Hier een handleiding voor iemand die met Homey en de (WPU add-on aan de gang wilt:
Benodigdheden voor Homey:
Homey Pro
Advanced Flows
Apps:
Better Logic Library
Device Capabilities
Virtual Device
Ik heb ervoor gekozen om de data door middel van API calls te verwerken.
Ik zat op een Homey Pro uit 2019 maar merkte dat die de hoeveelheid MQTT berichten niet lekker aankon en ook het lezen uit meerdere topics ging niet altijd goed.
Voor de temperatuur uitlezingen kunnen we een standaard Virtual device gebruiken:
/f/image/doy17kN8gDy0u6p7FmOcXUoJ.png?f=fotoalbum_large)
Nieuw apparaat -> Virtual Device -> Thermostaat -> Doel-temp en Gemeten Temp laten we aangevinkt min en max temp is OK en we zetten 2 decimalen.
Dan hebben we nu een thermostaat zichtbaar:
Nu moeten we de waardes gaan vullen.
Maak een Advanced flow met de volgende gegevens:
De "Als" is Datum & Tijd elke 60 seconden.
Dan voegen we een Logic in:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2bR5EG9RMzgwvAzk4cJjwGxB.png?f=user_large)
Leest "antwoord" van die logic met "pad"
code:
1
| $["Requested room temp (°C)"] |
zetten we in een Better Logic Library:
Die variabele zet ik weer in het Virtual Device welke twee kenmerken heeft:
“target_temperature” en “measure_temperature”
Die match ik met de juiste gegevens uit de API call en druk vervolgens op start
Koelen naar is natuurlijk fictief. Het is een "nep" device maar het gaat mij om de gegevens. Die zijn juist en geven Insights informatie nu. (historische grafieken worden opgebouwd).
Uiteindelijk geeft dat:
Voor de
niet thermostaat devices moet je een nieuw apparaat maken maar dit keer kies je voor Device Capability ipv Virtual Device en kies je de optie: Advanced Virtual Device en kies je "Een lege AVD Maken".
Kies een icon en vervolgens verschijnt er een nieuw device op je dashboard.
Begin nu eerst weer met eenzelfde type flow als hierboven maar ipv een virtual device kies je als laatste stap een Device Capability :
/f/image/4bWamDOWlCpTt1vQfOPLrAC5.png?f=fotoalbum_large)
Let op dat je die laatste stap nog niet kan vullen omdat je eerst terug moet naar je nieuwe device om deze waardes in te kloppen:
Rechtermuisknop op het device en kies: "Repareren" .
Ik geef 1 voorbeeld om een nieuw Numeriek veld aan te maken met als omschrijving CV Pomp l/hr zoals je in de flow kon zien (zet ook een vinkje bij (creëer inzichten) :
Sla dit op en ga terug naar je flow en kies nu in je laatste stap je Device Capability en pas toe: Zet nummerveld om naar nummer en doe verder niets:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FpdkAuuPGTth45xDiuvibS8b.png?f=user_large)
Match die met de waardes (hint: klik op Nummerveld) van je device en druk op start

.
Voor de echte die-hards:
Belangrijk om te weten is dat de Homey standaard een beperkte lijst ondersteund met measuring capabilities. Die moet je ingeven op je virtual device of binnen je Advanced Virtual Device om je ontvangen gegevens te laten matchen met je virtual device.
Er is dus veel mogelijk maar soms moet je even creatief zijn door een eigen omschrijving te kiezen zoals ik doe met l/hr hierboven en dan gewoon "sensor" output met 4 decimalen te gebruiken ipv waterflow want die komt in liters/minuut met 2 decimalen.
Lijst met capabilities:
https://apps-sdk-v3.devel...-device-capabilities.html
Amen
[
Voor 40% gewijzigd door
GeeMoney op 17-02-2024 23:16
]