Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:29

Stimulate14

⭐⭐⭐

THE_BASE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Hmm, niet per se eigenlijk, is dat ook een issue?
Wat mij opvalt wel.
CreativeS schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:05:
Iets te 'donker' is toch een veel gezien fenomeen bij DV?
DV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:38
Stimulate14 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Wat mij opvalt wel.

[...]

DV?
Dolby Vision

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Lijkt meer op Dark Vision.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-10 22:16
Ja, helaas is er een trend om steeds donkerder te gaan filmen, waardoor het alleen maar te volgen is met een tv die heel goed is in HDR en een volledige verduisterde kamer. Jammer...

Ik snap ook wel dat een donkere scene in Game of Thrones of Lord of the Rings er niet uit moet zien alsof-ie door Nintendo is geschoten in Mario World, maar er is ook een middenweg, ook met het licht enigszins aan moet je en serie kunnen volgen. Anders kun je net zo goed een luisterboek aanzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Bijna alle series en films die ik download zijn in DV (enkel DV en geen DV/HDR) en kijk ze met Infuse. Ik ervaar het niet als hinderlijk. Verschil in helderheid met HDR-content en lineaire TV is ook nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dolby Vision is een HDR standaard. Ik stopte HDR10, HDR10+ en Dolby Vision even onder één noemer...

Wanneer je bron Dolby Vision is, en je tv (oa Samsung) ondersteunt dat niet, dan wordt er HDR10 van gemaakt.

Wanneer je bron HDR10+ is, en je tv (oa LG) ondersteunt dat niet, dan wordt er HDR10 van gemaakt.

Bij beide conversies verlies je het dynamische van Dolby Vision / HDR10+, maar je hebt wel HDR.

Zijn we weer bij de gemeenschappelijke term: HDR.
DV is HDR, HDR hoeft geen DV te zijn.

Ik kijk ook via Infuse, maar die maakt van een donkere bron ook geen lichtfestijn.

Met gordijnen dicht en lampen uit kan ik alles prima volgen, alleen dat zoek ik niet echt. Ik wil bepaalde delen van het scherm toch echt wel verlicht hebben, zodat je meer details ziet. Het is geen test van mijn scherm: ja, er lichten nu exact 3 pixels op, de HDR test is nu geslaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

ikweethetbeter schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:14:
Dolby Vision is een HDR standaard. Ik stopte HDR10, HDR10+ en Dolby Vision even onder één noemer...
Ja, het is een HDR-formaat, máár (en daarom zet ik er specifiek DV bij en niet DV/HDR):
Je hebt van bijvoorbeeld Nobody 2 diverse releases. Ik vermeld geen releasegroepen of wat dan ook, puur de specs.

1. 2160p.*.WEB-DL.DDP5.1.Atmos.DV.H.265 (puur DV)
2. 2160p.*.WEB-DL.DDP5.1.Atmos.DV.HDR.H.265 (DV/HDR)
3. 2160p.*.WEB-DL.DDP5.1.Atmos.H.265 (zonder HDR)

Puur DV is per definitie 'iets' donkerder dan HDR, daarom is Dolby nu ook bezig met Dolby Vision generatie 2. Ik heb het verder niet over de overkoepelende term HDR, maar over de specificaties DV en HDR. Dat DV ook een HDR-vorm moet inmiddels wel algemeen bekend en algemene kennis zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:57:
Ik snap ook wel dat een donkere scene in Game of Thrones
Die donkere gevechten in GoT seizoen 8 was gewoon om te verbloemen dat ze een héél slecht verhaal hadden, dat was echt niet normaal hoe donker die werden getoond.

Verder super tevreden met DV, inderdaad als je de keuze hebt O-) kiezen voor de DV only variant van een serie of film. Die dynamische per scène HDR is echt een meerwaarde van DV boven gewone HDR10 (zonder +). Je TV kun je dan op ‘home cinema’ zetten o.i.d., niet op ‘orginele film maker modus’, dan is het ietsje lichter allemaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Radiodurans op 06-10-2025 20:41 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb weer wat geleerd :) thnx heren. Dit kan ik meenemen naar de jacht op een nieuwe TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:02
Stimulate14 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:17:
Ik heb weer wat geleerd :) thnx heren. Dit kan ik meenemen naar de jacht op een nieuwe TV.
Check anders ook eens de Apple TV app op je tv.

Bij ons levert die met Apple TV+ content dat DV is veel beter beeld. Andere streaming diensten op de Apple TV met DV uitzendingen werken wel goed.
Scheelt misschien een tv kopen 😉

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Jan_V schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Check anders ook eens de Apple TV app op je tv.

Bij ons levert die met Apple TV+ content dat DV is veel beter beeld. Andere streaming diensten op de Apple TV met DV uitzendingen werken wel goed.
Scheelt misschien een tv kopen 😉
Thnx.
De vraagstelling ging over de AppleTV bij mijn ouders. Zij ervaren die darkness in de AppleTV app met series en films. Juist de normale televisie en veel Netflix content is wel 'helder / normaal'.

Voor wat betreft de kennis met DV etc, is meer voor mijn info en de zoektocht naar een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Stimulate14
Grote kans dat de tv niet het probleem is, maar de instellingen van de tv.
Wat voor "beeldverbeteraars" zijn er actief?
Speel eerst daarmee voordat je een nieuwe tv gaat kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Stimulate14 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:18:
De vraagstelling ging over de AppleTV bij mijn ouders. Zij ervaren die darkness in de AppleTV app met series en films. Juist de normale televisie en veel Netflix content is wel 'helder / normaal'.
Hebben zij de AppleTV al gekalibreerd mbv een iPhone? Je weet wel, via het menu van de AppleTV en dan zo'n 'zwerm' op TV en je telefoon ervoor houden.
Stimulate14 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:18:
Voor wat betreft de kennis met DV etc, is meer voor mijn info en de zoektocht naar een nieuwe TV.
Ja, we hadden toevallig al een TV met DV, maar in de volgende zoektocht (pas na DV gen2) wordt het ook weer goed kijken of er wel DV op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

ikweethetbeter schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:08:
@Stimulate14
Grote kans dat de tv niet het probleem is, maar de instellingen van de tv.
Wat voor "beeldverbeteraars" zijn er actief?
Speel eerst daarmee voordat je een nieuwe tv gaat kopen.
Ja, daar heb ik al mee lopen switchen. De TV is nieuw en wordt niet vervangen hoor. Het is meer een donkere ervaring die alleen heerst via de Apple TV app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

CreativeS schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Hebben zij de AppleTV al gekalibreerd mbv een iPhone? Je weet wel, via het menu van de AppleTV en dan zo'n 'zwerm' op TV en je telefoon ervoor houden.
Hmm, dat ga ik even proberen, thnx :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stimulate14 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Ja, daar heb ik al mee lopen switchen. De TV is nieuw en wordt niet vervangen hoor. Het is meer een donkere ervaring die alleen heerst via de Apple TV app.
Toevallig een Samsung TV, die geen Dolby Vision ondersteuning heeft?

Ik ervaar met een TCL miniled TV geen issues met te donkere HDR weergave, maar op een Samsung LED TV met alleen HDR10 support is het HDR beeld toch aanzienlijk minder indrukwekkend.

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-10-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dj-sannieboy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Toevallig een Samsung TV, die geen Dolby Vision ondersteuning heeft?

Ik ervaar met een TCL miniled TV geen issues met te donkere HDR weergave, maar op een Samsung LED TV met alleen HDR10 support is het HDR beeld toch aanzienlijk minder indrukwekkend.
Nou een van de beeldverbeteraars is met DV. Dus het is een aanname dat die TV het wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Stimulate14 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:40:
Nou een van de beeldverbeteraars is met DV. Dus het is een aanname dat die TV het wel heeft.
Met beeldverbeteraars bedoel ik zaken als verscherpen, upscalen, contrastaanpassingen, ...

https://www.coolblue.nl/advies/tv-instellen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 09:29

Quakie

quakelen

Het is geen oplossing maar ik heb dit ‘probleem’ ook in combinatie met een Samsung TV.

Je ziet als je bijv een serie start dat het beeld helder is en dan ineens overspringt naar donker…

Is alleen bij de AppleTV app. Andere streaming diensten doen dit niet…

En alles wat uit kan staat uit… of op laagste stand zoals contrast enhancers

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Helaas, vandaag nog geen nieuwe Apple TV. Of zou het nog - einde van de dag nog - komen?

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 16-10-2025 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:14
Moet je nagaan wat voor grote upgrades en updates we gaan krijgen dat ze er een hele event aan gaan toewijden alleen voor ATV. :+ /s

Ben benieuwd, zal vast wel tegen einde van de maand bekend gemaakt worden. Lijkt me sterk dat er dit jaar geen update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Zal ongetwijfeld vóór Black Friday komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-10 21:29
CreativeS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:34:
Helaas, vandaag nog geen nieuwe Apple TV. Of zou het nog - einde van de dag nog - komen?
Bedoel je de app? Of de content? Of het kastje? Kan allemaal nu🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25
CreativeS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:34:
Hopelijk deze week! :D

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-10 18:21
Ik heb er nog wel vertrouwen in. :*)

Een aantal jaren tevreden gebruikgemaakt van LG WebOS op de LG CX, maar er missen een paar veelgebruikte apps, en de ondersteuning zal ook geen jaren meer voortduren. Het is dus tijd voor een AppleTV, maar we wachten (nu al een tijdje) op de voorspelde refresh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit jaar volgens appletips. :)
https://www.appletips.nl/apple-tv-geruchten/
Van mij hoeft er niet perse een camera in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand een idee hoe dit kan: LG OLED met Apple TV 4K.

Filmpjes in 4K van YouTube zijn haarscherp, content van Disney+ in 4K ook, Netflix in 4K ook.

Apple TV+ is een drama: Loot geeft aan 4K in de info, maar het is niet scherp. The Morning Show weer wel, The Studio weer niet.

Zit dat aan de kant van Apple?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@THE_BASE
Goede HDMI kabel?
Goede instellingen?
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [Apple TV] Levertijden & Beschikbaarheid.