@GeeMoney is inderdaad vanuit Itho gekomen, ze hebben handmatig alle autotemps geupdate en de spiders weer gekoppeld.
Weet je wie je vanuit Itho hebt gehad of heb je eventueel een telefoon nummer/mail adres van diegene ?xander3008 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:46:
@GeeMoney is inderdaad vanuit Itho gekomen, ze hebben handmatig alle autotemps geupdate en de spiders weer gekoppeld.
Dan kan ik mijn interne contact daar ook even op wijzen. (Graag via Prive bericht)
Ik heb 3 autotemps die volgens de docu dus Spiders moeten accepteren maar geen van alle binden (meer).
Wat doet hij nu in koel modus ? (Het is buiten nog geen 23 graden, althans, niet bij mijvassago schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:55:
Ik weet dat de WPU de thermostaat 1 graad later zet als hij van koelen naar verwarmen gaat, maar het moet toch niet gekker worden.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk schakelt hij over naar Free Cooling, is was alleen die waarde kwijt in Home Assistant.
Volgens de KWH meters heeft hij nog niet daadwerkelijk gekoeld, het snieeuwvlokje heb ik al wel gezien.
Als de zon schijnt in deze tijd loopt het zo richting de 22C in de woonkamer.
Volgens de KWH meters heeft hij nog niet daadwerkelijk gekoeld, het snieeuwvlokje heb ik al wel gezien.
Dit is precies waarom ik zowel koelbedrijf als verwarmingsbedrijf continu blokkeer via de wifi addon. De WPU schakelt veel te snel op temperatuur schommelingen die typisch zijn in de lente en herfst (koude nacht, zonnige dag met lage zon).vassago schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:16:
Waarschijnlijk schakelt hij over naar Free Cooling, is was alleen die waarde kwijt in Home Assistant.
Koelen zet ik aan als de binnentemperatuur >22 graden is en het weer stabiel warm is. Verwarmen praktisch alleen middag/avond voor comfort. Ons appartement is zeer goed geïsoleerd en de temperatuur zakt alleen bij erg koude nachten >1 graden.
Omdat ik ook last had van continu tussen koel en verwarmen wisselen , inclusief echt koelen in de namiddag (warmte uit vloer bron in) en dan in de vroege ochtend weer echt verwarmen (compressor aan) heb ik dit geblokkeerd door middel van een fake buitentemperatuur.hansgrave schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:16:
[...]
Dit is precies waarom ik zowel koelbedrijf als verwarmingsbedrijf continu blokkeer via de wifi addon. De WPU schakelt veel te snel op temperatuur schommelingen die typisch zijn in de lente en herfst (koude nacht, zonnige dag met lage zon).
Koelen zet ik aan als de binnentemperatuur >22 graden is en het weer stabiel warm is. Verwarmen praktisch alleen middag/avond voor comfort. Ons appartement is zeer goed geïsoleerd en de temperatuur zakt alleen bij erg koude nachten >1 graden.
Die staat bij mij nu ingesteld op 8 graden ofzo en door deze buitentemperatuur schakelt de autotemp niet over naar koelen, ondanks dat het gisteren wel 22/23 graden in huis was. (Bij mij gaan de temperaturen nog sterker omhoog omdat er spiders in direct zonlicht hangen)
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Wat is die Free Cooling? Ben dat hier en daar tegen gekomen, maar niet een omschrijving.vassago schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:16:
Ik heb de instellingen qua uren tussen verwarmen en koelen wat ruimer gezet en gebruik OpenWeatherMap temperatuur ipv mijn buitensensor. Als dat niet naar tevredenheid werkt kan ik hem makkelijk blokkeren.
Ik heb ook een automation gemaakt die een push bericht stuurt als hij de modus wijzigt, Kan ik meteen kijken of ik het terecht vindt.
Als de WPU in koelmodus gaat, dan noemt Itho dat "vrij koelen" of "free cooling mode". Dat betekent dat de CV pomp elk half uur ofzo even aanslaat en dan gaat koelen als er koelvraag is (als de temperatuur op de warmtewisselaar stabiel kan worden) en door blijft koelen totdat de bronpomp naar 0 moduleert. Daarna weer elk uur proberen.Onl1ne1373 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:37:
[...]
Wat is die Free Cooling? Ben dat hier en daar tegen gekomen, maar niet een omschrijving.
Het is dus gewoon de naam voor "koelbedrijf": Altijd proberen te koelen en zodra koelen mogelijk is, maximaal koelen.
Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurt als de ruimtetemperaturen allemaal onder het koel setpoint komen. Stopt dan vrij koelen??? Is er dan een soort standby fase? Of blijft het ding in vrij koelmode totdat de WPU omschakelt naar verwarmen?
Ik heb vorig jaar de WPU tot ongeveer 1 april in heating mode gehouden (met de fake buitentemp) om nutteloos, en zelfs ongewenst, vrij koelen te voorkomen. Nutteloos in de zin dat er nooit echt gekoeld wordt, maar dat de CV pomp elk half uur aanslaat 2 maanden lang. Ongewenst als het 's nachts nog koud is, dat er dan het hele kleine beetje warmte uit de vloer getrokken wordt.
Rond 1 april was het een keer echt warm en heb ik de boel laten koelen.
(En dan ga ik direct koelen blokkeren gedurende een deel van de dag, om koelen te laten samenvallen met SWW bedrijf, om een hogere COP te halen... micro-optimalisaties)
[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 05-03-2024 10:10 ]
Ik heb sinds begin deze maand een p1 meter om het verbruik van het huis in de gaten te houden. Wat mij opvalt is dat de WPU altijd vroeg in de ochtend, tussen 5 en 9 uur aan het werk is. Dat zie ik aan het verbruik(meer dan 300 watt op alle fases). En je hoort de warmtepomp op dat moment ook.
Echter zie ik op de thermostaat geen symbool voor voor warmtevraag of tapwater zoals het in de handleiding staat.
https://ithodaalderop.com...aatthermostaat%20(nl).pdf
De rest van de dag doet de warmtepomp niets.
Tapwater verwarmen heb ik ingesteld om 13 uur, maar om 13 uur doet de warmtepomp dus ook helemaal niets.
Heeft iemand een idee waarom de warmtepomp alleen in de ochtend aangaat en waarom tapwater niet verwarmd wordt om 13 uur?
Ik las eerder in dit topic dat bij sommige mensen de SWW run op een verkeerde tijd liep door een kloksync fout. Maar dan nog zou ik op de thermostaat moeten kunnen zien wat het aan het doen is?
Kan de wifi module van Arjen Hiemstra hier meer inzicht in geven?
Echter zie ik op de thermostaat geen symbool voor voor warmtevraag of tapwater zoals het in de handleiding staat.
Tapwater verwarmen heb ik ingesteld om 13 uur, maar om 13 uur doet de warmtepomp dus ook helemaal niets.
Heeft iemand een idee waarom de warmtepomp alleen in de ochtend aangaat en waarom tapwater niet verwarmd wordt om 13 uur?
Ik las eerder in dit topic dat bij sommige mensen de SWW run op een verkeerde tijd liep door een kloksync fout. Maar dan nog zou ik op de thermostaat moeten kunnen zien wat het aan het doen is?
Die kan je zeker meer inzicht geven. Er zal toch vermoedelijk warmtevraag of een tapwater run zijn.Midan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:17:
Ik heb sinds begin deze maand een p1 meter om het verbruik van het huis in de gaten te houden. Wat mij opvalt is dat de WPU altijd vroeg in de ochtend, tussen 5 en 9 uur aan het werk is. Dat zie ik aan het verbruik(meer dan 300 watt op alle fases). En je hoort de warmtepomp op dat moment ook.
Je ziet volgens mij echt helemaal niets op de thermostaat. (Zoals je al gemerkt hebt, want je hoort de compressor lopen, maar er is niets te zien). Ik zie volgens mij ook alleen maar het warmtevraag symbool (vlammetje) als ik de temperatuur (het setpoint) van de spider aanpas.Midan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:17:
Hoogstwaarschijnlijk is er dus inderdaad een kloksync probleem tussen WPU en spider. Ik heb dat opgelost door de tijd van de spider tweemaal te veranderen. Eerst naar een foute tijd en daarna terug. Desnoods kun je een reset doen door de batterijen uit je spider te halen.
Met de module van Arjen Hiemstra kun je wel zien wat de WPU aan het doen is en of er een SWW of CV run aan de gang is.
De klok/tijd van de WPU kun je dan weer niet zien...
EDIT: Ik heb net even gekeken, en volgens mij staat er WEL een tijdcode in het standaard status bericht.
Ik zal uitzoeken waarom dat niet in de status pagina zit en toevoegen.
[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 06-03-2024 11:57 ]
Ik ga eigenlijk wel van uit dat het tapwater run is, want als het niet tapwater run is en de warmtepomp doet de rest van de dag niets, dan zou ik inmiddels geen warm water meer moeten hebbenGeeMoney schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Die kan je zeker meer inzicht geven. Er zal toch vermoedelijk warmtevraag of een tapwater run zijn.
Hoe plug en play is de module? In de handleiding wordt alleen gesproken over een ventilatie module, maar als ik dit lees lijkt het een kwestie van in de juiste poort pluggen en de informatie is beschikbaar op de web interface: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Ik heb nu de batterijen opnieuw in gedaan, tijd eerst verkeerd dan goed ingesteld en sww run naar 14 uur verplaatst. Ben benieuwd of het nu wat doet om 14 uur.vliegnerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:49:
[...]
Je ziet volgens mij echt helemaal niets op de thermostaat. (Zoals je al gemerkt hebt, want je hoort de compressor lopen, maar er is niets te zien). Ik zie volgens mij ook alleen maar het warmtevraag symbool (vlammetje) als ik de temperatuur (het setpoint) van de spider aanpas.
Hoogstwaarschijnlijk is er dus inderdaad een kloksync probleem tussen WPU en spider. Ik heb dat opgelost door de tijd van de spider tweemaal te veranderen. Eerst naar een foute tijd en daarna terug. Desnoods kun je een reset doen door de batterijen uit je spider te halen.
Met de module van Arjen Hiemstra kun je wel zien wat de WPU aan het doen is en of er een SWW of CV run aan de gang is.
De klok/tijd van de WPU kun je dan weer niet zien...
EDIT: Ik heb net even gekeken, en volgens mij staat er WEL een tijdcode in het standaard status bericht.
Ik zal uitzoeken waarom dat niet in de status pagina zit en toevoegen.
Als je je energie verbruik al inzichtelijk hebt, tapwater verwarmen geeft een licht stijgende lijn in het energie verbruik. Bij verwarmen is deze constant of horizontaal.Midan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:17:
/f/image/4tot3OZ5RjVKQ6CsClsIOEsV.png?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad wat ik zie:Paulusbrand schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:23:
[...]
Als je je energie verbruik al inzichtelijk hebt, tapwater verwarmen geeft een licht stijgende lijn in het energie verbruik. Bij verwarmen is deze constant of horizontaal.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/svQJos5ZBiR4EnPjJ1WPd6IR.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst zie je een constant verbruik(verwarming?) en daarna een licht stijgend verbruik(tapwater). Deze trend zie ik elke dag sinds ik de p1 meter heb.
Licht stijgend? Bij mij is de tap om 02:00 en dan zie ik dat hij in een uur ongeveer 1300w omhoog gaat.Paulusbrand schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:23:
[...]
Als je je energie verbruik al inzichtelijk hebt, tapwater verwarmen geeft een licht stijgende lijn in het energie verbruik. Bij verwarmen is deze constant of horizontaal.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Tpd6Wxkdp5Ll8Q1ekEiN7pkG.png?f=user_large)
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de start temperatuur in je boiler en de grootte van de boiler. Bij mij verwarmt hij hem in een half uur. Hoe kouder het water in de boiler hoe lager het energie verbruik bij start verwarmen.Danfoss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:57:
[...]
Licht stijgend? Bij mij is de tap om 02:00 en dan zie ik dat hij in een uur ongeveer 1300w omhoog gaat.
[Afbeelding]
Bij mij gaat hij ook van 1000 naar 2561, een WPU-5G 65. De hoogte van stijging is ook afhankelijk van hoe groot je warmtepomp is. En tot welke temperatuur natuurlijk, bij mij tot 52 graden.
[ Voor 20% gewijzigd door Onl1ne1373 op 06-03-2024 14:02 ]
Het gaat nu netjes om 14 uur aan. En het geeft ook aan dat het bezig is met tapwater run terwijl het in de ochtend niet aangegeven werdMidan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:19:
[...]
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Ik heb nu de batterijen opnieuw in gedaan, tijd eerst verkeerd dan goed ingesteld en sww run naar 14 uur verplaatst. Ben benieuwd of het nu wat doet om 14 uur.

:strip_exif()/f/image/OPd5tVqVDTof98z6BKEy4V2d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Midan op 06-03-2024 14:06 ]
Begrijp ik het goed dat COP berekenen een kwestie is van verwarmingsvermogen delen door vermogen op de meter?vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:16:
[...]
Ik meet het elektrisch vermogen (het is gewoon een standaard schuko stekker in stopcontact).
Het vermogen was vanmorgen 850 W bij 30 graden aanvoer temperatuur.
Stel de WPU levert op dat moment het maximale thermische verwarmingsvermogen: 4,2 kW. (Klopt aardig met de flow * delta_T).
COP = 4200/850 = 4,9. In de omgevingsvergunning wordt gerekend met 5,9. In de handleiding staat >6 bij bron temp 10 graden en 20 graden binnen, -2 graden buiten.
De WPU kan ook stoken met 700 W, COP 6 als de aanvoertemp maar laag genoeg is (en de bron warm genoeg).
(Ik heb tot dusver pas 10 kWh elektrisch voor verwarmen ofzo gebruikt dit seizoen. Dus ik mag niet klagen en heb eigenlijk nog niet genoeg data...) Maar de COP is teleurstellend laag voor een w/w warmtepomp. Jaloersmakend hoog voor zo ongeveer 95% van NL die met gas zitten te stoken in een doorwaaihuis.
Ik heb de 5,5 kW variant. Hier staat 5,3 kW bij verwarmingsvermogen: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00685
Tijdens verwarmen is het vermogen ongeveer 1 kW. Tijdens tapwater run begint het bij 1 kW en loopt op tot 1,6 kW.
Dat zou betekenen dat COP voor verwarmen 5,3 is en tapwater 3,3(5,3/1,6)?
Mag ik vragen wat bij jou het stroomverbruik is geweest per maand voor afgelopen december, januari en februari? Ik heb nog geen module aan de WPU hangen, maar als ik een schatting maak op basis van totaal verbruik min verbruik WPU (geschat op basis van wat de P1 meter toont), kom ik uit op ongeveer 150 kwh per maand voor de afgelopen 3 maanden.
@Midan, dat klopt grotendeels. Alleen is de thermische output niet constant.
Als je naar het verschil van in en uitgaande brontemperaturen en de bron flow kijkt kan je de echte thermische output berekenen. En dan is het nog zo dat je warmtepomp het opgenomen elektrische vermogen ook omzet in warmte.
Ik bereken dus aan de hand van de bron temperaturen en de flow de echte COP. Daar zou je bijna 1 bij op kunnen tellen door het opgenomen elektrische vermogen.
Dan kom ik met mijn WPU 5G 65i ongeveer op een cop van 6.3 voor verwarmen.
Als je naar het verschil van in en uitgaande brontemperaturen en de bron flow kijkt kan je de echte thermische output berekenen. En dan is het nog zo dat je warmtepomp het opgenomen elektrische vermogen ook omzet in warmte.
Ik bereken dus aan de hand van de bron temperaturen en de flow de echte COP. Daar zou je bijna 1 bij op kunnen tellen door het opgenomen elektrische vermogen.
[ Voor 8% gewijzigd door Onl1ne1373 op 07-03-2024 15:18 ]
Dank je voor het antwoord. Hoe kan ik brontemps en flow uitlezen?Onl1ne1373 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:16:
Als je naar het verschil van in en uitgaande brontemperaturen en de bron flow kijkt kan je de echte thermische output berekenen.
Dit snap ik niet. Wordt de opgenomen energie niet grotendeels gebruikt door de pomp en compressor?En dan is het nog zo dat je warmtepomp het opgenomen elektrische vermogen ook omzet in warmte.
Door de add-on uit de startpost te kopen !Midan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Dank je voor het antwoord. Hoe kan ik brontemps en flow uitlezen?
Velen in dit topic hebben het addon bordje van arjenhiemstra op hun WPU-4G/5G.Midan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Dank je voor het antwoord. Hoe kan ik brontemps en flow uitlezen?
Hiermee kan je heel veel uitlezen. Kijk maar eens in de start post.
Klopt, maar vanwege de wet op behoud van energie moet die elektrische energie ergens in omgezet worden en dat is grotendeels warmte.Dit snap ik niet. Wordt de opgenomen energie niet grotendeels gebruikt door de pomp en compressor?
Ik berekende ook op deze manier COP, maar ben er mee gestopt omdat ik merkte dat de bron temp sensoren soms behoorlijk afwijken bij lange runs.Onl1ne1373 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:16:
Beste @Onl1ne1373 @nl0pvm @vliegnerd ,
Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Ik heb een vraag: hoe kan ik deze Home Assistant (HA) code voor de MQTT Push-service gebruiken binnen HA? Moet ik deze toevoegen aan het configuratiebestand? En hoe kan ik ze aanroepen voor uitvoering
Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Ik heb een vraag: hoe kan ik deze Home Assistant (HA) code voor de MQTT Push-service gebruiken binnen HA? Moet ik deze toevoegen aan het configuratiebestand? En hoe kan ik ze aanroepen voor uitvoering
Ik merk namelijk juist dat aan het begin van de run de sensoren nog aardige onzin produceren. De eerste 5 minuten van een run negeer ik bijvoorbeeld. (en ik heb ook nog ruzie met de riemann-integratie gehad ;-))wouter.N schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:22:
[...]
Ik berekende ook op deze manier COP, maar ben er mee gestopt omdat ik merkte dat de bron temp sensoren soms behoorlijk afwijken bij lange runs.
Wat voor afwijkingen heb jij gevonden?
Beste Tweakers,
Ik heb een Itho WPU met firmware versie 34 en een addon. Ik heb geprobeerd de code voor het blokkeren van koeling te gebruiken zoals beschreven aan het begin van dit topic. Het valt me op dat in de code de index wordt genoemd als "34", terwijl in het API-gedeelte van de addon de volgende indices worden genoemd:
Index 0: Buitentemperatuur
Index 15: Hoog/laag tarief. (0/1) (Forceer boiler tijdens laag tarief)
Index 20: Snelheid van de bronpomp (0-100)
Index 30: Maximale relatieve modulatieniveau (0-100) (totale warmtevraag, forceer/blokkeer verwarming)
Index 31: Elektrisch element activeren (0/1)
Index 32: CV (verwarming) activeren (0/1)
Index 33: Koelmodus activeren (0/1)
Index 36: Tapwater vrijgeven (boiler). 0=Eco. 2=Comfort. 3=Geblokkeerd.
Index 37: Alle fouten resetten.
Deze indexnummers komen niet overeen met wat in de code wordt gebruikt. Mis ik iets?
Daarnaast geeft de hoofdthermostaat voortdurend de foutmelding A0-16 aan, wat betekent dat in- of uitgangen in handmatige modus zijn. Is er een manier om dit te onderdrukken?
Ik heb een Itho WPU met firmware versie 34 en een addon. Ik heb geprobeerd de code voor het blokkeren van koeling te gebruiken zoals beschreven aan het begin van dit topic. Het valt me op dat in de code de index wordt genoemd als "34", terwijl in het API-gedeelte van de addon de volgende indices worden genoemd:
Index 30: Maximale relatieve modulatieniveau (0-100) (totale warmtevraag, forceer/blokkeer verwarming)
Deze indexnummers komen niet overeen met wat in de code wordt gebruikt. Mis ik iets?
Daarnaast geeft de hoofdthermostaat voortdurend de foutmelding A0-16 aan, wat betekent dat in- of uitgangen in handmatige modus zijn. Is er een manier om dit te onderdrukken?
/f/image/4O21OjR0t1HP10unyIlSuQjm.png?f=fotoalbum_large)
Index30 is het geforceerd zetten van de "warmtevraag" en daarmee dus het blokkeren of enablen van verwarmen.Ferry_nl schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:23:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Index33 of Index34 zouden 2 verschillende functies kunnen zijn. @vliegnerd wellicht een typo of is index33 daadwerkelijk iets anders dan index34?
Het voorkomen van A0-16 kan helaas niet. Als je manueel codes gaat versturen dan ziet de Autotemp dit als een Manual "override" en dat communiceert hij richting je Hoofd thermostaat als een A0-16 .
Het kan dus geen kwaad in die zin, als je weet wat je doet met je code, maar hij blijft inderdaad knipperen op je Hoofd thermostaat.
Laatste update van mij vanuit Itho: support/updaten lijkt tot nog toe een no-go omdat ik oorpsronkelijk een WPU-4G installatie heb.
Ik heb aangegeven dat ik aan alle officiële docu gewoon voldoe en dat ik als uitbreiding een 3e autotemp heb gekocht met twee Spiders die gewoon volgens alle papieren überhaupt moeten kunnen binden met dat ding wat dus niet gaat. Ik wacht nu wederom op een reply maar nogmaals lijkt updaten van de autotemps niet mogelijk hetgeen indruist tegen @xander3008 . @xander3008 ik ontvang echt graag enige contact gegevens.
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2024 09:45 ]
Ik heb die documentatie aan de API toegevoegd. Ik probeer z.s.m. te controleren of het klopt. Heb ik wellicht toch een typo gemaakt?Ferry_nl schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Interessant overzicht. Waar zie je dit? Heb je een servicemodule? (Volgens mij ziet dit er in de servicetool anders uit..)
Ik ga het controleren!GeeMoney schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Index30 is het geforceerd zetten van de "warmtevraag" en daarmee dus het blokkeren of enablen van verwarmen.
Index33 of Index34 zouden 2 verschillende functies kunnen zijn. @vliegnerd wellicht een typo of is index33 daadwerkelijk iets anders dan index34?
Typisch Itho: Ze laten klanten (altijd!) in de kou staan. Ze doen alleen dingen met installateurs.Laatste update van mij vanuit Itho: support/updaten lijkt tot nog toe een no-go omdat ik oorpsronkelijk een WPU-4G installatie heb.
Ik heb aangegeven dat ik aan alle officiële docu gewoon voldoe en dat ik als uitbreiding een 3e autotemp heb gekocht met twee Spiders die gewoon volgens alle papieren überhaupt moeten kunnen binden met dat ding wat dus niet gaat. Ik wacht nu wederom op een reply maar nogmaals lijkt updaten van de autotemps niet mogelijk hetgeen indruist tegen @xander3008 . @xander3008 ik ontvang echt graag enige contact gegevens.
Helaas is de enige conclusie die je kunt trekken: Probeer zo weinig mogelijk met Itho daalderop/Klimaatgarant te maken te hebben. Nogmaals, helaas!
@Ferry_nl Dank voor het scherpe oog!Ferry_nl schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Het is inderdaad fout in de API docs:
Het moet zijn:
Index 33: CV (verwarming) activeren (0/1)
Index 34: Koelmodus activeren (0/1)
De rest klopt wel.
EDIT: Dit is inmiddels aangepast in de software van Arjen. In een versie na 2.8.0 is dit verbeterd.
[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 12-03-2024 13:10 ]
Inmiddels heb ik de addon binnen. Dank voor snelle verzending @arjenhiemstra.GeeMoney schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:50:
[...]
Door de add-on uit de startpost te kopen !
Wellicht goed om te melden: Ik las eerder in de topic dat bij sommige (nieuwere modellen) WPUs de e-counters niet getoond worden Bij mijn in november geplaatste WPU zijn deze wel beschikbaar:
/f/image/AhNoo5g1ftjN7h3w1gGZ7WRV.png?f=fotoalbum_large)
Versie informatie:
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 83
Itho fw version: 41
Manufacturer: 0
Alleen Energy returned to source is 0. Is dit een bekend issue? Is dit omdat er nog niet gekoeld is?
Ik las op github wiki dat de e-waarden niet in kwh of mwh zijn zoals vemeld maar alles is kwh*10. Klopt het dat in mijn geval de waarden in kwh als volgt zijn:
e-consumption heating: 650
e-consumption DHW: 130
Energy out of source: 3350
@Midan de oudere serie warmtepompen hebben die counters niet. (Althans, counters zijn zichtbaar maar zijn dus 0)
De WPU-4G bijvoorbeeld. Daar zal je zelf middels kWh meters het stroomverbruik moeten gaan inventariseren.
Energy Returned to Source is 0 maar heb je al een zomer lopen koelen dan ?
De WPU-4G bijvoorbeeld. Daar zal je zelf middels kWh meters het stroomverbruik moeten gaan inventariseren.
Energy Returned to Source is 0 maar heb je al een zomer lopen koelen dan ?
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2024 15:33 ]
Ik dacht gelezen te hebben dat dit ook bij recentere 5G wpus voorkwam.GeeMoney schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:32:
@Midan de oudere serie warmtepompen hebben die counters niet. (Althans, counters zijn zichtbaar maar zijn dus 0)
Nee 😅.Energy Returned to Source is 0 maar heb je al een zomer lopen koelen dan ?
[ Voor 198% gewijzigd door Midan op 12-03-2024 15:56 ]
Goed gelezen, onder andere die van mij van feb 2023.Midan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben dat dit ook bij recentere 5G wpus voorkwam.
Staan ze ergens eerder in het lijstje (uit status niet uit counters) niet in kWh dus met meer preciesie?Midan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Ik las op github wiki dat de e-waarden niet in kwh of mwh zijn zoals vemeld maar alles is kwh*10. Klopt het dat in mijn geval de waarden in kwh als volgt zijn:
e-consumption heating: 650
e-consumption DHW: 130
Energy out of source: 3350
Ik gebruik de kWh niet uit de counters maar uit de status.
[ Voor 45% gewijzigd door vliegnerd op 12-03-2024 18:22 ]
Nee dit is alles wat ik zie op de status pagina. Ik zit op firmware 2.7.3.vliegnerd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Staan ze ergens eerder in het lijstje (uit status niet uit counters) niet in kWh dus met meer preciesie?
Ik gebruik de kWh niet uit de counters maar uit de status.
Overigens zie ik dat mensen ook andere waardes zoals outside temp, boiler temp, etc. hebben geïntegreerd in home assistant. Zijn deze waardes ook buiten homeassistant beschikbaar?
Via mqtt en api zie ik zelfde informatie als de status webpagina.
[ Voor 5% gewijzigd door Midan op 12-03-2024 18:47 ]
Ik zie het al: je hebt helemaal geen status info (alleen counters) omdat jouw firmware van je WPU nieuwer is dan de firmware van de ithowifi module herkent.Midan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:42:
[...]
Nee dit is alles wat ik zie op de status pagina. Ik zit op firmware 2.7.3.
Overigens zie ik dat mensen ook andere waardes zoals outside temp, boiler temp, etc. hebben geïntegreerd in home assistant. Zijn deze waardes ook buiten homeassistant beschikbaar?
Via mqtt en api zie ik zelfde informatie als de status webpagina.
Ik kan (of Arjen) kan dit makkelijk oplossen. Ik denk dat ik morgen wel een firmware voor je kan maken die werkt.
Dank je, zou fijn zijnvliegnerd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:02:
[...]
Ik zie het al: je hebt helemaal geen status info (alleen counters) omdat jouw firmware van je WPU nieuwer is dan de firmware van de ithowifi module herkent.
Ik kan (of Arjen) kan dit makkelijk oplossen. Ik denk dat ik morgen wel een firmware voor je kan maken die werkt.
Ik zie dat @arjenhiemstra gisteren de statuslabels van WPU v41 erin heeft gezet. https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/238
Je kunt deze versie hier downloaden, maar let op: Deze build kan ik niet echt testen omdat ik geen v41 heb. Een heel klein beetje "at your own risk"
https://www.dropbox.com/s...msinoqae6h427z77aznd&dl=0
Er zijn overigens ook nog settings die aangepast zijn in firmware 41 t.o.v. de vorige versie 37. Die zitten er nog niet helemaal juist in.
De aanpassingen in WPU v41 gaan overigens over glycol. Blijkbaar(?) kan er glycol in de bron in de nieuwste units? Of maken ze tegenwoordig ook een aparte WPU die een glycolbron ondersteunt?
[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 13-03-2024 10:38 ]
Op mijn WPU-4G staat ook dat er glycol in zit volgens mij? Of zit er ook iets in de pomp ofzo ?vliegnerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Ik zie dat @arjenhiemstra gisteren de statuslabels van WPU v41 erin heeft gezet. Heeft hij je al een test firmware gestuurd? (Of is dit wellicht met/via iemand anders?)
Er zijn overigens ook nog settings die aangepast zijn in firmware 41 t.o.v. de vorige versie 37. Die zitten er nog niet helemaal juist in.
De aanpassingen in WPU v41 gaan overigens over glycol. Blijkbaar(?) kan er glycol in de bron in de nieuwste units? Of maken ze tegenwoordig ook een aparte WPU die een glycolbron ondersteunt?
Ik weet alleen dat in de WPU 5G installatiehandleiding expliciet staat dat er alleen schoon water in de bron mag. Dat staat er overigens nog steeds, dwz in de versie die ik nu van de itho webpagina download.GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:32:
[...]
Op mijn WPU-4G staat ook dat er glycol in zit volgens mij?
In de settings en status van de firmware v41 staan nieuwe dingen over glycol, die er eerder niet inzaten.
Op mijn pomp zit een sticker met serienummer en type nummer info etc. en daar staat:vliegnerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Ik weet alleen dat in de WPU 5G installatiehandleiding expliciet staat dat er alleen schoon water in de bron mag. Dat staat er overigens nog steeds, dwz in de versie die ik nu van de itho webpagina download.
In de settings en status van de firmware v41 staan nieuwe dingen over glycol, die er eerder niet inzaten.
Koudemiddel r134a 1.5KG .
Dit is het werkzame middel in de compressor, net als je koelkast bevoorbeeld. Dit is niet wat voor de bodemlus gebruikt wordt. Bij mij is dit gewoon water.GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Op mijn pomp zit een sticker met serienummer en type nummer info etc. en daar staat:
Koudemiddel r134a 1.5KG .
Dan is het inderdaad gewoon water in de bron inderdaad. Ik vond het ook al weinigPaulusbrand schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:01:
[...]
Dit is het werkzame middel in de compressor, net als je koelkast bevoorbeeld. Dit is niet wat voor de bodemlus gebruikt wordt. Bij mij is dit gewoon water.
Risico dat ik de addon kapot maakt of dat ik iets op de WPU wijzig/breek?vliegnerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Ik zie dat @arjenhiemstra gisteren de statuslabels van WPU v41 erin heeft gezet. https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/238
Je kunt deze versie hier downloaden, maar let op: Deze build kan ik niet echt testen omdat ik geen v41 heb. Een heel klein beetje "at your own risk"
https://www.dropbox.com/s...msinoqae6h427z77aznd&dl=0
Als ik de changes op master bekijk lijkt het allemaal niet heel spannend en RobBie1221 op github heeft bevestigd dat hij de status data weer ziet.
https://github.com/arjenh...8#issuecomment-1992479316
Ik heb de addon eigenlijk alleen aangeschaft om het verbruik te monitoren. Dus dat de settings nog niet werken is voor mij geen probleem.
De WPU zal niet kapot gaan. Risico is dat de add-on crashed en dat je een bestaande firmware moet flashen. (Je kunt ook even op de officiele release wachten)Midan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:39:
[...]
Risico dat ik de addon kapot maakt of dat ik iets op de WPU wijzig/breek?
Ok! Je kunt dan prima even afwachten.Als ik de changes op master bekijk lijkt het allemaal niet heel spannend en RobBie1221 op github heeft bevestigd dat hij de status data weer ziet.
https://github.com/arjenh...8#issuecomment-1992479316
Ik heb de addon eigenlijk alleen aangeschaft om het verbruik te monitoren. Dus dat de settings nog niet werken is voor mij geen probleem.
Dat is geen probleem. Is jouw binary vanuit master branch? Ik ga het vanavond flashen(Dank je voor de moeite trouwens!). Probleem met wachten op officiële release is dat hoe langer ik wacht hoe warmer het wordtvliegnerd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:17:
[...]
De WPU zal niet kapot gaan. Risico is dat de add-on crashed en dat je een bestaande firmware moet flashen. (Je kunt ook even op de officiele release wachten)
Ja het een build van de huidige master.Midan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Dat is geen probleem. Is jouw binary vanuit master branch? Ik ga het vanavond flashen(Dank je voor de moeite trouwens!). Probleem met wachten op officiële release is dat hoe langer ik wacht hoe warmer het wordt
@vliegnerd ik probeer nu met Fibaro (Home Automation) een HTTP GET request te doen om de ithostatus uit te vragen maar ik blijf maar een NOK terug krijgen van de add-on.
Mijn HTTP GET request gebruikt content-type application/json maar dit lijkt niet correct te zijn?
Overigens werkt text/html ook niet.
Mijn HTTP GET request gebruikt content-type application/json maar dit lijkt niet correct te zijn?
Overigens werkt text/html ook niet.
code:
1
2
3
4
5
6
| net.HTTPClient():request("http://192.168.166.XXX/api.html?get=ithostatus", { options={ method = 'GET', headers= {['Content-Type'] = 'application/json'}, timeout = 500 }, |
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2024 15:31 ]
@GeeMoney De Content-Type header is alleen voor responses of request met
PUT/POST en kan daardoor verkeerd geïnterpreteerd worden door de server. Waarschijnlijk was je op zoek naar de Accept header.
Content-Type is de mimetype voor de body van of naar de server bij een request.
Accept bevat de mimetype voor de body die de client wil accepteren.
PUT/POST en kan daardoor verkeerd geïnterpreteerd worden door de server. Waarschijnlijk was je op zoek naar de Accept header.
Accept bevat de mimetype voor de body die de client wil accepteren.
[ Voor 27% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-03-2024 15:45 ]
En wat mag die zijn dan ?Onl1ne1373 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:42:
@GeeMoney De Content-Type header is alleen voor responses of request met
Accent bevat de mimetype voor de body die de client wil accepteren.
Ik neem aan dat de api json terug geeft, dus dan moet de Accept header 'application/json' worden.
En de Content-Type header dus niet meesturen.
Helaas:Onl1ne1373 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Ik neem aan dat de api json terug geeft, dus dan moet de Accept header 'application/json' worden.
En de Content-Type header dus niet meesturen.
code:
1
2
3
4
| net.HTTPClient():request("http://192.168.166.XXX/api.html?get=ithostatus", { options={ method = 'GET', headers= {['Accept'] = 'application/json'}, |
Reply: NOK
Hmmm,
Mijn Autotemp op 2.7.0 werkt wel, mijn WPU op 2.8.0 geeft Authentication failed (als text, http status is wel 200 ipv 401/403).
Authentication op API stond aan in de settings.
De response content-type staat trouwens verkeerdmet text/html, dit zou 'application/json' moeten zijn.
NOK Wil trouwens zeggen dat de request wel op de addon aankomt, maar dat hij het commando niet snapt.
Dus dan zou je verwachten dat ?get=ithostatus niet goed aankomt om de een of andere reden.
Mijn Autotemp op 2.7.0 werkt wel, mijn WPU op 2.8.0 geeft Authentication failed (als text, http status is wel 200 ipv 401/403).
De response content-type staat trouwens verkeerdmet text/html, dit zou 'application/json' moeten zijn.
NOK Wil trouwens zeggen dat de request wel op de addon aankomt, maar dat hij het commando niet snapt.
Dus dan zou je verwachten dat ?get=ithostatus niet goed aankomt om de een of andere reden.
[ Voor 84% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-03-2024 16:54 ]
Klopt, hij komt dus wel aan maar met een verkeerd "request" .Onl1ne1373 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:38:
Hmmm,
Werkt de url wel als je deze met een browser bezoekt?GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Klopt, hij komt dus wel aan maar met een verkeerd "request" .
/f/image/NZbh6LiEGOD2wEn5ysqsgBj1.png?f=fotoalbum_large)
Dit komt uit monitoring portal van KG.vliegnerd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb die documentatie aan de API toegevoegd. Ik probeer z.s.m. te controleren of het klopt. Heb ik wellicht toch een typo gemaakt?
[...]
Interessant overzicht. Waar zie je dit? Heb je een servicemodule? (Volgens mij ziet dit er in de servicetool anders uit..)
https://beta-monitoring.climateforlife.nl/
Aha! Dank.Ferry_nl schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:25:
[...]
Dit komt uit monitoring portal van KG.
https://beta-monitoring.climateforlife.nl/
Ik heb wel een contract met KG maar geen monitoring.
@Onl1ne1373 en @Paulusbrand bedankt voor het meedenken ! Probleem zit in Fibaro.
Je kan op twee manieren HTTP requests afvuren en het blijkt dat fibaro intern deze code dus anders gebruikt.
Binnen een Lua scene krijgen we het niet werkend.
Maak ik er een virtual device van, dan wel.
Complete code van de QuickApp om dus een Room temp op te halen van een module aan een Autotemp ziet er als volgt uit:
Exact deze code in een Lua scéne werkt dus niet.
Er staat hier en daar wat commentaar en debug opties. (-- is commentaar in Lua)
Bovenstaande maakt dus een temperature device aan en ververst elke 5 minuten zijn data middels de HTTP request.
Je kan op twee manieren HTTP requests afvuren en het blijkt dat fibaro intern deze code dus anders gebruikt.
Binnen een Lua scene krijgen we het niet werkend.
Maak ik er een virtual device van, dan wel.
Complete code van de QuickApp om dus een Room temp op te halen van een module aan een Autotemp ziet er als volgt uit:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| function QuickApp:ithoStatus() self.http:request('http://<ip-add-on>/api.html?get=ithostatus', { options = { method = 'GET', }, success = function(response) --self:debug(response.data) local myAwesomeData = json.decode(response.data) --"Room 1 temp" --self:debug(myAwesomeData) self:updateProperty("value", myAwesomeData["Room 1 temp"]) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) -- loop elke 5 minuten deze functie hub.setTimeout(300000, function() self:ithoStatus() end) end function QuickApp:onInit() self:updateProperty("unit", "C") self:debug("OnInit ithoStatus") self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 }) self:ithoStatus() end |
Exact deze code in een Lua scéne werkt dus niet.
Er staat hier en daar wat commentaar en debug opties. (-- is commentaar in Lua)
Bovenstaande maakt dus een temperature device aan en ververst elke 5 minuten zijn data middels de HTTP request.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2024 21:31 ]
Nou bijzonder weer. Na de hele tijd heen en weer pingpongen met de installateur waarbij iedereen die ik erover sprak zei: "Dit hoort zo, de thermostaten op de verdiepingen sturen alleen de vloerverwarmingsverdelers aan" krijg ik ineens dit algemene bericht die naar alle woningen in het project zijn gegaan:Danfoss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:
Ik heb sinds begin december een nieuwbouw huis (184m2) met een Itho WPU65 I-5G (03-00508) met 200L boilervat, grondbron onder het huis en 3 verdiepingen vloerverwarming/vloerkoeling.
In de woonkamer hangt een Itho Spider en in alle slaapkamers en zolder hangen thermostaten van Honeywell (dts42BRFST22). De Honeywell thermostaten communiceren met een Honeywell HCC100M2022 die zowel op de 1e als op de 2e verdieping zit op de vloerverwarming verdelers.
Over de gehele installatie heb ik nog wat vraagtekens waar ik met de installateur ook niet echt uitkom. De monteurs die ik af en toe over de vloer heb voor andere restpunten geven zelf ook aan het niet helemaal zeker te weten.
- De Honewell's op de verdiepingen sturen alleen vloerverwarmingsverdelers aan en communiceren niet met de warmtepomp. Is dat een normale manier van installeren? Ik vraag me vooral af hoe dat in de zomer werkt als de warmtepomp gaat koelen? Hoe weet de vloerverwarmingsverdeler op de verdieping dat hij de kleppen moet openzetten voor koeling?
Ik ben benieuwd wat ze dan nu gaan doen en hoe dat straks gaat werken. Ik zal eens kijken of ik met de addon de WPU settings die ze aanpassen kan achterhalen.Geachte heer/mevrouw,
Uw woning is voorzien van een bodemwarmtepomp en vloerverwarming welke wordt aangestuurd
door de thermostaten in de woning.
Na oplevering, in de gebruiksfase, bleek dat er een probleem is ontstaan in de regeling van de
warmtepomp. De regelaar stuurt de warmtepomp niet aan bij een warmtevraag van (alleen) de
verdieping, maar alleen als er op de begane grond ook een warmtevraag is.
Afgelopen periode is onderzocht waarom de warmtepomp niet inschakelt bij de warmtevraag van de
verdiepingen. Na uitgebreid testen van deze opstelling in een vergelijkbare woning is de oorzaak
gevonden en is er ook een oplossing beschikbaar.
Om de thermostaten te laten communiceren met de warmtepomp zullen er aanpassingen plaatsvinden
in de parameters van de warmtepomp en worden de thermostaten van de verdieping opnieuw
geprogrammeerd.
Na deze aanpassing wordt de warmtepomp onafhankelijk aangestuurd door de thermostaat op de
verdieping.
Het uitvoeren van deze aanpassingen duurt ca. 45 minuten per woning.
Zo, de eerste keer koelen is weer een feit. Heb hem maar meteen geblokkeerd.
Hier ook inderdaad. Ondanks dat jij dus ook een buitentemperatuur zet ?Onl1ne1373 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:47:
Zo, de eerste keer koelen is weer een feit. Heb hem maar meteen geblokkeerd.
@Danfoss ben benieuwd wat ze gaan doen, je wilt eigenlijk ook niet dat voor elke kamer afzonderlijk de pomp gaat aanslaan straks, dat is het mooie met de Autotemp modules, die berekent dat er ten minste 25% vraag moet zijn. Anders gaat hij continu aan of pendelen als bijvoorbeeld 1 kamer wil koelen maar een ander wilt verwarmen.
[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2024 15:31 ]
Die automation stond per ongeluk niet aanGeeMoney schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Hier ook inderdaad. Ondanks dat jij dus ook een buitentemperatuur zet ?

Mijn WPU ging vandaag ook ineens in koelmodus terwijl ik een echte buitensensor heb hangen. Ik begrijp nog niet waarom hij besluit om te gaan koelen als het buiten 16 graden is en binnen 21.
Waar staat je minimum koel temp op? Er zijn een paar waardes die daar denk ik op inhaken. Wellicht staat die op 15.Danfoss schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:26:
Mijn WPU ging vandaag ook ineens in koelmodus terwijl ik een echte buitensensor heb hangen. Ik begrijp nog niet waarom hij besluit om te gaan koelen als het buiten 16 graden is en binnen 21.
Bij mij was het duidelijk waarom hij op koelen sprong, het gebeurde precies toen de temperatuur van de woonkamer meer dan een graad boven zijn setpoint zat. Hij sprong ook weer terug toen hij eronder kwam. De buitensensor meette toen meer dan 20 graden.
Hier precies hetzelfde. Alle kamers waren ruim boven hun setpoint maar toen de woonkamer daar met ruim een graad overheen ging knalde de warmtevraag direct naar 0 en ging hij koelen. Ik heb geen buitentemperatuur sensor.Onl1ne1373 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:39:
Bij mij was het duidelijk waarom hij op koelen sprong, het gebeurde precies toen de temperatuur van de woonkamer meer dan een graad boven zijn setpoint zat. Hij sprong ook weer terug toen hij eronder kwam. De buitensensor meette toen meer dan 20 graden.
In de WPU is de minimum buitentemperatuur om te gaan koelen standaard 10 graden. Maar ik denk dat dit alleen actief is als je alleen een spider hebt, en geen autotemps.Danfoss schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:26:
De autotemp schakelt standaard over boven de 11 graden. Maar helaas is de maximum temperatuur in die instelling 16 graden. Dus je schiet niet veel mee op met het veranderen van deze instelling in dit geval.
Mijn idee: Buitentemperatuursensor niet gebruiken en "fake" buitentemp instellen.
Dat (temperatuur 1 graad boven verwarm setpoint) is precies de standaard instelling van de AutotempOnl1ne1373 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:39:
Je kunt die natuurlijk veel hoger zetten buiten het koelseizoen.
@Midan Ik heb een werkende (en door mij op fw37 geteste) firmware die v41 helemaal zou moeten ondersteunen.
https://www.dropbox.com/s...y0o9o42zwkolcf0nth85&dl=0
(Er zit wel een bug in waardoor veel waarden afrondfouten krijgen, niet erg, wordt vast opgelost voordat de versie officieel uitkomt)
De settinglabels zijn in deze build verandert. Namelijk automatisch gegenereerd, ipv handmatig vertaald. Dit heeft als groot voordeel dat bij een nieuwe versie van een WPU, Autotemp ofzo we (nou ja Arjen) snel een nieuwe firmware beschikbaar kunnen stellen, zonder handmatig gepruts. En hopelijk met minder fouten.
Ik heb bovenstaande versie getest op v37 van de WPU, werkt prima.
Als iemand een andere firmware heeft en wil testen, graag!
(Het enige dat fout zou kunenn zijn, is dat de setting labels niet kloppen, dus testen heeft alleen zin als je een print/pdf van je settings hebt en dan kan vergelijken)
(Er zit wel een bug in waardoor veel waarden afrondfouten krijgen, niet erg, wordt vast opgelost voordat de versie officieel uitkomt)
De settinglabels zijn in deze build verandert. Namelijk automatisch gegenereerd, ipv handmatig vertaald. Dit heeft als groot voordeel dat bij een nieuwe versie van een WPU, Autotemp ofzo we (nou ja Arjen) snel een nieuwe firmware beschikbaar kunnen stellen, zonder handmatig gepruts. En hopelijk met minder fouten.
(Het enige dat fout zou kunenn zijn, is dat de setting labels niet kloppen, dus testen heeft alleen zin als je een print/pdf van je settings hebt en dan kan vergelijken)
Ik heb overigens ook wat instellingen aangepast voor mijn Boiler.
Die stond op Setpoint DHW Daily op 58.5 en Setpoint DHW Weekly op 62 .
Even wat ingelezen over legionella etc. en dan blijkt dat eigenlijk boven de 56 graden wekelijks al meer dan voldoende is.
Ik heb daarom de Setpoint Daily nu op 57 gezet en de DHW Weekly op 58.5 .
Ook de Differential DHW daily van 3.5 naar 5.0 gezet zodat hij iets later aanslaat om weer op te warmen. Even kijken hoe het gaat met warm water in dit huishouden van 5 maar ik verwacht dat ik hiermee wel wat energie ga besparen zonder in te boeten op comfort.
Nu de zonnepanelen ook weer opleveren heb ik de SWW run op 14:00 uur gezet ipv 22:30 uur in de avond, ook die kleine beetjes helpen natuurlijk
.
Voor degene die de add-on willen uitlezen binnen Fibaro middels HTTP GET requests kun je de volgende code gebruiken om een nieuwe QuickApp te maken (Multilevel Sensor of een Temperature Sensor bijvoorbeeld)
In dit voorbeeld haal ik dus "Room 4 temp" op om in een Temp sensor te zetten.
Die stond op Setpoint DHW Daily op 58.5 en Setpoint DHW Weekly op 62 .
Even wat ingelezen over legionella etc. en dan blijkt dat eigenlijk boven de 56 graden wekelijks al meer dan voldoende is.
Ook de Differential DHW daily van 3.5 naar 5.0 gezet zodat hij iets later aanslaat om weer op te warmen. Even kijken hoe het gaat met warm water in dit huishouden van 5 maar ik verwacht dat ik hiermee wel wat energie ga besparen zonder in te boeten op comfort.
Nu de zonnepanelen ook weer opleveren heb ik de SWW run op 14:00 uur gezet ipv 22:30 uur in de avond, ook die kleine beetjes helpen natuurlijk
Voor degene die de add-on willen uitlezen binnen Fibaro middels HTTP GET requests kun je de volgende code gebruiken om een nieuwe QuickApp te maken (Multilevel Sensor of een Temperature Sensor bijvoorbeeld)
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| function QuickApp:ithoStatus() self.http:request('http://<ip-adress-add-on>/api.html?get=ithostatus', { options = { method = 'GET', }, success = function(response) --self:debug(response.data) local myAwesomeData = json.decode(response.data) --self:debug(myAwesomeData) self:updateProperty("value", myAwesomeData["Room 4 temp"]) end, error = function(message) self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")") end }) -- loop elke 5 minuten deze functie hub.setTimeout(300000, function() self:ithoStatus() end) end function QuickApp:onInit() self:updateProperty("unit", "C") self:debug("OnInit ithoStatus by Joep") self.http = net.HTTPClient({ timeout = 5000 }) self:ithoStatus() end |
In dit voorbeeld haal ik dus "Room 4 temp" op om in een Temp sensor te zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vDkp8Fnoz8zGfzeN9NBUhuZ.png?f=user_large)
[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2024 18:51 ]
Ik heb inmiddels de vorige binary die je gelinkt had op mijn addon geinstalleerd. daarmee kan ik voorlopig uit de voeten. De status info wordt nu goed weergegeven. Setting labels change kan ik denk ik niet testen, want die zie ik nu niet. Kan helpen met iets anders testen? Anders wacht ik wel op de officiële release.vliegnerd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:32:
@Midan Ik heb een werkende (en door mij op fw37 geteste) firmware die v41 helemaal zou moeten ondersteunen.
Settings zie je alleen op de webpagina van de module zelf. Die werken nu niet helemaal voor je. (Maar als je ze nog niet gebruikt hebt, kun je het ook niet echt testen)Midan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:33:
[...]
Ik heb inmiddels de vorige binary die je gelinkt had op mijn addon geinstalleerd. daarmee kan ik voorlopig uit de voeten. De status info wordt nu goed weergegeven. Setting labels change kan ik denk ik niet testen, want die zie ik nu niet. Kan helpen met iets anders testen? Anders wacht ik wel op de officiële release.
Meen andere gebruiker op GitHub test de boel met een WPU fw41, dus je kunt prima wachten op de release.
Setpoint Daily staat bij mij op 50, hoe lager deze temp hoe hoger het rendement. Bij het douchen wordt je opgewarmde water met koudwater bijgemengd tot een comfortabele temperatuur. Het is testen tot welke temp je kunt zakken in je boiler om genoeg warmwater te hebben voor je dagelijkse routine.GeeMoney schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:27:
Edit. Zie dit document waar het advies is om bij een boilertemp <55 wekelijks tot 60 graden te verwarmen:
https://www.lente-akkoord...ur-tapwater-en-legionella
[ Voor 16% gewijzigd door hansgrave op 15-03-2024 18:21 ]
Klopt, maar het is een trade off natuurlijk want door de temp te laten zakken heb ik netto ook minder warm water beschikbaar op 38 graden en met een gezin van 5 en “slechts” 200liter boiler wil ik niet te rigoureus “snijden”hansgrave schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:10:
[...]
Setpoint Daily staat bij mij op 50, hoe lager deze temp hoe hoger het rendement. Bij het douchen wordt je opgewarmde water met koudwater bijgemengd tot een comfortabele temperatuur. Het is testen tot welke temp je kunt zakken in je boiler om genoeg warmwater te hebben voor je dagelijkse routine.
Edit. Zie dit document waar het advies is om bij een boilertemp <55 wekelijks tot 60 graden te verwarmen:
https://www.lente-akkoord...ur-tapwater-en-legionella
Trial and errorGeeMoney schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:31:
[...]
Klopt, maar het is een trade off natuurlijk want door de temp te laten zakken heb ik netto ook minder warm water beschikbaar op 38 graden en met een gezin van 5 en “slechts” 200liter boiler wil ik niet te rigoureus “snijden”.

Inderdaad. En je waterdruk neemt ook af, omdat er minder koud bijgemengd wordt. Dat zou onder een grote douchekop als een “pisstraaltje” aan kunnen voelen.GeeMoney schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:31:
[...]
Klopt, maar het is een trade off natuurlijk want door de temp te laten zakken heb ik netto ook minder warm water beschikbaar op 38 graden en met een gezin van 5 en “slechts” 200liter boiler wil ik niet te rigoureus “snijden”.
Wij hebben een vat van 240 liter en ingesteld dat het verwarmd moet worden naar 52 graden.
Vandaag is tijdens het vullen van het bad de temperatuur binnen 10 minuten van dit:
Naar dit gezakt:
Het is opvallend dat de temperatuur door een keer het bad te vullen(ongeveer 140 liter op 40 graden) zoveel gezakt is. Maar wat opvallender is dat er nu nog steeds heet water uit de kraan komt. Hoe kan dit terwijl de sensoren aangeven dat het water in het vat koud is?
Vandaag is tijdens het vullen van het bad de temperatuur binnen 10 minuten van dit:
code:
1
2
| boiler_temp_down: 51.18999863, boiler_temp_up: 51.88000107, |
Naar dit gezakt:
code:
1
2
| boiler_temp_down: 11.32999992, boiler_temp_up: 12.10999966, |
Het is opvallend dat de temperatuur door een keer het bad te vullen(ongeveer 140 liter op 40 graden) zoveel gezakt is. Maar wat opvallender is dat er nu nog steeds heet water uit de kraan komt. Hoe kan dit terwijl de sensoren aangeven dat het water in het vat koud is?
Je vat moet even tot rust komen en deze waardes zijn helaas bij/vlak na het tappen niet betrouwbaar.Midan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:39:
Wij hebben een vat van 240 liter en ingesteld dat het verwarmd moet worden naar 52 graden.
code:
1 2 boiler_temp_down: 51.18999863, boiler_temp_up: 51.88000107,
Naar dit gezakt:
code:
1 2 boiler_temp_down: 11.32999992, boiler_temp_up: 12.10999966,
Het water mengt en kolkt in je vat namelijk. Er komt koud water binnen en dat moet opgewarmd worden.
Als je even niets doet en stopt met tappen zal je zien dat hij vrij snel ook weer stabiel tot een logischere waarde komt.
Een verticaal SWW vat heeft een gelaagde temperatuurgradient: Onderin komt koud water binnen en het warme water gaat boven uit het vat. Het koude water mengt in principe niet (nauwelijks) met het warme water, dus er is redelijke scheiding tussen het koude en warme deel.Midan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:39:
code:
1 2 boiler_temp_down: 51.18999863, boiler_temp_up: 51.88000107,
Naar dit gezakt:
code:
1 2 boiler_temp_down: 11.32999992, boiler_temp_up: 12.10999966,
De temperatuursensoren zitten niet helemaal boven en onderin. Ik denk ongeveer op 1/3 en 2/3 van de hoogte.
Als het vat verwarmd is dan is de temperatuur in het hele vat 52 graden. Als je dan gaat douchen dan gebeurt er eerst niets (weinig) op de temperatuursensoren, totdat de temperatuur op de onderste sensor ineens inzakt. Pas later daalt de bovenste sensor. Dan is er nog ongeveer 2/3 van het warm water over. Afhankelijk van de hoogte van de sensor.
Jouw meting "beide sensoren koud" lijkt dus te zeggen dat het vat minder dan 1/3 "vol" (warm) is. Je kunt helaas aan de sensoren helemaal niet zien hoeveel warm water er nog is. Ook niet een beetje/grof. (Zou wel leuk zijn om een model oid daarvoor te maken).
Bij opwarmen van het SWW vat is er wel stroming in het vat, omdat het water door de WP/warmtewisselaar gepompt wordt. Tijdens opwarmen zijn daarom beide sensoren ongeveer gelijk.
Is dat zo en is dat merkbaar in de straal van je douchekop? De druk in de boiler neemt toe bij verwarmen maar wordt geregeld door het overstort ventiel, het lijkt mij dat er dan weinig verschil in druk is tussen warm en koudwater?spacewagon schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Inderdaad. En je waterdruk neemt ook af, omdat er minder koud bijgemengd wordt. Dat zou onder een grote douchekop als een “pisstraaltje” aan kunnen voelen.
Ja, bij mij is dat merkbaar. Er komt standaard veel water uit mijn douchekop. Als de temperatuur van het water lager wordt, wordt de straal minder krachtig. Met een andere (of waterbesparende) douchekop is het misschien niet of amper merkbaar.hansgrave schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:08:
[...]
Is dat zo en is dat merkbaar in de straal van je douchekop? De druk in de boiler neemt toe bij verwarmen maar wordt geregeld door het overstort ventiel, het lijkt mij dat er dan weinig verschil in druk is tussen warm en koudwater?
@hansgrave verschil zit hem niet in de druk in de boiler
Als de temperatuur van het warme water kouder is kan je minder koud water bijmengen om aan de gewenste temperatuur te komen.
Oftewel minder liters per minuut uit de douchekop.
Als de temperatuur van het warme water kouder is kan je minder koud water bijmengen om aan de gewenste temperatuur te komen.
Oftewel minder liters per minuut uit de douchekop.
Ik heb iets geks, ik zie opeens een Outside temperature van 5.87 graden terwijl die tot op heden -30 was.
Zou Klimaat garant op afstand de waarde aangepast hebben ? Ik kreeg namelijk ook op mijn thermostaat een foutcode vanmiddag.
Hmm staat weer op -30 . Heel gek.
Zou Klimaat garant op afstand de waarde aangepast hebben ? Ik kreeg namelijk ook op mijn thermostaat een foutcode vanmiddag.
Hmm staat weer op -30 . Heel gek.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2024 19:17 ]
Yes!
Ik heb het nu dan eindelijk voor elkaar om de DHW tijd aan te passen met de opentherm gateway! 🥳
/f/image/dLSwSG0UXpOe9a52C5oQOXK6.png?f=fotoalbum_large)
In het plaatje wordt de Read-Data van de thermostaat aangepast naar een Write-Data naar de boiler. En de Write-Ack van de boiler aangepast naar een Read-Ack naar de thermostaat.
MessageID 130 bevat de DHW tijd in ECO modus.
Ik heb het nu dan eindelijk voor elkaar om de DHW tijd aan te passen met de opentherm gateway! 🥳
/f/image/dLSwSG0UXpOe9a52C5oQOXK6.png?f=fotoalbum_large)
In het plaatje wordt de Read-Data van de thermostaat aangepast naar een Write-Data naar de boiler. En de Write-Ack van de boiler aangepast naar een Read-Ack naar de thermostaat.
MessageID 130 bevat de DHW tijd in ECO modus.
code:
1
2
3
| 41228 = 0xA10C 0xA1 = 0b1010 0001 = 1 (most 3 significant bits zijn fixed op 101) 0x0C = 0b0000 1100 = 12 |
:strip_exif()/f/image/opGKSYVLLVncw7eiv6INJRiw.jpg?f=fotoalbum_large)
@vliegnerd en @Onl1ne1373 is het aanpassen van die DHW tijd ook iets wat nu geïntegreerd kan worden binnen MQTT/HA ?
Heel tof. Een belangrijke stap om goed te kunnen omgaan met dynamische tariefen en/of nul-op-de-meter, duurzaam gebruik enz.GraceGRD schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:49:
Yes!
@GeeMoney Je hebt hier dus een OpenTherm gateway voor nodig. Dit kan zonder de ithowifi module. (Het kan niet met de ithowifi)
DHW tijd is een persistent setting op de WPU. Jammer dat deze niet via de ithowifi aan te passen is. Wellicht zit deze parameter ergens verstopt... Iig weet je nu het formaat en dat maakt zoeken wat makkelijker.vliegnerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:00:
[...]
Heel tof. Een belangrijke stap om goed te kunnen omgaan met dynamische tariefen en/of nul-op-de-meter, duurzaam gebruik enz.
@GeeMoney Je hebt hier dus een OpenTherm gateway voor nodig. Dit kan zonder de ithowifi module. (Het kan niet met de ithowifi)
Ik heb net als @Onl1ne1373 wel een HGI-80, dan lijkt het mij dus wel mee te kunnen dan ook?vliegnerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:00:
[...]
Heel tof. Een belangrijke stap om goed te kunnen omgaan met dynamische tariefen en/of nul-op-de-meter, duurzaam gebruik enz.
Zo alles werk, heb ook eindelijk de meters van klimaat garant overgenomen en kan dus het Electra verbruik van de warmtepomp nu ook meten. Gezien ik een oudere versie WPU heb kan ik deze niet uit de WPU zelf halen.
/f/image/ZPNkkwS7NgHvN4NoRifx5Jxx.png?f=fotoalbum_large)
Ben nu aan het monitoren etc. Het verbruik/COP valt me heel erg mee. Wel valt me op dat de data die ik krijg via de monitoringsservice ervoor zorgt dat er niet gekoeld wordt. Ga nu eerst even wachten of er ergens een keer een sprong in temperatuur komt door een nieuwe waarde komende maand. Daarna ga ik kijken of ik de temperatuur controle kan overnemen.
/f/image/aqxK5NTwlWMq1hWhoIJ140Mu.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie trouwens wat meer informatie over die vrij gaven van koeling etc. en waar ik dat kan vinden? ik las net iets van boven de 10 graden & temperatuur binnen 1 graad boven setpoint dan koelen vrijgeven, maar is er ook een waarde om verwarming ? Want heb nogal vaak dit soort momenten (huis op ZO), en is toch feitelijk energie vernietiging.:
/f/image/ZPNkkwS7NgHvN4NoRifx5Jxx.png?f=fotoalbum_large)
Ben nu aan het monitoren etc. Het verbruik/COP valt me heel erg mee. Wel valt me op dat de data die ik krijg via de monitoringsservice ervoor zorgt dat er niet gekoeld wordt. Ga nu eerst even wachten of er ergens een keer een sprong in temperatuur komt door een nieuwe waarde komende maand. Daarna ga ik kijken of ik de temperatuur controle kan overnemen.
/f/image/aqxK5NTwlWMq1hWhoIJ140Mu.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie trouwens wat meer informatie over die vrij gaven van koeling etc. en waar ik dat kan vinden? ik las net iets van boven de 10 graden & temperatuur binnen 1 graad boven setpoint dan koelen vrijgeven, maar is er ook een waarde om verwarming ? Want heb nogal vaak dit soort momenten (huis op ZO), en is toch feitelijk energie vernietiging.:
/f/image/P4PVkD6wisIJXPeK482gMjRd.png?f=fotoalbum_large)
Mooi graphic!-daan- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:43:
Zo alles werk, heb ook eindelijk de meters van klimaat garant overgenomen en kan dus het Electra verbruik van de warmtepomp nu ook meten. Gezien ik een oudere versie WPU heb kan ik deze niet uit de WPU zelf halen.
[Afbeelding]
(Dit moet eigenlijk eens netjes opgeschreven worden, met setting nummers enzo voor de startpost)Hebben jullie trouwens wat meer informatie over die vrij gaven van koeling etc. en waar ik dat kan vinden? ik las net iets van boven de 10 graden & temperatuur binnen 1 graad boven setpoint dan koelen vrijgeven, maar is er ook een waarde om verwarming ? Want heb nogal vaak dit soort momenten (huis op ZO), en is toch feitelijk energie vernietiging.:
Met en zonder autotemps is het anders. Ik ga ervanuit dat je minstens één autotemp vloerverwarmingsverdeler hebt. Het omschakelen tussen koelen en verwarmen wordt dan feitelijk door de Autotemp gedaan.
Het overschakelen gebeurt als (alle?) ruimtetemperaturen 1 graad boven het setpoint zijn. Deze delta kun je instellen in de autotemp settings.
Het overschakelen "mag" alleen als buitentemperatuur hoger is dan "min outside temp to enable cooling" (een setting in de autotemp).
Ik heb zelf de setting op 10 of 11 graden staan. En mijn buitentemperatuur staan "fake" ingesteld op 8 graden. De WPU/autotemp schakelt dus nooit over naar koelen.
Op de eerste dag van het seizoen dat ik wil gaan koelen, zet ik de buitentemp op 20 graden, voor de rest van het jaar. In het najaar zet ik dan de buitentemp eerst boven de "min outside temp to enable cooling", maar onder de "max outside temp to enable heating". Zodat verwarmen verboden is.
Pas als ik wil verwarmen gaat de buitentemp weer naar 8 graden.
Ik heb geen buitentempsensor. Wel contract met KG, maar ze bieden geen buitentemp aan bij mij. Geen idee waarom niet. Ze communiceren er niet over.
Oké dan maar even zo haha.
Ik heb een WPU 4 met firmware 25. En geen autotemp en een MFT thermostaat. Dit maak tet ben ik bang wat anders als bij jullie. Volgens mij staat er nergens iets wat bepaald wanneer hij koelt en verwarmd.
Via de I2C krijg ik een buiten temp dus van -10. Deze komt zeker weten van de monitoring.
Als ik het goed snap:
De delta T voor koeling is 1K. Laatst was het 22 graden in huis thermostaat staat op 20.5. Conclusie koeling aan(gebeurde niet), T buiten was -10.
Schijnbaar wordt hij dan wel ergens door geblokt, ik neem aan toch de T_buiten. Ik denk dat ik dus de monitoring maar even aan laat staan. Dan analyseren wanneer ze een andere T buiten geven en dan de reactie van de WP afwachten. Dan aan de hand hiervan kan ik dan me eigen script maken voor wanneer ik koeling en verwarming wil vrijgeven door de buitentemperatuur te sturen. Het blokken van koeling en verwarming zorgt er voor dat je in manual mode gaat. Het liefst wil ik namelijk niet in manual mode en gewoon de monitoring service overnemen, dus alleen de temperatuur Pushen.
Het Pushen van de startpost van de temperatuur, werk dat dan ook met manual mode?
Hieronder trouwens de uitdraai vanuit de settings.
Description Current
0 Not used
1 Hardware configuration
2 Year of commissioning
3 Date of commissioning
4 Max manual operation time (min)
5 P_Frost (°C)
6 W_Delta_Frost (K)
7 W_Delta_Frost_Diff (K)
8 P_Retry_zero (min)
9 P_Data_Interval (sec)
10 Power-on delay (sec)
11 Alternative pressure equalisation
12 ComprCap (KW)
13 Periode tijd (uur)
14 Max CH temp MFT
15 Type Current measure circuit
16 Outdoor sensor
17 Function spare input I5
18 Function errorrelay (D8) output
19 Speed of expansion valve (ticks)
20 Max opening exp valve (pulse)
21 Additional closing pulses (pulse)
22 Waiting time for first valve adjustment (sec)
23 Exp valve correction interval (sec)
24 Max expansion valve adjustment at start (pulse)
25 Min expansion valve opening (pulse)
26 Pos expansion valve at compressor start (pulse)
27 Position expansion valve at pressure equalization (pulse)
28 Pressure equalization time (sec)
29 Pos exp. Valve at 5 - 30 (pulse)
30 Pos exp. Valve at 5 - 50 (pulse)
31 Pos exp. Valve at 10 - 30 (pulse)
32 Pos exp. Valve at10 - 50 (pulse)
33 Pulses per K at open exp valve (pls/K)
34 Pulses per K when closing exp valve (pls/K)
35 Max number of correction pulses (pulse)
36 Overheat (K)
37 Min deviation for adjustment (K)
38 Max gain
39 Min gain
40 Calculate start opening expansion valve
41 EOverhSourceTemp (K)
42 EOverhLineSourceTemp (°C)
43 Adaptive overheating expansion valve active
44 MaxOverheating (K)
45 MinOverheating (K)
46 AdjUpMinOverheating (K)
47 AdjUpMaxOverheating (K)
48 AdjDownMinOverheating (K)
49 AdjDownMaxOverheating (K)
50 AdjUpLimitOverheating (K)
51 AdjDownLimitOverheating (K)
52 DelayAfterAdjustmentOverheating (Sec)
53 Correction to measured temp (K)
54 Hypothermia correction at 20 °C (K)
55 Hypothermia correction at 60 °C (K)
56 Min evaporation temp during pump out (°C)
57 Min temp of evaporator (°C)
58 Max temp of condenser (°C)
59 Max discharche temp (°C)
60 Additional superheat at 20°C cond temp (K)
61 Max compressed gas superheat (K)
62 Free cooling interval time (min)
63 Floor temp at high free cooling (°C)
64 Floor temp at low free cooling (°C)
65 Differential boiler comfort (K)
66 Setpoint boiler control (°C)
67 Differential boiler low tariff (K)
68 Setpoint boiler low tariff (°C)
69 Free cooling DHW mode
70 CH pump during boiler mode
71 CH restart DHW mode
72 Speed of heating and cylinder valve (ticks)
73 Max position central heating DHW valve (pulse)
74 Number of pulses to relieve valve (pulse)
75 Number of pulses to release pressure from valve (pulse)
76 Position of CV valve after boiler operation (pulse)
77 Functie free cooling valve
78 Type of compressor
79 Max compressor current (Amp)
80 Min compressor current (Amp)
81 Start-up time (old hardware)
82 Compressor startup time (sec)
83 Min demand at which compressor stops (%)
84 Full_Period (%)
85 Differential for CV operation (%)
86 Compressor temp for trickle heating (°C)
87 Antipend time compressor (sec)
88 Min running time (sec)
89 Drain time (sec)
90 Low pressure bridging time (sec)
91 Max current electrical element (Amp)
92 Min current electric element (Amp)
93 P_Imax_DHWElement (Amp)
94 P_Imin_DHWElement (Amp)
95 Min demand to start electric element (%)
96 Differential for electric element (%)
97 Max outdoor temp at which electric element still starts (°C)
98 Differential for electric element (K)
99 Max boiler temp electric element (°C)
100 Max element temp (°C)
101 Antipend time electric element (sec)
102 Startup delay (sec)
103 Electrical element setup
104 Pre-run time of CV pump (sec)
105 Normal prime time source pump (sec)
106 Long pre-running time source pump (sec)
107 AltPrerunTimeSourcePump (sec)
108 PreRunTimeDHWpump (Sec)
109 Boiler pump run time (sec)
110 Low speed boiler pump (%)
111 Low speed boiler pump (%)
112 Low Speed Well pump (%)
113 High Speed heat pump (%)
114 High Speed boiler pump (%)
115 High speed well pump (%)
116 Differential heating temp. CV pump control (K)
117 CV supply temp above which CV pump switches to high (°C)
118 Difference of liquid temp to switch boiler pump high-low (K)
119 Fluid temp above which boiler pump switches to high speed (°C)
120 VentingPumpsOnTime (Sec)
121 VentingPumpsOffTime (Sec)
122 Choice source pump or source valve
123 BronFlowSetpoint (l_u)
124 Dead zone source flow control (l_h)
125 Source valve circulation time (Sec)
126 P value source pump
127 I value source pump
128 P value source valve
129 I value source valve
130 Type CH pump
131 Type CH pump
132 PwmPumpFrequency (Hz)
133 MinSourcePumpSpeed (%)
134 Min flow value (l/h)
135 K factor flow sensor
136 Q factor flow sensor
137 Malfunction heating pressure (bar)
138 Min. heating pressure (bar)
139 Max heating temp at -10°C (°C)
140 Max heating temp at 20°C (°C)
141 Delta electric element (K)
142 Delta compressor (K)
143 Min adjustable room temp (°C)
144 Max room temp to be set (°C)
145 Absolute min. room temp for cooling (°C)
146 Absolute max. room temp for heating (°C)
147 Offset for cooling (K)
148 Offset for cooling (K)
149 Max time for additional deep cooling (hour)
150 Difference for stop additional cooling (K)
151 Max release time of electric element (hour)
152 Blocked time between heating and cooling (hour)
153 Pband (K)
154 Ifactor (min)
155 Diff cool mode (K)
156 Max days compressor block
157 Max days element release installer
158 Max days element release user
159 Division factor compressor current measure
160 Division factor element current measure
161 OEM code
162 MinSource valveAdjustment (%)
163 Damping flow measure
164 Time gateway to take over
165 Free cooling Prerun (sec.)
166 Free cooling BlockTime (min)
167 Free cooling offset (K)
168 After-running time of heating pump in heating mode (sec)
169 L-regeneration valve present
170 L-regeneration valve control start (W)
171 L-regeneration valve control stop (W)
172 L-regeneration minimum source flow (l/h)
173 L-regeneration maximum source flow (l/h)
174 L-regeneration power at max source flow (W)
175 L-regeneration valve bypass time (sec)
176 L-regeneration valve P-band
177 L-regeneration I-factor
178 L-regeneration valve adjustment differential (%)
179 Well pump PWM control minimum speed (%)
180 Source pump PWM control maximum speed (%)
181 Source pump type PWM pump
182 CV pump PWM control minimum speed (%)
183 CV pump PWM control maximum speed (%)
184 Heating pump type PWM pump
185 Boiler pump PWM control minimum speed (%)
186 Boiler pump PWM control maximum speed (%)
187 Boiler pump type PWM pump
188 MinOntimeSourcePumpBeforeValid (sec)
189 FCT vlave present
190 FCT_pump_pband (K)
191 FCT I-Factor source pump cooling
192 FCT_valve_pband (K)
193 FCT I-Factor free cooling control valve
194 FCT runtime valve (Steps)
195 Reserved (Steps)
196 Spump2blockFC (Sec)
197 RoomTOffsetFCT (K)
198 CO-valve regulation
199 CO setpoint winter (°C)
200 CO setpoint summer (°C)
201 Runtime CO valve (Sec)
202 P CO valve heat (K)
203 I-factor CO-valve compresoor running
204 P CO valve cool (K)
205 I-factor CO-valve cooling mode
206 Max sourceflow cooling CO control (l_h)
207 CO valve adjust diff (%)
208 CoValveLimitingPercentage (%_min)
209 Min start position CO valve (%)
210 Min time in start position Co Valve (Sec)
211 Source flow adjustment time (min)
Ik heb een WPU 4 met firmware 25. En geen autotemp en een MFT thermostaat. Dit maak tet ben ik bang wat anders als bij jullie. Volgens mij staat er nergens iets wat bepaald wanneer hij koelt en verwarmd.
Via de I2C krijg ik een buiten temp dus van -10. Deze komt zeker weten van de monitoring.
Als ik het goed snap:
De delta T voor koeling is 1K. Laatst was het 22 graden in huis thermostaat staat op 20.5. Conclusie koeling aan(gebeurde niet), T buiten was -10.
Schijnbaar wordt hij dan wel ergens door geblokt, ik neem aan toch de T_buiten. Ik denk dat ik dus de monitoring maar even aan laat staan. Dan analyseren wanneer ze een andere T buiten geven en dan de reactie van de WP afwachten. Dan aan de hand hiervan kan ik dan me eigen script maken voor wanneer ik koeling en verwarming wil vrijgeven door de buitentemperatuur te sturen. Het blokken van koeling en verwarming zorgt er voor dat je in manual mode gaat. Het liefst wil ik namelijk niet in manual mode en gewoon de monitoring service overnemen, dus alleen de temperatuur Pushen.
Het Pushen van de startpost van de temperatuur, werk dat dan ook met manual mode?
Hieronder trouwens de uitdraai vanuit de settings.
Description Current
0 Not used
1 Hardware configuration
2 Year of commissioning
3 Date of commissioning
4 Max manual operation time (min)
5 P_Frost (°C)
6 W_Delta_Frost (K)
7 W_Delta_Frost_Diff (K)
8 P_Retry_zero (min)
9 P_Data_Interval (sec)
10 Power-on delay (sec)
11 Alternative pressure equalisation
12 ComprCap (KW)
13 Periode tijd (uur)
14 Max CH temp MFT
15 Type Current measure circuit
16 Outdoor sensor
17 Function spare input I5
18 Function errorrelay (D8) output
19 Speed of expansion valve (ticks)
20 Max opening exp valve (pulse)
21 Additional closing pulses (pulse)
22 Waiting time for first valve adjustment (sec)
23 Exp valve correction interval (sec)
24 Max expansion valve adjustment at start (pulse)
25 Min expansion valve opening (pulse)
26 Pos expansion valve at compressor start (pulse)
27 Position expansion valve at pressure equalization (pulse)
28 Pressure equalization time (sec)
29 Pos exp. Valve at 5 - 30 (pulse)
30 Pos exp. Valve at 5 - 50 (pulse)
31 Pos exp. Valve at 10 - 30 (pulse)
32 Pos exp. Valve at10 - 50 (pulse)
33 Pulses per K at open exp valve (pls/K)
34 Pulses per K when closing exp valve (pls/K)
35 Max number of correction pulses (pulse)
36 Overheat (K)
37 Min deviation for adjustment (K)
38 Max gain
39 Min gain
40 Calculate start opening expansion valve
41 EOverhSourceTemp (K)
42 EOverhLineSourceTemp (°C)
43 Adaptive overheating expansion valve active
44 MaxOverheating (K)
45 MinOverheating (K)
46 AdjUpMinOverheating (K)
47 AdjUpMaxOverheating (K)
48 AdjDownMinOverheating (K)
49 AdjDownMaxOverheating (K)
50 AdjUpLimitOverheating (K)
51 AdjDownLimitOverheating (K)
52 DelayAfterAdjustmentOverheating (Sec)
53 Correction to measured temp (K)
54 Hypothermia correction at 20 °C (K)
55 Hypothermia correction at 60 °C (K)
56 Min evaporation temp during pump out (°C)
57 Min temp of evaporator (°C)
58 Max temp of condenser (°C)
59 Max discharche temp (°C)
60 Additional superheat at 20°C cond temp (K)
61 Max compressed gas superheat (K)
62 Free cooling interval time (min)
63 Floor temp at high free cooling (°C)
64 Floor temp at low free cooling (°C)
65 Differential boiler comfort (K)
66 Setpoint boiler control (°C)
67 Differential boiler low tariff (K)
68 Setpoint boiler low tariff (°C)
69 Free cooling DHW mode
70 CH pump during boiler mode
71 CH restart DHW mode
72 Speed of heating and cylinder valve (ticks)
73 Max position central heating DHW valve (pulse)
74 Number of pulses to relieve valve (pulse)
75 Number of pulses to release pressure from valve (pulse)
76 Position of CV valve after boiler operation (pulse)
77 Functie free cooling valve
78 Type of compressor
79 Max compressor current (Amp)
80 Min compressor current (Amp)
81 Start-up time (old hardware)
82 Compressor startup time (sec)
83 Min demand at which compressor stops (%)
84 Full_Period (%)
85 Differential for CV operation (%)
86 Compressor temp for trickle heating (°C)
87 Antipend time compressor (sec)
88 Min running time (sec)
89 Drain time (sec)
90 Low pressure bridging time (sec)
91 Max current electrical element (Amp)
92 Min current electric element (Amp)
93 P_Imax_DHWElement (Amp)
94 P_Imin_DHWElement (Amp)
95 Min demand to start electric element (%)
96 Differential for electric element (%)
97 Max outdoor temp at which electric element still starts (°C)
98 Differential for electric element (K)
99 Max boiler temp electric element (°C)
100 Max element temp (°C)
101 Antipend time electric element (sec)
102 Startup delay (sec)
103 Electrical element setup
104 Pre-run time of CV pump (sec)
105 Normal prime time source pump (sec)
106 Long pre-running time source pump (sec)
107 AltPrerunTimeSourcePump (sec)
108 PreRunTimeDHWpump (Sec)
109 Boiler pump run time (sec)
110 Low speed boiler pump (%)
111 Low speed boiler pump (%)
112 Low Speed Well pump (%)
113 High Speed heat pump (%)
114 High Speed boiler pump (%)
115 High speed well pump (%)
116 Differential heating temp. CV pump control (K)
117 CV supply temp above which CV pump switches to high (°C)
118 Difference of liquid temp to switch boiler pump high-low (K)
119 Fluid temp above which boiler pump switches to high speed (°C)
120 VentingPumpsOnTime (Sec)
121 VentingPumpsOffTime (Sec)
122 Choice source pump or source valve
123 BronFlowSetpoint (l_u)
124 Dead zone source flow control (l_h)
125 Source valve circulation time (Sec)
126 P value source pump
127 I value source pump
128 P value source valve
129 I value source valve
130 Type CH pump
131 Type CH pump
132 PwmPumpFrequency (Hz)
133 MinSourcePumpSpeed (%)
134 Min flow value (l/h)
135 K factor flow sensor
136 Q factor flow sensor
137 Malfunction heating pressure (bar)
138 Min. heating pressure (bar)
139 Max heating temp at -10°C (°C)
140 Max heating temp at 20°C (°C)
141 Delta electric element (K)
142 Delta compressor (K)
143 Min adjustable room temp (°C)
144 Max room temp to be set (°C)
145 Absolute min. room temp for cooling (°C)
146 Absolute max. room temp for heating (°C)
147 Offset for cooling (K)
148 Offset for cooling (K)
149 Max time for additional deep cooling (hour)
150 Difference for stop additional cooling (K)
151 Max release time of electric element (hour)
152 Blocked time between heating and cooling (hour)
153 Pband (K)
154 Ifactor (min)
155 Diff cool mode (K)
156 Max days compressor block
157 Max days element release installer
158 Max days element release user
159 Division factor compressor current measure
160 Division factor element current measure
161 OEM code
162 MinSource valveAdjustment (%)
163 Damping flow measure
164 Time gateway to take over
165 Free cooling Prerun (sec.)
166 Free cooling BlockTime (min)
167 Free cooling offset (K)
168 After-running time of heating pump in heating mode (sec)
169 L-regeneration valve present
170 L-regeneration valve control start (W)
171 L-regeneration valve control stop (W)
172 L-regeneration minimum source flow (l/h)
173 L-regeneration maximum source flow (l/h)
174 L-regeneration power at max source flow (W)
175 L-regeneration valve bypass time (sec)
176 L-regeneration valve P-band
177 L-regeneration I-factor
178 L-regeneration valve adjustment differential (%)
179 Well pump PWM control minimum speed (%)
180 Source pump PWM control maximum speed (%)
181 Source pump type PWM pump
182 CV pump PWM control minimum speed (%)
183 CV pump PWM control maximum speed (%)
184 Heating pump type PWM pump
185 Boiler pump PWM control minimum speed (%)
186 Boiler pump PWM control maximum speed (%)
187 Boiler pump type PWM pump
188 MinOntimeSourcePumpBeforeValid (sec)
189 FCT vlave present
190 FCT_pump_pband (K)
191 FCT I-Factor source pump cooling
192 FCT_valve_pband (K)
193 FCT I-Factor free cooling control valve
194 FCT runtime valve (Steps)
195 Reserved (Steps)
196 Spump2blockFC (Sec)
197 RoomTOffsetFCT (K)
198 CO-valve regulation
199 CO setpoint winter (°C)
200 CO setpoint summer (°C)
201 Runtime CO valve (Sec)
202 P CO valve heat (K)
203 I-factor CO-valve compresoor running
204 P CO valve cool (K)
205 I-factor CO-valve cooling mode
206 Max sourceflow cooling CO control (l_h)
207 CO valve adjust diff (%)
208 CoValveLimitingPercentage (%_min)
209 Min start position CO valve (%)
210 Min time in start position Co Valve (Sec)
211 Source flow adjustment time (min)
-10 is wel een beetje verdacht, want -30 en -10 zijn beide "foutcodes" in Itho hardware. (honeywell ramses II).
Maar wellicht is het bewust om koelen te blokkeren. (Of wellicht is het gewoon "geen temperatuur").
Misschien dat bij jou de setting "152 Blocked time between heating and cooling (hour)" ervoor zorgt dat er niet overgeschakeld wordt?
Deze setting wordt heel vaak genoemd in Klimaatgarant communicatie. Dat wil zeggen, niet de echte setting natuurlijk, maar het gedrag dat er een pauze zit tussen verwarmen en koelen. Maar de moderne WPUs met autotemps die negeren deze setting. (Alleen de communicatie afdeling/persoon van Klimaatgarant weet dat nog niet).
Je kunt het makkelijk testen. Zet de buitentemp op 20 graden en kijk of de boel gaat koelen. (Dat kun je doen op het moment dat koelen echt nuttig wordt, dan weet je gelijk hoe/of het werkt)
Maar wellicht is het bewust om koelen te blokkeren. (Of wellicht is het gewoon "geen temperatuur").
Misschien dat bij jou de setting "152 Blocked time between heating and cooling (hour)" ervoor zorgt dat er niet overgeschakeld wordt?
Deze setting wordt heel vaak genoemd in Klimaatgarant communicatie. Dat wil zeggen, niet de echte setting natuurlijk, maar het gedrag dat er een pauze zit tussen verwarmen en koelen. Maar de moderne WPUs met autotemps die negeren deze setting. (Alleen de communicatie afdeling/persoon van Klimaatgarant weet dat nog niet).
Je kunt het makkelijk testen. Zet de buitentemp op 20 graden en kijk of de boel gaat koelen. (Dat kun je doen op het moment dat koelen echt nuttig wordt, dan weet je gelijk hoe/of het werkt)
Wat bedoel je met manual mode? Manual control (manual operation) uit de startpost?-daan- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:49:
Het blokken van koeling en verwarming zorgt er voor dat je in manual mode gaat. Het liefst wil ik namelijk niet in manual mode en gewoon de monitoring service overnemen, dus alleen de temperatuur Pushen.
Daarmee kun je inderdaad koelen en verwarmen blokkeren.
Met de buitentemperatuur kun je het overschakelen tussen verwarmen en koelen beïnvloeden.
Je kunt gewoon een buitentemperatuur pushen terwijl je in "manual control" zit, maar het zijn twee aparte dingen.
Manual control overruled een deel van de besturing van de WPU (overschrijft een sensorwaarde, blokkeert koelen, verandert de snelheid van een pomp). Maar in deze mode staat er een foutmelding op je spider.
Buitentemperatuur is gewoon een sensor die in normaal bedrijf het overschakelen tussen koelen en verwarmen regelt (althans in mijn systeem).
152 is volgens mij gewoon een tijdsconstante om te voorkomen dat hij binnen 24 uur verwarmd en koelt.
Tijdens Manual control overruled hij een deel van de warmtepomp dat vind ik minder prettig als dat moet als je een buiten temperatuur wil pushen.
De -30 had ik eerst toen ik opstartte, maar dat was een 645 of zo wat een fout code bleek te zijn. Dit is eerder een harde -10 qua temperatuur. Vandaar dat ik even wil afwachten wat er gebeurd. Ik weet namelijk niet wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld 20 graden push. Of die dan weer wordt overschreven door de volgende -10 push vanuit de service. Of dat ik dan gelijk voor altijd vast zit aan het pushen van de temperatuur.
Kan je toelichten wat hier gebeurd:
"manual_operation_index": 0,
"manual_operation_datatype": 146,
Bijvoorbeeld manual operation index 0
datatype waar staat de 146 voor gezien ik een andere firmware heb en wellicht andere nummers.
Voor de buitentemperatuur deze staat bij mij dus niet bij de Settings zoals je hierboven kan zien.
Alternatief: Wellicht kan ik de thermostaat in de woonkamer 1 graad naar beneden sturen/ouderwetse nacht verlaging. Kunnen we op een of andere manier ook die setting instellen?
Tijdens Manual control overruled hij een deel van de warmtepomp dat vind ik minder prettig als dat moet als je een buiten temperatuur wil pushen.
De -30 had ik eerst toen ik opstartte, maar dat was een 645 of zo wat een fout code bleek te zijn. Dit is eerder een harde -10 qua temperatuur. Vandaar dat ik even wil afwachten wat er gebeurd. Ik weet namelijk niet wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld 20 graden push. Of die dan weer wordt overschreven door de volgende -10 push vanuit de service. Of dat ik dan gelijk voor altijd vast zit aan het pushen van de temperatuur.
Kan je toelichten wat hier gebeurd:
datatype waar staat de 146 voor gezien ik een andere firmware heb en wellicht andere nummers.
Voor de buitentemperatuur deze staat bij mij dus niet bij de Settings zoals je hierboven kan zien.
Alternatief: Wellicht kan ik de thermostaat in de woonkamer 1 graad naar beneden sturen/ouderwetse nacht verlaging. Kunnen we op een of andere manier ook die setting instellen?
[ Voor 12% gewijzigd door -daan- op 18-03-2024 17:52 ]
Ja klopt.-daan- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:34:
152 is volgens mij gewoon een tijdsconstante om te voorkomen dat hij binnen 24 uur verwarmd en koelt.
Je hoeft geen manual control te gebruiken voor een buitentemp te pushen.Tijdens Manual control overruled hij een deel van de warmtepomp dat vind ik minder prettig als dat moet als je een buiten temperatuur wil pushen.
Het MQTT outside temp commando stuurt "gewoon" een i2c commando zoals dat van de KG monitoringsdienst afkomstig zou kunnen zijn naar de WPU.
Dit is dus letterlijk hetzelfde als de buitentemp van KG gebruiken. Geen idee hoe vaak ze die opnieuw sturen.
Index is het manual control "type", de functie die je aanroept.Kan je toelichten wat hier gebeurd:
datatype waar staat de 146 voor gezien ik een andere firmware heb en wellicht andere wnummers.
Datatype is om de invoer om te rekenen. 146 (=0x92) is het meestal. Dat werkt precies als de buitentemp.
Je kunt het best de voorbeelden letterlijk overnemen.
Dat is de afdeling van @Onl1ne1373 Hij heeft daarin mooie resultaten geboekt, maar helaas met Spider thermostaten. Denk dat dit met MFT niet kan.Alternatief: Wellicht kan ik de thermostaat in de woonkamer 1 graad naar beneden sturen/ouderwetse nacht verlaging. Kunnen we op een of andere manier ook die setting instellen?
Bij de add-on staat trouwens dat je via:
{
"outside_temp": 12
}
de buitentemperatuur kan sturen via de CE30(manier waarop de monitoring het doet)
Dit is neem ik aan wat je hierboven bedoelde?
Hoe werkt die manier dan? Ik ben namelijk niet heel erg goed in dit soort programmeer zaken en voor De WP heb ik nooit iets geprogrammeerd of gemaakt in HA.
Kan je trouwens ook ergens een history zien van de CE30 commands. In home assatant zie ik wel af en toe data punten terug van de -10 graden.
{
"outside_temp": 12
}
de buitentemperatuur kan sturen via de CE30(manier waarop de monitoring het doet)
Dit is neem ik aan wat je hierboven bedoelde?
Hoe werkt die manier dan? Ik ben namelijk niet heel erg goed in dit soort programmeer zaken en voor De WP heb ik nooit iets geprogrammeerd of gemaakt in HA.
Kan je trouwens ook ergens een history zien van de CE30 commands. In home assatant zie ik wel af en toe data punten terug van de -10 graden.