Mesque schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Dat vermoed ik ook inderdaad. Uiteindelijke gaan de relatief gezonde/weinig zorgbehoevende mensen hierdoor effectief meer bijdragen.. Tenzij deze maatregel enkel geldt als je minimaal eigen risico kiest, maar dat zal wel niet.
Ik zie ze juist eerder deze maatregel combineren met een nog veel hoger
verplicht ER, anders zouden de zorgpremies nog verder stijgen ( of dat nou echt een probleem is, is de vraag, maar wordt vaak gebruikt als argument )
Ze kunnen dit altijd mooi verkopen onder het mom van dat de meeste mensen alsnog goedkoper zullen uit zijn doordat je dus niet meer gelijk het volledige ER bij een eerste behandeling kwijt bent.
Met een verplicht ER van €385 zou er ook maar 3 keer een '' financiële prikkel '' zijn, dat willen ze vast uitbreiden.
Maar hiermee zullen ze wel wachten tot na aankomende verkiezingen, altijd een beladen onderwerp namelijk, dat ER

En daarbovenop kan nog prima dat extra ER die gelijk in zijn geheel kan worden aangesproken bij een eerste behandeling, ik zie echt niet waarom ze dat zouden afschaffen, want dat is nou echt zo'n dingetje om de mensen met zonder/weinig zorgkosten te belonen.
Als ze dat zouden doen kunnen ze ook gelijk gaan sleutelen aan die zorgcontracten en budgetpolissen, ik zie ze dat niet doen.