PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
En bedankt ...Help!!!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:49:
[...]
Enerzijds mooie set, anderzijds doet het me wel beetje denken aan de motorklep van een 2cv open doen...![]()
![]()
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Ik bedoelde dan inclusief AIO; niet een losse kaart die opgenomen kan worden in een custom loop.Light21M schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:01:
[...]
INNO3D GeForce RTX 4090 ICHILL BLACK
https://azerty.nl/product...-black-videokaart/5012017
t
Dat is deze… foto is ruk.DennisD1973 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:43:
[...]
Ik bedoelde dan inclusief AIO; niet een losse kaart die opgenomen kan worden in een custom loop.
t
dat is deze inderdaad maandag gaan we voor goede foto's zorgenDennisD1973 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:43:
[...]
Ik bedoelde dan inclusief AIO; niet een losse kaart die opgenomen kan worden in een custom loop.
t
Haha ja een groter moederbord had de case wat mooier opgevuld inderdaad.Help!!!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:49:
[...]
Enerzijds mooie set, anderzijds doet het me wel beetje denken aan de motorklep van een 2cv open doen...![]()
![]()
Wie goed doet, die goed ontmoet.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
M-spec schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:59:
@dierkx36 offtopic: wanneer je met de volgorde in een customloop een duidelijk verschil gaat zien in temps dan is je flow niet hoog genoeg (meer). Er is immers al een kleine 4,2kW nodig om 1L water, de gehele inhoud van een gemiddelde customloop, met 1°C per seconde op te warmen. Je wilt de flow dus wel zo hoog hebben dat de ∆T tussen in en uitgang van een radiator relatief klein is. Tot op het punt dat verder verhogen weinig uit maakt voor de uiteindelijke temp van de componenten. Overigens ook tbv levensduur van de pomp. Het ontwerp van een koeler en radiator gaat vaak wel uit van minimaal een 0,5gallon/1,9l min en dan heeft een radiator ook over zijn gehele oppervlak een gemiddeld hogere ∆T met de kamertemp voor een hoger totaal afgiftevermogen.
offtopic :
Gebruik een EKWB serial D5, zo'n beetje de zwaarste pomp die er te krijgen is.
Toen alles nog in serie zat, zat er een verschil een verschil tussen warmste punt koudste punt van 4 graden.
Na het opdelen was dat nog maar 1 graden.
DeltaT ten opzichte van kamertemperatuur is 13/14 graden, dus dat is netjes.
Onder de 20 kv temp draaien de pompen op 50%, tot 30 graden kv temp 60% en bij 40 graden 100%
Nog een keer met die toerentallen van de pomp spelen, al vind ik dat hij het nou netjes doet

Volgend jaar ander moederboord, en CPU, en RAMAtlAntA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:48:
[...]
Haha ja een groter moederbord had de case wat mooier opgevuld inderdaad.
...en kast misschien, nogmaals die Phanteks is niet wat je er van mag verwachten

Ik hoop trouwens dat Microsoft Windows 11 22H2 snel gaat fixen. Bij de meeste games heb ik geen problemen, maar bij sommige zie ik echt wel flinke drops in de framerate.
dat viel me ook op toen ik de 4090 in mijn systeem had, want de 3080 moest een stuk harder werken voor de zelfde framerate.DKWB schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:30:
Het is wel bijzonder hoe mijn systeem met de 4090 nu zuiniger is dan de 3080. Bij veel games die ik nu speel gebruikt hij door de fps cap maar ~180-200W met undervolt. 5800X3D met undervolt (via PBO2 tuner) ook maar 50-60W. Zit je onder de 300W voor het gehele systeem exclusief monitor. Mijn 750 watt voeding doet het voorlopig nog prima tot de ATX 3.0 varianten verkrijgbaar zijn.
Ik hoop trouwens dat Microsoft Windows 11 22H2 snel gaat fixen. Bij de meeste games heb ik geen problemen, maar bij sommige zie ik echt wel flinke drops in de framerate.
Hele systeem met de 3090 voluit : 580/590 watt
Hele systeem met de 4090 voluit : 620ish, met benchmarkenen raakt hij de 640 aan.
gemiddelde game bijvoorbeeld rust deed mijn 3080 100% use en rond de 300W en de 4090 107W gebruik voor 120 fpsdierkx36 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:21:
Zuiniger is ie niet (VR) maar om te zeggen dat Borsele aan de telefoon hangt met het verzoek om de desktop uit te zetten nee
Hele systeem met de 3090 voluit : 580/590 watt
Hele systeem met de 4090 voluit : 620ish, met benchmarkenen raakt hij de 640 aan.
Ben alleen maar aan het trouble shooten geweest vanavond (nogal wat problemen met MSFS) maar zal er van de week eens op letten.INNO3D schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:47:
[...]
gemiddelde game bijvoorbeeld rust deed mijn 3080 100% use en rond de 300W en de 4090 107W gebruik voor 120 fps
HwInfo een log laten maken als dat lukt, GPU en PSU.
Interesting.. Laat maar weten wanneer ze dat fixen want ik wilde juist nu naar W11 gaanDKWB schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:30:
Het is wel bijzonder hoe mijn systeem met de 4090 nu zuiniger is dan de 3080. Bij veel games die ik nu speel gebruikt hij door de fps cap maar ~180-200W met undervolt. 5800X3D met undervolt (via PBO2 tuner) ook maar 50-60W. Zit je onder de 300W voor het gehele systeem exclusief monitor. Mijn 750 watt voeding doet het voorlopig nog prima tot de ATX 3.0 varianten verkrijgbaar zijn.
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
https://www.techpowerup.c...quid-cooled-graphics-card
https://www.cowcotland.co...io-pour-ada-lovelace.html
Hier verder, want off-topic.
Ik heb toevallig een tweetal bestellingen bij moddiy gedaan. Een met de gratis verzend optie , dat duurde een dag of 6. En later een express zending via fedex voor de hoofdprijs en dat duurde - jawel - ook 6 dagen.Bas-Bass schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:30:
Heeft iemand een 12VHPWR/5.0/16pin kabel bij Moddiy besteld? Zo ja, hoe lang was de levertijd?

Overigens, om ook een beetje on topic te blijven : mijn moddiy kabel die rechtstreeks op de voeding aangesloten kan worden lijkt gold plated contacten te hebben. Fijn zou je zeggen , maar goud op tin ( aan de gpu kant ) lijkt me persoonlijk ook geen goed idee. ( Google voor details , die kunnen het beter uitleggen
Overigens wel grappig dat ik me eerst heel erg zorgen maakte om smeltende connectoren, maar na een week lang bijna elke dag uren gamen en vooral veel stresstesten en benchmarken is er bij mij met de el-cheapo adapter die er bij geleverd werd nog helemaal niets aan de hand…
( gigabyte 4090 gaming OC )
Ik zit nu op mijn kabel van cablemod te wachten. Maar dat duurt erg lang bij die lui. Al zijn dat wel altijd hele fijne kabels is mijn ervaring.
3 november besteld, 5 november kreeg ik het bericht dat die verstuurd was, 9 november ging de tracking live en is nu nog onderweg.Bas-Bass schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:30:
Heeft iemand een 12VHPWR/5.0/16pin kabel bij Moddiy besteld? Zo ja, hoe lang was de levertijd?
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
[ Voor 93% gewijzigd door EdvanAl op 16-11-2022 18:28 ]
Ik heb even geen tijd om een video van een half uur te kijken. Maar zie ik in de eerste minuut nou een half ingeplugte stekker roken?
Met de Be Quiet 16 pin kabel trekt de kaart 550watt met RT en de hele mikmak open.
Geen enkel probleem met de kabel en kaart blijft lekker koel op max 67graden.
Misschien ben ik wel 1 van de weinige die wel happy is met z’n kaart ondanks de prijs. Ja trekt veel stroom maar goed 18cent per Kwh en zit tot 2025 aan me contract. Ik kan aardige tijd voort.
Ben eindelijk blij dat me games op 4K HDR 120fps haalt.
Nieuwe Raptor Lake cpu helpt natuurlijk ook daarbij op 5.6Ghz all 8-P cores. En dat op liqued cooled 76 graden max in games
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Management samenvatting:stylezzz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:02:
[...]
Ik heb even geen tijd om een video van een half uur te kijken. Maar zie ik in de eerste minuut nou een half ingeplugte stekker roken?
Connector slechts ~4mm erin van de 6,5mm + schuin/hangend naar beneden.
Hierdoor ontstaat blijkbaar een parallel pad van stroom met hoge weerstand waardoor de temp op die plek skyrocket met als gevolg smeltende connector.
- Het zou eventueel kunnen komen door troep in de kabel, maar niet met zekerheid vastgesteld. De vernikkeling is niet altijd van hoge kwaliteit, maar zal met hoge waarschijnlijkheid het probleem ook niet zijn.
- Als de kabel er met maar 2 12V pinnen inzit, maar dan wel goed, zelfs dan, ontstaat er geen gevaar.
- Wanneer het aantoonbaar misgaat, is wanneer er, zoals hierboven al reeds genoemd, teveel ruimte komt tussen de adapter en connector op de GPU zelf. 1-2mm los is op zich geen probleem, maar gevolg problemen dan weer wel. Denk dan aan kabels herordenen, waardoor de kabel dan verder loskomt en schuin gaat zitten.
- Vooral het schuin trekken van de kabel, waarbij de aansluiting ook daadwerkelijk schuin connectie maakt met de GPU is waar het direct een effect heeft.
- Volgens Steve is het probleem user error, in combinatie met dat het geen foolproof connector is omdat je geen klik hoort en het goed moet controleren.
- Failure rate is onder 0,1%, dus minder dan een promille
Kortom, een gewaarschuwd mens die even de tijd neemt om de connectie goed te controleren zal het probleem niet ondervinden. Maar, PCI-SIG/Nvidia (Steve noemt alleen Nvidia specifiek, maar de standaard is door PCI-SIG op deze manier goedgekeurd) kunnen door de sense pins korten te maken een betere detectie van goed aansluiten beter verzekeren.
Ik hoop dat iedereen Steve zijn raad aanneemt m.b.t. het beperken van het roepen zonder echte bewijzen.
Blijft niet wegnemen dat Nvidia hier beter mee om had moeten gaan en nog steeds mee om moet gaan. Beetje jammer dat een derde partij dit met veel minder middelen moet bevestigen aan het publiek.
[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 16-11-2022 20:16 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Top. Dankje voor de recap. Krijgen we nu ook rectificaties op hwi en tweakers met al die negatieve artikelen van de afgelopen tijd?Koldur schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:15:
De afdronk van het filmpje is:Verder vraagt Steve om in het vervolg niet met zijn allen zomaar wat te roepen en/of ongefundeerde stellingen (zonder reproduceerbare resultaten) mensen naschreeuwen (hij was nog iet hyperbolischer dan ik hier neerzet).
- Het zou eventueel kunnen komen door troep in de kabel, maar niet met zekerheid vastgesteld. De vernikkeling is niet altijd van hoge kwaliteit, maar zal met hoge waarschijnlijkheid het probleem ook niet zijn.
- Als de kabel er met maar 2 12V pinnen inzit, maar dan wel goed, zelfs dan, ontstaat er geen gevaar.
- Wanneer het aantoonbaar misgaat, is wanneer er, zoals hierboven al reeds genoemd, teveel ruimte komt tussen de adapter en connector op de GPU zelf. 1-2mm los is op zich geen probleem, maar gevolg problemen dan weer wel. Denk dan aan kabels herordenen, waardoor de kabel dan verder loskomt en schuin gaat zitten.
- Vooral het schuin trekken van de kabel, waarbij de aansluiting ook daadwerkelijk schuin connectie maakt met de GPU is waar het direct een effect heeft.
- Volgens Steve is het probleem user error, in combinatie met dat het geen foolproof connector is omdat je geen klik hoort en het goed moet controleren.
- Failure rate is onder 0,1%, dus minder dan een promille
Kortom, een gewaarschuwd mens die even de tijd neemt om de connectie goed te controleren zal het probleem niet ondervinden. Maar, PCI-SIG/Nvidia (Steve noemt alleen Nvidia specifiek, maar de standaard is door PCI-SIG op deze manier goedgekeurd) kunnen door de sense pins korten te maken een betere detectie van goed aansluiten beter verzekeren.
Ik hoop dat iedereen Steve zijn raad aanneemt m.b.t. het beperken van het roepen zonder echte bewijzen.
Blijft niet wegnemen dat Nvidia hier beter mee om had moeten gaan en nog steeds mee om moet gaan. Beetje jammer dat een derde partij dit met veel minder middelen moet bevestigen aan het publiek.
Tja, als het bij 1 op de 1000 misgaat is dat nog steeds teveel. De connector zou gewoon beter vast moeten klikken/zitten dus je kan wel stellen dat hier nog werk te doen is voor Nvidia. Probeer maar eens je ATX connector op je mobo die van je voeding afkomt, los te krijgen dat gaat echt niet zonder dat je het veiligheidsmechanisme ver genoeg weet in te drukken (believe me, met mijn dikke vingers vaak last van gehad dat ik er niet lekker bij kon.. lol). Dus, het is zeker geen spontane ontbranding maar Nvidia had hier wel een betere connector voor kunnen bouwen.stylezzz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:18:
[...]
Top. Dankje voor de recap. Krijgen we nu ook rectificaties op hwi en tweakers met al die negatieve artikelen van de afgelopen tijd?

Ik zit op W11 22H2 met Intel Raptor Lake geen enkel probleem hier met laatste nvidia drivers.DKWB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:48:
Nog meer mensen hier op W11 22H2? Ik ben in staat om er een clean W10 installatie op te zetten. Bij Spider-Man met een rtx4090 en 5800x3d zie ik regelmatig 99% fps cijfers van rond de 30-40 fps. Ongelofelijk hoe slecht het draait.
Ik heb geen stuttering of rare drops. Stabiele fps en gameplay. DLSS Quality mode trouwens wat ik speel.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Thanks. Ik heb vorige week de update gedaan voor Auto-HDR, maar niet bij stil gestaan dat hij dan direct naar 22H2 zou gaan. Van de 2 games waar ik cijfers van heb zie ik flinke drops. Plague tale -20%, spider-man -30% ongeveer.Xtr3me4me schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:04:
Ik zit op W11 22H2 met Intel Raptor Lake geen enkel probleem hier met laatste nvidia drivers.
Ik heb geen stuttering of rare drops. Stabiele fps en gameplay. DLSS Quality mode trouwens wat ik speel.

Edit: Ik heb een gedeelte van de performance teruggevonden. M'n geheugen was terug gesprongen naar 2133.
[ Voor 14% gewijzigd door DKWB op 16-11-2022 22:57 ]
https://nvidia.custhelp.c...?=&linkId=100000163736896
Ik zou 'm overslaan, coilwhine schijnt zeer extreem te zijn bij dit model, zie video van derBauer: YouTube: Terrible Coil Whine on the new RTX 4080 StrixTjona100 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 01:11:
[...]
https://www.proshop.nl/Gr...pc&utm_campaign=pricesite
Man € 1900,- + voor dat geld heb je zowat bij LDLC een 4090 Phantom![]()
Gotta love that ROG
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Dat kun je volgens mij niet zeggen op basis van 1 geval, omdat het nogal kan verschillen per exemplaar.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Dat is zo, maar 99% dat het wat met de onderdelen te maken heeft en dat andere modellen er ook best wat last van zullen hebben.Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:44:
@SgtStrider
Dat kun je volgens mij niet zeggen op basis van 1 geval, omdat het nogal kan verschillen per exemplaar.
Het lijkt een beetje inherent te zijn aan het ontwerp van al deze kaarten. Het is niet zo dat deze kaarten echt verschillen qua ontwerp of het soort componenten dat ze gebruiken. Er wordt volgens mij ook door geen enkele fabrikant maatregelen genomen tegen coil whine.Lekiame schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:46:
[...]
Dat is zo, maar 99% dat het wat met de onderdelen te maken heeft en dat andere modellen er ook best wat last van zullen hebben.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 17-11-2022 11:24 ]
Wat ik hierin wel vaag vind, is dit voor FE alleen of ook AIBs? Staat daar niet bij, beetje onduidelijk. Lijkt mij niet, vooral omdat je silent en OC versies hebt en je, bij Gigabyte in ieder geval, dit apart moet flashen.
Iemand dit al geprobeerd om te flashen op een AIB kaart?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
De tool flashed het UEFI gedeelte van de kaart, niet de BIOS. Zou dus voor ieder model moeten werken.Koldur schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
[...]
Wat ik hierin wel vaag vind, is dit voor FE alleen of ook AIBs? Staat daar niet bij, beetje onduidelijk. Lijkt mij niet, vooral omdat je silent en OC versies hebt en je, bij Gigabyte in ieder geval, dit apart moet flashen.
Iemand dit al geprobeerd om te flashen op een AIB kaart?
En uit de link (zodat je niet mij op mijn woord hoeft te geloven):
This tool can be used with Founders Edition as well as partner cards.
[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 17-11-2022 11:30 ]
Niet om in discussie te gaan maar een goede overklokbare 4080 strix geraakt zelfs nog niet in de buurt van een goedkope gainward 4090. Het verschil zal nog steeds 30% zijn wat behoorlijk wat is en aangezien de prijs heel dicht bij de 4090 zit snap ik helemaal niet waarom je een 4080 zou kopen ik kan er in ieder geval niet bij mijn excusesPaprika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:13:
Zoals al in dat filmpje aangegeven: de 4080 STRIX is een 4090 STRIX met minder componenten erop (en iets andere componenten). Luck of the draw, zoals altijd, tenzij je dit overal gaat lezen. Net als hoe goed je 4080/4090 gaat overclocken, is ook coil whine luck of the draw.
[ Voor 11% gewijzigd door jody2k op 17-11-2022 11:56 ]
Inderdaad, denk dat je sowieso beter af bent met een 4090 of anders een rx7900.jody2k schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:55:
[...]
Niet om in discussie te gaan maar een goede overklokbare 4080 strix geraakt zelfs nog niet in de buurt van een goedkope gainward 4090. Het verschil zal nog steeds 30% zijn wat behoorlijk wat is en aangezien de prijs heel dicht bij de 4090 zit snap ik helemaal niet waarom je een 4080 zou kopen ik kan er in ieder geval niet bij mijn excuses
Btw als iemand een 4090 moet hebben ik woon in BE en kan dus bestellen via ldlc...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Was daar nog niet mee bekend en dus niet goed gelezen van mijn kant. Wist niet dat er twee losse onderdelen in de BIOS van de GPU zaten.Paprika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:29:
[...]
De tool flashed het UEFI gedeelte van de kaart, niet de BIOS. Zou dus voor ieder model moeten werken.
En uit de link (zodat je niet mij op mijn woord hoeft te geloven):
[...]
Dank je!
Was al een tijdje bij Corsair in de gaten aan het houden, maar voor Corsair bezitters nu via Alternate wel verkrijgbaar:
https://www.alternate.nl/...abel/html/product/1871728
Op voorraad! Kan ik eindelijk mijn kast weer dicht maken
EDIT:
Net uitgevoerd op mijn Gigabyte 4090 waarbij ik de FW had geüpdatet naar F2 van Gigabyte zelf. De tool gaf aan "Already updated", met redelijke zekerheid aan te nemen dat die F2 FW dit dus al heeft geüpdatet.
[ Voor 35% gewijzigd door Koldur op 17-11-2022 12:27 ]
Je hebt gelijk, ik heb er nou een aantal keer opgelet maar de 4090 gaat echt amper richting de volle 450 watt.INNO3D schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:32:
[...]
dat viel me ook op toen ik de 4090 in mijn systeem had, want de 3080 moest een stuk harder werken voor de zelfde framerate.
Meestal hengelt hij tussen de 360 en 400 watt in drukke gebieden (MSFS in VR) maar in rustigere gebieden 318/325 watt met gewoon 90 FPS op een Reverb G2
Merk wel dat de CPU (5800X3D) nou echt de bottle neck is :
CPU zit hoog in de frame times (17 tot 22 ms, krijgt de data gewoon niet snel genoeg aangeleverd) terwijl de 4090 nog net niet figuurlijk zit te kin tikken.
In totaal (CPU + GPU) zit ik op bijna hetzelfde als de 5800X3D +3090 of net ietsje minder
[ Voor 8% gewijzigd door dierkx36 op 17-11-2022 14:36 ]
Dank ook besteld.Koldur schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:16:
[...]
Was daar nog niet mee bekend en dus niet goed gelezen van mijn kant. Wist niet dat er twee losse onderdelen in de BIOS van de GPU zaten.
Dank je!
Was al een tijdje bij Corsair in de gaten aan het houden, maar voor Corsair bezitters nu via Alternate wel verkrijgbaar:
https://www.alternate.nl/...abel/html/product/1871728
Op voorraad! Kan ik eindelijk mijn kast weer dicht maken
EDIT:
Net uitgevoerd op mijn Gigabyte 4090 waarbij ik de FW had geüpdatet naar F2 van Gigabyte zelf. De tool gaf aan "Already updated", met redelijke zekerheid aan te nemen dat die F2 FW dit dus al heeft geüpdatet.
Echter snap niet dat we default 4x 6+2 pins gebruiken om aan 600watt te komen en nu 2 x 6+2 pins gebruiken voor 600w ?
Corsair gebruikt kabels die dikker zijn dan de standaard spec van de 6+2 kabels. Hetzelfde geldt voor de voeding zijde, die hebben ze ook boven spec gemaakt.EdvanAl schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:07:
[...]
Dank ook besteld.
Echter snap niet dat we default 4x 6+2 pins gebruiken om aan 600watt te komen en nu 2 x 6+2 pins gebruiken voor 600w ?
Wel onduidelijk natuurlijk, maar de 12VHPWR kabel heeft sowieso maar 6 12V kabels met dezelfde hoge specs.
hoe kan je deze het beste een beetje buigen zodat de pc kast dicht kan?
Deze vervangt de PCI-E kabels die daisy chained zijn naar 2x 8 pins, dus eigenlijk vervang je hiermee 4 connectors en 2 kabels vanaf de PSU zijde. Standaard zijn die al rated voor meer dan 300W, want anders zaten er ook geen 2x 8-pins aan gekoppeld.EdvanAl schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:07:
[...]
Dank ook besteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 17-11-2022 19:02 ]
wat een coilwhine.... echt erg...
meteen uitgebouwd en gaat weer terug.
Dan hou ik mijn 3090TI wel ...
goedkoper dan de 4080, iets minder fps.. en meer stroom.
Maar met een undervolt draait hij goed.
Echt irritant dat coilwhine... betaal je bijna 1500 euro.
Geluid komt gewoon door de kast heen.
Zwaar irritant. Had hetzelfde op mijn 3090 tuf.Aggressor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:05:
nou mijn asu stuf 4080 non oc was ook binnen.
Waar heb je hem gekocht? Ben benieuwd of ze het erbij gaan melden bij retourAggressor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:05:
nou mijn asu stuf 4080 non oc was ook binnen.
azerty.. plastic en alles zit er nog op.. dus denk het niet.GTX404 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:12:
[...]
Waar heb je hem gekocht? Ben benieuwd of ze het erbij gaan melden bij retour
Ik ga ook geen reden opgeven.
Ja echt irritant.Swizzler24 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:08:
[...]
Zwaar irritant. Had hetzelfde op mijn 3090 tuf.
Ik heb een stille pc .. noctua dh 15 enz, en dan hoor je dikke coilwhine door de pc heen ...
Echt jammer, maar hier heb ik geen 1470 euro voor over.
[ Voor 37% gewijzigd door Aggressor op 17-11-2022 19:22 ]
Opgaaf van reden verandert niets hoor, mag je gewoon doen en retourneren volgens de wet. Je hebt recht op testen.Aggressor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:16:
[...]
azerty.. plastic en alles zit er nog op.. dus denk het niet.
En misschien helpt dat een ander in de aankoop.
[ Voor 7% gewijzigd door GTX404 op 17-11-2022 19:28 ]
Aggressor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:16:
[...]
azerty.. plastic en alles zit er nog op.. dus denk het niet.
Ik ken die gasten van azerty goed , wel melden anders verkopen ze hem weer, nu word die getest door ze en naar de fabriekant gestuurd.
als jij gewoon meld dat je terugstuurd wet koop op afstand is er niets aan de hand
[..s]
Ja echt irritant.
Ik heb een stille pc .. noctua dh 15 enz, en dan hoor je dikke coilwhine door de pc heen ...
Echt jammer, maar hier heb ik geen 1470 euro voor over.
Geen idee hoe ik je bericht over heb genomen:P
maar melden dus
Ik ken die gasten van azerty goed , wel melden anders verkopen ze hem weer, nu word die getest door ze en naar de fabriekant gestuurd.INNO3D schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:47:
[...]
Geen idee hoe ik je bericht over heb genomen:P
maar melden dus
als jij gewoon meld dat je terugstuurd wet koop op afstand is er niets aan de hand
Kreeg geen beeld nadat ik de kaart en een nieuwe voeding had geplaatst. -slik!-
Oplossing was een bios update, in safe mode de oude drivers verwijderen, de nieuwe installeren, en daarna weer booten.
Had de schrik ff te pakken maar met wat hulp toch aan de praat gekregen.
Net druk games getest. Uiteraard met RT vol open. 😀
1e indruk; damn wat is dit ding snel! 🤗
Edit: en geen coilewhine en fluisterstil onder load. Load trekt mn pc nu 535W, dus het vervangen van de 650 voor 850w was wel echt nodig.
Morgen verder spelen. 😀
Edit; mooi dat als ik de FPS cap op 120 in bepaalde games (bijv Wreckfest) dat de hele PC maar 225W verstookt. Wel nice. .
[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 17-11-2022 23:29 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
RDR2 met ALLES op max op 5120x1440 met 2x MSAA (en dus niet TAA) 2x reflection MSAA EN Volumetric Raymarch Resolution aan, en de kaart haalt nog tussen de 65 en 80 FPS.
Wat ik ook erg fijn is is dat ik de resolutie
kan opschroeven en dat kan gebruiken als AA IPV TAA wat altijd blur geeft. (Dus 5120x1440 x 1.5 oid 🤗. Werkt bijvoorbeeld goed in Sniper Elite 5 of Assassins Creed Valhalla of in oudere games)
Happy. 😀👍
[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 18:48 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ja ik ook, gamen is echt heerlijk met deze kaart.Format-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:44:
Ben echt langzaam behoorlijk onder de indruk te raken van de 4090.
Ik heb de 3000 serie overgeslagen en had eerst een 2080Ti. Fps is nu meer dan verdubbeld, genieten
Gelukkig ook geen last van coil whine, temperatuurproblemen oid.
Deze kaart is in sommige games echt een keer (of zelfs nog veel meer) zo snel als een 6900XT.Syltec schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:10:
[...]
Ja ik ook, gamen is echt heerlijk met deze kaart.
Ik heb de 3000 serie overgeslagen en had eerst een 2080Ti. Fps is nu meer dan verdubbeld, genieten
Gelukkig ook geen last van coil whine, temperatuurproblemen oid.
Ik heb ook een 2080ti gehad, en ben toen naar de 6900XT gegaan, waar ik zwaar van onder de indruk was.(Van de 2080ti ook trouwens)
En nu dit.
Edit; zo rivatuner erop gooien en dan eens kijken wat er allemaal te finetunen is.
En eens zien of ik in een aantal games SSAA weer aan de praat krijg.
[ Voor 32% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 19:30 ]
YouTube: NVIDIA Responds to Melting Cables, Warranty Concerns, & 12VHPWR Adap...
Op zich is het een vervelende connector die slecht ge-designed is.Ludewig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:29:
Nvidia heeft een statement uitgebracht over de power connectors. Ze zeggen dat ze 50 gevallen kennen. Dat het vermoedelijk komt doordat de connector niet goed zit en dat ze bezig zijn met onderzoek naar oplossingen om te zorgen dat mensen hun connector goed inpluggen.
YouTube: NVIDIA Responds to Melting Cables, Warranty Concerns, & 12VHPWR Adap...
Ze hadden er een connector bij moeten doen met een hoek van 90 graden naar beneden. (of een inkeping in de kaart zoals een AIB dat ook heeft (weet zo niet welke dat was). Maar dat laatste is mosterd na de maaltijd.
Nu raakt de connector het glas. In bijna elke kast wel denk ik. Ik heb best een grote kast (zie profiel enz), maar moet de kabel wel buigen.
Zal morgen wel eens een foto posten als het licht is.
Maar hij zit er goed in. Dus maak me er niet druk om.
En als ie in de fik vliegt ruik ik het smeltende plastic wel voordat er echt vuur is.
Maar fraai is anders. Helemaal voor een kaart van deze prijs.
--Als ik nVidia was zou ik iedere 4090 eigenaar een connector sturen met hoek. En een serial voor een ("nV sponsored") game naar keuze.
[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 19:42 ]
- Er blijken nu zo'n 125.000 van de 4090 kaarten te zijn verkocht.
- Ze doen RMA's ook als de connector niet goed ingeplugd was. Ook als een third-party kabel gebruikt is.
:strip_exif()/f/image/9tY4AXpt75TuR844rjj9n7iN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zt5OVmg64JuBRTeKjnZzTqif.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VnVLAcPf51IvLL3I4UUgziRI.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit; als je de connector aansluit, zitten er bovenop de connector en op de kaart nog 4 kleine pinnetjes die contact moeten maken.
Als de connector te scheef zit denk ik dat de pc niet opstart(??). Of dat de videokaart een error gaat geven?
In principe zou je hem (volgens mij) bijna niet TE scheef kunnen hebben.
-Ik weet iig dat er "problemen" met de connector waren, dus ik heb extra goed gekeken of de connector goed recht zit. Dus hier zit het wel goed. En ik ga trouwens ook niet aan een connector lopen duwen en trekken met een kaart van 2000. Dat is inpluggen, glas ervoor, en nooit meer aankomen tot ie vervangen wordt voor een snellere. En als het niet goed genoeg had gepast had ik het glas eraf gelaten en daarna een andere kast gezocht. Zou iig geen enkel risico nemen de kaart te beschadigen.
Hebben ze in een maand al een kwart miljard euro binnen.Ludewig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:42:
Nog wat andere interessante details:
- Er blijken nu zo'n 125.000 van de 4090 kaarten te zijn verkocht.
.
[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 20:06 ]
Zit gewoon prima. Zelfs al steekt hij 1, 2, of 3 mm uit, dan nog smelt de kabel niet. Pas echt bij een serieus slecht ingeplugde connector kon GN de connector laten smelten.Format-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:49:
edit: met kast dicht;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit; als je de connector aansluit, zitten er bovenop de connector en op de kaart nog 4 kleine pinnetjes die contact moeten maken.
Als de connector te scheef zit denk ik dat de pc niet opstart(??). Of dat de videokaart een error gaat geven?
In principe zou je hem (volgens mij) bijna niet TE scheef kunnen hebben.
-Ik weet iig dat er "problemen" met de connector waren, dus ik heb extra goed gekeken of de connector goed recht zit. Dus hier zit het wel goed. En ik ga trouwens ook niet aan een connector lopen duwen en trekken met een kaart van 2000. Dat is inpluggen, glas ervoor, en nooit meer aankomen tot ie vervangen wordt voor een snellere. En als het niet goed genoeg had gepast had ik het glas eraf gelaten en daarna een andere kast gezocht. Zou iig geen enkel risico nemen de kaart te beschadigen.
[...]
Hebben ze in een maand al een kwart miljard euro binnen.
Kun je nagaan dat mensen dus zo'n kaart kopen en echt het inzicht van een aardappel hebben om die connector er zo los in te stoppen. Want het merendeel van de incidenten zijn dus te herleiden naar zeer slecht ingeplugde connectors.
M3P 24'
De stap van 3090 naar 4090 lijkt idd een stuk groter dan van 2080Ti naar 3090.Format-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:20:
[...]
Deze kaart is in sommige games echt een keer (of zelfs nog veel meer) zo snel als een 6900XT.
Ik heb ook een 2080ti gehad, en ben toen naar de 6900XT gegaan, waar ik zwaar van onder de indruk was.(Van de 2080ti ook trouwens)
En nu dit.Kan me voorstellen als je van die 2080ti afkomt dat je soms niet kan geloven wat je ziet. Echt genieten dit.
Hersenloos alles op max zetten en dan de resolutie opschroeven of de IQ nog verder optimaliseren/ tweaken zodat ook deze kaart vol aan de bak moet..
Edit; van hoe snel ie in RDR2 is ben ik écht onder de indruk... en van de graphics van dat spel ook. Damn wat een graphics heeft dat spel zeg. Niet normaal. Edit2: Zo ook nog even wat vulkan/ DX12 testen. Eens zein wat beter/ sneller is.
Edit; zo rivatuner erop gooien en dan eens kijken wat er allemaal te finetunen is.
En eens zien of ik in een aantal games SSAA weer aan de praat krijg.![]()
Qua instellingen die je in games kan overriden via de driver heb je bij nV wat meer opties dan bij AMD. Dus maar eens even mijn geheugen een beetje opfrissen.
Je kan beter je verwachtingspatroon niet al te hoog leggenFormat-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:33:
[...]
Op zich is het een vervelende connector die slecht ge-designed is.
Ze hadden er een connector bij moeten doen met een hoek van 90 graden naar beneden. (of een inkeping in de kaart zoals een AIB dat ook heeft (weet zo niet welke dat was). Maar dat laatste is mosterd na de maaltijd.
Nu raakt de connector het glas. In bijna elke kast wel denk ik. Ik heb best een grote kast (zie profiel enz), maar moet de kabel wel buigen.
Zal morgen wel eens een foto posten als het licht is.
Maar hij zit er goed in. Dus maak me er niet druk om.
En als ie in de fik vliegt ruik ik het smeltende plastic wel voordat er echt vuur is.
Maar fraai is anders. Helemaal voor een kaart van deze prijs.
--Als ik nVidia was zou ik iedere 4090 eigenaar een connector sturen met hoek. En een serial voor een ("nV sponsored") game naar keuze.
Het zou idd mooi zijn als Nvidia een haakse connector "cadeau" doet, maar dan word het net zo'n doorlus ding als nu.
Koop ik liever zelf een haakse connector van Cablemod.
@INNO3D
Sorry, even een vraag :
Is er bij jullie bekend welke haakse connector van Cablemod er gebruikt kan/moet worden op een 4090 iChill Frostbite ?
Er zijn namelijk 2 uitvoeringen, en Inno3D staat er niet bij....
https://store.cablemod.com/12vhpwr-angled-adapter/
[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 18-11-2022 20:30 ]
Je kan natuurlijk niet rekenen met €1949, immers veel van die kaarten zullen niet in de EU verkocht zijn, in die X x €1949 wel verkocht in de EU zit afhankelijk van het land gemiddeld zo'n 20% BTW.Format-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:49:
Hebben ze in een maand al een kwart miljard euro binnen.
Daarnaast, niet iedere kaart wordt door Nvidia verkocht, wanneer ze een AD102 verkopen aan een AIB met 24GB geheugen zullen ze minder omzet maken dan wanneer ze 'zelf' een FE kaart verkopen normaal gesproken. Al verkoper ze die FE kaarten ook niet zelf, ook daar zitten retailers en distri's tussen die een deel van de omzet (en marge) pakken natuurlijk.
Zoals GN aangeeft kan het ook gebeuren als de connector er bijna inzit en iemand vervolgens bij het cable-managen hem er weer deels uittrekt.Vissa66 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:14:
[...]
Kun je nagaan dat mensen dus zo'n kaart kopen en echt het inzicht van een aardappel hebben om die connector er zo los in te stoppen. Want het merendeel van de incidenten zijn dus te herleiden naar zeer slecht ingeplugde connectors.
Uiteraard.Dennism schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:32:
[...]
Je kan natuurlijk niet rekenen met €1949, immers veel van die kaarten zullen niet in de EU verkocht zijn, in die X x €1949 wel verkocht in de EU zit afhankelijk van het land gemiddeld zo'n 20% BTW.
Daarnaast, niet iedere kaart wordt door Nvidia verkocht, wanneer ze een AD102 verkopen aan een AIB met 24GB geheugen zullen ze minder omzet maken dan wanneer ze 'zelf' een FE kaart verkopen normaal gesproken. Al verkoper ze die FE kaarten ook niet zelf, ook daar zitten retailers en distri's tussen die een deel van de omzet (en marge) pakken natuurlijk.
Net ff GTA5 gedaan. Deze kaart is eigenlijk wel wat ik nodig had op 5120x1440 (of 4k). Super smooth.
Screenie;
/f/image/tu58EstZtp1QzBIKR8jMpPY8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 20:37 ]
Ziet er leuk uitFormat-C schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:35:
[...]
Uiteraard.
Net ff GTA5 gedaan. Deze kaart is eigenlijk wel wat ik nodig had op 5120x1440 (of 4k). Super smooth.
Screenie;
[Afbeelding]
Nee, maar met alles open en 4xAA trok de 6900XT het zelfs niet lekker. Moesten er zelfs settings omlaag. Was niet smooth.Dennism schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:37:
[...]
Ziet er leuk uitHad echter niet verwacht dat je voor specifiek GTA V zo'n zware GPU nodig zou hebben.
De 4090 kan alles maxed en 8xAA aan.
Plus; De 4090 perst er een keer zoveel FPS uit en verbruikt in GTA5 50W minder dan een 6900XT. 245W.
Het verbruik valt me echt reuze mee in de meeste games. Zuiniger dan een 6900XT. In RT games dan weer niet.
Edit; en je zou bij wijze van spreken voor elke game een 4090 kunnen gebruiken. Als je de settings maar ver genoeg omhoog gooit buigt elke GPU uiteindelijk wel. Upsampling.
Ludewig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:37:
Nog iets breder en je kunt achter je kijken.
Nee heb dit meer voor simracen. Sommige games zijn op een 49 inch gewoon niet meer leuk en dan moet het beeld iets smaller (scalen). Maar moet zeggen in de meeste games past het perfect in je kijkhoek. Het is minder vermoeiend lijkt het wel. Het ziet er in het begin beetje vreemd uit maar gamed best heel lekker en "natuurlijk". Heb het idee, al zou je dat zo niet zeggen, dat ik minder naar rechts en links hoef te kijken met mn ogen dan met mn 34 inch.
Edit; Zag net dat die screenshot nog niet eens max settings was. Was long shadows e.d. vergeten.
Dit is wel alles max,:
/f/image/g1DiElKXHV2zjv9UdtHaNLjR.png?f=fotoalbum_large)
Edit; zijn er meer mensen die SSRTGI gebruiken? (Raytracing via de nV overlay?) Moet zeggen dat ik wel fan ben van de filteropties.
Gears 5 moet ie er flink aan trekken met alles aan:
:strip_exif()/f/image/L3yP2fYD0Xm0MrF24NnSxpkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f7FglLfbhzmsQAMy3WwgJqhc.jpg?f=fotoalbum_large)
BF5 met 175% resolution scale en RT aan:
:strip_exif()/f/image/0Xz6GxAlTo8RnUv1NYeKPF6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iSICaeIuLlkxHR2PgwHmIKxR.jpg?f=fotoalbum_large)
Horizon 5 met 8xMSAA alles max RT ook.
:strip_exif()/f/image/OLn2X7ZbbCLcbs6VI24DZDQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Spidey:
:strip_exif()/f/image/XcxMeZsIT6hlhlDjH03Tf2g6.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot zover de screens.
[ Voor 107% gewijzigd door Format-C op 19-11-2022 06:56 ]
dierkx36 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:21:
[...]
De stap van 3090 naar 4090 lijkt idd een stuk groter dan van 2080Ti naar 3090.
[...]
Je kan beter je verwachtingspatroon niet al te hoog leggen
Het zou idd mooi zijn als Nvidia een haakse connector "cadeau" doet, maar dan word het net zo'n doorlus ding als nu.
Koop ik liever zelf een haakse connector van Cablemod.
@INNO3D
Sorry, even een vraag :
Is er bij jullie bekend welke haakse connector van Cablemod er gebruikt kan/moet worden op een 4090 iChill Frostbite ?
Er zijn namelijk 2 uitvoeringen, en Inno3D staat er niet bij....
zie foto
https://store.cablemod.com/12vhpwr-angled-adapter/
[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 19-11-2022 12:27 ]
Waar heb je dit gelezen? Zit totaal geen logica in namelijk, de sense pinnen zijn beide grounded, dus zal de kaart als deze dat aankan gewoon 600W geleverd krijgen. Of dat handig is om te doen op een 750W voeding, nee, maar het werkt gewoon wel.jaaoie17 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:26:
Heb nog een vraag over de 12VHPWR Connector kabel van Corsair. Ik lees dat die kabel maar 300watt gebruikt bij een voeding van 750 tot 1000w. Heb zelf een 850w voeding. De Corsair RM850x. Dan heb je toch niks aan die kabel bij de 4080? Moet je dan perse een voeding van 1000w of hoger hebben voor die kabel?
Mijn Corsair kabel werkt in ieder geval prima op mijn RM1000X met 480W, wat mijn power limit is.
https://www.guru3d.com/ne...elivering_up_to_600w.htmlKoldur schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:35:
[...]
Waar heb je dit gelezen? Zit totaal geen logica in namelijk, de sense pinnen zijn beide grounded, dus zal de kaart als deze dat aankan gewoon 600W leveren. Of dat handig is om te doen op een 750W voeding, nee, maar het werkt gewoon wel.
Mijn Corsair kabel werkt in ieder geval prima op mijn RM1000X met 480W, wat mijn power limit is.
Die kabel moet tie dan ook gewoon goed werken op de RM850x dan? Als ik voor de 4080 ga?
Dat klopt dus niet, vreemd, want Guru3D weet meestal wel waar het over praat:jaaoie17 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:37:
[...]
https://www.guru3d.com/ne...elivering_up_to_600w.html
Die kabel moet tie dan ook gewoon goed werken op de RM850x dan? Als ik voor de 4080 ga?
https://www.corsair.com/e...-Power-Cable/p/CP-8920284
En check deze video even, wordt hier door Corsair zelf duidelijk aangegeven dat het gewoon kan met de RM850x:
[ Voor 18% gewijzigd door Koldur op 19-11-2022 12:57 ]
De corsair after market kabel heeft de sense pins zodanig geconfigureerd dat de kabel 600 watt aangeeft aan de GPU.jaaoie17 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:26:
Heb nog een vraag over de 12VHPWR Connector kabel van Corsair. Ik lees dat die kabel maar 300watt gebruikt bij een voeding van 750 tot 1000w. Heb zelf een 850w voeding. De Corsair RM850x. Dan heb je toch niks aan die kabel bij de 4080? Moet je dan perse een voeding van 1000w of hoger hebben voor die kabel?
De GPU denkt bij deze kabel dus dat hij 600W kan trekken uit de PSU.
Je hebt dus wel wat aan de kabel echter als je GPU daadwerkelijk 600w vraagt aan je PSU dan kan dat tot problemen leiden omdat je 850w PSU dit mogelijk niet aan kan.
Hier wat meer achtergrond:
https://web.archive.org/w...www.jongerow.com/12vhpwr/
https://hwbusters.com/psu...us-size-watt-does-matter/
https://www.corsair.com/u...-Power-Cable/p/CP-8920284
(Je ziet dat de sense pin 1 en 2 GND zijn.)
Het hele idee van de sense pins is dat je bij ATX 3.0 voedingen een kabel krijgt die niet meer dan het geadviseerde max vermogen aan de PSU vraagt.

Echter dat zou betekenen dat de PSU fabrikanten veel meer verschillende kabels moeten produceren en in voorraad moeten hebben.
Het lijkt er nu op dat zij gewoon 1 kabel (600W) mee gaan leveren bij alle voedingen.
[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 14:47 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Maarja als ik een 4080 erin zou zetten. Zou het geen probleem moeten geven met die kabel? Met deze voeding Corsair RM850xHelp!!!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:00:
[...]
De corsair after market kabel heeft de sense pins zodanig geconfigureerd dat de kabel 600 watt aangeeft aan de GPU.
De GPU denkt bij deze kabel dus dat hij 600W kan trekken uit de PSU.
Je hebt dus wel wat aan de kabel echter als je daadwerkelijk 600w vraagt aan je PSU dan kan dat tot problemen leiden omdat je 850w PSU dit mogelijk niet aan kan.
Hier wat meer achtergrond:
https://web.archive.org/w...www.jongerow.com/12vhpwr/
https://hwbusters.com/psu...us-size-watt-does-matter/
https://www.corsair.com/u...-Power-Cable/p/CP-8920284
(Je ziet dat de sense pin 1 en 2 GND zijn.)
Het hele idee van de sense pins is dat je bij ATX 3.0 voedingen een kabel krijgt die niet meer dan het geadviseerde max vermogen aan de PSU vraagt.
[Afbeelding]
Echter dat zou betekenen dat de PSU fabrikanten veel meer verschillende kabels moeten produceren en in voorraad moeten hebben.
Het lijkt er nu op dat zij gewoon 1 kabel (600W) mee gaan leveren bij alle voedingen.
Zou echt geen probleem moeten zijn, echter hangt ook af van wat je verder nog voor hardware hebt en hoeveel stroom dat gebruikt. Wel de connectors goed aandrukken en checken of ze vastgeklikt zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 14:48 ]
PC Specs
Een ryzen 3900x. Drie hdd's, twee sdd's, één nvme ssd en twee externe hdd's.Help!!!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
^
Zou echt geen probleem moeten zijn, echter hangt ook af van wat je verder nog voor hardware hebt en hoeveel stroom dat gebruikt. Wel de connectors goed aandrukken en checken of ze vastgeklikt zijn.
Deze vragen horen bij nader inzien eigenlijk hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Die hardware is bij mijn weten normaal gesproken geen probleem voor een RM850x.
Een 3900x verbruikt, niet overgeklokt, max iets van 140W als je binnen de standaard PPT waarde blijft.
Een standaard nvidia 4080 ~320W max. De spikes zullen hoger liggen maar een 850x kan dat aan.
Je hebt wel redelijk veel HD's wat bij spin up ook een redelijke piek powerdraw geeft maar niet zoveel dat het een issue is.
Welk RMx model heb je, de 2018 of 2021
De 4080 gebruikt een 12pin adapter met drie 8-pin connectors.
Bij het 2018 model kun je dan mooi elke PSU PCIe kabel rechtstreeks connecten aan de adapter. 3vs3
Bij 2021 model moet je bij één PSU PCIe kabel ook de 2e connector benutten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Een RM850x is normaal gesproken een prima voeding voor deze set. Zorg dat je het allemaal netjes aansluit en alle PCIe kabels aan de PSU zijde gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 20:08 ]
PC Specs
https://www.nvidia.com/en...x-4080-game-ready-driver/
Ik heb het even getest in spider-man en het werkt als een tierelier. Average latency 50 ms tegenover 110 ms voorheen. Een goed merkbaar verschil, ik vind het zo goed te spelen in ieder geval.Official DLSS 3 Support For VSYNC On G-SYNC and G-SYNC Compatible Monitors & TVs
Our new Game Ready Driver offers official DLSS 3 support for VSYNC on G-SYNC and G-SYNC Compatible monitors and TVs, so gamers can enjoy a responsive, tear-free experience when playing or capturing their game.
DLSS 3 uses its NVIDIA Reflex technology to limit the output frame rate to slightly below the refresh rate of the G-SYNC monitor. This enables tear-free gaming while avoiding large back pressure and high latency caused by VSYNC. To enable this feature:
Enable G-SYNC: NVIDIA Control Panel --> Display --> Setup G-SYNC
Turn VSYNC On: NVIDIA Control Panel --> 3D Settings --> Manage 3D Settings
Use the Global Settings tab to apply the options in every game, or on a per-game basis in the Program Settings tab
Turn on DLSS Frame Generation in a supported game
Stay tuned for more DLSS 3 updates and improvements in the future.
Heb de 2018 versie. Maar jij zegt dat het handiger is om die adapter te gebruiken. In plaats van die corsair 12vhpwr 600w psu kabel.Help!!!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:01:
@jaaoie17
Deze vragen horen bij nader inzien eigenlijk hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Die hardware is bij mijn weten normaal gesproken geen probleem voor een RM850x.
Een 3900x verbruikt, niet overgeklokt, max iets van 140W als je binnen de standaard PPT waarde blijft.
Een standaard nvidia 4080 ~320W max. De spikes zullen hoger liggen maar een 850x kan dat aan.
Je hebt wel redelijk veel HD's wat bij spin up ook een redelijke piek powerdraw geeft maar niet zoveel dat het een issue is.
Welk RMx model heb je, de 2018 of 2021De 2018 wordt met 3 PCIe kabels geleverd en de 2021 met 2.
De 4080 gebruikt een 12pin adapter met drie 8-pin connectors.
Bij het 2018 model kun je dan mooi elke PSU PCIe kabel rechtstreeks connecten aan de adapter. 3vs3
Bij 2021 model moet je bij één PSU PCIe kabel ook de 2e connector benutten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Een RM850x is normaal gesproken een prima voeding voor deze set. Zorg dat je het allemaal netjes aansluit en alle PCIe kabels aan de PSU zijde gebruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 19-11-2022 20:49 ]
Nu met de update wordt m'n framerate gelocked op 116 fps vanuit de drivers als ik v-sync forceer. (120Hz monitor) In de praktijk blijft g-sync dus actief met minder input lag. Het resultaat zijn voor mijn gevoel beelden die er even soepel uit zien als native 120fps. Misschien iets hogere input lag, maar het verschil is zelfs met toetsenbord en muis erg minimaal.
Die zag ik niet aankomen, wat mij betreft is frame generation sinds deze update een echte game changer. Ik hoop dat ze het snel in nog meer games gaan toepassen.
Ik zie wel wat artifacts met name in de HUD elementen, maar dat stoort me niet echt eigenlijk. Dat is het wel waard voor die soepelere beelden.
Bijkomend voordeel, met de framerate lock is de CPU en GPU load lager waardoor het geheel nog minder stroom verbruikt dan het al deed.
[ Voor 15% gewijzigd door DKWB op 19-11-2022 21:15 ]
Oh sorry, ik was denk ik met teveel dingen tegelijk bezig.jaaoie17 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:35:
[...]
Heb de 2018 versie. Maar jij zegt dat het handiger is om die adapter te gebruiken. In plaats van die corsair 12vhpwr 600w psu kabel.
Het kan allebei. Het voordeel van de adapter dat je de stroom vanuit de PSU over drie kabels verdeelt maar het nadeel is de wisselende kwaliteit van die adapters, de rommelige look en de extra ruimte die het inneemt in je case en het kan daardoor de airflow ook wat meer beperken.
Ik zou zelf liever de corsair 600W kabel gebruiken daar heb ik veel meer vertrouwen in qua kwaliteit dan die adapters en de hoeveelheid stroom die een 4080 trekt is niet zo hoog dat je daar perse drie PSU kabels voor moet gebruiken. Bovendien ziet het er veel beter uit.
Succes met je build en veel plezier met de 4080!
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2022 22:23 ]
PC Specs
Bij alle reviews is het idle verbruik echt absurd hoog maar geen idee wat voor power settings die gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door computerjunky op 19-11-2022 22:44 ]
Ik zie hier 15 watt met een Strix 4090. Misschien dat ze meerdere monitors aangesloten hebben? Daar had ik vroeger nog wel eens problemen mee dat de kloksnelheid daardoor niet omlaag ging.computerjunky schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:43:
Zijn er ondertussen al mensen die idle power draw getest hebben met windows en drivers op balanced?
Bij alle reviews is het idle verbruik echt absurd hoog maar geen idee wat voor power settings die gebruiken.
Is dat core or TBP? Als dat TBP is dan is dat veel lager als alle reviewers. Ik weet dat bijvoorbeeld jays2cents altijd die max power aan zet wat niets doen dan altijd je kaart en cpu op de max laten draaien met dus power draw als resultaat.DKWB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:21:
[...]
Ik zie hier 15 watt met een Strix 4090. Misschien dat ze meerdere monitors aangesloten hebben? Daar had ik vroeger nog wel eens problemen mee dat de kloksnelheid daardoor niet omlaag ging.
[ Voor 25% gewijzigd door computerjunky op 19-11-2022 23:24 ]
Ah board dus. Dat valt dus reuze mee in vergelijking met al de reviews waar ik waardes tot aan 70 watt gezien heb. Gooi het dus maar op power plan van reviewers of de review drivers die niet optimaal waren. Beetje vreemd wel dat ze dit soort data niet eerlijker naar buiten brengen. Het lijkt zo een enorme slurper in idle.DKWB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:26:
Het fluctueert een beetje tussen de 14 en 18 watt:
[Afbeelding]
Ook wel grappig om te zien dat de idle memory clock dus maar een kwart van de amd kaarten is. Dat kan dus nog zuiniger bij amd.
[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 19-11-2022 23:32 ]
Specifiek GPU nee, wel totaal (GPU, CPU etc etc :computerjunky schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:43:
Zijn er ondertussen al mensen die idle power draw getest hebben met windows en drivers op balanced?
Komt amper boven de 3090 uit in idle, zelfs lager.
Zit nou Warrior Nun te kijken : 106 watt totaal
[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 19-11-2022 23:59 ]
Tis nog niet zeker weten als ik voor die 4080 al ga. Maar toch bedankt ieder geval.Help!!!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:13:
[...]
Oh sorry, ik was denk ik met teveel dingen tegelijk bezig.
Het kan allebei. Het voordeel van de adapter dat je de stroom vanuit de PSU over drie kabels verdeelt maar het nadeel is de wisselende kwaliteit van die adapters, de rommelige look en de extra ruimte die het inneemt in je case en het kan daardoor de airflow ook wat meer beperken.
Ik zou zelf liever de corsair 600W kabel gebruiken daar heb ik veel meer vertrouwen in qua kwaliteit dan die adapters en de hoeveelheid stroom die een 4080 trekt is niet zo hoog dat je daar perse drie PSU kabels voor moet gebruiken. Bovendien ziet het er veel beter uit.
Succes met je build en veel plezier met de 4080!
Geen idee wat voor andere hardware je er in hebt maar dat valt wel mee dan. Mijn 6900xt zit op 47 watt bij video kijken. Mijn systeem zit op iets van 115 onder die load.dierkx36 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:57:
[...]
Specifiek GPU nee, wel totaal (GPU, CPU etc etc :
Komt amper boven de 3090 uit in idle, zelfs lager.
Zit nou Warrior Nun te kijken : 106 watt totaal
5800X3Dcomputerjunky schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:06:
[...]
Geen idee wat voor andere hardware je er in hebt maar dat valt wel mee dan. Mijn 6900xt zit op 47 watt bij video kijken. Mijn systeem zit op iets van 115 onder die load.
Gigabyte X570 Aorus Master
G.Skill DDR 32GB 3600Mhz Cl14
Corsair MP600 Core Pro LPX 500Gb
Corsair MP600 Core 1TB
Corsair MP600mCore 4TB
Samsung 870 QVO 1TB
Samsung 870 QVO 4TB
Samsung 870 EVO 4TB
En ja, het verbruik tijdens idle valt wel mee
Volgens HwInfo trekt de 4090 voor video kijken net geen 3 watt
[ Voor 6% gewijzigd door dierkx36 op 20-11-2022 00:17 ]
Echt om te
/f/image/VVeLfjlKyv09qey1azxR0Zdn.png?f=fotoalbum_large)
Wat - een - game!!! En wat een power heeft de 4090.
Maar met alles vol open tikt ie nog steeds heeul af en toe nét boven de 60 aan in RDR (meestal rond 85). Als het mistig is, en nat, en de zonnestralen komen door...
Op 5120x1440 lukt het nog net, maar op 4K krijgt deze game de 4090 ook nog op de knieeen.
Heb nu een 5600X, zou een 5800X3D nog zin hebben?
Of zal ik al zo GPU bound zijn dat dat gewoon niets uitmaakt (zoals in de meeste games het geval is?).
[ Voor 34% gewijzigd door Format-C op 20-11-2022 08:41 ]
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |