Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 17 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik hoop dat onderstaande eea duidelijker maakt.

Setpoint voor woonkamer is 21.5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqo_7CttdmqxOR3ELoh5ssfbGE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ocfBT9NwVDyxMEtyNzAEzO9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2joUr8r6iXbdvTqc1h6GVeOw0CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6MKyQaBj8YhNONt5FLIB6ZC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsvDK0tWI_Dz2-weywfFPlPGZ1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjIgZJ4YdcdDFPqj5wu4jrcC.png?f=fotoalbum_large

Slaapkamer setpoint is 18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixSdgWmsOtmsCD_ow3PxHUYzR8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8frheMOhbrkYQg2wWgeJlJ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
@hussie01 geeft al iets meer info. Je slaapkamer is denk ik niet goed gekoppeld aan de juiste lussen want die lijkt mee op te warmen met je woonkamer. Kan je de kleppen ook laten zien die je verwacht bij je slaapkamer te horen of de power?
En bedoel je 05:00 tot 06:00 uur in de ochtend of bedoel je 17:00-18:00 uur qua opwarmen voor je gevoel? Als het die laatste is dan kan dat kloppen maar komt dat vermoedelijk omdat de halve dag dus je pomp verwarmd maar er ook zon binnen komt waardoor je woonkamer opwarmt. Je pomp is LTV dus die “ijlt” na qua warmte afgifte. Dus je woonkamer krijgt van 04:00 tot 16:00 uur zeg maar warmte afgifte van de pomp en vervolgens komt in de middag de zon in je woonkamer en daardoor schiet je temp zo door.

Je boiler ziet er ook normaal uit, hij zakt behoorlijk in om tijden dat het logisch is dat er water gepakt word. Vanwege comfort moet hij weer snel aan zijn temp gaan voldoen en warmt dus gelijk weer op.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28
@hussie01
Weet je zeker dat je last hebt van de temperatuur tussen 5u en 6u? Want een (te) hoge CO2 concentratie in je slaapkamer kan ook voelen als "warm" en "bedompt".
Als je te veel CO2 hebt, dan bouwt dat langzaam op gedurende de nacht, dus kan ik mij best voorstellen dat het dan om 5u echt onaangenaam in de slaapkamer is. Niet zozeer vanwege de iets hogere temperatuur, maar vanwege de luchtkwaliteit.
De 1 graad temperatuurstijging in de slaapkamer op zichzelf is niet zo erg dat het echt onaangenaam voelt, denk ik. Maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
(Of gaat het om de woonkamer? Maar daar zie je geen temperatuurstijging).

Heb je een CO2 meter? Kost tegenwoordig niet veel en absoluut noodzakelijk in een (bijna) luchtdicht nieuwbouwhuis.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 03-04-2024 07:25 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
dixet schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:53:
Met de wisselende weersomstandigheden en koude nachten zie ik dit gedrag
[Afbeelding]

Op 1 april van 17:30 tot 19:50 is hij aan het koelen geslagen, vervolgens begin hij op 2 april om 1:00 al weer met verwarmen. Dat lijkt me niet zo heel efficiënt, maar 5 uur tussen koelen en verwarmen.
De ingestelde tijd tussen koelen en verwarmen lijkt 12 uur te zijn, maar blijkbaar houdt de WPU zich daar niet aan. Weet iemand hoe je het beste kan forceren dat hij wel meer tijd tussen koelen en verwarmen houdt?

Ik zit er aan te denken om de buitentemperaturen waarbij hij mag gaan koelen/verwarmen aan te passen.
Hij mag nu gaan verwarmen bij een buitentemperatuur onder de 15 graden en gaan koelen bij een buitentemperatuur boven de 10 graden. Dat is precies de temperatuurreeks waar we nu in schommelen tussen dag en nacht. Of zijn er betere manieren om dit te voorkomen?

Dit zijn de relevante instellingen volgens de addon:
IndexDescriptionValue
97Max outsidetemp when element starts (°C)15
220Minimum outside temp cooling (°C)10
152Blocking time heating to cooling (uur)24
229Blocking time cooling to heating (uur)12
Ik blokkeer koelen via een knop in Home Assistant. Pas wanneer ik weet dat het warme weer doorzet zet ik koelen weer aan. Ik denk dat het heel ingewikkeld is om te sturen op data, hoe neem je bijvoorbeeld zon instraling mee in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
even een elektrotechnische vraagje;

Ik heb m'n WPU achter een digitale kWh meter hangen die ik met homewizard uitlees. Het valt me op dat wanneer ik ga rekenen met export van de vermogens in excel dat het totaal verbruik kleiner is dan de 3 fases bij elkaar opgeteld.

Gedurende vrije koeling bedrijf maar marginaal; draait dan een pompje van 80W op 1 fase. Centraal verbruik is 99% van verbruik van de betreffende fase.

Maar bij verwarmings en warmtapwater bedrijf is het verschil aanzienlijk. In verwarmingsbedrijf is het centrale verbruik ca 89/90% van de 3 opgetelde fases. Bij warmtapwater zelfs maar slechts 75%.

Is dit een gevolg van een slechte cos phi?
(ik krijg dan eigenlijk 30% vermogen kado bij het opwarmen van tapwater?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
GeeMoney schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:01:
[...]

Ik heb er totaal 6 hier.
Een 'Room' in een autotemp betekend 1 of meerdere lussen die aan 1 en dezelfde thermostaat gekoppeld zijn.
Als je dus wilt weten welke 'Room' bij welke thermostaat hoort is het makkelijkste om ze 1 voor 1 even in de zon of in de koelkast te leggen, of allemaal op 19 zetten en dan 1 voor 1 even naar 21 zetten en dan het Setpoint in de Autotemp in de gaten te houden.
Op die manier krijg je snel te zien welke Thermostaat welke 'Room' vertegenwoordigd.

Qua groepen loopt hij gewoon op.
Dus als fysieke lus 1 tot en met 4 op de Master Autotemp aan 1 thermostaat hangen dan is dat 'Room 1' .
Lus 5 aan een eigen thermostaat is dan 'Room 2' . Lus 6 tot en met 8 aan een eigen thermostaat is dan dus 'Room 3' etc.
Ik was die thermostaten aan het proberen te verbinden via de WPU zelf. Maar de ithowifi heb jij op de autotemp aangesloten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
technoking schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:13:
[...]

Ik was die thermostaten aan het proberen te verbinden via de WPU zelf. Maar de ithowifi heb jij op de autotemp aangesloten of niet?
Ik heb er 1 aan de WPU zelf hangen en 1 aan de Autotemp Master. Dan heb je gelijk ook inzicht in werkelijk alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
GeeMoney schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:33:
[...]

Ik heb er 1 aan de WPU zelf hangen en 1 aan de Autotemp Master. Dan heb je gelijk ook inzicht in werkelijk alles.
Ik nu ook :). Eentje is ook nog met de RF module, maar daar heb ik niks aan he met de WPU 5G en de autotemp+spiders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 12:57
Gister me thermostaat kapot gegaan....MFT( niet weggehaald tijdens stuccen....). Heeft iemand er toevallig nog een over na de wisseling naar een SPIDER? Als het goed is voorzien

[ Voor 7% gewijzigd door -daan- op 09-04-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-06-2024
Heb je die addon nodig van https://www.nrgwatch.nl/ om de buiten temperatuur te faken? of zijn er nog andere "simpele" mogelijkheden...

Bij mij gaat de wpu 5g ook continue in koelstand... terwijl de binnentemperatuur lager is dan wat ik zou willen als temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
GertJan79 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:00:
Heb je die addon nodig van https://www.nrgwatch.nl/ om de buiten temperatuur te faken? of zijn er nog andere "simpele" mogelijkheden...

Bij mij gaat de wpu 5g ook continue in koelstand... terwijl de binnentemperatuur lager is dan wat ik zou willen als temp.
Als ik het me goed herinner was er iemand bezig met een weerstandje op de ingang voor de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:09:
[...]

Als ik het me goed herinner was er iemand bezig met een weerstandje op de ingang voor de buitentemperatuur.
Als ik zoek op NTC in dit topic dan komt @-daan- bovendrijven. Die net daarvoor een post plaatste. It's a small world.

Maar @GertJan79: Ik denk dat de Add-on (non-cve bordje + korte RJ45 stekker) de simpelste manier is. Even in de webinterface (debug pagina) de temperatuur instellen en klaar.

Je hebt, zelfs als je een NTC, potmeter, of de juiste weerstand instelt, toch een Addon (of Itho servicetool) nodig om te de instellingen te wijzigen van de buitentemp om zo precies het omschakelen tussen verwarmen en koelen te regelen.

Met een simpele NTC/weerstand op de buitenvoeler klemmen kun je natuurlijk wel gewoon tussen "-30" (nooit koelen) en "+50" (nooit verwarmen) wisselen. Althans: ALS de instelling "gebruik de buitentemp sensor" wel aan staat.

TL;DR: Je hebt de Addon waarschijnlijk toch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Ik heb inderdaad naar een weerstand gekeken. Maar dit is niet aan te raden. Dit heeft te maken met de potmeter en galvanische scheidingen e.d. ik ben geen elektrotechnicus maar je hebt kans dat het dan fout gaat . De eenvoudigste manier is inderdaad via home assistent de buitentemperatuur te pushen zoals in de beginpost staat. Hiermee ga je ook niet in manual mode of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:35:
Ik heb inderdaad naar een weerstand gekeken. Maar dit is niet aan te raden. Dit heeft te maken met de potmeter en galvanische scheidingen e.d. ik ben geen elektrotechnicus maar je hebt kans dat het dan fout gaat . De eenvoudigste manier is inderdaad via home assistent de buitentemperatuur te pushen zoals in de beginpost staat. Hiermee ga je ook niet in manual mode of wat dan ook.
En dan heb je dus niet eens Home Assistant oid nodig. Alleen de Addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
vliegnerd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:49:
[...]

In de WPU settings: min en max room temp thermostat 143 en 144 in mijn versie. (Let op bug in ithowifi module, setting labels 1 rij verschoven)
Is dit toevallig ook in te stellen voor als hij in koelingsmode staat. Ik vindt 20 graden als mininum op de spider (waar hij nu op staat doordat hij naar koeling is overgegaan) voor mijn slaapkamer namelijk veel te hoog. Ik zal die graag weer op 18 zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
CremersDH schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:02:
[...]

Is dit toevallig ook in te stellen voor als hij in koelingsmode staat. Ik vindt 20 graden als mininum op de spider (waar hij nu op staat doordat hij naar koeling is overgegaan) voor mijn slaapkamer namelijk veel te hoog. Ik zal die graag weer op 18 zetten.
Nee kan niet met spiders. De minimale temperatuur tijdens koelbedrijf is 20 graden.

Maar tijdens koelen is dat toch ook laag genoeg? De CV aanvoertemperatuur tijdens koelen is altijd 18 graden. En als alle kamers op 20 graden staan, dan koelen alle kamers maximaal. Wil je nog meer koeling? Dan heb je een airco nodig. (Of gewoon betere zonwering)

Je kunt nog twee dingen doen:
- Kamers die je niet wil koelen hoger setpoint. Dan gaan die kleppen dicht en koel je je slaapkamer sneller. Ik denk dat dit uiteindelijk averechts zal werken. Je wil namelijk het hele huis/al het beton "gewoon" zo koud mogelijk.
- Setting 202 "Offset cooling setpoint" hoger zetten. Dit is het maximale verschil tussen je hoofdthermostaat en de aanvoertemperatuur van het CV water. Als die op 4 graden staat, en het is 23 graden is de woonkamer (dus 5 graden verschil met 18 graden aanvoer) dan gaat de aanvoer naar 19 graden. Dit is om condens te voorkomen. Ik heb deze wat hoger gezet op 6, want nooit problemen met condens. Dan heb je meer koelvermogen in de zomer als het huis warmer aan het worden is, maar opletten met condens. Dit is de enige condensbescherming die WPU/autotemp heeft, dus "hier moet je het mee doen". Als je water op de vloer krijgt, dan deze aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@CremersDH als je hem nog lager zet krijg je geheid condensvorming op je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41
Is er iemand anders die een extra boilervat op de WPU aangesloten heeft zitten? Ik vraag me namelijk af of alles wel goed aangesloten is.

Ik heb op de WPU een extra boilerevat (als optie vanuit de projectbouw die we gekozen hebben, was later niet meer mogelijk ivm. leidingwerk). Dit dus als aanvulling op het standaard voorraadvat bij de WPU. De WPU (+ standaard voorraadvat) staat in de warmtepompkast, het extra voorraadvat is onder de trap geinstalleerd.
De temperaturen van het boilervat die ik uitlees met de addon zijn volgens mij alleen van het ingebouwde boilervat, of is dit toch gecombineerd op een of andere manier? :?

Gisteren heeft de boiler rond 12.00 uur verwarmd. Er is in totaal 30 minuten gedoucht en verder weinig warm water verbruikt. Vandaag rond 12.00 uur, dus precies tijdens het starten van het verwarmen, is er geen warm water meer.

Ingebouwde boiler: inhoud 200 liter @ 50 graden -> ongeveer 225 liter warm water
Extra boiler: inhoud 200 liter @ 50 graden -> ongeveer 225 liter warm water
(volgens Itho (PDF))

In totaal zou er dus ongeveer 225+225=450 liter warm water moeten zijn. Als ik reken met ongeveer 6 liter/minuut (hebben een normale, waterbesparende douchekop) zou hiermee 75 minuten gedoucht moeten kunnen worden. Uiteraard koelt het water af gedurende de dag, maar dat er maar 30 minuten douchen overblijft lijkt me vrij kort en daardoor begin ik te denken dat er wellicht maar 1 van beide vaten goed werkt? :/

Wat zou ik zelf makkelijk kunnen controleren of te zien of alles goed aangesloten zit? Wat sowieso kan is eens direct na het verwarmen de complete inhoud laten leegstromen met kraan op z'n warmst en het volume meten. Maar wellicht zijn er handigere manieren :-)

[ Voor 0% gewijzigd door davasch op 09-04-2024 19:34 . Reden: stukje van zin ontbrak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Vandaag veel wijzer geworden..
Tip 1: als je een wandje stuct of saust haal je thermostaat er even af
Tip 2: Een MFT thermostaat kan niet gereset worden. Dus zodra deze met openthem heeft gecommuniceerd met de WP ligt ze bedrijf vast. Dit kan 1x.

Dus had een tweedehandse thermostaat MFT gehaald via marktplaats Maar dat werkt niet want die had autotemp en ik niet. Dus gaat hij zoeken en creëert geen warmtevraag,

Spaar nu thermostaten heb een MFT liggen met opentherm en een Spider...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
davasch schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:40:
Is er iemand anders die een extra boilervat op de WPU aangesloten heeft zitten? Ik vraag me namelijk af of alles wel goed aangesloten is.

Ik heb op de WPU een extra boilerevat (als optie vanuit de projectbouw die we gekozen hebben, was later niet meer mogelijk ivm. leidingwerk). Dit dus als aanvulling op het standaard voorraadvat bij de WPU. De WPU (+ standaard voorraadvat) staat in de warmtepompkast, het extra voorraadvat is onder de trap geinstalleerd.
De temperaturen van het boilervat die ik uitlees met de addon zijn volgens mij alleen van het ingebouwde boilervat, of is dit toch gecombineerd op een of andere manier? :?

Gisteren heeft de boiler rond 12.00 uur verwarmd. Er is in totaal 30 minuten gedoucht en verder weinig warm water verbruikt. Vandaag rond 12.00 uur, dus precies tijdens het starten van het verwarmen, is er geen warm water meer.

Ingebouwde boiler: inhoud 200 liter @ 50 graden -> ongeveer 225 liter warm water
Extra boiler: inhoud 200 liter @ 50 graden -> ongeveer 225 liter warm water
(volgens Itho (PDF))

In totaal zou er dus ongeveer 225+225=450 liter warm water moeten zijn. Als ik reken met ongeveer 6 liter/minuut (hebben een normale, waterbesparende douchekop) zou hiermee 75 minuten gedoucht moeten kunnen worden. Uiteraard koelt het water af gedurende de dag, maar dat er maar 30 minuten douchen overblijft lijkt me vrij kort en daardoor begin ik te denken dat er wellicht maar van ? :/

Wat zou ik zelf makkelijk kunnen controleren of te zien of alles goed aangesloten zit? Wat sowieso kan is eens direct na het verwarmen de complete inhoud laten leegstromen met kraan op z'n warmst en het volume meten. Maar wellicht zijn er handigere manieren :-)
Geen ervaring met twee boilervaten, maar je kunt in ieder geval zelf controleren waar de sensoren ingaan. (Is er wel een sensorkabel naar het tweede boilervat?)

Daarnaast: Als het verwarmen start, dan is er circulatie in het vat (de twee vaten), want het water wordt door de WPU gepompt en door de warmtewisselaar opgewarmd. Dat verstoort wellicht de gelaagdheid van het water in jouw situatie? In de zin dat er dan bovenin het vat, waar de warmwaterleiding uit het vat komt, niet meer alléén warm water zit? Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij één voorraad vat is. Of het in zo'n opstelling eigenlijk ook niet een probleem is als verwarmen van het vat start. Nog nooit koud water gehad, dus kan niet echt uit ervaring iets zeggen.

Volgens je berkening moet je echt veel meer dan 30 minuten warm water hebben, dus er moet iets misgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -daan-
Zoveel mensen zoveel manieren van aansluiten. Je kan ze naar mijn idee beste in serie aansluiten.
Ben erg benieuwd naar het schema. Wat ook van belang is, hoe staat of ligt het boilervat onder je trap.
Een boilervat kan je niet zomaar even neerleggen. Daarnaast wil je eerst het eerste en dan tweede vat verwarmen(serie schakeling). Dan de sensoren in je tweede vat stoppen, dan is je eerste vat op een gevenmoment 55 graden en warmt hij het tweede vat op tot 55 en dan gaat hij uit. Daarnaast is het ook van belang dat de vaten niet te ver van de warmtepomp afstaan. De standaard sensoren hebben een relatief lage weerstand. Afstand is niet handig dan doen de sensoren het niet goed.

Hoeveel kW warmtepomp heb je?
Want ik ben al 30minuten bezig met 150 liter een klein beetje opwarmen.

Even snel rekenend q=c*m*DT. uitgaande van DT van 20 graden(35-55) dan zit je dus op circa 50 MJ(met 400 liter). Met een 4,5 kW warmtepomp zou dit 3 uur moeten duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:27
Volgens mij is één van mijn groepen niet goed gekoppeld. Afgelopen winter viel mij al op dat de groep in mijn kantoor-kamer altijd op 100% open stond. Dacht toen nog dat dit wellicht kwam omdat de temperatuur daar 1 graad hoger ingesteld staat dan in de rest van het huis.
Nu er niet meer verwarmt wordt maar (soms) gekoeld zie ik een patroon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6jXmob121xB0uj3QUM4sQ9UsZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lL3EsVJYOnAElIJkgHNSj8O7.png?f=fotoalbum_large

Zoek de verschillen :)

Naast elkaar zie je groep 1 en groep 3. Groep 1 is mijn werkkamer, groep 3 de badkamer. De badkamer is buffer. Ik zie dus netjes bij verwarmen de badkamer 100% open en bij koelen helemaal dicht.
En op mijn kantoorkamer het zelfde :'(

Ik wilde deze instructies van eerder in dit draadje volgen, maar voor ik ga knutselen de vraag of ik voor de buffergroep nog wat aparts moet doen?
wortelsoft schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Het ging eigenlijk best makkelijk:

1 Autotemp Regelaar in bedrijf stel modus blz 18 H4.3 stap 3a
2 loskoppelen groep(en) van verdeler blz 23 H4.3.1
3 status autotemp is in bedrijf: check
4 Autotemp weer in in bedrijf stel modus zie 1
5 koppelen spider thermostaat blz 22 H4.3 stap 5a
6 autotemp is in bedrijf: check

https://ithodaalderop.com...DER%20Regelaar%20(nl).pdf
Volgens mij zou het genoeg moeten zijn om bovenstaamde stappen uit te voeren. Maar moet ik nog met andere dingen rekening houden bij de buffergroep? En is ook te zien hoe de thermothaat in mijn kamer nu gekoppeld is, want die lijkt dus niets aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Nee, een buffer is gewoon niet gekoppeld aan een groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -daan-
De thermostaat is vervangen. Wat trouwens wel interessant is aan dit traject. Is dat als je een Spider koopt via MP met zone regeling, deze wel kan resetten naar fabrieksinstellingen. Dan zou je hem kunnen gebruiken voor een WP zonder de zoneregeling/autotemp. Bij de MFT kan dit niet, deze is niet resetbaar.

Voor de fabriek rest van een spider:

LET OP DOE DIT NIET MET AUTOTEMP installatie dan ben je alles kwijt en kan je de monteur bellen
1. haal de thermostaat van de muurplaat;
2. haal de batterijen er uit voor zo'n 15 seconden;
3. stop de batterijen er weer in;
4. Alle ledjes zullen eerst aangaan, daarna komen er 2 cijfers in beeld, dit is de software versie van de thermostaat;
5. Als de 2 cijfers van de software versie verdwenen zijn, houd u ons logo lang ingedrukt totdat u 3 symbolen aan de linker zijkant ziet, sommige zullen knipperen andere niet, die gene die knipperen betekend dat daar al wat aangekoppeld is, ik denk in uw geval dat de thermostaat zal knipperen;
6. Als de 3 symbolen zichtbaar zijn, drukt u lang op de rechter onderhoek van het scherm(waar normaal de druppel staat van het warme water)
7. De thermostaat gaat nu opnieuw opstarten en hij is terug gezet naar fabrieks instellingen;
8. U kan hem nu opnieuw weer aan de muurplaat klikken;
9. Omdat u hem nu aan onze warmtepomp bedraad verbind zal hij de juiste layout laden en zou die het weer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Laatst online: 04-01 17:05
Ik zie dat mijn WPU (ingesteld op 13:12) DHW dat hij al om 12:54 begint ongeveer met verwarmen maar dit wil nog wel eens verschillen. Kan dit 'voorprogramma' gewijzigd worden zodat dit pas begint op 13:12 (eigenlijk op 13:00 maar heb dus al handmatig een correctie toegepast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Jacksons Is het niet de tijd van de WPU die steeds wat meer voorloopt. Dit is bij mij iig het geval.

In de WPU status kun je de tijd zien van de WPU, maar er was een bug waardoor je altijd “1” zag bij UTC time. Ik weet niet zeker of er al een officiële release is met de bugfix.
Sowieso moet je dus elke maand ofzo de tijd opnieuw gelijk zetten met de spider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacksons
vliegnerd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:51:
@Jacksons Is het niet de tijd van de WPU die steeds wat meer voorloopt. Dit is bij mij iig het geval.

In de WPU status kun je de tijd zien van de WPU, maar er was een bug waardoor je altijd “1” zag bij UTC time. Ik weet niet zeker of er al een officiële release is met de bugfix.
Sowieso moet je dus elke maand ofzo de tijd opnieuw gelijk zetten met de spider.
Hm klinkt logisch, waar kan ik dit precies terugvinden?

Update: Rechts boven op de spider

[ Voor 3% gewijzigd door Jacksons op 10-04-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Bij ons nieuwbouwhuis hebben we voor dubbele voorraadvaten gekozen. We wonen er nog niet, dus geen echte gebruikerservaringen. Wel al opgeleverd en de douche een keer open gezet en gevoeld wanneer het koud werd. Hoeveelheid water viel me toen tegen, niet veel meer dan de capaciteit van de vaten samen. Het is 1 vat van 150 liter boven op de warmtepomp en een vat van 200 liter ernaast op de grond. Zo te zien in serie aangesloten.

Heb een temperatuur logger besteld en ga van het weekend eens wat tests doen. Zit inmiddels ook een watermeter in de meterkast dus kan op die manier het waterverbruik bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hussie01 in "Itho HR300 WTW inregelen op CO2" is afgesplitst naar een eigen topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:24:
Hier een handleiding voor iemand die met Homey en de (WPU add-on aan de gang wilt:

Benodigdheden voor Homey:

Homey Pro
Advanced Flows

Apps:
Better Logic Library
Device Capabilities
Virtual Device

Ik heb ervoor gekozen om de data door middel van API calls te verwerken.
Ik zat op een Homey Pro uit 2019 maar merkte dat die de hoeveelheid MQTT berichten niet lekker aankon en ook het lezen uit meerdere topics ging niet altijd goed.

Voor de temperatuur uitlezingen kunnen we een standaard Virtual device gebruiken:
[Afbeelding]
Nieuw apparaat -> Virtual Device -> Thermostaat -> Doel-temp en Gemeten Temp laten we aangevinkt min en max temp is OK en we zetten 2 decimalen.
Dan hebben we nu een thermostaat zichtbaar:
[Afbeelding]

Nu moeten we de waardes gaan vullen.
Maak een Advanced flow met de volgende gegevens:
[Afbeelding]

De "Als" is Datum & Tijd elke 60 seconden.
Dan voegen we een Logic in:
[Afbeelding]
Leest "antwoord" van die logic met "pad"
code:
1
$["Requested room temp (°C)"]
zetten we in een Better Logic Library:
[Afbeelding]

Die variabele zet ik weer in het Virtual Device welke twee kenmerken heeft:
“target_temperature” en “measure_temperature”
[Afbeelding]

Die match ik met de juiste gegevens uit de API call en druk vervolgens op start :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Koelen naar is natuurlijk fictief. Het is een "nep" device maar het gaat mij om de gegevens. Die zijn juist en geven Insights informatie nu. (historische grafieken worden opgebouwd).

Uiteindelijk geeft dat:

[Afbeelding]

Voor de niet thermostaat devices moet je een nieuw apparaat maken maar dit keer kies je voor Device Capability ipv Virtual Device en kies je de optie: Advanced Virtual Device en kies je "Een lege AVD Maken".
Kies een icon en vervolgens verschijnt er een nieuw device op je dashboard.
Begin nu eerst weer met eenzelfde type flow als hierboven maar ipv een virtual device kies je als laatste stap een Device Capability :
[Afbeelding]
Let op dat je die laatste stap nog niet kan vullen omdat je eerst terug moet naar je nieuwe device om deze waardes in te kloppen:

Rechtermuisknop op het device en kies: "Repareren" .
Ik geef 1 voorbeeld om een nieuw Numeriek veld aan te maken met als omschrijving CV Pomp l/hr zoals je in de flow kon zien (zet ook een vinkje bij (creëer inzichten) :
[Afbeelding]

Sla dit op en ga terug naar je flow en kies nu in je laatste stap je Device Capability en pas toe: Zet nummerveld om naar nummer en doe verder niets:
[Afbeelding]
Match die met de waardes (hint: klik op Nummerveld) van je device en druk op start :) .

Voor de echte die-hards:
Belangrijk om te weten is dat de Homey standaard een beperkte lijst ondersteund met measuring capabilities. Die moet je ingeven op je virtual device of binnen je Advanced Virtual Device om je ontvangen gegevens te laten matchen met je virtual device.
Er is dus veel mogelijk maar soms moet je even creatief zijn door een eigen omschrijving te kiezen zoals ik doe met l/hr hierboven en dan gewoon "sensor" output met 4 decimalen te gebruiken ipv waterflow want die komt in liters/minuut met 2 decimalen.
Lijst met capabilities: https://apps-sdk-v3.devel...-device-capabilities.html

Amen :+
Super dit, ik heb je instructies gevolgd als niet programmeur en ben ver gekomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h74aRTMI-LSEQg_UkOuSFUfC61c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33vdvl5CHAzYRMnPENLQlGfO.png?f=user_large

Zou je nog aanvullende instructie kunnen geven hoe je de device hebt gemaakt waarin je de status van de warmtepomp weergeeft?

Monitoring werkt, volgende stap is om uit te vogelen hoe ik ook slimme sturing kan toevoegen in Homey. O.a. tijdens de vrije koeling, de pompsnelheid van de bron aanpassen (wat als tip is gegeven in de openingspost van de add-on).

[ Voor 13% gewijzigd door Eastman op 12-04-2024 15:16 ]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eastman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:15:
[...]

Super dit, ik heb je instructies gevolgd als niet programmeur en ben ver gekomen.[Afbeelding]

Zou je nog aanvullende instructie kunnen geven hoe je de device hebt gemaakt waarin je de status van de warmtepomp weergeeft?

Monitoring werkt, volgende stap is om uit te vogelen hoe ik ook slimme sturing kan toevoegen in Homey. O.a. tijdens de vrije koeling, de pompsnelheid van de bron aanpassen (wat als tip is gegeven in de openingspost van de add-on).
De pomp mode zelf is iets lastiger omdat die een "Status" kent met een cijfer en je dat even moet vertalen.
Ik zet hem in een tijdelijke variabele (Better Logic Library) en daarna vertaal ik hem als hij 0 = dan ... etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdf7CM22aiqScAFK1nI9OmVFbuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29xq5Fe92i8kLhK5FjVW1eZH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3fhqrUdJvE8h17oc15FmjxvzZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rutHZYyzUoxcXIgI6GzxtrV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:49:
[...]

De pomp mode zelf is iets lastiger omdat die een "Status" kent met een cijfer en je dat even moet vertalen.
Ik zet hem in een tijdelijke variabele (Better Logic Library) en daarna vertaal ik hem als hij 0 = dan ... etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top dank je wel, het is mij nu ook gelukt. Ik heb het wel zonder je middelste kolom gedaan. Alleen de vertaling met better logic library. Ik laat het virtuele device dan de status ophalen uit better library.
GeeMoney schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de toelichting. Het is mij nu ook gelukt. Ik laat het virtuele device de status ophalen uit Better Logic Library. Daardoor skip ik dan de middelste kolom van je flow. Is er een rede waarom jij de kaart gebruikt in het middelste kolom? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6LbZm4tw2J0n9DxFI45pfJnsXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceR6F7fehagtY37Edjc5J599.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF4gzHr5U8Lwq3x5yy3tr7Ar45w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6FrPsyu3DnHX2bPe5nhLOlA.png?f=fotoalbum_large

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Eastman ik weet even niet meer waarom ik die middelste erin heb gezet. Het is ook niet mijn Homey maar van een kennis. Het werkt in ieder geval :) .
Enige jammere is dat de pomp mode niet in Insights inzicht geeft met historie wanneer hij welke mode had maar goed. Dit is al beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:59:
@Eastman ik weet even niet meer waarom ik die middelste erin heb gezet. Het is ook niet mijn Honey maar van een kennis. Het werkt in ieder geval :) .
Enige jammere is dat de pomp mode niet in Insights inzicht geeft met historie wanneer hij welke mode had maar goed. Dit is al beter dan niets.
Ik zat eerste te stoeien met deze labels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAA9hotcagVBXDSMy2_Uj0JdEwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ox32hVs4xiUXxLbkuYVyQ7Po.png?f=user_large

Daarmee zou je wel kunnen terugkijken toch? Ik ga het is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vreemd patroon..
Ik heb mijn DHW ECO water ingesteld op 16:00 elke dag.

Door middel van een automation check ik of er vóór 16:00 een laagste dynamische prijs is, zo ja:
Start het verwarmen van het tapwater (DHW) - dit werkte ook afgelopen dagen en warmde keurig netjes het water op. (Vrijdag om 14:00 voor het laatst)

Nu had ik gehoopt dat vandaag (zaterdag) de DHW op zou warmen om 14:00, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cB6F5UmBJ7Tb5sUtN8xNX6H4mA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mCeU9tskusi4FWVMfUSMTSq2.png?f=user_large

Maar niets is minder waar, vannacht begon hij al om 4:28.. terwijl de automation niet is getriggerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWESoI1jngTOQyTvFLeCDr4kF4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saaNoVLN7WePzrD58VtQElhc.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan dit? en kan dit voorkomen worden?
Mogelijk iets met legionella programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Jacksons hij gaat ook op basis van andere waardes je vat verwarmen. Bijvoorbeeld een legionella run inderdaad, dit is naar mijn weten niet te voorkomen (en dat wil je ook niet). Doordat je continu je DHW tijd verplaatst denk ik dat hij op de meest gekke momenten inderdaad die legionella run gaat draaien.
Als je je DHW tijd vast laat staan dan zal hij 1 keer in de week een DHW tijd gebruiken om die door te stoken tot X graden (afhankelijk wat je hebt ingesteld) in ieder geval 55 graden + zou ik zeggen.

Als je je DHW tijd elke dag om 14:00 uur laat staan dan is de kans op goedkoop stroom toch het allergrootst, elke laatste eurocent besparing ergens uit trekken slaat ook een beetje door. Dat verwarmen loopt hooguit 1,5 uur als je vat zo goed als leeg is (wanneer komt dat nu voor) en dan wil jij ipv 0,164 graag 0,160 betalen per kWh. (bij wijze van)
Door het moment al te verplaatsen naar die 95% van de tijd van goedkoop stroom doe je er al heel veel aan. En de kans dat je zelf opwekt om 14:00 uur is natuurlijk ook bijzonder groot, dus gunstig.
Eastman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zat eerste te stoeien met deze labels:

[Afbeelding]

Daarmee zou je wel kunnen terugkijken toch? Ik ga het is proberen.
Die modes zijn minder compleet toch? Tap water run staat hier niet tussen bijvoorbeeld.

[ Voor 57% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
GeeMoney schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:09:
@Jacksons hij gaat ook op basis van andere waardes je vat verwarmen. Bijvoorbeeld een legionella run inderdaad, dit is naar mijn weten niet te voorkomen (en dat wil je ook niet). Doordat je continu je DHW tijd verplaatst denk ik dat hij op de meest gekke momenten inderdaad die legionella run gaat draaien.
Als je je DHW tijd vast laat staan dan zal hij 1 keer in de week een DHW tijd gebruiken om die door te stoken tot X graden (afhankelijk wat je hebt ingesteld) in ieder geval 55 graden + zou ik zeggen.

Als je je DHW tijd elke dag om 14:00 uur laat staan dan is de kans op goedkoop stroom toch het allergrootst, elke laatste eurocent besparing ergens uit trekken slaat ook een beetje door. Dat verwarmen loopt hooguit 1,5 uur als je vat zo goed als leeg is (wanneer komt dat nu voor) en dan wil jij ipv 0,164 graag 0,160 betalen per kWh. (bij wijze van)
Door het moment al te verplaatsen naar die 95% van de tijd van goedkoop stroom doe je er al heel veel aan. En de kans dat je zelf opwekt om 14:00 uur is natuurlijk ook bijzonder groot, dus gunstig.

[...]

Tja het leek een leuk probeersel maar als daardoor de legionella run op de schop gaat en daardoor juist op een duurder moment gaat verwarmen, werkt dat niet beter. Zal hem wel weer handmatig instellen.. helaas!

Thanks voor je antwoord, vind het overigens wel raar dat het gebeurd.

Die modes zijn minder compleet toch? Tap water run staat hier niet tussen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Jacksons schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:00:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vreemd patroon..
Ik heb mijn DHW ECO water ingesteld op 16:00 elke dag.

Door middel van een automation check ik of er vóór 16:00 een laagste dynamische prijs is, zo ja:
Start het verwarmen van het tapwater (DHW) - dit werkte ook afgelopen dagen en warmde keurig netjes het water op. (Vrijdag om 14:00 voor het laatst)

Nu had ik gehoopt dat vandaag (zaterdag) de DHW op zou warmen om 14:00, zie:
[Afbeelding]

Maar niets is minder waar, vannacht begon hij al om 4:28.. terwijl de automation niet is getriggerd.
[Afbeelding]

Hoe kan dit? en kan dit voorkomen worden?
Mogelijk iets met legionella programma.
Legionella is elke 24x7 uur dus precies 7 dagen na de vorige run. Dus als je vorige week midden in de nacht (goedkope stroom) de DHW run op zaterdagochtend (=legionella) deed, dan gaat het verplicht en onontkoombaar deze week ook op die tijd (want 7x24uur geleden) en dan ‘s middags nog een keer als je dat ingesteld hebt.

Nog weer zo’n ergernis van mij t.a.v. Itho/Airios.

Als je het DHW tijdstip naar later verplaatst krijg je dus automatisch 2x een legionella run op zaterdag…

Als iemand weer hoe dit te voorkomen… vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
vliegnerd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:49:
[...]

Legionella is elke 24x7 uur dus precies 7 dagen na de vorige run. Dus als je vorige week midden in de nacht (goedkope stroom) de DHW run op zaterdagochtend (=legionella) deed, dan gaat het verplicht en onontkoombaar deze week ook op die tijd (want 7x24uur geleden) en dan ‘s middags nog een keer als je dat ingesteld hebt.

Nog weer zo’n ergernis van mij t.a.v. Itho/Airios.

Als je het DHW tijdstip naar later verplaatst krijg je dus automatisch 2x een legionella run op zaterdag…

Als iemand weer hoe dit te voorkomen… vertel!
Wellicht is het mogelijk om elke zaterdag de DHW te blokkeren voor die dag en bij het juiste tijdstip deblokkeren. Daarna handmatig aanzetten of hij gaat vanzelf aan omdat hij de run moet uitvoeren.

Ben alleen niet zo'n voorstander om de hele dag de manual control aan te zetten en de ITHO Spider in storing staat.

Toevoeging op m'n vorige post:
Vorige week zaterdag is het tapwater op 2:36 begonnen, zou dan verwachten dat hij dan vandaag op hetzelfde tijdstip had gedaan. Nu ca. 2 uur later

[ Voor 14% gewijzigd door Jacksons op 13-04-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Jacksons schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:18:
[...]

Wellicht is het mogelijk om elke zaterdag de DHW te blokkeren voor die dag en bij het juiste tijdstip deblokkeren. Daarna handmatig aanzetten of hij gaat vanzelf aan omdat hij de run moet uitvoeren.

Ben alleen niet zo'n voorstander om de hele dag de manual control aan te zetten en de ITHO Spider in storing staat.

Toevoeging op m'n vorige post:
Vorige week zaterdag is het tapwater op 2:36 begonnen, zou dan verwachten dat hij dan vandaag op hetzelfde tijdstip had gedaan. Nu ca. 2 uur later
Je kunt natuurlijk met manual control de compressor blokkeren om de legionella run te voorkomen, maar of je DHW kan blokkeren weet ik niet. Ik ben bang van niet... Legionella-run is zo "heilig" dat het per se moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:30:
[...]

Je kunt natuurlijk met manual control de compressor blokkeren om de legionella run te voorkomen, maar of je DHW kan blokkeren weet ik niet. Ik ben bang van niet... Legionella-run is zo "heilig" dat het per se moet.
Qua aansprakelijkheid en gezondheid ook niet zo gek natuurlijk…
Wij Tweakers weten het natuurlijk altijd beter dat begrijp ik maar zij willen gewoon 100% geen risico.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:41:
[...]

Qua aansprakelijkheid en gezondheid ook niet zo gek natuurlijk…
Wij Tweakers weten het natuurlijk altijd beter dat begrijp ik maar zij willen gewoon 100% geen risico.
Het legionella programma 1x per week is niet mijn ergernis.

De programmeerblunder dat het programma precies na 7x24uur weer start als je het DHW moment opgeschoven hebt van ochtend naar middag met daardoor 2x legionella op 1 dag, dat is mij ergernis.

Er heeft gewoon een programmeur bij Airios zitten slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
vliegnerd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:30:
[...]

Volgens de handleiding kun je DHW volledig uit zetten dus ook de legionella run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMILrmM6xvcIVTFtxRjKPKnFqis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pV2qyHcnSzvhjW0RdomQhPv4.jpg?f=fotoalbum_large

Of dit met de Itho Wifi module kan weet ik niet, maar met een Opentherm Gateway (OTGW) kan dit zeker.

De firmware van de OTGW heb ik aangepast zodat hij compatible is met Itho WPU5G (block/boost en je kunt er een nieuwe DHW tijd naar schrijven). Inmiddels ben ik begonnen om de pyotgw/homeassistant integratie aan te passen zodat je deze commando’s ook kunt sturen. Helaas niet veel tijd door andere prioriteiten en nu het mooie weer :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GraceGRD schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens de handleiding kun je DHW volledig uit zetten dus ook de legionella run:
[Afbeelding]

Of dit met de Itho Wifi module kan weet ik niet, maar met een Opentherm Gateway (OTGW) kan dit zeker.

De firmware van de OTGW heb ik aangepast zodat hij compatible is met Itho WPU5G (block/boost en je kunt er een nieuwe DHW tijd naar schrijven). Inmiddels ben ik begonnen om de pyotgw/homeassistant integratie aan te passen zodat je deze commando’s ook kunt sturen. Helaas niet veel tijd door andere prioriteiten en nu het mooie weer :).
Ik denk dat ik in het najaar een OTGW ga aanschaffen _/-\o_

Nu inderdaad andere prioriteiten, zoals "in de tuin zitten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:09:

[...]

Tap water is dan boiler mode. Het is trouwens wel mogelijk om een grafiek te maken. De pomp_mode_temp is de log die je kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjhLcGODuDwhtIdJHbrJsXdShkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AC9si9gCYuIBrM5umd3SHYRt.png?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom die om 10 vanochtend in verwarmingsmodus ging 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Eastman schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:35:
[...]

Tap water is dan boiler mode. Het is trouwens wel mogelijk om een grafiek te maken. De pomp_mode_temp is de log die je kan gebruiken.

[Afbeelding]

Geen idee waarom die om 10 vanochtend in verwarmingsmodus ging 8)7
Waarschijnlijk omdat de buitentemperatuur lager was dan de ingestelde grens voor overschakelen naar verwarmen.
Maar de modus “verwarmen” betekent niet dat de comprossor draait en het huis verwarmt wordt (Dat is mode 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:02:
[...]

Waarschijnlijk omdat de buitentemperatuur lager was dan de ingestelde grens voor overschakelen naar verwarmen.
Maar de modus “verwarmen” betekent niet dat de comprossor draait en het huis verwarmt wordt (Dat is mode 3)
De compressor draaide vanochtend, ik stond er toevallig naast. mode 3 is warm tapwater, die heb ik ingesteld om het dagelijks te verwarmen om 13:15 in de thermostaat. Mijn volgende stap is om ook regeling toe te voegen met homey. Is dat jouw of iemand anders al gelukt met homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eastman schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:10:
[...]

De compressor draaide vanochtend, ik stond er toevallig naast. mode 3 is warm tapwater, die heb ik ingesteld om het dagelijks te verwarmen om 13:15 in de thermostaat. Mijn volgende stap is om ook regeling toe te voegen met homey. Is dat jouw of iemand anders al gelukt met homey?
Dat zal je dan met MQTT moeten doen. Welke Homey heb je ? Ik had het aangestoken op een Homey uit 2021 maar die trok dat eigenlijk niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:11:
[...]

Dat zal je dan met MQTT moeten doen. Welke Homey heb je ? Ik had het aangestoken op een Homey uit 2021 maar die trok dat eigenlijk niet lekker.
Ik heb de homey pro 2023, MQTT is helemaal nieuw voor mij. Ik had geprobeerd met MQTT client, MQTT hub en MQTT broker app in homey. Maar ik kreeg het niet aan de praat. Heb je misschien een handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Eastman schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:10:
[...]

Ah, my bad. Mode 1 is verwarmen en 2 is actief CV bedrijf met compressor aan. (Je grafiek begint bij 1 zie ik, de WPU stond/staat in verwarmingsmodus)
Dus blijkbaar voldoende warmtevraag vanochtend.
Ik heb dat wel geblokkeerd op dagen zoals vandaag, maar nu niet nodig want nog relatief warm binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eastman schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb de homey pro 2023, MQTT is helemaal nieuw voor mij. Ik had geprobeerd met MQTT client, MQTT hub en MQTT broker app in homey. Maar ik kreeg het niet aan de praat. Heb je misschien een handleiding?
Ik heb geen handleiding gemaakt van de MQTT variant omdat ik dus later op de dag overgeschakeld ben naar die API calls omdat ik merkte dat hij 30 MQTT berichten per minuut uit 2 topics niet trok.
Aansturen hoeft bij die vriend van mij ook niet, het ging hem voornamelijk om af en toe te controleren of we de problemen die hij de afgelopen jaren had nu opgelost hadden en tot nu toe is dat het geval :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:45:
[...]

Ik heb geen handleiding gemaakt van de MQTT variant omdat ik dus later op de dag overgeschakeld ben naar die API calls omdat ik merkte dat hij 30 MQTT berichten per minuut uit 2 topics niet trok.
Aansturen hoeft bij die vriend van mij ook niet, het ging hem voornamelijk om af en toe te controleren of we de problemen die hij de afgelopen jaren had nu opgelost hadden en tot nu toe is dat het geval :) .
Ohh bedoelde niet perse een handleiding door jou gemaakt, maar misschien had jij destijds ook een handleiding gevolgd voor mqtt die je mij kan aanbevelen :)... Ik ga me ondertussen nog maar is verdiepen in mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
-daan- schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:02:
[...]

Zoveel mensen zoveel manieren van aansluiten. Je kan ze naar mijn idee beste in serie aansluiten.
Ben erg benieuwd naar het schema.
In mijn geval (150 liter vat op de warmtepomp en het 200 liter vat ernaast) zijn ze zo te zien inderdaad in serie aangesloten. Van de warmtepomp naar het 150 liter voorraadvaat (rood), daarna blauw van dat vat op rood van het 200 liter voorraadvat. En vervolgens vandaar blauw 200 liter vat naar blauw van de warmtepomp.

Sensoren zijn anders aangesloten als jij beschrijft. Alleen T2 kabeltjes zijn aangesloten, T2 van het 150 liter vat op T2 (boiler hoog) van de warmtepomp. T2 van het 200 liter vat is aangesloten op T3 (boiler laag) van de warmtepomp. Dat laatste vind ik wel raar, in die volgorde.

Warmtepomp is de WPU 75E-5G, dus 7,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
troftnom schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:39:
[...]

In mijn geval (150 liter vat op de warmtepomp en het 200 liter vat ernaast) zijn ze zo te zien inderdaad in serie aangesloten. Van de warmtepomp naar het 150 liter voorraadvaat (rood), daarna blauw van dat vat op rood van het 200 liter voorraadvat. En vervolgens vandaar blauw 200 liter vat naar blauw van de warmtepomp.

Sensoren zijn anders aangesloten als jij beschrijft. Alleen T2 kabeltjes zijn aangesloten, T2 van het 150 liter vat op T2 (boiler hoog) van de warmtepomp. T2 van het 200 liter vat is aangesloten op T3 (boiler laag) van de warmtepomp. Dat laatste vind ik wel raar, in die volgorde.

Warmtepomp is de WPU 75E-5G, dus 7,5 kW.
De aansluitingen vind ik wel apart. De warmtepomp zal eerst de 150L opwarmen. Maar dan gaat T2 boiler een hoge temp geven. Weet niet hoe de regeling zit van de WP. Of hij kijkt naar T laag of T hoog om te bepalen wanneer hij stopt. Je zou in de warmtepomp de 2 stekkers kunnen omdraaien. Kijken of het dan beter werkt. Maar de positie van de sensoren is dus sterk afhankelijk van de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Welke label in de json geeft de status CV-modus geblokkeerd?
Voor vrijekoelmodus geblokkeerd, heb ik gevonden. namelijk "Free cooling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Eastman schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:32:
Welke label in de json geeft de status CV-modus geblokkeerd?
Voor vrijekoelmodus geblokkeerd, heb ik gevonden. namelijk "Free cooling"
Meestal doe je dit door "total heat demand" te overschrijven naar 0. Je hebt dan wel "heat demand thermostat" (oid), die afkomstig is van spider/autotemp(s). Maar "total heat demand" blijft 0 en de compressor gaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:35:
[...]

Meestal doe je dit door "total heat demand" te overschrijven naar 0. Je hebt dan wel "heat demand thermostat" (oid), die afkomstig is van spider/autotemp(s). Maar "total heat demand" blijft 0 en de compressor gaat niet aan.
Dus je maakt dan geen gebruik van deze mqtt opdracht?

code:
1
2
3
4
5
6
'{
                    "manual_operation_index":30,
                    "manual_operation_datatype":0,
                    "manual_operation_value":0,
                    "manual_operation_checked":1
                    }'

Ik ben de koppeling met homey aan het testen en wil zien of de status veranderd. Want deze labels blijven ongewijzigd als ik koeling of verwarming blokkeer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m_P8Rk9KdTGFzfDgpDrXnHO5UU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ela1NzuqZkb0Aexcq6W06zpF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eastman schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:45:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
'{
                    }'

Ik ben de koppeling met homey aan het testen en wil zien of de status veranderd. Want deze labels blijven ongewijzigd als ik koeling of verwarming blokkeer.
[Afbeelding]
Je kan het het makkelijkste testen met de outdoor temp op te voeren denk ik.
Dat is letterlijk 1 regel en direct zichtbaar :) :

code:
1
2
3
    {   
      "outside_temp": 12  
    }

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:56:
[...]

Je kan het het makkelijkste testen met de outdoor temp op te voeren denk ik.
Dat is letterlijk 1 regel en direct zichtbaar :) :

code:
1
2
3
    {   
      "outside_temp": 12  
    }
Outdoor temp aanpassen in Homey heb ik werkend, in de status pagina van de add-on is de wijziging te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjdPInueFc2y1lR7TfV6FP9DRSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9yESsMNPQQsogUZQlucyoGSl.png?f=user_large

Ik heb deze toegevoegd in Homey, zou voor Heating blocked ook op basis van Outdoor temperature waarde kunnen doen idd.

[ Voor 27% gewijzigd door Eastman op 15-04-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Eastman schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:45:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
'{
                    }'

[Afbeelding]
Ik zou dan wel deze MQTT opdracht gebruiken.
Maar die labels veranderen dan niet. Je hebt namelijk niet echt CV bedrijf geblokkeerd, maar alleen voorkomen. Het kan wel, maar dan is een andere manual operation nodig. Zie start post en/of de wiki van de ithowifi module. Maar niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:59:
[...]

Ik zou dan wel deze MQTT opdracht gebruiken.
Maar die labels veranderen dan niet. Je hebt namelijk niet echt CV bedrijf geblokkeerd, maar alleen voorkomen. Het kan wel, maar dan is een andere manual operation nodig. Zie start post en/of de wiki van de ithowifi module. Maar niet doen!
Is het dan beter om alleen gebruik te maken van de buiten temperatuur? Of levert deze werkwijze andere nadelen op? Bijvoorbeeld dat het niet mogelijk is om zowel verwarming als koeling uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzjJv-BpJtibkWtXJOf_m7uTtns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q36CskgdxcfhPaWu8varj0XS.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Eastman op 15-04-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
-daan- schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:58:
[...]
De aansluitingen vind ik wel apart. De warmtepomp zal eerst de 150L opwarmen. Maar dan gaat T2 boiler een hoge temp geven. Weet niet hoe de regeling zit van de WP. Of hij kijkt naar T laag of T hoog om te bepalen wanneer hij stopt. Je zou in de warmtepomp de 2 stekkers kunnen omdraaien. Kijken of het dan beter werkt. Maar de positie van de sensoren is dus sterk afhankelijk van de regeling.
Goed punt, huis is net opgeleverd dus ga er nog niet meteen aan sleutelen. ;)
Wel de add-on module besteld zodat ik straks de waardes kan uitlezen als het goed is. Kijken wat dat voor verder inzicht brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Eastman schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
[...]

Is het dan beter om alleen gebruik te maken van de buiten temperatuur? Of levert deze werkwijze andere nadelen op? Bijvoorbeeld dat het niet mogelijk is om zowel verwarming als koeling uit te zetten.

[Afbeelding]
Als je de buitentemperatuur gebruikt, dan zet je de WPU midden in de winter in koelmodus. Met het gevolg dat de boel wellicht gaat koelen. Dat wil je niet.

Dus ik gebruik daarom de buitentemp om in de zomer tussen verwarmen en (=niet koelen) en koelen te switchen. Dat kan want CV gaat toch niet aan, huis altijd warm genoeg.
Dan blokkeer ik desnoods verwarmen (met behulp van total heat demand) op in voor- en najaar op koude ochtenden wanneer ik verwacht dat het heel zonnig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:42:
[...]

Als je de buitentemperatuur gebruikt, dan zet je de WPU midden in de winter in koelmodus. Met het gevolg dat de boel wellicht gaat koelen. Dat wil je niet.

Dus ik gebruik daarom de buitentemp om in de zomer tussen verwarmen en (=niet koelen) en koelen te switchen. Dat kan want CV gaat toch niet aan, huis altijd warm genoeg.
Dan blokkeer ik desnoods verwarmen (met behulp van total heat demand) op in voor- en najaar op koude ochtenden wanneer ik verwacht dat het heel zonnig wordt.
Ik wil zelf geen foutmelding op de thermostaat hebben (zit tussen mijn oren denk ik) dus wat ik nu doe is als het heel zonnig wordt dan laat ik mijn thermostaat "meeschuiven" om geen ongewenst koelgedrag te krijgen. Dat kan nu door de Spider blueprint van @Onl1ne1373 en mijn HGI-80 module.

In de ochtend staat hij dus laag en laat ik hem laag als ik veel zon verwacht die dag, zodra de zon binnenkomt laat ik de temp op de Spider omhoog lopen zodat het verschil tussen werkelijke temp en de spider gewenste temp niet teveel verschilt.
Dit gaat tot nu toe erg goed, ik moet het nog in een automation gieten maar het zal iets worden in de trant van openweather bekijken op verwachtte zon en als de gemeten temp binnen X minuten X graden stijgt, zet dan de spider een halve graad omhoog.
Dit gaat natuurlijk voornamelijk om de huidige periode en september/oktober waarin hij soms ongewenst gaat koelen of verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:47:
[...]

Ik wil zelf geen foutmelding op de thermostaat hebben (zit tussen mijn oren denk ik) dus wat ik nu doe is als het heel zonnig wordt dan laat ik mijn thermostaat "meeschuiven" om geen ongewenst koelgedrag te krijgen. Dat kan nu door de Spider blueprint van @Onl1ne1373 en mijn HGI-80 module.

In de ochtend staat hij dus laag en laat ik hem laag als ik veel zon verwacht die dag, zodra de zon binnenkomt laat ik de temp op de Spider omhoog lopen zodat het verschil tussen werkelijke temp en de spider gewenste temp niet teveel verschilt.
Dit gaat tot nu toe erg goed, ik moet het nog in een automation gieten maar het zal iets worden in de trant van openweather bekijken op verwachtte zon en als de gemeten temp binnen X minuten X graden stijgt, zet dan de spider een halve graad omhoog.
Dit gaat natuurlijk voornamelijk om de huidige periode en september/oktober .waarin hij soms ongewenst gaat koelen of verwarmen.
Mooi werk!

Ik zie dat zelf nog niet zo zitten met 6 spiders. Gaat vast ergens iets mis...
Ik denk eraan om ooit een opentherm gateway te gaan gebruiken om de warmtevraag te overschrijven, zodat ik van het manual control met foutmelding af ben. Maar ooit is nog ver weg ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
Ik heb ook uiteraard een nachtverlaging op een aantal kamers en werkt nu eigenlijk erg goed.
Het doet precies wat ik wil, als hij meer dan een halve graad onder het normale setpoint gaat 's nachts dan gaat hij alsnog verwarmen. Heeft me vorige maand behoorlijk wat verwarmen bespaard omdat de zon er bij mij vroeg in de ochtend de kamer in draait. Heb het nu ook op 6 Spiders draaien. Voor de zuid kamers een ander schedule dan voor de andere kamers.

Als het een keertje fout zou gaan is het in het ergste geval een half graadje kouder in de woonkamer.
Enig waar ik nog mee zit is hoe ik met koelen om moet gaan, daar moet ik nog eens voor gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:43:
Ik heb ook uiteraard een nachtverlaging op een aantal kamers en werkt nu eigenlijk erg goed.
Het doet precies wat ik wil, als hij meer dan een halve graad onder het normale setpoint gaat 's nachts dan gaat hij alsnog verwarmen. Heeft me vorige maand behoorlijk wat verwarmen bespaard omdat de zon er bij mij vroeg in de ochtend de kamer in draait. Heb het nu ook op 6 Spiders draaien. Voor de zuid kamers een ander schedule dan voor de andere kamers.

Als het een keertje fout zou gaan is het in het ergste geval een half graadje kouder in de woonkamer.
Enig waar ik nog mee zit is hoe ik met koelen om moet gaan, daar moet ik nog eens voor gaan zitten.
Ik heb het net even in de topic terug gelezen over de spider blueprint. Slim gedaan zo. Zie je de ingestelde temperatuur ook veranderen in de spider aan de muur, als die door de blueprint wordt aangepast? Ik heb nu geen HA draaien en geen HGI-80 module, moet even roeien met de riemen die ik net heb gekocht ;)

Ik vind het niet zo erg als het soms iets warmer is, wil alleen voorkomen dat ie gaat pendelen tussen verwarmen in koelen in de lente en herfst seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Eastman schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:05:
[...]

Ik heb het net even in de topic terug gelezen over de spider blueprint. Slim gedaan zo. Zie je de ingestelde temperatuur ook veranderen in de spider aan de muur, als die door de blueprint wordt aangepast? Ik heb nu geen HA draaien en geen HGI-80 module, moet even roeien met de riemen die ik net heb gekocht ;)

Ik vind het niet zo erg als het soms iets warmer is, wil alleen voorkomen dat ie gaat pendelen tussen verwarmen in koelen in de lente en herfst seizoen.
Ja, de blueprint werkt twee kanten op. Echt perfect dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Ik heb het nu zo inklaar geknutseld in Homey, met de apps Device Capabilities en Better Logic Library.

Dit is het virtuele apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaegIu_B1uNXHhZb0gorU1D1FrI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d56eWcG6SgYMvfJAWykTTwyv.png?f=user_large

Met deze advance flow, ik heb geen idee of er in de praktijk een verschil is tussen -30 en 13 graden C als setpoint voor de buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV3JLuzPB1hsmL9nLS6cRk9PBJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSF6TYykic9vAStSdLG1mz6p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Hier ook een afgelopen najaar geinstalleerde WPU5G met firmware v41. Er is nog geen nieuwe officiele versie verkrijgbaar zo te zien. Maar met onderstaande firmware zou het dus mogelijk moeten zijn om alvast de status info zichtbaar te krijgen?
vliegnerd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:32:
@Midan Ik heb een werkende (en door mij op fw37 geteste) firmware die v41 helemaal zou moeten ondersteunen.
https://www.dropbox.com/s...y0o9o42zwkolcf0nth85&dl=0

(Er zit wel een bug in waardoor veel waarden afrondfouten krijgen, niet erg, wordt vast opgelost voordat de versie officieel uitkomt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
troftnom schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:47:
Hier ook een afgelopen najaar geinstalleerde WPU5G met firmware v41. Er is nog geen nieuwe officiele versie verkrijgbaar zo te zien. Maar met onderstaande firmware zou het dus mogelijk moeten zijn om alvast de status info zichtbaar te krijgen?

[...]
Ja, maar daar zit nog een vervelende bug in, die waardes niet goed afrond.

Gebruik deze:
https://www.dropbox.com/s...qpodo3in5xnenvkcj2wb&dl=0

(Dit is de meest recente versie, de versie van "vandaag").
Ik heb deze net getest op mijn eigen add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
-daan- schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:58:
[...]

Net even kunnen kijken wat er in de Eco stand gebeurd bij het opwarmen na het testen van 2 douches open tegelijk. Ze komen beiden boven de verwachte 55°C uit waarbij T hoog een paar graden warmer is. Dus waarschijnlijk gestopt toen T laag op de juiste temperatuur was.

Het is in ieder geval zo dat T laag een hogere temperatuur heeft dan T hoog bij het gebruiken van warm water. Op een gegeven moment was daarbij T laag 40°C en T hoog 18°C. Andersom dan de WPU zal verwachten dus.
Heb wel het idee dat hij daardoor in Comfort stand te laat begint met bijverwarmen. T laag was daarbij al gedaald tot 37°C voordat hij begon. Door het mengen van de voorraadvaten wordt daarbij het resterende hete water dusdanig afgekoeld dat de mogelijke douche tijd er juist door wordt verkort want het water wordt dan te koud daarvoor. Verwacht dat je in de Eco stand dan langer kan douchen dan in de Comfort stand als er 2 douches in gebruik zijn.

Nog een paar testen doen, maar ik krijg het idee dat het niet optimaal werkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold911
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-09 16:09
Goedemiddag,
Ik heb sinds december onze sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Met een installatie van Itho (water/water warmtepomp)erin. WPU en de lucht installatie. Op het eerste gezicht tevreden mee maar nu toch wel bedenkingen bij het systeem van Itho. Het is erg gesloten en je kan bijna niks uitlezen vanuit itho zelf. Erg matig geregeld.
Inmiddels de pcb van Arjen er aan gehangen en data komt nu gedeeltelijk door op home assistent.
Mijn vraag gaat eigenlijk over of mensen misschien ervaring hebben met het geluid van de warmtepomp, bij ons slaat deze soms in de nacht aan wat vervelend kan zijn omdat de warmtepomp beneden staat. Het gebrom is soms door de deuren heen te horen.
Heeft iemand soortgelijke ervaring ? En wellicht een oplossing gevonden ?

Cheers Harold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
harold911 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:55:
Goedemiddag,
Ik heb sinds december onze sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Met een installatie van Itho (water/water warmtepomp)erin. WPU en de lucht installatie. Op het eerste gezicht tevreden mee maar nu toch wel bedenkingen bij het systeem van Itho. Het is erg gesloten en je kan bijna niks uitlezen vanuit itho zelf. Erg matig geregeld.
Inmiddels de pcb van Arjen er aan gehangen en data komt nu gedeeltelijk door op home assistent.
Mijn vraag gaat eigenlijk over of mensen misschien ervaring hebben met het geluid van de warmtepomp, bij ons slaat deze soms in de nacht aan wat vervelend kan zijn omdat de warmtepomp beneden staat. Het gebrom is soms door de deuren heen te horen.

Cheers Harold
Ik heb dezelfde opstelling, de warmtepomp hoort in een afsluitbare ruimte te staan met een extra geluidsdichte / zware deur. Bijvoorkeur eentje met valdorpel.

Ik heb zelf meer last van de servo's bij de verdeler. De architect is zo slim geweest om een van de verdelers in de hoofdslaapkamer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Goedemiddag,

Cheers Harold
Hij staat bij ons letterlijk naast de slaapkamer.
Ik ben daarom listig nu met een soort van “nacht” verlaging bezig. Ik blokkeer het verwarmen dmv de Itho add-on rond de tijd dat we naar bed gaan zodat de compressor niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Goedemiddag,

Cheers Harold
Bij mij staat deze ook in de gang in de kast, maar is de wp best wel goed hoorbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
Goedemiddag,

Cheers Harold
Bij ons hoor je de warmtepomp alleen tijdens het opwarmen van tapwater. Komt het moment van het geluid overeen met de ingestelde tijd voor tapwater verwarming? Met de pcb van Arjen kan je ook zien of tapwater verwarming op dat moment draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd of iemand anders wellicht, kunnen jullie kijken wat er bij de Itho settings van de warmtepomp Autotemp staat bij "Available Power" ?
Daar staat toch de zwaarte van de pomp ? (4.5 indien je dus een 4.5kW pomp hebt)
Bij mijn WPU-4G is het regel 53.

Wegens omstandigheden ben ik daar even nieuwsgierig naar, autotemps heb ik een reset gegeven ivm koppelen van spiders en het lijkt erop alsof deze setting ook gek genoeg gewijzigd is. Er staat bij mij namelijk 2.5 terwijl ik een 7.5kW pomp heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:44:
@vliegnerd of iemand anders wellicht, kunnen jullie kijken wat er bij de Itho settings van de warmtepomp staat bij "Available Power" ?
Daar staat toch de zwaarte van de pomp ? (4.5 indien je dus een 4.5kW pomp hebt)

Wegens omstandigheden ben ik daar even nieuwsgierig naar, autotemps heb ik een reset gegeven ivm koppelen van spiders en het lijkt erop alsof deze setting ook gek genoeg gewijzigd is. Er staat bij mij namelijk 2.5 terwijl ik een 7.5kW pomp heb.
Ik heb de betreffende setting helemaal niet.

Het gaat om de 4.5kW WPU-5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb de betreffende setting helemaal niet.

Het gaat om de 4.5kW WPU-5G.
Gek, maar het heeft mijn probleem wel opgelost. Ik heb mijn waarde die gek genoeg op 2.5 stond naar 7.5 gezet en warmtevraag daalde binnen 5 minuten naar mijn oude normalere waardes.

@vliegnerd dit lijkt ook niet onaardig om ongewenst koelen te voorkomen? Gewoon 59 naar 16 zetten van oktober tot en met April en de outdoor temp gewoon op 12 continu opvoeren zonder de manual override?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83aNSj6pS9TEWA8icMecSbG2v5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r4bbYhUCxIXCfZ3idTlOAklS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door GeeMoney op 19-04-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:44:
@vliegnerd of iemand anders wellicht, kunnen jullie kijken wat er bij de Itho settings van de warmtepomp staat bij "Available Power" ?

Bij mij staat die inderdaad "gewoon" op 4.5 (WPU 5G 4.5 kW).

Je hebt het hier overigens over de instellingen van de Autotemp, niet de WPU. De WPU hoeft die instelling niet te hebben want het vermogen staat in instelling 1 "hardware configuration".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:14:
[...]

@vliegnerd dit lijkt ook niet onaardig om ongewenst koelen te voorkomen? Gewoon 59 naar 16 zetten van oktober tot en met April en de outdoor temp gewoon op 12 continu opvoeren zonder de manual override?
[Afbeelding]
Dit zijn dus de Autotemp instellingen.

En ja, dit is precies wat ik doe. Ik ben nu ook koelen aan het blokkeren door telkens te wisselen tussen outdoor temp >16 en onder 12, zodat de Autotemp en dus de WPU wisselt tussen koelen en verwarmen. Zolang de boel in verwarmen staat in de "zomer" dan is dat praktisch hetzelfde als "Off". Koelen is dan dus uit en er is geen warmtevraag, dus verwarmen gaat nooit aan.

[ Voor 34% gewijzigd door vliegnerd op 20-04-2024 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:37
Hi All, hier een multipost-post. 8)7
  1. Ik heb de startpost aangevuld met het permanent verhogen van de koeldelta.8)
  2. Is er iemand die dynamisch de 113 High CH pump speed (%) aanpast en dat zou willen beschrijven? Ik ken namelijk alleen de handmatige methode en zou de startpost willen aanvullen
  3. Misschien is het ook een goed idee om een standaard verhaal te maken over het geluid wat de warmtepomp maakt tijdens de DHW-RUN en wat je daar aan kan veranderen en wat je er vooral niet aan kan veranderen?
  4. Zou iemand een (ruwe) complete HGI80 beschrijving kunnen posten? (gaat ook de startpost in)
  5. n.a.v. de default waarde vraag van @GeeMoney : Ik heb een manier gevonden om met de itho-settings van chrome -> notepad++ -> Search/replace (RegEx) ; CSV -> excel te komen. Na mijn ellende vorig jaar waarin de pomp niet meer wilde stoken doordat allerlei instellingen spooky veranderd bleken te zijn én ik dit niet (geautomatiseerd) kon controleren omdat ik geen backup van de instellingen had dacht ik dat het misschien wel een goed idee is om (in de startpost?) alle default configs per WPU en fw versie op te slaan?
  6. @vliegnerd ik draai nog de custom addon firmware van jou O+, is er een functioneel verschil als ik (terug) naar de versie van @ArjanHiemstra ga? Ben een beetje bang dat er van alles breekt, en heb ook niet echt een idee wat er "beter" is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:14:
[...]

Gek, maar het heeft mijn probleem wel opgelost. Ik heb mijn waarde die gek genoeg op 2.5 stond naar 7.5 gezet en warmtevraag daalde binnen 5 minuten naar mijn oude normalere waardes.

[Afbeelding]
Inderdaad het betreft een autotemp setting en hier staat het bij mij op 4.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:49:
Hi All, hier een multipost-post. 8)7
  1. Ik heb de startpost aangevuld met het permanent verhogen van de koeldelta.8)
  2. Is er iemand die dynamisch de 113 High CH pump speed (%) aanpast en dat zou willen beschrijven? Ik ken namelijk alleen de handmatige methode en zou de startpost willen aanvullen
  3. Misschien is het ook een goed idee om een standaard verhaal te maken over het geluid wat de warmtepomp maakt tijdens de DHW-RUN en wat je daar aan kan veranderen en wat je er vooral niet aan kan veranderen?
  4. Zou iemand een (ruwe) complete HGI80 beschrijving kunnen posten? (gaat ook de startpost in)
  5. n.a.v. de default waarde vraag van @GeeMoney : Ik heb een manier gevonden om met de itho-settings van chrome -> notepad++ -> Search/replace (RegEx) ; CSV -> excel te komen. Na mijn ellende vorig jaar waarin de pomp niet meer wilde stoken doordat allerlei instellingen spooky veranderd bleken te zijn én ik dit niet (geautomatiseerd) kon controleren omdat ik geen backup van de instellingen had dacht ik dat het misschien wel een goed idee is om (in de startpost?) alle default configs per WPU en fw versie op te slaan?
  6. @vliegnerd ik draai nog de custom addon firmware van jou O+, is er een functioneel verschil als ik (terug) naar de versie van @ArjanHiemstra ga? Ben een beetje bang dat er van alles breekt, en heb ook niet echt een idee wat er "beter" is....
Goede ideeen. Laten we er inderdaad even werk van maken!

Startpost:
Ik heb geen 113 pump speed automation: Ik doe het ook handmatig O-)
Ik wil wel een stukje schrijven over HGI80/evofw3.
De default configs per firmware is een beetje lastig, want de manier die je beschrijft "schendt" fomeel het auteursrecht van Itho Daalderop.

Je kunt de nieuwste versie van Arjen gewoon gebruiken, want "alles zit erin". Behalve "if it isn't broken, don't fix it" kun je gewoon updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
Yes weer een milestone voorbij. Transparent command support voor Home Assistant is onderweg. De pyotgw software is aangepast en is gemerged: https://github.com/mvn23/pyotgw/pull/59#event-12551514282 :)

Nu Home Assistant zelf nog, lokaal al werkend maar even netjes maken zodat dit upstream gemerged kan worden: https://github.com/home-a...rm_gw-transparent-command :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@vliegnerd Weet je toevallig of je aan een Ramses 22C9 bericht kan zien of het gewoon de huidige temperatuur is of dat hij handmatig is veranderd op de Spider?

De Spiders vallen namelijk in slaap en zullen de setpoint wijziging niet altijd ontvangen. Ik moet dan onderscheid maken tussen huidige status en handmatige verandering.

Of weet je een ander bericht waar ik dat uit zou kunnen afleiden?

[ Voor 9% gewijzigd door Onl1ne1373 op 22-04-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@12345caravan Werkt de gateway nog? En heb je er nog een tweede Spider aanhangen? Ik ben erachter dat het setpoint wijzigen van de hoofdspider anders is dan een Spider die niet bedraad aangesloten is via OpenTherm. In ieder geval voor bepaalde Spider firmware versies.

Ik zou nog graag een log willen hebben als je de andere thermostaten aanpast via de gateway.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
Als iemand nog twijfels heeft aan de blueprint van @Onl1ne1373 en een HGI-80 module dan weet ik het niet meer :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Ip8pv57j-eUvLtl477jYD0YOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bk0Nd738WK53OcQdje94zy4l.png?f=user_large

6 Spiders kunnen koppelen en binden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
Als je via de HGI-80 module de DHW-time aanpast elke dag, dan zal je alsnog krijgen dat de legionella run op vreemde tijden gebeurd, correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:47:
@vliegnerd Weet je toevallig of je aan een Ramses 22C9 bericht kan zien of het gewoon de huidige temperatuur is of dat hij handmatig is veranderd op de Spider?

De Spiders vallen namelijk in slaap en zullen de setpoint wijziging niet altijd ontvangen. Ik moet dan onderscheid maken tussen huidige status en handmatige verandering.
Als je een handmatige verandering doet op de spider zelf, dan stuurt de spider een boel berichten. Dat is niet het probleem, denk ik?

Ik moet in je code duiken om te zien wat "huidige status" is, maar mijn spiders sturen om de paar minuten de setpoints. Het kan natuurlijk dat ze daartussen een setpoint bericht "missen". Ben benieuwd hoe de spider gateway daarmee omgaat. (Na een ontvangen status bericht van de spider controleren of de setpoint wijziging is doorgekomen en zo niet nog een keer sturen?)
Of weet je een ander bericht waar ik dat uit zou kunnen afleiden?
Kort antwoord: Nee.
Maar ik ben er een beetje ingedoken. Dit is wat ik zie:

22C9 zijn de setpoints.
30C9 is de gemeten temperatuur
12C0 is de "displayed" temperatuur (in halve graden)

Hier een stukje uit een logfile van een paar dagen geleden.
Zelfde tijdblok maar andere berichten gefilterd:

Spider (niet bedraad, slaapkamer) stuurt setpoints:
code:
1
2
3
4
# spider 21:04368 stuurt setpoints naar autotemp (slave) 02:250984
2024-04-14T05:04:45.957498 053  I --- 21:043468 --:------ 21:043468 22C9 006 00076C07D001
2024-04-14T05:04:46.034534 053  W --- 21:043468 02:250984 --:------ 22C9 006 05076C07D001
2024-04-14T05:04:46.100495 064  I --- 02:250984 21:043468 --:------ 22C9 008 05076C7FFF010103

Alle berichten van/aan spider 043468 in dit tijdsblokje:
code:
1
2
3
4
5
6
2024-04-14T05:04:45.868557 053  I --- 21:043468 --:------ 21:043468 30C9 003 00084D  # temp = 21.25 graden
2024-04-14T05:04:45.957498 053  I --- 21:043468 --:------ 21:043468 22C9 006 00076C07D001  # setpoint (19/20)
2024-04-14T05:04:46.034534 053  W --- 21:043468 02:250984 --:------ 22C9 006 05076C07D001  # schrijf setpoint naar autotemp
2024-04-14T05:04:46.100495 064  I --- 02:250984 21:043468 --:------ 22C9 008 05076C7FFF010103  # reply autotemp
2024-04-14T05:04:55.066559 053  I --- 21:043468 --:------ 21:043468 3110 004 00000010 
2024-04-14T05:07:58.806938 053  I --- 21:043468 --:------ 21:043468 12C0 004 002A01FF # "displayed temp" 21 graden

De autotemp stuurt vervolgens deze info weer door.
Wellicht is er ook een ander autotemp bericht dat alle temperaturen "broadcast"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# berichten naar en tussen autotemps:
# eerst komt bovenstaande 22C9 "spider stuurt temp naar autotemp slave"
2024-04-14T05:04:46.034534 053  W --- 21:043468 02:250984 --:------ 22C9 006 05076C07D001
2024-04-14T05:04:46.100495 064  I --- 02:250984 21:043468 --:------ 22C9 008 05076C7FFF010103
# slave aan master: temperatuur
2024-04-14T05:04:46.671583 064  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E01 018 007FFF7FFF084D7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2024-04-14T05:04:47.671534 065  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E01 018 007FFF7FFF084D7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2024-04-14T05:04:48.677553 064  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E01 018 007FFF7FFF084D7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
# slave aan master: setpoints 
2024-04-14T05:04:49.707672 065  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E02 034 007FFF7FFF076C7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF047FFF7FFF07D07FFF7FFF7FFF7FFF7FFF
2024-04-14T05:04:50.704612 064  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E02 034 007FFF7FFF076C7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF047FFF7FFF07D07FFF7FFF7FFF7FFF7FFF
2024-04-14T05:04:51.718587 064  I --- 02:250984 02:250704 --:------ 4E02 034 007FFF7FFF076C7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF047FFF7FFF07D07FFF7FFF7FFF7FFF7FFF
# alle 7FFF waarden zijn andere zones die in dit bericht geen waarde hebben, maar in een volgend bericht wel

In theorie kun je dus uit de autotemp berichten 4E02 halen of de setpoints zijn doorgekomen. Maar handig is het niet, omdat er per zone een apart bericht is.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 23-04-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Jacksons schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:28:
Als je via de HGI-80 module de DHW-time aanpast elke dag, dan zal je alsnog krijgen dat de legionella run op vreemde tijden gebeurd, correct?
Je kunt de DHW tijd niet aanpassen met een HGI-80.

Die legionella run tijden zijn (bij mij) niet vreemd, maar het algoritme lijkt onhandig. Als je de ene week de legionella op vrijdagnacht/zaterdagochtend om zeg 02:00 doet. En volgende week zaterdagmiddag om 13:00. Dan zit er meer dan 7x24uur tussen en dan lijkt de WPU bij mij een legionella run te forceren ergens zaterdagochtend. En vervolgens nog een keer op de ingesteld tijd om 13:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd het lijkt erop alsof de setpoints nu niet altijd goed doorkomen op de Spiders die als ruimtethermostaat (dus niet bedraad) zijn gekoppeld.
Uit 5 pogingen lijkt het bij wijze van 1x te lukken. Ik controleer het aan de hand van de itho add-on die aan de autotemp hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 12345caravan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 14:59
Onl1ne1373 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:04:
@12345caravan Werkt de gateway nog? En heb je er nog een tweede Spider aanhangen? Ik ben erachter dat het setpoint wijzigen van de hoofdspider anders is dan een Spider die niet bedraad aangesloten is via OpenTherm. In ieder geval voor bepaalde Spider firmware versies.

Ik zou nog graag een log willen hebben als je de andere thermostaten aanpast via de gateway.
Gateway werkt niet meer en ik heb maar 1 Spider in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:27:
@vliegnerd het lijkt erop alsof de setpoints nu niet altijd goed doorkomen op de Spiders die als ruimtethermostaat (dus niet bedraad) zijn gekoppeld.
Uit 5 pogingen lijkt het bij wijze van 1x te lukken. Ik controleer het aan de hand van de itho add-on die aan de autotemp hangt.
Mmmh... Ja dat vereist dus wellicht wat meer code/andere automation.

Ik hoop binnenkort (volgende week vakantie en wellicht regen) wat tijd te hebben om de blueprint van @Onl1ne1373 te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Het probleem is dus inderdaad dat de berichten niet altijd aankomen op de ruimtethermostaat en dat je vervolgens een 22C9 bericht binnen krijgt waarvan je niet weet of het een handmatige wijziging was op de Spider.

Ik zit erover na te denken om een setting in de spider te maken die handmatige veranderingen op de Spider negeert, dan werkt het schema wel. Want na de 22C9 vraagt de Spider aan de gateway welke temperatuur hij moet hebben en dat werkt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:23:
Het probleem is dus inderdaad dat de berichten niet altijd aankomen op de ruimtethermostaat en dat je vervolgens een 22C9 bericht binnen krijgt waarvan je niet weet of het een handmatige wijziging was op de Spider.

Ik zit erover na te denken om een setting in de spider te maken die handmatige veranderingen op de Spider negeert, dan werkt het schema wel. Want na de 22C9 vraagt de Spider aan de gateway welke temperatuur hij moet hebben en dat werkt altijd.
Voor op mijn kinderkamers is dat niet eens zo'n gek idee :+ . Dan kunnen ze ook niet per ongeluk handmatig rommelen met de temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb versie 1.14 van de blueprint gereleased met een extra setting om manual override op de Spider toe te staan.

Dit lost als het goed is het probleem met de schema wijzigingen op. Manual override werkt dus wel op de hoofdthermostaat, maar niet op de ruimtethermostaten. Hiervoor hoop ik dat we nog een oplossing vinden die in een blueprint te implementeren is.

Ik heb manual override op een Spider nog nooit gebruikt aangezien mijn schemas leidend zijn, maar toch zou het nog net wat mooier zijn qua functionaliteit.

@vliegnerd , fijn dat je het wilt testen, ben alleen volgende twee weken verminderd bereikbaar omdat ik in Wales op vakantie ben. Maar vragen stellen of even overleggen kan altijd wel ergens tussendoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Onl1ne1373 op 23-04-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:58:
Ik heb versie 1.14 van de blueprint gereleased met een extra setting om manual override op de Spider toe te staan.

Dit lost als het goed is het probleem met de schema wijzigingen op. Manual override werkt dus wel op de hoofdthermostaat, maar niet op de ruimtethermostaten. Hiervoor hoop ik dat we nog een oplossing vinden die in een blueprint te implementeren is.

Ik heb manual override op een Spider nog nooit gebruikt aangezien mijn schemas leidend zijn, maar toch zou het nog net wat mooier zijn qua functionaliteit.

@vliegnerd , fijn dat je het wilt testen, ben alleen volgende twee weken verminderd bereikbaar omdat ik in Wales op vakantie ben. Maar vragen stellen of even overleggen kan altijd wel ergens tussendoor.
Ik snap niet zo goed wat het nu doet met welke thermostaat ?
De hoofd thermostaat is altijd goed qua aansturing zowel op de thermostaat zelf als via HA.
De ruimte thermostaten “af en toe” . Wat moet ik doen op welke thermostaat om HA leidend te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:54:
[...]

Ik snap niet zo goed wat het nu doet met welke thermostaat ?
De hoofd thermostaat is altijd goed qua aansturing zowel op de thermostaat zelf als via HA.
De ruimte thermostaten “af en toe” . Wat moet ik doen op welke thermostaat om HA leidend te maken ?
De hoofdthermostaat heeft een opentherm (bedrade) verbinding met de WPU en is altijd "aan". Die ruimtethermostaten zitten waarschijnlijk in een soort slaapstand, om batterijen te besparen en luisteren niet altijd naar alle berichten.

Pagina: 1 ... 17 ... 33 Laatste