Rabobank zet ook NT Europe om van NL0011400346 (Class A) naar NL0013217698 (Class C), lopende kosten 0,15% naar 0,10%. Bij ABN AMRO is dit fonds alleen beschikbaar voor Vermogensbeheer?
Iemand die dit navraagt bij de Rabobank? Anders ga ik het doenRichieB schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:04:
[...]
Auw, daar ben je mooi klaar mee:
Koers op 17/09 van NL0011225305: € 26,48
Koers op 17/09 van NL0013654742: € 19,23
Bij een 1-op-1 omzetting verlies je 27% van de waarde.
Deze medewerker heeft duidelijk grootheidswaanzin: Rabobank bepaalt de ISINs van de NT World fondsen niet.
[...]
Het is net als de belastingtelefoon: de uitspraken zijn van matige kwaliteit en niet juridisch bindend.
Ik kan het mij overigens niet voorstellen..
[ Voor 3% gewijzigd door fissa op 20-09-2025 09:36 ]
In de App staat duidelijk dat de waarde wordt omgezet.fissa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]
Iemand die dit navraagt bij de Rabobank? Anders ga ik het doen
[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 20-09-2025 10:41 ]
Toch wilde je het gaat navragen….. dit is zelf nog nooit voorgekomen bij brokers in bananenrepublieken.fissa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]
Die post is nogal trollerig geschreven imo. Net als de helpdeskmedewerker van grootheidswaan beschuldigen enzo.fissa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]
Speciaal voor de Rabo hebben ze een paar jaar geleden deze ISIN aangemaakt die ook al door de ABN wordt gebruiktorf schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:16:
Zojuist teruggebeld door de Rabobank.
Deze meneer gaf aan dat het puur een administratieve handeling is en dat het dus “zeker geen switch of verkoop en koop opdracht is”.
Het nieuwe isin is volgens deze medewerker aangemaakt voor de Rabobank(?) en de participaties worden een op een overgezet. En dat het oude isin komt te vervallen.
Hij benadrukte dat er geen fiscale gevolgen kunnen zijn en er alleen maar het voordeel is van lagere kosten.
Aan de telefoon gezegd dat ik hiermee gerustgesteld ben, maar nu ik deze reactie typ, vind ik het nog niet helemaal waterdicht.
Helaas weer een helpdesker die het antwoord niet had liggen en er maar iets van maakt.
Onder de streep zullen ze gewoon de waarde omzetten inderdaad, maar de details zijn nog wat vaag.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-09-2025 14:20 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je krijgt er meer aandelen voor in de plaats, dus de totale waarde is hetzelfde.RichieB schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:04:
[...]
Auw, daar ben je mooi klaar mee:
Bij een 1-op-1 omzetting verlies je 27% van de waarde.
Wat doen jullie ter risicospreiding als je meer dan het bankgarantiebedrag belegd hebt? Ik zit inmiddels bij drie partijen en zit boven het bedrag heen, wat niet meer zo lekker voelt gezien allerlei ontwikkelingen in de wereld. Bij mij zijn de opties helaas wat beperkt omdat ik in een Europees land woon dat een eigen belastingconstructie heeft mbt een speciale beleggingsrekening, dus de opties zijn wat beperkter qua laagste kosten maar ik wil gerust ietd meer betalen als ik het meer kan spreiden.
@Orangelights23 je bedoelt denk ik beleggerscompensatie, een bankgarantie is een vorm van kredietrisico borgen. In de topicstart staat beschreven dat bij beleggingen je niet hetzelfde soort risico loopt als bij een spaarrekening vanwege de manier van bewaren van jouw bezit. De meeste beleggers doen daarom geen moeite om te spreiden en houden hooguit de transacties binnen de 20k voor het geval er daarbij nog iets misgaat (broker gaat failliet op de dag dat je het overmaakt of iets dergelijks).
Wat bedoel je met bankgarantiebedrag? Voor beleggingen heb je niets aan een "bankgarantiebedrag". Het depositogarantiestelsel van een ton geldt niet voor beleggingen, maar alleen voor sparen/deposito's. Voor beleggingen geldt dat 'jouw' beleggingen afgescheiden zijn van het vermogen van de broker en bij een faillissement oid van je broker ook geen risico loopt. Het beleggerscompensatiesysteem (20k) daar bovenop heeft meer te maken met als je broker iets 'geks' doet.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:57:
Wat doen jullie ter risicospreiding als je meer dan het bankgarantiebedrag belegd hebt? Ik zit inmiddels bij drie partijen en zit boven het bedrag heen, wat niet meer zo lekker voelt gezien allerlei ontwikkelingen in de wereld. Bij mij zijn de opties helaas wat beperkt omdat ik in een Europees land woon dat een eigen belastingconstructie heeft mbt een speciale beleggingsrekening, dus de opties zijn wat beperkter qua laagste kosten maar ik wil gerust ietd meer betalen als ik het meer kan spreiden.
Het werkelijke risico zit in de onderliggende waarden. Als je belegt in bedrijf X, dan kan dat failliet gaan en ben je alles kwijt.
Gezien alle kennis hier wil ik dit toch eens vragen in de hoop dat mijn vreemde gevoel bij ETF's en hun werking wat verlicht kan worden...
Hoe werkt een ETF nou echt? Mijn kennis is dat een ETF een verzameling is van allemaal (delen) van onderliggende aandelen. Deze aandelen zijn gekocht (of eventueel virtueel) door de uitgever van de ETF en door deze ETF te kopen heb ik van al die aandelen een stukje.
Het stukje wat afgewogen op de waarde van het aandeel t.o.v. de hele mix. Dus als de ETF bijvoorbeeld de hele AEX volgt en 1 aandeel stijgt fors in waarde wordt het stukje van dat aandeel in de mix groter. Deze 'herijking' van de aandelen doet de ETF uitgever.
Tot zo ver is het voor mijn idee duidelijk/helder (tenzij ik hier al de mist in ga).
Wat ik echter heel schimmig vindt zijn dit soort dingen;
Hoe werkt een ETF nou echt? Mijn kennis is dat een ETF een verzameling is van allemaal (delen) van onderliggende aandelen. Deze aandelen zijn gekocht (of eventueel virtueel) door de uitgever van de ETF en door deze ETF te kopen heb ik van al die aandelen een stukje.
Het stukje wat afgewogen op de waarde van het aandeel t.o.v. de hele mix. Dus als de ETF bijvoorbeeld de hele AEX volgt en 1 aandeel stijgt fors in waarde wordt het stukje van dat aandeel in de mix groter. Deze 'herijking' van de aandelen doet de ETF uitgever.
Tot zo ver is het voor mijn idee duidelijk/helder (tenzij ik hier al de mist in ga).
Wat ik echter heel schimmig vindt zijn dit soort dingen;
- Stel nou dat iedereen fors gaat bieden op de ETF en zodoende stijgt de waarde van de ETF maar ondertussen zakt de beurs, hoe zit dan de koppeling met de onderliggende waarde? Die gaat uit elkaar lopen terwijl dat eigenlijk niet moet kunnen.
- Een ETF neemt zich voor om een set aan aandelen in een bepaalde verhouding te representeren, maar wat nou als ETF's zo populair worden (wat de laatste jaren best wel gebeurt voor mijn gevoel met alle aandacht er voor) dat een onderliggend aandeel bijgekocht moet worden (omdat het aandeel ook heel populair is maar niet veel verhandeld wordt) maar niet beschikbaar is?
- Ik heb verschillende malen meegemaakt dat mijn All-World ETF dik in de plus/min stond terwijl de rest van de beurzen in mijn app het tegengestelde deden op die dag, voor mijn gevoel kan dit niet door de koppeling van de ETF-koers met de onderliggende waardes van de aandelen. Toch gebeurt dit, hoe zit dit?
- En in algemenere zin; er moet een bepaalde relatie zijn tussen de waarde van een aandeel en de waarde van het bedrijf. Maar stel dat nou steeds meer mensen geld in de beurs willen stoppen terwijl de marges van de bedrijven onder druk staan (beetje het scenario wat de laatste jaren gaande lijkt) hoe gaat dit dan? Want de aandelen stijgen dan door en de naïeve ETF inlegger ziet zijn koersen lekker stijgen (vanwege al die instroom), maar ergens gaat dit volgens mij wringen...
@The Third Man en @Rubbergrover1 Oh dat is dan een verschil met Nederland, hier geldt dat ook voor beleggingen. Hoe dan ook dankjulliewel!
Ik beleg dus ook in de drie bekende NT fondsen via de Rabobank en kreeg ook een melding dat de world en emerging markets overgezet gaan worden. Ik vind het vrij bizar dat een bank zonder instemming of goedkeuring van de klant kan bepalen dat het vermogen van die klant overgezet kan worden van het door de klant gekozen financieel instrument naar een door de bank gekozen instrument.
Ik ben er toch even ingedoken om te begrijpen wat de verschillen nu precies zijn.
In het Northern Trust World fonds zit ik momenteel via de ISIN: NL0011225305 dit is de klasse A variant. Deze gaat in de nieuwe situatie naar NL0013654742, dit is de klasse I variant. Informatie die NT hier zelf over beschikbaar heeft is:
De verschillen die mij opvielen zijn:
De kosten zijn dus lager maar het rendement lijkt ook lager te zijn, in ieder geval het rendement zoals het in het document staat over 2024. Wat verder opvalt is dat klasse A derivaten mag gebruiken voor risicobeheer, kostenminimalisatie en vermogensgroei. Klasse I mag derivaten uitsluitend gebruiken voor afdekkingsdoeleinden. Dit verschil in derivatenbeleid kan invloed hebben op het risicoprofiel en de flexibiliteit van het fonds.
In het Northern Trust Emerging Markets fonds zit ik momenteel via de ISIN: NL0011515424 dit is de klasse A variant. Deze gaat in de nieuwe situatie naar NL0014040289, dit is de klasse G variant. Informatie die NT hier zelf over beschikbaar heeft is:
De verschillen die mij opvielen zijn:
Anders dan de kosten blijft het voor mij een beetje onduidelijk wat hier nou de verschillen zijn.
Ik ben er toch even ingedoken om te begrijpen wat de verschillen nu precies zijn.
In het Northern Trust World fonds zit ik momenteel via de ISIN: NL0011225305 dit is de klasse A variant. Deze gaat in de nieuwe situatie naar NL0013654742, dit is de klasse I variant. Informatie die NT hier zelf over beschikbaar heeft is:
ISIN | Marketingcommunicatie | Essentiële Beleggersinformatie | |
Oud | NL0011225305 | https://www.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf | https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdf |
Nieuw | NL0013654742 | https://www.northerntrust...nd-nlfw-shi-eur-re-nl.pdf | https://www.northerntrust...-kiid_NL0013654742_nl.pdf |
Kenmerk | Klasse A (NL0011225305) | Klasse I (NL0013654742) |
OCF (lopende kosten, betreft een schatting welke van tijd tot tijd kan variëren) | 0.15% | 0.10% |
Performance YTD (30/09/24) | 17.75% | 17.36% |
Performance 1 jaar (2024) | 25.83% | 25.44% |
In het Northern Trust Emerging Markets fonds zit ik momenteel via de ISIN: NL0011515424 dit is de klasse A variant. Deze gaat in de nieuwe situatie naar NL0014040289, dit is de klasse G variant. Informatie die NT hier zelf over beschikbaar heeft is:
ISIN | Marketingcommunicatie | Essentiële Beleggersinformatie | |
Oud | NL0011515424 | https://www.northerntrust...d-nleme-sha-eur-re-nl.pdf | https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdf |
Nieuw | NL0014040289 | Niet beschikbaar | https://www.northerntrust...-kiid_NL0014040289_nl.pdf |
Kenmerk | Klasse A (NL0011515424) | Klasse G (NL0014040289) |
OCF (lopende kosten, betreft een schatting welke van tijd tot tijd kan variëren) | 0.25% | 0.15% |
Performance | historische prestaties beschikbaar | geen historische rendementen gerapporteerd |
Het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel verschilt niet al te veel van de Europese richtlijn voor deze stelsels (European Investor Compensation Scheme). De broker moet de beleggingen van klanten in een aparte bewaar entiteit onderbrengen. In het geval dat de broker failliet gaat, dan zijn de beleggingen van de klanten veilig. Echter het is vaker gebeurt in het verleden dat in de dagen voor het failliet gaan sommige brokers creatief de gaten probeerden te dekken, en nieuwe beleggingen bijvoorbeeld nog niet onder brachten in de bewaar entiteit. Dat betekent dus dat dit deel van de klant wel onderdeel wordt van de boedel van de broker en dus gebruikt zal worden om de schulden (deels) te dekken in het faillissement. Daar is dit compensatie stelsel voor gemaakt. Om die mogelijke schade tot 20k EUR te dekken.Orangelights23 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:02:
@The Third Man en @Rubbergrover1 Oh dat is dan een verschil met Nederland, hier geldt dat ook voor beleggingen. Hoe dan ook dankjulliewel!
Als jij een compensatiestelsel hebt waar een daling van de waarde van een aandeel mee gecompenseerd wordt. Laat het ons weten en we migreren massaal. Geen verliezen meer op de beurs
Het is een open deur, maar wat staat er in de voorwaarden van de beleggingsdienst die je bent aangegaan? Ik vermoed dat je hier mee akkoord bent gegaan dat de bank dit inderdaad mag doen zonder explicite instemming voor de actie.TrafficBandit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:49:
Ik vind het vrij bizar dat een bank zonder instemming of goedkeuring van de klant kan bepalen dat het vermogen van die klant overgezet kan worden van het door de klant gekozen financieel instrument naar een door de bank gekozen instrument.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ze beleggen allebei in hetzelfde masterfonds, voor minstens 85%. Er staat niet dat het daadwerkelijke percentage bij deze twee fondsen altijd exact gelijk moet/zal lopen. Dus kan het rendement verschillend zijn en hoe het verschil was in 2024 voorspelt niets voor de toekomst, lijkt me.TrafficBandit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:49:
Anders dan de kosten blijft het voor mij een beetje onduidelijk wat hier nou de verschillen zijn.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Waar woon je dan?Orangelights23 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:02:
Edit: even opgezocht, je woont geloof ik in Zweden. Volgens Chat GPT (niet altijd even betrouwbaar) is de situatie vergelijkbaar met Nederland. Beleggingen zijn beschermd tot "250,000 SEK per person, per institution", zo'n 22.600 EUR.
Als je op zoekt bent naar een veilige broker voor grote bedragen is IBKR imo het overwegen waard. Zie o.a.: https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/
[ Voor 46% gewijzigd door Pistachenootje op 21-09-2025 02:41 ]
Dat is inderdaad het meest logisch. Maar een Rabobank medewerker heeft gezegd dat het een 1-op-1 omzetting is waarbij alleen het ISIN verandert (dat ook nog eens speciaal voor de Rabobank is aangemaakt). Dat klopt dus gewoon niet. Daar reageerde ik op.XWB schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:02:
[...]
Je krijgt er meer aandelen voor in de plaats, dus de totale waarde is hetzelfde.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vrijdag heb ik hier ook nog over gechat met de Rabobank vanuit de app. Hieronder het gesprek:
Mijn vervolgstap is dat ik dit eerst met mijn accountant bespreek. Eventueel neemt mijn accountant dan nog contact op met de Rabobank hierover.ik
Goedemiddag P[..], de omzetting is mij helaas toch niet duidelijk. Het is een andere ISIN, met een heel
andere koers. Worden mijn participaties in de “oude” verkocht en worden er nieuwe aangekocht in het
andere fonds?
Medewerker klantenservice
Nee het fonds blijft het zelfde alleen er wordt een andere ISIN aan gekoppeld. Er veranderd verder
helemaal niets
ik
Maar, hoe wordt dat geregistreerd? Een andere ISIN met een andere koers, heeft tot gevolg dat in mijn
jaaroverzicht mijn initiële aankoop niet meer klopt met mijn huidige aandelen. Ik vraag het omdat dit
door de Belastingdienst gezien kan worden als gerealiseerde winst (ik beleg dan niet meer in mijn
aangekochte aandelen). Als dat zo is, realiseer ik een winst van meer dan € x en betaal ik daar meer
dan € x belasting Vpb over. Doordat de winst dan in 1 jaar genomen wordt, val ik in het hoge tarief
van 25,8%. Daarom is het voor mij belangrijk hoe dit werkt. Want na omzetting kan ik hier niets
meer aan doen. Ik wil dan ook graag de garantie dat dit niet het gevolg hiervan is.
Er wordt geen positie verkocht of aangekocht. Het aantal stuks en de koers blijven gelijk. Het is een
administratieve wijziging.
ik
ik
Dat kan toch niet? Dit zijn de koersen van de twee (oud en nieuw) fondsen. Het aantal en de koers kan
dan niet gelijk blijven.
Ik heb het zojuist nog even nagevraagd. Het investeringsbedrag blijft het zelfde. Uw accountant moet
niet op basis van ISIN het resultaat berekenen maar op basis van de Naam.
Er is inderdaad een koersverschil tussen beide.
Sorry voor dat misverstand
ik
Ik probeer het te snappen, zodat ik straks niet vast zit aan het betalen van een forse post aan belasting:
het aantal participaties en de koers wijzigt op de datum van omzetting. Dat overzicht wordt gebruikt
voor het bepalen of er winst gemaakt wordt. Ik verkoop jaarlijks een klein deel van de portefeuille om
dividend uit te keren. Deze omzetting zorgt er mijns inziens voor dat het niet meer eenduidig is welke aandelen ik op welke datum heb aangekocht voor welke prijs. Als dat onvoldoende duidelijk is, realiseer
ik volgens mij wel degelijk een winst bij de omzetting. Ik wil daar niet nonchelant overheen stappen,
want onderaan de streep kan me dit zomaar € x extra belasting kosten door een omzetting waar ik
geen invloed op lijk te hebben.
ik
En daarom wil ik hier heel graag volledige zekerheid over hebben van de rabobank.
Het investeringsbedrag blijft het zelfde. De gemiddelde aankooprijs in de portefeuille wordt met de zelfde factor aangepast. Dat zelfde kunt u doorvoeren in de wijze waarop u uw aankopen heeft gedaan.
@orf , het knullige is natuurlijk dat je hier sowieso helemaal niks aan kunt doen. Het alternatief is...? Alles verkopen, en mogelijk ergens anders iets voor aankopen. Maar dan doorloop je sowieso een verkoop + aankoop met dus een gerealiseerde winst.
Edit:
Enige optie is heel snel een rekening bij ABN of ING openen, en alles laten overschrijven? Daar kun je wel nog de oude ISIN aanhouden.[
Edit:
Enige optie is heel snel een rekening bij ABN of ING openen, en alles laten overschrijven? Daar kun je wel nog de oude ISIN aanhouden.[
[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2025 09:29 ]
Ik denk dat het laatste antwoord van de medewerker de lading dekt.orf schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:10:
Vrijdag heb ik hier ook nog over gechat met de Rabobank vanuit de app. Hieronder het gesprek:
[...]
Mijn vervolgstap is dat ik dit eerst met mijn accountant bespreek. Eventueel neemt mijn accountant dan nog contact op met de Rabobank hierover.
Alles verandert mee met dezelfde factor. Je aankopen, je verkopen, de koers en je aandelen. Alsof je altijd al in dit nieuwe fonds hebt gezeten. Doordat de koers van het nieuwe fonds lager is dan die van het oude fonds heb je straks onderaan de streep meer aandelen dus ook op papier heb je niets verkocht of winst genomen.Medewerker klantenservice
Het investeringsbedrag blijft het zelfde. De gemiddelde aankooprijs in de portefeuille wordt met de zelfde factor aangepast. Dat zelfde kunt u doorvoeren in de wijze waarop u uw aankopen heeft gedaan.
Om met je laatste vraag te beginnen (die is het meest fundamenteel): Er is natuurlijk een verband tussen hoe goed het met een bedrijf gaat, en hoe graag mensen het aandeel willen / wat ze voor een aandeel willen betalen. Als relatief veel mensen een aandeel willen kopen, dan stijgt de prijs. Bij een hogere prijs willen ook weer meer mensen verkopen (alles heeft z'n prijs immers, ook als het goed gaat met een bedrijf kan de prijs 'te hoog' zijn). Dit gaat door tot vraag en aanbod in balans zijn. Ze kom je op de marktprijs.MiKeZZa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:34:
Gezien alle kennis hier wil ik dit toch eens vragen in de hoop dat mijn vreemde gevoel bij ETF's en hun werking wat verlicht kan worden...
Wat ik echter heel schimmig vindt zijn dit soort dingen;Hopelijk is er iemand die mij kan helpen met deze vragen die ik al geruime tijd heb, maar nooit echt helder heb gekregen. Nu ik dit hoekje van Tweakers ontdekt heb wil ik toch eens een poging doen
- Stel nou dat iedereen fors gaat bieden op de ETF en zodoende stijgt de waarde van de ETF maar ondertussen zakt de beurs, hoe zit dan de koppeling met de onderliggende waarde? Die gaat uit elkaar lopen terwijl dat eigenlijk niet moet kunnen.
- Een ETF neemt zich voor om een set aan aandelen in een bepaalde verhouding te representeren, maar wat nou als ETF's zo populair worden (wat de laatste jaren best wel gebeurt voor mijn gevoel met alle aandacht er voor) dat een onderliggend aandeel bijgekocht moet worden (omdat het aandeel ook heel populair is maar niet veel verhandeld wordt) maar niet beschikbaar is?
- Ik heb verschillende malen meegemaakt dat mijn All-World ETF dik in de plus/min stond terwijl de rest van de beurzen in mijn app het tegengestelde deden op die dag, voor mijn gevoel kan dit niet door de koppeling van de ETF-koers met de onderliggende waardes van de aandelen. Toch gebeurt dit, hoe zit dit?
- En in algemenere zin; er moet een bepaalde relatie zijn tussen de waarde van een aandeel en de waarde van het bedrijf. Maar stel dat nou steeds meer mensen geld in de beurs willen stoppen terwijl de marges van de bedrijven onder druk staan (beetje het scenario wat de laatste jaren gaande lijkt) hoe gaat dit dan? Want de aandelen stijgen dan door en de naïeve ETF inlegger ziet zijn koersen lekker stijgen (vanwege al die instroom), maar ergens gaat dit volgens mij wringen...
Het kan inderdaad zijn dat het helemaal niet zo goed gaat maar mensen toch aandelen willen blijven kopen. Dan heb je, heel kort door de bocht, een bubbel. Dat is niet iets uitzonderlijks. De gemiddelde koers/winstverhouding van de S&P 500 ligt nu rond de 30, terwijl de hele 20e eeuw een koers/winst van rond de 15 als 'normaal' werd gezien.
De rest van je vragen is relatief simpel te beantwoorden, zeker met bovenstaande in het achterhoofd:
- Als iedereen een ETF wil kopen, zou die in theorie in prijs kunnen stijgen boven wat de ETF 'eigenlijk' waard is op basis van de koers van de onderliggende aandelen (de zgn. net asset value of NAV). Ga je ervan uit dat marktdeelnemers rationeel zijn, dan kan dat niet gebeuren. Je wil als marktdeelnemer immers niet méér betalen voor een mandje aandelen dan wat die aandelen waard zijn. In de praktijk zijn er zgn. market makers', professionele partijen die zorgen dat er altijd voldoende vraag en aanbod is, waarbij de prijs dicht in de buurt van de NAV blijft, ook als er even geen 'echte' beleggers wil kopen of juist verkopen.
- Vrijwel alle ETFs doen alleen in aandelen die zo veel verhandeld worden dat dit probleem zich in de praktijk niet kan voordoen. Daarnaast doet een deel van de ETFs aan synthetic replication, waarbij de onderliggende aandelen niet werkelijk worden gehouden door het fonds maar met derivaten een portefeuille wordt opgebouwd die de waarde van de onderliggende aandelen nadoet.
- Dit zou niet moeten kunnen, waarschijnlijk is het te verklaren als je beter kijkt naar de posities van de ETF.
En daarop aanhakend: de kans dat je in een bubbel investeert daalt met de diversificatie van het fonds (dat kan een ETF zijn, hoeft niet). Of omgekeerd: hoe beter je daarmee de gehele (wereld)markt volgt. Dat is ook een primair argument om emerging markets mee te nemen.
Je kan wel nog beargumenteren dat de aandelenmarkt an sich een bubbel kan vormen door de groeiende populariteit om daarmee de inflatie te overwinnen. Alleen is het vrij moeilijk om een praktisch alternatief aan te wijzen met een gunstigere risico-rendementsverwachting.
Je kan wel nog beargumenteren dat de aandelenmarkt an sich een bubbel kan vormen door de groeiende populariteit om daarmee de inflatie te overwinnen. Alleen is het vrij moeilijk om een praktisch alternatief aan te wijzen met een gunstigere risico-rendementsverwachting.
[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 21-09-2025 11:38 ]
@MiKeZZa schreef:
"Ik heb verschillende malen meegemaakt dat mijn All-World ETF dik in de plus/min stond terwijl de rest van de beurzen in mijn app het tegengestelde deden op die dag, voor mijn gevoel kan dit niet door de koppeling van de ETF-koers met de onderliggende waardes van de aandelen. Toch gebeurt dit, hoe zit dit?"
Wordt grotendeels verklaard door wisselkoersen en tijdzones.
"Ik heb verschillende malen meegemaakt dat mijn All-World ETF dik in de plus/min stond terwijl de rest van de beurzen in mijn app het tegengestelde deden op die dag, voor mijn gevoel kan dit niet door de koppeling van de ETF-koers met de onderliggende waardes van de aandelen. Toch gebeurt dit, hoe zit dit?"
Wordt grotendeels verklaard door wisselkoersen en tijdzones.
Ik weet niet zo wat nu het probleem is.orf schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:10:
[...]
Mijn vervolgstap is dat ik dit eerst met mijn accountant bespreek. Eventueel neemt mijn accountant dan nog contact op met de Rabobank hierover.
De NL BD doet helemaal niks met gerealiseerde winst, maar alles gaat over waardes op bepaalde peildata en evt bedrag wat je ingelegd hebt voor als je het werkelijke rendement wil weten.
Een positie omzetting van ISIN doet niks daarvoor?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is een belangrijke reden waarom de beurzen op een bepaald hoog niveau blijven of relatief sterk stijgen: er is geen goed alternatief voor het geld dat 'ergens' in gestopt moet worden. Het wordt pas een bubbel als sector X sterk overgewaardeerd wordt en mensen daarom, vanwege die sterke stijging, ook verhoudingsgewijs nog meer in die sector willen zitten. Dat zag je bv rond de eeuwwisseling, dat veel mensen (en aandelenfondsen) niet alleen sterk in ICT zaten omdat ze de markt volgden, maar daar soms nog eens veel sterker in gingen zitten omdat die sector het zo goed deed. Dán creëer je een bubbel en ga je ook relatief hard achteruit als die sector door de markt tot de orde wordt geroepen.The Third Man schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:37:
In mijn berichten staat dat ik beleg met een BV. Die beleggingen worden gewaardeerd tegen aankoopprijs.YakuzA schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:57:
[...]
Ik weet niet zo wat nu het probleem is.
De NL BD doet helemaal niks met gerealiseerde winst, maar alles gaat over waardes op bepaalde peildata en evt bedrag wat je ingelegd hebt voor als je het werkelijke rendement wil weten.
Een positie omzetting van ISIN doet niks daarvoor?
Ja klopt, ABN heeft de goedkopere NT Europe niet voor de normale sterveling. Alleen NL0011400346 of NL0010948220, beide Class A.user109731 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:32:
Rabobank zet ook NT Europe om van NL0011400346 (Class A) naar NL0013217698 (Class C), lopende kosten 0,15% naar 0,10%. Bij ABN AMRO is dit fonds alleen beschikbaar voor Vermogensbeheer?
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.