Zorgverzekering 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:01
Deezers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:12:
[...]

Heb eindelijk een brief in de bus gehad van cz.. om mijn automatische incasso schriftelijk te ondertekenen en terug te sturen. Wat is dit voor gedoe? Nog nooit hoeven doen in al die jaren. En nog geen bericht van oude zorgverzekeraar gehad over opzegging dus daar morgen maar even achteraan. Klaarstaande incasso van de jaarpremie alvast geweigerd.
Dat gedoe is omdat een incassomachtiging alleen geldig is als die ondertekend is. Dus letterlijk een handtekening of via de digitale omgeving van je bank.
Alle andere manieren (vinkje zetten, op akkoord klikken) leveren geen geldige machtiging op en zijn dus ongedaan te maken met een Melding Onterechte Incasso (MOI).

Ik juich het juist toe dat incassanten dit eens serieuzer gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 20:07

CR9

Jan Smit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:18:
[...]

Als apotheker weet ik wel enigszins hoe dit werkt.

VGZ heeft voorkeursmedicijnen en die tellen niet mee in je eigen risico.
Dat voorkeur betekent precies dat ene merk en precies die sterkte!
Dat gaat op basis van ZI-nummer.
De lijst kun je vinden op de site van vgz.

Echter, VGZ is geen zorgverzekeraar maar een schadeverzekeraar.
Door het schandelijke inkoopbeleid van deze en andere schadeverzekeraars zijn veel medicijnen niet te leveren. Dat probleem is groot in 2022 en wordt groter in 2023.
Je krijgt dan van je apotheek een ander merk (of, als je daar voor kiest: helemaal niets).
Dat andere merk valt dan weer wél onder je eigen risico.

(Ja maar: VGZ wéét toch dat het niet leverbaar is? Klopt. Maar hun definitie van leverbaar is dat als één apotheek in Nederland één doosje kan vinden ergens, dan is het leverbaar. Boefjes.).

Dus het is een risico.
Dit is een van de nuttigste posts van de afgelopen weken. Helpt om het in perspectief te plaatsen. Dank voor het inzicht

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:21
Mijn kies is onlangs (2022) afgebroken en helaas kom ik niet weg met een kroon.
Hierdoor ga ik hoge tandarts kosten tegemoet zien, ca. 2.500euro.
Bij mijn tandarts heb ik een begroting opgevraagd met de bijbehorende codes.
Kan iemand mij helpen om te kijken of mij de weg te wijzen om te kijken of deze codes eventueel gedeeltelijk in de basiszorg zouden passen? Wellicht onder het motto van kaakchirurg/protheses?

Zou een aanvullende tandartsverzekering baat hebben of ga ik het eerste jaar hier niet geaccepteerd worden indien ik met deze declaratie aankom? (verleden jaren geen tandartsverzekerering gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1bBBypUhynRk5F5KVjUj6niY0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZMLu5oQGtVN7wqC4BoP70UH.jpg?f=fotoalbum_large

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Bij mij is toch Just de goedkoopste voor omgerekend EUR 90,43 89,50 per maand.

Afsluiten bij Zorgkiezer (tandenborstel EUR 35) via CashbackXL. Just Basic: EUR 1535,40. Daar gaat vanaf EUR 240 door ER van EUR 885, EUR 26,63 vanwege jaarbetaling, maar plus EUR 36 voor Just Live aanvullende verzekering voor een totaal van EUR 1304,77.

En nou komt het: in Just Live zit fysiotherapie en omdat ik onder de bouw cao val heb ik in 2023 recht op een maandelijkse vergoeding van EUR 18,30 19,23. Trek ik dit af van de jaarbetaling / 12 dan kom ik uit op EUR 90,43 89,50.

Edit:
Vanaf 2023 is de vergoeding 19,23 EUR volgens de nieuwe CAO.

Edit 2: de EUR 19,23 geldt pas vanaf 1 juli 2023, maar ik ga het nou niet meer aanpassen. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Superbeagle op 29-12-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Superbeagle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:34:
Bij mij is toch Just de goedkoopste voor omgerekend EUR 90,43 per maand.

Afsluiten bij Zorgkiezer (tandenborstel EUR 35) via CashbackXL. Just Basic: EUR 1535,40. Daar gaat vanaf EUR 240 door ER van EUR 885, EUR 26,63 vanwege jaarbetaling, maar plus EUR 36 voor Just Live aanvullende verzekering voor een totaal van EUR 1304,77.

En nou komt het: in Just Live zit fysiotherapie en omdat ik onder de bouw cao val heb ik in 2023 recht op een maandelijkse vergoeding van EUR 18,30. Trek ik dit af van de jaarbetaling / 12 dan kom ik uit op EUR 90,43.
108 per maand dus zonder die vergoeding. Een vergoeding staat los van de prijs.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 22:57
thejoker80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:07:
Mmm, mijn dochter moet voor het eerst naar de ortho. Geen idee of daar volgend jaar al veel kosten uit voort komen?

Met de wachttijd van 1 jaar vraag ik me af of het wel zinnig is te verzekeren. Iemand enig idee van de kosten van een beugel (gemiddeld) en of deze kosten vaak in 1 jaar vallen?
Onze tandarts heeft ook aangegeven dat onze dochter vanaf volgend jaar aan de beurt is voor een beugel, maar dit kon ook nog wel wachten tot 2024. We zijn overgestapt naar Zilveren Kruis en wachten nog een jaar.

Misschien dat dit bij jou dochter ook mogelijk is...

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
Jan Smit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:18:
[...]

Als apotheker weet ik wel enigszins hoe dit werkt.

VGZ heeft voorkeursmedicijnen en die tellen niet mee in je eigen risico.
Dat voorkeur betekent precies dat ene merk en precies die sterkte!
Dat gaat op basis van ZI-nummer.
De lijst kun je vinden op de site van vgz.

Echter, VGZ is geen zorgverzekeraar maar een schadeverzekeraar.
Door het schandelijke inkoopbeleid van deze en andere schadeverzekeraars zijn veel medicijnen niet te leveren. Dat probleem is groot in 2022 en wordt groter in 2023.
Je krijgt dan van je apotheek een ander merk (of, als je daar voor kiest: helemaal niets).
Dat andere merk valt dan weer wél onder je eigen risico.

(Ja maar: VGZ wéét toch dat het niet leverbaar is? Klopt. Maar hun definitie van leverbaar is dat als één apotheek in Nederland één doosje kan vinden ergens, dan is het leverbaar. Boefjes.).

Dus het is een risico.
Even gekeken: methylfenidaat 10mg (ADHD) word inderdaad ook voor 2023 enkel vergoed als het van fabrikant Mylan komt.

Dit is momenteel niet te krijgen bij de apotheek. Voor zover bekend bij mij (kan geen bron vinden) is de fabriek die het produceert failliet en dit zorgt voor leveringsproblemen.

Maar voor 2023 staat het gewoon op de lijst. Dus ALS het klopt dat de levering slecht is (heb al een ander merk gekregen van 1a Pharma) dan heb je dus pech.

Nu gekozen voor Salland. Die hebben elke maand een nieuwe preferentielijst. Hopelijk dat ze daar rekening houden met dit soort veranderingen. Al blijft het een risico.... Dus thanks voor de heads-up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:54:
[...]

Even gekeken: methylfenidaat 10mg (ADHD) word inderdaad ook voor 2023 enkel vergoed als het van fabrikant Mylan komt.

Dit is momenteel niet te krijgen bij de apotheek. Voor zover bekend bij mij (kan geen bron vinden) is de fabriek die het produceert failliet en dit zorgt voor leveringsproblemen.

Maar voor 2023 staat het gewoon op de lijst. Dus ALS het klopt dat de levering slecht is (heb al een ander merk gekregen van 1a Pharma) dan heb je dus pech.

Nu gekozen voor Salland. Die hebben elke maand een nieuwe preferentielijst. Hopelijk dat ze daar rekening houden met dit soort veranderingen. Al blijft het een risico.... Dus thanks voor de heads-up!
Mylan Methylfenidaat staat op dit moment niet op de lijst van niet-leverbare medicatie, zie
https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3311.html. Die zou je dus moeten kunnen krijgen. Je zou ook kunnen kijken of 5mg wel op de lijst staat en die vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
AMD and INTEL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:49:
[...]

Hier is wat meer info over de solidariteit

https://www.dsw.nl/consumenten/onderscheidend

en hier kan je meer zien over hoe ze het bedrijf runnen en hun visie

https://www.dsw.nl/consumenten/visie

Daarnaast is het ook de best beoordeelde zorgverzekering

https://www.zorgwijzer.nl...raars-en-dit-de-slechtste

Daarnaast zijn ze ook zeer open over hun jaarcijfers als je op hun website kijkt, en als je op social media gaat zoeken zie ik ook alleen maar mensen die het aanraden ( en heb het ook gehoord van mensen die ik verder ken )
Na dit jaar blijf ik er ook maar lekker bij, dat overstappen ben ik klaar mee :)
Ik heb DSW ook al overwogen, maar zag dat de aanvullende verzekeringen nauwelijks iets van mijn te verwachten tandzorg dekken (mondhygiënist en parodontologie).

Momenteel zit ik nog bij VGZ. Van mijn Benu apotheek heb ik een mail gehad dat zij nog geen contract hebben met VGZ. Ook ziekenhuizen in mij regio zijn nog in onderhandeling met VGZ. Nog 2 dagen om de knoop (wel of niet overstappen) door te hakken. VGZ geeft aan te verwachten dat de contracten wel komen, maar daar koop ik momenteel weinig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Peer_76 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 06:49:
[...]

Ik heb DSW ook al overwogen, maar zag dat de aanvullende verzekeringen nauwelijks iets van mijn te verwachten tandzorg dekken (mondhygiënist en parodontologie).

Momenteel zit ik nog bij VGZ. Van mijn Benu apotheek heb ik een mail gehad dat zij nog geen contract hebben met VGZ. Ook ziekenhuizen in mij regio zijn nog in onderhandeling met VGZ. Nog 2 dagen om de knoop (wel of niet overstappen) door te hakken. VGZ geeft aan te verwachten dat de contracten wel komen, maar daar koop ik momenteel weinig voor.
Nu opzeggen zelf, en tot eind januari de optie hebben om over te stappen.

Geeft jezelf een hoop rust O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Waah schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:38:
[...]

Nu opzeggen zelf, en tot eind januari de optie hebben om over te stappen.

Geeft jezelf een hoop rust O-)
Of een andere apotheek kiezen. Benu doet alsof het aan de verzekeraar ligt. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe kan het zijn dat de premie die ik bereken als ik verleng bij NN bijna 10 euro per maand hoger is dan bij bijvoorbeeld Independer?

Edit: Ik zie het al. Ze hebben ook nog een natura verzekering, ik dacht dat ze alleen combinatiepolissen hadden.

Zit daar een groot verschil tussen eigenlijk?

[ Voor 38% gewijzigd door darkdesign op 30-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
Ojjorz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:52:
[...]

Of een andere apotheek kiezen. Benu doet alsof het aan de verzekeraar ligt. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden :)
In mijn geval heb ik alleen een Benu apotheek in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40

bloody

0.000 KB!!

Vroeger.. moest je als student even goed kijken naar goedkope zorgaanbieders.

Maar met een toeslag van 154 euro p/maand is er toch geen reden meer voor studenten om een basis polis te kiezen? Met die 154 kun je bv een deftige tandartsdekking kiezen en wat fysio behandelingen.
Of maak ik hier een denkfout?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bloody schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:14:
Vroeger.. moest je als student even goed kijken naar goedkope zorgaanbieders.

Maar met een toeslag van 154 euro p/maand is er toch geen reden meer voor studenten om een basis polis te kiezen? Met die 154 kun je bv een deftige tandartsdekking kiezen en wat fysio behandelingen.
Of maak ik hier een denkfout?
klopt. zo zou ik het ook doen.
Toen ik studeerde (2006-2011) was de zorgtoeslag ook al hoger dan de zorgverzekering. Ik maakte daar altijd winst op van 10-30 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40

bloody

0.000 KB!!

de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:19:
[...]

klopt. zo zou ik het ook doen.
Toen ik studeerde (2006-2011) was de zorgtoeslag ook al hoger dan de zorgverzekering. Ik maakte daar altijd winst op van 10-30 euro per maand.
ok, als ik dat vrij interpreteer krijg je altijd die volle mep van 154 op je rekening gestort?
Ongeacht je daadwerkelijk betaalde premie?
(Opzich vrij bizar als dat zo is :X )

Mijn net-studerend kind moet losgeweekt worden uit onze familie polis, dus vandaar mijn vraag ;)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-06 13:58
bloody schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:23:
[...]

ok, als ik dat vrij interpreteer krijg je altijd die volle mep van 154 op je rekening gestort?

Mijn net-studerend kind moet losgeweekt worden uit onze familie polis, dus vandaar mijn vraag ;)
Yes, maar je hebt ook nog eigen risico die je als je weinig geld hebt als student het beste in delen erbij kan betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bloody schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:23:
[...]

ja klopt, ze kijken alleen naar je inkomen en dat is meestal als je student bent zo laag dat je de volle mep krijgt.

Vandaag de dag kun je als student dus 154-107 = 47 euro per maand verdienen als je voor max eigen risico gaat en gezond bent/blijft. Of zelfs nog 3 euro per maand meer als je voor Zekur kiest, met wat minder ziekenhuizen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AMD and INTEL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:29:
[...]

Yes, maar je hebt ook nog eigen risico die je als je weinig geld hebt als student het beste in delen erbij kan betalen
Meeste studenten hebben geen zorgkosten en dus ook geen last van eigen risico.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-06 09:54
Overgestapt van Zilveren Kruis naar CZ direct.
Ik zie nu dat Zilveren Kruis al wel de premie voor januari heeft geïncasseerd.
Opzegging is wel al binnen.
Krijg ik die premie denken jullie automatisch terug of moet ik daar nog achteraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 10:03
Krijg je automatisch terug. Die zorgverzekeraars krijgen nu binnen korte tijd ladingen opzeggingen en aanmeldingen binnen. Dat kan niet direct allemaal binnen paar dagen gefixt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Cyberpope schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:30:
[...]

Meeste studenten hebben geen zorgkosten en dus ook geen last van eigen risico.
offtopic:
Laat me raden: jouw volledige studie is nog betaald door het Rijk?

Genoeg studenten die gewoon iets hebben waardoor ze elk jaar het eigen risico opmaken. Het zorgstelsel is een (in de basis) sociaal stelsel, net als dat de zorgsubsidie een sociaal stelsel is. En dan heb je soms dit soort gevallen.

Als je die 365 eigen risico of 865 eigen risico gewoon optelt bij de maandelijkse premie, dan klopt het wel aardig. En die zorgsubsidie is bedoeld zodat als er wat gebeurd dat mensen met lage inkomens (waaronder studenten) in ieder geval de zorg kunnen betalen.

Als ze zorgeloos door hun studie komen en daardoor het slagingspercentage hoger is, betalen ze die paar euro's die ze teveel gekregen hebben met gemak weer terug aan de staat/de zorgkas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:48
Ojjorz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:52:
[...]

Hier weer de apotheker.

Het zal inderdaad in het midden liggen.

De zorgschadeverzekeraar wil een TROG contract: Tekenen Rechts Onder Graag. Tarieven gaan omlaag (en weet je nog wat er gebeurt met inflatie, lonen, kosten?)
BENU en andere apothekers willen een reële beloning voor hun werk. Dat botst.
En als je wilt weten hoe het werkt met kosten, baten in een apotheek leg ik het je graag uit, maar kom niet met het verhaal over dikke auto's en golfbanen. Das war einmaal, 30 jaar geleden.

Meestal wordt op de laatste dag voor de jaarwisseling alsnog een contract gesloten.

De keuze 'naar een andere apotheek' is zeker een optie. Echter, op dit moment hebben alleen poliklinische apotheken een contract met VGZ. Er zijn weinig reguliere apotheken die al een contract hebben. Maar ook hier geldt: vermoedelijk wordt dit vandaag nog opgelost.

Er wordt dus heel wat politiek bedreven.

Mijn tip (met garantie tot aan de deur): wacht nog heel even tot morgen.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:48
Frieda schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:39:
[...]

Mylan Methylfenidaat staat op dit moment niet op de lijst van niet-leverbare medicatie, zie
https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3311.html. Die zou je dus moeten kunnen krijgen. Je zou ook kunnen kijken of 5mg wel op de lijst staat en die vragen.
Farmanco is een goede site, maar ook hun informatie is niet super actueel.
Het kan dus zijn dat farmanco zegt dat het er is, maar dat het product niet leverbaar is.
Soms is dat voor kort, soms voor lang.

Nu met het failliet van de enige Nederlandse producent van generica, en de nieuwe corona-hausse in China, houd ik mijn hart vast voor de leveringsproblemen in 2023. De beschikbaarheid van geneesmiddelen is inmiddels geen zekerheid meer.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Jan Smit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:47:
[...]

Hier weer de apotheker.

Het zal inderdaad in het midden liggen.

De zorgschadeverzekeraar wil een TROG contract: Tekenen Rechts Onder Graag. Tarieven gaan omlaag (en weet je nog wat er gebeurt met inflatie, lonen, kosten?)
BENU en andere apothekers willen een reële beloning voor hun werk. Dat botst.
En als je wilt weten hoe het werkt met kosten, baten in een apotheek leg ik het je graag uit, maar kom niet met het verhaal over dikke auto's en golfbanen. Das war einmaal, 30 jaar geleden.
Ik heb tien jaar bij een zorgverzekeraar gewerkt (niet bij de zorginkoop) en twee goede vrienden die apotheker zijn. Ken de verhoudingen dus wel een beetje.

Weet dus ook dat de verzekeraars het grootste deel van de macht hebben, maar ook dat het vaak iets genuanceerder ligt dan 'grote boze verzekeraar'. De verzekeraar heeft ook als wettelijke taak gekregen om de zorgkosten behapbaar te houden én voldoende dekking te bieden. Op dit laatste punt heeft BENU juist veel macht; in de Rijnmond en Drechtsteden kan je niet om BENU heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Waah schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:40:
[...]

offtopic:
Laat me raden: jouw volledige studie is nog betaald door het Rijk?

Genoeg studenten die gewoon iets hebben waardoor ze elk jaar het eigen risico opmaken. Het zorgstelsel is een (in de basis) sociaal stelsel, net als dat de zorgsubsidie een sociaal stelsel is. En dan heb je soms dit soort gevallen.

Als je die 365 eigen risico of 865 eigen risico gewoon optelt bij de maandelijkse premie, dan klopt het wel aardig. En die zorgsubsidie is bedoeld zodat als er wat gebeurd dat mensen met lage inkomens (waaronder studenten) in ieder geval de zorg kunnen betalen.

Als ze zorgeloos door hun studie komen en daardoor het slagingspercentage hoger is, betalen ze die paar euro's die ze teveel gekregen hebben met gemak weer terug aan de staat/de zorgkas.
Ik zeg helemaal niets over of studenten wel of niet genoeg krijgen. En er zullen vast studenten zijn met hoge zorgkosten, ook die bestaan. Maar statistisch gezien zitten studenten over het algemeen aan de gezonde kant door combinatie van sociaal economische achtergrond en leeftijd. Er zijn dus genoeg studenten die het rekensommetje maken en zullen verdienen op hun zorgtoeslag. En ik geeft ze ook geen ongelijk.

Overigens werkte ik elke week 20 uur gemiddeld om mijn studie te bekostigen, dus laat oordelen maar achterwegen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:18
Cyberpope schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:40:
[...]

Ik zeg helemaal niets over of studenten wel of niet genoeg krijgen. En er zullen vast studenten zijn met hoge zorgkosten, ook die bestaan. Maar statistisch gezien zitten studenten over het algemeen aan de gezonde kant door combinatie van sociaal economische achtergrond en leeftijd. Er zijn dus genoeg studenten die het rekensommetje maken en zullen verdienen op hun zorgtoeslag. En ik geeft ze ook geen ongelijk.

Overigens werkte ik elke week 20 uur gemiddeld om mijn studie te bekostigen, dus laat oordelen maar achterwegen.
Daar staat dus tegenover dat een ernstig ongeluk in een klein hoekje ligt.
Die €885 kunnen veel studenten in een dergelijk geval zonder verdere hulp niet betalen ben ik bang.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:47:
[...]

Die €885 kunnen veel studenten in een dergelijk geval zonder verdere hulp niet betalen ben ik bang.
Die 500 bedoel je. 385 moeten ze zowieso betalen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Ook weel de meeste (dus niet 100%, net zoals er altijd een kettingrokende, alocholistische, drugssnuiivende opa van 100 te vinden is) kunnen in noodgevallen terugvallen op ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JohanNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:15:
[...]

Ditzo is één van de partijen waarbij ze - ondanks nog in onderhandeling - wel garanderen dat je naar elk ziekenhuis kunt volgend jaar.
Uiteindelijk toch vandaag de overstap naar Ditzo gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Johan Bogle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:54:
[...]
Die 500 bedoel je. 385 moeten ze zowieso betalen namelijk.
Nouja dat is dus wel een aardig verschil en het zit er dik in dat de korting op de premie op gaat aan andere zaken.
Cyberpope schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:03:
[...]

Ook weel de meeste (dus niet 100%, net zoals er altijd een kettingrokende, alocholistische, drugssnuiivende opa van 100 te vinden is) kunnen in noodgevallen terugvallen op ouders.
Er zal inderdaad wel een oplossing gevonden worden.
Maar je mag daarbij dan wel uitleggen waarom je een risico van 885 hebt en niet die van 385 zoals iedereen.
Ik denk dat de sympathie dan een stuk minder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:14:
Maar je mag daarbij dan wel uitleggen waarom je een risico van 885 hebt en niet die van 385 zoals iedereen.
Bij de meeste ouders die ik ken waarvan het kind een ongeval krijgt of plots andere forse gezondheidsklachten hebben andere prioriteiten als dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:57
Omdat mijn vrouw eigenlijk bij De Friesland wil blijven eens naar de gecontracteerde apothekers gekeken.
Er is er géén enkele in de omgeving gecontracteerd. Navraag op twitter:
Begrijpelijk dat je dit navraagt. Om technische redenen kunnen apothekers op dit moment geen contract voor 2023 met ons sluiten. Ik raad je aan om bij je apotheek te informeren of zij voornemens zijn een contract met ons te sluiten voor 2023. Excuses voor het ongemak! ^JD
Iets voornemend zijn bied geen enkele zekerheid, jammer. Hier schiet je niet veel mee op.
Ik denk dat de beste oplossing dan is om op te zeggen voor 31/12 en af te wachten tot 31/1 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:14:
[...]

De "winst" van een hoger eigen risico is vaak meer dan 200 euro minder premie per jaar, dus eigenlijk is het risico dat je loopt kleiner dan 300 euro. Een behoorlijk goede winst/risico verhouding als je toch geen zorgvraag verwacht te hebben, wat mij betreft.

Het is eigenlijk gek dat niet meer mensen het eigen risico verhogen en maar 13% van de verzekerden een vrijwillig hoger eigen risico neemt. Tussen die mensen met laag eigen risico zitten namelijk ook miljoenen mensen die geen zorgvraag hebben of een dusdanig beperkte vraag dat de kosten toch al onder het verplicht eigen risico vallen. Oftewel heel solidair dan om je eigen risico niet te verhogen als je geen zorgvraag verwacht, maar niet per se weloverwogen.

TLDR: Nederlanders houden er van om zich over te verzekeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JvdW schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:09:
Omdat mijn vrouw eigenlijk bij De Friesland wil blijven eens naar de gecontracteerde apothekers gekeken.
Er is er géén enkele in de omgeving gecontracteerd. Navraag op twitter:

[...]

Iets voornemend zijn bied geen enkele zekerheid, jammer. Hier schiet je niet veel mee op.
Ik denk dat de beste oplossing dan is om op te zeggen voor 31/12 en af te wachten tot 31/1 ?
Ja, of je overtuigd haar toch over te stappen naar een verzekeraar die wel zijn zaken op orde heeft.
Hier in Fryslân denken velen dat ze het beste bij de Friesland verzekerd kunnen zijn, maar dat is natuurlijk onzin, alleen blijkt het lastig te zijn mensen hiervan te overtuigen.
Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn, maar zover ik heb gezien scoren ze ook enorm slecht qua prijs/kwaliteit/dekking/contractering en is er daarom ook totaal geen reden er een verzekering af te sluiten voor 2023.
Alleen de gemeente polis zou interessant kunnen zijn voor degenen die ervoor in aanmerking komen ( een uitzondering dus :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

henkebek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
Oftewel heel solidair dan om je eigen risico niet te verhogen als je geen zorgvraag verwacht, maar niet per se weloverwogen.
Nee hoor. Bewuste keuze, juist vanuit die solidariteitsgedachte
(maar ben ook zorgethicus :P)

Ten minste tot 2019 was het een keuze om die reden, nu heb ik helaas ook wat meer zorg nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 30-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
henkebek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
[...]

De "winst" van een hoger eigen risico is vaak meer dan 200 euro minder premie per jaar, dus eigenlijk is het risico dat je loopt kleiner dan 300 euro. Een behoorlijk goede winst/risico verhouding als je toch geen zorgvraag verwacht te hebben, wat mij betreft.

Het is eigenlijk gek dat niet meer mensen het eigen risico verhogen en maar 13% van de verzekerden een vrijwillig hoger eigen risico neemt. Tussen die mensen met laag eigen risico zitten namelijk ook miljoenen mensen die geen zorgvraag hebben of een dusdanig beperkte vraag dat de kosten toch al onder het verplicht eigen risico vallen. Oftewel heel solidair dan om je eigen risico niet te verhogen als je geen zorgvraag verwacht, maar niet per se weloverwogen.

TLDR: Nederlanders houden er van om zich over te verzekeren. :)
Dat heeft er toch meer mee te maken dat mensen totaal geen moeite doen om hun zorgverzekering voor komend jaar uit te zoeken.
Voor velen is het ook te ingewikkeld.
En over het ER specifiek; het is een extra risico waarbij de klant zelf nog een extra deel van de kosten betaald, waardoor de verzekeraar dan een lagere maandpremie kan aanbieden.
Dat heeft helemaal niets met wel/niet solidair te maken, maar is gewoon hoe het werkt doordat de verzekeraar naar verwachting minder kosten zal maken bij deze klant.
Want ja, mocht je toch in een ongelukkige situatie terecht komen en veel zorgkosten maken die onder het ER vallen, dan betaal je dus weer flink bij en hoeft de verzekeraar netto minder uit te keren.

Voor komend jaar heb ik gekozen voor Ditzo met een standaard ER, ondanks dat ik geen hoge kosten verwacht in eerste instantie en ik de afgelopen jaren hoogstens iets van €150 ER in een jaar had gebruikt.
Dus dat klinkt wellicht gek om dan niet voor een extra ER te gaan.
Maar dit is een weloverwogen beslissing van mij omdat ik de korting voor een extra ER te laag vind ( €210 ) en je dus zoals ik al eerder zei nooit zeker weet hoeveel kosten je gaat maken die vallen onder het ER.
Daar komt bovenop dat de zorgkosten volgend jaar natuurlijk flink gaan stijgen en de soort van geluksfactor ook kleiner wordt, waarbij je wel extra onvoorziene kosten hebt maar deze nog onder het bedrag aan korting + standaard ER zullen uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:30:
[...]

En over het ER specifiek; het is een extra risico waarbij de klant zelf nog een extra deel van de kosten betaald, waardoor de verzekeraar dan een lagere maandpremie kan aanbieden.
Dat heeft helemaal niets met wel/niet solidair te maken, maar is gewoon hoe het werkt doordat de verzekeraar naar verwachting minder kosten zal maken bij deze klant.
Het heeft wel degelijk met solidariteit te maken. Als iedereen met een lage zorgvraag zijn eigen risico op maximaal zet dan komt er (veel) minder geld binnen bij de verzekeraars en moeten álle premies dus omhoog.
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:30:
[...]

Maar dit is een weloverwogen beslissing van mij omdat ik de korting voor een extra ER te laag vind ( €210 ) en je dus zoals ik al eerder zei nooit zeker weet hoeveel kosten je gaat maken die vallen onder het ER.
Uiteraard kun jij die overweging zo maken. 5 jaar lang een korting van ~200/250 euro is 1 gratis jaar premie. Ik vind dat best wel een hoge korting als ik eerlijk ben, voor een beperkt risico, namelijk dat je meer dan >585 euro zorgkosten maakt. En daarom ook oneerlijk voor zieke mensen, maar goed dat is een andere discussie.

Ik was ook zo iemand met eigen risico op 385 tot ik een keer echt ziek was en allerlei (bloed)onderzoeken en medicatie nodig had en alsnog maar net over de 400 euro aan zorgkosten kwam (gelukkig kon het meeste gedaan worden door de huisarts en dus geen medisch specialistische zorg nodig, dan gaat het namelijk wel hard). Vanaf dat moment zet ik hem altijd op de max. En met het bespaarde geld kan ik makkelijk een keer een tegenvaller betalen inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
henkebek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:00:
[...]

Het heeft wel degelijk met solidariteit te maken. Als iedereen met een lage zorgvraag zijn eigen risico op maximaal zet dan komt er (veel) minder geld binnen bij de verzekeraars en moeten álle premies dus omhoog.
Ik denk dat het niet zoveel met de premies zelf doet, maar dat de korting van het verhogen van het ER wel naar beneden kan gaan.

Daarover gesproken, het valt mij op dat ondanks dat de spelregels m.b.t. het ER de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde zijn gebleven en de zorgkosten zijn gestegen de afgelopen jaren ( waardoor je sneller door je ER zou gaan ), de kortingen voor het verhogen van het ER gelijk zijn gebleven of zelfs zijn gedaald.
Het enige wat ik mij dan nog kan bedenken is dat er veel meer mensen zijn met een verhoogd ER dan de afgelopen jaren, er hierdoor uiteindelijk minder geld bij de verzekeraars komt en ze dit dus wat willen ontmoedigen.
Dat is ze bij mij dan gelukt, want ik doe er komend jaar niet meer aan mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
BaBoK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:30:
Mijn kies is onlangs (2022) afgebroken en helaas kom ik niet weg met een kroon.
Hierdoor ga ik hoge tandarts kosten tegemoet zien, ca. 2.500euro.
Bij mijn tandarts heb ik een begroting opgevraagd met de bijbehorende codes.
Kan iemand mij helpen om te kijken of mij de weg te wijzen om te kijken of deze codes eventueel gedeeltelijk in de basiszorg zouden passen? Wellicht onder het motto van kaakchirurg/protheses?

Zou een aanvullende tandartsverzekering baat hebben of ga ik het eerste jaar hier niet geaccepteerd worden indien ik met deze declaratie aankom? (verleden jaren geen tandartsverzekerering gehad).

[Afbeelding]
Dit wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Aanvullende verzekering zou je eventueel kunnen afsluiten, waarschijnlijk zit je aan max 500 euro vergoeding. Boven de 500 euro vergoeding heb je vaak een goedkeuring nodig, waarin staat dat de tandarts verwacht dat er geen of weinig behandelingen zullen plaatsvinden.

J33 staat er eigenlijk 2 keer in, waarschijnlijk een foutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:15
ArmyOfQueens schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:34:
Krijg ik die premie denken jullie automatisch terug of moet ik daar nog achteraan?
Los van wat Crasheeee zegt, heb je ook nog 8 weken om een automatisch incasso terug te draaien bij je bank. Je hebt het voor die tijd (allang) terug in principe, maar mocht er haast achter zitten om het geld terug te krijgen, is dat iets wat je nu ook al zou kunnen doen bij je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik zie dat je op Independer een gratis ongevallenverzekering voor het gebit krijgt bij afsluiten van een zorgverzekering, dat geldt alleen niet bij verlengen. Ik heb nu een combinatiepolis bij NN. Is er een andere verzekeraar die vergelijkbaar is waar ik naar kan overstappen waardoor ik een cashback en gratis ongevallenverzekering krijg? Het is allemaal behoorlijk onoverzichtelijk.. Misschien anders maar gewoon verlengen zonder de extra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 18:01
ArmyOfQueens schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:34:
Komt goed, dat krijg je heel snel teruggestort. Die incasso-opdracht ligt al een tijdje bij de bank, voordat jouw overstap bekend was. Zodra alles is verwerkt krijg je de premie terug.

Vooral niet storneren, want dan kan het zijn dat dingen zich weer kruisen en dat Zilveren Kruis geld overmaakt terwijl jij ook al je geld terug hebt gekregen van de bank. Dan heb je ineens teveel gekregen.
Jan Smit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:47:

Die is niet helemaal mijn ervaring; ik heb twee apothekers en een huisarts in de vriendengroep van m'n vrouw en allemaal verdienen ze een prima boterham en hebben ze meer/grotere auto's dan ik ;) En ja ze vinden het stom dat ik bij de grote boze wolf (aka Zorgverzekeraar) werk, maar het levert leuke discussies op met kerst.

Het is vooral de administratie die hun stoort, naast het feit dat ze liever hebben dat de zorgverzekeraar de Zorgverzekeringswet uitlegt ipv dat ze het zelf moeten doen bij al die boze klanten/patiënten aan de balie.
AppieNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:56:
[...]

Los van wat Crasheeee zegt, heb je ook nog 8 weken om een automatisch incasso terug te draaien bij je bank. Je hebt het voor die tijd (allang) terug in principe, maar mocht er haast achter zitten om het geld terug te krijgen, is dat iets wat je nu ook al zou kunnen doen bij je bank.
Als je het geld even kan missen, dan geduld hebben. Zo niet, dan even bellen met de klantenservice.
darkdesign schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:10:
Ik zie dat je op Independer een gratis ongevallenverzekering voor het gebit krijgt bij afsluiten van een zorgverzekering, dat geldt alleen niet bij verlengen. Ik heb nu een combinatiepolis bij NN. Is er een andere verzekeraar die vergelijkbaar is waar ik naar kan overstappen waardoor ik een cashback en gratis ongevallenverzekering krijg? Het is allemaal behoorlijk onoverzichtelijk.. Misschien anders maar gewoon verlengen zonder de extra's.
Ik hoorde dat vandaag veel voorbij komen op werk. Is het geen optie om je verzekering zelf op te zeggen om vervolgens een nieuwe aanvraag te doen bij Independer?

[ Voor 14% gewijzigd door GerardHenninger op 31-12-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Waar staat dat je die tandongevallenverzekering van Independer niet krijgt als je niet daadwerkelijk overstapt naar een andere verzekeraar? Kan dat nergens vinden.
Alleen bij Zorgkiezer zie ik het duidelijk staan dat je die tandenborstel niet krijgt en de welbekende cashbacksites evenzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Ik kreeg in november de volgende mail:
Benieuwd of je ook in 2023 recht hebt op deze gratis verzekering? Dat vertellen we je hieronder, afhankelijk van je situatie.

Blijf je in 2023 verzekerd bij FBTO?
Houd dan in januari je mailbox in de gaten. We sturen je een e-mail waarin staat hoe je de gratis Tandongevallen-verzekering zelf eenvoudig verlengt.
Stap je bij Independer over naar een andere verzekeraar of ben je recent al overgestapt?
Dan krijg je opnieuw de gratis Tandongevallen-verzekering. Hier hoef je zelf niets voor te doen.
Stap je over, maar niet bij Independer?
Dan stopt na 31 december 2022 je gratis Tandongevallen-verzekering.
Dus ook bij verlengen krijg je die verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 15:34

LankHoar

Langharig tuig

Zojuist toch nog even opnieuw berekend en besloten bij FBTO te blijven met aanvullende verzekeringen voor fysio en tandarts. Dit omdat de tandarts al makkelijk uit kan bij 1 gaatje en anders slecht 1-2 tientjes teveel betaald is op jaarbasis. Gemiddeld heb ik wel meer dan 1x per 3 jaar een gaatje dus een no-brainer.
Fysio omdat ik een knie blessure heb opgelopen en dat dan ook wel makkelijk uit kan.

Aanvullende verzekeringen voelen toch meer als een strippenkaart, zoals iemand dat eerder zo mooi verwoorde. Wat dat betreft ben ik veel meer fan van het stelsel dat ik in Tsjechië genoot tot eerder dit jaar, want daar betaalt iedereen naar rato van inkomen en heb je enkel een basisverzekering. Als het toch verplicht is om een zorgverzekering te hebben, waarom dan niet op die manier? Enfin, het antwoord op die vraag is meer voor een ander topic lijkt me, ik ben in ieder geval weer klaar voor dit jaar :)
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:43:
[...]

Waar staat dat je die tandongevallenverzekering van Independer niet krijgt als je niet daadwerkelijk overstapt naar een andere verzekeraar? Kan dat nergens vinden.
Alleen bij Zorgkiezer zie ik het duidelijk staan dat je die tandenborstel niet krijgt en de welbekende cashbacksites evenzo.
Dat staat nergens. Sterker nog, ik meen mij vrij zeker te herinneren dat ik bij het afsluiten via Independer eerder dit jaar een mail kreeg waarin stond dat je de extra verzekering behoud zo lang je bij deze verzekeraar blijft, of overstapt, en hem dus enkel verliest bij overstappen zonder dat via Independer te doen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:43:
[...]

Je hebt helemaal gelijk:

https://www.independer.nl...epender/opnieuw-afsluiten

Ik dacht er nu helemaal uit te zijn en NN te verlengen, maar nu zag ik dat FBTO veel hoger scoort op zorgbemiddeling. Het scheelt een laar euro, maar ik hoor om mij heen weleens dag mensen langer moeten wachten op hulp. Zou dat echt veel uitmaken tussen de 2 verzekeraars? NN scoort 3/5 en FBTO 4,6/5.

Edit: het scheelt zo'n 80 euro per jaar, want bij NN krijg je meer korting bij jaarbetaling.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 31-12-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 09:45
Weet iemand een goede verzekeraar voor planbare zorg in het buitenland(Duitsland)? Als ik ze vergelijk moet je bij elke zorgverzekeraar toestemming vragen voor een geplande behandeling. Met andere woorden daar kunnen ze alle kanten mee op en heb zo'n vermoeden dat het antwoord vaak nee dat vergoeden we niet zal zijn.. Zat dit jaar bij Menzis en daar was het gelijk al nee. Hoop dat iemand met ervaring op dit gebied een verzekering kan aanbevelen die daar wat soepel in is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD and INTEL
jasper2603 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:33:
Weet iemand een goede verzekeraar voor planbare zorg in het buitenland(Duitsland)? Als ik ze vergelijk moet je bij elke zorgverzekeraar toestemming vragen voor een geplande behandeling. Met andere woorden daar kunnen ze alle kanten mee op en heb zo'n vermoeden dat het antwoord vaak nee dat vergoeden we niet zal zijn.. Zat dit jaar bij Menzis en daar was het gelijk al nee. Hoop dat iemand met ervaring op dit gebied een verzekering kan aanbevelen die daar wat soepel in is?
ONVZ heeft wereldfit en die vergoed niet spoedeisende hulp duitsland en belgie 100%

https://www.zorgkiezer.nl...nd-niet-spoedeisende-hulp

Hier wat meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Let op, ook ONVZ werkt met een machtiging voor geplande zorg in het buitenland. Ze doen met die WereldFit alleen niet moeilijk over prijsverschillen, maar een bahandeling moet wel gewoon onder de verhoeding van de basisverzekering vallen. @jasper2603 check even de afwijsreden van Menzis; was er geen dekking of geen dekking in Duitsland? Als je behandeling niet onder de basisverzekering valt dan gaat de plek van de behandeling niet het verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
darkdesign schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:07:
[...]

Je hebt helemaal gelijk:

https://www.independer.nl...epender/opnieuw-afsluiten

Ik dacht er nu helemaal uit te zijn en NN te verlengen, maar nu zag ik dat FBTO veel hoger scoort op zorgbemiddeling. Het scheelt een laar euro, maar ik hoor om mij heen weleens dag mensen langer moeten wachten op hulp. Zou dat echt veel uitmaken tussen de 2 verzekeraars? NN scoort 3/5 en FBTO 4,6/5.

Edit: het scheelt zo'n 80 euro per jaar, want bij NN krijg je meer korting bij jaarbetaling.
Over FBTO waren sommigen hier ook niet over te spreken, dat je medicijnen enkel volledig vergoed werden bij een online apotheek volgend jaar.

Die score over zorgbemiddeling op de site van Independer hebben ze overigens zelf bedacht en gaat over veel meer zaken dan enkel wachttijden: https://www.independer.nl...voordelen/zorgbemiddeling
Lijkt mij ook wel fijn om een verzekeraar te hebben met een hoge score hierop, alleen is het onduidelijk waar ze dan precies goed op scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Laatst online: 18:34
Mijn plan is ook om mijn zorgverzekering vandaag op te zeggen en in januari een nieuwe af te sluiten, aangezien veel ziekenhuizen nog geen contract hebben.
Alleen hoe groot is de kans dat de premies dan hoger zijn dan nu ivm inflatie enzo., of zie ik nu spoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Xplosive schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:41:
Mijn plan is ook om mijn zorgverzekering vandaag op te zeggen en in januari een nieuwe af te sluiten, aangezien veel ziekenhuizen nog geen contract hebben.
Alleen hoe groot is de kans dat de premies dan hoger zijn dan nu ivm inflatie enzo., of zie ik nu spoken?
Je ziet spoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xplosive schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:41:
Zit er dik in dat tzt nog steeds niet alles is geregeld.
Maar er zijn ook wat verzekeraars die - ondanks nog geen contract - wel de belofte doen dat die er komt en/of dat je naar alle ziekenhuizen kunt.
En die cashbacks van cashbacksites en cadeaus van vergelijkers zijn wel enkel geldig als je vóór 1 januari overstapt dacht ik.
De zorg die je gebruikt in januari zal je hoogstwaarschijnlijk ook allemaal zelf moeten voorschieten en daarna declareren bij de verzekeraar, dat is mogelijk ook nog een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 21:46
Crasheeee schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:05:
[...]

Ik kwam uit bij Ditzo. Het dekt niet alles, maar kon ook niet echt een verzekering vinden waarin alles werd vergoed.
Ik zit nu ook te kijken voor de vrouw, nu zie ik bij de Ditzo aanvullende verzekering vanaf zorgbasis a 3,50 p/m het volgende staan:

100% Vergoeding voor eigen bijdrage kraamzorg en bevalling in het ziekenhuis ook bij niet medische noodzaak. Bij de ZorgBewust en ZorgBeter kun je daarnaast ook nog gratis een kraampakket aanvragen.

De eigen bijdrage van een niet medische bevalling in het zkh is 495 euro, en van de kraamzorg 4,80/uur. Betekent dit nou echt dat je voor 3.50x12 maanden dit kan afkopen? Dit is te vinden op zowel de site van ditzo als op zorgkiezer. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
Peer_76 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 06:49:
[...]

Vandaag een mail gekregen dat er een contract is gesloten tussen VGZ en Benu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Heb je een vergoeding voor alternatieve geneeswijze nodig voor een osteopaat bij een baby? Voor een volwassene is dat wel helder maar bij een baby twijfel ik wat

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasper2603
Ojjorz schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:48:
Let op, ook ONVZ werkt met een machtiging voor geplande zorg in het buitenland. Ze doen met die WereldFit alleen niet moeilijk over prijsverschillen, maar een bahandeling moet wel gewoon onder de verhoeding van de basisverzekering vallen. @jasper2603 check even de afwijsreden van Menzis; was er geen dekking of geen dekking in Duitsland? Als je behandeling niet onder de basisverzekering valt dan gaat de plek van de behandeling niet het verschil maken.
Ik had ook m'nn oog op ONVZ laten vallen maar ze zijn vorig jaar afgestapt van het zonder problemen naar het buitenland gaan voor een medische ingreep. Ook bij ONVZ werken ze met een toestemmings formulier en dan gaat er een medische commissie besluiten of het wel noodzakelijk is, wat ik zo in de reviews lees is het antwoord meestal nee. Dus ONVZ heb ik maar afgevinkt helaas.

Ik ben bij Menzis afgewezen omdat ik geen verwijzing heb van een Nederlandse medisch specialist voor de behandeling in Duitsland. Heb wel een offerte en behandelplan. Maar bij Menzis is het zo geen verwijzing is geen vergoeding zelfs m'n consulten in Duitsland worden niet vergoed.

Zit nu naar Ohra te kijken werken wel met toestemming, maar schijnen daar best soepel in te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
[...]

De meeste studenten hebben heus wel meer dan €1000 op hun bankrekening. Dat is ook waarom studentenhuizen vaak niet in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Bovendien kun je bij een (goede) verzekeraar gewoon je eigen risico in termijnen betalen. Dit is dus echt een non-issue.

Meer on-topic: zit al jaren bij DSW, de beste zorgverzekeraar van Nederland. Echt een eerlijke en goede verzekeraar, restitutiepolis dus zorgkeuze is volledig vrij. Is de paar euro extra premie echt waard. Tevens een goede app en webomgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD and INTEL
jasper2603 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:54:
[...]

Ik had ook m'nn oog op ONVZ laten vallen maar ze zijn vorig jaar afgestapt van het zonder problemen naar het buitenland gaan voor een medische ingreep. Ook bij ONVZ werken ze met een toestemmings formulier en dan gaat er een medische commissie besluiten of het wel noodzakelijk is, wat ik zo in de reviews lees is het antwoord meestal nee. Dus ONVZ heb ik maar afgevinkt helaas.

Ik ben bij Menzis afgewezen omdat ik geen verwijzing heb van een Nederlandse medisch specialist voor de behandeling in Duitsland. Heb wel een offerte en behandelplan. Maar bij Menzis is het zo geen verwijzing is geen vergoeding zelfs m'n consulten in Duitsland worden niet vergoed.

Zit nu naar Ohra te kijken werken wel met toestemming, maar schijnen daar best soepel in te zijn..
Ik weet toevallig dat bij DSW in het buitenland een paar ziekenhuizen gecontracteerd zijn ( https://www.dsw.nl/consum...enhuizen%20DSW%202022.pdf ) en misschien is dat bij andere verzekeringen ook het geval? Lijkt me dat het bij die iniedergeval wel vergoed zal worden zonder issues. ( meer info https://www.dsw.nl/consum.../buitenland-geplande-zorg )

Daarnaast lijkt me dat een combinatie/restitutie polis je sowieso meer kans geeft het te vergoeden

[ Voor 3% gewijzigd door AMD and INTEL op 31-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasper2603
AMD and INTEL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:08:
[...]

Ik weet toevallig dat bij DSW in het buitenland een paar ziekenhuizen gecontracteerd zijn ( https://www.dsw.nl/consum...enhuizen%20DSW%202022.pdf ) en misschien is dat bij andere verzekeringen ook het geval? Lijkt me dat het bij die iniedergeval wel vergoed zal worden zonder issues. ( meer info https://www.dsw.nl/consum.../buitenland-geplande-zorg )

Daarnaast lijkt me dat een combinatie/restitutie polis je sowieso meer kans geeft het te vergoeden
Ja klopt zo'n lijstje met gecontracteerde ziekenhuizen hebben ze allemaal, maar daar staat dit ziekenhuis niet op helaas. DSW heb ik ook op m'n lijstje staan, maar aan de telefoon vertelden ze dat ik het toestemmingsformulier moet invullen en die word dan beoordeeld door een medische commissie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR9

CR9

jasper2603 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:12:
[...]

Ja klopt zo'n lijstje met gecontracteerde ziekenhuizen hebben ze allemaal, maar daar staat dit ziekenhuis niet op helaas. DSW heb ik ook op m'n lijstje staan, maar aan de telefoon vertelden ze dat ik het toestemmingsformulier moet invullen en die word dan beoordeeld door een medische commissie..
Als ik eerlijk ben, lijkt het mij sowieso eigenlijk kansloos als je geen verwijzing hebt. Daar zal elke verzekeraar wel naar vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
jasper2603 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:12:
[...]

Bij DSW lijkt me dat het als je gewoon een verwijzing hebt van een behandeling die ook in nederland vergoed wordt tot 100% van gemiddeld Nederlands tarief vergoed moeten worden. Helemaal omdat het vrije zorgkeuze bied. Daarnaast geeft interpolis tot 200% wmg tarief voor niet spoedeisende hulp in het buitenland. Daar zou je misschien ook wat mee kunnen maar dat is dan weer geen combinatie maar naturapolis en dus misschien iets lastiger om het vergoed te krijgen. Ik denk ook dat je overal wel een verwijzing nodig hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
icall5s schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:03:
[...]

Bovendien kun je bij een (goede) verzekeraar gewoon je eigen risico in termijnen betalen. Dit is dus echt een non-issue.
Bij het standaard ER inderdaad, met een verhoging van het ER is dit meestal uitgesloten, tenminste ik heb nog nooit gezien dat dit mogelijk was.
Wellicht dat de verzekeraar nog uit coulance een betalingsregeling wil treffen in een dergelijk geval.
Maar goed, mooi dat het zou kunnen, maar het is wederom weer leunen op anderen en/of uitzonderlijke middelen en vangnetten, wat dus in veel gevallen niet vanzelfsprekend zal zijn.
[...]

Meer on-topic: zit al jaren bij DSW, de beste zorgverzekeraar van Nederland. Echt een eerlijke en goede verzekeraar, restitutiepolis dus zorgkeuze is volledig vrij. Is de paar euro extra premie echt waard. Tevens een goede app en webomgeving.
Inderdaad, eigenlijk zou iedereen naar DSW moeten, al is het maar omdat ze fel tegen die hele privatisering zijn van de zorg en dat verplicht ER ( die bij DSW '' uit protest '' een tientje lager is dan bij de rest )
Maar ja de prijs en hun wijze van vergoedingen werkt net even wat anders.
Je zit dus met dat DSW - zover ik het goed heb begrepen - veel minder contracten heeft, wat wel een probleem kan zijn omdat er nog wel eens zorgverleners zijn die meer vragen.
Dan zijn de aanvullende verzekeringen ook wel wat anders, veelal uitgebreid en zodoende ook wel wat aan de prijs.
Dat moet ook maar weer net bij je passen, mocht je toch iets aanvullends willen hebben voor komend jaar.

Gelukkig zijn er nog wel alternatieven te vinden die het ook net wat anders aanpakken, maar dan wat beter qua prijs zijn en qua dekking en vergoedingen meer in lijn zijn met de mainstream, zoals Ditzo waar ik dan komend jaar naartoe ga.
Volgens die website scoort Ditzo ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR9

CR9

JohanNL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:05:

Inderdaad, eigenlijk zou iedereen naar DSW moeten, al is het maar omdat ze fel tegen die hele privatisering zijn van de zorg en dat verplicht ER ( die bij DSW '' uit protest '' een tientje lager is dan bij de rest )
Maar ja de prijs en hun wijze van vergoedingen werkt net even wat anders.
Je zit dus met dat DSW - zover ik het goed heb begrepen - veel minder contracten heeft, wat wel een probleem kan zijn omdat er nog wel eens zorgverleners zijn die meer vragen.
Dan zijn de aanvullende verzekeringen ook wel wat anders, veelal uitgebreid en zodoende ook wel wat aan de prijs.
Dat moet ook maar weer net bij je passen, mocht je toch iets aanvullends willen hebben voor komend jaar.

Gelukkig zijn er nog wel alternatieven te vinden die het ook net wat anders aanpakken, maar dan wat beter qua prijs zijn en qua dekking en vergoedingen meer in lijn zijn met de mainstream, zoals Ditzo waar ik dan komend jaar naartoe ga.
Volgens die website scoort Ditzo ook goed.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd ook een beetje genoeg van dat DSW zo wordt aangeprezen als beste, klantvriendelijkste of eerlijkste. Noem het maar op.

Puur als basisverzekering is het niet zo bijzonder, het is een gewoon combinatiepolis met een iets lager eigen risico.Veel te uitgebreide pakketten waar je niet altijd alles van nodig hebt.

Vergeleken met een ditzo, ook ruime contractering en tevens duurzaam is het verschil 8-9 euro per maand. Dat is gewoon 100 euro, wat je kan besparen zonder echt ergens in te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
CR9 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:17:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd ook een beetje genoeg van dat DSW zo wordt aangeprezen als beste, klantvriendelijkste of eerlijkste. Noem het maar op.
Qua duurzaamheid scoren ze juist enorm slecht, of ze zijn er tenminste onduidelijk over volgens diezelfde website: https://www.zorgwijzer.nl...ekeraars-en-dit-de-minste

Nou valt er nog wel wat over te zeggen of je wel/niet moet beleggen in omstreden bedrijven en sectoren, want door er juist in te beleggen heb je doorgaans ook invloed op het beleid en stemrecht.
Die andere zaken die aangehaald worden zijn ook niet perse '' slecht '', maar al met al verdiend het geen schoonheidsprijs natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Pfft ik ben er weer uit met m'n excelsheet, waar ik vorig jaar nog €290,- per maand had aan zorgkosten (inclusief premies, eigen risico, niet-vergoede ziektekosten, voedingssupplementen, hulpmiddelen etc) stijgt dat in 2023 naar een whopping €336,67 per maand, dat is € 4.041,12 op jaarbasis. En dan heb ik de extra kosten voor mijn medisch dieet nog niet eens meegerekend. Stijging is met name door hoge verwachte tandartskosten.

In 2023 blijf ik bij NN, maar dan met een Zorg Vrij basispolis (combinatie) + Compleet Fit + Tandarts 500.

Met de Extra Fit polis ipv Compleet Fit was ik 87 cent p/m goedkoper af geweest maar fuck it :+ Voor mensen zoals ik die veel zorgkosten hebben is zo'n polis meer een afbetalingsregeling dan een verzekering. Wel handig als je niet zo goed bent in sparen O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Frieda op 31-12-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
JohanNL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:20:
[...]

Qua duurzaamheid scoren ze juist enorm slecht, of ze zijn er tenminste onduidelijk over volgens diezelfde website: https://www.zorgwijzer.nl...ekeraars-en-dit-de-minste

Nou valt er nog wel wat over te zeggen of je wel/niet moet beleggen in omstreden bedrijven en sectoren, want door er juist in te beleggen heb je doorgaans ook invloed op het beleid en stemrecht.
Die andere zaken die aangehaald worden zijn ook niet perse '' slecht '', maar al met al verdiend het geen schoonheidsprijs natuurlijk.
Ik ben juist iemand die niet ideologisch belegt, en al helemaal niet in gendergelijkheid of duurzaamheid, dus dat past goed bij mij. Ik gebruik zelf ook olie en gas dus ik hoop dat DSW hier in zal blijven beleggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:02

RSB

[...]

De meeste studenten hebben heus wel meer dan €1000 op hun bankrekening. Dat is ook waarom studentenhuizen vaak niet in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Bovendien kun je bij een (goede) verzekeraar gewoon je eigen risico in termijnen betalen. Dit is dus echt een non-issue.

DSW heeft geen restitutie maar is een combinatiepolis.
PS. mocht je restitutie willen met de klantenservice van DSW, neem dan een kijkje bij Stadholland.

[ Voor 5% gewijzigd door RSB op 31-12-2022 18:09 ]

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
RSB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:09:
[...]

DSW heeft geen restitutie maar is een combinatiepolis.
PS. mocht je restitutie willen met de klantenservice van DSW, neem dan een kijkje bij Stadholland.
DSW heeft een restitutiepolis. Er wordt sinds 2018 onterecht door de NZa beweerd dat dit een combinatiepolis is, omdat de vorige directeur, Chis Oomen, kritiek uitte op andere zorgverzekeraars. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
JohanNL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:20:
[...]

Wat ik begreep zijn ze wel degelijk duurzaam bezig, maat moeten ze, om te kunnen voldoen aan de eisen die bij zorgwijzer vermeld staan, een minimale grootte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RSB
  • Laatst online: 22:02

RSB

Moet eerlijk bekennen dat ik het geen restitutiepolis vind als ze dit op de site zetten:
Als er een wettelijk maximumtarief geldt vergoeden wij 100% tot maximaal het wettelijk maximumtarief, met uitzondering van huisartsenzorg, geboortezorg, GGZ, zorg verleend door zelfstandige kaakchirurgische behandelcentra, logopedie, medisch specialistische revalidatie, verpleging en verzorging, geriatrische revalidatiezorg, zintuiglijke gehandicaptenzorg, eerstelijnsverblijf en de Gecombineerde Leefstijlinterventie.
Hiervoor geldt dat wij de zorg vergoeden tot maximaal de door ons vastgestelde vergoeding. Dit kan betekenen dat u geen volledige vergoeding van de nota krijgt
(Bron: https://www.dsw.nl/Consum...eding/niet-gecontracteerd)

Ik vind het geen restitutiepolis als er uitzonderingen zijn waarbij ze niet het door het NZA vast gestelde maximum tarief (en als die er niet zijn, marktconforme vergoedingen) vergoeden..

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
RSB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:08:
[...]

Moet eerlijk bekennen dat ik het geen restitutiepolis vind als ze dit op de site zetten:

[...]

(Bron: https://www.dsw.nl/Consum...eding/niet-gecontracteerd)

Ik vind het geen restitutiepolis als er uitzonderingen zijn waarbij ze niet het door het NZA vast gestelde maximum tarief (en als die er niet zijn, marktconforme vergoedingen) vergoeden..
DSW heeft niks veranderd aan haar polis, de NZa noemde het voor 2018 een restitutiepolis, daarna niet meer. Waarom de NZa dat doet kunnen wij ook niet weten. Het is dus nog steeds dezelfde restitutiepolis.

[ Voor 3% gewijzigd door icall5s op 31-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

icall5s schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:25:
[...]

DSW heeft niks veranderd aan haar polis, de NZa noemde het voor 2018 een restitutiepolis, daarna niet meer. Waarom de NZa dat doet kunnen wij ook niet weten. Het is dus nog steeds dezelfde restitutiepolis.
Omdat de NZa beter is gaan opletten, want het is dus geen restitutiepolis. Voor veel zorg vergoeden ze minder dan de marktconformetarieven.

Daarnaast is DSW helemaal niet transparant over de tarieven die ze dan hanteren. Waar andere verzekeraars die tarieven gewoon in lijsten publiceren, doet DSW dit om onverklaarbare redenen niet.

Niks mis met DSW, maar ook geen rede voor verering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Gisteren heb ik een nieuwe zorgverzekering via Independer aangevraagd, volgens Independer wordt mijn oude zorgverzekering (De Friesland) automatisch opgezegd door mijn nieuwe zorgverzekering (CZ Direct + Aanvullend 4).

Nu heb ik nog 2 weken bedenktijd, stel ik krijg binnen die 2 weken spijt, kan ik dan alsnog overstappen naar een andere zorgverzekeraar? Mijn oude zorgverzekering zou dan immers al opgezegd moeten zijn.

Ik kwam er namelijk zojuist achter dat je met het Fit Pakket ter waarde van € 150,- bij Nationale Nederlanden (& Zorg Zeker Plus), waarschijnlijk een bikefitting kunt declareren van Cyclolab via het Jeroen Bosch Ziekenhuis waar zij mee samen werken. Mits Nationale Nederlanden een contract afsluit met het Jeroen Bosch Ziekenhuis wat nu nog open staat.

Samenvattend:
Oud 2022: De Friesland
Overstapt op 31-12-2022 naar: CZ Direct
Spijt van de afsluiting en graag overstappen in de eerste 2 weken van januari 2023 naar: Nationale Nederlanden

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 01-01-2023 12:32 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:12:

Nu heb ik nog 2 weken bedenktijd, stel ik krijg binnen die 2 weken spijt, kan ik dan alsnog overstappen naar een andere zorgverzekeraar? Mijn oude zorgverzekering zou dan immers al opgezegd moeten zijn.
Ja dat is wel het concept van bedenktijd.
Ik denk wel dat je opzegging niet o gedaan gemaakt wordt. Dus waarschijnlijk moet je je opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Vreemde situatie, graag een dubbel check:

Mijn oude zorgverzekering is opgezegd.
Mijn nieuwe was 1 week geleden afgesloten met een tand aanvullend voor 250 euro.
Normaal gesproken heb ik nooit iets en is dit voldoende.

Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik waarschijnlijk een 'dode tand' heb en hiervoor een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
De tandartsverzekering wil ik met de wetenschap van nu omhoog hebben.

Mijn idee:
Gezien de 14 dagen bedenktijd en de optie om je tot 1 februari te verzekeren met terugwerkende kracht. Morgen zorgverzekering opzeggen en een nieuwe afsluiten met een betere tandarts verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 09:14
C6DL schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:57:

Mijn nieuwe was 1 week geleden afgesloten met een tand aanvullend voor 250 euro.

Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat ik waarschijnlijk een 'dode tand' heb en hiervoor een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.

Mijn idee:
Gezien de 14 dagen bedenktijd en de optie om je tot 1 februari te verzekeren met terugwerkende kracht. Morgen zorgverzekering opzeggen en een nieuwe afsluiten met een betere tandarts verzekering?
Aanvullend kan je aanpassen tot eind Feb dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mijn idee:
Heb je dan geen verklaring van je tandarts nodig dat er nu geen problemen met je gebit zijn? Of is dat als je een uitgebreidere verzekering wilt.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online

Mijn idee:
Je zou ze even kunnen bellen en vragen of je nog naar een uitgebreidere verzekering kunt? Meestal is 500,- het maximum dat je kunt verzekeren zonder tandartsverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:52
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:25:
[...]

Maakt dit helder naar ONVZ. Doe dat schriftelijk. Je kunt namelijk op elk moment in het nieuwe jaar een verzekering afsluiten, alleen opzeggen niet. Maar als jij met ONVZ overeenkomt dat er geen overeenkomst plaats vind op het moment dat zij je afwijzen, ben je daarna vrij om te kiezen.
Het zoeken naar een andere verzekering die wel nog iets van Ortho vergoed is weer begonnen. De aanvraag bij ONVZ is afgewezen.

Klote circus.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Bij NN nemen ze je o voor de verzekering met €1750 ortho. Is met de duurdere basis verzekering plus duurste aanvullende verzekering.

Verder geen toetsing.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMvdH
  • Laatst online: 12-06 19:32
Voor orthodontie ben je hier een lijst vergoedingen incl acceptatie https://www.independer.nl...oedingen/orthodontie.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13

Mijn idee:
Weet iemand hoe het zit als ik vandaag kosten maak en ook in deze maand besluit van zorgverzekering te veranderen? Mijn nieuwe zorgverzekering heeft de opzegging nog niet verwerkt zie ik.
Ik wil een andere nieuwe zorgverzekering uitkiezen die dan met terugwerkende kracht ingaat per 01-01.

Wordt de declaratie dan uiteindelijk naar mij teruggestuurd door de "tijdelijke" zorgverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleytjuh
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:29
Weet iemand of het mogelijk is om na 1 januari je verzekering op te zeggen door beroep te doen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen? Ik heb mijn verzekering op 31 december aangevraagd, maar uiteindelijk helaas toch tot de conclusie gekomen dat ik het niet het juiste pakket heb gekozen dat aansluit op mijn wensen. Normaliter kan je natuurlijk niet meer van zorgverzekering veranderen na 1 januari, maar ik vroeg me af of dit wel mogelijk is als je nog binnen de wettelijke bedenktijd zit. Heb al een aantal keren geprobeerd om contact op te nemen met de zorgverzekeraar, echter wilt dit tot op heden nog niet echt lukken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Marleytjuh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:30:
Weet iemand of het mogelijk is om na 1 januari je verzekering op te zeggen door beroep te doen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen? Ik heb mijn verzekering op 31 december aangevraagd, maar uiteindelijk helaas toch tot de conclusie gekomen dat ik het niet het juiste pakket heb gekozen dat aansluit op mijn wensen. Normaliter kan je natuurlijk niet meer van zorgverzekering veranderen na 1 januari, maar ik vroeg me af of dit wel mogelijk is als je nog binnen de wettelijke bedenktijd zit. Heb al een aantal keren geprobeerd om contact op te nemen met de zorgverzekeraar, echter wilt dit tot op heden nog niet echt lukken :p
Los van of het wel/niet kan, is de uiteindelijk overstap of wijziging wel echt de moeite waard?

In principe zegt je nieuwe verzekeraar de oude verzekering op, dus als je dan de nieuwe annuleert zou je in theorie dus zonder verzekering moeten zitten en dus nog tot 31 januari de tijd moeten hebben.
Lijkt me ook wel een mooie vraag die je kunt stellen aan vergelijkingssites Independer of Zorgkiezer, die zullen hier wel een uitgebreid antwoord op kunnen geven, of iemand moet het hier precies en zeker weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Dit jaar ga ik maandelijks een winst maken van 42 euro, zorgverzekering blijkt goedkoper dan de zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Bmwfan008 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:00:
Dit jaar ga ik maandelijks een winst maken van 42 euro, zorgverzekering blijkt goedkoper dan de zorgtoeslag.
Zou je dan niet gewoon een duurdere/uitgebreidere verzekering nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
President schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Ik kan het eigen risico flink omlaag brengen, maar heb flink gespaard voor de zorgkosten dus dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bmwfan008 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:00:
Dat is al 15 jaar zo. Deed ik al toen ik nog studeerde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:39:
[...]

want al het geld moet op aan het einde van de maand? :/
Dan maar extra verzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marleytjuh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:30:
moet gewoon kunnen lijkt me. wettelijke bedenktijd is wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Dat is al 15 jaar zo. Deed ik al toen ik nog studeerde ;)
Maar voor dit jaar gaat het wel om een relatief groot bedrag en dan gok ik zo dat @Bmwfan008 nog niet eens de cashbacks en eventuele andere cadeaus heeft meegerekend.
Maximaal zou je op zo'n €52 per maand ' winst ' kunnen zitten, ongekend!
De grote ' maar ' is natuurlijk wel dat je dan geen zorgkosten moet maken die niet worden vergoed of onder het ER vallen.
Wat natuurlijk niet echt reëel is omdat iedereen toch wel op z'n minst een keer naar de tandarts wil ter controle bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Maar voor dit jaar gaat het wel om een relatief groot bedrag en dan gok ik zo dat @Bmwfan008 nog niet eens de cashbacks en eventuele andere cadeaus heeft meegerekend.
De grote ' maar ' is natuurlijk wel dat je dan geen zorgkosten moet maken die niet worden vergoed of onder het ER vallen.
Wat natuurlijk niet echt reëel is omdat iedereen toch wel op z'n minst een keer naar de tandarts wil ter controle bijvoorbeeld.
Lijkt me juist wel reëel. Oke keertje controle tandarts á 30 euro per jaar er af.
De meeste (met name jonge) mensen zijn gewoon gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
JohanNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:54:
[...]

De tandarts zelf betalen is veel goedkoper dan een verzekering. Stel dat de tandarts 42 euro rekent dan ben ik nog steeds goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ja precies, maar dat zou je wel weer van je ' winst ' van maximaal zo'n €54 p/m af moeten halen, zo bedoelde ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
mijn huidige zorgverzekering heeft de contracten met sommige zorgaanbieders nog niet rond. Heb ik nog recht om later over te stappen als het aanbod is gewijzigd t.o.v. mijn oude contract? Lijkt me wel toch?

Ik las namelijk dit op zorgwijzer:

6. Bij aanpassing polisvoorwaarden of premie
Als de zorgverzekeraar gedurende het jaar aanpassingen maakt aan de premie of polisvoorwaarden en de aanpassingen in het nadeel van de verzekerde zijn, dan mag de polis tussentijds worden opgezegd. In dat geval wordt de zorgverzekering per ingangsdatum van de wijziging stopgezet.

De zorgverzekeraar is overigens verplicht om de verzekerde te informeren over de wijzigingen die plaats gaan vinden en hem/haar te wijzen op het feit dat de zorgverzekering mag worden opgezegd.

In de praktijk komt het zelden voor dat zorgverzekeraars gedurende het jaar wijzigingen doorvoeren. Meestal worden de wijzigingen per 1 januari van het nieuwe jaar doorgevoerd. De verzekeraar is verplicht deze wijziging te melden aan de verzekerde.

[ Voor 66% gewijzigd door vj_slof op 05-01-2023 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:48
vj_slof schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:12:
mijn huidige zorgverzekering heeft de contracten met sommige zorgaanbieders nog niet rond. Heb ik nog recht om later over te stappen als het aanbod is gewijzigd t.o.v. mijn oude contract? Lijkt me wel toch?

Ik las namelijk dit op zorgwijzer:

6. Bij aanpassing polisvoorwaarden of premie
Als de zorgverzekeraar gedurende het jaar aanpassingen maakt aan de premie of polisvoorwaarden en de aanpassingen in het nadeel van de verzekerde zijn, dan mag de polis tussentijds worden opgezegd. In dat geval wordt de zorgverzekering per ingangsdatum van de wijziging stopgezet.

De zorgverzekeraar is overigens verplicht om de verzekerde te informeren over de wijzigingen die plaats gaan vinden en hem/haar te wijzen op het feit dat de zorgverzekering mag worden opgezegd.

In de praktijk komt het zelden voor dat zorgverzekeraars gedurende het jaar wijzigingen doorvoeren. Meestal worden de wijzigingen per 1 januari van het nieuwe jaar doorgevoerd. De verzekeraar is verplicht deze wijziging te melden aan de verzekerde.
Ik betwijfel het. Bij het ingaan van de verzekering wist je namelijk al dat er nog geen contract was met bepaalde zorgaanbieders en dat er nog gesprekken bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
daveytje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik betwijfel het. Bij het ingaan van de verzekering wist je namelijk al dat er nog geen contract was met bepaalde zorgaanbieders en dat er nog gesprekken bezig zijn.
En die gesprekken hadden voor het einde van het jaar afgerond moeten zijn. Dus hoe dan ook de polisvoorwaarden zijn nog niet definitief. De zorgaanbieders zijn onderdeel van de polisvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:48
vj_slof schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:45:
[...]

En die gesprekken hadden voor het einde van het jaar afgerond moeten zijn. Dus hoe dan ook de polisvoorwaarden zijn nog niet definitief. De zorgaanbieders zijn onderdeel van de polisvoorwaarden.
Dus wist je op 31 december dat bepaalde organisaties geen contract hadden.

Dat die in januari er nog bij kunnen komen is een positieve wijziging dus.
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we alleen de premies, pakketten, opties etc. Voor de maatschappelijke discussies is dit topic niet.