Zo te zien weer een aardige "Boem" in Rusland.
https://bsky.app/profile/...social/post/3lnftq7ix2c2h
Russian Telegram channels report three explosions and a large fire at Moskva-City.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 23 april 2025
Last week, reports appeared that a Russian drone center was located there. https://t.co/3BDH0vkcVv pic.twitter.com/gVtzEea393
Daily driver; MB R171 SLK280
A vehicle caught fire at the parking of Afimoll City in central Moscow
⚡️At least three powerful explosions occurred in "Moscow City" pic.twitter.com/rTPwHuiLqG
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 23 april 2025
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ja, ze hadden ergens op social media filmpjes gepost vanuit dat drone command center, waar via de achtergrond het precies te geo-locaten was naar dat gebouw in moskou idd.mir4dor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:21:
Ik las vorige week idd een bericht dat er een drone command center in Moskou zelf was gevestigd. Weet niet of dat hier al voorbij was gekomen. Anyway, explosies daar. Even afwachten naar de toedracht weer.
[Twitter]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens de geruchten is deze boem niet veroorzaakt door de Oekrainers, maar echt een ongeluk:Peer_76 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:08:
Zo te zien weer een aardige "Boem" in Rusland.
[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 24-04-2025 22:53 ]
Ik weet niet wat ik moet geloven. Als het een ongeluk is, scheelt weer het inzetten van wapens van Oekraine. Als het toch Oekraine is, toont het wéér aan dat ze onzettend goed zijn in het uitschakelen van doelen én doet dit extra pijn voor RuslandIJsbeer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:51:
[...]
Volgens de geruchten is deze boem niet veroorzaakt door de Oekrainers, maar echt een ongeluk:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lnljlpnz562l
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Wazig filmpje, maar het nieuws wordt door diverse bronnen gedeeld. bijzonder omdat het lijkt te gaan om lokaal verzet:$50 Million Su-30SM Fighter Jet Was Destroyed in Rostov-on-Don Amid Possible Rising Anti-Kremlin Resistance
https://en.defence-ua.com...lin_resistance-14293.htmlWhile russian media has remained silent or downplayed the event, the Defense Intelligence of Ukraine confirmed the destruction and attributed it to a broader wave of internal resistance growing within russian territory. This latest act reflects a rising tide of individuals and groups willing to resist the Kremlin from within, aiming to weaken the war machine and undermine Vladimir Putin's authoritarian rule.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het betreft een SU-27 (dus geen moderne SU-30SM) die al jaren ongebruikt stond.Tens schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:40:
[...]
Wazig filmpje, maar het nieuws wordt door diverse bronnen gedeeld. bijzonder omdat het lijkt te gaan om lokaal verzet:
[...]
https://en.defence-ua.com...lin_resistance-14293.html
In conclusion, between 21 and 24 April 2025, a retired Russian Air Force Sukhoi Su-27, b/n 35 (almost certainly blue), was destroyed. Possible candidate is this Su-27P b/n 35 blue (photo from 2008 by Andrey Egorov). pic.twitter.com/DryoXRyGDy
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 24 april 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Welk type vind ik niet zo interessant, dat het een actie van een lokale groepering is wel.Yakolev schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:06:
[...]
Het betreft een SU-27 (dus geen moderne SU-30SM) die al jaren ongebruikt stond.
[Twitter]
Top,Tens schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:50:
[...]
Welk type vind ik niet zo interessant, dat het een actie van een lokale groepering is wel.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Weet je zeker dat het niet deze is?IJsbeer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:51:
[...]
Volgens de geruchten is deze boem niet veroorzaakt door de Oekrainers, maar echt een ongeluk:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lnljlpnz562l
Hoge Russische militair omgebracht met autobom in Moskou
In Moskou is een hooggeplaatste militair gedood. Hij is om het leven gebracht met een autobom, melden de Russische autoriteiten.
De bom zou op afstand tot ontploffing zijn gebracht op het moment dat de man langs de Volkswagen Golf liep. Het is nog onduidelijk wie achter de aanslag zit.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Russia's ruling party United Russia reported the delivery of aid in the form of toilet paper to victims of the explosions at the 51st Arsenal east of Moscow. https://t.co/ULHsfkUJC1 pic.twitter.com/tOySYMgs0o
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 27 april 2025
Omdat noodhulp binnen Rusland centraal geregeld wordt door de overheid (EMERCON is daarbij de bekendste ministerie) en niet door individuele organisaties. Van de PVV als partij verwacht ik ook niet dat ze me hulp pakketten gaan op sturen mocht Chemelot ontploffen, hoewel 4 laags toiletpapier zeker wel gewaardeerd zou worden.Tens schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:05:
Russische noodhulp, geen voedsel of onderdak, maar:
[Twitter]
[Afbeelding]
Voor velen in Rusland is natuurlijk de partij van de grote leider gelijk aan de centrale overheidYakolev schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:17:
[...]
Omdat noodhulp binnen Rusland centraal geregeld wordt door de overheid (EMERCON is daarbij de bekendste ministerie) en niet door individuele organisaties. Van de PVV als partij verwacht ik ook niet dat ze me hulp pakketten gaan op sturen mocht Chemelot ontploffen, hoewel 4 laags toiletpapier zeker wel gewaardeerd zou worden.
PSN
*knip* niet de plek voor memesTens schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:05:
[Twitter]
[Afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 28-04-2025 09:15 ]
Zegt wel wat over hun reactie op de explosieTens schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:05:
[Twitter]
[Afbeelding]
https://www.ukrinform.net...siles-in-bryansk-ccd.html"In Bryansk, the Kremniy plant was once again attacked by unidentified drones. The plant produces microelectronics for missile systems, the Pantsir air defense systems, Iskander missiles, as well as for RLS, EW systems, and Russian UAVs," the post reads.
Kovalenko reminded that there had already been many attacks, and the plant had previously suspended operations.
in January, the Kremniy EL plant in Bryansk, Russia, which produces microelectronics for missile systems and UAVs, had suspended operations following a Ukrainian drone attack.
[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 28-04-2025 11:21 ]
PSN
Noem mij 1x dat Poetin zoiets liet afkondigen en de volgende 24 uur er niet meer doden vielen dan de 24 uur ervoor.CasterTroy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
https://nos.nl/l/2565293
Rusland kondigt opnieuw eenzijdig staakt-het-vuren af in Oekraïne
Altijd handig. Dan kunnen de overgebleven materialen nog snel even naar het Rode Plein.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Pasen?Brent schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:40:
[...]
Noem mij 1x dat Poetin zoiets liet afkondigen en de volgende 24 uur er niet meer doden vielen dan de 24 uur ervoor.
![]() | ![]() |
Eerder dat Putin dan even overwinning kan claimen zoals op nazi Duitsland.CasterTroy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
Altijd handig. Dan kunnen de overgebleven materialen nog snel even naar het Rode Plein.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 28-04-2025 15:10 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
is weer een vervolg stap van het bericht van gister of eergister, dat ze claimden dat alle Oekrainse troepen uit Koersk waren.CasterTroy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
PSN
Dank voor dit inzicht in de Russische maatschappij. Persoonlijk zou ik flyers van de PVV vragen, maar dat terzijde. Als ik de foto zo bekijk is het waarderingscijfer daar niet zo hoog, misschien geen 4-laags.Yakolev schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:17:
[...]
Omdat noodhulp binnen Rusland centraal geregeld wordt door de overheid (EMERCON is daarbij de bekendste ministerie) en niet door individuele organisaties. Van de PVV als partij verwacht ik ook niet dat ze me hulp pakketten gaan op sturen mocht Chemelot ontploffen, hoewel 4 laags toiletpapier zeker wel gewaardeerd zou worden.
Bingo, ik denk dat Putin zich geen blamage wil veroorloven van Oekraïense drones in/boven/nabij Moscow terwijl hij daar openbaar op de tribune zit.DropjesLover schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
[...]
Eerder dat Putin dan even overwinning kan claimen zoals op nazi Duitsland.
Zou toch vervelend zijn als door het hele westelijke land geen vieringen of parades kunnen zijn omdat Oekraine nog wat drones stuurt...
De laatste viering in Oekraine werd ook bezocht door een Russische ballistische raket
Meer een "hun feestje verpesten we wel, onze feestjes mogen niet verpest worden"
Ik acht de kans juist bij dat moment heel groot dat er een dubbelganger zit.gise schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:39:
[...]
Bingo, ik denk dat Putin zich geen blamage wil veroorloven van Oekraïense drones in/boven/nabij Moscow terwijl hij daar openbaar op de tribune zit.
Ook is hij natuurlijk een legitiem target zelf en weet Oekraïne op dat moment ook precies waar hij is, waar hij normaal gesproken in z’n bunker zit.
Is toch niet zo heel goed voor je imago als je dubbelganger opgeblazen wordt.saaltink schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:28:
[...]
Ik acht de kans juist bij dat moment heel groot dat er een dubbelganger zit.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
🔱🚀🔥 Probably, video show the aftermath of the Neptune anti-ship missile strike in the village of Kirillovka, near Novorossiysk.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 28 april 2025
❗️At 21:10, Russian monitoring channels wrote about the missile threat, and later wrote that Neptune was flying. pic.twitter.com/0A7Ce31krb
1 van de voorwaarden van het dictator zijn is dat je (vrijwel) nooit met pensioen kan.DropjesLover schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:41:
[...]
Is toch niet zo heel goed voor je imago als je dubbelganger opgeblazen wordt.
Persoonlijk zou ik dat aangrijpen als een mooi moment om met de gestolen miljarden er vandoor te gaan en anoniem te gaan pensioeneren ergens op een tropisch eiland.
Barretje aan het strand, goedkope cocktails schenken en beetje KGB verhalen vertellen aan de gasten. Maar ja, dat ben ik.
PSN
Ook deze Russen trekken dus de lijn tussen het Russische en het Amerikaanse bewind direct door.De ondertekenaars waarschuwen dat zich sinds het aantreden van Donald Trump als president van de Verenigde Staten in de internationale politiek ‘een nieuwe, serieuze crisis’ aftekent, ‘een wereld zonder regels’.
Over de onderhandelingen aangaande de oorlog in Oekraïne zijn ze duidelijk:Het is volgens hen een concept dat de Russen al te bekend voorkomt. ‘Voor ons bestaat die ‘wereld zonder regels’ niet sinds 2025, niet sinds de grootschalige inval in Oekraïne in februari 2022 en zelfs niet sinds februari 2014. Een kwarteeuw lang heeft Poetins bewind Rusland omgevormd, met het ontkennen van mensenrechten als uitgangspunt.’
Hun zorg, uiteindelijk hun belang, voor Rusland:De president van de VS stelt met zijn verklaringen en handelingen in feite de agressor gelijk aan het slachtoffer van de agressie.’ Dat gaat volgens hen ten koste van veiligheidsgaranties voor Oekraïne en van rechtvaardigheid, en brengt een duurzame vrede niet dichterbij.
Vanuit wat ze signaleren doet de groep de volgende aanbeveling:De rode draad in hun betoog is dat er een direct verband bestaat tussen de Russische inval in Oekraïne en de groeiende repressie tegen andersdenkenden in Rusland.
Voor wie de neiging heeft een dergelijke oproep te diskwalificeren als iets dat tegen dovemansoren wordt gezegd, deze mensen doen deze verklaring uitgaan met gevaar voor eigen leven, ook buiten Rusland. Dit geeft deze verklaring het nodige gewicht.Wij roepen alle deelnemers aan de vredesonderhandelingen over Oekraïne op de menselijke maat op de eerste plaats te zetten: het lot van krijgsgevangenen en de bescherming van de burgerbevolking, ook in de bezette gebieden.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
PSN
India’s Defense Minister canceled Moscow Victory Day parade visit, following the PM — India Today. Rajnath Singh was to replace Narendra Modi, who also declined. India will be represented by Deputy Defense Minister Sanjay Seth.
[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 04-05-2025 09:08 ]
Beetje context daarbij: https://www.france24.com/...-s-games-with-short-truceTens schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:48:
We gaan naar Moskou, als we geen griepje hebben....
[Afbeelding]
wie zouden we nog meer door kunnen strepen de komende dagen.
[Afbeelding]
Zelensky said some countries had approached Kyiv, warning they were travelling to Russia and had requested safety.
"Our position is very simple towards all countries that have travelled or are travelling to Russia on May 9 – we cannot take responsibility for what is happening on the territory of the Russian Federation," he answered.
"They are ensuring your safety," Zelensky said, adding Russia "may take various steps on its part, such as arson, explosions, and so on and then blame us."
Per Exilenova, Ukraine’s Armed Forces struck the Strela plant in Suzemka, Bryansk Oblast, again tonight, tied to Rostec and producing radar gear for Russia’s defense industry. The admin building is reportedly burning.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 mei 2025
PSN
Ik kan me niet voorstellen dat Oekraine dat risico gaat nemen. China is nou net zo'n land wat ze waarschijnlijk niet actief bij het conflict willen betrekken. Ik acht de kans groter dat Rusland iets gaat uithalen wat ze vervolgens bij Oekraine in de schoenen proberen te schuiven.Yakolev schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
Xi komt gewoon naar Moskou, dus heel benieuwd of Oekraïne wat met zijn aanwezigheid durft te doen.
Zal wel zelfde etiquette zijn als toen Biden in Kyiv was?Yakolev schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
Xi komt gewoon naar Moskou, dus heel benieuwd of Oekraïne wat met zijn aanwezigheid durft te doen.
Chinese president Xi bezoekt Russische president Poetin komende week
https://nos.nl/artikel/25...ident-poetin-komende-week
Nu is China zoals altijd redelijk pragmatisch en zullen ze het risico van een Oekraïense aanval incalculeren, echter kan ik mij niet voorstellen dat ze er heel blij mee zijn mocht het wel gebeuren.
PSN
Het verschil wel zijnde dat Oekraïne militaire steun kreeg van de Verenigde Staten. Andersom krijgt Rusland dat officieel niet van China.YakuzA schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Zal wel zelfde etiquette zijn als toen Biden in Kyiv was?
Een paar dagen naar Moskou is nog wat anders dan op de negende aanwezig op de parade. We zullen het zien.Yakolev schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
Het zou wel opportuun zijn in de buurt van de parade vooraf een dagenlange brand te veroorzaken. Staatshoofden raken is zelfmoord voor Oekraïne idd.Tens schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:49:
[...]
Een paar dagen naar Moskou is nog wat anders dan op de negende aanwezig op de parade. We zullen het zien.
De kans dat Oekraïne werkelijk wapens zal gebruiken richting parade lijkt me niet groot btw, afgezien van een blamage voor Moskou zou het ook heel negatief uit kunnen vallen voor Oekraïne als werkelijk iemand als bv Xi gewond zou raken.
I would like to see some Ukrainian drones over the Russian victory parade with blue and yellow smoke to show what Ukraine would be capable of. pic.twitter.com/w1bkNOaueK
— Martin Fussen - 1019.ch - Fella 🇺🇦 (@MartinFussen) 28 april 2025
Andersom hebben Europese staatshoofden en Amerikaanse Oekraine ook bezocht, en ik denk dat het risico dat er iets op je hoofd valt in Rusland lager ligt dan in Oekraine.Yakolev schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
Nu is China zoals altijd redelijk pragmatisch en zullen ze het risico van een Oekraïense aanval incalculeren, echter kan ik mij niet voorstellen dat ze er heel blij mee zijn mocht het wel gebeuren.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat zit wel Schnorr.
Ik denk niet dat die suggestie zozeer hier gewekt wordt, maar een militaire parade, bijvoorbeeld een stoet van 20 tanks, is gewoon een legitiem doelwit.Stukfruit schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:07:
Waarom wordt hier überhaupt de suggestie gewekt dat Oekraïne mensen die niet duidelijk iets met de oorlog te maken hebben omlegt?
Heb ik iets gemist?
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
‼️ 280 (!) units of air defense were deployed by Russia for the Victory Parade on May 9.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 4 mei 2025
👀 Additional air defense systems were transferred to Moscow from Kazan and Grozny: Don-2N radar station, "Nebo-M", "Gamma-S1", "Kasta", S-400, Pantsir-S1 and Tor-M2 systems. pic.twitter.com/m6NBbDFtxx
die zullen niet tussen de "gasten" staanTens schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
280! AA systems naar Moskou, dat betekent 280 locaties in Rusland die 'even' minder beschermd zijn door AA......
[Twitter]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Interessant om nu flink supply lines, opslagplaatsen en fabrieken net over de grens met F16's aan te vallen zou je denken.Tens schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
280! AA systems naar Moskou, dat betekent 280 locaties in Rusland die 'even' minder beschermd zijn door AA......
[Twitter]
BThGvNeOA
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Vandaar het verzoek tot staak het vuren….Tens schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
[Twitter]
Niet in Rusland natuurlijk, de Tsjetsjenen en Tataren moeten het maar even zonder luchtafweer doen.Tens schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
And to think they once said that computers would take away jobs.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Kunnen ze de vliegvelden niet gesloten houden door aanvallen? Of zou men alsnog het vliegtuig vanuit China laten landen.Yakolev schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Denk dat ze dan doorvliegen naar Sint Petersburg. Ook een zeer goed en legitieme drone aanval doelwit.PASware schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:15:
Oekraine gaat echt niet Moskou aanvallen wanneer Xi daar is. Net zoals dat Rusland niet de steden aanvalt als daar belangrijke westerse leiders zijn. Dat wordt onderling echt wel gecommuniceerd, zeker het westen richting Rusland als er een belangrijke westerse leider naar Kiev gaat.
Daarnaast lijkt het me een goede reden voor Poetin om een volledige mobilisatie af te roepen.PASware schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:15:
Oekraine gaat echt niet Moskou aanvallen wanneer Xi daar is. Net zoals dat Rusland niet de steden aanvalt als daar belangrijke westerse leiders zijn. Dat wordt onderling echt wel gecommuniceerd, zeker het westen richting Rusland als er een belangrijke westerse leider naar Kiev gaat.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
en zo zijn eigen land volledig in de demografische verdoemenis te helpen.Dwarlorf schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:48:
[...]
Daarnaast lijkt het me een goede reden voor Poetin om een volledige mobilisatie af te roepen.
Tja, ik hoorde gisteren op de radio dat de Russen momenteel "voortgang" boeken met één dode voor elke vierkante meter terreinwinst. Extrapoleer je dat, dan zijn er nog een kleine 450miljoen Russen nodig om heel Oekraine te veroveren. Mobilisatie gaat imho niet veel zoden aan de dijk zetten. Zeker als je bedenkt dat daarmee werkkrachten worden onttrokken uit de rest van de economie.Dwarlorf schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:48:
[...]
Daarnaast lijkt het me een goede reden voor Poetin om een volledige mobilisatie af te roepen.
Regeren is vooruitschuiven
Het is niet alsof hij daar om geeft denk ik. Er is een optie, doorgaan tot het bittere eind.Wolfp4ck schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:35:
[...]
en zo zijn eigen land volledig in de demografische verdoemenis te helpen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat punt is sowieso al bereikt. Vrouwen hebben in de hele bevolkingspiramide al een licht overschot, kijk je in de bevolkingsgroep 18-55 dan gaat het over 35 miljoen mannen. Waar al bijna 1 miljoen op z'n minst zwaargewond van zijn (schatting is 200.000 dood) en al ruim 2 miljoen meegedaan hebben, en een flink deel PTSS zal hebben. Die dus geen gezin meer zullen stichten en nog lang intensieve zorg nodig hebben, ergo de economie flink belasten ipv er aan meebouwen/betalen. De komende 20 tot 50 jaar.Wolfp4ck schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:35:
[...]
en zo zijn eigen land volledig in de demografische verdoemenis te helpen.
BThGvNeOA
🇰🇵🇷🇺 "North Korea will be represented at the May 9th parade at the ambassadorial level," - Ushakov pic.twitter.com/xLQ71NL8ZD
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 6 mei 2025
Cuban President Miguel Díaz-Canel has arrived in Moscow to celebrate the 80th anniversary of Victory. pic.twitter.com/jwa4Y4tyhK
— WarTranslated (@wartranslated) 6 mei 2025
[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 06-05-2025 15:48 ]
De Russische definitie van 'geen schade' kennen we ondertussen inderdaad welYakolev schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
Volgens Fighterbomber zou het vliegveld waar de Russische acrobatische demonstratie eenheid; The Russian Knights inderdaad door drones zijn aangevallen.
Hij maakt geen melding van schade.
https://t.me/fighter_bomber/20967
PSN
Volgens de vertaling heeft hij het helemaal niet over schade, 'The airshow itself remains unaffected' zegt niet zo veel.YakuzA schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:48:
[...]
De Russische definitie van 'geen schade' kennen we ondertussen inderdaad wel
Russian VKS related channel Fighterbomber about the attacks:
"As predicted, Ukrainian forces targeted key parade locations, hitting the Kubinka airfield, home to our "Russian Knights" and "Swifts" aerobatic teams with drones. The airshow itself remains unaffected, but it's a clear message."
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 07-05-2025 11:15 ]
Ik ben bekend met de nadelen voor Rusland maar uiteindelijk zijn het dan wel extra problemen voor Oekraine om op te moeten oplossen op het slagveld.T-MOB schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Tja, ik hoorde gisteren op de radio dat de Russen momenteel "voortgang" boeken met één dode voor elke vierkante meter terreinwinst. Extrapoleer je dat, dan zijn er nog een kleine 450miljoen Russen nodig om heel Oekraine te veroveren. Mobilisatie gaat imho niet veel zoden aan de dijk zetten. Zeker als je bedenkt dat daarmee werkkrachten worden onttrokken uit de rest van de economie.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Hij zal er inderdaad niet om geven, maar hij krijgt wel met de realiteit en de gevolgen te maken.Nox schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:47:
[...]
Het is niet alsof hij daar om geeft denk ik. Er is een optie, doorgaan tot het bittere eind.
Ukraine tricked the Russians into moving all air defenses to Moscow - and now, military production sites and airbases all over Russia are burning.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 7 mei 2025
In Saransk, the Fibre Optic plant and the Saranskkabel machine-building enterprise continue to burn through the morning. pic.twitter.com/E339Z6Kgfd
Maar hoezo dat 'tricked'? Rusland wil zelf dat feest houden en heeft ervoor gekozen om die heel goed te verdedigen. Helaas voor hun hebben ze niet genoeg extra AA en dus moeten ze dat ergens anders weg halen. Klinkt bij mij vooral als een keuze tussen feestje verdedigen en wat crucialere doelen en niets te maken te hebben met een trucje van Oekraine.mir4dor schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:30:
Schijnt toch gevolgen te hebben dat verplaatsen van luchtafweer naar moskou;
[Twitter]
[removed]
Zoiets leest natuurlijk lekker weg. Volgens mij is dit wel een betrouwbare bron en had hij het inderdaad anders kunnen formuleren.redwing schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:39:
[...]
Maar hoezo dat 'tricked'? Rusland wil zelf dat feest houden en heeft ervoor gekozen om die heel goed te verdedigen. Helaas voor hun hebben ze niet genoeg extra AA en dus moeten ze dat ergens anders weg halen. Klinkt bij mij vooral als een keuze tussen feestje verdedigen en wat crucialere doelen en niets te maken te hebben met een trucje van Oekraine.
't is natuurlijk wel een opeenstapeling van wat dingen. Rusland 'wil' dat feest houden (als in, ze moeten wel; het cancellen, zeker op de 80e verjaardag, is enorm gezichtsverlies). Oekraine heeft de afgelopen dagen een paar keer laten zien dat Moskou binnen bereik ligt en daarmee de zorg gecreerd dat er de 9e ook iets staat te gebeuren (even los van de vraag of de russische beslissers zich wel of niet kunnen voorstellen dat Oekraine zo'n evenement ueberhaupt zou aanvallen).redwing schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:39:
[...]
Maar hoezo dat 'tricked'? Rusland wil zelf dat feest houden en heeft ervoor gekozen om die heel goed te verdedigen. Helaas voor hun hebben ze niet genoeg extra AA en dus moeten ze dat ergens anders weg halen. Klinkt bij mij vooral als een keuze tussen feestje verdedigen en wat crucialere doelen en niets te maken te hebben met een trucje van Oekraine.
Enige wat ik mij kan bedenken is dit:redwing schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:39:
[...]
"Liefst hadden we dit groots gevierd, maar gezien de invasie van deze agressors, Oekraïne, vinden we het niet gepast om dit feest te vieren. Oekraïne boort dit door jullie neus!" -> voila, gezichtsverlies afgewend. Zo lang de achterban het maar gelooft, toch?anboni schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:47:
[...]
't is natuurlijk wel een opeenstapeling van wat dingen. Rusland 'wil' dat feest houden (als in, ze moeten wel; het cancellen, zeker op de 80e verjaardag, is enorm gezichtsverlies). Oekraine heeft de afgelopen dagen een paar keer laten zien dat Moskou binnen bereik ligt en daarmee de zorg gecreerd dat er de 9e ook iets staat te gebeuren (even los van de vraag of de russische beslissers zich wel of niet kunnen voorstellen dat Oekraine zo'n evenement ueberhaupt zou aanvallen).
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik snap ook best dat de verdediging daar is aangebracht vanwege de dreiging van Oekraine, maar dat vind ik toch iets anders dan het een trick noemen. Er is een oorlog en Oekraine heeft al eerder laten zien dat ze Moscow kunnen aanvallen. Dat maakt het puur een keuze van rusland om hun feestje al dan niet door te laten gaan, maar ook wat ze met de verdediging doen. Waarbij ze ook vooraf al weten dat de dingen die ze hierbij minder verdedigen aangevallen zal worden. En van een trick verwacht ik toch wat anders.vanaalten schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:12:
[...]
Enige wat ik mij kan bedenken is dit:
https://www.gooieneemland...-garanderen/64513775.html
Door impliciet te stellen dat Oekraine gewoon de boel bij Moskou tijdens het evenement kan gaan aanvallen is Moskou wel gedwongen om wat meer aandacht aan verdediging te besteden.
[removed]
Deze oplossing is totaal onmogelijk. Dat is een gedachte die in de Russische volksaard niet eens zou opkomen.DrivinUCrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:32:
[...]
"Liefst hadden we dit groots gevierd, maar gezien de invasie van deze agressors, Oekraïne, vinden we het niet gepast om dit feest te vieren. Oekraïne boort dit door jullie neus!" -> voila, gezichtsverlies afgewend. Zo lang de achterban het maar gelooft, toch?
Ja, natuurlijk ga ik wat kort door de bocht zo. Maar Rusland was niet verplicht om dat feestje te geven he.
PSN
Ik denk dat ze morgen pas echt last hebben. Budanov had al gehint "bring earplugs". Het zou absoluut onhandig zijn om de parade en de aanwezige staatshoofden te bombarderen, maar het feestje flink verstoren is uiteraard een optie.Peer_76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:47:
De burgers in Moskou ervaren nu ook ongemak.
https://www.nu.nl/316588/...s-van-droneaanvallen.html
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het Napoleontische leger van Turkmenistan was wel indrukwekkend.Boerenlater schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:26:
YouTube: Russia Victory Day Parade Live | Putin's War Machine on Display | Mo...
Nog geen drone of paniek te zien.
[ Voor 80% gewijzigd door teacup op 09-05-2025 20:30 ]
Nonsensical line goes here <---
Met China daar zal Oekraïne zich ook wel even koest houden. Er is geen betere bodyguard voor Poetin waarschijnlijk dan Xi Jinping.Boerenlater schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:26:
YouTube: Russia Victory Day Parade Live | Putin's War Machine on Display | Mo...
Nog geen drone of paniek te zien.
‘In gesprek gaan’ gebeurt al vanaf voor de oorlog.Peer_76 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:28:
Kan het zijn dat Xi iets tegen Poetin heeft gezegd? Niet om te speculeren, maar ik vind het opvallend dat Putin nu ineens in gesprek wilt. Hopelijk komt de spreekwoordelijke aap snel uit de mouw.
https://www.ad.nl/buitenl...nboel-voorstelt~a5f6e8d2/
PSN
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat putin puur voor de interne buhne en een handjevol bondgenoten doet alsof, zodat 'ie over een paar dagen kan zeggen dat hij heel graag een einde aan het conflict wil, maar dat Ukraine alsmaar onredelijke eisen stelt waar niet mee onderhandeld kan worden.Peer_76 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:28:
Kan het zijn dat Xi iets tegen Poetin heeft gezegd? Niet om te speculeren, maar ik vind het opvallend dat Putin nu ineens in gesprek wilt. Hopelijk komt de spreekwoordelijke aap snel uit de mouw.
https://www.ad.nl/buitenl...nboel-voorstelt~a5f6e8d2/
Ik denk ook dat het vooral die interne buhne is. Elk staatsapparaat moet toch zien wat een spel putin speelt.anboni schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat putin puur voor de interne buhne en een handjevol bondgenoten doet alsof, zodat 'ie over een paar dagen kan zeggen dat hij heel graag een einde aan het conflict wil, maar dat Ukraine alsmaar onredelijke eisen stelt waar niet mee onderhandeld kan worden.
Interne bühne maakt ze niks uit. Daar kunnen ze toch vertellen/voorliegen wat ze willen.brecht_vb schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:11:
[...]
Ik denk ook dat het vooral die interne buhne is. Elk staatsapparaat moet toch zien wat een spel putin speelt.
Dat ze achter putin staan is gewoon opportunistisch en hun wereldbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2025 18:47 ]
PSN
Dat volg ik niet, Xi en Trump(admin) weten perfect wat voor een idioot spel putin speelt.YakuzA schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:39:
[...]
Interne bühne maakt ze niks uit. Daar kunnen ze toch vertellen/voorliegen wat ze willen.
In interne proganda blijft Oekraïne geen land maar een onrechtmatig afvallig onderdeel van de CCCP.
Dit is meer voor de trump en xi om te laten zien dat het niet aan hun ligt etc.
Hij kan tegen hen openlijk zeggen: Aan mij ligt het niet. En velen in de Trump regering die erg anti-Europa zijn, zullen het met hem eens zijn.brecht_vb schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Dat volg ik niet, Xi en Trump(admin) weten perfect wat voor een idioot spel putin speelt.
Daar laten ze niks van blijken iig?brecht_vb schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Dat volg ik niet, Xi en Trump(admin) weten perfect wat voor een idioot spel putin speelt.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2025 20:40 ]
PSN
Trump en consoorten zijn hard anti-europa, alsook die reeks andere landen, daarmee dat ze Putin zo steunen en met hem meepraten. Zijn druk op europa kan US wel gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze zijn blaaskakerij geloven of er uberhaupt gewoon in meegaan.YakuzA schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:32:
[...]
Daar laten ze niks van blijken iig?
Voor trump is Putin nog steeds ‘the good guy’ die altijd wil onderhandelen. En Zelensky ‘the bad Guy’ die niet wil onderhandelen over het capituleren van grondgebied.
En de ‘onderhandelaar’ van trump die steeds in Moskou is, lijkt het ook niet te snappen iig.
Mocht Xi Putin inderdaad overgehaald hebben om serieus over vrede te praten dan kan Xi op zijn beurt weer met Trump om tafel. En laat Trump nou net tot het idee zijn gekomen om met een "gehele reset" te komen qua handel met China.anboni schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat putin puur voor de interne buhne en een handjevol bondgenoten doet alsof, zodat 'ie over een paar dagen kan zeggen dat hij heel graag een einde aan het conflict wil, maar dat Ukraine alsmaar onredelijke eisen stelt waar niet mee onderhandeld kan worden.
Ik heb niet op de kaart dat de pensioenleeftijd in Rusland was gestegen.21:36, Gisteren
De Russische president Vladimir Poetin heeft de commandant van de landmacht, Oleg Saljoekov, uit zijn functie ontheven. Dat blijkt uit een decreet van het Kremlin, waarin geen reden wordt gegeven voor het ontslag.
De 69-jarige Saljoekov staat sinds 2014 aan het hoofd van de landmacht. Hij diende direct onder de Russische legerleider Valeri Gerasimov. Sinds 2022 staat Saljoekov op de sanctielijst van de Europese Unie vanwege de oorlog in Oekraïne.
En zo te zien mag hij nog niet met pensioen.Poetin heeft Saljoekov nu benoemd als plaatsvervangend secretaris van de Russische Veiligheidsraad. Daar zal hij dienen onder Sergej Sjojgoe, de voormalige minister van Defensie, die vorig jaar ook al uit zijn functie werd ontheven. Wie de opvolger van Saljoekov wordt bij de landmacht is nog niet bekend.
In 2025 lijkt effectief niemand met pensioen te kunnen:Russia’s 2018 pension reforms, which raise the retirement age from 55 to 60 for most women and from 60 to 65 for most men, have created an unusual situation: in 2025, basically no one will qualify for age-based retirement.
Op zich komt dit de Russische overheid niet slecht uit, omdat het vanuit het 2025 budget bezien een soort uitstel van betaling betekend.Under the reform’s parameters, 2025 is a “gap year” during which no one qualifies for retirement.
For those who would have retired in 2021 under the old rules, the retirement age was raised by three years, meaning they could only retire in 2024. Similarly, those who were set to retire in 2022 had their retirement delayed by four years, pushing it to 2026.
This isn’t the first time such a gap year has occurred. In 2023, no one was eligible to retire under the pension system, and the same will happen again in 2027.
Er zijn twee belangrijke redenen waarom de verhoging van de pensioenleeftijd zo hard aankomt bij de Russen:Dit weekend gingen duizenden mensen in Moskou de straat op. Eerder deze maand waren in tientallen steden verspreid over het hele land demonstraties. Volgens een recente peiling is 90 procent van de Russen tegen het nieuwe pensioenplan. "Poetin is een dief!", is een van de leuzen die actievoerders scandeerden tijdens de protesten van afgelopen weekend.
Fascinerend genoeg is Poetins populariteit op dat moment niet in gevaar geweest:
- De landelijke levensverwachting van de Russische man is 66 jaar, blijkt uit de meest recente cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). "Als je dan tot 65 door moet werken, heb je theoretisch gezien weinig tijd om 'te genieten van je oude dag'. Hoewel dat gezegde in Rusland sowieso wel tussen aanhalingstekens mag."
- Het pensioen is voor een grote groep namelijk een onmisbare aanvulling op hun inkomsten. Het gemiddelde pensioen in Rusland is omgerekend zo'n 200 euro. "Dat betekent dat veel mensen daarnaast werken. Bijvoorbeeld als garderobejuffrouw of als bewaker. Met het loon van dat soort baantjes én het pensioen bij elkaar, kunnen mensen het hoofd boven water houden." De vrees voor armoede is dus de tweede reden voor de protesten.
Het blijkt uiteindelijk een bezuinigingsoperatie te zijn die een (indirect) gevolg is van de Westerse Sancties alsgevolg van de Russische inval op de Krim in 2014."Menig Westerse leider zou nog altijd in zijn nopjes zijn met Poetins ratings." Bovendien houdt de president zich zo ver mogelijk van het omstreden plan. Hij heeft er zelfs kritiek op geuit. Het voorstel staat immers op het conto van de regering en premier Medvedev. "Poetin laat hen het vuile werk opknappen, terwijl hij zich toont als de man die geeft om het lot van de bevolking."
[ Voor 24% gewijzigd door teacup op 16-05-2025 21:34 ]
en als je dan eenmaal met pensioen mag op je 65'e, dan is je levensverwachting - gemiddeld - nog zo een 2 jaar.teacup schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:09:
Hoe zit het eigenlijk met die Russische pensioenen?
Hmmm, oke... een aparte verhaallijn...
Gwindorian schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:29:
[...]
en als je dan eenmaal met pensioen mag op je 65'e, dan is je levensverwachting - gemiddeld - nog zo een 2 jaar.
https://www.statista.com/...2C%20with%2067.57%20years.
Minder duh dan je hier lijkt te denkenRzaan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:03:
Je houdt bij op welke leeftijd mensen sterven en neemt daar een gemiddelde van. (duh)
Dat zit wel Schnorr.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq