• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:29
hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:54:
Ondertussen op de russische NPO:
[Twitter](klik voor bijzondere TV)
Ik kom net deze langere versie tegen:
https://twitter.com/Julia...tatus/1610847276561317892

Het blijft bijzonder hoe gespeeld het allemaal is.
Wat mij nu ook opvalt in deze langere versie, is dat als je een overzicht van de zaal ziet. Er nergens een camera te bekennen is ondanks dat er vanuit alle hoeken shots worden getoond.

Ook de close up shots waarvan de camera wel op enkele meters afstand gestaan moet hebben, zelfs die camera's zie je ook niet staan. Het lijkt er op dat deze hele show niet eens live (of in 1 stuk) is opgenomen.

In de laatste seconden zie je het ook als er nog confetti ronddwarrelt, maar het laatste shot niets meer.
En een stuk terug op 4:56 een close up van iemand waar weer confetti te zien is. :+

Edit: Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer er dingen gaan opvallen. In de hele video is geen half vol of leeg glas champagne te zien. Of ze hebben gewoon geen dorst, dat kan ook :P

[Voor 19% gewijzigd door Crp op 05-01-2023 15:35]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Crp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik kom net deze langere versie tegen:
https://twitter.com/Julia...tatus/1610847276561317892

Het blijft bijzonder hoe gespeeld het allemaal is.
Wat mij nu ook opvalt in deze langere versie, is dat als je een overzicht van de zaal ziet. Er nergens een camera te bekennen is ondanks dat er vanuit alle hoeken shots worden getoond.

Ook de close up shots waarvan de camera wel op enkele meters afstand gestaan moet hebben, zelfs die camera's zie je ook niet staan. Het lijkt er op dat deze hele show niet eens live (of in 1 stuk) is opgenomen.

In de laatste seconden zie je het ook als er nog confetti ronddwarrelt, maar het laatste shot niets meer.
En een stuk terug op 4:56 een close up van iemand waar weer confetti te zien is. :+

Edit: Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer er dingen gaan opvallen. In de hele video is geen half vol of leeg glas champagne te zien. Of ze hebben gewoon geen dorst, dat kan ook :P
Haha bizarre vertoning.
Die vrouwelijke militair op 0:20 en 0:36 heeft er ook weinig plezier in zo te zien, ws per ongeluk op de uiteindelijke RU montage terechtgekomen?

nope

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:24
Crp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:18:
Edit: Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer er dingen gaan opvallen.
Op 2m30 krijg ik LGBTI+ vibes, dacht dat ze daar niet aan deden in Rusland? :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Haha bizarre vertoning.
Die vrouwelijke militair op 0:20 en 0:36 heeft er ook weinig plezier in zo te zien, ws per ongeluk op de uiteindelijke RU montage terechtgekomen?
'Spin in het web' xd. Het klapvee fenomeen kennen we in NL ook. Er is duidelijk geknipt in het filmpje, was dus ook niet live. Iemand anders suggereerde al groene schermen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Uit persoonlijke ervaring kan ik nu zeggen, McDonalds heet gewoon 'vkoesna I totsjka'. Het is, op het logo en huisstijl na, exact hetzelfde. Een Big Mac heet een Big Special en er is geen groene saus meer (maar een soort kaassaus).

Ik ben er gisteren geweest.

Morgen vertrek ik weer uit Rusland. Mijn conclusies:
- De inwoners van in ieder geval St. Petersburg hebben alleen last van sancties als ze willen reizen.
- Mensen > 60 zijn voorstander wegens het continue propaganda op TV.
- Mensen < 60 zijn de meeste mensen tegen de oorlog. Een enkeling zou, indien ze opgeroepen worden, wel naar de oorlog gaan om te vechten. De reden is dat het alternatief een gevangenisstraf is of de trots op hun moederland en oorlog betekent vechten. Het is niet omdat ze zozeer vinden dat Oekraïne bij Rusland moet.
- St. Petersburg is veel liberaler dan de rest van Rusland. Veel meer gericht op het westen. Moskou is dat dus beide een heel stuk minder tot niet.
- In St. Petersburg heb ik inmiddels 2 borden gezien met Z en reclame voor het leger. Meer niet.
- Je kunt hier gewoon veilig over straat, ook als buitenlander.
- Het kost moeite voor de Rus om informatie te vinden uit het 'westen' en veel doen dat dus niet.
- Er wordt weinig TV gekeken door mensen < 60.
- St. Petersburg zou, in het geval dat Rusland uit elkaar zou vallen, mogelijk verzelfstandigen als land en niet meer onder Rusland willen zitten.

Al met al, ik heb genoten van mijn tijd hier en zelfs nieuwe vrienden gemaakt. Mogelijk gaan we in augustus weer terug, uiteraard afhankelijk of de situatie het toelaat.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Jerie
  • Niet online
WHiZZi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:19:
Uit persoonlijke ervaring kan ik nu zeggen, McDonalds heet gewoon 'vkoesna I totsjka'. Het is, op het logo en huisstijl na, exact hetzelfde. Een Big Mac heet een Big Special en er is geen groene saus meer (maar een soort kaassaus).
Zo'n franchise heeft een voorraad. Die gooi je niet weg. Op voedsel zit ook geen sancties. Dus stel Rusland zou niet aan de ingrediënten kunnen komen dan geraken die op een gegeven moment op. En fastfoodketens gebruiken praktisch geen verse producten maar juist lang houdbare. Verder is de formule van fastfoodketens niet ingewikkeld: zoet, zout, vet. Als je daar trek in hebt en die trek wordt bevredigd dan is het al gauw goed.

edit:
Overigens hebben ze in Duitsland bij de McDs andere mayonaise, aangepast aan de lokale cultuur (Duitse mayonaise is zuur), en de McDs in India is ook aangepast aan de lokale cultuur. Dat is bij McDs normaal. Verder kun je de recepten van clones gewoon opzoeken, en bij een franchise is het vrij normaal dat je ook toegang krijgt tot receptuur en (lokale) bronnen.

[Voor 19% gewijzigd door Jerie op 07-01-2023 11:49. Reden: toevoeging receptuur]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

@WHiZZi kon je eigenlijk je roebels weer terug wisselen naar dollars/euro’s daar?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-01 20:09

Ik ben er gisteren geweest.

Morgen vertrek ik weer uit Rusland. Mijn conclusies:
- De inwoners van in ieder geval St. Petersburg hebben alleen last van sancties als ze willen reizen.
- Mensen > 60 zijn voorstander wegens het continue propaganda op TV.
- Mensen < 60 zijn de meeste mensen tegen de oorlog. Een enkeling zou, indien ze opgeroepen worden, wel naar de oorlog gaan om te vechten. De reden is dat het alternatief een gevangenisstraf is of de trots op hun moederland en oorlog betekent vechten. Het is niet omdat ze zozeer vinden dat Oekraïne bij Rusland moet.
- St. Petersburg is veel liberaler dan de rest van Rusland. Veel meer gericht op het westen. Moskou is dat dus beide een heel stuk minder tot niet.
- In St. Petersburg heb ik inmiddels 2 borden gezien met Z en reclame voor het leger. Meer niet.
- Je kunt hier gewoon veilig over straat, ook als buitenlander.
- Het kost moeite voor de Rus om informatie te vinden uit het 'westen' en veel doen dat dus niet.
- Er wordt weinig TV gekeken door mensen < 60.
- St. Petersburg zou, in het geval dat Rusland uit elkaar zou vallen, mogelijk verzelfstandigen als land en niet meer onder Rusland willen zitten.

Al met al, ik heb genoten van mijn tijd hier en zelfs nieuwe vrienden gemaakt. Mogelijk gaan we in augustus weer terug, uiteraard afhankelijk of de situatie het toelaat.
Bedankt voor je updates (y)

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

YakuzA schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:56:
@WHiZZi kon je eigenlijk je roebels weer terug wisselen naar dollars/euro’s daar?
Ja, geen probleem. Officieel mag je alleen geen euro's of dollars invoeren. O-)
Pinnen met een NL bankkaart gaat hier niet.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Ossi
  • Laatst online: 23:02
WHiZZi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Hoe werkt dat dan? Neem je ouderwets een stapel cash geld mee en hoop je voldoende te hebben voor de hele vakantie?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ossi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Hoe werkt dat dan? Neem je ouderwets een stapel cash geld mee en hoop je voldoende te hebben voor de hele vakantie?
Ja. Kan niet anders nu.. online kaarten bestellen en dan afrekenen met creditcard werkt vaak nog wel.

• YakuzA

YakuzA

WHiZZi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ah, euro naar roebel wisselen mocht dus nog wel? :)

PSN

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uit persoonlijke ervaring kan ik nu zeggen,

[...]

Kanttekening: je persoonlijke ervaring is met St. Petersburg niet rest van Rusland. Als je NL alleen van Rotterdam kent en af gaat op wat Rotterdammers over Amsterdam zeggen krijg je ook een gekleurd beeld.

Neemt niet weg dat het in grote lijnen wel zal kloppen, maar pas op met wat je van anderen hoort als 'persoonlijke ervaring' te benoemen.

Soittakaa Paranoid!

• Jerie
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Kanttekening: je persoonlijke ervaring is met St. Petersburg niet rest van Rusland. Als je NL alleen van Rotterdam kent en af gaat op wat Rotterdammers over Amsterdam zeggen krijg je ook een gekleurd beeld.

Neemt niet weg dat het in grote lijnen wel zal kloppen, maar pas op met wat je van anderen hoort als 'persoonlijke ervaring' te benoemen.
Yup, n=1. Ik heb statistieken gezien (kan ze helaas momenteel niet vinden ik meen dat het op Twitter stond ...) dat de crime rate (qua reports) in Rusland (met name geweldsdelicten) is verdubbeld sinds 2021. Nou is het wel zo dat deze in de VS ook omhoog is gegaan, en in Nederland denk ik ook (in ieder geval de stad die ik heb bestudeerd) en dat valt te wijten aan einde lockdowns en einde Covid crisis (dankzij dominantie Omicron). Hadden de criminelen ook een goede reden om op de Dam te staan: ze konden hun werk hobby niet meer uitvoeren.

Hoe dan ook in vergelijking met wat bekend is vanuit het Westen (weinig mbt 2022) heeft Statista de volgende hub Crime in Russia - statistics & facts. Vrijwel alles is nvt want bevat geen 2022. Deze grafiek bevat enkel relatief (percentages) geen absolute cijfers. En deze bron is interessant omdat-ie ons verteld hoeveel mensen er in de gevangenis zitten in Rusland: zo'n 440k

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31
Beschietingen van over de grens gaan ook door. Er komt gewoon écht een moment dat UA Atacms verdient simpelweg om te voorkomen dat ze zelf een zone in Rusland maken waar Russen niet kunnen komen:

Overigens is de ‘inname’ van Soledar door Rusland bijgesteld tot.. tjah.. wat eigenlijk?

Nu kun je je afvragen hoe het mogelijk is dat de velden bezaaid zijn met lijken en ze nauwelijks meters opgeschoten zijn, maar zit er nog steeds nauwelijks beweging in.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Weinig munitie per treinwagon zou toch niet aan de kogellagers liggen.

Russische alternatieven gaan 10x minder lang mee en China kan het ook niet maken.

• Jerie
  • Niet online
Rapportage van Iris de Graaf voor NOS / Nieuwsuur over de LGBTQI+ gemeenschap in Rusland. In het eerste deel de geïnterviewde is de 22-jarige Polina. Voorheen openlijk lesbienne, groeide op in een relatief tolerant Rusland (aldus de Graaf). Het ergste van de nieuwe wet vindt ze niet eens de boete maar het feit dat zij nu in hetzelfde verdomhoekje staat als pedofilie. Daarna volgt een interview met Vladimir Komov, mensenrechtenadvocaat. Hij stelt treffend dat deze gemeenschap de zondebok is voor het falen aan het front en de verslechtende levensstandaard. Hij helpt lotgenoten met emigreren, zelf is hij een van de weinige advocaten die in Rusland is gebleven.

https://nos.nl/nieuwsuur/...-me-gelijk-aan-pedofielen

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

Yucon

*broem*

Even algemeen, niet als reactie op je post. Ik vind deze foto toch wat eigenaardig. Het onderschrift suggereert dat dit misbruik maken van een voorgesteld staakt het vuren is door munitie aan te voeren. Dit zijn vliegtuigbommen. Rusland gebruikt die in verhouding nauwelijks en dat doet me een beetje twijfelen aan de feitelijke juistheid. Nu zie ik The Dead District wel vaker als bron langskomen. Maar ik volg het niet goed genoeg om er een duidelijk beeld van te hebben, hoe is hun reputatie?

edit; zoeken op plaatje levert op dat ze waarschijnlijk toch recent zijn. ODAB-500PMV thermobarische bommen.

[Voor 6% gewijzigd door Yucon op 10-01-2023 12:55]

• YakuzA

YakuzA

Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:10:
Rapportage van Iris de Graaf voor NOS / Nieuwsuur over de LGBTQI+ gemeenschap in Rusland. In het eerste deel de geïnterviewde is de 22-jarige Polina. Voorheen openlijk lesbienne, groeide op in een relatief tolerant Rusland (aldus de Graaf). Het ergste van de nieuwe wet vindt ze niet eens de boete maar het feit dat zij nu in hetzelfde verdomhoekje staat als pedofilie. Daarna volgt een interview met Vladimir Komov, mensenrechtenadvocaat. Hij stelt treffend dat deze gemeenschap de zondebok is voor het falen aan het front en de verslechtende levensstandaard. Hij helpt lotgenoten met emigreren, zelf is hij een van de weinige advocaten die in Rusland is gebleven.

https://nos.nl/nieuwsuur/...-me-gelijk-aan-pedofielen
Vanuit de 'conservatieve' normen en waarden al jaren aan het spelen in Rusland, het is niet iets wat nu pas op komt, al zal dat vanuit het afleiden van de oorlog nu wel wat extra impulsen krijgen.
https://www.hrw.org/repor...a-law-imperils-lgbt-youth

PSN

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22

Tens

fits the description

10 dollar extra korting, wel voor iets mindere kwaliteit. Ook met olie heb je productiekosten, zal weinig overblijven na aftrek van corruptiekosten.

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:48
Anders Puck Nielsen vertelt wat over de opkomst van Wagner/Patriot en wat dat kan betekenen voor de voortzetting van de oorlog. In principe zegt hij dat Prigozhin/Shoigu private belangen hebben om de oorlog te rekken om zo via hun PMC's (Private Military Company) meer geld binnen te harken. (Ja, WTF, Shoigu heeft zijn eigen PMC leer ik nu) Dat wil zeggen dat de klassieke manier van tegen oorlog aankijken (twee staten die armpje drukken) verandert naar een dynamiek waar verschillende persoonlijke belangen spelen.

11.500Wp

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
boxlessness schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:50:
Anders Puck Nielsen vertelt wat over de opkomst van Wagner/Patriot en wat dat kan betekenen voor de voortzetting van de oorlog. In principe zegt hij dat Prigozhin/Shoigu private belangen hebben om de oorlog te rekken om zo via hun PMC's (Private Military Company) meer geld binnen te harken. (Ja, WTF, Shoigu heeft zijn eigen PMC leer ik nu) Dat wil zeggen dat de klassieke manier van tegen oorlog aankijken (twee staten die armpje drukken) verandert naar een dynamiek waar verschillende persoonlijke belangen spelen.
En eigenlijk is het altijd zo geweest; Game of Thrones is hier een verwijzing naar. De natiestaat is een vrij recente uitvinding, en ook daar blijkt natuurlijk op de achtergrond heel wat mee te spelen (het Amerikaans Militair Industrieel Complex werd door heel wat als factor in de Wars on Terror in Irak en Afghanistan opgevoerd). Het idee van 'totale volksoorlogen' is echt iets van de moderne (Westerse) tijd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52

CurlyMo

www.pilight.org

boxlessness schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:50:
Lees Shock Doctrine van Naomi Klein. Dan lees je dat die belangen bij bijv. Rumsfeld (USA) niet veel anders waren bij de inval in Irak.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Jerie
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Lees Shock Doctrine van Naomi Klein. Dan lees je dat die belangen bij bijv. Rumsfeld (USA) niet veel anders waren bij de inval in Irak.
Blackwater? Al heten ze tegenwoordig anders.

Soort van moderne versie van het vreemdelingenlegioen. Al is huurlingen al iets van langer geleden.

Khal Drogo is gebaseerd op de mythe en legende van Genghis Khan van het Mongoolse rijk. Die cultuur is van origine behoorlijk verweven met die van de Kyiv-Rus.

Oh en vergeet Cheney niet. Mooie film hierover is Vice.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52

CurlyMo

www.pilight.org

Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Blackwater? Al heten ze tegenwoordig anders.

Soort van moderne versie van het vreemdelingenlegioen. Al is huurlingen al iets van langer geleden.

Khal Drogo is gebaseerd op de mythe en legende van Genghis Khan van het Mongoolse rijk. Die cultuur is van origine behoorlijk verweven met die van de Kyiv-Rus.

Oh en vergeet Cheney niet. Mooie film hierover is Vice.
Denk aan belangen in wapenfabrikanten.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:11:
10 dollar extra korting, wel voor iets mindere kwaliteit. Ook met olie heb je productiekosten, zal weinig overblijven na aftrek van corruptiekosten.

[Twitter]
Het is opvallend hoe de prijzen ver onder de door het Westen opgelegde price cap zitten en nog blijven dalen.

Of dat betekent dat die price cap overbodig is, of dat dit juist gevolg is ervan, weet ik niet. Maar inderdaad, veel zullen de Russen er niet aan verdienen zo. Toont dat ze koste wat het kost de koude oliebronnen in werking willen houden omdat ze ze niet meer kunnen opstarten als ze bevriezen, en geen toegang meer hebben tot specialisten die dat wel kunnen.

Soittakaa Paranoid!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De overstap naar Chinese banden gaat niet goed.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Toestand Russische oppositieleider Navalny is zorgelijk:

NOS - Zorgen om gezondheid Navalny: artsen, familie en Duitse regering slaan alarm
De Russische autoriteiten moeten "met spoed" medische hulp verlenen aan de Russische oppositiepoliticus Aleksej Navalny. Dat zegt de Duitse regering vandaag in een verklaring. Volgens een woordvoerder is de toestand van Navalny kritiek, gezien de "onmenselijke gevangenisomstandigheden en eenzame opsluiting".
[...]
Woensdag liet Navalny weten dat hij koorts had en griep, maar dat hij geen medicijnen kreeg. Navalny beschuldigt de autoriteiten ervan dat ze hem opzettelijk hebben besmet door "een zieke man" bij hem in zijn cel te plaatsen. Hij spreekt in dat verband van een "bacteriologisch wapen". Volgens zijn advocaten is er sprake van een griepuitbraak in de strafkolonie waar Navalny ten oosten van Moskou wordt vastgehouden.
We moeten de focus op deze man houden, even los van zijn eigen politieke overtuiging is hij een van de weinige Russen die de moed heeft om tegen het Russische bewind op te staan.
De nationale en internationale ophef lijkt enigszins effect te hebben. Navalny's advocaat Kobzev schreef gisteren op Twitter dat vooral de petitie van 200 artsen indruk heeft gemaakt op de directie van de gevangenis. "Ze begonnen direct rond te rennen en zijn temperatuur op te nemen, maar verder gebeurt er vrij weinig", zegt Kobzev. Toch sloot hij positief af: "Het belangrijkste is dat Navalny's toestand niet langer verslechtert. Hij krijgt nu antibiotica en meer heet water. Twee kopjes per dag".

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

teacup schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:00:
Toestand Russische oppositieleider Navalny is zorgelijk:

NOS - Zorgen om gezondheid Navalny: artsen, familie en Duitse regering slaan alarm

[...]

We moeten de focus op deze man houden, even los van zijn eigen politieke overtuiging is hij een van de weinige Russen die de moed heeft om tegen het Russische bewind op te staan.

[...]
Omgekeerd, we moeten ervoor waken door te schieten in de 'vijand van mijn vijand is mijn vriend' gedachte. Ja, Navalny is moedig en is enige externe oppositie tegen Putin nu, wat lovenswaardig is. Hij wordt geruime tijd crimineel behandeld door de RU overheid en veiligheidsdiensten daarvoor. Dat is verwerpelijk en verdient publieke afkeuring. Maar als hij niet een Rus tegen Putin was zou hij met zijn opvattingen waarschijnlijk gecategoriseerd worden onder de minst frisse politici in Europa.

Daar moeten we niet mee geassocieerd willen worden, en stel dat hij aan de macht komt in RU, dan zouden we daar mogelijk net zo'n kluif aan hebben als aan Putin zelf.

Soittakaa Paranoid!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Omgekeerd, we moeten ervoor waken door te schieten in de 'vijand van mijn vijand is mijn vriend' gedachte. Ja, Navalny is moedig en is enige externe oppositie tegen Putin nu, wat lovenswaardig is. Hij wordt geruime tijd crimineel behandeld door de RU overheid en veiligheidsdiensten daarvoor. Dat is verwerpelijk en verdient publieke afkeuring. Maar als hij niet een Rus tegen Putin was zou hij met zijn opvattingen waarschijnlijk gecategoriseerd worden onder de minst frisse politici in Europa.

Daar moeten we niet mee geassocieerd willen worden, en stel dat hij aan de macht komt in RU, dan zouden we daar mogelijk net zo'n kluif aan hebben als aan Putin zelf.
Ben bekend met de scherpe kanten aan Navalny, al neig ik hem de gunst van de twijfel te geven omdat sinds zijn voorgeschiedenis het nodige is gebeurt.

Je reactie zette mij wat dat betreft te denken: Is dit het enige karaktertype dat in Rusland kan boven komen drijven? Resoneert een genuanceerd gematigd geluid daar überhaupt wel. Dan kan een democratie daar nog ver weg zijn. Het zijn vragen, want ik kan de situatie daar niet goed beoordelen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

teacup schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Ben bekend met de scherpe kanten aan Navalny, al neig ik hem de gunst van de twijfel te geven omdat sinds zijn voorgeschiedenis het nodige is gebeurt.

Je reactie zette mij wat dat betreft te denken: Is dit het enige karaktertype dat in Rusland kan boven komen drijven? Resoneert een genuanceerd gematigd geluid daar überhaupt wel. Dan kan een democratie daar nog ver weg zijn. Het zijn vragen, want ik kan de situatie daar niet goed beoordelen.
Ben bang dat we dat alleen achteraf zullen kunnen constateren.

Eea heeft denk ik vooral met perceptie van Yeltsin (ineffectieve corrupte dronkaard die 's lands glorie liet afpakken) en Gorbachev (idealist die echt geloofde in het communisme maar daardoor naliet om machtsmiddelen in stand te houden en zo zorgde voor ondergang van het Soviet-rijk. Oh ja en die eikel probeerde vodka te verbieden). Russen hebben een kater van de enige enigszins gematigde, lieve figuren die ze in mensenheugenis gehad hebben. Dat helpt niet. Keerzijde: dat gold ook voor DE in jaren '40. Daar is het toch op dat vlak goed gekomen. Zorgelijker is het ontbreken van een overtuigende Konrad Adenauer -figuur, iemand met bewezen reputatie voor competentie en onkreukbaarheid, zonder enig link aan huidig regime.

Soittakaa Paranoid!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40

Qwerty-273

Meukposter

Het huidige Rusland is eigenlijk gewoon te groot om te hervormen in een centraal gestuurde manier. Onafhankelijk wie er ook aan de macht is/komt. Het concept van dekolonisatie wat je meer en meer ziet in hoe sommigen de toekomst van Rusland beschrijven past daar veel beter bij. Er wonen tal van verschillende volkeren en culturen in dat immense gebied. Die zijn naar verwachting veel beter af als apart land. Daarnaast breek je daarmee de Sovjet Unie / Russische Federatie / Russische Rijk op in kleine stukjes zodat het niet op de korte of middellange termijn weer expansieplannen heeft.

Het onderzoek “Russian Youth and Civic Engagement” uit 2020 geeft wel een bepaald beeld weer dat de jeugd / jong volwassenen meer van de wereld buiten Rusland weten dan de oudere generaties. Maar ook dat ze daar niet direct al veel mee doen, In video’s van 1420 op YouTube zie je een deel van de jong volwassenen zich zelf benoemen als a-politiek. Geen interesse in politiek, en daarmee geen directe mening welke partij er aan de knoppen mag zitten. Zolang dat ze er zelf maar geen last van hebben. Ook corruptie op alle lagen speelt daar een spel, want je kan het stuk waar je tegenaan loopt gewoon omkopen om mee te buigen in jouw gewenste richting.
And although young Russians have many more tools for critical understanding of reality, most of them rarely use these tools; their interest in politics usually emerges later — by the time they are 30 to 35 years old.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qwerty-273 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Het onderzoek “Russian Youth and Civic Engagement” uit 2020 geeft wel een bepaald beeld weer dat de jeugd / jong volwassenen meer van de wereld buiten Rusland weten dan de oudere generaties. Maar ook dat ze daar niet direct al veel mee doen, In video’s van 1420 op YouTube zie je een deel van de jong volwassenen zich zelf benoemen als a-politiek. Geen interesse in politiek, en daarmee geen directe mening welke partij er aan de knoppen mag zitten. Zolang dat ze er zelf maar geen last van hebben. Ook corruptie op alle lagen speelt daar een spel, want je kan het stuk waar je tegenaan loopt gewoon omkopen om mee te buigen in jouw gewenste richting.
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet zoveel van die jeugd. Hun reactie op totale dysfunctie en corruptie is bovenal oogkleppen op en niets geloven, wat misschien beter is dan daadwerkelijk RU propaganda geloven, maar geen basis is voor een beter alternatief.

Ik moet hier denken aan dat filmpje van een Russische in Brazilie die vijf minuten lang klaagt over hoe iedereen daar sinds dit jaar bijvoorbaat de pik op Russen heeft, zonder ook maar een keer stil te staan bij mogelijke oorzaken in wat RU dit jaar dit jaar specifiek doet dat daar mogelijk verklaring voor zou kunnen zijn.

Wat dat betreft heb ik nog meer hoop in Chinezen. Die zijn tenminste erg stellig dat absoluut niets gebeurde op een bepaalde dag op een bepaalde plaats, en snappen heel goed dat de rest van de wereld daar anders over denkt.

Soittakaa Paranoid!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25
Op de Russische tv is weer welbewust een stukje Kremlin poppenkast uitgezonden.
Putin veegt vertrouweling/vice-premier en minister van handel & industrie Denis Manturov de mantel uit.
Onderwerp is de productie van de oorlogsindustrie.
Manturov, who has accompanied the president on several trips and is thought to have his favour, attempted to justify the delays, explaining that his ministry was set to build helicopter engines in St Petersburg that were previously manufactured in Ukraine when Putin rolled his eyes and replied: “Too long, [it is taking] too long … I ask you to expedite this work.”
However Putin interrupts to claim none of the contracts are ready. “I know that there are no contracts at the enterprises, the directors told me,” he says. “What are you, really, playing the fool? When will the contracts be signed?”
“No, don’t try to do your best. Do it within a month. Don’t you understand the situation we’re in? It needs to be done in a month, no later.”
Zo lijkt de grote baas betrokken en leidend en wordt de schuld gelegd bij de onderknuppels.
En schrikken alle niet-intimi/incrowd; als een bevriende vertrouweling prime time zo de oren wordt gewassen, wat zou mij dan te wachten kunnen staan?
Woordvoerder trekpop Peskov noemt het overigens redelijke standaard communicatie.
Kremlin spokesperson Dmitry Peskov was later quoted by state media agency Tass as saying that Putin had “no serious complaints about Manturov’s work”.

“This is a normal workflow,” he added.
https://www.theguardian.c...anturov-tv-fooling-around

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
teacup schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Ik denk zeker dat Rusland een uitstekende illustratie is waarom spelregels zo bepalend zijn voor welk spel je wil zien, en wat voor typen er boven komen drijven. Straatgevechten en schaken trekken nu eenmaal andere typen aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Brent schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk zeker dat Rusland een uitstekende illustratie is waarom spelregels zo bepalend zijn voor welk spel je wil zien, en wat voor typen er boven komen drijven. Straatgevechten en schaken trekken nu eenmaal andere typen aan.
Inderdaad. :Y)

(Buiten die uitzondering overigens geheel met je eens)

[Voor 6% gewijzigd door onkl op 15-01-2023 11:51]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
onkl schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Inderdaad. :Y)

(Buiten die uitzondering overigens geheel met je eens)
Nou, bij die laatste reactie dacht ik dus aan hoe Kasparov weinig voeten aan de grond kreeg (gebruikte bewust dat "resoneren" woord). Nu zullen de Russen blij zijn geweest met Kasparov als schaakkampioen, zich kunnen identificeren met een presidentskandidaat Kasparov is een tweede.

Uit dat Catherine Belton boek weet ik trouwens inmiddels dat de macht van Poetin na 2003-2004 zo absoluut was geworden dat zijn bewind op democratische wijze al niet meer was te counteren. Daarvoor waren de media, de belangrijkste geldstromen het het landelijk bestuur (Republieken, grote steden) al teveel in handen van de Poetingezinden.

De gevolgen van de Kasparov kandidatuur in 2007 laten zich wat dat betreft raden. Uit je wiki:
In December 2007, Kasparov announced that he had to withdraw his presidential candidacy due to inability to rent a meeting hall where at least 500 of his supporters could assemble. With the deadline expiring on that date, he explained it was impossible for him to run.
Dit maakt de vraag of Kasparov zijn boodschap bij de Russen zou resoneren een wat academische, want hij heeft de ultieme test ervoor niet eens kunnen ondergaan. Eigenlijk hadden we als Europa/Westen in 2007 al genoeg informatie over het Poetin bewind en waren Georgië in 2008 en Oekraïne in 2014 hiervoor niet nodig. Met name Europa wilde het niet zien, en enkele Amerikaanse presidenten trouwens ook niet.

Hoe terug naar een democratie? Is er een Poetin nodig om Poetin opzij te kunnen schuiven? VS laat zien dat een democratische correctie mogelijk is. Brazilië kortgeleden ook. Maar die landen hebben ieder voor zich wel een ander DNA/geschiedenis. Russen kijken tegen een paar honderd jaar absolute machthebbers aan. Mijn mening/onderbuikgevoel zegt mij al en tijdje dat democratie pas werkelijk de ruimte kan krijgen zodra die verstikkende druk van dat belachelijk grote rijk wegvalt. Een opdeling is dus nodig, zoals @Qwerty-273 ook aangeeft.

Wel ben ik kritisch op die mening, omdat het scenario voor het westen zo aantrekkelijk is omdat dan de dreiging van Rusland wordt genivelleerd. Vast kunnen we wel stellen dat zolang een centraal bewind in Moskou bepaalt wie er in de Republieken en grote steden aan het roer staat er geen ruimte is voor een democratisch proces. Wat dat betreft heeft Rusland die vrijheid alleen gekend gedurende de Jeltsin periode. Hoe slecht het verder ook met dat land toen ging, de republieken hadden toen volgens mij relatief veel autonomie.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:04
Interessante uitspraak / bewering van een Russische schrijver, woonachtig in CH:
“Ik twijfel er niet aan dat Poetin vóór zijn eigen ondergang bereid is een kernoorlog te starten. Ik hoop dat zijn laatste bevel niet zal worden uitgevoerd. Het is duidelijk dat de “Poetin-elites” al nadenken over een leven na Poetin. Dus waarom zouden ze hun families en zichzelf samen met de mislukte dictator vermoorden?”

“Er zijn drie opties voor hem. Ten eerste: hij sterft een natuurlijke dood, wat iedereen kan overkomen. Ten tweede vermoordt iemand hem, wat wederom alleen iemand die dicht bij hem staat kan doen. En ten derde: hij vlucht naar de Centraal-Afrikaanse Republiek, waar hij de afgelopen jaren al alles heeft voorbereid. De huurlingengroep van Wagner heeft het regime daar gered en gekocht, en het land is eigenlijk van Poetin. Er is daar een woning, een bunker, veel geld en alles wat hij nodig heeft.”
Qua exit-routes had ik wel aan een aantal landen gedacht, maar deze niet.

bron: https://www.msn.com/nl-nl...en-met-poetin/ar-AA16mxw2 (via https://www.welt.de/kultu...en-Putin-ist-am-Ende.html )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:52
D_Jeff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:08:
Interessante uitspraak / bewering van een Russische schrijver, woonachtig in CH:

[...]

Qua exit-routes had ik wel aan een aantal landen gedacht, maar deze niet.

bron: https://www.msn.com/nl-nl...en-met-poetin/ar-AA16mxw2 (via https://www.welt.de/kultu...en-Putin-ist-am-Ende.html )
Lijkt mij ook onlogisch tbh. Ja Wagner is daar behoorlijk groot. Het hoort ook echt bij de wereldtop. De wereldtop armste landen. En niet dat het hem heel veel zal uitmaken hoe het met de gemiddelde persoon gaat, maar dat betekend dus ook dat er niet veel infrastructuur is, en het niet een bepaald stabiel land is.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:04
Sissors schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Lijkt mij ook onlogisch tbh. Ja Wagner is daar behoorlijk groot. Het hoort ook echt bij de wereldtop. De wereldtop armste landen. En niet dat het hem heel veel zal uitmaken hoe het met de gemiddelde persoon gaat, maar dat betekend dus ook dat er niet veel infrastructuur is, en het niet een bepaald stabiel land is.
Ik zat eerder aan een bepaald land in de regio van Suriname te denken als mogelijk 'run-away' locatie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dat laatste vooral.

Huidige junta heeft Wagner nodig, volgende (mogelijk fors door FR en/of US gesteund) misschien niet.

Bovendien: Prigozhin heeft zijn positie nu aan Putin te danken. Als Putin weg is, dan zal Prigozhin ofwel slachtoffer worden van (eigen) moker, met waarschijnlijk uiteenvallen van Wagner tot gevolg, danwel Prigozhin weet zich op eigen titel stand te houden - en dan heeft hij Putin niet meer nodig. In beide gevallen is de kans groot dat iemand Putin aan het Westen gaat overleveren in ruil voor geld, beeindiging sancties of iets anders van meer waarde dan een aftakelende bejaarde zonder macht waar de halve wereld een appeltje mee te schillen heeft.

Zelfde geldt eigenlijk voor alle mogelijke vluchtoorden, van SA tot NK. Als Putin niet meer aan de macht is, is hij vooral erg veel waard voor degenen die macht over hem hebben en dat weet hij dondersgoed. Ergo: ik betwijfel ten zeerste of Putin ooit zal vluchten.

Soittakaa Paranoid!

• tyrunar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:56
D_Jeff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Ik zat eerder aan een bepaald land in de regio van Suriname te denken als mogelijk 'run-away' locatie
Venezuela wordt al een tijdje genoemd.
Zal ie daar een optrekje hebben?
Zit wel te denken aan allerlei tropische ziektes enzo.
Een bejaarde die nu ook al heel erg angstig is voor covid (naar het schijnt) moet misschien niet naar de tropen gaan.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:45

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Fantastisch toch?
Met Wagner al in het land en z'n miljarden die hij bijeengeharkt heeft kan hij het hele land controleren waarbij het staatshoofd z'n puppet is en het leger in zijn dienst. Kan hij mooi verder graaien in wat het land te bieden heeft aan grondstoffen en zal hij kunnen doen en laten wat hij wil.

Hoe armer, corrupter en wetteloos, hoe
aantrekkelijker voor een gevluchte dictator in z'n nadagen.

• Jerie
  • Niet online
tyrunar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:01:
[...]

Venezuela wordt al een tijdje genoemd.
Zal ie daar een optrekje hebben?
Zit wel te denken aan allerlei tropische ziektes enzo.
Een bejaarde die nu ook al heel erg angstig is voor covid (naar het schijnt) moet misschien niet naar de tropen gaan.
Hij heeft vast tegoeden elders. Bijvoorbeeld cryptocurrency kan hij overal heen exporteren, moet hij wel z'n roebels omzetten alvorens deze inkakt.

Zodra hij Rusland uit is geniet hij niet meer de bescherming van z'n privéleger. Hij zal gezocht worden als oorlogsmisdadiger en de Amerikaanse diensten zullen achter hem aan gaan. Maar het gros van z'n geld is in Russische roebels. Bovendien hebben ze die speciale schoenen niet.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen maar ik zie het niet snel gebeuren. Niet in the open in ieder geval. En als Venezuela de banden met VS aanhaalt is hij ook het haasje (hetzelfde overkwam Assange met Ecuador).

En zelfs de grootste kingpin is niet overal veilig. Paul le Roux (een grote die achter spam en opioid crisis zit) is in Libië opgepakt.

In geval van een burgeroorlog / uit elkaar vallen Rusland is het niet ondenkbaar dat Poetin een eigen stukje bezit, wordt omgelegd, enz. Het is zeer onzeker en dus lastig te voorspellen.

[Voor 5% gewijzigd door Jerie op 16-01-2023 07:23]

• tyrunar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:56
Jerie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:21:
[...]

Hij heeft vast tegoeden elders. Bijvoorbeeld cryptocurrency kan hij overal heen exporteren, moet hij wel z'n roebels omzetten alvorens deze inkakt.

Zodra hij Rusland uit is geniet hij niet meer de bescherming van z'n privéleger. Hij zal gezocht worden als oorlogsmisdadiger en de Amerikaanse diensten zullen achter hem aan gaan. Maar het gros van z'n geld is in Russische roebels. Bovendien hebben ze die speciale schoenen niet.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen maar ik zie het niet snel gebeuren. Niet in the open in ieder geval. En als Venezuela de banden met VS aanhaalt is hij ook het haasje (hetzelfde overkwam Assange met Ecuador).

En zelfs de grootste kingpin is niet overal veilig. Paul le Roux (een grote die achter spam en opioid crisis zit) is in Libië opgepakt.

In geval van een burgeroorlog / uit elkaar vallen Rusland is het niet ondenkbaar dat Poetin een eigen stukje bezit, wordt omgelegd, enz. Het is zeer onzeker en dus lastig te voorspellen.
en van die bunkers waarschijnlijk.
Al vlak ik iets als Dubai ook niet uit.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tyrunar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
[...]

en van die bunkers waarschijnlijk.
Al vlak ik iets als Dubai ook niet uit.
Er zijn eigenlijk maar twee opties: Putin sluit een deal met de VS en vertrekt naar een land waar ze hem willen hebben. Dan zit je inderdaad snel te denken aan Dubai of een andere luxe oord.
Het alternatief: Zonder deal met de VS is er haast geen land in de wereld waar Putin veilig is voor Amerikaanse (of Oekraiense) drones en/of special forces. Dan wordt het onderduiken in China.
De rest van de wereld kan hem wel toelaten maar is niet in staat om hem te beschermen.

[Voor 7% gewijzigd door downtime op 16-01-2023 10:34]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

downtime schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Er zijn eigenlijk maar twee opties: Putin sluit een deal met de VS en vertrekt naar een land waar ze hem willen hebben. Dan zit je inderdaad snel te denken aan Dubai of een andere luxe oord.
Het alternatief: Zonder deal met de VS is er haast geen land in de wereld waar Putin veilig is voor Amerikaanse (of Oekraiense) drones en/of special forces. Dan wordt het onderduiken in China.
De rest van de wereld kan hem wel toelaten maar is niet in staat om hem te beschermen.
China kan hen misschien wel beschermen, maar waarom zouden ze?

Hem onderdak bieden zou hun relatie met Westen ernstig beschadigen, en wat staat daar tegenover? Een gesjeesde Putin kan hen niets bieden. Als ik Xi was zou ik hem als hij aanklopte gelijk uitleveren aan VS in ruil voor iets waar CN wel wat aan heeft.

Soittakaa Paranoid!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-01 20:09
Misschien Noord-Korea een optie?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:10:
[...]

China kan hen misschien wel beschermen, maar waarom zouden ze?

Hem onderdak bieden zou hun relatie met Westen ernstig beschadigen, en wat staat daar tegenover? Een gesjeesde Putin kan hen niets bieden. Als ik Xi was zou ik hem als hij aanklopte gelijk uitleveren aan VS in ruil voor iets waar CN wel wat aan heeft.
China is misschien wel het enige land wat niet voor beschadigde relaties hoeft te vrezen. Niemand gaat sancties aan China opleggen omdat China een gesjeesde dictator opneemt. Net zo min als Rusland veel hoefde te vrezen toen ze Snowden onderdak boden. Maar het is voor China juist een manier om de VS een gestrekte middelvinger te laten zien zonder noemenswaardige consequenties.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wauskoek schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:31:
Misschien Noord-Korea een optie?
Zeker. Weer een manier erbij om het westen dwars te zitten. Ik zie alleen niet waarom Putin daar zou willen zitten. In China kan hij nog comfortabel de toerist uithangen in zijn laatste levensjaren. In Noord Korea ben je snel uitgekeken.

• Tens

Tens

fits the description

Een wisseling van de wacht dus eind maart.

Maar dan geen aanval vanuit het noorden dus, of richting Zaporizja?

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Tens schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:29:
[Twitter]

Een wisseling van de wacht dus eind maart.

Maar dan geen aanval vanuit het noorden dus, of richting Zaporizja?
Welk gedeelte van de Donbas heeft Rusland nu in handen? En wat zouden ze nog moeten veroveren om dit doel te behalen? Ik krijg het niet echt scherp.

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:13:
[...]
Welk gedeelte van de Donbas heeft Rusland nu in handen? En wat zouden ze nog moeten veroveren om dit doel te behalen? Ik krijg het niet echt scherp.
Met de Donbass wordt normaal de provincie Donetsk+Luhansk bedoeld.
Plus een stuk Rusland met Rostov, maar dat zal ie vast niet bedoelen.
Wikipedia: Donbas

Om te zien waar het front ligt kun je de lijntjes op Deepstate bijv checken:
https://deepstatemap.live/en#7/48.126/38.315

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2023 23:28]

PSN

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als de mensen niet meer van hun pensioen kunnen leven, dan beginnen ze ook in Rusland tegen de overheid uit te spreken.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Arrestaties in Moskou na bloemen leggen voor slachtoffers Dnipro
01:18
In het centrum van de Russische hoofdstad Moskou zijn vier mensen gearresteerd toen ze bloemen wilden neerleggen bij een monument ter nagedachtenis aan de zeker 44 burgerdoden bij de Russische raketaanval zaterdag op de Oekraïense stad Dnipro. Dat meldt burgerrechtenorganisatie OVD-Info.
Dit soort berichten vertellen natuurlijk iets kleins, maar op hun manier vertellen ze zoveel over hoe het nu in Rusland toegaat.
Het kleine monument voor Dnipro was maandagavond opgericht aan de voet van een monument voor de Oekraïense dichteres Lesja Oekrajinka in een park. Activisten hadden er een zwart-witfoto van het verwoeste flatgebouw in Dnipro geplaatst. In de uren die volgden, brachten steeds meer mensen bloemen, sommige in de blauwe en gele kleuren van de Oekraïense vlag. Ook werden er knuffels neergelegd ter nagedachtenis aan de kinderen onder de doden, aldus OVD-info.

Openbare anti-oorlogsacties zijn zeer zeldzaam geworden in Rusland. Maandenlang zijn er nauwelijks grote protesten geweest tegen de invasie van Oekraïne, nu bijna elf maanden geleden. (ANP)
Niemand veroordelende zijn wij mensen absurde wezens. Dat we in staat zijn een machtsstructuur te gedogen die, uit puur eigenbelang, een compleet omgekeerd waardenstelsel tracht op te leggen.

"Ik begrijp dus dat ik nu wordt gearresteerd omdat ik bloemen leg ter nagedachtenis van slachtoffers van een drama. Kunt U mij toelichten waarom precies, en welke wet was het ook al weer die ik hiermee overtrad?"

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

teacup schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:33:
"Ik begrijp dus dat ik nu wordt gearresteerd omdat ik bloemen leg ter nagedachtenis van slachtoffers van een drama. Kunt U mij toelichten waarom precies, en welke wet was het ook al weer die ik hiermee overtrad?"
Er is (zoals in de meeste landen) de vrijheid om te demonstreren. Maar zoals Amnesty het beschrijft:
Hoewel Rusland volgens artikel 31 van de grondwet vrijheid om te demonstreren kent, ziet de praktijk er anders uit. Voor iedere demonstratie met meer dan één persoon moet er een vergunning zijn, en die krijg je niet zomaar. Alle samenkomsten (waaronder demonstraties) moeten vooraf gemeld worden bij de autoriteiten. Een demonstratie mag alleen legaal doorgaan met goedkeuring van de autoriteiten. Autoriteiten kunnen zo iedere demonstratie verbieden als ze dat willen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Bunk Hulkers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:46
DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Oh die tanks gaan denk ik wel komen. Duurt misschien nog even, maar ik zie het wel gebeuren.
Het gaat alleen Schultz zijn reputatie nog verder verpesten en dat is misschien ook maar goed. Dat ze bij de SPD nog steeds lijken te denken dat het na de oorlog weer terug zoals het was zou kunnen worden en dus wat terughoudend zijn, is werkelijk onbegrijpelijk. :N
Ik denk dat na deze oorl..(speciale operatie) er best nog wel zaken met Rusland gedaan kan worden, wel met een fatsoenlijk bestuur/regering(of wat voor vorm ook): Eerst herstelbetaling inzake hele pakket Oekraïne, ontwapening inzake kern-voorraad(wegens dreigen in mondiaal gebruik) en *knip* Poetin en aanhang voor een oorlogstribunaal. Dus status wereld-macht af voor Rusland. VN tijdelijk installeren? Oppositie land runnen onder Navaldy

[Voor 1% gewijzigd door teacup op 19-01-2023 21:16]

• hoevenpe
polthemol schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:20:
Wagner hun verliesratio zou rond de 90% zitten en nog viert men de inname van een klein dorpje bestaande uit louter nog ruines als een groots succes.
Wagner gebruikt vooral gevangenen, iemand enig idee hoeveel daar nog van over zijn?

Er zijn potentieel miljoenen mobiks maar gevangenissen lijken me relatief snel leeg.

• polthemol
  • Laatst online: 22:59

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Wagner gebruikt vooral gevangenen, iemand enig idee hoeveel daar nog van over zijn?

Er zijn potentieel miljoenen mobiks maar gevangenissen lijken me relatief snel leeg.
dat is 'vrijwillige' werving ook, denk dat het moeilijk is om in te schatten hoeveel men kan recruteren daar. Dat gezegd zijnde: Rusland is een vrij dictatoriale/totalitaire staat, wat zal betekenen dat ze genoeg gevangenen hebben (je hebt immers orde nodig tot op zekere hoogte).

Wagner was ook al op meerdere gebieden aan het werven van wat ik begreep: in feite iedere maatschappelijke verschoppeling die men kon vinden komt in aanmerking. Met name gezien die wat gedood worden haast niets kosten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
[...]

Vergis je niet gevangenen zijn zo weer gemaakt, een simpele gefabriceerde aanklacht en je gaat direct naar het front. Er is geen werkende rechtstaat in Rusland. Er is alleen wat de hogere machten willen. We moeten echt af van het idee dat er in Rusland ook maar iets is dat te vergelijken is met wat wij hier hebben aan rechtsvormen , structuren en vrijheden. Die zijn er niet.

Dus kanonnenvoer is er in overvloed.

• Jerie
  • Niet online
Tijdje terug artikel gelezen dat de criminaliteit in Rusland in 2022 is verdubbeld. Kan het helaas zo gauw niet vinden. Zou ook te maken hebben met de Russische soldaten die terugkeren van het front terwijl de rechtsstaat niet functioneert. En er zal ook veel niet worden gerapporteerd.

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41

Skalaar

🥃 Especial 🥃

Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:38:
Tijdje terug artikel gelezen dat de criminaliteit in Rusland in 2022 is verdubbeld. Kan het helaas zo gauw niet vinden. Zou ook te maken hebben met de Russische soldaten die terugkeren van het front terwijl de rechtsstaat niet functioneert. En er zal ook veel niet worden gerapporteerd.
Zet 'criminaliteit' tussen aanhalingstekens en je kan al proberen te bedenken hoe die cijfers gemeten worden en wie ze naar buiten brengt.

"Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.." (Guido Weijers, 31-12'22)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ongeveer 440k gevangenen zie ik staan. Maar daar is vast nog een mouw aan vast te knopen.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:11
Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:38:
Deze mogelijk: https://www.newsweek.com/...sk-ukraine-border-1761774

• Jerie
  • Niet online
Dankje, dankzij deze link heb ik de bron die ik bedoelde kunnen vinden:

Bijvoorbeeld:
Acording [sic] to a source interviewed by VChK-OGPU, "The black market is overflowing with weapons imported from the [war] zone, and it is now possible to get almost any gun in Russia, even in regions remote from the border.
Jouw bron is minstens net zo interessant. Merk op dat ze ook St. Petersburg noemen (niet Moskou). Al is dat een grote stad, die vast ook achterstandswijken heeft zoals Amsterdam (zie: veiligheidsindex Amsterdam)

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Dankje, dankzij deze link heb ik de bron die ik bedoelde kunnen vinden: [Twitter]

Bijvoorbeeld:

[...]

Jouw bron is minstens net zo interessant. Merk op dat ze ook St. Petersburg noemen (niet Moskou). Al is dat een grote stad, die vast ook achterstandswijken heeft zoals Amsterdam (zie: veiligheidsindex Amsterdam)
Dit is meer iets voor de 'Situatie in Rusland' om eerlijk te zijn. Echter zit hier wel ene risico aan; opstandelingen in Rusland kunnen zich nu veel makkelijker bewapenen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Ongeveer 440k gevangenen zie ik staan. Maar daar is vast nog een mouw aan vast te knopen.
offtopic:
Volgens mij bedoelde je te zeggen: 'Maar daar is vast nog een mouw aan te passen'.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Iemand al enig idee waarom ze nu afweer boven op gebouwen lopen te takelen?
Zijn ze echt zo paranoïde en overtuigd van hun eigen leugens dat ze echt denken dat ze met NAVO aan het vechten zijn, of dat UA doelen heeft binnen rusland?

Ik kan dit ook niet echt zien als gebaar naar het eigen volk zoals "kijk we verdedigen jullie" geeft meer aan "Jullie zijn hier mogelijk niet meer veilig"

En of zo'n dak daar überhaupt tegen kan, 1 keer schieten en dat ding stort bijvoorbeeld het dak heen :P

• YakuzA

YakuzA

dakka schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
Zijn ze echt zo paranoïde en overtuigd van hun eigen leugens dat ze echt denken dat ze met NAVO aan het vechten zijn, of dat UA doelen heeft binnen rusland?

Ik kan dit ook niet echt zien als gebaar naar het eigen volk zoals "kijk we verdedigen jullie" geeft meer aan "Jullie zijn hier mogelijk niet meer veilig"

En of zo'n dak daar überhaupt tegen kan, 1 keer schieten en dat ding stort bijvoorbeeld het dak heen :P
Die oude sovjet blokken zijn aardig stevig.

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
dakka schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:

Ik zag het ook langskomen en deel je verbazing.
En dan gebruiken ze ook nog Pantsir's. (Al begrijp ik dat ze geen S-400 op een flat gaan zetten. Zo sterk zullen zelfs Sovietflats niet zijn.) Pantsir's zijn vooral bruikbaar voor UAV, vliegtuigen en kruisraketten en zelfs munitie (artillerie). Eén van de doelen van het systeem is zelfs lokale luchtverdediging van S-300/S-400 batterijen.
In het -strikt theoretische- geval dat iemand een serieuze aanval op het Russische ministerie van defensie gaat ondernemen, zal het, bezien het benodigde bereik eerder een ballistische raket zijn.
Buiten de vraag of de Pantsir nou wel/niet voldoet voor z'n taak: Dat ding kan helemaal niets met ballistische raketten.

Ben dus heel tevreden: Een wapensysteem wat de Russen gebruikten om reële dreiging aan hun frontlinie te pareren, wordt nu teruggetrokken voor een onduidelijke show. Dat lijkt me goed nieuws voor de Oekraïense kant van die frontlinie. :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien zijn ze goed genoeg voor de Oekrainse drones? Ze hebben daarmee al aanvallen uitgevoerd. Met Westerse wapens zal niet zo snel een aanval gebeuren (hoop ik).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jerie
  • Niet online
Muiterij: soldaten in de trein zonder verwarming bij -10 naar het front

Eva Hartog schreef gisteren nog over de bloemenzee nav de aanval op de flat in Dnipro

NOS heeft er ook een artikel over in hun liveblog van gisteren:

'Russen blijven bloemen leggen uit solidariteit met slachtoffers Dnipro'

https://nos.nl/liveblog/2...chten-aan-front-in-donbas
[...] Volgens journaliste Eva Hartog zijn er afgelopen nacht bloemen en kaarsjes weggehaald bij een standbeeld in Moskou en zouden vier mensen zijn opgepakt. Toch liggen er vandaag weer nieuwe bloemen en knuffels.
En over de appel als symbool:
Sommige mensen leggen ook appels neer. Die zouden verwijzen naar de inmiddels wereldberoemde gele keuken die op veel foto's en video's te zien was na de beschietingen. In die keuken, die volledig open lag doordat de gevel was weggeblazen, stond een fruitmand op tafel met appels.
Betreft de twee meiden in filmpje verjaardagsfeestje.

• redwing
  • Laatst online: 16:46
onkl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Ik zag het ook langskomen en deel je verbazing.
En dan gebruiken ze ook nog Pantsir's. (Al begrijp ik dat ze geen S-400 op een flat gaan zetten. Zo sterk zullen zelfs Sovietflats niet zijn.) Pantsir's zijn vooral bruikbaar voor UAV, vliegtuigen en kruisraketten en zelfs munitie (artillerie). Eén van de doelen van het systeem is zelfs lokale luchtverdediging van S-300/S-400 batterijen.
In het -strikt theoretische- geval dat iemand een serieuze aanval op het Russische ministerie van defensie gaat ondernemen, zal het, bezien het benodigde bereik eerder een ballistische raket zijn.
Buiten de vraag of de Pantsir nou wel/niet voldoet voor z'n taak: Dat ding kan helemaal niets met ballistische raketten.

Ben dus heel tevreden: Een wapensysteem wat de Russen gebruikten om reële dreiging aan hun frontlinie te pareren, wordt nu teruggetrokken voor een onduidelijke show. Dat lijkt me goed nieuws voor de Oekraïense kant van die frontlinie. :)
Het lijkt mij ook vooral tegen drone-aanvallen te zijn. Tot nu toe heeft Oekraine verschillende aanvallen diep in rusland uitgevoerd met drones. Die drones kwamen bij die aanvallen stukken verder dan Moskou. Dus ook al ziet het er raar/overdreven uit, zit er ook best logica in dat je de plek waar belangrijke militaire mensen zitten daar tegen wil beveilligen.

[removed]

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:57
Oekraïne valt toch alleen militaire en industriële doelen aan? En die liggen niet in woonwijken.

• Jerie
  • Niet online
Mindef is een militair doelwit, geo:55.727778,37.589444 lijkt mij gewoon binnen de bebouwde kom.

• redwing
  • Laatst online: 16:46
YangWenli schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:49:
Oekraïne valt toch alleen militaire en industriële doelen aan? En die liggen niet in woonwijken.
Op zich is het ministerie van defensie best te zien als een militair doel. Ik verwacht ook niet dat Oekraïne daar aan zal vallen, maar ze kunnen het iig wel. En in een oorlog is het toch wel slim om rekening te houden met wat er kan gebeuren en niet alleen met verwachtingen.

[removed]

• Jerie
  • Niet online
Gevonden in een draadje van Dara Massicot (bron lijkt Peter Zeihan te zijn?)

https://pbs.twimg.com/media/FmxyUzuXEA4vrnN?format=jpg

• Muncher
Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:21:

[Twitter]

[Afbeelding]
Conclusie is dat het aantal jonge mensen in Rusland afneemt? Of moet ik iets anders lezen in deze grafiek?

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:18:
[...]
Conclusie is dat het aantal jonge mensen in Rusland afneemt? Of moet ik iets anders lezen in deze grafiek?
Voornaamste is dat na het uiteenvallen van de Sovjet unie, er een tijd lang een heel laag geboorte cijfer was.
En die generatie is nu de leeftijdscategorie 20-30 jaar oud.

En dat is precies de primaire mobilisatie pool.

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 20-01-2023 18:27]

PSN

• Muncher
YakuzA schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:26:
[...]

Voornaamste is dat na het uiteenvallen van de Sovjet unie, er een tijd lang een heel laag geboorte cijfer was.
En die generatie is nu de leeftijdscategorie 20-30 jaar oud.

En dat is precies de primaire mobilisatie pool.
Dus… er zijn dan minder mensen om straks de vergrijzing tegen te gaan? Te helpen het land vooruit te gaan?

Ik zie nog niet helemaal wat er met deze grafiek gezegd word.

• YakuzA

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Dus… er zijn dan minder mensen om straks de vergrijzing tegen te gaan? Te helpen het land vooruit te gaan?

Meer dat ze maar een beperktere pool aan ‘grondstoffen’ hebben om naar de knekel velden te sturen dan je initieel verwacht gebaseerd op inwonertal.

PSN

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:51
YakuzA schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Meer dat ze maar een beperktere pool aan ‘grondstoffen’ hebben om naar de knekel velden te sturen dan je initieel verwacht gebaseerd op inwonertal.
Plus dat diezelfde pool ook de mensen bevat die de fabrieken en de akkers moet bemannen, én de mensen die nu bezig zouden moeten zijn met de volgende generatie te maken. Als je uit precies die, toch al relatief heel kleine, pool mensen nu ook nog honderdduizenden mensen verliest omdat ze sterven of vluchten dan heb je niet alleen nu een probleem maar ook de komende eeuw.

• Requiem19
De Russische mannelijke bevolking tussen de 20 en 40 jaar oud is net iets groter dan 20 miljoen.

Dat rekensommetje hebben we al lang geleden gemaakt voor de 1e geruchten over de eerste mobilisatie.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Muncher schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Door de val van de Sovjet Unie en slechte economische omstandigheden waren er minder geboortes in de jaren 90. Als deze kleinere generatie in de vleesmolen geduwd wordt of wegvlucht, dan worden er minder kinderen gemaakt zodat de toekomstige Russische bevolking weleens 1/3 of 1/2 kleiner dan de huidige.

Het gedachte dat er minder Russen in de wereld zijn dan Duitsers, Polen, Oekraïners,... is iets totaal nieuw voor de wereld en de Russen om te accepteren.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Voor wie het zich misschien nog niet heeft gerealiseerd, onderstreept de Verenigde Staten nog maar een keer dat Wagner toch echt kwalificeert voor een criminele organisatie. Dit levert Wagner dan ook spoedig de bijbehorende perks op.

Volkskrant Liveblog

VS: huurlingenleger Wagner is een internationale criminele organisatie
20:04
De huurlingen van het Russische Wagner vormen volgens de Verenigde Staten een internationale criminele organisatie. Binnenkort kan Wagner daarom extra sancties verwachten, maakte het Amerikaanse ministerie van Financiën bekend.

Wagners huurlingen spelen een belangrijke rol bij de strijd in Oekraïne. Zo zijn ze betrokken bij pogingen om de strategisch gelegen plaatsen Bachmoet en Soledar te veroveren in de Donbas. De VS schatten dat er zo'n 50 duizend huurlingen van Wagner actief zijn in Oekraïne. 40 duizend van hen zijn volgens de VS veroordeelde criminelen. Hun straf wordt kwijtgescholden door mee te vechten met Wagner.
De definitie van van een "Wagner huurling" is dus nogal rekbaar. De tijd dat een "huurling" een ex militaire professional was lijkt voor Wagner al een tijdje voorbij, in meer of mindere mate door de organisatie zelf negatief geholpen door huurlingen die met een moker werden bewerkt nadat ze niet aan bevelen gehoor hadden gegeven. Of Wagner nog aantrekkingskracht heeft voor "militaire professionals" is trouwens een interessante vraag.
Een deel van de wapens die Wagner gebruikt in Oekraïne komt uit Noord-Korea, aldus de VS. Het Witte Huis publiceerde vandaag een foto uit november waarop te zien is hoe er wagons vanuit Noord-Korea naar Rusland rijden. Voor Noord-Korea geldt officieel een wapenembargo dat is ingesteld door de Verenigde Naties.

Wagner is ook buiten Rusland en Oekraïne actief, met name in Afrika. Huurlingen nemen bijvoorbeeld deel aan de strijd in Mali. Zo kan Rusland invloed uitoefenen, maar officieel ontkennen betrokken te zijn in die gebieden.
En deelt Wagner in de winst bij de plaatselijke winning van delfstoffen. Op weg van de status criminele organisatie naar misschien wel die van een staat binnen een staat door de zeggenschap over leveringslijnen en goederenstromen. Niet dat de gemiddelde Rus of Oekraïner zich ook maar om die subtiliteit druk zal maken. De Russische staat en Wagner zijn aan elkaar gewaagd.

• Ossi
  • Laatst online: 23:02
Jerie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:21:

[Twitter]

[Afbeelding]
Met andere woorden, zoek je een vrouw in de leeftijd van 20 tot 29 dan moet je in Rusland zijn :')

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ossi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Met andere woorden, zoek je een vrouw in de leeftijd van 20 tot 29 dan moet je in Rusland zijn :')
Dat, en dat als je verhalen van demografische apocalys wilt horen je bij Peter Zeihan moet zijn. Ter vergelijking: in z'n laatste filmpje voorspelde hij dat China voor 2030 instort door vergrijzing en dan NL en DE voor 2050 zelfde lot ondergaan.

Neemt niet weg dat de cijfers die hij noemt er niet om liegen: als we onze klimaatcrisis overleven gaat vergrijzing/krimp onze grootste maatschappelijke uitdaging zijn, en dat geldt nog harder voor RU - maar hij gaat geheel voorbij aan het vermogen van een maatschappij om zich aan te passen aan demografische crises en te overleven. Dat kunnen wij en de Duitsers geheid, dat kunnen de Russen en Chinezen ook. Sterker nog, je ziet in dat plaatje al twee voorbeelden ervan in RU, namelijk de klappen van collectivisatie en WO2. Paraguay heeft ooit verlies van 69% van de bevolking waarvan 90% mannen overleefd. Als dat kan hoeven we onszelf - en de Russen - niet op termijn van 17 jaar als maatschappij af te schrijven.

Soittakaa Paranoid!

• hoevenpe
rapture schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:34:
Het gedachte dat er minder Russen in de wereld zijn dan Duitsers, Polen, Oekraïners,... is iets totaal nieuw voor de wereld en de Russen om te accepteren.
Oekraïne heeft een nog groter democratisch demografisch probleem, kan het filmpje daarover niet meer vinden helaas.

Komt bij dat aanzienlijk deel van de bevolking is naar het westen gevlucht en daar waarschijnlijk zal blijven, geef ze eens ongelijk.

• YakuzA

YakuzA

hoevenpe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Oekraïne heeft een nog groter democratisch probleem, kan het filmpje daarover niet meer vinden helaas.
Demografisch ;)
De democratische problemen lijken meer in Rusland te zijn :P
Komt bij dat aanzienlijk deel van de bevolking is naar het westen gevlucht en daar waarschijnlijk zal blijven, geef ze eens ongelijk.
Denk dat er wel redelijk veel terug zullen gaan, maar het zal idd afwachten worden hoeveel er uiteindelijk in de rest van Europa blijven wonen.

PSN

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Dat, en dat als je verhalen van demografische apocalys wilt horen je bij Peter Zeihan moet zijn. Ter vergelijking: in z'n laatste filmpje voorspelde hij dat China voor 2030 instort door vergrijzing en dan NL en DE voor 2050 zelfde lot ondergaan.
Het is niet alleen Zeihan overigens, ook o.a. Elon Musk deelt die visie. Er worden veel te weinig kinderen geboren, de wereldpopulatie zal hierdoor stoppen met toenemen en de welvaart zal niet houdbaar zijn.

La Batterie des Hommes sans Peur

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hippocampus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Dat is onze (de westerse(?) kijk op oorlog voeren, zo min mogelijk verliezen leiden, zo veel mogelijk burgers ontwijken.
Als het aankomt op het gevecht tussen Oekraine en Rusland is het opofferen van grote aantallen mensenlevens om overwinningen te forceren zelfs als die relatief weinig (strategische) waarde hebben (vanuit ons perspectief gezien), gewoon een wapen wat de één wel heeft en de andere niet.
Dat zou je dan een voordeel aan hun zijde, hun wapen, hun kracht kunnen noemen.

Eerst de oorlog winnen, alles wat daarna komt is voor de Rus van ondergeschikt belang.
Daar komen ze wel weer bovenop, dat is altijd al gebleken. (tot nu toe)

En ja, als heel Rusland straks in economisch puin ligt dan zien ze het alsnog als een winst,
en hoe minder er van Oekraïne over is hoe beter. (hun visie wellicht)

[...]

Alsof de Oekraïners daar op het slagveld bij Bakhmut wat aan hebben.
'Hey, stop, jullie doen het verkeerd... denk aan jullie economie / demografie....

Dus ja, een oorlog kan je ook winnen door meer verliescapaciteit dan winstcapaciteit te hebben dan de tegenstander.

Het is eigenlijk een 'face to foot style' manier van vechten.
Met 7 kinderen per vrouw konden ze miljoenen jongemannen opofferen.

De mensen gingen van het platteland naar de steden en de kinderen zijn van goedkope werkkrachten naar dure dingen veranderd. Na het maken van de eerste kind, kan het te duur worden voor een vrouw om aan een tweede kind te beginnen.

Een veelgemaakte fout is denken in termen van 19de eeuwse Rusland.
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
Punt is, met die 'zwakte' hebben ze dat juist wel keer op keer voor elkaar gekregen:
- tegen Zweedse hegemonie in de Grote Noordse Oorlog, waarna ze zelf die hegemonie overnamen.
- Napoleon's Grande Armee volledig vernietigd waardoor het Ancien Regime waar zij zelf deel van uitmaakte tot in ieder geval 1848 en in RU zelf tot 1917 voort kon bestaan.
- WO2, waar RU als een van de vele grootmachten aan begon en als een van de twee supermachten uit tevoorschijn kwam, ondanks - of juist door - die idiote offers die ze ervoor brachten.

Stuk voor stuk niet alleen een operationele overwinning maar ook overwinningen die leidde tot een betere strategische positie. Het land draaide niet alleen door, het steeg in macht en aanzien.

Wat dat betreft is WO1 waar de verliezen tijdens het succesvolle Brusilov-offensief aanleiding bleken voor twee revoluties uitzondering, geen regel.

Oorlog is politiek voortgezet met andere middelen. Miljoenen jongemannen zijn dergelijke middelen. Als daarmee de politieke doelen behaald worden, dan is het succesvol, wat je er ook moreel van kunt vinden.
Napoleon en Hitler zijn slechte voorbeelden.
  • Er waren 7 coalities tegen de Fransen geweest. Toen Pruisen en Rusland militair alles kwijt speelden, betaalden de Britten voor de "respawn".
  • Tegen Hitler lag Rusland aan de Britse-Amerikaanse infuus.
De enigste keren dat Rusland een grote oorlog gewonnen heeft, was dankzij steun van de grootste economische macht in de wereld. Naast geld, heeft Rusland imports nodig om bepaalde gaten in hun industrie en supply chains te dichten. Tegen Hitler was Amerikaanse brandstof voor vliegtuigen, honderdduizenden legertrucks voor logistiek,... nodig.

Toen Stalin kant- en klare fabrieken van de Amerikanen (bv Caterpillar) kochten, vroeg hij naar dual-use en dacht hij slim bezig was om de fabrieken klaar voor de oorlog te maken. Voor de Amerikanen was dat een hedge tegen Nazi-Duitsland en Rusland mag zoveel soldaten en tanks produceren als dat er nodig zijn om de Duitsers te verslaan.

Strategisch kan je zeggen dat Rusland door een wereldmacht als fabriek van grote landlegers gebruikt wordt. Het Westen heeft de ontbrekende supplies om de Russische fabriek te activeren en de logistiek naar het front te regelen. De Russen kunnen zonder Westerse hulp niet veel op een industriële schaal doen dan de oude voorraden opmaken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XWB schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Het is niet alleen Zeihan overigens, ook o.a. Elon Musk deelt die visie. Er worden veel te weinig kinderen geboren, de wereldpopulatie zal hierdoor stoppen met toenemen en de welvaart zal niet houdbaar zijn.
In grote lijnen klopt dat behoorlijk, met de stagnatie in afgelopen jaren in Japan als praktijkvoorbeeld. Wat niet klopt is de link tussen die economische stagnatie en het onvermijdelijke instorten van maatschappijen die erdoor getroffen worden. Je hoeft inderdaad niet verder te kijken dan Japan - het groeit onder invloed van vergrijzing niet meer maar blijft netjes derde economie in de wereld met een ijzersterke identiteit en maatschappelijke cohesie. Natuurlijk zijn er landen die dat laatste niet hebben, maar dan is dat het probleem, niet de krimp an sich

Soittakaa Paranoid!

• Tens

Tens

fits the description

De Pantsirs op daken zijn ter bescherming van het Kremlin zo te zien.
Alles volgens plan natuurlijk.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:27:
De Pantsirs op daken zijn ter bescherming van het Kremlin zo te zien.
Alles volgens plan natuurlijk.
[Twitter]

[Afbeelding]
De cirkels zijn het overlappend bereik van de 30mm autocannons.

De inspiratie voor een Flak driehoek komt uiteraard uit:

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:53:
[...]

De cirkels zijn het overlappend bereik van de 30mm autocannons.
[Twitter]

De inspiratie voor een Flak driehoek komt uiteraard uit:
[Afbeelding]
Wenen. Waarom uiteraard? ccTLD geeft het ook weg ;)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Voor Berlijn heb ik geen gedetailleerd plaatje gevonden.

• Jerie
  • Niet online
Ik denk (en dat is ook speculatie) dat ze dit hebben besloten direct naar aanleiding van de recente (mislukte) droneaanval op Krim (16 Jan j.l. al kan ik er een dagje naastzitten. Bijna niemand rapporteerde hierover, RFU wel). De drones (tweede wave) zijn neergeschoten bij de luchtmachtbases, dus niet al eerder, en dat deel van de aanval was dan ook succesvol. Dwz er is progressie geboekt, en vergeet niet dat Engels recent ook is aangevallen (met resultaat).

Of ze de inspiratie uit Wenen of Berlijn hebben weet ik niet (zie er geen bewijs voor) maar het is vrij logisch dat je een triangulation maakt met in het midden je kroonjuwelen. Die is dan van alle kanten immers beschermd.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De titel van de video is natuurlijk al direct sturend (net zoals de gestelde vraag). Maar de reactie van persoon #2 valt onder "Well, that escalated quickly" verder het laatste oudere koppel... daar zijn geen woorden voor.

• YakuzA

YakuzA

Blijkbaar is de commandant van de VDV vervangen, schijnbaar vond hij het geen goed idee om de VDV als loopgraaf stormtroepen te gebruiken, en heeft die dat teveel kenbaar gemaakt?

PSN

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
Jerie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Omdat de zes torens uit de tweede wereldoorlog in Wenen nog altijd zeer prominent in het straatbeeld te zien zijn ;)
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee