• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:35
XWB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:22:
@marc1990 Vergeet niet dat je bij ING nog servicekosten betaalt, als ik mij niet vergis is dat jaarlijks 0,25% over je beleggingsportefeuille.
Dat zat in 44 euro als goed is 4*5 basis + 24 (0,24% van 10000)=44 euro

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:57
ColeJ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:32:
[...]

Hier nog even op voortbordurend: de beleggingsrekening van onze dochter staat vooralsnog bij Meesman. Nu heb ik afgelopen maandag een (extra) storting gedaan welke blijkbaar afgeschreven is van onze gezamenlijke rekening ipv de rekening van mijn dochter. Logischerwijs dat deze niet geaccepteerd wordt vanwege WWFT.

Het voelt alleen alsof er daar iemand op kantoor zit en op vrijdagochtend in Excel een Vlookupje doet op de stortingen en de stamgegevens, N/A. Ik krijg dus nu pas melding daarvan en mijn order zal volgende week vrijdag uitgevoerd worden (na het aanleveren van extra informatie). Dit is dus precies de reden waarom ik weg ben bij Meesman.
Goede analyse. Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen de ballen hebben om er serieuze vermogens onder te brengen. Het gaat goed tot dat het een keer niet meer goed gaat.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:16
@marc1990 ik zou aanraden om met IndexfondsenVergelijken te kijken hoe die de kosten berekent.
zwaargeschapen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:01:
[...]

Goede analyse. Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen de ballen hebben om er serieuze vermogens onder te brengen. Het gaat goed tot dat het een keer niet meer goed gaat.
Waarom zou t misgaan bij meesman. Het is een simpele aanbieder zonder fratsen en gekkigheid

Ze bieden weinig extra functionaliteit omdat dat niet hun business is maar gewoon Northern Trust fondsen tegen een meerprijs aan voor een beetje extra gemak

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:35
The Third Man schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:56:
@marc1990 ik zou aanraden om met IndexfondsenVergelijken te kijken hoe die de kosten berekent.
Ik heb even gekeken en zie 44,82 euro dus bijna mijn 44 euro.

Voor kosten, is het rendement toch redelijk vergelijkbaar tussen ing eenvoudig dynamisch en CARIW + CARIEM?

Nog aanrader voor een EU fonds bij de ING? Om het US deel een beetje kleiner te maken?

Bedankt

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:32:
[...]

Hier nog even op voortbordurend: de beleggingsrekening van onze dochter staat vooralsnog bij Meesman. Nu heb ik afgelopen maandag een (extra) storting gedaan welke blijkbaar afgeschreven is van onze gezamenlijke rekening ipv de rekening van mijn dochter. Logischerwijs dat deze niet geaccepteerd wordt vanwege WWFT.

Het voelt alleen alsof er daar iemand op kantoor zit en op vrijdagochtend in Excel een Vlookupje doet op de stortingen en de stamgegevens, N/A. Ik krijg dus nu pas melding daarvan en mijn order zal volgende week vrijdag uitgevoerd worden (na het aanleveren van extra informatie). Dit is dus precies de reden waarom ik weg ben bij Meesman.
Met andere woorden: je geeft de schuld van jouw falen aan Meesman.

Ik heb ook eens een storting gedaan vanuit een niet voor hun bekend rekeningnummer en diezelfde dag kreeg ik nog een verzoek om dat rekeningnummer te verifiëren. Je ziet spoken.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
marc1990 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:53:
[...]

Nog aanrader voor een EU fonds bij de ING? Om het US deel een beetje kleiner te maken?

Bedankt
NT Europa?

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 27-09-2025 10:41 ]

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
R.van.M schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:43:
[...]

Waarom zou t misgaan bij meesman. Het is een simpele aanbieder zonder fratsen en gekkigheid

Ze bieden weinig extra functionaliteit omdat dat niet hun business is maar gewoon Northern Trust fondsen tegen een meerprijs aan voor een beetje extra gemak
En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pexow schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:
[...]

En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.
Ik denk dat dat bij Meesman wel meevalt omdat ze alleen op vrijdag handelen. Mensen kunnen een order invoeren maar daar hoeft verder niets real time mee gedaan te worden op de beurs.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:22
Pexow schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.
Net als geen enkele bank immuun is voor een bank run.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

[...]

Laten we zeggen dat dat het geval is (wat ik al betwijfel), dan moet je wellicht iets langer wachten op je geld. Het staat namelijk altijd apart en veilig. De adminstratie ervan kan dan wat langzamer zijn.

Daarnaast is juist de hele filosifie van Meesman dat je juist tijdens crisissen je vermogen gewoon laat staan en doorgaat met de maandelijkse inleg

Wil je (snel) handelen, dan is Meesman daar gewoon niet de geschikte partij voor.

[ Voor 7% gewijzigd door R.van.M op 27-09-2025 11:16 ]

• Wispe
  • Niet online
[...]

Zou je voor jezelf willen praten? Ten alle tijde, dus ook in crisissen, laat ik mijn geld daar staan, want daar is het voor bedoeld: passief beleggen. Wat het waard wordt zie ik over 35 jaar wel weer.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Heeft Meesman er al uit gelegen dan? Heb ik hier nog niks van gelezen. Terwijl bij elke dip er wel klachten zijn over dat DeGiro niet werkt.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:00
Dit bericht is niet gesponsord.

“Ik belet bij meesman vanwege eenvoud en gemak.”

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:24
Ik beleg privé in VTI en VXUS, waarbij ik de bronbelasting met box3 kan verrekenen. Nu wil ik ook via de BV gaan beleggen. Ik kan niet duidelijk vinden of en hoe je daar de bronbelasting kan verrekenen. Iemand hier die daar meer over weet?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• klompendans
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:25
manusjevanalles schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:30:
Ik beleg privé in VTI en VXUS, waarbij ik de bronbelasting met box3 kan verrekenen. Nu wil ik ook via de BV gaan beleggen. Ik kan niet duidelijk vinden of en hoe je daar de bronbelasting kan verrekenen. Iemand hier die daar meer over weet?
Ja kan je verrekenen, tot aan het verdragspercentage (15%) en voorzover je BV zelf voldoende Nederlandse VPB verschuldigd is om de bronbelasting mee te kunnen verrekenen. Zie deze wettelijke regeling hoe de fiscus zelf die voorkoming berekent (onderdeel 3).

• manusjevanalles
klompendans schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:23:
[...]

Ja kan je verrekenen, tot aan het verdragspercentage (15%) en voorzover je BV zelf voldoende Nederlandse VPB verschuldigd is om de bronbelasting mee te kunnen verrekenen. Zie deze wettelijke regeling hoe de fiscus zelf die voorkoming berekent (onderdeel 3).
Bedankt! Ik ga in mijn bv pas vpb betalen bij verkoop van de stukken, over 20 jaar. Nu komt er nog wel inkomen binnen in de bv, zodat ik het kan verrekenen. Maar over 20 jaar, als ik niet meer werk, dan kan ik het niet meer verrekenen, tenzij ik alsnog winst verzilverd en daarover vpb betaal. 20 jaar duurt nog lang, maar het zou ook zonde zijn om dan al al alles te moeten verkopen, dan vpb betalen over de winst, zodat ik het in een ander product kan stoppen waar geen bronbelasting aan de orde is. Hoe denken jullie hierover?

Edit: het is geen probleem. VT, VTI en VXUS keren ongegveer 2.5% dividend uit per jaar, waarvan 15% in de VS blijft. Je betaalt 19% vpb over het ontvangen netto dividend, en dit is iets hoger dan de 15% die je niet hebt ontvangen. Je kan dit dus altijd verrekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 28-09-2025 20:53 ]

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Vorig jaar wilde ik een account openen bij Interactive Brokers maar heb ik het neit doorgezet. Ik heb een VWRL portefeullie bij DeGiro. Per 1 oktober stijgen de transactiekosten bij DeGiro. Het herbeleggen van VWRL divident wordt dan oninteressant.

Ik kan voor 1 oktober VWRL verkopen en dan VWCE terugkopen bij DeGiro. Dan betaal ik jaarlijks €2,50 voor de XETRA beurs aansluiting. Divident wordt in de VWCE ETF automatisch verrekend dus geen extra transactiekosten meer voor mij. Ik koop dan geen nieuwe stukken meer bij DeGiro dus blijven de kosten laag.

Ik kan ook eindelijk overstappen op een Interactive Brokers account en daar VWCE kopen. Een account openen zal vreoger of later toch gaan van komen.

Op deze pagina staat wat er nodig is om een account aan te maken:
https://www.interactivebr...ral/what-you-need-inv.php

Waarom hebben ze de naam van mijn werkgever, adres en telefoonnummer nodig? En bedoelen ze een contactpersoon of een algemeen telefoonnummer? Wat vul je daar in als je gedetacheerd bent? En wat vult een ZZP'er daar in?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Apollyon schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
Vorig jaar wilde ik een account openen bij Interactive Brokers maar heb ik het neit doorgezet. Ik heb een VWRL portefeullie bij DeGiro. Per 1 oktober stijgen de transactiekosten bij DeGiro. Het herbeleggen van VWRL divident wordt dan oninteressant.

Ik kan voor 1 oktober VWRL verkopen en dan VWCE terugkopen bij DeGiro. Dan betaal ik jaarlijks €2,50 voor de XETRA beurs aansluiting. Divident wordt in de VWCE ETF automatisch verrekend dus geen extra transactiekosten meer voor mij. Ik koop dan geen nieuwe stukken meer bij DeGiro dus blijven de kosten laag.

Ik kan ook eindelijk overstappen op een Interactive Brokers account en daar VWCE kopen. Een account openen zal vreoger of later toch gaan van komen.

Op deze pagina staat wat er nodig is om een account aan te maken:
https://www.interactivebr...ral/what-you-need-inv.php

Waarom hebben ze de naam van mijn werkgever, adres en telefoonnummer nodig? En bedoelen ze een contactpersoon of een algemeen telefoonnummer? Wat vul je daar in als je gedetacheerd bent? En wat vult een ZZP'er daar in?
Je bent toch je eigen werkgever, dus je eigen gegevens.

Volgens mij doen ze daar niets mee. Ze kijken in verband met belangenvertregeling naar je werk dacht ik. Als je bijvoorbeeld in de aandelen van je werk gaat handelen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:17

Qwerty-273

Meukposter

Apollyon schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
Je vult daar je werkgever in. Ben je zzp’er dan ben je dat dus zelf. Bij een midlance constructie is dat de midlance partij (afhankelijk hoe je contract precies in elkaar steekt), en anders is het gewoon je werkgever.

Waarom? Het is onderdeel van KYC en wordt onder andere gebruikt om te kijken of je binnen financiële/effecten bedrijven werkt, of dat je wellicht over voorkennis kan beschikken als je handelt in de aandelen van je werkgever. Dat het eigenlijk een wassen neus constructie is en puur dient voor groene vinkjes tijdens een audit is iets anders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-12 10:49
Wispe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:10:
[...]

Met andere woorden: je geeft de schuld van jouw falen aan Meesman.

Ik heb ook eens een storting gedaan vanuit een niet voor hun bekend rekeningnummer en diezelfde dag kreeg ik nog een verzoek om dat rekeningnummer te verifiëren. Je ziet spoken.
Nou nou nou, falen en spoken is wel erg overdreven. Ik schrijf alleen mijn ervaring en constateer dat ze er pas na 4 dagen achter komen dat het van een andere rekening komt. Daardoor duurt het bijna 2 volle weken voordat je geld belegd is. Dat is wel mijn eigen fout maar dat het zo lang duurt ligt zeker niet aan mij.

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:00:
[...]

Nou nou nou, falen en spoken is wel erg overdreven. Ik schrijf alleen mijn ervaring en constateer dat ze er pas na 4 dagen achter komen dat het van een andere rekening komt. Daardoor duurt het bijna 2 volle weken voordat je geld belegd is. Dat is wel mijn eigen fout maar dat het zo lang duurt ligt zeker niet aan mij.
Er zijn meer mensen die bij Meesman beleggen dan alleen ColeJ en daarnaast is/was het ook nog eens vakantieperiode.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-12 10:49
Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:04:
[...]

Er zijn meer mensen die bij Meesman beleggen dan alleen ColeJ en daarnaast is/was het ook nog eens vakantieperiode.
We hebben het over september, dan is het kapstok "vakantieperiode" allang niet meer van toepassing. Laten we het hier maar bij laten.

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:19:
[...]

We hebben het over september, dan is het kapstok "vakantieperiode" allang niet meer van toepassing. Laten we het hier maar bij laten.
Ik moet nog op vakantie. De vakantieperiode is nog niet voorbij hoor.

• RobertMe
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:24:
[...]

Ik moet nog op vakantie. De vakantieperiode is nog niet voorbij hoor.
offtopic:
Zo is het altijd vakantieperiode. Want dan komt alweer de herfstvakantie, en wintervakantie, en .... En aangezien niet iedereen gelijk vakantie neemt, zoals je zelf aangeeft, loopt dan alles in elkaar over.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:11
Heeft iemand de juiste ISIN nummers van de nieuwere goedkopere NT fondsen voor Europa en Noord-Amerika voor mij?

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 30-09-2025 10:16 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Roodey schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:08:
Heeft iemand de juiste ISIN nummers van de nieuwere goedkopere NT fondsen voor Europa en Noord-Amerika voor mij?

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Heb hier alleen dingen gelezen over de nt world en Nt em fonds varianten die ze aan gingen bieden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Waarom NT NA?

Die had ik ook. Nu i500 via IBKR. Een synthetische S&P 500 ETF. Veel goedkoper. Als je het risico acceptabel vind.

i500 & chill (@IBKR)

• Roodey
NMMNG schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:32:
[...]

Waarom NT NA?

Die had ik ook. Nu i500 via IBKR. Een synthetische S&P 500 ETF. Veel goedkoper. Als je het risico acceptabel vind.
Omdat jij mij hebt geïnspireerd 8)
Ik ben fan van beleggen bij NL brokers, dus Giro/Bux/grootbank.
Heb wel een account bij IBKR.
Ik zie dat de USD variant in NL beschikbaar is en een EUR variant in DE. Welke heb jij?

@YakuzA meen dat ik het ergens had gelezen. Mochten er geen goedkopere zijn mogen het ook de 'reguliere' ISIN nummers zijn.

Edit:
Ja ik weet dat de Giro niet meer een NL broker is. Heb daar mijn eerste stapjes gezet en heb dit laten staan. Leg daar niet meer periodiek in.

[ Voor 11% gewijzigd door Roodey op 30-09-2025 10:42 ]

• Pistachenootje
@Roodey waarom niet het goedkope NT wereld fonds? Ben je beter gediversificificeerd en hoef je niet aan de slag met individuele fondsen voor VS en EU.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:33

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Ik quote even iemand anders. Had ik ergens in dit forum gelezen en gekopieerd:
“NT Europe om van NL0011400346 (Class A) naar NL0013217698 (Class C), lopende kosten 0,15% naar 0,10%.”

• NMMNG
  • Nu online
Roodey schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:37:
[...]

Omdat jij mij hebt geïnspireerd 8)
Ik ben fan van beleggen bij NL brokers, dus Giro/Bux/grootbank.
Heb wel een account bij IBKR.
Ik zie dat de USD variant in NL beschikbaar is en een EUR variant in DE. Welke heb jij?

@YakuzA meen dat ik het ergens had gelezen. Mochten er geen goedkopere zijn mogen het ook de 'reguliere' ISIN nummers zijn.

Edit:
Ja ik weet dat de Giro niet meer een NL broker is. Heb daar mijn eerste stapjes gezet en heb dit laten staan. Leg daar niet meer periodiek in.
Die van Xetra iets meer volume maar maakt niet uit denk ik. Met de Boerse Frankfurt app heb je gratis koersinformatie.
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:54:
@Roodey waarom niet het goedkope NT wereld fonds? Ben je beter gediversificificeerd en hoef je niet aan de slag met individuele fondsen voor VS en EU.
MAGA

i500 & chill (@IBKR)

• The Third Man
https://funds-europe.com/...-fees-on-six-equity-etfs/
US-based asset manager Vanguard has cut fees on six of its core equity ETFs, effective 7 October 2025.

The fee cuts include the popular Vanguard FTSE All-World UCITS ETF, which tracks the FTSE All-World index, whose ongoing charges figure (OCF) has been reduced from 0.22% to 0.19% (unhedged).

Vanguard has also reduced fees on its FTSE Emerging Markets UCITS ETF, FTSE ESG Emerging Markets All Cap UCITS ETF, FTSE Japan UCITS ETF, Germany All Cap UCITS ETF, and FTSE North America UCITS ETF.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-12 14:51
XWB schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:31:
[...] Ja klopt, ABN heeft de goedkopere NT Europe niet voor de normale sterveling. Alleen NL0011400346 of NL0010948220, beide Class A.
... met een indicatie van lopende kosten van 0,10%.
https://fondsen.abnamro.n...0948220?filterGroup=funds

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:22
VWCE dus voor 0,19%, leuk maar dat komt mijns inziens niet genoeg in de buurt van SPYY met 0,12% of WEBN met 0,07%. Nu heeft Vanguard wel wat meer voordelen qua interne kosten maar ik vraag me af of deze prijsverlaging genoeg is.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• The Third Man
Radiodurans schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:32:
VWCE dus voor 0,19%, leuk maar dat komt mijns inziens niet genoeg in de buurt van SPYY met 0,12% of WEBN met 0,07%. Nu heeft Vanguard wel wat meer voordelen qua interne kosten maar ik vraag me af of deze prijsverlaging genoeg is.
Tracking difference is ook niet onbelangrijk.
The Third Man schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:49:
[...]
Tracking difference is ook niet onbelangrijk.
Voor alle ETF’s die volledige replicatie nastreven, zou de tracking difference in principe rond de nul moeten liggen. Bovendien kan die zowel positief als negatief uitvallen. Daar komt bij dat er verschillen bestaan in de onderliggende index die gevolgd wordt, wat per jaar in je voordeel of nadeel kan werken.

TER daarentegen is een vast gegeven: het zijn altijd kosten. Hoe lager, hoe beter.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:34
Hey, dit is het passief beleggen topic toch :P ik wilde juist het e.e.a. instellen en dat het de komende jaren dan automatisch gaat, maar nu lees ik dat er min of meer dezelfde fondsen zijn met lagere kosten?

Ik koop momenteel automatisch maandelijks het volgende bij ABN AMRO:
- NL0011515424 NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX A DIS
- NL0011225305 NT WORLD SCREENED EQUITY INDEX A DIS

Aanhouden of overstappen naar goedkopere fondsen?

EU DNS: 86.54.11.100

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Het is de Rabobank gisteren niet gelukt om volgens planning de NT fondsen om te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYP-dFZKh28eZB7raSM4kxqhKzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soyH1iH32GeTSBSFNAI0zdW8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het overzicht er na vandaag uitziet.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:50

sanook

_/-\o_

c-nan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:32:
Hey, dit is het passief beleggen topic toch :P ik wilde juist het e.e.a. instellen en dat het de komende jaren dan automatisch gaat, maar nu lees ik dat er min of meer dezelfde fondsen zijn met lagere kosten?

Ik koop momenteel automatisch maandelijks het volgende bij ABN AMRO:
- NL0011515424 NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX A DIS
- NL0011225305 NT WORLD SCREENED EQUITY INDEX A DIS

Aanhouden of overstappen naar goedkopere fondsen?
Is al vaker gevraagd/besproken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je kunt gratis switchen maar dan ben je wel een dag uit de markt dus kans op winst/verlies.

Ik zat zelf bij Rabo en heb vanwege de nieuwe fondsen juist de overstap naar ABN gemaakt. Ik had Rabo gevraagd of ze de goedkopere varianten ook zouden krijgen maar dat werd ontkent. Paar maanden later hebben ze dit alsnog toegevoegd maar ik heb geen spijt van mijn overstap naar ABN want hun kosten zijn iets lager dan bij Rabo. De hele verhuiziong en switch heeft mij niets gekost.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
orf schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:43:
Het is de Rabobank gisteren niet gelukt om volgens planning de NT fondsen om te zetten:

[Afbeelding]

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het overzicht er na vandaag uitziet.
Dat bericht heb ik ook. Mijn maandelijkse inleg is al wel aangepast naar de nieuwe ISINs. Maar nog niet uitgevoerd, natuurlijk.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:19

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De afkorting „TER” staat voor Total Expense Ratio, maar nou heb ik gehoord dat in tegenstelling tot wat ik eigenlijk dacht, dat de TER zeker niet letterlijk alle kosten bevat die drukken op het resultaat van het fonds.

Zo zijn dit bijvoorbeeld kosten die niet onderdeel zijn van de TER:
  • Gemist rendement doordat het fonds een gedeelte structureel in cash aanhoudt;
  • Handelskosten van het fonds op de onderliggende aandelen (vooral bij breed gespreide fondsen);
  • Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
  • Kosten voor het lenen van geld (bij leveraged ETF's).
Klopt dat?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• NMMNG
  • Nu online
aawe mwan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:
De afkorting „TER” staat voor Total Expense Ratio, maar nou heb ik gehoord dat in tegenstelling tot wat ik eigenlijk dacht, dat de TER zeker niet letterlijk alle kosten bevat die drukken op het resultaat van het fonds.

• Handelskosten van het fonds op de onderliggende aandelen (vooral bij breed gespreide fondsen);
  • Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
Klopt dat?
Ja helaas

i500 & chill (@IBKR)

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:33
RoD schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:30:
[...]

Dat bericht heb ik ook. Mijn maandelijkse inleg is al wel aangepast naar de nieuwe ISINs. Maar nog niet uitgevoerd, natuurlijk.
Bij mij is alles omgezet. Periodieke order ook gewijzigd & uitgevoerd naar nieuwe World fonds, en World + EM de nieuwe ISIN’s.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
fissa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Bij mij is alles omgezet. Periodieke order ook gewijzigd & uitgevoerd naar nieuwe World fonds, en World + EM de nieuwe ISIN’s.
Ik kreeg net ook bericht dat mijn orders zijn uitgevoerd. En ik zie nu bij mijn beleggingen inderdaad ook de nieuwe ISIN's.

Fijn dat alles zonder gedoe is omgezet :)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:34
sanook schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:53:
[...]

Is al vaker gevraagd/besproken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je kunt gratis switchen maar dan ben je wel een dag uit de markt dus kans op winst/verlies.
Thanks!
Ik hoef niet perse te switchen, maar ik kan vanaf nu wel de variant met lagere kosten aankopen. Even zoeken welke ISIN's ik moet hebben...

Gevonden denk ik.
NL0011515424 -> NL0014040289
NL0011225305 -> NL0013654742

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 01-10-2025 10:56 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aawe mwan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:

• Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
Klopt dat?
Dat zijn inderdaad potentiele kosten die in een etf/fonds kunnen zitten.
Trackingerror kan zowel positief als negatief uitvallen.
Dividendlekkage kun je zelf ondervangen door een fonds/etf zonder lekkage te kiezen etc.

PSN

• Roodey
fissa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Bij mij ook. Wel slecht dat je nergens een mutatie/nota kunt vinden.
Vanwege een andere ISIN en koers moet ik de oude ISIN 'verkopen' in mijn Excelsheet. De nieuwe ISIN opvoeren, anders klopt mijn GAK niet meer.

Update: Gisteravond rond 21:00-21:30 mijn maandstanden genoteerd. Toen had NT World unit class A een koers van 26,9208. Kijk ik nu op https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ zie ik dat rond middernacht de NT World unit class A prijs 26.9899 bedroeg. De NT World unit class I had op 30-09-2025 een koers van 19,6042. Het omrekenen is in elk geval goed gegaan bij mij. Dit zijn de prijzen die ik verwerk als verkoopprijs en als GAK vertrekpunt.

[ Voor 32% gewijzigd door Roodey op 01-10-2025 19:26 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik zie zojuist dat Raisin ook beleggingen mogelijk maakt. Keuze uit diverse risicoprofielen met fondskosten van 0,61% (zeer offensief, tot 100k) tot 0,35% voor defensief en grote bedragen. Onderliggend m.n. Vanguard. Instap vanaf €25.

Laagdrempelig is het in ieder geval.

• The Third Man
@SimonBR39 en duur, dat gaat 3x over de kop ten opzichte van zelf de Vanguard kopen, en nog een keer ten opzichte van goedkopere opties. Het is ook nog duurder dan andere ‘gemaksfonden’ zoals BrandNewDay (0,44%).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@SimonBR39 Zoals hierboven al opgemerkt, de kosten zijn fors te noemen. Raisin biedt wel een goede selectie aan kwa fondsen (zie hier onder), maar je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen.
Raisin onderliggende fondsen
De fondsen dekken verschillende regio’s en beleggingscategorieën af, en zijn allemaal accumulerend: dividenden worden automatisch herbelegd. Daardoor profiteer je van het rente-op-rente-effect – je behaalt rendement op zowel je inleg als eerdere winsten, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

Onderliggende fondsen:Het exacte aandeel van elk fonds hangt af van het risicoprofiel dat jij kiest. Zo krijg je altijd een portefeuille die past bij jouw situatie en doelen.

• SimonBR39
  • Nu online
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:46:
@SimonBR39 en duur, dat gaat 3x over de kop ten opzichte van zelf de Vanguard kopen, en nog een keer ten opzichte van goedkopere opties. Het is ook nog duurder dan andere ‘gemaksfonden’ zoals BrandNewDay (0,44%).
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:24:
@SimonBR39 Zoals hierboven al opgemerkt, de kosten zijn fors te noemen. Raisin biedt wel een goede selectie aan kwa fondsen (zie hier onder), maar je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen.

[...]
Eens! Het enige wat ik positief vond is dat het waarschijnlijk vrij laagdrempelig is, veel eenvoudiger dan dit kan het niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SimonBR39 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
[...]
Eens! Het enige wat ik positief vond is dat het waarschijnlijk vrij laagdrempelig is, veel eenvoudiger dan dit kan het niet.
Het is een beetje de 'eenvoudig beleggen' zoals alle andere grootbanken in NL hebben, maar dan 1,5x zo duur?

PSN

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:07
Inmiddels kan ik bij de Rabobank bij de Rapporten / Nota's twee documenten vinden over de switch van de classes van de NT fondsen. Ze worden als 'fusie' aangemerkt, dat zou belastingtechnisch inderdaad goed zijn voor mijn zakelijke beleggingen in NT fondsen (tenminste, hiermee is het geen realiseren van winsten door een actie van mij, en ben ik van mening dar ik op aankoopwaarde mag blijven waarderen).

Voor wie zijn beleggingen in Portfolio Performance bij houdt, en daar geen 'Realized Capital Gains" wil zien verschijnen, ik heb het opgelost door een Outbound te doen van de oude NT fondsen tegen aanschafprijs, en dan een Inbound van de nieuwe tegen dezelfde aanschafswaarde

Winsten staan nu nog hetzelfde, geen 'realized' dus, en m.i. prima , geen verkoop/koop transacties, geen vreemde dividenden in andere aandelen etc.

Ben alleen bang dat mijn originele plan om 'highest first' bij verkopen tzt nu niet meer kan zonder kunst en vliegwerk.

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:24:
.... je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen....
Ter zijde: recente aflevering van de Rational Reminder podcast ging over dit soort fondsen. Ik heb hem niet helemaal geluisterd maar kennelijk presteren ze meestal minder dan je zou mogen verwachten.

https://rationalreminder.ca/podcast/374

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-12 22:51
Ik kon de oude nt fondsen inladen in mijn excel, dan haalde hij de koers op door de cel als aandelen type in te stellen.

Nu na de omzetting door Rabo moet ik dus de bron van die cellen omzetten maar excel, en zijn achterliggende data provider kent de nieuwe subfondsen niet.

Heeft iemand een manier om nu automatisch de prijs van de fondsen op te halen in excel?

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Ik zou hier de .csv link eenmalig kunnen ophalen en dan een query erop draaien. Ik kan echter niet de directe downloadlink van de .csv achterhalen. En die heb ik dan nodig?

Iemand een idee om de koers met 4 cijfers achter de komma in te laden?

[ Voor 3% gewijzigd door rudi-assauer op 02-10-2025 11:16 ]

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• One-eye864
  • Laatst online: 19:07
rudi-assauer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:16:
Ik kon de oude nt fondsen inladen in mijn excel, dan haalde hij de koers op door de cel als aandelen type in te stellen.

Nu na de omzetting door Rabo moet ik dus de bron van die cellen omzetten maar excel, en zijn achterliggende data provider kent de nieuwe subfondsen niet.

Heeft iemand een manier om nu automatisch de prijs van de fondsen op te halen in excel?

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Ik zou hier de .csv link eenmalig kunnen ophalen en dan een query erop draaien. Ik kan echter niet de directe downloadlink van de .csv achterhalen. En die heb ik dan nodig?

Omdat Portfolio Performance de nieuwe fondsen eerst ook nog niet kende scrap ik de door json achter de door jouw genoemde site en sla ik de koersen op in een db.

Vervolgens laat ik PP deze in json formaat ophalen vanaf mijn eigen site om ze te gebruiken

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 18:17
rudi-assauer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:16:
One-eye864 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Omdat Portfolio Performance de nieuwe fondsen eerst ook nog niet kende scrap ik de door json achter de door jouw genoemde site en sla ik de koersen op in een db.
Zie dit bericht, van Yahoo Finance zijn de koersen op te halen met Portfolio Performance. Voor @rudi-assauer is er vast ook een mogelijkheid om koersen uit Yahoo Finance in Excel te krijgen. Mogelijk moet je wel een andere 'ticker' gebruiken dan de ISIN, die kan je opzoeken op de Yahoo Finance website.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijsln op 02-10-2025 11:37 ]

• One-eye864
  • Laatst online: 19:07
matthijsln schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

[...]

Zie dit bericht, van Yahoo Finance zijn de koersen op te halen met Portfolio Performance. Voor @rudi-assauer is er vast ook een mogelijkheid om koersen uit Yahoo Finance in Excel te krijgen. Mogelijk moet je wel een andere 'ticker' gebruiken dan de ISIN, die kan je opzoeken op de Yahoo Finance website.
Daarom zei ik ook: eerst ook nog niet ;) tegenwoordig kan je ze idd via Yahoo Finance ophalen maar ik weet niet hoe makkelijk dit in Excel kan

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:01:
Ter zijde: recente aflevering van de Rational Reminder podcast ging over dit soort fondsen. Ik heb hem niet helemaal geluisterd maar kennelijk presteren ze meestal minder dan je zou mogen verwachten.
https://rationalreminder.ca/podcast/374
Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten. Maar het grootste verschil is dat je met een target date fund richt op (bijvoorbeeld je pensioen start) een bepaalde einddatum. En dat over de looptijd het fonds binnen in de positie aandelen afbouwt en de positie obligaties vergroot. Daar heb je dus een glijdende schaal waar je voornamelijk in aandelen afglijdt naar voornamelijk in obligaties (of geldmarktfondsen).

Één van mijn pensioenpotjes is een target date fund, en daar hoort onderstaand grafiekje bij. Het fonds heeft een bepaalde bandbreedte (en daarmee ook de vrijheid) om die omzetting van aandelen naar obligaties te doen in bepaalde periodes. Ze kunnen er dan ook voor kiezen (in hun wijsheid) om iets eerder of later af te bouwen dan de "ideale" grafiek. Periodes met een neergaande markt zijn een probleem met deze fondsen omdat die doorgaan met afbouwen (afhankelijk van het eind doel) van aandelen naar obligaties. Je mist dan het opwaartse moment wanneer de markt weer aantrekt en je minder in aandelen zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxGEtocyD8OSbL2FpZmTqFvu-sE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eOGEyNkqdFcDTNe86WB4ButB.png?f=user_large
Licht oranje vlak = aandelen.
Licht blauw vlak = obligaties.
Licht beige lijn = bovenkant bandbreedte.
Oranje lijn = onderkant bandbreedte.

x-as = leeftijd
y-as = verdeling aandelen - obligaties in procenten

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-12 22:51
Yahoo rond af op 2 cijfers, dan krijg ik het nooit matchend met de weergave in de Rabo app. Wil dus de volledige NAV op 4 cijfers achter de komma.

Inmiddels een paar uurtjes met mijn vriend van chatgpt verder en op de een of andere manier heb ik nu ook een json aangeroepen, powerquery gemaakt en het werkt wonderwel nog ook... Haha en ik ben een complete computer leek.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten.
Klopt maar ik vermoed dat sommige van de genoemde nadelen ook voor dit soort fondsen van fondsen gelden, namelijk dat er 2x TER wordt gepakt. Helaas heb ik niet al te goed geluisterd...
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten. Maar het grootste verschil is dat je met een target date fund richt op (bijvoorbeeld je pensioen start) een bepaalde einddatum. En dat over de looptijd het fonds binnen in de positie aandelen afbouwt en de positie obligaties vergroot. Daar heb je dus een glijdende schaal waar je voornamelijk in aandelen afglijdt naar voornamelijk in obligaties (of geldmarktfondsen).

Één van mijn pensioenpotjes is een target date fund, en daar hoort onderstaand grafiekje bij. Het fonds heeft een bepaalde bandbreedte (en daarmee ook de vrijheid) om die omzetting van aandelen naar obligaties te doen in bepaalde periodes. Ze kunnen er dan ook voor kiezen (in hun wijsheid) om iets eerder of later af te bouwen dan de "ideale" grafiek. Periodes met een neergaande markt zijn een probleem met deze fondsen omdat die doorgaan met afbouwen (afhankelijk van het eind doel) van aandelen naar obligaties. Je mist dan het opwaartse moment wanneer de markt weer aantrekt en je minder in aandelen zit.
[Afbeelding]
Licht oranje vlak = aandelen.
Licht blauw vlak = obligaties.
Licht beige lijn = bovenkant bandbreedte.
Oranje lijn = onderkant bandbreedte.

x-as = leeftijd
y-as = verdeling aandelen - obligaties in procenten
De vraag is of dit soort strategieen nog actueel zijn, zeker nu we langer leven. Over het afbouwen van aandelen naar obligaties zijn een hoop verschillende meningen over op dit moment waarbij er ook een stroming is die zegt dat je juist moet opbouwen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

R.van.M schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
De vraag is of dit soort strategieen nog actueel zijn, zeker nu we langer leven. Over het afbouwen van aandelen naar obligaties zijn een hoop verschillende meningen over op dit moment waarbij er ook een stroming is die zegt dat je juist moet opbouwen
In een omhoog gaande markt is het voordeliger langer in de aandelen te zitten.
In een omlaag gaande markt of als je meer zekerheid over rendement wil, kun je beter in de obligaties schuiven naar mate de einddatum nadert.
Vooral het verminderen van risico is in de normale situatie overwegend de drijfveer.

PSN

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

In een omhoog gaande markt is het voordeliger langer in de aandelen te zitten.
In een omlaag gaande markt of als je meer zekerheid over rendement wil, kun je beter in de obligaties schuiven naar mate de einddatum nadert.
Vooral het verminderen van risico is in de normale situatie overwegend de drijfveer.
Met de box3 tarieven zie ik obligaties niet als een optie, die renderen in mijn ervaring erg slecht.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Met de box3 tarieven zie ik obligaties niet als een optie, die renderen in mijn ervaring erg slecht.
Binnen de context van pensioenbeleggen nog wel, want daar heb je geen box3.
Maar als je vanuit je eigen belastbaar vermogen belegd, kun je met de huidige belasting bepalingen beter afbouwen naar spaar rekeningen inderdaad.
(in NL)

PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over obligaties en pensioen en de langere leeftijd in de pensioenfase en de mogelijke opbrengsten en schommelingen, daar is ook een podcast over. Dat het wellicht beter is om volledig in aandelen te blijven zitten. Feit is wel dat bijvoorbeeld in de VS de target date funds heel populair zijn in een 401k schema voor pensioenen.
Rational Reminder - Episode 284: Prof. Scott Cederburg: Challenging the Status Quo on Lifecycle Asset Allocation
Beyond the Status Quo: A Critical Assessment of Lifecycle Investment Advice

• SimonBR39
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Het is een beetje de 'eenvoudig beleggen' zoals alle andere grootbanken in NL hebben, maar dan 1,5x zo duur?
Het is niet zo dat als ik hier post dat het kan, ik het verdedig he. Ik signaleerde alleen een volgens mij nieuwe mogelijkheid die hier nog niet eerder is genoemd.

Overigens zit Rabo Simpelbeleggen op 0,65%, dus zeker niet 1,5x duurder. ING zeer eenvoudig beleggen, 1,1% totaal (0,4% service en 0,7% fonds)...

• DJ-B
  • Laatst online: 19:00
RoD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Ik kreeg net ook bericht dat mijn orders zijn uitgevoerd. En ik zie nu bij mijn beleggingen inderdaad ook de nieuwe ISIN's.

Fijn dat alles zonder gedoe is omgezet :)
Zojuist merkte ik op als ik een periodieke order die geconverteerd is vanuit de oude ISIN wil muteren deze automatisch naar “aantal” gaat in plaats van naar “bedrag”.

Herkennen jullie dit? Dit is alleen zichtbaar als je de order wil aanpassen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zijn hier de ervaringen met / meningen over Lightyear?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NMMNG
  • Nu online
anandus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:10:
Wat zijn hier de ervaringen met / meningen over Lightyear?
Geen ervaring mee, maar het bestaat pas sinds 2020 dus ik vind het te risicovol om een paar tientjes per jaar te besparen.
Lightyear, in 2020 opgericht door voormalig Wise-medewerkers Martin Sokk en Mihkel Aamer, is een in de EU en het VK gevestigde beleggingsapp. De app is gelanceerd om een eenvoudige, goedkope oplossing te bieden voor Europese beleggers, door handelen en beleggen toegankelijk te maken via een gebruiksvriendelijke app.
IBKR bestaat al 47 jaar sinds 1978

i500 & chill (@IBKR)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Lightyear gebruikt onder andere externe brokers om de orders af te handelen. Je kan in hun Lijst van Uitvoeringsplatforms en Brokers van Lightyear Europe AS zien welke precies. Daar zie je Tradegate terugkomen (zoals eigenlijk wel verwacht) maar ook IBKR en Alpaca Securities voor waarschijnlijk op de VS markt te handelen.
Lightyear neemt Orders in ontvangst via de Lightyear-App en geeft Orders indien relevant ook door via de Lightyear-App. Dergelijke Orders worden uitgevoerd door Lightyear of ter uitvoering doorgegeven aan een Externe Broker; in beide gevallen verloopt de uitvoering als volgt:
  • Uitvoering op handelsplatforms - Lightyear kan Orders rechtstreeks uitvoeren op een of meer handelsplatforms of, als we niet zijn aangesloten bij het betreffende handelsplatform, indirect via een externe beleggingsmaatschappij (zoals een broker).
  • Uitvoering via een Externe Broker - In het geval dat Lightyear niet is aangesloten bij het handelsplatform waarop de Instrumenten worden verhandeld en ook geen rechtstreekse toegang heeft tot dat platform via een broker, delegeert Lightyear de uitvoering aan een Externe Broker.
  • Uitvoering via een Externe Partner - Voor Instrumenten die niet openbaar op een handelsplatform worden verhandeld, voert Lightyear de Orders onderhands uit, rechtstreeks met de Externe Partner, die doorgaans de emittent of distributeur van de betreffende Instrumenten is;
Lightyear Europe AS: List of Execution Venues and Brokers

• manusjevanalles
Ik wil met de BV in VT gaan beleggen, waarbij ik steeds 100 stuks aanschaf via de optieroute. Ik wil alleen per 100 kopen zodat ik niets hoef te verkopen. Ik had een discussie met een vriend daarover of dat verstandig is, omdat je dan geld moet opsparen zodat je er 100 kan aanschaffen, maar intussen wel rendement mist. Stel gemiddeld 8% rendement, dat is 8/12=0,66% per maand. Het verschil tussen WEBN (de op een na goedkoopste optie) en VT is zo'n 0,37%-0,15%=0.22% (geschatte kosten VT obv VTI+VXUS inclusief interne kosten). Dus 0.22% extra rendement per jaar bij VT, dus volgens mij heb je dat binnen 3 jaar terugverdiend (horizon 20+ jaren) als je maar één maand extra hoeft te wachten. Maar zijn redenatie is dat je 0.66% per maand mist, en daardoor ook toekomstige rendement over die 0.66%, dus dat het geen verstandige keuze is om te moeten sparen voor VT.
Hoe kijken jullie hiernaar?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

manusjevanalles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:17:
Ik wil met de BV in VT gaan beleggen, waarbij ik steeds 100 stuks aanschaf via de optieroute. Ik wil alleen per 100 kopen zodat ik niets hoef te verkopen. Ik had een discussie met een vriend daarover of dat verstandig is, omdat je dan geld moet opsparen zodat je er 100 kan aanschaffen, maar intussen wel rendement mist. Stel gemiddeld 8% rendement, dat is 8/12=0,66% per maand. Het verschil tussen WEBN (de op een na goedkoopste optie) en VT is zo'n 0,37%-0,15%=0.22% (geschatte kosten VT obv VTI+VXUS inclusief interne kosten). Dus 0.22% extra rendement per jaar bij VT, dus volgens mij heb je dat binnen 3 jaar terugverdiend (horizon 20+ jaren) als je maar één maand extra hoeft te wachten. Maar zijn redenatie is dat je 0.66% per maand mist, en daardoor ook toekomstige rendement over die 0.66%, dus dat het geen verstandige keuze is om te moeten sparen voor VT.
Als je toch vanwege de belasting via de bv route met aankoopwaardering gaat zou ik gewoon normale fondsen nemen ipv via een optie route. :)

PSN

• manusjevanalles
YakuzA schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Als je toch vanwege de belasting via de bv route met aankoopwaardering gaat zou ik gewoon normale fondsen nemen ipv via een optie route. :)
Waarom?

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52
Wellicht een erge beginnersvraag, maar waarom staat WEBN niet op indexfondsenvergelijken? Omdat deze ETF nog redelijk nieuw is? Ik ben aan het twijfelen tussen WEBN of NT via de Rabo en zou graag een duidelijke kosten vergelijking willen maken.

• The Third Man
peligro2k schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:43:
Wellicht een erge beginnersvraag, maar waarom staat WEBN niet op indexfondsenvergelijken? Omdat deze ETF nog redelijk nieuw is? Ik ben aan het twijfelen tussen WEBN of NT via de Rabo en zou graag een duidelijke kosten vergelijking willen maken.
Zie het issue op hun github bugtracker: https://github.com/nicwor...senvergelijken.nl/pull/69

Mr FOB heeft een duidelijke kostenvergelijking gemaakt in diens Beste ETF artikel: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 05-10-2025 20:55 ]

• eerik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:28
Iemand nog iets relevants vanuit ING gehoord over de goedkopere NT fondsen? De medewerkers die ik te spreken kreeg wisten nog niet dat deze goedkopere fondsen bestaan.

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:31
eerik schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:55:
Iemand nog iets relevants vanuit ING gehoord over de goedkopere NT fondsen? De medewerkers die ik te spreken kreeg wisten nog niet dat deze goedkopere fondsen bestaan.
De helpdeskmedewerker gaf aan dat mijn eerdere verzoek (naar aanleiding van de aankondiging van ABN-AMRO om goedkopere fondsen aan te bieden) nog openstaat als een signaalklacht. Het investment office is op de hoogte van de behoefte die hierover leeft.

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
Ik beleg bij verschillende banken en brokers, maar de ING is wel heel slecht met zijn communicatie aan het worden. VWRL dividend nog steeds niet betaald. En als je vraagt hoe dat zit, een of ander vaag verhaal. Andere brokers heb ik het dividend van vwrl al lang. Helaas al meerdere rare dingen meegemaakt die je niet verwacht bij de ING.

• NMMNG
  • Nu online
KunDun schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:10:
Ik beleg bij verschillende banken en brokers, maar de ING is wel heel slecht met zijn communicatie aan het worden. VWRL dividend nog steeds niet betaald. En als je vraagt hoe dat zit, een of ander vaag verhaal. Andere brokers heb ik het dividend van vwrl al lang. Helaas al meerdere rare dingen meegemaakt die je niet verwacht bij de ING.
Overstappen naar IBKR.

i500 & chill (@IBKR)

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:02
Misschien voor de Belgen onder ons: Saxo bevalt me voorlopig goed.

Duidelijke kosten, veel verschillende ETF's en belastingsregeling (voorlopig) correct uitgevoerd.
Ook geen maandelijkse vaste kost met zelf invest en met 0.08% commissie competitief (voor Belgische brokers). Minimum kost 2€ of 3€ afhankelijk van beurs.

Origineel van plan om IBKR te nemen maar dan moet ik zelf belastingen aangeven.
Wat op zich niet zo moeilijk is (heb ik ook uitgevogeld) maar voor die paar euro's per transactie verschil (pak 20€-30€ op een jaar) kan ik mijn tijd beter besteden.

Als je in NL woont: er zijn dan wel vaste kosten en dus minder interessant.
Toch wel vreemd dat dat verschil er is!

• Roodey
Vanwege geen reactie in het beleggen topic, maar even hier geplaatst vanwege de vele IBKR gebruikers.

Ik wil voor het eerst een ETF kopen op IBKR. Pricing op Tiered gezet, maar ik blijf in het rekenvoorbeeld 3,00-3,75 transactiekosten houden. Gaat om AMS:TDIV (AEB).
Iemand die dit kan uitleggen? Ik zit onder de €2.250,- waardoor ik €1,25 aan transactiekosten verwacht.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit nu bij Trade Republic. Het is niet ideaal (zie dit topic).
Maar ik zit een beetje af te vragen of er een beter alternatief voor me is, en misschien is dat er ook niet.

Het gaat om (automatisch) elke maand 50 euro (misschien later 100 euro).
Het is een klein bedrag, dus transactiekosten zijn killing. Ik zat de kijken naar Degiro, maar die hebben hun kernselectie aangepast.

Ook al heeft Trade Republic 'verborgen kosten', bevalt het me wel dat ik verder geen transactiekosten of andere fees heb.

Iemand een suggestie of zit ik goed waar ik zit?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 18:17
Roodey schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:32:
Vanwege geen reactie in het beleggen topic, maar even hier geplaatst vanwege de vele IBKR gebruikers.

Ik wil voor het eerst een ETF kopen op IBKR. Pricing op Tiered gezet, maar ik blijf in het rekenvoorbeeld 3,00-3,75 transactiekosten houden. Gaat om AMS:TDIV (AEB).
Iemand die dit kan uitleggen? Ik zit onder de €2.250,- waardoor ik €1,25 aan transactiekosten verwacht.
Het kan een tijdje (hoe lang weet ik niet precies) duren voordat de aanpassing is doorgevoerd, dus probeer het straks nog eens.
anandus schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:47:
Ik zit nu bij Trade Republic. Het is niet ideaal (zie dit topic).
Maar ik zit een beetje af te vragen of er een beter alternatief voor me is, en misschien is dat er ook niet.

Het is een klein bedrag, dus transactiekosten zijn killing. Ik zat de kijken naar Degiro, maar die hebben hun kernselectie aangepast.

Ook al heeft Trade Republic 'verborgen kosten', bevalt het me wel dat ik verder geen transactiekosten of andere fees heb.

Iemand een suggestie of zit ik goed waar ik zit?
Je kan Scalable eens proberen, maandelijks een klein bedrag investeren is erg makkelijk, werkt met fractionele aandelen, volledig geautomatiseerd en zonder transactiekosten maar wel op een eigen handelsplatform (EIX).
Veel reviews online zijn verouderd, deze review is redelijk actueel als ik het zo lees. Ik ben Scalable zelf nog aan het testen, geen klachten zover.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

anandus schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:47:
voor dat soort kleinere bedragen zul je inderdaad iets met fondsen en zonder transactiekosten moeten zoeken.
NT fondsen bij je huisbank of een van de nieuwkomers/prijsvechters inderdaad.

PSN

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19
YakuzA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

voor dat soort kleinere bedragen zul je inderdaad iets met fondsen en zonder transactiekosten moeten zoeken.
NT fondsen bij je huisbank of een van de nieuwkomers/prijsvechters inderdaad.
Fitvermogen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die hebben weer de kosten verstopt in hun eigen GS fondsen, maar voor lage aankoopkosten wel geschikt. Maar je betaald dan wel weer een 0,73% TER op de fondsen (bijv voor hun GS World gespreid) die je dan weer koopt :)

PSN

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:07

G83

YakuzA schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Die hebben weer de kosten verstopt in hun eigen GS fondsen, maar voor lage aankoopkosten wel geschikt. Maar je betaald dan wel weer een 0,73% TER op de fondsen (bijv voor hun GS World gespreid) die je dan weer koopt :)
Het fonds waar veel mensen bij fitvermogen gebruik van maken heeft een TER van 0,18 en geen bijkomende kosten. Dat gaat om 'Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity Fund'. Ik heb (waarschijnlijk irrationeel) iets tegen Goldman Sachs als eigenaar van het fonds, dus ben er bij de overname uitgestapt. Maar het blijft een heel goedkoop en simpel fonds.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
G83 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Het fonds waar veel mensen bij fitvermogen gebruik van maken heeft een TER van 0,18 en geen bijkomende kosten. Dat gaat om 'Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity Fund'. Ik heb (waarschijnlijk irrationeel) iets tegen Goldman Sachs als eigenaar van het fonds, dus ben er bij de overname uitgestapt. Maar het blijft een heel goedkoop en simpel fonds.
Ik zit daar ook in als 'basis' belegging die ik daarna nog wat tweak. En dat heeft er mee te maken dat het fonds een relatief lage marktkapitalisatie heeft. Dit vind ik op zich niet zo'n probleem maar het lijkt er op dat het ook tot gevolg heeft dat de overweging naar de (greater) US nog groter is dan bijvoorbeeld de MSCI. De laatste keer dat ik het nakeek zat het al boven de 75% !

• WhySoSerious
  • Laatst online: 14:43

WhySoSerious

Be the change.

Afas schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ik zit daar ook in als 'basis' belegging die ik daarna nog wat tweak. En dat heeft er mee te maken dat het fonds een relatief lage marktkapitalisatie heeft. Dit vind ik op zich niet zo'n probleem maar het lijkt er op dat het ook tot gevolg heeft dat de overweging naar de (greater) US nog groter is dan bijvoorbeeld de MSCI. De laatste keer dat ik het nakeek zat het al boven de 75% !
73,2% inderdaad nu (schrok ik ook een beetje van!).

Maar wat wil je met de volgende top-5 posities; Apple, NVIDIA, Microsoft Corp, Amazon en Tesla. Deze 5 zijn ondertussen 19% van geheel...

• The Third Man
WhySoSerious schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Maar wat wil je met de volgende top-5 posities; Apple, NVIDIA, Microsoft Corp, Amazon en Tesla. Deze 5 zijn ondertussen 19% van geheel...
Dat is niet de reden, ze hebben zo'n 35% ESG-uitsluitingen, zowat het strengst van alle grote fondsen.

• Roodey
matthijsln schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Het kan een tijdje (hoe lang weet ik niet precies) duren voordat de aanpassing is doorgevoerd, dus probeer het straks nog eens.
[...]

Je kan Scalable eens proberen, maandelijks een klein bedrag investeren is erg makkelijk, werkt met fractionele aandelen, volledig geautomatiseerd en zonder transactiekosten maar wel op een eigen handelsplatform (EIX).
Veel reviews online zijn verouderd, deze review is redelijk actueel als ik het zo lees. Ik ben Scalable zelf nog aan het testen, geen klachten zover.
Net gekeken en nu geeft hij aan 1,25 tot 2,25.
Het maximum tarief snap ik niet, maar zal het eens proberen.
Dank. Had gisteren wel paar app gesloten en herstart. Toen mocht het niet baten. Nu gelukkig wel.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Roodey schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:56:
Net gekeken en nu geeft hij aan 1,25 tot 2,25.
Volgens mij duurt het een dag. Dat zie ik ook bijvoorbeeld op deze pagina vermeld worden:
https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/
Can You Change The Pricing Plan?
Yes, you can change it at any time, but pricing model changes take one day to apply.

• Pistachenootje
WhySoSerious schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
IWDA zit op 72.4%. Nauwelijks verschil wat dat betreft dus.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52
Iemand recent de keuze gemaakt tussen NT's via de ABN/Rabo, WEBN via IBKR of Fitvermogen?
Qua spreiding komt die laatste natuurlijk slechter uit de bus. Qua historie is er weinig bekend over WEBN. De huisbank heeft de hoogste kosten, maar wellicht net iets meer zekerheid (grote partij in NL).

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19
peligro2k schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:46:
Iemand recent de keuze gemaakt tussen NT's via de ABN/Rabo, WEBN via IBKR of Fitvermogen?
Qua spreiding komt die laatste natuurlijk slechter uit de bus. Qua historie is er weinig bekend over WEBN. De huisbank heeft de hoogste kosten, maar wellicht net iets meer zekerheid (grote partij in NL).
Uiteindelijk toch gegaan voor ADIAO en AVIAW via IBKR, naast Fit. Dat had ik van indexfondsenvergelijken. Die fondsen bestaan ook al een tijdje. Volgens mij wel iets meer ESG uitsluitingen maar mijn mening is dat ESG meer gaat opleveren (daar lijkt het ook op bij mijn persoonlijke vergelijk tussen VWRL en GSESA en GSEME). Kosten zouden ook lager moeten zijn dan Fit of VWRL.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-12 15:49
manusjevanalles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:17:
Ik ben hier ooit ingedoken, je hebt waarschijnlijk de guides van Dutchfire users op Reddit al gevonden? Zo niet, is dat een google search waard. Zelf even te lui om ze weer op te duikelen, maar google vindt ze volgens mij wel. Mr. FOB heeft er ook iets over geschreven.

Vanuit mijn geheugen over toen ik hier nog mee bezig was:
-Je kon iets van een pairtrade doen in de IBKR tradersoftware, dan liep je niet tegen extra transactiekosten aan bij directe verkoop van het teveel aangekochte aandelen. Dat lukt volgens mij alleen als je de aandelen al hebt (dus de 1e keer niet) óf als je margin genoeg is om het op marge uit te voeren. Ik heb die software nooit comfortabel onder de knie gekregen en liep te rotzooien op de website zelf, daar kan dit niet dacht ik (zelf met de optieroute gestopt o.a. hierom en te lui).
-Misschien belangrijker: misschien is, als je een beleggings-BV hebt óf iets daarover kan laten opnemen in de statuten, het wel mogelijk de professional status bij IBKR/SAXO/elders te verkrijgen. Dan heb je het gedoe niet. Zelf 0,0 ervaring mee, maar ik heb die optie weleens besproken zien worden op reddit en/of hier.

Succes!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
peligro2k schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:46:
Je zou ook kunnen uitrekenen hoeveel het kost om te spreiden tussen de huisbank en IBKR. Dus maandelijks automatisch inleggen bij NT (geen transactiekosten) en dat opgebouwde vermogen verplaats je één keer per jaar naar IBKR. Dan heb je maar één keer per jaar transactiekosten bij IBKR én vermijd je hoge servicekosten bij de huisbank.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 107 ... 115 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.