Het is even een traject maar dan heb je ook wat

Ik zet hieronder even uiteen wat ik heb moeten doen om uiteindelijk de Itho WPU-4G te kunnen uitlezen en te kunnen “besturen” .
Zoals gezegd heb ik een WPU-4G bodem warmtepomp en die werkt op zich prima ware het niet dat de pomp zich op de 2e verdieping bevindt waar mijn vrouw en ik slapen.
Ik heb de ruimte al excessief na geisoleerd (
GeeMoney in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" ) maar de leidingen gaan uiteindelijk de betonvloer in en door de compressor resoneert dat dus door de hele vloer.
Vandaar de wens om de pomp op een handigere manier tijdelijk even uit te kunnen schakelen ipv via de thermostaat en dan de hele nacht geen verwarming te hebben en ook de volgende ochtend vergeten weer aan te zetten

.
Toen werd ik gewezen op dit topic door @
wortelsoft en omdat dit een beetje het laatste redmiddel zou kunnen zijn dacht ik: we gaan ervoor.
Ik heb zelf alle home automation van Fibaro en dat is gebaseerd op LUA code en voornamelijk Z-Wave.
HA is echter “open” code en dus een stuk beter om zaken hierin te manipuleren of te bouwen en tegen API’s te praten en wat meer.
Op mijn Synology dus maar begonnen met een HA installatie in docker. Ik heb de image gebruikt die daar standaard verkrijgbaar is, loopt ietsje achter qua versie maar dat geeft in dit geval niet.
Nadeel is wel dat je de add-ons mist en je dus een hoop zelf moet downloaden en moet “uploaden” in je HA installatie om bijvoorbeeld kekke dashboards te krijgen.
Omdat we moeten communiceren middels MQTT heb ik op Synology de Mosquitto package geïnstalleerd.
Dus:
1. Installeren Home Assistant op docker binnen Synology (
https://www.home-assistant.io/installation/alternative/)
2. Installeer Mosquitto (Via Package Manager)
3. non-cve bordje op de servicepoort geprikt op de warmtepomp (deksel eraf en dan zit hij bij mij linksvoor, zwarte poort)
4. Na inpluggen UTP heb je 15min de tijd om het bordje te configureren, volg daarvoor de handleiding om hem te koppelen aan je eigen WiFi.
5. Download en flash nu de firmware van @
vliegnerd uit de start post!
6. Config nu Mosquitto zodat hij luistert op een IP die bereikbaar is in je netwerk en ik heb zelf een userid/pass geconfigureerd en anonymous dicht gezet.
GeeMoney in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
7. Installeer en configureer nu MQTT binnen je Home Assistant en controleer in je mosquitto.log of je een login ziet binnen komen.
8. Nu kan je op de wifi add-on module ook MQTT configureren en met een klein minuutje geduld zal er daarna een device onder MQTT moeten verschijnen binnen HA.
9. Om alle sensoren nu nog beschikbaar te krijgen heb ik de volgende code toegevoegd aan mijn configuration.yaml binnen Homeassistant (docker exec -it homeassistant bash) en daarin naar de map config en edit configuration.yaml (optie 3 op:
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant )
10. Herstart je HA nadat je eerst een yaml config check hebt gedaan via de interface -> developer tools