Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 08:46
stylezzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:27:
[...]

En een paar uur eerder waren ze nog flink aan het raaskallen bij hwi.

https://nl.hardware.info/...12vhpwr-stekker-ontkennen

Volgens mij is het allemaal een storm in een glas water. Er is zoveel haat tegen nvidia momenteel dat het me niet zou verbazen als er wat lieden met een aansteker onder hun stekker hebben gezeten om clickjes te trekken.
Draai het eens om :
Het op user error gooien geeft Nvidia een golden ticket om niks te doen.

'K moet het zien :
Totdat meerdere bronnen, onafhankelijk van elkaar, kunnen bevestigen wat de oorzaak is de laatste die ik vertrouw de fabrikant van het defecte spul

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
CMT schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:07:
[...]

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn.
Een ding wat hij wel even vergeet is dat hij in een open bench test met lage omgevingstemperatuur.
In de kast kan het makkelijk >40°C zijn bij de connector + is het mogelijk dat de kabel tegen het zijpaneel aankomt en evt. daardoor naar beneden gedrukt wordt.

Ik ben er zelf niet van overtuigt dat dit evt. aan user error te wijten is. Zo'n connector hoort in de letterlijke zin van het woord foolproof te zijn.

Bekijk anders onderstaande even. Op het 1e oog lijkt het gewoon er helemaal in te zitten, behalve de sense pinnen aka 'side channels' : [Afbeelding]
Yup, ik ga ook nog nergens vanuit. Ik ben ook benieuwd wat er uit Nvidia's onderzoek komt. Ik moet wel zeggen dat het laaste stukje inpluggen vrij zwaar ging, sterker nog ik dacht dat ik de boel daar door goed had aangesloten want ik dacht vast is vast. Maar voor dat ik de PC aan zet loop ik alles nog even bij langs en toen zag ik dat de aansluiting nog ruimte had. Ik moest ook zo hard duwen dat ik bang was de aansluiting op de kaart te slopen maardat ding zit erg stevig vast merkte ik al snel op. Bij 8 pins valt het ook sneller op of de boel goed is ingeplugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:40
dierkx36 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:27:
[...]

Draai het eens om :
Het op user error gooien geeft Nvidia een golden ticket om niks te doen.

'K moet het zien :
Totdat meerdere bronnen, onafhankelijk van elkaar, kunnen bevestigen wat de oorzaak is de laatste die ik vertrouw de fabrikant van het defecte spul
En ik vertrouw youtubers die leven van de hoeveelheid clicks op hun content niet. Zeker niet op het moment dat er al veel haat is omdat 'er te weinig kaarten zijn' of 'hoe durven ze 2k+ te vragen voor een videokaart'. Veel mensen zijn gefrustreerd, vergeet dat niet.... en uiteindelijk word nvidia er ook niet beter van mochten er de komende 2 jaar duizenden schadeclaims ontstaan omdat er huizen afbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Laat me raden, nVidia vertrouw je wel. :+ ;) :>

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 18:25
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:41:
[...]

En ik vertrouw youtubers die leven van de hoeveelheid clicks op hun content niet. Zeker niet op het moment dat er al veel haat is omdat 'er te weinig kaarten zijn' of 'hoe durven ze 2k+ te vragen voor een videokaart'. Veel mensen zijn gefrustreerd, vergeet dat niet.... en uiteindelijk word nvidia er ook niet beter van mochten er de komende 2 jaar duizenden schadeclaims ontstaan omdat er huizen afbranden.
Ik denk dat je Gamers Nexus best wel serieus kan nemen, die doet het niet voor de hoeveelheid clicks, al kan ik me wel voorstellen dat er youtubers zijn die het wel doen en je hun niet helemaal vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-09 02:31

GTX404

Hi

stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:41:
[...]

Ik denk niet dat je kan zeggen dat je Gamers Nexus niet vertrouwt maar Nvidia wel.

Steve van GN heeft het nooit voor clickbait gedaan. Na alle reviews en launches hadden ze eigenlijk vrij maar omdat de community zo in paniek was is hij in z'n uppie door blijven werken om vervolgens zo een 16+ uur tests te draaien. Helaas geen conclusie kunnen trekken.

GN was ook de enige die het nieuws bracht dat, voor de release van de 4090, er problemen waren ontdekt met de spec door meerdere bedrijven waaronder Nvidia zelf..

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:18:
^
Beiden hebben -hypothetish gezien- financiele motivatie om een bepaalde kant op te schrijven met hun communicatie.

Integriteit is een bitch als het op media aankomt. Niet alleen valt dit niet te controleren, het is ook nog eens perspectiefafhankelijk. Het beste wat je kan doen is zoveel mogelijk informatie opnemen uit zoveel mogelijk bronnen, en daarbij je eigen verstand gebruiken. En dan nog zal iedereen op iets anders uitkomen. Geen probleem als we elkaars perspectief maar respecteren.

Hoe het ook zei, ik denk dat we kunnen stellen dat er iets niet goed gaat met de 12VHPWR connector. Oorzaak: onduidelijk, maar het is wel duidelijk dat het hele zaakje ofwel niet idiot proof is, ofwel niet met voldoende marge ontworpen. Beiden zaken zijn niet ok, maar de maatregelen die genomen moeten worden worden wel bepaald door wat het probleem is. Het lijkt me dan ook verstandig voor iedereen om niet met hun emoties op de loop te gaan totdat alle feiten op tafel liggen.
Als blijkt dat nVidia een potentieel levensgevaarlijk probleem onder de mat probeert te vegen, by all means, graaf je toortsen en hooivorken op, maar zolang er geen duidelijkheid is houd ik liever een slag om de arm.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Help!!!! schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:18:
^
Heb je mijn post wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
kyrillajax schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat je Gamers Nexus best wel serieus kan nemen, die doet het niet voor de hoeveelheid clicks, al kan ik me wel voorstellen dat er youtubers zijn die het wel doen en je hun niet helemaal vertrouwd.
Waarom doet gamers nexus het dan wel? Waar leven deze mensen van? Lucht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 09:58
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:44:
[...]

Daarom kun je nog wel eerlijk je geld verdienen? Doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Mensen, bij deze een vriendelijk verzoek om niet te zeer te vervallen in whataboutismen. Ik wil namelijk wel graag zorgen dat de discussie inhoudelijk en niet escalerend blijft.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
meljor schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:48:
[...]

Daarom kun je nog wel eerlijk je geld verdienen? Doe ik ook.
Daarom vraag ik het ook. Staat gamers nexus overdag bij de macdonalds burgers te flippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stylezzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:27:
[...]
Er is zoveel haat tegen nvidia momenteel dat het me niet zou verbazen als er wat lieden met een aansteker onder hun stekker hebben gezeten om clickjes te trekken.
Ik vind het best gewaagd om early adopters en pro-Nvidia mensen, en die zijn makkelijk te herkennen aan hun postverleden op Reddit, waar dit allemaal begon met inmiddels tientallen meldingen, te verwijten dat ze Nvidia in een kwaad daglicht willen stellen door ergens tussen de 1600 USD en 2500 euro uit te geven aan een videokaart om deze dan opzettelijk, zowel bij de kabelplug als de connector op hun dure videokaart, te vernielen.

Je kunt die geschiedenis zelf even bekijken door iedere individuele case door te spitten uit deze lijst:
https://www.reddit.com/r/..._pins_adapter_megathread/

Ja in theorie zou het kunnen dat dit een complot is, maar ik vind dit wel het minst plausibele scenario in alle eerlijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ItalianStyle schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:18:
[...]
Ik moet wel zeggen dat het laaste stukje inpluggen vrij zwaar ging, sterker nog ik dacht dat ik de boel daar door goed had aangesloten want ik dacht vast is vast. Maar voor dat ik de PC aan zet loop ik alles nog even bij langs en toen zag ik dat de aansluiting nog ruimte had. Ik moest ook zo hard duwen dat ik bang was de aansluiting op de kaart te slopen maardat ding zit erg stevig vast merkte ik al snel op. Bij 8 pins valt het ook sneller op of de boel goed is ingeplugt.
Dit past ook bij deze post: https://www.reddit.com/r/...g_change_request/ivnt6o8/

Het is mogelijk dat de toleranties van deze connector te hoog zijn, waardoor een strakke aansluiting op de kaart, samen met een dikke connector op de kabel, zorgt voor zo'n hoge frictie dat mensen denken dat hij er goed in zit. Uiteindelijk zijn zowel de aansluiting op de kaart en de connector op de kabel nooit helemaal hetzelfde, maar zit hier variatie in, wat ook tot bepaalde hoogte mag van de specs.

Als beide net binnen de grens zitten van wat nog mag, kan het zijn het theoretisch prima is (het past immers), maar praktisch gezien hoogst problematisch, omdat de weerstand bij het inpluggen zo hoog is dat mensen denken dat hij er maximaal in zit, wanneer dit niet zo is.

Het is uiteindelijk ook zo dat de weerstand sowieso steeds toeneemt bij het inpluggen, want hoe verder hij er in zit, hoe meer plastic over elkaar wrijft. Als hij er maximaal in zit, zou de weerstand plotseling sterk moeten toenemen, maar als de weerstand sowieso al heel hoog is, is het verschil heel moeilijk te merken.

In theorie zou je het dan moeten merken aan het clipje dat niet over het richeltje valt, maar dat is ook niet zo heel duidelijk.

Het is trouwens best mogelijk dat ze gewoon de toleranties van de 8-pin hebben gepakt en dachten dat dit wel zou moeten werken, maar de 12-pin heeft het extra stukje voor de 4 sense pins, waardoor er meer plastic over elkaar wrijft. Als gamers dan hun ervaring met de 8-pin gebruiken bij de 12-pin, waarbij ze bepaalde weerstand verwachten, kan het mis gaan.

Overigens zou dit wel verklaren waarom het bij het testen niet optrad, want in een open testbench is dit veel zichtbaarder dan in een gesloten kast en de testers zullen vast zorgvuldiger te werk gaan.

Ik zag iemand adviseren om een niet-geleidend glijmiddel te gebruiken, dus de oplossing hiervoor lijkt me duidelijk: Nvidia moet een deal sluiten met Durex om glijmiddel te leveren bij de kaarten.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ludewig schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:28:
[...]
Ik zag iemand adviseren om een niet-geleidend glijmiddel te gebruiken, dus de oplossing hiervoor lijkt me duidelijk: Nvidia moet een deal sluiten met Durex om glijmiddel te leveren bij de kaarten.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Ludewig schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:28:
[...]

Gniffel :')

*moedersdevrouw komt met bestel doos aanlopen met 1 liter fles glijmiddel*
Moederdevrouw : "zo, je bent wat van plan vanavond :*) "
Mandeshuizes : "nee, ben je gek, da's om de connectors in te smeren van mijn desktop"
Moedersdevrouw : " :/ "

Denk in beelden _O- _O- _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]

Beiden hebben -hypothetish gezien- financiele motivatie om een bepaalde kant op te schrijven met hun communicatie.

Integriteit is een bitch als het op media aankomt. Niet alleen valt dit niet te controleren, het is ook nog eens perspectiefafhankelijk. Het beste wat je kan doen is zoveel mogelijk informatie opnemen uit zoveel mogelijk bronnen, en daarbij je eigen verstand gebruiken. En dan nog zal iedereen op iets anders uitkomen. Geen probleem als we elkaars perspectief maar respecteren.

Hoe het ook zei, ik denk dat we kunnen stellen dat er iets niet goed gaat met de 12VHPWR connector. Oorzaak: onduidelijk, maar het is wel duidelijk dat het hele zaakje ofwel niet idiot proof is, ofwel niet met voldoende marge ontworpen. Beiden zaken zijn niet ok, maar de maatregelen die genomen moeten worden worden wel bepaald door wat het probleem is. Het lijkt me dan ook verstandig voor iedereen om niet met hun emoties op de loop te gaan totdat alle feiten op tafel liggen.
Als blijkt dat nVidia een potentieel levensgevaarlijk probleem onder de mat probeert te vegen, by all means, graaf je toortsen en hooivorken op, maar zolang er geen duidelijkheid is houd ik liever een slag om de arm.
GN c.s. en nVidia hebben allen een commercieel belang. Dat is nicht im frage.

Integriteit kan daar door beinvloed worden maar dat hoeft niet. Dus ik kijk naar wat ik in brede zin de afgelopen 30 jaar heb waargenomen.

nVidia heeft helaas namelijk een lange historie van terugkerend gedrag dat op zijn minst dubieus is. Drivercheats, 3,5 gb, GPP programma, reviewers onder druk zetten etc. Een wellicht slechte, te goedkoop gemaakte adapter meeleveren door nvidia ga ik niet van opkijken.

Bij GN, TPU, computerbase, anandtech en vele andere media outlets kan ik me niets significants herinneren en al zeker geen patroon van terugkerend dubieus gedrag.

Dat is het verschil voor mij.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:44:
[...]
De claim was niet dat ze geen geld proberen te verdienen, maar dat ze dat niet doen met clickbait. Dat is een totaal andere claim.

Gamer's Nexus zegt vrij expliciet in hun video's en op hun site dat ze invloed van derde partijen verkleinen en de kwaliteit van hun video's hoog houden door donaties en verkopen in hun winkel. Ik zie ook gewoon in hun video's dat ze de advertenties slechts aan het begin doen en geen advertorials maken.

Mijn mening is dat de titels van hun video's geen clickbait zijn en dat ze de inhoud van hun video's verre van optimaliseren voor maximale views. Steve zet wel z'n smoel in de thumbail, waarvan bekend is dat het goed is voor de click-through, maar het valt mee met het gekke bekken trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 09-11-2022 12:42 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Paprika schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:18:
[...]

Ik vind het best gewaagd om early adopters en pro-Nvidia mensen, en die zijn makkelijk te herkennen aan hun postverleden op Reddit, waar dit allemaal begon met inmiddels tientallen meldingen, te verwijten dat ze Nvidia in een kwaad daglicht willen stellen door ergens tussen de 1600 USD en 2500 euro uit te geven aan een videokaart om deze dan opzettelijk, zowel bij de kabelplug als de connector op hun dure videokaart, te vernielen.

Je kunt die geschiedenis zelf even bekijken door iedere individuele case door te spitten uit deze lijst:
https://www.reddit.com/r/..._pins_adapter_megathread/

Ja in theorie zou het kunnen dat dit een complot is, maar ik vind dit wel het minst plausibele scenario in alle eerlijkheid.
Ik beschuldig niemand, maar ik twijfel wel degelijk of dat dit allemaal 'echte' cases zijn. Realiteit is dat sommige mensen om heel uiteenlopende redenen (schadevergoeding, publiciteit etc. etc.) dingen in scene kunnen zetten. Er zullen vast mensen zijn die oprecht zijn en daadwerkelijk een gesmolten connector hebben, maar wat als dit allemaal te herleiden is naar een stekker die niet goed in de connector is gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:45:
[...]

De claim was niet dat ze geen geld proberen te verdienen, maar dat ze dat niet doen met clickbait. Dat is een totaal andere claim.

Gamer's Nexus zegt vrij expliciet in hun video's en op hun site dat ze invloed van derde partijen en de kwaliteit van hun video's hoog houden door donaties en verkopen in hun winkel.

Mijn mening is dat de titels van hun video's geen clickbait zijn en dat ze hun video's verre van optimaliseren voor maximale views. Steve zet wel z'n smoel in de thumbail, waarvan bekend is dat het goed is voor de click-through, maar het valt mee met het gekke bekken trekken.
Kortom, Gamers nexus is gebaat bij een 'good-guy' imago zodat mensen vrijwillig geld naar hun overmaken of iets in hun shop komen kopen. Robin hood zou ervan smullen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:45:
[...]

Ik beschuldig niemand, maar ik twijfel wel degelijk of dat dit allemaal 'echte' cases zijn. Realiteit is dat sommige mensen om heel uiteenlopende redenen (schadevergoeding, publiciteit etc. etc.) dingen in scene kunnen zetten. Er zullen vast mensen zijn die oprecht zijn en daadwerkelijk een gesmolten connector hebben, maar wat als dit allemaal te herleiden is naar een stekker die niet goed in de connector is gestoken?
Als het echt allemaal te herleiden is naar een stekker die niet goed in de connector is 'gestoken' (lees: stekker/connector is niet user-friendly gemaakt / weerstand te hoog zodat je het bijna niet merkt)

Dan is dat nog steeds de schuld van de fabrikant als dit nu bij *allemaal* de oorzaak is. Dan kan je ook nog net zo veel cases verwachten die het nog niet door hebben!

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:47:
[...]

Kortom, Gamers nexus is gebaat bij een 'good-guy' imago zodat mensen vrijwillig geld naar hun overmaken of iets in hun shop komen kopen. Robin hood zou ervan smullen :)
Dan kunnen we dus niemand vertrouwen die voor de 'klant' is.

Er zijn echt wel genoeg feiten die bewijzen dat GN het niet voor de clickbait doet. Ja hij moet geld verdienen, maar zijn werk is letterlijk eerlijk rapporteren. Daarom heeft hij ook al het respect verdiend van de community, als er een probleem is gaan mensen eerst op zoek naar een GN video ipv een over-the-top clickbait LTT video oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GTX404 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:49:
[...]

Als het echt allemaal te herleiden is naar een stekker die niet goed in de connector is 'gestoken' (lees: stekker/connector is niet user-friendly gemaakt / weerstand te hoog zodat je het bijna niet merkt)

Dan is dat nog steeds de schuld van de fabrikant als dit nu bij *allemaal* de oorzaak is. Dan kan je ook nog net zo veel cases verwachten die het nog niet door hebben!
zeker, ik wil ook niet beweren dat het dan geen issue is. Maar dan zullen we waarschijnlijk binnenkort wel stickers op de connector terug vinden 'push hard to connect' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GTX404 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:51:
[...]

Dan kunnen we dus niemand vertrouwen die voor de 'klant' is.

Er zijn echt wel genoeg feiten die bewijzen dat GN het niet voor de clickbait doet. Ja hij moet geld verdienen, maar zijn werk is letterlijk eerlijk rapporteren. Daarom heeft hij ook al het respect verdiend van de community, als er een probleem is gaan mensen eerst op zoek naar een GN video ipv een over-the-top clickbait LTT video oid.
Eye opener.... er is niemand voor de klant. Zelfs tweakers niet :) Alleen sommigen weten zichzelf beter te verkopen aan de klant, anderen vallen wat sneller door de mand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:47:
[...]
Er zijn ook daadwerkelijke good-guys die op een ethische manier hun geld proberen te verdienen, ondanks de menselijke zwakheden waardoor dit lastig is.

Het is inderdaad zo dat heel veel mensen net doen alsof ze eerlijker, beter, ethischer, etc zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Sterker nog, dit is de overgrote meerderheid.

Maar dan nog heb je verschil in de mate waarin mensen dit doen. Als je geen manier hebt om onderscheid te maken en de mensen te belonen die daadwerkelijk eerlijker, beter, ethischer, etc zijn, dan geef je juist meer ruimte aan mensen die zich slecht gedragen. Het is geen oplossing om dan maar de openlijke bad-guys te omarmen omdat die tenminste eerlijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Blaat Ik denk dat gebruikersfout eigenlijk te simpel is.
Ik vermoed namelijk dat het probleem uiteindelijk zit in fabricagetoleranties. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens een connector gehad die eigenlijk niet goed in een socket ging. Dat maakt alleen niet veel uit omdat al die connectoren een flinke veiligheidsmarge hebben alsmede een vrij sterkt clipje met een duidelijke click.

Die 12VHPWR connector lijkt juist erg weinig veiligheidsmarge te hebben en ook niet een erg sterk clipje te hebben om die connector op haar plaats te krijgen en houden. Wat ik dan ook vermoed is dat als specifieke toleranties van die connector en sockets een rol spelen. Je plugt je connector in het socket totdat je niet meer verder kan, waardoor je denkt dat het goed zit. Vervolgens heb je niet door dat die er niet helemaal inzit omdat je het nauwelijks kan zien met die enorme koelblokken van tegenwoordig. Week later gaat je scherm op zwart en ruik je gesmolten plastic.

Ik vermoed eigenlijk dat het probleem komt doordat mensen gewend zijn dat alle connectoren een marge hebben. Dan krijg je niet alleen gebruikers die niet controleren of hun connector goed zit, maar ik vermoed ook fabrikanten die vergelijkbare toleranties aanhouden voor hun connectoren en sockets als voor andere ontwerpen. Dat kan voor een 8 pin, maar voor deze niet. Deze 12VHPWR connector lijkt echt perfect te moeten passen in een socket dat niet te groot en niet te klein is. Ik denk eigenlijk dat dit mis aan het gaan is en het daarom zulke willekeur is met AIB modellen terwijl FE modellen erbuiten lijken te vallen met specifiek de Nvidia adapter. Dat kan zijn omdat er nauwelijks FE modellen zijn, maar ik vermoed dat het ook kan zijn dat de connector en socket die Nvidia gebruikt, juist op elkaar zijn afgestemd.

Daarboven speelt nog dat die Nvidia adapter ook niet van al te beste kwaliteit lijkt te zijn wat het probleem erger kan maken met AIB modellen. Maar we hebben ook al kabels van derde partijen gezien die ook gesmolten pinnen hebben. Ik vind daarvoor de gebruiker alleen de schuld geven te makkelijk. Iedereen in de ontwerpfase van deze connector alsmede het ontwerp van de specifieke connectoren die geproduceerd worden, had moeten bedenken dat de gemiddelde eindgebruiker een idioot is die de connector er zonder bij na te denken in een socket stopt en echt niet gaat kijken of die er perfect in zit. Dat lijkt alleen niet gebeurd te zijn, als enige connector die je gebruikt binnen een PC, en daarom heb je nu deze puinzooi.

Uiteindelijk denk ik dat dit een kwestie is van slecht ontwerp dat gebruikersfouten uitlokt. De oplossing voor mij is ook simpel. Ontwerp een betere connector dan dit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 11:02
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:09:
Uiteindelijk denk ik dat dit een kwestie is van slecht ontwerp dat gebruikersfouten uitlokt. De oplossing voor mij is ook simpel. Ontwerp een betere connector dan dit.
Ik denk dat dit de kern van de zaak is. Waarom kan er bij zo'n kritieke connector niet iets ontwikkeld worden dat de verbinding bv. niet tot stand komt zolang de kabel niet volledig ingestoken is? Er zijn talloze voorbeelden van elektrische connectors die systemen hebben om de goede verbinding te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Help!!!! schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:37:

Bij GN, TPU, computerbase, anandtech en vele andere media outlets kan ik me niets significants herinneren en al zeker geen patroon van terugkerend dubieus gedrag.

Dat is het verschil voor mij.
Voor mij ook over het algemeen, ik dat het enige 'clickbait achtige' dat ik me bij GN kan voorstellen zijn hun thumbnails en soms de hyperbolische termen op die thumbnails. Dat mag van mij best een stuk neutraler en daarvan vind ik het jammer dat ze met die hype meegaan, al zijn ze daar natuurlijk zeker niet te enige in. Dat is eigenlijk gewoon een youtube breed 'probleem' want 'iedereen' doet het tegenwoordig, het verkoopt immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Ik vermoed namelijk dat het probleem uiteindelijk zit in fabricagetoleranties. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens een connector gehad die eigenlijk niet goed in een socket ging. Dat maakt alleen niet veel uit omdat al die connectoren een flinke veiligheidsmarge hebben alsmede een vrij sterkt clipje met een duidelijke click.

Die 12VHPWR connector lijkt juist erg weinig veiligheidsmarge te hebben en ook niet een erg sterk clipje te hebben om die connector op haar plaats te krijgen en houden. Wat ik dan ook vermoed is dat als specifieke toleranties van die connector en sockets een rol spelen. Je plugt je connector in het socket totdat je niet meer verder kan, waardoor je denkt dat het goed zit. Vervolgens heb je niet door dat die er niet helemaal inzit omdat je het nauwelijks kan zien met die enorme koelblokken van tegenwoordig. Week later gaat je scherm op zwart en ruik je gesmolten plastic.

Ik vermoed eigenlijk dat het probleem komt doordat mensen gewend zijn dat alle connectoren een marge hebben. Dan krijg je niet alleen gebruikers die niet controleren of hun connector goed zit, maar ik vermoed ook fabrikanten die vergelijkbare toleranties aanhouden voor hun connectoren en sockets als voor andere ontwerpen. Dat kan voor een 8 pin, maar voor deze niet. Deze 12VHPWR connector lijkt echt perfect te moeten passen in een socket dat niet te groot en niet te klein is. Ik denk eigenlijk dat dit mis aan het gaan is en het daarom zulke willekeur is met AIB modellen terwijl FE modellen erbuiten lijken te vallen met specifiek de Nvidia adapter. Dat kan zijn omdat er nauwelijks FE modellen zijn, maar ik vermoed dat het ook kan zijn dat de connector en socket die Nvidia gebruikt, juist op elkaar zijn afgestemd.

Daarboven speelt nog dat die Nvidia adapter ook niet van al te beste kwaliteit lijkt te zijn wat het probleem erger kan maken met AIB modellen. Maar we hebben ook al kabels van derde partijen gezien die ook gesmolten pinnen hebben. Ik vind daarvoor de gebruiker alleen de schuld geven te makkelijk. Iedereen in de ontwerpfase van deze connector alsmede het ontwerp van de specifieke connectoren die geproduceerd worden, had moeten bedenken dat de gemiddelde eindgebruiker een idioot is die de connector er zonder bij na te denken in een socket stopt en echt niet gaat kijken of die er perfect in zit. Dat lijkt alleen niet gebeurd te zijn, als enige connector die je gebruikt binnen een PC, en daarom heb je nu deze puinzooi.

Dit lijkt mij ook één van de meer waarschijnlijke oorzaken. Waarbij ik ook een combinatie van oorzaken of meerdere verschillende oorzaken nog niet uitsluit.

Bij de huidige stekkers heb ik me er ook vaak over verbaasd hoe moeilijk de stekkers er meestal ingaan en vastklikken, vooral ook aan de PSU zijde. Dat heb ik altijd al als een 'slecht' want foutgevoelig en gebruikersonvriendelijk ontwerp ervaren.

Het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om veilige, gebruikersvriendelijke connectoren te ontwerpen die wel makkelijk vastklikken maar ik ben geen technicus.

Jon Gerow suggereert om dan maar niet geleidende lube te gaan gebruiken. Tja, dat lijkt me echt geen goede permanente oplossing voor dit issue.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter

Dus je zegt eigenlijk: optie 3, why not both?

Plausibel. Misschien nog wel meer plausibel dan al het andere. Zie air crash investigation, grote problemen zijn vaak een cascade van kleine problemen en foutjes. Het zou mij zeker niet verbazen als dat hier ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 18:25
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:07:
[...]

Daarom vraag ik het ook. Staat gamers nexus overdag bij de macdonalds burgers te flippen?
Tuurlijk verdient hij ook geld met videos, hij moet er ook van kunnen leven. Maar hij is wat dat betreft wel echt betrouwbaar en heeft ook machines recent aangeschaft om testen zo goed mogelijk en zo accuraat mogelijk te testen op real case scenario's en dus ook kan kijken of producten van fabrikanten het ook daadwerkelijk waar maken (marketing claims).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:54:
[...]

Eye opener.... er is niemand voor de klant. Zelfs tweakers niet :) Alleen sommigen weten zichzelf beter te verkopen aan de klant, anderen vallen wat sneller door de mand.
Volgens mij is het lastig om subjectief te gokken bij GN of die wel of niet voor de klant is. Hij heeft in de afgelopen jaren zo veel tools gekocht om zelf feitelijk te kunnen bewijzen of producten daadwerkelijk presteren zoals het hoort. Dan hebben we het over equipment die tienduizenden euro's kosten om bijvoorbeeld fans te testen; welke reviewer koopt nou prof. equipment om fans te testen zodat de klanten alle details kunnen zien en weten?

En als toevoeging komt GN altijd met feiten en bewijzen en niet met gewoon een mening zoals J2C of LTT dat weleens doen. Hij laat altijd zijn testmethodes, tests en bewijzen op een duidelijke manier zien, dus het is bijna onmogelijk om te zeggen dat het puur clickbait / trash talking bij GN.

Bij de andere gemiddelde reviewers / youtubers ben ik het met je eens dat het wel zo kan zijn. GN laat bijvoorbeeld ook duidelijk in zijn video's weten, wanneer ze naar een evenement gaan zoals de AMD launch event kort geleden, dat ze geen hulp/sponsor accepteren voor hun verblijf en/of andere kosten die ze moeten maken. Kan ik niet zeggen over anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:33:
[...]

Dus je zegt eigenlijk: optie 3, why not both?

Plausibel. Misschien nog wel meer plausibel dan al het andere. Zie air crash investigation, grote problemen zijn vaak een cascade van kleine problemen en foutjes. Het zou mij zeker niet verbazen als dat hier ook het geval is.
Ik denk dan ook graag in termen van systeemanalyse.
Ik zit namelijk al even met vragen zoals:
-Hoe kon dit gebeuren terwijl je eigenlijk weet dat Nvidia die connector uitgebreid getest zal hebben?
-Wat is er gebeurd nadat Nvidia de eerste problemen rapporteerde?
-Hoe heeft Intel als bewaker van de ATX specificatie dit ook gemist?
-Waarom lijkt het compleet willekeurig te zijn of je connector smelt alsmede welke pinnen smelten?
Dat combineer ik met wat ik weet van die connectoren hun ontwerp alsmede wat naar voren komt en dan gaan mijn vermoedens naar een groter probleem dan alleen "Nvidia adapter is bagger". Ik denk eigenlijk dat er niet goed geanticipeerd is op fabricagetoleranties die waarschijnlijk strenger moeten zijn omdat deze connector minder veiligheidsmarge heeft. Daarom heb je soms een connector die niet helemaal in een socket gaat zonder dat de eindgebruiker dit goed doorheeft. Vervolgens zou een tweede probleem kunnen zijn dat als de connector net te klein is voor het socket, de pinnen asymmetrisch in het socket terecht kunnen komen. Daar zou Nvidia hun gesplitste pinnen wel eens de doorslag kunnen geven omdat die elke horizontale sterkte missen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rable schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:14:
[...]
Ik denk dat dit de kern van de zaak is. Waarom kan er bij zo'n kritieke connector niet iets ontwikkeld worden dat de verbinding bv. niet tot stand komt zolang de kabel niet volledig ingestoken is? Er zijn talloze voorbeelden van elektrische connectors die systemen hebben om de goede verbinding te garanderen.
In principe zouden de sense pins dik en kort gemaakt kunnen worden, zodat ze alleen contact maken als de connector er helemaal in zit. Zie de magsafe connector bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2_y4Bf8Lcc8xRoJPV4ZabBqbMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUgs2Knwa1JHf9WTgN2U3zwf.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kun je ervoor zorgen dat het vrij snel niet meer werkt als de connector er niet helemaal in zit.

@Help!!!!
Het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om veilige, gebruikersvriendelijke connectoren te ontwerpen die wel makkelijk vastklikken maar ik ben geen technicus.
Nog veel erger dan moeilijk aan te sluiten connectoren is het wanneer ze zichzelf er langzaam uitwerken. Dus een redelijke mate van frictie is wel gewenst. Anders krijg je trouwens ook vibraties, wat ook erg onprettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:45:
[...]
Ik zie dit totaal niet in hoe deze mensen acteren. Wat ik wel zie is dat mensen zonder verstand van zaken hun connector gaan bestuderen en ze allerlei andere dingen ook melden, tot gietputjes in het plastic aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GTX404 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:56:
[...]

Volgens mij is het lastig om subjectief te gokken bij GN of die wel of niet voor de klant is. Hij heeft in de afgelopen jaren zo veel tools gekocht om zelf feitelijk te kunnen bewijzen of producten daadwerkelijk presteren zoals het hoort. Dan hebben we het over equipment die tienduizenden euro's kosten om bijvoorbeeld fans te testen; welke reviewer koopt nou prof. equipment om fans te testen zodat de klanten alle details kunnen zien en weten?

En als toevoeging komt GN altijd met feiten en bewijzen en niet met gewoon een mening zoals J2C of LTT dat weleens doen. Hij laat altijd zijn testmethodes, tests en bewijzen op een duidelijke manier zien, dus het is bijna onmogelijk om te zeggen dat het puur clickbait / trash talking bij GN.

Bij de andere gemiddelde reviewers / youtubers ben ik het met je eens dat het wel zo kan zijn. GN laat bijvoorbeeld ook duidelijk in zijn video's weten, wanneer ze naar een evenement gaan zoals de AMD launch event kort geleden, dat ze geen hulp/sponsor accepteren voor hun verblijf en/of andere kosten die ze moeten maken. Kan ik niet zeggen over anderen.
Dat GN een hardware enthousiasteling is staat buiten kijf. Zie het een beetje als het 'oude Hardware.info' wat destijds ook gerund werd door wat enthousiastelingen, ook die hadden indertijd een duur test-apparaat aangeschaft om PSU's te kunnen testen. Waren ze redelijk uniek mee, maar wat is dat al lang geleden zeg.... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 18:37
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:11:
[...]

Ik denk dan ook graag in termen van systeemanalyse.
Ik zit namelijk al even met vragen zoals:
-Hoe kon dit gebeuren terwijl je eigenlijk weet dat Nvidia die connector uitgebreid getest zal hebben?
-Wat is er gebeurd nadat Nvidia de eerste problemen rapporteerde?
-Hoe heeft Intel als bewaker van de ATX specificatie dit ook gemist?
-Waarom lijkt het compleet willekeurig te zijn of je connector smelt alsmede welke pinnen smelten?
Dat combineer ik met wat ik weet van die connectoren hun ontwerp alsmede wat naar voren komt en dan gaan mijn vermoedens naar een groter probleem dan alleen "Nvidia adapter is bagger". Ik denk eigenlijk dat er niet goed geanticipeerd is op fabricagetoleranties die waarschijnlijk strenger moeten zijn omdat deze connector minder veiligheidsmarge heeft. Daarom heb je soms een connector die niet helemaal in een socket gaat zonder dat de eindgebruiker dit goed doorheeft. Vervolgens zou een tweede probleem kunnen zijn dat als de connector net te klein is voor het socket, de pinnen asymmetrisch in het socket terecht kunnen komen. Daar zou Nvidia hun gesplitste pinnen wel eens de doorslag kunnen geven omdat die elke horizontale sterkte missen.
Hier een goed uitgevoerde test met conclusies die op basis van concreet bewijs laten zien dat het probleem of niet goed aangesloten is, of een fabricagefout moet zijn:
https://www.reddit.com/r/...t_plugged_in_all_the_way/

Waarom hebben Intel en Nvidia dit niet ontdekt? Complete aanname, lijkt mij omdat de mensen die voor hen werken er goed op letten dat de kabel er goed in zit.

Die kabel smelt zelfs bij continu load van 1200W niet als het goed aangesloten is. Dus de standaard op zich is het probleem niet,zoals je zelf eerder aangaf zijn ze bezig de connector van de kabel aan te passen.

Het smelten gebeurt niet willekeurig, maar komt door niet goed aangesloten kabels. Wanneer goed aangesloten wordt de kabel niet warmer dan 50c op een langdurige load van 450W, met dezelfde situatie, maar dan de kabel onvolledig aangesloten gaat het richting de 110c.

Het probleem lijkt dus dat de connector van de kabel niet soepel genoeg aangesloten kan worden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Had iemand deze al gepost/gezien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dUN7A45.png
RTX 4090 vs RTX 4080
Forza Horizon 5: 147 FPS vs 127 FPS (+15.7%)
Shadow of the Tomb Raider: 179 FPS vs 129 FPS (+ 38.8%)
Red Dead Redemption 2: 129 FPS vs 99 FPS (+30.3)
Cyberpunk 2077: 111 FPS vs 83 FPS (33.7%)
COD MW2: 137 FPS vs 127 FPS (+7.9%)
https://videocardz.com/ne...-gaming-benchmarks-leaked

[ Voor 42% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 14:23 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

thijsco19

KTM 990 SMT

Koldur schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:53:
Het probleem lijkt dus dat de connector van de kabel niet soepel genoeg aangesloten kan worden.
En dus geen foutmarge indien de connector niet volledig word aangesloten.

Dat is imo toch een best ontwerpfout. Je zou verwachten dat, indien de connector voor 90% erin zit, het toch niet direct fout zou moeten gaan.

Ik vraag me dus af wat er in de connector gebeurd als deze niet volledig erin zit. Wijken die terminals dan zodanig af dat ze minimaal verbinding maken of steken ze maar net een millimeter inelkaar wat dus een veel te klein contact oppervlakte is?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
thijsco19 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:05:
[...]

En dus geen foutmarge indien de connector niet volledig word aangesloten.

Dat is imo toch een best ontwerpfout. Je zou verwachten dat, indien de connector voor 90% erin zit, het toch niet direct fout zou moeten gaan.

Ik vraag me dus af wat er in de connector gebeurd als deze niet volledig erin zit. Wijken die terminals dan zodanig af dat ze minimaal verbinding maken of steken ze maar net een millimeter inelkaar wat dus een veel te klein contact oppervlakte is?
Te klein contactoppervlak lijkt me dan. Ik heb even zitten rekenen, maar bij wat het filmpje wat @Koldur linkt lijkt de voltage drop van ~0.1V naar ~0.3V te gaan. Dat zou betekenen dat de impedantie van de connector van ~2.7mΩ naar ~8.2mΩ gaat aan de +12V zijde. Het gevolg is bijna 12W aan warmteontwikkeling in de stekker ipv de normale 3.5W. 12W is heel erg veel voor die kleine contactjes, dus dat de boel dan 100+ graden wordt verbaast me totaal niet.

Als de connector er correct in zit, moet je naar 1200w+ gaan om eenzelfde warmteontwikkeling te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 09-11-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwKApJGwTMGq67mmkQjWbeCp_w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvyNEwoAt9Lcl7jxxZlVLu9K.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk de 28K doorbroken in Port Royal

https://www.3dmark.com/pr/1861934

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:40:
Eindelijk de 28K doorbroken in Port Royal
Wat het goed aandrukken van je adapter niet kan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
De 4080 is dus prijstechnisch totaal niet interessant vergeleken met de 4090. Had daar al een klein gokje op gedaan en daarom de 4090 gekocht wat voor VR echt een verademing is, maar interessant om te zien dat de informatie op voorhand juist bleek te zijn.

Wel vreemd dat Nvidia dit zo doet, tenzij het om stock van 30X0 te ruimen is of omdat het produceren op deze node simpelweg veel duurder is geworden. Hoe dan ook, geen aantrekkelijke kaart met deze prijsstelling.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Koldur schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:53:
[...]

De 4080 is dus prijstechnisch totaal niet interessant vergeleken met de 4090. Had daar al een klein gokje op gedaan en daarom de 4090 gekocht wat voor VR echt een verademing is, maar interessant om te zien dat de informatie op voorhand juist bleek te zijn.

Wel vreemd dat Nvidia dit zo doet, tenzij het om stock van 30X0 te ruimen is of omdat het produceren op deze node simpelweg veel duurder is geworden. Hoe dan ook, geen aantrekkelijke kaart met deze prijsstelling.
Nee en die 4080 12GB -> 4070 Ti dus ook niet tenzij die onder de 1000 euro komt ofzo, want die zou nog 30% langzamer zijn dan de huidige 4080.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8TgWmPdKiHlJRa7Kuq73HBJgIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUPiLUgrQG8EW46IMIdpW993.jpg?f=fotoalbum_large

Hoger dan dit lukt echt niet. En maar 72 punten van een top 100 plek af :'(

https://www.3dmark.com/pr/1861993

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:00
verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door mprkooij op 09-11-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

uitvoering: Alienware 3821DW Wit, Zwart

Vinden jullie deze resolutie (3840x1600 UW) en monitor algemeen passen bij een 4090? Hij is namelijk redelijk wat gedaald in prijs, ik zat eerst te kijken naar de Acer X38S met dezelfde resolutie. Enige verschil is volgens mij 175hz op Acer en 144hz op Alienware.. Beide G-Sync Ultimate..

Acer: uitvoering: Acer Predator X38S Zwart

Ik kom van 100hz op 3440x1440 en wil ook een mooie upgrade qua monitor. Liefst blijf ik op ultrawide, maar wellicht is een 4K monitor een betere keuze voor deze GPU? Of een oled monitor? Denk dat er een aantal eind dit jaar / begin volgend jaar de markt op gaan komen; maar die worden waarschijnlijk 3440x1440.

(De 7900XTX is ook nog een optie; maar ik neig vooralsnog wel naar een 4090 qua features)

[ Voor 5% gewijzigd door GTX404 op 09-11-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

rajackar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:02:
[Afbeelding]

Lekker bezig! Wat zijn je clocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
rajackar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:02:
[Afbeelding]

Weet niet of je het al geprobeerd heb maar je kan je core iets naar beneden gooien en je vram iets omhoog of juist andersom om te kijken wat een grotere impact heeft. Dat kan net iets verschil maken als je power capped ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

GTX404 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:29:
[...]

Lekker bezig! Wat zijn je clocks?
Thanks! 3075 core en 12101 mem
computerjunky schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:24:
[...]
Weet niet of je het al geprobeerd heb maar je kan je core iets naar beneden gooien en je vram iets omhoog of juist andersom om te kijken wat een grotere impact heeft. Dat kan net iets verschil maken als je power capped ben.
Idd al een tijdje mee zitten spelen. Maar als ik één van beide omhoog schroef crasht port royal. En met één omlaag en de andere omhoog ook vaak een crash of lagere score.
Ga nog wel wat proberen maar ik ben bang dan dat de temps echt omlaag moeten. En deze run was al met fans op 100% en een open case.

[ Voor 22% gewijzigd door rajackar op 09-11-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
  • Laatst online: 15-09 18:24
GTX404 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:25:
uitvoering: Alienware 3821DW Wit, Zwart

Vinden jullie deze resolutie (3840x1600 UW) en monitor algemeen passen bij een 4090? Hij is namelijk redelijk wat gedaald in prijs, ik zat eerst te kijken naar de Acer X38S met dezelfde resolutie. Enige verschil is volgens mij 175hz op Acer en 144hz op Alienware.. Beide G-Sync Ultimate..

Acer: uitvoering: Acer Predator X38S Zwart

Ik kom van 100hz op 3440x1440 en wil ook een mooie upgrade qua monitor. Liefst blijf ik op ultrawide, maar wellicht is een 4K monitor een betere keuze voor deze GPU? Of een oled monitor? Denk dat er een aantal eind dit jaar / begin volgend jaar de markt op gaan komen; maar die worden waarschijnlijk 3440x1440.

(De 7900XTX is ook nog een optie; maar ik neig vooralsnog wel naar een 4090 qua features)
Ik heb net dezelfde beweging gemaakt
in 2020 beslist om mijn Asus PG348Q 3440x1440 120hz te vervangen voor een LG 38GL950G 160hz 3840x1600

Op zich zeer tevreden, maar zou toch overstappen naar een 42" 16:9 scherm eens die minstens 200hz draaien.
Ik mis in het dagelijkse werk, wat extra screenspace >:)

• GTX404

GTX404

Hi

dResign schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:33:
[...]

Ik heb net dezelfde beweging gemaakt
in 2020 beslist om mijn Asus PG348Q 3440x1440 120hz te vervangen voor een LG 38GL950G 160hz 3840x1600

Op zich zeer tevreden, maar zou toch overstappen naar een 42" 16:9 scherm eens die minstens 200hz draaien.
Ik mis in het dagelijkse werk, wat extra screenspace >:)
Netjes! Ik vraag me ook af of 144hz wel genoeg is qua upgrade aangezien een monitor wel een hele tijd mee gaat. Van 100hz merk ik nu iig geen ene reet :P Heb ook wel liever die 175hz, maar daar komt ook bij kijken of de resolutie wel hoog genoeg is qua upgrade en of het past bij zo een GPU.. Liefst wil je meer pixels EN ultawide natuurlijk :P

Ik vind het jammer dat er geen high refresh ultrawide 4/5K monitoren zijn.. Die 5120x216 monitoren zijn mooi maar hebben lage refresh rates. Aangezien ik 1 keer een high refresh monitor heb geprobeerd van 144hz weet ik hoe 'boterlijk' dat voelt, dus wil zeker wel een high refresh meteen na de GPU aankoop :)

Hopen dat er dan ook nieuwe Oled schermen zijn van LG

• Help!!!!
  • Niet online
^
Hoger is natuurlijk altijd beter maar een uitvoering: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart heeft 144hz en een (overgeklokte) optie van 160hz. gSync werkt hier ook prima mee. Voor wat je krijgt is deze nog best netjes geprijst en kun je prima een tijdje mee voort.

De variant met officiële gSync module is 144hz en kan tot 175hz maar zou ik niet zo snel aanraden omdat er relatief veel meldingen waren over geluid van de fan in de gsync module. Bovendien veel te duur.

De eerste heb ik zelf en bevalt prima. Heb hem altijd op 160hz staan zonder issues. Natuurlijk, er zijn altijd consessies, de perfekte monitor bestaat niet. Zelfs met een 4090 ga je die 160 denk ik niet supermakkelijk constant halen in de wat meer demanding games als je de IQ hoog hebt staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 10-11-2022 09:48 ]

PC Specs

• dResign
GTX404 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]

Netjes! Ik vraag me ook af of 144hz wel genoeg is qua upgrade aangezien een monitor wel een hele tijd mee gaat. Van 100hz merk ik nu iig geen ene reet :P Heb ook wel liever die 175hz, maar daar komt ook bij kijken of de resolutie wel hoog genoeg is qua upgrade en of het past bij zo een GPU.. Liefst wil je meer pixels EN ultawide natuurlijk :P

Ik vind het jammer dat er geen high refresh ultrawide 4/5K monitoren zijn.. Die 5120x216 monitoren zijn mooi maar hebben lage refresh rates. Aangezien ik 1 keer een high refresh monitor heb geprobeerd van 144hz weet ik hoe 'boterlijk' dat voelt, dus wil zeker wel een high refresh meteen na de GPU aankoop :)

Hopen dat er dan ook nieuwe Oled schermen zijn van LG
144Hz is te weinig als upgrade imo
38GL950G is std 144Hz met overclock tot 175Hz
tot 160Hz heb je RGB444
op 175Hz is het YCbCr422 en die geeft wat rare kleuren weer op het scherm

4090 + 3840x1600 reso is sowieso een top combo

• dResign
Help!!!! schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:47:
^
Hoger is natuurlijk altijd beter maar een uitvoering: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart heeft 144hz en een (overgeklokte) optie van 160hz. gSync werkt hier ook prima mee. Voor wat je krijgt is deze nog best netjes geprijst en kun je prima een tijdje mee voort.

De variant met officiële gSync module is 144hz en kan tot 175hz maar zou ik niet zo snel aanraden omdat er relatief veel meldingen waren over geluid van de fan in de gsync module. Bovendien veel te duur.

De eerste heb ik zelf en bevalt prima. Heb hem altijd op 160hz staan zonder issues. Natuurlijk, er zijn altijd consessies, de perfekte monitor bestaat niet. Zelfs met een 4090 ga je die 160 denk ik niet supermakkelijk constant halen in de wat meer demanding games als je de IQ hoog hebt staan.
Geen enkele fan geluid hier :)
Prijs is inderdaad x2 sinds de launch

• ItalianStyle
rajackar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:21:
[...]

Thanks! 3075 core en 12101 mem

[...]

Idd al een tijdje mee zitten spelen. Maar als ik één van beide omhoog schroef crasht port royal. En met één omlaag en de andere omhoog ook vaak een crash of lagere score.
Ga nog wel wat proberen maar ik ben bang dan dat de temps echt omlaag moeten. En deze run was al met fans op 100% en een open case.
Loop je ook niet tegen een powerlimit aan? Jaren terug kon je de powerlimit heel makkelijk aanpassen met een bios editor Nibtor of Nvidia bios editor, dit was altijd handig voor videokaarten die een powerlimit limit had van 100-110%. Meestal kwam je dan verder met een custom bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

ItalianStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:48:
[...]

Loop je ook niet tegen een powerlimit aan? Jaren terug kon je de powerlimit heel makkelijk aanpassen met een bios editor Nibtor of Nvidia bios editor, dit was altijd handig voor videokaarten die een powerlimit limit had van 100-110%. Meestal kwam je dan verder met een custom bios.
Dat zou maar zo kunnen. Misschien dat ik daar later nog eens naar ga kijken. Hij trekt nu "maar" 515 watt. En dat is al wat veel voor mijn arme 750 watt voeding O-)

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Even iets anders, ik krijg net een email van een persoon met de volgende vraag,
Hij heeft voor zijn 4090 al een nieuwe voeding gekocht met de mooie nieuwe connector er op, echter zijn er toch een paar berichten dat deze ook kunnen smelten. En daar is hij bang voor.

Nu heb ik deze vraag hoger op in het bedrijf moeten stellen, maar wat vinden jullie.
Is Nvidia/board partner verantwoordelijk voor garantie of is het dan de PSU-fabrikant?

Ik ben erg benieuwd wat jullie daar van vinden en wacht ik ook rustig af wat hogerop en Nvidia te zeggen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
INNO3D schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:53:
Hij heeft voor zijn 4090 al een nieuwe voeding gekocht met de mooie nieuwe connector er op, echter zijn er toch een paar berichten dat deze ook kunnen smelten. En daar is hij bang voor.

Nu heb ik deze vraag hoger op in het bedrijf moeten stellen, maar wat vinden jullie.
Is Nvidia/board partner verantwoordelijk voor garantie of is het dan de PSU-fabrikant?

Ik ben erg benieuwd wat jullie daar van vinden en wacht ik ook rustig af wat hogerop en Nvidia te zeggen heeft.
Ikzelf zeg Nvidia / board partner. Deze zijn met de 12VHPR connector gekomen. En misschien zijn de QA processen niet goed ingericht waardoor er ondeugelijke connectoren / Nvidia adapters zijn. Bij de AIB 3080 reeks met de 8 pin waren tot op heden geen problemen.

Meest ververlende vind ik tot nu toe dat er helemaal nog geen berichtgeving van Nvidia is. Niet dat ze het betreuren en aan het onderzoeken zijn (wat ze ongetwijfeld wel doen).

• stylezzz

Adviseren om de connector goed aan te drukken voor contact.(klik!) Dat schijnt de oplossing te zijn, als hij er niet 100% in zit heb je minder contactoppervlak en krijg je dus warmteonwikkeling.

• dierkx36

Senaxx schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:10:
[...]

Ikzelf zeg Nvidia / board partner. Deze zijn met de 12VHPR connector gekomen. En misschien zijn de QA processen niet goed ingericht waardoor er ondeugelijke connectoren / Nvidia adapters zijn. Bij de AIB 3080 reeks met de 8 pin waren tot op heden geen problemen.
Sorry, maar wat Senaxx zegt : NVidia is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling (deze zal door hun wel op de AIB gedumpt worden)

Nvidia is met die 12VHPR aansluiting begonnen, zij dringen dit het publiek op.

De PSU fabrikant moet ook de specs voor de connector gebruiken die zijn aangereikt door... onder andere Nvidia.

stylezzz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:13:
[...]

Adviseren om de connector goed aan te drukken voor contact.(klik!) Dat schijnt de oplossing te zijn, als hij er niet 100% in zit heb je minder contactoppervlak en krijg je dus warmteonwikkeling.
Dan zou ik op z'n minst zeggen een goede verbinding en weinig spanning op de kabel, want bij veel kasten wordt die kabel tegen het raam platgedrukt wat echt niet gaat helpen om die goede verbinding in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Ik denk eerder dat het (garantie) een mijnenveld is zolang de exacte oorzaak/oorzaken nog onduidelijk zijn.

Ik vermoed dat in het algemeen alle betrokken partijen (PSU, GPU, AIB) al snel aansprakelijkheid afwijzen onder het mom van user error. Immers dit is goedgekeurde ATX 3.0 standaard.

Een PSU fabrikant zal aansprakelijkheid meer specifiek afwijzen als de GPU connector gesmolten is. Als de PSU connector gesmolten is, is dat iets lastiger maar dan wordt het op user error gegooid.

Omdat deze connectoren etc. onderdeel vd ATX 3.0 standaard zijn en de belangen groot zijn, zal het al snel vingerwijzen worden tussen alle partijen.

Ik denk verder dat de betrokken partijen er behoorlijk mee in hun maag zitten. De ATX 3.0 uitrol staat nog in de kinderschoenen maar er zijn zeker aan de PSU, AIB en nVidia kant al veel kosten gemaakt en zaken in gang gezet. Echter hoe langer je wacht hoe groter de schade wordt als je een revisie moet doen.

Laat staan als uiteindelijk na verdere grootschalige uitrol blijkt dat de standaard daadwerkelijk te onveilig is maar je te weinig / te laat in actie bent gekomen.

Maar je kunt ook nog niet veel doen als de oorzaak/oorzaken nog niet ondubbelzinnig vast staan.

Het zou heel fijn zijn als er snel meer duiding komt vanuit de partijen.

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 10-11-2022 13:44 ]

PC Specs

• stylezzz
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:26:
[...]

Dan zou ik op z'n minst zeggen een goede verbinding en weinig spanning op de kabel, want bij veel kasten wordt die kabel tegen het raam platgedrukt wat echt niet gaat helpen om die goede verbinding in stand te houden.
Als de connectoren goed in elkaar geklikt zitten zal daar het probleem niet optreden. Dat er wellicht spanning op de connector/pcb kom te staan doordat er een te kleine case word gebruikt lijkt me een ander issue.

• ItalianStyle
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:26:
[...]

Maakt de spanning nog wat uit als de aansluiting er helemaal in zit? Bij mij zit de kabel wel wat tegen het raam aan, kan ook niet anders vanwege de enorm stugge kabel en 4cm ruimte, wel heb ik de kabel van te voor wat gebogen zodat er een vorm in komt maar of dat helpt weet ik niet. Ik zit er wel aan te denken om nog een kabel met 90 graden te kopen maar daar zijn voor zo ver ik weer nog geen PCIe GEN 5 kabels van.

• dierkx36
ItalianStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:39:
[...]

Maakt de spanning nog wat uit als de aansluiting er helemaal in zit? Bij mij zit de kabel wel wat tegen het raam aan, kan ook niet anders vanwege de enorm stugge kabel en 4cm ruimte, wel heb ik de kabel van te voor wat gebogen zodat er een vorm in komt maar of dat helpt weet ik niet. Ik zit er wel aan te denken om nog een kabel met 90 graden te kopen maar daar zijn voor zo ver ik weer nog geen PCIe GEN 5 kabels van.
Cablemod

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stylezzz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:36:
[...]

Als de connectoren goed in elkaar geklikt zitten zal daar het probleem niet optreden. Dat er wellicht spanning op de connector/pcb kom te staan doordat er een te kleine case word gebruikt lijkt me een ander issue.
Jij sluit het op voorhand uit zonder enige ervaring of testen, terwijl ik dan liever luister naar de gevallen die het getest hebben en in ieder geval niet met zekerheid durven te stellen dat het nul invloed heeft. Het gaat hier om een zakelijk antwoord, daarin sluit je geen zaken uit op basis van aannames terwijl andere partijen die dit hebben getest het alles behalve uitsluiten.
The 12VHPWR connector and the terminals used in it are much smaller than the previous generation. Through our extensive testing, it appears that bending the wires too close to the connector could result in some of the terminals coming loose or misaligning within the connector itself. This may lead to an uneven load across the other wires, increasing the risk of overheating damage. The risk of this is substantially higher if the bend is done horizontally in relation to the connector orientation (left to right).
https://cablemod.com/12vhpwr/

Uiteraard is deze partij biased (net als de media) en dus tellen hun adviezen niet, maar ik vind het niet heel gek klinken als ik zie hoe die connectors van binnen uitzien, in ieder geval de standaard variant van Nvidia.

[ Voor 37% gewijzigd door Paprika op 10-11-2022 14:01 ]

• Dennism
dierkx36 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:25:
[...]

[...]

Sorry, maar wat Senaxx zegt : NVidia is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling (deze zal door hun wel op de AIB gedumpt worden)
Wettelijk gezien is in Nederland de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een conform product (wat men in de volksmond normaliter garantie noemt). Moet het natuurlijk wel gaan om een non-conform product. Mocht het toch user-error blijken te zijn ligt dat natuurlijk niet anders.

Afhankelijk van de gemaakte afspraken (bij B2B mag je itt tot B2C afwijkende afspraken maken) kan dan de verkoper weer terugvallen op zijn voorschakel, en die weer op zijn voorschakel tot het mogelijk uiteindelijk bij NVidia terecht komt.

• stylezzz
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:48:
[...]

Jij sluit het op voorhand uit zonder enige ervaring of testen, terwijl ik dan liever luister naar de gevallen die het getest hebben en in ieder geval niet met zekerheid durven te stellen dat het nul invloed heeft. Het gaat hier om een zakelijk antwoord, daarin sluit je geen zaken uit op basis van aannames terwijl andere partijen die dit hebben getest het alles behalve uitsluiten.

[...]

Het is allemaal niet zo moeilijk denk ik. 2 stekkers die goed in elkaar zitten kunnen echt flink wat vermogen hebben. Zitten ze voor 90% in elkaar en worden ze ook nog eens scheef gedrukt door een sidepanel dan kun je heel andere effecten krijgen. De dagenlange conspiracy theorieen hoe dat er spontaan zonder oorzaak smeltende connectoren verschijnen begin ik beetje bij beetje minder te geloven....

• ItalianStyle
Maar die zijn nog niet te krijgen en moet je speciaal voor aanmelden.

Zo past het goed maar ja raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZihUqLh4WbJexZEp1zwvLshQyjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UA0GTy8rofwcG944084037MA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stylezzz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:55:
[...]

Het is allemaal niet zo moeilijk denk ik. 2 stekkers die goed in elkaar zitten kunnen echt flink wat vermogen hebben. Zitten ze voor 90% in elkaar en worden ze ook nog eens scheef gedrukt door een sidepanel dan kun je heel andere effecten krijgen. De dagenlange conspiracy theorieen hoe dat er spontaan zonder oorzaak smeltende connectoren verschijnen begin ik beetje bij beetje minder te geloven....
Dus dit zou jouw zakelijke antwoord zijn? Stel iemand kan bewijzen dat die volledig in het slot zit en de connector zit eveneens helemaal goed vast en toch gaat het fout, wat ga je dan doen met de media backlash? Gewoon doodse stilte aanhouden net als Nvidia? Dat zal vast helpen.

@ItalianStyle, geen raam lost veel op :p. Voor de rest zou ik zoiets ongeveer verwachten als prima advies ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 10-11-2022 13:57 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

1) Deze vraag is onmogelijk voor ons om te beantwoorden omdat wij niet de contracten tussen Nvidia en INNO3D kunnen inzien. Wij weten niks concreets over garantieafhandeling.
2) Als die videokaart kapot gaat, dan is dat een probleem tussen de klant en de verkopende partij. De verkopende partij zal binnen zes maanden na verkoop moeten aantonen dat de gebruiker het product zelf kapot heeft gemaakt. Omdat die connectors een mijnenveld zijn, betekent dit al snel dat de klant zijn geld of een vervangend product dient te ontvangen. Hoe de verkopende partij dit verder oplost met INNO3D is niet het probleem van de klant. Idem voor hoe INNO3D dit oplost met Nvidia.

Zie ook: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:58:
[...]

1) Deze vraag is onmogelijk voor ons om te beantwoorden omdat wij niet de contracten tussen Nvidia en INNO3D kunnen inzien. Wij weten niks concreets over garantieafhandeling.
2) Als die videokaart kapot gaat, dan is dat een probleem tussen de klant en de verkopende partij. De verkopende partij zal binnen zes maanden na verkoop moeten aantonen dat de gebruiker het product zelf kapot heeft gemaakt. Omdat die connectors een mijnenveld zijn, betekent dit al snel dat de klant zijn geld of een vervangend product dient te ontvangen. Hoe de verkopende partij dit verder oplost met INNO3D is niet het probleem van de klant. Idem voor hoe INNO3D dit oplost met Nvidia.

Ben ik zelf met je eens. Gezien er dus nog geen nieuws is van Nvidia vond ik wel een apart onderwerp.
Gelukkig kan ik zeggen dat we bij INNO3D pas 2 gevallen gemeld hebben gekregen van een kabel die kapot is, en dat zou je zelfs onder normaal rma percentage kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Voor mij simpel:

De reden van aanschaf is het antwoord. De reden is Nvidia / board partner, anders was de klant niet bang geweest met een oudere PSU oid. Gezien alle smeltgevallen is het normaal dat Nvidia gewoon to blame is.

• dierkx36
INNO3D schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:05:
[...]

Ben ik zelf met je eens. Gezien er dus nog geen nieuws is van Nvidia vond ik wel een apart onderwerp.
Gelukkig kan ik zeggen dat we bij INNO3D pas 2 gevallen gemeld hebben gekregen van een kabel die kapot is, en dat zou je zelfs onder normaal rma percentage kunnen zetten.
Dit is een besluit van Inno3D zelf :?

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:07:
[...]

ik bedoel dat het dus minder dan 1% van onze sales is tot zo ver. met de 2 meldingen ik weet niet hoeveel meldingen er totaal al zijn over alle partners en nvidia zelf

Hangt denk ik ook af van welke partij de dongels komen.

Stom voorbeeld ik heb tot nu toe meer kaarten gehoord van ons die een ratel in de fan hebben dan gesmolten kabels bij ons

en nemen we het kabelprobleem zeker serieus en zien we het niet als een standaard RMA.
daarom begon in deze discussie ook,

[ Voor 23% gewijzigd door INNO3D op 10-11-2022 14:17 ]

dierkx36 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:07:
[...]

Nvidia kaarten hebben wel vaker RMA issues vertoond die niet standaard waren, dus waarschijnlijk doet de 4090 het met deze aantallen aan connector problemen het nog bovengemiddeld goed.

@DaniëlWW2 gaat daar vast goed op. :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:12:
[...]

Nvidia kaarten hebben wel vaker RMA issues vertoond die niet standaard waren, dus waarschijnlijk doet de 4090 het met deze aantallen aan connector problemen het nog bovengemiddeld goed.

@DaniëlWW2 gaat daar vast goed op. :+
Impliceer je hier nu dat Nvidia niet altijd de meest perfecte producten zonder enig defect maakt? }:| :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:58:
[...]

Dik gedrukte is inmiddels wettelijk gezien 12 maand, zie ook Boek 7, artikel 18a lid 2: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2022-10-01
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Denk dat onze overheid de site nog even moet updaten ;)

• stylezzz
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:56:
[...]

Dus dit zou jouw zakelijke antwoord zijn? Stel iemand kan bewijzen dat die volledig in het slot zit en de connector zit eveneens helemaal goed vast en toch gaat het fout, wat ga je dan doen met de media backlash? Gewoon doodse stilte aanhouden net als Nvidia? Dat zal vast helpen.

@ItalianStyle, geen raam lost veel op :p. Voor de rest zou ik zoiets ongeveer verwachten als prima advies ja.
Nee, ik reageer hier op persoonlijke noot. :) Overigens moet ik de eerste nog tegenkomen die inderdaad kan bewijzen dat zijn connectors goed in elkaar zitten en waar het toch fout is gegaan.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
INNO3D schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:05:
[...]

Dit is hoe wij het in de luchtvaartindustrie doen:

Als iedereen voldoet aan de eisen van de specificatie en het gaat nog steeds fout, dan is het de schuld van diegene die de specificatie heeft geschreven.

Ergo, in dit geval heeft INNO3D voldaan aan de eisen van nVidia. Dan kan nVidia op hun kop gaan staan, maar hebben ze geen poot om op te staan als het op een juridisch conflict uitdraait. Jullie hebben gedaan wat nVidia wilde, dus dan zijn zij verantwoordelijk. Zo simpel is het.

• Koldur
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:48:
[...]

[...]

Uiteraard is deze partij biased (net als de media) en dus tellen hun adviezen niet, maar ik vind het niet heel gek klinken als ik zie hoe die connectors van binnen uitzien, in ieder geval de standaard variant van Nvidia.
Hier een goed uitgevoerde test met conclusies die op basis van concreet bewijs laten zien dat het probleem of niet goed aangesloten is, of een fabricagefout moet zijn:
Blaat schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:53:
[...]

Dit is hoe wij het in de luchtvaartindustrie doen:

Als iedereen voldoet aan de eisen van de specificatie en het gaat nog steeds fout, dan is het de schuld van diegene die de specificatie heeft geschreven.

Ergo, in dit geval heeft INNO3D voldaan aan de eisen van nVidia. Dan kan nVidia op hun kop gaan staan, maar hebben ze geen poot om op te staan als het op een juridisch conflict uitdraait. Jullie hebben gedaan wat nVidia wilde, dus dan zijn zij verantwoordelijk. Zo simpel is het.
Als je degene die de specificatie van de 12VHPWR verantwoordelijk houdt, moet je bij PCI-SIG/Intel (Intel weet ik niet helemaal zeker) zijn. Nvidia heeft misschien de aanvraag gedaan/opdracht gegeven, maar zij hebben de standaard niet gemaakt.

Wel zetten zij hun naam op de adapter, vind dat ze daar hun verantwoordelijkheid in moet nemen, maar als je juridisch de organisatie die de standaard heeft geschreven verantwoordelijk moet houden, kom je niet bij Nvidia uit. Nvidia is wat dat betreft een afnemer van een techniek en past deze toe naar die standaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Koldur schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:15:
[...]

Als je degene die de specificatie van de 12VHPWR verantwoordelijk houdt, moet je bij PCI-SIG/Intel (Intel weet ik niet helemaal zeker) zijn. Nvidia heeft misschien de aanvraag gedaan/opdracht gegeven, maar zij hebben de standaard niet gemaakt.

Wel zetten zij hun naam op de adapter, vind dat ze daar hun verantwoordelijkheid in moet nemen, maar als je juridisch de organisatie die de standaard heeft geschreven, kom je niet bij Nvidia uit. Nvidia is wat dat betreft alleen maar een afnemer van een techniek en past deze toe naar die standaarden.
Zeker! Maar AIB's moeten het naar nVidia spelen, en nVidia moet dan vervolgens het vuiltje verder doorspelen. INNO3D kan niet direct naar PCI-SIG stappen.

Koldur schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:15:
[...]

Het is best 'n lang filmpje, maar heeft deze persoon getest of alle onderdelen van de kabel nog altijd precies op z'n plaats zaten na een maand onder spanning ("cable management") tegen 'n case raam of paneel geplet te zitten en of de terminals daarmee volledig ongeschonden en fabriekaf zijn gebleven? Dat was namelijk waar ik op doelde.
want bij veel kasten wordt die kabel tegen het raam platgedrukt wat echt niet gaat helpen om die goede verbinding in stand te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 10-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Paprika schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:21:
[...]

Het is best 'n lang filmpje, maar heeft deze persoon getest of alle onderdelen van de kabel nog altijd precies op z'n plaats zaten na een maand onder spanning ("cable management") tegen 'n case raam of paneel geplet te zitten en of de terminals daarmee volledig ongeschonden en fabriekaf zijn gebleven? Dat was namelijk waar ik op doelde.

[...]
Dat heeft hij inderdaad niet getest, wel heel bruut ermee omgegaan. Bleek er niet mee defect te gaan, behalve als hij kabels doorknipte en dan nog was de impact niet smelten. Is natuurlijk geen maand o.i.d.

Kabels, ook de PCIe 6+2-pins, moet je niet teveel onder spanning zetten, dan heb je natuurlijk ook problemen.
Dat het in die test geen probleem bleek te zijn, dan nog vind ik het sowieso wel een structureel probleem, dat het gesoldeerd is bij de adapter kabels van Nvidia/waar zij hun naam op gezet hebben.
Alleen daarom zouden ze de adapter kabels al moeten vervangen. Dat is vanuit alle standaarden niet te doen gebruikelijk.

Uit deze test blijkt dat de adapter het smelten niet zou mogen veroorzaken als deze goed is aangesloten, dat is wel een redelijk zeker te trekken conclusie.

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 10-11-2022 15:56 ]

• Ludewig
  • Niet online
De keuze om te solderen is echter vooral iets dat de kans op kabelbreuk vergroot bij stress op de kabel, dus als je vaak in en uitplugt, of de kast regelmatig open en weer dicht doet en dan de kabel plet. Ik zou dat niet verwachten als oorzaak bij kabels die al falen als ze een week of twee in gebruik zijn, tenzij er überhaupt niet goed gesoldeerd is.

Als oplossing kunnen mogelijk de specificaties voor de connectors iets aanpassen zodat het inpluggen makkelijker gaat.

Overigens zou ik verwachten dat men bij het opstellen van de standaard een berekening dan wel test doet van wat de maximale inplugkracht is die nodig is, wanneer de vrouwelijke kant erg strak is, maar nog wel net binnen de spec, terwijl de mannelijke kant erg krap is, maar ook net binnen de specs. Ik zou dan ook verwachten daar daar een regel voor is, voor wat een redelijke maximale inplugkracht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
RTX 4090 & 53 Games: Core i9-13900K E-Cores Enabled vs Disabled Review

'The biggest takeaway from this article is that you really shouldn't worry about the E-Cores. Even in worst case scenarios, the performance differences aren't huge—up to 10% is something you'd barely notice—even with the fastest graphics card available.

On weaker GPUs, you'll be even more CPU limited, so the differences should be smaller. Of course it's always possible to fine-tune your Hybrid system, for example when you only play one game. You can enable or disable E-cores in the motherboard BIOS setup program, or simply set the CPU affinity in Windows for your game's executable, to localize them to the P-cores, if they prefer the E-cores to be disabled.

We would still recommend that the E-cores be left untouched, for the simple reason that the P-cores don't appear to be gaining from the freed up power budget of the processor to sustain boost clocks better, as hypothesized in the article's introduction.

Leaving the E-cores enabled benefits games, but the OS itself can dump low-priority background processes (think Antivirus, firewall, etc.,) as well as audio and networking stacks, to the E-cores (which have plenty of compute power to deal with them).

We wish Intel made it a touch easier to toggle E-cores (maybe through XTU), so gamers wouldn't have to pull up the system BIOS or set core affinity. In a perfect world, Intel would provide predefined lists of games, for which E-Cores automatically get skipped, with the user having an option to override the behavior.

With two successful Hybrid architectures from Intel, it's inevitable that game developers will notice the value in making future games more "aware" of E-cores, and start using them more appropriately. '

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Tjona100 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:49:
[...]

Ah dang, mooie kaart, ik dacht dat het naast die frostbite ook zon een loop variant was. Maar gewoon met aio dus
Zie het nu ook, op de website van IChill is het beter te zien. Zou alleen niet adviseren een dergelijke GPU te kopen, slechts 240mm radiator lijkt me voor een 4090 echt heel krap qua cooling en ik vermoed dat de temp in die loop heel snel heel hoog oploopt onder belasting.

@INNO3D klopt het dat het een 240mm rad is (wel 38mm dik)? Hoe hebben jullie dit getest op stabiliteit en temperaturen in de loop? Moeten die 2 fans niet heel hard draaien om genoeg airflow door het rad te krijgen? De 4090 is een heethoofd en ik zou in mijn custom loop minimaal 3x120mm of 2x140mm reserveren hiervoor, maar dat laatste is misschien ook nog aan de krappe kant (de aircooled 4090's hebben allemaal 3 fans).

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 12-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:46
INNO3D schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:44:
[...]

gogo kopen:P er moeten nog goede foto's komen van de black[Afbeelding]
Is dat een AIO versie op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 09:25
Lord_Dain schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:33:
[...]

Zie het nu ook, op de website van IChill is het beter te zien. Zou alleen niet adviseren een dergelijke GPU te kopen, slechts 240mm radiator lijkt me voor een 4090 echt heel krap qua cooling en ik vermoed dat de temp in die loop heel snel heel hoog oploopt onder belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67N0gwxfVCdDUFbisY3zYQUAggU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ew2WVKv1LEYwqzhPeYQd3NJn.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij valt dat wel mee.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@INNO3D klopt het dat het een 240mm rad is (wel 38mm dik)? Hoe hebben jullie dit getest op stabiliteit en temperaturen in de loop? Moeten die 2 fans niet heel hard draaien om genoeg airflow door het rad te krijgen? De 4090 is een heethoofd en ik zou in mijn custom loop minimaal 3x120mm of 2x140mm reserveren hiervoor, maar dat laatste is misschien ook nog aan de krappe kant (de aircooled 4090's hebben allemaal 3 fans).
https://www.techpowerup.c...0-suprim-liquid-x/37.html

Makkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Help!!!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:59:
RTX 4090 & 53 Games: Core i9-13900K E-Cores Enabled vs Disabled Review

'The biggest takeaway from this article is that you really shouldn't worry about the E-Cores. Even in worst case scenarios, the performance differences aren't huge—up to 10% is something you'd barely notice—even with the fastest graphics card available.

On weaker GPUs, you'll be even more CPU limited, so the differences should be smaller. Of course it's always possible to fine-tune your Hybrid system, for example when you only play one game. You can enable or disable E-cores in the motherboard BIOS setup program, or simply set the CPU affinity in Windows for your game's executable, to localize them to the P-cores, if they prefer the E-cores to be disabled.

We would still recommend that the E-cores be left untouched, for the simple reason that the P-cores don't appear to be gaining from the freed up power budget of the processor to sustain boost clocks better, as hypothesized in the article's introduction.

Leaving the E-cores enabled benefits games, but the OS itself can dump low-priority background processes (think Antivirus, firewall, etc.,) as well as audio and networking stacks, to the E-cores (which have plenty of compute power to deal with them).

We wish Intel made it a touch easier to toggle E-cores (maybe through XTU), so gamers wouldn't have to pull up the system BIOS or set core affinity. In a perfect world, Intel would provide predefined lists of games, for which E-Cores automatically get skipped, with the user having an option to override the behavior.

With two successful Hybrid architectures from Intel, it's inevitable that game developers will notice the value in making future games more "aware" of E-cores, and start using them more appropriately. '
Interessant om te zien, maar persoonlijk vind ik 10% dan wel weer significant. Ik zie 10% namelijk niet alleen als 10% FPS minder maar ook als potentieel 10% power draw minder. Ik ben de afgelopen weken aan het experimenteren geweest met fps targets en ik moet zeggen dat ik boven de 120 FPS eigenlijk geen verschil meer merk en dus stel ik nu in games een FPS cap in op 120 wat stroom bespaart.
10% meer fps terwijl ik dus al aan mijn cap zit is dus minder stroomverbruik en in de zomer minder hitte. Met een cpu+gpu die al 330 watt vreten (gpu underclocked anders had het meer geweest) is dat toch 30 plus watt besparing (zet zelf ook RSR en FSR aan puut voor de power besparing).
Met mijn gaming gewoonte is dat toch al snel 50 kwh zonder er echt iets voor te doen. Ik snap dat velen dat niet boeiend vinden omdat het niet zo veel geld kost maar het is gewoon een sport voor mij om zo min mogelijk te gebruiken ondanks dat ik nu zonnepanelen heb met over productie als het goed is.

Nou is het aan en uit switchen idd wel een dingetje gezien er dus beide games zijn die er beter of slechter van worden. Beetje net zoals RE-BAR wat hit en miss is. Mijn idee was bij een nieuwe pc als deze Intel werd dit gewoon uit te schakelen (geen idee of dat nog stroom winst op levert) maar dat lijkt dus iets gecompliceerder te zijn.

Edit: FPS > power draw + verduidelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Dit is een hele andere kaart waarbij je eigenlijk bevestigt wat ik me afvroeg; 3x 12 mm koeling (waarvan 1 fan op de GPU) en een dikkere radiator (6cm!). Dat kan je echt niet vergelijken met de Inno3D die heel anders gebouwd lijkt te zijn (kortere PCB zo te zien?) en alleen 1 groot koelblok in de GPU heeft icm 240mm.

1200rpm is best wel wat herrie, mijn 120mm noctua fans mogen niet boven de 800-900 want dan ga je ze horen, mijn vermoeden is dan ook dat je met een AIB watercooling sowieso iets meer hoort.

En dan blijft mijn vraag denk ik ook valide, volgens mij wil je in een custom (!) waterloop een maximale delta van 20 graden boven ambient temperatuur, dat is op een warme dag dus max 45-50 graden. De temperaturen die ik hier zie lopen toch richting de 60 graden. Dit kan wellicht prima zijn voor een AIO maar op termijn vraag ik me af of dit wel goed is.

En omdat het offtopic is denk ik dat het hierbij laat in dit draadje. evt tbc in ander draadje :)

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 12-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
DennisD1973 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:55:
[...]

Is dat een AIO versie op de foto?
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
[...]

Hangt van de reviewer af maar 55c-62c fans amper hoorbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Temperatuur is prima: https://www.cowcotland.co...io-pour-ada-lovelace.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dierkx36
Het wint even geen schoonsheid prijzen, maar het werkt wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdDrEv_AKyQj7EOWsZa7iHFUexY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjPNqDDULsYqMPgkjHdcTCV0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItalianStyle
Bij mij is het rubbertje van de houder afgebroken. Ik ga een andere houder kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBAxnEYXA4zulnI7cW_RVdJlghY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXrIYMjWQPC1dGGsqtJY1VUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:39:
Het wint even geen schoonsheid prijzen, maar het werkt wel :)

[Afbeelding]
Weer voor een ichill gedaan dus. Niet verkeerd. Koeling heb je in ieder geval goed voor elkaar met de radiatoren die elkaar niet beïnvloeden en wat extra airflow over de componenten. Dat zie ik wel eens anders. Goed bezig.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
M-spec schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:58:
[...]

Weer voor een ichill gedaan dus. Niet verkeerd. Koeling heb je in ieder geval goed voor elkaar met de radiatoren die elkaar niet beïnvloeden en wat extra airflow over de componenten. Dat zie ik wel eens anders. Goed bezig.
Jep, Inno3D is de enigste die de 4090 uitbrengt gereed voor een custom loop.
Zelf ombouwen zag ik niet zitten vanweg de garantie.

Loop doet het nou echt goed, in het begin de GPU, VRAM en CPU in serie zetten was toch te veel : teveel warmte op 1 punt.
GPU -> radiator -> CPU -> (VRAM) -> radiator werkt beter.
Alleen de zij 480mm is overkill : had uiteindelijk gewoon die 360mm kunnen blijven gebruiken maar ja , oeps :9

Die zij 120mm is er van de week bijgekomen, door de loop is er weinig flow over de onderdelen dus de SSD's werden nogal warm.
Zomaar even opgelost, het ziet er niet uit maar ja...

Tis wel de laatste keer dat ik een Phanteks kast gebruik : alles past amper of gewoon niet en echt 0 comma niks aan airflow door die kast.

Pagina: 1 ... 9 ... 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord