• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:17

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

wlmpie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:26:
Daar moet ook zsm wetgeving voor komen, dat zorgverzekeraars pas een verzekering mogen aanbieden als de voorwaarden duidelijk zijn en niet eerder. Dat dwingt ze om eerder contracten af te sluiten.
Ho ho, veel zorgverzekeraars willen wel, maar ziekenhuizen niet. "Ja wij hebben gedoe met personeel, er lopen gesprekken met de vakbond. Zodra we weten wat we het personeel moeten betalen onderhandelen we verder".

Maar het moet anders, mee eens. Eind november moet het gewoon bekend zijn, klaar.

En wat @JohanNL zegt, bij de betere zorgverzekeraars kan je gewoon naar ieder ziekenhuis met je zorgverzekering, met uitzondering van een budgetpolis, ondanks dat de onderhandelingen nog gaande zijn.

• GerardHenninger
  • Laatst online: 00:17

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

THE_BASE schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:38:
Wat betreft UC/VGZ: de uitgebreide werelddekking van 1,50 euro per maand. Wat krijg je als je in het ziekenhuis komt in het buitenland zonder die aanvullende verzekering?

Heb het eerlijk gezegd nooit gehad en nooit eerder nodig gehad, maar als het echt iets toevoegt heeft het voor zo’n bedrag, zou het wat kunnen zijn.
Dan krijg je alleen een vergoeding vanuit de basisverzekering, zoals die in Nederland geldt. Je betaalt dus eigen risico, er wordt alleen vergoed wat in Nederland ook vergoed zou worden (tegen Nederlandse tarieven).

Stel je breekt je been in New York. In Nederland kost het 500 euro om je op te knappen, maar in Amerika rekenen ze 60.000 euro (trust me, dat zijn normale bedragen daar). Dan betaalt VGZ 500 euro en de rest betaal je zelf ;) En die heftige pijnstillers die je in Amerika krijgt, die worden niet vergoed want die kennen we niet in Nederland.

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-03 20:43
Hoe vergelijken jullie verzekeringen op detail qua medicatie vergoeding ed? Zitten nu bij Menzis, maar zijn een stuk duurder dan bijvoorbeeld zilveren kruis. Bij Independer kun je wel op vergelijken en dan tonen ze wel details en dan lijkt het of dat je voornamelijk op vergoeding bij speciale behandeling achteruit gaat, maar moet je nog ergens anders mee rekening houden?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
.

[Voor 99% gewijzigd door Hielko op 23-12-2022 22:16]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08

PnD

like in Pinda ^_^

Even een vraagje: al jaren niet bijzonder verzekerd. Max eigen risico. Soms een jaartje iets aanvullends op enigzins voorspelbare zorg (zwangerschap, fysio, bril, tandarts)

Alleen al die jaren al een "volledig vrije keuze" polis. Mijn gedachte erachter: als iemand een keer iets ergs heeft wil ik ook bij het beste ziekenhuis terecht kunnen. Die gedachte is echter niet onderbouwd met gedegen onderzoek, maar meer een gevoel.

Wat is jullie afweging hierin?

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:24:
[...]

Ben jij er inmiddels uit? Wij zitten nu voor mijn vrouw aan achter de laptop. Over twee maanden verwachten we onze dochter en willen nu dus even de zorgverzekering aanpassen. Nog even aan het neuzen wat handig is.
Waarschijnlijk Ditzo, maar die zijn nog aan het onderhandelen met de ziekenhuizen hier in de buurt dus durf het nog niet aan.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:08:
[...]

Waarschijnlijk Ditzo, maar die zijn nog aan het onderhandelen met de ziekenhuizen hier in de buurt dus durf het nog niet aan.
Ditzo is één van de partijen waarbij ze - ondanks nog in onderhandeling - wel garanderen dat je naar elk ziekenhuis kunt volgend jaar.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
PnD schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:54:
Alleen al die jaren al een "volledig vrije keuze" polis. Mijn gedachte erachter: als iemand een keer iets ergs heeft wil ik ook bij het beste ziekenhuis terecht kunnen. Die gedachte is echter niet onderbouwd met gedegen onderzoek, maar meer een gevoel.

Voor mij iets principiëler: ik kies zelf wel welke zorgverlener ik wil. Bovendien, hoe minder mensen bij de verzekeraar in beperkte pakketten zitten, des te minder kan de verzekeraar bepalen hoe de zorg er uit moet zien.

Maar praktisch is het voordeel natuurlijk dat je je niks aan hoeft te trekken van al dat gedoe met wel/niet gecontracteerd of omzetplafonds. In het ergste geval krijg je gewoon een rekening mee die je zelf indient. Maar daar betaal je uiteraard wel hogere premie voor.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PnD schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:54:
Even een vraagje: al jaren niet bijzonder verzekerd. Max eigen risico. Soms een jaartje iets aanvullends op enigzins voorspelbare zorg (zwangerschap, fysio, bril, tandarts)

Ik heb ook deze afweging. En geloof me (helaas ondervonden) je wereld kan in no-time anders zijn van nul zorg (jaren lang), naar veel zorg. Ik was blij dat ik vanaf dag 1 (als het nog niets lijkt) toch al alle vrijheid had om mijn eigen keuzes te maken.

Natuurlijk rationeel heb je die altijd, als je dan maar zelf bepaald. Maar zo gemakkelijk werkt dat vaak niet en laat je toch je keuzes sturen. Je weet namelijk niets in het begin, dus waarom lastig doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:13

Oekol

waka waka hey hey

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:08:
[...]

Dat is hem bij ons ook geworden. Ook in onderhandeling inderdaad maar in 2022 was het wel aangesloten dus we gaan er vanuit. Bizar dat je op f*cking 24 december nog niet weet waar je aan toe bent maar officieel het liefst wel voor Nieuwjaar overstapt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 04:15:
[...]

Dat is hem bij ons ook geworden. Ook in onderhandeling inderdaad maar in 2022 was het wel aangesloten dus we gaan er vanuit. Bizar dat je op f*cking 24 december nog niet weet waar je aan toe bent maar officieel het liefst wel voor Nieuwjaar overstapt.
Zolang je maar voor 31/12 opzegt, heb je tot 31/1 om er eentje uit te zoeken.
(Niet dat het dan wel duidelijk is, been there done that).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-03 02:37
Hoi, weet iemand wat het zorgkostenplafond bij vgz betekend? ( https://www.cooperatievgz...komsten/zorgkostenplafond ) krijg je serieus maar tot een bepaald bedrag vergoed en derest moet je zelf betalen? Is dit bij meer verzekeringen zo?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

AMD and INTEL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:40:
Hoi, weet iemand wat het zorgkostenplafond bij vgz betekend? ( https://www.cooperatievgz...komsten/zorgkostenplafond ) krijg je serieus maar tot een bepaald bedrag vergoed en derest moet je zelf betalen? Is dit bij meer verzekeringen zo?
Dat is voor aanbieders niet voor consumenten.
Daarom zie je medio oktober - december dat sommige ziekenhuizen, GGZ en andere instellingen geen patiënten meer van sommige verzekeraars accepteren. Restitutiepolis voorkomt dit soort ongein.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-12-2022
Hi, ik zit een beetje in twijfel.
Ik gebruik medicijnen waarvoor ik dit jaar al het volledige eigen risico van 885 heb moeten opmaken.
Volgens jaar moet ik die ook gebruiken maar las dat VGZ sommige medicijnen vergoeden zonder dat het vanuit het eigen risico afgaat??
Nu had ik die lijst bekeken van voorkeursmedicijnen en mijn medicijn wat ik gebruik staat daar tussen, dan hoef ik geen Eigen risico te betalen toch?
Als dat het geval is dan kan ik weer gewoon voor Max ER gaan toch?
Alleen wel het risico dat stel ik moet toch een ander medicijn dat het wel van mijn ER afgaat.
Wat denken jullie?

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:12
Ik kan echt nergens vinden wat operaties kosten...
Sommige operaties/onderzoeken zitten rond de 200 euro.
Maar anderen ver erboven.
Hoe verwachten ze dat je een afweging kan maken tussen het minimale en maximale eigen risico als nergens inzichtelijk is wat een (geplande) operatie kost ?

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 23:19
NicoHF schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:04:
Ik gebruik medicijnen waarvoor ik dit jaar al het volledige eigen risico van 885 heb moeten opmaken.
Volgens jaar moet ik die ook gebruiken maar las dat VGZ sommige medicijnen vergoeden zonder dat het vanuit het eigen risico afgaat??
Nu had ik die lijst bekeken van voorkeursmedicijnen en mijn medicijn wat ik gebruik staat daar tussen, dan hoef ik geen Eigen risico te betalen toch?
Alleen wel het risico dat stel ik moet toch een ander medicijn dat het wel van mijn ER afgaat.
Wat denken jullie?
Dit zou ik echt zelf navragen bij vgz.. je hebt nog een week om op te zeggen eventueel.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
NoSugar schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:23:
Hoe verwachten ze dat je een afweging kan maken tussen het minimale en maximale eigen risico als nergens inzichtelijk is wat een (geplande) operatie kost ?
Kosten variëren per ziekenhuis. Als er, naast de operatie, (het risico van) enige vorm van ziekenhuisopname aan vast zit, kom je dik boven het vrijwillig eigen risico, per dag. Als er een paar "onderzoekjes" nodig zijn (bloedonderzoek, MRI/CT-scan) kom je ook al heel snel boven het eigen risico. Zo goed als elke handeling in een ziekenhuis heeft een prijs en de kans dat jouw bezoek aan het ziekenhuis uit maar 1 handeling bestaat, is klein.

[Voor 11% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-12-2022 15:55]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Piete2022 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:54:
Hoe vergelijken jullie verzekeringen op detail qua medicatie vergoeding ed? Zitten nu bij Menzis, maar zijn een stuk duurder dan bijvoorbeeld zilveren kruis. Bij Independer kun je wel op vergelijken en dan tonen ze wel details en dan lijkt het of dat je voornamelijk op vergoeding bij speciale behandeling achteruit gaat, maar moet je nog ergens anders mee rekening houden?
Ik neem van alle polissen die ik overweeg de voorwaarden door en ik verwerk alle verwachte en vergoede kosten in excel zodat ik een goed overzicht krijg. Ik gebruik dus geen independer oid voor het vergelijken van zorg, daar staat bijna niks over de voorwaarden. De polisvoorwaarden en alle andere documentatie (bijv. het hulpmiddelenreglement, lijst preferente geneesmiddelen, zorgplafonds, etc) doornemen is de enige manier om erachter te komen welke zorg vergoed wordt en voor hoeveel.
Voor mensen die regelmatig zorg of medicijnen nodig hebben echt noodzakelijk.

• Frieda
  • Niet online
Wat denken jullie?
Ik denk dat je even moet bellen met VGZ hoe dit zit. Zou een nare verrassing kunnen zijn.

• Frieda
  • Niet online
darkdesign schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:47:
Hoe scoort NN volgens jullie? Ik zit daar nu bij, maar zie dat verlengen geen cashback oplevert. Opzich niet erg, de prijs is best oké als ik het ER op maximaal zet en voor jaarbetaling kies. Maar wat ik nog belangrijker vind dan een paar euro besparen is dat mocht ik zorg nodig hebben, dat ook gewoon goed geregeld is.
Voor de standaard dingen is NN best okee vind ik, als er iets van de standaard afwijkt is het een drama. Als je declaratie bijvoorbeeld wordt afgewezen staat er niet vermeld waarom, dan moet je alsnog bellen en degene die je dan aan de lijn krijgt kan ook niet zien waarom. Dan word je weer doorverbonden naar iemand anders, etc. Als die declaratie dan niet goed ingediend blijkt te zijn begint het hele circus weer opnieuw. Hoge bedragen declareren duurt altijd enorm lang voor ze beoordeeld zijn, minimaal een maand. Ja ze zeggen 5 werkdagen maar dat halen ze alleen als je iets simpels declareert als steunzolen of anticonceptie oid.

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-03 21:05
@Frieda

Wij twijfelen nog tussen Zilveren Kruis 3 sterren, DSW en OHRA
Het wensenlijstje is:
Orthodontie 2000 euro voor kind 10 jaar
Tandarts 250 euro
Fysio 12 behandelingen
Bril zou fijn zijn als dit meegepikt word.

Wij zitten nu bij zilveren kruis en ik heb al zoveel vergeleken.
Wat belangrijk is onderstaanden ziekenhuizen moeten worden vergoed
LUMC
Alrijne
Erasmus
AMC

Heb jij tips welke zorg verzekeraar het beste aansluit.
Wij wonen in de omgeving van Leiden.
1 persoon is chronisch ziek en moet mogelijk in de toekomst een (nier transplantatie of dialyse)

• CR9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 20:42
Frieda schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:40:
[...]

Voor de standaard dingen is NN best okee vind ik, als er iets van de standaard afwijkt is het een drama. Als je declaratie bijvoorbeeld wordt afgewezen staat er niet vermeld waarom, dan moet je alsnog bellen en degene die je dan aan de lijn krijgt kan ook niet zien waarom. Dan word je weer doorverbonden naar iemand anders, etc. Als die declaratie dan niet goed ingediend blijkt te zijn begint het hele circus weer opnieuw. Hoge bedragen declareren duurt altijd enorm lang voor ze beoordeeld zijn, minimaal een maand. Ja ze zeggen 5 werkdagen maar dat halen ze alleen als je iets simpels declareert als steunzolen of anticonceptie oid.
Goed dat je dit zegt, ik twijfelde tussen Ditzo en NN. Ik neigde meer naar NN. Misschien toch maar Ditzo dan

• NicoHF
Frieda schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat je even moet bellen met VGZ hoe dit zit. Zou een nare verrassing kunnen zijn.
Ik had het nog nagecheckt en wat ik schreef lijkt op papier te kloppen.
Ik ben al overgestapt voor de zekerheid omdat ze €50 cashback dit weekend afloopt.
Maar ik ga Maandag als ze er zijn zeker even bellen voor de zekerheid hoe alles zit, de verzekering kan ik binnen 14 dagen toch nog opzeggen en een andere desnoods afsluiten of toch een verlaagd ER nemen en anders wordt het een gok met kans op €240 winst of €260 extra verlies.

Ik blijf de zorgverzekering altijd zo raar vinden dat je vooraf moet gaan gokken wat voor zorg je nodig gaat hebben, echt bizar eigenlijk als je er zo over nadenkt.

Edit, sorry laatste alinea is kennelijk oftopic hier lees ik net.

[Voor 15% gewijzigd door NicoHF op 24-12-2022 17:14]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:19
Wat denken jullie?
Je betaald ALTIJD je eigen risico eerst zie de linkjes waarvoor het wel geld.

https://www.vgz.nl/zorgverzekering/eigen-risico

Er bestaat ook nog zoiets les eigen bijdragen en dat is tot een bepaald bedrag en bij sommige kan je dat indekken met extra verzekering.

https://www.vgz.nl/zorgverzekering/eigen-bijdrage

[Voor 14% gewijzigd door Roos79 op 24-12-2022 17:21]

• Frieda
  • Niet online
Dubbel

[Voor 96% gewijzigd door Frieda op 24-12-2022 17:40]

• Frieda
  • Niet online
rjn27 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:49:
@Frieda

Het wensenlijstje is:
Tandarts 250 euro
Fysio 12 behandelingen

LUMC
Alrijne
Erasmus
AMC

1 persoon is chronisch ziek en moet mogelijk in de toekomst een (nier transplantatie of dialyse)
In jouw geval zou ik kijken naar een restitutie- of combinatiepolis, DSW of CZ/NN bijvoorbeeld. Orthodontie en transplantaties heb ik niet in mijn spreadsheet staan dus dat heb ik niet voor je paraat helaas! Kijk ook eens naar een polis waar al een tandverzekering in zit, die zijn ook interessant.

• Frieda
  • Niet online
CR9 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:00:
[...]

Goed dat je dit zegt, ik twijfelde tussen Ditzo en NN. Ik neigde meer naar NN. Misschien toch maar Ditzo dan
Ik heb met Ditzo geen ervaring hoor, misschien gaat het daar ook wel zo beroerd :)

• NicoHF
Roos79 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:14:
[...]

https://www.vgz.nl/zorgverzekering/eigen-risico

Er bestaat ook nog zoiets les eigen bijdragen en dat is tot een bepaald bedrag en bij sommige kan je dat indekken met extra verzekering.

https://www.vgz.nl/zorgverzekering/eigen-bijdrage
Dat klopt dus niet.

Scroll maar naar beneden onder kopje zorg waar u geen eigen risico voor betaald.

[Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 24-12-2022 17:54]

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:31
Roos79 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:14:
[...]

Gebruik je medicatie uit de preferentielijst bij VGZ dan betaal je geen eigen risico. Wel betaal je voor de terhandstellingskosten.

https://www.vgz.nl/vergoedingen/apotheek/voorkeursbeleid
Wat denken jullie?
Zie dezelfde url
https://www.vgz.nl/vergoedingen/apotheek/voorkeursbeleid

Ik ga niet oordelen wat voor jou geldt, dan mag je aan VGZ vragen, maar ik heb er ook mee te maken en ik krijg m'n medicatie uit de voorkeurslijst/preferentie lijst volledig vergoed en ik betaal geen eigen risico over de medicatie, uitsluitend de terhandstellingskosten van €7+

En als het medicijn niet leverbaar is, en dat komt voor, dan krijg je een ander merk mee en dat gaat weer eerst van je eigen risico af.

Had er bijna mee te maken gekregen bij Z&Z.
Gelukkig was het weer op tijd leverbaar. Maar volgens Z&Z zou ik de volle mep mogen betalen over de medicatie die niet in de lijst staat.

[Voor 3% gewijzigd door Reintje op 24-12-2022 18:03]

• JohanNL
Daarnaast weet je nooit wat je nog allemaal nodig gaat hebben én wat je nog gaat overkomen.
Met wat pech ben je zomaar door die €885 heen.
Het advies is daarom toch wel om niet voor max ER te gaan als je dan toch al aardig wat kosten verwacht.
En dan moet je toch ook wel kijken naar wat de korting is die je krijgt, welke voor komend jaar over het algemeen minder lijkt te zijn.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-03 16:23
Heb iets van 5 pagina's terug gelezen maar wat is nou de goedkoopste verzekering als je amper gebruikt maakt van zorg?

Via Independer kom ik uit op Ditzo ongeveer 135 euro mocht ik een tandartsverzekering erbij nemen.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
UltraInstinct schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:30:
Heb iets van 5 pagina's terug gelezen maar wat is nou de goedkoopste verzekering als je amper gebruikt maakt van zorg?

Via Independer kom ik uit op Ditzo ongeveer 135 euro mocht ik een tandartsverzekering erbij nemen.
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/256343

Wel snel zijn voor de cashback

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedankt, deze maar snel afgesloten en hopen dat ik hem niet hoef te gebruiken :+

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-03 09:36
Boven het maximale eigen risico (885) is de prijs niet relevant.
Onder het eigen risico wel. Er was een site waar je behandelingen onder die grens van 885 op DBC per ziekenhuis kon vergelijken op prijs.

Helaas zijn de tarieven ook nog eens afhankelijk van de onderhandeling met de zorgverzekeraar. Dat wordt nu als concurrentiegevoelige informatie beschouwd.

Conclusie is dat alleen je beoogde verzekeraar je dit kan vertellen. Als er tenminste al een contract is (nu vaak nog niet het geval). En soms/vaak vertellen ze dit alleen aan eigen klanten. En dan ook nog slechts een indicatiebedrag als je pech hebt...

Ondanks dat de tariefverschillen soms fors zijn kan je de tarievenlijst van een willekeurig ziekenhuis pakken die ze publiceert. Dan heb je tenminste een indicatie. Een operatie van 8000 euro zal bij een ander ziekenhuis nooit onder de 885 kosten...

Hier een voorbeeld dbclijst.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb de pepper app niet. Welke verzekering heb je hier aangeraden?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

UltraInstinct schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:30:

United consumers via cashbackXL

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Phony
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
[...]

Ik neem van alle polissen die ik overweeg de voorwaarden door en ik verwerk alle verwachte en vergoede kosten in excel zodat ik een goed overzicht krijg. Ik gebruik dus geen independer oid voor het vergelijken van zorg, daar staat bijna niks over de voorwaarden. De polisvoorwaarden en alle andere documentatie (bijv. het hulpmiddelenreglement, lijst preferente geneesmiddelen, zorgplafonds, etc) doornemen is de enige manier om erachter te komen welke zorg vergoed wordt en voor hoeveel.
Voor mensen die regelmatig zorg of medicijnen nodig hebben echt noodzakelijk.
Belachelijk eigenlijk dat je als consument zoveel werk moet verrichten om een enigszins geinformeerde keuze te kunnen maken, terwijl deze data gewoon "beschikbaar" is bij de betreffende partijen...

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:59
Idd de vergelijking sites zoals independer zijn min of meer onklaar gemaakt door de zorgverzekeraars door extreem veel complexiteit toe te voegen.
Ze duwen je nu naar budgetpolissen, met allemaal beperkende kleine lettertjes die je pas merkt als je zorg nodig hebt.
Bij marktfalen moet de overheid ingrijpen, maar dat gaat rutte4 echt niet doen.

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-03 20:43
Phony schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:42:
[...]

Belachelijk eigenlijk dat je als consument zoveel werk moet verrichten om een enigszins geinformeerde keuze te kunnen maken, terwijl deze data gewoon "beschikbaar" is bij de betreffende partijen...
Eens. Daarom besloten om bij Menzis te blijven en de tandarts verzekering te droppen. Afgelopen 3 jaar niet meer dan 60 euro kosten per jaar gehad aan de tandarts.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:12:
Idd de vergelijking sites zoals independer zijn min of meer onklaar gemaakt door de zorgverzekeraars door extreem veel complexiteit toe te voegen.
Ze duwen je nu naar budgetpolissen, met allemaal beperkende kleine lettertjes die je pas merkt als je zorg nodig hebt.
Bij marktfalen moet de overheid ingrijpen, maar dat gaat rutte4 echt niet doen.
Die vergelijkingssites zijn niet zielig. Die verdienen meer dan genoeg per persoon die daar een verzekering afsluit. Idem voor cashbackxl. Dat soort sites doen alles om maar te verkopen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ferra schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:40:
[...]

Die vergelijkingssites zijn niet zielig. Die verdienen meer dan genoeg per persoon die daar een verzekering afsluit. Idem voor cashbackxl. Dat soort sites doen alles om maar te verkopen.
Een CashbackXL houdt maar een klein percentage over, bijna 90% gaat naar de klant kan ik je vertellen. En Ditmar doet het gewoon hartstikke goed met die website.

Independer gebruik ik zelf ook, maar check zelf bij zorgverzekeraars de voorwaarden. Ik weet dat ik 100% naar alle zorgverzekeraars wil en weet ook naar welke ‘instellingen’ ik eventueel wil en waar ik dus gecontracteerde zorg wil. Dan ben je er en sluit je de voordeligste af. Dit jaar was dat voor mij UC/VGZ, vorig jaar FBTO en daarvoor jarenlang Ditzo. Maar die laatste prijzen zich nu echt uit de markt.

Tandartsverzekering heb ik niet, die betaal ik zelf wel. Net als hoog eigen risico, dat kan ik prima betalen mocht het zover komen.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-03 08:03
Is dit wel gewoon een goede verzekering?

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:19
rjn27 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:49:
@Frieda

Het wensenlijstje is:
Tandarts 250 euro
Fysio 12 behandelingen

LUMC
Alrijne
Erasmus
AMC

En kijk of er een wacht jaar is of niet, zeker met orthodontie.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dirk0s schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:30:
[...]

Is dit wel gewoon een goede verzekering?
Ja tuurlijk. waarom niet. Bestaat er überhaupt een slechte zorgverzekering?
En volgens mij heeft VGZ een prima reputatie.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 26-12-2022 10:04]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• wlmpie
Bestaat er überhaupt een slechte zorgverzekering?
Nou, bij de budgetpolissen moet je tegenwoordig eerst door 26 brandende hoepeltjes springen voordat je je zorg vergoed krijgt.

Voorbeeldje:
FBTO basis vergoed alleen hulpmiddelen van medipoint, maar toen mijn vader in september met spoed een hoog laag bed nodig had nam medipoint de telefoon niet eens op toen de wijkverpleging belde.

Verder staat in de FBTO basis voorwaarden voor 2023 nu ook dat je je medicjjnen bij een internetapotheek moet bestellen.

Nou vind ik ook dat de zorgkosten beteugeld moeten worden, maar dat gebeurd nu over de rug van de patiënten, die steeds meer moeite moeten doen of anders meer dan 35% zelf betalen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 16:44
@Ferra Ferra: DE CZ Zorgkeuzepolis staat voor € 145,25 in de TS terwijl ik hem bij CZ enkel voor 149 aantref.

[edit] whoops, ik zat in het verkeerde kolommetje te kijken.

[Voor 22% gewijzigd door Brent op 26-12-2022 12:57]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CR9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 20:42
wlmpie schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:01:
[...]

Nou, bij de budgetpolissen moet je tegenwoordig eerst door 26 brandende hoepeltjes springen voordat je je zorg vergoed krijgt.

Voorbeeldje:
FBTO basis vergoed alleen hulpmiddelen van medipoint, maar toen mijn vader in september met spoed een hoog laag bed nodig had nam medipoint de telefoon niet eens op toen de wijkverpleging belde.

Verder staat in de FBTO basis voorwaarden voor 2023 nu ook dat je je medicjjnen bij een internetapotheek moet bestellen.

Nou vind ik ook dat de zorgkosten beteugeld moeten worden, maar dat gebeurd nu over de rug van de patiënten, die steeds meer moeite moeten doen of anders meer dan 35% zelf betalen.
Dat stuk over de medicijnen klopt niet, bij voorkeur bestel je online. Maar je kan ook terecht bij een gecontracteerde (fysieke) apotheek.

• wlmpie
Alleen voor spoed, althans zo lees ik de voorwaarden en de chatbot van FBTO geeft alleen nietszeggende antwoorden.
Dat was voor mij overigens de druppel, FBTO is opgezegd.

• Peppah
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-03 20:48
Net via cashbackxxl afgesloten bij united consumers met €885 ER, dank aan dit topic!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
107 eurootjes per maand. Nog steeds duur, maar de schade weten te beperken en inderdaad nog 50 euro cashback en zo’n cadeaubon.

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 20:12
Oeps. Ben te laat voor de Cashback met UC geloof ik... Is er nog een goed alternatief?

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-03 06:57
Ligt eraan wat je eisen zijn. Als je voor de goedkoopste verzekering met maximaal eigen risico kiest, dan is Just een optie. Als je kiest voor jaarbetaling + de korting van € 27,50 via cashbackxl of shopbuddies (en Zorgkiezer), kom je op vrijwel hetzelfde bedrag uit als bij UC.
Zie verder ook FlyingPineapple in "Zorgverzekering 2023"

[Voor 13% gewijzigd door hherrie op 27-12-2022 14:02]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Pfff na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt en i.v.m. orthodontie voor mijn zoontje gekozen voor ONVZ en een aanvullend pakket dat 100% orthodontie vergoed tot 1000 euro. Vervolgens bij het afsluiten moet je aangeven of mijn zoontje al een afspraak hebt of verwacht naar de ortho te gaan, daar ja ingevuld.

Krijg je bij het afsluiten deze melding:
"ONVZ laat jullie zo snel mogelijk weten of Dhr. XXXX verzekerd of niet. Dit kan wel een paar weken duren, want veel mensen stappen over.
De afwijzing ontvang je per e-mail of post. ONVZ biedt je meteen een andere verzekering aan met minder vergoedingen, die je wel kunt afsluiten. "

Wat gaan ze doen dan? Ik heb nog twee andere kinderen op dezelfde polis ook laten verzekeren.

14 dagen bedenkt tijd dus op dag 12 nog maar nalopen en anders toch weer elders gaan verzekeren...wordt gestoord van dit circus.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik blijf het voor mij uitschuiven, anderen daar ook last van? :+

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 12:30
darkdesign schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:33:
Absoluut.. elk jaar weer hetzelfde. Wissel elk jaar van autoverzekering, energie en indien nodig andere verzekeringen maar wisselen van zorgverzekering is me nog niet eerder gelukt. Ik heb geen idee wat mijn probleem is 8)7

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

totaal niet eigenlijk. Elk jaar in oktober of november zoek ik even in dit topic op wat de beste deal is (goedkoopste met max eigen risico) en die sluit ik dan af met een cashback. Dus meestal ben ik binnen een half uurtje wel weer klaar.
Maargoed, ik gebruik geen zorg, dus dan hoef je er inhoudelijk niet naar te kijken.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-03 08:03
Helaas te laat / weinig tijd om voor de cashback met united consumers te gaan.
Hier ook nooit zorg nodig dus voor mij zoals @de Peer goedkoopste met max eigen risico.

Nu de actie bij united consumers dus voorbij is, is de volgende goedkoopste keuze via cashbackxl en zorgkiezer volgens mij.
27,50 cashback + (cheap) elektrische tandenborstel.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Haha, nou. Had nog mailtje gekregen van CashbackXL "UC-cashback duurt t/m 26 december", dus ik: Oh, dan heb ik nog de tijd tot 26 december, ik kijk tegen die tijd wel weer :P
Natuurlijk schiet me dan vandaag te binnen dat ik nog naar mijn zorgverzekering moet kijken :')

Aan de andere kant: Nu kan ik rustig even rondkijken. Wil (weer) sporten volgend jaar, hardlopen en/of fitness, dus even kijken wat de verschillende verzekeringen daar voor kortingen, etc voor hebben

[Voor 21% gewijzigd door anandus op 27-12-2022 19:14]

• JohanNL
Ballantines schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:36:
Oeps. Ben te laat voor de Cashback met UC geloof ik... Is er nog een goed alternatief?
Zekur is een redelijke optie/budget alternatief met max ER, kijk alleen even of de ziekenhuizen in je buurt op deze lijst staan:
https://www.zekur.nl/zorgverzekering/premie-berekenen -> klikken op '' Je hebt keuze uit een select aantal gecontracteerde ziekenhuizen. '' bij het blok van '' gewoon ZEKUR '' en dan naar beneden scrollen.

Voordeel is dan weer dat je met deze verzekering bij niet-gecontracteerde zorgverleners wat meer vergoed krijgt.

Aevitae via Zorgkiezer en CashbackXL is ook een optie, beetje zelfde verhaal als hierboven m.b.t. de ziekenhuizen en is een euro ofzo op jaarbasis goedkoper, maar dan krijg je wel die tandenborstel erbij.

[Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 27-12-2022 19:45]

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-02 22:23
Ik heb me ook weer op het circus van de zorgverzekeringen gestort. Zat eerst bij Ziezo, maar door de welbekende verhoging gekozen om over te stappen. Wegens uitgebreide ziekenhuis aanbod (allemaal) gekozen voor Just. Normaal nooit zorg nodig, maar je zult maar moeten kiezen uit een minder gespecialiseerd ziekenhuis als je ziek bent.

Nu mijn vrouw nog overtuigen. Die zit nog maximaal verzekerd bij ZilverenKruis tegen het basis ER en volop aanvullende pakketten die nooit gebruikt worden…

• PnD
  • Laatst online: 08:08

PnD

like in Pinda ^_^

Mijn vrouw gaat in 2023 onderzoek laten doen naar (vermoedelijk histamine)allergie bij maasstad in Rotterdam.

Nou probeer ik uit te zoeken in hoeverre dit onder de basisverzekering valt en wat de kosten zijn. Om te bepalen of ik het eigen risico op de max. laat staan. Niet te doen natuurlijk....hier iemand een idee?

Al mijn oude & nieuwe systemen

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Iemand nog een aanbeveling voor een kwalitatief goed zorgverzekeraar, die niet moeilijk doet met declaraties en ruime dekking heeft? Zit nu bij menzis in pakket 3 met een tandverzekering erbij. En Menzis kan ik niet aanaraden. Maar wat wel die zorgvergelijkers sites met hun reviews vertrouw ik niet meer zo..

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:24
PnD schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:17:
Mijn vrouw gaat in 2023 onderzoek laten doen naar (vermoedelijk histamine)allergie bij maasstad in Rotterdam.

Nou probeer ik uit te zoeken in hoeverre dit onder de basisverzekering valt en wat de kosten zijn. Om te bepalen of ik het eigen risico op de max. laat staan. Niet te doen natuurlijk....hier iemand een idee?
Heb je een doorverwijzing van de huisarts? Dan valt het onder de basisverzekering. Dat was in ieder geval zo voor mij de afgelopen 2 jaar (heb geen wijziging daarvan gezien in de voorwaarden maar CHECK DIT VOORAL ZELF).
Controleer dan ook of je verzekeraar een contract heeft met het ziekenhuis anders krijg je maar beperkt vergoed

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:53
jasper2603 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:20:
Iemand nog een aanbeveling voor een kwalitatief goed zorgverzekeraar, die niet moeilijk doet met declaraties en ruime dekking heeft? Zit nu bij menzis in pakket 3 met een tandverzekering erbij. En Menzis kan ik niet aanaraden. Maar wat wel die zorgvergelijkers sites met hun reviews vertrouw ik niet meer zo..
ik zit zelf bij unive, wel aanvullende verzekering voor tandarts ( 2x per jaar controle en 2x per jaar mondhygienst ) en aanvullend verzekerd voor sportgerichte onderzoeken. 1x per jaar medische check a 200 euro.en huidzorg van 300 euro die opgaat. Alle declaraties worden binnen 1 week overgemaakt en nog nooit problemen. ik betaal vanaf 2023 echter wel 155 euro per maand.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:15
PnD schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:17:

Even afhankelijk van hoe uitgebreid de test en follow up zijn, is de kans groot dat de totale kosten onder het verplicht eigen risico blijven.

Overigens zijn voor histamine intolerantie ook wel zelftesten te krijgen voor een euro of 50.

[Voor 7% gewijzigd door henkebek op 28-12-2022 09:43]

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
dfbt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:06:
[...]

ik zit zelf bij unive, wel aanvullende verzekering voor tandarts ( 2x per jaar controle en 2x per jaar mondhygienst ) en aanvullend verzekerd voor sportgerichte onderzoeken. 1x per jaar medische check a 200 euro.en huidzorg van 300 euro die opgaat. Alle declaraties worden binnen 1 week overgemaakt en nog nooit problemen. ik betaal vanaf 2023 echter wel 155 euro per maand.
Bedankt voor je reactie. Unive klinkt al een stuk beter dan Menzis zo te horen. Zijn er ook onafhankelijke vergelijkers of site die ook de kleine lettertjes vergelijken en niet alleen maar kijken naar hoeveel fysio beurten er in het pakket zitten..

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Cobb schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:19:
Pfff na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt en i.v.m. orthodontie voor mijn zoontje gekozen voor ONVZ en een aanvullend pakket dat 100% orthodontie vergoed tot 1000 euro. Vervolgens bij het afsluiten moet je aangeven of mijn zoontje al een afspraak hebt of verwacht naar de ortho te gaan, daar ja ingevuld.

Krijg je bij het afsluiten deze melding:
"ONVZ laat jullie zo snel mogelijk weten of Dhr. XXXX verzekerd of niet. Dit kan wel een paar weken duren, want veel mensen stappen over.
De afwijzing ontvang je per e-mail of post. ONVZ biedt je meteen een andere verzekering aan met minder vergoedingen, die je wel kunt afsluiten. "

Wat gaan ze doen dan? Ik heb nog twee andere kinderen op dezelfde polis ook laten verzekeren.

14 dagen bedenkt tijd dus op dag 12 nog maar nalopen en anders toch weer elders gaan verzekeren...wordt gestoord van dit circus.
Iemand een idee wat ik kan verwachten als mijn zoon wordt afgewezen voor het aanvullende pakket? Ik wil dan eigenlijk met het hele gezin naar een andere verzekeraar..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:53
jasper2603 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:20:
[...]

Bedankt voor je reactie. Unive klinkt al een stuk beter dan Menzis zo te horen. Zijn er ook onafhankelijke vergelijkers of site die ook de kleine lettertjes vergelijken en niet alleen maar kijken naar hoeveel fysio beurten er in het pakket zitten..
ik durf niet te zeggen of er zo'n vergelijking tool is, ik zit zelf al 20 jaar bij Univé ongeveer. Misschien niet slim door nooit over te stappen, maar ik heb nooit problemen eigenlijk. :D

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cobb schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:57:
[...]

Iemand een idee wat ik kan verwachten als mijn zoon wordt afgewezen voor het aanvullende pakket? Ik wil dan eigenlijk met het hele gezin naar een andere verzekeraar..
Maakt dit helder naar ONVZ. Doe dat schriftelijk. Je kunt namelijk op elk moment in het nieuwe jaar een verzekering afsluiten, alleen opzeggen niet. Maar als jij met ONVZ overeenkomt dat er geen overeenkomst plaats vind op het moment dat zij je afwijzen, ben je daarna vrij om te kiezen.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:52
Hopelijk kan iemand me hier adviseren.

Ik twijfel om mijn ER maximaal te verhogen.

De laatste 3 jaarben ik nooit tot de €385,- gekomen, max. was ca. €300 ivm astma-medicatie,
dit zal ik moeten blijven gebruiken.
Het hogere ER levert een korting van ca. €250,- per jaar op, die eventuele €500,-
extra te betalen is geen probleem.

Naar mijn idee ben ik dus pas duurder uit, i.v.m. de huidige situatie, wanneer de kosten binnen het,
ER boven de €385,- + €250,- = €635,- zullen stijgen.

Klopt dit of mis ik wellicht iets?

[Voor 3% gewijzigd door A-Waxxx op 28-12-2022 13:07]

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:33
A-Waxxx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:06:
Hopelijk kan iemand me hier adviseren.

Ik twijfel om mijn ER maximaal te verhogen.

De laatste 3 jaarben ik nooit tot de €385,- gekomen, max. was ca. €300 ivm astma-medicatie,
dit zal ik moeten blijven gebruiken.
Het hogere ER levert een korting van ca. €250,- per jaar op, die eventuele €500,-
extra te betalen is geen probleem.

Naar mijn idee ben ik dus pas duurder uit, i.v.m. de huidige situatie, wanneer de kosten binnen het,
ER boven de €385,- + €250,- = €635,- zullen stijgen.

Klopt dit of mis ik wellicht iets?
Ja, klopt. Als je niet verwacht meer dan 635 aan zelf te betalen zorgkosten te hebben, zou ik het ER niet verlagen.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:52
kraanwagen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:10:
[...]

Ja, klopt. Als je niet verwacht meer dan 635 aan zelf te betalen zorgkosten te hebben, zou ik het ER niet verlagen.
Eigenlijk heb ik het altijd op €385 gehouden, maar het zou dus wijzer zijn dit te verhogen?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:24
A-Waxxx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
[...]

Eigenlijk heb ik het altijd op €385 gehouden, maar het zou dus wijzer zijn dit te verhogen?
Als je de kans dat je volgend jaar extra zorg nodig hebt op lager dan 50% schat, ja.

Het kan zinvol zijn om te kijken of er een zorgverzekaar is waarbij jouw asthmamedicijnen preferent zijn en die preferente medicijnen niet ten laste van het eigen risico brengt.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Niet goed gelezen

[Voor 94% gewijzigd door Qosmic op 28-12-2022 15:39]

Stop chasing the dream, you're already living it

• JohanNL
A-Waxxx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
[...]

Het is simpelweg een extra risico wat je neemt, een gok.
Ook al was het de afgelopen jaren achteraf gezien een goed idee geweest om voor een hoger ER te gaan, betekent dat niet dat het qua risk/reward ook zo was.
Velen die een verhoogd ER nemen gebruiken helemaal niets van de zorg, of tenminste niets wat onder het ER valt en zodoende - mocht er toch iets gebeuren - blijven de kosten met een beetje geluk nog binnen de perken, waardoor een verhoogd risico in zo'n geval ook nog voordelig zou zijn.
Maar in jouw geval ben je dus sowieso al €300 kwijt, wellicht ook nog wel wat meer want je kunt er wel vanuit gaan dat volgend jaar alles fors duurder wordt.
Ik ken je situatie verder niet, maar mijn eerste ingeving zou zijn om niet voor een verhoogd ER te gaan, behalve als de korting heel goed zou zijn uiteraard.
Per verzekeraar ( en soms ook polis ) scheelt het ook enorm hoeveel korting je krijgt bij het verhogen van het ER, wat het vergelijken ook nog wel wat ingewikkelder kan maken als je nog twijfelt over of je wel/niet een verhoogd ER wil hebben.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04
F!sher schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:16:
Ik heb me ook weer op het circus van de zorgverzekeringen gestort. Zat eerst bij Ziezo, maar door de welbekende verhoging gekozen om over te stappen. Wegens uitgebreide ziekenhuis aanbod (allemaal) gekozen voor Just. Normaal nooit zorg nodig, maar je zult maar moeten kiezen uit een minder gespecialiseerd ziekenhuis als je ziek bent.

Nu mijn vrouw nog overtuigen. Die zit nog maximaal verzekerd bij ZilverenKruis tegen het basis ER en volop aanvullende pakketten die nooit gebruikt worden…
Dat zou ik maar doen ja. Van dat prijsverschil per maand kun je tegenwoordig al snel een dag de cv-ketel laten draaien :).
Heb hier ook een 'sloaperd'. Zeuren over andere kosten maar nooit naar haar eigen verzekering kijken. Allemaal met de reden: voor het geval dat :) ze kan beter bij de verzekeraars zelf gaan werken en polissen verkopen.

• Binnetie
Ik zit nu bij FBTO, eigenlijk problemen. Heb ER van 385 euro die ook wel opgaat aan medicijnen of een dokter bezoek. Nu ben ik bij 1 specialist uitbehandeld en hoef ik ook niet meer te betalen voor dat consult (op de momenten dat ik nog niet door mijn ER heen was).
Toch ga ik de gok niet nemen om mijn ER te verhogen.

Ik denk dat ik gewoon bij FTBO blijf, tenminste tot vandaag. Want ik lees hier ook mensen die FBTO hebben opgezegd. Maar ze zijn niet erg duur als ik kijk naar Independer. Zekur is de goedkoopste maar daar werkt de Zorgvinder op dit moment niet lekker. Telkens geen resultaten.
Wat is de reden dat mensen FBTO verlaten?

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik zat bij de Friesland en heb zojuist de beslissing genomen om naar Nationale Nederlanden over te stappen met maximaal eigen risico.

Via independer kwamen VGZ, Nationale Nederlanden, Just CZ en CZDirect als goedkoopste uit de bus.

Contractuele zorg leek in mijn regio net iets beter te zijn bij de CZ verzekeringen, en van die verzekeringen biedt Nationale Nederlanden de hoogste vergoeding voor niet-contractuele zorg. Niet dat ik daar gebruik van ga maken, maar moest iets hebben om een keuze mee te maken. :+

Just CZ biedt als extra 50% korting bij een sportschool, maar dan moet je wel in 2022 ook al bij Just CZ zitten dus daar kon ik toch geen gebruik van maken. Bij de andere zorgverzekeringen kun je nog een klein beetje korting krijgen bij Basic fit voor het geval ik daar ooit motivatie voor ga krijgen. (waarschijnlijk niet)

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:55
Binnetie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:20:

Wat is de reden dat mensen FBTO verlaten?
Goede vraag, zou ik ook wel willen weten. Ik zit nu bij Anderzorg maar dat is allang niet meer de prijsvechter die het eerst was. Niet dat ik het allergoedkoopste hoef te hebben, service is ook wat waard, maar nu is de prijs wel erg hoog aan het worden. Daarom kijk ik nu naar FBTO Basis als alternatief, is toch 7,80 per maand goedkoper.
Ik neem altijd werelddekking want ik reis veel. De prijs daarvan is bij beiden gelijk, nl 1,95 euro per maand.

Graag hoor ik dus ervaringen over FBTO, ben benieuwd wat ik over het hoofd zie. Medicijnen zouden voor zover ik kan vinden ook gewoon bij mijn lokale apotheek gehaald kunnen worden dus dat lijkt me geen punt.

• henkebek
koksie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:02:
[...]

Goede vraag, zou ik ook wel willen weten. Ik zit nu bij Anderzorg maar dat is allang niet meer de prijsvechter die het eerst was. Niet dat ik het allergoedkoopste hoef te hebben, service is ook wat waard, maar nu is de prijs wel erg hoog aan het worden. Daarom kijk ik nu naar FBTO Basis als alternatief, is toch 7,80 per maand goedkoper.
Ik neem altijd werelddekking want ik reis veel. De prijs daarvan is bij beiden gelijk, nl 1,95 euro per maand.

Graag hoor ik dus ervaringen over FBTO, ben benieuwd wat ik over het hoofd zie. Medicijnen zouden voor zover ik kan vinden ook gewoon bij mijn lokale apotheek gehaald kunnen worden dus dat lijkt me geen punt.
FBTO was vorig jaar een van de goedkoopste partijen met redelijke voorwaarden. Dit jaar zijn ze veel duurder - met maximaal eigen risico - dan andere verzekeraars. Volgens mij moet je daar de reden zoeken.

Overigens lijkt het een spelletje dat meer verzekeraars spelen de laatste jaren. Klanten lokken met een laag tarief en het jaar er op de tarieven fors verhogen in de hoop dat een deel van de klanten vergeten over te stappen.

• Jan Smit
  • Laatst online: 20-03 17:43
Wat denken jullie?
Als apotheker weet ik wel enigszins hoe dit werkt.

VGZ heeft voorkeursmedicijnen en die tellen niet mee in je eigen risico.
Dat voorkeur betekent precies dat ene merk en precies die sterkte!
Dat gaat op basis van ZI-nummer.
De lijst kun je vinden op de site van vgz.

Echter, VGZ is geen zorgverzekeraar maar een schadeverzekeraar.
Door het schandelijke inkoopbeleid van deze en andere schadeverzekeraars zijn veel medicijnen niet te leveren. Dat probleem is groot in 2022 en wordt groter in 2023.
Je krijgt dan van je apotheek een ander merk (of, als je daar voor kiest: helemaal niets).
Dat andere merk valt dan weer wél onder je eigen risico.

(Ja maar: VGZ wéét toch dat het niet leverbaar is? Klopt. Maar hun definitie van leverbaar is dat als één apotheek in Nederland één doosje kan vinden ergens, dan is het leverbaar. Boefjes.).

Dus het is een risico.

[Voor 3% gewijzigd door Jan Smit op 28-12-2022 22:19]

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• koksie
henkebek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:15:

FBTO was vorig jaar een van de goedkoopste partijen met redelijke voorwaarden. Dit jaar zijn ze veel duurder, zeker met maximaal eigen risico, dan andere verzekeraars. Volgens mij moet je daar de reden zoeken.

Overigens lijkt het een spelletje dat meer verzekeraars spelen de laatste jaren. Klanten lokken met een laag tarief en het jaar er op de tarieven fors verhogen in de hoop dat een deel van de klanten vergeten over te stappen.
Ah, dank je. Dat speelt voor mij niet, ik neem altijd minimaal ER. Voor mij komt FBTO als goedkoopste uit de bus na VinkVink (ik vind daar het contact via chat een reden om niet voor ze te kiezen) en Zekur (die niet alle ziekenhuizen heeft). Dus in mijn geval lijken ze we goedkoop te zijn.

Mocht iemand een andere reden hebben om FBTO te mijden, dan hoor ik het graag.

• Binnetie
koksie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:18:
[...]

Ah, dank je. Dat speelt voor mij niet, ik neem altijd minimaal ER. Voor mij komt FBTO als goedkoopste uit de bus na VinkVink (ik vind daar het contact via chat een reden om niet voor ze te kiezen) en Zekur (die niet alle ziekenhuizen heeft). Dus in mijn geval lijken ze we goedkoop te zijn.

Mocht iemand een andere reden hebben om FBTO te mijden, dan hoor ik het graag.
Voor mij geldt hetzelfde. Ik neem de ER van 385 euro.
Wel apart is dat ik in 2021 bij Anderzorg zat en mijn medicijnen in aparte zakjes zaten die ik moest oplossen in water. De elke dag een glas pakken poeder en water erin, roeren en opdrinken. Daarvoor had ik potjes met een pil die je moest kauwen. Scheelt tijd, scheelt veel verpakkingsmateriaal en scheelt ruimte. Maar zo bepaalde Anderzorg dat zei de apotheker.
Toen ik dit jaar bij FBTO kwam waren ze ineens weer in potjes :*)

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Mmm, mijn dochter moet voor het eerst naar de ortho. Geen idee of daar volgend jaar al veel kosten uit voort komen?

Met de wachttijd van 1 jaar vraag ik me af of het wel zinnig is te verzekeren. Iemand enig idee van de kosten van een beugel (gemiddeld) en of deze kosten vaak in 1 jaar vallen?

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ga dit jaar voor FBTO. Gewoon een ER van 385. Die zijn het goedkoopst en een bekend merk.

• henkebek
thejoker80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:07:
Mmm, mijn dochter moet voor het eerst naar de ortho. Geen idee of daar volgend jaar al veel kosten uit voort komen?

Met de wachttijd van 1 jaar vraag ik me af of het wel zinnig is te verzekeren. Iemand enig idee van de kosten van een beugel (gemiddeld) en of deze kosten vaak in 1 jaar vallen?
Het eerste jaar is direct het duurste jaar. Er zijn wel verzekeringen zonder wachttijd te vinden. Even in de vergelijkers duiken. NN heeft bijvoorbeeld geen wachttijd: https://www.nn.nl/Particu...nde-verzekering-Extra.htm

[Voor 14% gewijzigd door henkebek op 29-12-2022 09:27]

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
Wij verwachten over anderhalve maand onze eerste kleine. Iemand hier wellicht al gekeken naar de zorgverzekering 2023 vanuit dezeinvalshoek? Met de gewenste dekking voor bevalling en alles wat daarbij komt kijken in acht nemende? Zoja, wat kwam er voor jou als beste optie uit de bus?

• AMD and INTEL
Ik ga dit jaar voor DSW, ik ben helemaal klaar met dit systeem en ga graag naar een zorgverzekering waar de zorgverlening en het idee van solidariteit voorop staat. Ze stoppen ook geen geld in reclames wat ik een grote plus vind

• koksie
thejoker80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:07:

Mijn dochter heeft sinds dit jaar ook een beugel dus eind 2021 heb ik de zorgverzekering van mijn vrouw daarop aangepast. Toen waren er nog 6 verzekeraars zonder wachttijd en met 100% vergoeding en heb ik uiteindelijk VGZ gekozen vanwege collectiviteitskorting van mijn vrouw, ze waren daarmee ruim de goedkoopste. Prima ervaring mee overigens, alles direct met de orthodontist geregeld, we hebben geen factuur gezien en geen gedoe gehad.

Ze is nu denk ik op de helft vh traject dus ik wilde kijken of een overstap zou lonen. Er is nu nog 1 verzekeraar zonder wachttijd en 100% vergoeding en dat is ONVZ, maar zij hanteren geen directe acceptatie en zij keren max 1000 uit in het eerste jaar en max 1000 in het tweede jaar.

Mijn dochter heeft een beugel uit categorie 3 (voor wie dat iets zegt) en de declaraties over 2022 zijn rond de 750 euro. Ik heb dus nog 1250 over voor 2023 en verder. Bij ONVZ zou ik nog 1000 over hebben en daarnaast is er het risico dat ze haar niet accepteren vanwege de verwachte kosten. Dus tja. Toch maar bij VGZ gebleven voor 2023.

Helaas heeft VGZ nu voor nieuwe klanten ook een wachttijd dus daar heb je nu weinig meer aan. Als je een kostenindicatie hebt van je orthodontist kun je berekenen welke verzekering het voordeligste is, anders zou ik rekenen met ongeveer 2000 a 3000 euro voor het traject.

Een NN hanteert ook geen wachttijd maar vergoedt geen 100% van het traject. Je kunt daar bij Independer en de andere zorgvergelijkers goed op filteren. En dan maar rekenen wat voor jou het voordeligste is.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:43
Mesque schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:37:
Wij verwachten over anderhalve maand onze eerste kleine. Iemand hier wellicht al gekeken naar de zorgverzekering 2023 vanuit dezeinvalshoek? Met de gewenste dekking voor bevalling en alles wat daarbij komt kijken in acht nemende? Zoja, wat kwam er voor jou als beste optie uit de bus?
Ik kwam uit bij Ditzo. Het dekt niet alles, maar kon ook niet echt een verzekering vinden waarin alles werd vergoed.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-03 12:26
Zelf heb ik normaal gesproken altijd de hoogste eigen risico en betaal ik per jaar. Alleen afgelopen jaar medisch advies nodig gehad van de sportarts en komend jaar zal ik dat weer nodig hebben. De laagste eigen risico neem ik vanwege een operatie die er waarschijnlijk ook wel zal komen.
Alleen heb je ook nog een losse aanvulling voor medisch consult van een sportarts. Die zegt dat iets van minimaal 100 vergoeding en je betaald dan al iets meer dan 200 euro meer voor zorgverzekering.
Is het slim om zoiets te nemen of ben je altijd beter uit om gewoon uit eigen zak te betalen?
Ik ben altijd een beetje huiverig, omdat er altijd wel weer haken en ogen zijn waardoor je alsnog zelf moet betalen.

[Voor 10% gewijzigd door Krilo_89 op 29-12-2022 10:30]

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

koksie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:51:
[...]

Mijn dochter heeft sinds dit jaar ook een beugel dus eind 2021 heb ik de zorgverzekering van mijn vrouw daarop aangepast. Toen waren er nog 6 verzekeraars zonder wachttijd en met 100% vergoeding en heb ik uiteindelijk VGZ gekozen vanwege collectiviteitskorting van mijn vrouw, ze waren daarmee ruim de goedkoopste. Prima ervaring mee overigens, alles direct met de orthodontist geregeld, we hebben geen factuur gezien en geen gedoe gehad.

Ze is nu denk ik op de helft vh traject dus ik wilde kijken of een overstap zou lonen. Er is nu nog 1 verzekeraar zonder wachttijd en 100% vergoeding en dat is ONVZ, maar zij hanteren geen directe acceptatie en zij keren max 1000 uit in het eerste jaar en max 1000 in het tweede jaar.

Mijn dochter heeft een beugel uit categorie 3 (voor wie dat iets zegt) en de declaraties over 2022 zijn rond de 750 euro. Ik heb dus nog 1250 over voor 2023 en verder. Bij ONVZ zou ik nog 1000 over hebben en daarnaast is er het risico dat ze haar niet accepteren vanwege de verwachte kosten. Dus tja. Toch maar bij VGZ gebleven voor 2023.

Helaas heeft VGZ nu voor nieuwe klanten ook een wachttijd dus daar heb je nu weinig meer aan. Als je een kostenindicatie hebt van je orthodontist kun je berekenen welke verzekering het voordeligste is, anders zou ik rekenen met ongeveer 2000 a 3000 euro voor het traject.

Een NN hanteert ook geen wachttijd maar vergoedt geen 100% van het traject. Je kunt daar bij Independer en de andere zorgvergelijkers goed op filteren. En dan maar rekenen wat voor jou het voordeligste is.
Tnx voor deze info. Heb je enig idee wat de acceptatie criteria zijn bij zorgverzekeraars zonder wachttijd?

En, hoeveel extra premie betaal je om je vergoeding te krijgen?

Ik zie namelijk via independer dat alleen ONVZ geen wachtttijd heeft.... Premie is wel iets van 44,-

• koksie
thejoker80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:35:
[...]

Tnx voor deze info. Heb je enig idee wat de acceptatie criteria zijn bij zorgverzekeraars zonder wachttijd?

En, hoeveel extra premie betaal je om je vergoeding te krijgen?
De acceptatiecriteria weet ik niet, daar heb ik zelf niet mee te maken gehad.

VGZ Tand Beter met 10% collectiviteitskorting is 29,07 per maand, dat was vorig jaar 26,06. Dit jaar ruim 10% duurder dus én een jaar wachttijd, wat vorig jaar niet was. Doe wachttijd geldt voor ons niet omdat we deze verzekering al hadden.

Het kan financieel voor ons dus goed uit, ook omdat de normale tandarts van mijn vrouw ook gedekt is, dat is bijvangst van deze verzekering.

Voor jou zal het plaatje er heel anders uitzien nu er geen verzekeringen meer lijken te zijn met directe acceptatie, zonder wachttijd en met 100% vergoeding tot een redelijk bedrag. Kwestie van veel zoeken en veel rekenen, ben ik bang.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

koksie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:47:
[...]

Voor jou zal het plaatje er heel anders uitzien nu er geen verzekeringen meer lijken te zijn met directe acceptatie, zonder wachttijd en met 100% vergoeding tot een redelijk bedrag. Kwestie van veel zoeken en veel rekenen, ben ik bang.
Er zijn er nog een aantal

Echter als de vergoeding max 1000,- in totaal je betaald 330,- per jaar ben je na het 3e jaar ook niet meer voordeliger uit.... Enig idee hoe lang zon beugeltraject loopt?

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 23:19
sverzijl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:57:
[...]

Duurde bij mij 10 dagen. Ik had me echter wel op 7 dec al aangemeld. Denk dat het nu nog wel wat drukker zal zijn.
Heb eindelijk een brief in de bus gehad van cz.. om mijn automatische incasso schriftelijk te ondertekenen en terug te sturen. Wat is dit voor gedoe? Nog nooit hoeven doen in al die jaren. En nog geen bericht van oude zorgverzekeraar gehad over opzegging dus daar morgen maar even achteraan. Klaarstaande incasso van de jaarpremie alvast geweigerd.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Deezers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:12:
[...]

Heb eindelijk een brief in de bus gehad van cz.. om mijn automatische incasso schriftelijk te ondertekenen en terug te sturen. Wat is dit voor gedoe? Nog nooit hoeven doen in al die jaren. En nog geen bericht van oude zorgverzekeraar gehad over opzegging dus daar morgen maar even achteraan. Klaarstaande incasso van de jaarpremie alvast geweigerd.
Vreemd ja. Dit heb ik niet hoeven doen. En bericht van oude zorgverzekeraar over opzegging ook vrij snel gehad.

• koksie
thejoker80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:11:
[...]

Er zijn er nog een aantal

Echter als de vergoeding max 1000,- in totaal je betaald 330,- per jaar ben je na het 3e jaar ook niet meer voordeliger uit.... Enig idee hoe lang zon beugeltraject loopt?
Deze vergoeden geen 100%, behalve FBTO die maar max 500 vergoedt. Dat lijkt wel per jaar en dus niet in totaal te zijn, volgens Independer, maar dat moet je even goed nalezen op de site van FBTO voor de zekerheid. Als het per jaar jaar is, kan het interessant zijn voor het tweede en volgende jaar.
Het eerste jaar is meestal het duurst omdat in dat jaar de beugel gemaakt wordt, bij ons totaal in jaar 1 gedeclareerd is rond de 750 euro. Dan zou je dus 250 euro zelf moeten betalen.

Als je de max 1000 in twee jaar verbruikt hebt, neem je het derde jaar die verzekering natuurlijk niet meer, dus heb je 660 betaald en is er 1000 vergoed. Nog steeds beter dan alles zelf betalen.

Geen idee hoeveel jaar zoiets loopt, we hebben nu pas 1 jaar achter de rug en zeker nog een jaar te gaan.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:27
AMD and INTEL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:40:
Ik ga dit jaar voor DSW, ik ben helemaal klaar met dit systeem en ga graag naar een zorgverzekering waar de zorgverlening en het idee van solidariteit voorop staat. Ze stoppen ook geen geld in reclames wat ik een grote plus vind
Dit klinkt mij eigenlijk wel erg goed. Kan ik over die solidariteit wat meer vinden? Dan stap ik misschien vandaag nog over _/-\o_

• AMD and INTEL
Spykie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:23:
[...]

Dit klinkt mij eigenlijk wel erg goed. Kan ik over die solidariteit wat meer vinden? Dan stap ik misschien vandaag nog over _/-\o_
Hier is wat meer info over de solidariteit

https://www.dsw.nl/consumenten/onderscheidend

en hier kan je meer zien over hoe ze het bedrijf runnen en hun visie

https://www.dsw.nl/consumenten/visie

Daarnaast is het ook de best beoordeelde zorgverzekering

https://www.zorgwijzer.nl...raars-en-dit-de-slechtste

Daarnaast zijn ze ook zeer open over hun jaarcijfers als je op hun website kijkt, en als je op social media gaat zoeken zie ik ook alleen maar mensen die het aanraden ( en heb het ook gehoord van mensen die ik verder ken )
Na dit jaar blijf ik er ook maar lekker bij, dat overstappen ben ik klaar mee :)

[Voor 16% gewijzigd door AMD and INTEL op 29-12-2022 12:20]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:27
AMD and INTEL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:49:
[...]

Hier is wat meer info over de solidariteit

https://www.dsw.nl/consumenten/onderscheidend

en hier kan je meer zien over hoe ze het bedrijf runnen en hun visie

https://www.dsw.nl/consumenten/visie

Daarnaast is het ook de best beoordeelde zorgverzekering

https://www.zorgwijzer.nl...raars-en-dit-de-slechtste

Daarnaast zijn ze ook zeer open over hun jaarcijfers als je op hun website kijkt, en als je op social media gaat zoeken zie ik ook alleen maar mensen die het aanraden ( en heb het ook gehoord van mensen die ik verder ken )
Na dit jaar blijf ik er ook maar lekker bij, dat overstappen ben ik klaar mee :)
Dankjewel! Ik ben om
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we alleen de premies, pakketten, opties etc. Voor de maatschappelijke discussies is dit topic niet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee