Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 21 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27
markjanssen schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]

Hier stond de WPU op cooling van 20:00 tot 02:00 ... De piek van 02:00 tot 02:30 is de boiler, de piek van 22:00 tot 23:00 zal de (edit) Airco(/edit) ofzo zijn geweest, maar je ziet ook duidelijk een flinke bult van 20:00 tot 02:00 wat dus de koeling was.
Hoe meet je dat verbruik ? Aangezien de WPU-4G geen meters heeft by default en mijn WPU-4G zit op een krachtgroep en is dus lastig exact uit te lezen zonder specifieke kWh meter ertussen te proppen.
Als ik mijn HomeWizzard echter even volg en nagenoeg alle andere apparaten uit heb staan op stand-by verbruik na dan gebruikt mijn WPU-4G 8kW pomp om te koelen ongeveer 280Watt . Verwarmen zit hij wel op 1800Watt . Ik wil nog met het bijsturen van de CV pomp aan de gang zoals @vliegnerd ook doet maar we hebben nog geen lange koel periodes gehad en ik heb de automations nog niet voor elkaar binnen HA.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 10-07-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is ook direct uit de P1 poort... dus ja, het hele huis, maar ik heb een goed inzicht in wat de rest van het huis gebruikt, aangezien de meeste andere devices via een tasmota plug zijn aangesloten. Hoe dan ook blijft 't een flinke bult stroom om wat koud water rond te pompen, waarbij ik niet echt 't gevoel heb dat 't veel koelt. Dus zolang 't buiten fris is, gaat meestal gewoon de WPU uit, en een raam open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
wouter.N schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:07:
Ze hebben speciale ombouw sets voor DC pompen, niet goedkoop maar het kan zeker wel.
Tja... 't liefst zou ik van het hele ding af zijn, en nog 2 airco's bijplaatsen. Maar alleen als me dat die 65,- vastrecht per maand op het (individuele) warmtenet scheelt per maand ;)

Want dat is gewoon ~800.- per jaar... voordat ik dat verstookt heb met de airco's (zeker met dynamische stroomprijzen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-04 20:22
vliegnerd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:38:
12 kWh per dag voor koelen?? 500 W !?!? Dat kan bijna niet. Dwz ik hoop dat het niet klopt, dat is een boel energie.

Ik (4,5 kW model) koel met de CV pomp op 80% met 65 W gemeten aan stekker en op 50% met 25 W. En niet continu. 12 kWh per MAAND.
Ik heb een WPU 5 G 65i en als ik hem zijn gang laat gaan dan gaat hij ook over de 200 Watt.
Nu met cv pomp op 40% staat hij te te koelen met 27W en een cop van rond de 70. Koelvermogen rond de 2000 Watt.

Als ik hem vol laat gaan gaat het koelvermogen naar 2800W met een cop van minder dan 15. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29
markjanssen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Tja... 't liefst zou ik van het hele ding af zijn, en nog 2 airco's bijplaatsen. Maar alleen als me dat die 65,- vastrecht per maand op het (individuele) warmtenet scheelt per maand ;)
Heb je een warmtenet / collectieve bron waar de WPU op aangesloten is? Of iets anders? (Gewoon uit nieuwsgierigheid)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Nee, we hebben hier een groot complex, de woningen in de flat hebben een gezamelijke warmtenet, maar er zitten rijtjeswoningen tegenaan gebouwd, (waar ik woon) en die hebben allemaal hun eigen individuele warmtenetje/grondwarmteput.

Dit put hoort dus 100% bij de woning, en alle warmte die je er uit haalt (of kou die je erin stopt) is dus 100% eigen opwek... Ik betaal dus 0ct voor afgenomen warmte of kou (behalve dat ik dat moet verwarmen met mijn eigen electra), maar betaal wel vastrecht voor de capaciteit van de put.

Momenteel is dat ~60,-/maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHJkh_qmR8uAGs9EJpVS3PcJkxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPq2TtOtDh4Yrab3ADOqgBfF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Bizar dat je vastrecht moet betalen voor een eigen bron.

Fantastisch verdienmodel voor de ontvangende partij natuurlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickybit451
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 13:01
Ik ben bezig om binnen Zabbix 7.0 (open source monitoring tool) een template te maken waarin de ITHO warmtepomp aan de hand van de gegevens van nrg.itho (die het weer naar mqtt pusht) mooie grafiekjes te maken.
Uiteraard ook alarmering hierbij!

Vooralsnog neem ik de temperatuurwaardes op, ik moet nog even kijken welke waarde nuttig is om daadwerkelijk de "fouten" van de warmtepomp op te pakken en aan de hand daarvan te alarmeren.

Er komt op dit moment alvast een alarmering wanneer de boiler sensoren (zowel boven als onderin) aangeven dat het water onder de 20 graden komt. Normaal gesproken moet dit al automatisch opgepakt worden door de warmtepomp, maar zo niet krijg ik een alarm en zal ik zelf niet onder een koude douche staan :-).

De items die ik nu opneem zijn deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_MJoF9ayROv0xp7sMODw6v1jrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bd9eLJlqYE7FY5LI5FwXgPHp.png?f=fotoalbum_large

Deze grafiekjes worden nu automatisch door Zabbix gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTFjUh3OPfW8wPXKpJctCketML4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xT8ZdRncOy7wz1pxnhWB6OHG.png?f=fotoalbum_large

Wanneer het template af is, zal ik de link hiervoor ook in dit forum posten.
Het is voornamelijk een vingeroefening voor Zabbix voor mij en "omdat het kan" ;)

Open source is the best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
markjanssen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:27:
Dit is ook direct uit de P1 poort... dus ja, het hele huis, maar ik heb een goed inzicht in wat de rest van het huis gebruikt, aangezien de meeste andere devices via een tasmota plug zijn aangesloten. Hoe dan ook blijft 't een flinke bult stroom om wat koud water rond te pompen, waarbij ik niet echt 't gevoel heb dat 't veel koelt. Dus zolang 't buiten fris is, gaat meestal gewoon de WPU uit, en een raam open ;)
Ik meet mijn WPU-55i 4G individueel met een eigen kWh meter op zijn eigen groep. Via YouLess komt de data binnen bij Enelogic. Als de pomp hier koelt dan schommelt het verbruik tussen de 0,12 kW en 0,16 kW.

Dat is dus fors minder dan de waarden die hierboven genoemd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOAKRXFU8QathldDJrsJyIzEPwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwYdDZxJHTGrT9tWuwn1zH1e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
spacewagon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:57:
[...]
Ik meet mijn WPU-55i 4G individueel met een eigen kWh meter op zijn eigen groep. Via YouLess komt de data binnen bij Enelogic. Als de pomp hier koelt dan schommelt het verbruik tussen de 0,12 kW en 0,16 kW.
Dat is dus fors minder dan de waarden die hierboven genoemd worden.
Die van mij zit op 3-fases, meet je ook alle 3 de fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
markjanssen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Die van mij zit op 3-fases, meet je ook alle 3 de fases?
Jazeker. Het is het totale stroomverbruik over alle drie de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zat te kijken bij m’n WPU 5G Itho settings en daar hebben alle parameters een huidige, min, max waarde behalve “ Free cooling blocking time (min.)”. Deze heeft als huidige waarde null en min en max zijn leeg.

M’n WPU staat al 3 dagen op cooling terwijl gevraagde temp hoger is dan huidige dus vroeg me of het hier iets mee te maken heeft, ben dus benieuwd wat anderen als waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 11:36
smesjz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:38:
Ik zat te kijken bij m’n WPU 5G Itho settings en daar hebben alle parameters een huidige, min, max waarde behalve “ Free cooling blocking time (min.)”. Deze heeft als huidige waarde null en min en max zijn leeg.

M’n WPU staat al 3 dagen op cooling terwijl gevraagde temp hoger is dan huidige dus vroeg me of het hier iets mee te maken heeft, ben dus benieuwd wat anderen als waarde hebben.
Kan je jouw settings delen? Ik ben ook benieuwd of het overeenkomt met settings van mijn WPU.

Wanneer cooling start wordt gewenste temperatuur op 1 graad hoger ingesteld. Dat zie ik ook. Ingesteld is 22 graden. temp is 21,5 maar er wordt continu gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-04 10:40
markjanssen schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:12:
Ik heb hier de boel aangepast dat er tussen koelen en verwarmen minstens 5 graden moet zitten voor 't start, en minstens 5 dagen (indien de temperatuur niet aangepast is).

Hierdoor blijft het systeem basically uit... en als ik nu wil koelen of verwarmen, zet ik de thermostaat maar even 10 seconden op 15 of 30... en dan terug op wat ik wil.

Scheelt me 12kwh/dag aan nutteloos koelen als 't later op de dag/nacht toch wel weer koelt van nature.
Ik heb direct na oplevering van ons appartement, kWh meter geplaatst bij de WPU en zonnepanelen. Deze worden continu uitgelezen met een app.
We hebben een WPU 5,5kW. Het opgenomen vermogen van de WPU heeft twee verbruiksstanden bij het koelen en die zijn, ± 40W of ± 60W. Voor verwarmen ±1000W. De kWh tellers van de WPU zelf zijn mij te onnauwkeurig. Het werkelijke verbruik van de WPU is in ons geval ± 10% lager dan de tellers (kWh) van de WPU zelf.
We hadden erg veel last van directe zon instraling op onze Spider thermostaat. Hierdoor erg veel last van "koelen" en verwarmen in een periode van 24 uur.
Door de instellingen van de WPU aan te passen volgens het advies van de heer Viegnerd, komt dit nu niet meer voor.
Zo wie zo, is de benaming "koelen" (volgens Itho max 5 graden) verkeerd gekozen. Bij ons is de WPU ingesteld op een watertemperatuur van 20 graden tijdens het koelen. Dan is het logisch dat wanneer de WPU bij een ruimtetemperatuur van 23 graden gaat "koelen" met water van 20 graden (ook gemeten tijdens de "koel" periode zelf), de ruimtetemperatuur hierdoor nauwelijks zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:42
Sjepers schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:07:
[...]

We hadden erg veel last van directe zon instraling op onze Spider thermostaat. Hierdoor erg veel last van "koelen" en verwarmen in een periode van 24 uur.
Door de instellingen van de WPU aan te passen volgens het advies van de heer Viegnerd, komt dit nu niet meer voor.
Welke instellingen zijn aangepast en van en naar welke waarde?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:01
Sjepers schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Zo wie zo, is de benaming "koelen" (volgens Itho max 5 graden) verkeerd gekozen. Bij ons is de WPU ingesteld op een watertemperatuur van 20 graden tijdens het koelen. Dan is het logisch dat wanneer de WPU bij een ruimtetemperatuur van 23 graden gaat "koelen" met water van 20 graden (ook gemeten tijdens de "koel" periode zelf), de ruimtetemperatuur hierdoor nauwelijks zal veranderen.
Wat bedoel je met dat je WPU is ingesteld op een watertemperatuur van 20 graden tijdens het koelen?

Is dat "223 External cooling setpoint CH supply (°C)"?
Die staat bij mij op 18 graden.

En verder moet ik zeggen dat ik eigenlijk zeer tevreden ben met de koelcapaciteit van onze WPU5G. Het maakt je huis niet zo koel als een airco, maar ook tijdens buitentemperaturen van 35+ heb ik onze binnentemperaturen niet ver op zien lopen. En dat terwijl we geen zonwering op zuidkant hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Mogelijk moet @Sjepers setting 202 "Offset cooling setpoint (K)" aanpassen. Zie startpost laatste item.

Dit is eigenlijk de dauwpunt beveiliging: de aanvoertemperatuur tijdens koelen is maximaal 3 of 4 graden onder de ruimtetemperatuur (setting 202). Door deze op bijvoorbeeld 5 graden te zetten blijft de aanvoertemp langer 18 graden. Met als risico condens op de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:01
Die heb ik inderdaad ook zonder problemen op 5 staan, nooit ook maar een beetje condens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
feelthepower schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:57:
Die heb ik inderdaad ook zonder problemen op 5 staan, nooit ook maar een beetje condens kunnen vinden.
Hangt natuurlijk van je luchtvochtigheid in je huis af. Als je een WTW hebt is de kans kleiner omdat over het algemeen de luchtvochtigheid lager dan is. (tenzij je zo'n enthalpiewisselaar hebt..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
_Richie_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Hangt natuurlijk van je luchtvochtigheid in je huis af. Als je een WTW hebt is de kans kleiner omdat over het algemeen de luchtvochtigheid lager dan is. (tenzij je zo'n enthalpiewisselaar hebt..)
Bij buren heb ik wel gezien dat er condens onder het inductiefornuis met afzuiging naar beneden ontstond. Daar wordt de warme vochtige kooklucht recht naar beneden op de gekoelde vloer geblazen… soort van geforceerde condens.

Maar verder nog geen condens gezien.

Nadeel van de Itho “condensbeveiliging” is dat de WPU gaat zitten wachten tot je huis opwarmt: Als het 23 graden binnen is wordt de aanvoer temperatuur 19 of 20 graden terwijl je het dan JUIST op 18 wil hebben.

Zeker als de ruimte eigenlijk 22 graden is maar de spider een beetje in de zon hangt: Dan gaat de koeling helemaal onterecht minder werken juist in de zon.

Enfin: het blijft een gok natuurlijk en je kunt die setting 202 alleen aanpassen als je de boel actief blijft monitoren.

Tijd voor een HA condensbeveiliging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Bij buren heb ik wel gezien dat er condens onder het inductiefornuis met afzuiging naar beneden ontstond. Daar wordt de warme vochtige kooklucht recht naar beneden op de gekoelde vloer geblazen… soort van geforceerde condens.

Maar verder nog geen condens gezien.

Nadeel van de Itho “condensbeveiliging” is dat de WPU gaat zitten wachten tot je huis opwarmt: Als het 23 graden binnen is wordt de aanvoer temperatuur 19 of 20 graden terwijl je het dan JUIST op 18 wil hebben.

Zeker als de ruimte eigenlijk 22 graden is maar de spider een beetje in de zon hangt: Dan gaat de koeling helemaal onterecht minder werken juist in de zon.

Enfin: het blijft een gok natuurlijk en je kunt die setting 202 alleen aanpassen als je de boel actief blijft monitoren.

Tijd voor een HA condensbeveiliging?
Oh ja, een kookafzuiging wordt vaak in nieuwe huizen alleen nog met recirculatie (door een filter) opgeverd, je haalt hiermee niet het vocht uit de kooklucht. Dus logisch (is bijna 100% vochtigheidsgraad). Ben ik blij dat het bij mij in de kruipruimte wordt uitgeblazen....(ook niet ideaal maar toch).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 08:51
Wilde de bijdragers in dit topic bedanken.

Ik had sturing van de warmptepomp nog op de todo staan, dit was wel even een fijne kickstart. Ik heb een WPU 5G met boiler vat zonder element, firmware 34. WTW is niet van itho maar van brink. Met twee kinderen en een bad was eco stand nooit een success voor ons en draaide hij gewoon op comfort. Mijn bron functioneerd erg goed en het gehele systeem is erg zuinig. Altijd erg tevreden over geweest.

Nu heb ik een mooi energiecontract en is sturing eigenlijk niet nodig, maar voor de hobby leuk om te optimaliseren. De eerste ingeving was eco stand weer aan op 1600 en via tarief zowel op gunstige momenten verwarmen als bijvullen. Dat laatste lukt enkel via tarief niet want als de boiler eenmaal aanslaat blijft deze doorgaan tot de setpoint.

Nu ben ik terug naar comfort en heb ik de setpoint daarvan op de laagste staan 45 graden met een delta van 10. Dit ziet er top uit. De boiler gaat naar comfort setpoint wanneer de setpoint - delta bereikt wordt. Nu kan ik via de tarief switch de boiler naar 58.5 brengen op gunstige (zon) momenten. Win win. Beetje de vraag wat meest effectief is, tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 02-05 09:43
Na wat rondstruinen in dit topic ben ik een klein beetje de weg kwijt geraakt, dus wellicht dat iemand me weer op pad kan helpen. Misschien @lvanjaarsveld wel want in de post hierboven zie ik al een soortgelijke situatie.

Wij hebben een WPU-45l die naast de vloerverwarming ook ons boilervat voor bad & douche op temperatuur houdt. We hebben in de woonkamer een MFT thermostaat, daarnaast in iedere slaapkamer een losse thermostaat waarmee je nog -2 .. +2 kunt doen, dat regelt dan een klep voor die lus. Het zal vergelijkbaar zijn met die auto spider waar ik over lees, hoewel onze setup er anders uitziet dan de plaatjes daarvan (grote witte regelknoppen). Qua stroom hebben we een dynamisch energie contract van Eneco, we hebben 20 zonnepanelen liggen en ik overweeg de aanschaf van een thuisbatterij. Dat laatste is voor nu niet zo boeiend maar kan later wellicht het moment bepalen waarop afname van stroom het meest efficient is.

Ik heb 't printje van Arjen aangesloten en kan de waardes uitlezen en terugzien in Homey. Ik wil eigenlijk voornamelijk kijken wat er nog te optimaliseren valt aan het geheel. Een paar dingen die ik zou willen proberen:
  • Boilervat verwarmen wanneer het energietarief laag is en/of er veel stroom surplus van de zonnepanelen is
  • Zelfde voor de vloerverwarming, met de kanttekening dat het niet teveel ten koste moet gaan van het comfort
  • Betere temperatuursturing, want de waardes die onze buitensensor geeft wanneer de zon er op staat slaan kant nog wal (veel te hoog)
Wat kan ik sturen aan parameters om e.e.a. te optimaliseren? Ik weet dat het antwoord op die vragen ws wel terug te vinden is in dit topic, maar zie door de bomen het bos even niet meer. Zodra het me gelukt is wijd ik er wel een blog post aan voor wie met hetzelfde zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
@jsiegmund Eigenlijk kan je alles wat je wilt, maar in er zijn beperkingen. Ook weet ik 123 niet of je WPU functionaliteiten hetzelfde zijn. Maar hierbij een resume van de mogelijkheden en onmogelijkheden zoals ik ze nu zie. Je kan verigens vrij makkelijk zoeken in "in dit topic", zo kan je eenvoudig bevindingen en voorbeelden halen uit dit topic.

Vloerverwarming
Hier kan je verwarmen en koelen, beide kan je "blokkeren" zodat dit process stopt bij dure stroom. Dit kan via mqtt commano's of via de webapi wanneer je de deze registers ook heb vrijgegeven. Hier kan je voor terrecht in post #1.
CV pomp snelheid aanpassen naar 60% loont ook, zeker als de vraag laag is. Je levert iets totale koel en verwarm performance in tot een lager verbruik en betere cop. Je zou kunnen automatiseren dat bij koud en warm weer je de pomp op 90% of 100% inregelt. Ben ik zelf nog van plan. Dit kan via de webapi.

Betere temperatuursturing
Je kan een eigenwaarde overschrijven welke wel klopt, een eigen sensor of gewoon uit een weerbericht. Deze kan je ook terug vinden in de start topic. Zelf geen ervaring mee, ik heb geen buiten sensor.

Boiler
Deze is wat lastiger. Ik heb je MFT thermostaat niet gezien in dit topic. Dit zal ongetwijfelt niet veel anders zijn dan de spiders en hun functionaliteiten. Als je een boiler modus kan kiezen zal dit de basis zijn. Daarna kan je manipuleren, de makkelijkste is de tarief laag switch. Wanneer deze aan staat kiest de wpu firmware er voor om te kijken waar hij zich nuttig kan maken, bijvoorbeeld het vat naar setpoint te brengen. Weet dat wanneer boiler verwarmen start dit process afgemaakt zal worden. Ik kwam er overigens achter dat onze spider thermostaten ook zelfstandig opereren los van de automatisering op de wpu. Zo heeft de spider op comfort modus ook een dagelijkse verwarm stand (zoals eco plus een temp setpoint). Dat zal je voor je thermostaat even moeten uitzoeken. Als je een e-element hebt kan je deze ook activeren.

Ik red het niet met de eco stand door dagelijks de boiler te verwarmen en draai comfort. Daarbij leek het mij nuttig om niet altijd de comfort boiler temp hoog te houden (was breng naar 55c als de temp 45 is), zo heb ik de setpoint naar 45 gebracht met een 10 delta. Dat met het idee dat ik dan zelf dagelijks een moment trigger van laag tarief zodat de boiler naar 58.5 gaat. Lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:57
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tijdens de paar warme dagen laatste keer weer de wpu het bijzonder koel te houden zonder dat we iets van zonwering hebben (beneden 21, boven wordt het max 22.5).

Het enige nadeel is dat, logischerwijs, de luchtvochtigheid flink omhoog gaat (75%). Heeft iemand ervaring met iets van luchtontvochtigers of is de temperatuur hoger instellen echt de enige manier om dit tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
@SlayaStone Weet je zeker dat dit de relatie is? Waarschijnlijk gaat je luchtvochtigheid omhoog doordat er momenteel hoge vochtdruk buiten is en je wtw dit opmengt. Kracht van een vloerverwarming koeling is juist dit voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:57
lvanjaarsveld schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:35:
@SlayaStone Weet je zeker dat dit de relatie is? Waarschijnlijk gaat je luchtvochtigheid omhoog doordat er momenteel hoge vochtdruk buiten is en je wtw dit opmengt. Kracht van een vloerverwarming koeling is juist dit voorkomen.
Wat ik er van had begrepen omdat je warme lucht het huis binnenhaalt (wel via de WTW inderdaad) en dit vervolgens weer flink afkoelt omdat het binnen 'maar' 21 graden is waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt. (Terwijl bv een airco ook het huis afkoelt, maar droge lucht toevoert waardoor je daar minder last van hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
SlayaStone schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:28:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tijdens de paar warme dagen laatste keer weer de wpu het bijzonder koel te houden zonder dat we iets van zonwering hebben (beneden 21, boven wordt het max 22.5).

Het enige nadeel is dat, logischerwijs, de luchtvochtigheid flink omhoog gaat (75%). Heeft iemand ervaring met iets van luchtontvochtigers of is de temperatuur hoger instellen echt de enige manier om dit tegen te gaan?
De luchtvochtigheid is op dit moment buiten ook 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
SlayaStone schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Wat ik er van had begrepen omdat je warme lucht het huis binnenhaalt (wel via de WTW inderdaad) en dit vervolgens weer flink afkoelt omdat het binnen 'maar' 21 graden is waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt. (Terwijl bv een airco ook het huis afkoelt, maar droge lucht toevoert waardoor je daar minder last van hebt).
Mijn ervaring is juist dat de luchtvochtigheid door onze WTW (van Brink) binnen een stuk lager is dan buiten. Dat merk je aan dingen die snel uitdrogen, zoals de grond in plantenpotjes en fruit wat wat langer blijft liggen. In de winter is het nog erger, dan merk ik het ook aan m'n huid. Voor onze WTW kun je dan ook een bevochtigingsunit kopen die de lucht in huis weer vochtiger maakt, heb nog wel eens overwogen om dat te doen.

Volgens mij komt dat (mede) doordat de warme lucht op de koudere warmtewisselaar condenseert en dus water verliest, vandaar dat de unit ook op een afvoer aangesloten is.

Afgelopen dagen is het overigens ook binnen wel merkbaar vochtiger, logisch aangezien de lucht buiten relatief ook vochtiger is dan normaal. Vooral in het weekend was het hier (Brabant) merkbaar benauwd buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Thanks voor de uitgebreide reactie! Ik heb even in de settings zitten neuzen, de volgende lijken me relevant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRJm5HTsLwN_4tTbCp61eWsS5mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bR7Cht6nbk6oWdV07vDtouGE.png?f=fotoalbum_large

Waar overigens een typo in lijkt te zitten; settings 110 en 111 hebben dezelfde naam (110 zal wel heat pump moeten zijn gok ik).

En voor de tariff optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqiqlEIef8vB8k9pZa61v9aHBL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAzSYFnOrYJHGM9h7A7z4BxS.png?f=fotoalbum_large

Op de status pagina zie ik de optie Tariff op 0 staan, maar die zie ik bij Itho settings dan weer niet terug als losse optie :?

Het zou wel handig zijn als er een GitHub repo oid was waar je wat settings templates kunt vinden voor verschillende optimalisaties. Zelfde trouwens voor het MQTT template in Domoticz.

Zijn er overigens ervaringen met hoe onderhoudspartijen er op reageren wanneer je deze settings zelf gaat manipuleren? Ik heb hier Kemkens op contract staan voor de warmtepomp, gaan die moeilijk doen zodra ze door hebben dat er non-default settings ingeregeld zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door jsiegmund op 23-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Ook erg vochtig binnen. Vloer zat tegen het nat aan, zal ook met de regenbuien te maken hebben gehad en dus luchtvochtigheid buiten. Normaal eerder te droog binnen dan te vochtig, zie ook andere reacties.
Probleem bij temp verhogen (boven kamertemp) is dat ik de cv niet uit krijg. Springt aan doordat er warmtevraag ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 07:36
Beetje off-topic: de relatieve vochtigheid neemt af bij verhoging temperatuur: volume neemt toe door uitzetting, hoeveelheid vocht blijft hetzelfde, dus relatieve vochtigheid in % neemt af. En visa versa.

Hier kun je dat mooi berekenen,
https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

Extremen:
In de winter met helder weer -5 graden buitentemperatuur met RLV 50%-->binnen 21 graden-->RLV 10%!
Afgelopen periode, 18 juli, buitentemperatuur 28 graden met RLV 48%-->binnen 22 graden-->RLV 70%!

Mijn vrouw ging de vloer dweilen... heeft 2 uur geduurd eer deze droog was :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, dit is dus mijn mening. De settings zie ik als configuratie van de warmetepomp. Ik ben geen fan van deze variable continue aanpassen. Mijn uitzondering hierop is de cv pomp snelheid (113), maar dat zal dan wellicht 2 keer per jaar zijn. Er zijn ook commando's die ook door de itho modbus module worden ondersteunt, hierbij een kopie van de github van arjen;

bron; https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support

Index Description Value Datatype
0 Outside temperature -25 - 50 146 (0x92)
15 Enable low tariff 0/1 0
20 Source pump speed 0 - 100 0
30 Set total heat demand 0 - 100 0
31 Enable electric element 0/1 0
33 Enable CH heating 0/1 0
34 Enable Cooloing 0/1 0
36 Set DHW Mode 0=Eco 0
1=Reserved
2=Comfort
3=Blocked
37 Reset All Faults 0/1 0

Ik zie de bovenstaande als manipulatiemogelijkheden. Voor mij werkthet instellen van de DHW mode niet. Maar goed om te weten dat deze commando's via mqtt topics getriggered kunnen worden. Dit staat in de starttopic.

In jouw geval is het blokkeren en vrijgeven van de warmtevragen denk ik de eerste stap. De lijst met boiler pomp snelheden is en pure configuratie regeling van het vul process boiler en zou daar wegblijven. De boiler pomp parameters worden pas gebruikt bij process boiler vullen en dit process is alvorens hij start al te beinvloeden.

Zelf iriteer ik mij een beetje aan de spider module die blijkbaar zelfstandig vindt dat comfort stand een dagelijkse vulling nodig heeft en daarbij een eigen temp target toepast die je moet instellen op de spider. Zou dit graag uit willen hebben. Laat de spider maar alleen temp doorgeven :-). Vrees dat de hulpvraag in deze post niet opvalt, maar mocht iemand een idee hebben om dit op te lossen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

Weinig aan te doen, denk ik. Vorig jaar was de rel. luchtvochtigheid hier ook >60 tijdens de hele "natte periode in zomer/najaar":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdaxsmbzoRJaHMVcyd7ZrDDSVG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEAxOVNvQxEUYIt3eBNFgDgR.png?f=fotoalbum_large
Dit jaar vanaf deze maand, en dan vooral afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkuvJxTficUaPFh2CGsOwWONPIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l32G7slJ3ip72jAcW2QQaCHT.png?f=user_large

Zodra het vochtig en warm buiten is, dan wordt de rel. luchtvochtigheid dus >60 binnen.

Ik heb wel een luchtontvochtiger, maar die gebruik ik alleen in de wasruimte. Dat is een technische ruimte, zonder ramen, waar o.a. ook de WTW hangt. Die zuigt die ruimte wel af, maar als je de was daar laat drogen dan wordt het echt vochtig en droogt de was langzaam.
De ontvochtiger is dus vooral een gemaksding: De was buiten hangen zou ook kunnen.
Het is wel fijn om zo'n ding (200 euro) te hebben als je een keer drijfnatte kleding hebt na een hoosbui en het buiten regent. Hier staat de verwarming vrijwel nooit aan, nieuwbouwhuis met goede isolatie. En dan kun je natte kleding niet over de verwarming hangen o.i.d. Dan is het fijn om de ontvochtiger te gebruiken. Voorkomt ook dat zo'n technische ruimte lang heel vochtig blijft.

Daarnaast vind ik het fijn om zo'n ontvochtiger te hebben. Als het echt tropisch vochtig in mijn slaapkamer wordt, dan kan ik dat ding daar altijd even neerzetten. Maar nog nooit gedaan.

Kortom: Ik doe eigenlijk niets aan die vochtigheid, ik hoop op droger weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
jsiegmund schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:07:

• Boilervat verwarmen wanneer het energietarief laag is en/of er veel stroom surplus van de zonnepanelen is
Je kunt (zoals door anderen aangegeven) het "low tariff" triggeren in de WPU. Dat werkt zoals een ouderwetse elektrische boiler, als die een puls van het elektriciteits net kregen "tarief laag" dan gingen ze verwarmen. Deze functionaliteit heeft de WPU nog steeds. Je kunt met manual control "tariff low" aanzetten en dan gaat de boiler verwarmen mits de temperaturen onder het setpoint zijn. Is wel te vinden in dit topic.

Ikzelf laat de boiler "gewoon" op 13u opwarmen (12u in de winter). Dan is de zonstand het hoogst en de meeste kans op zonne-energie. Werkt behoorlijk goed, zonder slimme regeling. En dit werkt voor een dynamisch energiecontract natuurlijk ook prima. De tarieven zijn bijna altijd laag of nul rond dat tijdstip.
• Zelfde voor de vloerverwarming, met de kanttekening dat het niet teveel ten koste moet gaan van het comfort
Je kunt met manual control de warmtevraag overschrijven: Zet hem op 0% als het tarief hoog is en overschrijf niet tijdens lage momenten. Of zet hem zelfs hoger als het tarief heel laag is.
Ook in topic terug te vinden.
• Betere temperatuursturing, want de waardes die onze buitensensor geeft wanneer de zon er op staat slaan kant nog wal (veel te hoog)
[/list]
Wat wil je verbeteren? Bij zeer goed geïsoleerde huizen met LT vvw wordt de buitensensor zelfs helemaal niet meer geinstalleerd. Je hebt dan gewoon nooit hogere temperatuur CV water.
Heb je last van die nep temperaturen? In de zin van dat het CV water te koud blijft met de zon op het huis? Huis niet warm?
Anders van af blijven.

Je kunt het wel overschrijven, maar met een recente WPU 5G moet je dan echt de buitensensor afkoppelen en fake waarden met MQTT sturen. (Of continu met manual control overschrijven, lijkt mij niet praktisch).
EDIT: Je hebt MFT thermostaten en hierboven staat settings die er "oud" uitzien, dus waarschijnlijk een WPU4G? Dan kun je wellicht de sensor softwarematig uitschakelen: Setting 8 op 2.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 24-07-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Thanks @lvanjaarsveld en @vliegnerd! Ik heb inmiddels een eerste flowtje gebouwd wat de buitentemperatuur stuurt, dat werkt goed. In hoeverre dat echt effect heeft gaan we zien. Het idee wat ik had is dat er door de enorme temperaturen die werden aangegeven veel te actief werd gekoeld waar dat in de meeste gevallen helemaal niet nodig was. Of het ook echt zo is weet ik pas door het te controleren natuurlijk, het kan ook zijn dat het nul effect blijkt te hebben. We gaan het zien!

En wat ik verder nog wil kijken is in hoeverre het stroomverbruik nog verder te optimaliseren is. Sowieso alleen gebruiken wat daadwerkelijk nodig is en dan liefst ook nog op momenten dat het tarief laag is. Ook in voorbereiding op straks een situatie inclusief thuisbatterij, waarbij het wel handig is om te weten op welke momenten het nuttig is om wat meer te verbruiken en op welke momenten dat niet nuttig is. Maar daar ga ik dan nog wel mee stoeien, tot zover bedankt voor de tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
jsiegmund schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:04:
Thanks @lvanjaarsveld en @vliegnerd! Ik heb inmiddels een eerste flowtje gebouwd wat de buitentemperatuur stuurt, dat werkt goed. In hoeverre dat echt effect heeft gaan we zien. Het idee wat ik had is dat er door de enorme temperaturen die werden aangegeven veel te actief werd gekoeld waar dat in de meeste gevallen helemaal niet nodig was. Of het ook echt zo is weet ik pas door het te controleren natuurlijk, het kan ook zijn dat het nul effect blijkt te hebben. We gaan het zien!
De buitentemperatuur heeft geen invloed op de koeling. Wel op het omschakelen tussen verwarmen en koelen.

Koelen heeft verder geen regeling. De WPU probeert het CV water met 18 graden de vloer in te sturen en regelt de bronpomp, zodat de juiste hoeveelheid warmte wordt afgevoerd de grond in. Als het niet meer lukt, omdat de vloer koud is, dan stop het koelen en wordt na een bepaalde tijd (standaard 30 minuten) een nieuwe poging gedaan. Itho noemt dit "vrij koelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
Iemand al ervaring met de beta en Spider thermostaat support? Kan je de daarmee de hoofdthermostaat overnemen? Dat zal wellicht niet verkeer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
lvanjaarsveld schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:17:
Iemand al ervaring met de beta en Spider thermostaat support? Kan je de daarmee de hoofdthermostaat overnemen? Dat zal wellicht niet verkeer zijn.
Welke bèta? Ik draai al een tijdje 2.9.0beta1 van de ithowifi module. Werkt prima.

Welke spider support?
Het HA blueprint van @Onl1ne1373 (zie elders in dit topic) werkt volgens mij prima. Maar ikzelf heb het nog steeds niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 07:58
vliegnerd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:15:
[...]
Het HA blueprint van @Onl1ne1373 (zie elders in dit topic) werkt volgens mij prima.
Ik hoop dat @Onl1ne1373 nog een soort howto wil schrijven (ook voor in de startpost) want ik heb geen idee waar ik moet beginnen met mijn HGI-80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Ik stuur via mqtt publish nu de outside temp ieder half uur naar mn WPU op basis van buitenradar buitentemperatuur.

code:
1
payload_template: '{ "outside_temp": {{ states(''sensor.buienradar_temperature'')

Maar het lijkt er op dat Outside temp temperatuur van mn WPU wordt overschreven door "iets anders" met een lagere temperatuur.
WPU 5G, FW versie is 37 en Outdoor sensor in Settings staat op 0.
Add-on versie 2.9.0b1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FsCjSFL8I16PNHJRcDedKJL_h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gm7ePC6GveFAZVfeVA8laCwW.png?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd? Verder heb ik nog Spider, HRU-350 maar lijkt me sterk dat het van invloed is.

[ Voor 1% gewijzigd door smesjz op 29-07-2024 10:59 . Reden: add-on versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:55:
Ik stuur via mqtt publish nu de outside temp ieder half uur naar mn WPU op basis van buitenradar buitentemperatuur.

code:
1
payload_template: '{ "outside_temp": {{ states(''sensor.buienradar_temperature'')

Maar het lijkt er op dat Outside temp temperatuur van mn WPU wordt overschreven door "iets anders" met een lagere temperatuur.
WPU 5G, FW versie is 37 en Outdoor sensor in Settings staat op 0.
Add-on versie 2.9.0b1

[Afbeelding]

Zie ik iets over het hoofd? Verder heb ik nog Spider, HRU-350 maar lijkt me sterk dat het van invloed is.
Wat gebeurt er als je niets stuurt? (Krijg je wellicht toch temperatuur binnen van Klimaatgarant oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Wat gebeurt er als je niets stuurt? (Krijg je wellicht toch temperatuur binnen van Klimaatgarant oid?)
Dan scheelt het een paar graden met buitentemperatuur die wordt aangegeven door buienradar/ Apple weather en andere bronnen. Het viel op omdat WPU temp stuurde in hele graden dus zonder decimalen. Heb history niet eerder gelogd

Geen idee of ik kan zien of klimaat garant iets stuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Dan scheelt het een paar graden met buitentemperatuur die wordt aangegeven door buienradar/ Apple weather en andere bronnen. Het viel op omdat WPU temp stuurde in hele graden dus zonder decimalen. Heb history niet eerder gelogd

Geen idee of ik kan zien of klimaat garant iets stuurt?
Die temperatuur komt er niet magisch in en het is geen sensor, denk ik, want je ziet dat het heel regelmatig wordt verstuurd/ontvangen.

Als je geen buitentemperatuursensor hebt maar wel die waarden, dan komen ze dus van de monitoringsdienst van Klimaatgarant (of van een andere partij, maar ik ken alleen KG)

Je kunt de i2c berichten van KG wel afluisteren als je de i2c sniffer van de ithowifi module gebruikt, maar dat lijkt overbodig: als je temperatuurwaarden hebt zonder sensor, dan komen ze van KG.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 29-07-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Die temperatuur komt er niet magisch in en het is geen sensor, denk ik, want je ziet dat het heel regelmatig wordt verstuurd/ontvangen.

Als je geen buitentemperatuursensor hebt maar wel die waarden, dan komen ze dus van de monitoringsdienst van Klimaatgarant (of van een andere partij, maar ik ken alleen KG)

Je kunt de i2c berichten van KG wel afluisteren als je de i2c sniffer van de ithowifi module gebruikt, maar dat lijkt overbodig: als je temperatuurwaarden hebt zonder sensor, dan komen ze van KG.
Je hebt gelijk denk ik. Als KG het stuurt lijkt me dat hun referentie lokatie niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Laatst is bij mijn WPU5G het mainbord vervangen omdat de warmtepomp niks meer deed.

Nu heb ik de ithowifi module weer aangesloten, maar deze kan de unit niet uitlezen, omdat de firmware versie van het nieuwe mainbord te nieuw is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRc4q2E9vVeLcTeX-OHZJoJhk4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ull8ArFbZ8IiG6w9Chs7dZuW.png?f=fotoalbum_large

Is dit iets wat ik zelf kan fixen, of moet ik wachten op een update voor de wifi module? (deze draait nu op versie 2.8.0)

[edit]
Ah, geupdate naar de 2.9 beta, nu leest ie hem weer netjes uit.

[ Voor 5% gewijzigd door GeleFles op 31-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:37
Al enkele jaren maak ik gebruik van de non-CVE module op mijn Itho Daaldrop WPU 65 (2011). Informatie wordt gepresenteerd via Home Assistent en geeft een goed beeld van de werking van de warmtepomp.

Wat ik nog graag wil automatiseren is de mogelijkheid om de “mode” te selecteren. Het gebeurd regelmatig dat we via de thermostaat de “boost” mode kiezen om het watervat te vullen. Het zou perfect zijn als ik dit via de API kan kiezen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-05 09:42
mvtslot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:02:
Al enkele jaren maak ik gebruik van de non-CVE module op mijn Itho Daaldrop WPU 65 (2011). Informatie wordt gepresenteerd via Home Assistent en geeft een goed beeld van de werking van de warmtepomp.

Wat ik nog graag wil automatiseren is de mogelijkheid om de “mode” te selecteren. Het gebeurd regelmatig dat we via de thermostaat de “boost” mode kiezen om het watervat te vullen. Het zou perfect zijn als ik dit via de API kan kiezen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank.
Via de non-CVE module kun je tariff gebruiken om het warm water aan te sturen echter dit heeft wel wat beperkingen. Zelf heb ik dit maar heel kort gebruikt en het werkte niet helemaal zoals ik verwacht had. Een extra 'boost' geven kan volgens mij als het vat koud genoeg geworden is, maar je kunt het verwarmen van het vat niet blokkeren.

Als je het boilervat volledig wil controleren heb je toch een OpenTherm Gateway (OTGW) nodig. Hiervoor heb ik een tijdje gelden een uitbereiding gemaakt waarmee je het boilervat volledig kan besturen (eco/comfort/boost/block). Nog geen tijd gehad om dit even netjes op GIT te zetten met bijhorende instructies en Home Assistant voorbeelden.... to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Wie kan mij helpen. Ik ben een leek op onderstaand gebied.
Ik heb een non CVE add aangesloten op mijn WPU. Werkt prima. Ik heb nu voldoende inzicht gekregen in de werking van de WPU in samenwerking met de Spider thermostaat. Vooral de opmerking van ITHO, dat de WPU reageert direct op veranderende instelling van de Spider thermostaat, ook bij "koelen" is complete onzin.
Nu komt mijn probleem.
Ik heb een Raspberry 4 pi gekocht, om continu de data (Itho Status) van mijn WPU te verzamelen. Op deze Raspberry is Home assistant geïnstalleerd.
Mijn P1, aantal thermometers en de sonos heeft hij vanzelf gevonden. Ik heb geen idee hoe ik de non CVE add zichtbaar moet maken voor mijn Raspberry pi.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjepers op 02-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Bedankt voor deze informatie.
Ik heb geprobeerd deze instructies te volgen, maar het gaat al mis bij de "MQTT setup"

Ik heb de "MQTT setup" aangepast.
"MQTT active", "Home assistant MQTT Discovery" en "Domoticz MQTT" staan "on".
Een "Username", "Password" ingevuld en "MQTT base topic" aangepast in "itho/ithosta/ithostatus/ithostatus/ithostatus/ithostatus".
De andere waarden heb ik niet aangepast.
Daarna op "Save" gedrukt en bij "MQTT status" verschijnt "Connection Failed"
Wat doe ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Als ik een Duitse vioollerares was, had ik nu gezegd: “stop maar, begin maar helemaal opnieuw”.

Is je mqtt broker extern te benaderen? Hoe heb je deze draaien? Als add-on, los via bijv mosquitto? Gebruik je inloggegevens? Etc.

Waarom heb je zo’n raar base-topic?

Auto-discovery voor WPU heeft geen zin en snap ook niet waarom je domoticz en home assistent op On hebt staan. Zet die uit hoewel het los staat van connection error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Bedankt voor deze informatie, maar het zal mij niet afschrikken om mij verder te verdiepen in deze materie.
U heeft mij nu wel een stapje verder geholpen met deze informatie.
Ik ben opzoek naar de stappen die ik moet doorlopen om de CVE van NRG te verbinden met Raspberry pi4 met voor geïnstalleerde Home assistant.
Ik begrijp dat u mij daar niet verder mee kunt helpen.
Toch bedankt voor u moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Sjepers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:58:
Bedankt voor deze informatie, maar het zal mij niet afschrikken om mij verder te verdiepen in deze materie.
U heeft mij nu wel een stapje verder geholpen met deze informatie.
Ik ben opzoek naar de stappen die ik moet doorlopen om de CVE van NRG te verbinden met Raspberry pi4 met voor geïnstalleerde Home assistant.
Ik begrijp dat u mij daar niet verder mee kunt helpen.
Toch bedankt voor u moeite.
Die wiki pagina’s moeten voldoende zijn maar blijkbaar werkt het dus niet, vandaar de andere vragen die ik stelde over je MQTT set up.

Als die vragen vervolgens genegeerd worden snap ik “Ik begrijp dat u mij daar niet verder mee kunt helpen.” opmerking niet.

N.b. Ik heb destijds als eerste de non-CVE unit aangesloten op WPU en meegeholpen met testen en heb een aantal wiki pagina’s gemaakt over o.a. integratie met home assistent en HRU en WPU, dus ik kan zeker helpen. Maar niemand heeft een glazen bol en kan dus zien hoe jouw configuratie er uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Gezien u opmerking dacht ik dat mij hieraan de handen niet moest gaan branden.
Ik ben blij dat je toch bereid bent mij te helpen, alleen de vragen die je stelt zijn voor mij nog niet te beantwoorden.

De MQTT base topic had ik gekopieerd en geplakt vanuit de MQTT Topics onderaan de site. Maar dat heb ik 2 keer gedaan en dan wordt de topic naam steeds langer. Wat zou dat dan moeten zijn?

Ik heb in Home Assistant in de Raspberry pi4 de MQTT broker geïnstalleerd.
Nu de vraag hoe nu verder?

Waarschijnlijk kan ik het beter laten zien, door een paar schermafdrukken toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGAFuv7Eglx0kU9TuaseduU-8Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnRW7cJSLiIWvkIJl88EadIb.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna heb ik de broker proberen te configureren. Daar heb ik waarschijnlijk de gegevens die ik MQTT setup (NRG-Itho) heb ingevuld. Dit laatste lukt mij niet.
Wanneer ik op save druk komt er dit te voorschijn. MQTT Status Connection Failed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7JiKhFsv8O4krhmYeCs6sc-7s8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bbuZbDcqV3zC26LhyARLBXO2.jpg?f=user_large
Dus krijg ik de ook een foutmelding bij de Raspberry.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFB4sgYteOOWr0eF9kN_NMdFwV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dP5lPJjZ5WtI6abGn7uJYyau.jpg?f=user_large

Welke gegevens heb je nog meer nodig om inzicht te krijgen in wat ik fout doe?

[ Voor 23% gewijzigd door Sjepers op 03-08-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
Hier is de legionella run op een of andere manier verschoven in tijd, hierdoor warmt de WPU twee keer op (de tweede run op een duur moment).

De eerste run om 13.00 uur wordt geactiveerd met de low tarif setting via MQTT. De tweede run lijkt me geactiveerd te worden omdat de maximumtijd vanaf de vorige run verstreken is.

Hou zou ik dit moment weer kunnen verschuiven naar de middag? Handmatig boost activeren? Of is dat niet heet genoeg om ook als legionella-programma te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aXDiALKKozkfdvIQHgm701tXUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMQ0nCMXL2CxSj2MA60Tlf0W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
davasch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:21:
Hier is de legionella run op een of andere manier verschoven in tijd, hierdoor warmt de WPU twee keer op (de tweede run op een duur moment).

De eerste run om 13.00 uur wordt geactiveerd met de low tarif setting via MQTT. De tweede run lijkt me geactiveerd te worden omdat de maximumtijd vanaf de vorige run verstreken is.

Hou zou ik dit moment weer kunnen verschuiven naar de middag? Handmatig boost activeren? Of is dat niet heet genoeg om ook als legionella-programma te werken?

[Afbeelding]
Het is inderdaad het wekelijkse legionella moment.

Heb je het eco SWW moment in de middag staan? (En klopt de tijd nog op de WPU, bij mij verschuift die langzaam, en ooit ook ineens uren)
Eventueel tijd op spider even paar minuten bijstellen, zodat de WPU weer juiste tijd krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-01 17:05
davasch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:21:

[Afbeelding]
Volgens mij gaat dit vanzelf, tip:
Op zaterdag de low-tariff functie niet gebruiken zodat het systeem niet in de war raakt en elke week op dezelfde tijd de legionella run laten plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Sjepers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:00:
Gezien u opmerking dacht ik dat mij hieraan de handen niet moest gaan branden.
Ik ben blij dat je toch bereid bent mij te helpen, alleen de vragen die je stelt zijn voor mij nog niet te beantwoorden.

De MQTT base topic had ik gekopieerd en geplakt vanuit de MQTT Topics onderaan de site. Maar dat heb ik 2 keer gedaan en dan wordt de topic naam steeds langer. Wat zou dat dan moeten zijn?

Ik heb in Home Assistant in de Raspberry pi4 de MQTT broker geïnstalleerd.
Nu de vraag hoe nu verder?

Waarschijnlijk kan ik het beter laten zien, door een paar schermafdrukken toe te voegen.
[Afbeelding]
Daarna heb ik de broker proberen te configureren. Daar heb ik waarschijnlijk de gegevens die ik MQTT setup (NRG-Itho) heb ingevuld. Dit laatste lukt mij niet.
Wanneer ik op save druk komt er dit te voorschijn. MQTT Status Connection Failed.
[Afbeelding]
Dus krijg ik de ook een foutmelding bij de Raspberry.
[Afbeelding]

Welke gegevens heb je nog meer nodig om inzicht te krijgen in wat ik fout doe?
Heb je al geprobeerd om je MQTT broker te benaderen op een andere manier dan vanuit de itho-module? Troubleshooten begint met elimineren van variabelen.

Ik gebruik bij een nieuwe setup meestal een app als MyMQTT op Android om te testen of m'n MQTT broker werkt zoals verwacht.
Pas daarna ga ik verder met inrichten van services die op die broker moeten worden aangesloten zoals de Itho-wifi module.

Eén verschil tussen jou setup en zoals hij bij mij werkt is de username/password: in de itho module gebruik ik níet de username password van de broker, maar van een (dedicated) home assistant user die ik voor dat doel heb aangemaakt.
De documentatie is daar niet heel duidelijk over
Recommendation is to leave all MQTT defaults as-is and only enter IP-address, username & password. Username and password must match the one used for MQTT broker, add-on and Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
dixet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Heb je al geprobeerd om je MQTT broker te benaderen op een andere manier dan vanuit de itho-module? Troubleshooten begint met elimineren van variabelen.

Ik gebruik bij een nieuwe setup meestal een app als MyMQTT op Android om te testen of m'n MQTT broker werkt zoals verwacht.
Pas daarna ga ik verder met inrichten van services die op die broker moeten worden aangesloten zoals de Itho-wifi module.

Eén verschil tussen jou setup en zoals hij bij mij werkt is de username/password: in de itho module gebruik ik níet de username password van de broker, maar van een (dedicated) home assistant user die ik voor dat doel heb aangemaakt.

[...]
Bedankt voor je reactie.
Ik heb net volgens de onderstaande link "Home Assistant MQTT Install and Setup" gedaan.
YouTube: Home Assistant MQTT Install and Setup - A Beginner's Guide
Ik heb deze getest zoals hij dat ook deed en werkt goed.
Ik heb ook een nieuwe gebruiker aangemaakt en deze username en wachtwoord heb ik ingevuld in "MQTT setup". Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding.
En nu stopt het bij mij. Ik heb het gevoel ik ben er bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
dixet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

[...]
Ik ben weer een stapje verder. Wanneer ik "MQTT Setup" start was het ip adres al ingevuld.192.168.1.123 en ik ging er van uit dat dit correct was. Ik heb vanmorgen het IP adres van "Home assistant" opgezocht in het KPN modem en dat was niet het zelfde. Heb het werkelijk IP adres van "Home assistant" ingevuld en nu is de MQTT status "Connected" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Nu staat ie weer op 0 zelfs als ik outdoor_temp stuur via MQTT wat eerst werkte.

Als ik het goed begrijp zou monitoring CE30 als code moeten sturen voor buiten temp, ik zie daar niks van terug. Wel zie ik 1290.

code:
1
2
3
13-8-2024, 11:45:11: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,E3,53 --,--,-- 54,E3,53 1290 03:00,08,FC (cmd:unknown)
13-8-2024, 11:42:06: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,88,49 --,--,-- 54,88,49 1290 03:00,0A,28 (cmd:unknown)
13-8-2024, 09:48:03: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,E3,53 --,--,-- 54,E3,53 1290 03:00,08,98 (cmd:unknown)

08,FC = 2300
0A,28 = 2600
08,98 = 2200

Dat lijkt dus overeen te komen met monitoring maar lijkt er op dat er 2 source apparaten zijn. Uit een bericht van jou uit 2022 zie ik wel deze opmerking:

"Dat betekent overigens dat die 1290 niet per se van de monitoringsdienst afkomst is, maar misschien een "rebroadcast" is. Mijn Spider broadcast ook 1290, maar wel andere packetstructuur (zender/ontvanger gelijk)"

M.a.w. hoe weet ik wat de bron van die berichten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Zijn dit i2c sniff berichten of RF berichten?

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:29:
Zijn dit i2c sniff berichten of RF berichten?
RF. Denk je dat met i2c sniffer meer te zien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

RF. Denk je dat met i2c sniffer meer te zien is?
Je ziet de berichten van de monitoringsdienst niet via RF, denk ik. De worden met een-of-ander communicatiemiddel naar de i2c bus van de WPU gestuurd. Ik heb het niet, dus weet niet hoe het werkt.

Tijdens het afluisteren van die berichten (uit het bericht van 2022 waar je naar verwijst) zag ik die CE30 berichten waar het omgaat alleen op de i2c bus. De WPU 4G had een of ander modem aangesloten. (2G?).

Die 1290 berichten zijn "outside temperature" berichten die de spider broadcast. Je ontvangt met de cc1101 chip op de ithowifi module de berichten van je spider.
Misschien ontvang je ook nog de berichten van een buurman. (Dat zou die twee IDs kunnen verklaren)

Als je de CE30 berichten van de monitoringsdienst wil zien, zul je de i2c sniffer moeten gebruiken.

Maar op de i2c bus zie je ook nog die RF berichten. De WPU heeft ook zo'n RF ontvanger (denk ik) en zet alle radio berichten op de i2c bus. Misschien dat ze ook weer naar Klimaatgarant gestuurd worden, of voor onderhoudsdoeleinden, als een servicemonteur de servicetool aansluit. Geen idee. Daar ging mijn 2022 bericht over: Je ziet op de i2c bus eerst een CE30 bericht van de monitoringsdienst. Daaruit stelt de WPU zijn outside temp in en de aangesloten spider broadcast die temperatuur met een 1290 bericht. Die wordt indien aanwezig ontvangen en gebruikt door de autotemp.

Geen idee waarom de buitentemp nu op 0 staat.
Is het echt 0? Want dat zou betekenen dat er echt 0 graden gestuurd wordt.
(Wellicht probeert Klimaatgarant alle koeling uit te zetten, omdat ze veel klachten over condens krijgen in dit vochtige weer?)
Geen data is -30 graden. -10 zou ook nog iets kunnen zijn, maar 0 graden ken ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd het ging in mijn geval naar klimaat garant. Ik was het verzamelpunt van de buurt en heb het er vorige week uitgetrokken en werd na 3 dagen gebeld . (Tot zover die strikte 24/7 monitoring) de halve buurt was dus onzichtbaar maar goed.
Ik had 2 extra apparaatjes liggen bij mijn wpu-4g en een extra antenne en middels een sim werd de data verstuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTNt8NvkfMM5lso95-4ead3U8Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrmbvaDg7OgwOpQ0fdilIiGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDEgmg9XuTnRTC1LrVNEpmKn7-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mkH9hrRE0IsoFPzw7ofMa84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtDIn6Ey8v-aFo6Q67s05RcL-yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaNC9tOuLPjcssjuju54JArb.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben het spul inmiddels opgehaald en proberen een ander slachtoffer te vinden :+ .
Deze maand liep ons all-in 5 jarig onderhouds contract af en ik kreeg een verlenging voorstel a €60,- per maand. Ik heb vriendelijk bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:07:
Ze hebben het spul inmiddels opgehaald en proberen een ander slachtoffer te vinden :+ .
Deze maand liep ons all-in 5 jarig onderhouds contract af en ik kreeg een verlenging voorstel a €60,- per maand. Ik heb vriendelijk bedankt.
Hier zit ik dus (denk ik) buiten het bereik van de monitoring en/of het is helemaal wegbezuinigd. Nou ja, ook geen last van die gasten.

Ik heb hetzelfde 5-jarige contract, nog twee jaar. Ik ben ook niet van plan te verlegen. Filters voor de WTW vervangen en een busje onstopper door de DWTW kan ik zelf ook. Zonnepanelen schoonmaken doe ik niet, of laat ik de lokale glazenwasser doen.
Probleem is wel als er iets met de WPU gebeurt, wat doe je dan... Vind je dan nog een installateur?!? En die prijzen!!!! Het is duidelijk dat door het tekort aan warmtepompen de prijzen belachelijk zijn. De Itho's en de installateurs poakken eerst de subsidie af en vragen daarna nog steeds de hoofdprijs. Ik moet maar zelf installateur worden, denk ik. Hopelijk normaliseert de markt binnenkort en kunnen we betalen naar wat het waard is. Het is tenslotte gewoon een koelkast met een paar waterpompen.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 11:04 ]

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 21:34
Mijn Itho WPU4G doet ca 6u niets, dan 2u koelen en dan weer 6u niks. Is er een manier om de periode van het koelen langer te laten zijn, of in ieder geval de tussen pozen veel korter te maken?
Daarnaast lijkt de WPU ook aanvoer temperatuur delta tov buiten heel klein te maken en wordt het dus automatisch ook warmer in de vloer als het buiten warmer wordt. Ik weet dat het verschil niet te groot mag zijn maar mijn ouders met een Nibe pomp hebben een veel koelere vloer door de dag heen dan.
Ik gebruik Arjans module.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:04:
Mijn Itho WPU4G doet ca 6u niets, dan 2u koelen en dan weer 6u niks. Is er een manier om de periode van het koelen langer te laten zijn, of in ieder geval de tussen pozen veel korter te maken?
Daarnaast lijkt de WPU ook aanvoer temperatuur delta tov buiten heel klein te maken en wordt het dus automatisch ook warmer in de vloer als het buiten warmer wordt. Ik weet dat het verschil niet te groot mag zijn maar mijn ouders met een Nibe pomp hebben een veel koelere vloer door de dag heen dan.
Ik gebruik Arjans module.
Koeldelta aanpassen. Startpost, laatste alinea: nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Wel even kijken of in jouw 4G het dezelfde setting nummer is.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Hier zit ik dus (denk ik) buiten het bereik van de monitoring en/of het is helemaal wegbezuinigd. Nou ja, ook geen last van die gasten.

Ik heb hetzelfde 5-jarige contract, nog twee jaar. Ik ben ook niet van plan te verlegen. Filters voor de WTW vervangen en een busje onstopper door de DWTW kan ik zelf ook. Zonnepanelen schoonmaken doe ik niet, of laat ik de lokale glazenwasser doen.
Probleem is wel als er iets met de WPU gebeurt, wat doe je dan... Vind je dan nog een installateur?!? En die prijzen!!!! Het is duidelijk dat door het tekort aan warmtepompen de prijzen belachelijk zijn. De Itho's en de installateurs poakken eerst de subsidie af en vragen daarna nog steeds de hoofdprijs. Ik moet maar zelf installateur worden, denk ik. Hopelijk normaliseert de markt binnenkort en kunnen we betalen naar wat het waard is. Het is tenslotte gewoon een koelkast met een paar waterpompen.
Als je een monteur nodig hebt van klimaatgarant ben je ook niet gelijk aan de beurt hoor. De hele buurt hier klaagt steen en been dat ook die afspraken niet nakomen of pas over X weken komen.
Wat kan er op een printplaat en compressor nu echt gebeuren met zo’n pomp? Dat onderhoud de afgelopen 5 jaar is ook 0 geweest op de pomp zelf inderdaad. Hier ook alleen filters en een goedje door de douche. Dat kan ik zelf ook wel.
Als ik 2 jaar niets heb gehad heb ik €1440,- gereserveerd. Daar kan ik prima een monteur voor laten komen.

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Koeldelta aanpassen. Startpost, laatste alinea: nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Wel even kijken of in jouw 4G het dezelfde setting nummer is.
Ik heb een
147 Offset for cooling (K) 1
148 Offset for cooling (k) 0.3
150 Difference for stop additional cooling (K) 2
155 diff cool mode (K) 0.5
166 Free cooling blocktime (min) 360
167 Free cooling offset (K) 2
Niet meteen duidelijk welke het beste zal zijn, en welke zorgt er voor dat er langer gekoeld gaat worden.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ik heb een
147 Offset for cooling (K) 1
148 Offset for cooling (k) 0.3
150 Difference for stop additional cooling (K) 2
155 diff cool mode (K) 0.5
166 Free cooling blocktime (min) 360
167 Free cooling offset (K) 2
Niet meteen duidelijk welke het beste zal zijn, en welke zorgt er voor dat er langer gekoeld gaat worden.
Mmmmh.. Misschien heb je deze setting niet in jouw versie van de WPU firmware. Welke firmware versie heb je?

Setting 202 "roomToffset" "Offset koelpunt tov ruimtetemperatuur" is aanwezig vanaf firmware 21.

147 "offset for cooling" is: "aantal graden wat de ruimtetemp boven insgestelde temp moet zijn om te gaan koelen"
148: "differentie stop koeling MFT-ruimte" (geen idee wat dit is)
155: "differentie stop koel mode" (ook geen idee)
166: "Tijd die vrijkoelen moet wachten na te hoge bron temperatuur"
167: "Blokkeer vrijkoelen wanneer bron aanvoertemp > CV-retourtemp minus ofset."`

Hoe hard draait de bronpomp als het koelen stopt? Als die heel laag is, dwz in die 2 uur koelen laag blijft en steeds lager wordt, dan is de vloer koud.
Wat is de CV aanvoer/retour temperatuur?

Bij mij is dit nu 18 graden C aanvoer. 19,4 graden C retour. Bronpomp 16%. (ongeveer 1300 W koeling, alle ruimtes 21-23 graden)

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

Mmmmh.. Misschien heb je deze setting niet in jouw versie van de WPU firmware. Welke firmware versie heb je?

Setting 202 "roomToffset" "Offset koelpunt tov ruimtetemperatuur" is aanwezig vanaf firmware 21.

147 "offset for cooling" is: "aantal graden wat de ruimtetemp boven insgestelde temp moet zijn om te gaan koelen"
148: "differentie stop koeling MFT-ruimte" (geen idee wat dit is)
155: "differentie stop koel mode" (ook geen idee)
166: "Tijd die vrijkoelen moet wachten na te hoge bron temperatuur"
167: "Blokkeer vrijkoelen wanneer bron aanvoertemp > CV-retourtemp minus ofset."`

Hoe hard draait de bronpomp als het koelen stopt? Als die heel laag is, dwz in die 2 uur koelen laag blijft en steeds lager wordt, dan is de vloer koud.
Wat is de CV aanvoer/retour temperatuur?

Bij mij is dit nu 18 graden C aanvoer. 19,4 graden C retour. Bronpomp 16%. (ongeveer 1300 W koeling, alle ruimtes 21-23 graden)
Thanks, FW versie 20. Dit is de grafiek, rond 9u is hij aan het koelen. Thermostaat staat op 21. Ruimte temp is 23,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6_sUNrGZcTuyAXJGNZQIK-yRzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9umDVqot4PKMUXuFaQoz6kJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezTrfxlp5GlFNnWrDvBHUyvhfV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqgIbsot4lm6BvhwkZ4nOdut.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ChiLLeR op 15-08-2024 13:31 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:19:
[...]
Thanks, FW versie 20. Dit is de grafiek, rond 9u is hij aan het koelen. Thermostaat staat op 21. Ruimte temp is 23,5.
Dus geen setting 202: niet erg. Dat helpt niet, je kunt er alleen last van hebben. Het is condens beveiliging.

Hij stopt als ruimtetemp 23 graden is (2K offset setting 147).
Zou dat het zijn?
Zet de thermostaat lager, als dat kan en/of de offset lager

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 12:41 ]

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Dus geen setting 202: niet erg. Dat helpt niet, je kunt er alleen last van hebben. Het is condens beveiliging.

Hij stopt als ruimtetemp 23 graden is (2K offset setting 147).
Zou dat het zijn?
Zet de thermostaat lager, als dat kan en/of de offset lager
Even grafiek van de kamer temp erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1ceoNy8A8xX6XMC6hube5BKYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVhyGcghmKHT4RMDkA907RqR.jpg?f=fotoalbum_largeDaar zie je dus eigenlijk geen verandering op het moment dat er gekoeld wordt, de kamer wordt gewoon langzaam warmer.
Ik zal idd eens de thermostaat lager zetten om te zien of dat voor ander gedrag zorgt van de WP.

166: "Tijd die vrijkoelen moet wachten na te hoge bron temperatuur" staat op 360 mins, dat is 6uur. Het is altijd 6u dat koelen stopt, wat zou een 'te hoge' bron temperatuur zijn? De temperatuur die uit de bron komt, dat die te hoog is?

[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 15-08-2024 13:31 ]

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
ChiLLeR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Even grafiek van de kamer temp erbij:
[Afbeelding]Daar zie je dus eigenlijk geen verandering op het moment dat er gekoeld wordt, de kamer wordt gewoon langzaam warmer.
Ik zal idd eens de thermostaat lager zetten om te zien of dat voor ander gedrag zorgt van de WP.
Dat kun je dus wel uitsluiten. Maar idd: zeker even proberen voor de zekerheid.
166: "Tijd die vrijkoelen moet wachten na te hoge bron temperatuur" staat op 360 mins, dat is 6uur. Het is altijd 6u dat koelen stopt, wat zou een 'te hoge' bron temperatuur zijn? De temperatuur die uit de bron komt, dat die te hoog is?
Dat zal hem wel zijn, zou je dan denken. Ik zie zo 1-2-3 geen andere setting met waarde 360.
Maar "Te hoge bron temperatuur", dat kan bijna niet "temp from source" zijn. Want die lijkt in je grafiek constant. Dus ofwel je krijgt telkens na 2 uur ineens een hoge bron temp, die je niet in de grafiek ziet. Ofwel het is toch iets anders. Dat eerste lijkt mij onwaarschijnlijk.

Maar wat dan? Je kunt in ieder geval die setting zo laag mogelijk zetten en kijken wat er gebeurt.

Post ook eens je bronpomp % erbij, en evt flow rate. Ben benieuwd wat dat doet tijdens, en vooral aan het eind, van het koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Dat kun je dus wel uitsluiten. Maar idd: zeker even proberen voor de zekerheid.

[...]

Dat zal hem wel zijn, zou je dan denken. Ik zie zo 1-2-3 geen andere setting met waarde 360.
Maar "Te hoge bron temperatuur", dat kan bijna niet "temp from source" zijn. Want die lijkt in je grafiek constant. Dus ofwel je krijgt telkens na 2 uur ineens een hoge bron temp, die je niet in de grafiek ziet. Ofwel het is toch iets anders. Dat eerste lijkt mij onwaarschijnlijk.

Maar wat dan? Je kunt in ieder geval die setting zo laag mogelijk zetten en kijken wat er gebeurt.

Post ook eens je bronpomp % erbij, en evt flow rate. Ben benieuwd wat dat doet tijdens, en vooral aan het eind, van het koelen.
Heb nu 166 block time op 5 mins gezet, kijken wat er gebeurd. Hier grafiekjes van flow rate en pump%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxfrYJOlNRRdXGqbHb6A9gM5Otk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EXsPNNft35CeCnnG9TtgIXrM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WViakGfZIqBHQDLvynXgcb-oV-A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UzVUCAN24YdEzkQpnqC6ZTZO.png?f=fotoalbum_tile

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Dit is je CV pomp. Heeft de WPU 4g geen modulerende bron pomp? Lijkt erop dat de bronpomp altijd 100% draait tijdens koelen?
Bij de WPU5G is die modulerend en zou bij de 4G ook moeten, denk ik.

Zou dat het probleem dan zijn??? Is er een 4G gebruiker met meer info?
(Of heb je historische data?)

• markjanssen
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:05:
Dit is je CV pomp. Heeft de WPU 4g geen modulerende bron pomp? Lijkt erop dat de bronpomp altijd 100% draait tijdens koelen?
Bij de WPU5G is die modulerend en zou bij de 4G ook moeten, denk ik.

Zou dat het probleem dan zijn??? Is er een 4G gebruiker met meer info?
(Of heb je historische data?)
Ik heb ook een 4G ... die moduleert afaik niet, altijd 0 of 100%
Maar ik ben ook nog redelijk blind in het hele WPU4G gebeuren... probeer 't langzaam steeds beter te tunen, maar veel settings zijn mij ook nog onduidelijk (of doen weinig tot niets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Je hebt wel degelijk een modulerende bron pomp hoor. Je kijkt nu naar de CV pomp en die moduleert niet inderdaad. Onder het mom: ik heb hem zelf ook ;)

• vliegnerd
GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:23:
Je hebt wel degelijk een modulerende bron pomp hoor. Je kijkt nu naar de CV pomp en die moduleert niet inderdaad. Onder het mom: ik heb hem zelf ook ;)
In de flow rate grafiek van @ChiLLeR zie je dat de bron flow 100% is tijdens het koelen. Dus ik denk dat @markjanssen gelijk heeft en dat de bronpomp niet moduleert.
Of de pomp van @ChiLLeR is defect.

Maar Ockham-razor zegt: "Niet defect, 100% flow hoort". Dan is mijn volgende gedachte: Hoe weet die WPU 4G dan wanneer het koelen moet stoppen. De 5G stopt met koelen als de bronpomp snelheid heel laag is, of beter dat de CV retour zo laag is geworden dat er geen warmte meer wordt afgevoerd.
Maar als de 5G dan stopt met koelen, dan blokkeert de WPU niet 6 uur, maar gaat direct over in vrij-koelmodus, dus om het half uur (standaard setting) proberen om weer te koelen.

Bij @ChiLLeR triggert er iets om 6 uur te blokkeren. Maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Deze heb ik ook nog, de Source Pump draait op 60%. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD0ilwvkM2DjWhxbyM4nSgxsKQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SWB4ON5mXzgmuJV5JpgUHWab.png?f=user_large
In de itho status kwam ik deze counter tegen:
Free cooling block time (min) 95
Die loopt met de minuut af, en lijkt dus op de waarde die in 166 stond. Nog 1,5u wachten, dan zou cooling weer starten voor 2uur en dan zien of hij na 5 minuten wachten (de nieuwe waarde in 166) weer verder gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door ChiLLeR op 15-08-2024 14:44 ]

>> Signature?

• vliegnerd
Als free cooling block time afloopt, dan is het koelen waarschijnlijk wel gestopt vanwege "de warmte is op, de vloer is koud".

Hoop dat het wel beter gaat zo! Hou ons op de hoogte.

[ Voor 64% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2024 14:46 ]

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

In de flow rate grafiek van @ChiLLeR zie je dat de bron flow 100% is tijdens het koelen. Dus ik denk dat @markjanssen gelijk heeft en dat de bronpomp niet moduleert.
Of de pomp van @ChiLLeR is defect.

Maar Ockham-razor zegt: "Niet defect, 100% flow hoort". Dan is mijn volgende gedachte: Hoe weet die WPU 4G dan wanneer het koelen moet stoppen. De 5G stopt met koelen als de bronpomp snelheid heel laag is, of beter dat de CV retour zo laag is geworden dat er geen warmte meer wordt afgevoerd.
Maar als de 5G dan stopt met koelen, dan blokkeert de WPU niet 6 uur, maar gaat direct over in vrij-koelmodus, dus om het half uur (standaard setting) proberen om weer te koelen.

Bij @ChiLLeR triggert er iets om 6 uur te blokkeren. Maar wat?
Ik ben nu niet thuis maar hij moduleert bij mij terug tot ongeveer 10% en dan slaat de boel af.
Hij zit hier dacht ik meestal tussen de 40-60% ik zal eens plaatjes opzoeken.

• vliegnerd
GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Ik ben nu niet thuis maar hij moduleert bij mij terug tot ongeveer 10% en dan slaat de boel af.
Hij zit hier dacht ik meestal tussen de 40-60% ik zal eens plaatjes opzoeken.
Jij hebt een 5G, ik ook. Die heeft dat inderdaad.
Blijkbaar heeft de 4G het niet en draait de bronpomp op een vaste snelheid (hier 60%) tijdens koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Jij hebt een 5G, ik ook. Die heeft dat inderdaad.
Blijkbaar heeft de 4G het niet en draait de bronpomp op een vaste snelheid (hier 60%) tijdens koelen.
Ik heb een 4G :)
Even over de VPN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQDe1kLXv7jONC1d_UzSx8vNvg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viZnuklRg8P4CIgqcLPqNgKU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
O, my bad!

Dan is het gedrag van de WPU van @ChiLLeR opmerkelijk. Welke firmware versie heb jij @GeeMoney ?

• ChiLLeR
Hmm bijzonder, kan je jouw settings delen om eens te zien of daar iets anders ingericht is?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:45:
Als free cooling block time afloopt, dan is het koelen waarschijnlijk wel gestopt vanwege "de warmte is op, de vloer is koud".

Hoop dat het wel beter gaat zo! Hou ons op de hoogte.
De aanpassing zorgt er in ieder geval voor dat hij na 2uur, 5 minuten pauze krijgt en weer meteen begint met koelen. Benieuwd of dit nu dag/nacht door gaat en wanneer hij dan stopt, of niet. En of dit de temperatuur in de kamer iets verder naar beneden gaat krijgen.

>> Signature?

• Vendetta_X
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0WOhf_a49hHeLlPXEtRnI_5Fv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1WgnwFSaId24lgjSnH0c9me.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHlR2JcYI3inApG-Boq7xhcvyx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ0RNt8s4vDuavs3GGvpCID3.jpg?f=fotoalbum_large
Vannacht is m'n wp weer op verwarmen gesprongen en is er ook echt warmte afgegeven aan het vv systeem.
Gister i.v.m. de hoeveelheid vocht de thermostaten op 22 graden gezet (tijdens koelen), tijdens verwarmen staat alles op 21. Buitentemp staat op 25 graden. Is er ergens nog een delta tov buitentemp die ik over het hoofd zie? Uiteraard wil ik niet dat het systeem op verwarmen springt deze dagen.

De aan/uit tijdens zijn ongeveer 10 min, iemand die dat kan verklaren?

Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 78
Itho fw version: 37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@Vendetta_X In plaats van de thermostaten naar 22 graden zetten, kun je beter de buitentemperatuur naar 10 graden zetten als je niet wil koelen. Dat werkt hier goed en betrouwbaar.

Als je de thermostaat omhoog zet, dan is het uiteindelijk niet raar dat de WPU gaat verwarmen. Ik snap dat je dit niet wil, maar ik snap ook dat Itho zorgt dat dit wel gebeurt anders krijgen ze teveel klachten.

Er zijn wel grenzen voor omschakelen op basis van buitentemperatuur: in de autotemp settings. Maar uit mijn hoofd had iemand al getest dat de thermostaat / ruimtetemperatuur dit overruled.
Je kunt het in ieder geval proberen met de autotemp settings. Weet niet uit mijn hoofd welke, zie startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:10:
@Vendetta_X In plaats van de thermostaten naar 22 graden zetten, kun je beter de buitentemperatuur naar 10 graden zetten als je niet wil koelen. Dat werkt hier goed en betrouwbaar.

Als je de thermostaat omhoog zet, dan is het uiteindelijk niet raar dat de WPU gaat verwarmen. Ik snap dat je dit niet wil, maar ik snap ook dat Itho zorgt dat dit wel gebeurt anders krijgen ze teveel klachten.

Er zijn wel grenzen voor omschakelen op basis van buitentemperatuur: in de autotemp settings. Maar uit mijn hoofd had iemand al getest dat de thermostaat / ruimtetemperatuur dit overruled.
Je kunt het in ieder geval proberen met de autotemp settings. Weet niet uit mijn hoofd welke, zie startpost.
Dank! Niet aan gedacht. Interactie tussen autotemp en WPU is niet heel best.

Zag deze nog op de autotemp: Max outdoor temperature enable heating (°C) 19
Wordt dus overruled, net zoals de tijd die er tussen verwarmen en koelen moet zitten, staat op 24 uur. Wordt ook overruled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
ChiLLeR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Hmm bijzonder, kan je jouw settings delen om eens te zien of daar iets anders ingericht is?
Zeker, maar het zijn totaal 11 pagina's. Ik heb er een PDF van gemaakt.
Waar kan ik die naartoe sturen? (wellicht even via PM).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLakwrBzgo027x-DC9FeZpx2ye8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3lJizKwgLX5xq3ywnzMlf3y.png?f=fotoalbum_large

Hier moduleert hij weer lekker, inmiddels 16% .
De piek van 14:00 uur is het SWW moment.

@Vendetta_X ik schuif alleen de thermostaten mee eigenlijk om juist ongewenst verwarmen/koelen te voorkomen in het voor en najaar. Ik schuif ze dus in de avond/nacht mee naar beneden om te voorkomen dat hij gaat verwarmen (of per ongeluk koelen als je de delta te hoog zet) en in de loop van de ochtend als de zon op het huis komt laat ik ze langzaam mee omhoog lopen om te voorkomen dat hij ten onrechte dus wilt gaan koelen). In het voor en najaar houd ik alles binnen de 1,5 graden van de daadwerkelijke temp, Als je dat doet, dan doet de pomp feitelijk niets. Uiteraard geautomatiseerd na een week of 3 proef draaien met de hand.

Dat werkte bij mij dit jaar fantastisch goed. Op die manier hoef je niets te blokkeren en blijft alles gewoon "werken". De luchtvochtigheid is nu sowieso hoog, waarom denk jij dat het door je koelen komt? Ass die delta beperkt is dan zal dat mee moeten vallen namelijk.

@vliegnerd ik heb: itho_fwversion":"31","itho_hwversion":"58"

[ Voor 75% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2024 20:36 ]

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:

Geen idee waarom de buitentemp nu op 0 staat.
Is het echt 0? Want dat zou betekenen dat er echt 0 graden gestuurd wordt.
(Wellicht probeert Klimaatgarant alle koeling uit te zetten, omdat ze veel klachten over condens krijgen in dit vochtige weer?)
Geen data is -30 graden. -10 zou ook nog iets kunnen zijn, maar 0 graden ken ik niet.
Ik snap er niks van. Het blijft op 0 en WPU status is Off. Geen idee of dat een relatie heeft maar koelen gebeurt nu niet en er is geen flow, heel handig met die warmte binnen met room temp 24. :(

heb alles al geprobeerd:
* MQTT bericht gestuurd met outside_temp (werkte eerst wel)
* Via add-on Debug pagina
* Spider van stroom + batterij er uit
* WPU van stroom
* Autotemp van stroom

Update naar 2.9.0b1 geprobeerd maar maakte zoals verwacht ook niet uit.

• GeeMoney
smesjz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

Ik snap er niks van. Het blijft op 0 en WPU status is Off. Geen idee of dat een relatie heeft maar koelen gebeurt nu niet en er is geen flow, heel handig met die warmte binnen met room temp 24. :(

heb alles al geprobeerd:
* WPU van stroom
* Autotemp van stroom

Weet je zeker dat je geen werkende fysieke outdoor sensor hebt die dwars kan zitten ?
Heb je met MQTT Explorer al gekeken of de berichten ook daadwerkelijk goed aankomen ?
En wat doen je timers? Zie je die aflopen ?

• vliegnerd
[...]

heb alles al geprobeerd:
* WPU van stroom
* Autotemp van stroom

Welke waarde heeft setting 8 “outdoor sensor”?

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Welke waarde heeft setting 8 “outdoor sensor”?
Waarde 0. Fw is 37 dus kan alleen maar kiezen tussen 0 en 1

• vliegnerd
smesjz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Waarde 0. Fw is 37 dus kan alleen maar kiezen tussen 0 en 1
Ok. Jammer, dat klopt dus. Kunnen we dat ook uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
[...]

heb alles al geprobeerd:
* WPU van stroom
* Autotemp van stroom

Heel raar dat het 0 is.
Kun je op de debug pagina eens 20 graden oid ook bij de “optional temporary temp” oid invullen? Misschien neemt ie op de een of andere manier die waarde? Die is 0 als je niks invult.

Je kunt ook eens setting 8 outdoor temp op 1 zetten. Wat “meet” hij dan, je hebt geen NTC temp voeler denk ik.

Als laatste kun je de outside temp ook instellen met manual control. Op de wiki van de module staat een tabel. (Link in startpiost) Outside temp moet er ook instaan. Index 0 denk ik.
Man control is irritant, maar wellicht handig voor nu om toch te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Heel raar dat het 0 is.
Kun je op de debug pagina eens 20 graden oid ook bij de “optional temporary temp” oid invullen? Misschien neemt ie op de een of andere manier die waarde? Die is 0 als je niks invult.

Je kunt ook eens setting 8 outdoor temp op 1 zetten. Wat “meet” hij dan, je hebt geen NTC temp voeler denk ik.

Als laatste kun je de outside temp ook instellen met manual control. Op de wiki van de module staat een tabel. (Link in startpiost) Outside temp moet er ook instaan. Index 0 denk ik.
Man control is irritant, maar wellicht handig voor nu om toch te koelen.
It's magic. De Outdoor temp staat er nu weer in maar wel met integer waarde van monitoring want decimalen ontbreken. Ik heb niks veranderd buiten uitzetten van MQTT publish. Maarrrrr, koelen gebeurt nog niet dus ik wil handmatig iets gaan forceren.

Room temp = 23.32
Requested temp = 22

Als ik requested temp lager zet op spider, bijv. 20, zie ik een vlammetje ipv ijs. Erg raar

Dus ik als iets wil forceren zou ik de stappen uit openingpost moeten gebruiken maar die indexen lijken niet te kloppen met wat ik zie met fw 37.

Voorbeeld: Max. number of correction pluse (puls) is index 34 en "Postition expansion valve 10 - 30 (puls)" is index 30. Ik mis vast iets....

Ik wil eigenlijk koelen forceren voor een aantal uren want er zit er niet lekker waardoor dit niet meer goed werkt. Wat zijn voor dit geval de stappen te volgen?
Pagina: 1 ... 21 ... 31 Laatste