Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:57
Ik geloof dat Igor's Lab daar onderzoek naar gedaan heeft. Sommige GPU makers gebruiken koelpasta van matige kwaliteit die snel uitdroogt.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:46
nzall schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:19:
Ik geloof dat Igor's Lab daar onderzoek naar gedaan heeft. Sommige GPU makers gebruiken koelpasta van matige kwaliteit die snel uitdroogt.
Zou me ook niets verbazen met al die negatieve verhalen die je hoort over Asus de laatste tijd. Tijd dat ze allemaal overgaan naar phase change thermal pads voor de premium kaarten. Als je 500+ euro neertelt mag je wel wat kwaliteit verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-04 22:28
Asus lanceert regelmatig minderwaardige producten aan een hoge prijs. Denk bijvoorbeeld aan de TUF Gaming A15 van een paar jaar geleden waar de thermals absoluut niet ok waren of de Asus Strix Fix 5700XT waarbij de heatsink niet eens de PCB raakte...

Asus heeft als merk ooit een goede reputatie opgebouwd en profiteert daar nog steeds van. Als je kijkt naar de laatste generatie AMD moederborden heeft het Asus moederbord "ProArt X870E-Creator WiFi" een prijs van maar liefst €499 euro terwijl het veel goedkoper moederbord ASRock X870E Nova WiFi een moederbord is met de best gekoelde VRM's en er in slaagt om de CPU maar liefst 300Mhz hoger te laten boosten ten opzichte van de "Asus ProArt X870E-Creator WiFi". Bijkomend ondersteunt het Asrock moederbord meer geheugen ( 256GB vs 192GB ), is er minder audio crosstalk, je krijgt een extra M2 slot en meer high-speed USB-poorten.

En toch zal het duurder Asus moederbord beter verkopen... Omdat websites zoals Tweakers met hun "Ultimate" label het merk zo'n beetje in stand houden door slechts een beperkt aantal moederborden te testen van Asrock maar wel maar liefst 7 van Asus en 7 van Gigabyte. Zo heb je natuurlijk statistisch gezien meer kans om een moederbord van dat merk een goed label te geven terwijl de Nova Wifi van Asrock echt wel het label "Best Value" verdient. Waarom geeft Tweakers trouwens een "Ultimate" label aan een product dat duidelijk minderwaardig is op gebied van koeling en prestaties....

[ Voor 11% gewijzigd door JRMBelgium op 03-11-2024 22:27 ]

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Daarom dat ik ook niet kijk naar die labels van Tweakers. Tweakers is een betrekkelijk klein platform met een kleine afzetmarkt en niet genoeg focus en middelen om dat soort zaken uitgebreid te testen. als ik zoek naar aanraders wat betreft moederborden kijk ik eerder naar Hardware Unboxed of PC Builder.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vind het apart dat een moederbord hem 300W hoger kan laten boosten dan eentje die een ~1.5kW (!!!) aan de CPU kan leveren.. Dat is zelfs voor een overklokte Intel i9 zware overkill natuurlijk. En dan zal de ene best nog betere VRM koeling hebben, die Asrock moet meer dan 2kW kunnen leveren, maar met zulke ratings, maakt het nou echt uit?
nzall schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:32:
Daarom dat ik ook niet kijk naar die labels van Tweakers. Tweakers is een betrekkelijk klein platform met een kleine afzetmarkt en niet genoeg focus en middelen om dat soort zaken uitgebreid te testen. als ik zoek naar aanraders wat betreft moederborden kijk ik eerder naar Hardware Unboxed of PC Builder.
Maar om het ontopic te houden: Is er dan eentje die bijvoorbeeld een leuke vergelijkingstabel bijhoudt welke kaarten phase change thermal pads gebruiken? (Het liefst gewoon met een website ipv filmpjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
[b]Sissors in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"
Maar om het ontopic te houden: Is er dan eentje die bijvoorbeeld een leuke vergelijkingstabel bijhoudt welke kaarten phase change thermal pads gebruiken? (Het liefst gewoon met een website ipv filmpjes).
Goede vraag. Het zullen denk ik vooral de duurdere kaarten zijn, want voor zover ik weet is phase change material moeilijker om correct aan te brengen dan traditionele koelpasta, zelfs bij bandwerk. Dus dat brengt extra kosten voor de training met zich mee en extra kosten voor de opslag, want die moet ook gekoeld bewaard worden. En het duur ook langer om het aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-03 11:27
Ik ben van plan om een 4070 (normaal) aan te schaffen binnenkort.. iemand een aanrader met onderbouwing waarom die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 22:41
Tosti55 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:45:
Ik ben van plan om een 4070 (normaal) aan te schaffen binnenkort.. iemand een aanrader met onderbouwing waarom die ?
De goedkoopste :) Of wachten tot Q1 2025.
Of een 7900 GRE, zelfde prijspunt maar meer fps 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37

Winkiller

De Mopperpot

Tosti55 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:45:
Als je geen poespas (verlichting) wil en dat soort meuk kan ik je de MSI GeForce RTX 4070 Ventus 2X kaart wel aanbevelen. Ik heb inmiddels een 3e kaart uit deze Ventus serie en ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten, ook nooit problemen gehad met het geluid van de ventilatoren en je hebt ook geen sores met stroom aansluitingen door de 8 pins aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-03 11:27
Winkiller schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:39:
[...]

Als je geen poespas (verlichting) wil en dat soort meuk kan ik je de MSI GeForce RTX 4070 Ventus 2X kaart wel aanbevelen. Ik heb inmiddels een 3e kaart uit deze Ventus serie en ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten, ook nooit problemen gehad met het geluid van de ventilatoren en je hebt ook geen sores met stroom aansluitingen door de 8 pins aansluiting.
Bedankt voor de informatie en onderbouwing ! helaas uitverkocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tosti55 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:09:
[...]

Bedankt voor de informatie en onderbouwing ! helaas uitverkocht :'(
Misschien is de ASUS Dual GeForce RTX 4070 EVO OC Edition 12GB GDDR6 dan een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 22:41
Als het niet dringend is, zou ik even wachten op Black Friday. De prijzen van GPU's zitten al enkele weken muurvast. Ik vermoed (hoop) dat er Q4 nog wat acties aankomen om stock op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Tja, ik zou geen wonderen verwachten van BF en Cyber Monday. Ik denk dat je al HEEL tevreden mag zijn in de volgende situaties:

4070 voor onder de 500 EUR;
4070 Super voor onder de 550;
4070 Ti Super voor onder de 800;
4080 Super voor onder de 1000.

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:53
nzall schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:56:
Tja, ik zou geen wonderen verwachten van BF en Cyber Monday. Ik denk dat je al HEEL tevreden mag zijn in de volgende situaties:

4070 voor onder de 500 EUR;
4070 Super voor onder de 550;
4070 Ti Super voor onder de 800;
4080 Super voor onder de 1000.
Ik denk ook niet echt dat er killer deals komen.. de 50x0 serie is nog niet uit dus het is waarschijnlijk niet dat ze al van alle oude stock af moeten.. verwacht dat de rpijzen lager gaan worden naa aankondiging/release van de next generatie

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Slicey schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:07:
[...]

Ik denk ook niet echt dat er killer deals komen.. de 50x0 serie is nog niet uit dus het is waarschijnlijk niet dat ze al van alle oude stock af moeten.. verwacht dat de rpijzen lager gaan worden naa aankondiging/release van de next generatie
Ik verwacht dat ze op tijd stoppen met nieuwe voorraden aanleggen van de 4000 serie en dat ze in prijs stijgen, omdat er minder beschikbaar zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 15:14

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, ik heb net een 4090 aangeschaft en lees her en der dat het slim is in MSI afterburner de GPU op 80% power te zetten en daarna dan weer e.e.a. in de mhz te verhogen zodat je vergelijkbare performance hebt maar dan met flink minder stroomverbruik. Ook omdat mijn PSU 860 watt is, lijkt me dat wel lekker, maar natuurlijk ook ivm de stroomrekening.

Omdat er inmiddels (ook in dit topic) zoveel over geschreven is zie ik echter door de bomen het bos niet meer zo. Mijn doel is niet het uiterste uit de kaart persen maar wel even kijken welk laaghangend fruit is te plukken. Heeft er iemand een tip voor een tutorial of goed filmpje als leidraad hoe ik het aanpak?

Alvast dank!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:05:
Vraagje, ik heb net een 4090 aangeschaft en lees her en der dat het slim is in MSI afterburner de GPU op 80% power te zetten en daarna dan weer e.e.a. in de mhz te verhogen zodat je vergelijkbare performance hebt maar dan met flink minder stroomverbruik. Ook omdat mijn PSU 860 watt is, lijkt me dat wel lekker, maar natuurlijk ook ivm de stroomrekening.

Omdat er inmiddels (ook in dit topic) zoveel over geschreven is zie ik echter door de bomen het bos niet meer zo. Mijn doel is niet het uiterste uit de kaart persen maar wel even kijken welk laaghangend fruit is te plukken. Heeft er iemand een tip voor een tutorial of goed filmpje als leidraad hoe ik het aanpak?

Alvast dank!
Dit is wat ik zou doen in je eerste maand. Zet power limit op 75%. Geniet van stillere, koelere en meer efficiënte GPU. Kans is groot dat je daarna de moeite al niet meer neemt om verder te tunen aangezien ik al vaker gelezen heb van 4090 owners dat ze bijna 100 watt besparen en maar 5-10% performance inboeten.

Wat ook niet veel tijd kost is beetje googelen naar jouw model, reviews, posts op reddit enz... en kijken wat andere users met jouw model bereikt hebben. Ik durf geen filmpje met je delen aangezien ik weet dat vele "tutorials" reeds outdated zijn aangezien de 4090 zich nu anders gedraagt bij een undervolt dan bij de release wegens verbeteringen in de drivers.

Hou ook rekening met de games die jij speelt. Speel je bijvoorbeeld op een 144hz monitor die met Gsync + Reflex al een framecap van 138fps hanteert, ga je zelf vaststellen dat GPU verbruik vaak niet eens in de buurt komt van 100% en dus ook het verbruik niet.

Ik kom op 4587x1920 144hz niet eens 100% GPU verbruik op een 4070TI Super in games zoals Battlefield 1 of Fortnite. Kans is groot dat jij op 2560x1440 240hz hetzelfde gaat ervaren in heel wat games. Wij tweakers vergeten vaak dat enkele graphische settings even goed GPU verbruik en energieverbruik verlagen zonder enig risico op de hardware. ( niet dat het zoveel kwaad kan hoor, ik run mijn TI Super ook met undervolt + overclock ).

[ Voor 5% gewijzigd door JRMBelgium op 18-01-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Even een vraag,

Al meer mensen thermal paste van vrij jonge (in mijn geval een maand of 4) RTX 40 serie kaarten?

Gister viel mij op dat de hotspot steeds heter werd van de 4080 Super Noctua. Van altijd onder de 80 naar 99 graden zag ik gister voorbij komen. Niet de de 1 of andere dag maar steeds een beetje extra. Na wat googlen gevonden dat (vooral?) Asus kaarten hier last van lijken te hebben dat de thermal paste niet goed is of slecht wordt al vrij snel. Meer mensen gehad?

Dus gister die kaart uit elkaar getrokken en idd, kale plek. Nieuwe Noctua paste erop die ik nog had liggen van de CPU en idd probleem opgelost hotspot weer naar 75/80 graden. Nou ben ik niet van plan die kaart om de zoveel maanden uit elkaar te trekken dus heb ik PTM7950 besteld. Iemand dat al eens gedaan?

Ga het dus op de GPU doen en dan ook maar op de CPU doen. En dan met name bij de GPU hopen dat die hotspot gewoon netjes blijft. CPU verder geen problemen mee maar als je dan toch wat moet bestellen voor de GPU dan ook maar CPU meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:37:
Even een vraag,

Al meer mensen thermal paste van vrij jonge (in mijn geval een maand of 4) RTX 40 serie kaarten?

Gister viel mij op dat de hotspot steeds heter werd van de 4080 Super Noctua. Van altijd onder de 80 naar 99 graden zag ik gister voorbij komen. Niet de de 1 of andere dag maar steeds een beetje extra. Na wat googlen gevonden dat (vooral?) Asus kaarten hier last van lijken te hebben dat de thermal paste niet goed is of slecht wordt al vrij snel. Meer mensen gehad?

Dus gister die kaart uit elkaar getrokken en idd, kale plek. Nieuwe Noctua paste erop die ik nog had liggen van de CPU en idd probleem opgelost hotspot weer naar 75/80 graden. Nou ben ik niet van plan die kaart om de zoveel maanden uit elkaar te trekken dus heb ik PTM7950 besteld. Iemand dat al eens gedaan?

Ga het dus op de GPU doen en dan ook maar op de CPU doen. En dan met name bij de GPU hopen dat die hotspot gewoon netjes blijft. CPU verder geen problemen mee maar als je dan toch wat moet bestellen voor de GPU dan ook maar CPU meenemen.
Nee,ik heb ook teveel verhalen gezien met 4090 repair video's dat dat verkeerd is gegaan,dus ik begin er niet aan,mijn msi 4090 suprim trouwens is nog steeds ok,na bijna 2 jaar qua temps

Plus als je hotspot problemen hebt,zou ik eerder de garantie aanspreken als zelf er aan zitten ,zeker met deze prijzige kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Nee,ik heb ook teveel verhalen gezien met 4090 repair video's dat dat verkeerd is gegaan,dus ik begin er niet aan,mijn msi 4090 suprim trouwens is nog steeds ok,na bijna 2 jaar qua temps

Plus als je hotspot problemen hebt,zou ik eerder de garantie aanspreken als zelf er aan zitten ,zeker met deze prijzige kaarten
Nou daar maak ik me niet zo druk om, zeker bij Asus niet. En een hoge hotspot zullen ze pas wat mee doen als het boven de 110 graden komt ofzo daar ga ik niet op wachten. Daar komt bij nog nooit zon ding stuk gehad binnen 2 jaar daarna moet je het toch al zelf uitzoeken.

Dus liever zelf regelen dan weken/maanden zonder kaart te zitten of te moeten zeuren om garantie omdat bedrijven het geen probleem vinden. Tis 10 minuten werk om het op te lossen zelf dus dan vind ik dat prima.

Thermal paste vervangen kan je weinig verkeerds aan doen hoor als je gewoon met een beetje beleid te werk gaat en dat ding niet laat vallen ofzo 8)7 daar zijn we '''tweaker'' voor toch :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Er zijn genoeg verhalen dat het verkeerd gaat,check you tube maar, zeker als je nooit een kaart uit elkaar hebt gehaald,kan het verkeerd gaan.

Ik ben wel tweaker,met z'n dure gpu kijk ik wel uit

Asus RMA,staat ook n bekend om dat ze wel eens moeilijk willen doen met RMA ook,dus ook daarmee,weet waar je aan begint

1se hit google,lol:

https://www.google.com/se...c&biw=2560&bih=1305&dpr=1

[ Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:27
JWFpeters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Nou daar maak ik me niet zo druk om, zeker bij Asus niet. En een hoge hotspot zullen ze pas wat mee doen als het boven de 110 graden komt ofzo daar ga ik niet op wachten. Daar komt bij nog nooit zon ding stuk gehad binnen 2 jaar daarna moet je het toch al zelf uitzoeken.

Dus liever zelf regelen dan weken/maanden zonder kaart te zitten of te moeten zeuren om garantie omdat bedrijven het geen probleem vinden. Tis 10 minuten werk om het op te lossen zelf dus dan vind ik dat prima.

Thermal paste vervangen kan je weinig verkeerds aan doen hoor als je gewoon met een beetje beleid te werk gaat en dat ding niet laat vallen ofzo 8)7 daar zijn we '''tweaker'' voor toch :D
@freaky35
Het is wel logisch dat een RMA geweigerd wordt als er CID zichtbaar is.
Dat is bij alle AIB's zo.

Van wat ik hier op het forum gelezen heb van iemand van Inno3d zelf zijn ze heel coulant (maar CID is een ander verhaal).

Weerstandjes eraf tikken (tijdens de oude pasta verwijderen), esd schade, schroeven dol draaien/draad beschadigen (en vervolgens verkeerde druk/verdeling), verkeerde hoogte thermal pads (of thermal pads helemaal niet vervangen)...
Zit toch aardig wat risico aan.

In eerste instantie heb je garantie via de webshop, daar kan je altijd eerst overleggen m.b.t. een RMA.
Je hebt eigenlijk helemaal niets met een fabrikant te maken in eerste instantie.
De webshop moet de garantie afhandeling voor je regelen inclusief de communicatie met de fabrikant.

Gelukkig dat er steeds meer fabrikanten over gaan naar PCM TIM dan is dit (pump-out, uitgeharde koelpasta, etc) in principe eindelijk voorbij.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:51:
Er zijn genoeg verhalen dat het verkeerd gaat,check you tube maar, zeker als je nooit een kaart uit elkaar hebt gehaald,kan het verkeerd gaan.

Ik ben wel tweaker,met z'n dure gpu kijk ik wel uit

Asus RMA,staat ook n bekend om dat ze wel eens moeilijk willen doen met RMA ook,dus ook daarmee,weet waar je aan begint

1se hit google,lol:

https://www.google.com/se...c&biw=2560&bih=1305&dpr=1
Snap niet zo goed wat je nou precies wil bereiken? Dat jij dat niet wil of durft is voor mij prima. Ik heb er geen moeite mee en wel wat ervaring inmiddels. Dus waarom mij overtuigen dat ik het niet had moeten doen?

Vroeg me alleen maar af of iemand hier dezelfde ervaring heeft met thermal paste problemen op GPUs of heeft gehad en of er iemand al eens PM gebruikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
JWFpeters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Snap niet zo goed wat je nou precies wil bereiken? Dat jij dat niet wil of durft is voor mij prima. Ik heb er geen moeite mee en wel wat ervaring inmiddels. Dus waarom mij overtuigen dat ik het niet had moeten doen?

Vroeg me alleen maar af of iemand hier dezelfde ervaring heeft of heeft gehad en of er iemand al eens PM gebruikt heeft.
Die koelpasta die Noctua bij de cpu's doen is echt zeer af te raden voor gebruik op gpu's.
Ik spreek uit ruime ervaring.
Dat spul is gewoon te dun, vrijwel instant pump-out na afmonteren van de kaart en vaak ook gewoon kale (niet bedekte) plekken op de gpu na opnieuw demonteren.

Een hele dikke koelpasta is beter, Arctic Ceramique bijvoorbeeld.
PCM is nog beter en dan heb je er in principe geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Die koelpasta die Noctua bij de cpu's doen is echt zeer af te raden voor gebruik op gpu's.
Ik spreek uit ruime ervaring.
Dat spul is gewoon te dun, vrijwel instant pump-out na afmonteren van de kaart en vaak ook gewoon kale (niet bedekte) plekken op de gpu na opnieuw demonteren.

Een hele dikke koelpasta is beter, Arctic Ceramique bijvoorbeeld.
PCM is nog beter en dan heb je er in principe niet meer omkijken naar.
Dat klopt daarom dat besteld. Zit genoeg op en let altijd op mn tempraturen dus dat komt wel goed komende 2 weken. Wat er standaard opzat had meer weg van water trouwens wat een raar spul was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
JWFpeters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Dat klopt daarom dat besteld. Zit genoeg op en let altijd op mn tempraturen dus dat komt wel goed komende 2 weken. Wat er standaard opzat had meer weg van water trouwens wat een raar spul was dat.
En waarschijnlijk wel heel veel dikke plakken langs de 4 randen van de gpu?
Typische pump-out.
De water achtige substantie die jij omschrijft is alleen nog het vloeibare wat er over is gebleven van je koelpasta.
Bindmiddel/siliconen achtig.
De rest zat al lang niet meer tussen je gpu en coldplate.

Mijn 6800XT na twee jaar (dit was stock TIM):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwy_MhG60ydZ7Icasv6HqkWziOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G9GHqjwEFAjflf8wTdNPJOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
[...]

Vroeg me alleen maar af of iemand hier dezelfde ervaring heeft met thermal paste problemen op GPUs of heeft gehad en of er iemand al eens PM gebruikt heeft.
ow nee hoor,je moet het zelf weten hoor,dat is het niet. Wil alleen aangeven ook dat het niet zonder risico is,zeker als je het dan nooit gedaan hebt.

Als jij dat wel wilt doen,helemaal prima toch, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Nou gek genoeg ook niet zoveel, wel wat maar nou niet dat ik zeg wat een bende. Heb dat verder ook niet echt weg gehaalt nu. Tijdelijk gefixt nu even wachten op de pmt.

Wel idioot in een paar maanden tijd. Last dat er TUF en STRIX kaarten ook last van hebben.

Ander vraag, wat vinden we van power limits? Vind dat de 4080 Super het mooiste loopt op 80% limit, maximaal 255watt inplaats van 310watt (*in mijn games) en merk niet echt wat aan de framerate (ik monitor het) scheelt ook weer een berg energie.

Enigste wat altijd in mn achterhoof zit is dat het geen 100% is haha en als autist heb ik daar soms wat moeite mee ook al is die 3 fps extra niet te merken.

Wat is de mening van de niet autirst en de kenners? :P

[ Voor 68% gewijzigd door JWFpeters op 19-01-2025 17:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:36
Jup, zelfs met waterkoeling waarbij de hotspot zelden richting 70°C is gegaan.
60°C is al genoeg om op den duur (jaar tot paar jaar) voor problemen te zorgen.
Dat was dan met de geroemde Gelid GC Extreme en Alphacool Subzero (beiden middelhoog - hoog visceuze pasta's.)

Koelpasta op een GPU (of liever gezegd direct-die) is gewoon niet wenselijk.
Er bestaan industriële pasta's die erg goed zijn en hiertegen beter bestand zijn dan andere.
Die zijn voor de consument alleen zo goed als niet verkrijgbaar en er gaat ook veel namaak in omloop.

Met de komst van PCM is er ook nul reden om dat nog te blijven gebruiken.
Ik heb zelf Laird TPCM 7250 gebruikt. Dat is schijnbaar een PCM met een hoger smeltpunt dan de Honeywell PTM7950. De resultaten zijn uitstekend en stukken beter dan ik bereikt heb met de goede koelpasta's.

Wat tips voor de ombouw/aanbrenging.

1. Zorg voor ESD veiligheid.

Dus werk met een antistatisch matje dat geaard is aan een massa. Geen synthetische of wollen kleding dragen. Gebruik bij voorkeur Nitrile handschoenen (een doos met 100 stuks is bij de Action verkrijgbaar).
Let op de luchtvochtigheid (met de wintermaanden is het risico een stuk hoger vanwege de droge lucht). Hang desnoods even natte was op in de kamer waar je aan de slag gaat of leg bijv. een natte handdoek op de kachel. ESD is echt doodsoorzaak nr. 1.

2. Hergebruik geen pads!

Ja, ik weet dat sommigen het doen, maar het is echt beter van niet. De meeste thermalpads zijn niet veerkrachtig en maken bij een 2e passing geen goed/optimaal contact meer.
Arctic TP3 pads vind ik erg fijn. Van goede kwaliteit, redelijk zacht en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Alleen de verpakking is 3x niets, waardoor ca. 0.5 tot 1cm van de randen weggesneden moet worden.
Dus reken maar op 80% van wat je besteld.

3. Gebruik goed (passend) gereedschap.

Een momentschroevendraaier is een plus.
Met een spider dat veertjes heeft is het gelukkig niet nodig. Schroef dingen in ieder geval niet overdreven vast. En draai normale schroeven voorzichtig en verspreid over meerdere keren aan (dan bedoel ik moet tussenpozen). Thermal pads zullen langzaamaan een beetje comprimeren en PCM zal bij verwarmen ook langzaamaan dunner worden door de druk. Schroeven met veertjes hoeven overigens niet opnieuw aangedraaid te worden. Daar zorgt het veertje voor de juiste druk.

Met een PCM is het aan te raden om een SMD pincet te gebruiken. Eentje waar je een donshaartje mee op kan pakken. Dat zal de klus een stuk makkelijker maken dan bijv. met de nagel of een mesje te lopen frunniken. Het is ook superhandig om daarmee het beschermfolie van de thermalpads te halen.
De Honeywell PTM7950 schijnt zacht te zijn op kamertemperatuur. Er wordt aangeraden om dat eerst even in de diepvries te leggen (let wel op condens). De Laird TPCM7250 is trouwens gewoon hard bij een kamertemperatuur rond de 20°C. Daarmee was de klus letterlijk binnen een paar minuten geklaard.
Werk wel van één kant naar de ander om luchtbellen te voorkomen (alsof je een sticker aanbrengt).

3. Werk voorzichtig en met geduld.

Pas vooral bij de GPU-die op dat je niet per ongeluk aan een mini smd codensator blijft haken of een hoekje van de die zelf. Zet er ook geen druk op om het schoon te maken. Alleen lichtjes vegen met wasbenzine/Isopropanol doordenkt of nat zacht wc papier en wattenstaafjes.

Resten van de pasta/pcm/thermalpads zijn met wasbenzine op te lossen.
Daarna weer ontvetten met Isopropanol (96% alcohol is niet echt geschikt, maar het kan in het geval van nood). In het begin is voorzichtig rondjes draaien om dingen schoon te krijgen ok. Maar veeg het op het eind / laatste paar keren, steeds naar een kant toe. Dan wordt alles goed schoongeveegd i.p.v. uitgesmeerd.

Snijd de thermalpad voor de geheugenchip bij voorkeur apart voor elke chip. Dat zorgt ervoor dat het wat beter comprimeerbaar is omdat materiaal dan ook/beter naar de zijkanten toe gedrukt kan worden.
Dat zorgt er op de beurt weer voor dat er een betere drukverdeling op de GPU-die komt te staan.

Ik plak overigens de thermalpads op de geheugenchips en de PCM op de GPU-die. Voor andere chips en de vrm's beplak ik de koeler. Maar ieder heeft zo zijn methode/voorkeur.

4. Gebruik de kaart in het begin op een laag vermogen.

Niet gelijk op max gaan met het vermogen & temperatuur. Maar bouw het eerst rustig op richting 40°C hotspot voor zeg maar een uur. Opbouwend naar 60°C verspreid over bijv. 5-10 cycli. Dat zal ervoor zorgen dat het overtollige PCM er langzaam en geleidelijk uit kan kruipen en niet gelijk begint te koken/blazen te vormen. Je krijgt dan uiteindelijk een mooi dunne contactlaag.

Ik heb trouwens een waterblok ombouwverslag gemaakt van mijn 7900XTX. Daar staan ook wat dingen en foto's in die misschien behulpzaam zijn: CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"
Verderop in het topic heb ook plaatjes gepost van wat er van de koelpasta is overgebleven op de 6900XT, na 2 jaar waterkoeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o7hNG6ICkLSeMtC7nJUumBQJfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgPb7DUyYpb6mwJVHHrU6lAE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSZpUX0bRlU9pxhwiLAdkSqTMXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LOi9Tp3Nx1244Tsdh4JPipNb.jpg?f=user_large

Hmm het is een lange reactie geworden. Ik wil er alleen mee zeggen dat het heel goed zelf te doen is als je op deze punten let. En als iemand het echt niet aan zichzelf vertrouwt, laat het dan door iemand anders (met ervaring) doen.

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 20-01-2025 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CMT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Jup, zelfs met waterkoeling waarbij de hotspot zelden richting 70°C is gegaan.
60°C is al genoeg om op den duur (jaar tot paar jaar) voor problemen te zorgen.
Dat was dan met de geroemde Gelid GC Extreme en Alphacool Subzero (beiden middelhoog - hoog visceuze pasta's.)

Koelpasta op een GPU (of liever gezegd direct-die) is gewoon niet wenselijk.
Er bestaan industriële pasta's die erg goed zijn en hier beter tegen bestand zijn dan andere.
Die zijn voor de consument alleen zo goed als niet verkrijgbaar en er gaat ook veel namaak in omloop.

Met de komst van PCM is er ook nul reden om dat nog te blijven gebruiken.
Ik heb zelf Laird TPCM 7250 gebruikt. Dat is schijnbaar een PCM met een hoger smeltpunt dan de Honeywell PTM7950. De resultaten zijn uitsteken en stukken beter dan ik bereikt heb met de goede koelpasta's.

Wat tips voor de ombouw/aanbrenging.

1) Zorg voor ESD veiligheid.

Dus werk met een antistatisch matje dat geaard is aan een massa. Geen synthetische of wollen kleding dragen. Gebruik bij voorkeur Nitrile handschoenen (een doos met 100 stuks is bij de Action verkrijgbaar).
Let op de luchtvochtigheid (met de wintermaanden is het risico een stuk hoger vanwege de droge lucht). Hang desnoods even natte was op in de kamer waar je aan de slag gaat of leg bijv. een natte handdoek op de kachel. ESD is echt doodsoorzaak nr. 1.

2. Hergebruik geen pads!

Ja, ik weet dat sommigen het doen, maar het is echt beter van niet. De meeste thermalpads zijn niet veerkrachtig en maken bij een 2e passing geen goed/optimaal contact meer.
Arctic TP3 pads vind ik erg fijn. Van goede kwaliteit, redelijk zacht en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Alleen de verpakking is 3x niets, waardoor ca. 0.5 tot 1cm van de randen weggesneden moet worden.
Dus reken maar op 80% van wat je besteld.

3. Gebruik goed (passend) gereedschap.

Een momentschroevendraaier is een plus.
Met een spider dat veertjes heeft is het gelukkig niet nodig. Schroef dingen in ieder geval niet overdreven vast. En draai normale schroeven voorzichtig en verspreid over meerdere keren aan (dan bedoel ik moet tussenpozen). Thermal pads zullen langzaamaan een beetje comprimeren en PCM zal bij verwarmen ook langzaamaan dunner worden door de druk. Schroeven met veertjes hoeven overigens niet opnieuw aangedraaid te worden. Daar zorgt het veertje voor de juiste druk.

Met een PCM is het aan te raden om een SMD pincet te gebruiken. Eentje waar je een donshaartje mee op kan pakken. Dat zal de klus een stuk makkelijker maken dan bijv. met de nagel of een mesje te lopen frunniken. Het is ook superhandig om daarmee het beschermfolie van de thermalpads te halen.
De Honeywell PTM7950 schijnt zacht te zijn op kamertemperatuur. Er wordt aangeraden om dat eerst even in de diepvries te leggen (let wel op condens). De Laird TPCM7250 is trouwens gewoon hard bij een kamertemperatuur rond de 20°C. Daarmee was de klus letterlijk binnen een paar minuten geklaard.
Werk wel van één kant naar de ander om luchtbellen te voorkomen (alsof je een sticker aanbrengt).

3. Werk voorzichtig en met geduld.

Pas vooral bij de GPU-die op dat je niet per ongeluk aan een mini smd codensator blijft haken of een hoekje van de die zelf. Zet er ook geen druk op om het schoon te maken. Lichtjes vegen.

Resten van de pasta/pcm/thermalpads zijn met wasbenzine op te lossen.
Daarna weer ontvetten met Isopropanol (96% alcohol is niet echt geschikt, maar het kan wel in het geval van nood). In het begin is voorzichtig rondjes draaien om dingen schoon te krijgen ok. Maar veeg het op het eind / laatste paar keren, steeds naar een kant toe. Dan wordt alles goed schoongeveegd i.p.v. uitgesmeerd.

Snijd de thermalpad voor de geheugenchip bij voorkeur apart voor elke chip. Dat zorgt ervoor dat het wat beter comprimeerbaar is omdat materiaal ook naar de zijkanten toe gedrukt kan worden.
Dat zorgt er ook weer voor dat er betere drukverdeling op de GPU-die komt te staan.

Ik plak overigens de thermalpads op de geheugenchips. Voor ander chips en de vrm's beplak ik de koeler.
Maar ieder heeft zo zijn methode/voorkeur.

4. Gebruik de kaart in het begin op een laag vermogen.

Niet gelijk op max gaan met het vermogen & temperatuur. Maar bouw het eerst rustig op richting 40°C hotspot voor zeg maar een uur. Opbouwend naar 60°C verspreid over bijv. 5-10 cycli. Dat zal ervoor zorgen dat het overtollige PCM er langzaam en geleidelijk uit kan kruipen en niet gelijk begint te koken/blazen begint gaat vormen. Je krijgt dan uiteindelijk een mooi dunne contactlaag.

Ik heb trouwens een waterblok ombouwverslag gemaakt van mijn 7900XTX. Daar staan ook wat dingen en foto's in die misschien behulpzaam zijn: CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"
Verderop in het topic heb ook plaatjes van wat er van de koelpasta is overgebleven op de 6900XT, na 2 jaar waterkoeling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een lange reactie geworden. Ik wil er alleen mee zeggen dat het heel goed zelf te doen is als je op deze punten let. En als iemand het echt niet aan zichzelf vertrouwt, laat het dan door iemand anders (met ervaring) doen.
Bookmarked :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:58
Tweakers en andere geleerden, past een nieuwe 12v-2x6 connector gewoon rechtstreeks op de eerdere 4090's met 12vhpwr connector?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54
meljor schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:46:
Tweakers en andere geleerden, past een nieuwe 12v-2x6 connector gewoon rechtstreeks op de eerdere 4090's met 12vhpwr connector?
Ja: https://www.corsair.com/e...q3FuJnJ3ZsPubfqzB8fbVaOwr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
De male connector is zo ver ik weet gelijk gebleven. De 12V2x6 revisie houd in dat de sense-pinnen op de female connector korter zijn gemaakt, zodat het noodzakelijk is om de connector er echt goed in te steken zonder speling. De sense-pinnen zijn trouwens gewoon pulldown pinnen die al in gebruik zijn sinds de komst van de PCIE 6/8-pin minifit connectors. Niets speciaals dus ook al proberen ze dat te marketen als 'communicatie met de voeding'.
Er kan een chip in een adapter kabel zitten die de pulldown's in de gaten houdt en zodoende aan de GPU doorgeeft hoeveel kabels aangesloten zijn. Met een rechtstreekse kabel op de voeding, kan de GPU dat direct aan de PSU zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf nog de “oude” kabel bij een 2e hands gekochte FE 4090. Zouden jullie nou aanraden die voor zekerheid te vervangen of is goed monteren en voorzichtig zijn voldoende?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Ligt eraan, is de kabel slechts een paar keer verbonden geweest?
Anders geen risico nemen en een nieuwe kopen. Met 600W is er geen marge. Met 450W is er weinig marge (had de 5090FE in gedachten vanwege al het nieuws :o sorry!)

[ Voor 35% gewijzigd door CMT op 23-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CMT schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:13:
Ligt eraan, is de kabel slechts een paar keer verbonden geweest?
Anders geen risico nemen en een nieuwe kopen. Met 600W is er geen marge. Met 450W is er weinig marge (had de 5090FE in gedachten vanwege al het nieuws :o sorry!)
Ziet er allemaal heel keurig en onderhouden uit. Ik heb hem zelf alleen 1x aangesloten, en ik gok de vorige eigenaar ook gezien de perfecte staat van de kaart en het systeem waarin ik hem getest heb. Zo nee, ik zie dat er diverse zijn van verbindende makers, zal gewoon de goedkoopste prima zijn? €50 voor allemaal kleurtjes en tierelantijntjes hoeft voor mij sowieso niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-01-2025 21:22 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Hmm zoiets is lastig op het oog te zien aan een stekker. De officiële specificatie is maximaal 30x aansluiten, maar met zo'n fragiele connector zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Gaat het om een verloop kabel van 12VHPWR naar 2x 8-pin of een directe 1:1 kabel?
Een aantal fabrikanten bieden deze voor hun eigen voeding aan (Corsair en Seasonic bijv.), daar zou ik zeker voor gaan i.p.v. een of andere goedkope (verloop)kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@CMT Dank, ik heb zelf een Fractal Design iON 860W, ik denk niet dat die Corsair en Seasonic daar aan de PSU zijde op passen, of is dat universeel? Zo'n directe kabel is natuurlijk wel het mooist.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-01-2025 22:34 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@DeNachtwacht
Nee, niet zonder meer. Aan de PSU zijde staat het de fabrikanten vrij om de pin-out aan te passen. Ook kan het voorkomen dat de stekkers nét iets anders zijn (Corsair doet dat bijv. voor extra veiligheid).

Het is met DIY en een atx-pin removel tool van Molex wel mogelijk om een verloopkabel van Corsair of Seasonic aan te passen. Daarvoor zul je de connector hulzen van de Fractal kabels moeten hergebruiken en de pin-out aan de PSU zijde moeten bepalen.
Dat laatste kan makkelijk met een multimeter. En daarna achteraf de verloopkabel doormeten of de 12V en GND lijnen op de goede plek zitten (met alleen de kabel los op de PSU aangesloten).

Mocht je ervoor gaan, neem dan de Corsair variant met losse sleeved draden:
uitvoering: Corsair Premium Individually Sleeved 12+4pin PCIe Gen 5 12VHPWR 6... Lekker soepel en buigzaam.
De Seasonic is niet sleeved (het patroon op de draden doet het er wel op lijken) en het is mij met deze kabel niet gelukt om de atx pennen los te krijgen. Ik denk dat de toleranties net wat te ruim zijn voor de pin-removal tool.

[ Voor 33% gewijzigd door CMT op 24-01-2025 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm, aanpassen vind ik wat exotisch,@CMT en ik vroeg me bij die kabels ook af waarom er maar 2 connectoren aan zitten, hele idee was toch dat je voor de 4090 minimaal 3 losse nodig hebt? Mooist lijkt me dan iets als dit?

https://www.amazon.nl/Fas...s%2C174&sr=8-3&th=1&psc=1

Moet trouwens wel zeggen dat ik steeds meer neig het zo te laten zitten, kabel werkt goed nu en voor mijn fractal design voeding had ik al 2 extra stekkertjes van de fabrikant in bestelling staan zodat ik niet meer hoef te daisy chainen. Misschien is dat toch dan de handigste oplossing, je leest in de reviews van dit soort 3rd party producten ook weer in de 8% negatieve reviews dat ze toch weer ineens uitvallen e.d.

[ Voor 64% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-01-2025 07:56 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:05

Skyline GT-R

RB26DETT

Er zitten maar 2 stekkers aan de PSU kant omdat die stekkers, bij een Corsair voeding, daar voorzien zijn op 300W.

Na wat zoeken online blijkt je PSU wel dezelfde pinout te hebben als Seasonic/Asus. Je kan dus in principe zo'n kabel halen en gebruiken. Zie ook deze https://www.reddit.com/r/...e_for_ion_760p/?rdt=56030

Anders kan je ook een custom kabel laten maken specifiek voor je voeding; zie ook: https://eustore.cablemod.com/compatibility/

285K // Z890 Master // 48GB DDR5-8000C38 // RTX 5080 Master

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@DeNachtwacht
Nee, 3x8-pin is niet nodig voor 450W. De reden waarom ze het doen stamt uit een specificatie (150W per 8-pin) dat lang geleden door het PCI-SIG consortium voor de PCIE connectors is opgesteld.
Technisch kan een 8-pin gemakkelijk 250W aan en met HCS veercontacten dicht tegen de 300W.
Dus 2x 8-pin connectors zijn dan gelijkwaardig aan zo'n 12VHPWR connector.

Maar als de Seasonic kabel compatibel is met de pin-out van de Fractal ION, dan zeker daarvoor gaan ;).
Het is de beste kwaliteit dat je kan krijgen met HCS veercontacten.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 24-01-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@CMT dank voor uitgebreide uitleg, ik ga thuis eens kijken. Maar het kan dus ook niet zo zijn dat die Fractal Design max 150W per PCIE poort uitgeeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Wanneer de voeding singlerail is uitgevoerd dan is het zeker geen probleem.
Ik heb de Fractal ION+ 860 handleiding erop nageslagen, maar kan hier geen informatie over vinden.
Je zult het dus moeten controleren met een multimeter. Met singlerail staan de connectoren parallel aan elkaar (ik weet even niet of dat ook met de sense pin zo is, maar de rest van de pinnen moeten parallel aan elkaar staan tussen de connectors op de PSU).

Controleer voor alle zekerheid ook de 12VHPWR connector met een multimeter.
Er moet een rij 12V meetbaar zijn en een rij 0 ohm (GND).

[ Voor 31% gewijzigd door CMT op 24-01-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Ik had wat geks vandaag, ik ging potje Forza Motorsport spelen en het viel me op dat de GPU erg cool bleef ondanks dat ik gewoon dezelfde fps en gpu usage had als normaal in die game. 4k 90 fps alles max car ray tracing only. Usage zon 80% door de fps cap van 90.

Toen ik na het spelen van een paar races keek zag ik dat GPU maar 170 watt had verbruikt (rtx 4080 super) waardoor de temps en fans dus zo rustig bleven maar ik had geen last van performance problemen verder en de game settings waren niet veranderd en zag er gewoon uit zoals het moest. Of zich niks verkeerds dus maar vreemd dat ik ineens zon laag verbruik heb specifiek in die game. Normaal als ik de game in het menu laat staan gaat ie al naar de maximale wattage (verbruik) door wat ie op beeld laat zien dat deed die ook niet.

Daarna Horizon Forbidden West gedaan even en daar tikte hij wel de 320watt aan.

Zou dit gewoon een read our fout zijn geweest met bij alleen Forza Motorsport? Of kan dat niet?

[ Voor 64% gewijzigd door JWFpeters op 24-01-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Wat was je CPU usage? Racing games zijn traditioneel denk ik iets zwaarder op de CPU omdat de computergestuurde chauffeurs vaak tamelijk veeleisend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Of is stiekem de nieuwe driver uit en heeft je nvidia app die geüpdatet? Ik hoop echt dat DLSS4 ons 40xx gebruikers ook merkbaar wat extra frames geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-01-2025 23:38 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fryskje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:13
DeNachtwacht schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:38:
Of is stiekem de nieuwe driver uit en heeft je nvidia app die geüpdatet? Ik hoop echt dat DLSS4 ons 40xx gebruikers ook merkbaar wat extra frames geeft.
Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. Ik ben bezig met een compleet nieuwe build (na jaren console toch weer pc gaming. Wil daar, zoals dat nu staat een https://tweakers.net/pric...0-super-x3/specificaties/ in gaan hangen en ben dus erg benieuwd naar wat DLSS4 voor die kaart daadwerkelijk gaat brengen, of dat ik misschien toch moet gaan kijken naar bijvoorbeeld iets uit de 50xx series qua prijs wat betere resultaten gaat brengen. Voor nu eerst rustig nog even verder sparen en af wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:35
Heb zonet een 4080Super geïnstalleerd (Asus TUF), werkt prima maar ik zie dat als ik de kaart op "Quiet BIOS" zet met de schakelaar, ik in-game nogal snel fan-snelheden zie van 50% en meer (1.400rpm of meer). Dan wordt de kaart toch hoorbaar. Bizarre is, dat dit blijkbaar helemaal niet nodig is want temp haalt amper 50°C. Met een custom-fan profile in FanControl kan ik de fans bijv op 30% zetten en dan hoor ik die niet, en blijft temp ook lekker laag maar vind het bizar dat dit met het "Quiet bios" ook niet kan. Ik zou toch denken dat ik bij temperaturen van rond de 50°C à 60°C de kaart van zichzelf met lagere rpm's zou zien werken.

Of die ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor de liefhebbers, de nieuwe drivers zijn uitgebracht, in deze games is DLSS4 nu ook te testen/gebruiken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:31
Nieuwe drivers het beeld gaat vrij snel op zwart gedurende de instal en het beeld komt niet meer terug heb 10 min gewacht. Kan dus deze DLSS-driver achtige drivers niet goed installeren.

Ga nu ff uitzoeken wat er aan de hand is maar U bent gewaarschuwd.

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Geen problemen gehad met mijn 4090 en de nieuwe driver. Eerst de oude met DDU verwijdert voor install.

Mijn laptop met 3070 ging ook zonder problemen naar deze driver

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 01-02-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54
Hier ook geen problemen met de laatste drivers. Ik heb ze gewoon over de oude geïnstalleerd. DLSS 4 werkt heel mooi, scherper beeld en iets betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
lapino schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:27:
Heb zonet een 4080Super geïnstalleerd (Asus TUF), werkt prima maar ik zie dat als ik de kaart op "Quiet BIOS" zet met de schakelaar, ik in-game nogal snel fan-snelheden zie van 50% en meer (1.400rpm of meer). Dan wordt de kaart toch hoorbaar. Bizarre is, dat dit blijkbaar helemaal niet nodig is want temp haalt amper 50°C. Met een custom-fan profile in FanControl kan ik de fans bijv op 30% zetten en dan hoor ik die niet, en blijft temp ook lekker laag maar vind het bizar dat dit met het "Quiet bios" ook niet kan. Ik zou toch denken dat ik bij temperaturen van rond de 50°C à 60°C de kaart van zichzelf met lagere rpm's zou zien werken.

Of die ik iets fout?
Check de hotspot even...... Asus kaarten en thermal paste. Toevallig paar post hierboven iets over gezegd laatst.

Heb bij mijn Noctua Asus van 4mnd oud het al moeten vervangen omdat de hotspot hoog werd met als gevolg meer fan speed etc. Zit nu een thermal pad op en de delta is nog maar 9 graden. Niet dat je dit gelijk moet doen met je net nieuwe TUF kaart want je breekt he garantie sticker. Die tuf kaart zou rond de 1000/1200rpm moeten zitten wat ik er nog van weet toen ik hem had.

Check mijn temps nadat ik thermal pad erop gezet heb. >:) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvocMtWcrH89o19oL-KtzMoYazM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AsVxNFagnTGHRGdOW15SPyYj.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JWFpeters op 01-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:14
mmxmmx schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:40:
Nieuwe drivers het beeld gaat vrij snel op zwart gedurende de instal en het beeld komt niet meer terug heb 10 min gewacht. Kan dus deze DLSS-driver achtige drivers niet goed installeren.

Ga nu ff uitzoeken wat er aan de hand is maar U bent gewaarschuwd.
Hier liep de installatie ook vast. Scherm ging op zwart en bleef zwart. Na een minuut of 5 heb ik de computer gereset. Driver lijkt verder wel gewoon geinstalleerd te zijn ? DLSS verder niet naar gekeken of dat nu werkt of niet, met een 4090 zou ik nooit iets anders dan gewoon native resolutie draaien.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier geen issues. Nieuwe DLSS versie is per game te selecteren in de Nvidia App (i.p.v. application setting gebruiken latest selecteren). Ben benieuwd, heb al behoorlijk wat vergelijkingen op YT gezien en DLSS4 ziet er merkbaar beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Skybullet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Hier liep de installatie ook vast. Scherm ging op zwart en bleef zwart. Na een minuut of 5 heb ik de computer gereset. Driver lijkt verder wel gewoon geinstalleerd te zijn ? DLSS verder niet naar gekeken of dat nu werkt of niet, met een 4090 zou ik nooit iets anders dan gewoon native resolutie draaien.
Ja heb het ook opgelost ik moest eerst de oude driver uninstallen en toen was het goed.
Ik had wel tijdens de installatie opgegeven clean instal maar dat was blijkbaar niet goed genoeg.

Dus ja nu werkt het ga nu spellen testen verwacht geen problemen meer

[ Voor 14% gewijzigd door mmxmmx op 01-02-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-04 19:25
Zelf gebruik ik dlss swapper
Werkt goed ook voor fsr en xess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
hmm dacht ok geen nieuwe 5090 dan maar even nieuwe driver proberen.. maar in Indiana Jones geeft deze hard reset.. echt boom uit. zie veel met problemen op geforce forum 😔

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG gaming Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09
Tonton schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:13:
hmm dacht ok geen nieuwe 5090 dan maar even nieuwe driver proberen.. maar in Indiana Jones geeft deze hard reset.. echt boom uit. zie veel met problemen op geforce forum 😔
Skybullet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Hier ook geupdate, wel vanaf de App. Beeldscherm flikkert.... werd zwart... en bleef zwart. Nadat ik een kwartier gewacht heb de PC maar geforceerd uitgezet en na het opnieuw starten had ik weer beeld. Driver was verder wel up to date gaf de Nvidia App aan. :9

[ Voor 28% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:04
Thomas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:51:
Hier geen issues. Nieuwe DLSS versie is per game te selecteren in de Nvidia App (i.p.v. application setting gebruiken latest selecteren). Ben benieuwd, heb al behoorlijk wat vergelijkingen op YT gezien en DLSS4 ziet er merkbaar beter uit.
Moet hier voor DLSSin de game ook aan worden gezet of FG. Dat is me niet helemaal duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerialDevil
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-03 11:20
Heeft iemand ervaring met de webshop TVoutlet? Ik heb er een 4080 super besteld en ze claimen 131 MSI Ventus 4080's te hebben, terwijl ik die kaart bijna nergens naders kan vinden. Ze hebben goede reviews, maar ook slechte, waarbij de wachttijd lang is, vooral voor het terugstorten van geld na retourneren of annuleren.
Ik vind het vreemd dat er bij bijvoorbeeld Alternate geen enkele 4080 te bestellen is, terwijl TV outlet claimt alleen van de kaart die ik heb besteld er 131 te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
AerialDevil schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:15:
Heeft iemand ervaring met de webshop TVoutlet? Ik heb er een 4080 super besteld en ze claimen 131 MSI Ventus 4080's te hebben, terwijl ik die kaart bijna nergens naders kan vinden. Ze hebben goede reviews, maar ook slechte, waarbij de wachttijd lang is, vooral voor het terugstorten van geld na retourneren of annuleren.
Ik vind het vreemd dat er bij bijvoorbeeld Alternate geen enkele 4080 te bestellen is, terwijl TV outlet claimt alleen van de kaart die ik heb besteld er 131 te hebben.
En? Heb je hem besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23-04 07:04
Sinds de nVidia 572.16 drivers voelde mijn systeem niet meer snappy, timings in games voelde anders, fps was minder. Nu een rollback gedaan naar 566.36 en alles is weer smooth.

Het schijnt aan de rBAR optie te liggen, maar geen zin dit uit te zoeken. Link: https://www.reddit.com/r/DeltaForceGameHQ/s/5r2J68aqsc.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 06-02-2025 21:47 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:24

Dhrax

Prog Lord

JWFpeters schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Check de hotspot even...... Asus kaarten en thermal paste. Toevallig paar post hierboven iets over gezegd laatst.

Heb bij mijn Noctua Asus van 4mnd oud het al moeten vervangen omdat de hotspot hoog werd met als gevolg meer fan speed etc. Zit nu een thermal pad op en de delta is nog maar 9 graden. Niet dat je dit gelijk moet doen met je net nieuwe TUF kaart want je breekt he garantie sticker. Die tuf kaart zou rond de 1000/1200rpm moeten zitten wat ik er nog van weet toen ik hem had.

Check mijn temps nadat ik thermal pad erop gezet heb. >:) [Afbeelding]
Damn! Dat zijn imposante resultaten inderdaad. Ik moet ook maar aan de thermal pads. Nog nooit gedaan en lijkt me wel eens leuk om mee te gaan 'klooien'.

Ik draai mijn 4080 TUF eigenlijk al vanaf het begin met een aangepaste curve op 0,985mV. Als ik de curve weer naar stock zet dan knalt de hotspot ook direct naar 100+ graden, zeker in games als CP2077.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09
JWFpeters schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Check mijn temps nadat ik thermal pad erop gezet heb. >:) [Afbeelding]
Ziet er goed uit. Heb je een linkje van de thermal pad die je gebruikt hebt?
Heb je toen ook die pads van het geheugen e.d. moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Dhrax schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Damn! Dat zijn imposante resultaten inderdaad. Ik moet ook maar aan de thermal pads. Nog nooit gedaan en lijkt me wel eens leuk om mee te gaan 'klooien'.

Ik draai mijn 4080 TUF eigenlijk al vanaf het begin met een aangepaste curve op 0,985mV. Als ik de curve weer naar stock zet dan knalt de hotspot ook direct naar 100+ graden, zeker in games als CP2077.
Nou ik ga niet zeggen dat je het moet doen want als het mis gaat heb ik het weer gedaan maar het is prima zelf doen als je beetje handig bent en geduld hebt.

Wat ik ook doe ik kom niet meer boven de 70 hotspot uit met 1000rpm maximaal in mijn case (Lian Li 011 Air mini met 4x 140mm intake op maximaal 550 rpm en 1 120mm exhaust. Gewoon op 100% powerlimit met kleine overclock van de Nvidia app zelf +180/250 geloof ik even uit mn hoofd. Misschien met een extreme benchmark als ie constant vol uit moet dat ie nog eind 70 zou worden maar bij normaal gebruik gebeurd dat niet echt.

Stock deed deze kaart vanaf begin af al 80/85 graden zelfs met 80% power limit op 100 powerlimit ging ie op gegeven moment naar 90/99 graden. Toen de paste vervangen voor nieuwe past toen ging ie weer naar 80 graden maar dat duurde maar 2 weken daarna ging is weer langzaam omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issari
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
***knip***

[ Voor 135% gewijzigd door issari op 07-02-2025 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Ik heb ondertussen DLSS4 uitgeprobeerd op mijn RTX 4070, in verschillende games, en ik heb vooral in Indiana Jones and the Great Circle een verschil gemerkt. Toen ik het spel eerst speelde eind vorig jaar had ik Path tracing op high staan, alle andere settings op High, Texture Pool op Medium, DLSS 3 op Balanced en Frame Gen aan, en daarmee haalde ik rond de 60-70 FPS. Het spel had toen nog geen Ray Reconstruction.

De patch is vorige week uitgekomen, en die heeft onder andere Ray Reconstruction meegebracht en DLSS4, met ook een extra path tracing feature voor indirecte belichting. Ik gebruik nu de volgende settings: Path Tracing volledig open, inclusief die nieuwe setting; alle niet-path tracing settings up Ultra, inclusief Texture Pool, DLSS4 op Performance, geen Frame Gen, en Ray Reconstruction aan. Daarmee haal ik een volledig stabiele 50-60 FPS. Als ik Ray Reconstruction uitzet of DLSS4 naar Balanced of Quality breng crasht het spel wegens tekort aan VRAM... Heb nog geen frame gen geprobeerd, maar mijn huidige performance is zeker en vast speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
  • Laatst online: 12-03 13:30

r0p

AerialDevil schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:15:
Niks bestellen hier. Stelletje oplichters. Ik heb een 4080 besteld. En het zijn elke keer andere smoesjes. Ene keer moest de kaart uit Polen komen, en problemen met de levering. Vervolgens geen antwoord. Dan een of andere vage email met een lul verhaal over ja problemen in de UK met de toestellen en export. Dat andere verhaal klopte dan weer niet. Zogenaamd 80 euro korting geven op je webshop terwijl je niet levert. Vervolgens komen ze met duurdere "alternatieven". Afijn order geannuleerd en nu maar hopen dat ik het geld terug krijg. We zijn nu een maand verder. Geen geld geen kaart.

Nooit dat ik hier iets zal bestellen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
r0p schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Niks bestellen hier. Stelletje oplichters. Ik heb een 4080 besteld. En het zijn elke keer andere smoesjes. Ene keer moest de kaart uit Polen komen, en problemen met de levering. Vervolgens geen antwoord. Dan een of andere vage email met een lul verhaal over ja problemen in de UK met de toestellen en export. Dat andere verhaal klopte dan weer niet. Zogenaamd 80 euro korting geven op je webshop terwijl je niet levert. Vervolgens komen ze met duurdere "alternatieven". Afijn order geannuleerd en nu maar hopen dat ik het geld terug krijg. We zijn nu een maand verder. Geen geld geen kaart.

Nooit dat ik hier iets zal bestellen meer.
Als je je geld terug hebt wil het hier dan ook even melden? Persoonlijk geen ervaring met ze maar als je ze "oplichters" noemt is het wel zo netjes om dat recht te zetten als het wel goed komt.

Er kan natuurlijk echt iets mis zijn gegaan maar ik vond het ook een vage aanbieding met zulke grote aantallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0p
  • Laatst online: 12-03 13:30

r0p

meljor schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Als je je geld terug hebt wil het hier dan ook even melden? Persoonlijk geen ervaring met ze maar als je ze "oplichters" noemt is het wel zo netjes om dat recht te zetten als het wel goed komt.

Er kan natuurlijk echt iets mis zijn gegaan maar ik vond het ook een vage aanbieding met zulke grote aantallen.
Als je adverteert met een product wat vervolgens niet geleverd wordt maar je wel mensen laat betalen en vervolgens de ene naar de andere smoes eruit gooit kan dat redelijk dubieus genoemd worden. We zijn nu anderhalve maand verder. Geen kaart en nog niet mijn geld terug dus we gaan het zien. Mochten ze terug betalen, laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Hoi er was een koper voor mijn Asus Rog Strix 4090 OC en die vond de temp van de videokaart te hoog tijdens zware belasting.

De gewone temp was 69 en de hotspot was 95 graden is dit extreem verkeerd?

Gemeten met GPU-Z. Heb voor de zekerheid de blower er even overheen gehaald ga zo ff testen maar kwam geen stof uit.

Garantie tot 12-02-2026

[ Voor 7% gewijzigd door mmxmmx op 24-03-2025 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
mmxmmx schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:30:
Hoi er was een koper voor mijn Asus Rog Strix 4090 OC en die vond de temp van de videokaart te hoog tijdens zware belasting.

Gemeten met GPU-Z. Heb voor de zekerheid de blower er even overheen gehaald ga zo ff testen maar kwam geen stof uit.

Garantie tot 12-02-2026
Ik wil wel wisselen met mijn 5080 OC :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
JRMBelgium schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Ik wil wel wisselen met mijn 5080 OC :D
Oke betekend dat de 95 graden hotspot niet verontrustend is voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
mmxmmx schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Oke betekend dat de 95 graden hotspot niet verontrustend is voor jou?
Ik heb goede airflow in mijn case en ik undervolt graag. 95 graden lijkt me niet erg gezond als hij zit in een goede case en zonder een OC maar als er toch nog garantie op zit...

Ik ga er van uit dat je zelf geen instabilitiet ervaren hebt? En waarom zou je hem weg doen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
JRMBelgium schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Ik heb goede airflow in mijn case en ik undervolt graag. 95 graden lijkt me niet erg gezond als hij zit in een goede case en zonder een OC maar als er toch nog garantie op zit...

Ik ga er van uit dat je zelf geen instabilitiet ervaren hebt? En waarom zou je hem weg doen trouwens?
Traditie ik koop elke 2 jaar een nieuwe GPU.
Hij is nu bij Megekko en ik heb verschillende mails gestuurd maar krijg geen reactie van Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
JRMBelgium schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:29:
[...]

95 c is wel erg heet, ik zou deze retour doen als je nog garantie hebt,welke kaar theb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
mmxmmx schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:30:

Garantie tot 12-02-2026
Bij welk vermogen is dat? De delta hotspot-avg is bij de 4090 en 450W gewoonlijk rond de 12-15°C.
Nvidia specificeert ook een max temperatuur van 90°C, dus dat kan je aankaarten bij een evt. RMA.
95°C hotspot is in ieder geval veel te veel. Dikke kans dat er droge en/of uitgedroogde plekken zijn ontstaan op de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
CMT schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Bij welk vermogen is dat? De delta hotspot-avg is bij de 4090 en 450W gewoonlijk rond de 12-15°C.
Nvidia specificeert ook een max temperatuur van 90°C, dus dat kan je aankaarten bij een evt. RMA.
95°C hotspot is in ieder geval veel te veel. Dikke kans dat er droge en/of uitgedroogde plekken zijn ontstaan op de chip.
Ik gok ook op harde pasta. Hij draait eigenlijk al 2 jaar dag en nacht. Bij normaal gebruik dus niet overlokken en of wat voor geknoei dan ook hij raakte ook de 100 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
JDx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:06:
Ik vind het vreemd, je zou een kaart niet uit elkaar hoeven moeten halen om te kunnen (blijven) gebruiken.
Ja maar daar is dan garantie voor.
Dus koop je kaart niet al te ver weg want dan betaal jij je blauw aan verzendkosten en andere ongein.

De mijne is terug naar Megekko wegens te hoge temp op hotspot hij tikt de 100 graden aan met een 13 jaar oud spel Red Alert 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:26

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Maar waarom zou je zelf niet de koelpasta vervangen, is toch onzinnig om daarvoor je kaart heen en weer te sturen.

Je kan dan ook kiezen voor een betere kwaliteit in plaats van de kaart wellicht een paar weken kwijt te zijn en dezelfde goedkope prut erop terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
PaYnE81 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:57:
Maar waarom zou je zelf niet de koelpasta vervangen, is toch onzinnig om daarvoor je kaart heen en weer te sturen.

Je kan dan ook kiezen voor een betere kwaliteit in plaats van de kaart wellicht een paar weken kwijt te zijn en dezelfde goedkope prut erop terug te krijgen?
Die gasten van Megekko weten wel wat ze doen ik heb er alle vertrouwen in.
Heb hem gratis op garantie naar hun opgestuurd.
Draai nu ff met een GTX 760 ja das niet leuk maar als ik nog 1 jaar garantie heb en niet zeker weet wat eraan mankeert dan ga ik tog niet zo een mooie kaart open maken.
In mei koop ik een RTX 5090.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Zo dan, eindelijk weer goeie drivers!

576.02 whql drivers zijn super. Eindelijk weer van gsync flicker af en alle gekke stutters die ik in games had zijn ook weer weg.

Zeer aan te raden (4080 Super)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:09
JWFpeters schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:09:

576.02 whql drivers zijn super. Eindelijk weer van gsync flicker af en alle gekke stutters die ik in games had zijn ook weer weg.

Helaas nog steeds de YCbCr422 bug (= geen Full RGB boven 100hz) op de PC van mijn partner ermee.

Om deze post toch wel op een meer positieve toon af te sluiten, de nieuwste drivers werken probleemloos op mijn eigen systeem.

[ Voor 164% gewijzigd door Mizgala28 op 17-04-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall

Hmm, misschien dat ik ze zelf dan ook eens moet installeren. Heb je eerst DDU gebruikt? of direct via de Nvidia App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Doe altijd 2x DDU.

Eerst internet eraf. Dan normale DDU (geen save mode) opnieuw opsarten dan weer normale DDU en daarna nieuwe driver installeren (van van te voren al downloaden) daarna weer op nieuw opstarten en weer internet aan.

Doe het al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
2X normale DDU in plaats van safe mode? interessant, op die manier heb ik het nog niet eerder gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Helaas niet. Ernstig driver issue. Jay heeft er nu ook video over gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIBq6l1sXaU3Uf8zPg-F4D3xYMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVeXpcI6zpFMPUmqEjgdfeD7.png?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoMZQ4ZDcUIz91KuQVky4UPh9lY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xust41vBrrp7fMkIk6TB3Ekt.png?f=fotoalbum_large

Er is al een Hotfix driver uit met fixes hiervoor.

Link naar de driver: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5650

[ Voor 9% gewijzigd door nzall op 21-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Nergens last van..... mijn GPU fans lopen via Argus Monitor. Goeie temps en games lopen als nooit tevoren. Voornamelijk 5000 serie wat ik zo lees daarom staat dit ook in het 4000 serie topic ;) Spreek dus ook voor 400 serie in dit geval.

Zal zo filmpje even kijken.
nzall schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:44:
2X normale DDU in plaats van safe mode? interessant, op die manier heb ik het nog niet eerder gehoord.
Ooit ergens gelezen..... dan is echt alles weg naar ik begreep. Doe het al jaren zo eigenlijk haha waarschijnlijk overdreven maar hou niet van geneuzel en zoveel moeite is het niet denk ik dan.

[ Voor 102% gewijzigd door JWFpeters op 21-04-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Help!!!! schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:20:
[...]
Helaas niet. Ernstig driver issue. Jay heeft er nu ook video over gemaakt:
Verdorie, ik heb het eens getest bij mijzelf, na slaapstand blijft de temp zoals die was voor de slaapstand.
Als je FurMark2 dan laat lopen blijft de temp op die waarde staan inderdaad, wat een prutsers bij Nvidia. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Winkiller schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:01:
[...]

Verdorie, ik heb het eens getest bij mijzelf, na slaapstand blijft de temp zoals die was voor de slaapstand.
Als je FurMark2 dan laat lopen blijft de temp op die waarde staan inderdaad, wat een prutsers bij Nvidia. :X
Er is al een hotfix driver hiervoor. Ik geloof dat ik die net gelinked heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Winkiller schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:01:
[...]

Ja ik had er helaas ook last van.

En er is niet "al", maar uiteindelijk gisteren pas een hotfix gekomen die in eerste instantie niet te vinden was bij nvidia zelf. En als je drivers gaat downloaden komt deze hotfix niet naar voren. Waardoor mensen die er niet bovenop zitten nog steeds de originele driver installeren.

nVidia had bij 576.02 gelijk een duidelijke waarschuwing moeten zetten met vermelding dat ze aan een hotfix werken en nadat die beschikbaar kwam een link naar de hotfix.

Is gewoon weer crappy van nvidia zoals helaas eigenlijk deze hele launchcycle.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23-04 07:04
Hier al sinds begin december voorzichtig met updaten met drivers voor mijn nVidia RTX 4070. Bij een driver update m eind januari/december werd Sudachi opeens traag, duurde een tijdje voordat ik vond dat het aan de nVidia driver lag. Nu weer problemen. Sinds de release van de RTX 50XX serie is het drama met de nVidia drivers.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JWFpeters schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:46:
[...]
Nergens last van..... mijn GPU fans lopen via Argus Monitor. Goeie temps en games lopen als nooit tevoren. Voornamelijk 5000 serie wat ik zo lees daarom staat dit ook in het 4000 serie topic ;) Spreek dus ook voor 400 serie in dit geval.
Ik heb een RTX 4070, dus ook de 40xx serie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Nu online
Ben dus de enige in de wereld die geen slaapstand gebruikt en ook niet snap dat het gebruikt wordt haha of hij staat gewoon aan of zet hem gewoon uit. Wel raar ook dat bij de fix lijst met name de 5000 serie genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19TLmAdJGZIsshhg4DYt0PFXUZM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz0cQxJe3Nps5QArkbbbL4KO.jpg?f=user_large

Hoezo fix ? oude driver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
JWFpeters schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:17:
Ben dus de enige in de wereld die geen slaapstand gebruikt en ook niet snap dat het gebruikt wordt haha of hij staat gewoon aan of zet hem gewoon uit. Wel raar ook dat bij de fix lijst met name de 5000 serie genoemd wordt.
Je bent dus niet alleen :+

Ik denk er precies zo over. Aan en gebruiken en anders gaat ie uit. Opstarten duurt tegenwoordig maar een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:09
JWFpeters schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:17:
Nee je bent niet de enige, want mijn PC gaat uit alleen wanneer ik (lang genoeg) niet thuis ben of naar bed ga.

Blijft alsnog een irritante bug in die driver.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord