Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:36

G83

Pexow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.
Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
G83 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:31:
[...]

Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...
Klopt, ik haal Kindgebonden Budget en de kinderbijslag door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:39
edozat1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
Zo sta ik ook erin. Laat ze maar lekker vallen en weer opstaan. Als zij met een plan komen waar ze zelf achter staan en ik niet.....dus ik weiger het te geven, wiens geld is het dan?
En als ze nou eenmaal 10.000 euro willen uitgeven aan een vakantie. Ja hopelijk genieten ze van!

Het belangrijkste wat ik hen wel meegeven is dat ik ooit een kleiner bedrag heb ingedaan en dat het door de principe: Time beats market, meer is geworden. Dus als zij ook hun geld beleggen kunnen zij dit ook voor hun kinderen doen. Maar wat geld niet moet doen is je onthouden van de leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 08:24
Pexow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.
Men stond vroeger (jaren 80) in de rij bij de bank om te vragen of het er al bij was en het op te nemen, maar de kinderbijslag is nog steeds per kwartaal.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:20
[...]

Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:18:
[...]

In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.
Eens, vandaar dat ik schreef "ik begrijp de risico's". Het is een afweging.

Maar ik moet toegeven dat het nu makkelijk praten is. Het lijkt me verdraaid lastig als ze het geld over de balk smijten zonder daar iets van te vinden of te zeggen. Laatst wilde mijn zoontje van 6 al zijn geld besteden aan een elektrische auto. Ik heb hem ervan overtuigd dat dat niet verstandig is, want dan is alles op, waarmee ik precies het omgekeerde deed van wat ik net zei. Eigenlijk is het veel verstandiger dat hij nu een goedkope financiële blunder maakt dan over 5 jaar of over 20 jaar, want dan is het niet goedkoop. Het is dus net zo goed voor mij een leerproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:52
Ik ben ook beginnen beleggen voor mijn kind. De reden is simpel, liever dat geld ongeveer 18 jaar laten renderen op de markt dan op een spaarrekening.

Eenmaal dichter bij 18 zou ik een afweging maken tussen: studiekosten/huurkosten/auto en of telefoonkosten eraf te houden of integraal het bedrag door te geven. (Schenking).
In België is dit opnieuw anders als in Nederland, zolang ik blijf leven is het eigenlijk 0% kosten.
Zo te lezen is dit meestal een Nederlands topic dus moet ik altijd twee keer lezen voor mezelf :)
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken

Nu voorspellen hoe verantwoordelijk mijn kind is, lijkt me moeiljk.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ze verantwoordelijk met geld leert omgaan (zal ik ze leren met zakgeld) én dat ze voldoende spaargeld voor grote aankopen (auto/huis).
Ja met goede planning/werken kan je veel zelf maar als ik kan helpen zal ik dit doen.

Om te beleggen koos ik voor Saxo (BE) dat in België geen maandelijkse kosten aanrekent

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 18:20
Ik beleg voor mijn beide kids ook de kinderbijslag en per maand additioneel ieder € 100. Ze zijn nu nog jong, maar hou enigzins mijn hart vast mochten het opstandige tieners worden als hun potjes vrij komen. Misschien binnenkort heroverwegen hoe dit het best op de lange termijn aan te vliegen.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Freshnub schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:17:
Ik beleg voor mijn beide kids ook de kinderbijslag en per maand additioneel ieder € 100. Ze zijn nu nog jong, maar hou enigzins mijn hart vast mochten het opstandige tieners worden als hun potjes vrij komen. Misschien binnenkort heroverwegen hoe dit het best op de lange termijn aan te vliegen.
Weet je zeker dat je hiermee wil doorgaan? 18 is wel heel erg jong voor zo'n bedrag

• Chaki
  • Niet online
[...]

...
Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
Hoe beperk je die keuze?

• Freshnub
Chaki schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:54:
[...]

Weet je zeker dat je hiermee wil doorgaan? 18 is wel heel erg jong voor zo'n bedrag
Ja ik wil wel wat voor ze wegleggen, maar realiseer me, nu het al een redelijk bedrag is geworden, dat het toch wel veel is voor een achttienjarige. Ik heb nog geen flauw idee hoe ik dit op een veiligere manier kan omzetten. Ik beleg nu bij Meesman op rekeningen op hun naam

• Chaki
  • Niet online
Freshnub schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:10:
[...]

Ja ik wil wel wat voor ze wegleggen, maar realiseer me, nu het al een redelijk bedrag is geworden, dat het toch wel veel is voor een achttienjarige. Ik heb nog geen flauw idee hoe ik dit op een veiligere manier kan omzetten. Ik beleg nu bij Meesman op rekeningen op hun naam
Je kunt toch stoppen met inleggen? En verder beleggen op jouw naam?

• Freshnub
Chaki schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:14:
[...]

Je kunt toch stoppen met inleggen? En verder beleggen op jouw naam?
Ik beleg al een groter gedeelte op mijn eigen naam. Het voelt niet goed als ik dan de volle 100% voor mezelf beleg. Ze zijn nu nog jong dus de komende jaren maar even kijken wat er wettelijk mogelijk is.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:37
Korte vraag, ben ik de enige bij wie de transactie van de herbelegging van Meesman niet is verwerkt? Ik had eerst gewacht tot de storting van deze maand was verwerkt, maar de herbelegging is daar niet mee meegegaan...

• edozat1
  • Nu online
Als we beleggen op hun naam, kunnen ze doen met het geld wat ze willen. Als we beleggen op onze naam en het geld alleen geef als ze een door ons goedgekeurd plan indienen, dan is dat een beperking van hun keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
edozat1 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:05:
[...]

Als we beleggen op hun naam, kunnen ze doen met het geld wat ze willen. Als we beleggen op onze naam en het geld alleen geef als ze een door ons goedgekeurd plan indienen, dan is dat een beperking van hun keuzevrijheid.
Ik had je post verkeerd gelezen. Ik dacht dat je met "ze" je kinderen bedoelde.
Mijn 3 kinderen zijn inmiddels rond de 30. Alledrie al heel jong zakgeld en kleedgeld, etc
De oudste spaart sinds hij 4 was (zakgeld en geld van grootouders etc). De jongste gaf alles direct uit en daarin is niets veranderd.
Vanuit mijn opvoedingsprincipes ben ik het helemaal met je eens. "Een plan indienen" vind ik even paternalistisch. Als het op jouw naam staat, kunnen ze ook een "subsidie-aanvraag" indienen.
Zelf wist ik 100% zeker dat mijn kinderen vroeg of laat een huis zouden willen kopen. Van hun fouten leren ze, maar als je ze op hun 18e een vrij te besteden "Jubelton" geeft ...
Van mij hoeft niemand een huis te kopen. Ze doen wat ze willen. Maar als ouder wist ik dat mijn 18-jarige op haar 28e iets heel anders zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:14:
[...]

Mijn 3 kinderen zijn inmiddels rond de 30. Alledrie al heel jong zakgeld en kleedgeld, etc
De oudste spaart sinds hij 4 was (zakgeld en geld van grootouders etc). De jongste gaf alles direct uit en daarin is niets veranderd.
Vanuit mijn opvoedingsprincipes ben ik het helemaal met je eens. "Een plan indienen" vind ik even paternalistisch. Als het op jouw naam staat, kunnen ze ook een "subsidie-aanvraag" indienen.
Zelf wist ik 100% zeker dat mijn kinderen vroeg of laat een huis zouden willen kopen. Van hun fouten leren ze, maar als je ze op hun 18e een vrij te besteden "Jubelton" geeft ...
Van mij hoeft niemand een huis te kopen. Ze doen wat ze willen. Maar als ouder wist ik dat mijn 18-jarige op haar 28e iets heel anders zou willen
Met “ze” bedoel ik ook onze kinderen :-). Zij hebben vanaf hun 18e minder keuzevrijheid als ze niet vrij kunnen beschikken over het geld omdat ze daar een goedgekeurd plan voor moeten indienen. Ik snap even niet waar de verwarring vandaan moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

sanook

_/-\o_

Gaat dit niet wat offtopic?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
Voor mensen met kinderen zijn hun kinderen nooit offtopic :X

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Chaki schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:14:
[...]

Zo ken ik ook een gezin waarbij de oudste alles direct uitgaf en de jongste alles spaarde. Diegene die alles uitgaf en dus ook vroeg een huis kochtte zit er beter bij dan diegene die nog alles op zn bank heeft en de huizenmarkt gemist heeft ivm relatie dat nu stukgelopen is waarbij het huis op haar naam stond. Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
AOC schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:05:
[...]

Zo ken ik ook een gezin waarbij de oudste alles direct uitgaf en de jongste alles spaarde. Diegene die alles uitgaf en dus ook vroeg een huis kochtte zit er beter bij dan diegene die nog alles op zn bank heeft en de huizenmarkt gemist heeft ivm relatie dat nu stukgelopen is waarbij het huis op haar naam stond. Tja
Een huis kopen op je 18e? Als ze dat deed, kreeg ze het toen
En spaarzame slimme belegger (econoom) die een huis koopt en het op de naam van zijn partner zet??? De wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Sowieso bij schenking uitsluitingsclausule, waarbij schenking niet vervalt tot gemeenschap van goederen. Blijft hun privébezit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Radiodurans schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:12:
[...]

Voor mensen met kinderen zijn hun kinderen nooit offtopic :X
Modbreak:Toch wel, vanaf hier gaat het weer ontopic en dus niet meer over kinderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:42
Vraagje voor de kenners.

Ik ben nu bijna rond met mijn eerste jaar beleggen in NT fondsen via ABN Amro ZBB. Eerder dit jaar zijn er varianten van de NT fondsen gekomen met goedkoper TER. Ik heb ook het artikel erover gelezen van Mr FOB. Hij zegt daarover:
Indien je de opbouwfase zit, dan lijkt het me logisch om voortaan direct de goedkopere varianten aan te schaffen.
Ik beleg nu nog in de fondsen met de duurdere TER. Wat zouden jullie aanbevelen?
- Switch orders naar de nieuwe varianten, met de wetenschap een dag uit de markt te zijn, of
- Bestaande laten staan, en voortaan inleggen in de nieuwe fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Tommiiee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:21:
Vraagje voor de kenners.

Ik ben nu bijna rond met mijn eerste jaar beleggen in NT fondsen via ABN Amro ZBB. Eerder dit jaar zijn er varianten van de NT fondsen gekomen met goedkoper TER. Ik heb ook het artikel erover gelezen van Mr FOB. Hij zegt daarover:

[...]

Ik beleg nu nog in de fondsen met de duurdere TER. Wat zouden jullie aanbevelen?
- Switch orders naar de nieuwe varianten, met de wetenschap een dag uit de markt te zijn, of
- Bestaande laten staan, en voortaan inleggen in de nieuwe fondsen?
Die keuze is aan jou, zo te zien ben je op de hoogte van de opties en (eventuele) risico's, het is aan jou om dat af te wegen en te beslissen.
Ik heb er zelf voor gekozen om wél de switch te maken. Ik ben er speciaal voor verhuisd van Rabo naar ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@Tommiiee dezelfde vraag is al recent ook al een keer of zelfs een paar keer voorbij gekomen. Je zou dus even het topic kunnen teruglezen voor invalshoeken hierbij, en misschien nog die vraagstellers DM'en wat zij uiteindelijk hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-10 10:54
*knip* zie modbreak hierboven

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 09:17 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
*knip* zie modbreak hierboven

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
Hey, ik las net in de Banker on Wheels nieuwsbrief dat Dimensional twee 'actieve' ETFs in Europa gaat lanceren eind dit jaar:
  • Dimensional Global Core Equity UCITS ETF - OCF? 0.26%
  • Dimensional Global Targeted Value UCITS ETF - OCF? 0.44%
Het precieze verschil tussen OCF en TER ontgaat me maar dat zal tzt wel duidelijk worden. Als iemand het hier wel weet, houd ik me aanbevolen. Meningen / details over het verschil met de Avantis equivalenten die al in Europa beschikbaar zijn ook ;)

Edit - ik bedoel deze - TER gecorrigeerd zie onder:
  • Avantis Global Equity UCITS ETF - AVWC - TER 0.22%
  • Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF - AVWS - TER 0.39%

[ Voor 12% gewijzigd door KC Boutiette op 14-09-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:58
@KC Boutiette de TER van AVWC is 0.22%, AVWS 0.39%. Goedkoper dan DFA dus. Ik vermoed ook meer profitability factor voor Avantis. Ik zie waarschijnlijk geen reden om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Pistachenootje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:28:
@KC Boutiette de TER van AVWC is 0.22%, AVWS 0.39%. Goedkoper dan DFA dus. Ik vermoed ook meer profitability factor voor Avantis. Ik zie waarschijnlijk geen reden om over te stappen.
AVWC wordt niet fractioneel aangeboden door IBKR, en dus ook niet als recurrent investment. Dit doe ik nog maandelijks met de hand. Hopelijk wordt die Global Core wel beschikbaar als recurring investment bij IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KC Boutiette schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:04:
Dimensional Global Core Equity UCITS ETF - OCF? 0.22%
In jouw link wordt gesproken over 0.26%. Lijkt me logischer dat DFA iets meer vraagt dan Avantis, o.a. door hun reputatie en merknaam.

https://www.etfstream.com...-active-etf-duo-in-europe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:34:
[...]

In jouw link wordt gesproken over 0.26%. Lijkt me logischer dat DFA iets meer vraagt dan Avantis, o.a. door hun reputatie en merknaam.

https://www.etfstream.com...-active-etf-duo-in-europe
Haha, ik weet niet wat ik had gisteren maar ik heb zo ongeveer ieder getal verkeerd overgenomen |:(. Het is aangepast :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
Ik zit momenteel bij Fitvermogen, maar zag via indexfondsenvergelijken.nl dat het voordeliger is om naar Interactive Brokers over te stappen, en daar de fondsen CARIW + CARIEM te kopen.

Nu valt het mij op dat ik de koers van deze fondsen nergens terug kan zien. Hoe weet ik wat mijn aandelen momenteel waard zijn, en of ik winst/verlies heb ten opzichte van mijn inleg?
Bij fitvermogen is er een mooi grafiekje, waarop ik de inleg en de waarde naast elkaar kan zijn. Als ik dus koop of verkoop, dan zie ik dat ook terug in de grafiek.

Is het bij Interactive Brokers mogelijk om een dergelijke grafiek te maken? Eventueel met third party tools?
Ik zit er niet zo op te wachten om dit continue met de hand bij te moeten gaan houden. :-(

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 19:13
Gijs007 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:28:
Ik zit momenteel bij Fitvermogen, maar zag via indexfondsenvergelijken.nl dat het voordeliger is om naar Interactive Brokers over te stappen, en daar de fondsen CARIW + CARIEM te kopen.

Nu valt het mij op dat ik de koers van deze fondsen nergens terug kan zien. Hoe weet ik wat mijn aandelen momenteel waard zijn, en of ik winst/verlies heb ten opzichte van mijn inleg?
Bij fitvermogen is er een mooi grafiekje, waarop ik de inleg en de waarde naast elkaar kan zijn. Als ik dus koop of verkoop, dan zie ik dat ook terug in de grafiek.

Is het bij Interactive Brokers mogelijk om een dergelijke grafiek te maken? Eventueel met third party tools?
Ik zit er niet zo op te wachten om dit continue met de hand bij te moeten gaan houden. :-(
https://www.portfolio-performance.info/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
Ziet er interessant uit. Kan die tool een import doen uit Interactive Brokers, of moet ik telkens handmatig mijn maandelijkse inleg invoeren?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 19:13
Gijs007 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:55:
[...]

Ziet er interessant uit. Kan die tool een import doen uit Interactive Brokers, of moet ik telkens handmatig mijn maandelijkse inleg invoeren?
Er kan data van vele brokers geïmporteerd worden via pdf of csv, dus ik neem aan ibkr ook. Ik gebruik dit zelf echter niet.
Als je maar 1 of 2 aankopen per maand doet dan zou ik het gewoon handmatig invoeren denk ik. Waarbij het wel handig kan zijn om je historische aankopen wel in 1 keer un te lezen

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 15-09-2025 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hieruit maak ik op dat het belangrijk is tot maximaal 20.000 in te leggen per bank / instelling ivm compensatie bij faillissement of problemen. Hoe doen jullie dit?

https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:24
Bulldog schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:51:
Hieruit maak ik op dat het belangrijk is tot maximaal 20.000 in te leggen per bank / instelling ivm compensatie bij faillissement of problemen. Hoe doen jullie dit?

Ik beleg via de ING ("zelf op de beurs") omdat dat onze zakelijk huisbank is. Als die omvalt hebben we in NL wel een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Als het goed is staan de aandelen op jouw naam en worden deze bewaard in een apart bedrijf. Als de broker failliet gaat mag dat dus geen invloed hebben op deze aparte "bewaar BV". En zelfs als deze "bewaar BV" failliet zou gaan staan de aandelen nog steeds op jouw naam oftewel zijn daadwerkelijk van jouw. Kort door de bocht, want ook daar zijn kanttekeningen bij, als je bv belegd in fracties is de kans groot dat het aandeel van de broker is en jij op papier een stukje eigenaar er van bent. Valt de broker om is het aandeel dus ook niet van jouw geweest.

En uiteraard houd de toezichthouder er ook toezicht op dat de "bewaar BV" voldoende gescheiden is. Zo heeft jaren terug DeGiro een flinke tik op de vingers gehad van de AFM omdat deze scheiding niet goed genoeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online

Het is een aanvullende compensatie….. je effecten horen gescheiden te worden bewaard.
Als dat door mismanagement niet is gebeurt, dan is er dus dit.

Je conclusie had dus moeten zijn om alleen via deugdelijke partijen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

RobertMe schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:56:
Zo heeft jaren terug DeGiro een flinke tik op de vingers gehad van de ACM omdat deze scheiding niet goed genoeg was.
Speelt dit nog steeds? Ik heb geen gigantisch bedrag bij DeGiro staan, maar dit zet mij wel aan het denken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
D4NG3R schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:37:
[...]

Speelt dit nog steeds? Ik heb geen gigantisch bedrag bij DeGiro staan, maar dit zet mij wel aan het denken.
De boete was voor het niet volledige naleven van rapportage verplichtingen.
Had verder niks met scheiding van fondsen te maken

https://www.afm.nl/nl-nl/...2/juni/boete-flatexdegiro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Volgens mij doet de AFM uberhaupt maar zelden publicaties voordat het hele verhaal is afgerond. Dus ten tijde van publicatie zal het al naar tevredenheid van de AFM zijn opgelost.
Daarnaast was dat nog echt iets van DeGiro. En is DeGiro jaren terug al overgenomen door Flatex (/toen FlatexDeGiro geworden.
R.van.M schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:45:
[...]

De boete was voor het niet volledige naleven van rapportage verplichtingen.
Had verder niks met scheiding van fondsen te maken

https://www.afm.nl/nl-nl/...2/juni/boete-flatexdegiro
Verder terug gaan ;) Dat waar ik het over heb was IIRC nieuws begin 2020 en was geconstateerd in 2019.

Ik bedoelde het dus ook puur als voorbeeld dat er toezicht op gehouden wordt en de AFM waar nodig optreedt. Niet dat er nu brokers zijn waar dit issue speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@Gijs007 ben je je er ook van bewust dat die fondsen grote ESG uitsluitingen hebben?

@Bulldog gelieve ook de topicstart na te lezen want daar wordt ook de veiligheid van je beleggingen toegelicht, onder het kopje ‘Wat gebeurt er eigenlijk als de broker failliet gaat?’.
[...]

Sinds de overname door FlatEx zijn er niet meer zulke incidenten geweest. Het lijkt dus wat positiever te gaan daar. Dat gezegd hebbende je moet qua handel wel blijven opletten, hun kernselectie is naar TradeGate verhuisd wat geen reguliere open beurs is. Je hebt daardoor risico op slippage e.d. Voor het bewaren van je eerder gekochte stukken maakt dat verder niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 15-09-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
The Third Man schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:06:
Sinds de overname door FlatEx zijn er niet meer zulke incidenten geweest. Het lijkt dus wat positiever te gaan daar. Dat gezegd hebbende je moet qua handel wel blijven opletten, hun kernselectie is naar TradeGate verhuisd wat geen reguliere open beurs is. Je hebt daardoor risico op slippage e.d. Voor het bewaren van je eerder gekochte stukken maakt dat verder niet uit.
Sinds De Giro is overgenomen staat het bedrijf ook niet meer onder toezicht van de AFM. Flatex staat onder toezicht van BaFin (Duitse toezichthouder). Of dat betekent dat alles beter is geregeld dan voorheen is nog maar de vraag. Zo speelde BaFin een negatieve rol in het toezicht bij Wirecard en is er veel kritiek op de manier hoe er door BaFin toezicht wordt gehouden. Ook is het maar de vraag of BaFin het beleid wat de AFM voor De Giro opgezet heeft ook volledig heeft opgevolgd.

[ Voor 17% gewijzigd door 49euro op 15-09-2025 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
49euro schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:56:
[...]

Sinds De Giro is overgenomen staat het bedrijf ook niet meer onder toezicht van de AFM. Flatex staat onder toezicht van BaFin (Duitse toezichthouder). Of dat betekent dat alles beter is geregeld dan voorheen is nog maar de vraag. Zo speelde BaFin een negatieve rol in het toezicht bij Wirecard en is er veel kritiek op de manier hoe er door BaFin toezicht wordt gehouden. Ook is het maar de vraag of BaFin het beleid wat de AFM voor De Giro opgezet heeft ook volledig heeft opgevolgd.
Volgens DeGiro staat DeGiro ook onder toezicht van de AFM en DNB:
flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:23:
[...]

Nee, slechts het bijkantoor, oftewel de lokale vertegenwoordiging (klantcontact, legal, dat soort dingen). Datgene waar je mee zaken doet voor je trades en die je aandelen e.d. beheert is gewoon de Duitse firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-10 21:21
Na Wirecard kun je de BaFin eigenlijk niet meer serieus nemen. Voor beleggers zeker interessant om zich eens in te verdiepen. We praten hier altijd over zekerheden, maar als er hebzucht (en Russische spionnen) bij komen kijken heb je niks aan de regeltjes. De SZ heeft er een hele goede Duitstalige podcast over gemaakt, waar ook de rol van de BaFin en de accountants goed naar voren komt. En hoe Duitsland 't eigenlijk ook niet echt probeert op te lossen. Dit kan zomaar nog eens gebeuren, wellicht in kleinere schaal, maar je geld kan dan netzogoed allang weg zijn. Je gaat tijdens het luisteren die sok onder het matras toch weer wat serieuzer overwegen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Kalentum schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:23:
[...]

[...]
Heb je wel eens gekeken waar je aandelen portefeuille geregistreerd staat bij De Giro? Niet in Nederland volgens mij😉

beleggingen die via Degiro.nl worden aangehouden, worden bewaard in het afgescheiden vermogen (SPV) van een Duitse juridische entiteit, ter bescherming tegen faillissement van DEGIRO. Geldtegoeden op de bankrekening worden beheerd door flatexDEGIRO Bank AG en vallen onder het Duitse depositogarantiestelsel.

[ Voor 35% gewijzigd door 49euro op 16-09-2025 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
49euro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 06:48:
[...]

Heb je wel eens gekeken waar je aandelen portefeuille geregistreerd staat bij De Giro? Niet in Nederland volgens mij😉

beleggingen die via Degiro.nl worden aangehouden, worden bewaard in het afgescheiden vermogen (SPV) van een Duitse juridische entiteit, ter bescherming tegen faillissement van DEGIRO. Geldtegoeden op de bankrekening worden beheerd door flatexDEGIRO Bank AG en vallen onder het Duitse depositogarantiestelsel.
Zie de "Voorwaarden Beleggingsdiensten" waar de PDF van te downloaden is op https://www.degiro.nl/hel...aarden-beleggingsdiensten

Artikel 17 heeft het over SPV's volgens Nederlands recht en Nederlandse stichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Kalentum schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:18:
[...]

Zie de "Voorwaarden Beleggingsdiensten" waar de PDF van te downloaden is op https://www.degiro.nl/hel...aarden-beleggingsdiensten

Artikel 17 heeft het over SPV's volgens Nederlands recht en Nederlandse stichtingen.
Dat is redelijk selectief quoten. Er staat namelijk:
De SPV's zijn passieve
entiteiten die naar Nederlands recht als stichtingen zijn opgericht.

Volgens mij kun je dat lezen hoe je wil, en weten we dan nog steeds niet wie hedendaags de controle op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002

GG85

.......

KC Boutiette schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:04:
Hey, ik las net in de Banker on Wheels nieuwsbrief dat Dimensional twee 'actieve' ETFs in Europa gaat lanceren eind dit jaar:
  • Dimensional Global Core Equity UCITS ETF - OCF? 0.26%
  • Dimensional Global Targeted Value UCITS ETF - OCF? 0.44%
Het precieze verschil tussen OCF en TER ontgaat me maar dat zal tzt wel duidelijk worden. Als iemand het hier wel weet, houd ik me aanbevolen. Meningen / details over het verschil met de Avantis equivalenten die al in Europa beschikbaar zijn ook ;)

Edit - ik bedoel deze - TER gecorrigeerd zie onder:
  • Avantis Global Equity UCITS ETF - AVWC - TER 0.22%
  • Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF - AVWS - TER 0.39%
Ik begrijp iets denk ik niet, waarom zou je dit willen? Als ik dat artikel lees wat gelinkt wordt doet MSCI World het nog altijd beter dan Dimensional:
The strategy will be an ETF iteration of the Dimensional Global Core Equity Fund, which has delivered an annualised return of 10.29% versus 10.83% for the MSCI world index since its inception in 2008.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Nvidia deed het in die periode een stuk beter dan MSCI World, waarom zou je dan nog zo’n index volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Radiodurans schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:54:
Nvidia deed het in die periode een stuk beter dan MSCI World, waarom zou je dan nog zo’n index volgen?
Dat slaat nergens op.

Beiden zijn indexfondsen met gebied "World". De ene is actief gemanaged voor hogere kosten en lagere opbrengst dan een passief "World" volgend fonds met lagere kosten. Waarom dat het actieve fonds kiezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De subtiele hint die @Radiodurans geeft is dat je je argument baseert op mindere prestaties in het verleden.

Je zou dit fonds kunnen overwegen als je verwacht dat dit actief gemanaged fonds een passief fonds gaat verslaan in de toekomst. Of wellicht vanwege de smallcap en value tilt van dit fonds.

De meeste bezoekers van dit topic zullen skeptisch zijn over in ieder geval dat eerste :)

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 16-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
GG85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:41:
[...]

Ik begrijp iets denk ik niet, waarom zou je dit willen? Als ik dat artikel lees wat gelinkt wordt doet MSCI World het nog altijd beter dan Dimensional:

[...]
De reden is dat je hoopt op een betere risk/ reward premium :)

Bij het factor beleggen richt je je niet specifiek op large cap maar ga je aan de hand van een wetenschappelijke theoretische benadering opzoek naar small en mid cap bedrijven met de (meeste) groei potentie. Zowel Avantis als Demensional bieden dat soort producten aan op basis van hun eigen wetenschappelijk benadering. Ben Felix is wel een beetje de aanjager van dit fenomeen geweest om dit meer te delen met individuele beleggers met zijn podcasten en forum.

Zelf vind ik de materie en gedachtegang wel interessant maar ik ben vooralsnog niet overtuigd kijkend naar de prestaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
GG85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:41:
[...]
[...]
Over de afgelopen 20 jaar hebben large caps/growth stocks gedomineerd. Dit DFA fonds heeft een overgewicht aan small cap en value stocks. Logisch dus dat het minder presteerde. Ga je kijken naar langere periodes, zeg 50 jaar dan doet small en value het wat beter.

De vraag is wat gaat de komende 20 jaar beter presteren. Kijkend naar de hoge waarderingen van large cap/growth stocks zou ik mijn geld liever zetten op de factor fondsen (doe ik ook).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:30
Lijkt erop dat Rabo ook overgaat naar de NT fondsen met lagere beheerkosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDuxey0Slr6Cjt7W0WGSTpOqj8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwQFfT1sbmyStU3o0mLGwIgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZsyHr2fAUMCQEmpDHSvctWwz5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KawCh0bfHgdwUuODXszLgwo0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gearloose schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen de mensen die speciaal daarvoor van de rabo naar abn gingen weer terug verhuizen :+

/edit: met 2 van de 3 grote schapen zal de 3e vast binnenkort ook hiermee komen?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2025 16:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Laatst online: 14:33
YakuzA schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:32:
[...]

Kunnen de mensen die speciaal daarvoor van de rabo naar abn gingen weer terug verhuizen :+

/edit: met 2 van de 3 grote schapen zal de 3e vast binnenkort ook hiermee komen?
Die verhuizingen, in combinatie met de vele vragen of de Rabobank ook die goedkopere fondsen gaat aanbieden, zal hier wel voor gezorgd hebben. Want nog niet zo lang geleden was het antwoord dat deze fondsen absoluut niet zouden komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dj_ryow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:38:
[...]
Die verhuizingen, in combinatie met de vele vragen of de Rabobank ook die goedkopere fondsen gaat aanbieden, zal hier wel voor gezorgd hebben. Want nog niet zo lang geleden was het antwoord dat deze fondsen absoluut niet zouden komen :+
Jup, slechts 4 maanden hierna:
fissa in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
:P

PSN

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Tegelijkertijd was Rabo nooit echt voordelig? Het enige voordeel dat ze hadden was de service fee cap van €100 per kwartaal. Maar die is ook al een tijd weg. En de service fees tussen de drie banken zijn volgensmij verder gelijk? Terwijl Rabo transactiekosten rekenent en de andere twee niet. Bij een (heel) grote portefeuille was Rabo uiteindelijk dus goedkoper, maar daarvoor moest je ook al de extra transactiekosten in die periode verrekenen, laat staan dat je ook in opbouw / eenmalig hoge transactiekosten had om die hele ruime ton als niet meer op te bouwen / in te leggen.

Dus Rabo wordt nu weer wat "gelijker" met ABN. Maar ABN blijft voordeliger.

Maar wel raar dat een broker zomaar besluit om aandelen (/participaties) zomaar om te zetten naar een ander fonds (voor een zelf beleggen product).

En het bericht schrijft ook niks over lopende orders (al dan niet periodiek), of ze die automatisch aanpassen.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Licko

ZVDK

De rabo zet hun klanten dus sowieso over terwijl je bij abn zelf de keuze moet maken?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:48

orf

Gearloose schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie het nu ook staan. Best gek dat dit automatisch gedaan wordt. En het wordt me niet duidelijk wat het nu precies scheelt in kosten. En ik ben wel benieuwd hoe dat werkt met de waardering van deze aandelen in mijn BV. Ik waardeer tegen verkrijgingsprijs en ben wel benieuwd hoe straks het overzicht eruit ziet met de aankoopdata en switch(?).

Ik baal nog steeds wel van de enorme kostenverhoging die ik sinds dit jaar heb door het weghalen van de maximale kosten van €100 per kwartaal.

[ Voor 10% gewijzigd door orf op 17-09-2025 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Met zo’n massale uitstap zal het dividend van het oude fonds met de hogere TER hoger zijn dan verwacht straks? :+

PSN

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:36
Even een vraag voor de experts.
Op de Mr FOB blog kom ik voor NT met de wereldwijde dekking op 0,55% uit bij de Rabo.
Op diezelfde site zie ik dat ze voor diverse wereld ETF's met een dividendlekkage rekenen van 0,30%.
Stel ik vind MSCI World voldoende waarbij ik EM/SC mis. Ben ik dan met de SPPW (TER 0,12% + div.lekk. 0,30% = 0,42%) niet goedkoper uit dan met NT via een grootbank? Zie ik iets over het hoofd?
Ik ga even uit van een broker zoals T212 of TR waarbij je geen transactiekosten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
orf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:52:
[...]

Ik zie het nu ook staan. Best gek dat dit automatisch gedaan wordt. En het wordt me niet duidelijk wat het nu precies scheelt in kosten. En ik ben wel benieuwd hoe dat werkt met de waardering van deze aandelen in mijn BV. Ik waardeer tegen verkrijgingsprijs en ben wel benieuwd hoe straks het overzicht eruit ziet met de aankoopdata en switch(?).

Ik baal nog steeds wel van de enorme kostenverhoging die ik sinds dit jaar heb door het weghalen van de maximale kosten van €100 per kwartaal.
Heel apart inderdaad. Dit telt gewoon als een verkoop/aankoop transactie met herwaardering van de waarde lijkt mij. Het heeft voor de meeste beleggers geen impact maar in jouw situatie zou het dus inderdaad anders kunnen uitpakken.

En inderdaad, het laten vervallen van de max €100 was voor mij toen de reden om weg te gaan bij Rabo

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

Haha dat zou je wel denken maar ik blijf nu toch bij ABN.
Overigens heb ik pas besloten om van Rabo naar ABN te gaan toen ik desgevraagd hoorde dat Rabo geen intentie had om de goedkopere varianten te gaan aanbieden.
Daarnaast is ABN voor mij ook goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 17-09-2025 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Roodey schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:08:
Ik ga even uit van een broker zoals T212 of TR waarbij je geen transactiekosten hebt.
Ik zou dat ten zeerste afraden, goedkoop is duurkoop zowel qua slippage als ontbrekende klantenservice als er iets misgaat. T212 zit ook nog eens op Cyprus dus succes met de Cypriotische variant van de AFM contacteren voor je conflict.

Zie ook IndexfondsenVergelijken, dat in de topicstart gelinkt wordt, dat voorrekent hoe duur normale brokers zijn, daar zijn de transactiekosten ook al enorm laag. En MrFOB rekent ze niet eens mee, omdat hij ook al vrij logisch meerekent dat op de lange termijn die kosten marginaal zijn.
Op diezelfde site zie ik dat ze voor diverse wereld ETF's met een dividendlekkage rekenen van 0,30%.
Stel ik vind MSCI World voldoende waarbij ik EM/SC mis. Ben ik dan met de SPPW (TER 0,12% + div.lekk. 0,30% = 0,42%) niet goedkoper uit dan met NT via een grootbank?
Waarom dan niet gelijk voor een goedkopere gaan? Zie o.a. de vergelijker van JustETF. Die van UBS kosten de helft van de iShares.

De vraag is alleen wel of je niet beter eerst kan kiezen of je bij de grootbank of een broker wil beleggen en dan pas een fonds kiezen. Ik raad niet aan om op tienden van procenten te gaan focussen en het grotere plaatje uit het oog verliezen. Ik vermoed dat dat ook bij je selectie van zowat de minst aan te raden handelsplatforms heeft gebracht.

[ Voor 48% gewijzigd door The Third Man op 17-09-2025 21:06 ]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:48
R.van.M schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:08:
[...]
Heel apart inderdaad. Dit telt gewoon als een verkoop/aankoop transactie met herwaardering van de waarde lijkt mij. Het heeft voor de meeste beleggers geen impact maar in jouw situatie zou het dus inderdaad anders kunnen uitpakken.
Ik had hetzelfde geconstateerd als @orf , maar mij lijkt dat een automatische omzetting naar een andere aandeel, zonder mijn invloed, prima te verdedigen valt bij de BD een puur boekhoudkundige iets, dus hetzelfde. Snap dat dit eventueel discussie kan geven, maar ga die dan wel aan (als die ooit komt). Ga i.i.g. geen slapende honden wakker maken...
orf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:52:
[...]
Ik betaal liever ook niks, maar zoveel is het ook weer niet. Bij 2mm betaal je nu 330 ipv 100€/kwartaal. En daarboven 25€/miljoen. Dat is echt een afrondingsverschil.

[ Voor 24% gewijzigd door JPDeckers op 17-09-2025 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

JPDeckers schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:41:
[...]

Ik had hetzelfde geconstateerd als @orf , maar mij lijkt dat een automatische omzetting naar een andere aandeel, zonder mijn invloed, prima te verdedigen valt bij de BD een puur boekhoudkundige iets, dus hetzelfde. Snap dat dit eventueel discussie kan geven, maar ga die dan wel aan (als die ooit komt). Ga i.i.g. geen slapende honden wakker maken...
Ik ga ook bij de Rabo informeren hoe dit zit. Ze mogen me dit wel uitleggen.
[...]

Ik betaal liever ook niks, maar zoveel is het ook weer niet. Bij 2mm betaal je nu 330 ipv 100€/kwartaal. En daarboven 25€/miljoen. Dat is echt een afrondingsverschil.
Het is toch substantieel. Over 30 jaar heb je het zomaar over €20k verschil in kosten door een wijziging van de kostenstructuur. En dan neem ik verloren rendement op die kosten niet eens mee. Bij indexbeleggen kies je -in de regel- nu juist voor lage kosten omdat dat op de lange termijn invloed heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb nu ook bericht in de Rabo app dat mijn fondsen worden omgezet. Mooi meegenomen, want hier rekende ik niet meer op.

Wat ik me wel afvraag is of ik nu mijn maandelijkse automatische inleg moet aanpassen of dat deze ook automatisch meeverandert, want dat stond niet in de aankondiging. Maar even in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
JPDeckers schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:41:
[...]
Bij een portfolio van 2m mag je de Rabobank dus bijna 1000 euro per jaar jaar betalen. Bij een partij als IBKR krijg je honderden euro's per jaar (leen inkomsten). Ga dat verschil eens 30 jaar herinvesteren, dan hebben we het waarschijnlijk over 10.000-den euro's verschil.

• JPDeckers
Pistachenootje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:09:
[...]
Bij een portfolio van 2m mag je de Rabobank dus bijna 1000 euro per jaar jaar betalen. Bij een partij als IBKR krijg je honderden euro's per jaar (leen inkomsten). Ga dat verschil eens 30 jaar herinvesteren, dan hebben we het waarschijnlijk over 10.000-den euro's verschil.
In vergelijking met ABN, is Rabo voortaan ongeveer net zo duur. Op basis daarvan vergeleken vind ik het meevallen, als grootbank. Maar je moet inderdaad naar een partij als IBKR om de vaste kosten echt substantieel laag te krijgen.

Ik zit ook bij IBKR, en toevallig laatst gekeken. Ik kreeg, jawel, 0,0003% SYEP vergoeding (dus 3€/1mm). Dat zijn geen "honderden euro's", helaas. Mijn VTs worden alleen uitgeleend rondom dividend-data, daar kunnen Amerikanen nog wat belasting mee besparen blijkbaar. Mij het risico niet meer waard.
orf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:45:
[...]
Het is toch substantieel. Over 30 jaar heb je het zomaar over €20k verschil in kosten door een wijziging van de kostenstructuur. En dan neem ik verloren rendement op die kosten niet eens mee. Bij indexbeleggen kies je -in de regel- nu juist voor lage kosten omdat dat op de lange termijn invloed heeft.
Klopt helemaal, qua verschil. 30 jaar lang 100€/maand meer betalen (bij 2mm) is 36k aan alleen inleg, is 86k incl rendement (5% rendement, 2.5% dividend, indexfondsenvergelijken)

Maar als je zakelijk NTs wil (voor lage TER en om zeker te zijn van mogen waarderen op aankoopprijs, geen zin hebt in eventuele discussie met de BD), heb je niet zoveel keuze, dan moet je in NL ergens beleggen bij een grootbank of Saxo etc. En die zijn nu voortaan navenant even duur.

En laten we dan vooral de "big picture" niet uit het oog verliezen, na 30 jaar is die 2mm zo veel gegroeid, dat je zonder extra inleg, al op 17mm zit. Die 86k is, well, afrondingsverschil.

Ik had die kosten liever wel ook gewoon laag gehad (zit daarom ook bij IBKR, maar ook voor spreiding), maar na een zelfde initiële reactie, toch even nagerekend wat dat uiteindelijk scheelt. En dan valt het wel mee.

• GG85

GG85

.......

JPDeckers schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:57:
[...]

In vergelijking met ABN, is Rabo voortaan ongeveer net zo duur. Op basis daarvan vergeleken vind ik het meevallen, als grootbank. Maar je moet inderdaad naar een partij als IBKR om de vaste kosten echt substantieel laag te krijgen.

Ik zit ook bij IBKR, en toevallig laatst gekeken. Ik kreeg, jawel, 0,0003% SYEP vergoeding (dus 3€/1mm). Dat zijn geen "honderden euro's", helaas. Mijn VTs worden alleen uitgeleend rondom dividend-data, daar kunnen Amerikanen nog wat belasting mee besparen blijkbaar. Mij het risico niet meer waard.

[...]

Klopt helemaal, qua verschil. 30 jaar lang 100€/maand meer betalen (bij 2mm) is 36k aan alleen inleg, is 86k incl rendement (5% rendement, 2.5% dividend, indexfondsenvergelijken)

Maar als je zakelijk NTs wil (voor lage TER en om zeker te zijn van mogen waarderen op aankoopprijs, geen zin hebt in eventuele discussie met de BD), heb je niet zoveel keuze, dan moet je in NL ergens beleggen bij een grootbank of Saxo etc. En die zijn nu voortaan navenant even duur.

En laten we dan vooral de "big picture" niet uit het oog verliezen, na 30 jaar is die 2mm zo veel gegroeid, dat je zonder extra inleg, al op 17mm zit. Die 86k is, well, afrondingsverschil.

Ik had die kosten liever wel ook gewoon laag gehad (zit daarom ook bij IBKR, maar ook voor spreiding), maar na een zelfde initiële reactie, toch even nagerekend wat dat uiteindelijk scheelt. En dan valt het wel mee.
WEBN wordt best vaak uitgeleend bij mij dus dat is toch gratis geld.
Voor de rest is IBKR gewoon super goedkoop: €1,25 per aankoop.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pistachenootje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:09:
[...]

Als ik 2M op de bank had, zou ik me over die paar pepernoten aan fee ook minder zorgen maken. :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JPDeckers schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:57:
[...]
Ik zit ook bij IBKR, en toevallig laatst gekeken. Ik kreeg, jawel, 0,0003% SYEP vergoeding (dus 3€/1mm). Dat zijn geen "honderden euro's", helaas.
Ik zit al jaren bij IBKR en voor mij gaat het wel degelijk om honderden euro's per jaar en ik heb geen portfolio van 2 miljoen.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-10 21:46
Heeft iemand er toevallig ervaring mee hoe lang het normaal duurt voordat http://indexfondsenvergelijken.nl de Rabobank tarief wijzigingen heeft doorgevoerd?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:07
peligro2k schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:54:
Heeft iemand er toevallig ervaring mee hoe lang het normaal duurt voordat http://indexfondsenvergelijken.nl de Rabobank tarief wijzigingen heeft doorgevoerd?
Het is nog niet eens verkrijgbaar bij Rabobank op dit moment.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@peligro2k zodra het wel beschikbaar komt zou je een ticket aan kunnen maken op https://github.com/nicwor...dsenvergelijken.nl/issues , dat is bij de ABN ook gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:39:
[...]

Ik zit al jaren bij IBKR en voor mij gaat het wel degelijk om honderden euro's per jaar en ik heb geen portfolio van 2 miljoen.
Waarschijnlijk hebben jullie niet exact dezelfde ETF's. De vraag naar uitlenen, en de vergoeding, kan verschillen tussen specifieke effecten.

Ter indicatie, voor MEUD zie ik gemiddeld circa 60% uitgeleend (schommelt per dag) met een vergoeding van 0,46% op jaarbasis. Dat komt neer op circa 75 cent per dag per 100k aan MEUD. Dus laten we zeggen 275 euro per 100k op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 10:07
RobertMe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:44:

En het bericht schrijft ook niks over lopende orders (al dan niet periodiek), of ze die automatisch aanpassen.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik handmatig mijn periodieke orders moeten aanpassen naar de "nieuwe" NT fondsen? De "oude" fondsen komen ook te vervallen?

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-10 17:08
RobertMe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:44:
[...]

Tegelijkertijd was Rabo nooit echt voordelig? Het enige voordeel dat ze hadden was de service fee cap van €100 per kwartaal. Maar die is ook al een tijd weg. En de service fees tussen de drie banken zijn volgensmij verder gelijk? Terwijl Rabo transactiekosten rekenent en de andere twee niet. Bij een (heel) grote portefeuille was Rabo uiteindelijk dus goedkoper, maar daarvoor moest je ook al de extra transactiekosten in die periode verrekenen, laat staan dat je ook in opbouw / eenmalig hoge transactiekosten had om die hele ruime ton als niet meer op te bouwen / in te leggen.

Dus Rabo wordt nu weer wat "gelijker" met ABN. Maar ABN blijft voordeliger.

Maar wel raar dat een broker zomaar besluit om aandelen (/participaties) zomaar om te zetten naar een ander fonds (voor een zelf beleggen product).

Hmm... hoe ik het lees zetten ze het NIET om naar een ander fonds. maar elke partij heeft type aandelen opgedeeld in een klassesysteem en de RABO voert daar veranderingen in door. Dat maakt de classificering anders, en daarbij gekoppeld het kosten en risicoprofiel en wat een zelfbelegger betaalt en mag doen (op basis van kennistoets).

Lastig wat te vinden over aandelenklassen. Maar bijv:
https://rankia.nl/verschi...ssen-en-kenmerken-uitleg/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
artjan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:33:
[...]

Hmm... hoe ik het lees zetten ze het NIET om naar een ander fonds. maar elke partij heeft type aandelen opgedeeld in een klassesysteem en de RABO voert daar veranderingen in door. Dat maakt de classificering anders, en daarbij gekoppeld het kosten en risicoprofiel en wat een zelfbelegger betaalt en mag doen (op basis van kennistoets).

Lastig wat te vinden over aandelenklassen. Maar bijv:
https://rankia.nl/verschi...ssen-en-kenmerken-uitleg/
Het is dezelfde risicoklasse. De verwarring is wellicht dat het een andere klasse intern voor Northern Trust is.
Uiteindelijk is het een ander aandeel want het heeft een andere ISIN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf

orf

R.van.M schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:41:
[...]

Het is dezelfde risicoklasse. De verwarring is wellicht dat het een andere klasse intern voor Northern Trust is.
Uiteindelijk is het een ander aandeel want het heeft een andere ISIN
Ik heb Rabobank om opheldering gevraagd. Volgens het servicecentrum Beleggen is het een administratieve handeling, maar op mijn vraag of het een andere ISIN wordt en of dat onder water een switch opdracht is, en of dat gevolgen heeft voor een mogelijke koerswinst die ik daarmee realiseer, kon ze me niet vertellen. Daar gaan ze me over terugbellen/mailen. Ik zal dat hier ook nog wel even terugkoppelen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

orf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:30:
[...]
Ik heb Rabobank om opheldering gevraagd. Volgend het servicecentrum Beleggen is het een administratieve handeling, maar op mijn vraag of het een andere ISIN wordt en of dat onder water een switch opdracht is, en of dat gevolgen heeft voor een mogelijke koerswinst die ik daarmee realiseer, kon ze me niet vertellen. Daar gaan ze me over terugbellen/mailen. Ik zal dat hier ook nog wel even terugkoppelen.
Het is een andere ISIN met een andere koers, dus ze zullen wel ergens iets om moeten zetten via een koop/verkoop.

PSN

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:24
marcdeparc schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:28:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik handmatig mijn periodieke orders moeten aanpassen naar de "nieuwe" NT fondsen? De "oude" fondsen komen ook te vervallen?
Ik heb precies dezelfde vragen. Ik laat het staan hoe het altijd stond en we gaan zien wat er gebeurt denk ik.

De gemiddelde passieve belegger heeft dat bericht in de app natuurlijk ook nooit gezien. Als ik dit topic niet had gelezen had ik niks in de gaten in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
marcdeparc schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:28:
Het bericht dat ik nu zie in de app geeft aan dat periodieke orders automatisch omgezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Hoe zit het eigenlijk met het verschil in dividenduitkeringen tussen de duurdere en goedkopere Northern Trust varianten? Een tijdje terug is dat namelijk ook al eens ter sprake gekomen maar hebben we hier nooit de vinger achter gekregen waarom de verschillen zo groot zijn. De koersverschillen en de TER zelf lijken het verschil niet te kunnen duiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:09:
Hoe zit het eigenlijk met het verschil in dividenduitkeringen tussen de duurdere en goedkopere Northern Trust varianten? Een tijdje terug is dat namelijk ook al eens ter sprake gekomen maar hebben we hier nooit de vinger achter gekregen waarom de verschillen zo groot zijn. De koersverschillen en de TER zelf lijken het verschil niet te kunnen duiden.
Het zal voornamelijk komen door het beheerde vermogen op de momenten dat de onderliggende bedrijven dividenden hebben uitgekeerd vs het beheerde vermogen op het moment dat het fonds dividend uitkeert. Er was eerder een situatie waarbij een bank (of een of andere financiële instelling) van fonds wisselde niet al te ver voor de dividend datum van het fonds. De eerder ontvangen dividenden van de onderliggende bedrijven (in de periode na de vorige dividend uitkering van het fonds tot dat moment) waren gebaseerd op een veel groter belegd vermogen. Dat opgebouwde bedrag werd toen later verdeeld over veel minder participaties, waarmee je dus een stuk meer dividend van het fonds ontving per participatie.

Met een grote instroom, is het juist omgekeerd. Het belegde vermogen groeit, maar eerder uitbetaalde dividenden van de bedrijven was op basis van een kleiner vermogen. Dus bij het dividend moment van het fonds, zal het dividend lager liggen per participatie omdat er meer participaties zijn bij de fonds uitkering dan ten tijde van de uitkeringen van de bedrijven.

hopelijk komt het over wat ik probeer te typen - of dat de grote verschillen compleet verklaard is een tweede

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:19:
[...]

Het zal voornamelijk komen door het beheerde vermogen op de momenten dat de onderliggende bedrijven dividenden hebben uitgekeerd vs het beheerde vermogen op het moment dat het fonds dividend uitkeert. Er was eerder een situatie waarbij een bank (of een of andere financiële instelling) van fonds wisselde niet al te ver voor de dividend datum van het fonds. De eerder ontvangen dividenden van de onderliggende bedrijven (in de periode na de vorige dividend uitkering van het fonds tot dat moment) waren gebaseerd op een veel groter belegd vermogen. Dat opgebouwde bedrag werd toen later verdeeld over veel minder participaties, waarmee je dus een stuk meer dividend van het fonds ontving per participatie.

Met een grote instroom, is het juist omgekeerd. Het belegde vermogen groeit, maar eerder uitbetaalde dividenden van de bedrijven was op basis van een kleiner vermogen. Dus bij het dividend moment van het fonds, zal het dividend lager liggen per participatie omdat er meer participaties zijn bij de fonds uitkering dan ten tijde van de uitkeringen van de bedrijven.

hopelijk komt het over wat ik probeer te typen - of dat de grote verschillen compleet verklaard is een tweede
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Toch ben ik wel benieuwd naar volgend jaar wat het ex-dividend van beide fondsen noteert. Het zou zonde zijn als je voor die paar tienden winst op de TER een hoop dividend misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Op basis van https://www.fgrinvesting.com/en/prices/ dan zijn er de volgende dividend data voor deze twee fondsen (of eigenlijk vier). De switch wordt gemaakt op 29 september, dat is ook weer net voor de dividend uitkering van het NT Emerging Markets Screened Equity Index fonds :) En ergens enkele maanden voor de uitkering van het NT World Screened Equity Index fonds. Voor de wereld variant zal je het dividend van begin 2027 moeten afwachten om daar een beter beeld van te hebben (aangenomen dat er in de tweede helft van 2026 niet wederom forse instroom is met een partij die wisselt tussen de varianten).

NL0011515424 (Unit Class A) en NL0014040289 (Unit Class G)
Declaration date: Thursday, 2nd October 2025
Record date: Wednesday, 5th November 2025
Ex-date: Thursday, 6th November 2025
Pay date: Wednesday, 19th November 2025

NL0011225305 (Unit Class A) en NL0013654742 (Unit Class I)
Declaration date: Friday, 9th January 2026
Record date: Friday, 6th February 2026
Ex-date: Monday, 9th February 2026
Pay date: Friday, 20th February 2026

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:38:
[...]
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Toch ben ik wel benieuwd naar volgend jaar wat het ex-dividend van beide fondsen noteert. Het zou zonde zijn als je voor die paar tienden winst op de TER een hoop dividend misloopt.
Dat dividend komt toch uit de koers? Maakt volgens mij dus niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:19:
[...]
Er was eerder een situatie waarbij een bank (of een of andere financiële instelling) van fonds wisselde niet al te ver voor de dividend datum van het fonds. De eerder ontvangen dividenden van de onderliggende bedrijven (in de periode na de vorige dividend uitkering van het fonds tot dat moment) waren gebaseerd op een veel groter belegd vermogen. Dat opgebouwde bedrag werd toen later verdeeld over veel minder participaties, waarmee je dus een stuk meer dividend van het fonds ontving per participatie.
En die bank was... de Rabobank. Die is toen naar haar 1895 fondsen over gegaan, dus al haar vermogensbeheer klanten zijn toen uit NT gestapt (voor zover ze er in zaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 01:05:
[...]

Dat dividend komt toch uit de koers? Maakt volgens mij dus niets uit.
Ik snap naar waar je heen wilt omdat de relatie die je trekt zeker klopt maar hier speelt waarschijnlijk wel iets meer.
Als je kijkt hoe de N.A.V. berekend wordt op basis van (Totale activa - Totale schulden) / Aantal uitstaande participaties = NAV per participatie
Dan bekruipt mij het gevoel dat de koersontwikkeling minder gevoelig is voor het aantal instromers dan dat op een later moment over alle nieuwe participanten het dividend moet worden uitgekeerd.

De theorie die @Qwerty-273 oppert is omgekeerd, dus in positieve zin, al eens gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Zojuist teruggebeld door de Rabobank.

Deze meneer gaf aan dat het puur een administratieve handeling is en dat het dus “zeker geen switch of verkoop en koop opdracht is”.

Het nieuwe isin is volgens deze medewerker aangemaakt voor de Rabobank(?) en de participaties worden een op een overgezet. En dat het oude isin komt te vervallen.

Hij benadrukte dat er geen fiscale gevolgen kunnen zijn en er alleen maar het voordeel is van lagere kosten.

Aan de telefoon gezegd dat ik hiermee gerustgesteld ben, maar nu ik deze reactie typ, vind ik het nog niet helemaal waterdicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23
orf schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:16:
Het nieuwe isin is volgens deze medewerker aangemaakt voor de Rabobank(?) en de participaties worden een op een overgezet. En dat het oude isin komt te vervallen.
Auw, daar ben je mooi klaar mee:

Koers op 17/09 van NL0011225305: € 26,48
Koers op 17/09 van NL0013654742: € 19,23

Bij een 1-op-1 omzetting verlies je 27% van de waarde.

Deze medewerker heeft duidelijk grootheidswaanzin: Rabobank bepaalt de ISINs van de NT World fondsen niet.
[...]
Aan de telefoon gezegd dat ik hiermee gerustgesteld ben, maar nu ik deze reactie typ, vind ik het nog niet helemaal waterdicht.
Het is net als de belastingtelefoon: de uitspraken zijn van matige kwaliteit en niet juridisch bindend.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RichieB schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:04:
[...]

Auw, daar ben je mooi klaar mee:

Koers op 17/09 van NL0011225305: € 26,48
Koers op 17/09 van NL0013654742: € 19,23

Bij een 1-op-1 omzetting verlies je 27% van de waarde.

Deze medewerker heeft duidelijk grootheidswaanzin: Rabobank bepaalt de ISINs van de NT World fondsen niet.

[...]

Het is net als de belastingtelefoon: de uitspraken zijn van matige kwaliteit en niet juridisch bindend.
Precies. Het is een andere ISIN dus ander product en in dit geval zelfs met een andere waarde, dus hoe zou de belastingdienst dat in hemelsnaam moeten verwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:37
SimonBR39 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:00:
Korte vraag, ben ik de enige bij wie de transactie van de herbelegging van Meesman niet is verwerkt? Ik had eerst gewacht tot de storting van deze maand was verwerkt, maar de herbelegging is daar niet mee meegegaan...
Antwoord: de herbelegging van Meesman wordt niet opgeteld bij de inleg (alleen indirect in het rendement). Tevens is er blijkbaar een ander symbool voor gehanteerd, de middelste regel is de herbelegging.

Volgens Meesman (telefonisch) is deze verwerkt, maar het oogt wel verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp3Vz5ZJtKEWTzpvwcS-O-OUmio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cDVad9oY7oCRoc4rB08B172.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zou die hele overzetting van Rabo niet gecoördineerd zijn met NT? Zodat NT direct de onderliggende aandelen intern kan schuiven en evt het dividend naar rato meeneemt. I.p.v. daadwerkelijk een verkoop + aankoop bij NT voor te leggen. Laatste is wellicht sowieso lastig/onmogelijk aangezien je dan uit de markt zou zijn of het bedrag moet voorschieten. En dat laatste zal Rabo vast niet doen voor alle klanten :p

Maar lijkt ne uiteraard wel dat het belasting technisch meer een verkoop + aankoop is.
Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.