ItalianStyle schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:18:
[...]
Ik moet wel zeggen dat het laaste stukje inpluggen vrij zwaar ging, sterker nog ik dacht dat ik de boel daar door goed had aangesloten want ik dacht vast is vast. Maar voor dat ik de PC aan zet loop ik alles nog even bij langs en toen zag ik dat de aansluiting nog ruimte had. Ik moest ook zo hard duwen dat ik bang was de aansluiting op de kaart te slopen maardat ding zit erg stevig vast merkte ik al snel op. Bij 8 pins valt het ook sneller op of de boel goed is ingeplugt.
Dit past ook bij deze post:
https://www.reddit.com/r/...g_change_request/ivnt6o8/
Het is mogelijk dat de toleranties van deze connector te hoog zijn, waardoor een strakke aansluiting op de kaart, samen met een dikke connector op de kabel, zorgt voor zo'n hoge frictie dat mensen denken dat hij er goed in zit. Uiteindelijk zijn zowel de aansluiting op de kaart en de connector op de kabel nooit helemaal hetzelfde, maar zit hier variatie in, wat ook tot bepaalde hoogte mag van de specs.
Als beide net binnen de grens zitten van wat nog mag, kan het zijn het theoretisch prima is (het past immers), maar praktisch gezien hoogst problematisch, omdat de weerstand bij het inpluggen zo hoog is dat mensen denken dat hij er maximaal in zit, wanneer dit niet zo is.
Het is uiteindelijk ook zo dat de weerstand sowieso steeds toeneemt bij het inpluggen, want hoe verder hij er in zit, hoe meer plastic over elkaar wrijft. Als hij er maximaal in zit, zou de weerstand plotseling sterk moeten toenemen, maar als de weerstand sowieso al heel hoog is, is het verschil heel moeilijk te merken.
In theorie zou je het dan moeten merken aan het clipje dat niet over het richeltje valt, maar dat is ook niet zo heel duidelijk.
Het is trouwens best mogelijk dat ze gewoon de toleranties van de 8-pin hebben gepakt en dachten dat dit wel zou moeten werken, maar de 12-pin heeft het extra stukje voor de 4 sense pins, waardoor er meer plastic over elkaar wrijft. Als gamers dan hun ervaring met de 8-pin gebruiken bij de 12-pin, waarbij ze bepaalde weerstand verwachten, kan het mis gaan.
Overigens zou dit wel verklaren waarom het bij het testen niet optrad, want in een open testbench is dit veel zichtbaarder dan in een gesloten kast en de testers zullen vast zorgvuldiger te werk gaan.
Ik zag iemand adviseren om een niet-geleidend glijmiddel te gebruiken, dus de oplossing hiervoor lijkt me duidelijk: Nvidia moet een deal sluiten met Durex om glijmiddel te leveren bij de kaarten.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason