Jup, zelfs met waterkoeling waarbij de hotspot zelden richting 70°C is gegaan.
60°C is al genoeg om op den duur (jaar tot paar jaar) voor problemen te zorgen.
Dat was dan met de geroemde Gelid GC Extreme en Alphacool Subzero (beiden middelhoog - hoog visceuze pasta's.)
Koelpasta op een GPU (of liever gezegd direct-die) is gewoon niet wenselijk.
Er bestaan industriële pasta's die erg goed zijn en hiertegen beter bestand zijn dan andere.
Die zijn voor de consument alleen zo goed als niet verkrijgbaar en er gaat ook veel namaak in omloop.
Met de komst van PCM is er ook nul reden om dat nog te blijven gebruiken.
Ik heb zelf Laird TPCM 7250 gebruikt. Dat is schijnbaar een PCM met een hoger smeltpunt dan de Honeywell PTM7950. De resultaten zijn uitstekend en stukken beter dan ik bereikt heb met de goede koelpasta's.
Wat tips voor de ombouw/aanbrenging.
1. Zorg voor ESD veiligheid.
Dus werk met een antistatisch matje dat geaard is aan een massa. Geen synthetische of wollen kleding dragen. Gebruik bij voorkeur Nitrile handschoenen (een doos met 100 stuks is bij de Action verkrijgbaar).
Let op de luchtvochtigheid (met de wintermaanden is het risico een stuk hoger vanwege de droge lucht). Hang desnoods even natte was op in de kamer waar je aan de slag gaat of leg bijv. een natte handdoek op de kachel. ESD is echt doodsoorzaak nr. 1.
2. Hergebruik geen pads!
Ja, ik weet dat sommigen het doen, maar het is echt beter van niet. De meeste thermalpads zijn niet veerkrachtig en maken bij een 2e passing geen goed/optimaal contact meer.
Arctic TP3 pads vind ik erg fijn. Van goede kwaliteit, redelijk zacht en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Alleen de verpakking is 3x niets, waardoor ca. 0.5 tot 1cm van de randen weggesneden moet worden.
Dus reken maar op 80% van wat je besteld.
3. Gebruik goed (passend) gereedschap.
Een momentschroevendraaier is een plus.
Met een spider dat veertjes heeft is het gelukkig niet nodig. Schroef dingen in ieder geval niet overdreven vast. En draai normale schroeven voorzichtig en verspreid over meerdere keren aan (dan bedoel ik moet tussenpozen). Thermal pads zullen langzaamaan een beetje comprimeren en PCM zal bij verwarmen ook langzaamaan dunner worden door de druk. Schroeven met veertjes hoeven overigens niet opnieuw aangedraaid te worden. Daar zorgt het veertje voor de juiste druk.
Met een PCM is het aan te raden om een SMD pincet te gebruiken. Eentje waar je een donshaartje mee op kan pakken. Dat zal de klus een stuk makkelijker maken dan bijv. met de nagel of een mesje te lopen frunniken. Het is ook superhandig om daarmee het beschermfolie van de thermalpads te halen.
De Honeywell PTM7950 schijnt zacht te zijn op kamertemperatuur. Er wordt aangeraden om dat eerst even in de diepvries te leggen (let wel op condens). De Laird TPCM7250 is trouwens gewoon hard bij een kamertemperatuur rond de 20°C. Daarmee was de klus letterlijk binnen een paar minuten geklaard.
Werk wel van één kant naar de ander om luchtbellen te voorkomen (alsof je een sticker aanbrengt).
3. Werk voorzichtig en met geduld.
Pas vooral bij de GPU-die op dat je niet per ongeluk aan een mini smd codensator blijft haken of een hoekje van de die zelf. Zet er ook geen druk op om het schoon te maken. Alleen lichtjes vegen met wasbenzine/Isopropanol doordenkt of nat zacht wc papier en wattenstaafjes.
Resten van de pasta/pcm/thermalpads zijn met wasbenzine op te lossen.
Daarna weer ontvetten met Isopropanol (96% alcohol is niet echt geschikt, maar het kan in het geval van nood). In het begin is voorzichtig rondjes draaien om dingen schoon te krijgen ok. Maar veeg het op het eind / laatste paar keren, steeds naar een kant toe. Dan wordt alles goed schoongeveegd i.p.v. uitgesmeerd.
Snijd de thermalpad voor de geheugenchip bij voorkeur apart voor elke chip. Dat zorgt ervoor dat het wat beter comprimeerbaar is omdat materiaal dan ook/beter naar de zijkanten toe gedrukt kan worden.
Dat zorgt er op de beurt weer voor dat er een betere drukverdeling op de GPU-die komt te staan.
Ik plak overigens de thermalpads op de geheugenchips en de PCM op de GPU-die. Voor andere chips en de vrm's beplak ik de koeler. Maar ieder heeft zo zijn methode/voorkeur.
4. Gebruik de kaart in het begin op een laag vermogen.
Niet gelijk op max gaan met het vermogen & temperatuur. Maar bouw het eerst rustig op richting 40°C hotspot voor zeg maar een uur. Opbouwend naar 60°C verspreid over bijv. 5-10 cycli. Dat zal ervoor zorgen dat het overtollige PCM er langzaam en geleidelijk uit kan kruipen en niet gelijk begint te koken/blazen te vormen. Je krijgt dan uiteindelijk een mooi dunne contactlaag.
Ik heb trouwens een waterblok ombouwverslag gemaakt van mijn 7900XTX. Daar staan ook wat dingen en foto's in die misschien behulpzaam zijn:
CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie"
Verderop in het topic heb ook plaatjes gepost van wat er van de koelpasta is overgebleven op de 6900XT, na 2 jaar waterkoeling:
Hmm het is een lange reactie geworden. Ik wil er alleen mee zeggen dat het heel goed zelf te doen is als je op deze punten let. En als iemand het echt niet aan zichzelf vertrouwt, laat het dan door iemand anders (met ervaring) doen.
[
Voor 9% gewijzigd door
CMT op 20-01-2025 02:36
]