Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanfan
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:54
@Sepers Ik begrijp niet dat de kleppen voor de slaapkamers worden dicht gezet en de thermostaten niet uitgezet worden. De informatie van die thermostaten wordt wel door de WPU in de berekeningen meegenomen om te bepalen wat ie moet doen. En vervolgens kan hij het misschien niet oplossen omdat de kleppen dicht staan. Ik zou de batterijen uit die thermostaten halen. De truc die ik doe tegen het jojo effect (vorig bericht) kan vast ook andersom. Kan het nog niet testen want ik woon pas paar maanden in appartement met warmtepomp.
In de Autotemp instelling 79, Blocked time between heating and cooling (hour), op maximum en instelling 152 van de WPU, Blocking time heating to cooling (uur) , op maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold911
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 13:20
Beste allen,

Sinds eind 2023 zijn wij verhuisd naar nieuwbouw woning met een Itho systeem zo ook de WPU5G, nu heb ik al de printplaat aan de wpu gehangen en kan alles uitlezen in HA.

Ik zit alleen met het volgende probleem, de wpu is sinds gister weer begonnen met verwarmen van ons huis en het lage brom geluid kun je tot in de slaap kamers horen wat onze nachtrust soms verstoort.

Is het mogelijk om de wpu zo te programmeren dat deze in de avond niks doet en op de dag verwarmd ? Mocht dat antwoord ja zijn, zou iemand mij daarbij kunnen helpen ?
Alvast bedankt.

Harold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
harold911 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:49:
Beste allen,

Sinds eind 2023 zijn wij verhuisd naar nieuwbouw woning met een Itho systeem zo ook de WPU5G, nu heb ik al de printplaat aan de wpu gehangen en kan alles uitlezen in HA.

Ik zit alleen met het volgende probleem, de wpu is sinds gister weer begonnen met verwarmen van ons huis en het lage brom geluid kun je tot in de slaap kamers horen wat onze nachtrust soms verstoort.

Is het mogelijk om de wpu zo te programmeren dat deze in de avond niks doet en op de dag verwarmd ? Mocht dat antwoord ja zijn, zou iemand mij daarbij kunnen helpen ?
Alvast bedankt.

Harold
Ja, dat kan. Het begint bij het goed doornemen van de openingspost :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanfan
  • Registratie: Mei 2024
@harold911 Zie mijn post voor de jouwe. 's Avonds de thermostaat paar graden lager en 's ochtend terugzetten. Als je denkt dat je koelen nog nodig hebt dan 8 uur ipv maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold911
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 13:20
Fanfan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:04:
@harold911 Zie mijn post voor de jouwe. 's Avonds de thermostaat paar graden lager en 's ochtend terugzetten. Als je denkt dat je koelen nog nodig hebt dan 8 uur ipv maximum.
Dank je wel voor de tip. Ik zal dat eens proberen. Ik zal eens beginnen met 1 graad lager vanavond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-09 16:39
Hierbij wil ik Arjen Hiemstra bedanken, voor het ontwikkelen van het printje voor het uitlezen van de data van onze WPU. Bovendien ook de personen nl0pvm, vliegnerd en Onl1ne1373 die het mogelijk hebben gemaakt, om de instellingen van de WPU dusdanig te wijzigen, dat je de WPU gaat doen wat het beste in onze situatie past.

Toen ik vanmorgen wakker werd, hoorde ik, dat de WPU aan het verwarmen was.
De WPU had al 4 dagen niet hoeven te koelen of verwarmen.
De buiten temperatuur stond nog ingesteld op 21 gr. Ik heb even na 4 uur de thermostaat 0,5 graden lager gezet, waardoor de WPU stopte met verwarmen. Daarna heb ik de buitentemperatuur verandert in 6 gr. Toen we opstonden heb ik direct onderstaande grafiekje gemaakt. Duidelijk te zien dat de watertemperatuur van de CV nu beduidend hoger is. Dit is overeenkomstig de handleiding van Itho-Daalderop.
Mijn vrouw had hier geen weet van. Zij zei opeens, het is veel behaaglijker in de woonkamer. Zij met de blote voet op de vloer voelen en zij direct, de vloer voelt warmer. (dit heeft ze nog nooit kunnen voelen) Zij ook voelen op een van de slaapkamers die nooit koelen of verwarmen en het verschil was groot. Dit is de eerste keer in 2,5 jaar, dat mijn vrouw kan voelen dat de CV aan is of is geweest en dat het behaaglijk is in de woonkamer
Heren ons probleem lijkt opgelost. Nogmaals bedankt dat jullie dit hebben mogelijk gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw-HJ9d0nkDbVFQkYZg70cJCfss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhlO8t8Bzes1xZrgnQ300kVu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:48
Fijn om te horen (lezen) @Sjepers. Het verbaast mij echt dat de CV aanvoer/retour zo snel oploopt. Dat het binnen een half uur eigenlijk al geregeld is!

En bedankt voor de terugkoppeling.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik ben vooral benieuwd hoe dit er in de praktijk na een week stoken uit gaat zien. Op een uurtje geloof ik het wel maar met deze temps zal die woonkamer bloedheet worden of je hebt deze temp in je vloer gewoon maar heel kort, dat kan toch niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:50:
Ik ben vooral benieuwd hoe dit er in de praktijk na een week stoken uit gaat zien. Op een uurtje geloof ik het wel maar met deze temps zal die woonkamer bloedheet worden of je hebt deze temp in je vloer gewoon maar heel kort, dat kan toch niet anders?
Als de vloer niet te warm wordt en heel langzaam afkoelt dan kan het best werken. Dan is de vloer best vaak aangenaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:07:
[...]

Als de vloer niet te warm wordt en heel langzaam afkoelt dan kan het best werken. Dan is de vloer best vaak aangenaam.
Niet te warm? 34 graden is pittig. Dat word uiteindelijk aan de ruimte gewoon afgegeven en die loopt dus of op, of je hebt maar kortstondig dus die 34 graden. Ik ben heel benieuwd. Verbruik/rendement nog buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:12:
[...]

Niet te warm? 34 graden is pittig. Dat word uiteindelijk aan de ruimte gewoon afgegeven en die loopt dus of op, of je hebt maar kortstondig dus die 34 graden. Ik ben heel benieuwd. Verbruik/rendement nog buiten beschouwing gelaten.
Ik ben ook erg benieuwd. Ik de dat @Sjepers ons wel op de hoogte zal houden, inclusief grafieken,. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:39:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd. Ik de dat @Sjepers ons wel op de hoogte zal houden, inclusief grafieken,. _/-\o_
Bedankt voor deze terugkoppeling. De water temperatuur in de leidingen is dan wel 33 graden geworden, maar aan de oppervlakte van de vloer is dat veel lager. Bij een setup van 21 graden, gaat de CV aan bij een gemeten temperatuur van 21,1 graden. Hij stop met verwarmen, als de gemeten temperatuur 21,3 graden is. Daarna loopt de gemeten temperatuur nog op tot 21,5 graden. Het doorschiet effect is 0,2 graden. Zie onderstaande grafiek.
Dit alles, bij een buiten temperatuur van 10 graden en nauwelijks wind. Mijn buiten temperatuur had ik ingesteld op 6 graden. (had eigenlijk 10 moeten zijn). WTW staat ingesteld op 22 graden, maar de warmtewisselaar werkt maar tot een verschil tussen binnen en buiten temperatuur van maximaal 7 graden.

Het afzonderlijk meten van temperatuur van de vloer is nog niet zo gemakkelijk. Heb dat vorig jaar ook al geprobeerd met een losse thermometers van Switchbot. Deze bleek niet geschikt. Een infrarood meter heb ik niet. Of heeft iemand een andere goedkope oplossing?

De volgende CV periode kan pas starten na 3 uur en dan moet ook de temperatuur in de woonkamer gezakt zijn tot 21,1 graad. Deze 3 uur is volgens setting 13 en dat laat data van mijn extra kWh meter tbv WPU zien. Ik ben niet bang, dat het doorschiet effect in de winter veel groter zal worden. Maar meten is weten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McWK_NDPVtLJycOFP6BW9u2l2y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tR2DszKbu8ZHOEY55o2SZKmB.jpg?f=user_large

• GeeMoney
Sjepers schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor deze terugkoppeling. De water temperatuur in de leidingen is dan wel 33 graden geworden, maar aan de oppervlakte van de vloer is dat veel lager. Bij een setup van 21 graden, gaat de CV aan bij een gemeten temperatuur van 21,1 graden. Hij stop met verwarmen, als de gemeten temperatuur 21,3 graden is. Daarna loopt de gemeten temperatuur nog op tot 21,5 graden. Het doorschiet effect is 0,2 graden. Zie onderstaande grafiek.
Dit alles, bij een buiten temperatuur van 10 graden en nauwelijks wind. Mijn buiten temperatuur had ik ingesteld op 6 graden. (had eigenlijk 10 moeten zijn). WTW staat ingesteld op 22 graden, maar de warmtewisselaar werkt maar tot een verschil tussen binnen en buiten temperatuur van maximaal 7 graden.

Het afzonderlijk meten van temperatuur van de vloer is nog niet zo gemakkelijk. Heb dat vorig jaar ook al geprobeerd met een losse thermometers van Switchbot. Deze bleek niet geschikt. Een infrarood meter heb ik niet. Of heeft iemand een andere goedkope oplossing?

De volgende CV periode kan pas starten na 3 uur en dan moet ook de temperatuur in de woonkamer gezakt zijn tot 21,1 graad. Deze 3 uur is volgens setting 13 en dat laat data van mijn extra kWh meter tbv WPU zien. Ik ben niet bang, dat het doorschiet effect in de winter veel groter zal worden. Maar meten is weten.[Afbeelding]
En hoe "voelt" inmiddels de vloer? En hoe zien de CV temps eruit nu overdag? De run die je nu hebt is van vannacht.
Als je woonkamer op temp is (wat ik nu verwacht) dan zal je vloer inmiddels alweer ruim onder het behaaglijke zitten namelijk en omdat de woonkamer op temp is komt er voorlopig dus geen 33 graden meer die vloer in.
Overigens waren de slaapkamers toch fysiek dicht gedraaid of heb je die weer open gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:03:
[...]

En hoe "voelt" inmiddels de vloer? En hoe zien de CV temps eruit nu overdag? De run die je nu hebt is van vannacht.
Als je woonkamer op temp is (wat ik nu verwacht) dan zal je vloer inmiddels alweer ruim onder het behaaglijke zitten namelijk en omdat de woonkamer op temp is komt er voorlopig dus geen 33 graden meer die vloer in.
Overigens waren de slaapkamers toch fysiek dicht gedraaid of heb je die weer open gezet ?
De hele dag is het een stuk aangenamer geweest in de woonkamer. Zoals ik al zei, had ik de buitentemperatuur veel lager staan dan de werkelijke temperatuur buiten. Desondanks was er maar een door schiet effect van 0,2 graden. Met huidige buiten temperaturen, zal de CV modus overdag nooit aan gaan. Wij produceren zelf genoeg warmte. De vloer is een accumulator. Geeft langzaam zijn energie weer af aan de omgeving. De vloer is nooit 33 graden geweest. Het water door de leidingen is 33 graden geweest aan het begin van de inlaat en op het einde 28 graden. De thermometer liggend op de vloer, gaf een temperatuur aan van 22,2 graden. Maar dat is mede door de luchttemperatuur. Als het kouder wordt, dat is niet eerder dan in de winter, dan heb ik de exacte meetgegevens. Wij ervaren het als een stuk behaaglijker in de woonkamer. Want daar zit je het meeste keren stil gedurende een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Fanfan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:10:
@Sepers Ik begrijp niet dat de kleppen voor de slaapkamers worden dicht gezet en de thermostaten niet uitgezet worden. De informatie van die thermostaten wordt wel door de WPU in de berekeningen meegenomen om te bepalen wat ie moet doen. En vervolgens kan hij het misschien niet oplossen omdat de kleppen dicht staan. Ik zou de batterijen uit die thermostaten halen. De truc die ik doe tegen het jojo effect (vorig bericht) kan vast ook andersom. Kan het nog niet testen want ik woon pas paar maanden in appartement met warmtepomp.
In de Autotemp instelling 79, Blocked time between heating and cooling (hour), op maximum en instelling 152 van de WPU, Blocking time heating to cooling (uur) , op maximum.
De thermostaten kunnen volgens Itho niet uitgezet worden. Stand-by werken ze ook nog steeds.
Voor het koelen berekend de WPU niets en geeft hierdoor ook geen storing melding. Dat zou hij wel doen wanneer hij de slaapkamers moet gaan verwarmen. Maar bij een setup van 18 graden zal dat nooit gaan gebeuren. Aldus de monteur van Itho-Daalderup toen hij dit voor ons had bedacht.
De instelling 152 van de WPU is niet van toepassing voor 'n Spiderthermostaat. De tekst die Itho-Daalderup heeft toegevoegd aan deze setting staat: "Informatie voor MFT-thermostaat (t/m verse 9, daarna heeft deze instelling geen functie meer omdat dit op de thermostaat zelf instelbaar is gemaakt) Dit is de tijd dat er niet verwarmd mag zijn als voorwaarde om naar de mode koeling te mogen gaan."
Deze setting is voor de ronde MTF thermostaat. En dat geld voor nog een groot aantal andere settings van de WPU. Zie hiervoor de handleiding van I²C Modbus Module.
M.b.t. de settings van de AutoTemp, die gaan bij mij maar tot 78.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
TiMMieJ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:14:
Ik heb het ook al in het Itho print topic gevraagd maar is er al iemand redelijk bekend met alle opties van de autotemp unit met de NRG watch print? Ik heb al e.e.a. in HA gezet maar mis wel wat achtergrond nog van de waardes zoals bijvoorbeeld autotemp mode. Wat betekenen deze waardes bijvoorbeeld. Ook interessant kan zijn om de kleppen aan een zone te kunnen koppelen. Zijn hier nog tips voor? Bijvoorbeeld zet alles op x t.o.v. de temp in de kamer dan moet alles uit staan en dan per kamer iets open zetten?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Wie heeft de autotemp ook voorzien van een module en kan toelichten wat je daar dan mee inzichtelijk maakt (of zelfs kunt aansturen via HA?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
RudolfR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:22:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Wie heeft de autotemp ook voorzien van een module en kan toelichten wat je daar dan mee inzichtelijk maakt (of zelfs kunt aansturen via HA?)
Doordat ik een module heb gehangen aan de master autotemp heb ik:
belangrijke informatie:
- actuele temperatuur en setpoint van elke spider/kamer in HA (kan ook met een RF module)
- status van de autotemp verwarmen/koelen (kan ook met een RF module, maar niet ondersteunt door ramses_cc denk ik)
nice to have:
- warmtevraag per kamer
- klepstand per groep

Ik kan eigenlijk niets besturen met de autotemp. Maar ik kan wel zien wat er gebeurt en daarmee debuggen.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Kan je een voorbeeldje laten zien hoe dat er bij jou uit ziet? Ik heb niet het idee dat ik al deze informatie te zien krijg (in ieder geval niet duidelijk).
vliegnerd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:27:
[...]
Doordat ik een module heb gehangen aan de master autotemp heb ik:
belangrijke informatie:
- status van de autotemp verwarmen/koelen
nice to have:
- warmtevraag per kamer
- klepstand per groep

• GeeMoney
@vliegnerd ik stuur een buitentemp van 6 graden naar de WPU maar hij sprong toch in koel mode van de week. (Ik dacht ik probeer het ook eens zonder mijn thermostaten " mee te schuiven" maar helaas.)
Is dat wellicht nog een setting op de pomp om die buitentemp als leidend te hanteren voor verwarmen of koelen?

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:19:
@vliegnerd ik stuur een buitentemp van 6 graden naar de WPU maar hij sprong toch in koel mode van de week. (Ik dacht ik probeer het ook eens zonder mijn thermostaten " mee te schuiven" maar helaas.)
Is dat wellicht nog een setting op de pomp om die buitentemp als leidend te hanteren voor verwarmen of koelen?
Niet dat ik weet, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met ruimtetemperaturen en setpoint. Als de ruimtetemperaturen hoog zijn dan is er mogelijk geforceerd koeling.

Bij mij is het omschakelen echt "hard'. Maar wel via de autotemp. Dus misschien kijken in de autotemp settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
troftnom schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:16:
Kan je een voorbeeldje laten zien hoe dat er bij jou uit ziet? Ik heb niet het idee dat ik al deze informatie te zien krijg (in ieder geval niet duidelijk).

[...]
Op de webpagina van de module zie je in het status menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGWUsne8E9Fg_FUEnHANzojW8_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8liVdULxOruJsIeluW9tPru1.png?f=fotoalbum_large
(en dan nog een hele rits kamers)

In HA heb ik dat als volgt weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KZpcOxbeAguB8FGu0VWXtUFQ7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lu9VXW77eCrntXa0pnZ0ssfS.png?f=fotoalbum_large
(Labels met namen wat bot weggehaald)

Je ziet dat rond 7u vanochtend de koeling bijna niks meer deed. "Huis koud". Dan schakel ik naar verwarmen zodat er niets gebeurd. Net voordat het SWW moment om 13u begint zet ik dan de koeling weer aan om te koelen tijdens SWW (=efficienter) en omdat de boel weer wat opgewarmd is blijft de koeling draaien. Zo blijft de COP hoog.

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:32:
[...]

Niet dat ik weet, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met ruimtetemperaturen en setpoint. Als de ruimtetemperaturen hoog zijn dan is er mogelijk geforceerd koeling.

Bij mij is het omschakelen echt "hard'. Maar wel via de autotemp. Dus misschien kijken in de autotemp settings?
Wel gek want ik zie dus wel deze settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDaJV1h3mo0v70MUA5CfNwvpk-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KgnMFvkOBEoGiLiiO3oO7RK2.png?f=user_large

Ik stuur dus 6 graden naar de wpu en toch wisselt hij naar koelen.
Maar de autotemp geeft een foute buitentemp waarde van 327.67 graden.
Alleen de WPU ontvangt door mij een correcte of vaste temp van nu bijvoorbeeld altijd 6 graden.
Of is de truc dat ik dus ook de outside temp naar de autotemp moet versturen ipv alleen naar de pomp ?

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2024 20:53 ]

• vliegnerd
De WPU (de hoofdspider) verstuurt de buitentemp via een RF bericht naar de autotemp.

Er is als het goed is RF communicatie tussen master autotemp en hoofd spider. Dus raar dat het niet doorkomt.

Ik zie het bericht vrijwel meteen verstuurd worden als ik de buitentemperatuur aanpas.

[ Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 18-09-2024 20:58 ]

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:58:
De WPU (de hoofdspider) verstuurt de buitentemp via een RF bericht naar de autotemp.

Er is als het goed is RF communicatie tussen master autotemp en hoofd spider. Dus raar dat het niet doorkomt.

Ik zie het bericht vrijwel meteen verstuurd worden als ik de buitentemperatuur aanpas.
Maar daarom gaat het hier dus niet zoals verwacht denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO2EognByte2NrvyO4H5aEMrodk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ax83EnzUEhuUg897CV7kKeeu.png?f=user_large

• vliegnerd
@GeeMoney heb je een manier om die RF berichten af te luisteren?
Misschien ontvangt de autotemp het 1298 bericht van de spider niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:03:
@GeeMoney heb je een manier om die RF berichten af te luisteren?
Misschien ontvangt de autotemp het 1298 bericht van de spider niet?
Ik kan ze zien ja met Ramses en de HGI-80 .
Ik zal even met @Onl1ne1373 prutsen :)

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:30
GeeMoney schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:01:
[...]

Maar daarom gaat het hier dus niet zoals verwacht denk ik.

[Afbeelding]
Bij mij precies hetzelfde. Dezelfde outdoor temp op de autotemp en okk koelen terwijl dat eigenlijk niet toegestaan is door fake buitentemp.

• troftnom
Ik heb die 327.67 waarde ook op mijn autotemp, verder geen fake buitentemperatuur waarde maar de generieke -29,99 als buitentemperatuur op de WPU.

Dezelfde 327.67 waarde zie trouwens ook als Room temp van een ruimte thermostaat in autotemp, deze thermostaat is niet meer aanwezig maar volgens mij niet verwijderd door de installateur.

• troftnom
vliegnerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:41:
[...]

In HA heb ik dat als volgt weergegeven:
Thanks, nog niet zo'n pro in HA. Weet jij of er ergens een yaml config voorbeeld is voor de autotemp zoals voor de WPU? Ben dat nog niet tegengekomen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
troftnom schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:11:
[...]

Thanks, nog niet zo'n pro in HA. Weet jij of er ergens een yaml config voorbeeld is voor de autotemp zoals voor de WPU? Ben dat nog niet tegengekomen helaas.
Dit is mijn config: https://pastebin.com/TKZTG1mD

Ik heb twee kamers verwijderd, maar alle kamers zijn hetzelfde. En persoon namen vervangen door CENSORED.

• GeeMoney
@vliegnerd op de WPU heb ik een setting: "Outdoor Sensor" . Die is momenteel 2, wat is die bij jou ?
Wellicht moeten we naar 1 brengen om hem in te schakelen/leidend te maken ?

• RudolfR
Ik heb ook van die rare buiten-temperaturen gezien als gevolg van de automatisering in Home Assistant.
Geen vinger achter kunnen krijgen.

Nu is de buitentemperatuur 2.0*C in de Itho, de automatisering is 17 september in de avond uitgevoerd (met 2,4*C, dus dat lijkt wel goed)
De "Max manaul opeation time (min)" op 10 minuten, maar de temperatuur is niet gereset naar -30.

Edit: Misschien mogen er geen floats in?

[ Voor 133% gewijzigd door RudolfR op 19-09-2024 16:47 ]

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:58
@GeeMoney
WPU Setting 8 "Outdoor sensor" staat bij mij op 1. Ik heb een echte buitensensor.
Mijn Autotemp geeft de juiste buitentemperatuur aan.

Ik gebruik geen fake buiten temperatuur om te switchen. Ik gebruik twee switches om koelen en/of verwarmen te blokkeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Onl1ne1373 op 19-09-2024 15:29 ]

• vliegnerd
@GeeMoney En bij mij staat die op 0. Ik heb GEEN buitensensor.

Vanaf firmware 35 is alleen 0 of 1 mogelijk. "0" betekent dan "geen sensor met eventueel remote temperatuur via clouddienst".

Voor firmware 35 is 0 "geen", 1 "wel" en 2 is "remote temperatuur via clouddienst".

Deze setting staat dus wel goed.

Wellicht werkt het bij jou en bij @Paulusbrand anders vanwege een oudere firmware versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:30
Wpu versie 37 met setting outdoor sensor op 0

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:39:
@GeeMoney En bij mij staat die op 0. Ik heb GEEN buitensensor.

Vanaf firmware 35 is alleen 0 of 1 mogelijk. "0" betekent dan "geen sensor met eventueel remote temperatuur via clouddienst".

Voor firmware 35 is 0 "geen", 1 "wel" en 2 is "remote temperatuur via clouddienst".

Deze setting staat dus wel goed.

Wellicht werkt het bij jou en bij @Paulusbrand anders vanwege een oudere firmware versie?
Hem naar 1 zetten wijzigt helemaal niets.
Onze autotemps hebben dus een foutieve buitentemp waardoor puur de HT dus leidend is in verwarmen of koelen. Zodra de afwijking tussen gemeten temp en het setpoint groter is dan de offset parameters gaat hij dus gewoon koelen of verwarmen. De buitentemp van de WPU negeert hij compleet.

• vliegnerd
@GeeMoney welke firmware autotemp is dat bij jou?
Ik heb v12

De WPU van @Paulusbrand is identiek aan de mijne: v37

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:28:
@GeeMoney
WPU Setting 8 "Outdoor sensor" staat bij mij op 1. Ik heb een echte buitensensor.
Mijn Autotemp geeft de juiste buitentemperatuur aan.

Ik gebruik geen fake buiten temperatuur om te switchen. Ik gebruik twee switches om koelen en/of verwarmen te blokkeren.
Welke switches? Koelen krijg ik geblokt lijkt het door buitentemp laag. Verwarmen kreeg ik niet geblokt in de zomer.

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-09 23:48
Hoi allemaal,

Enig idee waarom dit opeens mijn verbruik is?
Buitentemp staat op 5 graden ingesteld.
Binnen is het 22 graden en verwarming staat uit.

Eerst geeft hij max 4W aan de hele dag, tenzij SWW en nu heb ik een blok-output met max 14W met 2 uur er ongeveer tussen elke keer.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3FdPnvwReLpTaHi3M7rKnr-BFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uGh2rRUVQWo7M0FuFiGKK2zx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Jacksons op 19-09-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:22:
[...]

Hem naar 1 zetten wijzigt helemaal niets.
Onze autotemps hebben dus een foutieve buitentemp waardoor puur de HT dus leidend is in verwarmen of koelen. Zodra de afwijking tussen gemeten temp en het setpoint groter is dan de offset parameters gaat hij dus gewoon koelen of verwarmen. De buitentemp van de WPU negeert hij compleet.
Heb je al met de HGI80 gekeken of jouw hoofdspider wel 1290 berichten verstuurt?
Mijn spider verstuurd die 4 a 5x per uur.
code:
1
I --- 21:033160 --:------ 21:033160 1290 003 000802

0802 = 2050 (20,5 graad celcius)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:39:
[...]

Heb je al met de HGI80 gekeken of jouw hoofdspider wel 1290 berichten verstuurt?
Mijn spider verstuurd die 4 a 5x per uur.
code:
1
I --- 21:033160 --:------ 21:033160 1290 003 000802

0802 = 2050 (20,5 graad celcius)
Ja, die worden verstuurd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2024-09-20T07:38:12.179901 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T07:52:26.026301 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:06:36.890938 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:20:50.359849 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:35:01.209351 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:38:03.924588 094  I --- 21:132876 02:249148 --:------ 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:49:15.062564 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T08:53:34.329842 093  I --- 21:132876 02:249148 --:------ 1290 003 007FFF
2024-09-20T09:03:25.091268 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF
2024-09-20T09:09:03.940259 095  I --- 21:132876 02:249148 --:------ 1290 003 007FFF
2024-09-20T09:17:39.392126 045  I --- 21:057310 --:------ 21:057310 1290 003 007FFF

De 007FFF verklaard dus de 327.67 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Maar dat is dus niet juist. Jouw WPU verstuurt de verkeerd 1290 berichten...
Dat is wel echt raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:29:
Maar dat is dus niet juist. Jouw WPU verstuurt de verkeerd 1290 berichten...
Dat is wel echt raar!
Ja, dat is wel een beetje jammer.
Die outdoor sensor naar 0 brengen heb ik nog niet geprobeerd, hij staat nu weer terug op 2 .

overigens:

Itho device type: AutoTemp
Itho hw version: 46
Itho fw version: 10
Manufacturer: 0

Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 58
Itho fw version: 31

Ik laat dus gewoon mijn thermostaten meelopen omhoog/omlaag om koel of verwarming gedrag te voorkomen of juist te triggeren.
Dit heeft er dit jaar al voor gezorgd dat ik op 800 minder compressor schakelingen zit dan de voorgaande 4 jaar gemiddeld. Winter moet nog komen maar dat gaat geen 800 schakelingen geven.

De afgelopen 2 weken is de pomp compleet uit op tapwater na. Hij verwarmt of koelt niet door het mee laten lopen van de thermostaten aangezien de zon voor voldoende warmte zorgt nog.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Vendetta_X schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:51:
[...]

Welke switches? Koelen krijg ik geblokt lijkt het door buitentemp laag. Verwarmen kreeg ik niet geblokt in de zomer.
In de startpost staat een manier om te blokkeren met mqtt berichten. Vervolgens heb ik een helper switch aangemaakt in HA. Dan vervolgens een automatisering die daar op werkt.

Voor verwarmen blokkeren op basis van een schema heb ik ook een blueprint gemaakt:
https://raw.githubusercon.../wpu-heating-disable.yaml

Ik heb de link naar de blueprint ook maar even aan de startpost toegevoegd. De koelvariant zal ik nog een keer maken, maar het seizoen is nu toch aan het eind.

Deze switches dus op mijn dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_7IxuWreIIMWFnlXCRndNzlTBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DR7FAC4vnXnSq0DZSZc1XYEI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-09-2024 14:38 ]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb op 1 slaapkamer een raam open gezet en waarbij de actual temp dus lager is dan gevraagde temp (19.5 vs 20).

Ik zie dat bij autotemp power % op 64 zit bij die slaapkamer en dat Itho autotemp status op heating staat. Maar de WPU status staat op Off en WPU heat demand op 18%
CV enabled staat op 1.

Ik was in de veronderstelling staat WPU Status zelf op CV zou staan (waarde 2 in Itho status) als er warmte naar een van de ruimte gaat, maar dat klopt dus niet?

Ik begrijp te weinig van het systeem dus vandaar de vraag.

• GeeMoney
smesjz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:39:
Ik heb op 1 slaapkamer een raam open gezet en waarbij de actual temp dus lager is dan gevraagde temp (19.5 vs 20).

Ik zie dat bij autotemp power % op 64 zit bij die slaapkamer en dat Itho autotemp status op heating staat. Maar de WPU status staat op Off en WPU heat demand op 18%
CV enabled staat op 1.

Ik was in de veronderstelling staat WPU Status zelf op CV zou staan (waarde 2 in Itho status) als er warmte naar een van de ruimte gaat, maar dat klopt dus niet?

Ik begrijp te weinig van het systeem dus vandaar de vraag.
Er gaat geen warmte naar die ruimte want je totale warmte vraag is minder dan 25% .
Je CV pomp zal dus ook uit staan en dus is die status ook geen 2.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2024 12:52 ]

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:52:
[...]

Er gaat geen warmte naar die ruimte want je totale warmte vraag is minder dan 25% .
Je CV pomp zal dus ook uit staan en dus is die status ook geen 2.
Maar de warmte vraag van de kamer is 64% maar dan dat ik snap niet waarom dat de total warmte vraag dan 18% is. Bij WPU Itho Settings zie ik die 25% nergens terug. Hoe werkt dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
smesjz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:17:
[...]

Maar de warmte vraag van de kamer is 64% maar dan dat ik snap niet waarom dat de total warmte vraag dan 18% is. Bij WPU Itho Settings zie ik die 25% nergens terug. Hoe werkt dat?
Dat heeft te maken met de lus sizing en je totale capaciteit.
Even een versimpeld voorbeeld:
Stel dat je een pomp hebt van 4kW. Dan heb je theoretisch 4000Watt vermogen om uit te delen .

Je hebt 9 groepen.
6 van 500 voor de woonkamer behorend aan thermostaat 1. Is dus 3000watt.
1 van 250 slaapkamer 1 aan thermostaat 2.
1 van 250 slaapkamer 2 aan thermostaat 3
1 van 500 bijkeuken aan thermostaat 4.

Totaal dus 4000 watt over 4 thermostaten. Elke thermostaat is nu echter geen 25%.

Je woonkamer heeft dus 6 groepen en als daar dus warmtevraag op treedt is dat niet 25% (want 4 thermostaten) maar dus 75% van je totale vermogen.

Je slaapkamer zelf vraagt 64% van zijn eigen maximale vermogen maar dat is op het totaal dus slechts 18% in jouw geval. Dat is te weinig om de pomp actief te laten worden.
Het percentage van zijn eigen vermogen bepaald hij aan de hand van de delta en setpoint. Bij 0,2 graden onder het setpoint gaat hij bijvoorbeeld voor 25% vragen, bij 0,4 graden onder het setpoint 50% etc.)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2024 13:37 ]

• Sjepers
Vorig jaar had ik het volgende al geconstateerd.
Vanmorgen om 8:30 de thermostaat in de woonkamer van 20,5 naar 21 gr. (gemeten temperatuur op het display 20,5 gr.)
Twee minuten later in de gemeten temperatuur plotseling verhoogt naar 21,0 gr.
Volgens onderstaand meting is dat onmogelijk.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Is het mogelijk om de gemeten temperatuur die de Spider thermostaat laat zien, uit te lezen via HA?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MiIFzMmtI72MeTEccd_uTOjeZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1daGlMa2cJQwQQgmg6Z8CsUs.jpg?f=user_large

• RudolfR
@Sjepers

Volgens mij moet dat kunnen met een module aan de autotemp.
Zie hier:
vliegnerd in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
De woonkamer temperatuur staat ook in de statuspagina van de module aan de WPU: “Room temp”

Andere spiders kun je inderdaad met een module aan de autotemp uitlezen. Of met ramses_cc en een RF module.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 25-09-2024 17:40 ]

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:35:
[...]

Je slaapkamer zelf vraagt 64% van zijn eigen maximale vermogen maar dat is op het totaal dus slechts 18% in jouw geval. Dat is te weinig om de pomp actief te laten worden.
Het percentage van zijn eigen vermogen bepaald hij aan de hand van de delta en setpoint. Bij 0,2 graden onder het setpoint gaat hij bijvoorbeeld voor 25% vragen, bij 0,4 graden onder het setpoint 50% etc.)
Ok. Ik kan het volgen maar welke parameter/setting bepaalt dan dat er onder een heat demand percentage van 25% (of andere waarde) niks gebeurt?

Het maakt op deze manier inzicht in verbruik per ruimte wel complex want het lijkt dat er bijv 0.5kW wordt verbruikt volgens autotemp maar omdat WPU op Off staat gebeurt er niks?

En als ik dit check met verbruik van vandaag met wegstrepen zonnepanelen zie ik ook langere periods van een netto verbruik van 200/250W dus 500W constant klopt ook niet.

• GeeMoney
smesjz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:17:
[...]

Ok. Ik kan het volgen maar welke parameter/setting bepaalt dan dat er onder een heat demand percentage van 25% (of andere waarde) niks gebeurt?

Het maakt op deze manier inzicht in verbruik per ruimte wel complex want het lijkt dat er bijv 0.5kW wordt verbruikt volgens autotemp maar omdat WPU op Off staat gebeurt er niks?

En als ik dit check met verbruik van vandaag met wegstrepen zonnepanelen zie ik ook langere periods van een netto verbruik van 200/250W dus 500W constant klopt ook niet.
Die heat demand percentage is naar mijn weten nergens terug te vinden maar hebben wij door "reverse engineering" boven water gekregen. Daaronder doet hij niets, daarboven wisselt de status van de pomp. Dit is dus een Itho default blijkbaar.

Een lus van 500Watt is geen actueel (benodigd) verbruik van 500Watt. Het is de energie die je lus maximaal kan afgeven maar je pomp heeft een hoger rendement dan 1. (COP 1 zal voor elke watt energie ook 1 watt energie nodig hebben) Onze pomp zal afhankelijk van temperaturen van de omgeving en je bron een COP van 5-10 hebben bijvoorbeeld. Daardoor is je elektra verbruik dus lager dan je daadwerkelijke energie toevoeging/afgifte.

Je pomp kan je dan het beste achter een kWh meter gaan hangen als je exact verbruik wilt meten tenzij je een WPU-5G hebt, die heeft counters volgens mij beschikbaar.

Verwarmen / CV run is bij mij eigenlijk altijd rond de 1500watt elektra verbruik.
Koelen zit bij mij op 280watt ongeveer aan elektra verbruik.

Excusez moi voor eventuele eenheden fouten of versimpeling etc. ik typ dit vluchtig tijdens werk :) .

• Sjepers
vliegnerd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:37:
[...]

De woonkamer temperatuur staat ook in de statuspagina van de module aan de WPU: “Room temp”

Andere spiders kun je inderdaad met een module aan de autotemp uitlezen. Of met ramses_cc en een RF module.
Het grafiekje wat er bij heb bijgevoegd, is de "Room temp". Ik heb alle statussen die veranderen bij warmen, koelen of boilerbedrijf in HA toegevoegd.
Het probleem is, dat de gemeten "Room temp" na twee minuten niet wenselijk verandert. (zie grafiek)
Alleen het display geeft, na twee minuten aan, dat de gemeten ruimte temperatuur opeens 0,5 gr hoger is geworden. Dit laatste zou niet mogelijk moeten zijn. Ik heb vorig najaar de onderhoudsmonteur mijn verhaal verteld en hij had dit zelf ook al geconstateerd. Hij had daar geen verklaring voor en zij de Spider thermostaat heeft een eigen leven.

• GeeMoney
Sjepers schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:12:
[...]

Het grafiekje wat er bij heb bijgevoegd, is de "Room temp". Ik heb alle statussen die veranderen bij warmen, koelen of boilerbedrijf in HA toegevoegd.
Het probleem is, dat de gemeten "Room temp" na twee minuten niet wenselijk verandert. (zie grafiek)
Alleen het display geeft, na twee minuten aan, dat de gemeten ruimte temperatuur opeens 0,5 gr hoger is geworden. Dit laatste zou niet mogelijk moeten zijn. Ik heb vorig najaar de onderhoudsmonteur mijn verhaal verteld en hij had dit zelf ook al geconstateerd. Hij had daar geen verklaring voor en zij de Spider thermostaat heeft een eigen leven.
De thermostaat zelf (op het display) geeft alleen waardes weer in stappen van 0,5 . De daadwerkelijke gemeten temp zie je dus in je grafiekje. Afhankelijk van de locatie van je Spider kan dit kort en snel schommelen door bijvoorbeeld zon instraling, vlakbij een deur hangen of vlakbij een warmtebron etc.
Gezien hij eerst daalt en daarna weer omhoog schiet lijkt het mij de plaatsing. Hangt hij niet dicht bij een deur of een doorgang ?
En wat doet je CV aanvoer/retour/pomp in datzelfde timeframe?

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2024 22:27 ]

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 17:55
Qua plaatsing: bij ons was de Spider op een inbouwdoos gemonteerd in een 70mm gipswand grenzend aan de technische ruimte. Precies ten opzichte van de wasmachine en gestapelde droger. De warme wasdroger stond dus circa 200mm van de Spider af gescheiden door 20mm restgips achter de inbouwdoos... Temperatuur regeling was een drama tot ik de Spider verplaatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:12:
Vorig jaar had ik het volgende al geconstateerd.
Vanmorgen om 8:30 de thermostaat in de woonkamer van 20,5 naar 21 gr. (gemeten temperatuur op het display 20,5 gr.)
Twee minuten later in de gemeten temperatuur plotseling verhoogt naar 21,0 gr.
Volgens onderstaand meting is dat onmogelijk.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Is het mogelijk om de gemeten temperatuur die de Spider thermostaat laat zien, uit te lezen via HA?
[Afbeelding]
Ik zie ook het verband tussen de gemeten temperatuur (in de WPU status, jouw grafiek) en de temperatuur op display spider niet… raar!!

Ik heb er weinig ervaring mee, want ik kijk eigenlijk nooit op het display van de spiders. Ik zit elk half uur in HA te neuzen ;)

• Sjepers
GeeMoney schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:20:
[...]

De thermostaat zelf (op het display) geeft alleen waardes weer in stappen van 0,5 . De daadwerkelijke gemeten temp zie je dus in je grafiekje. Afhankelijk van de locatie van je Spider kan dit kort en snel schommelen door bijvoorbeeld zon instraling, vlakbij een deur hangen of vlakbij een warmtebron etc.
Gezien hij eerst daalt en daarna weer omhoog schiet lijkt het mij de plaatsing. Hangt hij niet dicht bij een deur of een doorgang ?
En wat doet je CV aanvoer/retour/pomp in datzelfde timeframe?
Ik heb al een paar weken geleden het volgend onderzoek gedaan:
Bij welke "Room temp (°C)" verandert het display van 21,5 gr naar 22 gr.
Dit onderzoek heb ik gedaan tijdens de periode dat de WPU helemaal uit is.
Conclusie:
Het Spider display verandert van 21,5 gr naar 22 gr, wanneer de gemeten temperatuur "Room temp (°C)" de waarde 22,00 graden bereikt en niet eerder.

Wat betreft de CV aanvoer/retour/pomp die blijft het zelfde, omdat de WPU in deze periode (2 minuten) nog niet aan is.
De status (35) en Substatus (36) zijn nog niet verandert en het opgenomen vermogen van de WPU is in die periode eveneens 0. Het opstarten van de WPU duurt wat langer dan die 2 minuten. Ben nog aan het uitzoeken waardoor dat komt.

• GeeMoney
Sjepers schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:33:
[...]

Ik heb al een paar weken geleden het volgend onderzoek gedaan:
Bij welke "Room temp (°C)" verandert het display van 21,5 gr naar 22 gr.
Dit onderzoek heb ik gedaan tijdens de periode dat de WPU helemaal uit is.
Conclusie:
Het Spider display verandert van 21,5 gr naar 22 gr, wanneer de gemeten temperatuur "Room temp (°C)" de waarde 22,00 graden bereikt en niet eerder.
Ik zal eens kijken of ik dat ook kan verifiëren. De formele afwijking van de Spider is gecertificeerd op <0,5 graden. Hij kan daarbinnen dus schommelen maar dat is dus "normaal" . Op je grafiek zakt de temp eerst duidelijk, dat moet toch haast met de plaatsing ervan te maken hebben zou je zeggen, een deur die opengaat ofzo? Als er daarnaast dus verwarmd wordt of een warme bron in de buurt is die daarna door lucht verplaatsing langs de thermostaat komt (wetende dat de afwijking dus 0,5 kan zijn) dan verklaard dat wellicht je schommelingen een beetje.
Hier loopt hij geleidelijk op en af en heb ik dergelijke uitschieters dus niet. Hij hangt hier ook op een geïsoleerde plek midden in de kamer als het ware en dus niet bij een deur of warmtebron.
Wat betreft de CV aanvoer/retour/pomp die blijft het zelfde, omdat de WPU in deze periode (2 minuten) nog niet aan is.
De status (35) en Substatus (36) zijn nog niet verandert en het opgenomen vermogen van de WPU is in die periode eveneens 0. Het opstarten van de WPU duurt wat langer dan die 2 minuten. Ben nog aan het uitzoeken waardoor dat komt.
Ik was vooral benieuwd als er wel gestookt zou zijn vlak ervoor, of nog steeds, dat dat wellicht je verschil omhoog zou kunnen verklaren maar ook dan komt het neer op plaatsing van je Spider.

Daarnaast zou je ook gewoon preventief je batterijen eens kunnen vervangen.

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:44:
Die heat demand percentage is naar mijn weten nergens terug te vinden maar hebben wij door "reverse engineering" boven water gekregen. Daaronder doet hij niets, daarboven wisselt de status van de pomp. Dit is dus een Itho default blijkbaar.
Dit vind ik raar. Mijn WPU heeft 239 parameters voor zelfs de meest triviale dingen en zoiets belangrijks is dan ergens hard coded?
Een lus van 500Watt is geen actueel (benodigd) verbruik van 500Watt. Het is de energie die je lus maximaal kan afgeven maar je pomp heeft een hoger rendement dan 1. (COP 1 zal voor elke watt energie ook 1 watt energie nodig hebben) Onze pomp zal afhankelijk van temperaturen van de omgeving en je bron een COP van 5-10 hebben bijvoorbeeld. Daardoor is je elektra verbruik dus lager dan je daadwerkelijke energie toevoeging/afgifte.
De 500W werd hier getoond in de autotemp unit onder Itho Status "Room 4 power kW (kW)". Dus dat zou volgens mij afgegeven vermogen moeten laten zien en niet wat er voor die lus beschikbaar (te zien bij Itho Settings).
Je pomp kan je dan het beste achter een kWh meter gaan hangen als je exact verbruik wilt meten tenzij je een WPU-5G hebt, die heeft counters volgens mij beschikbaar.
Bij de nieuwere WPU-5G modellen is die er uit gesloopt. Bij oudere modellen (voor 2021?) had je mooi een per kWh verbruik per status.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
smesjz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:26:
[...]

Dit vind ik raar. Mijn WPU heeft 239 parameters voor zelfs de meest triviale dingen en zoiets belangrijks is dan ergens hard coded?
Het is bewust niet instelbaar, net zoals de aanvoertemperatuur van de koeling (18 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:58:
[...]

Ik zal eens kijken of ik dat ook kan verifiëren. De formele afwijking van de Spider is gecertificeerd op <0,5 graden. Hij kan daarbinnen dus schommelen maar dat is dus "normaal" . Op je grafiek zakt de temp eerst duidelijk, dat moet toch haast met de plaatsing ervan te maken hebben zou je zeggen, een deur die opengaat ofzo? Als er daarnaast dus verwarmd wordt of een warme bron in de buurt is die daarna door lucht verplaatsing langs de thermostaat komt (wetende dat de afwijking dus 0,5 kan zijn) dan verklaard dat wellicht je schommelingen een beetje.
Hier loopt hij geleidelijk op en af en heb ik dergelijke uitschieters dus niet. Hij hangt hier ook op een geïsoleerde plek midden in de kamer als het ware en dus niet bij een deur of warmtebron.

[...]

Ik was vooral benieuwd als er wel gestookt zou zijn vlak ervoor, of nog steeds, dat dat wellicht je verschil omhoog zou kunnen verklaren maar ook dan komt het neer op plaatsing van je Spider.

Daarnaast zou je ook gewoon preventief je batterijen eens kunnen vervangen.
De Spider heeft een door Itho gegarandeerde nauwkeurigheid van ± < 0,5 graden bij 20 graden. Onze spider thermostaat in de woonkamer, heeft een afwijking van -0,3 graden. Gemeten met een thermometer met een afwijking van ± 0,1 graad. De ander thermostaten hebben een soort gelijke negatieve afwijking. Als productontwikkelaar van een meet instrumenten fabriek in de jaren 80/90 heb ik op dit gebied een behoorlijke ervaring. Wanneer je de spider instelt op 21 graden is dat eigenlijk 20.7 graden.
Dit lijkt op het volgende:
In die tijd kreeg ik een aanvraag van een autofabrikant om een km teller te maken en die moest een nauwkeurigheid hebben van -10% en de spreiding van de meters mocht niet meer zijn dan 1,5%. De nauwkeurigheid van alle km tellers moest dus liggen tussen -11,5 en 8,5%

Vertel mij wat, dat de plaats van de thermostaat, bepalend is voor een juiste weergave van de temperatuur in de woonkamer. Hoog lopende discussie gehad met Itho, dat de huidige plaats van de Spider niet volgens hun eigen installatiehandleiding was, maar dat staat los van het geen dat ik constateer.

Wanneer de WPU uit staat, werkt de Spider als volgt:
Is de ruimte temperatuur (Room temp) tussen 21.00 en 21,49 graden, dan geeft de Spider op het display aan dat het 21,0 graden is.
Is de ruimte temperatuur (Room temp) 21,50 graad, dan geeft de Spider op het display aan, dat het 21,5 graden is.
Dit staat los van warmte bronnen in de buurt, want dat wordt door de "Room temp" direct aangegeven.
Zelf, als je poosje te dicht bij de Spider blijft staan, kun je dat merken in de "Room temp". Dit komt omdat ze de temperatuur meten met twee cijfers achter de komma. Dat is complete onzin als de Spider een nauwkeurigheid ven de temperatuur meten heeft van ± < 0,5 graden. Dat wil zeggen, als de werkelijke ruimte temperatuur 20,5 graden is, de "Room temp" moet liggen tussen 21.01 graad tem 21,99 graad.
En dat doen de 4 Spiders bij ons allemaal.

Mbt de vloertemperatuur.
Ik heb een infrarood temperatuur meter gekocht. met een nauwkeurigheid, bij een bereik van 0-50 graden, van ± 1 graad. Wanneer het wat kouder wordt, dan kan ik de temperatuur een poosje gaan bijhouden.
De meeste CV gestuurde vloerverwarmingen werken bij een water temperatuur die een stuk hoger liggen dan die bij de WPU. Het verschil is echter dat een normale CV vloerverwarming modulerend is en WPU stopt met verwarmen als hij de ingestelde waarde met 0,3 graden overschrijd. Met een cycli die niet korter kan zijn dan 3 uur. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Op 13 september heb ik een grafiek gemaakt van de "Room temp" en "Requested room temp" die is weergegeven hieronder in het bovenste deel van de grafiek.
Vanmorgen heb ik dat nog een keer gedaan voor de zelfde periode.
Dat is een heel andere grafiek dan die ik op 13 september heb gemaakt.
Zo te zien is er in de laatste grafiek nog al wat data verdwenen en komen de waarden ook niet meer met elkaar overeen.
Ik heb geen aanpassingen gedaan in HA of de settings van de WPU. Bovendien is de stroom er niet af geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf91NLtyxSVw4RsbIyG04bIViII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wmOU7mYma9SYTowmO76erEUA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Sjepers

Home Assistant heeft 'Long Term Statistics', voor meetwaarden buiten de retentie van je 'Recorder'
Die statistieken hebben een lagere resolutie.

Hou je muis maar eens op de lijn en kijk wat er bij 'Bron:' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
RudolfR schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:52:
@Sjepers

Home Assistant heeft 'Long Term Statistics', voor meetwaarden buiten de retentie van je 'Recorder'
Die statistieken hebben een lagere resolutie.

Hou je muis maar eens op de lijn en kijk wat er bij 'Bron:' staat.
Bij de "Bron" staat "Langetermijnstatistieken" .Bedankt voor deze informatie.
Is het correct dat het 10 dagen zijn en daarna Langetermijnstatistieken?
Is de tijd van de data retentie nog instelbaar?
Of is er een mogelijkheid om een back-up te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Sjepers

Zeker, zie de documentatie van de Recorder:
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

En dan met name 'purge_keep_days', standaard 10 dagen.
https://www.home-assistan...recorder/#purge_keep_days

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Het stook seizoen is hier begonnen. De eerste echte 2 runs vanochtend gehad. Best netjes, het is bijna oktober en in de nachten al onder de 12 graden geweest hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:39:
[...]

Ik heb vandaag, speciaal de WPU laten verwarmen. Was eigenlijk nog niet nodig, maar ik wilde graag mijn nieuwe IR thermometer testen, om de juiste vloer temperatuur te meten.
Ook nu weer heb ik de watertemperatuur van de toevoer laten oplopen, tot ongeveer 33 gr. Ook nu weer kun je zien, dat de ruimte temperatuur nog met ongeveer 0,2 graden oploopt, nadat de WPU is uitgeschakeld.
Voor dat de WPU ging verwarmen (13:00 uur) was de vloer gemiddeld 21,3 graden.
Mijn laatste officiële meting was om 15:10 uur en toen was de gemiddelde vloer temperatuur 24,6 graden.
Ik heb steeds op dezelfde 5 plaatsen gemeten en daar het gemiddelde van genomen. De spreiding was ± 0,2 graad.
Om 16:30 uur is de gemiddelde vloertemperatuur nog steeds 24,4 graad.
Ook nu weer voelen we de behagelijkheid die we jaren hebben gemist.
Heren, nogmaals bedankt hiervoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSqaG7nbJJS5pTreVapnRrcmuqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0XoMP9ax3KxMjU3FRU8mlPY9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sjepers kan je diezelfde grafiek van vandaag inclusief je buitentemp erin verwerkt nog eens posten?
Ik heb 2 runs gehad vanochtend met een buitentemperatuur van 12 graden en ook hier ging 29 graden de vloer in vandaag. Ik ben dan benieuwd of die delta weer goed zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:07:
@Sjepers kan je diezelfde grafiek van vandaag inclusief je buitentemp erin verwerkt nog eens posten?
Ik heb 2 runs gehad vanochtend met een buitentemperatuur van 12 graden en ook hier ging 29 graden de vloer in vandaag. Ik ben dan benieuwd of die delta weer goed zichtbaar is.
De settings 139 en 140 bepalen uiteindelijk de temperatuur van het CV water. Bij 12 graden buitentemp is dat 29 graden. Bij 6 gr buitentemp is dat 32 gr.
Ik heb de buitentemp staan op 6 gr. (zie onderstaande grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AmfFIJgixwodn0V1PnVrGMaAO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C8FwKZLx5QmjlKNlMQnGlU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:47:
[...]

De settings 139 en 140 bepalen uiteindelijk de temperatuur van het CV water. Bij 12 graden buitentemp is dat 29 graden. Bij 6 gr buitentemp is dat 32 gr.
Ik heb de buitentemp staan op 6 gr. (zie onderstaande grafiek)
[Afbeelding]
Je run duurt wel ook erg lang en schiet dus ook best wel lang door.
Dit zijn mijn 3 runs van vandaag om 06:00 uur 21,11 graden en om 14:00 uur 21,31 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhqkUfZEt3UMbUY3SMIR6caLVvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ATAJmyXomDjT5d39y0GWuuR4.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 27-09-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:04:
[...]

Je run duurt wel ook erg lang en schiet dus ook best wel lang door.
Dit zijn mijn 3 runs van vandaag om 06:00 uur 21,11 graden en om 14:00 uur 21,31 graden:

[Afbeelding]
Ik heb de situatie van een paar dagen geleden nagebootst, waar je vond, dat de vloer temperatuur wel erg hoog zou zijn, als het CV water 33 graden is. Dat is dus niet zo.
Op dit moment is de vloer nog gemiddeld 22,8 graden

Zoals ik al zij, ik heb de WPU handmatig gestart. De spider heb ik op 21,5 gezet. De WPU zou pas bij ruimte temp van 21,6 starten met verwarmen en dat was nu 21,3.
De spider staat normaal op 21 gr. (in de nacht op 20,5) De WPU is een keer na de zomer in CV modus gegaan.
De andere twee keer heb ik zelf geforceerd.
Ik denk dat ons huis waarschijnlijk beter gesoleerd is.
Ik zie dat de WPU om de 3 uur in CV modus gaat. Korter kan ook niet. Dat hadden wij, vorige winter, alleen als het hard vroor. De WPU heeft afgelopen 12 maanden, 309 kWh aan energie verbruikt voor verwarmen/koelen/stand-by en voor de boiler 239 kWh.
Gisteravond was het om 23 uur nog 21,68 gr en vanmorgen was het nog 22,35 gr in de woonkamer. Zonder dat de WPU in CV modus is gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjepers op 27-09-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:12:
[...]

Ik heb de situatie van een paar dagen geleden nagebootst, waar je vond, dat de vloer temperatuur wel erg hoog zou zijn, als het CV water 33 graden is. Dat is dus niet zo.
Op dit moment is de vloer nog gemiddeld 22,8 graden

Zoals ik al zij, ik heb de WPU handmatig gestart. De spider heb ik op 21,5 gezet. De WPU zou pas bij ruimte temp van 21,6 starten met verwarmen en dat was nu 21,3.
De spider staat normaal op 21 gr. (in de nacht op 20,5) De WPU is een keer na de zomer in CV modus gegaan.
De andere twee keer heb ik zelf geforceerd.
Ik denk dat ons huis waarschijnlijk beter gesoleerd is.
Ik zie dat de WPU om de 3 uur in CV modus gaat. Korter kan ook niet. Dat hadden wij, vorige winter, alleen als het hard vroor. De WPU heeft afgelopen 12 maanden, 309 kWh aan energie verbruikt voor verwarmen/koelen/stand-by en voor de boiler 239 kWh.
Gisteravond was het om 23 uur nog 21,68 gr en vanmorgen was het nog 22,35 gr in de woonkamer. Zonder dat de WPU in CV modus is gegaan.
Elke woning is anders, ik heb een forse vrijstaande woning op de wind, dat helpt natuurlijk niet.

Waar het mij ook om ging is dat je je vloer behaaglijk wilt hebben en dat kan dus niet langdurig zonder andere effecten.
Dat zie je in je temps gewoon terug.
Of hij schiet dus door bij langdurig verwarmen (zie je ruimte temp), of het is kort en hij koelt af en dat is ook gewoon zoals je zou verwachten.
Nog los van je rendement die om zeep gaat. In 3 uur schiet je al 0,4 graden door en ik na 8 uur 0,2.
Als het voor jullie werkt prima natuurlijk maar het is denk ik toch geen rocket science.
Een hogere temp door je vloer jagen langere tijd zorgt er gewoon voor dat de algehele ruimte warmer zal worden in een kortere tijd en langer na zal ijlen. Dit is alleen af te remmen door te gaan koelen/ventileren of dus korter maar heviger te gaan verwarmen en dan dus meer schommelingen te krijgen.
Daarom zie je bij mij ook dat het relatief korte runs zijn en de temp heel langzaam door ijlt maar dat zorgt dus wel voor een lange constantere temp met minder energie en maar een marginaal andere vloer temp als ik eerlijk ben.
Je zit nog steeds 15 graden onder je lichaams temp.

In al mijn woningen vond ik de vloer pas heerlijk bij 32 graden +. En dat was bij vorige woningen de minimale vloer temp de gehele dag en vanwege de veel mindere isolatie was dat ook nodig om de woning op 21 graden te houden :p .

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 28-09-2024 09:53 ]

• sjedde
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-11-2024
Weet iemand of de hoofd thermostaat (spider) actief warmte moet vragen om een andere ruimte thermostaat verbonden met een slave auto temp een ruimte te laten verwarmen?

Ik heb nu een thermostaat in een slaapkamer op 24 graden gezet, ruimte temperatuur is 20. Hoofdthermostaat in de woonkamer verwarmt (maar niet actief omdat de ruimte temperatuur gelijk is aan de gezette waarde van 21). Er gebeurd helemaal niks in de slaapkamer…

De aansluiting in mn nieuwe woning is niet helemaal lekker gedaan (buizen omgedraaid, badkamer werd gekoeld in de zomer etc.) en de monteurs snappen het volgens mij niet echt. Ben dus zelf maar aan het troubleshooten en de motortjes juist aan het herpluggen.

Ik kom er alleen niet uit of dit verwacht gedrag is, of dat de slaapkamer gewoon verwarmd zou moeten worden ongeacht de temperatuur in de woonkamer.

• GeeMoney
sjedde schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:16:
Weet iemand of de hoofd thermostaat (spider) actief warmte moet vragen om een andere ruimte thermostaat verbonden met een slave auto temp een ruimte te laten verwarmen?

Ik heb nu een thermostaat in een slaapkamer op 24 graden gezet, ruimte temperatuur is 20. Hoofdthermostaat in de woonkamer verwarmt (maar niet actief omdat de ruimte temperatuur gelijk is aan de gezette waarde van 21). Er gebeurd helemaal niks in de slaapkamer…

De aansluiting in mn nieuwe woning is niet helemaal lekker gedaan (buizen omgedraaid, badkamer werd gekoeld in de zomer etc.) en de monteurs snappen het volgens mij niet echt. Ben dus zelf maar aan het troubleshooten en de motortjes juist aan het herpluggen.

Ik kom er alleen niet uit of dit verwacht gedrag is, of dat de slaapkamer gewoon verwarmd zou moeten worden ongeacht de temperatuur in de woonkamer.
GeeMoney in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Hier staat uitleg waar je wat mee kan denk ik.
Het hangt van je totale warmtevraag af over alle thermostaten/ruimtes. Die moet ten minste 25% zijn. 1 slaapkamer laten verwarmen zal inderdaad vermoedelijk te weinig zijn om aan die 25% te komen.
Dit is zonder de Itho add-on ook niet inzichtelijk te krijgen. Als je dat inzicht dus wel wilt zal je met de modules aan de gang moeten.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10 12:18
Vraagje over dit stukje uit de TS:
Belangrijk voor FW versies <35 moet setting 8 "outdoor sensor" ingesteld worden op waarde 2 ("buitensensor via gateway"). De default waarde is 0.
Mijn mijn FW versie 41 heb je alleen deze opties voor setting 8:

code:
1
2
0: geen sensor, monitoring of fallback waarde
1: sensor via de klemmen WPU

Standaard is dit ingesteld op 1. Als ik handmatig een buitentemperatuur wil opgeven (om te testen of ik kan voorkomen dat de WP in de nacht gaat verwarmen), moet ik dan deze setting 8 op 0 instellen?

Ik heb dit wel uitgeprobeerd en het lijkt wel te werken. Bij waarde 0 voor setting 8 zie ik als outside temp wat ik zelf heb ingesteld. Maar het is mij niet duidelijk of daadwerkelijk deze waarde wordt gebruikt om het gedrag te bepalen (of wordt het dan overgedragen aan monitoring?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@Midan bij setting 8 op 0 gebruikt de WPU de handmatig ingestelde buitentemperatuur voor het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baco-
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over mijn warmtepomp...

De laatste tijd is de installatie bezig geweest het huis te koelen. Ik had tot gisteren onderstaande waarden vanuit de bron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ_T3pjQeXiBYnFIy0VebnT1YNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ceQDrhL3LYXhKyOZ9JdXAqsb.png?f=fotoalbum_large

Nu wordt het wat kouder en is de warmtepomp begonnen met verwarmen, ik zie nu onderstaande waarden uit de bron komen (de CV pomp staat al een tijd te draaien):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1CLwtPUlunFZsiszUXkAkinmRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dENxFCLS4BaXe4HtgxGEIGK2.png?f=fotoalbum_large

Misschien een hele domme vraag... maar is hij nu het nog koudere water (koude bron?) aan het verwarmen en daarna door de vloer aan het pompen (ipv water uit de warme bron?).

In mijn simpele gedachte lijkt de koude/warme bron verkeerd om te zitten of begrijp ik er niets van? In dit filmpje roepen ze ook dat het water uit de warme bron gebruikt zou moeten worden om te verwarmen: YouTube: Hoe werkt een wko (warmte-koudeopslag)? - Duurzaam Opgewekt legt uit! maar nu lijkt hij de koude bron te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
GeeMoney schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:21:
[...]

GeeMoney in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Hier staat uitleg waar je wat mee kan denk ik.
Het hangt van je totale warmtevraag af over alle thermostaten/ruimtes. Die moet ten minste 25% zijn. 1 slaapkamer laten verwarmen zal inderdaad vermoedelijk te weinig zijn om aan die 25% te komen.
Dit is zonder de Itho add-on ook niet inzichtelijk te krijgen. Als je dat inzicht dus wel wilt zal je met de modules aan de gang moeten.
Ahja, duidelijk. De enkele lus zal dus niet genoeg warmtevraag uitzetten bij de wpu. Gek genoeg is nu de badkamer en de zolder wel weer verwarmd (vanaf dezelfde autotemp), zal dus iets alsnog niet goed gaan.

Ik heb wel de itho add-on op mn wtw, misschien ook maar een voor de wpu aanschaffen. In princiepe hoef ik hem niet te regelen vanaf een device, maar voor troubleshooten wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
sjedde schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:09:
[...]

Ahja, duidelijk. De enkele lus zal dus niet genoeg warmtevraag uitzetten bij de wpu. Gek genoeg is nu de badkamer en de zolder wel weer verwarmd (vanaf dezelfde autotemp), zal dus iets alsnog niet goed gaan.

Ik heb wel de itho add-on op mn wtw, misschien ook maar een voor de wpu aanschaffen. In princiepe hoef ik hem niet te regelen vanaf een device, maar voor troubleshooten wel handig.
De badkamer verwarmd bij elke run, die is niet gekoppeld aan een thermostaat en staat dus altijd open. Mogelijk zit je zolder dus ook niet (goed) gekoppeld aan een thermostaat. Was bij mij ook het geval vanuit de oplevering. Een extra module aan je Master Autotemp zal dit allemaal laten zien :).

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Baco- schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:11:
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over mijn warmtepomp...

De laatste tijd is de installatie bezig geweest het huis te koelen. Ik had tot gisteren onderstaande waarden vanuit de bron:

[Afbeelding]

Nu wordt het wat kouder en is de warmtepomp begonnen met verwarmen, ik zie nu onderstaande waarden uit de bron komen (de CV pomp staat al een tijd te draaien):

[Afbeelding]

Misschien een hele domme vraag... maar is hij nu het nog koudere water (koude bron?) aan het verwarmen en daarna door de vloer aan het pompen (ipv water uit de warme bron?).

In mijn simpele gedachte lijkt de koude/warme bron verkeerd om te zitten of begrijp ik er niets van? In dit filmpje roepen ze ook dat het water uit de warme bron gebruikt zou moeten worden om te verwarmen: YouTube: Hoe werkt een wko (warmte-koudeopslag)? - Duurzaam Opgewekt legt uit! maar nu lijkt hij de koude bron te gebruiken?
Je hebt geen aparte warme/koude bron, denk ik. Ik weet niet of het systeem uit het filmpje echt bestaat, maar het heeft heel weinig te maken met de gesloten bronnen die (meestal?) aan een WPU 5G hangen en alle w/w warmtepompen uit het w/w-topic.

Dit is een veel beter filmpje: (Klimaatgarant) YouTube: Werking water/water warmtepomp WPU 5G gesloten bron - Itho Daalderop

De bron is gemiddeld 10-12 graden.

Bij koelen haal je water uit de bron dat kouder is dan de woning. Daarmee koel je het huis (via een warmtewisselaar).
Bij verwarmen en SWW bedrijf haal je water uit de bron dat ook KOUDER is dan de woning. Door de warmtepomp (compressor/koelgas) wordt de energie (warmte) uit de bron naar een hogere temperatuur gebracht, zodat het gebruikt kan worden om je huis te verwarmen/water te verwarmen.

Bij koelen (als de CV/bron pompen draaien!) verwacht je "temp from source" tussen 10-15 graden en "returned to source" wordt geregeld op 18 graden.
Bij verwarmen is from source hopelijk rond de 10 graden, maar kan in een koude periode best zakken. Onder de 4 graden stopt de WPU 5G, want er kan/mag geen antivries in het systeem.

Wellicht heb jij toch een aparte koude-warmte bron, vergeet dan bovenstaande. Maar let op: de temperaturen zeggen alleen iets als de bronpomp een tijdje draait. Anders meet je de temperatuur van de ruimte waarin het (stilstaande) water staat.

Je kunt aan het type van de WPU 5G zien welke bron erbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjedde
GeeMoney schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:53:
[...]

De badkamer verwarmd bij elke run, die is niet gekoppeld aan een thermostaat en staat dus altijd open. Mogelijk zit je zolder dus ook niet (goed) gekoppeld aan een thermostaat. Was bij mij ook het geval vanuit de oplevering. Een extra module aan je Master Autotemp zal dit allemaal laten zien :).
De zolder heeft zijn eigen spider, en de temperatuur bereikt ook de ingestelde waarde en gaat daar niet overheen. De aansturing van de badkamer zat eerst op een lus in mijn slaapkamer, dus had telkens een warme strook. Dat is nu opgelost met herpluggen.

Daardoor er ook achtergekomen dat ander leidingwerk gespiegeld is, maar het lukt mij dus niet om de andere slaapkamers warm te krijgen.

Ik zal dit allemaal lekker terugkoppelen aan de installateur, heb nog steeds 5% achtergehouden..

Bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:30:
[...]

Elke woning is anders, ik heb een forse vrijstaande woning op de wind, dat helpt natuurlijk niet.

Waar het mij ook om ging is dat je je vloer behaaglijk wilt hebben en dat kan dus niet langdurig zonder andere effecten.
Dat zie je in je temps gewoon terug.
Of hij schiet dus door bij langdurig verwarmen (zie je ruimte temp), of het is kort en hij koelt af en dat is ook gewoon zoals je zou verwachten.
Nog los van je rendement die om zeep gaat. In 3 uur schiet je al 0,4 graden door en ik na 8 uur 0,2.
Als het voor jullie werkt prima natuurlijk maar het is denk ik toch geen rocket science.
Een hogere temp door je vloer jagen langere tijd zorgt er gewoon voor dat de algehele ruimte warmer zal worden in een kortere tijd en langer na zal ijlen. Dit is alleen af te remmen door te gaan koelen/ventileren of dus korter maar heviger te gaan verwarmen en dan dus meer schommelingen te krijgen.
Daarom zie je bij mij ook dat het relatief korte runs zijn en de temp heel langzaam door ijlt maar dat zorgt dus wel voor een lange constantere temp met minder energie en maar een marginaal andere vloer temp als ik eerlijk ben.
Je zit nog steeds 15 graden onder je lichaams temp.

In al mijn woningen vond ik de vloer pas heerlijk bij 32 graden +. En dat was bij vorige woningen de minimale vloer temp de gehele dag en vanwege de veel mindere isolatie was dat ook nodig om de woning op 21 graden te houden :p .
U heeft volken gelijk, maar dat was niet een normale situatie. Dat had ik al aangegeven.
Er was mij gevraagd, om de temperatuur van de vloer bij deze 33 graden watertemperatuur eveneens in de meting op te nemen en dat heb ik gedaan. U had daar u twijfels over.
De afgelopen jaren was de CV tijd van de WPU tussen de 45 en 65 min. (volgens de kWh meter voor de WPU)

Vandaag is de WPU uit zich zelf gaan verwarmen. Temperatuur was toen 21,1 graad en de WPU startte de CV en na bijna 55 min stopte de WPU weer met verwarmen en dat bij een ruimte temp van 21,3. Ik zie dat die 55 min nog iets lager is dan bij u.
De instellingen van de WPU + Spider in de woonkamer zorgen er voor dat de CV start bij 21,1 en stopt bij 21,3. Dat is een vast gegeven. Het doorschiet effect vandaag was en dat onder normale omstandigheden, 0,05 graden.
Dit alles bij een buiten temp van 12 graden en een maximale CV temperatuur van 29 graden.
Deze bovenstaande data laat zien dat onder normale omstandigheden beide WPUs ongeveer gelijk reageren. Bedankt voor deze bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Sjepers mooi dat het zo goed werkt EN met warme voeten.

Bedankt voor de terugkoppeling, er is vast wel weer iemand die hier in de toekomst van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:59:
@Sjepers mooi dat het zo goed werkt EN met warme voeten.

Bedankt voor de terugkoppeling, er is vast wel weer iemand die hier in de toekomst van kan leren.
Dat is nu net mijn punt :+ .
Niet om tot vervelends toe dit aan te moeten halen maar met het normale "efficiënte" stook gedrag op de echte buitentemp zal hij onmogelijk warmere voeten krijgen dan vorig jaar.

Om warme voeten te krijgen zal je ruim 32 graden die vloer in moeten jagen maar dan krijg je of:
Heel kort warmere voeten want de ruimte temp wordt eerder bereikt en dus stopt hij ook eerder met verwarmen en koelt hij dus weer af. De schommelingen worden groter.

Of je stookt langer door maar dan krijg je dus als neven effect dat de ruimte temp ook hoger gezet zal moeten worden om die langere stook aan te kunnen houden.

Dat is dus eigenlijk nu in meerdere charts en temps bevestigd.
Of ik zie iets heel anders, dat kan natuurlijk ook ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:15:
[...]

Niet om tot vervelends toe dit aan te moeten halen maar met het normale "efficiënte" stook gedrag op de echte buitentemp zal hij onmogelijk warmere voeten krijgen dan vorig jaar.

[...]

Volgens mij geeft @Sjepers aan dat de ruimte temperatuur niet hoger is, maar de temperatuur van de vloer wel. Die wordt warmer en dat blijft een tijdje zo. Of dat lang genoeg is zal allemaal subjectief zijn, maar ik meen te lezen dat het voor @Sjepers aangenaam is.

Het is natuurlijk iets minder efficiënt, maar dat is de prijs die je moet betalen voor (een beetje) warme(re) voeten.

Ik moet vooral voorkomen dat mijn gezin dit gaat lezen, want anders willen ze het straks ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:15:
[...]

Om warme voeten te krijgen zal je ruim 32 graden die vloer in moeten jagen maar dan krijg je of:
Heel kort warmere voeten want de ruimte temp wordt eerder bereikt en dus stopt hij ook eerder met verwarmen en koelt hij dus weer af. De schommelingen worden groter.

Of je stookt langer door maar dan krijg je dus als neven effect dat de ruimte temp ook hoger gezet zal moeten worden om die langere stook aan te kunnen houden.

Ik wil graag eerst meten en daarna kan ik er pas een uitspraak over doen.

Wat betreft het opgenomen vermogen.
Dat is bij CV modus, steeds ± 1000 W. Hoelang de CV periode ook duurt. Dat meet ik al jaren.
Dat is niet anders geworden.
Wat het met de bron doet, kan ik nog geen uitspraak over doen.

U maakte nog deze opmerking:
Uit de 5 metingen die ik heb, blijkt dat er steeds een tijdelijk dipje is van ongeveer -0.1 gr
Geen idee, maar dat probeer ik ook verder te onderzoeken.
Heeft niets met luchtstroom te maken. Alles is dicht in de woonkamer en er is geen zon instraling.

Het betreft efficiëntie.
Ons appartement is 135 m2 en de woonkamer/keuken is 65m2.
Tijdens CV periode staat de thermostaat op 21 gr. en koelen start vanaf 22,5 graden. Het jaarverbruik is dan iets meer dan 300kWh. Voor mij hoeft het niet efficiënter.

Ik laat mij niet afschrikken om verder te onderzoeken hoe de WPU nu precies werkt en met welk resultaat.
Wanneer de service monteur volgend jaar komt, zal hij de ventielen van bepaalde ruimten anders moeten gaan programmeren. Bij koelen worden niet alle ventielen logisch aangestuurd.
Voorlopig ga ik meten en ik wens jullie veel succes op dit form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 21:12
Sjepers schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:51:
[...]

Het jaarverbruik is dan iets meer dan 300kWh. Voor mij hoeft het niet efficiënter.
Hallo,
Ik heb nu nog een lucht/ water wp en krijg straks in mijn nieuwe appartement een
Itho WPU maar een verbruik 300 kwh per jaar voor verwarmen is met een lucht/water wp
totaal onmogelijk. Is dit verbruik normaal voor een w/w unit?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:50:
[...]

Hallo,
Ik heb nu nog een lucht/ water wp en krijg straks in mijn nieuwe appartement een
Itho WPU maar een verbruik 300 kwh per jaar voor verwarmen is met een lucht/water wp
totaal onmogelijk. Is dit verbruik normaal voor een w/w unit?
Er is geen normaal verbruik voor een warmtepomp. Hangt van de woning, stookgedrag, weer enz af.

In een modern geïsoleerd appartement klopt dit, maar een l/w zou het niet veel anders doen.

Het verbruik in een (half) vrijstaand huis in het noord-oosten zal flink hoger zijn.

Ik gebruik 300 kWh per jaar voor verwarming in een 175m2 tussenwoning met 4 personen. Tussenwoning en 19 graden is daarbij de clou.
Zet de thermostaat op 22 graden en het verbruik verdubbeld.
Overigens heb ik ook nog geen echte winter meegemaakt. Als die ooit nog komt zal het waarschijnlijk flink meer zijn.

EDIT lees nu pas dat je over een appartement schrijft. Dus ja, zal in de buurt komen. Als je de omgevingsvergunning opvraagt, dan staat daar vast de BENG berekening in, daarin staat ook een geschat gebruik van de wp.

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 30-09-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 21:12
vliegnerd schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:58:
[...]

Er is geen normaal verbruik voor een warmtepomp. Hangt van de woning, stookgedrag, weer enz af.

In een modern geïsoleerd appartement klopt dit, maar een l/w zou het niet veel anders doen.

Het verbruik in een (half) vrijstaand huis in het noord-oosten zal flink hoger zijn.

Ik gebruik 300 kWh per jaar voor verwarming in een 175m2 tussenwoning met 4 personen. Tussenwoning en 19 graden is daarbij de clou.
Zet de thermostaat op 22 graden en het verbruik verdubbeld.
Overigens heb ik ook nog geen echte winter meegemaakt. Als die ooit nog komt zal het waarschijnlijk flink meer zijn.

EDIT lees nu pas dat je over een appartement schrijft. Dus ja, zal in de buurt komen. Als je de omgevingsvergunning opvraagt, dan staat daar vast de BENG berekening in, daarin staat ook een geschat gebruik van de wp.
Bedankt voor je reactie!
Ok, daar zijn we blij mee, een l/w wp heeft veel last van defrost cycli wat het rendement zeer negatief beïnvloed.
Hoe kun je die omgevingsvergunning opvragen, via internet?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:28:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ok, daar zijn we blij mee, een l/w wp heeft veel last van defrost cycli wat het rendement zeer negatief beïnvloed.
Hoe kun je die omgevingsvergunning opvragen, via internet?
Via de gemeente. Vaak kan het digitaal. In mijn gemeente moet je bij de “omgevingsdienst midden Holland ODMH” zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Het aansturen werpt inmiddels (naast nu heerlijk slaap genot van mijn partner :+ ) ook zijn vruchten af in verbruik.

De eerste 4 jaar 2830kWh verbruikt gemiddeld. Het afgelopen jaar 2234kWh verbruikt !
(mijn "jaar" loopt van oktober tot oktober).
Dit dus om een 228m2 vrijstaande woning te verwarmen/koelen op een winderige plek met veel grote raampartijen en een gewenste woonkamer temp van 21.5 soms 22 in de winter. (best hoog dus). (inclusief SWW voor een gezin van 5 met 2 badkamers en een bad).

En dan te bedenken dat de eerste aansturing pas afgelopen februari begon. Ik vermoed dus volgend jaar dicht bij die 2000kWh te gaan komen. Als we even rekenen met 30cent per kWh dan kost het dus €600,- per jaar.
Een goed gedeelte komt natuurlijk vanuit eigen opwek :).

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
vliegnerd schreef op zondag 29 september 2024 @ 06:59:
@Midan bij setting 8 op 0 gebruikt de WPU de handmatig ingestelde buitentemperatuur voor het gedrag.
Ik heb hiermee geprobeerd te voorkomen dat de warmtepomp 's nachts gaat verwarmen, maar het lijkt niet te werken. Dit is ook door andere Tweakers in dit topic aangegeven, dus dat is niet verrassend.

Zijn dit de enige bekende manieren om dit te voorkomen?

- Het verwarmingscircuit blokkeren en deblokkeren zoals beschreven in TS. Het nadeel is dat dit een foutmelding op de thermostaat geeft.
- De ingestelde temperatuur automatisch laten meelopen met de werkelijke temperatuur via een HGI80-dongle en Home Assistant.
- Zelf voor het slapen een graadje lager zetten en in de ochtend weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Midan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Ik heb hiermee geprobeerd te voorkomen dat de warmtepomp 's nachts gaat verwarmen, maar het lijkt niet te werken. Dit is ook door andere Tweakers in dit topic aangegeven, dus dat is niet verrassend.

Zijn dit de enige bekende manieren om dit te voorkomen?

- Het verwarmingscircuit blokkeren en deblokkeren zoals beschreven in TS. Het nadeel is dat dit een foutmelding op de thermostaat geeft.
- De ingestelde temperatuur automatisch laten meelopen met de werkelijke temperatuur via een HGI80-dongle en Home Assistant.
- Zelf voor het slapen een graadje lager zetten en in de ochtend weer terug.
Ik ken geen andere methodes.

(Stekker eruit trekken is wel erg flauw ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
[...]

Welke Firmware heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Deze optie werkt, ik stuur ook middels HA een juiste buitentemp maar die word niet juist naar de Autotemp verstuurd door de hoofdthermostaat helaas. Als mijn meelopen er dus meer dan 1,5 graad naast zit, dan gaat hij alsnog koelen of verwarmen.
Ik heb dus een HGI-80, en stuur nu de thermostaten mee omhoog/omlaag om bepaald gedrag te sturen.
Blokkeren met een foutmelding vond ik ook niet netjes al is die natuurlijk net zo praktisch.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 83
Itho fw version: 41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik gebruik het blokkeren en het aansturen van de thermostaten om te zorgen dat hij niet onnodig verwarmd.
Ik heb geen probleem met een foutmelding op de thermostaat, daar kijk ik toch niet op.

Mijn huis is denk ik iets kleiner, maar verder ongeveer vergelijkbaar met die van @GeeMoney, maar met twee pubers en verwarming meestal op 21. Ik heb 1745kWh gebruikt afgelopen jaar, verwarmen 1044kWh, tapwater 616kWh, koelen 68kWh. En dan nog een airco om te verwarmen in de garage van 305kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:11:
Ik gebruik het blokkeren en het aansturen van de thermostaten om te zorgen dat hij niet onnodig verwarmd.
Ik heb geen probleem met een foutmelding op de thermostaat, daar kijk ik toch niet op.

Mijn huis is denk ik iets kleiner, maar verder ongeveer vergelijkbaar met die van @GeeMoney, maar met twee pubers en verwarming meestal op 21. Ik heb 1745kWh gebruikt afgelopen jaar, verwarmen 1044kWh, tapwater 616kWh, koelen 68kWh. En dan nog een airco om te verwarmen in de garage van 305kWh.
Het zit ook meer tussen mijn IT oren dat ik geen foutmelding wil zien dan dat het echt iets uitmaakt :P.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat je andere storingen dan ook niet makkelijk ziet. Ik kijk gemiddeld denk ik 1x per dag op de HT, gewoonte denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:29:
[...]
Het zit ook meer tussen mijn IT oren dat ik geen foutmelding wil zien dan dat het echt iets uitmaakt :P.
Die IT oren heb ik ook, maar ik zie er zoveel dat er ook nog wel 1 extra bij kan ;)
Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste