Nee er gaan er ook een paar uit.daveytje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Dus wist je op 31 december dat bepaalde organisaties geen contract hadden.
Dat die in januari er nog bij kunnen komen is een positieve wijziging dus.
Nee er gaan er ook een paar uit.daveytje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Dus wist je op 31 december dat bepaalde organisaties geen contract hadden.
Dat die in januari er nog bij kunnen komen is een positieve wijziging dus.
https://service.zorgenzek.../zorgaanbiederzoeken.html
Ik ben ook nog steeds aan het wachten tot vgz wel of geen contract heeft met het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp... Maar nog steeds in onderhandeling.
https://www.vgzbewuzt.nl/...#/detail/350484?jaar=2023
Idem met mijn dichtsbijzijnde apotheek.
Ik dacht dat het op 1 januari bekend zou moeten zijn, zit er nou een gevolg aan voor de ziekenhuizen en zorgverzekeraars?
Hoe 'veilig' is het nou om gewoon een contract af te sluiten terwijl er nog onderhandelingen zijn?
https://www.vgzbewuzt.nl/...#/detail/350484?jaar=2023
Idem met mijn dichtsbijzijnde apotheek.
Ik dacht dat het op 1 januari bekend zou moeten zijn, zit er nou een gevolg aan voor de ziekenhuizen en zorgverzekeraars?
Hoe 'veilig' is het nou om gewoon een contract af te sluiten terwijl er nog onderhandelingen zijn?
Te belachelijk voor woorden inderdaad dat je gewoon niet weet wat je afsluit. Zowat alle ziekenhuizen bij mij in de buurt zijn momenteel nog in onderhandeling met VGZ.
Het is gewoonweg waardeloos inderdaad.Willemhubers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:34:
Te belachelijk voor woorden inderdaad dat je gewoon niet weet wat je afsluit. Zowat alle ziekenhuizen bij mij in de buurt zijn momenteel nog in onderhandeling met VGZ.
Máár, genoeg andere zorgverzekeraars die wel alles bekend hadden voor het einde van het jaar of tenminste de garantie geven dat die er komen.
Daar had je dus ook voor kunnen kiezen i.p.v. nu achteraf wat te zeuren over VGZ ( wat terecht is, daar niet van ), maar je had het kunnen voorkomen.
https://spaarnegasthuis.n...oedingen/zorgverzekeraarsJohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Het is gewoonweg waardeloos inderdaad.
Máár, genoeg andere zorgverzekeraars die wel alles bekend hadden voor het einde van het jaar of tenminste de garantie geven dat die er komen.
Daar had je dus ook voor kunnen kiezen i.p.v. nu achteraf wat te zeuren over VGZ ( wat terecht is, daar niet van ), maar je had het kunnen voorkomen.
3 van de 10 pas... Dat zijn er dus zeker niet 'genoeg andere'
Ik heb de keuze bewust gemaakt hoor en ben me bewust van de risico's. Maakt het niet minder belachelijk dat er geen wettelijke verplichting geldt om dit soort zaken vóór 31 december rond te hebben (en wat mij betreft vóór 1 december zodat iedereen een maand heeft om te vergelijken en een verzekering af te sluiten).JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Het is gewoonweg waardeloos inderdaad.
Ook mogen deze contracten wat mij betreft wel wat langer duren dan 1 jaar. Ook voor mijn eigen zorgverzekering zou ik het prima vinden als er gewoon 3-jaarlijkse contracten afgesloten werden. Kunnen ze bij die ziekenhuizen ook hun mankracht gebruiken voor verbeteren van de zorg in plaats van onderhandelingen met zorgverzekeraars.
ASR is dus een van de partijen die wel de garantie geeft dat je naar elk ziekenhuis kunt, dus dan heb je tenminste 4.President schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
[...]
https://spaarnegasthuis.n...oedingen/zorgverzekeraars
3 van de 10 pas... Dat zijn er dus zeker niet 'genoeg andere'
Voor de rest weet ik zo niet, maar desnoods heb je nog een restitutiepolis die je had kunnen afsluiten.
Punt is natuurlijk een beetje met dit zorgsysteem, dat die naturapolissen ogenschijnlijk goedkoper zijn en waarschijnlijk goedkoper dan een dergelijk zorgfonds, maar je dan tegen dit soort ( mogelijke ) problemen kunt aanlopen.
Dan zou het switchen van zorgverzekering ook maar om de 3 jaar kunnen, lijkt mij dan tenminste.Willemhubers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb de keuze bewust gemaakt hoor en ben me bewust van de risico's. Maakt het niet minder belachelijk dat er geen wettelijke verplichting geldt om dit soort zaken vóór 31 december rond te hebben (en wat mij betreft vóór 1 december zodat iedereen een maand heeft om te vergelijken en een verzekering af te sluiten).
Ook mogen deze contracten wat mij betreft wel wat langer duren dan 1 jaar. Ook voor mijn eigen zorgverzekering zou ik het prima vinden als er gewoon 3-jaarlijkse contracten afgesloten werden. Kunnen ze bij die ziekenhuizen ook hun mankracht gebruiken voor verbeteren van de zorg in plaats van onderhandelingen met zorgverzekeraars.
Tja, het draait uiteindelijk allemaal om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Ze zeggen dan wel dat ze goede zorg willen en dat zorgverleners aan bepaalde eisen voldoen, of anders geen contract krijgen en deze dan ook niet willen ' belonen ' met een volledige vergoeding ( en vandaar dus slechts 55 tot 80% van het gemiddelde gecontracteerde tarief vergoeden in dergelijke gevallen )
Maar als je dan als klant bijbetaald voor een restitutiepolis is *ineens* tenminste 100% van dit tarief in de meeste gevallen mogelijk.
Dus ja, gaat om de centjes

Ja precies, per 3 jaar switchen is toch ook voor elke Nederlander veel fijner, scheelt zoveel administratieve rompslomp en je hebt nog steeds een prima marktwerking waarbij elke 3 jaar eens even uitgebreid vergeleken kan worden en overgestapt kan worden.JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:08:
[...]
Dan zou het switchen van zorgverzekering ook maar om de 3 jaar kunnen, lijkt mij dan tenminste.
Tja, het draait uiteindelijk allemaal om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Ze zeggen dan wel dat ze goede zorg willen en dat zorgverleners aan bepaalde eisen voldoen, of anders geen contract krijgen en deze dan ook niet willen ' belonen ' met een volledige vergoeding ( en vandaar dus slechts 55 tot 80% van het gemiddelde gecontracteerde tarief vergoeden in dergelijke gevallen )
Maar als je dan als klant bijbetaald voor een restitutiepolis is *ineens* tenminste 100% van dit tarief in de meeste gevallen mogelijk.
Dus ja, gaat om de centjes
Zaken als zorgverzekeringen zijn geen systemen waar elke maand aan gesleuteld hoeft te worden, maar lange termijn oplossingen die de Nederlander op lange termijn garantie op goede zorg voor een acceptabele prijs moeten bieden.
Wat schieten we er mee op dat dit allemaal op zulke korte termijnen herzien moet worden? Ik zie het nut niet. Nadat ze dadelijk in februari uitonderhandeld zijn voor dit jaar kunnen de onderhandelingen voor volgens jaar weer beginnen...daar wordt toch niemand beter van behalve de mensen in pak die deze onderhandelingen voeren.
[Voor 7% gewijzigd door Willemhubers op 06-01-2023 13:55]
Dat is niet wat ik over ASR lees op de site van mijn ziekenhuis. Daar is ASR juist de enige die niet mee doet:JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:01:
[...]
ASR is dus een van de partijen die wel de garantie geeft dat je naar elk ziekenhuis kunt, dus dan heb je tenminste 4.
Voor de rest weet ik zo niet, maar desnoods heb je nog een restitutiepolis die je had kunnen afsluiten.
Punt is natuurlijk een beetje met dit zorgsysteem, dat die naturapolissen ogenschijnlijk goedkoper zijn en waarschijnlijk goedkoper dan een dergelijk zorgfonds, maar je dan tegen dit soort ( mogelijke ) problemen kunt aanlopen.
bron
[Voor 6% gewijzigd door Autofan1985 op 06-01-2023 14:06]
Zou lekker zijn. Zat ik nu vast met 40 euro premieverhoging. Door te switchen heb ik 30 euro bespaard.Willemhubers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Ja precies, per 3 jaar switchen is toch ook voor elke Nederlander veel fijner, scheelt zoveel administratieve rompslomp en je hebt nog steeds een prima marktwerking waarbij elke 3 jaar eens even uitgebreid vergeleken kan worden en overgestapt kan worden.
Als je een contract voor 3 jaar aangaat dan zou de premie ook niet tussentijds verhoogd worden, hooguit een inflatiecorrectie die voor alle verzekeraars hetzelfde is.Johan Bogle schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:11:
[...]
Zou lekker zijn. Zat ik nu vast met 40 euro premieverhoging. Door te switchen heb ik 30 euro bespaard.
De zorgmarkt is gewoon zo complex en er moet over zoveel zaken gesproken worden dat het zonde van de tijd en het daarmee gemoeide geld is om dit elk jaar te doen. Ik zie ook echt de voordelen niet.
[Voor 20% gewijzigd door Willemhubers op 06-01-2023 14:18]
Als mensen hier zoveel stress hebben over de gecontracteerde zorg, dan vind ik dat een naturapolis niet bij hun risicoprofiel past.
Wellicht dat een restitutiepolis een betere keuze zou zijn geweest.
Dat staat los van het feit dat ik ook vind dat de onderhandelingen ruim voor 31 december afgerond hadden moeten worden.
Dat staat los van het feit dat ik ook vind dat de onderhandelingen ruim voor 31 december afgerond hadden moeten worden.
Daar heb je ook een punt idd. Juist omdat ik daar geen gedoe mee wil hebben heb ik naar een restitutiepolis gekeken, maar ik ben uiteindelijk uitgekomen op een combinatiepolis van OHRA. Alle ziekenhuizen en apotheken worden daar gewoon volledig vergoed, alleen GGZ en wijkverpleging niet zonder contract. Maar de kans dat ik daar gebruik van zal maken is erg klein.Superbeagle schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:28:
Als mensen hier zoveel stress hebben over de gecontracteerde zorg, dan vind ik dat een naturapolis niet bij hun risicoprofiel past.
Ditzo zegt zelf dit erover:Autofan1985 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Dat is niet wat ik over ASR lees op de site van mijn ziekenhuis. Daar is ASR juist de enige die niet mee doet:
[Afbeelding]
bron
' Voor de Ditzo Basisverzekering hebben wij alle ziekenhuizen gecontracteerd. Ditzo geeft je de zekerheid dat we een contract sluiten met alle ziekenhuizen. Lukt het ons niet om met jouw ziekenhuis een contract af te sluiten? Ook dan vergoeden we je zorg volledig. '
Wellicht dat asr zelf hier dan niet aan doet, maar lijkt me sterk omdat dat juist het hoofd/duurdere merk is.
Maar hoeveel marktwerking wil je er dan nog uithalen? Er is al zo ontzettend veel bepaald door de overheid en tegelijkertijd dan ook weer niet eigenlijk.Willemhubers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Ja precies, per 3 jaar switchen is toch ook voor elke Nederlander veel fijner, scheelt zoveel administratieve rompslomp en je hebt nog steeds een prima marktwerking waarbij elke 3 jaar eens even uitgebreid vergeleken kan worden en overgestapt kan worden.
Zaken als zorgverzekeringen zijn geen systemen waar elke maand aan gesleuteld hoeft te worden, maar lange termijn oplossingen die de Nederlander op lange termijn garantie op goede zorg voor een acceptabele prijs moeten bieden.
Wat schieten we er mee op dat dit allemaal op zulke korte termijnen herzien moet worden? Ik zie het nut niet. Nadat ze dadelijk in februari uitonderhandeld zijn voor dit jaar kunnen de onderhandelingen voor volgens jaar weer beginnen...daar wordt toch niemand beter van behalve de mensen in pak die deze onderhandelingen voeren.
Als zorgverzekeringen in principe 3 jaar geldig zijn, dan zouden alle andere dingen die daar uit betaald moeten worden ook voor 3 jaar moeten gelden, uiteindelijk.
Natuurlijk kán het, maar we hebben toch gezien hoe snel ineens de inflatie kan oplopen.
Was de zorgverzekering van 2022 geldig t/m 2024, dan waren er toch echt problemen ontstaan met bijvoorbeeld de lonen van het zorgpersoneel die niet omhoog konden gaan omdat deze ' vast ' staan.
Zorgverzekeraars betalen de lonen van zorgpersoneel niet. Als ziekenhuizen/zorgverzekeraars niet voldoende buffer hebben om dit soort zaken voor een periode van 3 jaar te middelen/bufferen en vervolgens na 3 jaar weer te compenseren bij de nieuwe onderhandelingen dan is dat sowieso een onwenselijke situatie wat mij betreft.JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Maar hoeveel marktwerking wil je er dan nog uithalen? Er is al zo ontzettend veel bepaald door de overheid en tegelijkertijd dan ook weer niet eigenlijk.
Als zorgverzekeringen in principe 3 jaar geldig zijn, dan zouden alle andere dingen die daar uit betaald moeten worden ook voor 3 jaar moeten gelden, uiteindelijk.
Natuurlijk kán het, maar we hebben toch gezien hoe snel ineens de inflatie kan oplopen.
Was de zorgverzekering van 2022 geldig t/m 2024, dan waren er toch echt problemen ontstaan met bijvoorbeeld de lonen van het zorgpersoneel die niet omhoog konden gaan omdat deze ' vast ' staan.
Ik zie ook niet hoe het verlengen van de contractduur naar 3 jaar ook maar enige afbreuk doet aan marktwerking. Kan aan mij liggen maar na 3 jaar liggen toch weer alle kaarten op tafel?
[Voor 8% gewijzigd door Willemhubers op 06-01-2023 15:43]
Ok, ik had op ASR gekeken en die zeggen met alle ziekenhuizen een contract(garantie) te hebben. Dit strookte juist weer met wat mijn ziekenhuis dus zei. Mogelijk dat de praktijk mee zal vallen, maar voor mij zat daar een luchtje aan. De verwoording van Ditzo die jij noemt geeft dan meer vertrouwen doordat ze beloven ook zonder contract volledig te vergoeden.JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
[...]
Ditzo zegt zelf dit erover:
' Voor de Ditzo Basisverzekering hebben wij alle ziekenhuizen gecontracteerd. Ditzo geeft je de zekerheid dat we een contract sluiten met alle ziekenhuizen. Lukt het ons niet om met jouw ziekenhuis een contract af te sluiten? Ook dan vergoeden we je zorg volledig. '
Wellicht dat asr zelf hier dan niet aan doet, maar lijkt me sterk omdat dat juist het hoofd/duurdere merk is.
Het hekelde mij vorig jaar ook al, de zorgverzekering prijzen moeten bekend zijn voor een bepaalde datum in het oude jaar, maar wat er dan precies verzekerd is maakt dan niet uit? 

@Dacuuu Ik ken de zorgmarkt niet maar als ik mag gokken dan denk ik dat ze de prijzen baseren op de gemiddelde marktconforme of wettelijke tarieven. De inkoopprijs die de zorgverzekeraar wil betalen ligt voor 31 december al vast.
Als een bepaalde zorgverlener daar teveel van afwijkt (lees: boven) dan wordt er nog ‘onderhandeld’ en als dat niet lukt, dan wordt er geen contract mee afgesloten.
Als een bepaalde zorgverlener daar teveel van afwijkt (lees: boven) dan wordt er nog ‘onderhandeld’ en als dat niet lukt, dan wordt er geen contract mee afgesloten.
Ik vind het vooral knap dat ze de premie begin november al kunnen bepalen, terwijl ze nog geen contracten hebben en dus nog niet weten wat de zorg gaat kosten 

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Mag ik vragen waar je dit hebt gevonden? Ik vind dergelijke garanties alleen in oude verzekeringskaarten, de recente zeggen alleen dan je naar alle ziekenhuizen mag. Dat laatste mag natuurlijk altijd, het zegt niets over de vergoeding.JohanNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
[...]
Ditzo zegt zelf dit erover:
Deze: https://www.ditzo.nl/zorg...rzekeringskaart_ditzo.pdfjaspersvensk schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:37:
[...]
Mag ik vragen waar je dit hebt gevonden? Ik vind dergelijke garanties alleen in oude verzekeringskaarten, de recente zeggen alleen dan je naar alle ziekenhuizen mag. Dat laatste mag natuurlijk altijd, het zegt niets over de vergoeding.
Er staat alleen niet bij om welk verzekeringsjaar het gaat, echter staat er ook niets over in het document m.b.t. wijzigingen voor dit jaar: https://www.ditzo.nl/zorg...ringen%20ditzo%202023.pdf
Of deze: https://www.ditzo.nl/zorg...e-keuze_versie_2023_4.pdf '' Wij vergoeden de kosten van uw behandeling in elk ziekenhuis. Bij spoed kunt u naar elk ziekenhuis. ''
Er staat niet expliciet bij dat een contract hierbij een rol speelt, wat er wel bij had moeten staan als dat het geval was, wat dan wel bij andere type zorgverlening wordt benoemd.
Of gewoon op de Ditzo site zelf waar je de zorgverzekering kunt afsluiten: https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/premie
Waar het volgende staat: '' 100% vrije keuze voor ziekenhuizen en huisartsen ''
Overigens zie ik ( nog ) bij geen enkel ziekenhuis staan op de zorgzoeker van Ditzo dat ze geen contract hebben met Ditzo/ASR, wel heel veel in onderhandeling.
Voor 2022 was ook alles gecontracteerd, behalve het Stichting Gemini Ziekenhuis, welke voor dit jaar dan al wel een contract heeft.
Nou de zorg gaat genoeg kosten, komend jaar weer.
Als ik zie dat ze nu weer ouderen thuis willen laten wonen dementerende en half dood , je kan toch niet alles aan thuiszorg overlaten die ff half uur langs komt.
In thuiszorg is al groot tekort aan personeel.
Mijn vrouw zit dan in verpleeghuis als verzorgende maar die wil ook stoppen,ook mede omdat kabinet nu de verpleeghuizen ook weg wil hebben.
Daarom gaan ze ook meer als 400 miljoen snijden dit jaar en voor verpleegkundigen of verzorgenden zit er niets extra s in komende tijd ivb bezuinigingen in de zorg.
Komt gewoon thuis met haar brood, rent ze naar toilet om te plassen... ja geen tijd voor gehad.
Vraag me af hoe ze dat strax gaan doen met zo weinig mensen, en zo'n laag salaris.
Ze werkt nu 24 uur en komt thuis met 1126€ in de maand, en nu alleen maar korte diensten dus nog meer rijden heen en weer bij de 1126 €zit 6 € reiskosten per maand!! En je moet zo en zo 2 x tanken per maand ervoor.
Nee je word echt uitgebuit,ik zei ook al stop gauw.
Dan op 1 salaris en subsidie s hebben we meer als jij werkt. Krijg je volle bak zorgtoeslag enzo.
Er dan maar wezen voor de 4 kinderen.
Vind het geen wonder dat ze geen personeel kunnen vinden, ze doet het 4 jaar nu maar staken kan niet, en het kabinet weet dit ook.
Je werkt in de avond, dan op feestdagen en dan heb je 1126 €incl reiskosten en ort.
Als ik zie dat ze nu weer ouderen thuis willen laten wonen dementerende en half dood , je kan toch niet alles aan thuiszorg overlaten die ff half uur langs komt.
Mijn vrouw zit dan in verpleeghuis als verzorgende maar die wil ook stoppen,ook mede omdat kabinet nu de verpleeghuizen ook weg wil hebben.
Daarom gaan ze ook meer als 400 miljoen snijden dit jaar en voor verpleegkundigen of verzorgenden zit er niets extra s in komende tijd ivb bezuinigingen in de zorg.
Komt gewoon thuis met haar brood, rent ze naar toilet om te plassen... ja geen tijd voor gehad.
Vraag me af hoe ze dat strax gaan doen met zo weinig mensen, en zo'n laag salaris.
Ze werkt nu 24 uur en komt thuis met 1126€ in de maand, en nu alleen maar korte diensten dus nog meer rijden heen en weer bij de 1126 €zit 6 € reiskosten per maand!! En je moet zo en zo 2 x tanken per maand ervoor.
Dan op 1 salaris en subsidie s hebben we meer als jij werkt. Krijg je volle bak zorgtoeslag enzo.
Vind het geen wonder dat ze geen personeel kunnen vinden, ze doet het 4 jaar nu maar staken kan niet, en het kabinet weet dit ook.
Je werkt in de avond, dan op feestdagen en dan heb je 1126 €incl reiskosten en ort.
Wat heb je bespaard met overstappen?K van k schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:42:
En de zorgverzekering wel 39 €per maand omhoog voor 2 personen, nu 348 voor 2 personen. Belachelijk.
Mijn collectieve korting is verdwenen en heb ik de goedkope internet versie van hetzelfde bedrijf maar genomen.
Geen idee of ze me nu gaan weigeren in het ziekenhuis waar ik al ruim 4 jaar vaste klant ben.
Geen idee of ze me nu gaan weigeren in het ziekenhuis waar ik al ruim 4 jaar vaste klant ben.
[Voor 29% gewijzigd door PP_Sound op 09-01-2023 02:17]
Ditzo en mijn ziekenhuis lijken elkaar inderdaad tegen te spreken:JohanNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:49:
[...]
Overigens zie ik ( nog ) bij geen enkel ziekenhuis staan op de zorgzoeker van Ditzo dat ze geen contract hebben met Ditzo/ASR, wel heel veel in onderhandeling.
Voor 2022 was ook alles gecontracteerd, behalve het Stichting Gemini Ziekenhuis, welke voor dit jaar dan al wel een contract heeft.
ASR zegt overigens ook in onderhandeling, net als Ditzo. Wel bijzonder dat ASR/Ditzo nog in onderhandeling is en het ziekenhuis blijkbaar niet?

Jouw vrouw zal ZZPer moeten worden in de zorg. Zowat alleen maar voordelen.K van k schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:40:
Nou de zorg gaat genoeg kosten, komend jaar weer.
Je kunt natuurlijk met beide even contact opnemenAutofan1985 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:07:
[...]
Ditzo en mijn ziekenhuis lijken elkaar inderdaad tegen te spreken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ASR zegt overigens ook in onderhandeling, net als Ditzo. Wel bijzonder dat ASR/Ditzo nog in onderhandeling is en het ziekenhuis blijkbaar niet?Overigens weet ik niet wie ik hier nu moet geloven van de 2.

Maargoed ze zeggen ten eerste bij Ditzo/ASR dat zolang ze in onderhandeling zijn de zorg altijd wordt vergoed, zover ik dat goed heb begrepen tenminste.
Pas als ze definitief geen contract hebben wordt je dan verzocht ergens anders heen te gaan, omdat anders de vergoeding beperkt is.
Maar bij ziekenhuizen zou dat dan sowieso niet moeten uitmaken, met óf zonder contract.
Het is nog veel erger: je moet tegenwoordig ook eerst aan de dokter vragen of hij/zij wel een contract heeft met je zorgverzekeraar. Anders kun je nog een rekening verwachten.K van k schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:42:
En de zorgverzekering wel 39 €per maand omhoog voor 2 personen, nu 348 voor 2 personen. Belachelijk.
En over die contracten zijn ze nog steeds aan het onderhandelen trouwens.
Niet iedereen heeft geld om zorgkosten voor te schieten kom uit uw geprivilegieerde bubbel Tweakers.Superbeagle schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:28:
Dit hele kut systeem is veel te ingewikkeld voor de onderklasse.
Niet alleen voor de onderklasse! Het is imho gewoon een veel te ingewikkeld systeem geworden waar de controledrang van de zorgverzekeraars compleet uit de hand is gelopen.YangWenli schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Niet iedereen heeft geld om zorgkosten voor te schieten kom uit uw geprivilegieerde bubbel Tweakers.
Als je een klein beetje moeite had genomen om te klikken op de link dan had je dit kunnen lezen over restitutiepolissen:YangWenli schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Niet iedereen heeft geld om zorgkosten voor te schieten kom uit uw geprivilegieerde bubbel Tweakers.
Daarnaast is er voor de minima allerlei regelingen om tegemoet te komen aan de zorgkosten zoals hier te lezen valt:In de praktijk hoef je in de meeste gevallen echter helemaal geen rekening door te sturen.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/laag-inkomen
En aangezien dit Tweakers is en geen Dumpert wordt enige vorm van zelfonderzoek wel verwacht om te voorkomen dat men voorbarige conclusies trekt.
Iemand ervaring met de aanvullende verzekering van UC/VGZ om voor 1,50 euro werelddekking te krijgen? Is dat aan te raden? Doorgaans doen wij niets met reisverzekeringen (we reizen zo'n 2 á 3 keer per jaar, veelal binnen Europa). Krijg ze helaas niet te pakken, erg lange wachttijden.
LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80 MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express
Wat een vooroordeel.YangWenli schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:32:
[...]

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80 MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express
Nou blijf bij cz, ga niet overstappen. 2 Kids met beugels, en dat is daar gewoon het beste geregeld.
Vinden jullie van dat umc dan?
10.25% erbij , leuk voor verzorgende en verpleegkundigen want blijkt groot gat te zijn met daarboven.
Nu blijkt dat de mensen daarboven chirurgie enzo enzenz er dus 1600 tot 1800 per maand bij krijgen. Snap dat niet dan zit je toch ver boven balkende norm..en dus word de hele zorg volgend jaar onbetaalbaar.
In de timmerindustrie zijn we afgescheept met in juni 350 bruto en september 350 bruto eenmalig,pffft sorry hoor maar dit al meer dan dubbel belast, laten ze het dan houden of in de hand uitbetalen
10.25% erbij , leuk voor verzorgende en verpleegkundigen want blijkt groot gat te zijn met daarboven.
Nu blijkt dat de mensen daarboven chirurgie enzo enzenz er dus 1600 tot 1800 per maand bij krijgen. Snap dat niet dan zit je toch ver boven balkende norm..en dus word de hele zorg volgend jaar onbetaalbaar.
In de timmerindustrie zijn we afgescheept met in juni 350 bruto en september 350 bruto eenmalig,pffft sorry hoor maar dit al meer dan dubbel belast, laten ze het dan houden of in de hand uitbetalen
Lekker werken bij UMC. Verpleegkundig specialist pakt daar in Nov 2023 (na deze verhogingen) Eur 5789 per maand (excl ORT nog). Lekker hoor. Gewone IC verpleegkundigen EUR 4960 (eveneeens zonder ORT nog)K van k schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:13:
Nou blijf bij cz, ga niet overstappen. 2 Kids met beugels, en dat is daar gewoon het beste geregeld.
De echte medisch specialisten, die al grof betaald werden, krijgen er overigens ook lekker 10% bij. Even een minimumloon per maand erbij aan verhoging :-)
Zouden ze dat, zoals iedereen graag roeptoetert, daadwerkelijk in de hele zorg doen, betalen wij straks 200 per maand zorgverzekering. Ik doe liever eens per jaar applaus

Maar als ik terugreken dat ik lekker 36 uur werk op fulltime basis en elke overuurtje zou kunnen compenseren. Dan valt het salaris nog wel mee waar bij het voor een MS fulltime basis 45 uur betreft, maar in de praktijk vaak 60 uur of meer is zonder compensatie. Dan doet je salaris al niet veel meer voor onder teruggerekend naar het aantal uren.Johan Bogle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Lekker werken bij UMC. Verpleegkundig specialist pakt daar in Nov 2023 (na deze verhogingen) Eur 5789 per maand (excl ORT nog). Lekker hoor. Gewone IC verpleegkundigen EUR 4960 (eveneeens zonder ORT nog)
De echte medisch specialisten, die al grof betaald werden, krijgen er overigens ook lekker 10% bij. Even een minimumloon per maand erbij aan verhoging :-)
Zouden ze dat, zoals iedereen graag roeptoetert, daadwerkelijk in de hele zorg doen, betalen wij straks 200 per maand zorgverzekering. Ik doe liever eens per jaar applaus![]()
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dit is voor een 36-urige werkweek. UMC werken geen 40 uur. Overuren krijg je betaald en je krijgt nog ORT.Morpheusk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:08:
[...]
Maar als ik terugreken dat ik lekker 36 uur werk op fulltime basis en elke overuurtje zou kunnen compenseren. Dan valt het salaris nog wel mee waar bij het voor een MS fulltime basis 45 uur betreft, maar in de praktijk vaak 60 uur of meer is zonder compensatie. Dan doet je salaris al niet veel meer voor onder teruggerekend naar het aantal uren.
Ach ja als we het dan toch al over de lonen hebben, wat dachten jullie van een tandarts of een psychiater?
Dat is toch ook lekker cashen.
En voor die laatstgenoemde is er een enorme vraag naar én een schreeuwend tekort.
Maargoed, laten we ook naar de netto inkomsten kijken uiteindelijk, dat valt hier in NL dan vaak nog wel tegen.
Desalniettemin wordt de zorgpremie daar niet lager van natuurlijk.
Dat is toch ook lekker cashen.
En voor die laatstgenoemde is er een enorme vraag naar én een schreeuwend tekort.
Maargoed, laten we ook naar de netto inkomsten kijken uiteindelijk, dat valt hier in NL dan vaak nog wel tegen.
Desalniettemin wordt de zorgpremie daar niet lager van natuurlijk.
[Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 12-01-2023 23:21]
MS in UMC is het fulltime salaris gebaseerd op 48 uur. Maar succes met overuren schrijven, vaste plekke zijn moeilijk te krijgen. Dus dan weet je het wel zeker dat je het niet gaat worden.Johan Bogle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:10:
[...]
Dit is voor een 36-urige werkweek. UMC werken geen 40 uur. Overuren krijg je betaald en je krijgt nog ORT.
En leuk die 500/1000 ORT toeslag maar dan maak je wel 24 uur diensten waarbij je met een beetje pech de hele nacht bezig bent. Om 8:30/9:00 kan je je eerste poli’s weer draaien met het zien van patiënten.
Ik heb het over de verpleegkundigen he? Die werken 36 uur per week. Voor specialisten met ergens tussen de 150 en 350k per jaar mag ik hopen dat die minimaal 48 uur per week werken ja :-)Morpheusk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:21:
[...]
MS in UMC is het fulltime salaris gebaseerd op 48 uur. Maar succes met overuren schrijven, vaste plekke zijn moeilijk te krijgen. Dus dan weet je het wel zeker dat je het niet gaat worden.
En leuk die 500/1000 ORT toeslag maar dan maak je wel 24 uur diensten waarbij je met een beetje pech de hele nacht bezig bent. Om 8:30/9:00 kan je je eerste poli’s weer draaien met het zien van patiënten.
De verzorgenden en verpleegkundigen die ik ken zitten in de schaal 35 of 40.
Begin je net of zoals mijn vrouw zit je echt 20 a 25% onder een normaal salaris.
Gezien de verantwoordelijkheid die je hebt met mensen,levens,medicijnen,geen tijd om te eten of naar toilet te gaan.
Daarnaast als er nu korte dienst is bv tot elf uur(half elf hebben bewoners koffie) en jij hebt die dienst dat je daarbij aanwezig bent, dan word je half uur gekort omdat het dan als soort pauze is.
Zwaar belachelijk.
Daaronder heeft ze 12 stagiairs onder zich vanaf dag 1 dat ze begon,gelijk in het diepe gegooid.
24 uur per week, 1126 €netto en daarin zit 6€reiskosten per maand en de ort al. En rijd ze per maand 2 tanken benzine leeg.
Van mij mag ze stoppen van dan gaat kindgebonden budget omhoog, 100%zorgtoeslag en kan er auto weg die ook 500 per maand kost.
Lijkt mij dat als je bv in ziekenhuis dan werkt dat je veel hoger zit.
Tijd dat ze alles gelijk trekken,ipv alles scheef.
Geen wonder zoveel stress en zieken en uitloop en zpp.
Zzp wil ze niet worden dat vind ze niet kunnen tegenover haar collega s..
Ze zit in heel leuk team gelukkig.
Begin je net of zoals mijn vrouw zit je echt 20 a 25% onder een normaal salaris.
Gezien de verantwoordelijkheid die je hebt met mensen,levens,medicijnen,geen tijd om te eten of naar toilet te gaan.
Daarnaast als er nu korte dienst is bv tot elf uur(half elf hebben bewoners koffie) en jij hebt die dienst dat je daarbij aanwezig bent, dan word je half uur gekort omdat het dan als soort pauze is.
Zwaar belachelijk.
Daaronder heeft ze 12 stagiairs onder zich vanaf dag 1 dat ze begon,gelijk in het diepe gegooid.
24 uur per week, 1126 €netto en daarin zit 6€reiskosten per maand en de ort al. En rijd ze per maand 2 tanken benzine leeg.
Van mij mag ze stoppen van dan gaat kindgebonden budget omhoog, 100%zorgtoeslag en kan er auto weg die ook 500 per maand kost.
Lijkt mij dat als je bv in ziekenhuis dan werkt dat je veel hoger zit.
Tijd dat ze alles gelijk trekken,ipv alles scheef.
Geen wonder zoveel stress en zieken en uitloop en zpp.
Zzp wil ze niet worden dat vind ze niet kunnen tegenover haar collega s..
Ze zit in heel leuk team gelukkig.
Denk dan ook dat er veel gerichter naar hele specifieke functies en salarissen moet worden gekeken. Helaas gaat het altijd over ‘de zorg’ CAO. Buiten dat dit miljoen+ mensen zijn, profiteren er dan ook altijd mee die dat absoluut niet verdienen…
174 euro pppm lijkt me erg duur. Heb je niet per ongeluk een paar dure en vaak overbodige aanvullende verzekeringen afgesloten?K van k schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:42:
Nou zit voor beide wel tandarts in.
En ivb met suikerziekte wel iets hoger.
Eigen risico ben je eerste maand al kwijt, dus op jaarbasis stuk hoger dan die 174, maar geluk hebben dat de vrouw niets krijgt.
Maar je merkt wel dat er steeds minder vergoed wie, bij apotheek moet je vaak betalen, alles word meer uitgekleed, net als tandarts krijg ik ook telkens rekening van terwijl je er best voor verzekerd ben , en probeer maar 1 x te gaan per jaar, en dan alleen 2 of 3 x een gaatje te laten vullen pas als ik echt last heb.
Hij begon pas(hele vulling lag er al maanden uit)over neptune, zeg dat kost vermogen.
Kreeg rekening van vullen 65 € en stond ook controle bij 43€ terwijl ik zei die is het dus. Eigenlijk belachelijk, ben exact kwartier binnen geweest
En ivb met suikerziekte wel iets hoger.
Eigen risico ben je eerste maand al kwijt, dus op jaarbasis stuk hoger dan die 174, maar geluk hebben dat de vrouw niets krijgt.
Maar je merkt wel dat er steeds minder vergoed wie, bij apotheek moet je vaak betalen, alles word meer uitgekleed, net als tandarts krijg ik ook telkens rekening van terwijl je er best voor verzekerd ben , en probeer maar 1 x te gaan per jaar, en dan alleen 2 of 3 x een gaatje te laten vullen pas als ik echt last heb.
Hij begon pas(hele vulling lag er al maanden uit)over neptune, zeg dat kost vermogen.
Kreeg rekening van vullen 65 € en stond ook controle bij 43€ terwijl ik zei die is het dus. Eigenlijk belachelijk, ben exact kwartier binnen geweest
@K van k Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar tandheelkundige zorg uitstellen is een heel slecht idee, maakt het alleen maar erger en zorgt er doorgaans voor dat die gepeperde rekening alleen maar groter wordt.
En ja de tandarts is nou eenmaal duur en qua aanvullende verzekeringen ga je waarschijnlijk nog verder het schip in, behalve als je alles héél goed uitzoekt en alles zo gaat zoals jij had berekend.
De enige manier om te besparen op je tandkosten ( en veel belangrijker: de gezondheid van je gebit ) is door er juist in te investeren.
Dus tweemaaldaags elektrische tandenpoetsen, flossen en gewoon die tweejaarlijkse controle aanhouden bij een goede tandarts die je vertrouwd.
En ja de tandarts is nou eenmaal duur en qua aanvullende verzekeringen ga je waarschijnlijk nog verder het schip in, behalve als je alles héél goed uitzoekt en alles zo gaat zoals jij had berekend.
De enige manier om te besparen op je tandkosten ( en veel belangrijker: de gezondheid van je gebit ) is door er juist in te investeren.
Dus tweemaaldaags elektrische tandenpoetsen, flossen en gewoon die tweejaarlijkse controle aanhouden bij een goede tandarts die je vertrouwd.
Kabinet verandert regels voor medisch eigen risico - https://nos.nl/l/2459745
Zo... Ben heel benieuwd wanneer dit ingaat en wat de consequenties zijn voor de mensen met een hoog eigen risico.Het kabinet verandert de regels van het medisch eigen risico. Per behandeling hoeven patiënten nog maar maximaal 150 euro van hun eigen risico te betalen, terwijl dat nu bij een dure behandeling meestal het hele bedrag van 385 euro is.
Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G
Werkt dit juist niet een hoog vrijwillig eigen risico in de hand? Immers betaal je bij 1 behandeling maar 150 + 500 = 650 zelf. Dus kan je nog meer "gokken" op een verhoogd vrijwilllig eigen risico, omdat de mogelijke financiële pijn nog minder is.GZFan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:46:
[...]
Zo... Ben heel benieuwd wanneer dit ingaat en wat de consequenties zijn voor de mensen met een hoog eigen risico.
Dat kan ik wel verklappen: Dat verdwijnt.GZFan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:46:
[...]
Zo... Ben heel benieuwd wanneer dit ingaat en wat de consequenties zijn voor de mensen met een hoog eigen risico.
Maar wel een naar verwachting hogere premie, dus daar zit je als iemand die voor de meest gestripte verzekering gaat met max ER niet op te wachten.Ferra schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:14:
[...]
Werkt dit juist niet een hoog vrijwillig eigen risico in de hand? Immers betaal je bij 1 behandeling maar 150 + 500 = 650 zelf. Dus kan je nog meer "gokken" op een verhoogd vrijwilllig eigen risico, omdat de mogelijke financiële pijn nog minder is.
Ik weet ook niet of het juist een hoger ER in de hand zou werken, mogelijk juist helemaal niet voor diegenen die misschien wel/misschien niet zorg nodig hebben of een behandeling moeten ondergaan.
Nee, dan heb je het niet goed gelezen.Johan Bogle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:46:
[...]
Dat kan ik wel verklappen: Dat verdwijnt.
Het huidige eigen risico blijft gewoon. er komt alleen een (extra) maximum per behandeling.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Wedden dat de optie om het eigen risico te verhogen verdwijnt?de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:21:
[...]
Nee, dan heb je het niet goed gelezen.
Het huidige eigen risico blijft gewoon. er komt alleen een (extra) maximum per behandeling.
Dat vermoed ik ook inderdaad. Uiteindelijke gaan de relatief gezonde/weinig zorgbehoevende mensen hierdoor effectief meer bijdragen.. Tenzij deze maatregel enkel geldt als je minimaal eigen risico kiest, maar dat zal wel niet.Johan Bogle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:24:
[...]
Wedden dat de optie om het eigen risico te verhogen verdwijnt?
Zucht, nog steeds heeft VGZ nog geen contract met het Spaarne Gasthuis... Ook op de site van het Spaarne zelf zijn er pas met 3 van de 10 en contract
Moet ik nou verplicht uit deze lijst dan maar een keuze gaan maken? Aevitea waar ik nog nooit van heb gehoord? Of denken jullie dat voor 31 januari alles rond is?
Moet ik nou verplicht uit deze lijst dan maar een keuze gaan maken? Aevitea waar ik nog nooit van heb gehoord? Of denken jullie dat voor 31 januari alles rond is?
[Voor 7% gewijzigd door President op 14-01-2023 12:27]
Ik zie ze juist eerder deze maatregel combineren met een nog veel hoger verplicht ER, anders zouden de zorgpremies nog verder stijgen ( of dat nou echt een probleem is, is de vraag, maar wordt vaak gebruikt als argument )Mesque schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Dat vermoed ik ook inderdaad. Uiteindelijke gaan de relatief gezonde/weinig zorgbehoevende mensen hierdoor effectief meer bijdragen.. Tenzij deze maatregel enkel geldt als je minimaal eigen risico kiest, maar dat zal wel niet.
Ze kunnen dit altijd mooi verkopen onder het mom van dat de meeste mensen alsnog goedkoper zullen uit zijn doordat je dus niet meer gelijk het volledige ER bij een eerste behandeling kwijt bent.
Met een verplicht ER van €385 zou er ook maar 3 keer een '' financiële prikkel '' zijn, dat willen ze vast uitbreiden.
Maar hiermee zullen ze wel wachten tot na aankomende verkiezingen, altijd een beladen onderwerp namelijk, dat ER

En daarbovenop kan nog prima dat extra ER die gelijk in zijn geheel kan worden aangesproken bij een eerste behandeling, ik zie echt niet waarom ze dat zouden afschaffen, want dat is nou echt zo'n dingetje om de mensen met zonder/weinig zorgkosten te belonen.
Als ze dat zouden doen kunnen ze ook gelijk gaan sleutelen aan die zorgcontracten en budgetpolissen, ik zie ze dat niet doen.
Als ik in november ergens last van heb en nog niks heb gebruikt dan is het financiële verstandiger om de zorg nog twee maanden uit te stellen: dat systeem is pervers, want anders ben ik door dat ene ding vanwege mijn hulpvraag ineens nog 385 euro kwijt. Ik snap ook niet waarom dit circus elk jaar is, waarom hebben we maar één moment in het jaar. Verander dat en maak van 'een kalenderjaar' gewoon een '365 dagen' systeem wat ingaat op het moment dat je zelf ergens in het jaar van zorgverzekeraar wisselt...JohanNL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:35:
En daarbovenop kan nog prima dat extra ER die gelijk in zijn geheel kan worden aangesproken bij een eerste behandeling, ik zie echt niet waarom ze dat zouden afschaffen, want dat is nou echt zo'n dingetje om de mensen met zonder/weinig zorgkosten te belonen.
Als ze dat zouden doen kunnen ze ook gelijk gaan sleutelen aan die zorgcontracten en budgetpolissen, ik zie ze dat niet doen.
150 euro zou voor sommige mensen een reden zijn om de zorg toch al in november op te starten, is nog altijd beter dan in één keer 385.
Als je eenmaal op die 385 zit kan je voor elk wisselwasje op zoek naar medische zorg, als je de eerste keer maar 150 euro kost dan kost en tweede bezoekje je wel gewoon geld maar minder dan je nu kwijt bent.
Puur gedacht als een homo economicus. Ga eens praten met mensen die in de zorg werkzaam zijn. Die zullen je vertellen dat de mensen die veel onnodig gebruik maken van de zorg zich absoluut niet door €-motieven zich af laten houden van zorg. En bij mensen die zich niet onnodig melden bij de zorg, is het uitstellen van zorg vaak duurder. Niet in individuele gevallen, maar als 1 op 10 zorg uitstelt die daarmee een stuk duurder wordt, ben je het voordeel van de andere 9 al heel snel kwijt.President schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:56:
[...]
Als ik in november ergens last van heb en nog niks heb gebruikt dan is het financiële verstandiger om de zorg nog twee maanden uit te stellen: dat systeem is pervers, want anders ben ik door dat ene ding vanwege mijn hulpvraag ineens nog 385 euro kwijt. Ik snap ook niet waarom dit circus elk jaar is, waarom hebben we maar één moment in het jaar. Verander dat en maak van 'een kalenderjaar' gewoon een '365 dagen' systeem wat ingaat op het moment dat je zelf ergens in het jaar van zorgverzekeraar wisselt...
150 euro zou voor sommige mensen een reden zijn om de zorg toch al in november op te starten, is nog altijd beter dan in één keer 385.
Als je eenmaal op die 385 zit kan je voor elk wisselwasje op zoek naar medische zorg, als je de eerste keer maar 150 euro kost dan kost en tweede bezoekje je wel gewoon geld maar minder dan je nu kwijt bent.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ok 150€ per gebeurtenis- maar dan kom de zorgenverzekering toch miljarden te kort aan het eind van het jaar.
385 min 150=235€ en hoeveel miljoen mensen gaan per jaar 1×voor foto of ff naar ziekenhuis, en voor de rest gebruiken ze niets.
Dat gaat tog niet werken
385 min 150=235€ en hoeveel miljoen mensen gaan per jaar 1×voor foto of ff naar ziekenhuis, en voor de rest gebruiken ze niets.
Dat gaat tog niet werken
Gaat prima werken, maar daar worden beleid en premie wel op aangepast natuurlijkK van k schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:07:
Ok 150€ per gebeurtenis- maar dan kom de zorgenverzekering toch miljarden te kort aan het eind van het jaar.
Dat gaat tog niet werken
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Yep. Iedereen gelijk eigen risico levert al 1,5 miljoen (?) keer 20 euro per maand op. Dan nog 10% op de premie en dan komt het wel goed :-)
Kan iedereen weer lekker zonder enige stimulans om wel gezond te leven verder…
Dat staat er toch los van? Gezond leven is juist iets waar je nu en later zelf van profiteert doordat in principe de kwaliteit van leven wordt verbeterd.Johan Bogle schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:38:
Yep. Iedereen gelijk eigen risico levert al 1,5 miljoen (?) keer 20 euro per maand op. Dan nog 10% op de premie en dan komt het wel goed :-)
Het hele zorgsysteem daarin tegen is puur gericht op de kosten zo laag mogelijk te houden in het desbetreffende kalenderjaar.
En ja dat met het ER zou een soort van '' stok achter de deur '' kunnen zijn voor met name de lagere inkomens/vermogens, maar kent dus ook nadelen als uitstelgedrag, totdat het onhoudbaar is en de rekening alsnog komt ( of erger ).
Alleen het Vitality programma van ASR is hier een uitzondering op, gewoonweg geniaal bedacht waarbij je dus niet wordt bestraft door slecht te leven of gewoonweg pech te hebben, maar wordt beloond voor goed/gezond gedrag.
Zoiets zou men wat mij betreft dan nog wel eens kunnen proberen; geen ER nadat je kosten hebt gemaakt die vallen onder het ER, maar een hogere premie waarbij de ER er al in zit en je deze achteraf terug kunt krijgen als je geen kosten hebt gemaakt.
[Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 16-01-2023 21:58]
Zucht, nog maar met 4 van de 10 partijen een contract... Zijn de ziekenhuizen en zorgverzekeraars verplicht om het voor 31 januari rond te hebben? Iemand die het weet?
Zucht, nog maar met 4 van de 10 partijen een contract... Zijn de ziekenhuizen en zorgverzekeraars verplicht om het voor 31 januari rond te hebben? Iemand die het weet?
Als je het niet mee eens bent met deze gang van zaken zou ik toch maar overstappen naar eentje die wel een contract heeft al, al is het maar om een punt te maken dat dit niet goed is. Maar zover ik weet hoeft dit voor 31 januari ook nietPresident schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:48:
Tja, de weg van de minste weerstand is natuurlijk wel de weg die ik 30 januari ga nemen.... Maar ik vind het absurt dat ik een boete krijg als ik vanaf 1 februari geen verzekering heb, maar de zorgverzekeraars en ziekenhuizen er wel mee weg komen....AMD and INTEL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:18:
[...]
Als je het niet mee eens bent met deze gang van zaken zou ik toch maar overstappen naar eentje die wel een contract heeft al, al is het maar om een punt te maken dat dit niet goed is. Maar zover ik weet hoeft dit voor 31 januari ook niet
Ook vreemd trouwens dat een site zoals zorgwijzer aangeeft dat FBTO alle ziekenhuizen heeft gecontracteerd, maar dat volgens de fbto website zelf niet zo is (en dus bijvoorbeeld ook niet op de site van het Spaarne)
Ik heb laatst nog een petitie ondertekend over tandheelkunde terug in het basispakket.JohanNL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:13:
@K van k Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar tandheelkundige zorg uitstellen is een heel slecht idee, maakt het alleen maar erger en zorgt er doorgaans voor dat die gepeperde rekening alleen maar groter wordt.
Mijn aanvullende verzekering voor tandzorg heb ik er al bijna uit dit jaar. Als er veel gedaan moet worden sluit zo'n verzekering af!
Huisartsen zijn een beetje geïrriteerd dat paupers een hoge eigen risico afsluiten en dan toch als het echt niet meer kan doodziek voor de deur liggen of nog erger naar de dure EHBO gaan.Mesque schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Dat vermoed ik ook inderdaad. Uiteindelijke gaan de relatief gezonde/weinig zorgbehoevende mensen hierdoor effectief meer bijdragen.. Tenzij deze maatregel enkel geldt als je minimaal eigen risico kiest, maar dat zal wel niet.
Eigen risico is weer zoiets dat bedacht is door een stelletje zeven vinkjes nitwits in Den Haag.
Ja precies, als je zeker weet dat je kosten gaat maken kun je natuurlijk prima zo'n verzekering afsluiten.YangWenli schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:28:
[...]
Ik heb laatst nog een petitie ondertekend over tandheelkunde terug in het basispakket.
Mijn aanvullende verzekering voor tandzorg heb ik er al bijna uit dit jaar. Als er veel gedaan moet worden sluit zo'n verzekering af!
Bij de meeste verzekeraars kun je dan nu nog t/m 31 januari alsnog een tandverzekering afsluiten ( of er juist weer uitgooien ), maar net wat het beste uitkomt.
Die gaat dan ook met terugwerkende kracht per 1 januari in zover ik het heb begrepen.
Nou, vanochtend maar één uit de lijst van 4 uit de 10 met contract gekozen...President schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:22:
Zucht, nog steeds heeft VGZ nog geen contract met het Spaarne Gasthuis... Ook op de site van het Spaarne zelf zijn er pas met 3 van de 10 en contract
Ben benieuwd of ik hier de enige ben die tot de laatste dag heeft gewacht?
Gisteren een keuze gemaakt. Contractering van GGZ is ook een drama. En dan moet je er ook nog 1 vinden die de gewenste GGZ instelling, de plaatselijke apotheek en het plaatselijke ziekenhuis gecontracteerd heeft. Echt bizar dit.
Ik roep ook maar wat
Wat ik mij al jaren afvraag, en nu tref ik iemand die mogelijk het antwoord weet: als het een wettelijk eigen risico is, hoe kan een verzekeraar dan besluiten bepaalde zaken toch niet onder het eigen risico te laten vallen?Jan Smit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:18:
[...]
Als apotheker weet ik wel enigszins hoe dit werkt.
VGZ heeft voorkeursmedicijnen en die tellen niet mee in je eigen risico.
Dat voorkeursmedicijnen verhaal is wel iets om zelf ook goed op te letten. Moest gister nog terug mijn apotheek in omdat mijn apotheek klakkeloos het "A" merk van het recept van de specialist over had genomen in plaats van controleerd had wat het voorkeursmedicijn is. Het voorkeursmedicijn was gewoon op voorraad en kon ik direct meenemen. Scheelt me gewoon 100 euro.
Een preferentiebeleid waarbij er geen eigen risico wordt gerekend voor voorkeursmedicijnen geldt niet alleen bij VGZ, maar ook bij CZ en Zorg en Zekerheid.
[Voor 10% gewijzigd door MadBear op 31-01-2023 16:33]
tja, als de verzekeraar iets wel wil vergoeden dan moeten ze dat vooral zelf weten.Titusvh schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Wat ik mij al jaren afvraag, en nu tref ik iemand die mogelijk het antwoord weet: als het een wettelijk eigen risico is, hoe kan een verzekeraar dan besluiten bepaalde zaken toch niet onder het eigen risico te laten vallen?
Als een verzekeraar iets niet wil vergoeden, dan mag dat voor zorg uit het basispakket tot een maximum van het eigen risico.
Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..
Zeker een goed idee om zelf op te letten!Willemhubers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:44:
Dat voorkeursmedicijnen verhaal is wel iets om zelf ook goed op te letten. Moest gister nog terug mijn apotheek in omdat mijn apotheek klakkeloos het "A" merk van het recept van de specialist over had genomen in plaats van gecontroleerd had wat het voorkeursmedicijn is. Het voorkeursmedicijn was gewoon op voorraad en kon ik direct meenemen. Scheelt me gewoon 100 euro.
De apotheek kan notities maken voor jou, dat jij juist wel het voorkeursmedicijn wil.
Er zijn ook evenzoveel mensen die hun eigen, vertrouwde merk willen en juist niet het merk dat de verzekeraar vergoedt.
Ieder heeft recht op z'n eigen keuze.
Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..
De arts kan ook op basis van voorkeur of ervaringen bewust het vinkje hebben gezet dat je exact het A merk krijgt.Willemhubers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:44:
Dat voorkeursmedicijnen verhaal is wel iets om zelf ook goed op te letten. Moest gister nog terug mijn apotheek in omdat mijn apotheek klakkeloos het "A" merk van het recept van de specialist over had genomen in plaats van controleerd had wat het voorkeursmedicijn is. Het voorkeursmedicijn was gewoon op voorraad en kon ik direct meenemen. Scheelt me gewoon 100 euro.
Wat ik niet begrijp is waarom wij verplicht voor 1 januari een zorgverzekering moeten nemen en dat terwijl die zelfde maatschappijen alle tijd krijgen om dit jaar contracten aan te gaan met ziekenhuizen, huisartsen etc.
Wij kunnen het niet terug draaien als het negatief uitpakt!
Dan staat er medische noodzaak oid bij, dat weet de apotheker echt wel. Nee in mijn geval was het gewoon over het hoofd gezien.Morpheusk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:51:
[...]
De arts kan ook op basis van voorkeur of ervaringen bewust het vinkje hebben gezet dat je exact het A merk krijgt.
50 euro cashback van UnitedConsumers via CashbackXL is binnen 

Yep, krijg net ook mail dat 'ie 2x is goedgekeurd. Blij dat het gelukt is met cookies enzo.Bigf00t schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:23:
50 euro cashback van UnitedConsumers via CashbackXL is binnen
Bij mij niet, mijn zorgkiezer cashback via CashbackXL is afgewezen. CXL zegt dat Zorgkiezer hun heeft gezegd dat 'een andere instantie' de cashback al geregistreerd had.
Is me nog nooit gebeurd, afgelopen jaren was het altijd gelukt.

Is me nog nooit gebeurd, afgelopen jaren was het altijd gelukt.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
En ook de waardebon van 25 euro voor de Gezondblijvers-shop van United Consumers is binnen. Alleen die is waardeloos 
Is een shop van 28 items. Het goedkoopst is Bamboo weegschaal en een Bestron Blender van 45 euro. Met korting dus 20 euro.
Voor zover ik nu kan zien zijn de waardebonnen niet te stapelen omdat deze aan je account gebonden zijn.

Is een shop van 28 items. Het goedkoopst is Bamboo weegschaal en een Bestron Blender van 45 euro. Met korting dus 20 euro.
Voor zover ik nu kan zien zijn de waardebonnen niet te stapelen omdat deze aan je account gebonden zijn.
Haha ik kwam toevallig zojuist to dezelfde conclusie, de waardebon vereist met het huidige productaanbod in de shop een minimale bijbetaling van € 20,00
Hopelijk wordt het aanbod regelmatig aangepast/uitgebreid...zal wel niet.
Hopelijk wordt het aanbod regelmatig aangepast/uitgebreid...zal wel niet.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Is nu al bekend of het maximale eigen risico per keer ook geldt bij vrijwillig verhoogd eigen risico?
Dat heet vrije marktVon Henkel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:53:
Wat ik niet begrijp is waarom wij verplicht voor 1 januari een zorgverzekering moeten nemen en dat terwijl die zelfde maatschappijen alle tijd krijgen om dit jaar contracten aan te gaan met ziekenhuizen, huisartsen etc.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
Let op:
In dit topic bespreken we alleen de premies, pakketten, opties etc. Voor de maatschappelijke discussies is dit topic niet.
In dit topic bespreken we alleen de premies, pakketten, opties etc. Voor de maatschappelijke discussies is dit topic niet.