een tijdje in de Northern Trust fondsen via mijn huisbank. Nu heb ik vorig jaar daar de WEBN ETF aan toegevoegd. Beide behalen ongeveer hetzelfde rendement. Is er nog een reden om dit samen te voegen? Of gewoon op beide blijven storten? Of zal ik het gewoon laten staan en op 1 van de 2 niets meer bijstorten? Zo ja, welke zal ik dan mee doorgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
Radiodurans schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
Vandaag is AVEM eindelijk tradable geworden op IBKR :*) Het lijkt ook dat de ETF’s in de ETF zoals die van India nu al verdwenen zijn.

Ik ben van plan om VWCE, VHVE, VFEA en JPGL te vervangen door AVWC/AVEM maar ik vind vandaag met zo’n inauguratie van een president die onvoorspelbaar invloed kan hebben op de wereldmarkt toch niet een hele fijne dag om dergelijke grote wisselingen te doen. Is dat nu wel of niet passend bij passief beleggen? O-) Ik ga het wel doen tegelijk met mn maandelijkse storting na ontvangst van salaris, hopen op een ‘kalme’ dag.
Interessant, wat zijn je overwegingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Drag0nizer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Ik zie het je doen, maar ik snap er echt helemaal niks van. De cijfers dansen voor mn ogen. Maar ik geloof je op je woord.
Niet onaardig bedoeld, maar je kan ook met ChatGPT of Claude het stap voor stap laten voorrekenen, dan is het misschien wel makkelijker te begrijpen. Doe ik zelf ook als ik er even niet uit kom.
Is dit dan ook met het dividentlek?
In de tabellen in de screenshots staat ook een kolom "dividendlekkage".
Dus dan is WEBN 80 cent per 1000 euro (0,08%) duurder dan de NT fondsen?
Ik volg niet precies waar je dat leest? Om bij alleen WEBN en NT World+EM te blijven, dan had ik geschreven

WEBN 0,39%
WC+EM NT 0,42%

dus WEBN is qua lopende kosten 0,03 procentpunt (geen procent!) goedkoper. Voor veel mensen is dat een verwaarloosbaar verschil, vandaar dat het vaker wordt aangeraden het hele begrip ETF bij de broker of beleggingsfonds bij de grootbank af te wegen. Al die aspecten die daarbij komen kijken (fractioneel, koersrisico, uitlenen, verwerkingssnelheid, gemak, toegankelijkheid, apart houden enzovoort) zijn vaak meer van belang dan of je 0,03 procentpunt meer of minder kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
empowerfreedom schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:16:
Een beetje aanhakend op het bovenstaande:

Ik beleg nu al een tijdje in de Northern Trust fondsen via mijn huisbank. Nu heb ik vorig jaar daar de WEBN ETF aan toegevoegd. Beide behalen ongeveer hetzelfde rendement. Is er nog een reden om dit samen te voegen? Of gewoon op beide blijven storten? Of zal ik het gewoon laten staan en op 1 van de 2 niets meer bijstorten? Zo ja, welke zal ik dan mee doorgaan?
Daar is dus eigenlijk geen hard advies op te geven. En puur qua investeringsstrategie is een niet beter dan de ander. Je kan het ene misschien prettiger vinden dan de ander dat je daarom alles daarnaartoe wil migreren, maar gespreid houden is natuurlijk nooit verkeerd als een risicoverdeling (aangenomen dat je WEBN bij een normale betrouwbare broker koopt). Een klein aspectje is wel dat je NT zelf moet herbalanceren als je netjes de markt wil volgen, WEBN doet dat intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Radiodurans schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
Ik ben van plan om VWCE, VHVE, VFEA en JPGL te vervangen door AVWC/AVEM
Ik dacht dat je ook AVWS had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
The Third Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Daar is dus eigenlijk geen hard advies op te geven. En puur qua investeringsstrategie is een niet beter dan de ander. Je kan het ene misschien prettiger vinden dan de ander dat je daarom alles daarnaartoe wil migreren, maar gespreid houden is natuurlijk nooit verkeerd als een risicoverdeling (aangenomen dat je WEBN bij een normale betrouwbare broker koopt). Een klein aspectje is wel dat je NT zelf moet herbalanceren als je netjes de markt wil volgen, WEBN doet dat intern.
Ik koop het via ibkr dus dat zit wel snor. Verder is het inderdaad wat risicoverdeling, maar ik vind het toch onhandig worden. Je kan hier geen poll maken om te stemmen he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@empowerfreedom welke vind je zelf het prettigst werken? Neem dan die. Of blijf bij beide doorgaan. Maakt ook niet uit.

[ Voor 38% gewijzigd door Pistachenootje op 21-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Voor degenen die twijfelen of ze via ABN-AMRO in de NT fondsen willen gaan beleggen, er is nu een aktie bij ABN-AMRO dat je bij 4x150 inleg 75 euro bonus krijgt:
https://www.abnamro.nl/nl...5/frisse-start-bonus.html?

En mocht je nog geen ABN-AMRO betaalrekening hebben, dan kun je die nu openen en 100 euro verdienen:
https://www.abnamro.nl/nl...voor-jezelf-campagne.html

Levert in totaal max 175 euro op (minus de kosten voor de betaal en belegrekening) en kan dan na 6 maanden opgezegd worden (6 maanden is nodig voor de 50 euro van het salaris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
sanook schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:30:
Voor degenen die twijfelen of ze via ABN-AMRO in de NT fondsen willen gaan beleggen, er is nu een aktie bij ABN-AMRO dat je bij 4x150 inleg 75 euro bonus krijgt:
https://www.abnamro.nl/nl...5/frisse-start-bonus.html?

En mocht je nog geen ABN-AMRO betaalrekening hebben, dan kun je die nu openen en 100 euro verdienen:

Levert in totaal max 175 euro op (minus de kosten voor de betaal en belegrekening) en kan dan na 6 maanden opgezegd worden (6 maanden is nodig voor de 50 euro van het salaris)
Kan je bij abn ook een tweede beleggingsrekening openen? Ik heb er helaas al eentje haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 22:41
empowerfreedom schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Kan je bij abn ook een tweede beleggingsrekening openen? Ik heb er helaas al eentje haha
Kan zeker! Maar..... deze actie is alleen geldig als je start met beleggen en nog geen actieve belegrekening hebt bij de ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
sanook schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:30:

En je moet daadwerkelijk salaris laten uitbetalen begrijp ik? Dat is als je een hypotheekkorting bij een andere bank hebt niet mogelijk lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

The Third Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:17:
[...]
En je moet daadwerkelijk salaris laten uitbetalen begrijp ik? Dat is als je een hypotheekkorting bij een andere bank hebt niet mogelijk lijkt me?
Het is maar voor 3 maanden, zullen ze dat merken? Maar ook zonder salaris kun je aan de aktie meedoen, alleen ontvang je dan maar 50 euro bonus ipv 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sanook schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Het is maar voor 3 maanden, zullen ze dat merken? Maar ook zonder salaris kun je aan de aktie meedoen, alleen ontvang je dan maar 50 euro bonus ipv 100.
Soms kan je bij werkgevers ook je salaris op twee rekeningen laten storten.Lijkt mij een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
KC Boutiette schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:18:
Interessant, wat zijn je overwegingen?
Met het risico om te vloeken in de kerk hier, biedt Avantis voor dezelfde TER als dat ik tot nu toe tevreden over was bij VWCE (0,22%) een ETF dat volgens de laatste wetenschappelijke inzichten (voor zover economie een wetenschap is O-) ) rond factorbeleggen systematisch actief wordt beheerd. Het volgt hierbij wel grotendeels de hele markt; large, mid en small cap. Helaas dus geen emerging markets, daar is AVEM voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 22-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Dat klopt, die positie laat ik staan, dan heb ik dus AVWC/AVEM/AVWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:39:
[...]
Dat klopt, die positie laat ik staan, dan heb ik dus AVWC/AVEM/AVWS
Voor zover je het nog niet wist: Als je portfolio groot genoeg is kan het interessant worden om te kijken naar manieren om het dividendlek kleiner te maken, zoals AVUV/AVDV via opties, Amerikaanse broker of profi status bij IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Voor zover je het nog niet wist: Als je portfolio groot genoeg is kan het interessant worden om te kijken naar manieren om het dividendlek kleiner te maken, zoals AVUV/AVDV via opties, Amerikaanse broker of profi status bij IBKR.
Dank je, ik vind het risico bij overlijden alleen te onduidelijk. Ik wil mijn nabestaanden niet opzadelen met een eventuele lastige procedure met de Amerikaanse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Vanaf wat voor portefeuille groote moet ik dan denken?
Ik heb nu AVWS en de drie NT fondsen (als aandelen) en dat is inmiddels echt wel serieus/ behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rube schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik heb nu AVWS en de drie NT fondsen (als aandelen) en dat is inmiddels echt wel serieus/ behoorlijk.
Is subjectief maar vanaf een ton vind ik het wel de moeite waard worden. Alleen al VTI/VXUS ipv NT gaat al een leuke besparing opleveren.

Wel is erfrecht een dingetje zoals @Radiodurans al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
rube schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik zou geen small cap NT fonds meer nemen als je AVWS hebt. Het mooie is dan juist dat je voor small caps de waarschijnlijk meest aantrekkelijke value bedrijven hebt en niet andere small caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Is subjectief maar vanaf een ton vind ik het wel de moeite waard worden. Alleen al VTI/VXUS ipv NT gaat al een leuke besparing opleveren.

Wel is erfrecht een dingetje zoals @Radiodurans al aangeeft.
Hmm, okay, daar zit het ruim boven dus de moeite waard om daar weer eens in te duiken. Maar ik dacht dat de NT fondsen ook gunstig waren aangezien die geen dividend lekkage hebben?
Erfrecht moet ik dan ook in verdiepen wat de nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Radiodurans schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Ik zou geen small cap NT fonds meer nemen als je AVWS hebt. Het mooie is dan juist dat je voor small caps de waarschijnlijk meest aantrekkelijke value bedrijven hebt en niet andere small caps.
Ja, ik ben bezig om vrijwel alles van NT small cap om te zetten naar AVWS.

Dan kom ik voor de aandelen uit op 50% AVWS en 50% NT's (in de circa 80/10/10 verhouding).

Maar zoals hierboven, is de vraag of dat ik die NT fondsen ook beter kan omzetten (wat betreft kosten/dividend lekkage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rube schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Hmm, okay, daar zit het ruim boven dus de moeite waard om daar weer eens in te duiken. Maar ik dacht dat de NT fondsen ook gunstig waren aangezien die geen dividend lekkage hebben?
Jawel maar het zijn de bankkosten die het toch 'duur' maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-06 11:09

twu

Pistachenootje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Alleen al VTI/VXUS ipv NT gaat al een leuke besparing opleveren.
Alleen als je ingehouden dividendbelasting kan verrekenen met je VRH*.

[ Voor 10% gewijzigd door twu op 22-01-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

twu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Alleen als je ingehouden dividendbelasting kan verrekenen met je VRH*.
Zodra je boven de ton uit komt zit je toch al per definitie in die regionen zoals ook in de post genoemd wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2025 17:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-06 11:09

twu

YakuzA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Zodra je boven de ton uit komt zit je toch al per definitie in die regionen zoals ook in de post genoemd wordt?
Niet persé, je kan toch ook behoorlijke schulden hebben (bijv. van forse eigen woningschuld die niet voldoet aan de hypotheekrente aftrek binnen box 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:29:
[...]
Jawel maar het zijn de bankkosten die het toch 'duur' maken.
Servicekosten Bij ABN: 0,20% < € 100.000 > 0,12% < € 400.000 > 0,06%
Bij 300K aan NT fondsen is dat dus 0,14%.

Maar dat neemt nog niet de overige kosten mee. Als ik hier kijk https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ zie ik idd dat VTI+VXUS circa 0.3% goedkoper is. Maar dan gaat daar nog de dividendlekkage af volgens mij, hoeveel is dat ongeveer bij VTI+VXUS tov de NT fondsen?

En @YakuzA en @twu ja, ik kan in Box 3 wel e.e.a. terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rube schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Ja, ik ben bezig om vrijwel alles van NT small cap om te zetten naar AVW.

Dan kom ik voor de aandelen uit op 50% AVWS en 50% NT's (in de circa 80/10/10 verhouding).

Maar zoals hierboven, is de vraag of dat ik die NT fondsen ook beter kan omzetten (wat betreft kosten/dividend lekkage)
Bedoel je AVWC? of kies je bewust voor een tilt naar small caps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Afas schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:56:
[...]
Bedoel je AVWC? of kies je bewust voor een tilt naar small caps?
Nee, AVWS, bewust small cap value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:21
The Third Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Wat bedoel je met het NT her balancer en waarom moet dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fissa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Niets moet.
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
fissa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:32:
[...]

De indexen werken op basis van market capitalisatie, beurswaarde dus. Als je bedrijven op de wereldmarkt in hokjes van developed markets, emerging markets en small caps gaat onderverdelen, betekent dit dat je een bepaalde verhouding tussen die hokjes krijgt. https://marketcaps.site/ is een praktische bron hiervoor. Als je dat toepast in je portfolio en dus vandaag respectievelijk 81.7 %, 9.9% en 9.3 % per hokje aankoopt, dan klopt dat mooi. Echter volgende maand, jaar, wat dan ook is die verhouding waarschijnlijk weer anders. Als je daar geen rekening mee houdt cq aanpast ga je een deel onder en een deel overwaarderen (een 'lean' genoemd) en dat geeft kans op een ander rendement dan de markt. Vandaar de zin als je de markt wil volgen je dat zelf moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 22-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

twu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Niet persé, je kan toch ook behoorlijke schulden hebben (bijv. van forse eigen woningschuld die niet voldoet aan de hypotheekrente aftrek binnen box 1).
Met het nieuwe stelsel heeft dat ook weinig impact. En je kan het jaren doorschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Het aardige van balanceren is ook dat je automatisch het dan relatief goedkopere deel van de markt bijkoopt. Op de langere termijn kan dat het voordeel van diversificatie versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rube schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Servicekosten Bij ABN: 0,20% < € 100.000 > 0,12% < € 400.000 > 0,06%
Bij 300K aan NT fondsen is dat dus 0,14%.
Alleen dat al gaat dus om 420 euro per jaar en dan accumulerend over je horizon. Gaat dus al gauw om duizenden euro's.

Verder nog de verschillen in fondskosten, zie FOB daarvoor. Ook qua AVUV is er voordeel te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Goedemorgen allemaal, ik ben beginnend belegger. Ik heb een paar boeken gelezen en ik weet ondertussen wel hoe ik wil gaan beleggen. Grotendeels passief ;) , 350 euro per maand inleg op etf voor de komende jaren. Doel om inflatie te verslaan, wat winst te maken en over 10-20 jaar een mooi bedrag te hebben voor dingen die ik op dat moment belangrijk vind. Ik wil na een jaar of 2 ook wat gaan oefenen met actief aandelen beleggen om te kijken of dit iets is. Uiteraard met bedragen van 10tjes beginnen waar kan. Nu ben ik bezig met een broker vergelijking, voor mij is streng toezicht vanuit Nederland belangrijk, waardoor een paar Duitse banken afvallen. DeGiro valt voor mij af omdat deze je aandelen uitleent standaard en in het verleden problemen had met de nederlandse toezichter en toen is verhuisd. Veel andere partijen heb ik niet meegenomen omdat ze te duur zijn of niet onder Nederlands toezicht vallen. Als ik kijk in mijn vergelijking waarin ik toezicht, transactie kosten en platform een beetje bekijk kom ik al snel uit op Saxo. Mijn vraag hier aan jullie is; Is Saxo een goede keuze en als je er evaring mee hebt, hoe was je ervaring met Saxo? Mis ik een goede broker toevallig die ook goede prijzen bied en ook onder Nederlands toezicht staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgo04BJj9u4UZOBsDJm8KUR1dcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXKjAdjKjuhfYGINDB0jyiyP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:31

de Peer

under peer review

ModelMagician schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:53:
Goedemorgen allemaal, ik ben beginnend belegger. Ik heb een paar boeken gelezen en ik weet ondertussen wel hoe ik wil gaan beleggen. Grotendeels passief ;) , 350 euro per maand inleg op etf voor de komende jaren. Doel om inflatie te verslaan, wat winst te maken en over 10-20 jaar een mooi bedrag te hebben voor dingen die ik op dat moment belangrijk vind. Ik wil na een jaar of 2 ook wat gaan oefenen met actief aandelen beleggen om te kijken of dit iets is. Uiteraard met bedragen van 10tjes beginnen waar kan. Nu ben ik bezig met een broker vergelijking, voor mij is streng toezicht vanuit Nederland belangrijk, waardoor een paar Duitse banken afvallen. DeGiro valt voor mij af omdat deze je aandelen uitleent standaard en in het verleden problemen had met de nederlandse toezichter en toen is verhuisd. Veel andere partijen heb ik niet meegenomen omdat ze te duur zijn of niet onder Nederlands toezicht vallen. Als ik kijk in mijn vergelijking waarin ik toezicht, transactie kosten en platform een beetje bekijk kom ik al snel uit op Saxo. Mijn vraag hier aan jullie is; Is Saxo een goede keuze en als je er evaring mee hebt, hoe was je ervaring met Saxo? Mis ik een goede broker toevallig die ook goede prijzen bied en ook onder Nederlands toezicht staat?

[Afbeelding]
Er bestaat niet zoiets als een faillietgarantie tot 100.000. Je bent in de war met het depositogarantiestelsel denk ik, maar dat geldt niet voor beleggingen. Er is wel een beleggingsgarantiestelsel van 20.000 euro.

Echter hebben de meeste brokers (als het goed is) de zaken op orde en zijn je aandelen gescheiden onder gebracht zodat bij een faillisement van de broker, jouw aandeel nog steeds van jou is.

Voor ervaringen met Saxo kun je de zoekfunctie gebruiken:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
er is al veel over geschreven namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:11
DeGiro valt voor mij af omdat deze je aandelen uitleent standaard en in het verleden problemen had met de nederlandse toezichter en toen is verhuisd.
De Nederlandse tak van DeGiro staat wel onder Nederlands toezicht.
"FlatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Goedemorgen allemaal, ik ben beginnend belegger. Ik heb een paar boeken gelezen en ik weet ondertussen wel hoe ik wil gaan beleggen. Grotendeels passief ;) , 350 euro per maand inleg op etf voor de komende jaren.
Weet je zeker dat het een ETF moet zijn en niet een bank/fonds oplossing? Veel 'bronnen' komen uit het brokerswereldje en wij-van raadt dus ETF's bij brokers aan.

Zoals Peer al noemt is er niet zoiets als faillisementsgarantie. Een beleggingsinstelling in de EU is vereist om beleggingen in een aparte bewaarfirma onder te brengen, dus als de instelling failliet gaat er geen beslag op de beleginggen kan worden gelegd. Er is een compensatiesysteem tot 20k als er daarbij wat mis is gegaan, zeg je boekte net geld over op de dag dat ze failliet gingen en het geld is verdwenen, maar meer dan dat is er niet. 100k is voor spaarrekeningen/deposito's omdat je daar direct in de bank zelf geld stopt en als die bank failliet gaat, beslag op dat geld kan worden gelegd.

Qua kosten zou ik aanraden om te dubbelchecken met https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Perzikvrucht schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:12:
Inmiddels heb ik me ook ingelezen, uiteraard in dit topic maar ook op o.a. https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/.

1. Wat mij niet helemaal duidelijk is t.a.v. de tabel met kosten op bovengenoemde pagina van FOB, is dat daar geen rekening wordt gehouden met maandelijke transacties. M.a.w. de transactiekosten en commissiekosten (zijn die ook per transactie of eenmalig?) bij 12 keer per jaar kopen worden volgens mij niet meegenomen, toch? We overwegen namelijk WEBN of SPYY via DeGiro, maar ik wil graag per maand een bedrag beleggen. Nu is het geen probleem omdat iets aan te passen aan de hand van volledige ETF's (in plaats van fracties). Echter betekent dat wel elke maand transactiekosten (en eventueel commissiekosten als dat per transactie is?).

2. Een alternatief is NT World + EM via ABN AMRO. Ik een individuele rekening bij de ABN AMRO. We hebben een gezamenlijke rekening bij de Rabobank. We willen graag samen gaan beleggen in indexfondsen. Nu kunnen we uiteraard een gezamenlijke rekening openen bij de ABN AMRO t.b.v. het het aanschaffen van NT World + NT EM, maar dan zitten we weer aan extra kosten vast voor de gezamenlijke rekening vast (of we moeten alles van de Rabo naar ABN omzetten, maar dat lijkt me best veel werk want dat betekent dat we bij alle instanties het gezamenlijke rekeningnummer moeten aanpassen).

Klopt mijn gedachtegang? Zie ik iets over het hoofd? Andere tips of suggesties?
toon volledige bericht
En, hoe heb je het uiteindelijk opgelost? =)

Ik zit met hetzelfde “probleem”. De Rabobank is in vergelijking met de ABN duurder, omdat zij wel transactiekosten rekenen. Ik was eigenlijk voornemens om iedere maand 200,- te beleggen. Wij zitten beiden bij de Rabo & niet bij de ABN. Dus iedere maand een transactie doen zou “een duurdere” optie zijn dan 1 keer per jaar. Ik zou natuurlijk een beleggingsrekening kunnen openen bij de ABN; maar zie 1 2 3 niet of hier kosten aan verbonden zijn. EDIT; Je moet inderdaad een abn betaalrekening hebben. Kosten zijn 3,70 per maand. EDIT
De 75,- bonus zou daarentegen wel mooi meegenomen zijn.

Ook ik wil gaan beleggen in NT, world & EM. Toch lastig kiezen to be honest.

Ik overweeg ook nog Fitvermogen en dan max twee fondsen. Minder spreiding en dus wat meer risico, maar gezien het feit echt een lange termijn (25-30 jaar) investering gaat worden misschien wel acceptabel. Dan zou ik over 15 jaar kunnen switchen naar een meer verspreid portfolio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
fissa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:16:
Ik was eigenlijk voornemens om iedere maand 200,- te beleggen. Wij zitten beiden bij de Rabo & niet bij de ABN. Dus iedere maand een transactie doen zou “een duurdere” optie zijn dan 1 keer per jaar.
De transactiekosten zijn puur procentueel? Dus 12x €200 of 1x €2400 maakt dan niet uit. Als in: stel de transactiekosten zijn 1% betaal je in het eerste geval 12x €2 = €24 transactiekosten, in het tweede geval betaal je 1x €24. Hetzelfde dus.

Alhoewel er wel minimum kosten waren? Ik meen €0,05? Als je te weinig inlegt komt het percentage niet boven het minimum en betaal je wel extra. Maar dan nog zou ik opsparen totdat de kosten boven het minimum komen en dus "zo snel mogelijk" inleggen. Time in the market... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:26:
[...]

De transactiekosten zijn puur procentueel? Dus 12x €200 of 1x €2400 maakt dan niet uit. Als in: stel de transactiekosten zijn 1% betaal je in het eerste geval 12x €2 = €24 transactiekosten, in het tweede geval betaal je 1x €24. Hetzelfde dus.

Alhoewel er wel minimum kosten waren? Ik meen €0,05? Als je te weinig inlegt komt het percentage niet boven het minimum en betaal je wel extra. Maar dan nog zou ik opsparen totdat de kosten boven het minimum komen en dus "zo snel mogelijk" inleggen. Time in the market... etc.
Je hebt gelijk, het ging mij eerder om het verschil dat er bij de ABN geen kosten zijn en bij de Rabo wel. Maar om dan alles om te gooien naar de ABN & dat zij vervolgens de voorwaarden volgend jaar weer veranderen zie ik ook niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:08
[...]

Ik zit met hetzelfde “probleem”. De Rabobank is in vergelijking met de ABN duurder, omdat zij wel transactiekosten rekenen. Ik was eigenlijk voornemens om iedere maand 200,- te beleggen. Wij zitten beiden bij de Rabo & niet bij de ABN. Dus iedere maand een transactie doen zou “een duurdere” optie zijn dan 1 keer per jaar. Ik zou natuurlijk een beleggingsrekening kunnen openen bij de ABN; maar zie 1 2 3 niet of hier kosten aan verbonden zijn. EDIT; Je moet inderdaad een abn betaalrekening hebben. Kosten zijn 3,70 per maand. EDIT

Ik overweeg ook nog Fitvermogen en dan max twee fondsen. Minder spreiding en dus wat meer risico, maar gezien het feit echt een lange termijn (25-30 jaar) investering gaat worden misschien wel acceptabel. Dan zou ik over 15 jaar kunnen switchen naar een meer verspreid portfolio.
toon volledige bericht
We zijn uiteindelijk toch in z'n geheel over gegaan naar ABN, omdat we het verschil te groot vonden. Het was overigens niet veel moeite met behulp van de overstapservice (dank voor de tip!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde “probleem”. De Rabobank is in vergelijking met de ABN duurder, omdat zij wel transactiekosten rekenen.
Dat verschil zit dan meer in de servicekosten? De transactiekosten zijn 0,1% voor een indexfonds (minimaal 5 cent, maximaal 150 euro). Op de genoemde 200 euro per maand is dat 20 cent. Op een ton inleg 100 euro. Dat is relatief weinig vergeleken met de andere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

toon volledige bericht
Heb je de door jouw gewenste parameters al eens ingevuld bij de in de Topic Start genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Wel even de marktkapitalisatie op 50% zetten om ook Fitvermogen erbij te krijgen (Die zit met de goedkoopste fondsen op 58% namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 00:33
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:26:
[...]

De minimun kosten zijn inderdaad € 0,05, maar dat komt niet per se omdat dit de minimum kosten zijn die ze in rekening brengen, maar de minimum inleg is € 50 per keer. Dus met 0,10% aan kosten zit je zo altijd minimaal aan die € 0,05, maar je kan dus niet € 40 inleggen met € 0,05 aan kosten. Dus eigenlijk betaal je nooit extra / meer dan 0,1%.

[ Voor 3% gewijzigd door Loek92 op 23-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Get!em schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Heb je de door jouw gewenste parameters al eens ingevuld bij de in de Topic Start genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Wel even de marktkapitalisatie op 50% zetten om ook Fitvermogen erbij te krijgen (Die zit met de goedkoopste fondsen op 58% namelijk).
Yes, zeker gedaan. Meermaals. Zo kom ik ook bij Fitvermogen terecht. Mja Goldman Sachs & de mindere spreiding doet mij toch twijfelen. Ik lees op dit forum (is natuurlijk niet zaligmakend, maar wel veelzeggend) niemand die het heeft over een specifiek portefeuille aldaar om een enigszins spreiding voor elkaar te krijgen.

En dan is de Rabo m’n huisbank die tov ABN er net iets slechter op staat.

De vraag is natuurlijk; hoeveel pijn doet dit op een horizon van 25 jaar. Maar het feit dat je het verschil in rendement en kosten ziet maakt de keuze er niet makkelijker op.

[ Voor 10% gewijzigd door fissa op 23-01-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-06 16:20
Saxo vind ik geen gekke keuze hoor. Gebruik het zelf ook (o.a.) en ik vind het een gebruiksvriendelijke omgeving. Ook autoinvest is een o.k. service: het doet wat het moet doen, maar voor 98%. Elke maand kunnen ze namelijk een klein deel van het door mij gekozen bedrag niet automatisch in de fondsen stoppen. Kleine cashdrag dus, maar voor mij te verwaarlozen.

Interessanter vind ik dat Saxo een credit rating heeft van S&P. Lees daarnaast eens de serie over brokerkeuze van www.bankeronwheels.com. Ze houden er een interessante zienswijze op na waarin ik me wel kan vinden.

IBKR vind ik nog beter, vooral goedkoper ook. Wel minder gebruiksvriendelijk en bij overlijden moeten je nabestaanden mogelijk regelen dat er geen Amerikaanse erfbelasting wordt geheven. Als ik op leeftijd was zou ik er alvast weg migreren maar voorlopig durf ik het nog even aan. Op reddit is daarover veel meer geschreven overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
fissa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Ik lees op dit forum (is natuurlijk niet zaligmakend, maar wel veelzeggend) niemand die het heeft over een specifiek portefeuille aldaar om een enigszins spreiding voor elkaar te krijgen.
Genoeg mensen hier die dat wel doen. Wellicht even zoeken op Fitvermogen.

Overigens valt het effect van de uitsluitingen alleszins mee. De GS/NN fondsen presteren vergelijkbaar met fondsen zonder uitsluitingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 23-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-06 08:54
[...]

Yes, zeker gedaan. Meermaals. Zo kom ik ook bij Fitvermogen terecht. Mja Goldman Sachs & de mindere spreiding doet mij toch twijfelen. Ik lees op dit forum (is natuurlijk niet zaligmakend, maar wel veelzeggend) niemand die het heeft over een specifiek portefeuille aldaar om een enigszins spreiding voor elkaar te krijgen.

En dan is de Rabo m’n huisbank die tov ABN er net iets slechter op staat.

De vraag is natuurlijk; hoeveel pijn doet dit op een horizon van 25 jaar. Maar het feit dat je het verschil in rendement en kosten ziet maakt de keuze er niet makkelijker op.
Ik hou het hier jaarlijks bij, Fitvermogen vs VWRL, waarbij Fit het een paar basispunten beter doet over de afgelopen jaren. Dit is incl. kosten en dividenden van beiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik lees op dit forum (is natuurlijk niet zaligmakend, maar wel veelzeggend) niemand die het heeft over een specifiek portefeuille aldaar om een enigszins spreiding voor elkaar te krijgen.
Het is passief beleggen, dus set-forget. Je leest dan ook vooral de mensen die nog zoekende zijn en/of net starten. Fitvermogen is veel besproken geweest, wordt ook best veel gebruikt, maar is in de talk-of-the-day minder geworden door het marktkapitalisatiefilter op indexfondsenvergelijken.nl (daarvoor was het juist altijd degene die bovenaan stond) en de MrFOB en andere Financial blogger lijstes met beste beleggingen van dit jaar.

Het ene jaar is het vooral VWRL, volgende jaar Fitvermogen en dan weer ABN wat je leest, maar dat komt vooral door dat soort lijstjes. Mensen die er al wat langer in zitten en bijv nog steeds in VWRL zitten bij DeGiro lees je hier ook nauwelijks, totdat ze willen verkassen. VWRL op de Giro was een paar jaar terug hier bijna de enige standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Hoe zit het bij de abn met het herbeleggen van dividend in de NT fondsen? Het minimale aankoopbedrag is 20 euro per keer, maar als je minder dan dat aan dividend ontvangt, betaal je dan extra of gaat je order er niet door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 28-06 22:41
Drag0nizer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:10:
Hoe zit het bij de abn met het herbeleggen van dividend in de NT fondsen? Het minimale aankoopbedrag is 20 euro per keer, maar als je minder dan dat aan dividend ontvangt, betaal je dan extra of gaat je order er niet door?
Als je dividend lager is dan 20 euro dan wordt dat gewoon belegd. Bij dividend is er geen minimaal bedrag.
Pagina: 1 ... 76 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.