Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
Ruimte thermostaat A0 3 dat begrijp ik niet.
Dacht eerst dat hij dan misschien nog niet aan de verdeler hing.

Zie je met je addon op de Autotemp nu wel twee kamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
Onl1ne1373 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:07:
Ruimte thermostaat A0 3 dat begrijp ik niet.
Dacht eerst dat hij dan misschien nog niet aan de verdeler hing.

Zie je met je addon op de Autotemp nu wel twee kamers?
De addon lijkt correct.
Ik schakel nu de tweede Spider weer in en die ontregelt de hele boel.
Alle andere thermostaten knallen nu naar 18 graden in de addon zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Dat lijkt dus toch op een probleem met ruimte thermostaten en WPU 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Inderdaad, het lijkt erop dat het niet mogelijk is om een Spider als ruimte thermostaat te configureren. De Hoofd thermostaat en pomp raken in de war met opentherm. Temps kloppen niet meer en pomp gaat uit of koelen en gek doen. Met een WPU-4G is dus een Spider als hoofd thermostaat geen probleem en verwarmen en koelen werkt zoals verwacht. Maar niet als ruimte thermostaat.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28
@GeeMoney dat is wel raar toch?

De spiders zitten op de autotemp en die communiceert via RF met de hoofdspider.

Waarom zou dat bij een 4G anders werken dan bij een 5G?
De warmtepomp heeft alleen de maken met de hoofdspider.

Je kunt proberen een fake buitentemperatuur in te stellen en in de settings van WPU en autotemp de grenzen tussen verwarmen en koelen instellen.

Ik heb nu 6 graden buitentemperatuur (hele winter) en onder de 12 graden (ofzo) verwarmd de WPU.

Als je dat niet doet dan heeft de autotemp geen buitentemperatuur (-30 graden in module) en dan bepaalt de autotemp het omschakelen op basis van de temperaturen tov de setpoints. Als te veel ruimtes boven setpoint komen schakelt de boel om. Heb ik in voorjaar ook vaak gezien. (Maar niet in februari)

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 11-02-2024 19:29 . Reden: Tiepfouten ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd helemaal eens maar toch is het zo haha.
Zodra ik hem koppel raken alle thermostaten van slag en reageerd de pomp niet meer normaal op verzoeken en gaat hij spontaan koelen. Dat komt denk ik doordat alle thermostaten gekke temps terug geven en ook de nieuwe spider springt gelijk in A0-3 foutcode, direct. Opentherm error. Ik ben al 2x helemaal van scratch begonnen maar beide keren exact dit. Herstellen naar de oude MFT als ruimte thermostaat zorgt gelijk voor juist gedrag van alle thermostaten en de pomp volgt ook zijn programma weer.

Als ik tijd heb probeer ik het nog 1x .

Edit:
@vliegnerd Nou, vergeet het maar.
Weer van scratch af aan begonnen maar de nieuwe spider zelfs niet gekoppeld aan een groep geeft gelijk A0-3 foutcode.
Hoofdthermostaat en alle groepen opnieuw ingeleerd maar zodra ik hem koppel gelijk knipperen en pomp knalt uit.

Wat me ook opvalt is dat de nieuwe Spider net na het starten een code in beeld geeft "55" . Geen idee wat dat betekend. Maar mijn Hoofd spider gaf na een volledige reset (te lang de knop ingedrukt gehouden :( ) code 43.

Inmiddels dus alles opnieuw in moeten leren. Ook de slave autotemp :+

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 12-02-2024 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:20
GeeMoney schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:57:

Wat me ook opvalt is dat de nieuwe Spider net na het starten een code in beeld geeft "55" . Geen idee wat dat betekend. Maar mijn Hoofd spider gaf na een volledige reset (te lang de knop ingedrukt gehouden:( code 43.
Volgens de handleiding is dat de firmware-versie van de Spider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
spacewagon schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Volgens de handleiding is dat de firmware-versie van de Spider.
Hmm. zouden ze iets ingebouwd hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:00:
[...]

Hmm. zouden ze iets ingebouwd hebben ?
Ik blijf het raar vinden?

Je had eerst MFT thermostaten aan de autotemp en één aan de WPU 4G?
Spider werkt als hoofd thermostaat aan WPU?
Spiders verbinden met autotemp via RF en dan slaat de WPU op hol?

Zou het niet kunnen dat je autotemp die spiders niet goed ondersteunt en daarom rare toestanden naar de WPU stuurt? Wat zie je in d module aan de autotemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Ik blijf het raar vinden?

Je had eerst MFT thermostaten aan de autotemp en één aan de WPU 4G?
Spider werkt als hoofd thermostaat aan WPU?
Spiders verbinden met autotemp via RF en dan slaat de WPU op hol?

Zou het niet kunnen dat je autotemp die spiders niet goed ondersteunt en daarom rare toestanden naar de WPU stuurt? Wat zie je in d module aan de autotemp?
Eerst alles met MFT’s inderdaad. 1 maand geleden mijn hoofd MFT vervangen voor een Spider. Dit ging prima, groepen opnieuw ingeleerd en exact procedure gevolgd en alles online en prima.
Nu de bijkeuken thermostaat MFT ontkoppeld en Autotemp laten opslaan. Daarna weer in IBS en de nieuwe Spider koppelen. Dat koppelen gaat goed en de groep begint te knipperen en ik kan hem opslaan maar dan begint de ellende.
De nieuwe Spider knippert A0-3, alle andere thermostaten komen met hele lage temp waardes terug of helemaal niets. De pomp schiet in een soort manual mode want hoofd spider begint direct A1-16 ook te knipperen en de pomp reageerd niet goed. Hij gaat direct eigenlijk uit en blijft heel lang uit of gaat koelen.

Ik zou ze nog kunnen proberen om te draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@GeeMoney ondersteunt jouw autotemp wel
Spiders? Welke versie is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:19:
@GeeMoney ondersteunt jouw autotemp wel
Spiders? Welke versie is het?
Firmware versie 8 uit mijn hoofd.

Edit:
Itho device type: AutoTemp
Itho fw version: 8

Ik heb nu wel iets anders, de temperaturen van de tweede autotemp komen niet lekker door.
Alle thermostaten geven aan sroomtemp 19 maar setpoint 2 .
Mogelijk even een herstart van die autotemp doen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjXwllbAGsTbU85KqP9o5Q1Zm8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pefuWdhefn5YnB4Ys9TAMkEn.png?f=user_large

@vliegnerd ik heb de "nieuwe" spider gebombardeerd tot HT en dat gaat goed. Gekoppeld aan de woonkamer groepen en prima.
Nu de oude Spider als extra RT geconfigureerd en wat denk je?
A0-3 . Opentherm error op de voorheen prima werkende Spider.

Ik ben dat wisselen nu wel even zat en laat de nieuwe spider dus hangen als HT en de MFT's worden gewon de RT. Het is niet anders.
Dan probleem twee nog even tackelen, na het resetten van alle autotemps en groepen komen de thermostaten op de Slave autotemp niet meer goed binnen met hun setpoint. Temperatuur is goed maar setpoint staat allemaal op 2. Volgende uitdaging.
Ook de andere RT's na opnieuw koppelen nadat ik de HT dus had gewisseld geven nu weer data.
Nou, dat was mij het weekend wel :+ . Itho kan mij bellen hoor :9 .

Iemand hier die toevallig weet of de Firmware van de Autotemps te updaten zijn of dat ze dat wellicht wel willen doen? (Itho ?)
Op mijn huidige WPU-4G installatie is het wel mogelijk gebleken om de Hoofdthermostaat om te wisselen van een MFT naar een mooiere Spider maar een extra Spider als Ruimtethermostaat koppelen lukt wel maar dan is alles van slag en ook de tweede Spider geeft een A0-3 (error opentherm communicatie) .
Ik vermoed dat mijn Autotemps te oud (firmware 8 ) .

Er is ook goed nieuws, met de blueprint van @Onl1ne1373 is het gelukt om mijn HT Spider te binden met mijn HGI-80 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blAqxXIjmqHFnunOvJ06tKU9_sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jJNVw23E2St607fEDwBtQft6.png?f=user_large

[ Voor 110% gewijzigd door GeeMoney op 12-02-2024 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@GeeMoney Autotemp firmware updaten kan helaas niet… :(
Ik heb firmware 10 en zou de nieuwste fw 13 ook wel willen, want er zijn meer opties om overschakelen tussen koelen en verwarmen te regelen. Ik denk dat dit beter is in fw 13. Maar kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:04:
Ik heb firmware 10 en zou de nieuwste fw 13 ook wel willen, want er zijn meer opties om overschakelen tussen koelen en verwarmen te regelen. Ik denk dat dit beter is in fw 13. Maar kan niet.
Goede nieuws is dat Binden dus werkt en ik nu via HA de thermostaat kan beïnvloeden.
Ik ga zo nog even proberen een MFT te binden.

Edit:
Binden met een RT (ronde MFT zonder fysieke knoppen) gaat helaas niet.

@vliegnerd Zo'n autotemp is relatief makkelijk te wisselen. Niet goedkoop maar niet onmogelijk.
Is de Master autotemp verantwoordelijk voor alle communicatie richting de thermostaten of is elke autotemp verantwoordelijk voor zijn gekoppelde thermostaten ?
In het eerste geval hoef je alleen de Master autotemp mogelijk te vervangen voor een nieuwer exemplaar?
In het laatste geval moet ik in mijn geval beide autotemps vervangen.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 12-02-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Goede nieuws is dat Binden dus werkt en ik nu via HA de thermostaat kan beïnvloeden.
Ik ga zo nog even proberen een MFT te binden.

Edit:
Binden met een RT (ronde MFT zonder fysieke knoppen) gaat helaas niet.

@vliegnerd Zo'n autotemp is relatief makkelijk te wisselen. Niet goedkoop maar niet onmogelijk.
Is de Master autotemp verantwoordelijk voor alle communicatie richting de thermostaten of is elke autotemp verantwoordelijk voor zijn gekoppelde thermostaten ?
In het eerste geval hoef je alleen de Master autotemp mogelijk te vervangen voor een nieuwer exemplaar?
In het laatste geval moet ik in mijn geval beide autotemps vervangen.
De slave communiceert om zijn thermostaten en met de master. Alleen de master communiceert met de hoofd spider.

Maar of alleen de master verwisselen helpt, dat betwijfel ik… Je kunt zoeken op marktplaats (ik heb firmware 10 dus vanaf die firmware werkt het zeker) en als je een goedkope vindt de gok wagen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:19:
[...]

De slave communiceert om zijn thermostaten en met de master. Alleen de master communiceert met de hoofd spider.

Maar of alleen de master verwisselen helpt, dat betwijfel ik… Je kunt zoeken op marktplaats (ik heb firmware 10 dus vanaf die firmware werkt het zeker) en als je een goedkope vindt de gok wagen…
Ik heb al iemand bericht maar ik heb sterk mijn twijfels of de meesten überhaupt weten wat een firmware is :+ .
Ik ga even rustig op zoek. Huidige situatie dekt al 90% van mijn wensen. Extra Spiders zou de kers op de taart zijn omdat ik dan met HA kan verlagen als mijn vrouw weer eens de ramen open knalt :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:04:
FW 13 heeft veel bugs begreep ik net van een installateur. Bij opstarten servicetool kwam er gelijk een melding. Probleem is dat Itho dit soort updates streng reguleert en alleen zelf uitvoert. Itho moet hier nog langskomen, benieuwd welke FW ze er dan op gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@GeeMoney Als je een Autotemp vervangt, ben ik wel benieuwd hoe je de Autotemps dan weer aan elkaar koppelt. Of dat kan zonder dat je een ServiceTool nodig hebt.

@Vendetta_X Dus het updaten van de firmware kan dus wel? Waarschijnlijk gebruiken ze daar dan gewoon de ServiceTool voor. Ik weet dat je de HRU 300 wel van een firmware update kan voorzien met de ServiceTool, maar die WTW heeft een usb aansluiting.

Edit: De addon thread bevat al meer informatie en het lijkt niet standaard in de ServiceTool te zitten omdat de firmware files niet meegeleverd te zijn. Er lijkt wel een JTAG interface op de Autotemp te zitten. Ik kan me niet voorstellen dat die dingen niet te flashen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-02-2024 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:41:
@GeeMoney Als je een Autotemp vervangt, ben ik wel benieuwd hoe je de Autotemps dan weer aan elkaar koppelt. Of dat kan zonder dat je een ServiceTool nodig hebt.

@Vendetta_X Dus het updaten van de firmware kan dus wel? Waarschijnlijk gebruiken ze daar dan gewoon de ServiceTool voor. Ik weet dat je de HRU 300 wel van een firmware update kan voorzien met de ServiceTool, maar die WTW heeft een usb aansluiting.

Edit: De addon thread bevat al meer informatie en het lijkt niet standaard in de ServiceTool te zitten omdat de firmware files niet meegeleverd te zijn. Er lijkt wel een JTAG interface op de Autotemp te zitten. Ik kan me niet voorstellen dat die dingen niet te flashen zijn.
Koppelen kan zonder servicetool. Heb het van de week nog gedaan :9 .
Ik heb iemand bericht die er 1 verkoopt, ik hoor vanavond de firmware versie. Als die tussen de 10 en 12 is ga ik de gok nemen en voor ons aller belang natuurlijk testen :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
@GeeMoney Het lijkt me dat je ook de vermogens van de groepen opnieuw moet instellen als je de master autotemp vervangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Met de nieuwste addon versie van @arjenhiemstra kan je een backup maken van de instellingen van de Autotemp. Ik zou zelf ook even screenshotjes maken, dat heb ik gedaan voordat ik instellingen ging veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
JungleJim schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:29:
@GeeMoney Het lijkt me dat je ook de vermogens van de groepen opnieuw moet instellen als je de master autotemp vervangt?
Ja maar dat kan gewoon :) Alles kan gewoon zonder service tool in bedrijf gebracht worden.
Hier ook middels screenshots een back-up van de originele (foutieve) settings :p .

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2024 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27
GeeMoney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Koppelen kan zonder servicetool. Heb het van de week nog gedaan :9 .
Ik heb iemand bericht die er 1 verkoopt, ik hoor vanavond de firmware versie. Als die tussen de 10 en 12 is ga ik de gok nemen en voor ons aller belang natuurlijk testen :+ .
Ik heb hier meerdere spiders op 1 autotemp. De master autotemp is versie 10. De eerste slave, waar meerdere spiders aan zitten, is gelijk gemonteerd dus vermoedelijk dezelfde versie. Wel in combinatie met een WPU 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:33:
Ja maar dat kan gewoon :) Alles kan gewoon zonder service tool in bedrijf gebracht worden.
Hier ook middels screenshots een back-up van de originele (foutieve) settings :p .
👍 het was meer dat je je ervan bewust was en niet over het hoofd zag, maar het is duidelijk dat je er goed over nagedacht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Iemand hier die toevallig in de buurt van Enschede woont en een add-on heeft? PM mij even a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 12:57
Helaas ben ik nog lang niet zo ver als jullie en werkte mijn WP niet met de Spider en de oplossingen.
Verder heb ik wel de communicatie van klimaat garant verwijderd en een modbus converter gekocht met dinrail aansluiting. dus als het goed is kan ik binnenkort de rest van de gegeven uit de meterkast uitlezen.

Tijdens de analyse van de energiegegevens viel mij op dat me warmtepomp ongeveer 8 uur max draait per dag. En alleen s'nachts of laat in de avond. Tapwater staat al overdag. Nu wil ik dus dat dat ding overdag gaat draaien i.p.v. s'nachts, Want energetisch maakt het niet uit wanneer die 8 uur plaats vind en ik heb hem liever overdag. Ookal mogen we nog wat langer salderen.

Wat ik nu van plan ben is om een buitensensor te faken en deze aan te sluiten op de warmtepomp. Via de officiële NTC sensor. Simpelweg met een potmeter die je instelt op basis van het weerstation. Als het goed is zit er in de instelling een dood punt, Kan je deze ergens vinden in de data? Dat is feitelijk de bovengrens van de verwarming zal wel iets van 12 graden zijn en koelen vanaf 16 graden buiten o.i.d.

Dan wil ik namelijk de buitentemperatuur sturen naar dat punt tijdens de nacht en s'ochtends weer met de werkelijke buitentemperatuur mee laten lopen. Daarnaast wil ik naar de weersverwachting kijken en een adaptieve regeling instellen zodat me huis niet in de winter wordt verwarmd om vervolgens door de zon tot 22 graden verder te worden opgewarmd. Verder draait het systeem namelijk perfect gezien ik geen zone regeling heb o.i.d.

Maar als iemand in regio den haag nog een spider nodig heeft hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
-daan- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:44:
Helaas ben ik nog lang niet zo ver als jullie en werkte mijn WP niet met de Spider en de oplossingen.
Verder heb ik wel de communicatie van klimaat garant verwijderd en een modbus converter gekocht met dinrail aansluiting. dus als het goed is kan ik binnenkort de rest van de gegeven uit de meterkast uitlezen.

Tijdens de analyse van de energiegegevens viel mij op dat me warmtepomp ongeveer 8 uur max draait per dag. En alleen s'nachts of laat in de avond. Tapwater staat al overdag. Nu wil ik dus dat dat ding overdag gaat draaien i.p.v. s'nachts, Want energetisch maakt het niet uit wanneer die 8 uur plaats vind en ik heb hem liever overdag. Ookal mogen we nog wat langer salderen.

Wat ik nu van plan ben is om een buitensensor te faken en deze aan te sluiten op de warmtepomp. Via de officiële NTC sensor. Simpelweg met een potmeter die je instelt op basis van het weerstation. Als het goed is zit er in de instelling een dood punt, Kan je deze ergens vinden in de data? Dat is feitelijk de bovengrens van de verwarming zal wel iets van 12 graden zijn en koelen vanaf 16 graden buiten o.i.d.

Dan wil ik namelijk de buitentemperatuur sturen naar dat punt tijdens de nacht en s'ochtends weer met de werkelijke buitentemperatuur mee laten lopen. Daarnaast wil ik naar de weersverwachting kijken en een adaptieve regeling instellen zodat me huis niet in de winter wordt verwarmd om vervolgens door de zon tot 22 graden verder te worden opgewarmd. Verder draait het systeem namelijk perfect gezien ik geen zone regeling heb o.i.d.

Maar als iemand in regio den haag nog een spider nodig heeft hoor ik het wel.
De pomp draait zodra er warmte of koel vraag is. Het maakt hem niet uit of dat overdag of in de nacht is.
De enige invloed die je kan hebben is op je SWW run op je vat/bijvulling daarvan (eco/comfort). Maar verwarmen of koelen gaat op basis van vraag en thermostaten.
De buitentemperatuur correct opvoeren zorgt er als het goed is alleen maar voor dat je in de winter dus niet per ongeluk gaat koelen.
Er is dan dus iets anders niet lekker, of het is dus gewoon op temperatuur zou ik zeggen.
Als Klimaatgarant de boel geplaatst heeft dan ben je denk ik zonder die monitoring wel een stuk verder van huis qua garantiewerk claimen als je nog in die periode zit.
Wij hebben papieren ontvangen dat dit 1 van de verplichtingen is om gedurende de eerste 5 jaar in stand te houden. Ik heb de module voor de halve buurt draaien en in Oktober is de 5 jaar voorbij en knal ik de boel er dus ook uit :) Ben benieuwd of en hoe ze contact gaan opnemen daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:44:
Welke is dat? (Heb je een link naar het product). Ben benieuwd.
De WPU gaat aan (verwarmen, dus echt compressor aan, CV pomp aan) als de warmtevraag boven de 25% komt. Dan bepaald de WPU hoe lang de compressor aan moet en hoe lang de pauze moet zijn voordat die weer aangaat. Je kunt met behulp van de ithowifi module de warmtevraag instellen (faken) en/of verwarmen blokkeren. Je gaat dan wel naar "manual control/handbediening" met een foutmelding op de spider. (Hoe dat zit als je een ouder type thermostaat hebt weet ik niet). Maar manual control kan wel.
Ook een opentherm gateway tussen de spider en WPU (in de draad) kan de warmtevraag overrulen.
Die instellingen kun je uitlezen en zelf instellen als je de ithowifi module hebt.
Je kunt daarmee ook de buitentemperatuur "faken" dan heb je die NTC niet nodig. De module stuurt dan het bericht wat de Klimaatgarant monitoring eerder stuurde, via die door jou verwijderde communicatie apparatuur.
In de WPU 5G doet die buitentemperatuur eigenlijk helemaal niks. Er is geen stooklijn en de aanvoertemperatuur wordt --zover ik getest heb-- helemaal niet beinvloed door de buitentemperatuur.

Met de buitentemperatuur kun je het omschakelen tussen koelen en verwarmen wel instellen. Je schakelt dan elke dag tussen verwarmen en koelen. Of je daarmee ook het verwarmen en koelen beide kan blokkeren, dus met die dode zone die je noemt, dat weet ik niet. Dat is mij niet gelukt.

Je hebt volgens mij in ieder geval een ithowifi module nodig (als je die nog niet hebt). Je hebt dan geen NTC nodig, want je stuurt de buitentemperatuur dan gewoon via MQTT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd ter aanvulling. Manual override is inderdaad ook op de oudere thermostaten mogelijk en ook daar zal de melding "storing code A1-16". gaan knipperen in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Interessant dat het ook via de MQTT kan. Ik heb de add on liggen maar heb niet heel veel tijd zeg maar. dus duurt wat langer. Ik begreep van iemand bij klimaat garant die ik ken dat er wel degelijk wordt gestuurd op twee manieren. Je warmtepomp wordt geblokkeerd voor koeling als het buiten te koud is. Maar ook voor verwarming als het buiten te warm is. Dit om te voorkomen dat je veel gaat verwarmen in de zomer en je nooit koelt. Stel het is snachts 15 graden en overdag 22 dan wil je niet dat je snachts verwarmd en in de dag niet meer kan koelen wegens die 24h stop. Dus als het goed is, is er een dode zone.

En heb die van waveshare de RS485 to RJ45 POE Ethernet. Deze kan je dan in je klimaat garant kastje hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
Interessant dat het ook via de MQTT kan. Ik heb de add on liggen maar heb niet heel veel tijd zeg maar. dus duurt wat langer. Ik begreep van iemand bij klimaat garant die ik ken dat er wel degelijk wordt gestuurd op twee manieren. Je warmtepomp wordt geblokkeerd voor koeling als het buiten te koud is. Maar ook voor verwarming als het buiten te warm is. Dit om te voorkomen dat je veel gaat verwarmen in de zomer en je nooit koelt. Stel het is snachts 15 graden en overdag 22 dan wil je niet dat je snachts verwarmd en in de dag niet meer kan koelen wegens die 24h stop. Dus als het goed is, is er een dode zone.
Interessant om dat dus uit te zoeken met de module.
En heb die van waveshare de RS485 to RJ45 POE Ethernet. Deze kan je dan in je klimaat garant kastje hangen.
Ah! Ik heb geen Klimaatgarant kastje. Ik heb wel "monitoring" via Klimaatgarant. Maar bij mij hebben ze het zo enorm wegbezuinigd dat ze alleen twee kWh meter in de meterkast hebben opgehangen (voor ventilatie en PV). Verder niets. Die kWh meters zijn een tijdje geleden handmatig uitgelezen. Echt een mannetje dat langs moest komen om de meterstand te noteren :o

Ze zeggen wel dat ze monitoren. Maar dat doen ze niet (bij mij). Ik weet niet of ze dat bij alle nieuwe installaties doen, of dat het iets bijzonders is bij mij. Ze communiceren niet, dus geen idee.

Hoeveel energie gebruikt dat Klimaatgarant kastje? Er was een bericht dat het "modem" dat in één huis aangesloten was en de monitoring van de buren doorstuurt ongeveer 100W gebruikt. Weet niet of dat klopt, maar als het klopt dan is dat serieus geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Interessant om dat dus uit te zoeken met de module.

[...]

Ah! Ik heb geen Klimaatgarant kastje. Ik heb wel "monitoring" via Klimaatgarant. Maar bij mij hebben ze het zo enorm wegbezuinigd dat ze alleen twee kWh meter in de meterkast hebben opgehangen (voor ventilatie en PV). Verder niets. Die kWh meters zijn een tijdje geleden handmatig uitgelezen. Echt een mannetje dat langs moest komen om de meterstand te noteren :o

Ze zeggen wel dat ze monitoren. Maar dat doen ze niet (bij mij). Ik weet niet of ze dat bij alle nieuwe installaties doen, of dat het iets bijzonders is bij mij. Ze communiceren niet, dus geen idee.

Hoeveel energie gebruikt dat Klimaatgarant kastje? Er was een bericht dat het "modem" dat in één huis aangesloten was en de monitoring van de buren doorstuurt ongeveer 100W gebruikt. Weet niet of dat klopt, maar als het klopt dan is dat serieus geld.
Op mijn WPU ligt een stekkerblok met 3 stroom aansluitingen, 2 antennes en 1 kastje waar iets van Debian op staat met een RF antenne en een SD card slot. Beide buren hebben dit niet en hebben ook maar 1 antenne.
Ik fungeer dus voor de halve buurt als verzendlocatie (ik ben ook de middelste woning, strategisch dus).
Ik ruk hem er eens uit en hang hem aan een slimme stekker, dan lees ik even uit wat die 3 stekkers verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Ik heb niet de bemetering van klimaat garant voor de buurt. Dat heb ik tijdens de koop van me huis al aangegeven dat dat niet gaat werken. Heb nu 5 jaar het huis en na 5 jaar stekkers er uit getrokken. Dus maar goed ook dat het modem niet hier stond. Ik heb 2 kastjes hangen. 1 voor de WP + ventilatie met 3xdds353 meters. en nog een kastje apart voor de PV met 1 meter. Hang ze dadelijk alle 4 in een kastje en dan de waveshare er naast en zelf via modbus verbinden en MQTT naar HA.

De marge die klimaat garant heeft met energie neutraal is best riant(uitgaande van de EPC/BENG berekening). En denk maar goed na over de voorwaarden. Ze zeggen gewoon ja meneer u heeft waarschijnlijk de achterdeur/raam schuifpui in de winter vaak openstaan vandaar dat u stroomverbruik hoog is. Of u slaapt vast met de ramen open....Ze monitoren niets doen niets merken niets. Hier in de wijk was de PV uitgevallen door een verbrande aansluiting. Zelf merkte de bewoner het na 1 maand. Klimaat garant wist van niets gaf wel toe dat hun monitoring alleen is op basis van storingen etc, dus bloemetje en compensatie voor de stroom en reparatie uiteraard.

Zelf heb ik nu ook voor bijvb. de PV gewoon in HA een waarschuwing aangemaakt als die niets levert onder bepaalde voorwaarden. Het belangrijkste is dadelijk ook me bron temperatuur zo "hoog" mogelijk houden zodat de bron oneindig mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Korte update van mijn kant. Voor het geluid komt de installateur een decibel meting doen om te bepalen of het normaal is of niet en voor de rest probeer ik te begrijpen hoe het werkt :P

Ik heb inmiddels ook de addon draaien en het valt me op dat als hij s'nachts het boilervat vult / opwarmt de brontemperatuur ook enorm omhoog gaat? Hoe werkt dat? Tapwater en verwarmwater zijn toch 2 aparte systemen? Of meet de addon hier iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKa-NBVQLcJOu4ZgxQWn0HjpRpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gOamJ62j9yElzIxLHJ5n4G2T.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Danfoss op 14-02-2024 14:43 ]

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Danfoss schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:42:
K
Ik heb inmiddels ook de addon draaien en het valt me op dat als hij s'nachts het boilervat vult / opwarmt de brontemperatuur ook enorm omhoog gaat? Hoe werkt dat? Tapwater en verwarmwater zijn toch 2 aparte systemen? Of meet de addon hier iets anders?
Dit is een "foute" meting. De temperatuursensor van de bron wordt opgewarmd door het warme water dat door het SWW vat gaat. Tijdens SWW bedrijf heb je dus geen betrouwbare bron temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:29:
Ik heb niet de bemetering van klimaat garant voor de buurt. Dat heb ik tijdens de koop van me huis al aangegeven dat dat niet gaat werken. Heb nu 5 jaar het huis en na 5 jaar stekkers er uit getrokken. Dus maar goed ook dat het modem niet hier stond. Ik heb 2 kastjes hangen. 1 voor de WP + ventilatie met 3xdds353 meters. en nog een kastje apart voor de PV met 1 meter. Hang ze dadelijk alle 4 in een kastje en dan de waveshare er naast en zelf via modbus verbinden en MQTT naar HA.
[...]
De marge die klimaat garant heeft met energie neutraal is best riant(uitgaande van de EPC/BENG berekening). En denk maar goed na over de voorwaarden. Ze zeggen gewoon ja meneer u heeft waarschijnlijk de achterdeur/raam schuifpui in de winter vaak openstaan vandaar dat u stroomverbruik hoog is. Of u slaapt vast met de ramen open....Ze monitoren niets doen niets merken niets.
Mijn EPC/BENG garantie is ook helemaal niet van Klimaatgarant, maar van een plof-BV van/onder Klimaatgarant.
Als mijn bouwer, of Itho-daalderop, of desnoods Klimaatgarant BV een garantie zou geven, dan stelt dat wellicht nog iets voor. Maar mijn garantie is dus gewoon van een aparte plof-BV. Als je als individu ooit een claim hebt, bijvoorbeeld bron kapot, dan zal het wel goed komen. Maar als de hele straat verkeerd is opgeleverd, dan heb je een claim op een lege BV.

Ik ben overigens WEL tevreden over hoe ze het systeem ontworpen hebben. Voldoende diepe bronnen. Voldoende PV op het dak, Oost-west. enz. Maar monitoren/garanties zijn nutteloos voor consumenten. Alleen leuk voor itho aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
vliegnerd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Mijn EPC/BENG garantie is ook helemaal niet van Klimaatgarant, maar van een plof-BV van/onder Klimaatgarant.
Als mijn bouwer, of Itho-daalderop, of desnoods Klimaatgarant BV een garantie zou geven, dan stelt dat wellicht nog iets voor. Maar mijn garantie is dus gewoon van een aparte plof-BV. Als je als individu ooit een claim hebt, bijvoorbeeld bron kapot, dan zal het wel goed komen. Maar als de hele straat verkeerd is opgeleverd, dan heb je een claim op een lege BV.

Ik ben overigens WEL tevreden over hoe ze het systeem ontworpen hebben. Voldoende diepe bronnen. Voldoende PV op het dak, Oost-west. enz. Maar monitoren/garanties zijn nutteloos voor consumenten. Alleen leuk voor itho aandeelhouders.
Idem, bij ons was de plof bv Energie exploitatie Rijswijk Buiten of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd slechts 6W continu. Dat valt dus reuze mee (gelukkig). Maar ik heb ze er nog nooit op kunnen betrappen dat ze pro actief ergens op reageren. Ik heb die stekkers er al eens vaker uit gehad en ik weet dat een buurman verderop inderdaad een jaar lang problemen heeft gehad met zijn panelen maar ook die is niet benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:50:
[...]

De pomp draait zodra er warmte of koel vraag is. Het maakt hem niet uit of dat overdag of in de nacht is.
De enige invloed die je kan hebben is op je SWW run op je vat/bijvulling daarvan (eco/comfort). Maar verwarmen of koelen gaat op basis van vraag en thermostaten.
De buitentemperatuur correct opvoeren zorgt er als het goed is alleen maar voor dat je in de winter dus niet per ongeluk gaat koelen.
Er is dan dus iets anders niet lekker, of het is dus gewoon op temperatuur zou ik zeggen.
Als Klimaatgarant de boel geplaatst heeft dan ben je denk ik zonder die monitoring wel een stuk verder van huis qua garantiewerk claimen als je nog in die periode zit.
Wij hebben papieren ontvangen dat dit 1 van de verplichtingen is om gedurende de eerste 5 jaar in stand te houden. Ik heb de module voor de halve buurt draaien en in Oktober is de 5 jaar voorbij en knal ik de boel er dus ook uit :) Ben benieuwd of en hoe ze contact gaan opnemen daarover.
Heb je papieren specifiek voor het feit dat je "centraal" punt voor de buurt bent? Of dat monitoring verplicht is? Ik heb een koop overeenkomst met nextnrg en kan niets terug vinden over monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:23:
[...]

Heb je papieren specifiek voor het feit dat je "centraal" punt voor de buurt bent? Of dat monitoring verplicht is? Ik heb een koop overeenkomst met nextnrg en kan niets terug vinden over monitoring.
Niet dat ik persé zelf het centraal punt ben maar in algemeen termen staat dat er middels 1 woning de communicatie verzonden gaat worden richting Klimaatgarant.
In de papieren (koop overeenkomst woning) staat iets over garantie op de gehele installatie en onderhoud. Dat dit verzorgd wordt door Klimaatgarant, dat zelf onderhoud uit laten voeren door derden niet toegestaan is etc. Afgelopen december de brief binnen gehad met het heugelijke aanbod om de garantie termijn te verlengen voor slechts 63 euro per maand vanaf October dit jaar. Ik heb vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Niet dat ik persé zelf het centraal punt ben maar in algemeen termen staat dat er middels 1 woning de communicatie verzonden gaat worden richting Klimaatgarant.
In de papieren (koop overeenkomst woning) staat iets over garantie op de gehele installatie en onderhoud. Dat dit verzorgd wordt door Klimaatgarant, dat zelf onderhoud uit laten voeren door derden niet toegestaan is etc. Afgelopen december de brief binnen gehad met het heugelijke aanbod om de garantie termijn te verlengen voor slechts 63 euro per maand vanaf October dit jaar. Ik heb vriendelijk bedankt.
Haha, jep voor mij zou het bedrag na de eerste 5 jaar 45 per maand zijn (peildatum 2020). Blijkbaar is het al gestegen naar 63. Ik heb het monitoring gedeelte ook gevonden in mijn koopovereenkomst:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHq2CvRd6E6wobF6PiKQ4Gua9HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LjyjzjWS0q9VHTtzAnuhERA.png?f=fotoalbum_large
Grappig dat dit onder het kopje "Verplichtingen van NEXT" staat. Maargoed, we laten monitoring nog maar even aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb het nog 7 maanden en dan trek ik de boel eruit en hoor ik wel wanneer ze langskomen om het op te halen. Als ze niet komen kan ik het zelf opnieuw flashen en koppelen aan HA :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Op mijn WPU ligt een stekkerblok met 3 stroom aansluitingen, 2 antennes en 1 kastje waar iets van Debian op staat met een RF antenne en een SD card slot. Beide buren hebben dit niet en hebben ook maar 1 antenne.
Ik fungeer dus voor de halve buurt als verzendlocatie (ik ben ook de middelste woning, strategisch dus).
Ik ruk hem er eens uit en hang hem aan een slimme stekker, dan lees ik even uit wat die 3 stekkers verbruiken.
Uit interesse, zou je een foto kunnen posten met hoe dit kastje eruit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
GraceGRD schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Uit interesse, zou je een foto kunnen posten met hoe dit kastje eruit ziet?
Ja hoor, rood omcirkeld hoort er dus niet persé in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2WV5XEkTjlCx7Kj0b269JLh4Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDOqC3JhTAe9BWPJENnLFPTu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 14-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
GeeMoney schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Ja hoor, rood omcirkeld hoort er dus niet persé in:
[Afbeelding]
Ziet er erg professioneel uit....

Heb ngo even me mails nagezocht over de instellingen e.d. Even kort samengevat:
Na het contract sturen ze wel of niet de buiten temperatuur door(dat hangt maar net af waar ze zin in hebben) en stoppen ze met gegevens verzamelen.(kortom gezien ze zo lui zijn qua monitoren zal het vast zo zijn dat ze niets doen). Mocht je geen T_buiten hebben bepaald de WPU zelf zijn werkpunt aan de hand van de ruimtecondities. Als hij wel een buitentemperatuur heeft bepaald hij de verwarming/koeling daarop.

Ga wellicht toch maar even vaart zetten achter het uitlezen van dat ding want ben nu wel heel benieuwd of ik een buitentemperatuur door krijg. Op mijn MFT thermostaat kan ik wel een buiten temperatuur setting wijzigen van 0 naar 1. Ik verwacht dat dit is van digitaal(Monitoring) naar 1 Buitensensor.

• GeeMoney
Iemand wellicht een korte handleiding hoe we 3 waarden uit de add-on in Homey kunnen krijgen?
Maak ik virtual devices aan of onder 1 device meerdere mqtt devices ?
Het gaat er vooral om, om hem uit te lezen en in een soort dashboard te krijgen ala HA .

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2024 13:23 ]

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:20
-daan- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:48:
[...]Op mijn MFT thermostaat kan ik wel een buiten temperatuur setting wijzigen van 0 naar 1. Ik verwacht dat dit is van digitaal(Monitoring) naar 1 Buitensensor.
Als de setting op 1 staat, wordt afwisselend de buitentemperatuur en de ruimtetemperatuur weergegeven. Het maakt niet uit wat de bron van de buitentemperatuur is.

Als je geen buitentemperatuur hebt, zie je afwisselend streepjes (dacht ik) en de ruimtetemperatuur staan.

[ Voor 5% gewijzigd door spacewagon op 15-02-2024 14:48 ]

• Vendetta_X
  • Niet online
Het lijkt erop dat de pomp stuurt op warmtevraag %. Hierboven al eens eerder benoemd, bij 25% gaat de pomp draaien ongeacht de temperatuur van de ruimte. Hoe wordt de vraag per ruimte berekend? Ik zie vraag in %/kW ook stijgen als temperatuur stijgt. Min. draaitijd lijkt 35min.
Ik begrijp niet waarom de pomp aanspringt als alles op temperatuur is.

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:02:
Het lijkt erop dat de pomp stuurt op warmtevraag %. Hierboven al eens eerder benoemd, bij 25% gaat de pomp draaien ongeacht de temperatuur van de ruimte. Hoe wordt de vraag per ruimte berekend? Ik zie vraag in %/kW ook stijgen als temperatuur stijgt. Min. draaitijd lijkt 35min.
Ik begrijp niet waarom de pomp aanspringt als alles op temperatuur is.
Hysterese en warmte vraag.
Hij "weet" ook dat een ruimte langzaam afneemt in temp en omdat het LTV is zal hij dus “op voorhand” al beginnen net als dat hij ook na ijlt/doorschiet in zijn temp.

Kleine recap van mijn dag vandaag:

Bij een vriend met toevallig ook een WPU-4G en Autotemp modules twee add-ons geplaatst.
Al 3 monteurs gehad en al een jaar bezig om een foutcode op zijn master Autotemp en Hoofdthermostaat eruit te krijgen (MFT unit) en hij had last dat het leek alsof er twee kamers nooit meedoen. (woning 10 jaar geleden opgeleverd).

Ik heb gefixed:

* Hoofdthermostaat niet goed als hoofdthermostaat gekoppeld.
- Na een reset op de autotemp binnen 30 minuten alarm. Hoofdthermostaat temp kan niet uitgelezen worden.
Ik heb alle koppelingen ongedaan gemaakt, RT thermostaten batterijen eruit en hoofd thermostaat opnieuw ingeleerd. Probleem opgelost !

* Slave 1 Autotemp alle juiste groepen waren gekoppeld aan een thermostaat, echter verwachte kleppen gingen niet open terwijl er voldoende warmtevraag was. (HT op 23 gezet en in beide slaap kamers ook op 23)
Zelfs na 30min Geen klep open.
- Ook hier dus alle groepen opnieuw gekoppeld met de aanwezige thermostaten. Vervolgens gingen bijna direct de kleppen open.

* Begane grond koude hal en toilet (altijd al zo geweest).
- In de Autotemp de vermogens bekeken en de groep stond slechts op 280. Dit terwijl hij maar iets minder lang was dan de andere groepen die aan ramen liggen en boven de 500 waren geconfigureerd. Alle andere groepen met 15 verlaagd (7x15) en vervolgens de hal en toilet groep met 140 omhoog. Nu even een paar dagen aankijken :) .

Rest nog iets te integreren in Homey. MQTT en berichten aan de praat met 1 device "Itho-fan" welke nu de Room temp uitleest van de WPU add-on module maar meer krijg ik er niet in. Als iemand mij een hint zou kunnen geven graag. Het is nog lastiger te vinden dan HA. Ik ben iets verder -> my.homey.app geeft een beheer dashboard waar ik iets mee kan.

Edit:

Lang verhaal kort:
MQTT info uit meerdere topics op een device status krijgen is gewoon niet te doen in Homey. Hij slaat berichten over, polling tijd niet in te stellen etc.

Ik heb de boel omgegooid en werk nu met de API calls en virtual devices.
Ik heb hiervoor dus Virtual Devices geïnstalleerd en Device Capabilties en Advanced Flows aangekocht.

Nu kan ik json data parsen en naar een virtual device zetten. Nu alleen nog even kijken hoe Device Capabilities werkt want ik wil mijn eigen beschrijving bij de waardes kunnen zetten. (Homey kent alleen liters per minuut bijvoorbeeld itho wpu rekent in liters puur)
Ik post ook nog wel even wat voorbeeld “Flows” mocht iemand anders ook met Homey willen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfofIvb1IP0G_2m9PDciLwMrgqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmT3VujfqrsyAi7aZvcq30PF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2024 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier een handleiding voor iemand die met Homey en de (WPU add-on aan de gang wilt:

Benodigdheden voor Homey:

Homey Pro
Advanced Flows

Apps:
Better Logic Library
Device Capabilities
Virtual Device

Ik heb ervoor gekozen om de data door middel van API calls te verwerken.
Ik zat op een Homey Pro uit 2019 maar merkte dat die de hoeveelheid MQTT berichten niet lekker aankon en ook het lezen uit meerdere topics ging niet altijd goed.

Voor de temperatuur uitlezingen kunnen we een standaard Virtual device gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM4LyCjnpLxf3qJ8g15rUZ_mJKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/doy17kN8gDy0u6p7FmOcXUoJ.png?f=fotoalbum_large
Nieuw apparaat -> Virtual Device -> Thermostaat -> Doel-temp en Gemeten Temp laten we aangevinkt min en max temp is OK en we zetten 2 decimalen.
Dan hebben we nu een thermostaat zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVRgf14ph8rXfTYGFm-KjQ9B2PU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DwIkPT3O3EosFbFamVX07u1.png?f=user_large

Nu moeten we de waardes gaan vullen.
Maak een Advanced flow met de volgende gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdfV3YfS3loEeGfN7wiNhwEZBEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6r8pkNAsMKaTonTzXf30gW9.png?f=fotoalbum_large

De "Als" is Datum & Tijd elke 60 seconden.
Dan voegen we een Logic in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no0QJylls0z2U-HGqu58PwzwNPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bR5EG9RMzgwvAzk4cJjwGxB.png?f=user_large
Leest "antwoord" van die logic met "pad"
code:
1
$["Requested room temp (°C)"]
zetten we in een Better Logic Library:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnizjiK4hQxzCqsqgjEtfwwGE5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mski3RLthbfWnUfGT6uQD9eL.png?f=user_large

Die variabele zet ik weer in het Virtual Device welke twee kenmerken heeft:
“target_temperature” en “measure_temperature”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5wyQVIr1duqRwQU3m906ANkAFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w4DXG9yEs2hkcLcv4Vix9Xqm.png?f=user_large

Die match ik met de juiste gegevens uit de API call en druk vervolgens op start :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNMITNhwrd28eQ184VH8zh0TyMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6YbFbzGIMxOhZroIpkONHfC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io2WxXe46hE2346UVdXYC0g10FU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EuG6TA77JxG3CCSCYeCLkJs.png?f=user_large

Koelen naar is natuurlijk fictief. Het is een "nep" device maar het gaat mij om de gegevens. Die zijn juist en geven Insights informatie nu. (historische grafieken worden opgebouwd).

Uiteindelijk geeft dat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B80sWkOY0oLjfzTsZYu6N1Q2MYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yfLzy2AW4lkkekbBHGtjMAi4.png?f=fotoalbum_large

Voor de niet thermostaat devices moet je een nieuw apparaat maken maar dit keer kies je voor Device Capability ipv Virtual Device en kies je de optie: Advanced Virtual Device en kies je "Een lege AVD Maken".
Kies een icon en vervolgens verschijnt er een nieuw device op je dashboard.
Begin nu eerst weer met eenzelfde type flow als hierboven maar ipv een virtual device kies je als laatste stap een Device Capability :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL9V837IMMJdUvg5a1_3HbXFKbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bWamDOWlCpTt1vQfOPLrAC5.png?f=fotoalbum_large
Let op dat je die laatste stap nog niet kan vullen omdat je eerst terug moet naar je nieuwe device om deze waardes in te kloppen:

Rechtermuisknop op het device en kies: "Repareren" .
Ik geef 1 voorbeeld om een nieuw Numeriek veld aan te maken met als omschrijving CV Pomp l/hr zoals je in de flow kon zien (zet ook een vinkje bij (creëer inzichten) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srHq3hzWjbGdeKkeC0ARBf5z3Dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQoo0pPAV002InmXzGXRegwR.png?f=fotoalbum_large

Sla dit op en ga terug naar je flow en kies nu in je laatste stap je Device Capability en pas toe: Zet nummerveld om naar nummer en doe verder niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GyEEQJ82Y65bzem964_noSnIo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FpdkAuuPGTth45xDiuvibS8b.png?f=user_large
Match die met de waardes (hint: klik op Nummerveld) van je device en druk op start :) .

Voor de echte die-hards:
Belangrijk om te weten is dat de Homey standaard een beperkte lijst ondersteund met measuring capabilities. Die moet je ingeven op je virtual device of binnen je Advanced Virtual Device om je ontvangen gegevens te laten matchen met je virtual device.
Er is dus veel mogelijk maar soms moet je even creatief zijn door een eigen omschrijving te kiezen zoals ik doe met l/hr hierboven en dan gewoon "sensor" output met 4 decimalen te gebruiken ipv waterflow want die komt in liters/minuut met 2 decimalen.
Lijst met capabilities: https://apps-sdk-v3.devel...-device-capabilities.html

Amen :+

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik wil straks een Itho WPU-5G kunnen uitlezen en parameters kunnen wijzigen dmv
een non-cve module van @arjenhiemstra . Bij het bestellen is er een keuze met of
zonder CC1101 module, is deze module ook nodig bij een WPU-5G?

Verder een vraag mbt tot de firmware, de laatste versie is 272, echter ik zie ook een versie
252 van @vliegnerd, zijn de aanpassing van de 252 ook meegenomen in de 272?
Deze laatste versie, 272 wordt immers door Arjen onderhouden.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:31:
Ik wil straks een Itho WPU-5G kunnen uitlezen en parameters kunnen wijzigen dmv
een non-cve module van @arjenhiemstra . Bij het bestellen is er een keuze met of
zonder CC1101 module, is deze module ook nodig bij een WPU-5G?

Verder een vraag mbt tot de firmware, de laatste versie is 272, echter ik zie ook een versie
252 van @vliegnerd, zijn de aanpassing van de 252 ook meegenomen in de 272?
Deze laatste versie, 272 wordt immers door Arjen onderhouden.
Voor de WPU heb je geen cc1101 nodig.

Mijn manual control dingen zitten nog niet in de firmware van Arjen, maar dat staat (al heel lang) in de planning. Maar gelukkig staat het voor deze week serieus in de planning. Dagen met de hele dag regen zoals vandaag helpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:43
GeeMoney schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:17:
[...]
* Begane grond koude hal en toilet (altijd al zo geweest).
- In de Autotemp de vermogens bekeken en de groep stond slechts op 280. Dit terwijl hij maar iets minder lang was dan de andere groepen die aan ramen liggen en boven de 500 waren geconfigureerd. Alle andere groepen met 15 verlaagd (7x15) en vervolgens de hal en toilet groep met 140 omhoog. Nu even een paar dagen aankijken :) .
Toevallig was ik ook net naar die vermogens aan het kijken. Bij veel mensen in ons project blijven de hal en toilet op de begane grond (te) koud, zo ook bij mij. Bij één van de buren is een monteur over de vloer geweest die daadwerkelijk wat heeft gedaan: vermogens aangepast. Hij heeft echter alleen de vermogens van die groep verhoogd, niet anderen verlaagd.
Wat is de reden dat je de andere groepen verlaagd? Is dat om onder de maximum capaciteit van de warmtepomp te blijven?
In dat geval kan ik niet zoveel aanpassen, want de bij oplevering ingeregelde totale capaciteit is 7150W terwijl de warmtepomp ingesteld staat op een maximum van 6KW.
Of is het maximum van de pomp het maximale vermogen dat hij gelijktijdig levert, en mogen de verschillende groepen samen daar wel boven komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
dixet schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Toevallig was ik ook net naar die vermogens aan het kijken. Bij veel mensen in ons project blijven de hal en toilet op de begane grond (te) koud, zo ook bij mij. Bij één van de buren is een monteur over de vloer geweest die daadwerkelijk wat heeft gedaan: vermogens aangepast. Hij heeft echter alleen de vermogens van die groep verhoogd, niet anderen verlaagd.
Wat is de reden dat je de andere groepen verlaagd? Is dat om onder de maximum capaciteit van de warmtepomp te blijven?
In dat geval kan ik niet zoveel aanpassen, want de bij oplevering ingeregelde totale capaciteit is 7150W terwijl de warmtepomp ingesteld staat op een maximum van 6KW.
Of is het maximum van de pomp het maximale vermogen dat hij gelijktijdig levert, en mogen de verschillende groepen samen daar wel boven komen?
Staat hier ingeregeld op vermogen x1.3. Ze gaan er vast vanuit dat er niet overal gelijktijdig vraag is, door hogere kWs per ruimte kan er een kleinere WPU worden neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
dixet schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Ik verlaag de andere iets omdat ik zelf ervaarde dat als 1 groep flink meer krijgt je dit merkt aan de laatste groep(en) op de verdeler. Dus dan heb je dat er 1 inderdaad lekker opgewarmd is maar de laatste groep dus kouder aanvoelt. Plus dat ik dan niet flink ga oversizen inderdaad.
In plaats van dus

Het was bijvoorbeeld:
450 - 550 - 565 - 595 - 535 - 615
Ik had kunnen kiezen voor:
850 - 550 - 565 - 595 - 535 - 615
Maar ik heb gekozen voor:
705 - 535 - 550 - 580 - 520 - 600

Dit zorgde er nu voor dat voor mijn gevoel de vloer overal even warm aanvoelt. Bij optie 2 voelde mijn bijkeuken idd lekker warm maar de woonkamer voelde daardoor beduidend kouder bij de laatste 2 groepen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:43
GeeMoney schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik verlaag de andere iets omdat ik zelf ervaarde dat als 1 groep flink meer krijgt je dit merkt aan de laatste groep(en) op de verdeler. Dus dan heb je dat er 1 inderdaad lekker opgewarmd is maar de laatste groep dus kouder aanvoelt. Plus dat ik dan niet flink ga oversizen inderdaad.
In plaats van dus

Het was bijvoorbeeld:
450 - 550 - 565 - 595 - 535 - 615
Ik had kunnen kiezen voor:
850 - 550 - 565 - 595 - 535 - 615
Maar ik heb gekozen voor:
705 - 535 - 550 - 580 - 520 - 600

Dit zorgde er nu voor dat voor mijn gevoel de vloer overal even warm aanvoelt. Bij optie 2 voelde mijn bijkeuken idd lekker warm maar de woonkamer voelde daardoor beduidend kouder.
Helder, dank! Bij mij waren de laatste groepen juist het laagst gedimensioneerd.

Op 1 Automtemp 4 groepen
1 (keuken) 726
2 (keuken) 752
3 (hal en toilet) 101
4 (binnenberging) 59

Nu hoeven de hal en toilet echt niet zo warm te worden als de keuken, maar afgelopen winter vroren m'n voeten er bijna af op de wc :D .
Ik heb nu groepen 3 en 4 omhoog gegooid naar 380W en 200W zonder de rest te verlagen. Totaal (beide autotemps gecombineerd) zit ik dan op 1,2x het maximale vermogen dat ingesteld is op de WPU.

Het vermogen per meter leiding is daarmee nog steeds maar de helft van de keuken. Ben benieuwd wat voor merkbaar effect ik ga zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Wij hadden ook een probleem met een te koude wc vorig jaar en hebben het heel anders opgelost.
Dit hebben we opgelost door de voordeur opnieuw te laten afstellen.
Deze tocht nu niet meer en is het lekker warm in de hal en toilet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
vliegnerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Voor de WPU heb je geen cc1101 nodig.

Mijn manual control dingen zitten nog niet in de firmware van Arjen, maar dat staat (al heel lang) in de planning. Maar gelukkig staat het voor deze week serieus in de planning. Dagen met de hele dag regen zoals vandaag helpen…
Als ik kan helpen, let me know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Onl1ne1373 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:19:
Dit hebben we opgelost door de voordeur opnieuw te laten afstellen.
Wat voor soort bedrijf heb je dat laten doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Is de hysterese van die Spider thermostaat bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
dixet schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Helder, dank! Bij mij waren de laatste groepen juist het laagst gedimensioneerd.

Op 1 Automtemp 4 groepen
1 (keuken) 726
2 (keuken) 752
3 (hal en toilet) 101
4 (binnenberging) 59

Nu hoeven de hal en toilet echt niet zo warm te worden als de keuken, maar afgelopen winter vroren m'n voeten er bijna af op de wc :D .
Ik heb nu groepen 3 en 4 omhoog gegooid naar 380W en 200W zonder de rest te verlagen. Totaal (beide autotemps gecombineerd) zit ik dan op 1,2x het maximale vermogen dat ingesteld is op de WPU.

Het vermogen per meter leiding is daarmee nog steeds maar de helft van de keuken. Ben benieuwd wat voor merkbaar effect ik ga zien.
Hoe wijzigen jullie die instellingen? Hebben jullie een servicetool ed. om dit te wijzigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Chip2710 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Hoe wijzigen jullie die instellingen? Hebben jullie een servicetool ed. om dit te wijzigen?
Door de add-on uit de startpost aan te schaffen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
arjenhiemstra schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:28:
[...]
Wat voor soort bedrijf heb je dat laten doen als ik vragen mag?
Dit was de leverancier van de deur die langs kwam. Maar in principe was het een timmerman. Ze hebben bij ons extra vulplaatjes achter de scharnieren gezet en de sloten afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
GeeMoney schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:06:
[...]

OK, duidelijk.
Andere vraag, bij 3 autotemp geïnstalleerd, woonkamer, 2x slaapkamer, is de Spider in de woonkamer master
en de andere slave?

Is het mogelijk die regelaars op de groepen op handmatig te zetten zodat je de flow per groep handmatig kunt sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Chip2710 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:31:
[...]

OK, duidelijk.
Andere vraag, bij 3 autotemp geïnstalleerd, woonkamer, 2x slaapkamer, is de Spider in de woonkamer master
en de andere slave?

Is het mogelijk die regelaars op de groepen op handmatig te zetten zodat je de flow per groep handmatig kunt sturen?
Er zitten lampjes op de Autotemp modules die aangeven wie de master is en wie de slave1 en slave2 is. Je hebt alleen een module nodig aan de Master. Die geeft inzicht in alle kleppen en groepen op alle Autotemp modules. Je moet natuurlijk wel een beetje weten wat je doet en een back-up maken van alle settings die je aantreft maar feitelijk kan je alles opnieuw inregelen als je zou willen. Ik zou het je afraden want er is vaak toch wel een beetje over nagedacht natuurlijk. Het is vooral finetunen naar gelang je eigen wensen. Zoals in mijn geval de bijkeuken dus beter op temp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:31:
[...]

OK, duidelijk.
en de andere slave?
Wat bedoel je precies?
Het is in principe een master/master systeem. Dus zelfs als ergens één kamer warmtevraag heeft kan het systeem gaan verwarmen.
De woonkamer spider zit aan de WPU (bedraad), die ontvangt de warmtevraag van de master autotemp en geeft dat door aan de WPU.
Ja dat kan, in theorie, als je een add-on aan de master autotemp hangt. Maar hoe het precies werkt, dat is (denk ik) niet helemaal bekend. Het werkt dus zeker niet out-of-the-box. En er zal wel een foutmelding op de spider komen, omdat de autotemp in handbediening staat. (Met mogelijk problemen met Klimaatgarant, als je die hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Wat bedoel je precies?
Het is in principe een master/master systeem. Dus zelfs als ergens één kamer warmtevraag heeft kan het systeem gaan verwarmen.
De woonkamer spider zit aan de WPU (bedraad), die ontvangt de warmtevraag van de master autotemp en geeft dat door aan de WPU.

[...]

Ja dat kan, in theorie, als je een add-on aan de master autotemp hangt. Maar hoe het precies werkt, dat is (denk ik) niet helemaal bekend. Het werkt dus zeker niet out-of-the-box. En er zal wel een foutmelding op de spider komen, omdat de autotemp in handbediening staat. (Met mogelijk problemen met Klimaatgarant, als je die hebt).
Dus als een kleine slaapkamer warmtevraag heeft gaat de WP draaien? de rest blijft dicht, dan is de inhoud toch te klein (waarschijnlijk staat de badkamer altijd open) om de warmte kwijt te kunnen, resulterend in
een pendelende WP met een hele lage COP. De WP is niet modulerend, stuurt altijd het zelfde vermogen uit,
de uitgaande temperatuur is dan altijd gelijk op 1 parameter na, de bron temperatuur. ??
Ik kom zelf van vele lucht/water modulerende warmtepompen, daar zet je vaak alle groepen open, die warm moeten worden, open of knijp je de ventielen al naargelang de temperatuur aangepast moet worden. 1 ding wil je niet, een pendelende WP. Wat is jullie gemiddelde aanvoer temperatuur in de vloer, ik kan mij voorstellen dat deze redelijk hoog is, bijvoorbeeld 32C dan zal de run ook redelijk kort zijn om daarna een behoorlijk tijd stationair te zijn. Dat laatste functioneert niet als er 3 of meer groepen master zijn en van harte lust warmte vragen.

Waarschijnlijk begrijp ik het functioneren van de Itho pomp goed, niet vandaar in nu een beetje chargeer,
ik probeer er achter te komen hoe deze Itho wel functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Dus als een kleine slaapkamer warmtevraag heeft gaat de WP draaien? de rest blijft dicht, dan is de inhoud toch te klein (waarschijnlijk staat de badkamer altijd open) om de warmte kwijt te kunnen, resulterend in
een pendelende WP met een hele lage COP. De WP is niet modulerend, stuurt altijd het zelfde vermogen uit,
Je beantwoord je eigen vraag: De badkamer staat open. Super efficiënt is het niet. Maar in de praktijk komt het ook alleen maar voor als je lang een raam openzet in een slaapkamer. Met de deur dicht. Of een slecht geïsoleerde berging/bijkeuken/garage in je circuit.
Pendelen doet ie niet. Maar je kunt wel 45 min aan / 1 uur uit ofzo krijgen de hele dag. Dat kun je ook pendelen noemen. In de praktijk komt dat bij mij nooit voor.
de uitgaande temperatuur is dan altijd gelijk op 1 parameter na, de bron temperatuur. ??
Ik kom zelf van vele lucht/water modulerende warmtepompen, daar zet je vaak alle groepen open, die warm moeten worden, open of knijp je de ventielen al naargelang de temperatuur aangepast moet worden. 1 ding wil je niet, een pendelende WP. Wat is jullie gemiddelde aanvoer temperatuur in de vloer, ik kan mij voorstellen dat deze redelijk hoog is, bijvoorbeeld 32C dan zal de run ook redelijk kort zijn om daarna een behoorlijk tijd stationair te zijn. Dat laatste functioneert niet als er 3 of meer groepen master zijn en van harte lust warmte vragen.

Waarschijnlijk begrijp ik het functioneren van de Itho pomp goed, niet vandaar in nu een beetje chargeer,
ik probeer er achter te komen hoe deze Itho wel functioneert.
Omdat het een aan/uit WP is, moet de aanvoertemperatuur altijd minstens een bepaalde temperatuur-delta boven de retourtemperatuur zijn. In mijn geval (huis 19/20 graden) is retour 21-22 graden en de aanvoer 25-26 graden. (4,5 kW model)
Er is geen stooklijn, de buitentemperatuur doet niets. (denk ik. Ik heb zelfs helemaal geen buitentemperatuur, die staat, door mij, fake ingesteld op 8 graden ofzo. Als ik niets doe dan is er geen buitentemperatuur.).

Als de totale warmtevraag van het huis boven de 25% komt, dan gaat de WP in CV bedrijf. Het (een) algoritme bepaalt dan hoe lang de pomp aan moet en hoe lang de pauze tussen runs is. In de praktijk is een run bij mij minimaal ongeveer 45min. Vandaag zijn er twee runs geweest van 50 en 51 minuten. Natuurlijk zou ik liever één lange run maken. Maar dan loopt wel de retour en dus aanvoertemperatuur op. En dus gaatr de COP naar beneden. Maar voor vandaag zou één run prima kunnen. Scheelt weer een start/stop van de compressor. Maar dat kan dus niet zomaar.

De totale warmtevraag wordt berekent door de autotemp. Daarin staat het vermogen per ruimte. In mijn geval is het vrijwel onmogelijk om te gaan stoken als ik één slaapkamer koud maak door raam open te zetten. In de praktijk doet de woonkamervloer altijd mee. Dus blijft de aanvoertemp laag en de COP hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 20-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Chip2710 de Autotemp doet het op zich best aardig, veel beter dan dat je manueel kan verwacht ik. Het is complex en heel anders dan een L/L warmtepomp.
Er moet inderdaad een totale vraag zijn van meer dan 25% voordat er actie wordt ondernomen.
Dit betekend in de praktijk dat er ten minste 2 ruimtes moeten zijn met warmtevraag. Vaak dus een woonkamer en/of een slaapkamer. Dit is te monitoren middels de add-on en je zou daar dus wel inzicht in kunnen creëren.
De badkamer groep staat altijd open maar ook deze loopt dus pas mee als er een totale warmtevraag is van 25%. De badkamer alleen genereert naar mijn idee geen warmtevraag in de totaalheid, alleen zodra die er dus is, loopt die mee.

Dat is om (extra) condens te voorkomen in de winter en in de zomer koelt hij niet mee om (extra) condens in de zomer te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag: De badkamer staat open. Super efficiënt is het niet. Maar in de praktijk komt het ook alleen maar voor als je lang een raam openzet in een slaapkamer. Met de deur dicht. Of een slecht geïsoleerde berging/bijkeuken/garage in je circuit.
Pendelen doet ie niet. Maar je kunt wel 45 min aan / 1 uur uit ofzo krijgen de hele dag. Dat kun je ook pendelen noemen. In de praktijk komt dat bij mij nooit voor.

[...]

Omdat het een aan/uit WP is, moet de aanvoertemperatuur altijd minstens een bepaalde temperatuur-delta boven de retourtemperatuur zijn. In mijn geval (huis 19/20 graden) is retour 21-22 graden en de aanvoer 25-26 graden. (4,5 kW model)
Er is geen stooklijn, de buitentemperatuur doet niets. (denk ik. Ik heb zelfs helemaal geen buitentemperatuur, die staat, door mij, fake ingesteld op 8 graden ofzo. Als ik niets doe dan is er geen buitentemperatuur.).

Als de totale warmtevraag van het huis boven de 25% komt, dan gaat de WP in CV bedrijf. Het (een) algoritme bepaalt dan hoe lang de pomp aan moet en hoe lang de pauze tussen runs is. In de praktijk is een run bij mij minimaal ongeveer 45min. Vandaag zijn er twee runs geweest van 50 en 51 minuten. Natuurlijk zou ik liever één lange run maken. Maar dan loopt wel de retour en dus aanvoertemperatuur op. En dus gaatr de COP naar beneden. Maar voor vandaag zou één run prima kunnen. Scheelt weer een start/stop van de compressor. Maar dat kan dus niet zomaar.

De totale warmtevraag wordt berekent door de autotemp. Daarin staat het vermogen per ruimte. In mijn geval is het vrijwel onmogelijk om te gaan stoken als ik één slaapkamer koud maak door raam open te zetten. In de praktijk doet de woonkamervloer altijd mee. Dus blijft de aanvoertemp laag en de COP hoog.
Bedankt voor je reactie, ik begin het principe een beetje te begrijpen.
Wel ff wennen als je een ander principe gewend bent.
Dat van de buiten temp. sensor etc. is inmiddels duidelijk ivm verwarmen/koelen.

Hoe veel vermogen vraagt de 4.5kw unit tijden de run, 800W?

Straks hebben we een nieuw appartement, oppervlak. 90qm. een woonkamer en 2 slaapkamers
met een thermostaat, vandaar de vraag mbt het pendelen ivm de beperkte oppervlakte.
Mij is wel duidelijk dat de keuze van het vermogen van de WP in dit geval heel belangrijk is.
Appartement is zeer goed geïsoleerd, veel triple glas op zuid/west, BENG norm, mij lijkt dat een 2.5kw
wel zou kunnen passen………

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
GeeMoney schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:15:
@Chip2710 de Autotemp doet het op zich best aardig, veel beter dan dat je manueel kan verwacht ik. Het is complex en heel anders dan een L/L warmtepomp.
Er moet inderdaad een totale vraag zijn van meer dan 25% voordat er actie wordt ondernomen.
Dit betekend in de praktijk dat er ten minste 2 ruimtes moeten zijn met warmtevraag. Vaak dus een woonkamer en/of een slaapkamer. Dit is te monitoren middels de add-on en je zou daar dus wel inzicht in kunnen creëren.
De badkamer groep staat altijd open maar ook deze loopt dus pas mee als er een totale warmtevraag is van 25%. De badkamer alleen genereert naar mijn idee geen warmtevraag in de totaalheid, alleen zodra die er dus is, loopt die mee.

Dat is om (extra) condens te voorkomen in de winter en in de zomer koelt hij niet mee om (extra) condens in de zomer te voorkomen.
Ook bedankt voor je reactie
Ik heb vliegnerd net beantwoord.
Betreft hier trouwens een lucht/waren uitv.
Ik begrijp inmiddels de werking, die 25% wist ik niet, complex en moeilijk de vinger achter te krijgen.
Er schijnt ook een gradatie te zijn 25%, 25-50% en boven 50%
Die buitentemp. sensor is nog wel een dingetje, dat moet echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
Over buitentemp gesproken. Het lijkt alsof de AutoTemp vraag blokkeert door een extreme temperatuur te gebruiken.
Outdoor temp: 327 (zojuist pas binnengehaald in HA, geen idee wat het historisch verloop is).
Kantoor net thermostaat wat omhoog gezet. Deze krijgt ook 327 als temp door (niet te zien op spider). Vraag is hierdoor 0 kW. De klep van verdeler is wel opengegaan. Nu wordt de ruimte dus pas verwarmd als er in de woonkamer genoeg vraag is gegeneerd (master/slave :o)

(Gister ook in andere ruimtes die extreme temp meting al gezien, er staat niets in brand.)

Herkennen jullie dit?

Edit: Weer eens storing a3-2, zal daar waarschijnlijk mee te maken hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Vendetta_X op 20-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:54:
Over buitentemp gesproken. Het lijkt alsof de AutoTemp vraag blokkeert door een extreme temperatuur te gebruiken.
Outdoor temp: 327 (zojuist pas binnengehaald in HA, geen idee wat het historisch verloop is).
Kantoor net thermostaat wat omhoog gezet. Deze krijgt ook 327 als temp door (niet te zien op spider). Vraag is hierdoor 0 kW. De klep van verdeler is wel opengegaan. Nu wordt de ruimte dus pas verwarmd als er in de woonkamer genoeg vraag is gegeneerd (master/slave :o)

(Gister ook in andere ruimtes die extreme temp meting al gezien, er staat niets in brand.)

Herkennen jullie dit?

Edit: Weer eens storing a3-2, zal daar waarschijnlijk mee te maken hebben.
Je hoofd thermostaat is niet juist gekoppeld !
Ik heb dit exact opgelost vorige week ook bij mijn kennis.
Welke regio woon je ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 20-02-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Chip2710 Het opgenomen elektrisch vermogen tijdens CV bedrijf is inderdaad ongeveer 800 W bij ongeveer 4,5 kW thermisch.

Ik verwarm een 165 m2 tussenwoning (2022,A++++) ermee en het vermogen is eigenlijk te groot. Dus 2,5 kW gaat voor je appartement prima passen. Maar warm water gaat wel lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:57:
@Chip2710 Het opgenomen elektrisch vermogen tijdens CV bedrijf is inderdaad ongeveer 800 W bij ongeveer 4,5 kW thermisch.

Ik verwarm een 165 m2 tussenwoning (2022,A++++) ermee en het vermogen is eigenlijk te groot. Dus 2,5 kW gaat voor je appartement prima passen. Maar warm water gaat wel lang duren.
Ja, dat is een nadeel van een laag vermogen.
De 2.5 kw zal tussen 500-600 watt opnemen, denk ik. Dat is een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold1964
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-02-2024
hallo ik heb een warmtepomp 5g - 4.5kw klein collectief wpu45 kc - 5g

het blijkt dat de ballofix binnen 5 jaar lek gaat en niet meer te maken is. en je dus buiten de garantie een nieuw moet aanschaffen. zijn er nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt. inappartemeneten complex zijn er van de 17 al 6 vervangen net na de 2 jaars garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is je vraag?

Daarnaast: een ballofix is gewoon een kogelkraantje? Wat is er vervangen?

Europees garantierecht houdt niet op bij de 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:51
arnold1964 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:44:
hallo ik heb een warmtepomp 5g - 4.5kw klein collectief wpu45 kc - 5g

het blijkt dat de ballofix binnen 5 jaar lek gaat en niet meer te maken is. en je dus buiten de garantie een nieuw moet aanschaffen. zijn er nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt. inappartemeneten complex zijn er van de 17 al 6 vervangen net na de 2 jaars garantie/
Waarom kan het kraantje niet meer vervangen worden? Wat bedoel je precies? moet je een nieuwe pomp aanschaffen?

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 21-02-2024 17:00 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
GeeMoney schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Is dat dezelfde wifimodule die op de WPU print gezet kan worden?
Moet deze dan wel voorzien zijn van de CC1101 module?
De verbinding bestaat dan alleen uit een koppeling met een UTP kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Chip2710 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Is dat dezelfde wifimodule die op de WPU print gezet kan worden?
Moet deze dan wel voorzien zijn van de CC1101 module?
De verbinding bestaat dan alleen uit een koppeling met een UTP kabel?
Je hebt de add-on non-cve nodig en zonder de CC1101 module. Die gaat rechtstreeks met een UTP op de servicepoort van je Itho WPU inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -daan-
Goedemiddag, Uit eindelijk heb ik hem er aan hangen de Add-on. Echter ben ik bang dat itho gestopt is met de buiten temperatuur deze is schijnbaar 645,36 graden. Daarnaast kan ik nergens iets vinden over het omschakel moment van verwarmen naar koelen. Staan alle waarden direct in de lijst of is het ook nog afhankelijk van of je een buitensensor er aan heb gesloten? Ik ben dus bang dat het trail and error gaat worden met de buiten temperatuur. Heb trouwens een vrij oude versie firmware 25. Dus die Spider thermostaat staat op marktplaats. Vanavond maar even aan Home assistent verder sleutelen om de data goed er in te krijgen.

Kleine wijziging. De temperatuur sprong net in eens naar -10. snap nu waarom ik in de avond en nacht verwarm.

[ Voor 8% gewijzigd door -daan- op 23-02-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:53:
Goedemiddag, Uit eindelijk heb ik hem er aan hangen de Add-on. Echter ben ik bang dat itho gestopt is met de buiten temperatuur deze is schijnbaar 645,36 graden. Daarnaast kan ik nergens iets vinden over het omschakel moment van verwarmen naar koelen. Staan alle waarden direct in de lijst of is het ook nog afhankelijk van of je een buitensensor er aan heb gesloten? Ik ben dus bang dat het trail and error gaat worden met de buiten temperatuur. Heb trouwens een vrij oude versie firmware 25. Dus die Spider thermostaat staat op marktplaats. Vanavond maar even aan Home assistent verder sleutelen om de data goed er in te krijgen.
645,36 is eigenlijk -30 graden.
Welke versie van de firmware van de add-on gebruik je? Probeer te updaten naar de nieuwste versie.

-30 is Itho code voor “not available”. Je kunt via de addon in het debug menu de buitentemperatuur instellen (mits recente versie van de addon)

De grenzen voor koelen en verwarmen (op basis van buitentemperatuur) staan wel ergens in de lijst, weet ff niet welke het zijn en of ze wel in firmware 25 zitten. Ze staan vast in de startpost van dit topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik heb de manual control dingen in een PR gezet voor/met Arjen Hiemstra. Zodat dit in de standaard firmware komt:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/234

Je kunt hier ook een firmware downloaden om te testen. Bij mij werkt het.

Twee dingen:
- In 2.7.x werkt de MQTT configuratie anders (één topic) die moest ik zelf even terugzetten.
- "dry run" heb ik verwijderd. Je kunt die regel uit de MQTT commando's halen.
(Ik ga de startpost wel aanpassen als er een nieuwe versie van de firmware is van arjen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:37
vliegnerd schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:46:
Ik heb de manual control dingen in een PR gezet voor/met Arjen Hiemstra. Zodat dit in de standaard firmware komt:

Twee dingen:
- In 2.7.x werkt de MQTT configuratie anders (één topic) die moest ik zelf even terugzetten.
(Ik ga de startpost wel aanpassen als er een nieuwe versie van de firmware is van arjen)
Super man, dit is een flinke klus geweest, echt heel gaaf, grote dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:46:

Twee dingen:
Ik heb het getest en de manual override werkt! Dank! Ik laat hem even draaien en zal nog wat testen doen.

Klopt het trouwens dat in deze firmware niet de counters zitten? Volgens mij mis ik die velden.
Als die er nog niet inzitten zou dat nog een keer een nice to have zijn.
Maar ben erg blij met deze versie! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
En er kan nog een vinkje gezet worden hoor, ook hier werkt de firmware !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb het getest en de manual override werkt! Dank! Ik laat hem even draaien en zal nog wat testen doen.

Klopt het trouwens dat in deze firmware niet de counters zitten? Volgens mij mis ik die velden.
Als die er nog niet inzitten zou dat nog een keer een nice to have zijn.
Maar ben erg blij met deze versie! _/-\o_
Die zitten er wel in. (Getest ook).

Wel moet je meestal eerst een half uur wachten voordat die de eerste keer die waarden uitleest. (Of het poll interval in de settings controleren)

Als je in het debug menu op "query counters" klikt, dan zie je als het goed is een antwoord. En dan zou je de resultaten meteen ook in de status moeten zien.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 26-02-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
vliegnerd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Wel moet je meestal eerst een half uur wachten voordat die de eerste keer die waarden uitleest. (Of het poll interval in de settings controleren)

Als je in het debug menu op "query counters" klikt, dan zie je als het goed is een antwoord. En dan zou je de resultaten meteen ook in de status moeten zien.
Weet iemand of de counters gebaseerd worden op de interne kWh meter in de wpu, of de externe kWh meter in de meterkast? Ik heb nl. Een extra kWh meter in de meterkast voor alleen de wpu.
Voor de wtw zat er ook een maar die heb ik weg gehaald aangezien klimaat garant geen service levert op de WTW en ik er al een shelly tussen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Getest, klopt! Ik was dus te ongeduldig :)

Dan is is dit wel een erg mooie firmware zo, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Paulusbrand schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Weet iemand of de counters gebaseerd worden op de interne kWh meter in de wpu, of de externe kWh meter in de meterkast? Ik heb nl. Een extra kWh meter in de meterkast voor alleen de wpu.
Voor de wtw zat er ook een maar die heb ik weg gehaald aangezien klimaat garant geen service levert op de WTW en ik er al een shelly tussen heb.
De interne kWh meter, bijzonder dat je nog een extra kWh meter hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:03:
[...]

De interne kWh meter, bijzonder dat je nog een extra kWh meter hebt.
De WPU-4G heeft in ieder geval geen werkende counters en krijg je dus alleen maar inzicht middels externe kWh meters.

@vliegnerd heb jij nog een additionele sensor gedefinieerd in je configuration.yaml om die buitentemperatuur correct naar de pomp te sturen? Ik heb je automation overgenomen en mijn openweathermap config opgevoerd maar de sensor die in het voorbeeld script staat, bestaat bij mij niet ?

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 26-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@GeeMoney Je kan elke buitensensor gebruiken, je hoeft alleen de entity id te veranderen in de automation. Je entity id van openweathermap kan anders zijn, bijvoorbeeld omdat je HA in een andere taal hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:09:
@GeeMoney Je kan elke buitensensor gebruiken, je hoeft alleen de entity id te veranderen in de automation. Je entity id van openweathermap kan anders zijn, bijvoorbeeld omdat je HA in een andere taal hebt staan.
Ik had gedacht dat openweather zelf een aantal entities zou maken maar dat is dus niet het geval.
Ik kan geen enkele sensor vinden en maar 1 entiteit die update_all heet. Hierom heb ik een haat liefde met HA :9 . Waarom staat nergens binnen die hacs add-on gewoon met een klein beetje uitleg hoe en waar die sensor staan of bijgemaakt kunnen worden.
Off-topic voor hier natuurlijk maar ik duik er even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Zo heb ik de OpenWeatherMap config staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eRWftos4hFfkNpPh9l8mgUxrKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WXgwt9GoUC9yTrAKS4zafvOB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:23:
Zo heb ik de OpenWeatherMap config staan:

[Afbeelding]
Invalid API key.
Ik moest hem als integratie toevoegen nog na installatie binnen HACS.
Maar ik blijk niet de enige met deze melding.
Het liefst wil ik gewoon de al aanwezige my temperature binnen HA gebruiken van weather.home ofzoiets.
Weet jij hoe ik die op kan voeren in die automation? Ik vind daar namelijk geen sensors van terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
API key is vrij snel aangemaakt bij OpenWeatherMap. Een eigen temperatuur sensor werkt natuurlijk ook.
Aangezien we inderdaad een beetje offtopic gaan, help ik je wel even verder via PM.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb zojuist versie 2.8.0 online gezet met de laatste PR van @vliegnerd waarin WPU manual control verwerkt is.

Hier te vinden:
https://github.com/arjenh...eleases/tag/Version-2.8.0

of via de update pagina op je add-on.
@vliegnerd bedankt voor al het werkt dat je hierin gestopt hebt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Helaas tot op heden nog geen succes om met een nieuwere autotemp (hardware v51 en firmware v13) überhaupt 1 of meerdere Spiders te koppelen.
Ook een andere tweaker zit met deze firmware met het probleem dat daar geen enkele Spider mee wil binden. Ik had gehoopt door het verschil in hardware versie dat op mijn tweedehands gekochte firmware13 Autotemp wellicht toch zou werken maar ook daar krijg ik geen enkele Spider netjes mee gebind. De oude MFT bind echter wel. Ik heb Itho even gemaild want formeel staat bij de autotemp die ik gekocht heb dat deze dus Spider compatible is. Even kijken wat ze gaan reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xander3008
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:56
@GeeMoney WIj hebben sinds vorige week de update van de firmware gekregen op onze autotemp units, werkt weer zoals het zou moeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
xander3008 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:57:
@GeeMoney WIj hebben sinds vorige week de update van de firmware gekregen op onze autotemp units, werkt weer zoals het zou moeten!
Hoe is die autotemp geupdate, weet je dat ? En door wie? Itho zelf ?
Ik heb momenteel ook zijdelings even contact met iemand binnen Itho maar ik wacht nog op antwoord.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2024 12:56 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste