Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
vliegnerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Ja klopt.

[...]

Je hoeft geen manual control te gebruiken voor een buitentemp te pushen.
Het MQTT outside temp commando stuurt "gewoon" een i2c commando zoals dat van de KG monitoringsdienst afkomstig zou kunnen zijn naar de WPU.
Dit is dus letterlijk hetzelfde als de buitentemp van KG gebruiken. Geen idee hoe vaak ze die opnieuw sturen.

[...]

Index is het manual control "type", de functie die je aanroept.
Datatype is om de invoer om te rekenen. 146 (=0x92) is het meestal. Dat werkt precies als de buitentemp.
Je kunt het best de voorbeelden letterlijk overnemen.

[...]

Dat is de afdeling van @Onl1ne1373 Hij heeft daarin mooie resultaten geboekt, maar helaas met Spider thermostaten. Denk dat dit met MFT niet kan.
Zodra ik een buitentemperatuur stuur via MQTT dan gaat hij hier wel degelijk in manual mode en knippert de thermostaat met de bekende “fout” melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28
-daan- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:01:
Bij de add-on staat trouwens dat je via:
{
"outside_temp": 12
}

de buitentemperatuur kan sturen via de CE30(manier waarop de monitoring het doet)
Dit is neem ik aan wat je hierboven bedoelde?

Hoe werkt die manier dan? Ik ben namelijk niet heel erg goed in dit soort programmeer zaken en voor De WP heb ik nooit iets geprogrammeerd of gemaakt in HA.
Ja, deze optie is wat ik bedoel.
Als je dit MQTT commando stuurt naar de addon, dan zet de addon een CE30 i2c commando op de bus, precies hetzelfde commando dat de monitoringsdienst ook stuurt.
We hebben dit commando "ontdekt" door de i2c communicatie van een WPU te monitoren.
Kan je trouwens ook ergens een history zien van de CE30 commands. In home assatant zie ik wel af en toe data punten terug van de -10 graden.
Er is geen history. Maar je kunt wel de i2c sniffer van de ithowifi addon aanzetten. Dan log je alle i2c commando's die langskomen. (Maar bij mij zijn het er heel veel, en ik heb geen monitoring)
Voor de i2c sniffer heb je wel een syslog server ergens nodig. Ofwel je hebt die op een servertje. Ofwel je moet hem installeren op een windows computer.

Met zo'n sniffer kun je zien welke informatie de monitoringsdienst nog naar je WPU stuurt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Zodra ik een buitentemperatuur stuur via MQTT dan gaat hij hier wel degelijk in manual mode en knippert de thermostaat met de bekende “fout” melding?
Je kunt de buitentemperatuur ook sturen zonder "manual operation" te gebruiken. Zie het bericht hierboven.

Ik zal de startpost aanpassen om duidelijk te maken, dat je buitentemp best niet via manual control doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Je kunt de buitentemperatuur ook sturen zonder "manual operation" te gebruiken. Zie het bericht hierboven.

Ik zal de startpost aanpassen om duidelijk te maken, dat je buitentemp best niet via manual control doet.
Dan krijg je binnen HA dus dit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: mqtt.publish
data:
  payload: |-
    {   
      "outside_temp": 12  
    }
  qos: 0
  retain: true
  topic: itho/cmd

Edit: werkt !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@GeeMoney ja, inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Werkt inderdaad ! En geen manual operation inderdaad.

Nu middels een sensor waarde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
service: mqtt.publish
data:
  payload: >-
    {     "outside_temp": {{ states('sensor.openweathermap_temperature') }} }
  qos: 0
  retain: true

Zo mag hij wel :) 14.76 nu .

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
GeeMoney schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb net als @Onl1ne1373 wel een HGI-80, dan lijkt het mij dus wel mee te kunnen dan ook?
De oorspronkelijke Spider Connect Gateway had geen instellingen voor tapwater.
Dus ik denk niet dat het via RF aangepast kan worden. Heb er in ieder geval nooit iets voor gevonden.
Maar je zou wel verwachten dat die functionaliteit er in zou zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:58:
Dat is de afdeling van @Onl1ne1373 Hij heeft daarin mooie resultaten geboekt, maar helaas met Spider thermostaten. Denk dat dit met MFT niet kan.
Klopt. Ben met @GeeMoney bezig geweest om de MFT te testen, maar zonder resultaat.
Je lijkt er geen gateway aan te kunnen koppelen.

De blueprint voor de Spider begint steeds beter te worden. Veel getest en veranderd, @GeeMoney is ondertussen expert in koppelen van Spiders, MFTs en Autotemps :) .

[ Voor 17% gewijzigd door Onl1ne1373 op 19-03-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Vraagje over de Spider thermostaten. Nieuwbouwhuis is opgeleverd met een WPU 5G 55-I en een HRU 300 DuoZone en op elke (3) verdieping een Spider thermostaat en in de woonkamer en ouderslaapkamer een RFT CO2-sensor. Bij de WPU hangt een Autotemp regelunit die 3 groepen van alle verdiepingen regelt.

Is het mogelijk om op de Spider ook de info van de HRU te laten zien? Op de plaatjes op de website van Itho Daalderop lijkt dit wel te kunnen of gaat dit mis icm de RFT CO2-sensoren?

Ja, als we er gaan wonen dan komt er de 'wifi control add-on' voor de WPU en misschien ook wel eentje voor de HRU ;)

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
Mr.Viper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:07:
Vraagje over de Spider thermostaten. Nieuwbouwhuis is opgeleverd met een WPU 5G 55-I en een HRU 300 DuoZone en op elke (3) verdieping een Spider thermostaat en in de woonkamer en ouderslaapkamer een RFT CO2-sensor. Bij de WPU hangt een Autotemp regelunit die 3 groepen van alle verdiepingen regelt.

Is het mogelijk om op de Spider ook de info van de HRU te laten zien? Op de plaatjes op de website van Itho Daalderop lijkt dit wel te kunnen of gaat dit mis icm de RFT CO2-sensoren?

Ja, als we er gaan wonen dan komt er de 'wifi control add-on' voor de WPU en misschien ook wel eentje voor de HRU ;)
Ja, je kunt je wtw koppelen aan je spider thermostaten. Alleen iedere monteur die bij mij langs geweest is raad het af, om dat het niet stabiel zou werken. Ik heb de spider in de woonkamer en ouder slaapkamer gekoppeld aan de wtw. Hier werkt het prima.

Let met de dualzone op dat je alles koppelt per zone. Het koppelproces staat in de handleiding van de dual zone kit. Het "normale" koppel proces werkt niet met dual zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-01 17:05
Momenteel staat mijn DHW (boiler) drempel waarde op 50 graden:
68 Setpoint DHW daily_MFT LT (°C) --> 50 (min 50 max 65)

en moet pas bij een waarde van 35 graden gaan opwarmen:
67 Differential dhw daily (K) --> 15 (min 1 max 15)

In principe als ik 1x in de twee dagen de boiler opwarm is dat voldoende vanwege het snelle douchen (dit is dan ook denk ik beter qua opgenomen vermogen dan elke dag opwarmen of zal het qua verbruik niet heel veel schelen?)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die Setpoint - differential daily naar bijvoorbeeld 20 graden gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Jacksons schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:29:
Momenteel staat mijn DHW (boiler) drempel waarde op 50 graden:
68 Setpoint DHW daily_MFT LT (°C) --> 50 (min 50 max 65)

en moet pas bij een waarde van 35 graden gaan opwarmen:
67 Differential dhw daily (K) --> 15 (min 1 max 15)

In principe als ik 1x in de twee dagen de boiler opwarm is dat voldoende vanwege het snelle douchen (dit is dan ook denk ik beter qua opgenomen vermogen dan elke dag opwarmen of zal het qua verbruik niet heel veel schelen?)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die Setpoint - differential daily naar bijvoorbeeld 20 graden gaat?
Dat kan helaas niet. Want de maximale instelling is (uit jouw info) 15 graden.

Je kunt eventueel boiler echt blokkeren met manual control of met een OpenThermGateway, maar ik vraag mij wel af of dat soort "grote" maatregelen nog de moeite waard zijn.

Natuurlijk scheelt het een compressor start om de dag en het scheelt wat energiegebruik. Maar het verbruik zal maar weinig afnemen, denk ik. En als je het DHW moment ergens in de middag doet, dan doe je het grotendeels op (eigen) zonne-energie, dus behoorlijk duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 12:57
Zojuist weer veel informatie gehad.

Voor een WPU 4de generatie geldt bij mij nu:
- De -10 graden buitentemperatuur komt omdat ik geen signaal meer heb van monitoring.
- Hij verwarmd en koelt momenteel op basis van de thermostaat MFT. Die beslist verwarmen en koelen op basis van de setpoints.
- Indien de buiten temperatuur weer wordt aangeboden gaat hij regelen met een volgorde:
Thermostaat bepaald verwarming of koeling.
Dan kijkt de WP naar de buiten temperatuur
Bepaald voor verwarming de stooktemperatuur a.d.h.v. de
stooklijn(bij mij -10=45 en 20 is 25.
Of als hij gaat koelen T buiten hoger is dan 15 graden.
Vervolgens gaat de CV pomp draaien om de systeem temperatuur te controleren
Indien de systeem temperatuur te laag/te hoog is schakelt hij weer uit.

Even een voorbeeld voor het laatste, Het is binnen 23 graden, Hij heeft verwarmingsvraag dan is de
aanvoertemperatuur CV ook 23(stooklijn doortrekken). De cv pomp gaat lopen en krijgt 23 graden water.
retour: conclusie hij gaat uit en niet verwarmen en wacht weer een paar uur.

Nu mijn gedachte gang als ik mijn thermostaat op 20,5 heb staan. En wil hem blokkeren zonder gebruik te maken van manual mode. Wat is dan de gewenste buiten temperatuur. Ik verlies 1K per nacht. Dus feitelijk gezien moet CV aanvoer temperatuur 19,5 graden zijn. Dan kom ik uit op een buitentemperatuur van 28 graden.
Als ik deze buiten temperatuur stuur naar de WP zal de WP koelbedrijf accepteren echter is de thermostaat ingesteld op 20,5 en is het lager dan deze 20,5+(delta koelbedrijf, deze moet ik nog opzoeken) dus gaat hij nooit in koelmodus. Verwarmingsmodus wordt dan wel geactiveerd. Na de CV pomp voor-run is de temperatuur niet laag genoeg in het cv net dus gaat hij niet verwarmen.

Nu is altijd de vraag of het verlagen van de ruimten temperatuur voor extra energie verbruik gaat zorgen en comfort klachten omdat de thermische massa te veel afkoelt t.o.v. de gewenste waarde(Stralingsasymetrie), Dit lijkt mij een interessant onderzoekje om te kijken of dit in de praktijk ook zo is. Ik kan altijd de buitentemperatuur niet meer tweaken als ik terug wil naar nachtverwarming. Zal ook een kijken wat het doet in een Temperatuur overschrijdingsberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@-daan- Interessant.

Ik dacht eigenlijk dat de WPU geen stooklijn had. (Ik merk geen effect van de buitentemperatuur op de CV aanvoertemperatuur, dwz bij de 5G, maar misschien heb ik niet voldoende getest)

Waar staan die stooklijn getallen bij jou? In de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
De stooklijn wordt uiteraard alleen geactiveerd als de buitentemperatuur bekend is.
Deze staat bij de settings bij mij

139 Max heating temp at -10°C (°C)
140 Max heating temp at 20°C (°C)

Let trouwens wel op, een warmtepomp kan maar een bepaald temperatuur traject draaien en voor elkaar krijgen. Meestal iets van 5-10 graden afhankelijk van het type koude middel. Wat je ziet is dat er een delta T van 5 graden zit tussen je toevoer en retour. Je stooklijn kan dan bijv op 45 staan. Echter als je retour temperatuur 25 graden is zal hij 30 graden maken. Fysiek kan hij gewoon niet meer. Dan zal hij langzaam oplopen. Zie hieronder Hij begint met een tramperatuur traject 20-24,5 (DT 4,5 K) vervolgens loopt hij op naar 24,0-28,5 (DT 4,5K)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_KdYHcPxoIZ1RdUF-ioWeR4Nt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y8GTByR9TOzyZkL6lt7yP2km.png?f=user_large

De stooklijn zegt eigenlijk dus alleen iets over het maximale punt van die lijn. Stel binnen zou het nog niet warm genoeg zijn loopt deze grafiek gewoon door tot de 40,5-45 graden mocht het buiten -10 zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door -daan- op 21-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:27:
De stooklijn wordt uiteraard alleen geactiveerd als de buitentemperatuur bekend is.
Deze staat bij de settings bij mij

139 Max heating temp at -10°C (°C)
140 Max heating temp at 20°C (°C)
Die settings heeft mijn WPU 5G (fw37) ook.
Let trouwens wel op, een warmtepomp kan maar een bepaald temperatuur traject draaien en voor elkaar krijgen. Meestal iets van 5-10 graden afhankelijk van het type koude middel. Wat je ziet is dat er een delta T van 5 graden zit tussen je toevoer en retour. Je stooklijn kan dan bijv op 45 staan. Echter als je retour temperatuur 25 graden is zal hij 30 graden maken. Fysiek kan hij gewoon niet meer.
De WPU kan SWW maken tot 70 graden, dus de CV aanvoer kan ook (makkelijk) 45 graden worden. Ik heb het alleen nog niet zien gebeuren.

Ik zie altijd: CV aanvoer = CV retour + min_delta_T.
Waarbij min_delta_T het minimale temperatuurverschil is om het thermisch vermogen van mijn compressor kwijt te kunnen in de warmtewisselaar. In mijn geval (4,5 kW) is dat ongeveer 4 graden. Aanvoer is dus altijd 25-26 graden. Ook als is de buitentemp op -10 zet.
Dan zal hij langzaam oplopen. Zie hieronder Hij begint met een tramperatuur traject 20-24,5 (DT 4,5 K) vervolgens loopt hij op naar 24,0-28,5 (DT 4,5K)
[Afbeelding]

De stooklijn zegt eigenlijk dus alleen iets over het maximale punt van die lijn. Stel binnen zou het nog niet warm genoeg zijn loopt deze grafiek gewoon door tot de 40,5-45 graden mocht het buiten -10 zijn.
Dat is dus m.i. niet hoe een stooklijn werkt. Dit ziet er m.i. uit als "gewoon" een minimale delta-T bovenop de retourtemp. Je ziet een constant verschil tussen beide lijnen.

(Ik ben heel blij met het gedrag van mijn WPU. Ik heb heel graag altijd de minimale CV aanvoertemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Ik kan je gedachtegang volgen over de stooklijn. Dit werk inderdaad zo bij Gasketels. Echter is het gewoon een fysieke beperking van de warmtepomp(ongeacht het merk en grote).

Eigenlijk bepaald de stooklijn niet de gewenste aanvoertemperatuur voor een warmtepomp maar de maximale aanvoertemperatuur bij de gegeven buitentemperatuur. Het voordeel van deze benadering is wel dat je SPF beter is.

Het is jammer dat er geen temperatuur sensoren in de boiler toevoer en retour zitten dan had je ook kunnen zien dat die grafiek begint op een aanvoer van de vattemperatuur +4 en dan langzaam opklimt naar 60-70 graden maar wel met een constante delta T van 4 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
vliegnerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Je kunt eventueel boiler echt blokkeren met manual control of met een OpenThermGateway, maar ik vraag mij wel af of dat soort "grote" maatregelen nog de moeite waard zijn.

Natuurlijk scheelt het een compressor start om de dag en het scheelt wat energiegebruik. Maar het verbruik zal maar weinig afnemen, denk ik. En als je het DHW moment ergens in de middag doet, dan doe je het grotendeels op (eigen) zonne-energie, dus behoorlijk duurzaam.
FYI DHW functies zitten (nog) niet in de Opentherm gateway en zijn een work-in-progress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:21:
Ik kan je gedachtegang volgen over de stooklijn. Dit werk inderdaad zo bij Gasketels. Echter is het gewoon een fysieke beperking van de warmtepomp(ongeacht het merk en grote).

Eigenlijk bepaald de stooklijn niet de gewenste aanvoertemperatuur voor een warmtepomp maar de maximale aanvoertemperatuur bij de gegeven buitentemperatuur. Het voordeel van deze benadering is wel dat je SPF beter is.

Het is jammer dat er geen temperatuur sensoren in de boiler toevoer en retour zitten dan had je ook kunnen zien dat die grafiek begint op een aanvoer van de vattemperatuur +4 en dan langzaam opklimt naar 60-70 graden maar wel met een constante delta T van 4 graden.
Ik snap nu wat je zegt! Dat klopt inderdaad. En dat is precies wat ik zie bij SWW gebruik.
Ik dacht dat een warmtepomp met stooklijn wel "ineens" naar 35 graden aanvoer kon... Blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
vliegnerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor je reactie, echter woon ik in een appartement en heb dus geen eigen panelen.
Het blokkeren zou een optie zijn mits het ook op jaarbasis daadwerkelijk zal schelen.
Ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Jacksons schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:11:
[...]
Bedankt voor je reactie, echter woon ik in een appartement en heb dus geen eigen panelen.
Dat is dus financieel geen prikkel, maar voor duurzaamheid maakt het niets uit of het je eigen panelen zijn of die van de buren. Nog steeds kan ik mij voorstellen dat het een reden kan zijn om zoiets te doen.

Ben ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Dat is dus financieel geen prikkel, maar voor duurzaamheid maakt het niets uit of het je eigen panelen zijn of die van de buren. Nog steeds kan ik mij voorstellen dat het een reden kan zijn om zoiets te doen.

Ben ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.
We gaan de kant op van dynamische tarieven dus het is een kwestie van tijd wanneer het ook daarom loont om te verbruiken wanneer er het meeste overschot is.
De ouderwetse dag/nacht zal gaan verdwijnen verwacht ik. Ik ben daarom al een jaar of wat bezig om het in mijn gewoontes in te laten slijten de auto te laden wanneer het zonnig is (nu bezig mijn domme paal “slim” te maken om dat te versterken), juist de wasmachine ook overdag en ik heb dus nu mijn DHW naar 14:00 uur gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 17:54
Ik laad de boiler op basis van het laagste tarief komende 24 uur (ik heb dynamisch tarief). Aangestuurd via Home Assistant. Grappig is om te zien dat we nu met de lente op het kantelpunt zitten dat het goedkoopste tarief in de middag valt in plaats van tussen 02.00 en 04.00 in de nacht.

De boiler niet dagelijks opwarmen zal best iets schelen, het warmteverlies van de boiler is afhankelijk van de delta T die dan gemiddeld lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Niet echt iets voor dit topic, maar het wordt toch eens tijd dat er een standaard bedacht wordt om apparaten etc. op een gunstig moment aan te kunnen zetten. Als ze daar nou eens in de eu mee beginnen. Het is nu allemaal hobbyisten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Voor het de aangepaste buiten temperatuur zat ik aan het volgende te denken:

Tussen 20-8 mag hij niets doen. Dus dan dient de buiten temperatuur > 23 graden. Onder de voorwaarde dat het buiten niet kouder is dan 5 graden de volgende dag.(dit om koude klachten te voorkomen) hij heeft wel voldoende draai uren nodig en de blokkade is voornamelijk voor het tussen seizoen.

Stel binnen is het te warm gaat die koelen, dat is niet erg. Pas als hij warmtevraag creëert gaat hij aan. en weer uit omdat ze retourtemp te hoog is. De koeling gaat hoe dan ook aan als het moet want die wil ik 24/7 beschikbaar hebben in de zomer.

Dan heb ik een input boolean gemaakt. Deze wordt getriggerd door weather forecast. Morgen zonnig is aan. Indien morgen zonnig en T buiten (ook forecast) boven > 5 gaat hij niets doen tot 11 uur in de ochtend.
Beetje weersafhankelijke regeling.

Dan blijft het geval T morgen < 5 feitelijk over en dan gaan we gewoon volgas verwarmen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 - sensor: # aangepaste temperatuur
     - name: "9015"
       unique_id: '123456--9015'
       unit_of_measurement: "°C"
       device_class: temperature
       state:  >-
        {% if now().hour in [20,21,22,23,00,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10] and states('input_boolean.9052') == "on" and states('sensor.9012') |float > 5  %}
          23
        {% elif now().hour in [20,21,22,23,00,1,2,3,4,5,6,7] and states('input_boolean.9052') == "off" and states('sensor.9012') |float > 5 %}
          23
        {% else %}
          {{ states('sensor.9001') |float }}
        {% endif %}

9001 = buitentemperatuur actueel
9052= morgen zonnig (on=ja) (wordt 1x geüpdate per dag om 17:00, gereset om 11:00)
9012= Temperatuur morgen forecast(wordt 1x geüpdatet per dag om 17:00)

Ik zal de sensor eerst even testdraaien voor een weekje voor ik hem stuur naar de WP.

Had trouwens ook moeite met de juiste vorm van integreren zowel left als trap werkte niet. Heb nu een time trigger gemaakt die het aantal minutes/10.000 bij me basissensor optelt elke minuut. Hierdoor is de berekening voor bijvoorbeeld me totale waterverplaatsing die dag nauwkeurig.

[ Voor 7% gewijzigd door -daan- op 22-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-09 16:59
wortelsoft schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:59:
Niet echt iets voor dit topic, maar het wordt toch eens tijd dat er een standaard bedacht wordt om apparaten etc. op een gunstig moment aan te kunnen zetten. Als ze daar nou eens in de eu mee beginnen. Het is nu allemaal hobbyisten werk.
Ik snap ergens ook niet waarom daar niet een groter 'ding' van gemaakt wordt. mijn wijk straks met zo'n 400 Itho wpu5g allemaal standaard ingesteld om rond 22.00 uit mijn hoofd het water te verwarmen. Als dat nou allemaal om 12:00 smiddags zou gebeuren... Al kan je water tenminste nog instellen, maar veel mensen komen niet eens aan die instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
hansgrave schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:07:
Ik laad de boiler op basis van het laagste tarief komende 24 uur (ik heb dynamisch tarief). Aangestuurd via Home Assistant. Grappig is om te zien dat we nu met de lente op het kantelpunt zitten dat het goedkoopste tarief in de middag valt in plaats van tussen 02.00 en 04.00 in de nacht.

De boiler niet dagelijks opwarmen zal best iets schelen, het warmteverlies van de boiler is afhankelijk van de delta T die dan gemiddeld lager is.
Kan je delen hoe je dit hebt gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-08 17:39
Ik wil via deze weg graag iedereen bedanken die op wat voor manier heeft bijgedragen aan dit topic, met name de topicstarters.

Een maand geleden heb ik de Itho CVE add-on succesvol geïnstalleerd en via Home Assistant een automation gemaakt dat wanneer de huidige energieprijs (ik heb een dynamisch contract) boven de piek van vandaag is, het verwarmings- en koelbedrijf geblokkeerd worden.

Nu een maand later, de cijfers geanalyseerd en ik zie dat de kosten voor een verbruikte KWh 19% lager liggen dan een maand geleden, terwijl de gemiddelde prijs zelfs íets (0,3%) is gestegen. Daarnaast heeft de warmtepomp 6% minder stroom verbruikt, maar dit kan natuurlijk ook (deels) aan het mooie weer liggen.

Ik zou eventueel nog verder kunnen gaan door te blokkeren wanneer de prijs bovengemiddeld is, maar weet nog niet of dat wel zo slim is.

Kortom: met behulp van dit topic heb ik de 'stook'kosten voor mijn warmtepomp 20% lager gekregen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
Vraagje, sinds gisteren merkte ik ineens flink pendelgedrag, wat vrij zeker de WPU moet zijn omdat dit verbruik over 3 fases was verspreid. Normaal is het gedrag zoals aan het begin van de dag een rechte lijn voor een langere tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wolYWPdHqAz6_ruzYLElOsEa6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6n9iaVBqFIuktw80XEaQDF7T.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ging is kijken naar de wifi module en vergelijken met de wpu van @Midan, want zijn wpu setup is bijna identiek. Wat mij opviel is dat er sinds inbedrijfsstelling van de warmtepomp (november 2023) er al zo'n 1500 compressor starts zijn geweest, terwijl bij Midan dit er rond de 500 zijn. De hoeveelheid energie dat uit de bron is gehaald is wel bijna hetzelfde.

Als ik het goed begrijp wil je met een WPU zo min mogelijk compressor starts, want dat is het meest belastende voor de warmtepomp. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrZkFFRaabIx7io9h95kNvifl2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAMWqn7wnlSrkaluhECLv3yp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Die compressor starts hangen van heel veel factoren af waaronder dus duur van in bedrijf stelling.
Oftewel, hoelang heb je de pomp al ten opzichte van Midan ?
Stook je hoger? Ruimte thermostaten? Groter huis? Allemaal zaken die van invloed zijn.
De compressor loopt als hij moet verwarmen maar maak je geen zorgen, mijne staat na 5 jaar op 8600 starts :+ .

Je wilt het voornamelijk beperken om je energieverbruik te beperken maar dat betekend dus minder warmtevraag creëren. (thermostaten dus lager, ramen minder open, beter isoleren, ruimte thermostaten lager etc.)

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 25-03-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
GeeMoney schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:29:
Die compressor starts hangen van heel veel factoren af waaronder dus duur van in bedrijf stelling.
Oftewel, hoelang heb je de pomp al ten opzichte van Midan ?
Stook je hoger? Ruimte thermostaten? Groter huis? Allemaal zaken die van invloed zijn.
De compressor loopt als hij moet verwarmen maar maak je geen zorgen, mijne staat na 5 jaar op 8600 starts :+ .

Je wilt het voornamelijk beperken om je energieverbruik te beperken maar dat betekend dus minder warmtevraag creëren. (thermostaten dus lager, ramen minder open, beter isoleren, ruimte thermostaten lager etc.)
De pomp is iets van 3 weken langer in bedrijf bij ons, dus het ontloopt elkaar niet veel. Compressor on is bij beide pompen ook +-900 uur.

Huis is verder zo goed als identiek. Beneden op 20.5, eerste verdieping en zolder op 19.5 (muv 1 slaapkamer op 18 zodat daar nooit verwarmt).

Ik dacht een keer te hebben gekregen dat het mogelijke pendelen juist voor veel snellere slijtage kan zorgen, maar dat valt dus wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
SlayaStone schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:17:
[...]

De pomp is iets van 3 weken langer in bedrijf bij ons, dus het ontloopt elkaar niet veel. Compressor on is bij beide pompen ook +-900 uur.

Huis is verder zo goed als identiek. Beneden op 20.5, eerste verdieping en zolder op 19.5 (muv 1 slaapkamer op 18 zodat daar nooit verwarmt).

Ik dacht een keer te hebben gekregen dat het mogelijke pendelen juist voor veel snellere slijtage kan zorgen, maar dat valt dus wel mee?
Ik zou je warmtevraag even monitoren en het liefst je Autotemps uitlezen ook als je die hebt.
En even vragen op welke temperaturen @Midan stookt in alle ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
GeeMoney schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Ik zou je warmtevraag even monitoren en het liefst je Autotemps uitlezen ook als je die hebt.
En even vragen op welke temperaturen @Midan stookt in alle ruimtes.
Beneden 20 boven 19.
nl0pvm schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:20:
[...]

Bij mij is het als volgt:
0 < 25% warmtevraag: WPU uit
26 < 50% warmtevraag: WPU maakt runs van 2900~3800 seconden en daarna 6000~7000 seconden pauze
50 < ? % warmtevraag: WPU maakt runs van ~5800 seconden en 4800~5200 seconden pauze
Dit komt overeen met wat ik zie. bij @SlayaStone zie je op zijn screenshot dat binnen een uur het vermogen meerdere keren omhoog en omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Midan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Beneden 20 boven 19.

[...]

Dit komt overeen met wat ik zie. bij @SlayaStone zie je op zijn screenshot dat binnen een uur het vermogen meerdere keren omhoog en omlaag gaat.
Daarom is het interessant om te weten wat zijn warmtevraag en/of thermostaten doen. Ik vermoed dat daar mogelijk een foute koppeling inzit waardoor die soms gekke waardes krijgt of dus een schommelende warmtevraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
Een update betreft de OTGW integratie.
DHW control is nu eindelijk functioneel vanuit de OTGW *O*

Boost/Block getest, Standby mode is niet getest

Voor de tech guys hieronder een gedetailleerde uitleg:

DHW Boost functie:
Command "QH: C" trapt de boost cycle af en je ziet dat de OTGW de requests/responses patched (sequency gaat van TB naar TRBA). De Unk-DataId fout heb ik nog gepatched, maar kon dit niet her-testen gezien m'n boiler nu al op temperatuur is 8)7
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// Response voor command
23:15:55.682579  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:15:55.797580  B4082000D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 13
23:15:58.353676  QH: C
// Patched request DHW Boost
23:16:03.726798  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:16:03.735174  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:16:03.829988  BC082010D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 269
23:16:03.844874  AF082010D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 269
// Boiler acknowledges de patched request, de boiler is nu in DHW mode boost.
23:16:13.761747  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:16:13.771051  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:16:13.862583  B4082011D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:16:13.874635  A7082011D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:16:21.810843  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:16:21.825692  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:16:21.915781  B4082011D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:16:21.923765  A7082011D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:34:07.514002  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:34:07.526122  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:34:07.620158  B4082011D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:34:07.629315  A7082011D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:46:37.771621  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:46:37.782586  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:46:37.885100  B4082011D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 285
23:46:37.900893  A7082011D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 285
// Boiler is klaar met DHW boost (vat op temperatuur)
23:46:47.807949  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:46:47.815484  R80820100  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 256
23:46:47.925959  BC082010D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 269
23:46:47.939683  A7082000D  Unk-DataId  Message ID 130 (MsgID=130): 13
// OTGW maakt patched request ongedaan
23:46:55.844608  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
23:46:55.961009  B4082000D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 13

DHW Block functie:
Command "QH: B" blokkeert de boiler.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
// Response voor command
00:05:43.309338  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:05:43.412802  B4082000D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 13
00:05:47.234399  QH: B
// Patched request DHW Block
00:05:51.329667  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:05:51.348363  R80820400  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 1024
00:05:51.454907  BC082040D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1037
00:05:51.455499  AC082040D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1037
//  Boiler acknowledges de patched request, de boiler is nu in DHW block (Boiler blocked from thermostat = 1 via de nrg-itho module).
00:06:00.363981  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:06:00.368835  R80820400  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 1024
00:06:00.464694  B4082044D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1101
00:06:00.473856  A4082044D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1101

DHW Standby functie:
Command "QH: S" zet de boiler in standby mode (Moet alleen nog een methode vinden om te verifieren of dit werkt, de data komt iig wel goed door).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
// Response voor command (Vanuit DHW block mode naar DHW standby)
00:09:31.261484  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:09:31.267579  R80820400  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 1024
00:09:31.367852  B4082044D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1101
00:09:31.379830  A4082044D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 1101
00:09:34.400544  QH: S
// Patched request DHW Standby
00:09:39.283499  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:09:39.293592  R80820800  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 2048
00:09:39.391014  B4082084D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 2125
00:09:39.404939  A4082084D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 2125
//  Boiler acknowledges de patched request, de boiler is nu in DHW standby (geen standby parameter in nrg-itho module om te verifieren?)
00:09:47.305802  T00820000  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 0
00:09:47.316536  R80820800  Read-Data   Message ID 130 (MsgID=130): 2048
00:09:47.405094  B4082088D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 2189
00:09:47.418510  A4082088D  Read-Ack    Message ID 130 (MsgID=130): 2189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Jacksons schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Kan je delen hoe je dit hebt gedaan?
Deze automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- id: '1689659192802'
  alias: WPU Boiler laagste dagprijs energie
  description: ''
  trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ state_attr(''sensor.electricity_price_ireen_wuststraat_xx'',
      ''min_price'') == (states(''sensor.electricity_price_ireen_wuststraat_xx'')
      | float) }}'
    alias: Tibber laagste dagprijs energie
  condition: []
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1,
        "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false }'
    alias: MQTT WPU Tariff Laag
  - wait_for_trigger:
    - platform: state
      entity_id:
      - sensor.itho_wpu_status
      to: boiler
    timeout:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - choose:
    - conditions:
      - condition: not
        conditions:
        - condition: state
          entity_id: sensor.itho_wpu_status
          state: boiler
      sequence:
        data:
          payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false
            }'
        alias: MQTT WPU Tariff Normaal
    default:
      data:
        payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0,
          "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false }'
  mode: single

De laagste energieprijs via een sensor van Tibber. Als je geen Tibber hebt kun je ook Nordpool gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
SlayaStone schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Het is inderdaad niet bevorderlijk voor een warmtepomp om te pendelen. Dit wordt vaak voorkomen(in grote gebouwen) door buffers e.d. te plaatsen. Meestal reken je naar een aantal x per dag o.i.d. ligt er wel aan wie je het vraagt. Vervolgens moet je warmtepomp opwarmen ( zie ergens ander is het topic over de aanvoer temperatuur). Dus als hij niet lang draait kan hij ook geen temperatuur maken, gevolg is dat hij het gevraagde vermogen niet levert.

Je compressor gaat aan bij warmte vraag en uit als de warmte vraag weg is.
De warmtevraagt zet eerst de CV pomp aan vervolgens checked hij de temperatuur van je CV-water.
Dan gaat de compressor pas aan, dit kan je mooi zien aan delay in status van de compressor en warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAuVQONoYapSGodlySGVXqQ0p3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7mRJZLYtVvijXMPEAxLndPfD.png?f=user_large

Volgens mij is dit de minimale looptijd van de compressor:
87 Antipend time compressor (sec)

En dit is denk ik de voorwaarde voor het uitschakelen van de verwarming/compressor:
83 Min demand at which compressor stops (%)

Stomme vraag maar in jouw grafiek staat teruglevering en total power. Heb je niet toevallig ook een 3 fase omvormer? Je grafiek lijken ook wel totalen van de 3 fasen en dat ziet er ook zo uit bij mij als de WP uit staat en ik terug lever dat fluctueert altijd. De warmtepomp heeft namelijk een redelijk evenredig verdeelde belasting over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
-daan- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Het is inderdaad niet bevorderlijk voor een warmtepomp om te pendelen. Dit wordt vaak voorkomen(in grote gebouwen) door buffers e.d. te plaatsen. Meestal reken je naar een aantal x per dag o.i.d. ligt er wel aan wie je het vraagt. Vervolgens moet je warmtepomp opwarmen ( zie ergens ander is het topic over de aanvoer temperatuur). Dus als hij niet lang draait kan hij ook geen temperatuur maken, gevolg is dat hij het gevraagde vermogen niet levert.

Je compressor gaat aan bij warmte vraag en uit als de warmte vraag weg is.
De warmtevraagt zet eerst de CV pomp aan vervolgens checked hij de temperatuur van je CV-water.
Dan gaat de compressor pas aan, dit kan je mooi zien aan delay in status van de compressor en warmtepomp:
[Afbeelding]

Volgens mij is dit de minimale looptijd van de compressor:
87 Antipend time compressor (sec)

En dit is denk ik de voorwaarde voor het uitschakelen van de verwarming/compressor:
83 Min demand at which compressor stops (%)

Stomme vraag maar in jouw grafiek staat teruglevering en total power. Heb je niet toevallig ook een 3 fase omvormer? Je grafiek lijken ook wel totalen van de 3 fasen en dat ziet er ook zo uit bij mij als de WP uit staat en ik terug lever dat fluctueert altijd. De warmtepomp heeft namelijk een redelijk evenredig verdeelde belasting over de fasen.
Ik heb 2 1 fase omvormers, per fase ziet het er dan ook zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Uy0iJr7cyUapXgR88ZZ7L_Lyto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSc6gJfN07XLep8fxLMpSqJn.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen kookplaat en warmtepomp zijn 3 fase, kookplaat stond uit dus moet wel de warmtepomp zijn.

Ik ga in ieder geval even de warmtevraag in de gaten houden.

Zou het in theorie kunnen dat er bv op zolder voldoende warmtevraag is voor die 25%, maar in de rest van het huis niks (dus alle verdelers dicht) waardoor er te weinig afgifte mogelijk is voor de warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -daan-
SlayaStone schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Zou het in theorie kunnen dat er bv op zolder voldoende warmtevraag is voor die 25%, maar in de rest van het huis niks (dus alle verdelers dicht) waardoor er te weinig afgifte mogelijk is voor de warmtepomp?
In principe wel, weet niet exact hoe de warmtepomp regelt op basis van meerdere units. Wel kan je dan zien dat je retour temperatuur te hoog. Dus dat je draait met een temperatuur verschil van <1 graden over je CV of zo.

Zat trouwens nog te denken over dat aansturen en blokkeren van de WP. Feitelijk wil je nooit je koeling blokkeren, Dat is tenslotte je gratis warmte van de winter. Voor je verwarming kan je denk ik wel regelen op basis van buiten temperatuur.

Theoretisch gezien draait je warmte pomp X uur per dag, afhankelijk van buiten temperatuur. Laten we zeggen ongeveer 6 uur bij 2 graden en 9 bij -3. Dan kan je bijvoorbeeld wel een sensor aan maken die kijkt naar het weer morgen. Vanaf dat moment kies hij het aantal uur dat hij nodig heeft voor verwarmen. Vervolgens kijk je welk aaneengesloten blok van bijvoorbeeld 6 uur de laagst energiekosten geeft. Dan stuur je de WP naar bijv. 23 graden buiten(blokkeren verwarming) en dan naar de werkelijke temperatuur bij je goedkope electriciteits blok.

Bovenstaand is een idee he, weet niet of het gaat werken in praktijk en of 'iemand' thuis boos wordt dat het te koud wordt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
-daan- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:56:
[...]

Feitelijk wil je nooit je koeling blokkeren, Dat is tenslotte je gratis warmte van de winter.
Dat wordt wel gezegd, maar is dat niet ook grotendeels afhankelijk van hoe de bron gedimensioneerd is en hoe de grond onder je huis er uitziet? Als je bron dwars door een gebied met veel grondwater stromen gaat heeft je regeneratie toch eigenlijk weinig toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
feelthepower schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Dat wordt wel gezegd, maar is dat niet ook grotendeels afhankelijk van hoe de bron gedimensioneerd is en hoe de grond onder je huis er uitziet? Als je bron dwars door een gebied met veel grondwater stromen gaat heeft je regeneratie toch eigenlijk weinig toegevoegde waarde?
Hier heb je zeker een punt. Is inderdaad niet zo zwart wit voor verwarming en koeling. Maar gezien het woningen betreft heb je op een zomerdag ook warmtevraag voor tapwater. Dus in die gevallen pak je wel de winst. Maar gewoon eigenwijs als ik ben wil ik de bron in "balans" te houden/te zorgen dat de grond niet te veel afkoelt om de levensduur te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
mooi gedaan @GeeMoney ! Erg waardevol. Allemaal zelf uitgezocht?

Het is jou gelukt om vier thermostaten te koppelen! Maar waar stel je nu in naar welke thermostaat (welke kamer) het virtual device linkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
technoking schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:27:
mooi gedaan @GeeMoney ! Erg waardevol. Allemaal zelf uitgezocht?

Het is jou gelukt om vier thermostaten te koppelen! Maar waar stel je nu in naar welke thermostaat (welke kamer) het virtual device linkt?
Ik heb er totaal 6 hier.
Een 'Room' in een autotemp betekend 1 of meerdere lussen die aan 1 en dezelfde thermostaat gekoppeld zijn.
Als je dus wilt weten welke 'Room' bij welke thermostaat hoort is het makkelijkste om ze 1 voor 1 even in de zon of in de koelkast te leggen, of allemaal op 19 zetten en dan 1 voor 1 even naar 21 zetten en dan het Setpoint in de Autotemp in de gaten te houden.
Op die manier krijg je snel te zien welke Thermostaat welke 'Room' vertegenwoordigd.

Qua groepen loopt hij gewoon op.
Dus als fysieke lus 1 tot en met 4 op de Master Autotemp aan 1 thermostaat hangen dan is dat 'Room 1' .
Lus 5 aan een eigen thermostaat is dan 'Room 2' . Lus 6 tot en met 8 aan een eigen thermostaat is dan dus 'Room 3' etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xander3008
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 20:35
GeeMoney schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Index30 is het geforceerd zetten van de "warmtevraag" en daarmee dus het blokkeren of enablen van verwarmen.
Index33 of Index34 zouden 2 verschillende functies kunnen zijn. @vliegnerd wellicht een typo of is index33 daadwerkelijk iets anders dan index34?

Het voorkomen van A0-16 kan helaas niet. Als je manueel codes gaat versturen dan ziet de Autotemp dit als een Manual "override" en dat communiceert hij richting je Hoofd thermostaat als een A0-16 .
Het kan dus geen kwaad in die zin, als je weet wat je doet met je code, maar hij blijft inderdaad knipperen op je Hoofd thermostaat.

Laatste update van mij vanuit Itho: support/updaten lijkt tot nog toe een no-go omdat ik oorpsronkelijk een WPU-4G installatie heb.
Ik heb aangegeven dat ik aan alle officiële docu gewoon voldoe en dat ik als uitbreiding een 3e autotemp heb gekocht met twee Spiders die gewoon volgens alle papieren überhaupt moeten kunnen binden met dat ding wat dus niet gaat. Ik wacht nu wederom op een reply maar nogmaals lijkt updaten van de autotemps niet mogelijk hetgeen indruist tegen @xander3008 . @xander3008 ik ontvang echt graag enige contact gegevens.
Ik heb de update gekregen via Itho, zij hebben een partner ingeschakeld om de update te doen. Heb helaas niet meer data voor je..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xander3008
Na een tijdje te hebben gewacht op de update van de autotemp en naar aanleiding van een ongeplande 'koeling' (van 4 dagen) van het systeem op een zonnige dag, terwijl het buiten 8 graden toch maar wat haast gemaakt en sinds gisteren online. Complimenten voor @arjenhiemstra en uiteraard alle anderen die hier aan bijgedragen hebben.

Het volgende, in de ochtend gaat de WPP bij mij aan en zie ik dat de temperatuur stijgt in de ruimtes op de 1e etage en begane grond, terwijl de temperatuur eigenlijk alleen in de woonkamer zou moeten stijgen. Ik zie dit niet direct terug in de master autotemp qua settings, maar heb het vermoeden dat de woonkamer samen met een aantal andere ruimtes (of complete autotemp) in dezelfde groep zit. Waar kan ik dit het handigste aanpassen? De autotemp unit op de 1e etage of zie ik iets over het hoofd op de master?

Thanks,

Xander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
xander3008 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:50:
Na een tijdje te hebben gewacht op de update van de autotemp en naar aanleiding van een ongeplande 'koeling' (van 4 dagen) van het systeem op een zonnige dag, terwijl het buiten 8 graden toch maar wat haast gemaakt en sinds gisteren online. Complimenten voor @arjenhiemstra en uiteraard alle anderen die hier aan bijgedragen hebben.

Het volgende, in de ochtend gaat de WPP bij mij aan en zie ik dat de temperatuur stijgt in de ruimtes op de 1e etage en begane grond, terwijl de temperatuur eigenlijk alleen in de woonkamer zou moeten stijgen. Ik zie dit niet direct terug in de master autotemp qua settings, maar heb het vermoeden dat de woonkamer samen met een aantal andere ruimtes (of complete autotemp) in dezelfde groep zit. Waar kan ik dit het handigste aanpassen? De autotemp unit op de 1e etage of zie ik iets over het hoofd op de master?

Thanks,

Xander.
Je moet eerst even te weten komen welke lussen aan welke thermostaat gekoppeld zijn.
Dit is het makkelijkst door alle thermostaten naar beneden te draaien en even te wachten dat alle kleppen dicht gaan. (Kan 30min duren).
Daarna begin je op je hoofdthermostaat naar 22 te zetten en kijk je even welke kleppen daarop reageren.
Die noteer je even en laat je zo staan. Vervolgens pak je de eerste ruimte thermostaat en die zet je ook naar 22, nu gaan er extra kleppen open. Zo ga je al je thermostaten even af, tekeningen en beschrijving vanuit de originele oplevering zou natuurlijk nog mooier zijn.

(Die hoofd thermostaat laat je zo staan om voldoende warmtevraag te creëren, anders gaan de kleppen niet open als je onder de 25% zit).

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
hansgrave schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Deze automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- id: '1689659192802'
  alias: WPU Boiler laagste dagprijs energie
  description: ''
  trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ state_attr(''sensor.electricity_price_ireen_wuststraat_xx'',
      ''min_price'') == (states(''sensor.electricity_price_ireen_wuststraat_xx'')
      | float) }}'
    alias: Tibber laagste dagprijs energie
  condition: []
  action:
    data:
      payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1,
        "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false }'
    alias: MQTT WPU Tariff Laag
  - wait_for_trigger:
    - platform: state
      entity_id:
      - sensor.itho_wpu_status
      to: boiler
    timeout:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - choose:
    - conditions:
      - condition: not
        conditions:
        - condition: state
          entity_id: sensor.itho_wpu_status
          state: boiler
      sequence:
        data:
          payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false
            }'
    default:
      data:
        payload: '{ "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0,
          "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false }'
  mode: single

De laagste energieprijs via een sensor van Tibber. Als je geen Tibber hebt kun je ook Nordpool gebruiken.
Ik neem aan dat de spider op "ECO" staat met een bepaalde tijd ingesteld. Blokkeer je dan de DHW de hele dag totdat je wilt gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Jacksons schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Ik neem aan dat de spider op "ECO" staat met een bepaalde tijd ingesteld. Blokkeer je dan de DHW de hele dag totdat je wilt gaan verwarmen?
Hij staat idd ingesteld op ECO, de automatisering werkt op basis van hoog en laag tarief. Er wordt gezocht naar het laagste tarief en als dat bereikt is wordt tarief laag gepubliceerd en gaat de boiler opwarmen. De Spider staat ingesteld op 16.00 uur zodat ik voor de avond begin altijd weer warm water heb als de automatisering niet gewerkt heeft. Er is dus geen echte blokkade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SlayaStone schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb 2 1 fase omvormers, per fase ziet het er dan ook zo uit:

[Afbeelding]

Alleen kookplaat en warmtepomp zijn 3 fase, kookplaat stond uit dus moet wel de warmtepomp zijn.

Ik ga in ieder geval even de warmtevraag in de gaten houden.

Ik heb mijn warmtepomp op een homewizard plug aangesloten. Maakt het energieverbruik van de warmtepomp een stuk inzichtelijker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Je moet eerst even te weten komen welke lussen aan welke thermostaat gekoppeld zijn.
Dit is het makkelijkst door alle thermostaten naar beneden te draaien en even te wachten dat alle kleppen dicht gaan. (Kan 30min duren).
Daarna begin je op je hoofdthermostaat naar 22 te zetten en kijk je even welke kleppen daarop reageren.
Die noteer je even en laat je zo staan. Vervolgens pak je de eerste ruimte thermostaat en die zet je ook naar 22, nu gaan er extra kleppen open. Zo ga je al je thermostaten even af, tekeningen en beschrijving vanuit de originele oplevering zou natuurlijk nog mooier zijn.

(Die hoofd thermostaat laat je zo staan om voldoende warmtevraag te creëren, anders gaan de kleppen niet open als je onder de 25% zit).
Mooie methode!

Deze informatie is ook makkelijk uit de lezen uit de autotemp, maar niet geïmplementeerd in de ithowifi module...
Het lijkt wel steeds nuttiger om dit een keertje te implementeren. O-)
"Zo veel projecten, zo weinig tijd..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
_Richie_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb mijn warmtepomp op een homewizard plug aangesloten. Maakt het energieverbruik van de warmtepomp een stuk inzichtelijker.....
Mijn warmtepomp is 3 fase, dus dat is dan niet meer zo makkelijk te doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
SlayaStone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Mijn warmtepomp is 3 fase, dus dat is dan niet meer zo makkelijk te doen toch?
Ah ok; dan heb je de Wi-Fi kWh meter 3-fase MID nodig inderdaad en houdt de plug op. Je hebt dan een 5G >6kw versie dan waarschijnlijk. Dan moet er ruimte zijn in de meterkast en zelf ook enige handigheid (of je moet het laten doen).
Heb je de SWW op ECO staan en verwarmt deze 1x per dag rond 1800? Dan is dat wrs. de verklaring voor het piekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
hansgrave schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Hij staat idd ingesteld op ECO, de automatisering werkt op basis van hoog en laag tarief. Er wordt gezocht naar het laagste tarief en als dat bereikt is wordt tarief laag gepubliceerd en gaat de boiler opwarmen. De Spider staat ingesteld op 16.00 uur zodat ik voor de avond begin altijd weer warm water heb als de automatisering niet gewerkt heeft. Er is dus geen echte blokkade.
Voor mij maakt dat niet heel veel uit maar ik kan dan denk ik het beste op 23:00 instellen en als het dan eerder is, is het mooi meegenomen. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xander3008
Werkt, heb m op zich nu begrepen. Zie nog even niet hoe zich dit verhoudt tot de zonering/groepen (ABCDEF), maar dat komt vast.

De kleppen openen of sluiten bij een bepaalde warmtevraag en aan de hand van de tekeningen kon ik het afleiden dat het wel werkt zoals het zou moeten.

- Wat opvalt is dat de klep van de badkamer eigenlijk altijd opengaat zodra er warmtevraag komt, maar dat is mogelijk omdat die groep het expansievat is? Kan ik die ook gedeeltelijk laten openen?

- Er is nu geen warmtevraag meer en daarmee zie ik dat alle kleppen op 100 (= open) gezet op alle etages. Klopt dit met hoe het zou moeten zijn?

Daarnaast ben ik benieuwd waar mode/condition/particulars voor staan, kan ik dat ergens vinden?

Dank!
vliegnerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Mooie methode!

Deze informatie is ook makkelijk uit de lezen uit de autotemp, maar niet geïmplementeerd in de ithowifi module...
Het lijkt wel steeds nuttiger om dit een keertje te implementeren. O-)
"Zo veel projecten, zo weinig tijd..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Laatst online: 11-09 11:55
Ik heb ook een Itho Daalderop WPU5G 5,5kw individuele bron (incl 1 Spider thermostaat) warmtepomp in combinatie met 3 verdiepingen met vloerverwarming/koeling. Nu zou ik graag het volgende willen (laten) aanpassen:

Grote slaapkamer (op het zuiden)
1. Op onze (de grote) slaapkamer hoeft de verwarming eigenlijk nooit aan.
2. In de zomer mag er uiteraard op de slaapkamer wel gekoeld worden

Twee slaapkamers op het noorden:
1. 1 van deze 2 slaapkamers heeft het zwaar (we wonen naast een groot weiland, regelmatig hele stevige wind) en bevindt zich op het noorden.
2. Op de andere kleine slaapkamer is het ook koeler in vergelijking met de grote slaapkamer.

Op zolder:
1. Hoeft er vrijwel niet verwarmd te worden
2. Zou het fijn zijn als er in de zomer gekoeld kan worden

Benedenverdieping:
1. Zou wat meer power mogen bij het verwarmen op bepaalde stukken
2. Koelen voldoet prima in de zomer

Overige informatie:
Op al onze slaapkamers hebben we rolluiken tbv isolatie, die zijn eigenlijk altijd 's nachts gesloten.

Nu vroeg ik me als leek af of ik iets kan tweaken aan ofwel de warmtepomp (opvoeren 8)7 ) ofwel de vloerverwarmingverdelers om iets van bovenstaande wensen te kunnen realiseren. Als het ook voor een leek te doen is wil ik het best proberen maar ik zou er ook prima een fanatieke forumgenoot (tegen vergoeding) of een partij voor willen inschakelen die er verstand van heeft (ik heb moeite om een partij te vinden, de lokale kemkens / hoppenbrouwers etc lijken er geen zin in te hebben).

Daarnaast heb ik destijds niet gekozen voor ''zoneregeling'' gezien de ruime meerprijs, is dit eventueel alsnog toe te voegen? Bij elke vloerverdeler zit een loze leiding die uitkomt in de meterkast.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Arcenon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:43:
Ik heb ook een Itho Daalderop WPU5G 5,5kw individuele bron (incl 1 Spider thermostaat) warmtepomp in combinatie met 3 verdiepingen met vloerverwarming/koeling. Nu zou ik graag het volgende willen (laten) aanpassen:

1. 1 van deze 2 slaapkamers heeft het zwaar (we wonen naast een groot weiland, regelmatig hele stevige wind) en bevindt zich op het noorden.
2. Op de andere kleine slaapkamer is het ook koeler in vergelijking met de grote slaapkamer.

Op zolder:

Benedenverdieping:

Overige informatie:
Op al onze slaapkamers hebben we rolluiken tbv isolatie, die zijn eigenlijk altijd 's nachts gesloten.

Nu vroeg ik me als leek af of ik iets kan tweaken aan ofwel de warmtepomp (opvoeren 8)7 ) ofwel de vloerverwarmingverdelers om iets van bovenstaande wensen te kunnen realiseren. Als het ook voor een leek te doen is wil ik het best proberen maar ik zou er ook prima een fanatieke forumgenoot (tegen vergoeding) of een partij voor willen inschakelen die er verstand van heeft (ik heb moeite om een partij te vinden, de lokale kemkens / hoppenbrouwers etc lijken er geen zin in te hebben).

Daarnaast heb ik destijds niet gekozen voor ''zoneregeling'' gezien de ruime meerprijs, is dit eventueel alsnog toe te voegen? Bij elke vloerverdeler zit een loze leiding die uitkomt in de meterkast.
Hiervoor had je dus zoneregeling moeten nemen.
Heb je Autotemps of waar komen nu al je vloerlussen op uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
GeeMoney schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Hiervoor had je dus zoneregeling moeten nemen.
Heb je Autotemps of waar komen nu al je vloerlussen op uit?
I know, teveel meegegaan met ''de expert'' van de straat die aangaf dat het eenvoudig op een later tijdstip toe te voegen zou zijn.

Ik heb nu alleen nog even deze foto vanuit de bouw (ik kan later een betere foto toevoegen), misschien dat jij het herkent als een autotemp verdeler? En mocht het geen autotemp zijn, ben je verder bekend met andere mogelijkheden? Is eea manueel verstelbaar? Dus bijv, de pijpen richting onze slaapkamer gewoon ''knijpen'' of ontwricht zoiets direct de rest van het systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5rKUSRiuNWRn9B4ewH1Mz7NRMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV5de3HYfSculvXCJzCCb5D0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Arcenon op 27-03-2024 15:49 ]

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
Arcenon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:34:
[...]

I know, teveel meegegaan met ''de expert'' van de straat die aangaf dat het eenvoudig op een later tijdstip toe te voegen zou zijn.

Ik heb nu alleen nog even deze foto vanuit de bouw (ik kan later een betere foto toevoegen), misschien dat jij het herkent als een autotemp verdeler? En mocht het geen autotemp zijn, ben je verder bekend met andere mogelijkheden? Is eea manueel verstelbaar? Dus bijv, de pijpen richting onze slaapkamer gewoon ''knijpen'' of ontwricht zoiets direct de rest van het systeem?

[Afbeelding]
Een autotemp verdeler is zo'n kastje:
https://www.ithodaalderop...essional/product/536-5100

en een aparte verdeler:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00533

Dan zou je dus eigenlijk alles wat je op die foto ziet moeten vervangen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
SlayaStone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Een autotemp verdeler is zo'n kastje:
https://www.ithodaalderop...essional/product/536-5100

en een aparte verdeler:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00533

Dan zou je dus eigenlijk alles wat je op die foto ziet moeten vervangen voor zover ik weet.
Nee ik heb inderdaad niet zo een kastje en de verdeler lijkt ook af te wijken ten opzichte van mijn foto. Achteraf stom om dit niet mee te pakken, maar de buurtbewoner leek zeker van z'n zaak (overigens inmiddels alweer gevlogen). Aan kaal materiaal is dat al minstens €1878 excl installatie, is dit appeltje eitje om te laten vervangen of een grote ingreep? Goedkopere / andere oplossingen?

M3 '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@Arcenon Dit is geen Autotemp verdeler. Je kan dan alleen een master-master systeem krijgen door alles te vervangen. Ook gezien garantie lijkt me dat geen fijn idee.

Er zijn twee alternatieven die waarschijnlijk wel op deze verdeler passen en ook mooi zijn. Maar deze zijn wel master-slave.

De eerst is Honeywell EvoHome en de tweede is van Plugwise: Adam/Lisa/Floor. Deze zijn inderdaad relatief makkelijk toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Jacksons schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Voor mij maakt dat niet heel veel uit maar ik kan dan denk ik het beste op 23:00 instellen en als het dan eerder is, is het mooi meegenomen. Correct?
De tijd maakt niet zoveel uit, de automation werkt vrijwel altijd tenzij Home Assistant crashed of de Tibber API storing heeft. Ik wil graag tussen 19.00 en 21.00 zeker warrmwater, dat is ons douchemoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Arcenon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:43:

Op zolder:

Benedenverdieping:

Overige informatie:

Weet je of de leiding voor de 1 ste en 2de verdieping gesplitst is of dat hij halverwege wordt gesplitst.
Hier heb ik per verdieping een spider hangen en voor begane grond, 1ste en 2de verdieping een autotemp.

Je kan op de 1ste verdieping de ruimtethermostaat ophangen in de noordelijke kamer en de slaapkamer op zuiden handmatig gewoon dichtdraaien in de winter.
Op begane grond kun je handmatig de plekken die meer verwarmd moeten worden meer opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Arcenon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Nee ik heb inderdaad niet zo een kastje en de verdeler lijkt ook af te wijken ten opzichte van mijn foto. Achteraf stom om dit niet mee te pakken, maar de buurtbewoner leek zeker van z'n zaak (overigens inmiddels alweer gevlogen). Aan kaal materiaal is dat al minstens €1878 excl installatie, is dit appeltje eitje om te laten vervangen of een grote ingreep? Goedkopere / andere oplossingen?
Je verdeler lijkt handmatig instelbaar. Begin winter groepen van zuid slaapkamer en zolder dicht en eind stookseizoen weer open.

Een autotemp en een berg spiders is leuk, maar jouw eisen/wensen lijken goed haalbaar met tweemaal per jaar 15 minuten werk en volgend stookseizoen wat tijd investeren om de groepen zo af te stellen dat je noord kamers voldoende warm blijven.

Je hebt dan geen master/master regeling dus een slaapkamer kan niet verwarmen als de woonkamer niet ook verwarmd wordt, maar in een modern geïsoleerd huis geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand een idee hoe de COP berekend kan worden? Ik heb alvast eens gepuzzeld.
E-consumption stand-by (kWh) 1
E-consumption heating (kWh) 96
E-consumption DHW (kWh) 17
E-consumption cooling (kWh) 1
Energy out of source (MWh) 533
Energy returned to source (MWh) 23

E-consumption during stand-by (kWh) 12
E-consumption during heating (kWh) 966
E-consumption during DHW (kWh) 176
E-consumption during cooling (kWh) 10
CH mode (h) 1004

533 MWh out of source lijkt wat enthousiast, misschien kWh. Dan is 966 kWh during heating weer veel. Die 966 lijkt wel een enigszins betrouwbare waarde.

1004 uur * 1400 l/h = 1406 m3
1406 * 1.163 * 3 (+/- de delta die ik haal) = ca. 5 MWh

De laatste berekening zou COP 5 geven. Iemand die hiervoor de correcte berekening heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
vliegnerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Je verdeler lijkt handmatig instelbaar. Begin winter groepen van zuid slaapkamer en zolder dicht en eind stookseizoen weer open.

Een autotemp en een berg spiders is leuk, maar jouw eisen/wensen lijken goed haalbaar met tweemaal per jaar 15 minuten werk en volgend stookseizoen wat tijd investeren om de groepen zo af te stellen dat je noord kamers voldoende warm blijven.

Je hebt dan geen master/master regeling dus een slaapkamer kan niet verwarmen als de woonkamer niet ook verwarmd wordt, maar in een modern geïsoleerd huis geen probleem.
Hier ook geen autotemps en dit is exact wat ik doe. Eenmalig zelf wat gewijzigd aan de regeling (fysiek op de verdeler dus) en daarna twee keer per jaar sommige groepen openen/sluiten.

Ik speel nog met het idee om op die enkele groepen een thermische motor te installeren en die met een Shelly/Sonoff/ESPhome compatible relais aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Vendetta_X schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:24:
Iemand een idee hoe de COP berekend kan worden? Ik heb alvast eens gepuzzeld.
E-consumption stand-by (kWh) 1
E-consumption heating (kWh) 96
E-consumption DHW (kWh) 17
E-consumption cooling (kWh) 1
Energy out of source (MWh) 533
Energy returned to source (MWh) 23
Deze waarden komen uit de zogenaamde "counters" (tellers) en de eenheden zijn de door Itho opgegeven eenheden. Die kloppen niet. E-consumption is (*10 kWh) dus "1" is eigenlijk 10 kWh. Klopt met de 12 kWh uit de waarden hieronder.

Energy out of (en returned to) source is in (*10 kWh) dus 5330 kWh out of source en 230 kWh returned to source.
E-consumption during stand-by (kWh) 12
E-consumption during heating (kWh) 966
E-consumption during DHW (kWh) 176
E-consumption during cooling (kWh) 10
Dit (met "during" ertussen) zijn de waarden die uit de status komen. Die zijn wel in kWh en nauwkeuriger. Voor energiegebruik kun je best deze gebruiken.
Ik gebruik daarnaast zelf nog zo'n simpele tuya WiFi stekker waar de WPU inzit (t/m 4,5 kW heeft de WPU 5G een normale schuko stekker). Met die WiFi stekker meet ik het energiegebruik en vermogen.
533 MWh out of source lijkt wat enthousiast, misschien kWh. Dan is 966 kWh during heating weer veel. Die 966 lijkt wel een enigszins betrouwbare waarde.

1004 uur * 1400 l/h = 1406 m3
1406 * 1.163 * 3 (+/- de delta die ik haal) = ca. 5 MWh
Dit is precies zoals de WPU de "energy out of source" berekend. Jouw 5 MWh komt overeen met die 533 * 10 kWh.
Het is een beetje stom dat de eenheden niet kloppen.

Aanpassen kan maar zorgt voor een "breaking change" want de status JSON verandert. Dat wil zeggen de namen van de sensor entities in Home Assistant kunnen wijzigigen.
Iemand hier een idee over? Beter nu een keer aanpassen zodat het niet altijd onduidelijk is?
De laatste berekening zou COP 5 geven. Iemand die hiervoor de correcte berekening heeft?
Ik meet het elektrisch vermogen aan de stekker (P_elektrisch). En ik bereken het bronvermogen, zoals jij hierboven ook doet. En dan:

COP = (P_uit_bron + P_elektrisch) / (P_elektrisch)

Ik neem aan de alle elektrische energie die de compressor in gaat ook nuttig als warmte wordt gebruikt. Dat is niet helemaal waar, maar andersom, helemaal niet meetellen, is ook fout. Voor CV bedrijf is het volgens mij best aardig. Voor SWW is het wel een overschatting, want dan wordt de WPU ruimte ook warm. EDIT: Ik zie in mijn eigen code dat ik later nog apart het compressor vermogen heb laten berekenen. Maar dat is een nutteloze optimalisatie.

Ik gebruik de volgende code in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - sensor:
    - name: "Itho WPU Source Power"
      unit_of_measurement: "W"
      state_class: "measurement"
      device_class: "power"
      state: >
        {% set tempFROMsource = (states('sensor.temp_from_source_cleaned') | float(0)) %}
        {% set tempTOsource = (states('sensor.temp_to_source_cleaned') | float(0)) %}
        {% set delta_temp = (states('sensor.itho_wpu_delta_source_temp') | float) %}
        {% if (tempFROMsource < 19) and (tempTOsource < 20) %}
           {% set tempDiff = tempFROMsource - tempTOsource %}
           {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %}
           {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }}
        {% else %}
          0.
        {% endif %}

# COP tov ELVICO power plug
  - sensor:
    - name: "WPU COP"
      unit_of_measurement: ""
      state_class: "measurement"
      device_class: "power"
      state: >
        {% set OutputPower = (states('sensor.itho_wpu_source_power') | float(0)) %}
        {% set InputPower = (states('sensor.elvico_smart_plug_16a_power') | float) %}
        {% set CompressorPower = (states('sensor.elvico_smart_plug_16a_power') | float) %}
        {% if OutputPower > 100 %}
          {{ ((OutputPower + CompressorPower)/InputPower) | float | round(2) }}
        {% elif OutputPower < 0 %}
          {{ (-OutputPower / InputPower) | float | round(1) }}
        {% else %}
          0.
        {% endif %}

(Ik lees net in mijn eigen code dat ik het compressor vermogen bereken. De compressor stroom staat in de status en ik weet de spanning van de power plug. Maar dat is een optimalisatie die je beter vergeet en schrapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Onl1ne1373 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:42:
@Arcenon Dit is geen Autotemp verdeler. Je kan dan alleen een master-master systeem krijgen door alles te vervangen. Ook gezien garantie lijkt me dat geen fijn idee.

Er zijn twee alternatieven die waarschijnlijk wel op deze verdeler passen en ook mooi zijn. Maar deze zijn wel master-slave.

De eerst is Honeywell EvoHome en de tweede is van Plugwise: Adam/Lisa/Floor. Deze zijn inderdaad relatief makkelijk toe te voegen.
Oke bedankt voor de reactie, voor zover ik bekend ben met het master slave pricipe zou dat moeten voldoen aan de wensen. Er zijn dus mogelijkheden tot verdere automatisering, maar hoe plug en play is dit of moet dit door een installatiebedrijf worden gedaan? Kosten lijken mee te vallen van de genoemde producten.
_Richie_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Weet je of de leiding voor de 1 ste en 2de verdieping gesplitst is of dat hij halverwege wordt gesplitst.
Hier heb ik per verdieping een spider hangen en voor begane grond, 1ste en 2de verdieping een autotemp.

Je kan op de 1ste verdieping de ruimtethermostaat ophangen in de noordelijke kamer en de slaapkamer op zuiden handmatig gewoon dichtdraaien in de winter.
Op begane grond kun je handmatig de plekken die meer verwarmd moeten worden meer opendraaien.
Daar vraag je me wat, geen idee. Zou dat te zien zijn onder de kap van de verdeler op de 1e verdieping of enkel op de kale verdiepingsvloer (die ik nu niet meer kan zien)? Ik heb dus voor de beeldvorming 1 spider beneden, verder nergens. En per verdieping (BG, 1e en 2e) een verdeler.

Wat betreft het handmatig dichtdraaien, kan ik dit zonder consequenties voor de rest van de installatie doen?
vliegnerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Het was volgens mij vanuit de bouw ook al geen master master regeling maar een master slave (dat is denk ik het verschil tussen warm in zone X en koelen in zone Y vs verwarmen in zone x en niet verwarmen in zone y maar je kunt niet koelen en verwarmen bij een master slave config, correct?)

Wat betreft het handmatig dichtdraaien, kan ik dit zonder consequenties voor de rest van de installatie doen? Mijn idee was het ook al om dit te doen, dan gewoon te markeren wat de settings zijn voor de winter en de settings voor de zomer.

Qua isolatie idd alles HR+++ en bouw uit 2022.
davasch schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:27:
[...]

Hier ook geen autotemps en dit is exact wat ik doe. Eenmalig zelf wat gewijzigd aan de regeling (fysiek op de verdeler dus) en daarna twee keer per jaar sommige groepen openen/sluiten.

Ik speel nog met het idee om op die enkele groepen een thermische motor te installeren en die met een Shelly/Sonoff/ESPhome compatible relais aan te sturen.
Je schrijft hier over meerdere regelingen, welke regelingen kun je dan handmatig toepassen? Zonder gehinderd te zijn door enige kennis kan ik me alleen voorstellen dat je per lus kan instellen hoeveel warm water erbij wordt gemengd?

[ Voor 10% gewijzigd door Arcenon op 28-03-2024 09:37 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Arcenon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Wat betreft het handmatig dichtdraaien, kan ik dit zonder consequenties voor de rest van de installatie doen?
Ja dat kan.

Let wel op dat je waarschijnlijk geen buffervat hebt. Er moet dan altijd een groep open staan bij verwarmen, als buffervat, zodat de WPU "de warmte kwijt kan" en niet gaan pendelen.
Meestal is dit de badkamer. (Daar heb je geen vvw, toch, of haal ik iemand door elkaar) Maar als je alleen een spider hebt, die de woonkamer aanstuurt, dan zul je dus altijd de woonkamer open hebben bij verwarmen. Lijkt goed te komen. En als je die noord-slaapkamer(s) altijd open houdt zit je daar ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
vliegnerd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Ja dat kan.

Let wel op dat je waarschijnlijk geen buffervat hebt. Er moet dan altijd een groep open staan bij verwarmen, als buffervat, zodat de WPU "de warmte kwijt kan" en niet gaan pendelen.
Meestal is dit de badkamer. (Daar heb je geen vvw, toch, of haal ik iemand door elkaar) Maar als je alleen een spider hebt, die de woonkamer aanstuurt, dan zul je dus altijd de woonkamer open hebben bij verwarmen. Lijkt goed te komen. En als je die noord-slaapkamer(s) altijd open houdt zit je daar ook goed.
Ik heb wel een buffervat (https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00549) en ook vloerverwarming in de badkamer en inderdaad maar 1 spider in de woonkamer. Veranderd dit iets aan het verhaal?

Even ingezoomd op de bovenverdieping:
vloerverwarming grote slaapkamer mag uit
2 kleine slaapkamers mogen aan
badkamer vloerverwarming mag aan

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Arcenon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb wel een buffervat (https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00549) en ook vloerverwarming in de badkamer en inderdaad maar 1 spider in de woonkamer. Veranderd dit iets aan het verhaal?

Even ingezoomd op de bovenverdieping:
vloerverwarming grote slaapkamer mag uit
2 kleine slaapkamers mogen aan
badkamer vloerverwarming mag aan
Dat is niet het buffervat wat ik bedoelde, dat is het SWW vat, voor warm water. Met buffervat bedoelde ik een vat in het CV circuit. Ouderwetse warmtepompinstallaties verwarmen een buffervat dat daarna door een CV pomp door de vloerverwarming gestuurd wordt. Dat is onzuiniger dan rechtstreeks de vloerverwarming aansluiten op het CV gedeelte van de warmtepomp, maar dan heb je wel altijd minstens één groep open nodig.

Er verandert m.i. niets aan het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
vliegnerd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:56:
[...]

Dat is niet het buffervat wat ik bedoelde, dat is het SWW vat, voor warm water. Met buffervat bedoelde ik een vat in het CV circuit. Ouderwetse warmtepompinstallaties verwarmen een buffervat dat daarna door een CV pomp door de vloerverwarming gestuurd wordt. Dat is onzuiniger dan rechtstreeks de vloerverwarming aansluiten op het CV gedeelte van de warmtepomp, maar dan heb je wel altijd minstens één groep open nodig.

Er verandert m.i. niets aan het verhaal.
Weer wat geleerd, een SWW vat is geen buffervat :).

Oke, als ik jou goed begrijp dan kan ik dus zonder issues zelf aan de slag met aan de verschillende ''kraantjes'' draaien om te kijken of ik tot de gewenste resultaten kan komen.

Is er verder warmtepomp technisch nog winst te boeken of draait zoiets standaard op ''full power''?

Stel dat ik bijv de zolder op minimaal instel, heb ik dan meer power richting de 1e en BG of werkt het zo niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Arcenon op 28-03-2024 13:33 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Arcenon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Weer wat geleerd, een SWW vat is geen buffervat :).

Oke, als ik jou goed begrijp dan kan ik dus zonder issues zelf aan de slag met aan de verschillende ''kraantjes'' draaien om te kijken of ik tot de gewenste resultaten kan komen.

Is er verder warmtepomp technisch nog winst te boeken of draait zoiets standaard op ''full power''?

Stel dat ik bijv de zolder op minimaal instel, heb ik dan meer power richting de 1e en BG of werkt het zo niet?
De WPU 5G is aan/uit dus altijd max vermogen.
En ja, zolder dicht is dus automatisch meer flow in de andere kamers.

Standen noteren en uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Even een vraag van praktische aard… ik wil graag mijn opentherm monitor aansluiten, maar ik wil dat subtiel doen zodat die er eventueel ook weer tussenuit kan. De rode en blauwe draad van de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsxw_75kS34q8wNU_up90nNABE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAWoZBRQ9OJ5ALKlotp3wRFY.jpg?f=fotoalbum_largefoto zitten nogal goed vast. Klopt het dat de schroef er naast bedoelt is om die losser te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Je kan met die twee schroeven (de normale op jouw foto, niet de kruiskop) de complete connector eruit halen. Als de connector eruit is gehaald zal je zien dat er per contact een schroef is die je lost kunt draaien.

Vergelijkbare connector:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vYDGSbc95uMYgNsf_kwd1N8Dlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0WAmnU5WHRKQK2E8tKMct8O5.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door davasch op 29-03-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Bedankt, dat was het inderdaad.

Ik heb hem aangesloten gehad, maar vanwege error A 03 (opentherm communicatie onderbroken) heb ik hem er weer even tussenuit gehaald. Alleen de error A-03 blijft… iemand nog een goede suggestie om te troubleshooten? De spider heb ik al even gereset. De boilertempsensors op hetzelfde bordje lijken aldus home assistant nog wel een waarde te geven. Of moet de WP zelf even van de stroom af om dit te repareren?

Edit:

Grr, ja. De WP is gereset en de error is weg.

[ Voor 6% gewijzigd door feelthepower op 29-03-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
feelthepower schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:30:
Bedankt, dat was het inderdaad.

Ik heb hem aangesloten gehad, maar vanwege error A 03 (opentherm communicatie onderbroken) heb ik hem er weer even tussenuit gehaald. Alleen de error A-03 blijft… iemand nog een goede suggestie om te troubleshooten? De spider heb ik al even gereset. De boilertempsensors op hetzelfde bordje lijken aldus home assistant nog wel een waarde te geven. Of moet de WP zelf even van de stroom af om dit te repareren?

Edit:

Grr, ja. De WP is gereset en de error is weg.
Wat heb je aangesloten gehad ? De add-on ? Die doet niets met de opentherm communicatie uit zichzelf namelijk. Wissel je een (hoofd)thermostaat? Welke pomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 13:37
Allereerst dank voor de enorm waarde volle informatie!

Ik heb een Itho WPU 3G (HW: 35, FW: 18). Heeft iemand ervaring met het besturen van dit oudere model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
mvtslot schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:00:
Allereerst dank voor de enorm waarde volle informatie!

Ik heb een Itho WPU 3G (HW: 35, FW: 18). Heeft iemand ervaring met het besturen van dit oudere model?
Ik heb nog geen ervaringen gezien met de 3G versie. Maar aangezien je de HW en FW weet, heb je wellicht al een module? (Of een servicetool?).

De meeste dingen die wij hier bespreken (ook manual control, met blokkeren verwarmen e.d.) zat in FW18 ook al in de WPU, dus het zou gewoon moeten werken.

Ik neem aan dat de WPU 3G ook gewoon de RJ45 servicetool poort heeft van Itho?

Laat vooral weten wat je ervaringen zijn, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoking
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
vliegnerd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Waterdruk warm water wordt bepaald door de waterdruk van het koud water dat het vat instroomt. Dus is geen WPU ding, maar inderdaad iets van het waterleidingbedrijf.

Hier is de wateraanvoer nu ook veel kouder dan in de zomer. (10 tov 15 graden).
Dus als ik een waterdruk verhoger installeer in de meterkast waar mijn waterleiding binnenkomt gaat de Itho dus ook meer waterdruk geven op warm water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
technoking schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:06:
[...]

Dus als ik een waterdruk verhoger installeer in de meterkast waar mijn waterleiding binnenkomt gaat de Itho dus ook meer waterdruk geven op warm water?
Ja, maar het debiet is wel maximaal 8liter/min warmwater. (Uit mijn hoofd staat in de documentatie)
Dus als je nu ver onder de 8l per minuut zit is het wellicht de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
GeeMoney schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Wat heb je aangesloten gehad ? De add-on ? Die doet niets met de opentherm communicatie uit zichzelf namelijk. Wissel je een (hoofd)thermostaat? Welke pomp heb je?
Het gaat om het installeren van een Opentherm. Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Arcenon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:34:

Oke bedankt voor de reactie, voor zover ik bekend ben met het master slave pricipe zou dat moeten voldoen aan de wensen. Er zijn dus mogelijkheden tot verdere automatisering, maar hoe plug en play is dit of moet dit door een installatiebedrijf worden gedaan? Kosten lijken mee te vallen van de genoemde producten.
Een beetje tweaker kan dat makkelijk installeren. Zeker de Plugwise, die kan je met een app en je duim vrij makkelijk installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Weet iemand of het mogelijk is om via de Itho WiFi add-on de tijd aan te passen voor een AutoTemp/WPU4G installatie?

Het gebeurt namelijk minimaal twee keer per jaar dat de tijd op de MFT niet klopt, sowieso altijd bij wisseling wintertijd naar zomertijd en andersom maar ook daarbuiten. Aanpassen op de MFT heeft geen zin omdat de tijd vanuit een centrale server aangestuurd wordt die bij één van de woningen in de straat is geïnstalleerd en die beheerd wordt door de installateur of Itho. En laat de tijd op die server nou net verkeerd staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
JungleJim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:27:
Weet iemand of het mogelijk is om via de Itho WiFi add-on de tijd aan te passen voor een AutoTemp/WPU4G installatie?

Het gebeurt namelijk minimaal twee keer per jaar dat de tijd op de MFT niet klopt, sowieso altijd bij wisseling wintertijd naar zomertijd en andersom maar ook daarbuiten. Aanpassen op de MFT heeft geen zin omdat de tijd vanuit een centrale server aangestuurd wordt die bij één van de woningen in de straat is geïnstalleerd en die beheerd wordt door de installateur of Itho. En laat de tijd op die server nou net verkeerd staan...
Nee kan helaas niet. Nou ja, nog niet, zie hieronder.

Wat je wel kan doen is de i2c berichten van je WPU 4G sniffen (kan met de module), die doorsturen zodat we kunnen uitpuzzelen welk commando dat doet zodat we die commando's zelf kunnen sturen.
Bedenk wel dat er HEEL veel berichten zijn, dus het vinden van die berichten is nog niet zo simpel.

Als we een log hebben met die commando's erin, dan kan ik het zo in de add-on programmeren.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:49
Met de wisselende weersomstandigheden en koude nachten zie ik dit gedrag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf8oXjFggKpSPWF117aqGTkEveE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ER7LMgS81YxE3n0z885EeZg.png?f=fotoalbum_large

Op 1 april van 17:30 tot 19:50 is hij aan het koelen geslagen, vervolgens begin hij op 2 april om 1:00 al weer met verwarmen. Dat lijkt me niet zo heel efficiënt, maar 5 uur tussen koelen en verwarmen.
De ingestelde tijd tussen koelen en verwarmen lijkt 12 uur te zijn, maar blijkbaar houdt de WPU zich daar niet aan. Weet iemand hoe je het beste kan forceren dat hij wel meer tijd tussen koelen en verwarmen houdt?

Ik zit er aan te denken om de buitentemperaturen waarbij hij mag gaan koelen/verwarmen aan te passen.
Hij mag nu gaan verwarmen bij een buitentemperatuur onder de 15 graden en gaan koelen bij een buitentemperatuur boven de 10 graden. Dat is precies de temperatuurreeks waar we nu in schommelen tussen dag en nacht. Of zijn er betere manieren om dit te voorkomen?

Dit zijn de relevante instellingen volgens de addon:
IndexDescriptionValue
97Max outsidetemp when element starts (°C)15
220Minimum outside temp cooling (°C)10
152Blocking time heating to cooling (uur)24
229Blocking time cooling to heating (uur)12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
@dixet Ja, dit is mijn grootste bezwaar tegen de WPU...

Mijn oplossing:
Geen buitensensor gebruiken (die heb ik ook niet, maar als je hem wel hebt: in de settings uitschakelen)
Een "fake" buitentemperatuur instellen via de module. In jouw geval iets onder de 10 graden.

Dat werkt prima.`

Overigens is het koelen niet al te erg. Meestal kan het systeem niet echt koelen, omdat de VVW niet warm genoeg is. De WPU gaat wel in vrij koel bedrijf, maar er verdwijnt niet echt veel warmte de bodem in. Helaas heb ik dat ook meegemaakt, maar dat was meer eind April. Dat er echt eerst een paar kWh de bodem ingaat en dan in de vroege ochtend weer een paar kWh (thermisch) bijgestookt wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door vliegnerd op 02-04-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 13:37
vliegnerd schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb nog geen ervaringen gezien met de 3G versie. Maar aangezien je de HW en FW weet, heb je wellicht al een module? (Of een servicetool?).

De meeste dingen die wij hier bespreken (ook manual control, met blokkeren verwarmen e.d.) zat in FW18 ook al in de WPU, dus het zou gewoon moeten werken.

Ik neem aan dat de WPU 3G ook gewoon de RJ45 servicetool poort heeft van Itho?

Laat vooral weten wat je ervaringen zijn, ben benieuwd.
Ik gebruik inderdaad de non-CVE module en werkt in basis prima. Lees veel parameters uit en presenteer die via HA. Wat niet lijkt te werken zijn de commando’s om de outside temp tijdelijk aan te passen. Wat verder jammer is dat deze FW versie geen kWh verbruiksdata laat zien voor de verschillende modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
In ons huis uit 2011 zit een van de eerste generaties WPU van Itho. Als thermostaat hebben we de ronde MFT. Ooit heeft een batterij gelekt en waarschijnlijk zorgt dat ervoor dat het knopje voor de instellingen/OK (meest rechter) niet meer werkt.

Omdat de tijd verkeerd stond heb ik de batterijen eruit gehaald en hem schoon gemaakt in de hoop daarmee het knopje te repareren. Dit heeft niet geholpen en nu staat de MFT continue in de tijd-na-vervangen-batterijen stand.. die ik niet kan accorderen omdat het OK knopje niet werkt.

Als ik een nieuwe MFT bestel: kan ik deze opgehangen, de tijd/datum instellen en werkt het meteen? of moet daarvoor iets ingeleerd of ingesteld worden en kan ik beter de partij die onderhoud doet inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
vliegnerd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:53:
Nee kan helaas niet. Nou ja, nog niet, zie hieronder.

Wat je wel kan doen is de i2c berichten van je WPU 4G sniffen (kan met de module), die doorsturen zodat we kunnen uitpuzzelen welk commando dat doet zodat we die commando's zelf kunnen sturen.
Bedenk wel dat er HEEL veel berichten zijn, dus het vinden van die berichten is nog niet zo simpel.

Als we een log hebben met die commando's erin, dan kan ik het zo in de add-on programmeren.,
Ok dan ga ik dat eens uitproberen.

De MFT is bedraad aangesloten op de WPU, als ik instellingen via de MFT aanpas (zoals tijd) komen daar dan ook berichten van op de I2C bus terecht? Of is dat een kwestie van uitproberen en onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
JungleJim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:40:
[...]

Ok dan ga ik dat eens uitproberen.

De MFT is bedraad aangesloten op de WPU, als ik instellingen via de MFT aanpas (zoals tijd) komen daar dan ook berichten van op de I2C bus terecht? Of is dat een kwestie van uitproberen en onderzoeken?
Waarschijnlijk niet. De thermostaat communiceert met de WPU met opentherm over de draad verbinding. In mijn opstelling zie je daar niets van op de i2c bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
vliegnerd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:46:
Waarschijnlijk niet. De thermostaat communiceert met de WPU met opentherm over de draad verbinding. In mijn opstelling zie je daar niets van op de i2c bus.
Hmm ok, dat wordt lastig dan.

Wellicht dat de aanpassing van de tijd via de gateway in de straat dan wel zichtbaar is op de I2C bus? Als ik wat vind zal ik het hier wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
DutchTSE schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:20:
In ons huis uit 2011 zit een van de eerste generaties WPU van Itho. Als thermostaat hebben we de ronde MFT. Ooit heeft een batterij gelekt en waarschijnlijk zorgt dat ervoor dat het knopje voor de instellingen/OK (meest rechter) niet meer werkt.

Omdat de tijd verkeerd stond heb ik de batterijen eruit gehaald en hem schoon gemaakt in de hoop daarmee het knopje te repareren. Dit heeft niet geholpen en nu staat de MFT continue in de tijd-na-vervangen-batterijen stand.. die ik niet kan accorderen omdat het OK knopje niet werkt.

Als ik een nieuwe MFT bestel: kan ik deze opgehangen, de tijd/datum instellen en werkt het meteen? of moet daarvoor iets ingeleerd of ingesteld worden en kan ik beter de partij die onderhoud doet inschakelen?
Als je geen autotemp hebt dan kun je gewoon een nieuwe MFT ophangen. Als je wel één of meerdere autotemps hebt dan zal je de nieuwe MFT moeten inleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
vliegnerd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:31:
[...]

Als je geen autotemp hebt dan kun je gewoon een nieuwe MFT ophangen. Als je wel één of meerdere autotemps hebt dan zal je de nieuwe MFT moeten inleren.
Bedankt! Voor de dubbelcheck: van de kleine ronde ruimtethermostaat wist ik dat. Dat moet dus ook voor de grote ronde MFT hoofd thermostaat die via de twee pinnen aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DutchTSE schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:46:
[...]

Bedankt! Voor de dubbelcheck: van de kleine ronde ruimtethermostaat wist ik dat. Dat moet dus ook voor de grote ronde MFT hoofd thermostaat die via de twee pinnen aangesloten is?
Ja, met auto temps moet die ingeleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem.

Iedere dag tussen 05 en 06 uur wordt het heel erg warm in huis, alleen ik kan niet duidelijk verklaren waar het vandaan komt. Onder andere hiervoor heb ik een aantal van de addons gekocht en aangesloten.

Ik hoop enigszins dat het met jullie ervaring duidelijk word.

WPU5G staat op comfort.
Het verwarmen vap tapwater staat op 23:00 uur, maar dat lijkt ook niet te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-05wj9cscikT1-hL1HH_UUSI4_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOUP8AT6gJvf2whMsiZw7UvI.png?f=user_large

04:50 tot 05:30 CV
05:30 tot 05:30 Boiler
05:50 tot 05:59 UIT
05:59 tot 06:50 CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:56:
Ik heb het volgende probleem.

Iedere dag tussen 05 en 06 uur wordt het heel erg warm in huis, alleen ik kan niet duidelijk verklaren waar het vandaan komt. Onder andere hiervoor heb ik een aantal van de addons gekocht en aangesloten.

Ik hoop enigszins dat het met jullie ervaring duidelijk word.

WPU5G staat op comfort.
Het verwarmen vap tapwater staat op 23:00 uur, maar dat lijkt ook niet te kloppen.

[Afbeelding]

04:50 tot 05:30 CV
05:30 tot 05:30 Boiler
05:50 tot 05:59 UIT
05:59 tot 06:50 CV
Laat ook je thermostaten eens zien tussen 03:00 en 07:00 uur ?
Boiler opwarmen in comfort mode doet hij ook na het tappen van warm water. Als je dat niet wil dan moet je de thermostaat op eco zetten.
In 40min zal hij echt je woning niet flink op kunnen warmen dus het is of je gevoel, of je metingen kloppen niet.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 02-04-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:58:
[...]

Laat ook je thermostaten eens zien tussen 03:00 en 07:00 uur ?
Boiler opwarmen in comfort mode doet hij ook na het tappen van warm water. Als je dat niet wil dan moet je de thermostaat op eco zetten.
Wat bedoel je met "Laat ook je thermostaten eens zien"?
Er is op dat moment geen vraag naar tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:04:
[...]

Wat bedoel je met "Laat ook je thermostaten eens zien"?
Er is op dat moment geen vraag naar tapwater.
Als het voor je gevoel warmer is tussen dat tijdstip zal je dat terug moeten zien op je thermostaat(en) en aangezien je de add-ons hebt, kan je die ook uitvragen. Dat zal bevestigen of het inderdaad warmer is of niet tussen 05:00-06:00 uur.
Er is ergens of water getapt, of je boiler zakt rap in temperatuur waardoor hij weer gaat bijverwarmen.
Ook dat kan je weer zien als je de pomp statussen en temperaturen van je boiler vat even meeneemt in je monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Ik kan mijn Spider thermostaten op dit moment niet uitlezen (ik moet nog uitzoeken hoe dit moet), maar eerder wel een reeks wpu sensoren toegevoegd.
Zie hieroner boiler temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBxnDxLTeqDUbe1Ie27cCnpu9lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6nDVWf0AqsTo1fkxh3BdcPy.png?f=fotoalbum_large

Het is op dat moment echt warm in huis en zeer onaangenaam.
Rest van de dag heb je nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:23:
Ik kan mijn Spider thermostaten op dit moment niet uitlezen (ik moet nog uitzoeken hoe dit moet), maar eerder wel een reeks wpu sensoren toegevoegd.
Zie hieroner boiler temp.

[Afbeelding]

Het is op dat moment echt warm in huis en zeer onaangenaam.
Rest van de dag heb je nergens last van.
De add-on aan je WPU leest ook je hoofdthermostaat uit. En in je plaatje is het wel handig als we ook de y-as kunnen zien met de graden.
Een warmtepomp kan onmogelijk je woning binnen 40min onaangenaam fors opwarmen tenzij het elektrisch element vol staat te knallen en je pomp zwaar overbemeten is, anders lijkt mij dat echt niet mogelijk.
Je thermostaat zal het uitwijzen in ieder geval.

Maak even een extra entiteit met: “Room temp (°C)”
Dat is je hoofd thermostaat. De kans dat die 1,5 graad in 40min opwarmt zonder zon erop acht ik echt 0 eerlijk gezegd.

En opwarmen van je boiler vind niet alleen plaats dus om 23:00 uur zoals je wellicht denkt dat hij ingesteld staat. In comfort na tappen warmt hij gelijk weer op, bij afkoelen tot een bepaalde afwijking (stilstaand water koelt langzaam af naar de omgevingstemp, de isolatie van je boiler vertraagd dit alleen maar) maar als die drempelwaarde dus bijvoorbeeld 3 graden is en je standaard temp van je vat staat op 60 en na 3 uur stil staan is je vat afgekoeld naar 57 dan hop, gaat hij bijverwarmen.

We hebben dus een stuk meer gegevens en metingen van je nodig dan je nu laat zien.

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 02-04-2024 23:39 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste