GeeMoney schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:58:
[...]
Ik zal eens kijken of ik dat ook kan verifiëren. De formele afwijking van de Spider is gecertificeerd op <0,5 graden. Hij kan daarbinnen dus schommelen maar dat is dus "normaal" . Op je grafiek zakt de temp eerst duidelijk, dat moet toch haast met de plaatsing ervan te maken hebben zou je zeggen, een deur die opengaat ofzo? Als er daarnaast dus verwarmd wordt of een warme bron in de buurt is die daarna door lucht verplaatsing langs de thermostaat komt (wetende dat de afwijking dus 0,5 kan zijn) dan verklaard dat wellicht je schommelingen een beetje.
Hier loopt hij geleidelijk op en af en heb ik dergelijke uitschieters dus niet. Hij hangt hier ook op een geïsoleerde plek midden in de kamer als het ware en dus niet bij een deur of warmtebron.
[...]
Ik was vooral benieuwd als er wel gestookt zou zijn vlak ervoor, of nog steeds, dat dat wellicht je verschil omhoog zou kunnen verklaren maar ook dan komt het neer op plaatsing van je Spider.
Daarnaast zou je ook gewoon preventief je batterijen eens kunnen vervangen.
De Spider heeft een door Itho gegarandeerde nauwkeurigheid van ± < 0,5 graden bij 20 graden. Onze spider thermostaat in de woonkamer, heeft een afwijking van -0,3 graden. Gemeten met een thermometer met een afwijking van ± 0,1 graad. De ander thermostaten hebben een soort gelijke negatieve afwijking. Als productontwikkelaar van een meet instrumenten fabriek in de jaren 80/90 heb ik op dit gebied een behoorlijke ervaring. Wanneer je de spider instelt op 21 graden is dat eigenlijk 20.7 graden.
Dit lijkt op het volgende:
In die tijd kreeg ik een aanvraag van een autofabrikant om een km teller te maken en die moest een nauwkeurigheid hebben van -10% en de spreiding van de meters mocht niet meer zijn dan 1,5%. De nauwkeurigheid van alle km tellers moest dus liggen tussen -11,5 en 8,5%
Vertel mij wat, dat de plaats van de thermostaat, bepalend is voor een juiste weergave van de temperatuur in de woonkamer. Hoog lopende discussie gehad met Itho, dat de huidige plaats van de Spider niet volgens hun eigen installatiehandleiding was, maar dat staat los van het geen dat ik constateer.
Wanneer de WPU uit staat, werkt de Spider als volgt:
Is de ruimte temperatuur (Room temp) tussen 21.00 en 21,49 graden, dan geeft de Spider op het display aan dat het 21,0 graden is.
Is de ruimte temperatuur (Room temp) 21,50 graad, dan geeft de Spider op het display aan, dat het 21,5 graden is.
Dit staat los van warmte bronnen in de buurt, want dat wordt door de "Room temp" direct aangegeven.
Zelf, als je poosje te dicht bij de Spider blijft staan, kun je dat merken in de "Room temp". Dit komt omdat ze de temperatuur meten met twee cijfers achter de komma. Dat is complete onzin als de Spider een nauwkeurigheid ven de temperatuur meten heeft van ± < 0,5 graden. Dat wil zeggen, als de werkelijke ruimte temperatuur 20,5 graden is, de "Room temp" moet liggen tussen 21.01 graad tem 21,99 graad.
En dat doen de 4 Spiders bij ons allemaal.
Mbt de vloertemperatuur.
Ik heb een infrarood temperatuur meter gekocht. met een nauwkeurigheid, bij een bereik van 0-50 graden, van ± 1 graad. Wanneer het wat kouder wordt, dan kan ik de temperatuur een poosje gaan bijhouden.
De meeste CV gestuurde vloerverwarmingen werken bij een water temperatuur die een stuk hoger liggen dan die bij de WPU. Het verschil is echter dat een normale CV vloerverwarming modulerend is en WPU stopt met verwarmen als hij de ingestelde waarde met 0,3 graden overschrijd. Met een cycli die niet korter kan zijn dan 3 uur. Ik zal jullie op de hoogte houden.