Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
ceescees schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:57:
[...]

Correct me if I'm wrong. Ik had begrepen dat dit probleem vooral speelt als je een waterblock op je gpu zet icm waterkoeling, omdat er dan een gebrek aan airflow ontstaat ter hoogte van de aansluiting, en 2. wanneer de kabel niet volledig 100% goed ingeplugd is. Als dat beide niet speelt, zou ik mij geen zorgen maken.
gesmolten connector en waterblokken hebben niks met elkaar te maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
INNO3D schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:24:
[...]

gesmolten connector en waterblokken hebben niks met elkaar te maken,
Hij heeft wel een punt (ook afhankelijk van behuizing type en airflow) want een videokaart met een full cover block heeft dus geen enkele actieve airflow meer, ook niet over'/langs de connectoren.
Ik heb verder geen idee of dit echt uitmaakt/relevant is voor de 4090 connectoren.

Wellicht krijg de 50xx series een 40mm fan op de connectoren? }:O :+

Vroeger liep men er met gpu/cpu waterblocks (let wel: geen full cover) wel eens tegenaan dat vram en/of vrms's (AM3 borden met bulldozer cpu's erin...) te heet werden omdat er geen heatsink op zat standaard en/of omdat men er geen heatsinks op gedaan had.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
nis156 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:01:
Goedenavond iedereen!

Ik heb mijn 4090 nu 1.5 jaar en heb er veel plezier mee gehad :) (en nog steeds!). Waar ik me af en toe nog zorgen om maak, is om de eventuele smeltende kabels/aansluitingen waar toen veel op het internet over was te vinden. Wat ik hiervoor probeer te doen, is tijdens (zware) games HWinfo controleren op de voltage waardes van de GPU.
Als je al 1.5 jaar zonder problemen met die kaart speelt en verder niet aan je connector gaat zitten rommelen dan zou ik me maar geen zorgen maken. Als die connector niet goed had gezeten dan had je dat al lang gemerkt en niet na 1.5 jaar pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Arjant2 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Als je al 1.5 jaar zonder problemen met die kaart speelt en verder niet aan je connector gaat zitten rommelen dan zou ik me maar geen zorgen maken. Als die connector niet goed had gezeten dan had je dat al lang gemerkt en niet na 1.5 jaar pas.
Dat is nou juist het punt van discussie want er is, volgens mij, geen duidelijk touw aan vast te knopen wanneer en onder welke omstandigheden dit nou soms spontaan lijkt te gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Hij heeft wel een punt (ook afhankelijk van behuizing type en airflow) want een videokaart met een full cover block heeft dus geen enkele actieve airflow meer, ook niet over'/langs de connectoren.
Ik heb verder geen idee of dit echt uitmaakt/relevant is voor de 4090 connectoren.

Vroeger liep men er met gpu/cpu waterblocks (let wel: geen full cover) wel eens tegenaan dat vram en/of vrms's (AM3 borden met bulldozer cpu's erin...) te heet werden omdat er geen heatsink op zat standaard en/of omdat men er geen heatsinks op gedaan had.
Het kan natuurlijk net het verschil zijn tussen goed gaan of niet goed gaan. Maar dan zit hij er iig al niet goed in. En mij lijkt ook dat hij veel eerder dan na 1.5 jaar problemen zou gaan geven. Sowieso bij die kaart gaat er eens een ampere of 30 door die connector. Als je daar 0.5V verlies op hebt, een 15W dus, dan is iig mijn onderbuik dat ie al gesmolten was. Maar als je je echt zorgen maakt, raak hem eens voorzichtig aan als hij gebruik wordt (niet zo lomp dat je hem scheef duwt en een probleem veroorzaakt natuurlijk). Is de connector heet of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Dat is nou juist het punt van discussie want er is, volgens mij, geen duidelijk touw aan vast te knopen wanneer en onder welke omstandigheden dit nou soms spontaan lijkt te gebeuren.
Zou graag zien waar er gevallen zijn waar dit na 1.5 jaar pas gebeurd zonder dat er aan de aansluiting is gerommeld. Er vanuit gaande dat TS gewoon zijn kaart 1.5 jaar gebruikt en belast heeft en hij niet zijn systeem verplaatst of aan de aansluitingen zit zal het nu echt niet meer gaan gebeuren, als er iets niet goed had gezeten dan was dat nu al wel gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 10-07-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Theoretisch kan een connector niet goed zitten, maar wel goed genoeg in eerste instantie. Bij de overgang in de connector krijg je dan steeds een vlamboogje, dan bouwt er residu op in de connector, overgang weerstand wordt steeds groter, uiteindelijk na 1,5 jaar goed genoeg te hebben gezeten blijkt ineens dat ie dus toch niet helemaal goed zat en krijg je alsnog een gesmolten connector.

Maar, dan heeft ie dus altijd al niet goed gezeten, alleen heeft het anderhalf jaar geduurd voordat de gevolgen daarvan zichtbaar werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DannyXP1600 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Theoretisch kan een connector niet goed zitten, maar wel goed genoeg in eerste instantie. Bij de overgang in de connector krijg je dan steeds een vlamboogje, dan bouwt er residu op in de connector, overgang weerstand wordt steeds groter, uiteindelijk na 1,5 jaar goed genoeg te hebben gezeten blijkt ineens dat ie dus toch niet helemaal goed zat en krijg je alsnog een gesmolten connector.

Maar, dan heeft ie dus altijd al niet goed gezeten, alleen heeft het anderhalf jaar geduurd voordat de gevolgen daarvan zichtbaar werden.
Juist, dat is ook waar ik aan dacht m.b.t. de hier eerder gemelde witte (oxidatie) aanslag/residu op e.e.a. !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Voor zover ik weet, is INNO3D de enige fabrikant die op meerdere kaarten en voor de 4090 meerdere blokken aanbiedt. Ik heb totaal vijf meldingen gehad van kaarten met gesmolten connectoren. Drie van deze kaarten waren van personen die de CableMod 90 graden adapter gebruikten, en twee waren luchtgekoelde kaarten. Geen enkele kaart met een waterblock heeft een gesmolten connector gehad.
https://cablemod.com/adapterrecall/

Bij andere fabrikanten kwamen de meeste klachten voort uit de dongle die je bij de kaart kreeg. Je had de optie om de dure Nvidia-dongle te kopen of zelf iets te regelen. De klachten komen echter van de goedkope dongles, niet van die van Nvidia zelf.

Daarnaast gaat het niet om het feit dat deze connector warm wordt; er ontstaat gewoon een kortsluiting, en dit wordt niet voorkomen door een beetje airflow.

[ Voor 19% gewijzigd door INNO3D op 10-07-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
INNO3D schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Voor zover ik weet, is INNO3D de enige fabrikant die op meerdere kaarten en voor de 4090 meerdere blokken aanbiedt. Ik heb totaal vijf meldingen gehad van kaarten met gesmolten connectoren. Drie van deze kaarten waren van personen die de CableMod 90 graden adapter gebruikten, en twee waren luchtgekoelde kaarten. Geen enkele kaart met een waterblock heeft een gesmolten connector gehad.
https://cablemod.com/adapterrecall/

Bij andere fabrikanten kwamen de meeste klachten voort uit de dongle die je bij de kaart kreeg. Je had de optie om de dure Nvidia-dongle te kopen of zelf iets te regelen. De klachten komen echter van de goedkope dongles, niet van die van Nvidia zelf.

Daarnaast gaat het niet om het feit dat deze connector warm wordt; er ontstaat gewoon een kortsluiting, en dit wordt niet voorkomen door een beetje airflow.
Geen kortsluiting ;) . Moet een hele slechte connectie zijn, dus meer een open verbinding, maar niet helemaal open want dan doet de hele kaart niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10
Igors lab heeft een test gedaan met de 4090 FE waarbij de componenten rondom de power connector standaard geen contact maken met de koeler en daarna met een custom pad wel contact maken. Hij lijkt wel te suggereren dat een hoog vermogen en dus hoge temperaturen van invloed zijn op het risico van een smeltende connector: https://www.igorslab.de/e...-clearly-be-cool-pad-mod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nis156
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 21:22
Dank voor alle reacties iedereen!

Ik zal van het weekend even voorzichtig kijken hoe warm/heet de connector voelt tijdens het spelen van een zware game. De PC heb ik tussendoor niet echt verplaatst m.u.v. dat ik hem vorig jaar wel even uit elkaar had gehaald voor een schoonmaak.

Verder had ik wat problemen met mijn voeding toen ik de GPU pas had, waardoor ik wel 2x een nieuwe voeding in mijn pc heb geplaatst met daarbij ook het vervangen van de 12v kabel voor de GPU. Dit was dus wel 1.5 jaar terug en heb er sindsdien geen problemen mee ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:13
Kleine update betreffende mijn RMA van m'n oude videokaart.
Deze word terug gestuurd naar Inno3D ter reparatie (als dat kan)

Dus best kans dat @INNO3D binnenkort m'n oude RTX4090 iChill Frostbite onder handen krijgt ;)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:23:
Dus best kans dat @INNO3D binnenkort m'n oude RTX4090 iChill Frostbite onder handen krijgt ;)
In de zomer is een beetje ichillen natuurlijk ook wel lekker voor ze, al moet je ook niet zo overdrijven dat je frostbite krijgt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:54
Dan kun je je af gaan vragen: Wanneer mag je zeggen dat het een ondeugdelijk product is...?
Er is zoveel grijs gebied en dat weten hun ook al te goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Vogels60 op 19-07-2024 10:18 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
In dat grijze gebied is het meestal je verantwoordelijkheid als consument om te kiezen voor hogere kwaliteit of niet. Het lastige is dat de kwaliteit van paste heel lastig is om te bepalen.

Wat de fabrikanten natuurlijk wel zouden kunnen doen is reclame maken met het toepassen van thermal pads, PCM of merkpasta voor hun duurdere modellen, maar de vraag is of ze de aandacht willen vestigen op het feit dat ze veelvuldig troeppasta gebruiken.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:54
In welk opzicht valt er te kiezen? Blijkbaar doen veel bekende grote merken dit dus er is geen alternatief? De consument verwacht toch gewoon kwaliteit bij een 4080 of zeker een 4090 en hun bijbehorende prijzen?

Inderdaad, reclame maken gaat bijna ook niet want daarmee schieten ze hun eigen meteen in hun voet.
Van de andere kant er zijn ook kaarten nu met de "vapor chambers" koelblokken dus als ze daar dan pads gaan gebruiken zou er nog iets te kiezen zijn los van het feit of de huidige pasta nou wel of niet het " randje" van conform over gaat.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat zeg ik juist, er is nu niks te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Onder enthusiasts werd over dit produkt al vrij veel gesproken. Toch wel interessant voor mensen (met te hoge GPU temps) om het ook op deze manier getest te zien worden.

Igor: Not over-hyped: Honeywell PTM7950 in a lab test and a real game changer for graphics cards

Summary and conclusion

The temperatures speak for themselves, as does the long-term experience of workstation graphics card manufacturers and various AMD board partners. The fact that companies such as Powercolor and XFX have now also jumped on this bandwagon shows once again that a rethink has begun, at least in part.

Whether you use the Honeywell PTM7950 or one of the similar products is of secondary importance, because the only thing that matters is durability. The fact that the whole thing then performs at least as well over a long period as the best pastes on their first day before the onset of degradation is a real game changer in my view.

Of course, wherever there is a lot of light, there is also some shadow. On the one hand, handling and applying the pads is not without its difficulties and requires some practice, and on the other hand, availability and price are not yet ideal. What’s more, the material is somewhat brittle, which could possibly crack with very large GPUs under high thermal loads and temperature changes. This has already been noticed on the H100 chips. However, this is rather rare in the consumer sector.
Torn pad after testing and booting the head

Where I see problems are with water coolers and water blocks, where there might not be a complete phase change, at least on the cooler side. But you need at least 55 to 60 degrees throughout the pad for a complete change of state. “Half-defrosted” pads are counterproductive and are even more prone to cracking. At least that’s what one of the OEMs has now confirmed to me. Everyone has to work out for themselves how to solve this properly. I wouldn’t use a pad on a water block, at least not a PCM,

That concludes this test once again and we will soon be moving on. However, I would like to take this opportunity to remind you once again of my request for more pastes, because the selection and stock can never be large enough!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:23:
Kleine update betreffende mijn RMA van m'n oude videokaart.
Deze word terug gestuurd naar Inno3D ter reparatie (als dat kan)

Kans is groot:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Repareren jullie wel eens videokaarten/gpu's ?

Ik ging er altijd vanuit dat zodra defect deze werd afgeschreven en een enkeltje schrootbak kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
dierkx36 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Ik ging er altijd vanuit dat zodra defect deze werd afgeschreven en een enkeltje schrootbak kreeg.
Dat is niet zo, in Azië hebben ze een meer geavanceerde reparatieafdeling waar ze geheugenchips kunnen vervangen, de GPU-chip zelf opnieuw kunnen plaatsen of vervangen, etc. GamersNexus heeft dat ooit laten zien in hun fabrieks-video's.

Volgens mij doet (de distributeur van) Inno3D in Nederland de meer simpele reparaties, zoals de fans vervangen, thermal paste vervangen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Ludewig op 22-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 13:05
[...]

Ik weet niet hoe @INNO3D het specifiek doet, maar afhankelijk van het defect kunnen kaarten wel hersteld worden. Een defecte koeler of een onboard component kan vervangen worden, een beschadigde PCB kan hersteld worden en een slechte aansluiting kan gereflowed worden. en zelfs als een kaart dusdanig beschadigd is dat die niet meer hersteld kan worden kunnen ze nog altijd de duurste componenten recupereren zodat deze kunnne gebruikt worden om andere kaarten te herstellen.

maar zoals @Ludewig zegt: veel van die defecten moeten worden doorgestuurd naar hun reparatiecentrum in Azië.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Hier is de video:

Ik weet niet of mijn timestamp werkt, anders kun je zelf naar het stuk over de repair center gaan. Er zitten chapters op de video.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
[...]

In grote lijnen klopt het wat de heren hier onder zeggen:

De webwinkels en distributeurs in Europa sturen de GPU's hierheen, waar ze gecontroleerd worden op werking en staat.

Zijn er kleine reparaties mogelijk, zoals koeling/fans/pads/pasta, dan worden die hier uitgevoerd. Heeft een kaart een defect, zoals helemaal niet meer werken, dan gaat deze inderdaad naar onze fabriek.

Daar worden kaarten gerepareerd of worden bruikbare onderdelen eraf gehaald. Gelukkig hoeft de klant niet te wachten op dit proces, want wij crediteren de distributeur/webwinkel voor de huidige waarde van de kaart. Dit bedrag stelt de webwinkel/distributeur in staat om een kaart van dezelfde of betere prestatie terug te leveren.

Tevens hoef je geen zorgen te maken dat je ooit een (2de-hands) kaart koopt want kaarten die terug zijn naar azie worden nooit meer aan consumenten verkocht en al helemaal niet in europa,

[ Voor 8% gewijzigd door INNO3D op 22-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
INNO3D schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:15:
[...]
Tevens hoef je geen zorgen te maken dat je ooit een (2de-hands) kaart koopt want kaarten die terug zijn naar azie worden nooit meer aan consumenten verkocht en al helemaal niet in europa,
Weet je wat er dan mee gebeurd na reparatie, als ze wel gefixed kunnen worden? Worden ze intern ingezet, gaan ze naar bedrijfstoepassingen (server farms bijvoorbeeld), of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ludewig schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Weet je wat er dan mee gebeurd na reparatie, als ze wel gefixed kunnen worden? Worden ze intern ingezet, gaan ze naar bedrijfstoepassingen (server farms bijvoorbeeld), of iets anders?
Ik vermoed dat die alsnog worden verkocht, maar dan als refurbished product en in andere markten dan Europa. Als je een nieuwe kaart koopt zul je geen kaart kopen die iemand al eens heeft teruggestuurd.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Bij Newegg verkopen ze flink wat refurbished kaarten en vaak zijn dat dropshippers uit Azië. Dus inderdaad een goede kans dat ze in de stroom aan kaarten meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
nzall schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:32:
[...]

Ik vermoed dat die alsnog worden verkocht, maar dan als refurbished product en in andere markten dan Europa. Als je een nieuwe kaart koopt zul je geen kaart kopen die iemand al eens heeft teruggestuurd.
Wat er mee gebeurt nadat we ze opnieuw verkocht hebben is natuurlijk 0 invloed op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
INNO3D schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:15:
[...]

In grote lijnen klopt het wat de heren hier onder zeggen:

De webwinkels en distributeurs in Europa sturen de GPU's hierheen, waar ze gecontroleerd worden op werking en staat.

Zijn er kleine reparaties mogelijk, zoals koeling/fans/pads/pasta, dan worden die hier uitgevoerd. Heeft een kaart een defect, zoals helemaal niet meer werken, dan gaat deze inderdaad naar onze fabriek.

Daar worden kaarten gerepareerd of worden bruikbare onderdelen eraf gehaald. Gelukkig hoeft de klant niet te wachten op dit proces, want wij crediteren de distributeur/webwinkel voor de huidige waarde van de kaart. Dit bedrag stelt de webwinkel/distributeur in staat om een kaart van dezelfde of betere prestatie terug te leveren.

Duidelijk tanx :)

Had een refund gevraagd bij de webshop : zat eigenlijk weer te zoeken naar een RTX 4090 iChill Frostbite gezien dit 1 van de enigste 4090's is die in een custom loop kunnen maar kon niks meer vinden (geen 1 4090 direct geschikt voor custom loop trouwens, tenzij je het risico neemt om te gaan ombouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
dierkx36 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Duidelijk tanx :)

Had een refund gevraagd bij de webshop : zat eigenlijk weer te zoeken naar een RTX 4090 iChill Frostbite gezien dit 1 van de enigste 4090's is die in een custom loop kunnen maar kon niks meer vinden (geen 1 4090 direct geschikt voor custom loop trouwens, tenzij je het risico neemt om te gaan ombouwen)
het heeft dan ook betrekkelijk weinig zin om een 4090 te waterkoelen, en dan helemaal met een custom loop. zelfs de standaard luchtkoeler houdt die al met meer dan gemak koel zonder veel geluid, en er is betrekkelijk weinig OC ruimte tenzij je gaat beginnen klooien met custom BIOS of zo. De enige reden die ik zie om er ééntje te waterkoelen is omdat je huidige build al watergekoeld is en je geen zin hebt om heel je loop om te bouwen zodat het enkel de CPU is die gewaterkoeld is. Dat en het esthetische aspect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 16:54
Ik heb niet het volledige topic doorgenomen, daar is het veel te lang voor, maar wat ik heb gelezen kwam ik nergens de info tegen.

Er is ook een RTX 6000 Ada, met 48Gb wat volgens mij gewoon het grotere broertje is van de RTX 4090 maar met lagere clocksnelheden, die vooral in de professionele grafische industrie wordt gebruikt. Prijskaartje is ook 3x-4x hoger dan de RTX 4090.

Los of je zo’n dure kaart voor gaming zou kopen, maar zijn de snelheden van de RTX 6000 te verhogen zodat je inderdaad een nog betere/snellere kaart hebt dan de RTX 4090 voor gaming?

Dan heb je een monster kaart met 48Gb, dan ben je wel even toekomst voorbereid.

Ben benieuwd of iemand hiermee geëxperimenteerd heeft en wat de bevindingen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10
Namoh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:28:
Ik heb niet het volledige topic doorgenomen, daar is het veel te lang voor, maar wat ik heb gelezen kwam ik nergens de info tegen.

Er is ook een RTX 6000 Ada, met 48Gb wat volgens mij gewoon het grotere broertje is van de RTX 4090 maar met lagere clocksnelheden, die vooral in de professionele grafische industrie wordt gebruikt. Prijskaartje is ook 3x-4x hoger dan de RTX 4090.

Los of je zo’n dure kaart voor gaming zou kopen, maar zijn de snelheden van de RTX 6000 te verhogen zodat je inderdaad een nog betere/snellere kaart hebt dan de RTX 4090 voor gaming?

Ben benieuwd of iemand hiermee geëxperimenteerd heeft en wat de bevindingen waren.
De RTX 6000 Ada is langzamer dan een 4090 aangezien de TGP maar 300W is en deze bij lange na niet de boostclocks haalt als die van de 4090 met 450W TGP. Weliswaar heeft de 6000 een volledig ingeschakelde chip, dus met meer cuda-, tensor- en RT-cores dan de 4090, maar dit is dus niet genoeg om het verschil te compenseren. De 48GB VRAM klinkt heel mooi, maar daar zal je helemaal niets aan hebben voor gaming, zelfs de 24GB van de 4090 wordt bij lange na niet gevuld met gaming. De meeste moderne games in 4K highest settings nemen meestal niet meer in dan 12-16GB.

En los van dit alles, zoals je al aangeeft is de 6000 veel duurder dan een 4090. Het geld dat je ermee uitspaart kun je minstens drie toekomstige generaties high-end-kaarten voor kopen die veel sneller zullen zijn dan de 6000-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 16:54
Bedankt voor je reactie.

Maar zijn die TGP en de boostclocks nu juist niet te verhogen? Waarom zou de chip dit niet aankunnen als de 4090 dit wel aan kan? Dan heb je dus een volledig ingeschakelde chip met dezelfde snelheid dus dan zou hij wel sneller moeten zijn of je nu wel of niet iets aan die 48Gb hebt. Of is dit hardware matig geblokkeerd?

Was gewoon benieuwd of dit mogelijk is, aangezien je denk ik ook in de grafische sector voordeel zult hebben van de hogere clocksnelheden, en als je dan ook gamer bent, heb je 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Er zitten harde limieten aan de TDP in de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dat niet alleen, de driver voor de RTX 6000 Ada mist de gaming optimalisaties die de 4090 wel in de driver heeft zitten, waardoor je op gelijke TDP en clockspeed alsnog slechtere resultaten zult halen.

Lang verhaal kort; niet doen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Namoh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:28:

Is dit niet voorbij gekomen?
https://videocardz.com/ne...china-for-cloud-computing

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nvidia heeft de mogelijke opties zorgvuldig bestudeerd en kiest zoals eerder ervoor om hun klanten op te lichten:

https://videocardz.com/ne...ng-doesnt-make-it-obvious

Let dus op als je een 4070 wilt kopen, welke je nu eigenlijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik betwijfel dat het performance verschil merkbaar zal zijn. We moeten nu niet doen alsof Nvidia een 3060 8GB of een 3050 6GB aan het uitbrengen is. , en de kans is groot dat het oude model gewoon uit de markt verdwijnt zodat ze de GDDR6X chips kunnen gebruiken voor andere modellen.

Als je een 4070 hebt kun je dit overigens nu al simuleren met MSI Afterburner. Gewoon de memory clock naar beneden doen met 500 Mhz. Ik zal zo meteen eens testen wat dit geeft in 3DMark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gd6KH63kJBs2Hued9UFCdKBkI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhavvzdYFJyeUDcJaZi4tB8j.png?f=fotoalbum_large

Benchmarks 5 tot 8 zijn met de default memory clock van 10500 Mhz, en benchmarks 1 tot 4 zijn met een memory clock van 10000 Mhz. Lijkt me ongeveer 1% verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik vind het sowieso oplichting om opeens mindere specs in de doos te doen, wat de exacte afname in prestaties ook is.

En je benchmarks zeggen mij weinig, want ik wil bijvoorbeeld weten wat het effect op 4K is, waar de 4070 al relatief slecht presteert, vermoedelijk door de beperkte bandbreedte van de kleine bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Ludewig schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:05:
Ik vind het sowieso oplichting om opeens mindere specs in de doos te doen, wat de exacte afname in prestaties ook is.

En je benchmarks zeggen mij weinig, want ik wil bijvoorbeeld weten wat het effect op 4K is, waar de 4070 al relatief slecht presteert, vermoedelijk door de beperkte bandbreedte van de kleine bus.
Een 4070 is dan ook niet bedoeld voor 4K gaming. Te weinig VRAM en ook gewoon te traag. Nvidia heeft die kaart in de markt gezet voor 1440p gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:19:
Nvidia heeft de mogelijke opties zorgvuldig bestudeerd en kiest zoals eerder ervoor om hun klanten op te lichten:

https://videocardz.com/ne...ng-doesnt-make-it-obvious

Let dus op als je een 4070 wilt kopen, welke je nu eigenlijk krijgt.
Er was enkele weken geleden al een doos gespot waar dus geen GDDR6 (zonder X op stond) gewoon niks.

https://videocardz.com/ne...ed-features-ad104-251-gpu

Ik vind het ook raar, ook al worden dezelfde prestaties gesimuleerd, je krijgt toch een kaart met mindere specs, nog voor dezelfde prijs ook. Maar ja, lager kan ook niet met de 4060 Ti 16GB er vlak onder.

Ik denk dat je geen 4070 had moeten kopen als je van plan was om op 4K te spelen, dan had je beter door kunnen sparen, dit ging al niet op de 3060 Ti met oudere games en deze is niet héél veel sneller. En de games zijn alleen maar zwaarder geworden.

Ik heb mijn 4K monitor al 2 jaar geleden ofzo verkocht, want ik vind het niks ook niet met games die het wel aan konden, 1440p is een mooi compromis. Heb nog teammates die spelen op 1280x1024 (op een widescreen), maar dat zijn wel de meer competitieve jongens. Ziet er niet uit vind ik :+

[ Voor 60% gewijzigd door JDx op 21-08-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall

Ik heb het nog eens nagekeken. Die Steel Nomad benchmark die ik gebruikte draait enkel op 4K. Ik vond het al zo vreemd dat die maar 40 FPS haalde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
nzall schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:10:
[...]
Een 4070 is dan ook niet bedoeld voor 4K gaming. Te weinig VRAM en ook gewoon te traag. Nvidia heeft die kaart in de markt gezet voor 1440p gaming.
1. Budget VR

2. Kan mij weinig schelen wat ze beweren. Als mensen bepaalde prestaties verwachten vanwege de eerste reviews en de prestatiebeloftes van Nvidia (waar ze overigens ook over liegen, maar enfin), dan is het oplichting als ze minder leveren.

Stel je voor dat Dell in hun goedkopere machines opeens de specs verminderd, want 'die zijn toch bedoeld voor office taken?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 12:27
JDx schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:16:
Ik denk dat je geen 4070 had moeten kopen als je van plan was om op 4K te spelen, dan had je beter door kunnen sparen, dit ging al niet op de 3060 Ti met oudere games en deze is niet héél veel sneller. En de games zijn alleen maar zwaarder geworden.
Laat ik die upgrade gedaan hebben (vooral omdat die 50 procent extra geheugen wel fijn is als je graag veel mods gebruikt) en in timespy levert het me een boost op van ruim 40 procent. Ik kan niet bepalen wat je héél veel vindt, maar met de 3060ti moest ik veel meer schipperen op 1440p. Met de 4070 kan ik alles gewoon op hoog zetten en het draait weer soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Acteonis schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Laat ik die upgrade gedaan hebben (vooral omdat die 50 procent extra geheugen wel fijn is als je graag veel mods gebruikt) en in timespy levert het me een boost op van ruim 40 procent. Ik kan niet bepalen wat je héél veel vindt, maar met de 3060ti moest ik veel meer schipperen op 1440p. Met de 4070 kan ik alles gewoon op hoog zetten en het draait weer soepel.
Ja op 1440 is het heerlijk inderdaad, heb zelf ook een 4070, maar op 4K moet je toch wel een kaart hebben die echt veel sneller is dan de 3060 Ti, dus een 4070 Ti Super of 4080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Gigabyte zet wel GDDR6 op de doos

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbtymAp.png

https://videocardz.com/ne...wer-gddr6-memory-pictured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Huh, ik zie sinds kort naast de ProArt en TUF ook nog de Asus Prime voorbij komen
https://www.gputracker.eu...28&fv_shop=193&fv_shop=67

Hier heb ik nog nooit van gehoord, is dit een compromis tussen de andere twee triple fans?

Bij de moederborden is Prime wel al bekend in Nederland, maar bij GPU's werden deze niet in Nederland verkocht, geen idee waarom ze nu opeens hier ook verschijnen. Het is ook alleen bij de 4070 Super.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 27-08-2024 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43

Skyline GT-R

RB26DETT

JDx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:21:
Huh, ik zie sinds kort naast de ProArt en TUF ook nog de Asus Prime voorbij komen

Hier heb ik nog nooit van gehoord, is dit een compromis tussen de andere twee triple fans?

Bij de moederborden is Prime wel al bekend in Nederland, maar bij GPU's werden deze niet in Nederland verkocht, geen idee waarom ze nu opeens hier ook verschijnen. Het is ook alleen bij de 4070 Super.
Die Asus Prime kaart is hun nieuwe reeks die voldoet aan nvidia's nieuwe SFF-Ready-label. Deze zijn geintroduceerd tijdens Computex eerder dit jaar. :)

nieuws: ASUS kondigt kleinere Prime-videokaarten aan met Nvidia SFF-Ready-label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dat zegt niks, er zijn ook v2 modellen met GDDR6X die al eerder op de markt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
JDx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Dat zegt niks, er zijn ook v2 modellen met GDDR6X die al eerder op de markt waren.
Ik had speciaal nog even een plaatje van een GDDR6X model opgezocht overigens.
Daar (plaatje via de pricewatch) staat geen "V2" op.
Verder ben ik geen andere plaatjes van de verpakking van een Windforce 2x met GDDR6X tegengekomen...

Heb je daar een bron van? Want op de site van Gigabyte vind ik ook geen "V2" met GDDR6X.

Hier de GDDR6 kaart:

https://www.gigabyte.com/...d/GV-N4070WF2OCV2-12GD#kf

Ik ben van Gigabyte gewend dat je een "Rev." model kan selecteren wanneer je op de website van het originele (Rev. 1.0) product bent.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-08-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Ik had speciaal nog even een plaatje van een GDDR6X model opgezocht overigens.
Daar (plaatje via de pricewatch) staat geen "V2" op.
Verder ben ik geen andere plaatjes van de verpakking van een Windforce 2x met GDDR6X tegengekomen...

Heb je daar een bron van? Want op de site van Gigabyte vind ik ook geen "V2" met GDDR6X.
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu

https://www.paradigit.nl/...racker.eu&utm_term=486491

Meer

en hier

Wel V2, geen GDDR6X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJZhadh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Dat zijn andere kaarten (andere modellen) met 3 fans.
Dat maakt toch niet uit, ging erom dat V2 niks zegt over GDDR6 of GDDR6X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
JDx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Dat maakt toch niet uit, ging erom dat V2 niks zegt over GDDR6 of GDDR6X.
Nouja jij plaatste een plaatje van een Windforce 2X (OC) kaart dus daar ging ik vanuit. ;)
Dus bij die kaart lijkt het er wel op: GDDR6X is de "gewone" kaart en GDDR6 is de V2 kaart?

Verder vind ik dus wel dat die verwarring zaait (goed punt van je) omdat dit bij die andere kaarten (met 3 fans/andere modellen) niet het verschil met VRAM duidelijk maakt :P

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-08-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Ik ben benieuwd hoeveel performance verschil er is tussen de GDDR6X en de GDDR6 versie.
In deze YT video: YouTube: RTX 3060 Ti GDDR6 vs GDDR6X - Test in 8 Games
testen ze een 3060Ti GDDR6X tegen een 3060Ti GDDR6.
Over het algemeen zit het verschil daar tussen de 5-10%

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
GarBaGe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:15:
Ik ben benieuwd hoeveel performance verschil er is tussen de GDDR6X en de GDDR6 versie.
In deze YT video: YouTube: RTX 3060 Ti GDDR6 vs GDDR6X - Test in 8 Games
testen ze een 3060Ti GDDR6X tegen een 3060Ti GDDR6.
Over het algemeen zit het verschil daar tussen de 5-10%
https://www.tomshardware....from-gddr6x-says-reviewer
However, the latter arrives with 19 Gbps GDDR6X memory instead of the regular model's 14 Gbps GDDR6 memory
19 vs 14 is een heel verschil tegenover 21 vs 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Overigens, kan iemand mij eventjes uitleggen wat nu in feite het verschil is tussen GDDR6 en GDDR6X? Want ik heb al een paar keer de aantijging gehoord dat GDDR6 een PAK trager is dan GDDR6X, maar als ik dan kijk naar de bronnen die ze gebruiken, wordt er GDDR6X met 19 Gbps vergeleken met GDDR6 van 14 Gbps. Is er buiten de snelheid in feite een verschil tussen GDDR6 en GDDR6X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
GDDR6X encodeert 2 bits in elk signaal door de PAM4-encodering, versus 1 bit voor GDDR6. Daardoor zou die in theorie dus dubbel zo snel kunnen zijn, al is de winst in de praktijk veel lager. En het encoderen/decoderen vereist nogal dure hardware.

Overigens gebruikt GDDR7 de PAM3-encodering met 1,5 bit per signaal. Dus wat minder dan 6X, maar wel veel goedkoper om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 20:26
@INNO3D
HWinfo geeft aan dat de Hotspot van mijn INNO3D 4070Ti X3 tegenwoordig 107.6c aantikt.
Warmer dan mij lief is dus dat gaan we keurig oplossen met een re-paste op de core.

Vraag over de Thermal Pads, welke dikte? Hoeveel nodig? en welk merk/type/redelijke prijs is een aanrader?
Of de pads gewoon her-gebruiken (mits ze het verwijderen van de koeler overleven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Hier al ruim een jaar gebruiker van een 4080 suprime x icm met de 7800x3d.

Game op een 2K monitor.

De GPU bevalt me nog steeds super goed. Ik heb tot op heden nog geen issues gehad, hij is erg stil, de temperatuur vind ik erg laag en prestaties tot mijn laatste game (Wukong) geweldig.

Las dat voor een 2K monitor ik ook een 4070 had kunnen kopen, maar alles in max settings en =>120FPS et 50gr is toch top :+

2 games waar de GPU het zwaar had was starfield max settings en fps en star citizen natuurlijk, maar beide games speel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Zanac-ex schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:04:
@INNO3D
HWinfo geeft aan dat de Hotspot van mijn INNO3D 4070Ti X3 tegenwoordig 107.6c aantikt.
Warmer dan mij lief is dus dat gaan we keurig oplossen met een re-paste op de core.

Vraag over de Thermal Pads, welke dikte? Hoeveel nodig? en welk merk/type/redelijke prijs is een aanrader?
Of de pads gewoon her-gebruiken (mits ze het verwijderen van de koeler overleven)
Hey,

Deze zouden nog goed moeten zijn, vraag had je je kaart verticaal of horizontaal gemount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
INNO3D schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:44:
[...]

Hey,

Deze zouden nog goed moeten zijn, vraag had je je kaart verticaal of horizontaal gemount?
bedankt voor de response.

Horizontaal gemount (standaard) in een antieke Lite-On FS020 (2001) case met redelijke koeling 3 * 120mm,

GPU Fans werken naar behoren zonder vreemde geluiden.
Hotspot was altijd aan de hoge kant (90c+) maar nu uitschieters naar 107c
Niet onbelangrijk, systeem is stabiel en slechts bij toeval dat ik het zag.

Volgende gemeten na een lange Cyberpunk sessie.
83c GPU
72c GPU Mem junction
107c GPU hotspot
2800rpm Fans max
2895Mhz GPU max clock
Standaard voltage
41c Case tem external sensor

• Zanac-ex
Honeywell PTM7950 besteld, de echte van Moddiy.
Zal een update plaatsen hoe dat afloopt :)

En neem meteen de 5800x3d/NDH15S onder handen, die wordt de laatste tijd ook warmer dan voorheen.
Heel apart hoeveel koeler mijn 5700x3d/Frost Spirit 140 werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
@Zanac-ex Ben benieuwd, dat zou toch wel aardig wat moeten schelen. Igor is er ook positief over.

PC Specs

• PietPineut
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Iemand idee wat voor koelsnot in ASUS 4080S ProArt zit? Is het zinvol om die op voorhand al te vervangen met PTM?

[ Voor 5% gewijzigd door PietPineut op 11-09-2024 15:30 ]

• Zanac-ex
PietPineut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:30:
Iemand idee wat voor koelsnot in ASUS 4080S ProArt zit? Is het zinvol om die op voorhand al te vervangen met PTM?
Rommel, yep 100%
De "pasta" werkt goed voor een korte tijd en dan gewoon niet
Korte versie (Toms HW die linkt naar de lange versie)
De lange versie van Igor met het hele verhaal.

Phase Change pads zouden goed presteren en het heel lang vol houden.
Honeywell PTM de beste maar Chinese klonen presteren redelijkvoor een fraktie van de prijs.
(maar met de gebruikelijke Ali levertijden)
Bron: Igors Lab en meerdre fora.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Nouja jij plaatste een plaatje van een Windforce 2X (OC) kaart dus daar ging ik vanuit. ;)
Dus bij die kaart lijkt het er wel op: GDDR6X is de "gewone" kaart en GDDR6 is de V2 kaart?

Verder vind ik dus wel dat die verwarring zaait (goed punt van je) omdat dit bij die andere kaarten (met 3 fans/andere modellen) niet het verschil met VRAM duidelijk maakt :P
Weet niet waar deze hele discussie vandaan komt maar op de doos van mijn Windforce V2 staat heel duidelijk GDDR6X. Is een 4080S en geen 4070, laat maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 11-09-2024 20:51 ]

• PietPineut
Goeie, ik zie dat Gelid ook hun eigen versie heeft en een heel stuk toegankelijker qua prijs en levertijd. Misschien eens 2 stukken bestellen, eentje voor de 4080S en de ander voor de CPU.

+
Thermalgrizzly heeft ze ook a €9,90 en direct leverbaar bij lokale webshops, eens uitproberen.
Waarschijnlijk is het gewoon de 7950 maar het scheelt risico dat je een fake in huis haalt.

[ Voor 25% gewijzigd door PietPineut op 11-09-2024 22:10 ]

• nzall
https://videocardz.com/ne...e-at-1440p-1080p-98-at-4k De eerste 4070 GDDR6 reviews zijn er.

Samengevat: ongeveer 2% trager op 4K, minder dan 1% op 1440p en 1080p. Dus als je op 1440p of 1080 gamet (wat de voornaamste afzetmarkt is voor de 4070) ga je geen enkel verschil merken tussen dit model en het GDDR6X model.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:33
PietPineut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:37:
[...]
Goeie, ik zie dat Gelid ook hun eigen versie heeft en een heel stuk toegankelijker qua prijs en levertijd. Misschien eens 2 stukken bestellen, eentje voor de 4080S en de ander voor de CPU.

+
Thermalgrizzly heeft ze ook a €9,90 en direct leverbaar bij lokale webshops, eens uitproberen.
Waarschijnlijk is het gewoon de 7950 maar het scheelt risico dat je een fake in huis haalt.
Benieuwd wat je voor verschil gaat merken (tenzij je hem meteen onder handen neemt en geen voor/na waardes hebt). Heb dezelfde kaart en vind de temperaturen (voor het formaat van de kaart) wel acceptabel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietPineut
Brad Pitt schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:28:
[...]

Benieuwd wat je voor verschil gaat merken (tenzij je hem meteen onder handen neemt en geen voor/na waardes hebt). Heb dezelfde kaart en vind de temperaturen (voor het formaat van de kaart) wel acceptabel.
Ik hoop de kaart van het weekend te kunnen installeren, wacht nog op de mobo.
Ik ga eens kijken wat de stock temperaturen zijn en sowieso testen op DOA, natuurlijk.

De TG Phasesheet pads zijn vandaag gearriveerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PietPineut
Voor de geinteresseerden, ASUS 4080 Super ProArt, verticale mount in een NR200p max. 2x Noctua A12x15 op 1000rpm eronder. Dit is na een run van Time Spy met standaard koelpasta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsEjHN3miFya1ohpAkcrEfJjxmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DlaQikADDZbAJGcW5dCLYtlE.png?f=fotoalbum_large

Tikt in Time Spy flink tegen de power limit van 325W aan, graphics score is heel consistent op 27750.

+
Koelpasta vervangen door de Phasesheet PTM en hoewel het best te doen was op de CPU, was het een nachtmerrie op de GPU, folie aan 1 kant wilde er op geen manier vanaf ondanks dat de pad in de koelkast is geweest. Uiteindelijk is het gelukt, de irinitiele temps waren matig - 90*C hotspot en 75*C core maar nu na 2 uurtjes stoken zijn ze gezakt naar 66*C/80.5*C hotspot @ 54% fanspeed.

[ Voor 40% gewijzigd door PietPineut op 16-09-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:33
Niet de moeite (en stress) voor mij waard om te doen dan. Wel bedankt voor de update :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietPineut
Houd er wel rekening mee dat dit met een nieuwe videokaart is gedaan (max 2-3u load gehad) en de koelpasta was nog niet kurkdroog. Het verschil tussen PTM en standaard koelpasta zal dus alleen maar groter worden na verloop van tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door PietPineut op 16-09-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Mijn proart 4080 super heb ik nu 7 maanden in gebruik en de temperatuur zijn nog exact hetzelfde als op dag 1. Een mod of repaste is hier gelukkig dus niet nodig. Max core temp is 70, hotspot is 80 ish. Hij boost tot 28/2900.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• PietPineut
2900 is overgeklokt neem ik aan? Dat doen ze stock niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Zanac-ex schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:23:
[...]

Honeywell PTM7950 besteld, de echte van Moddiy.
Zal een update plaatsen hoe dat afloopt :)

En neem meteen de 5800x3d/NDH15S onder handen, die wordt de laatste tijd ook warmer dan voorheen.
Heel apart hoeveel koeler mijn 5700x3d/Frost Spirit 140 werkt.
RTX 4070 Ti Repaste met Thermalright Heilos, FTW :)
Honeywell onderweg maar geen geduld :-)
Met Heilos hotspot van 108c (fans 2800 rpm) naar 92c (fans 2000 rpm).
En onverwachte bonus, 5800X3D repaste met Heilos van 85c naar 80c
Het aanbrengen kost wat tijd maar goed te doen.
Heb meteen maar even een "review" gemaakt want die was er nog nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:18
Ik zit er aan te denken om mijn 2070S te vervangen voor een 4070S, heb redelijk wat research gedaan maar heb nog steeds geen idee welke ik moet kiezen.

Eerste instantie dacht ik aan een Inno3D Twin of X3, die is netjes geprijsd alleen lees ik dat de ventilatoren niet goed zijn(?). Daarna naar de Asus Dual Evo gekeken, maar die schijnt weer een stuk slechter dan de non Evo te zijn (wat boven mijn prijsklasse bevind).
Ik lees dat de Gigabyte Windforce haarscheurtjes kan hebben, en je MSI over het algemeen het beste kan vermijden.

Zijn dit punten waar ik mij inderdaad zorgen om moet maken, of moet ik dit met een korrel zout nemen? Als ik de 4070 chart op reddit moet geloven is de Inno3D 't beste bang for the buck, maar ik heb geen ervaring met Inno3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
DonRoger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:24:
Ik zit er aan te denken om mijn 2070S te vervangen voor een 4070S, heb redelijk wat research gedaan maar heb nog steeds geen idee welke ik moet kiezen.

Eerste instantie dacht ik aan een Inno3D Twin of X3, die is netjes geprijsd alleen lees ik dat de ventilatoren niet goed zijn(?). Daarna naar de Asus Dual Evo gekeken, maar die schijnt weer een stuk slechter dan de non Evo te zijn (wat boven mijn prijsklasse bevind).
Ik lees dat de Gigabyte Windforce haarscheurtjes kan hebben, en je MSI over het algemeen het beste kan vermijden.

Zijn dit punten waar ik mij inderdaad zorgen om moet maken, of moet ik dit met een korrel zout nemen? Als ik de 4070 chart op reddit moet geloven is de Inno3D 't beste bang for the buck, maar ik heb geen ervaring met Inno3D.
Uit de 30 serie heb ik een MSI Gaming X Trio, Inno3D iChill en Asus TUF gehad, de Asus was het stilste met lage fanspeed en alsnog lage temperaturen, vandaar nu ook weer een Asus met 3 fans.

Voor 639 heb je een Prime

TUF weet ik zeker dat ze goed zijn, heb nu een ProArt, bevalt even goed, Prime weet ik niet zeker.

Voor 642 heb je een ProArt bij Asus zelf
https://webshop.asus.com/...0NA00/PROART-RTX4070-O12G

Sorry dat is een gewone 4070.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 01-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@DonRoger
Er is niets mis met een Inno3D.
Zijn er kaarten die beter koelen, ja, maar met de fans is verder niets mis, zie ook de reviews hier op tweakers.
Daarbij komt dat de 4070 Super niet een heel hoog verbruik heeft en dus met 2 fans prima af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
DonRoger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:24:

Eventjes daarnaast: wat bedoel je met die 4070 chart op Reddit? is er een chart op Reddit die alle kaarten van een bepaald model rangschikt op kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
nzall schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Eventjes daarnaast: wat bedoel je met die 4070 chart op Reddit? is er een chart op Reddit die alle kaarten van een bepaald model rangschikt op kwaliteit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNK5uBjFvroU3bNmIrs7sisCaiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FC05Vkco67WPjibSTXFuJqyX.png?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...tx_4070_comparison_chart/

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 01-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Overigens zou ik zelf niet te zwaar vallen over de 12VHPWR connector op de 4070, zelfs als het een ouder model is met de niet-aangepaste connector. Er gaat veel minder stroom door de kaart dan de 4080 en 4090, dus de risico's zijn daardoor veel kleiner, zeker als je hem ook nog eens undervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
JDx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Uit de 30 serie heb ik een MSI Gaming X Trio, Inno3D iChill en Asus TUF gehad, de Asus was het stilste met lage fanspeed en alsnog lage temperaturen, vandaar nu ook weer een Asus met 3 fans.

Voor 639 heb je een Prime

TUF weet ik zeker dat ze goed zijn, heb nu een ProArt, bevalt even goed, Prime weet ik niet zeker.

Voor 642 heb je een ProArt bij Asus zelf
https://webshop.asus.com/...0NA00/PROART-RTX4070-O12G

Sorry dat is een gewone 4070.
Thanks! Prime ziet er prima uit inderdaad, al moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur bij een winkel als Azerty, Alternate of Megekko ligt ( ik ken die buitenlandse winkels niet zo goed ), maar inderdaad een prima deal!

TUF hoor ik ook goede verhalen over, alleen iets boven mijn budget helaas.

Ik lees dat de Gigabyte Super Gaming (OC) ook een prima kaart is, wellicht beter dan de Windforce variant?
Arjant2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:01:
@DonRoger
Er is niets mis met een Inno3D.
Zijn er kaarten die beter koelen, ja, maar met de fans is verder niets mis, zie ook de reviews hier op tweakers.
Daarbij komt dat de 4070 Super niet een heel hoog verbruik heeft en dus met 2 fans prima af kan.
Aha, dus de Inno3D Twin X2 is gewoon prima? Scheelt toch weer 20 euro tov de X3.
nzall schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ah, ik zie dat de chart al gepost is :P
Ludewig schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:25:
Overigens zou ik zelf niet te zwaar vallen over de 12VHPWR connector op de 4070, zelfs als het een ouder model is met de niet-aangepaste connector. Er gaat veel minder stroom door de kaart dan de 4080 en 4090, dus de risico's zijn daardoor veel kleiner, zeker als je hem ook nog eens undervolt.
Ah dat scheelt inderdaad al een punt waar ik rekening mee hoef te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door DonRoger op 01-10-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
DonRoger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Thanks! Prime ziet er prima uit inderdaad, al moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur bij een winkel als Azerty, Alternate of Megekko ligt ( ik ken die buitenlandse winkels niet zo goed ), maar inderdaad een prima deal!

TUF hoor ik ook goede verhalen over, alleen iets boven mijn budget helaas.

Ik lees dat de Gigabyte Super Gaming (OC) ook een prima kaart is, wellicht beter dan de Windforce variant?

[...]

Aha, dus de Inno3D Twin X2 is gewoon prima? Scheelt toch weer 20 euro tov de X3.

[...]

Ah, ik zie dat de chart al gepost is :P
Wat is 20 euro over 2+ jaar, als het tenminste geen tijdelijke kaart is omdat je wacht op de 50-serie.

Gaming wordt best goed bevonden, sowieso veel beter dan de Windforce en Eagle, blijft nog wel altijd sleeve fans hebben, maar goed, heb zelf 6 jaar zonder problemen gedaan met een 980 Windforce en nog verkocht voor 150 toen ik de 3060 Ti kocht.

Edit: ligt er ook aan hoe snel je je ergert aan lawaai en overmatig RGB :') en hoe zwaar je hem gaat belasten

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 01-10-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
JDx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Wat is 20 euro over 2+ jaar, als het tenminste geen tijdelijke kaart is omdat je wacht op de 50-serie.

Gaming wordt best goed bevonden, sowieso veel beter dan de Windforce en Eagle, blijft nog wel altijd sleeve fans hebben, maar goed, heb zelf 6 jaar zonder problemen gedaan met een 980 Windforce en nog verkocht voor 150 toen ik de 3060 Ti kocht.
Het zou fijn zijn als deze kaart in ieder geval een jaar of 5/6 mee kan ( ik snap dat dit niet op maximale settings kan na een paar jaar), Ik kom nu van een 2070S af.

Het liefste natuurlijk een 5070(s), maar wie weet hoe lang je daar weer voor moet wachten voor dat deze uit is.
JDx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Edit: ligt er ook aan hoe snel je je ergert aan lawaai en overmatig RGB :') en hoe zwaar je hem gaat belasten
Geen idee eigenlijk, mijn 2070S is niet heel stil, ik hoor hem altijd wel goed. Ik heb nu de "Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G". RGB heb ik liever niet :P 't gaan om spellen als MSFS2024, Planet Coaster 2 en straks GTA6.

[ Voor 23% gewijzigd door DonRoger op 01-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
DonRoger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Het zou fijn zijn als deze kaart in ieder geval een jaar of 5/6 mee kan ( ik snap dat dit niet op maximale settings kan na een paar jaar), Ik kom nu van een 2070S af.

Het liefste natuurlijk een 5070(s), maar wie weet hoe lang je daar weer voor moet wachten voor dat deze uit is.
Een jaar :9

Ik ga mijn 4070 zelf houden tot er iets betaalbaars komt met meer(!) dan 16GB of wellicht iets semi-betaalbaars met 24GB, maar dat is allemaal nog verre toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 01-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
JDx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Een jaar :9

Ik ga mijn 4070 zelf houden tot er iets betaalbaars komt met meer(!) dan 16GB of wellicht iets semi-betaalbaars met 24GB, maar dat is allemaal nog verre toekomst.
Ja daar was ik al bang voor, wil best een paar maanden (lees: max half jaartje) wachten, maar een jaar duurt echt te lang. Ook meer omdat dat de computer niet meer naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik heb recent de Gigabyte 4070 (non-super) Gaming OC tweedehands gekocht en hij draait met een undervolt en memory overclock echt heel lekker. En een fan kun je meestal toch wel vervangen, maar sleeve fans gaan meestal wel 10 jaar mee.

En ik zie april 2025 als de vroegst mogelijke releasedatum voor de 5070. Maar in dat geval wachten ze minder lang na de release van de 5080 om de 5070 uit te brengen. Maar het kan net zo goed een paar maanden later worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 06:08
Brad Pitt schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:28:
[...]

Vanaf welke hotspot temperatuur zou je adviseren om de thermal paste te vervangen? Mijn MSI suprim begint ook hogere hotspot temps te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Ludewig schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:58:
Ik heb recent de Gigabyte 4070 (non-super) Gaming OC tweedehands gekocht en hij draait met een undervolt en memory overclock echt heel lekker. En een fan kun je meestal toch wel vervangen, maar sleeve fans gaan meestal wel 10 jaar mee.

En ik zie april 2025 als de vroegst mogelijke releasedatum voor de 5070. Maar in dat geval wachten ze minder lang na de release van de 5080 om de 5070 uit te brengen. Maar het kan net zo goed een paar maanden later worden.
Ik denk dat het dan inderdaad de 4000 serie gaat worden! Ik twijfel nu een beetje of 't de 4070 Super of de 4070TI Super gaat worden, omdat de laatst genoemde wat meer VRAM heeft, en waarschijnlijk meer future proof is. Ik speel op een 3440x1440 monitor en ik merk dat de 8GB VRAM op mijn huidige kaart op z'n limiet zit bij een enkel spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
DonRoger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat het dan inderdaad de 4000 serie gaat worden! Ik twijfel nu een beetje of 't de 4070 Super of de 4070TI Super gaat worden, omdat de laatst genoemde wat meer VRAM heeft, en waarschijnlijk meer future proof is. Ik speel op een 3440x1440 monitor en ik merk dat de 8GB VRAM op mijn huidige kaart op z'n limiet zit bij een enkel spel.
Als je op 1440p ultrawide speelt zou ik inderdaad voor de snellere kaart gaan. 12 GB VRAM gaat momenteel nog wel op 1440p, maar voor een aantal modernere games begint dat al aan te tikken. En in een aantal moderne games is de 4070 Super zelfs op 1440p niet in staat om stabiel 60 FPS te halen, waaronder de meeste Unreal Engine 5 games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
DonRoger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Even geleden zei je nog dat de Asus TUF Gaming 4070 Super buiten je budget ligt, maar nu denk je aan een 4070 Ti Super 16GB? :+

Als ik het geld had (en er voor over had) was ik voor een Ti Super gegaan, idd ivm met de 16GB, net als de 4080 en waarschijnlijk zelfs de 5080. Dus dan zit je wel goed.

Enige met meer VRAM is een 4090 of straks de 5090. En heel ver weg misschien de 5080 Super (24GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
JDx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Even geleden zei je nog dat de Asus TUF Gaming 4070 Super buiten je budget ligt, maar nu denk je aan een 4070 Ti Super 16GB? :+

Als ik het geld had (en er voor over had) was ik voor een Ti Super gegaan, idd ivm met de 16GB, net als de 4080 en waarschijnlijk zelfs de 5080. Dus dan zit je wel goed.

Enige met meer VRAM is een 4090 of straks de 5090. En heel ver weg misschien de 5080 Super (24GB).
Dat heb je goed gelezen :P Dan moet ik kijken of het mogelijk is om het maximale budget toch nog te verhogen (en vooral of het financieel verantwoord is), zo niet stop ik die extra 200 euro er ook niet in.

Maar als ik dat zo lees zit je met de 4070TI Super met de extra VRAM waarschijnlijk wel safe voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:44

Dhrax

Prog Lord

DLSS schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Vanaf welke hotspot temperatuur zou je adviseren om de thermal paste te vervangen? Mijn MSI suprim begint ook hogere hotspot temps te krijgen
Kun je imo beter eerst proberen op te lossen met een undervolt via MSI Afterburner oid, dat werkt uitstekend.
Ik draai een 4080 met stock clocks @ 0,985mV tov 1,050mV vanuit de fabriek. Mijn hotspot zit max op 94 graden bij hele intensieve games en zonder upscaling.Zonder de undervolt schiet de kaart makkelijk naar 100+.

Die pads vervangen is een rot klus, zo lang ik dat op deze manier nog kan uitstellen vind ik het prima.
Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord