Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 12 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Onl1ne1373 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb nog nooit met de tarieven gespeeld, daar kan ik niet over oordelen.
De warmtevraag kan je volgens mij vrij makkelijk zetten en controleren.
Ook de override van de buitentemperatuur.

[...]

Nee, een WPU is aan of uit. Moduleren heeft ook niet zoveel zin omdat hij al zo weinig vermogen levert.
Hij wacht met aan gaan totdat er voldoende behoefte is om volledig aan te gaan.
Hoe controleer ik dat dan? Ik heb het idee dat de MQTT berichten namelijk helemaal niet aankomen.
Ik heb de syslog aangezet en op debug maar er komt geen enkel MQTT bericht of iets wat er op lijkt binnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb sinds begin december een nieuwbouw huis (184m2) met een Itho WPU65 I-5G (03-00508) met 200L boilervat, grondbron onder het huis en 3 verdiepingen vloerverwarming/vloerkoeling.

In de woonkamer hangt een Itho Spider en in alle slaapkamers en zolder hangen thermostaten van Honeywell (dts42BRFST22). De Honeywell thermostaten communiceren met een Honeywell HCC100M2022 die zowel op de 1e als op de 2e verdieping zit op de vloerverwarming verdelers.

Over de gehele installatie heb ik nog wat vraagtekens waar ik met de installateur ook niet echt uitkom. De monteurs die ik af en toe over de vloer heb voor andere restpunten geven zelf ook aan het niet helemaal zeker te weten.

- De Honewell's op de verdiepingen sturen alleen vloerverwarmingsverdelers aan en communiceren niet met de warmtepomp. Is dat een normale manier van installeren? Ik vraag me vooral af hoe dat in de zomer werkt als de warmtepomp gaat koelen? Hoe weet de vloerverwarmingsverdeler op de verdieping dat hij de kleppen moet openzetten voor koeling?

- De Itho maakt echt heel veel geluid als hij aanstaat. Hij staat in de trapkast in de hal en zelfs in de slaapkamers hoor ik de 'brom'. Is dat normaal?

- Ik heb inmiddels een P1 meter aangesloten en schrik toch wel een beetje van het stroomverbruik. Het lijkt alsof de warmtepomp soms uren achter elkaar 2000+watt gebruikt? Is dat normaal? Als ik dit doorreken kom ik al op 300+ euro aan stroom uit voor januari.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:28
@GeeMoney Warmtevraag is het makkelijst om mee te experimenteren, want je ziet dat in de status terug bij "total heat demand".

Tariff zou kunnen betekenen dat het SWW vat verwarmd gaat worden, mits de temperatuur laag genoeg is. Dus als het vat al warm is, dan zie je niks.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:43:
@GeeMoney Warmtevraag is het makkelijst om mee te experimenteren, want je ziet dat in de status terug bij "total heat demand".

Tariff zou kunnen betekenen dat het SWW vat verwarmd gaat worden, mits de temperatuur laag genoeg is. Dus als het vat al warm is, dan zie je niks.
In de status pagina had ik verwacht door met Tarrif te spelen er daar een 0 of 1 zou verschijnen?
Ok, dus als de warmtevraag onderbreking werkt, dan moet heat demand therm% naar 0 gaan ?
Of de heat demand total naar 0 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3bnD5wQSkK75oDUO0aclkoxHeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b9S4PlSk3rsrWpchd0VFUmXe.png?f=user_large

Dan begrijp ik deze conditie nog niet helemaal:
code:
1
2
3
condition: state
entity_id: sensor.itho_wpu_status
state: "off"

Deze moet dus "off" staan volgens de automation maar dat betekend toch al dat de pomp uit staat? Wat heeft het dan voor zin om de warmteonderbreking toe te passen? Ik wil juist dat als er een programma momenteel loopt, hij die gaat onderbreken en stopt ?

beide heat waardes staan op 59 en blijven op 59 na het triggeren van de automation die index 30 naar 0 zet.
Hoe controleer ik of die MQTT wel verstuurd wordt ?

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Ja, de thermostaat geeft nu bij mij 10% aan, de "Heat demand total" 0.
Ik heb die van mij nu in override staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
[...]

In de status pagina had ik verwacht door met Tarrif te spelen er daar een 0 of 1 zou verschijnen?
Ok, dus als de warmtevraag onderbreking werkt, dan moet heat demand therm% naar 0 gaan ?
heat demand therm% blijft gewoon de heat demand van de thermostaat (In mijn geval is dat de heat demand van de autotemp, die via de master spider naar de WPU wordt gestuurd).

Maar de total heat demand gaat naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Ja, de thermostaat geeft nu bij mij 10% aan, de "Heat demand total" 0.
Ik heb die van mij nu in override staan.
is dat op een manier te controleren of die MQTT berichten wel verstuurd worden en opgepakt worden?
vliegnerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:57:
[...]

heat demand therm% blijft gewoon de heat demand van de thermostaat (In mijn geval is dat de heat demand van de autotemp, die via de master spider naar de WPU wordt gestuurd).

Maar de total heat demand gaat naar 0.
helaas, die blijft in mijn geval nu ook op 59% staan.
Ik heb sterk het idee dat die MQTT berichten niet aankomen/verstuurd worden eerlijk gezegd. Zou ik dat in de syslog van die itho module terug moeten zien ?

[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
[...]
Dan begrijp ik deze conditie nog niet helemaal:
code:
1
2
3
condition: state

Wil je de hele yaml laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb er nu dit van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Test
description: Test
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_disable_wpu_heating
    from: "off"
    to: "on"
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.input_boolean_disable_wpu_heating
        state: "on"
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:57:
[...]

is dat op een manier te controleren of die MQTT berichten wel verstuurd worden en opgepakt worden?
Ik gebruik zelf een extern programma Mqtt Explorer om mee te kijken.
De laatst ontvangen berichten kan je ook in de MQTT integratie vinden. Bij MQTT Info van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Ik gebruik zelf een extern programma Mqtt Explorer om mee te kijken.
De laatst ontvangen berichten kan je ook in de MQTT integratie vinden. Bij MQTT Info van het apparaat.
Waar precies ? Op de MQTT tab zie ik alleen instellingen om te conecten ?
Ik heb MQTT Explorer ook even aangestoken.
Daar zie ik een lastcmd op de itho in ieder geval die iets vansetspeed doet.
Ik vuur even een mqtt af om te kijken of hij verschijnt.

Als ik het via MQTT explorer "publish" zie ik hem wel voorbijkomen links maar via HA zie ik niets voorbijkomen.
Overigens lijkt de setting niet aangepast te worden en is total heat nog steeds 59%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7bvqXALidOmxCZ5910g2eLALTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjjooV2VUDgjWJuCJjEfhXqW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:57:
[...]

[...]

helaas, die blijft in mijn geval nu ook op 59% staan.
Ik heb sterk het idee dat die MQTT berichten niet aankomen/verstuurd worden eerlijk gezegd. Zou ik dat in de syslog van die itho module terug moeten zien ?
Welke versie van de ithowifi firmware gebruik je? Je hebt de versie uit de topicstart nodig.
Daarin worden volgens mij (het is mijn fork) ook debug berichten gestuurd die in de syslog van de itho module te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Welke versie van de ithowifi firmware gebruik je? Je hebt de versie uit de topicstart nodig.
Daarin worden volgens mij (het is mijn fork) ook debug berichten gestuurd die in de syslog van de itho module te zien zijn.
Ik heb 2.7.0 beta 1
Via MQTT explorer kan ik ook een publish doen en als ik dan de payload opgeef zie ik hem voorbijkomen in MQTT explorer maar op de itho gebeurt er niets. Waardes blijven 59% .

Even de condition dat de pomp status "off" moet hebben uit de automation gehaald en nu zie ik met MQTT explorer de payload voorbijkomen op itho .
Er gebeurd echter helemaal niets :(

@vliegnerd kan ik ergens controleren of index30 wel de juiste is ?

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ik heb 2.7.0 beta 1

Er gebeurd echter helemaal niets :(
Klopt!
Je hebt de versie uit de topicstart nodig.
@vliegnerd kan ik ergens controleren of index30 wel de juiste is ?
Gebruik de link in de topicstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Klopt!
Je hebt de versie uit de topicstart nodig.

[...]

Gebruik de link in de topicstart
Ok, moment !
@vliegnerd BAM, werkt !
Krijg inderdaad wel een storing op de thermostaat.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Ok, moment !
@vliegnerd BAM, werkt !
Krijg inderdaad wel een storing op de thermostaat.
Top!
Deze zou ik verwijderen, waar komt dit vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Waar precies ? Op de MQTT tab zie ik alleen instellingen om te conecten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDo54Mn8njJjwPMmFegKYP9dFLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jY9pthjYV5mNYHmsNwvLPA5v.png?f=fotoalbum_large

Daar kan je de laatste 10 mqtt berichten zien per topic

[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Dit is mijn automatisering

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: "Warmtepomp: Verwarmen blokkeren aan"
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren
    to: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: >-
        {   "manual_operation_index": 30,   "manual_operation_datatype": 0,
        "manual_operation_value": 0,   "manual_operation_checked": 1 }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
En ik heb dit op een schedule staan met een automatisering

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: "Warmtepomp: Verwarmen Blokkeren Schedule"
trigger:
    entity_id:
      - schedule.warmtepomp_verwarmen_blokkeren
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state in ['on', 'off'] }}"
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren_schedule_actief
action:
  - service: input_boolean.turn_{{ trigger.to_state.state }}
    data: {}
    target:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Het is even een traject maar dan heb je ook wat :)
Ik zet hieronder even uiteen wat ik heb moeten doen om uiteindelijk de Itho WPU-4G te kunnen uitlezen en te kunnen “besturen” .

Zoals gezegd heb ik een WPU-4G bodem warmtepomp en die werkt op zich prima ware het niet dat de pomp zich op de 2e verdieping bevindt waar mijn vrouw en ik slapen.
Ik heb de ruimte al excessief na geisoleerd ( GeeMoney in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" ) maar de leidingen gaan uiteindelijk de betonvloer in en door de compressor resoneert dat dus door de hele vloer.
Vandaar de wens om de pomp op een handigere manier tijdelijk even uit te kunnen schakelen ipv via de thermostaat en dan de hele nacht geen verwarming te hebben en ook de volgende ochtend vergeten weer aan te zetten :+ .

Toen werd ik gewezen op dit topic door @wortelsoft en omdat dit een beetje het laatste redmiddel zou kunnen zijn dacht ik: we gaan ervoor.
Ik heb zelf alle home automation van Fibaro en dat is gebaseerd op LUA code en voornamelijk Z-Wave.
HA is echter “open” code en dus een stuk beter om zaken hierin te manipuleren of te bouwen en tegen API’s te praten en wat meer.

Op mijn Synology dus maar begonnen met een HA installatie in docker. Ik heb de image gebruikt die daar standaard verkrijgbaar is, loopt ietsje achter qua versie maar dat geeft in dit geval niet.
Nadeel is wel dat je de add-ons mist en je dus een hoop zelf moet downloaden en moet “uploaden” in je HA installatie om bijvoorbeeld kekke dashboards te krijgen.
Omdat we moeten communiceren middels MQTT heb ik op Synology de Mosquitto package geïnstalleerd.

Dus:
1. Installeren Home Assistant op docker binnen Synology (https://www.home-assistant.io/installation/alternative/)
2. Installeer Mosquitto (Via Package Manager)
3. non-cve bordje op de servicepoort geprikt op de warmtepomp (deksel eraf en dan zit hij bij mij linksvoor, zwarte poort)
4. Na inpluggen UTP heb je 15min de tijd om het bordje te configureren, volg daarvoor de handleiding om hem te koppelen aan je eigen WiFi.
5. Download en flash nu de firmware van @vliegnerd uit de start post!
6. Config nu Mosquitto zodat hij luistert op een IP die bereikbaar is in je netwerk en ik heb zelf een userid/pass geconfigureerd en anonymous dicht gezet. GeeMoney in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
7. Installeer en configureer nu MQTT binnen je Home Assistant en controleer in je mosquitto.log of je een login ziet binnen komen.
8. Nu kan je op de wifi add-on module ook MQTT configureren en met een klein minuutje geduld zal er daarna een device onder MQTT moeten verschijnen binnen HA.
9. Om alle sensoren nu nog beschikbaar te krijgen heb ik de volgende code toegevoegd aan mijn configuration.yaml binnen Homeassistant (docker exec -it homeassistant bash) en daarin naar de map config en edit configuration.yaml (optie 3 op: https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant )

10. Herstart je HA nadat je eerst een yaml config check hebt gedaan via de interface -> developer tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB9VJGyQQ11TiAcA5jM4-l-ecuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/16j1hy3JhTN1MQru8rLIWc93.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ziet er goed uit, ik moet nog even verder in HA duiken om kekke dashboards en knoppen etc. te maken.
Jij krijgt ook de foutmelding op je thermostaat denk ik? Dat is nog niet te omzeilen toch?
Geen ramp wat mij betreft. Door inderdaad die manaal op 30 minuten te zetten is de pomp zojuist weer gaan lopen trouwens :) . Fantastisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Danfoss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:
Ik heb sinds begin december een nieuwbouw huis (184m2) met een Itho WPU65 I-5G (03-00508) met 200L boilervat, grondbron onder het huis en 3 verdiepingen vloerverwarming/vloerkoeling.

In de woonkamer hangt een Itho Spider en in alle slaapkamers en zolder hangen thermostaten van Honeywell (dts42BRFST22). De Honeywell thermostaten communiceren met een Honeywell HCC100M2022 die zowel op de 1e als op de 2e verdieping zit op de vloerverwarming verdelers.
Deze oplossing is mij geheel onbekend. Normaal worden Itho autotemp verdelers en spiders gebruikt.
Over de gehele installatie heb ik nog wat vraagtekens waar ik met de installateur ook niet echt uitkom. De monteurs die ik af en toe over de vloer heb voor andere restpunten geven zelf ook aan het niet helemaal zeker te weten.

- De Honewell's op de verdiepingen sturen alleen vloerverwarmingsverdelers aan en communiceren niet met de warmtepomp. Is dat een normale manier van installeren? Ik vraag me vooral af hoe dat in de zomer werkt als de warmtepomp gaat koelen? Hoe weet de vloerverwarmingsverdeler op de verdieping dat hij de kleppen moet openzetten voor koeling?
Geen idee. Als je een "volledige itho oplossing" hebt. Dan communiceert de spider die aan de WPU zit met de autotemp verdeler en zorgt dat de boel in koeling modus komt. De autotemp opent dan alle groepen.

Maar het zou best kunnen dat de honeywell verdelers ook communiceren met de spider. De protocollen zijn namelijk hetzelfde (Itho gebruikt Honeywell Ramses II).

Ik weet echt niet hoe het wel/niet werkt.
- De Itho maakt echt heel veel geluid als hij aanstaat. Hij staat in de trapkast in de hal en zelfs in de slaapkamers hoor ik de 'brom'. Is dat normaal?
Ik heb een 4,5kW model in de gang(kast) op de bgg. Die hoor je eigenlijk nauwelijks in de gang ernaast in CV bedrijf en je kan hem echt wel horen in SWW (warm water) bedrijf. Maar dat doe ik dan (ook daarom) in de middag. Dan ben ik er niet of het valt niet op in het andere geluid.

De trillingen van de compressor kunnen hinderlijk zijn als er iets meetrilt/resoneert. Het is gewoon een grote koelkast en de koelkast kan ook herrie maken als er dingen gaan meetrillen.

Maar mijn 4,5kW model is eigenlijk ontzettend stil.
- Ik heb inmiddels een P1 meter aangesloten en schrik toch wel een beetje van het stroomverbruik. Het lijkt alsof de warmtepomp soms uren achter elkaar 2000+watt gebruikt? Is dat normaal? Als ik dit doorreken kom ik al op 300+ euro aan stroom uit voor januari.
In CV modus draait de compressor op laag vermogen. In mijn geval is dat 700 of 800 W.
In SWW modus start het bij 600 W en gaat door tot 1500 W bij maximale temperatuur, compressor maximale arbeid.
Het kan dus best dat jouw compressor 2000 W gebruikt, zeker in SWW modus bijvoorbeed tijdens een legionella run.

Weet je zeker dat het de compressor is? (Brom toon?) of is het het elektrische backup element?

Als je meer wil weten, gebruik dan de ithowifi module (zie topicstart) om meer informatie van/uit je WPU te krijgen. Dan zie je wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Danfoss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:

Ik heb ook een WPU-65I 5g. Ik slaap de kamer ernaast en ik kan hem horen als hij aan staat maar het is niet storend. Meestal staat hij een uurtje op verwarmen en dat een aantal keer per dag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS0FypNyqQ7pZij1XWFKtSg7TPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6KhpNkjg2NGHgvaPXDYnfnVd.png?f=fotoalbum_large paars is verwarmen, lichtblauw is tapwater.
Het totale energie verbruik voor januari voor verwarming is 180 kWh tot nu toe. De p1 meter zegt dat het vermogen bij verwarmen rond de 1300 W is. Bij tapwater loopt dit langzaam op tot boven de 2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb ook een WPU-65I 5g. Ik slaap de kamer ernaast en ik kan hem horen als hij aan staat maar het is niet storend. Meestal staat hij een uurtje op verwarmen en dat een aantal keer per dag: [Afbeelding] paars is verwarmen, lichtblauw is tapwater.
Het totale energie verbruik voor januari voor verwarming is 180 kWh tot nu toe. De p1 meter zegt dat het vermogen bij verwarmen rond de 1300 W is. Bij tapwater loopt dit langzaam op tot boven de 2 kW.
Ik heb alleen "off" / "cv" / "boiler" / "cooling" / "venting" .
Ik vermoed dat jij de code dus gewijzigd hebt? Wat is dan precies cv/vloerverwarming en welke is dan tapwater ? Is boiler alleen tapwater ? En kan ik dat dan onder water zo wijzigen zonder problemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb alleen "off" / "cv" / "boiler" / "cooling" / "venting" .
Ik vermoed dat jij de code dus gewijzigd hebt? Wat is dan precies cv/vloerverwarming en welke is dan tapwater ? Is boiler alleen tapwater ? En kan ik dat dan onder water zo wijzigen zonder problemen ?
Je kunt het wijzigen in je configuratie yaml (bij homeassistant)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
value_template:  >
    {% set st = value_json.Status| int %}
    {% if st == 0 %}
    Initializing
    {% elif st == 1 %}
    Off
    {% elif st == 2 %}
    Heating
    {% elif st == 3 %}
    Tap water
    {% elif st == 4 %}
    Cooling
    {% elif st == 5 %}
    Venting
    {% endif %}

Dit stukje code vertaalt een getal naar een status tekst. Dus 0 wordt initialising etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
De HCC100M2022 is een nieuwe variant van de veelgebruikte Honeywell HCE80 verdeler.
In huizen die nog niet verplicht werden om master-master configuratie te hebben werden die veel gebruikt.

Ze werken ook met het ramses 2 protocol, al is hij anders dan de Autotemp. De HCE80 wordt voor koelen en verwarmen met een externe ingang geschakeld.

Mijn WPU5G 65 is een keer vervangen vanwege het geluid. De omkasting was uit elkaar getrild.
Nu hoor je hem bijna alleen boven als hij tapwater doet, maar nog steeds erg zacht.

[ Voor 20% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

vliegnerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Geen idee. Als je een "volledige itho oplossing" hebt. Dan communiceert de spider die aan de WPU zit met de autotemp verdeler en zorgt dat de boel in koeling modus komt. De autotemp opent dan alle groepen.

Maar het zou best kunnen dat de honeywell verdelers ook communiceren met de spider. De protocollen zijn namelijk hetzelfde (Itho gebruikt Honeywell Ramses II).

Ik weet echt niet hoe het wel/niet werkt.
Ik heb ook al lopen zoeken of ik ergens die Honeywell kan uitlezen maar daar heb je echt een service app voor nodig.
Als je meer wil weten, gebruik dan de ithowifi module (zie topicstart) om meer informatie van/uit je WPU te krijgen. Dan zie je wat er gebeurt.
Paulusbrand schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:42:
[...]
Ik heb ook een WPU-65I 5g. Ik slaap de kamer ernaast en ik kan hem horen als hij aan staat maar het is niet storend. Meestal staat hij een uurtje op verwarmen en dat een aantal keer per dag: [Afbeelding] paars is verwarmen, lichtblauw is tapwater.
Thanks voor de tips! Ik ga zo'n ithowifi module op de WPU zetten zodat ik eerst eens kan zien wat de warmtepomp nou doet. Dan kan ik vandaar verder bekijken en uitzoeken. Ik krijg de zolder ook niet warmer dan 19 graden hoe hoog ik de thermostaat ook zet.

Ik heb een filmpje van het geluid van de warmtepomp:

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Danfoss dat is de compressor die resoneert inderdaad. Staat hij wel op rubbers en niet tegen die muur aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@Danfoss Hij hoort op een groene trillingsdempende plaat te staan. En hij moet los staan.

Ik heb er deze kast omheen staan om hem extra stil te maken:
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00073

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:23:
En ik heb dit op een schedule staan met een automatisering

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: "Warmtepomp: Verwarmen Blokkeren Schedule"
trigger:
    entity_id:
      - schedule.warmtepomp_verwarmen_blokkeren
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state in ['on', 'off'] }}"
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren_schedule_actief
action:
  - service: input_boolean.turn_{{ trigger.to_state.state }}
    data: {}
    target:
Jij hebt een template ofzo? Als ik deze code als scheduler probeer op te voeren werkt het niet en krijg ik een foutmelding bij het opslaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Jij hebt een template ofzo? Als ik deze code als scheduler probeer op te voeren werkt het niet en krijg ik een foutmelding bij het opslaan ?
Dit is de yaml van een automatisering, ik heb hem via de gui toegevoegd. En even naar yaml weergave gezet om hem te kopieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Itq4qtz9tEHtYlH_tjslHDswq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oxv8YYuliVcQUkIFiN83qd7S.png?f=fotoalbum_large

Je moet nog wel onder helpers de input booleans (Schakelaar) toevoegen:
Of het schedule aktief is: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren_schedule_actief Of je het verwarmen wil blokkeren: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren.

Ook de schedule moet je daar toevoegen: schedule.warmtepomp_verwarmen_blokkeren.

Op mijn dashboard voeg ik die helpers dan weer toe om ze makkelijk te kunnen bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2UgYR1ixa2hLvw01IpEkxS5LMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xkZSb1eZK65rTmGJYAvNGKEL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Onl1ne1373 op 24-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Onl1ne1373 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Dit is de yaml van een automatisering, ik heb hem via de gui toegevoegd. En even naar yaml weergave gezet om hem te kopieren.

[Afbeelding]

Je moet nog wel onder helpers de input booleans (Schakelaar) toevoegen:
Of het schedule aktief is: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren_schedule_actief Of je het verwarmen wil blokkeren: input_boolean.warmtepomp_verwarmen_blokkeren.

Ook de schedule moet je daar toevoegen: schedule.warmtepomp_verwarmen_blokkeren.

Op mijn dashboard voeg ik die helpers dan weer toe om ze makkelijk te kunnen bedienen.

[Afbeelding]
Ik begrijp toch niet goed wat je nu allemaal waar doet :+ .
Ik heb een huidige boolean toggle on/off .
Ik heb een automation gemaakt die als trigger de boolean knop heeft.
Dit werkt en is nu mijn manuele eenmalige blokkade zetten.

Ik heb een schedule gemaakt bij "helpers" die on/off geeft op de tijden die ik ingesteld heb.
Waarom moet ik nog een boolean knop maken die on/off geeft of het schedule actief is dan? En wie zet die toggle dan om en hoe?

Daarnaast heb ik dus een tweede automation nodig denk ik die elke 5 minuten de heating off houd in mijn "service-window die als schedule staat" ?
In je screenshot hierboven staat de middelste op "uit" maar de onderste geeft schema actief ?
Want wat gebeurd er nu na het schedule? Worden de knoppen dan weer van status terug gezet ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 12345caravan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 14:59
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:43:
In ramses_rf lijkt de lengte van 01FF goed te staan, dus snap niet goed waarom je het packet niet kon versturen:

code:
1
2
3
4
5
Code._01FF: {  # unknown_01ff, TODO: definitely a real code, Itho Spider
        SZ_NAME: "message_01ff",
        I_: r"^0[01][0-9A-F]{50}$",
        RQ: r"^0[01][0-9A-F]{50}$",
        W_: r"^00[0-9A-F]{50}$",

Of we hebben een oude versie of in de custom component zit nog een extra reguliere expressie.

Edit: Gevonden, in ramses_cc, de Home Assistant Custom Component zit een extra reguliere expressie ter validatie.

custom_components/ramses_cc/schemas.py, regel 78
code:
1
vol.Required("payload"): cv.matches_regex(r"^[0-9A-F]{1,48}$"),

Ik denk dat 48 even naar 52 gezet moet worden. Dat kan je denk ik in Home Assistant via de File Editor of de terminal.

Ik heb een issue aangemaakt, hoop dat ze er naar kijken: https://github.com/zxdavb/ramses_cc/issues/145
Net aangepast en inderdaad verzenden gaat nu prima. Thanx @Onl1ne1373 _/-\o_
Ik heb even geprobeerd wat te versturen en ze "lijken" te praten met elkaar.
Maar welke volgorde houden we aan?
Hier het log van spider naar HGI80 in HA en vice versa.
Andere berichten zoveel mogelijk eruit gehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
2024-01-24T19:14:08.760879 095  I --- 18:011649 63:262142 --:------ 7FFF 016 0010018D3CADEE9576302E32312E3430
2024-01-24T19:14:38.611177 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 30C9 003 0007D7
2024-01-24T19:14:38.684103 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22C9 006 0007D0083401
2024-01-24T19:14:39.110040 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22C9 006 0007D0083401
2024-01-24T19:14:39.533048 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22C9 006 0007D0083401
2024-01-24T19:14:39.955896 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 22C9 006 0007D0083401
2024-01-24T19:14:48.308318 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 3110 004 00000010
2024-01-24T19:14:59.109883 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-24T19:14:59.128659 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:14:59.365706 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-24T19:14:59.569787 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-24T19:14:59.982945 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:15:25.843416 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000340080800280FF80040000
2024-01-24T19:15:26.100519 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000340080800280FF80040000
2024-01-24T19:15:26.303574 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000340080800280FF80040000
2024-01-24T19:15:34.859954 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:15:35.293859 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:15:35.731012 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:16:34.859415 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 3EF0 006 020000000200
2024-01-24T19:16:42.119645 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:16:42.366845 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:16:42.570983 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:04.583196 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-24T19:17:04.838214 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-24T19:17:04.874959 045  I --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000143C28400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:17:04.950543 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:05.375129 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:05.798159 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:27.424077 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:27.666048 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:27.869066 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
2024-01-24T19:17:42.958172 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:17:43.383257 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:17:43.822482 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:17:44.111521 072  I --- 37:207302 18:110667 --:------ 31E0 004 00000100
2024-01-24T19:17:44.236417 045 RQ --- 21:059180 18:079850 --:------ 31D9 001 15
2024-01-24T19:17:44.261504 049 RP 082 18:079850 21:059180 --:------ 31D9 017 1500C60000000000000000000000000000
2024-01-24T19:17:44.436513 082  I --- 20:227126 20:222372 --:------ 4401 020 104F65B154480065B154482004A6000000000005
2024-01-24T19:17:44.659771 045 RQ --- 21:059180 18:079850 --:------ 31DA 001 15
2024-01-24T19:17:44.691711 049 RP --- 18:079850 21:059180 --:------ 31DA 029 15C8400317EFEF09CB04070787040728000003C6FF0000EFEF7FFF7FFF
2024-01-24T19:19:19.536629 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 3110 004 00000010
2024-01-24T19:19:29.218038 045  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 30C9 003 0007DE
2024-01-24T19:19:29.742136 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:19:30.178523 045 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80070084
2024-01-24T19:21:34.986056 095  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:21:35.024035 045  I --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000143C28400000C50280800280FF80070084
2024-01-24T19:21:35.098068 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:21:35.522963 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:21:35.946190 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:21:54.338664 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:21:54.590641 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:21:54.793721 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:22:18.136022 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 3110 004 00000020
2024-01-24T19:22:18.367070 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 3110 004 00000020
2024-01-24T19:22:18.575510 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 3110 004 00000020
2024-01-24T19:22:47.808011 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:22:48.013201 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:22:48.419147 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:23:00.332705 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:23:00.351726 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:23:00.590564 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:23:00.790816 095 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
2024-01-24T19:23:01.197894 045  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:23:15.988183 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:23:16.229747 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
2024-01-24T19:23:16.433950 095  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020

Ik vermoed dat we een bepaalde volgorde van verzenden moeten hebben en misschien binnen een bepaald tijdframe reply-en?
EDIT: geen idee wat ik tijdens dat log gedaan heb maar de spider staat een graad hoger van 20 naar 21graden.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 12345caravan
Dit werkt voor nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Naar 19,5 gr gezet:
072  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802727D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
071  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
071  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22C9 006 00079E080201

En weer omhoog naar 20 graden:
073  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
070  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22C9 006 0007D0083401

Ik heb gekeken of het omschakelen koelen/verwarmen ook werkt, zoja dan blijft alleen de pairing over denk?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Naar koelen via gateway:
 068  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
 070  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
 071  I --- 18:011649 --:------ 18:011649 3110 004 00000020
 068 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B50080800280FF80040000
 068  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0014000050030020
verwarmen via gateway:
 073  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
 072  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
 070  I --- 18:011649 --:------ 18:011649 3110 004 00000810

Ik zie bij het naar koelen gaan het setpoint met een graad omhoog gaan naar 21 graden en bij het schakelen naar verwarmen weer naar het normale setpoint 20 graden gaan.
Koelsterretje gaat niet aan maar dat komt misschien omdat de wpu (nog) niet aan staat voor het koelen.

[ Voor 42% gewijzigd door 12345caravan op 24-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Mooi @12345caravan

Je zendt dit met de HGI80 neem ik aan? Dus zonder dat de gateway werkt?
Geen foutmeldingen dan??

Het pairen is en blijft wel een ding…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 12345caravan
Inderdaad met de HGI80 vanuit homeassistant.
Geen foutmeldingen, alleen het verbindingsicoontje op de Spider blijft knipperen vanwege geen internet/itho website verbinding.
Pairen moet toch ook wel te ontrafelen zijn.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Onl1ne1373 ik heb het voor nu even anders opgelost.
Een boolean "Heating" ON/OFF gemaakt.
Een boolean "scheduler_active" ON/OFF gemaakt.
Ik heb een automation (1) "verwarmen blokkeren" die zet boolean "Heating" OFF en doet mqtt publish 30/0/0/1.
Ik heb een automation (2) "verwarmen vrijgeven" die zet boolean "Heating" ON en doet mqtt publish 30/0/0/0

Daarnaast heb ik een helper schedule gemaakt die op gezette tijden (22:30-00:30) van OFF naar ON gaat.

Dan heb ik een automation (3) "verwarmen enable schedule" die bij elke state change van de scheduler kijkt of hij van OFF naar ON gaat en of mijn helper boolean "scheduler_active" ON is, trigger dan automation 1.

Dan heb ik nog een automation (4) "verwarmen disable schedule" gemaakt die elke state change van de scheduler ON naar OFF kijkt en trigger dan automation 2.

Het handmatig omzetten van de boolean "Heating" zorgt inderdaad nu voor discrepantie al werkt het technisch wel ivm de index optie 4 (Max manaul opeation time (min) ) die ik op 30 minuten heb staan.
Als ik hem dus met de hand "Heating" op OFF zet dan zal hij weer in zijn normale programma springen na 30 minuten en die heeft overigens altijd een opstart tijd van ongeveer 40 minuten. Dus theoretisch schakel ik handmatig de boel van 30+40 minuten uit en gaat het daarna weer lopen. De boolean zal echter op "Off" blijven staan.

Voor nu even prima, ik ga het vanavond de eerste keer laten lopen. Gaat mij er voor nu even om dat hij dus 22:30 uur "uit springt" en zelf om 00:30 uur weer "aan" springt en dat daarbij de boolean's in HA dus mee gaan zodat de status klopt met de werkelijkheid.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:43:
In ramses_rf lijkt de lengte van 01FF goed te staan, dus snap niet goed waarom je het packet niet kon versturen:
Omdat ramses_rf de 01FF berichten uit de logs van @12345caravan niet herkende dacht ik dat 01FF er helemaal niet in zat.

Maar wel dus. Even in de code gedoken en het zit er in sinds Maart vorig jaar:
https://github.com/zxdavb/ramses_rf/issues/73

De 01FF berichten zijn ook al best goed begrepen. En ik maar nutteloos staren naar die 01FF berichten en met veel moeite de temperatuur eruit halen. Nutteloos werk, want allang gedaan en begrepen. |:( |:( |:(

Er zijn ook een stapel test met verschillende 01FF berichten: https://github.com/zxdavb...f5a39eb69914b7d445c25e9eb
Helaas zie ik het pairen niet in deze logs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Kleine hoera, de pomp is zojuist uitgegaan, boolean's keurig gezet en scheduler heeft dus zijn werk gedaan. Dank voor de support iedereen. Morgenochtend laat ik wel even weten of ook de scheduler om de boel weer te activeren ook geslaagd is :) .
PS. heb ook zojuist een Spider thermostaat op de kop getikt. Ik ga toch proberen hem te koppelen met mijn WPU-4G . Als het niet werkt heb ik waarschijnlijk een te lage firmware maar dan verpats ik hem wel weer ;) .

Hulde ! Ook het schedule vanochtend/vannacht heeft gewerkt zoals verwacht.

Om de auto temp en dus alle thermostaten uit te lezen kan ik eenzelfde non-cve bordje bestellen? En als ik die op de master auto temp aansluit zie ik ook de thermostaten en kleppen op de tweede auto temp?

[ Voor 53% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2024 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:40:
Kleine hoera, de pomp is zojuist uitgegaan, boolean's keurig gezet en scheduler heeft dus zijn werk gedaan. Dank voor de support iedereen. Morgenochtend laat ik wel even weten of ook de scheduler om de boel weer te activeren ook geslaagd is :) .
PS. heb ook zojuist een Spider thermostaat op de kop getikt. Ik ga toch proberen hem te koppelen met mijn WPU-4G . Als het niet werkt heb ik waarschijnlijk een te lage firmware maar dan verpats ik hem wel weer ;) .
Mooi werk!

Ik heb er ook eentje gekocht. Inmiddels binnen. Dit halve forum heeft nu zo'n ding via die marktplaats man.
Om de auto temp en dus alle thermostaten uit te lezen kan ik eenzelfde non-cve bordje bestellen? En als ik die op de master auto temp aansluit zie ik ook de thermostaten en kleppen op de tweede auto temp?
Ja, je hebt er maar ééntje nodig. Je ziet in de master autotemp ook de andere kleppen en thermostaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Mooi werk!

Ik heb er ook eentje gekocht. Inmiddels binnen. Dit halve forum heeft nu zo'n ding via die marktplaats man.

[...]

Ja, je hebt er maar ééntje nodig. Je ziet in de master autotemp ook de andere kleppen en thermostaten.
Ik heb hem bij iemand in mijn stad gekocht voor €25,- maar die op MP had ik ook gezien inderdaad.
Voor de WPU-4G is hij "in principe" compatibel maar alleen vanaf een bepaalde firmware. Welke versie wilde Itho mij natuurlijk niet vertellen maar het maakt eigenlijk ook niet uit zeiden ze want upgraden van de firmware is "onmogelijk" . En bedankt.
Voor die €25,- wil ik het echter wel gokken :)

Ik heb een kort stappenplannetje gemaakt een paar posts terug, wellicht handig om die te pinnen ofzo mochten er andere met Synology/HA voor het eerst aan de gang moeten :) .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 12:57
Allereerst leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die moeite hebben met de WPU en toegankelijkheid. Momenteel ben ik ook bezig met van alles en nog wat met de WPU en het onderbemeteren van de elektra, ondermeters van klimaat garant er uit en de WPU.

Nu heb ik een 4e gen uit 2017 en ook een spider via MP ben benieuwd of het werkt. Nu vraag ik me af jullie zeggen elke keer dat de firmware niet kan worden geüpgraded. Kan dit niet gewoon via de officiële service tool? Ik heb de wachtwoorden en de software alleen de Tool zelf nog niet(even kijken of ik die ergens kan lenen indien de software upgrade wel kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:44:
Allereerst leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die moeite hebben met de WPU en toegankelijkheid. Momenteel ben ik ook bezig met van alles en nog wat met de WPU en het onderbemeteren van de elektra, ondermeters van klimaat garant er uit en de WPU.

Nu heb ik een 4e gen uit 2017 en ook een spider via MP ben benieuwd of het werkt. Nu vraag ik me af jullie zeggen elke keer dat de firmware niet kan worden geüpgraded. Kan dit niet gewoon via de officiële service tool? Ik heb de wachtwoorden en de software alleen de Tool zelf nog niet(even kijken of ik die ergens kan lenen indien de software upgrade wel kan).
Nee kan niet. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
Dat is wel zonde, momenteel heb ik me warmtepomp nog niet aan de ArjanH module hangen maar nog gewoon aan de klimaat garant zooi voor T-buiten. Nu vraag ik me wel iets af, want dat kan ik niet echt vinden. Veel mensen proberen de buiten temperstuur sensor digitaal door te sturen. Maar zodra ik de print van Itho er af haal, kan ik dan niet gewoon een originele buitenvoeler er op zetten(kost maar 3 tientjes). En wordt deze dan automatisch herkend of moet ik dan qua instellingen nog iets aanpassen?

Heb trouwen een WPU 4e gen uit 2017, dus ben inderdaad bang dat ik een te oude firmware heb voor de spider. Volgens de elektrameter kan ik zien dat de warmtepomp maar 6-7 uur draaid per dag bij koud weer. Helaas doet hij dat s'avonds en s'nachts, de boiler is inmiddels wel in de middag gezet. Maar feitelijk zou de warmtepomp die 7 uur warmte in me huis ook overdag er in kunnen stoppen. Energetisch gezien zou dat niet uit maken. Maar het zou wel beter zijn in de trant van terug leveren etc. Hiervoor wou ik de spider gebruiken gezien deze wel kloktijden heeft, Wellicht toch maar kijken om de verwarming modus in de winter te blokkeren tussen bepaalde tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
-daan- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:26:
Hiervoor wou ik de spider gebruiken gezien deze wel kloktijden heeft.
Op de WPU 5G zijn die kloktijden in de Spider niet beschikbaar, ook al staat het in de handleiding |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Dat is wel zonde, momenteel heb ik me warmtepomp nog niet aan de ArjanH module hangen maar nog gewoon aan de klimaat garant zooi voor T-buiten. Nu vraag ik me wel iets af, want dat kan ik niet echt vinden. Veel mensen proberen de buiten temperstuur sensor digitaal door te sturen. Maar zodra ik de print van Itho er af haal, kan ik dan niet gewoon een originele buitenvoeler er op zetten(kost maar 3 tientjes). En wordt deze dan automatisch herkend of moet ik dan qua instellingen nog iets aanpassen?

Heb trouwen een WPU 4e gen uit 2017, dus ben inderdaad bang dat ik een te oude firmware heb voor de spider. Volgens de elektrameter kan ik zien dat de warmtepomp maar 6-7 uur draaid per dag bij koud weer. Helaas doet hij dat s'avonds en s'nachts, de boiler is inmiddels wel in de middag gezet. Maar feitelijk zou de warmtepomp die 7 uur warmte in me huis ook overdag er in kunnen stoppen. Energetisch gezien zou dat niet uit maken. Maar het zou wel beter zijn in de trant van terug leveren etc. Hiervoor wou ik de spider gebruiken gezien deze wel kloktijden heeft, Wellicht toch maar kijken om de verwarming modus in de winter te blokkeren tussen bepaalde tijden.
Laat even weten of je de Spider aan de praat krijgt.
Ik ga het denk ik morgen proberen, ik heb ook een WPU-4G maar modeljaar 2019 staat er bij mij in de firmware al heb ik firmware versie 31 en ik las laatste een post van iemand die had 43 ofzo .(straks uit te lezen middels de add-on)

@Onl1ne1373 we kunnen het nu toch sturen door de Tarrif optie te gebruiken en in een scheduler te mieteren ?
Sowieso kan je dus zoals uit mijn testen blijkt ook de WPU-4G "uitschakelen" waardoor hij dus ook het boiler vat niet gaat opwarmen gedurende dat tijdstip.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
Raak telkens geïrriteerde van de half bakken informatie van Itho. In de Spider handleiding staat kloktijden....die niet kunnen...in het leaflet staat WPU 4e gen wat niet kan... Ben benieuwd of het met de WPU4 wel kan. Anders moet ik gedurende winter zelf maar de nachtverlaging aan zetten door de knop te draaien 8)7

Ik ga mijn spider dit weekend ophalen via MP. Ben me nu eerst ook even aan het focussen op het uitlezen van de ondermeters via de modbus. Daarna pak ik de warmtepomp op.

Ik zag trouwens wel dat ik op de MFT een instelling kan doen van de buitentemperatuur. Ik kan kiezen tussen een 1 en een 0. Het lijkt er sterk op dat ik daar dan kan instellen of hij de data van de Itho Cloud pakt zeg maar of die van de sensor.

* Ik had trouwens me tarief naar overdag gezet met de boiler. Dit veranderd inderdaad niets aan het moment van verwarmen of koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door -daan- op 25-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Er is een instelling voor. Weet niet uit mijn hoofd welke, maar kan het voor je opzoeken.

Dus ja: Je kunt zelf een buitenvoeler installeren/aansluiten.

Je kunt ook via de ithowifi module een nep-bericht sturen, dat lijkt voor de WPU, uit de itho RF print te komen, waarbij je de buitentemperatuur zelf kan instellen net of dat die van de itho cloud komt.
Zo doe ik het.

Die buitentemp doet toch bijna niks op de WPU 5G. (Ik schakel er wel tussen verwarmen en koelen mee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GeeMoney schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:17:
[...]
@Onl1ne1373 we kunnen het nu toch sturen door de Tarrif optie te gebruiken en in een scheduler te mieteren ?
Tariff optie is volgens mij alleen voor tapwater. Maar met manual control kan je wel het verwarmen blokkeren.
Ik stuur dat ook aan met een schedule in HA, zie een paar posts hierboven.
Maar daar heb je de Spider niet voor nodig.

Ik zou echter ook graag een nachtverlaging hebben, want dan kan je het meer per kamer sturen.
Bijvoorbeeld de kinderkamers op een minimale temperatuur houden en de werkkamers en de woonkamer terug laten vallen. Dit ook omdat vaak 's ochtends de zon in de woonkamer staat. Nu kan dat niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Onl1ne1373 op 25-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Je kunt ook via de ithowifi module een nep-bericht sturen, dat lijkt voor de WPU, uit de itho RF print te komen, waarbij je de buitentemperatuur zelf kan instellen net of dat die van de itho cloud komt.
Zo doe ik het.
Ik heb toevallig gisteren de start topic aangepast met de informatie hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -daan-
Zat zelf inderdaad al te denken over de nachtverlaging. Maar gezien ik een WPU 4de generatie heb dacht ik het redelijk simpel aan te pakken. Ik kan natuurlijk de 10 kOhm NTC voeler nadoen. Er zijn naar mijn weten (uitgaande dat de WP werk zoals in de normale installatietechniek) 3 werkpunten verwarmen, koelen en dode zone. Mijn idee is dus een simpel bordje er op aan te sluiten dat de weerstand stuurt op basis van de buiten temperatuur. Waarbij ik hem in de dode zone kan gooien in de nacht. Dus stel de dode zone is van 12 tot 14 graden dan gooi je snachts de T buiten naar 15 graden en laat je hem vanaf in de ochtend weer gewoon meelopen met b.v.b. buienradar. vraag me alleen af of dat gaat werken met de wachttijden die worden aangehouden tussen verwarmen koelen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@vliegnerd Ik zat nog even naar het binden te kijken. De I 1FC9 berichten van de spider van @12345caravan bevatten de 3110 en 3EF0 mogelijke berichten. De gateway antwoord ook met deze berichten.

Echter mijn spider stuurt die niet! En hij stuurt wel 000E als mogelijk bericht.

Zou het een probleem zijn dat we met ons gateway bericht wel 3110 en 3EF0 als mogelijke berichten sturen naar de spider tijden het pairen? Het zou best eens kunnen dat de spider daarom het bind bericht afkeurt.

Ik ga nog eens testen of ik die weg kan laten bij het antwoord van de gateway. En anders zouden we eens een bij ons met Autotemp ingeleerde Spider moeten testen op de gateway van @12345caravan

[ Voor 17% gewijzigd door Onl1ne1373 op 25-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
-daan- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:35:
Zat zelf inderdaad al te denken over de nachtverlaging. Maar gezien ik een WPU 4de generatie heb dacht ik het redelijk simpel aan te pakken. Ik kan natuurlijk de 10 kOhm NTC voeler nadoen. Er zijn naar mijn weten (uitgaande dat de WP werk zoals in de normale installatietechniek) 3 werkpunten verwarmen, koelen en dode zone. Mijn idee is dus een simpel bordje er op aan te sluiten dat de weerstand stuurt op basis van de buiten temperatuur. Waarbij ik hem in de dode zone kan gooien in de nacht. Dus stel de dode zone is van 12 tot 14 graden dan gooi je snachts de T buiten naar 15 graden en laat je hem vanaf in de ochtend weer gewoon meelopen met b.v.b. buienradar. vraag me alleen af of dat gaat werken met de wachttijden die worden aangehouden tussen verwarmen koelen etc.
Goed nieuws wat betreft de Spider in ieder geval
Mijn WPU-4G lijkt hem gewoon te accepteren als Hoofd thermostaat !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OewzzRFF2wrFvx7s9cv_v-aQH6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtyvfubUJ4IMDKoRTe3rw1SA.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist ingeprogrammeerd op de Auto Temp en alle groepen .

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2024 18:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Yes, binding werkt! 8)

code:
1
2
3
4
5
6
service: ramses_cc.send_packet
data:
  device_id: "21:033620"
  verb: W
  code: 1FC9
  payload: "0001FF482933003EF0482933"

Laatste message type moest eraf (3110).

En setpoint op 20 zetten werkt ook:

code:
1
2
3
4
5
6
data:
  code: 01FF
  payload: 0080802827D0000000143C80800000B40080800280FF80040000

@12345caravan Bedankt voor de logs!
@vliegnerd Bedankt voor de protocol analyse!

[ Voor 42% gewijzigd door Onl1ne1373 op 25-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Mooi werk @Onl1ne1373

Nu kunnen we in Ramses_cc inbouwen dat die 01FF handshake RQ RP elke 10? minuten ofzo gestuurd wordt, zodat het de spider niet zeurt over verbinding.

En dan natuurlijk een “verstel temperatuur widget”

Maar ik zal het eerst eens thuis proberen. Heb nu ook een reserve spider, waarmee ik kan testen.

(Maar geen tijd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
-daan- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:35:
Ja het werkt.
Maar geen NTC nodig. Je kunt die outside temp gewoon zelf instellen met de ithowifi module.

Dan doe je de berichten van de Itho/Klimaatgarant monitoring na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:40:
Yes, binding werkt! 8)

code:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: "0001FF482933003EF0482933"

Laatste message type moest eraf (3110).

En setpoint op 20 zetten werkt ook:

code:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: 0080802827D0000000143C80800000B40080800280FF80040000

@12345caravan Bedankt voor de logs!
@vliegnerd Bedankt voor de protocol analyse!
Heel gaaf! Zou het ook mogelijk zijn om DHW aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GraceGRD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Heel gaaf! Zou het ook mogelijk zijn om DHW aan te sturen?
Dat zou fijn zijn, maar voor zover ik weet kan dat niet met de Itho gateway? (@12345caravan ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 12345caravan
Nee DHW via de gateway gaat volgens mij niet.

Wel fijn dat alles nu werkt, inclusief het pairen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hmm zojuist wel een foutmelding A1-36 op de Spider. Zou betekenen dat Opentherm niet goed werkt of hij niet goed aangesloten is. De melding was er de eerste 2-3 uur niet. Ik heb net alles even een reset gegeven en hopelijk blijft hij nu weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Even een kleine test setup in Home Assistant met een Generic Thermostat:

Configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Thermostat Online
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_autotemp_1_room_3_temp
    target_temp_step: 0.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpKAetpbRfGkqxr67g1T9ObMC6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMITLpUhNO1TH5LE3h06udAO.png?f=fotoalbum_large

En de Automation die ernaar luisterd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Thermostat Onl1ne13 To Spider
trigger:
    entity_id:
      - climate.thermostat_online
    attribute: temperature
condition: []
action:
  - service: ramses_cc.send_packet
    data:
      payload: >
        {{'008080'}}{{ ('%x' % ((state_attr('climate.thermostat_onliner',
        'temperature') | float * 2)) | round) | upper
        }}{{'27D0000000143C80800000B40080800280FF80040000'}}

Werkt!!

Vooral de code van sensor naar hex was even puzzelen:

code:
1
2
3
4
{% set temp = 19.5 | float %}
{% set doubleTemp = (temp * 2) | round %}
{% set hexDoubleTemp = doubleTemp % 255 %}
{{ ('%x' % doubleTemp) | upper }}

Ik merk wel dat hij niet altijd aankomt. Misschien vaker sturen of antenne anders plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 09:57

Thyzz

-=leeg=-

Mijn ervaring met KlimaatGarant is dat als je ze belt met het verzoek om de instellingen aan te passen, dat je dan een monteur aan de lijn krijgt (of wordt teruggebeld) die je dan vertelt hoe je via het service menu de tijden kan aanpassen (voor de boiler heb ik dat gedaan tenminste). Ik heb nog zo'n honeywell thermostaat (2014/2015)

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tot nog toe is de foutmelding niet terug gekomen op de Spider en alles werkt nog zoals verwacht.
Wel valt mij op dat deze thermostaat itt de Honeywell variant geen vlammetje laat zien als de warmtevraag bij andere thermostaten zit dan bij hem zelf, hebben jullie dit ook? Voor mijn gevoel had de oude Honeywell bijna de hele dag een vlammetje namelijk. Nu geen vlam maar er is wel degelijk 40% warmte vraag elders en dus is de pomp bezig.

Anyway, ook ik ben helemaal niet tevreden over Klimaatgarant net als de halve buurt hier. Afspraken worden helemaal niet nagekomen, monitoring reageren ze ook nergens op en ik wilde mijn pomp er een keer een paar dagen af hebben om de ruimte extra te isoleren maar ook dat was onmogelijk. Heb daar een 3e partij voor moeten laten komen en allerlei geneuzel met garantiebepalingen over en weer en na veel gezeur toch toestemming gekregen. Ze doen alsof zo’n pomp een kerncentrale is :+.

En klopt het dat ik deze handmatig in koelmodus moet plaatsen straks?
De oude thermostaat had 3 modi: verwarmen en koelen / power koelen / uit .
Nu lijkt het: verwarmen / koelen / stand-by .

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@GeeMoney heeft die Spider eigenlijk wel voordelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:30:
@GeeMoney heeft die Spider eigenlijk wel voordelen?
Hij ziet er een stuk hipper uit, dat is het mij al waard.
En handmatig koelen vind ik ook een voordeel. Nu kan ik denk ik gewoon de temp gewoon 1,5 graad verlagen als ik 2 weken op vakantie ga zonder dat hij gelijk in koelmodus springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik heb nog even naar de RQ RQ 01FF zitten kijken.
De 01FF RQ berichten worden zoals volgens mij eerder genoemd elke 9 minuten verstuurd door de Spider aan de Gateway:

code:
1
2024-01-26T16:35:16.298201 060 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802D282AD0008000143C28320000C10280800280FF80040020

Echter als je het display activeert vraagt hij het ook. Periodiek is dus niet voldoende.
code:
1
2
3
4
5
2024-01-26T17:26:15.520535 070  W --- 21:033620 02:246873 --:------ 22C9 006 04079E080201
2024-01-26T17:26:15.575184 059  I --- 02:246873 21:033620 --:------ 22C9 008 04079E7FFF010103
2024-01-26T17:26:15.611226 069 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802C2729D0008000143C28320000C10280800280FF80040020
2024-01-26T17:26:16.050225 065 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802C2729D0008000143C28320000C10280800280FF80040020
2024-01-26T17:26:16.638983 066 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026

Hij zegt eerst wat tegen de Autotemp verdeler. Die reageert en vervolgens geeft hij zijn state aan de gateway en vraagt hij of die nog gewijzigd is. Die RP bevat dus de doeltemperatuur. Mooi dat hij het vraagt voor de zekerheid, maar dat maakt het wel iets complexer. Al zou de standaard reactie natuurlijk een pong kunnen zijn met de temperatuur die hij binnen krijgt.

De reactie is nodig bij het activeren van het display anders zal het "wifi" symbooltje knipperen.

Met een RP reply bericht die ik handmatig verstuur met Home Assistant ziet het er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
024-01-26T17:26:15.520535 070  W --- 21:033620 02:246873 --:------ 22C9 006 04079E080201
2024-01-26T17:26:15.575184 059  I --- 02:246873 21:033620 --:------ 22C9 008 04079E7FFF010103
2024-01-26T17:26:15.611226 069 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802C2729D0008000143C28320000C10280800280FF80040020
2024-01-26T17:26:16.050225 065 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802C2729D0008000143C28320000C10280800280FF80040020
2024-01-26T17:26:16.638983 066 RQ --- 21:033620 18:010547 --:------ 01FF 026 00802C2729D0008000143C28320000C10280800280FF80040020
2024-01-26T17:26:20.031085 095 RP --- 18:010547 21:033620 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-26T17:26:20.046925 060  W --- 21:033620 18:010547 --:------ 22C9 006 0007D0083401
2024-01-26T17:26:20.283340 095 RP --- 18:010547 21:033620 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-26T17:26:20.485207 095 RP --- 18:010547 21:033620 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
2024-01-26T17:26:20.895120 060  W --- 21:033620 18:010547 --:------ 22C9 006 0007D0083401
2024-01-26T17:26:21.318153 059  W --- 21:033620 02:246873 --:------ 22C9 006 0407D0083401
2024-01-26T17:26:21.388101 059  I --- 02:246873 21:033620 --:------ 22C9 008 0407D07FFF010103
2024-01-26T17:26:29.202464 059  I --- 21:033620 --:------ 21:033620 30C9 003 0008AB
2024-01-26T17:27:25.080692 061  I --- 21:033620 --:------ 21:033620 000E 003 000028

De temperatuur die ik in de reply zet wordt ingesteld als setpoint en het symbooltje knippert niet meer.

@vliegnerd Wat ik erg mis is een Home Assistant trigger op het ontvangen van een ramses packet met eventueel een filter op device id en message type. Weet jij of er zoiets in de integratie zit? Dan zou ik met automations de flow op kunnen zetten om te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Onl1ne1373 op 26-01-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
De W berichten met de temperatuur lijken alleen aan te komen als het display aan staat, er is ook geen reactie van de Spider met packets.

code:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: 0080802627D0000000143C80800000B40080800280FF80040000

Zou de Spider zo in slaap staan dat hij alleen elke 9 minuten even wakker wordt om te kijken of er een nieuwe status is?
@12345caravan Heb je een log met timestamps tijdens het aanpassen van de setpoint via de gateway terwijl het display van de Spider uit staat? En gaat het display aan als je die setpoint wijzigt?

[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 26-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
@vliegnerd hallo 1990 :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjDC4NPl6FBJj6YG5W4EnbrGXvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uucwcxPZwJ6umMgXB1XqzmhP.jpg?f=fotoalbum_large

VS

2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1Kzzx96NOXhgFH1VxHVtpnhZ-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wOgFYVlPjTmQbsrr5F9DaFq.png?f=fotoalbum_large

In een nieuwbouw woning met een hoop automation, hippe iPad bediening kan ik toch niet het bovenste aan de muur hebben :9 .

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 26-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 12345caravan
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:03:
De W berichten met de temperatuur lijken alleen aan te komen als het display aan staat, er is ook geen reactie van de Spider met packets.

code:
1
2
3
4
5
6
data:
  payload: 0080802627D0000000143C80800000B40080800280FF80040000

Zou de Spider zo in slaap staan dat hij alleen elke 9 minuten even wakker wordt om te kijken of er een nieuwe status is?
@12345caravan Heb je een log met timestamps tijdens het aanpassen van de setpoint via de gateway terwijl het display van de Spider uit staat? En gaat het display aan als je die setpoint wijzigt?
@Onl1ne1373 Als ik vanuit homeassistant een temperatuur verandering verstuur naar de Spider met het display uit dan komt hij wel aan en als ik het display dan aanklik is het setpoint wel .veranderd.
Net nog even getest. EDIT: double check met OTGW en de TrSet veranderd inderdaad zonder display aan te zetten.
Dit was een eerder gepost log allemaal met display uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Gateway lager en daarna hoger:

075  I --- --:------ --:------ 37:214722 10E2 003 00A50F
072  W --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802727D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
066  I --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 0080282729D0008000143C28400000C40280800280FF80040084
066  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
066  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22C9 006 00079E080201
071  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22C9 006 00079E080201
066  I --- 21:059180 --:------ 21:059180 3110 004 00000010
073  I --- 18:011649 --:------ 18:011649 3110 004 00000010
072  I --- 18:011649 --:------ 18:011649 3110 004 00000010
073  I --- 18:011649 --:------ 18:011649 3110 004 00000010
077 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 0080282729D0008000243028400000C40280800280FF80040084
074  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
067  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
073  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
 068  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22D0 008 0004000050030020
068  I --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000143C28400000C40280800280FF80040084
067  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22D0 008 0004000050030020
067  W --- 21:059180 18:011649 --:------ 22C9 006 0007D0083401
 070  I --- 18:011649 21:059180 --:------ 22C9 006 0007D0083401
066  I --- --:------ --:------ 37:228053 10E2 003 00A510
080  I --- --:------ --:------ 20:227923 10E2 003 008BF4
058 RQ --- 37:137256 18:079850 --:------ 31DA 001 16
073 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80040084
067 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
078 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80040084
069 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000
066 RQ --- 21:059180 18:011649 --:------ 01FF 026 008028282AD0008000243028400000C40280800280FF80040084
070 RP --- 18:011649 21:059180 --:------ 01FF 026 0080802828D0000000143C80800000B40080800280FF80040000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:38:

@vliegnerd Wat ik erg mis is een Home Assistant trigger op het ontvangen van een ramses packet met eventueel een filter op device id en message type. Weet jij of er zoiets in de integratie zit? Dan zou ik met automations de flow op kunnen zetten om te testen.
Nee, weet niet. Lijkt mij iets voor David Bonnes. Eigenlijk moet er echt support voor de spider (met 01FF) in ramses_cc komen.

Ben wel benieuwd hoe dat zit met scherm aan/uit. Ik heb zelf helaas nu geen tijd/gelegenheid om het thuis te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:13:
Tot nog toe is de foutmelding niet terug gekomen op de Spider en alles werkt nog zoals verwacht.
Wel valt mij op dat deze thermostaat itt de Honeywell variant geen vlammetje laat zien als de warmtevraag bij andere thermostaten zit dan bij hem zelf, hebben jullie dit ook? Voor mijn gevoel had de oude Honeywell bijna de hele dag een vlammetje namelijk. Nu geen vlam maar er is wel degelijk 40% warmte vraag elders en dus is de pomp bezig.

Anyway, ook ik ben helemaal niet tevreden over Klimaatgarant net als de halve buurt hier. Afspraken worden helemaal niet nagekomen, monitoring reageren ze ook nergens op en ik wilde mijn pomp er een keer een paar dagen af hebben om de ruimte extra te isoleren maar ook dat was onmogelijk. Heb daar een 3e partij voor moeten laten komen en allerlei geneuzel met garantiebepalingen over en weer en na veel gezeur toch toestemming gekregen. Ze doen alsof zo’n pomp een kerncentrale is :+.

En klopt het dat ik deze handmatig in koelmodus moet plaatsen straks?
De oude thermostaat had 3 modi: verwarmen en koelen / power koelen / uit .
Nu lijkt het: verwarmen / koelen / stand-by .
Hier nooit een vlammetje. Alleen even bij verhogen van de temp maar zodra die gehaald is geen vlammen meer. WP staat echter wel vaak aan. Vandaag installateur over de vloer ivm storing. Vond het ook vreemd. Laptop aan de wpu en niets te zien, wpu was niet ingeregeld. Nu komt er (ooit?) Een keer iemand van itho/klimaatgarant. Iemand een idee hoe mn wpu nu werkt? Lijkt complete willekeur welke ruimte verwarmd wordt. Zolder getest door deze op 24 graden te zetten, geen reactie. Huis lijkt redelijk constant verwarmd te zijn op onze slaapkamer na (vloer nooit warm). Zijn er defaults oid? Begin wel mn gigantische verbruik te begrijpen 1700 kWh (zal iets hoger zijn ivm pv) sinds okt 23 (rond kerst ingetrokken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Hier nooit een vlammetje. Alleen even bij verhogen van de temp maar zodra die gehaald is geen vlammen meer. WP staat echter wel vaak aan. Vandaag installateur over de vloer ivm storing. Vond het ook vreemd. Laptop aan de wpu en niets te zien, wpu was niet ingeregeld. Nu komt er (ooit?) Een keer iemand van itho/klimaatgarant. Iemand een idee hoe mn wpu nu werkt? Lijkt complete willekeur welke ruimte verwarmd wordt. Zolder getest door deze op 24 graden te zetten, geen reactie. Huis lijkt redelijk constant verwarmd te zijn op onze slaapkamer na (vloer nooit warm). Zijn er defaults oid? Begin wel mn gigantische verbruik te begrijpen 1700 kWh (zal iets hoger zijn ivm pv) sinds okt 23 (rond kerst ingetrokken).
Ik heb hier ook nog nooit een echte specialist over de vloer gekregen hoor.
Uiteindelijk ben ik alles zelf ook gaan testen en vooral verifiëren met thermostaten en voelen aan vloeren.
Zo bleek op de bovenverdieping de nummering van de lussen precies contra te zijn met hoe ze aangesloten waren op de Auto Temp modules. Dus.1 was 8 en 8 was 1 etc.

Heb je Auto Temp modules? ( die blauwe dingen bij je vloerverwarming verdelers).
Als je die in IBS mode zet dan kan je zien aan het knipperen of continu branden van de groepen of ze überhaupt aan een thermostaat gekoppeld zijn. In principe zou 1 groep dat niet moeten zijn en die is van je badkamer. De andere groepen moeten allemaal continu branden, als er meer dan 1 knippert dan is die dus niet gekoppeld aan een thermostaat.

Het kan ook zijn dat een klep vast zit natuurlijk, heb ik ook eens gehad maar die hoorde ik dus continu "brommen" en ik voelde duidelijk dat een kamervloer koud bleef.
Monteur kwam toen langs en constateerde dat de klep "vast" zat.

Vergeet ook niet dat dit letterlijk de duurste maanden zijn voor je WP. De buitentemperatuur is natuurlijk erg laag dus hij moet "hard" werken.
Koelen kost nagenoeg niets in verhouding. Ik heb de temp best hoog staan hier (gemiddeld 21.5/22) en een grote vrijstaande (goed geïsoleerde) woning van 220m2 en 890m3 en verstook per jaar 2600kWh met de pomp.

@wortelsoft Spider vooralsnog foutloos aan het werk hier na een reset in het begin. Inmiddels 24 uur verder probleem loos. De bijkeuken heb ik op een extra RT gekoppeld die ik als reserve nog had liggen vanuit de bouw en ook die blijft nu keurig op 21,5. Bizar waarom dat vanuit de bouw niet gewoon geopperd is. Wellicht ivm behalen van 1 of andere norm of energieverbruik ofzo.
Met een extra thermostaat is deze dus gewoon op temp te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 26-01-2024 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ik krijg mijn Spider zonder dat het scherm aan is niet aangestuurd. Alleen als ik een goed getimede RP stuur.
Misschien een verschil met de hoofdthermostaat? Dus die maar gaan koppelen, niet meteen werken dus.

Maar na wat puzzelen:
code:
1
2
3
4
5
6
data:
  device_id: "21:041873"
  payload: "0001FF482933"

Dus alleen de 01FF berichten. Werkt waarschijnlijk bij de andere spiders ook wel.

En deze, die aan OpenTherm hangt luistert wel als het scherm uit is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
@GeeMoney probleem is dat de bouwers en of klimaatgarant gewoon niet snappen hoe het werkt. De autotemp bepaald hoeveel vermogen er nodig is en gebruikt daarvoor het vermogen dat voor de verschillende lussen is ingesteld, maar gaat er wel vanuit dat die verschillende lussen één ruimte is. Als je voor de bijkeuken hetzelfde vermogen had ingesteld als het gecombineerde vermogen van je woonkamer was het ook goed gegaan, dat hadden ze na klachten bij mij gedaan. Ik kreeg een kamer niet warm, omdat de autotemp een andere kamer de voorkeur gaf om open te zetten. Toen werd de kamer met thermostaat nooit warm en bleef de warmtepomp maar draaien. Uiteindelijk heb ik dus een extra thermostaat toegevoegd om het echt goed te krijgen. Verder stond bij mij het vermogen van de warmtepomp niet goed ingesteld in de autotemp (veel te laag) wat ook zorgde voor slecht regelgedrag. Daarnaast was minimum toerental in autostand van de wtw verkeerd ingesteld, iets met nieuwe technieken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
wortelsoft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:04:
@GeeMoney probleem is dat de bouwers en of klimaatgarant gewoon niet snappen hoe het werkt. De autotemp bepaald hoeveel vermogen er nodig is en gebruikt daarvoor het vermogen dat voor de verschillende lussen is ingesteld, maar gaat er wel vanuit dat fie verschillende lussen één ruimte is. Als je voor de bijkeuken hetzelfde vermogen had ingesteld als het gecombineerde vermogen van je woonkamer was het ook goed gegaan, dat hadden ze na klachten bij mij gedaan. Ik kreeg een kamer niet warm, omdat de autotemp een andere kamer de voorkeur gaf om open te zetten. Toen werd de kamer met thermostaat nooit warm en bleef de warmtepomp maar draaien. Uiteindelijk heb ik dus een extra thermostaat toegevoegd om het echt goed te krijgen. Verder stond bij mij het vermogen van de warmtepomp niet goed ingesteld in de autotemp (veel te laag) wat ook zorgdr voor slecht regelgedrag. Daarnaast was minimum toerental in autostand van de wtw verkeerd ingesteld, iets met nieuwe technieken....
Ik heb wel een vrij hoge temp en heb sinds ik de add-on heb draaien en meten de warmtevraag nog nooit lager gezien dan 34% . Mijn pomp draait eigenlijk de gehele dag het volgende schema: 1,5 uur vol, 1,5 uur uit en heel af en toe onderbreekt tapwater run dit en natuurlijk nu mijn schedule in de avond/nacht maar dit doet hij continu. Hoe ziet dat er bij jou uit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
GeeMoney schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb wel een vrij hoge temp en heb sinds ik de add-on heb draaien en meten de warmtevraag nog nooit lager gezien dan 34% . Mijn pomp draait eigenlijk de gehele dag het volgende schema: 1,5 uur vol, 1,5 uur uit en heel af en toe onderbreekt tapwater run dit en natuurlijk nu mijn schedule in de avond/nacht maar dit doet hij continu. Hoe ziet dat er bij jou uit ?
Ding draait nu bijna nooit (20 graden instelling), vorig jaar had ik 21 graden ingesteld om de boel ook droog te kunnen stoken en dan draait de pomp veel vaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik heb hier ook nog nooit een echte specialist over de vloer gekregen hoor.
Uiteindelijk ben ik alles zelf ook gaan testen en vooral verifiëren met thermostaten en voelen aan vloeren.
Zo bleek op de bovenverdieping de nummering van de lussen precies contra te zijn met hoe ze aangesloten waren op de Auto Temp modules. Dus.1 was 8 en 8 was 1 etc.

Heb je Auto Temp modules? ( die blauwe dingen bij je vloerverwarming verdelers).
Als je die in IBS mode zet dan kan je zien aan het knipperen of continu branden van de groepen of ze überhaupt aan een thermostaat gekoppeld zijn. In principe zou 1 groep dat niet moeten zijn en die is van je badkamer. De andere groepen moeten allemaal continu branden, als er meer dan 1 knippert dan is die dus niet gekoppeld aan een thermostaat.

Het kan ook zijn dat een klep vast zit natuurlijk, heb ik ook eens gehad maar die hoorde ik dus continu "brommen" en ik voelde duidelijk dat een kamervloer koud bleef.
Monteur kwam toen langs en constateerde dat de klep "vast" zat.

Vergeet ook niet dat dit letterlijk de duurste maanden zijn voor je WP. De buitentemperatuur is natuurlijk erg laag dus hij moet "hard" werken.
Koelen kost nagenoeg niets in verhouding. Ik heb de temp best hoog staan hier (gemiddeld 21.5/22) en een grote vrijstaande (goed geïsoleerde) woning van 220m2 en 890m3 en verstook per jaar 2600kWh met de pomp.

@wortelsoft Spider vooralsnog foutloos aan het werk hier na een reset in het begin. Inmiddels 24 uur verder probleem loos. De bijkeuken heb ik op een extra RT gekoppeld die ik als reserve nog had liggen vanuit de bouw en ook die blijft nu keurig op 21,5. Bizar waarom dat vanuit de bouw niet gewoon geopperd is. Wellicht ivm behalen van 1 of andere norm of energieverbruik ofzo.
Met een extra thermostaat is deze dus gewoon op temp te houden.
Zit nu ook in het stadium van dingen checken. Dacht eerst dat de boiler kuren had, maar die heb ik onder controle (hoop ik). Heb idd die blauwe verdelers, geen badkamer groep (helaas). Morgen eens kijken met ibs, ook maar eens een ithowifi aanschaffen binnenkort. Eerste wat me opvalt is dat aangeraden wordt de master bij de wpu te hebben, staat hier op s1... Vast nog wel e.e.a. te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Vendetta_X volgens mij maakt het qua werking niet uit aan welke auto temp hij als master hangt, het heeft volgens mij alleen met signaal sterkte te maken. Die is natuurlijk het beste zo dicht mogelijk dicht bij de pomp.
Je hebt toch wel een badkamer ook? Die wordt niet op een thermostaat aangesloten en staat normaal gesproken dus altijd open en koelt niet in de zomer. Dat zorgt ervoor dat hij in ieder geval altijd zijn warmte wat kwijt kan en het houd de badkamer op temperatuur en voorkomt (extra) condens vorming in de zomer.

@vliegnerd wat doet nu precies die tarrif optie? Gisteravond had mijn schedule verwarming geblokkeerd gelopen maar om 23:00 uur begon doodleuk het tapwater op te warmen :+ . Tot 62 graden zag ik, dat is blijkbaar de legionella run geweest. En kan ik ook die actie blokkeren/verplaatsen dmv tarrif op 1 te zetten ofzo ? Ik heb mijn thermostaat trouwens op comfort, dus hij warmt direct al op nadat er watervraag is geweest naar 55 graden.
Via de Spider heb ik nu wel de opwarmtijd naar 58 graden om 22:00 uur gezet ipv 23:00 uur. Omdat hij al rond de 54-55 graden zal zijn duurt dat programma niet heel lang (26 minuten zag ik). Het legionella programma is niet te omzeilen of te verplaatsen lees ik. Je kan het alleen uitschakelen door tapwater uit te schakelen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Start die echter niet gewoon ook op die schedule tijd en heb ik die dus nu al verplaatst naar 22:00 uur ook ?
Maar wat kan ik dan dus nu met Tarrif doen? Of is die alleen van toepassing als je de boiler op Eco stand hebt ?

@wortelsoft hij draait sinds gisteravond ook wat korter met langere tussenposes zie ik. Ik ben natuurlijk ook behoorlijk bezig geweest met thermostaten en groepen en testen, wellicht dat hij dus even tijd nodig heeft om te leveren. 1 uur en 10 minuten aan en bijna 2 uur uit is het nu. Warmtevraag is 1x gezakt naar 29% maar inmiddels weer 34%.

[ Voor 54% gewijzigd door GeeMoney op 27-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:38:

@vliegnerd wat doet nu precies die tarrif optie? Gisteravond had mijn schedule verwarming geblokkeerd gelopen maar om 23:00 uur begon doodleuk het tapwater op te warmen :+ . Tot 62 graden zag ik, dat is blijkbaar de legionella run geweest. En kan ik ook die actie blokkeren/verplaatsen dmv tarrif op 1 te zetten ofzo ? Ik heb mijn thermostaat trouwens op comfort, dus hij warmt direct al op nadat er watervraag is geweest naar 55 graden.
Via de Spider heb ik nu wel de opwarmtijd naar 58 graden om 22:00 uur gezet ipv 23:00 uur. Omdat hij al rond de 54-55 graden zal zijn duurt dat programma niet heel lang (26 minuten zag ik). Het legionella programma is niet te omzeilen of te verplaatsen lees ik. Je kan het alleen uitschakelen door tapwater uit te schakelen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Start die echter niet gewoon ook op die schedule tijd en heb ik die dus nu al verplaatst naar 22:00 uur ook ?
Maar wat kan ik dan dus nu met Tarrif doen? Of is die alleen van toepassing als je de boiler op Eco stand hebt ?
Tariff low is alleen nuttig voor Eco stand. Het is identiek aan de "tariff low" signalen die vroeger op het lichtnet verzonden werden. Door die signalen gingen elektrische boilers aan.
Als je tariff low actief maakt, dan gaat de boiler verwarmen, mits temperaturen onder hysterese temperaturen. Dus in comfort stand heb je er weinig aan.
Je kunt het in Eco stand gebruiken om tijdens goedkope/groene momenten de boiler te verwarmen.

Legionella programma start (denk ik) op twee redenen:
- Via de spider: Als je op vrijdagavond of zaterdagochtend het dagelijkse boiler moment hebt, dan wordt de legionella run gestart. De eind temperatuur wordt dan standaard 61,5 graden.
- Via de WPU: Als je 7x24h geen legionella run hebt gedraaid, dan gaat de WPU automatisch een legionella run doen.

Dit is bizar irritant vanwege het volgende scenario:
Je hebt het dagelijks moment om 12:00 in de winter. Maar het is december, er is weinig zon en duurzame stroom 's nachts, want wind. Je laat het vat om 04:00 's nachts verwarmen. De legionella run is dan op zaterdagochtend vroeg. De week erna is het zonnig, dus je zet het SWW moment om 12:00.
Die |:( WPU gaat dan eerst zaterdagochtend een legionella run doen en daarna zaterdagmiddag om 12:00 nog een keer., |:( |:( |:( |:( |:(

Echt itho daalderop |:(

En omdat je zaterdagochtend natuurlijk gaat douchen, kost het ook 2x veel elektrische energie.

Voorkomen legionella run kan niet. Je kunt wel de compressor blokkeren, maar zodra je die blokkade opheft krijg je vrijwel meteen SWW+legionella.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 27-01-2024 13:39 . Reden: Iets minder smileys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Tariff low is alleen nuttig voor Eco stand. Het is identiek aan de "tariff low" signalen die vroeger op het lichtnet verzonden werden. Door die signalen gingen elektrische boilers aan.
Als je tariff low actief maakt, dan gaat de boiler verwarmen, mits temperaturen onder hysterese temperaturen. Dus in comfort stand heb je er weinig aan.
Je kunt het in Eco stand gebruiken om tijdens goedkope/groene momenten de boiler te verwarmen.

Legionella programma start (denk ik) op twee redenen:
- Via de spider: Als je op vrijdagavond of zaterdagochtend het dagelijkse boiler moment hebt, dan wordt de legionella run gestart. De eind temperatuur wordt dan standaard 61,5 graden.
- Via de WPU: Als je 7x24h geen legionella run hebt gedraaid, dan gaat de WPU automatisch een legionella run doen.

Dit is bizar irritant vanwege het volgende scenario:
Je hebt het dagelijks moment om 12:00 in de winter. Maar het is december, er is weinig zon en duurzame stroom 's nachts, want wind. Je laat het vat om 04:00 's nachts verwarmen. De legionella run is dan op zaterdagochtend vroeg. De week erna is het zonnig, dus je zet het SWW moment om 12:00.
Die |:( WPU gaat dan eerst zaterdagochtend een legionella run doen en daarna zaterdagmiddag om 12:00 nog een keer., |:( |:( |:( |:( |:(

Echt itho daalderop |:(

En omdat je zaterdagochtend natuurlijk gaat douchen, kost het ook 2x veel elektrische energie.

Voorkomen legionella run kan niet. Je kunt wel de compressor blokkeren, maar zodra je die blokkade opheft krijg je vrijwel meteen SWW+legionella.
Duidelijk. Tarrif is dus geen optie.
Kan ik nu zien op welke tijden die legionella run staat ?
En hoe blokkeer ik dan de (boiler) pomp speciaal voor de boiler/legionella ? index30 is dus blijkbaar de CV pomp.
Overigens mijn tweede non-cve bordje binnen en ik lees nu ook alle thermostaten uit, ik kan nu de klep percentage ook uitlezen en hoeveel kW er richting een klep gaat. Erg geinig en geeft veel inzicht.
Is het daar ook nog zinvol om jouw firmware te draaien ipv die van Arjen ?
Komen jouw wijzigingen om commando's goed richting de WPU te sturen trouwens ook uiteindelijk in zijn firmware ? Hij zit al op 2.7.0 beta 1 maar ik heb geen idee wat dat toevoegt eigenlijk. Momenteel werkt alles wat ik wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
@GeeMoney badkamer mag met cop 1 radiator. Condens door koelen was de smoes. Zal wel gemak zijn, nu kon leidingwerk allemaal over de vloer.
Vanochtend even in master gekeken met ibs, geen enkele led van groepen/verdelers doet iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:57:
@GeeMoney badkamer mag met cop 1 radiator. Condens door koelen was de smoes. Zal wel gemak zijn, nu kon leidingwerk allemaal over de vloer.
Vanochtend even in master gekeken met ibs, geen enkele led van groepen/verdelers doet iets.
Ze branden toch wel continu neem ik aan?
Stroom eraf, er weer op en binnen 30sec met een kruiskop schroevendraaier voorzichtig die knop indrukken en wachten totdat alarm en bedrijf gaan knipperen. Dan duurt het een seconde of 5 voordat de groepen 1x allemaal knipperen en dan komt de daadwerkelijke status.
Groep die blijft knipperen is niet gekoppeld, als ze vast branden zijn ze gekoppeld aan een thermostaat. Als je niets doet 15min gaat hij automatisch weer in normaal bedrijf. Als je nogmaals de reset knop indrukt gaat hij direct weer in normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
GeeMoney schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Duidelijk. Tarrif is dus geen optie.
Kan ik nu zien op welke tijden die legionella run staat ?
En hoe blokkeer ik dan de (boiler) pomp speciaal voor de boiler/legionella ? index30 is dus blijkbaar de CV pomp.
Overigens mijn tweede non-ave bordje binnen en ik lees nu ook alle thermostaten uit, ik kan nu de klep percentage ook uitlezen en hoeveel kW er richting een klep gaat. Erg geinig en geeft veel inzicht.
Is het daar ook nog zinvol om jouw firmware te draaien ipv die van Arjen ?
Komen jouw wijzigingen om commando's goed richting de WPU te sturen trouwens ook uiteindelijk in zijn firmware ? Hij zit al op 2.7.0 beta 1 maar ik heb geen idee wat dat toevoegt eigenlijk. Momenteel werkt alles wat ik wil :)
Ik weet (nog) niet hoe de spider bepaalt of hij een normal/legionella run moet doen. Wat ik wel weet is dat met een opentherm gateway ertussen het lijkt alsof de WPU luistert naar het DHW temperatuur setpoint. Ik vermoed dat de spider dit ook op die manier aanstuurt maar hoe hij dit tijdsmoment bepaald, geen idee.

Als ik mijn logs terug kijk valt dit moment altijd op een woensdag, is dit bij jullie ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
GraceGRD schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Ik weet (nog) niet hoe de spider bepaalt of hij een normal/legionella run moet doen. Wat ik wel weet is dat met een opentherm gateway ertussen het lijkt alsof de WPU luistert naar het DHW temperatuur setpoint. Ik vermoed dat de spider dit ook op die manier aanstuurt maar hoe hij dit tijdsmoment bepaald, geen idee.

Als ik mijn logs terug kijk valt dit moment altijd op een woensdag, is dit bij jullie ook zo?
Hij heeft bij mij gisteravond gelopen van 23:03 tot 23:29.
Ik heb de tijd nu naar 22:00 gezet via de Spider en dankzij de add-on kan ik nu precies gaan monitoren wanneer het de normale run naar 58 is of een legionella run.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 27-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GraceGRD schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:50:
[...]

In de documentatie van de WPU 5G staat dat het legionella moment tijdens het dagelijkse SWW moment op vrijdagavond of zaterdag is, afhankelijk van de tijd.

Maar ik heb ook een keer gehad dat het SWW moment op een heel ander moment was dan ingesteld op de spider. Opnieuw instellen van de tijd op de spider lostte dat toen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
vliegnerd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Tariff low is alleen nuttig voor Eco stand.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb voor ons gezin nu ECO stand aanstaan, waarbij als de dynamische prijs lager is dan de gemiddelde prijs voor de dag ik tariff op 1 zet. Buiten die uren zet ik tariff op 0. De ingestelde run is de fallback voor als Homeassistant het een keer niet doet.

Voor baden is dit niet ideaal. Voor douchen lijkt dit prima, maar het zal helpen dat we daar ook warmteterugwinning hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
@12345caravan Kan je tapwater instellingen doen via de gateway?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 12345caravan
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:28:
@12345caravan Kan je tapwater instellingen doen via de gateway?
Nee kan je helemaal niks mee helaas.
Alleen klokprogramma's voor verwarmen en eventuele powerplugs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUqyMyHGSt14ol0AW9wv_-2V3OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhXiYEzhL7FVqHzvgiv36Kbd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door 12345caravan op 27-01-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Ze branden toch wel continu neem ik aan?
Stroom eraf, er weer op en binnen 30sec met een kruiskop schroevendraaier voorzichtig die knop indrukken en wachten totdat alarm en bedrijf gaan knipperen. Dan duurt het een seconde of 5 voordat de groepen 1x allemaal knipperen en dan komt de daadwerkelijke status.
Groep die blijft knipperen is niet gekoppeld, als ze vast branden zijn ze gekoppeld aan een thermostaat. Als je niets doet 15min gaat hij automatisch weer in normaal bedrijf. Als je nogmaals de reset knop indrukt gaat hij direct weer in normaal bedrijf.
Ze gaan 1x allemaal kort aan, vrij snel na activatie ibs. Daarna gaat alles uit en blijft uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Vendetta_X schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Ze gaan 1x allemaal kort aan, vrij snel na activatie ibs. Daarna gaat alles uit en blijft uit.
Ok, net even bij mij weer gekeken en dat betekend dat ze allemaal aan een thermostaat gekoppeld zijn.
Door nu kort op die reset knop te drukken (halve seconde) gaat er een oranje lampje de volgorde af. Begint op Master, S1, S2, 1 , 2 , 3 (bij elke klik naar de volgende) enzovoort.
Maar ze zijn dus gekoppeld aan een thermostaat anders zag je ze knipperen.
Als je op die manier langs alle groepen gaat kan je nogmaals verifiëren of ze gaan knipperen of continu branden. Daarmee bevestig je dat als ze branden ze dus gekoppeld zijn.
Om er uit te keren, 4 seconden de reset knop ingedrukt houden of voor 15min niets doen.

Hmm, hij begon nu inderdaad om 22:00 uur maar wederom tot 62 graden. Ik zou zeggen dat hij dit maar 1x in de week hoeft te doen. Gisteren warmde hij ook al door tot 62:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJftKrD3C_yGYvebLhSor4H2yrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiRCyBaaLNVL6loUbsHriNqt.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht omdat ik vandaag zijn tijd heb aangepast dat hij denkt: Ok, we gaan lopen vanavond !
Ik houd het de komende dagen even in de gaten.

Bij het blokkeren van de verwarming (index 30) krijg je wel een gekke piek in je bron temp tijdelijk. Die zwakt vrij snel weer af maar hij denkt voor een minuut dat de bron opeens 60 graden is.

Voor degene die een add-on aan de Autotemp heeft hangen:

De add-on laat alleen de groepen zien die gekoppeld zijn aan een thermostaat en begint gewoon met 1 tot en met 12 (max 12 thermostaten namelijk).
Die nummering komt niet overeen met de groepen nummers van de verdelers/op je autotemp maar gaat op volgorde van gekoppelde thermostaten.
Als je dus daadwerkelijk fysiek groep 1 tot en met 4 aan 1 thermostaat hebt hangen op je AutoTemp Master dan is dat 'Room 1' . Fysiek groep 5 aan een tweede thermostaat is dus 'Room 2' . Fysiek groep 6, 7 en 8 weer aan een 3e thermostaat is 'Room 3' enz.
De altijd "open" groepen zijn dus niet zichtbaar omdat die niet gekoppeld zijn aan een thermostaat.

Zodoende kwam ik er dus ook weer achter dat een slaapkamer als badkamer groep stond en dus altijd open stond, ongekend wat voor prutsers er toch rondlopen in nieuwbouw. Verklaard gelijk waarom het altijd al warmer was in die slaapkamer zowel in de zomer als de winter.

[ Voor 61% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2024 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Bij het blokkeren van de verwarming (index 30) krijg je wel een gekke piek in je bron temp tijdelijk. Die zwakt vrij snel weer af maar hij denkt voor een minuut dat de bron opeens 60 graden is.
Waarschijnlijk net die legionella run gedaan? Die temperatuur sensor zit dichtbij het SWW systeem. Bij mij is de bron temperatuur ook niet betrouwbaar tijdens SWW. Als de SWW temp hoog genoeg is, dan lijkt het alsof de bron aanvoer temperatuur gaat *stijgen* tijdens de run. Dat is niet zo, de temperatuursensor stijgt omdat die opgewarmd wordt door het warme water dat richting voorraadvat gaat.
Zodoende kwam ik er dus ook weer achter dat een slaapkamer als badkamer groep stond en dus altijd open stond, ongekend wat voor prutsers er toch rondlopen in nieuwbouw. Verklaard gelijk waarom het altijd al warmer was in die slaapkamer zowel in de zomer als de winter.
Herkenbaar. Hier waren twee kamer omgedraaid. Makkelijk op te lossen door de spiders te wisselen, maar ja...
Vraag mij wel af hoeveel fouten er hier in de straat nog inzitten in de systemen, bij bewoners die niet op tweakers zitten. (Of niet mijn buren zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Waarschijnlijk net die legionella run gedaan? Die temperatuur sensor zit dichtbij het SWW systeem. Bij mij is de bron temperatuur ook niet betrouwbaar tijdens SWW. Als de SWW temp hoog genoeg is, dan lijkt het alsof de bron aanvoer temperatuur gaat *stijgen* tijdens de run. Dat is niet zo, de temperatuursensor stijgt omdat die opgewarmd wordt door het warme water dat richting voorraadvat gaat.

[...]

Herkenbaar. Hier waren twee kamer omgedraaid. Makkelijk op te lossen door de spiders te wisselen, maar ja...
Vraag mij wel af hoeveel fouten er hier in de straat nog inzitten in de systemen, bij bewoners die niet op tweakers zitten. (Of niet mijn buren zijn)
Inderdaad. Zie trouwens mijn eerdere vraag omtrent je firmware versie. Komen jouw wijzigingen ook in de algemene versie van Arjen ? Niet dat ik persé naar een nieuwe versie moet want alles werkt zoals ik wil maar ik weet ook niet wat er nog toegevoegd is na de versie die we nu van jou draaien?
En is het ook mogelijk om in het ergste geval die CVBoiler pomp te blokkeren net als dat ik nu doe voor de verwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Inderdaad. Zie trouwens mijn eerdere vraag omtrent je firmware versie. Komen jouw wijzigingen ook in de algemene versie van Arjen ? Niet dat ik persé naar een nieuwe versie moet want alles werkt zoals ik wil maar ik weet ook niet wat er nog toegevoegd is na de versie die we nu van jou draaien?
Ja, zeker, maar ik moet een keer tijd maken.
En is het ook mogelijk om in het ergste geval die CV pomp te blokkeren net als dat ik nu doe voor de verwarming?
CV pomp is verwarming. Wil je SWW (sanitair warm water) blokkeren?
Je kunt de compressor blokkeren. Het rijtje opties staat wel ergens in dit topic, ik zal het in weer eens opzoeken en hier zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:42:
[...]

Ja, zeker, maar ik moet een keer tijd maken.

[...]

CV pomp is verwarming. Wil je SWW (sanitair warm water) blokkeren?
Je kunt de compressor blokkeren. Het rijtje opties staat wel ergens in dit topic, ik zal het in weer eens opzoeken en hier zetten.
Ik bedoel inderdaad de SWW al heeft het instellen op de spider dus wel van een verschuiving van het window geleid dus ik verwacht dat ik het niet nodig ga hebben maar wel handig om het te weten.
Gisteravond keurig om 22:00 uur naar 58 graden. Ik vermoed dus dat het activeren/setten van het tijdstip op je thermostaat het week moment bepaald.
Ik heb hem zaterdag gezet om 22:00 uur en hij ging die avond gelijk weer naar 62 graden ondanks dat hij dat de avond ervoor op de oude tijd ook al gedaan had.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:32
GeeMoney schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:16:
@vliegnerd hallo 1990 :+
[Afbeelding]

VS

2019
[Afbeelding]

In een nieuwbouw woning met een hoop automation, hippe iPad bediening kan ik toch niet het bovenste aan de muur hebben :9 .
Precies dat! Ik heb hier ook een WPU 4G staan met die thermostaat uit de vorige eeuw. Ooit informeerde ik bij Itho of een Spider ook zou werken. “Nee,” was het antwoord.

Maar het blijkt gewoon te werken, lees ik hier! :). Overigens heb ik geen AutoTemp. De thermostaat stuurt de WPU aan op basis van de warmtevraag beneden. Dat maakt niet uit voor de Spider, denk ik. Klopt dat?

Dus ik ga er ook eentje op te kop tikken. Moet ik nog ergens op letten qua typenummer of versienummer? Of is er maar één Spider?

@GeeMoney Heb je nog (andere) verschillen ontdekt tussen de oude thermostaat en de Spider?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
spacewagon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Precies dat! Ik heb hier ook een WPU 4G staan met die thermostaat uit de vorige eeuw. Ooit informeerde ik bij Itho of een Spider ook zou werken. “Nee,” was het antwoord.

Maar het blijkt gewoon te werken, lees ik hier! :). Overigens heb ik geen AutoTemp. De thermostaat stuurt de WPU aan op basis van de warmtevraag beneden. Dat maakt niet uit voor de Spider, denk ik. Klopt dat?

Dus ik ga er ook eentje op te kop tikken. Moet ik nog ergens op letten qua typenummer of versienummer? Of is er maar één Spider?

@GeeMoney Heb je nog (andere) verschillen ontdekt tussen de oude thermostaat en de Spider?

Bedankt!
Er zijn meerdere typen Spiders, ik heb gezocht naar specifiek het model van 2019: 03-00476
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00476

Deze heb ik dus tot nu toe prima werkend, maar garanties tot aan de deur :+ .
Ik heb er €25,- voor betaald en kwam nog uit dezelfde woonplaats ook. Even geduld dus op MP en voor dat geld durfde ik het wel te proberen.

Grootste verschil is vooral de looks en touch bediening. Die oude ziet er toch niet uit joh :9 .
Het is mij op de Spider ook gelukt de SWW run dus qua tijdstip te verplaatsen, ik kreeg dat op de oude niet in ieder geval maar kan mij niet herinneren of het niet lukte of dat het niet kon (is al 2 jaar geleden) maar op de Spider werkt het dus 100% en is erg makkelijk.

Iemand hier ook verstand van het inregelen van de verdelers trouwens?
Ik merk op dat (met de tekeningen vanuit de bouw) mijn 1ste badkamer een 70m lus heeft en de sterkte op de verdeler staat op 960 (veruit het hoogste van alle groepen) en mijn woonkamer heeft een 110m lus en die staat op 659 .

Het betreft dus de flow door de lus.
In waardes geeft dat kW op.
Badkamer staat op 960 en kan dan dus maximaal 0.96kW aan vermogen vragen.
Meer flow door een kortere lus geeft dan dus een hogere temp af.
vandaar dat de badkamer met slechts 70m hier dus het hoogste staat omdat het daar "altijd" 22 graden moet zijn vanuit de bouw.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacewagon
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Er zijn meerdere typen Spiders, ik heb gezocht naar specifiek het model van 2019: 03-00476
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00476

Deze heb ik dus tot nu toe prima werkend, maar garanties tot aan de deur :+ .
Ik heb er €25,- voor betaald en kwam nog uit dezelfde woonplaats ook. Even geduld dus op MP en voor dat geld durfde ik het wel te proberen.

Grootste verschil is vooral de looks en touch bediening. Die oude ziet er toch niet uit joh :9 .
Het is mij op de Spider ook gelukt de SWW run dus qua tijdstip te verplaatsen, ik kreeg dat op de oude niet in ieder geval maar kan mij niet herinneren of het niet lukte of dat het niet kon (is al 2 jaar geleden) maar op de SPider werkt het dus 100% en is erg makkelijk.
Bedankt voor de informatie!

Zie je op de Spider ook de buitentemperatuur? Zoals dat ook op dat oude ding kan?

EDIT: In de handleiding zag ik het zo snel niet staan. Dat is jammer.

Ik zie trouwens dat hier staat dat ‘ie het inderdaad doet op een 4G WPU: https://ithodaalderop.com...%20Overzicht%20Spider.pdf :-)

Nog iets dat me opviel. In het oude ding kun je de warmtepomp tijdelijk uit zetten. Tot een bepaalde datum. Het is dan weer warm in huis als je thuiskomt van een vakantie. Dat is in de Spider volgens mij niet meer mogelijk. De Stand-by modus gaat pas weer uit als je hem zelf uitschakelt.

[ Voor 23% gewijzigd door spacewagon op 29-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
spacewagon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Zie je op de Spider ook de buitentemperatuur? Zoals dat ook op dat oude ding kan?

EDIT: In de handleiding zag ik het zo snel niet staan. Dat is jammer.

Ik zie trouwens dat hier staat dat ‘ie het inderdaad doet op een 4G WPU: https://ithodaalderop.com...%20Overzicht%20Spider.pdf :-)

Nog iets dat me opviel. In het oude ding kun je de warmtepomp tijdelijk uit zetten. Tot een bepaalde datum. Het is dan weer warm in huis als je thuiskomt van een vakantie. Dat is in de Spider volgens mij niet meer mogelijk. De Stand-by modus gaat pas weer uit als je hem zelf uitschakelt.
Ik heb die vakantie timer in die oude ook niet gevonden hoor? Het is daar ook helemaal uit en dan zelf weer inschakelen ? Wat je met de add-on en de spider kan doen is de minimum temp wel omhoog gooien in je vakantie maar dan wel lager dan je normaal stookt. Dan gaat hij dus wel in een soort van stand-by en voorkomt hij dat het te koud wordt maar opstoken zal je zelf moeten doen of remote een waarde naar je add-on sturen/timen dat kan natuurlijk ook.
Overigens is heel veel lager zetten in een vakantie periode hier ook geen beginnen aan, de temp zakt voor geen meter namelijk zo goed geïsoleerd is de woning :) .

En die sheet klopt dus niet volgens Itho. Officieel is de WPU-4G niet ondersteund, de docu klopt niet.
Je hebt overigens wel een minimale firmware versie nodig op je WPU-4G maar welke versie dit dan is wilde ze mij ook niet geven en daarbij; updaten van de firmware is onmogelijk.
Met de add-on kan je zien welke firmware je hebt. Ik heb firmware 31 dus als jouw WPU-4G dat ook heeft of hoger, dan zou ik zeggen dat ook bij jou de Spider moet werken.

Mocht je de buitentemperatuur nu wel af kunnen lezen is dat wel een gemis. Ik had dat op de oude echter ook niet dus die mis ik ook niet. Vakantie timer wist ik niet dat die er was maar gebruikte ik dus ook niet. Ik ga nu gewoon koelen blokkeren en dan de thermostaat 1,5 graad naar beneden als ik minimaal 2 weken weg ga. En ik wil wel kijken of ik het koelen kan optimaliseren in rendement en verbruik. Als ik lees dat je met slechts 15-20% minder kan koelen wel 80% elektra kan besparen is dat wellicht ook nog wel iets. Of er tussenin gaan zitten :).

[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacewagon
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Ik heb die vakantie timer in die oude ook niet gevonden hoor? Het is daar ook helemaal uit en dan zelf weer inschakelen ? Wat je met de add-on en de spider kan doen is de minimum temp wel omhoog gooien in je vakantie maar dan wel lager dan je normaal stookt. Dan gaat hij dus wel in een soort van stand-by en voorkomt hij dat het te koud wordt maar opstoken zal je zelf moeten doen of remote een waarde naar je add-on sturen/timen dat kan natuurlijk ook.
Overigens is heel veel lager zetten in een vakantie periode hier ook geen beginnen aan, de temp zakt voor geen meter namelijk zo goed geïsoleerd is de woning :) .

En die sheet klopt dus niet volgens Itho. Officieel is de WPU-4G niet ondersteund, de docu klopt niet.
Je hebt overigens wel een minimale firmware versie nodig op je WPU-4G maar welke versie dit dan is wilde ze mij ook niet geven en daarbij; updaten van de firmware is onmogelijk.
Met de add-on kan je zien welke firmware je hebt. Ik heb firmware 31 dus als jouw WPU-4G dat ook heeft of hoger, dan zou ik zeggen dat ook bij jou de Spider moet werken.

Mocht je de buitentemperatuur nu wel af kunnen lezen is dat wel een gemis. Ik had dat op de oude echter ook niet dus die mis ik ook niet. Vakantie timer wist ik niet dat die er was maar gebruikte ik dus ook niet. Ik ga nu gewoon koelen blokkeren en dan de thermostaat 1,5 graad naar beneden als ik minimaal 2 weken weg ga. En ik wil wel kijken of ik het koelen kan optimaliseren in rendement en verbruik. Als ik lees dat je met slechts 15-20% minder kan koelen wel 80% elektra kan besparen is dat wellicht ook nog wel iets. Of er tussenin gaan zitten :).
Thanks! Het uit zetten in de vakantie zal inderdaad niet zoveel opleveren. Volgens mij is de laagste temperatuur dan 18 graden. Dus het zakt er maar 2. En die moeten er later weer bij.

Op bladzijde 10 staat hoe je de buitentemperatuur instelt op dat oude ding. En op bladzijde 22 de vakantie-stand. Dit ter info: https://ithodaalderop.com...0WPU%20MFT%20Autotemp.pdf.

Ik bedenk me nog iets. Op dat oude ding kan ik het SWW op “boost” zetten. Dan gaat er een elektrisch element aan (dat ik volgens mij niet heb) en hij start direct met het opwarmen van het SWW. Dat is wel eens handig als er ‘s morgens gedoucht is en je later op de dag in bad wil. Dat lijkt op die Spider ook niet te zitten.

Toen de monteur hier de boel instelde, nam ik een foto van zijn laptop. Maar volgens mij is de firmware niet te zien op dit beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQhEzfUP5cTIJM1fuJubcRLkLnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yLNVOtwOUhtQuKAxmmIBcUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBbty0Lno3dhcxh-qxJINWz0tec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNBdEdT1kO99JtczdjRV2tbE.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon maar eens proberen dan voor die paar tientjes 😇.
Pagina: 1 ... 12 ... 33 Laatste