Ja, dat probleem herken ik, maar dan alléén bij content met Atmos geluid.Thalaron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:09:
Sinds een tijdje loopt audio niet meer in sync. Een beetje lopen kloten en bij het deactiveren van Match Framerate was het opgelost. Herstarten etc. Maakte geen verschil. Dit in combinatie met een LG G4 OLED.
Bij opstarten van een serie of film, bokt het geluid in het begin een aantal keren en dan loopt het stabiel, maar dus out of sync…
Iemand anders hier met dergelijke issues? Is nu ongeveer een maand een ding schat ik.
Ik zit hier al weken met klooien... Dit is mijn setup:
AppleTV 4K 3rd GEN (TV OS 18.1) ==> TCL 98C735 ==> Denon AVR-X3500 (via eARC)
Het audio in de TCL staat op pass through. Alles hangt aan elkaar met HDMI 2.1 kabels van goede kwaliteit.
In de Apple TV staat Match Content en Match Framerate aan.
De TCL detecteert Doby Vision en Dolby Atmos correct. Denon detecteert Dolby Digital 2.0, 5.1 en Atmos correct
Bij 2.0 en 5.1 content wordt beeld en geluid sync afgespeeld.
Maar bij Dolby Atmos begint na een tijdje (of na even op pauze te hebben gestaan) het geluid achter te lopen.
Dit probleem doet zich voor bij alle streamingdiensten die Atmos Audio ondersteunen.
Als ik de streaming app geforceerd afsluit en opnieuw start is het probleem tijdelijk weg,
Ik heb 2 workarounds gevonden via fora zoals Reddit, dus ik ben blijkbaar niet de enige.
1. Match Framerate uitzetten, maar dan wordt alle content (bijvoorbeeld 24fps) in de ATV geconverteerd naar 50fps en zie ik frame stutters.
2. Atmos Audio op de ATV uitzetten, dan wordt de 5.1 DD stream ge-upmixed in de AVR naar Atmos. Ook niet ideaal want immers niet zoals de maker het heeft bedoeld.
De apps in het Google smartgedeelte van de TCL spelen content in Atmos overigens wél sync af. Maar ook hier wordt framerate conversie toegepast en ik heb juist voor ATV gekozen voor de soepelheid en dat content in de originele framerate wordt weergegeven.
Herkend iemand hier dit probleem ook en is er misschien nog een andere oplossing?