When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Heb je voor de grap ook getest wat hij doet qua fps als je dus wel capped op 300-350 watt? Is deze power draw gewoon omdat het kan en haalt hij met lagere caps nog steeds goede perstaties of valt de score dan echt significant terug?ItalianStyle schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:10:
Metro Exodus Last Light Redux weet nog best veel van de GPU te vragen qua power met standaard instellingen.
[Afbeelding]
Je kan proberen de frequentie te limiteren met 100 a 200 mhz dat helpt voor menig videokaart een hele hoop. Natuurlijk niet leuk stock maar het is helaas een eigenschap van het gros van de laatste generaties high end kaarten. Grote kans dus dat je bij een ander model nog steeds hetzelfde probleem hebt.mprkooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:10:
Build is klaar, ik blij. Heeft mijn 4090 Founders edition mega erge coil whine!
Het klinkt precies hetzelfde als in deze video:
YouTube: Nvidia GeForce RTX 4090 Coil Whine
Heb zelf een Be quiet Straight Power 11 1000W Platinum PSU.
Ben in staat om de GPU te retourneren aan NBB.
Als die standaard aan staat? Of alleen bij hele hoge FPS? Ik hoor het bij mij ook wel, maar alleen bij 200fps+mprkooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:10:
Build is klaar, ik blij. Heeft mijn 4090 Founders edition mega erge coil whine!
Het klinkt precies hetzelfde als in deze video:
YouTube: Nvidia GeForce RTX 4090 Coil Whine
Heb zelf een Be quiet Straight Power 11 1000W Platinum PSU.
Ben in staat om de GPU te retourneren aan NBB.
Straks met een waterblock en een kast die dicht kan en een limiet op 158fps zal je het bij mij niet meer horen denk ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 05-11-2022 19:42 ]
Dat is de definitie van structureel wel heel erg oprekken. Niet dat ik het niet goed vind van de standaard dat user error problemen kan veroorzaken, maar het is geen structureel probleem van de standaard opzich.Help!!!! schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:18:
Als de standaard zo is dat een user error vrij gemakkelijk voorkomt is er ook iets structureel mis met de standaard.
Iedere amateur bouwt PCs en dat is niet altijd verstandig, dan blijkt deze nieuwe standaard, wat overigens dus niet door Nvidia is ontwikkeld, daar problemen kan geven. Als dit al het probleem is natuurlijk.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Waar het probleem of problemen exact zitten is helaas nog niet precies duidelijk maar er klopt hier gewoon iets niet. Het is niet dat er miljoenen 4090 kaarten verkocht zijn hè. Het aantal meldingen is op zijn minst gevoelsmatig maar vrijwel zeker verhoudingsgewijs gewoon veel te hoog. En dan moet de uitrol van de ATX 3.0 standaard, psu's en gpu's, nog echt beginnen.
Beter komt nu snel de onderste steen boven zodat er verbeteringen doorgevoert kunnen worden voordat er echt ongelukken gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 05-11-2022 20:01 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Een hoop meldingen komen ook van mensen die zonder echte aanleiding de kabel controleren, dus ik durf wel te wedden dat er een redelijk aantal mensen zijn wiens kabel al gedeeltelijk gesmolten is, maar die het nog niet gemerkt hebben.Help!!!! schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:57:
Het aantal meldingen is op zijn minst gevoelsmatig maar vrijwel zeker verhoudingsgewijs gewoon veel te hoog. En dan moet de uitrol van de ATX 3.0 standaard, psu's en gpu's, nog echt beginnen.
Beter komt nu snel de onderste steen boven zodat er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden voordat er echt ongelukken gebeuren.
Het goede nieuws is wel dat er geen brandgevaar lijkt te zijn. De temperatuur lijkt niet te escaleren, maar net boven het smeltpunt te blijven. Volgens dit forensisch handboek ligt het smeltpunt van polyurethaan zoals TPU tussen de 85 en 121 graden celsius, maar de ontbrandingstemperatuur rond de 416 graden. Dus daar lijkt wel een veilige marge tussen te zitten.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Metro LL redux. Dit is met de inname benchmark SSAA alles wat aan kan vol open zoals SSAA en physx. De clocksnelheid is ook zo'n 290mhz lager met powerlimit op 70%computerjunky schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:34:
[...]
Heb je voor de grap ook getest wat hij doet qua fps als je dus wel capped op 300-350 watt? Is deze power draw gewoon omdat het kan en haalt hij met lagere caps nog steeds goede perstaties of valt de score dan echt significant terug?
Powerlimit 100% 433W max AVG107 fps
Powerlimit 70% 334W max AVG 101 fps
Ik ga nog een test doen met Metro Exodus want daar bij is de gemiddelde power usage een stukje hoger.
Stel de 7900XTX (ik tel RT even niet mee) zit binnen de 20% performance range van de 4090; en beide kaarten zijn verkrijgbaar voor lets say 1250€ voor de 7900XTX en 2000€ voor de 4090.
Voor deze monitor; uitvoering: Acer Predator X38S Zwart :
Welke kaart zou de verstandigere keuze zijn?
(Velen hebben 4k monitor + 4090 zag ik, vandaar)
[ Voor 5% gewijzigd door GTX404 op 05-11-2022 22:50 ]
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Het is zelfs wanneer de PC aan staat. Dus in idle (fans draaien dan niet). Het is mega storend.Senaxx schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:39:
[...]
Als die standaard aan staat? Of alleen bij hele hoge FPS? Ik hoor het bij mij ook wel, maar alleen bij 200fps+
Straks met een waterblock en een kast die dicht kan en een limiet op 158fps zal je het bij mij niet meer horen denk ik.
Weet ook niet in hoeverre een andere voeding het probleem zal oplossen o.i.d.
[ Voor 8% gewijzigd door mprkooij op 05-11-2022 22:58 ]
Je zit in het Nvidia 4xxx ervaringen topic; de 4090 dusGTX404 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:33:
Even vraagje tussendoor over de 4090:
Stel de 7900XTX (ik tel RT even niet mee) zit binnen de 20% performance range van de 4090; en beide kaarten zijn verkrijgbaar voor lets say 1250€ voor de 7900XTX en 2000€ voor de 4090.
(Velen hebben 4k monitor + 4090 zag ik, vandaar)
In alle eerlijkheid, ik zou in dat geval een maandje wachten op de reviews. Denk overigens dat je beter af bent met de AMD kaart als die inderdaad zoveel goedkoper is en zeker gezien 3440x1440 ergens tussen 1440p en 4k in zit.
Zou je overigens nog een IPS paneel aanschaffen als er ook QD-Oled schermen komen (langzamerhand) en daarnaast 38" met een resolutie van 3440x1440 is misschien wat laag? Persoonlijk wacht ik op een QD-Oled ultra wide met een 5-6k resolutie (ik heb al een paar jaar een IPS 34" 3440x1440).
Die monitor heeft een kwart minder pixels dan 4K, dus is een kaart met een kwart minder performance voldoende om even snel te zijn als een 4090 op 4K.GTX404 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:33:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Haha, ik moet het toch hebben van de ervaringen, dus mijn medetweakers moeten te vertrouwen zijn!Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:41:
[...]
Je zit in het Nvidia 4xxx ervaringen topic; de 4090 dus.
In alle eerlijkheid, ik zou in dat geval een maandje wachten op de reviews. Denk overigens dat je beter af bent met de AMD kaart als die inderdaad zoveel goedkoper is en zeker gezien 3440x1440 ergens tussen 1440p en 4k in zit.
Zou je overigens nog een IPS paneel aanschaffen als er ook QD-Oled schermen komen (langzamerhand) en daarnaast 38" met een resolutie van 3440x1440 is misschien wat laag? Persoonlijk wacht ik op een QD-Oled ultra wide met een 5-6k resolutie (ik heb al een paar jaar een IPS 34" 3440x1440).
Is trouwens een 3840x1600 ultrawide, ik zit nu zelf op 3440x1440 en wil blijven op ultrawide met meer pixels of maar over naar 4k.. Ik moet eerst een kaart kopen, de 4090 of 7900XTX, daarna pas een monitor aanschaffen in de maand(en) erna. Dus even afwachten of er nog ultrawides komen zoals je zegt met nog meer pixels.
Die monitor die ik stuurde heeft zo een 6.1 miljoen pixels tegenover 4.9 van wat ik nu heb op 3440x1440. 4K heeft dan 8.2 miljoen.
AMD introduceerde wel een 8K monitor in de breedte, maar ik wil ook geen super ultra wide want dat is dan weer te veel misschien fysiek en qua GPU. Een normale UW met 7+ miljoen pixels zou wat zijn
Ik zit nu ook op een oude UW met 100hz en wil ook naar 144+ icm met high res, maar ook niet zo veel dat ik geen hoge fps kan halen.
Dus zit nu een beetje te twijfelen over welke resolutie ik zou moeten nemen met een 4090 tier kaart als ik ook een beetje high refresh wil in zware AAA, want eye candy is leuk
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Als iets niet duidelijk is, kan je geen conclusies trekken, er zijn wereldwijd duizenden verkocht, de gemelde gevallen zitten onder twee promille als je ervanuit gaat dat er meer dan 100.000 RTX 4090 kaarten verkocht zijn. Dan kan je echt niet spreken over een structureel probleem.Help!!!! schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:57:
Nee hoor, de standaard 'simpel stekker in het stopcontact steken' mag gewoon zeer extreem zelden kans op smelten / brand opleveren. Als dat niet het geval is wordt er niks opgerekt maar is de standaard sub par.
Waar het probleem of problemen exact zitten is helaas nog niet precies duidelijk maar er klopt hier gewoon iets niet. Het is niet dat er miljoenen 4090 kaarten verkocht zijn hè. Het aantal meldingen is op zijn minst gevoelsmatig maar vrijwel zeker verhoudingsgewijs gewoon veel te hoog. En dan moet de uitrol van de ATX 3.0 standaard, psu's en gpu's, nog echt beginnen.
Beter komt nu snel de onderste steen boven zodat er verbeteringen doorgevoert kunnen worden voordat er echt ongelukken gebeuren.
Het is met interne stekkers van PSU's nooit zo geweest dat deze simpel in te steken zijn. Je moet vaak echt even doordrukken en controleren of het goed zit. Kan je met je nagel simpel doen.
Als je in dergelijke gevallen niet eens de moeite neemt om het even te controleren of de stekker er wel goed in zit, schaar ik dat echt vol onder user error. Een dergelijk persoon zou zich niet moeten wagen aan het bouwen/aanpassen van een PC.
Als dit al het probleem is, want ook dat is een complete aanname.
We zullen moeten afwachten wat de conclusies zijn vanuit de onderzoeken.
Ik blijf erbij dat het wel iets is wat zeer zeker serieus genomen moet worden. Maar alle conclusies gebaseerd op ideeën die niet eens onderbouwd worden door feiten, dus aannames gebaseerd op aannames, zijn echt niet serieus te nemen en is een probleem van het internet van vandaag. Iedereen roept maar uit sentiment, om aandacht te krijgen of omdat iedereen denkt dat dit de standaard hoort te zijn.
En dan nog zijn al deze gevallen die bekend zijn gemaakt allerminst met 100% zekerheid te geloven. Dat moet eerst bevestigd worden voordat je überhaupt wat kan zeggen. Iedereen kan een kabel laten smelten om aandacht te krijgen. Ik zeg niet dat dit in geen enkel geval echt gebeurd is, dat geloof ik echt wel, maar copycat gedag om aandacht is echt groot op het internet.
Zeker op Tweakers hoop je dat er objectiever gekeken wordt, maar dat is al jaren niet meer het geval.
Ja, dat zou zeker kunnen, we moeten het afwachten. Maar inderdaad, brandgevaar is er gewoon niet. Ook dat is iets wat meteen geroepen werd en aangenomen als feit. Inherent aan je mening=feit op het internet.Ludewig schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:18:
[...]
Een hoop meldingen komen ook van mensen die zonder echte aanleiding de kabel controleren, dus ik durf wel te wedden dat er een redelijk aantal mensen zijn wiens kabel al gedeeltelijk gesmolten is, maar die het nog niet gemerkt hebben.
Het goede nieuws is wel dat er geen brandgevaar lijkt te zijn. De temperatuur lijkt niet te escaleren, maar net boven het smeltpunt te blijven. Volgens dit forensisch handboek ligt het smeltpunt van polyurethaan zoals TPU tussen de 85 en 121 graden celsius, maar de ontbrandingstemperatuur rond de 416 graden. Dus daar lijkt wel een veilige marge tussen te zitten.
Laten we het hier gewoon bij de feiten houden. Ik hoop dat men dit gewoon kan doen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Daarbij kan je dlss combineren
[ Voor 4% gewijzigd door jody2k op 06-11-2022 10:49 ]
Over feiten gesproken..Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:39:
[...]
Ja, dat zou zeker kunnen, we moeten het afwachten. Maar inderdaad, brandgevaar is er gewoon niet. Ook dat is iets wat meteen geroepen werd en aangenomen als feit. Inherent aan je mening=feit op het internet.
Laten we het hier gewoon bij de feiten houden. Ik hoop dat men dit gewoon kan doen.
Jij presenteert dit als feit. Waar zijn jouw bewijzen ervoor?
Als een smeltende connector voor kortsluiting in de voeding zorgt dan kan de voeding weldegelijk in de brand vliegen.
Hoe groot die kans is? Geen idee maar is wel groter dan 0.
Dus blijf zelf ook objectief.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb hiervoor ook een ultrawide gehad. Snel verkocht toen de 48 inch oled uit kwam van LG. Deze was net 'klein' genoeg om als monitor te gebruiken met een diep bureau. Ik zou zelf nooit meer terug willen naar iets wat niet op pixel niveau perfect zwart weer kan geven. Daarnaast heeft oled ultra snelle pixelresponstijden. Daar kan geen enkele VA/IPS monitor aan tippen, zelfs 360Hz monitoren niet. YouTube: LG C2 OLED Review - Still Awesome for PC Gaming?GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:42:
[...]
Haha, ik moet het toch hebben van de ervaringen, dus mijn medetweakers moeten te vertrouwen zijn!![]()
Is trouwens een 3840x1600 ultrawide, ik zit nu zelf op 3440x1440 en wil blijven op ultrawide met meer pixels of maar over naar 4k.. Ik moet eerst een kaart kopen, de 4090 of 7900XTX, daarna pas een monitor aanschaffen in de maand(en) erna. Dus even afwachten of er nog ultrawides komen zoals je zegt met nog meer pixels.
Die monitor die ik stuurde heeft zo een 6.1 miljoen pixels tegenover 4.9 van wat ik nu heb op 3440x1440. 4K heeft dan 8.2 miljoen.
AMD introduceerde wel een 8K monitor in de breedte, maar ik wil ook geen super ultra wide want dat is dan weer te veel misschien fysiek en qua GPU. Een normale UW met 7+ miljoen pixels zou wat zijnPerfect voor een 4090/7900xtx tier kaart.
Ik zit nu ook op een oude UW met 100hz en wil ook naar 144+ icm met high res, maar ook niet zo veel dat ik geen hoge fps kan halen.
Dus zit nu een beetje te twijfelen over welke resolutie ik zou moeten nemen met een 4090 tier kaart als ik ook een beetje high refresh wil in zware AAA, want eye candy is leuk
Als je voor een oled TV gaat heb je geen ultrawide, maar je kan wel een custom resolutie instellen. Dan speel je op 3840x1620 met zwarte balken boven en onder. (Die dus geen licht geven) Het enige wat je dan mist is een curve in het scherm.
Op de 4090 aansluiten met HDMI 2.1. Dan heb je 4K, 120Hz, HDR, g-sync, en een kaart die de 120fps haalt in de meeste games. Loopt echt als een zonnetje.
Smeltende connectoren kunnen geen kortsluiting maken als ze goed aangesloten zijn. Deze blijven gewoon op de plaats waar ze zitten, zitten. Soldeer smelt ook niet bij deze temperaturen. Dus de objectiviteit staat in dit voorbeeld gewoon.thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:50:
[...]
Over feiten gesproken..
Jij presenteert dit als feit. Waar zijn jouw bewijzen ervoor?
Als een smeltende connector voor kortsluiting in de voeding zorgt dan kan de voeding weldegelijk in de brand vliegen.
Hoe groot die kans is? Geen idee maar is wel groter dan 0.
Daarbij komt dat alle voedingen een goede beveiliging hebben tegen kortsluiting en dit voorkomen.
Maar dat is niet relevant, want dat gevaar is er bij een smeltende connector niet.
Ik vind wat je zegt iets tè corporate-friendly eerlijk gezegd.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:39:
[...]
Als iets niet duidelijk is, kan je geen conclusies trekken, er zijn wereldwijd duizenden verkocht, de gemelde gevallen zitten onder twee promille als je ervanuit gaat dat er meer dan 100.000 RTX 4090 kaarten verkocht zijn. Dan kan je echt niet spreken over een structureel probleem.
Het is met interne stekkers van PSU's nooit zo geweest dat deze simpel in te steken zijn. Je moet vaak echt even doordrukken en controleren of het goed zit. Kan je met je nagel simpel doen.
Als je in dergelijke gevallen niet eens de moeite neemt om het even te controleren of de stekker er wel goed in zit, schaar ik dat echt vol onder user error. Een dergelijk persoon zou zich niet moeten wagen aan het bouwen/aanpassen van een PC.
Als dit al het probleem is, want ook dat is een complete aanname.
We zullen moeten afwachten wat de conclusies zijn vanuit de onderzoeken.
Ik blijf erbij dat het wel iets is wat zeer zeker serieus genomen moet worden. Maar alle conclusies gebaseerd op ideeën die niet eens onderbouwd worden door feiten, dus aannames gebaseerd op aannames, zijn echt niet serieus te nemen en is een probleem van het internet van vandaag. Iedereen roept maar uit sentiment, om aandacht te krijgen of omdat iedereen denkt dat dit de standaard hoort te zijn.
En dan nog zijn al deze gevallen die bekend zijn gemaakt allerminst met 100% zekerheid te geloven. Dat moet eerst bevestigd worden voordat je überhaupt wat kan zeggen. Iedereen kan een kabel laten smelten om aandacht te krijgen. Ik zeg niet dat dit in geen enkel geval echt gebeurd is, dat geloof ik echt wel, maar copycat gedag om aandacht is echt groot op het internet.
Zeker op Tweakers hoop je dat er objectiever gekeken wordt, maar dat is al jaren niet meer het geval.
[...]
Ja, dat zou zeker kunnen, we moeten het afwachten. Maar inderdaad, brandgevaar is er gewoon niet. Ook dat is iets wat meteen geroepen werd en aangenomen als feit. Inherent aan je mening=feit op het internet.
Ik snap ook niet waarom mensen hun connector zouden laten smelten voor aandacht wanneer ze een 2000-2800 euro kaart hebben gekocht. Denk dat dat voor de meesten bijna / 1 / 1+ maandsalaris is. Als je zo een kaart koopt is het dan zo spannend om hem erin te steken; zo goed mogelijk; en ermee te gaan spelen.
Waarom zouden mensen die extra moeite nemen om hun enige connector te laten smelten?
En als je van 100.000 kaarten 2000 gesmolten connectors hebt is dat veelste veel voor zo een bedrijf en product! Feit is dat mensen al jaren connectors aansluiten met 6/8-pins en geen problemen hebben ondervonden, dus misschien is die connector ruk en/of niet user-friendly.
Brand kan je niet uitsluiten bij smeltgevallen die wellicht de PSU kunnen 'aansteken' of iets anders in het systeem.
En als we het over feiten hebben: Nvidia heeft nog steeds niets naar de community / klanten gecommuniceerd!
Volgens mij sta jij aan de verkeerde 'kant'
[ Voor 20% gewijzigd door ItalianStyle op 06-11-2022 10:56 ]
Ik noem het meer paniek dan overdrijven, wat normaal is, vooral bij zo een duur product.ItalianStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:56:
Brandgevaar is er altijd maar het word nu wel erg overdreven met de RTX 4090. Als er een gevaar was dat al lang aangekaart door Nvidia, techsites en word de verkoop van de RTX 4090 stop gezet.
En ik weet niet of ik Nvidia moet vertrouwen met het beschermen van hun consumers; volgens mij zijn ze meer met imago bezig. Eerst op de achtergrond zonder iets te zeggen kijken waar het probleem zit.
Krijgen via-via te horen dat ze iets naar de AIBs toe hebben gecommuniceerd

2000 gesmolten connectors? Die noem ik niet hoor, ik heb het over 20.GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:54:
[...]
Ik vind wat je zegt iets tè corporate-friendly eerlijk gezegd.
Ik snap ook niet waarom mensen hun connector zouden laten smelten voor aandacht wanneer ze een 2000-2800 euro kaart hebben gekocht. Denk dat dat voor de meesten bijna / 1 / 1+ maandsalaris is. Als je zo een kaart koopt is het dan zo spannend om hem erin te steken; zo goed mogelijk; en ermee te gaan spelen.
Waarom zouden mensen die extra moeite nemen om hun enige connector te laten smelten?
En als je van 100.000 kaarten 2000 gesmolten connectors hebt is dat veelste veel voor zo een bedrijf en product! Feit is dat mensen al jaren connectors aansluiten met 6/8-pins en geen problemen hebben ondervonden, dus misschien is die connector ruk en/of niet user-friendly.
Brand kan je niet uitsluiten bij smeltgevallen die wellicht de PSU kunnen 'aansteken' of iets anders in het systeem.
En als we het over feiten hebben: Nvidia heeft nog steeds niets naar de community / klanten gecommuniceerd!
Volgens mij zit jij bij de verkeerde 'kant'
Er zijn meer dan genoeg gevallen waarbij 6/8-pins connectoren zijn gesmolten bekend, als je een beetje zoekt kan je dat ook prima op Reddit o.i.d. vinden.
Dat Nvidia niet heeft gecommuniceerd, ben ik het mee eens dat het heel kwalijk is. Ik hoop dat ze dit nog niet gedaan hebben omdat ze eerst degelijk onderzoek willen afronden, maar enige officiële vorm had wel gemoeten, al was het in de trant van "wij hebben de gevallen gezien en zijn het aan het onderzoeken".
Waarom zullen mensen dat met die kaarten doen? Is het wel met die kaarten gedaan of alleen de adapter laten smelten? In de meeste gevallen is het alleen de adapter. Ik zeg niet dat dit per definitie zo is, maar je moet met het internet goed oppassen met aannemen dat dingen waar zijn. Het kan blijken dat dit wel zo is in alle gevallen, maar aannemen dat zoiets zo is van een post op Reddit, op zijn minst naïef.
Ik hoop dat iedereen dat onderhand wel weet van zaken op het internet lezen.
Ik heb al meermaals laten blijken dat ik het een belangrijk punt vind dat goed onderzocht en opgelost moet worden. Maar het moet wel feitelijk blijven. Bijna alle opmerkingen zijn aannames gebaseerd op weer andere aannames, dat is heeft dus geen enkele waarde.
:strip_exif()/f/image/b8WUlTGU3FDrS0LouO1EBl7J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door ItalianStyle op 06-11-2022 11:16 ]
Ja ik noem maar een voorbeeld aangezien het blijft toenemen en er waarschijnlijk mensen zijn die het nog niet door hebben. Ik weet dat er gevallen zijn geweest met 6/8-pins; alleen kwam dat nog lang niet zo vaak voor als bij deze kaart. Hij is net uit en er zijn er maar volgens jouw bron 100K van op de markt.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:02:
[...]
2000 gesmolten connectors? Die noem ik niet hoor, ik heb het over 20.
Er zijn meer dan genoeg gevallen waarbij 6/8-pins connectoren zijn gesmolten bekend, als je een beetje zoekt kan je dat ook prima op Reddit o.i.d. vinden.
Maar die aannames komen dan juist ook omdat Nvidia stil blijft he. De reddit posts ook. De r/nvidia pagina heeft nu een eigen pinned thread waar ze alle gevallen in hebben geplaatst die op reddit zijn gepost. De community is nu zelf aan het troubleshooten. Als Nvidia nu eens een statement richting community plaatst met instructies en informatie; dan zou dat het paniek al best verminderen. Consumers zijn nu in paniek op zoek naar informatie via bronnen als GamersNexus e.d. omdat ze die veel meer vertrouwen dan Nvidia zelf.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:02:
Dat Nvidia niet heeft gecommuniceerd, ben ik het mee eens dat het heel kwalijk is. Ik hoop dat ze dit nog niet gedaan hebben omdat ze eerst degelijk onderzoek willen afronden, maar enige officiële vorm had wel gemoeten, al was het in de trant van "wij hebben de gevallen gezien en zijn het aan het onderzoeken".
Waarom zullen mensen dat met die kaarten doen? Is het wel met die kaarten gedaan of alleen de adapter laten smelten? In de meeste gevallen is het alleen de adapter. Ik zeg niet dat dit per definitie zo is, maar je moet met het internet goed oppassen met aannemen dat dingen waar zijn. Het kan blijken dat dit wel zo is in alle gevallen, maar aannemen dat zoiets zo is van een post op Reddit, op zijn minst naïef.
Ik hoop dat iedereen dat onderhand wel weet van zaken op het internet lezen.
Ik heb al meermaals laten blijken dat ik het een belangrijk punt vind dat goed onderzocht en opgelost moet worden. Maar het moet wel feitelijk blijven. Bijna alle opmerkingen zijn aannames gebaseerd op weer andere aannames, dat is heeft dus geen enkele waarde.
Als the big boy stil blijft krijg je gewoon dit soort dingen; daar kun je de community simpelweg niet de schuld voor geven.
[ Voor 98% gewijzigd door ItalianStyle op 06-11-2022 11:16 ]
Bijna alles waar jij een mening over vormt, is gebaseerd op aannames, een mening mag je hebben, maar is in dit geval allerminst iets waar conclusies op gebaseerd kunnen worden.GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:11:
[...]
Ja ik noem maar een voorbeeld aangezien het blijft toenemen en er waarschijnlijk mensen zijn die het nog niet door hebben. Ik weet dat er gevallen zijn geweest met 6/8-pins; alleen kwam dat nog lang niet zo vaak voor als bij deze kaart. Hij is net uit en er zijn er maar volgens jouw bron 100K van op de markt.
[...]
Maar die aannames komen dan juist ook omdat Nvidia stil blijft he. De reddit posts ook. De r/nvidia pagina heeft nu een eigen pinned thread waar ze alle gevallen in hebben geplaatst die op reddit zijn gepost. De community is nu zelf aan het troubleshooten. Als Nvidia nu eens een statement richting community plaatst met instructies en informatie; dan zou dat het paniek al best verminderen. Consumers zijn nu in paniek op zoek naar informatie via bronnen als GamersNexus e.d. omdat ze die veel meer vertrouwen dan Nvidia zelf.
Als the big boy stil blijft krijg je gewoon dit soort dingen; daar kun je de community simpelweg niet de schuld voor geven.
Waar je helemaal gelijk in hebt, is de radio stilte vanuit Nvidia, dat vind ik ook zeer ongepast en irriteert mij uiteraard ook, zeker als 4090 bezitter.
Wel iets van nu, als je iets uitbrengt qua communicatie in dergelijke gevallen, kan dat weer meer fallout hebben dan iets goed doen omdat dit dan weer andere juridische gevolgen kan hebben. Maakt het voor mij niet minder slecht hoor, gewoon een observatie over hoe de grote bedrijven omgaan met dergelijke zaken.
Dat die 6/8 pins niet veel problemen gegeven hebben, ben ik het niet mee eens. In de tijd dat deze uitkwamen was het internet heel anders en werd er niet zo op ingehaakt als het nu gebeurt.
Ik werkte toen nog in een computer winkel en zag dit wekelijks voorbij komen, in ieder geval het eerste jaar dat deze uit was gekomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Koldur op 06-11-2022 11:18 ]
Welke temperaturen? Is er ergens al bekend hoe warm deze connectoren worden? Wat de smelttemperatuur is? Van welk materiaal de connectoren gemaakt zijn?Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:53:
[...]
Smeltende connectoren kunnen geen kortsluiting maken als ze goed aangesloten zijn. Deze blijven gewoon op de plaats waar ze zitten, zitten. Soldeer smelt ook niet bij deze temperaturen. Dus de objectiviteit staat in dit voorbeeld gewoon.
Daarbij komt dat alle voedingen een goede beveiliging hebben tegen kortsluiting en dit voorkomen.
Maar dat is niet relevant, want dat gevaar is er bij een smeltende connector niet.
Als het materiaal van die connector een temperatuur bereikt dat het kan gaan smelten (is het al wel smelten of is het alleen zacht geworden, dus nog onder de smelttemperatuur) dan is de structural integrity niet meer voldoende en dan is; "Deze blijven gewoon op de plaats waar ze zitten", zeker geen gegeven meer. En dus zeker wel een risico op kortsluiting.
En de beveiliging in een voeding kan altijd falen met gevolgen. (En ja kans is klein maar niet 0, ben het met je eens dat je erop zou moeten kunnen vertrouwen)
Quote uit je eigen post:
"Als iets niet duidelijk is, kan je geen conclusies trekken".
Doe het zelf ook dan niet
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ja dat heb ik een tijdje gedaan inderdaad maar wil met zo een beest toch iets meer native eye candy als ik toch al dat geld uitgeefjody2k schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:48:
Je kan ook gewoon dldsr gebruiken 😜 ik heb een goedkope 3440x1440 scherm maar dankzij dldsr op factor 2.25x game ik op 5160x2160 resolutie wat in sommige games echt indrukwekkend is.
Daarbij kan je dlss combinereneen win als je een 4090 hebt voor mij persoonlijk met goede raytrace performance. 5K resolutie geeft voor mij een compleet nieuwe experience in mijn oudere games maar ook nieuwere.
Dat durf ik niet hoor met 160x80 haha, ook gebruik ik mijn pc voor werk en is dat helaas niet praktisch. Ik heb een soortgelijke tv in de woonkamer staanDKWB schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:51:
[...]
Ik heb hiervoor ook een ultrawide gehad. Snel verkocht toen de 48 inch oled uit kwam van LG. Deze was net 'klein' genoeg om als monitor te gebruiken met een diep bureau. Ik zou zelf nooit meer terug willen naar iets wat niet op pixel niveau perfect zwart weer kan geven. Daarnaast heeft oled ultra snelle pixelresponstijden. Daar kan geen enkele VA/IPS monitor aan tippen, zelfs 360Hz monitoren niet. YouTube: LG C2 OLED Review - Still Awesome for PC Gaming?
Als je voor een oled TV gaat heb je geen ultrawide, maar je kan wel een custom resolutie instellen. Dan speel je op 3840x1620 met zwarte balken boven en onder. (Die dus geen licht geven) Het enige wat je dan mist is een curve in het scherm.
Op de 4090 aansluiten met HDMI 2.1. Dan heb je 4K, 120Hz, HDR, g-sync, en een kaart die de 120fps haalt in de meeste games. Loopt echt als een zonnetje.
Deze hele situatie leidt alleen maar tot aannames zoals jij dat ook doet met de temperaturen, kortsluiting etc. Letterlijk alles kan fout gaan in miljoenen verschillende PC combinaties.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:15:
[...]
Bijna alles waar jij een mening over vormt, is gebaseerd op aannames, een mening mag je hebben, maar is in dit geval allerminst iets waar conclusies op gebaseerd kunnen worden.
Waar je helemaal gelijk in hebt, is de radio stilte vanuit Nvidia, dat vind ik ook zeer ongepast en irriteert mij uiteraard ook, zeker als 4090 bezitter.
Wel iets van nu, als je iets uitbrengt qua communicatie in dergelijke gevallen, kan dat weer meer fallout hebben dan iets goed doen omdat dit dan weer andere juridische gevolgen kan hebben. Maakt het voor mij niet minder slecht hoor, gewoon een observatie over hoe de grote bedrijven omgaan met dergelijke zaken.
Dat die 6/8 pins niet veel problemen gegeven hebben, ben ik het niet mee eens. In de tijd dat deze uitkwamen was het internet heel anders en werd er niet zo op ingehaakt als het nu gebeurt.
Ik werkte toen nog in een computer winkel en zag dit wekelijks voorbij komen, in ieder geval het eerste jaar dat deze uit was gekomen.
Het duurt ook allemaal veel te lang met Nvidia, en ik had gehoopt dat zo een bedrijf iets geleerd had van de geschiedenis waar we dit soort dingen al eens hebben meegemaakt en daarop producten verbeterd hebben.
Tot er een oplossing of een (goed) statement komt gaan we helaas aannames en self-troubleshooting krijgen.
Als er al 100k verkocht zijn, wat mij rijkelijk veel lijkt voor een kaart die slechts drie weken beschikbaar is en maar in minieme aantallen beschikbaar komt, dan is zelfs 20-25 reddit gevallen al veel teveel voor simpel "stekker in stopcontact".
Het werkelijk aantal smeltenden connectors zal ongetwijfeld al stukken hoger liggen gezien niet iedereen op Reddit gaat posten.
Dit probleem gaat niet zomaar weg, sterker de kans dat dit heel veel ellende gaat opleveren naarmate de ATX 3.0 uitrol op stoom komt lijkt mij vrij groot.
Er is een reden dat Jongerow heeft aangegeven dat Corsair de 12 pin connector vooralsnog niet gaat gebruiken op haar komende ATX 3.0 voedingen.
PC Specs
Lees even terug: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73363728thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:24:
[...]
Welke temperaturen? Is er ergens al bekend hoe warm deze connectoren worden? Wat de smelttemperatuur is? Van welk materiaal de connectoren gemaakt zijn?
Als het materiaal van die connector een temperatuur bereikt dat het kan gaan smelten (is het al wel smelten of is het alleen zacht geworden, dus nog onder de smelttemperatuur) dan is de structural integrity niet meer voldoende en dan is; "Deze blijven gewoon op de plaats waar ze zitten", zeker geen gegeven meer. En dus zeker wel een risico op kortsluiting.
En de beveiliging in een voeding kan altijd falen met gevolgen. (En ja kans is klein maar niet 0, ben het met je eens dat je erop zou moeten kunnen vertrouwen)
Quote uit je eigen post:
Alles kan falen, dat is ook een feit, laat ik dan volledig objectief zijn en alleen dit puntje wat je aanhaalt even wat netter neer te zetten. Het risico op brand is nihil.
Er is hier data over en dus onderbouwd met feitelijke gegevens. Dus niet op aanname gebaseerd op aanname.
Het is nog eens niet is gelukt om moedwillig het smelten te reproduceren. Dat laatste geeft aan dat alles wat er ook door Der8auer, GN, JayzTwoCents over gedacht wordt ideeën zijn die logisch kunnen klinken, maar niet als conclusies genomen kunnen worden.
We moeten, helaas, nog wachten op wat er nu precies aan de hand is voordat er conlusies getrokken kunnen worden. En dat reken ik Nvidia zeer zeker wel aan ja!
Zijn bij mij feitelijk onderbouwd, enige wat ik dus had moeten doen, is het woord nihil gebruiken. Grappig hoe er hier dus ook gereageerd wordt op zo'n klein verschil, terwijl de andere aannames die hier gedaan worden op volledige aannames gedaan wordt, maar dat dan wel moet kunnen.GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:31:
[...]
Deze hele situatie leidt alleen maar tot aannames zoals jij dat ook doet met de temperaturen, kortsluiting etc. Letterlijk alles kan fout gaan in miljoenen verschillende PC combinaties.
Het duurt ook allemaal veel te lang met Nvidia, en ik had gehoopt dat zo een bedrijf iets geleerd had van de geschiedenis waar we dit soort dingen al eens hebben meegemaakt en daarop producten verbeterd hebben.
Tot er een oplossing of een (goed) statement komt gaan we helaas aannames en self-troubleshooting krijgen.
[ Voor 44% gewijzigd door Koldur op 06-11-2022 11:48 ]
Ik meldt een bron waar de getallen staan, dus de kans dat er zoveel verkocht zijn is vrij grootHelp!!!! schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:37:
Er zijn honderden miljoenen waarschijnlijk miljarden 8/6 pin connecties verkocht. Het aantal issues daarmee is door de jaren vrijwel nihil.
Als er al 100k verkocht zijn, wat mij rijkelijk veel lijkt voor een kaart die slechts drie weken beschikbaar is en maar in minieme aantallen beschikbaar komt, dan is zelfs 20-25 reddit gevallen al veel teveel voor simpel "stekker in stopcontact".
Het werkelijk aantal smeltenden connectors zal ongetwijfeld al stukken hoger liggen gezien niet iedereen op Reddit gaat posten.
Dit probleem gaat niet zomaar weg, sterker de kans dat dit heel veel ellende gaat opleveren naarmate de ATX 3.0 uitrol op stoom komt lijkt mij vrij groot.
Er is een reden dat Jongerow heeft aangegeven dat Corsair de 12 pin connector vooralsnog niet gaat gebruiken op haar komende ATX 3.0 voedingen.
Het is niet simper "stekker in het stopcontact" dat is het bij PC's nooit geweest en naar mijn mening ook een van de grootste problemen van mensen die het denken te kunnen maar grote problemen hebben.
Ik zeg nergens dat het probleem weggaat of moet, het moet onderzocht worden en met de juiste onderbouwing een conclusie voor komen. Maar al het geroep over dat iedereen hier wel weet wat het probleem is, doet niets goed en is gewoon uit de lucht gegrepen en onderdeel van een groter probleem op het internet.
Die problemen met 6/8-pin connectoren waren het eerste jaar echt veel voorkomend, later niet. Hoeft niets te zeggen over een analoog met de 12VHPWR, maar is wel een feit dat het toen ook met die standaard veel gebeurde. Overigens nooit een statement van uitgegaan wat hier ten grondslag aan lag. Wat net zo kwalijk is als nu.
Historisch gezien zijn er vele gevallen bekend waarbij bedrijven wisten dat er een gevaar was en desondanks gewoon doorgingen met de verkoop. Het klassieke voorbeeld is de Ford Pinto waar ze berekenden dat de kosten van rechtzaken en vergoedingen lager waren dan een recall.ItalianStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:56:
Als er een gevaar was dat al lang aangekaart door Nvidia, techsites en word de verkoop van de RTX 4090 stop gezet.
Maar ook recent waar NZXT eerst weigerden om een recall te doen van hun brandgevaarlijke risers en plastic schroeven gingen opsturen. Of Gigabyte, die expres brandgevaarlijke voedingen liet bundelen met videokaarten (tijdens de crisis) om ze zo te blijven verkopen.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal absurd dat je zomaar geloofd dat Nvidia de belangen van de consument voorop zet.
Het gaat om aannames op aannames die als waarheid worden verkondigt. Ik vind het vooral bijzonder om te zien dat men dit hier blijft verdedigen dat het normaal is om dat te doen. Dat heeft niets meer met discussie te maken, maar alleen maar speculeren. Bij speculeren is er simpelweg geen nuttige discussie te voeren.
Daar hoop ik op, dat mensen de discussie houden over feiten en conclusies baseren op deze feiten. Die zijn er simpelweg niet over de oorzaak.
Feit is, er is een probleem met een aantal adapters die gesmolten zijn en in een aantal gevallen zijn de connectoren op de GPU zelf ook aangetast. Hier moet duidelijkheid over komen wat de oorzaak is en nergens is hier nog maar een feitelijk punt naar boven gekomen wat dat is.
Alle theorieën die hierover zijn, zijn dat, theorieën die allemaal gebaseerd zijn op ideeën en geen bewijs hebben naar een oorzaak.
Ik denk dat als er meer aansluitingen smelten en erger zoals flats die tot de grond aan afbranden dat Nvidia wel wat gaat ondernemen anders krijgt Nvidia waarschijnlijk flinke problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door ItalianStyle op 06-11-2022 12:14 ]
@Ludewig Gaf alleen een voorbeeld?Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:39:
[...]
Lees even terug: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73363728
Alles kan falen, dat is ook een feit, laat ik dan volledig objectief zijn en alleen dit puntje wat je aanhaalt even wat netter neer te zetten. Het risico op brand is nihil.
Er is hier data over en dus onderbouwd met feitelijke gegevens. Dus niet op aanname gebaseerd op aanname.
Het is nog eens niet is gelukt om moedwillig het smelten te reproduceren. Dat laatste geeft aan dat alles wat er ook door Der8auer, GN, JayzTwoCents over gedacht wordt ideeën zijn die logisch kunnen klinken, maar niet als conclusies genomen kunnen worden.
We moeten, helaas, nog wachten op wat er nu precies aan de hand is voordat er conlusies getrokken kunnen worden. En dat reken ik Nvidia zeer zeker wel aan ja!
[...]
Zijn bij mij feitelijk onderbouwd, enige wat ik dus had moeten doen, is het woord nihil gebruiken. Grappig hoe er hier dus ook gereageerd wordt op zo'n klein verschil, terwijl de andere aannames die hier gedaan worden op volledige aannames gedaan wordt, maar dat dan wel moet kunnen.
Als je de datasheet opzoekt van de connector staat er: "Housing: Nylon 66 and LCP, black,UL94V-0.".
https://www.amphenol-cs.c...itek-pwr-cem-5-pcie.html#
De smelttemperatuur van nylon 66 is 268 graden Celsius.
nihil betekent nul dus dat is ook niet correct.
Dat klopt ja, smelt temperatuur is dat, dat is geen brandgevaar.thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:22:
[...]
@Ludewig Gaf alleen een voorbeeld?
Als je de datasheet opzoekt van de connector staat er: "Housing: Nylon 66 and LCP, black,UL94V-0.".
De smelttemperatuur van nylon 66 is 268 graden Celsius.
offtopic:
nihil betekent nul dus dat is ook niet correct.
Nihil in de wetenschap betekent niet nul, maar verwaarloosbaar
En dan nog, als ik niet objectief genoeg ben, maakt mij meer hypocriet dan dat objectiviteit niet belangrijk is. Dat is waar het om gaat.
Je zit nu wel erg te zoeken naar een speld in een hooiberg en gaat niet in op het probleem op zich. Jammer van de kans om een betere discussie hierover te hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door Koldur op 06-11-2022 12:44 ]
https://new.reddit.com/r/..._pins_adapter_megathread/
De 4080 16Gb, die zou toch ook uitkomen met die nieuwe 16-pin
Als je na de release van de 4080's dezelfde problemen gaat zien kan je er wel een conclusie uittrekken.
[ Voor 41% gewijzigd door dierkx36 op 06-11-2022 12:48 ]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Jouw bron zegt dat Nvidia er 100k heeft geshipped, wat niet betekent dat die in handen zijn van consumenten. Sowieso worden de meeste kaarten niet door Nvidia aan consumenten verkocht.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:54:
[...]
Ik meldt een bron waar de getallen staan, dus de kans dat er zoveel verkocht zijn is vrij groot
Dus telt jouw bron dan ook de chip+RAM pakketjes die Nvidia levert aan de AIB's? Want die moeten vervolgens nog op bordjes worden gesoldeerd.
Daarnaast is 'shipped' ook niet hetzelfde als dat ze gearriveerd zijn. Het duurt bijna een maand voordat een schip uit Azie hier aankomt, dus er kunnen zomaar nog 10 duizenden kaarten in het ruim liggen van een schip.
Nee, het gaat over 4090 cards. Aangezien ze nergens in voorraad zijn, zal het gros al verkocht zijn.Ludewig schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:06:
[...]
Jouw bron zegt dat Nvidia er 100k heeft geshipped, wat niet betekent dat die in handen zijn van consumenten. Sowieso worden de meeste kaarten niet door Nvidia aan consumenten verkocht.
Dus telt jouw bron dan ook de chip+RAM pakketjes die Nvidia levert aan de AIB's? Want die moeten vervolgens nog op bordjes worden gesoldeerd.
Daarnaast is 'shipped' ook niet hetzelfde als dat ze gearriveerd zijn. Het duurt bijna een maand voordat een schip uit Azie hier aankomt, dus er kunnen zomaar nog 10 duizenden kaarten in het ruim liggen van een schip.
Voor iemand die anderen continue aan het verwijten is aannames te maken kun je er zelf anders aardig wat van.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:54:
[...]
Ik meldt een bron waar de getallen staan, dus de kans dat er zoveel verkocht zijn is vrij groot
Het artikel meldt dat er ~100k door nvidia verscheept zijn naar partners, niet dat deze ook al geproduceerd en verkocht zijn. Dat maak je er zelf van. Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk. 10-20k verkocht lijkt me al veel.
"But we have the full number of GPUs that have been shipped so far. Do note that this is not the total number of GPUs produced nor the amount that has been sold but rather shipped to partners to ready the RTX 4090 designs."
Dat is het natuurlijk wel. Men neme de stekker en steekt hem in het contact. De stekkers kunnen er ook maar op één manier in, zowel aan psu als aan gpu zijde.Het is niet simper "stekker in het stopcontact" dat is het bij PC's nooit geweest en naar mijn mening ook een van de grootste problemen van mensen die het denken te kunnen maar grote problemen hebben.
Ik zeg in ieder geval niet dat jij dat zegt.Ik zeg nergens dat het probleem weggaat of moet,
Eens.het moet onderzocht worden en met de juiste onderbouwing een conclusie voor komen.
We weten wel degelijk wat het probleem is. Connectoren smelten. De exacte oorzaak/oorzaken is/zijn helaas nog onduidelijk.Maar al het geroep over dat iedereen hier wel weet wat het probleem is, doet niets goed en is gewoon uit de lucht gegrepen en onderdeel van een groter probleem op het internet.
Dat is zo lang geleden. Als dat al zo is, wat was daar dan de oorzaak van?Die problemen met 6/8-pin connectoren waren het eerste jaar echt veel voorkomend, later niet. Hoeft niets te zeggen over een analoog met de 12VHPWR, maar is wel een feit dat het toen ook met die standaard veel gebeurde. Overigens nooit een statement van uitgegaan wat hier ten grondslag aan lag. Wat net zo kwalijk is als nu.
Lijkt er op dat daar dan niet echt van geleerd is.
PC Specs
Ik had gevonden dat deze connectoren van TPU worden gemaakt. Blijkbaar klopt dat dus niet.thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:22:
[...]
@Ludewig Gaf alleen een voorbeeld?
Mooi dat je mij pakt op de objectiviteit, was ook even mijn bedoeling, interessant om te zien hoe belangrijk objectiviteit soms maar een kant op belangrijk is.Help!!!! schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:10:
[...]
Voor iemand die anderen continue aan het verwijten is aannames te maken kun je er zelf anders aardig wat van.![]()
![]()
Het artikel meldt dat er ~100k door nvidia verscheept zijn naar partners, niet dat deze ook al geproduceerd en verkocht zijn. Dat maak je er zelf van. Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk. 10-20k lijkt me al veel.
"But we have the full number of GPUs that have been shipped so far. Do note that this is not the total number of GPUs produced nor the amount that has been sold but rather shipped to partners to ready the RTX 4090 designs."
[...]
Dat is het natuurlijk wel. Men neme de stekker en steekt hem in het contact. De stekkers kunnen er ook maar op één manier in, zowel aan psu als aan gpu zijde.
[...]
Ik zeg in ieder geval niet dat jij dat zegt.
[...]
Eens.
[...]
We weten wel degelijk wat het probleem is. Connectoren smelten. De exacte oorzaak/oorzaken is/zijn helaas nog onduidelijk.
[...]
Dat is zo lang geleden. Als dat al zo is, wat was daar dan de oorzaak van?
Lijkt er op dat daar dan niet echt van geleerd is.
We weten de oorzaak niet, dan weten we dus helemaal niets en kan er niets gezegd worden over wat er zo slecht is, op de communicatie na.
Straks is de oorzaak iets wat totaal niets met de standaard op zich te maken heeft, of wel, maar dat is het hem dus. Dat weet niemand, terwijl iedereen maar aan het roepen is zonder enkel bewijs.
Als dit zo is, zou ik zeggen, kan je dan niet eens een stekker normaal in een stopcontact steken? Ook als je daar raar iets in steekt levert het potentieel gevaar op.Dat is het natuurlijk wel. Men neme de stekker en steekt hem in het contact. De stekkers kunnen er ook maar op één manier in, zowel aan psu als aan gpu zijde.
Maar ik blijf bij mijn standpunt, het is niet zomaar een stekker in een stopcontact steken en is het nooit geweest. Je moet daar gewoon altijd, ook in het verleden, goed naar kijken. Computers in elkaar zetten is niet zo simpel als stekkers in een stopcontact steken en ik geloof niet dat jij denkt dat dat wel zo is.
Je lijkt mijn kritiek totaal niet te lezen (of te begrijpen wat er staat).Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:07:
[...]
Nee, het gaat over 4090 cards. Aangezien ze nergens in voorraad zijn, zal het gros al verkocht zijn.
Nogmaals, wat Nvidia verscheept ligt niet 10 seconden later in de winkel. Daar kan meer dan een maand tussen zitten (AIB productietijd + verscheping).
Was ik mij van bewust, maar was even klaar met alleen de reacties op wat iedereen alleen maar op reageert en wilde even kijken hoe er andersom op gereageerd wordt.Ludewig schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:19:
[...]
Je lijkt mijn kritiek totaal niet te lezen (of te begrijpen wat er staat).
Nogmaals, wat Nvidia verscheept ligt niet 10 seconden later in de winkel. Daar kan meer dan een maand tussen zitten (AIB productietijd + verscheping).
Wat duidelijk is, met speculatie zoals nu vooral gebeurt, is geen discussie te voeren. Dan wordt de "waarheid" die van vele meningen omdat iedereen daar maar achteraan gaat.
Discussie is alleen mogelijk gebaseerd op feiten, niet op ideeën (aannames) gebaseerd op ideeën (aananmes). Maar blijkbaar is dat hier de norm geworden en nogmaals:
En dan nog, als ik niet objectief genoeg ben, maakt mij meer hypocriet dan dat objectiviteit niet belangrijk is. Dat is waar het om gaat.
Zelfs alle zaken die Der8auer en GN aankaarten, zijn valide punten dat de adapter kabel niet goed ontworpen is, maar zijn totaal geen bewijs dat dit de oorzaak is en dat bevestigen zij ook. Dan nog wordt het hier als, in ieder geval een van de, oorzaken genoemd.
Jammer dat er niet gewoon op een leuke manier, zonder superlatieven of andere overdreven reacties meer op Tweakers over technologie gediscussieerd kan worden. Meen ik echt oprecht. In het verleden gebeurde dit nog wel eens, maar was dat de uitzondering. Nu is het de andere kant op en is het belangrijker om met zijn allen maar wat te roepen en te kijken wat er blijft plakken.
Wat er ook gezegd wordt, ik stop hierna om te proberen om men objectief te reageren en de flame cultuur een beetje de halt toe te roepen.
Hoe je het wendt of keert, alle zogenaamde oorzaken die hier gepresenteerd worden zijn totaal niet bewezen. Wil niet zeggen dat het achteraf juist kan zijn, maar op dit moment is nog niets de waarheid. Als hier tegenin gegaan wordt, wordt er niet gesnapt wat er nodig is voor een discussie in de definitie van discussie.
Oprechte vraag, vinden jullie het dan niet nodig om objectief, dus gebaseerd op feiten, te reageren/discussiëren?
De steker aan de GPU zijde is iig rated voor 200+ graden. De stekker van de kabel is wel van een compleet ander materiaal dus de smelting zal altijd aan de stekker zijde plaats vinden.thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:24:
[...]
Welke temperaturen? Is er ergens al bekend hoe warm deze connectoren worden? Wat de smelttemperatuur is? Van welk materiaal de connectoren gemaakt zijn?
Quote uit je eigen post:
De 4080 vreet minder stroom en dus is het risico lager. Minder stroom is immers minder hitte en dus is die kans lager. 4090TI daarentegen kan nog wel eens een drama worden.dierkx36 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:47:
Weer 1tje met een native ATX 3.0 PSU (MSI) :
https://new.reddit.com/r/..._pins_adapter_megathread/
De 4080 16Gb, die zou toch ook uitkomen met die nieuwe 16-pin
Als je na de release van de 4080's dezelfde problemen gaat zien kan je er wel een conclusie uittrekken.
Je heb 2 zijden. De female kant op de videokaart is van een ander materiaal als de stekker aan de habel. Die eerste op de videokaart heeft een veel hogere temperatuur bestendigheid.Ludewig schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:14:
[...]
Ik had gevonden dat deze connectoren van TPU worden gemaakt. Blijkbaar klopt dat dus niet.
Bij het opnieuw smelten/vloeien van de solder op een gpu moet je bijvoorbeeld alle stekkers verwijderen behalve de 8 pin PCI-E stekkers. Dit opnieuw vloeien van de solder doe je op 190 a 200 graden. Die kunnen dus wel wat hebben.
De stekker kant is echter al veel sneller naar zijn grootje.
Probleem is dat sommigen maar voorstellen om het er maar niet over te hebben en met die instelling komen de feiten simpelweg nooit boven tafel.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:29:
Was ik mij van bewust, maar was even klaar met alleen de reacties op wat iedereen alleen maar op reageert en wilde even kijken hoe er andersom op gereageerd wordt.
Wat duidelijk is, met speculatie zoals nu vooral gebeurt, is geen discussie te voeren. Dan wordt de "waarheid" die van vele meningen omdat iedereen daar maar achteraan gaat.
Discussie is alleen mogelijk gebaseerd op feiten, niet op ideeën (aannames) gebaseerd op ideeën (aananmes). Maar blijkbaar is dat hier de norm geworden en nogmaals:
Ik ben totaal niet in de markt voor een 4090 omdat ik niet even 2400 voor een gpu ga betalen of ook maar de helft. Dat neemt niet weg dat ik als tech liefhebber wil dat dit serieus genomen word en niet gedaan word alsof het niet boeiend is tot er feiten zijn. Die feiten komen alleen boven tafel door druk van consumenten. En hoe meer consumenten geïnformeerd worden dat er een probleem is (wat dat ook moge zijn) hoe serieuzer dit genomen word en hoe meer feiten er op tafel komen.
Ik wil met de jaren gewoon met een gerust hart een GPU kunnen kopen en nu weten dat er wat mee gedaan word door druk zetten op de partijen met financiële motivatie betekend dat ik dat in de toekomst kan doen.
En hoe kan je nog serieus converseren over feiten als je die feiten niet krijgt omdat je partijen de mogelijkheid geeft te doen alsof er niets aan de hand is? ja het zijn aannames en gokken op wat problemen kunnen zijn. Heb ik zelf ook gedaan betreft de pcb traces die mogelijk onderdeel kunnen zijn maar dat is al 200% meer als dat Nvidia enz hebben gedaan momenteel. Die zetten zich voor 100% in om hun hoofd in het zand te steken en daar ga ik niet mee akkoord.
[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 06-11-2022 20:59 ]
De pagina en datasheet die ik linkte spreekt van zowel de female als male connector. Heb jij meer informatie dat de male connector inderdaad van tpu gemaakt is? Ik betwijfel dat aangezien tpu elastischer is dan bijvoorbeeld nylon66 dat zou dus betekenen dat de male zijde minder sterk is.computerjunky schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:42:
[...]
De steker aan de GPU zijde is iig rated voor 200+ graden. De stekker van de kabel is wel van een compleet ander materiaal dus de smelting zal altijd aan de stekker zijde plaats vinden.
Ik heb niet kunnen vinden waar deze female connector van gemaakt is maar alleen dat je ze kan laten zitten bij een solder reflow en dat betekend dus minimaal temperatuur resistent tot 200+ graden.thijsco19 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:33:
[...]
De pagina en datasheet die ik linkte spreekt van zowel de female als male connector. Heb jij meer informatie dat de male connector inderdaad van tpu gemaakt is? Ik betwijfel dat aangezien tpu elastischer is dan bijvoorbeeld nylon66 dat zou dus betekenen dat de male zijde minder sterk is.
Net ook even gekeken bij de 3 videokaarten, 4 voedingen en conversie stekkers die ik hier in huis heb en de connectoren op de videokaart lijken idd allemaal een ander materiaal (meer donkergrijs als diep zwart). Het materiaal is ook harder.
Ja en nee. Het is o.a. een discussie topic, geen wetenschappelijk onderzoek. Dus er mogen best aannamen gemaakt worden en zolang dat goed onderbouwd wordt met argumenten is dat prima. Speculatie is daar dus onderdeel van. Idem voor meningen zolang aangeven kan worden waarom hij/zij iets zo vind of op gekomen is (en dat ook gerespecteerd word). Vaak is een bericht dan ook een mengelmoes.Koldur schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:29:
[...]
Oprechte vraag, vinden jullie het dan niet nodig om objectief, dus gebaseerd op feiten, te reageren/discussiëren?
Het mag duidelijk zijn dat dit mijn mening daarover is
Ik heb mij aan lange tijd afwezig gehouden omdat de discussie over de connector nogal heftig werd en ik het zonde vind van het ervaringen topic.
Wanneer het alleen maar over één probleem blijft gaan, zou ik mij (als trotse eigenaar) daar ook aan ergeren. Want is een flinke domper op het hobby aspect.
Frappant is het wel dat juist 2 eigenaren van een RTX4090 het probleem zo hard blijven verdedigen. Door die personen worden ook gewoon aannamen en/of uitspraken zonder onderbouwing gegeven. Dat tja, ook wel logisch dat het dan zo door blijft gaan.
Een ding wat op geen manier goed te praten valt, is dat Nvidia volkomen stil is over dit probleem (er zijn nu 3 weken verstreken en van uitzondering is geen sprake meer).
Geen waarschuwing, geen verkoopstop totdat de oorzaak is onderzocht en achterhaald (en opgelost).
Nee, in plaats daarvan lekker zwijgen en doorverkopen $$$.
Als Nvidia enig verantwoordelijkheidsgevoel had, dan was dit allang gebeurt. Het geeft mij de indruk dat Nvidia winst en mogelijk schadeclaims belangrijker vindt dan de veiligheid van hun product.
Ontopic
Ik heb Metro Exodus enhanced edition game benchmark net ook even getest met 70% powerlimit. 4k Extreme RT, zonder DLSS, physx aan.
453w 72 fps
326w 66 fps
Het scheelt een hoop power en ik kan die paar fps wel missen dus ik laat de powerlimit op 70% staan. Het verbruik komt overeen met de RTX 3080 OC maar de winst is wel enorm. De RTX 3080 haalde 26-30 31 fps met dezelfde instellingen.
Ik vind het vreemd dat Nvidia de kaart op deze power limit heeft uitgebracht wanneer iedereen schreeuwt om die met 20-30% omlaag te halen met bijna geen verlies.. Misschien klopten de geruchten wel dat de kaart eerst op 600W was gebouwd, weet de details verder niet maar alle koelers zijn ook echt super groot.ItalianStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:35:
Welke personen praten het goed, ik heb dat hier namelijk niet terug gezien, ook geen ontkenning? Verder gaat het hier alleen nog maar over de kabel/aansluiting
Ontopic
Ik heb Metro Exodus enhanced edition game benchmark net ook even getest met 70% powerlimit. 4k Extreme RT, zonder DLSS, physx aan.
453w 72 fps
326w 66 fps
Het scheelt een hoop power en ik kan die paar fps wel missen dus ik laat de powerlimit op 70% staan. Het verbruik komt overeen met de RTX 3080 OC maar de winst is wel enorm. De RTX 3080 haalde 26-30 31 fps met dezelfde instellingen.
Mijn 4090 heeft dus erge coil whine in mijn pas gebouwde PC. i.c.m. de Be Quiet 1000watt PSU. Breng ik hem vanmiddag naar een vriend waarbij hij een 750 watt Corsair voeding gebruikt. Nog steeds coil whine maar in veel mindere mate dan bij mij.. Misschien dan toch even een andere PSU bestellen en uitproberen.
Kon hij wel op volle kracht/wattage draaien daar?mprkooij schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:59:
Hmmmmm apart.
Mijn 4090 heeft dus erge coil whine in mijn pas gebouwde PC. i.c.m. de Be Quiet 1000watt PSU. Breng ik hem vanmiddag naar een vriend waarbij hij een 750 watt Corsair voeding gebruikt. Nog steeds coil whine maar in veel mindere mate dan bij mij.. Misschien dan toch even een andere PSU bestellen en uitproberen.
Ha das toevallig. Ben bijna het hele weekend bezig geweest om mijn 3080ti proberen te undervolten en ben er achter gekomen dat ik simpelweg het beste resultaat krijg door mijn PL op 70% te zetten. Het scheelt ongeveer 5% aan performance. In stroomverbruik scheelt het maar liefst 100watt. Van 350 naar 250.ItalianStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:35:
Welke personen praten het goed, ik heb dat hier namelijk niet terug gezien, ook geen ontkenning? Verder gaat het hier alleen nog maar over de kabel/aansluiting
Ontopic
453w 72 fps
326w 66 fps
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Yep heb de 442 watts aangetikt samen met bijv 180-200 FPS in sommige games.GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:02:
[...]
Kon hij wel op volle kracht/wattage draaien daar?
Ook soms 99% GPU Utilization.
Ik heb mijn 4090 op 130% watt draaien via MSI AB en iets over geklokt, niet al te veel. +1000Mhz mem en +100Mhz Core.
Trekt in 3Dmark op 99% usage rond 495watt. Hoe sommige de 600watt bereiken is mij een raadsel.
1500Watt PSU trouwens hier.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
alle toeters en bellen aanzetten raytraying etcXtr3me4me schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:43:
Ik kijk zelf niet veel om met stroom verbruik. Ik heb nog een vast contract tot sept. 2024 en zit vergeleken de prijsplafond prijs veel lager. 0,18cent per KwH.
Ik heb mijn 4090 op 130% watt draaien via MSI AB en iets over geklokt, niet al te veel. +1000Mhz mem en +100Mhz Core.
Trekt in 3Dmark op 99% usage rond 495watt. Hoe sommige de 600watt bereiken is mij een raadsel.
1500Watt PSU trouwens hier.
Undervolten zorgt bij moderne kaarten dat je weliswaar minder stroom verbruikt bij een bepaald prestatieniveau, maar de kaart gaat dan meestal gewoon harder boosten. Dus power limit + undervolt is het beste.
Dat is dus 9% minder prestatie voor 39% minder stroomverbruik. Geen slechte ruil.ItalianStyle schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:35:
Ontopic
453w 72 fps
326w 66 fps
Ik vermoed hetzelfde en hetzelfde lijkt ook waar vor de nieuwe amd kaarten. de ontwikkelaar zij dat de kaarten ontworpen zijn voor 3000 mhz en vervolgens draaien ze op 2500. ik denk dat ze de feedback gelezen hebben en toch wat aan het verbruik gedaan hebben. En dat is een goede stap al vind ik het bij de 4090 nog net niet genoeg.GTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:56:
[...]
Ik vind het vreemd dat Nvidia de kaart op deze power limit heeft uitgebracht wanneer iedereen schreeuwt om die met 20-30% omlaag te halen met bijna geen verlies.. Misschien klopten de geruchten wel dat de kaart eerst op 600W was gebouwd, weet de details verder niet maar alle koelers zijn ook echt super groot.
Inderdaad zo veel power meer voor amper prestatiewinstGTX404 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:56:
[...]
Ik vind het vreemd dat Nvidia de kaart op deze power limit heeft uitgebracht wanneer iedereen schreeuwt om die met 20-30% omlaag te halen met bijna geen verlies.. Misschien klopten de geruchten wel dat de kaart eerst op 600W was gebouwd, weet de details verder niet maar alle koelers zijn ook echt super groot.
Nvidia had inderdaad nog wel een stapje lager kunnen gaan qua power usage. Gebruikers die dan betere prestaties willen kunnen dan als nog zelf overclocken, tenzij dat de garantie kost natuurlijk, dan zou ook nog een dualbios een optie kunnen zijn.computerjunky schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:49:
[...]
Ik vermoed hetzelfde en hetzelfde lijkt ook waar vor de nieuwe amd kaarten. de ontwikkelaar zij dat de kaarten ontworpen zijn voor 3000 mhz en vervolgens draaien ze op 2500. ik denk dat ze de feedback gelezen hebben en toch wat aan het verbruik gedaan hebben. En dat is een goede stap al vind ik het bij de 4090 nog net niet genoeg.
In de puurste zin van het woord, undervolten == overclocken bij nvidia kaarten, omdat je de v/f curve verschuift om een hogere frequentie te draaien bij een lagere spanning.Ludewig schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:27:
@AtlAntA
Undervolten zorgt bij moderne kaarten dat je weliswaar minder stroom verbruikt bij een bepaald prestatieniveau, maar de kaart gaat dan meestal gewoon harder boosten. Dus power limit + undervolt is het beste.
De methode verschilt echter wel, omdat je, als je van plan bent je verbruik te verlagen, betere resultaten haalt door een maximale frequentie op te leggen aan de GPU. Als je dit niet doet, boost de GPU zichzelf nog wel eens de instabiliteit in bij low load cases.
Maar op zich is een overclock + lagere powerlimit ook effectief. Dit heeft als voordeel dat ook zeer zware games met raytracing een lager verbruik opleveren. Het nadeel is dat je sneller tegen instabiliteit aanloopt en dus waarschijnlijk met een "minder goede undervolt" eindigt.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Inderdaad dit dus.Blaat schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:52:
[...]
In de puurste zin van het woord, undervolten == overclocken bij nvidia kaarten, omdat je de v/f curve verschuift om een hogere frequentie te draaien bij een lagere spanning.
De methode verschilt echter wel, omdat je, als je van plan bent je verbruik te verlagen, betere resultaten haalt door een maximale frequentie op te leggen aan de GPU. Als je dit niet doet, boost de GPU zichzelf nog wel eens de instabiliteit in bij low load cases.
Maar op zich is een overclock + lagere powerlimit ook effectief. Dit heeft als voordeel dat ook zeer zware games met raytracing een lager verbruik opleveren. Het nadeel is dat je sneller tegen instabiliteit aanloopt en dus waarschijnlijk met een "minder goede undervolt" eindigt.
Mijn beste undervolt bespaarde maar 50watt met grofweg gelijkblijvende prestaties en dat was voor mij simpelweg niet genoeg. Ik kon de frequentie verder naar beneden doen in de curve maar daar leverde ik teveel prestaties in. Ook werden de resultaten in 3dmark inconsistent dus instabiel.
Nu heb ik dus de OC scanner laten draaien (100% PL en voltage) en daarna de PL op 70% gezet. Gevolg is een stabiele GPU die 250watt vebruikt op ongeveer 95% van de prestaties ivm 350watt.
Disclaimer: dit alles is op een 3080ti maar vziw is het boost algoritme en voltage gedrag niet echt verandert in de 40xx serie dus zou ook hier van toepassing moeten zijn.
Hoop dat er iemand is hier die het even wil proberen. Ben benieuwd of dit iets is wat als 'best practice' oid kan worden gebruikt of dat mijn geval een vreemde edge case is.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Persoonlijk ben ik fan van undervolten maar ik combineer het sws wel altijd met een framerate cap. Dat maakt het hele proces best simpel omdat ik me geen zorgen meer hoef te maken over wisselende factoren zoals de boost. Cap van 141 > 96 > 72 > 60. Standaard limiet staat op 96 omdat dat voor mij de sweet spot is. Helpt net zo goed voor stabiliteit, stroomgebruik, temperatuur en fan noise.Blaat schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:52:
[...]
In de puurste zin van het woord, undervolten == overclocken bij nvidia kaarten, omdat je de v/f curve verschuift om een hogere frequentie te draaien bij een lagere spanning.
Weer een 4090 met gesmolten adapter, deze keer een Gigabyte, okay tot zover niks nieuws onder de zon.
In tegenstelling tot eerdere mensen die dit meldde op reddit heeft dit persoon wel de reactie van Nvidia doorgegeven (het is hij zegt, zij zeggen dus hoever het waar is ...)
Komt er op neer dat Nvidia de verantwoordelijkheid bij Gigabyte neerlegt : Nvidia leverd alleen de chips en daar houd het op.
Nogmaals, het is hij zegt , zij zeggen dus wat hier van waar is ?feilmarshal OP. 13 hr. ago
Just got done talking to nvidia they pushed all the blame onto gigabyte even though the adapter has their logo on it which I mentioned they said it was manufactured by third party’s and they were only providing the chips and told me to contact gigabyte for everything pushing off their responsibilities
Hele reddit topic :
https://new.reddit.com/r/...pter_cable_burned_in_the/
Doe ermee wat je wilt
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
https://www.reddit.com/r/...ables_are_being_replaced/
[ Voor 7% gewijzigd door jody2k op 07-11-2022 12:33 ]
Enige wat ik kan zeggen, houd de hooivorken nog even in de schuur en wacht officieel bericht van Nvidia af,dierkx36 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:55:
Even voor degene die het willen weten :
Weer een 4090 met gesmolten adapter, deze keer een Gigabyte, okay tot zover niks nieuws onder de zon.
In tegenstelling tot eerdere mensen die dit meldde op reddit heeft dit persoon wel de reactie van Nvidia doorgegeven (het is hij zegt, zij zeggen dus hoever het waar is ...)
Komt er op neer dat Nvidia de verantwoordelijkheid bij Gigabyte neerlegt : Nvidia leverd alleen de chips en daar houd het op.
[...]
Nogmaals, het is hij zegt , zij zeggen dus wat hier van waar is ?
Hele reddit topic :
https://new.reddit.com/r/...pter_cable_burned_in_the/
Doe ermee wat je wilt
[ Voor 43% gewijzigd door JDx op 07-11-2022 16:25 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Prachtige game en bijna speelbaar, die stutter is echt vervelend.
Mja, wie speelt er nou in 8K haha.ItalianStyle schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:35:
[...]
Prachtige game en bijna speelbaar, die stutter is echt vervelend.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Megekko zal de kaart door sturen naar de fabrikant en de fabrikant bepaald dan of het garantie isReda074 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:13:
Weet iemand of Megekko een burnt connector dekt in haar garantie? Heb een Asus TUF 4090 OC gelukkig nog niks aan de hand maar stel je voor mijn GPU raakt defect door die kabel dan hoop ik wel dat het gedekt wordt.
Vergeet echter niet dat je wettelijk gezien gewoon garantie van de winkel hebt en officieel niks te maken hebt met fabrikant. Dus als ze een ondeugdelijk product leveren en weigeren om dat te repareren kun je ze in gebreke stellen.Steenw schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:35:
[...]
Megekko zal de kaart door sturen naar de fabrikant en de fabrikant bepaald dan of het garantie is
Helaas is gelijk hebben en gelijk krijgen helaas niet zo makkelijk tegenwoordig.Ludewig schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:08:
[...]
Vergeet echter niet dat je wettelijk gezien gewoon garantie van de winkel hebt en officieel niks te maken hebt met fabrikant. Dus als ze een ondeugdelijk product leveren en weigeren om dat te repareren kun je ze in gebreke stellen.
Heel die connector is nou al zo vaak in het nieuws geweest dat ik me niet kan voorstellen dat er nog maar iemand moeilijk zal doen over garantie.Steenw schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:35:
[...]
Megekko zal de kaart door sturen naar de fabrikant en de fabrikant bepaald dan of het garantie is
YouTube: EVGA made a 4090... and I have it!
Edit
Zelfde tijd
[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 07-11-2022 23:06 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Zucht, de titels van dit soort video's zouden verboden moeten worden, want het is geen raytracing. Het zijn pixel shaders, allemaal in screenspace en dus geen raytracing. Kan dus ook geen gebruik maken van de RT cores.
Dat is vooral vaak een kwestie van aanhouden. Het gros van de mensen neemt genoegen met het eerste antwoord van leverancier. Van de groep mensen die vervolgens terug reageert over consumentenrechten haakt al een groep af na de volgende tegenreactie.Senaxx schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:40:
[...]
Helaas is gelijk hebben en gelijk krijgen helaas niet zo makkelijk tegenwoordig.
Ik ga nu een huilie doen, na dit gezien te hebben wil ik al helemaal geen Nvidia kaart meer kopen. F* Nvidia serieusTjona100 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:57:
YouTube: EVGA made a 4090... and I have it!
Was toch wel een mooie kaart geweest 😱
Die EVGA kaart is zo perfect.......... Het feit dat EVGA Nvidia heeft verlaten zegt zo veel over Nvidia, dit zou de perfecte 4090 zijn voor velen onder ons.
[ Voor 16% gewijzigd door GTX404 op 08-11-2022 09:45 ]
We hebben mooie stappen gemaakt. Ik kan mij de eerste Doom nog herinneren en dan zie je wat de toekomst voor ons in pet heeft.
Voorlopig vind ik het al een feestje om 1440P te spelen en ook voor 1080P (op high) loop ik niet weg. Liever een wat lagere resolutie en een hoge framerate dan omgekeerd.
Wellicht dat de 5000 serie of de 6000 serie ons 8k laat spelen op 120 fps. Hopelijk ook met een acceptabel stroomverbruik

[ Voor 10% gewijzigd door MetalSonic op 08-11-2022 10:24 ]
Dankjewel. Ik stoor me hier ook enorm aan. Wccftech post die meuk ook steeds.Werelds schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:15:
[...]
![]()
Zucht, de titels van dit soort video's zouden verboden moeten worden, want het is geen raytracing. Het zijn pixel shaders, allemaal in screenspace en dus geen raytracing. Kan dus ook geen gebruik maken van de RT cores.
Perfecte clickbait maar het is letterlijk niets meer dan wat publiek beschikbare mods op een titel gooien en goedkoop scoren. Dit kanaal ontwikkeld niets zelf.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Maar zelfs dan nog denken zovelen dat Reshade en de verschillende shaders RT toevoegen. Het kan er zeker goed uitzien (hoewel er ook veel video's zijn van GTA en dergelijke waar alles een spiegel is en het gewoon een slechte grap wordt...), maar het is gewoon geen RT en geenszins vergelijkbaar met DXR ("RTX"). Ik heb zelfs video's gezien waar ze dit doen en dan "RTX ON/OFF" naast elkaar zettenrajackar schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:26:
[...]
Dankjewel. Ik stoor me hier ook enorm aan. Wccftech post die meuk ook steeds.
Perfecte clickbait maar het is letterlijk niets meer dan wat publiek beschikbare mods op een titel gooien en goedkoop scoren. Dit kanaal ontwikkeld niets zelf.

So far, no other NVIDIA board partner has been able to confirm to me that this is an official policy coming from NVIDIA. Seems to be isolated to Gainward and triggered by them on their own initiative. https://t.co/mUZofSJTcm
— Andreas Schilling 🇺🇦 🇮🇱 (@aschilling) 7 november 2022
In addition to this, things are getting wired. According to someone with a failed adapter (Gigabyte card), NVIDIA is blaming Gigabyte. But as far a I know NVIDIA is not only providing the chips. Partners have to buy to complete adapters. Should still be NVIDIAs take.
— Andreas Schilling 🇺🇦 🇮🇱 (@aschilling) 7 november 2022
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk dat ze bij Nvidia met hun hoofd in hun achterwerk zittenDaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:46:
Dit kan maar beter niet de realiteit zijn...
[Embed]
[Twitter]
(teardown: YouTube: EVGA RTX 4090 FTW3 Tear-Down & Disassembly: A Major Loss)
Een redelijke prijs inclusief backplate voor de Alphacool, €160,- valt mij nog enigszins mee. Soms moest men een backplate er nog wel eens apart bij kopen.dResign schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:18:
Waterblokken zijn beschikbaar.
https://www.alphacool.com...0-reference-mit-backplate
De EKWB varianten zijn een stukje duurder vanaf €244,- voor het 4090 FE koelblok tot het 'sandwich' model met actieve backplate koeler, de ABP variant. Die kost zelfs een kleine €400,- of nog iets meer voor sommige AIB modellen. Dat is behoorlijk aan de prijs terwijl die oplossing meer van toepassing was met een 3090. Die had nog 24 geheugenmodules van 1GB GDDR6X waarvan de helft achterop het PCB. Sinds de 3090Ti zitten er wel 12x 2GB modules aan de GPU zijde en voegt backplatekoeling eigenlijk niet veel meer toe. (Het is mij niet bekend of de laatste productie 3090 non Ti ook nog 24 stuks heeft). Mijns inziens in ieder geval overkill om voor een 4090 een ABP koelblok aan te schaffen.
Het blijft wel mooi werk om een customloop samen te stellen en de koeling te optimaliseren. Genieten van stilte, tenminste als het totaal aan radiator afgifteoppervlak de standaard luchtkoeler ruim overtreft; en die zijn inmiddels al erg groot.
Nog een klein detail; bij deze nieuwe koelblokken is de fin-density weer kleiner rond 0,4mm. Dat betekend dat deze nog sneller vervuilt/verstopt kunnen raken en een potentieel voordeel teniet doet als de customloop niet zuiver schoon is van bijvoorbeeld hardtubing afbraamrestjes, weekmakers etc.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Yes, vond de prijs EK wat overdreven.M-spec schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:37:
[...]
Een redelijke prijs inclusief backplate voor de Alphacool, €160,- valt mij nog enigszins mee. Soms moest men een backplate er nog wel eens apart bij kopen.
De EKWB varianten zijn een stukje duurder vanaf €244,- voor het 4090 FE koelblok tot het 'sandwich' model met actieve backplate koeler, de ABP variant. Die kost zelfs een kleine €400,- of nog iets meer voor sommige AIB modellen. Dat is behoorlijk aan de prijs terwijl die oplossing meer van toepassing was met een 3090. Die had nog 24 geheugenmodules van 1GB GDDR6X waarvan de helft achterop het PCB. Sinds de 3090Ti zitten er wel 12x 2GB modules aan de GPU zijde en voegt backplatekoeling eigenlijk niet veel meer toe. (Het is mij niet bekend of de laatste productie 3090 non Ti ook nog 24 stuks heeft). Mijns inziens in ieder geval overkill om voor een 4090 een ABP koelblok aan te schaffen.
Het blijft wel mooi werk om een customloop samen te stellen en de koeling te optimaliseren. Genieten van stilte, tenminste als het totaal aan radiator afgifteoppervlak de standaard luchtkoeler ruim overtreft; en die zijn inmiddels al erg groot.
Nog een klein detail; bij deze nieuwe koelblokken is de fin-density weer kleiner rond 0,4mm. Dat betekend dat deze nog sneller vervuilt/verstopt kunnen raken en een potentieel voordeel teniet doet als de customloop niet zuiver schoon is van bijvoorbeeld hardtubing afbraamrestjes, weekmakers etc.
Sinds mijn 3080TI bij AlphaCool besteld en geen issues gehad met vervuiling of iets dergelijks.
Ondertussen is Nvidia nog aan het onderzoeken.Volgens psu-expert Jon Gerrow, ook wel bekend als JohnnyGuru, wordt het 12VHPWR-smeltprobleem veroorzaakt door niet volledig ingeplugde stekkers. Hij probeerde zelf de connector op andere manieren aan het smelten te krijgen, maar dat is niet gelukt.
Hij testte onder andere Igors Labs theorie, dat het smelten veroorzaakt wordt door slechte soldeerpunten, maar dat lijkt geen problemen te geven. YouTubers Gamer Nexus en TecLab hebben ondertussen ook zo’n beetje alle mogelijke oorzaken uitgeprobeerd, zonder succes.
http://www.jongerow.com/12vhpwr/adapter_testing/index.html
Toen ik de test foto's zag waneer de kabel word kapot geropt met de tekst er bij moest ik wel even lachen echt zo droog

[ Voor 8% gewijzigd door ItalianStyle op 08-11-2022 22:07 ]
En een paar uur eerder waren ze nog flink aan het raaskallen bij hwi.ItalianStyle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:58:
Dit lees ik net op HWI
[...]
Ondertussen is Nvidia nog aan het onderzoeken.
Toen ik de test foto's zag waneer de kabel word kapot geropt met de tekst er bij moest ik wel even lachen echt zo droog
https://nl.hardware.info/...12vhpwr-stekker-ontkennen
Volgens mij is het allemaal een storm in een glas water. Er is zoveel haat tegen nvidia momenteel dat het me niet zou verbazen als er wat lieden met een aansteker onder hun stekker hebben gezeten om clickjes te trekken.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn.ItalianStyle schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:58:
Dit lees ik net op HWI
[...]
Ondertussen is Nvidia nog aan het onderzoeken.
Een ding wat hij wel even vergeet is dat hij in een open bench test met lage omgevingstemperatuur.
In de kast kan het makkelijk >40°C zijn bij de connector + is het mogelijk dat de kabel tegen het zijpaneel aankomt en evt. daardoor naar beneden gedrukt wordt.
Ik ben er zelf niet van overtuigt dat dit evt. aan user error te wijten is. Zo'n connector hoort in de letterlijke zin van het woord foolproof te zijn.
Bekijk anders onderstaande even. Op het 1e oog lijkt het gewoon er helemaal in te zitten, behalve de sense pinnen aka 'side channels' :

Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |