Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56
smesjz schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 06:50:
[...]

It's magic. De Outdoor temp staat er nu weer in maar wel met integer waarde van monitoring want decimalen ontbreken. Ik heb niks veranderd buiten uitzetten van MQTT publish. Maarrrrr, koelen gebeurt nog niet dus ik wil handmatig iets gaan forceren.

Room temp = 23.32
Requested temp = 22

Als ik requested temp lager zet op spider, bijv. 20, zie ik een vlammetje ipv ijs. Erg raar

Dus ik als iets wil forceren zou ik de stappen uit openingpost moeten gebruiken maar die indexen lijken niet te kloppen met wat ik zie met fw 37.

Voorbeeld: Max. number of correction pluse (puls) is index 34 en "Postition expansion valve 10 - 30 (puls)" is index 30. Ik mis vast iets....

Ik wil eigenlijk koelen forceren voor een aantal uren want er zit er niet lekker waardoor dit niet meer goed werkt. Wat zijn voor dit geval de stappen te volgen?
Zie je in je Autotemp nog wel de groepen en waardes per groep en je correcte aantal thermostaten en kloppen daar de temps ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Zie je in je Autotemp nog wel de groepen en waardes per groep en je correcte aantal thermostaten en kloppen daar de temps ook?
Ja, dat klopt nog. Ook op de spider units zelf zie ik niks gek. Wel zie ik state heating 1 staan en de rest (state cool, state off, state hand) staat op 0. En nergens orange of rode LEDs die branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
smesjz schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 06:50:
[...]

It's magic. De Outdoor temp staat er nu weer in maar wel met integer waarde van monitoring want decimalen ontbreken. Ik heb niks veranderd buiten uitzetten van MQTT publish. Maarrrrr, koelen gebeurt nog niet dus ik wil handmatig iets gaan forceren.

Room temp = 23.32
Requested temp = 22

Als ik requested temp lager zet op spider, bijv. 20, zie ik een vlammetje ipv ijs. Erg raar
Je zit dus in "heating" mode. Als je een module op je autotemp hebt, dan zul je daar ook state "heating" zien staan.
Wat is de ingestelde outdoor temp op de WPU nu dan?
Wellicht is er nog een of andere tijd blokkade actief, maar dat zou snel weg moeten gaan als je actief het setpoint op de spider laag zet.
Ik zou die in ieder geval minimaal zetten en afwachten/monitoren.

Als de outdoor temp hoog is en setpoint laag, dan zou de boel naar cooling moeten gaan.
Dus ik als iets wil forceren zou ik de stappen uit openingpost moeten gebruiken maar die indexen lijken niet te kloppen met wat ik zie met fw 37.

Voorbeeld: Max. number of correction pluse (puls) is index 34 en "Postition expansion valve 10 - 30 (puls)" is index 30. Ik mis vast iets....

Ik wil eigenlijk koelen forceren voor een aantal uren want er zit er niet lekker waardoor dit niet meer goed werkt. Wat zijn voor dit geval de stappen te volgen?
"Forceren" gaat met manual control. Dit is een modus van de WPU die gebruikt wordt door een monteur met de servicetoolsoftware om de WPU tijdelijk ander gedrag te laten vertonen. Bijvoorbeeld door sensorwaarde te overschrijven of modus te veranderen.
Jij kan dit ook instellen met de ithowifi module, door MQTT commando's, of via debug menu. Zie startpost.

De index die jij beschrijft zijn de permanente settings van de WPU op de settingspagina. Die hebben er niets mee te maken.

Lees vooral even: https://github.com/arjenh...mp-support#manual-control
En zorg dat je de "max manual operation time" instelt, dat is wel een setting van de WPU. Zodra manual operation (=manual control) actief wordt gaat een timer aftellen. Bij 0 stopt manual operation weer. Maar als die setting 0 is, zoals bij mij, dan blijft manual operation permanent actief. Dat had ik eerst, kostte wat hoofdpijn.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Je zit dus in "heating" mode. Als je een module op je autotemp hebt, dan zul je daar ook state "heating" zien staan.
Wat is de ingestelde outdoor temp op de WPU nu dan?
Wellicht is er nog een of andere tijd blokkade actief, maar dat zou snel weg moeten gaan als je actief het setpoint op de spider laag zet.
Ik zou die in ieder geval minimaal zetten en afwachten/monitoren.

Als de outdoor temp hoog is en setpoint laag, dan zou de boel naar cooling moeten gaan.
Outdoor temp is nu 18. Maar gebeurt nog niks. Maar zal eens verder kijken. Afgelopen nacht alleen status Boiler (23u) en Off gezien.
"Forceren" gaat met manual control. Dit is een modus van de WPU die gebruikt wordt door een monteur met de servicetoolsoftware om de WPU tijdelijk ander gedrag te laten vertonen. Bijvoorbeeld door sensorwaarde te overschrijven of modus te veranderen.
Jij kan dit ook instellen met de ithowifi module, door MQTT commando's, of via debug menu. Zie startpost.

De index die jij beschrijft zijn de permanente settings van de WPU op de settingspagina. Die hebben er niets mee te maken.
Got it. Ik dacht dat die hetzelfde waren.
Lees vooral even: https://github.com/arjenh...mp-support#manual-control
En zorg dat je de "max manual operation time" instelt, dat is wel een setting van de WPU. Zodra manual operation (=manual control) actief wordt gaat een timer aftellen. Bij 0 stopt manual operation weer. Maar als die setting 0 is, zoals bij mij, dan blijft manual operation permanent actief. Dat had ik eerst, kostte wat hoofdpijn.
Top. Ik ga daar mee aan de gang, wederom bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

O, my bad!

Dan is het gedrag van de WPU van @ChiLLeR opmerkelijk. Welke firmware versie heb jij @GeeMoney ?
Ik heb de instellingen van @GeeMoney vergeleken maar waarschijnlijk is er een flink verschil in type, ik heb een pomp uit 2015 en van hem uit 2019. Dat zorgt voor een andere FW maar ook hele berg meer settings die ik niet heb.
Het resultaat na een nachtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7E1ZUJ6S-pHs9pCJ8do1CBpFkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/illPYsRPWiyaTSuFEnhxC9DL.png?f=user_large
Je ziet dat hij nu blijft koelen en ook langzaam zie je de temp to source dalen. Geen idee of het nu een goed idee is om de pomp nu zo continu te laten draaien, wellicht de interval iets omhoog schroeven. Maar ik laat het even dit weekend draaien, kijken wat er gebeurd met weer wat warmere temperaturen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Outdoor temp is nu 18. Maar gebeurt nog niks. Maar zal eens verder kijken. Afgelopen nacht alleen status Boiler (23u) en Off gezien.
Je kan setting "220 Minimum outside temp cooling (°C)" nog controleren. Bij mij staat die op 15. Volgens mij doet die bij mij weinig omdat de autotemp het omschakelen bepaalt, maar je weet nooit. Ik denk dat 15 wel de standaard waarde is.

Ik zou toch zeggen: setpoint spider laag zetten (en alle andere, als je die hebt) en dan zou de WPU moeten gaan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Ik heb de instellingen van @GeeMoney vergeleken maar waarschijnlijk is er een flink verschil in type, ik heb een pomp uit 2015 en van hem uit 2019. Dat zorgt voor een andere FW maar ook hele berg meer settings die ik niet heb.
Het resultaat na een nachtje.
[Afbeelding]
Je ziet dat hij nu blijft koelen en ook langzaam zie je de temp to source dalen. Geen idee of het nu een goed idee is om de pomp nu zo continu te laten draaien, wellicht de interval iets omhoog schroeven. Maar ik laat het even dit weekend draaien, kijken wat er gebeurd met weer wat warmere temperaturen.
Fijn dat er nu in ieder geval iets gekoeld wordt.

Maar bij nader inzien is je temperatuur uit je bron (from source) wel erg hoog. Is dit echt 17-18 graden? EDIT: Ik zie nu dat het in de grafiek van gisteren ook al die waarde was. Kan mij voorstellen dat het temperatuurverschil bron uit-in zo klein wordt dat de WPU daarom koelen stopt. Sterker nog gezien de wachttijd van 6u was het (is het) vrijwel zeker de wachttijd vanwege te hoge brontemperatuur.

Als het water in de bron bijna 18 graden is, dan kun je niet of nauwelijks meer koelen met je bron. Wat voor bron heb je?

Maar inderdaad: Dit weekend aankijken en zien hoe de temperaturen zich gedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Fijn dat er nu in ieder geval iets gekoeld wordt.

Maar bij nader inzien is je temperatuur uit je bron (from source) wel erg hoog. Is dit echt 17-18 graden? Kan mij voorstellen dat het temperatuurverschil bron uit-in zo klein wordt dat de WPU daarom koelen stopt.

Als het water in de bron bijna 18 graden is, dan kun je niet of nauwelijks meer koelen met je bron. Wat voor bron heb je?
Daar zat ik nou precies over na te denken toen ik de grafiek net aan het bekijken was. Wij hebben een gezamenlijke wijk bron (via E-teck). Zou maar zo kunnen dat de bron temp veel te hoog is, wellicht is dat de reden dat de pomp stopt vanwege het kleine verschil in temp.
Eens even de jaar grafiek van de Temp from source gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z45oTfooeAVRAsXXJBluZXMj_Rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNY5fyWOcyYndcRHsiaWhX9I.png?f=fotoalbum_large
Kan de bron leverancier deze aanlever temp instellen? Of hoe werkt zo iets, Het lijk mij super onlogisch dat ik de winter een aanvoer temperatuur heb van 10graden op het moment dat ik warmte nodig heb en andersom in de zomer?? 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door ChiLLeR op 16-08-2024 09:20 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Daar zat ik nou precies over na te denken toen ik de grafiek net aan het bekijken was. Wij hebben een gezamenlijke wijk bron (via E-teck). Zou maar zo kunnen dat de bron temp veel te hoog is, wellicht is dat de reden dat de pomp stopt vanwege het kleine verschil in temp.
[Afbeelding]
Kan de bron leverancier deze aanlever temp instellen? Of hoe werkt zo iets, Het lijk mij super onlogisch dat ik de winter een aanvoer temperatuur heb van 10graden op het moment dat ik warmte nodig heb en andersom in de zomer?? 8)7
Geen idee hoe die bron werkt.

Maar je moet hier over klagen en als er specs zijn kun je ze wellicht in gebreke stellen.
Je hebt nu geen koeling door de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Geen idee hoe die bron werkt.

Maar je moet hier over klagen en als er specs zijn kun je ze wellicht in gebreke stellen.
Je hebt nu geen koeling door de bron.
Ik heb eens navraag gedaan hoe dat zit. Specs van de bron zijn er helaas niet te vinden.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEwU12I0gVr7MZLQTWHkQ3-eF0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiaJ82xrQmLzVihzJy9jUlDp.png?f=fotoalbum_large

@vliegnerd : dit kan misschien de reden zijn waarom koelen niet meer werkt? De bron temp is hoger dan de ruimte temp dus koelen lukt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:13:
[Afbeelding]

@vliegnerd : dit kan misschien de reden zijn waarom koelen niet meer werkt? De bron temp is hoger dan de ruimte temp dus koelen lukt niet.
Nou ja, de brontemp kun je alleen meten als de boel stabiel draait. Dan meet de temperatuursensor ook echt het water dat in de bron stroomt. Als de pompen stilstaan (of stil hebben gestaan) dan warmt het water op tot de ruimtetemperatuur, dus dan meet je eigenlijk de ruimtetemperatuur van de WPU.

Links in de grafiek zie je het stabiele koelen, denk ik. Dan is de bron ongeveer 13 graden? Dat is een logische waarde voor een verticale individuele bron op dit moment. Bij mij is het nu 13,5 graden.

Rechts in de grafiek gaat het koelen aan/uit lijkt het. Alleen de lage pieken is echt de bron temperatuur. De rest is opgewarmd water in de stilstaande leidingen.

Koelen is dus gestopt en gaat niet meer stabiel aan. Ik vermoed dat dit niet met de bron te maken heeft, maar met de vloer: De vloer is nu "maximaal koud" er kan bijna geen warmte meer aan de vloerverwarming onttrokken worden. De ruimte is al maximaal koud. Het kan alleen kouder worden door de aanvoer temperatuur van de CV te verlagen. Maar die is als het goed is al 18 graden. Lager kan de WPU niet. Controleer dit wel, als het hoger is dan 18 graden, tijdens stabiel koelen (!) dan de offset vergroten, laatste alinea van de startpost.

Als de CV aanvoer 18 graden is tijden koelen en koelen stopt en start daarna niet meer op, ga er dan maar vanuit dat de vloer gewoon "koud" is. Als je huis dan nog te warm is, dan heb je meer zonwering en/of betere vloerbekleding nodig.

Maar let op: Het is bij mij nu ook klam binnen. 70% luchtvochtigheid binnen en 80% buiten. BAH! Gisteren en vandaag zou een airco wel helpen. Maar met 21/22 graden binnen is het nog steeds veeeeeeel beter dan een gemiddeld niet gekoeld huis natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Nou ja, de brontemp kun je alleen meten als de boel stabiel draait. Dan meet de temperatuursensor ook echt het water dat in de bron stroomt. Als de pompen stilstaan (of stil hebben gestaan) dan warmt het water op tot de ruimtetemperatuur, dus dan meet je eigenlijk de ruimtetemperatuur van de WPU.
Fair point. De WPU staat nu weer in koelen modus vanaf gisteren 20:00 zonder verder iets veranderd te hebben. Wat wel op viel was dat UTC time op 1 staat terwijl er eerst een timestamp stond die overeenkwam met spider tijd. Geen idee of klimaatgarant iets heeft gedaan op afstand, maar ik snap niet wat er is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Fair point. De WPU staat nu weer in koelen modus vanaf gisteren 20:00 zonder verder iets veranderd te hebben. Wat wel op viel was dat UTC time op 1 staat terwijl er eerst een timestamp stond die overeenkwam met spider tijd. Geen idee of klimaatgarant iets heeft gedaan op afstand, maar ik snap niet wat er is gebeurd.
Welke versie van de ithowifi module software heb je? Voor 2.9.0 was er een bug: er was twee keer UTC time. De eerste de timestamp de ander is een Boolean “utc time valid”.
Die laatste heette eerst ook utc time en overschreef de timestamp.

Dus kijk even welke versie je hebt en vooral of je ook “utc time valid” (stuk verder naar onderen) hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Welke versie van de ithowifi module software heb je? Voor 2.9.0 was er een bug: er was twee keer UTC time. De eerste de timestamp de ander is een Boolean “utc time valid”.
Die laatste heette eerst ook utc time en overschreef de timestamp.

Dus kijk even welke versie je hebt en vooral of je ook “utc time valid” (stuk verder naar onderen) hebt.
Ah, dat verklaart e.e.a. Ik heb gewisseld tussen 2.9.0b1 en 2.8.0 en ik had 2.8.0, met 2.9.0b1 is timestamp idd weer terug. Loos alarm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ChiLLeR schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

[Afbeelding]
Kan de bron leverancier deze aanlever temp instellen? Of hoe werkt zo iets, Het lijk mij super onlogisch dat ik de winter een aanvoer temperatuur heb van 10graden op het moment dat ik warmte nodig heb en andersom in de zomer??
https://wkotool.nl/

Kijk hier voor specs van je 'bron'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wow. goed om te zien dat er meer eigenaren van een WPU4G zijn die worstelen om het koelgedrag (en de instellingen die dat beinvloeden) te begrijpen.

Om even te reageren op wat hierboven door @ChiLLeR gezegd is:
Mijn bronpomp lijkt inderdad wel te kunnen modelleren, maar ik de afgelopen acht jaar heb ik heb alleen zien varieren tussen de 100% en 98% ofzoiets.
Ik heb al verscheidene instellingen (zoals eerder door @vliegnerd gemeld veranderd, maar dit heeft niet tot verbetering geleid.

Wel heb ik de CV-pomp en de boilerpomp op 40-60% gezet. Deze werken inderdaad op dit lagere percentage.

Mijn WPU koelt eigenlijk (tijdens) freecoling mode alleen heel kort (2-3 min) en slaat dan af. Waarom weet ik niet, maar er zal wel een retourtemperatuur te laag zijn ofziets. Ideeen zijn meer dan welkom.
Alleen als ik via de MFT de Low-cooling aanzet dan koelt hij langer door.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Kets_One schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:09:
Wow. goed om te zien dat er meer eigenaren van een WPU4G zijn die worstelen om het koelgedrag (en de instellingen die dat beinvloeden) te begrijpen.

Om even te reageren op wat hierboven door @ChiLLeR gezegd is:
Mijn bronpomp lijkt inderdad wel te kunnen modelleren, maar ik de afgelopen acht jaar heb ik heb alleen zien varieren tussen de 100% en 98% ofzoiets.
Ik heb al verscheidene instellingen (zoals eerder door @vliegnerd gemeld veranderd, maar dit heeft niet tot verbetering geleid.

Wel heb ik de CV-pomp en de boilerpomp op 40-60% gezet. Deze werken inderdaad op dit lagere percentage.

Mijn WPU koelt eigenlijk (tijdens) freecoling mode alleen heel kort (2-3 min) en slaat dan af. Waarom weet ik niet, maar er zal wel een retourtemperatuur te laag zijn ofziets. Ideeen zijn meer dan welkom.
Alleen als ik via de MFT de Low-cooling aanzet dan koelt hij langer door.
Het verkorten van de 167 free cooling blocktime van 6 uur naar 30mins zorgt er in ieder geval voor dat er veel langer gekoeld wordt bij mij. Probleem wat verder koeling beperkt is de temp from source die 17/18 graden is, als de aan en toevoer temp dicht bij elkaar komen stopt hij met koelen.
Ik heb geen functie tot Low-cooling via de MFT, althans het zegt mij niets.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ja, dat denk ik ook.
Dat aanvoertemp 17/18 graden is komt omdat het wordt voorgemengd om de vloer niet te koud te laten worden (denk ik). Anders zou de vloer veel te koud worden en er condens ontstaan. Aanvoer uit de bron is immers 13/14 graden. Volgens mij probeert de WPU een bepaalde delta tussen aan- en afvoer te houden. Waar je dit instelt weet ik niet. Bij mij is de delta tussen aan- en afvoer meestal rond de 2,5 graden. Dit geldt zowel voor de delta tussen bron en bronretour als aanvoer naar en retour uit vloer.

PS: de low-cooling instelling kan je vinden door op de verwarmingsknop te drukken en dan de thermostaat naar rechts te draaien tot er twee sneeuwvlokjes te zien zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Kets_One op 21-08-2024 08:45 . Reden: typo's ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mogelijk is onderstaande al eens eerder gedeeld, maar toch, misschien vind iemand het interessant.

Bij mijn systeem verandert de buitentemperatuur automatisch, zonder dat ik iets doe. Niet duidelijk of er misschien een sensor in zit, of dat het op afstand wordt doorgegeven. Vandaag werd voor een korte tijd een foutieve waarde doorgegeven; 0 graden Celsius. Met dit als gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFhIPHcba7KWJA8RQ6eZOSemuZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNeYafbh67PfIRI75TKOd6pr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkxZeMrRncZKecUG7HBx65Q3VaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VysacOTC0emicj1OjLexa3G3.png?f=user_large

Van 11:10 tot 12:05 werd 0 graden Celsius doorgegeven. Binnen 4 minuten (11:04) stond de WPU autotemp in de verwarm-stand. Voor diegenen die wel de autotemp doorgeven, bij een enkele (unieke) zomerse koude nacht lijkt me het handig om niet klakkeloos de buitentemperatuur door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
bkor schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:45:
Mogelijk is onderstaande al eens eerder gedeeld, maar toch, misschien vind iemand het interessant.

Bij mijn systeem verandert de buitentemperatuur automatisch, zonder dat ik iets doe. Niet duidelijk of er misschien een sensor in zit, of dat het op afstand wordt doorgegeven. Vandaag werd voor een korte tijd een foutieve waarde doorgegeven; 0 graden Celsius. Met dit als gevolg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van 11:10 tot 12:05 werd 0 graden Celsius doorgegeven. Binnen 4 minuten (11:04) stond de WPU autotemp in de verwarm-stand. Voor diegenen die wel de autotemp doorgeven, bij een enkele (unieke) zomerse koude nacht lijkt me het handig om niet klakkeloos de buitentemperatuur door te geven.
Je krijgt die outside temp van Klimaatgarant (waarschijnlijk). Ze sturen het op afstand naar jouw WPU.
Je kunt via de Ithowifi module deze temperatuur ook zelf instellen en daarmee het omschakelen tussen koelen en verwarmen regelen, zoals je hebt gemerkt.

@smesjz had een paar berichten hierboven ook last van onverklaarbare 0 graden outside temp. Dat komt dus hoogstwaarschijnlijk door één of andere fout/storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Je krijgt die outside temp van Klimaatgarant (waarschijnlijk). Ze sturen het op afstand naar jouw WPU.
Je kunt via de Ithowifi module deze temperatuur ook zelf instellen en daarmee het omschakelen tussen koelen en verwarmen regelen, zoals je hebt gemerkt.

@smesjz had een paar berichten hierboven ook last van onverklaarbare 0 graden outside temp. Dat komt dus hoogstwaarschijnlijk door één of andere fout/storing.
Idd. En de oorspronkelijke outside temp was voor die 0 waarde ook afwijkend / lager dan de echte buiten temp voor waar ik woon. Het scheelde ergens 1 tot 3 graden. Ik heb in afgelopen dagen geen 0 meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

En de oorspronkelijke outside temp was voor die 0 waarde ook afwijkend / lager dan de echte buiten temp voor waar ik woon. Het scheelde ergens 1 tot 3 graden.
Dat verschil lijkt mij verwaarloosbaar klein. Veel kleiner verschil (fout) dan de afwijking van een NTC tempvoeler die in de zon hangt (of op een door de zon verwarmde gevel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:16
Sinds kort een module aan een 5G hangen. Dank voor de uitbreidingen voor de WPU en de gedeelde kennis ervan. Ben nog een beetje aan het aftasten wat de gegevens allemaal betekenen en hoe het elkaar beïnvloedt.

Bijvoorbeeld deze zaagtand tijdens het koelen. Of zijn de waardes per definitie onzinnig door het gebrek aan flow?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_pLAMYe2NrYtiRluVduyeeKA9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUWbkyz5YlsvHNUFdcMGEBmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
RudolfR schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:12:
Sinds kort een module aan een 5G hangen. Dank voor de uitbreidingen voor de WPU en de gedeelde kennis ervan. Ben nog een beetje aan het aftasten wat de gegevens allemaal betekenen en hoe het elkaar beïnvloedt.

Bijvoorbeeld deze zaagtand tijdens het koelen. Of zijn de waardes per definitie onzinnig door het gebrek aan flow?

[Afbeelding]
Die zaagtand is wat Itho "vrij koelen" noemt: Voor 10:00 is er ook stabiele koeling. Om 10:00 stopt het koelen, want vloer koud. De pomp probeert dan iedere 30 minuten of er gekoeld kan worden. Lukt dat, dat wil zeggen de vloerverwarming is voldoende warm, zodat er warmte terugstroomt de bron in, dan gaat de koeling echt aan. Dat zie je tussen 17:00-18:00 ongeveer. Dat is weer koelen.

Als de vloer dan weer koud geworden is, dan kan er niet meer gekoeld worden. Het koelen stopt en dan begint die zaagtand meestal op nieuw. Bij jou niet om 18:00! Bron temp 14,5 graad, dus niet te warm denk ik. (Is sowieso geen rare waarde)

Na 18:00 zie de temperatuursensoren opwarmen/oplopen: Geen flow: geen zinnige waarden, inderdaad.

Je ziet de zaagtand, pieken op goed in CV pump modulatie percentage. Je ziet daar de pomp elke 30 minuten even aan gaan.

Mijn interpretatie:
Er is vanaf vroeg in de ochtend gekoeld.
Dat stopte om 10:00 want "huis koud".
Koelen lukte pas weer om 17:00 want toen was het huis opgewarmd door de zon.
Waarom het om 18:00 stopt is wel interessant.

Als je wil weten waarom het koelen stopt:
Post eens grafiek van outside temperature. En van modus koelen/verwarmen. En eventueel van "free cooling interval" Dit is de timer die aftelt tijdens pauzes in vrijkoelen.
Heb je een NTC temp voeler aan de gevel?

(Als het huis gewoon koud was om 18:00 dan kun je ook je schouders ophalen)

• RudolfR
De buitentemperatuur staat altijd op -30 (?), het is een appartement. Geen idee waar die sensor (uit)hangt.
Ik heb de Free Cooling Interval toegevoegd.
code:
1
2
3
4
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 78
Itho fw version: 37
Manufacturer: 0

Rond 18.00 daalt de temperatuur in de ruimte richting het setpoint, dus misschien is het daar gewoon genoeg geweest.
Vooralsnog geen grote problemen, desalniettemin wel interessant om te weten hoe e.e.a. functioneert.

• vliegnerd
RudolfR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:57:
De buitentemperatuur staat altijd op -30 (?), het is een appartement. Geen idee waar die sensor (uit)hangt.
-30 is “not available” dwz je hebt geen buitensensor. Helemaal prima want niet nodig, zeker niet in een appartement.
Voordeel is dat je desgewenst koelen kunt aanzetten of blokkeren met een nep buitentemperatuur via de module.
code:
1
2
3
4
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 78
Itho fw version: 37
Manufacturer: 0

Rond 18.00 daalt de temperatuur in de ruimte richting het setpoint, dus misschien is het daar gewoon genoeg geweest.
Vooralsnog geen grote problemen, desalniettemin wel interessant om te weten hoe e.e.a. functioneert.
Ik heb precies dezelfde :)

Temp op setpoint is logisch! Top dus. Koeling werkt dus helemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 10:28
nl0pvm schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Ik hoop dat @Onl1ne1373 nog een soort howto wil schrijven (ook voor in de startpost) want ik heb geen idee waar ik moet beginnen met mijn HGI-80
Daar ga ik aan werken! Beetje laat, maar ben net terug van een maandje vakantie en een backlog aan het wegwerken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Daar ga ik aan werken! Beetje laat, maar ben net terug van een maandje vakantie en een backlog aan het wegwerken :)
Ik kan eventueel verifiëren/helpen vanaf volgende week! Laatste weekje vakantie hier en dan ook weer beschikbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Ik kan eventueel verifiëren/helpen vanaf volgende week! Laatste weekje vakantie hier en dan ook weer beschikbaar :)
Geniet er nog even van!

Ik heb een opzetje gemaakt in de start post.
Er is ondertussen wat veranderd, veel kan in de GUI gedaan worden, zoals ramses_cc configuratie en generieke thermostaat toevoegen.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 04:00
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:28:
[...]
Geniet er nog even van!

Ik heb een opzetje gemaakt in de start post.
Er is ondertussen wat veranderd, veel kan in de GUI gedaan worden, zoals ramses_cc configuratie en generieke thermostaat toevoegen.
Super! dankjewel, ik kan niet wachten om er over een paar dagen mee aan de slag te gaan.

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Voordeel is dat je desgewenst koelen kunt aanzetten of blokkeren met een nep buitentemperatuur via de module.
Ik probeer het koelen ook te blokkeren met een nep buiten temperatuur van 12 graden, maar zoals je hieronder kunt zien helpt dat niet. Heb jij nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsorJPDtbUR6JZwwcBYEIjf3Y3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WloPYYovp7S0OaTKmeVZXJOw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Ik probeer het koelen ook te blokkeren met een nep buiten temperatuur van 12 graden, maar zoals je hieronder kunt zien helpt dat niet. Heb jij nog een idee?

[Afbeelding]
EDIT: Ik las je vraag verkeerd. Je wil juist koelen blokkeren.

Dit gaat over omschakelen:
De autotemp/WPU staat de hele tijd in mode "cooling". Die momenten tussendoor dat WPU Status naar "Off" gaat, dat komt volgens mij niet door de buitentemperatuur, want die is 20 graden. Maar --denk ik-- omdat de ruimtetemperaturen wellicht al bereikt zijn. Er is dan geen koelvraag meer. Dus ik denk dat tijdens "Off" de autotemp/WPU nog wel in modus "cooling" staat, maar geen koelvraag.

Ik stuur met de (nep) buitentemperatuur en ondertussen staan alle thermostaten op het laagste setpoint, 20 graden. Dan gaat staat WPU status op "cooling" als er gekoeld wordt en op "Off" als de modus naar "heating" is veranderd en er niks gebeurt omdat er geen warmtevraag is. (De thermostaten gaan dan naar 19 graden en alles is warmer).

EDIT:
Maar je wil dus koelen blokkeren... Bij mij schakelt de autotemp binnen een paar minuten over als ik de buitentemperatuur aanpas. Volgens mij vrijwel direct. Maar daar heb je dus niets aan, want het gebeurt bij jou niet.

Heb je een autotemp? Wellicht werkt het zonder anders. Bij mij gaat echt eerst de autotemp om en dan gaat de WPU mee.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 29-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
EDIT: Ik las je vraag verkeerd. Je wil juist koelen blokkeren.
Ja nu ik mijn vraag opnieuw lees is hij inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar;Maar correct ik wil dus koelen :)
EDIT:
Maar je wil dus koelen blokkeren... Bij mij schakelt de autotemp binnen een paar minuten over als ik de buitentemperatuur aanpas. Volgens mij vrijwel direct. Maar daar heb je dus niets aan, want het gebeurt bij jou niet.
Precies, hij doet he-le-maal niets met de buitentemperatuur die ik stuur...
Heb je een autotemp? Wellicht werkt het zonder anders. Bij mij gaat echt eerst de autotemp om en dan gaat de WPU mee.
Daar komt ie; ik heb dus ook gewoon een autotemp (meer volledig; 1 master en 2 slaves)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ja nu ik mijn vraag opnieuw lees is hij inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar;Maar correct ik wil dus koelen :)

[...]

Precies, hij doet he-le-maal niets met de buitentemperatuur die ik stuur...

[...]

Daar komt ie; ik heb dus ook gewoon een autotemp (meer volledig; 1 master en 2 slaves)
Ok, debuggen dan maar ;)

Als ik de buitentemperatuur verander, bijvoorbeeld naar 7.0 graden, dan zie ik:
  • De buitentemperatuur verandert in de WPU status pagina: Check, zie post hierboven.
  • De buitentemperatuur gaat via een 1298 ramses II RF bericht naar de autotemp (hoef je niet te checken)
  • De autotemp master neemt de buitentemperatuur over, zie statuspagina autotemp: "outdoor temp"
  • De autotemp master "state" gaat van cooling naar heating
  • Autotemp "desired power" (heat demand) gaat naar 0%.
  • De WPU schakelt nu ook naar heating. En 0% heat demand dus naar "Off"
  • Autotemp "heat source" gaat naar Off
Waar stopt het? Stel dat je 2 graden als buitentemp stuurt, zodat je zeker weet dat je buiten alle ingestelde marges zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-05 19:36
Wie kan mij helpen?
Onze warmtepomp (WPU 55I-5G) wordt aangestuurd door de Spider thermostaat in de woonkamer.
Deze thermostaat heeft een “offset voor koelen” van 3 graden. (setting 147=3)
In onze 3 slaapkamers hangt elk een slave Spider thermostaat.
Ik heb de volgende proeven gedaan:
1:
Ik heb de 3 slave thermostaten in 1 ruimte gezet met een ruimtetemperatuur van ongeveer 22,5 graden
De thermostaten staan verschillend ingesteld, n.l. 18, 18,5 en 19 graden. (“verwarmen”)
Wanneer ik er voor zorg dat de kamerthermostaat gaat koelen, dan gaat de instelling van al de 3 slave thermostaten naar 20 graden “koelen”.
2:
Ik heb de 3 slave thermostaten in 1 ruimte gezet met een ruimtetemperatuur van ongeveer 22,5 graden
De thermostaten staan verschillend ingesteld, n.l. 21,5, 21 en 20,5 graden. (“verwarmen”)
Wanneer ik er voor zorg dat de kamerthermostaat weer gaat koelen, dan gaat de instelling van al de 3 slave thermostaten weer naar 20 graden “koelen”.

Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de slave thermostaten pas gaan “koelen” bij 23 graden?

In de settings van de AutoTemp, is alleen setting 63, die een waarde heeft van 20 graden.
Ik heb deze setting aangepast van 20 graden naar 23 graden, maar zonder resultaat.
Deze setting is ook alleen van toepassing, als de AutoTemp bepaald en dat is niet het geval.

Daarna heb ik de onderzocht, welke settings van de WPU, een instelling hebben van 20 graden en dat zijn:
63: Return temp sercure free cooling (°C)
117: Ch temp ch pump switch to low (°C)
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze settings er voor kunnen zorgen dat de slave thermostaten bij "koelen" naar 23 graden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sjepers 1 vraag: waarom?
Er is een koeltevraag op je hoofd thermostaat dus gaat er gekoeld worden. Waarom zou je daar je slaves (en dus andere ruimtes) niet in mee willen laten profiteren ?
Als je niet wilt dat die ruimtes gekoeld gaan worden dan zal je de thermostaten los moeten koppelen van de groepen, dan ziet hij die groepen namelijk als “badkamer” en zullen die dicht blijven bij koeltevraag. (Badkamer loopt namelijk niet mee ivm condens vorming).
Let er dan wel op dat je richting de winter die thermostaten weer moet koppelen om te zorgen dat die ruimtes weer verwarmd gaan worden wanneer nodig adv de thermostaten. Anders lopen de ruimtes altijd mee met verwarmen, net als badkamers.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:51:
@Sjepers 1 vraag: waarom?
Er is een koeltevraag op je hoofd thermostaat dus gaat er gekoeld worden. Waarom zou je daar je slaves (en dus andere ruimtes) niet in mee willen laten profiteren ?
Als je niet wilt dat die ruimtes gekoeld gaan worden dan zal je de thermostaten los moeten koppelen van de groepen, dan ziet hij die groepen namelijk als “badkamer” en zullen die dicht blijven bij koeltevraag. (Badkamer loopt namelijk niet mee ivm condens vorming).
Let er dan wel op dat je richting de winter die thermostaten weer moet koppelen om te zorgen dat die ruimtes weer verwarm gaan worden wanneer nodig adv de thermostaten. Anders lopen de ruimtes altijd mee met verwarmen, net als badkamers.
Ik meet al ruim 2,5 jaar de temperaturen op onze slaapkamer met Switchbot thermometers en de temperatuur is nog nooit lager geweest dan 19 graden in deze kamers. Het wordt in de zomer ook nooit warmer dan 22 graden in deze kamer. De thermostaten zijn voor ons niet nodig.

Tijdens het koelen wordt de vloer gekoekt met een watertemperatuur van 20 graden. Met een temperatuur verschil van 2 graden zal zo'n slaapkamer nooit afkoelen. Dat zelfde geld ook voor de woonkamer.

We hebben 2 dezelfde slaapkamers beide met 2 even grote ramen en naast elkaar aan de noordzijde. Slaapkamers zijn gedurende de test niet open geweest. Er was geen verschil in temperatuur verandering tussen de slaapkamer die wel of niet werd gekoeld. De eigen chef monteur van Itho-Daalderop heeft dat hier ook bevestigd. Het is alleen de bedoeling dat de bron op niveau blijft. En dat kan ook alleen met de woonkamer, als de slaapkamers toch niet verwarmen.

Deze monteur had maar een oplossing om de thermostaten niet meer te laten werken op onze slaapkamer.
Al de 3 thermostaten instellen op 18 graden en op de warmste plaats in ons appartement leggen. Ook zijn de desbetreffende afsluiters van de AutoTemp, met een inbussleutel dicht gedraaid.
Dit is een mechanische oplossing en als techneut vind ik het erg raar dat de slave thermostaten niet aan te passen zijn zoals de master thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:33:
[...]

Ik meet al ruim 2,5 jaar de temperaturen op onze slaapkamer met Switchbot thermometers en de temperatuur is nog nooit lager geweest dan 19 graden in deze kamers. Het wordt in de zomer ook nooit warmer dan 22 graden in deze kamer. De thermostaten zijn voor ons niet nodig.

Tijdens het koelen wordt de vloer gekoekt met een watertemperatuur van 20 graden. Met een temperatuur verschil van 2 graden zal zo'n slaapkamer nooit afkoelen. Dat zelfde geld ook voor de woonkamer.

We hebben 2 dezelfde slaapkamers beide met 2 even grote ramen en naast elkaar aan de noordzijde. Slaapkamers zijn gedurende de test niet open geweest. Er was geen verschil in temperatuur verandering tussen de slaapkamer die wel of niet werd gekoeld. De eigen chef monteur van Itho-Daalderop heeft dat hier ook bevestigd. Het is alleen de bedoeling dat de bron op niveau blijft. En dat kan ook alleen met de woonkamer, als de slaapkamers toch niet verwarmen.

Deze monteur had maar een oplossing om de thermostaten niet meer te laten werken op onze slaapkamer.
Al de 3 thermostaten instellen op 18 graden en op de warmste plaats in ons appartement leggen. Ook zijn de desbetreffende afsluiters van de AutoTemp, met een inbussleutel dicht gedraaid.
Dit is een mechanische oplossing en als techneut vind ik het erg raar dat de slave thermostaten niet aan te passen zijn zoals de master thermostaat in de woonkamer.
Wat levert het uitzetten je op? Het kost verder vrijwel niets en de pomp draait toch voor de woonkamer. Tevens zorgt het koelen van de verdiepingvloer ook ervoor dat het plafond in de woonkamer koeler blijft. Natuurlijk is het allemaal graden werk en is het niet zozeer echt koelen maar meer de temperatuurstijging van 30+ graden binnen vertragen zodat het aangenaam vertoeven blijft.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Danfoss schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:02:
[...]

Wat levert het uitzetten je op? Het kost verder vrijwel niets en de pomp draait toch voor de woonkamer. Tevens zorgt het koelen van de verdiepingvloer ook ervoor dat het plafond in de woonkamer koeler blijft. Natuurlijk is het allemaal graden werk en is het niet zozeer echt koelen maar meer de temperatuurstijging van 30+ graden binnen vertragen zodat het aangenaam vertoeven blijft.
Zoals de slave thermostaten nu werken, gaan ze, als ze normaal zijn ingesteld op 21 graden en de temperatuur is op de slaapkamer ook 21 graden, dan gaat de slaapkamer ongevraagd koelen naar 20 graden, als de thermostaat in de woonkamer gaat koelen. En dat is niet nodig.

We hebben een appartement en de verdiepingsvloer is niet van toepassing. Maar het belangrijkste is dat wij beide het niet aangenaam vinden als de vloer 20 graden is in de zomerperiode. Dat heeft te maken de ziekte die we hebben gehad. De warmte huishouding van onze lijven werkt niet goed meer. We vinden het al vervelend dat de woonkamer in de zomer moet "koelen" om de bron in conditie te houden. Want het wordt meestal niet warmer dan 22,5 graden (zonder te koelen) in de woonkamer en soms max. 23 graden. We laten de woonkamer in de zomerperiode bewust een hele tijd koelen, om de bron in conditie te houden.

Zoals wij op dit moment "koelen", heeft dat geen negatieve invloed gehad op de brontemperatuur. Deze monitoren we continu. Ook de onderhoudsmonteur bevestigd steeds dat de bron ok is.
Ik ben alleen opzoek naar een instelling van de software, die het mogelijk maakt, om de slave thermostaten op een zelfde wijze kunnen worden ingesteld als de master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:25:
Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de slave thermostaten pas gaan “koelen” bij 23 graden?
Waarschijnlijk kun je de slaapkamer spiders niet op 23 zetten omdat de boel dan gaat verwarmen? Zelfs als je de "fake" buitentemperatuur op 25 graden instelt?
Heb je dat getest? Dus gewoon met de hand de slaapkamer spider naar 22 of 23 graden. Dan zou je in de autotemp moeten zien dat de groep dichtgaat, want geen koelvraag.
Als dat zou werken, dan kun je die thermostaten eventueel ook op afstand via Home Assistant ofzo, automatisch op 23 graden zetten, zie startpost, laatste deel.

Anders zou je de autotemp ook nog in manual mode kunnen zetten en de groep van de slaapkamer dichthouden. Alles staat toch gewoon vol open tijdens koelen. Maar dat lijkt mij een sub optimale oplossing. Je kunt zelfs overwegen om in het voorjaar de servomotor van een slaapkamergroep los te halen en de slaapkamergroep gewoon met de hand dicht te zetten. En dan in het najaar weer aan te koppelen.

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 03-09-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:00:
[...]

Waarschijnlijk kun je de slaapkamer spiders niet op 23 zetten omdat de boel dan gaat verwarmen? Zelfs als je de "fake" buitentemperatuur op 25 graden instelt?
Heb je dat getest? Dus gewoon met de hand de slaapkamer spider naar 22 of 23 graden. Dan zou je in de autotemp moeten zien dat de groep dichtgaat, want geen koelvraag.
Als dat zou werken, dan kun je die thermostaten eventueel ook op afstand via Home Assistant ofzo, automatisch op 23 graden zetten, zie startpost, laatste deel.

Anders zou je de autotemp ook nog in manual mode kunnen zetten en de groep van de slaapkamer dichthouden. Alles staat toch gewoon vol open tijdens koelen. Maar dat lijkt mij een sub optimale oplossing. Je kunt zelfs overwegen om in het voorjaar de servomotor van een slaapkamergroep los te halen en de slaapkamergroep gewoon met de hand dicht te zetten. En dan in het najaar weer aan te koppelen.
Bedankt voor deze reactie.
De eerste opmerking zal ik eens verder uitwerken. Daar heb ik wat meer tijd voor nodig. De MQTT broker heb ik nu werkend in Home Assistant. Met grafieken en meldingen.
De tweede en de derde oplossing is niet mijn voorkeur, want mijn huidige oplossing werkt prima en kan het hele jaar door zo worden gebruikt. Het is alleen jammer dat een software matige oplossing niet via de instellingen van de AutoTemp kan plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor deze reactie.
De eerste opmerking zal ik eens verder uitwerken. Daar heb ik wat meer tijd voor nodig. De MQTT broker heb ik nu werkend in Home Assistant. Met grafieken en meldingen.
De tweede en de derde oplossing is niet mijn voorkeur, want mijn huidige oplossing werkt prima en kan het hele jaar door zo worden gebruikt. Het is alleen jammer dat een software matige oplossing niet via de instellingen van de AutoTemp kan plaatsvinden.
Maar als je de thermostaten in de zomer op 23 zet en in de winter op 19 dan krijg je toch precies wat je wilt?
Volgens mij blijven de lussen dan dicht ook al is er koeltevraag in de woonkamer (volgens mij moet de woonkamer qua setpoint dan wel op max 21 staan, minimaal 2 graden uit elkaar).

Als je setpoint van de woonkamer op 22,5 staat en je slaves op 23 en hij meet 25+ gaat alsnog alles koelen.

En daarnaast werkt “koelen” omdat de massa geen kans krijgt om veel op te warmen. Als je de warmtepomp in zijn geheel zou uitschakelen in je complex wordt het wel degelijk veel warmer dan nu verwacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:18
Is de UTC-tijd op de Itho-statuspagina afkomstig van de warmtepomp? Bij mij loopt deze iets vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Midan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:39:
Is de UTC-tijd op de Itho-statuspagina afkomstig van de warmtepomp? Bij mij loopt deze iets vooruit.
Ja, is de tijd op de WPU.

Heb ik ook last van: Alleen als je de tijd op de spider opnieuw instelt, dan krijgt de WPU een verse tijd en dan verdwijnt het tijdsverschil.

Ik denk dat het zomaar een kwartier per jaar of meer is, dat de WPU gaat voorlopen. Elk half jaar ofzo zet ik de tijd weer even juist.

En omdat ik toch het SWW moment wissel bij het zomer/wintertijd wisselen, komt dat wel goed. Ik heb het SWW moment als de zon op het hoogste punt staat. In de zomer(tijd) om 13u. In de winter om 12u.
(Ik weet dat hoogste punt eigenlijk iets later is, maar dat komt goed uit want SWW moment duurt wel een uurtje)

[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 03-09-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:48:
[...]

Maar als je de thermostaten in de zomer op 23 zet en in de winter op 19 dan krijg je toch precies wat je wilt?
Volgens mij blijven de lussen dan dicht ook al is er koeltevraag in de woonkamer (volgens mij moet de woonkamer qua setpoint dan wel op max 21 staan, minimaal 2 graden uit elkaar).

Als je setpoint van de woonkamer op 22,5 staat en je slaves op 23 en hij meet 25+ gaat alsnog alles koelen.

En daarnaast werkt “koelen” omdat de massa geen kans krijgt om veel op te warmen. Als je de warmtepomp in zijn geheel zou uitschakelen in je complex wordt het wel degelijk veel warmer dan nu verwacht ik.
Bedankt voor deze info.
Ook met deze instelling moet je er voor zorgen, dat je op tijd de instellingen van de slaves aanpast.
Wanneer de thermostaat in de woonkamer gaat verwarmen, dan moet je de slaves weer op 19 hebben gezet, want anders gaat hij de slapkamers proberen te verwarmen tot 23 graden. Dat heb ik het eerste jaar dat we hier woonden gedaan. De instraling van de zon op de thermostaat in het najaar/winter/voorjaar is hierbij ook nog een extra belemmering. Ik zoek een oplossing die automatisch in alle tijden van het jaar werkt.

Een ander punt dit ik heb geconstateerd.
Kamerthermostaat op 19,5 graden, dan gaat de woonkamer bij 22,5 graden (koeloffset 3 graden) koelen. Het opgenomen vermogen is dan, gedurende die periode, 60W. Wanneer de kamertemperatuur dan eindelijk onder de 22 graden zakt, (is 22,5 graden - setting 155 van de WPU, gedurende maximale 48 uur ingesteld bij setting 149 van de WPU door Itho), dan blijft de WPU in ons geval nog12 uur "koelen" (setting 229 van de WPU, ingesteld door Itho), maar nu met een opgenomen vermogen van 40W.
Dat heeft waarschijnlijk te maken om de "koelperiode" zo lang mogelijk te maken.
Ik heb Itho dit voorgelegd en hun antwoord is, nee de WPU reageert op de vraag van de thermostaat in de woonkamer. Dat doet hij bij verwarmen maar niet bij "koelen".
Voor het opgenomen vermogen verschil hadden ze eveneens geen verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor deze info.
Ook met deze instelling moet je er voor zorgen, dat je op tijd de instellingen van de slaves aanpast.
Wanneer de thermostaat in de woonkamer gaat verwarmen, dan moet je de slaves weer op 19 hebben gezet, want anders gaat hij de slapkamers proberen te verwarmen tot 23 graden. Dat heb ik het eerste jaar dat we hier woonden gedaan. De instraling van de zon op de thermostaat in het najaar/winter/voorjaar is hierbij ook nog een extra belemmering. Ik zoek een oplossing die automatisch in alle tijden van het jaar werkt.

Kamerthermostaat op 19,5 graden, dan gaat de woonkamer bij 22,5 graden (koeloffset 3 graden) koelen. Het opgenomen vermogen is dan, gedurende die periode, 60W. Wanneer de kamertemperatuur dan eindelijk onder de 22 graden zakt, (is 22,5 graden - setting 155 van de WPU, gedurende maximale 48 uur ingesteld bij setting 149 van de WPU door Itho), dan blijft de WPU in ons geval nog12 uur "koelen" (setting 229 van de WPU, ingesteld door Itho), maar nu met een opgenomen vermogen van 40W.
Dat heeft waarschijnlijk te maken om de "koelperiode" zo lang mogelijk te maken.
Ik heb Itho dit voorgelegd en hun antwoord is, nee de WPU reageert op de vraag van de thermostaat in de woonkamer. Dat doet hij bij verwarmen maar niet bij "koelen".
@Sjepers zoek even op bijvoorbeeld mijn posts hier. Je zal een extra module nodig hebben (HGI-80 bijvoorbeeld) maar ik stuur alle thermostaten middels Home Assistant aan juist om koel/verwarmings gedrag te sturen en zeker in het voor en najaar. Dus het kan volledig automatisch (zoals bij mij) maar dan heb je dus nog wel wat zaken nodig en het is niet 100% vlekkeloos. Het blijft “hobby” .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor deze info.
Ja, ik snap je probleem. Dat is vervelend (of gewoon echt naar...) Helaas is er in Itho-land geen oplossing, denk ik.
Ik gebruik vanwege de instraling in najaar/voorjaar de buitentemperatuur om koelen te blokkeren. Zodat je niet telkens koelen/verwarmen hebt. Maar voor "niet koelen in de slaapkamer" heb ik geen oplossing.
Volgens mij is het handmatig loskoppelen en dichtzetten van de slaapkamer groepen echt de snelste oplossing.
Het vermogen hangt af van het gebruik van de CV pomp en de bronpomp. De CV pomp draait op een vast toerental. Maar afhankelijk van de koelvraag gaat de bronpomp steeds langzamer draaien tijdens het koelen. Ik denk echter dat dit niet zo'n groot verschil in vermogen verklaart.

Wat ook zou kunnen is dat de CV pomp echt naar een lager toerental gaat als er minder gekoeld hoeft te worden. Dat heb ikzelf nog niet gezien, maar er is wel een instelling voor in de WPU. Dit moet het haast wel zijn. Ook dit kun je volgen in de statuspagina van de module. (CV pomp percent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:10:
[...]

@Sjepers zoek even op bijvoorbeeld mijn posts hier. Je zal een extra module nodig hebben (HGI-80 bijvoorbeeld) maar ik stuur alle thermostaten middels Home Assistant aan juist om koel/verwarmings gedrag te sturen en zeker in het voor en najaar. Dus het kan volledig automatisch (zoals bij mij) maar dan heb je dus nog wel wat zaken nodig en het is niet 100% vlekkeloos. Het blijft “hobby” .
Bedankt voor deze extra informatie.
Gezien mijn beperkte kennis is het mij wel gelukt om de WPU en AutoTemp statussen uit te lezen in Home Assistant en data aan zichtbaar te maken in grafieken. Deze volgende stap is voor mij waarschijnlijk een stap te ver, maar desondanks zal ik mij proberen in te lezen over dit onderwerp in deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:27:
[...]

Ja, ik snap je probleem. Dat is vervelend (of gewoon echt naar...) Helaas is er in Itho-land geen oplossing, denk ik.
Ik gebruik vanwege de instraling in najaar/voorjaar de buitentemperatuur om koelen te blokkeren. Zodat je niet telkens koelen/verwarmen hebt. Maar voor "niet koelen in de slaapkamer" heb ik geen oplossing.
Volgens mij is het handmatig loskoppelen en dichtzetten van de slaapkamer groepen echt de snelste oplossing.

[...]

Het vermogen hangt af van het gebruik van de CV pomp en de bronpomp. De CV pomp draait op een vast toerental. Maar afhankelijk van de koelvraag gaat de bronpomp steeds langzamer draaien tijdens het koelen. Ik denk echter dat dit niet zo'n groot verschil in vermogen verklaart.

Wat ook zou kunnen is dat de CV pomp echt naar een lager toerental gaat als er minder gekoeld hoeft te worden. Dat heb ikzelf nog niet gezien, maar er is wel een instelling voor in de WPU. Dit moet het haast wel zijn. Ook dit kun je volgen in de statuspagina van de module. (CV pomp percent)
Bedankt voor deze informatie.
Het lijkt er op dat mijn huidige oplossing voor de slaapkamer thermostaten het minste problemen geeft.

M.b.t. het vermogen verschil.
Ik kan precies bepalen wanneer de WPU gaat "koelen" (60W) en wanneer hij gaat "vrijkoelen" (40W). De data die ik heb, laat duidelijk zien dat de Setpoint CV-pomp (setting 21) in beide gevallen 90% is. Ik heb nog te weinig data om met zekerheid te kunnen stellen dat dit verschil afkomstig is van de setpoint bronpomp (setting 22), maar het lijkt erop, dat deze setting bij "koelen" gemiddeld 80% is en bij "vrijkoelen" gemiddeld 30%. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren. Ga dit verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Klopt deze code uit de OP? Er lijkt een verdwaalde " in te staan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur_van_openweathermap
    state: "on"
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: |-
        {   
          "
           "outside_temp": {{ states('sensor.openweathermap_temperature') | multiply(100) | round() }},   
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
mode: single
Ik heb een input_number gemaakt voor een 'handmatige buitentemperatuur', alles anders dan -30 stuur ik zo naar de itho, maar er gebeurt niets.

Via de debug-pagina lukt het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:03:
[...]
Ik kan precies bepalen wanneer de WPU gaat "koelen" (60W) en wanneer hij gaat "vrijkoelen" (40W). De data die ik heb, laat duidelijk zien dat de Setpoint CV-pomp (setting 21) in beide gevallen 90% is. Ik heb nog te weinig data om met zekerheid te kunnen stellen dat dit verschil afkomstig is van de setpoint bronpomp (setting 22), maar het lijkt erop, dat deze setting bij "koelen" gemiddeld 80% is en bij "vrijkoelen" gemiddeld 30%. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren. Ga dit verder onderzoeken.
Interessant! Ik heb eigenlijk nooit die twee verschillende modi gezien. Ik noem het normale koelen altijd "vrij koelen", maar jouw namen klinken logischer. Ik heb de setpoints altijd op 20 graden staan, dus er is altijd koelvraag. Dat wil niet zeggen dat er altijd gekoeld wordt, want vaak is de vloer "koud" terwijl de ruimtetemperatuur nog 20,5 graad oid is. Dan stopt het koelen omdat de bronpomp tot bijna 0% zakt.

Mijn WPU 5G 4,5kW uit 2022 gebruikt ongeveer 65W voor wat jij "koelen" noemt, als we het over hetzelfde hebben. Dat wil zeggen: Kamer is 21 graden en setpoint 20 graden, dus in theorie koelvraag. De CV pomp is dan bij mij 80% en de bronpomp moduleert ergens rond de 20%.
In de praktijk zet ik de CV pomp op 50%, zodat ik met 25W kan koelen. Alleen in echte warme periodes zoals begin augustus, zet ik de CV pomp op 80%.

Wellicht kun je dit ook nog proberen, CV pomp snelheid lager zetten, wellicht dat dat toch iets beter aanvoelt in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
RudolfR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:20:
Klopt deze code uit de OP? Er lijkt een verdwaalde " in te staan.

[...]

Ik heb een input_number gemaakt voor een 'handmatige buitentemperatuur', alles anders dan -30 stuur ik zo naar de itho, maar er gebeurt niets.

Via de debug-pagina lukt het wel?
Regel 15 moet weg. Ik pas de startpost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ook met die aanpassing kom ik er niet uit. Het lukt me niet om de yaml zo te formatteren dat het goede json blijft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  action:
    - data:
        payload: |-
          {   
              "outside_temp": {{ states('input_number.itho_wpu5g_buitentemperatuur_manual') | multiply(100) | round() }}
          }
      action: mqtt.publish

In de step details staat het dan zonder { }, hoort dat?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Uitgevoerd op: 3 september 2024 om 19:01:52
Resultaat:
params:
  domain: mqtt
  service: publish
  service_data:
    payload:
      outside_temp: -3000
  target: {}
running_script: false

En hoe zit het nu met die multiply(100). Kun je in een bepaalde range integers sturen en worden andere getallen geinterpreteerd als 100-voud?

Want het voorbeeld met '12' resulteert ook in buitentemperatuur 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:23:
[...]

Interessant! Ik heb eigenlijk nooit die twee verschillende modi gezien. Ik noem het normale koelen altijd "vrij koelen", maar jouw namen klinken logischer. Ik heb de setpoints altijd op 20 graden staan, dus er is altijd koelvraag. Dat wil niet zeggen dat er altijd gekoeld wordt, want vaak is de vloer "koud" terwijl de ruimtetemperatuur nog 20,5 graad oid is. Dan stopt het koelen omdat de bronpomp tot bijna 0% zakt.

Mijn WPU 5G 4,5kW uit 2022 gebruikt ongeveer 65W voor wat jij "koelen" noemt, als we het over hetzelfde hebben. Dat wil zeggen: Kamer is 21 graden en setpoint 20 graden, dus in theorie koelvraag. De CV pomp is dan bij mij 80% en de bronpomp moduleert ergens rond de 20%.
In de praktijk zet ik de CV pomp op 50%, zodat ik met 25W kan koelen. Alleen in echte warme periodes zoals begin augustus, zet ik de CV pomp op 80%.

Wellicht kun je dit ook nog proberen, CV pomp snelheid lager zetten, wellicht dat dat toch iets beter aanvoelt in de slaapkamer.
Wie hebben een WPU 55I-5G van oktober 2021.
Het energieverbruik is op jaarbasis:
Voor de boiler: 239 kWh
Voor verwarmen/koelen en stand-by: 309 kWh
Totaal energieverbruik WPU: 548 kWh
Het verschil in vermogen is misschien te verklaren, uit het onderstaande, wat ik net heb geconstateerd.
Setpoint kamerthermostaat "koelen" 22,50 graden en werkelijke temperatuur is > 22,50 graden. De kleppen van de AutoTemp van alle ruimten, behalve de douche, gaan naar 80% of 100%. Van de slaapkamers zijn alle kleppen handmatig dicht gezet, m.b.v. een inbussleutel. Deze worden dus niet gekoeld. De temperatuur naar de bron is dan ongeveer 19,5 graden en uit de bron 14,5 graden.

Wanneer de temperatuur in de woonkamer zakt onder de 22,50 graden, dan gaat de WPU "vrijkoelen", in ons geval, gedurende 12 uur. Dan gaan de kleppen van de AutoTemp van de woonkamer en gang/WC naar 0%
Alleen de kleppen van de slaapkamers blijven op 100% staan. De WPU wil "vrijkoelen" via de slaapkamers. Maar deze staan dicht. Het gevolg hiervan is, dat er geen koelcircuit is en de temperatuur naar en van de bron gelijk wordt. Ongeveer 14,5 graden.
In mijn geval heeft het geen zin, dat de setting 229 van de WPU op 12 uur staat. Hij zit alleen maar wat water rond te pompen.
Dit verklaart ook, waarom de slave thermostaten (slaapkamers) tijdens de koelperiode automatisch op 20 graden worden ingesteld. Want normaal gesproken is de gemeten temperatuur in de zomerperiode op deze kamers meer dan 20 graden en kan de WPU verder blijven "koelen" via de slaapkamers.
Dit verklaart ook het volgende:
We zouden een NIBE warmtepomp krijgen met een 1 thermostaat in de woonkamer.
Vlak voordat de bouw begon, is warmtepomp van NIBE vervangen door die van Itho-Daalderop en werden er ook op alle slaapkamers een thermostaat geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33

IkWilbert

Het is mij!

Gisteren had ik weer de melding A1-20. Die had ik in November ook.
Water bijgevuld tot ongeveer 1.9Bar.

Vanmorgen stond de melding nog steeds op mijn spider en ben even weer bij de pomp gaan kijken. Ik zag een donkere plek op de vloer (water) en zie dat het druppelt bij een rode knop. Wat is dit? Toch maar even de installateur erbij halen?

Je ziet de druppel hangen op de tweede foto.
De druk is ook gezakt tot rond de 1,5 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkBS4k-6joyF1xh082iGB7OZKkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df7XO3KUg6krLJxRTo0Wf4pF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIIny38hbsRL95ZkBAJm6nQN3AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLeq7IbWbTxKvbD9kaHdORKV.jpg?f=fotoalbum_large

Update monteur erbij gehad.
Bleek dat de lekkage bij de manometer weg kwam, die was niet goed gemonteerd. Als het goed is nu opgelost:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPLCHB4L6SEzRNk9c6bZoubhV_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfM7zH2PCVdo05HiyzIG0DBN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door IkWilbert op 04-09-2024 15:02 ]

I intend to live forever. So far, so good.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 12:02

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb even een vraagje welke hopelijk door iemand beantwoord kan worden. In het topic voor de prints van arjenhiemstra vroeg ik dit al en vliegnerd verwees me naar dit topic. Ik heb de prints besteld maar mijn WPU5G heeft de bekisting er om heen zitten. Heeft iemand deze al eens los gehaald om de print te monteren? En zo ja hoe gaat deze dan open? Zie foto voor mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP9RQt8VohlNKs0millzF5b5jmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyoEPCZf404CFc5GeTfwHwJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 21:39
De voorkant van de onderste kast trek je er zo vanaf, die zit geklemt. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

TiMMieJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:15:
Ik heb even een vraagje welke hopelijk door iemand beantwoord kan worden. In het topic voor de prints van arjenhiemstra vroeg ik dit al en vliegnerd verwees me naar dit topic. Ik heb de prints besteld maar mijn WPU5G heeft de bekisting er om heen zitten. Heeft iemand deze al eens los gehaald om de print te monteren? En zo ja hoe gaat deze dan open? Zie foto voor mijn situatie.

[Afbeelding]
Totaal offtopic maar staat dit in een niet geisoleerde garage? Daar vriest het in de winter?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Danfoss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:02:
[...]

Totaal offtopic maar staat dit in een niet geisoleerde garage? Daar vriest het in de winter?
Klopt en de oplossing van de bouwer is dus die electrische kachel er naast :( . Inmiddels plafond gemaakt en dik gordijn er om heen om alles tegen te gaan. Ook de leidingen inmiddels al geisoleerd. Stromend water bevriest zoiezo niet snel maar ja je wilt alles voorkomen.
vassago schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:25:
De voorkant van de onderste kast trek je er zo vanaf, die zit geklemt. Meer niet.
Top dat ga ik dan proberen :). Wacht nog even rustig op mijn printjes die onderweg zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door TiMMieJ op 06-09-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Danfoss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:02:
[...]

Dat was ook mijn vraag inderdaad.
Dat zal het rendement in de winter in ieder geval niet ten goede komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
TiMMieJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:04:
[...]

Klopt en de oplossing van de bouwer is dus die electrische kachel er naast :( . Inmiddels plafond gemaakt en dik gordijn er om heen om alles tegen te gaan. Ook de leidingen inmiddels al geisoleerd. Stromend water bevriest zoiezo niet snel maar ja je wilt alles voorkomen.

[...]

Top dat ga ik dan proberen :). Wacht nog even rustig op mijn printjes die onderweg zijn.
Bijzondere oplossing van de bouwer. Let wel op dat je de warm tapwater leiding niet isoleert, dat schijnt niet te mogen, die moet zo snel mogelijk afkoelen op geen bacterie groei te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:18
Kan je het cv water bijvullen als de warmtepomp aan het koelen is? Bij ons is de druk nu 1,2 bar. Met het warme weer is er bijna geen moment dat de warmtepomp niet in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Midan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:19:
Kan je het cv water bijvullen als de warmtepomp aan het koelen is? Bij ons is de druk nu 1,2 bar. Met het warme weer is er bijna geen moment dat de warmtepomp niet in bedrijf is.
Je kan toch even de stekker eruit halen of de groep uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:14:
[...]

Je kan toch even de stekker eruit halen of de groep uitschakelen?
Of gewoon uitzetten op een normale manier.

Maar gewoon bijvullen die handel terwijl die draait, rustig aan, niets aan het handje.
Alleen is wel de vraag waarom? 1.2bar lijkt me een mooie druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:23:
[...]

Of gewoon uitzetten op een normale manier.
Serieuze vraag: hoe zet je de WPU uit? Ik weet serieus niet hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:52:
[...]

Serieuze vraag: hoe zet je de WPU uit? Ik weet serieus niet hoe dat moet.
In je groepenkast de knop omzetten van de juiste groep(en). De 3-fase groepen zijn meestal wel duidelijk herkenbaar, en je warmtepomp groep zal zeker ook wel gelabeled zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 21:39
Dan doe je wel de aanname dat de WPU op een 3-fase groep zit en dat is alleen bij de 55i zo.
De mijne zit gewoon op 220V in het stopcontact. (WCD :P ) en op een algemene groep voor de technische ruimte/hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
markjanssen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:23:
[...]

In je groepenkast de knop omzetten van de juiste groep(en). De 3-fase groepen zijn meestal wel duidelijk herkenbaar, en je warmtepomp groep zal zeker ook wel gelabeled zijn.
Ja, dat stelde ik ook voor. Dat is precies wat ik doe, maar @bbbrumbrum antwoordde "Of gewoon uitzetten op een normale manier". Vandaar mijn vraag: "Hoe dan?" Want dat kan volgens mij helemaal niet. Ik laat mij graag verrassen natuurlijk. Of wellicht kan het met de nieuwste firmware wel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:03:
[...]

Ja, dat stelde ik ook voor. Dat is precies wat ik doe, maar @bbbrumbrum antwoordde "Of gewoon uitzetten op een normale manier". Vandaar mijn vraag: "Hoe dan?" Want dat kan volgens mij helemaal niet. Ik laat mij graag verrassen natuurlijk. Of wellicht kan het met de nieuwste firmware wel ofzo.
Hij heeft geen uit of aan knop, ik heb Itho monteurs over de vloer gehad en deze maken hem gewoon spanningsloos door de stekker eruit te trekken wat dus hetzelfde is als de groep omzetten :) .
Bijvullen kan overigens gewoon als hij in bedrijf is zolang je druk die je toevoegt hoger is dan de druk in et circuit komt er water bij :9 .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baco-
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Goedemorgen :-)

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer kan vertellen over waarom het in mijn huis zo warm blijft...
De laatste weken is het alleen maar warmer geworden in huis en lijkt het koelen niet veel meer te doen.

CV supply temp (°C) is toch wat er in de vloer gaat? Ik vraag me af waarom deze niet lager is?
De status = 4 dus volgens het systeem is hij wel aan het koelen.

Ik hoop dat iemand ziet wat er mis kan zijn, alvast bedankt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibQumpPmAu9fvOb2dfTOF5i2PsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCbbcHtczlaclDjNUaDRbaDI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e9i0q2a9xuyCD76osfgriBc0QY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XrUQ8U0RwYF9sroHY8HJnDQC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcOwbgK_HAZDpIAkLEn2wg7XreE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbKVxTtVxee6Y2UMtNrbo9EQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Baco- schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:08:
Goedemorgen :-)

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer kan vertellen over waarom het in mijn huis zo warm blijft...
De laatste weken is het alleen maar warmer geworden in huis en lijkt het koelen niet veel meer te doen.

CV supply temp (°C) is toch wat er in de vloer gaat? Ik vraag me af waarom deze niet lager is?
De status = 4 dus volgens het systeem is hij wel aan het koelen.

Ik hoop dat iemand ziet wat er mis kan zijn, alvast bedankt _/-\o_
Met alleen getallen is lastig om precies te zien wat er gebeurt. Temperaturen kunnen namelijk alleen iets betekenen als de pompen een tijdje aanstaan. Anders meten ze gewoon de ruimtetemperatuur van de ruimte waar de WPU staat.

In jouw grafiek staan de pompen aan. Ik ga er hier vanuit dat de status die je ziet al een tijdje stabiel is. En dat de temperaturen dus iets betekenen. Dat kun je zelf wel controleren door de temperaturen/waarden die ik hieronder noem een uurtje in de gaten te houden, bijvoorbeeld elke 10 minuten opschrijven.

"CV supply temp" is inderdaad CV aanvoer, ingang vloerverwarming, is inderdaad hoog >21 graden.
"Temp from source" temperatuur bron uit, WPU in. Deze is heel hoog >16 graden. Dit kan het probleem zijn, maar weet ik niet zeker. (EDIT: Probeer eerst de CV aanvoer lager te krijgen door de offset aan te passen, zie volgende bericht).

"flow sensor (lt_hr)" is de flow van de bron: Heel hoog 1200 lt/hr. Komt door te hoge bron temperatuur. Er moet heel veel water langs om een beetje te koelen.
"CV pump" 100% vloerverwarming staat aan.
"well pump" 48% De bronpomp draait op 48%. Je zou verwachten ergens rond of onder de 20%.

"Free cooling valve" 1450 %??? Snap ik niet. Moet 100% zijn, denk ik.
"Requested room temp" 18 graden??? Minimale waarde bij mij is 20 graden.
Welke versie type/bouwjaar WPU heb je?

Mijn gok: De bron is te warm. Er is bijna geen koelvermogen meer over. Daarom is de CV aanvoer zo hoog. Het lukt de WPU niet meer om de aanvoer temp verder te verlagen.
De WPU stuurt de CV aanvoer temperatuur naar 21,5 graad omdat je woonkamer warm is om condens te voorkomen. Als je condens zelf in de gaten houdt, dan kun je waarschijnlijk de aanvoertemperatuur zelf verlagen: Zie volgende bericht. Helpt dit niet? Dan is de bron temperatuur de volgende verdachte.

Wat ook kan: Iets met die rare waarde van de free cooling valve, klep stuk in WPU systeem,misschien? Zodat je dan met die 16,5 graad bron wel kan koelen maar het nu niet lukt.

[ Voor 34% gewijzigd door vliegnerd op 09-09-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Baco-

De aanvoer temperatuur van de CV wordt overigens (natuurlijk...) wel geregeld op basis van de ruimte temperatuur. Die is nu PRECIES 4 graden lager dan de ruimte temperatuur. Dit is de anti-condens beveiliging. De aanvoer wordt nooit lager dan de ingesteld offset, standaard 4 graden.
(De CV aanvoer is hoger, maar de warmtewisselaar aan de bronzijde "evaporator temp/suction gas temp"
is wel 19,46 graden. Precies 4 graden lager dan de ruimtetemp. Vast geen toeval)

Je kunt deze offset groter maken. Uit de startpost:
De max. koeldelta vergroten zodat de koeling bij wat hogere woonkamertemperaturen niet geremd wordt
Het aanpassen van de van de maximale koeldelta gaat met 202 "Offset cooling setpoint (K)".

De default waarde is 4 graden. Deze verhogen naar 5 graden betekent dat er met een groter verschil tussen de vloer en woonkamer temperatuur gekoeld kan worden. Verhoog deze niet naar 6 of meer omdat het risico op condensatie op de loer ligt.
Je kunt tijdelijk 6 graden proberen en kijken wat er gebeurt. Gaat de CV aanvoer temperatuur naar beneden: Prima.
Verandert er niets. Dan is ofwel de bron te warm of de "free cooling valve" is stuk.

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 09-09-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baco-
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
vliegnerd schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:56:
[...]

Met alleen getallen is lastig om precies te zien wat er gebeurt. Temperaturen kunnen namelijk alleen iets betekenen als de pompen een tijdje aanstaan. Anders meten ze gewoon de ruimtetemperatuur van de ruimte waar de WPU staat.

In jouw grafiek staan de pompen aan. Ik ga er hier vanuit dat de status die je ziet al een tijdje stabiel is. En dat de temperaturen dus iets betekenen. Dat kun je zelf wel controleren door de temperaturen/waarden die ik hieronder noem een uurtje in de gaten te houden, bijvoorbeeld elke 10 minuten opschrijven.

"CV supply temp" is inderdaad CV aanvoer, ingang vloerverwarming, is inderdaad hoog >21 graden.
"Temp from source" temperatuur bron uit, WPU in. Deze is heel hoog >16 graden. Dit kan het probleem zijn, maar weet ik niet zeker. (EDIT: Probeer eerst de CV aanvoer lager te krijgen door de offset aan te passen, zie volgende bericht).

"flow sensor (lt_hr)" is de flow van de bron: Heel hoog 1200 lt/hr. Komt door te hoge bron temperatuur. Er moet heel veel water langs om een beetje te koelen.
"CV pump" 100% vloerverwarming staat aan.
"well pump" 48% De bronpomp draait op 48%. Je zou verwachten ergens rond of onder de 20%.

"Free cooling valve" 1450 %??? Snap ik niet. Moet 100% zijn, denk ik.
"Requested room temp" 18 graden??? Minimale waarde bij mij is 20 graden.
Welke versie type/bouwjaar WPU heb je?

Mijn gok: De bron is te warm. Er is bijna geen koelvermogen meer over. Daarom is de CV aanvoer zo hoog. Het lukt de WPU niet meer om de aanvoer temp verder te verlagen.
De WPU stuurt de CV aanvoer temperatuur naar 21,5 graad omdat je woonkamer warm is om condens te voorkomen. Als je condens zelf in de gaten houdt, dan kun je waarschijnlijk de aanvoertemperatuur zelf verlagen: Zie volgende bericht. Helpt dit niet? Dan is de bron temperatuur de volgende verdachte.

Wat ook kan: Iets met die rare waarde van de free cooling valve, klep stuk in WPU systeem,misschien? Zodat je dan met die 16,5 graad bron wel kan koelen maar het nu niet lukt.
Hi,

Ik heb de WPU 4G uit 2017.

Maar dit is goede informatie, bedankt!! Ik ga de waarden even een tijdje in de gaten houden en de offset op 6 zetten tijdelijk om te kijken wat er gaat gebeuren.

Bedankt!!! _/-\o_

• Sjepers
Wie kan mij helpen.
Ik wil graag de buitentemperatuur van Openweathermap gebruiken, i.p.v. handmatig de buitentemperatuur te moeten aanpassen.
Ik heb Openweathermap geïntegreerd in HA. Dat kun je zien in het eerste fig. Ook staat daar de door mij ingestelde buiten temperatuur.
Daarna heb, in /homeassistant/configuration.yaml, de data toegevoegd, om de buitentemperatuur van Openweathermap te kunnen gaan gebruiken. Ik heb alleen de topic aangepast. Bij mij is dat ithostatus/cmd.
Er worden geen foutmeldingen gegeven, maar de buitentemperatuur instelling van 21 graden verandert niet in 10,68 graden.
Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_ioOUaC6WBJc83NTO1ICR4Eh4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lJKn1S17kU22qfOuufuTk87o.png?f=fotoalbum_large

• RudolfR
@Sjepers
Kun je een trace laten zien van je automation?
En heb je die boolean ook aangemaakt en aangezet? Alleen dan werkt de automation. "input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur_van_openweathermap"

• Sjepers
RudolfR schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:22:
@Sjepers
Kun je een trace laten zien van je automation?
En heb je die boolean ook aangemaakt en aangezet? Alleen dan werkt de automation. "input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur_van_openweathermap"
Bedankt voor je hulp.
Ik heb maar beperkte kennis op dit gebied (ik ben al blij dat ik NRG heb kunnen koppelen aan HA en kan uitlezen) en heb geen idee hoe ik de trace moet laten zien van automation.
Wat ik zeker weet dat ik geen boolean heb gemaakt en heb aangezet.
Waar en hou moet ik dat doen?

• vliegnerd
Sjepers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor je hulp.
Ik heb maar beperkte kennis op dit gebied (ik ben al blij dat ik NRG heb kunnen koppelen aan HA en kan uitlezen) en heb geen idee hoe ik de trace moet laten zien van automation.
Wat ik zeker weet dat ik geen boolean heb gemaakt en heb aangezet.
Waar en hou moet ik dat doen?
Waarom wil je eigenlijk de buitentemperatuur een "echte" waarde geven?

De buitentemperatuur regelt het omschakelen tussen verwarmen/koelen en de maximale aanvoertemperatuur van het CV water.
Het omschakelen op basis van buitentemperatuur wil je helemaal niet, dat veroorzaakt "jojo" gedrag in voor- en najaar. Koelen in de middag en verwarmen in de nacht.
De maximale aanvoertemperatuur regelen heb je alleen nodig als je een matig tot slecht geisoleerde woning hebt. Bij de meeste nieuwe installaties van een WPU 5G is dit niet nodig.

Gezien bovenstaande is het niet raar dat er geen buitentemperatuur sensor is. Het levert geen enkel voordeel op.

Mijn advies: Alleen gebruiken in de winter als je een slecht geisoleerde woning hebt. (Dan nog is handmatig waarschijnlijk beter dan de "echte" temperatuur). En anders eventueel handmatig gebruiken om het omschakelen tussen koelen en verwarmen te beïnvloeden, al lukt dat niet in alle situaties, denk ik.

Ik heb zelf nu de buitentemperatuur op 7 graden staan. Mogelijk tot ergens in april/mei als het koelseizoen weer begint. Of als het volgende week warm is, dan gaat de buitentemperatuur weer even naar 20 graden, zodat er gekoeld wordt, en dan weer naar 7 graden als de herfst echt gaat beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 11-09-2024 10:41 ]

• Sjepers
vliegnerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:39:
[...]

Waarom wil je eigenlijk de buitentemperatuur een "echte" waarde geven?

De buitentemperatuur regelt het omschakelen tussen verwarmen/koelen en de maximale aanvoertemperatuur van het CV water.
Het omschakelen op basis van buitentemperatuur wil je helemaal niet, dat veroorzaakt "jojo" gedrag in voor- en najaar. Koelen in de middag en verwarmen in de nacht.
De maximale aanvoertemperatuur regelen heb je alleen nodig als je een matig tot slecht geisoleerde woning hebt. Bij de meeste nieuwe installaties van een WPU 5G is dit niet nodig.

Gezien bovenstaande is het niet raar dat er geen buitentemperatuur sensor is. Het levert geen enkel voordeel op.

Mijn advies: Alleen gebruiken in de winter als je een slecht geisoleerde woning hebt. (Dan nog is handmatig waarschijnlijk beter dan de "echte" temperatuur). En anders eventueel handmatig gebruiken om het omschakelen tussen koelen en verwarmen te beïnvloeden, al lukt dat niet in alle situaties, denk ik.

Ik heb zelf nu de buitentemperatuur op 7 graden staan. Mogelijk tot ergens in april/mei als het koelseizoen weer begint. Of als het volgende week warm is, dan gaat de buitentemperatuur weer even naar 20 graden, zodat er gekoeld wordt, en dan weer naar 7 graden als de herfst echt gaat beginnen.
We hebben een zeer goed geïsoleerde woning. In de winter zakt de temperatuur in de woonkamer maximaal 0,5 graden in 1 nacht. (zonder dat de WPU aan is geweest)

De temperatuur in de woonkamer staat overdag ingesteld op 21 graden en als we gaan slapen gaat hij naar 20,5 graden. Als we opstaan, gaat de thermostaat weer naar 21 graden. Daarna is het vrij vlug weer 21 graden in de woonkamer. Ik heb het energieverbruik van de WPU gemeten in deze situatie en continu op 21 graden. Het voordeligste is om de temperatuur in de nacht 0,5 graden lager te zetten. Overdag met de warmte die we zelf produceren en de apparatuur gaat de WPU nauwelijks aan. In de nacht wordt er geen extra warmte in de woonkamer gebracht en dan gaat de WPU 2 of 3 keer aan. (om de 3 uur, zoals in de setting 13 is ingesteld) Meet al 2 jaar continu de temperatuur in de woonkamer en de slaapkamers. Op slaapkamers, staat de verwarming uit en daar is het nog nooit kouder geweest dan 18,8 graden.
Maar het belangrijkste is, dat het voor mijn vrouw, te ingewikkeld is en dat het gewoon automatisch moet werken. Wij zijn allebei op leeftijd.

De offset koeling heb ik op 3K staan. Hierdoor is de kans op koelen en verwarmen achter elkaar vrijwel niet meer mogelijk. Het is in de winterperiode (als we op vakantie zijn gedurende 1 week) nog nooit kouder dan 19 graden geweest in de woonkamer.
Volgens Itho zorgt de buitenthermometer ervoor dat de CV watertemperatuur hoger wordt als het buiten kouder wordt. Bij een buitentemperatuur van -10 graden is dan het CV water 40 graden (setting 139) en bij 20 graden is het CV water 25 graden (setting 140). Zonder buitenthermometer, zou het CV water altijd ongeveer 25 graden zijn. En dat is niet aangenaam.
Dit laatste maakt het niet behaaglijk in huis.

• vliegnerd
Sjepers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:29:
[...]

We hebben een zeer goed geïsoleerde woning. In de winter zakt de temperatuur in de woonkamer maximaal 0,5 graden in 1 nacht. (zonder dat de WPU aan is geweest)
[...]
Volgens Itho zorgt de buitenthermometer ervoor dat de CV watertemperatuur hoger wordt als het buiten kouder wordt. Bij een buitentemperatuur van -10 graden is dan het CV water 40 graden (setting 139) en bij 20 graden is het CV water 25 graden (setting 140). Zonder buitenthermometer, zou het CV water altijd ongeveer 25 graden zijn. En dat is niet aangenaam.
Dit laatste maakt het niet behaaglijk in huis.
Dit klopt. Maar let op: De maximale CV temperatuur is 40 graden bij -10. Dit is niet hetzelfde als de aanvoer temperatuur is 40 graden.
  • Het is bijna nooit -10 graden buiten. Meestal zal de maximale CV temperatuur helemaal niet ver boven de 25 graden uitkomen
  • Een warmtepomp kan het water niet zomaar verwarmen tot 40 graden. De WPU kan het verschil tussen CV aanvoer en retour niet regelen, maar het verschil is een vaste waarde. Bijvoorbeeld 4 graden. Dit afhankelijk van de combinatie tussen warmtewisselaar en compressor. De maximale temperatuur zegt dus niet zoveel. Probeer maar eens de temp op -5 te zetten. De aanvoertemperatuur zal niet hoger worden, maar gewoon ongeveer 25 graden blijven. Pas als je extreem lang (uren) gaat stoken en de vloer ook echt 35 graden is, dan kan de aanvoer 40 graden worden. Maar dan moet je dus UREN stoken aan één stuk in de winter. Dat gebeurt in een goed geisoleerd huis nooit.
Helaas, warme voeten krijg je vrijwel nooit met een warmtepomp en vloerverwarming in een goed geisoleerd huis.

[ Voor 0% gewijzigd door vliegnerd op 11-09-2024 12:42 . Reden: 40 graden niet 45 ]

• GeeMoney
@Sjepers je probeert iets op te lossen wat feitelijk niet gaat. Ik zou je of aanraden je thermostaten aan te sturen zoals ik doe met alles wat daarbij komt kijken, of gewoon sloffen aantrekken en de thermostaten op 20,5 houden.

• Sjepers
vliegnerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:14:
[...]

Dit klopt. Maar let op: De maximale CV temperatuur is 40 graden bij -10. Dit is niet hetzelfde als de aanvoer temperatuur is 40 graden.
  • Het is bijna nooit -10 graden buiten. Meestal zal de maximale CV temperatuur helemaal niet ver boven de 25 graden uitkomen
  • Een warmtepomp kan het water niet zomaar verwarmen tot 40 graden. De WPU kan het verschil tussen CV aanvoer en retour niet regelen, maar het verschil is een vaste waarde. Bijvoorbeeld 4 graden. Dit afhankelijk van de combinatie tussen warmtewisselaar en compressor. De maximale temperatuur zegt dus niet zoveel. Probeer maar eens de temp op -5 te zetten. De aanvoertemperatuur zal niet hoger worden, maar gewoon ongeveer 25 graden blijven. Pas als je extreem lang (uren) gaat stoken en de vloer ook echt 40 graden is, dan kan de aanvoer 45 graden worden. Maar dan moet je dus UREN stoken aan één stuk in de winter. Dat gebeurt in een goed geisoleerd huis nooit.
Helaas, warme voeten krijg je vrijwel nooit met een warmtepomp en vloerverwarming in een goed geisoleerd huis.
Dat is correct, maar bij een langer periode van lagere temperatuur, warmt de vloer langzaam steeds verder op. De vloer is een accumulator, waar je warmte in opslaat en die dat ook langzaam weer afgeef. Ik heb het zelf nog niet kunnen meten. Het stookseizoen moet nog gaan beginnen.
In de periode dat ons gebouw is gebouwd, is er nog een appartementengebouw gebouwd. Omdat dit een "project" was, hebben de bewoners, door Itho-Daalderop, de beschikking gekregen over een buitentemperatuur voeler op afstand. Net zoals jullie hebben ontwikkeld. Bij hun voelde het behaaglijker in de koude periode van de afgelopen winter. (thermostaat in de woonkamer op 21 graden)
We willen dit ook gaan uittesten bij ons deze winterperiode. Mijn vrouw wil dat het voor haar zo gemakkelijk mogelijk is, als ik er niet meer ben. Hoort een beetje raar, maar dat is nu eenmaal zo.
Ik hoop, dat mij iemand kan helpen, om deze fictieve buitentemperatuur te laten werken.

• Sjepers
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:49:
@Sjepers je probeert iets op te lossen wat feitelijk niet gaat. Ik zou je of aanraden je thermostaten aan te sturen zoals ik doe met alles wat daarbij komt kijken, of gewoon sloffen aantrekken en de thermostaten op 20,5 houden.
Dat is voor mij nog een stap te ver. In dit form wordt deze mogelijkheid aangeboden in het eerste stuk.
Dit wordt ook aangeboden door Itho-Daalderop bij "projecten". Omdat ze alle nieuwe WPU al op afstand monitoren, zonder dat je als bewoner daar toestemming voor heb gegeven.
Bij ons hebben ze dat ook gedaan, maar wij zijn geen "project". Maar 14 appartementen.
Ik wil dit graag deze winter dit uitproberen.
Zoals ik al zij, het moet voor mijn vrouw eenvoudig zijn. Als ik er niet meer ben, moet het zelf kunnen overzien.

• vliegnerd
Sjepers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:51:
[...]

Dat is correct, maar bij een langer periode van lagere temperatuur, warmt de vloer langzaam steeds verder op. De vloer is een accumulator, waar je warmte in opslaat en die dat ook langzaam weer afgeef. Ik heb het zelf nog niet kunnen meten. Het stookseizoen moet nog gaan beginnen.
Eens. Maar in een goed geisoleerd huis, lijkt het mij niet prettig om de vloer tot -zeg- 30 graden te verwarmen, zodat je warme voeten krijgt (CV aanvoer 35 graden).
De ruimte wordt dan ook 30 graden...
In de matige geisoleerde huizen werkt dit prima: Dan voert de CV water aan van 35 graden, wordt de vloer 30 graden, terwijl de ruimte 20 graden blijft, omdat de warmte wegstroomt.

Maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen!
In de periode dat ons gebouw is gebouwd, is er nog een appartementengebouw gebouwd. Omdat dit een "project" was, hebben de bewoners, door Itho-Daalderop, de beschikking gekregen over een buitentemperatuur voeler op afstand. Net zoals jullie hebben ontwikkeld. Bij hun voelde het behaaglijker in de koude periode van de afgelopen winter. (thermostaat in de woonkamer op 21 graden)
Dit is een onverslaanbaar argument: Als het in de praktijk blijkt te werken, dan gewoon doen!
We willen dit ook gaan uittesten bij ons deze winterperiode. Mijn vrouw wil dat het voor haar zo gemakkelijk mogelijk is, als ik er niet meer ben. Hoort een beetje raar, maar dat is nu eenmaal zo.
Ik hoop, dat mij iemand kan helpen, om deze fictieve buitentemperatuur te laten werken.
Ik kan je niet meteen helpen met het instellen, omdat ik het zelf niet zo gebruik. Maar iemand kan vast helpen. Komt zeker goed!

• RudolfR
@Sjepers

Ik denk dat het hierin wel wordt uitgelegd, niet zelf gekeken, maar alle vertrouwen in SmarthomeJunkie.
In Home Assistant heet het 'Toggle', tegenwoordig.
YouTube: How To Use HELPERS In Home Assistant - TUTORIAL
Die input_boolean werkt alleen maar als schakelaar, zodat je het gedrag aan- en uit kunt zetten.
Je kunt de hele condition ook weglaten, je kunt nl. ook altijd de automation aan- en uitzetten.
Resultaat is hetzelfde.

• GeeMoney
Sjepers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:02:
[...]

Dat is voor mij nog een stap te ver. In dit form wordt deze mogelijkheid aangeboden in het eerste stuk.
Dit wordt ook aangeboden door Itho-Daalderop bij "projecten". Omdat ze alle nieuwe WPU al op afstand monitoren, zonder dat je als bewoner daar toestemming voor heb gegeven.
Bij ons hebben ze dat ook gedaan, maar wij zijn geen "project". Maar 14 appartementen.
Ik wil dit graag deze winter dit uitproberen.
Zoals ik al zij, het moet voor mijn vrouw eenvoudig zijn. Als ik er niet meer ben, moet het zelf kunnen overzien.
Je gaat je vloer niet behaaglijk warm krijgen zonder de ruimte temperatuur op te moeten schroeven. Behaaglijk begint bij 28 graden + in de vloer en die krijg je er alleen in als je stook behoefte behoorlijk hoog is en dat is het niet wegens de goede isolatie.
Ook bij dat andere blok is dat echt niet anders met een warmtepomp. Daar gaat die buitentemperatuur niet veel verschil in geven als je je ruimte temp niet mee omhoog zet. Dat is overigens exact dezelfde reden waarom ik ook dus in de winter op 21,5 stook. Dan voelt de vloer niet onbehaaglijk koud aan. Echt warm ook niet. Dan moet ik 22+ gaan stoken maar het blijft verre van mijn vorige gas gestookte vloerverwarming waar gewoon 38 graden doorheen ging.
Ik heb de fictieve buitentemp ook maar stuur daarom dus ook mijn thermostaten aan.
Als ik achter een pc zit zal ik mijn code wel even delen daarvoor.

Wat jij (als je het even doortrekt) gaat creëren is dat je een groot jojo effect wilt creëren maar daarvoor koelt het te langzaam af en warmt het te traag op. Vandaar dat je dit alleen kan bereiken door structureel hoger te stoken.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2024 14:40 ]

• Sjepers
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:33:
[...]

Je gaat je vloer niet behaaglijk warm krijgen zonder de ruimte temperatuur op te moeten schroeven. Behaaglijk begint bij 28 graden + in de vloer en die krijg je er alleen in als je stook behoefte behoorlijk hoog is en dat is het niet wegens de goede isolatie.
Ook bij dat andere blok is dat echt niet anders met een warmtepomp. Daar gaat die buitentemperatuur niet veel verschil in geven als je je ruimte temp niet mee omhoog zet. Dat is overigens exact dezelfde reden waarom ik ook dus in de winter op 21,5 stook. Dan voelt de vloer niet onbehaaglijk koud aan. Echt warm ook niet. Dan moet ik 22+ gaan stoken maar het blijft verre van mijn vorige gas gestookte vloerverwarming waar gewoon 38 graden doorheen ging.
Ik heb de fictieve buitentemp ook maar stuur daarom dus ook mijn thermostaten aan.
Als ik achter een pc zit zal ik mijn code wel even delen daarvoor.

Wat jij (als je het even doortrekt) gaat creëren is dat je een groot jojo effect wilt creëren maar daarvoor koelt het te langzaam af en warmt het te traag op. Vandaar dat je dit alleen kan bereiken door structureel hoger te stoken.
Bedankt voor deze informatie.
Ik ben benieuwd of ik je informatie kan werkend krijgen.

Uit de verschillende wetenschappelijk onderzoeken die ik heb gelezen, zou het ideaal zijn, voor ons, om een vloer temperatuur te hebben van ongeveer 28 graden en dat bij een water temperatuur van 30 tot 40 graden.
Daarbij speelt de WTW ook nog een belangrijke rol. Dit i.v.m. met de temperatuur instelling en de lucht circulatie. Waarbij de CO2 meting in de woonkamer en onze slaapkamer een belangrijke rol spelen. Dit laatst heb ik door meet en inregelen van de WTW op een voor ons acceptabel niveau kunnen krijgen.

Als voormalig wetenschappelijk onderzoeker, wil ik door te meten, er achter komen, wat het beste voor ons werkt. Dat is niet alleen de technisch de beste oplossing, maar het moet ook later werkbaar zijn voor mijn vrouw.

B.v.:
De baas van de service monteurs van Itho-Daalderop heeft bij ons de kleppen van de slaapkamers handmatig dicht gezet en de thermostaten op 18 graden gezet. (bij koelmodus, gaan ze automatisch naar 20 graden en als ze stand-by staan naar 21 graden) Hierdoor zouden deze kamers niet meer verwarmen of gaan koelen. Want dat was in ons geval ook niet nodig. Prima werkbare oplossing, want de slaapkamers worden niet kouder dan ongeveer 19 graden.
Totdat ik begin vorige week, voldoende data had verzameld in HA.
Wat blijkt nu:
De woonkamerthermostaat staat ingesteld op 19,5 graden met een offset voor koeling van 3K. De temperatuur in de kamer stijgt boven de 22,5 graden en de "koelperiode" start. De kleppen van alle slaapkamers en woonkamer blijven elektrisch open staan. ("koelperiode" slaapkamers werkt niet, kleppen staan mechanisch dicht) Wanneer de temperatuur in de woonkamer onder de 22,26 graden zakt, dan gaan de kleppen van de woonkamer dicht. Dus alle kleppen staan dicht. Dit punt van 22,26 graden heb ik nog niet kunnen verklaren, maar was elke dag precies gelijk.
Het gevolg hiervan is, dat de WPU het water in de bron rondpompt. (Temp to source (°C) en Temp from source (°C) zijn opeens gelijk). Dit blijft zo tot dat de WPU niet meer in "koelmodus" staat.
Wanneer de kamertemperatuur lager is dan: 22,5 - "differentie voor vrijkoelen" (min instelbaar op 0,5 gr, setting 155) = 22 graden, dan duurde het nog 12 uur (setting 229) voordat de WPU pas echt stopte met "vrijkoelen". En dat heeft hij vorig jaar en ook dit jaar gedaan. (van half april tem half september)
Per "koel" dag, gaat hierdoor ongeveer 40W * (12 + gemiddeld 3) uur= 0,6 kWh verloren aan energie. De WPU verbruikt per jaar 320 kWh voor koelen verwarmen en stand-by. Er is dus meer dan 10% van de door de WPU gebruikte energie verloren gegaan aan het onnodig rondpompen van het water in de bron.
Dus eerst meten en dan geloven. Daar wil ik deze winterperiode voor gaan gebruiken.

• GeeMoney
@Sjepers maar wat zijn nu je doelen? Wil je de laatste kWh besparen, wil je persé warme voeten of wil je het liefst zonder handmatige acties een constante temp op je slaapkamers en/of woonkamer.

En meet je ook daadwerkelijk je bron pomp activiteit ? Temp metingen zonder draaiende pompen zijn niet waardevol in ieder geval.
Dat hij stopt met koelen nadat hij onder de 22,26 komt dat lijkt mij te kloppen, je zit immers onder je gestelde drempelwaarde. Als je je thermostaat een graad lager zou zetten stopt hij pas op 21,26 verwacht ik.

Dat Itho monitoring heeft maakt in dit geval weinig uit. Data is het nieuwe goud natuurlijk. Zelf krijg je geen enkel inzicht in die pomp maar zij wel. Dankzij de add-on kunnen we nu zelf ook veel conclusies trekken en deels het gedrag beïnvloeden maar er zitten natuurlijk beperkingen aan, ook omdat een warmtepomp nu eenmaal op een bepaalde manier zijn werk doet in de hedendaagse goed geïsoleerde woningen.

Ik gebruik de buienradar "plugin" binnen HA en heb dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Warmtepomp - Buitentemperatuur
description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur
trigger:
    hours: /1
condition:
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
action:
    data:
      payload: "{     \"outside_temp\": {{ states('sensor.temperatuur') }} }"

[ Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2024 18:25 ]

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
Simpel vraagje (hoop ik). Maar het viel mij op dat ik eigenlijk de hele zomer mijn WPU5G op status cooling (status waarde 4 van de WPU) heeft gestaan of boiler verwarmen (waarde 3). Maar nooit op OFF (waarde 1).

De waarde OFF is namelijk wel iets dat ik (gelukkig :) ) in de winter zie, naast natuurlijk CV (waarde 2)

Is dit normaal gedrag, of dient de status ook op OFF gaan gedurende de zomer ?

Het is trouwens niet zo dat ik hem ook continue hoor pompen. Dus heel actief is die dan dus ook weer niet.
Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat hij af en toe naar OFF zal gaan, ook in de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
CremersDH schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:47:
Simpel vraagje (hoop ik). Maar het viel mij op dat ik eigenlijk de hele zomer mijn WPU5G op status cooling (status waarde 4 van de WPU) heeft gestaan of boiler verwarmen (waarde 3). Maar nooit op OFF (waarde 1).

De waarde OFF is namelijk wel iets dat ik (gelukkig :) ) in de winter zie, naast natuurlijk CV (waarde 2)

Is dit normaal gedrag, of dient de status ook op OFF gaan gedurende de zomer ?

Het is trouwens niet zo dat ik hem ook continue hoor pompen. Dus heel actief is die dan dus ook weer niet.
Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat hij af en toe naar OFF zal gaan, ook in de zomer
Nee, gaat bij mij ook nooit in OFF tijdens koelen. Misschien als je de thermostaten zo hoog zet dat er geen koelvraag meer is, maar dat zie ik hier nooit.

Ook als het huis/vloer koud is dan blijft de WPU bij mij proberen om te koelen en blijft de status op “cooling”.

Normaal gedrag dus.

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 11-09-2024 20:04 ]

• Sjepers
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:19:
@Sjepers maar wat zijn nu je doelen? Wil je de laatste kWh besparen, wil je persé warme voeten of wil je het liefst zonder handmatige acties een constante temp op je slaapkamers en/of woonkamer.

En meet je ook daadwerkelijk je bron pomp activiteit ? Temp metingen zonder draaiende pompen zijn niet waardevol in ieder geval.
Dat hij stopt met koelen nadat hij onder de 22,26 komt dat lijkt mij te kloppen, je zit immers onder je gestelde drempelwaarde. Als je je thermostaat een graad lager zou zetten stopt hij pas op 21,26 verwacht ik.

Dat Itho monitoring heeft maakt in dit geval weinig uit. Data is het nieuwe goud natuurlijk. Zelf krijg je geen enkel inzicht in die pomp maar zij wel. Dankzij de add-on kunnen we nu zelf ook veel conclusies trekken en deels het gedrag beïnvloeden maar er zitten natuurlijk beperkingen aan, ook omdat een warmtepomp nu eenmaal op een bepaalde manier zijn werk doet in de hedendaagse goed geïsoleerde woningen.

Ik gebruik de buienradar "plugin" binnen HA en heb dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Warmtepomp - Buitentemperatuur
description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur
trigger:
    hours: /1
condition:
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
action:
    data:
      payload: "{     \"outside_temp\": {{ states('sensor.temperatuur') }} }"
Mijn doel is om inzicht te krijgen in de werking van de WPU en wel met de huidige instellingen van de WPU. Deze instellingen zijn bedacht achter een bureau, zonder te kijken naar de situatie ter plekke. Een appartement op het zuiden reageert anders dan een appartement op het noorden. Bij een deel van de appartementen schijnt de ochtend zon op de thermostaat en bij een ander deel, de namiddag zon. Alle appartementen zijn met dezelfde settings afgeleverd. (als technische commissie hebben we van alle appartementen de settings ontvangen van Itho-daalderop).
Ik kan nu alle punten die ik in het verleden al heb geconstateerd, nu voorzien van gemeten data.

Ik heb vrijwel alle metingen in "Itho status" meetbaar gemaakt in HA. Zelfs de laatst gemeten bron-aanvoertemperatuur (setting 113) is niet betrouwbaar.
De WPU stopt niet met koelen bij 22,26, maar blijft dan door koelen op de slaapkamer. Zolang de kamer temperatuur lager is dan 22 en dan duurt het nog 12 uur dat de slaapkamers blijven koelen.
De 22,26 moet er voor zorgen dat er geen jojo effect ontstaat. Dat de woonkamer toch weer iets warmer wordt (meer dan 22,5) en dan de kleppen van de woonkamer weer moeten worden open gezet.

Je hebt volkomen gelijk met Itho. Zij bepalen voor ons, maar het is onze warmtepomp. Wij moeten weten hoe deze werkt en daar willen ze niet aan meewerken.

Ik heb jou plugin geïnstalleerd. Zelfde probleem.
Volgens RudolfR:
In Home Assistant heet het 'Toggle', tegenwoordig.

YouTube: How To Use HELPERS In Home Assistant - TUTORIAL
Die input_boolean werkt alleen maar als schakelaar, zodat je het gedrag aan- en uit kunt zetten.
Je kunt de hele condition ook weglaten, je kunt nl. ook altijd de automation aan- en uitzetten.
Resultaat is hetzelfde.

Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanvliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Sjepers

Het gaat te ver om hier een introductie Home Assistant te posten. Dat lijkt me off-topic.

Jouw vraag gaat over een automation, en met name een automation condition:
https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/

In dit geval is de condition een input_boolean / toggle:
https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/
Deze video gaat daar meer op in dan SmartHomeJunkie; YouTube: Home Assistant 101: Input Booleans and Timers

Ik zou evt. vragen die je hebt over specifiek de werking van Home Assistant in het daarvoor bestemde topic stellen.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sinds gisteren is hier de WPU weer aan het warmen geslagen. Vooorbij is het zomerseizoen :'( . Wel raar dat hij zo wisselt tussen warmen en koelen gisteren. Alle slaapkamerthermostaten staan op 20, woonkamer op 20,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmibvNbSN4Esk1LFLqtHu2690tE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rPCyXlrMKjCyP0esW6xLMqAV.png?f=user_large

Sys Specs

• Onl1ne1373
Dat is zo niet helemaal te zien, maar je kan het jezelf makkelijker maken door het niet in de configuration.yaml te maken, maar gewoon een automatisering aan te maken via de gui. Als je dan "Bewerken als yaml" kiest en deze code erin plakt. Terug naar "Bewerken invisuele editor". Dan zie je waarschijnlijk dat je entiteiten niet kloppen qua naam. Heb je een input boolean helper aangemaakt?

• TiMMieJ

TiMMieJ

Ik heb het ook al in het Itho print topic gevraagd maar is er al iemand redelijk bekend met alle opties van de autotemp unit met de NRG watch print? Ik heb al e.e.a. in HA gezet maar mis wel wat achtergrond nog van de waardes zoals bijvoorbeeld autotemp mode. Wat betekenen deze waardes bijvoorbeeld. Ook interessant kan zijn om de kleppen aan een zone te kunnen koppelen. Zijn hier nog tips voor? Bijvoorbeeld zet alles op x t.o.v. de temp in de kamer dan moet alles uit staan en dan per kamer iets open zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Danfoss

Is dat niet precies het gedrag dat vliegnerd probeert tegen te gaan? Door in deze periode een nep-buiten temperatuur te sturen om dat geklapper tussen warmen/koelen op 1-dag tegen te gaan.
Zie de startpost.

• vliegnerd
Danfoss schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:09:
Sinds gisteren is hier de WPU weer aan het warmen geslagen. Vooorbij is het zomerseizoen :'( . Wel raar dat hij zo wisselt tussen warmen en koelen gisteren. Alle slaapkamerthermostaten staan op 20, woonkamer op 20,5.

[Afbeelding]
Ondanks dat het energiegebruik niet heel hoog is, is dit soort jojo gedrag voor mij een doorn in het oog.

Ik blokkeer in dit geval koelen door de buitentemperatuur op 7 graden te zetten.
De WPU staat dus de hele dag in "heating" en "off".
Maar daarbij hoort dan wel een warmtevraag van 0 omdat mijn hele huis 21-22 graden is en alle thermostaten op 19 graden staan tijdens verwarmen.

Jij hebt echt warmtevraag... Als je dat voor comfort wil, prima natuurlijk. Maar ikzelf probeer tot in ieder geval na 1 oktober te wachten met CV bedrijf. Mijn record is 19 november (2022). Vorig jaar ging de CV aan ergens in oktober. Maar ik heb wel een tussenwoning in zuid-holland. Een vrijstaande woning in het oosten heeft veeeeeeel meer warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanfan
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-05 09:32
Ik ben het jojo effect eerst te lijf gegaan met instelling 82, Force cooling or heating mode, in de autotemp en de thermostaten 'tegengesteld' te zetten. Helaas hebben ze een update van de software gedaan (hw 52, fw 13) en werkt instelling 82 niet meer. Ik gebruik nu op de WPU nr 80, Blocked time between cooling and heating (hour), en in de Autotemp 229, Blocking time cooling to heating. Die staan op 96 uur. Ik zit met de thermostaten op 23 graden constant in koeling mode zonder echt te koelen. Alleen zorgen dat ik een keer ga koelen aan het eind van de vier dagen. Alle kleppen staan open en af en toe draait de pomp. De WPU staat dus gewoon altijd uit met verbruik van 5 Watt.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

@RudolfR maar ik heb juist een echte buitensensor en die wil ik natuurlijk dan ook gebruiken..

@vliegnerd Voor mij is het warmen eigenlijk ook wel heel vroeg hoor. In ons vorige huis met gas CV zou de CV nu ook nog niet aanstaan, maar ik denk dat het nu ook komt omdat de slaapkamers afkoelen omdat daar overdag de ramen opengaan om wat frisse lucht te krijgen. Ik probeer de vrouw te instrueren dat door de isolatie en wtw eigenlijk de ramen niet altijd open hoeven maar dat lukt nog niet echt. Misschien moet ik de slaapkamer thermostaten maar eens wat lager zetten.

Sys Specs

• Sjepers
RudolfR schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:15:
@Sjepers

Het gaat te ver om hier een introductie Home Assistant te posten. Dat lijkt me off-topic.

Jouw vraag gaat over een automation, en met name een automation condition:
https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/

In dit geval is de condition een input_boolean / toggle:
https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/
Deze video gaat daar meer op in dan SmartHomeJunkie; YouTube: Home Assistant 101: Input Booleans and Timers

Ik zou evt. vragen die je hebt over specifiek de werking van Home Assistant in het daarvoor bestemde topic stellen.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Bedankt voor deze informatie en ik zal mij gaan inlezen op dat ander forum.
Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste