teacup schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:51:
Om nog even op je tekst in te gaan:
[...]
Zo kijken wij dus tegen haar aan. Ik vond het daarom best fascinerend om te lezen, als die Stanovaya dame dit goed kenschetst, dat het Russische bewind op zo'n compleet verdraaide manier naar mensen kijkt die wij juist consistent gedrag toedichten. Rusland - haar bewind - lijkt naar het fotografische negatief van onze samenleving aan te kijken in plaats van naar de resulterende foto.
Tot nu toe dacht ik dat de Russische overheid vooral voor de buhne zich zo afzette tegen de westerse wereld. Als Stanovaya dit goed duidt dan zijn die hogere echelons van de Russische overheid zo overtuigt van hun eigen gelijk dat in Rusland een andere overheid nodig is willen we verder kunnen met dat land. Bij de huidige overheid lijkt het wantrouwen jegens democratisch aan de macht gekomen machthebbers zo fundamenteel dat er geen onderhandelingstraject mee mogelijk is.
Tja, preaching to the choir in deze post maar communisme was ook een compleet ander werelddenkbeeld (gebaseerd op een ideaal en een soort van eindresultaat dat er nooit zou komen; over wensdenken en dromen gesproken). Banaliteit ten top, er zijn veel goede boeken over geschreven en films over gemaakt. Zo moest ik bij het schrijven van deze post over rechtssysteem toch even denken aan
Citizen X van HBO, waarbij de hoofdpersoon zich in allerlei bochten van het Sovjetsysteem moet wringen om een seriemoordenaar op te sporen.
Dit stukje is wel geestig:
“Look at what happened in France,” said one close Putin associate, a former senior Russian official. Like others in this article, the former official spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive diplomatic relations.
“There the so-called right-wing won by all indicators,” the former official said, referring to National Rally placing first in the first round of voting. “But then the far left joined with the government party and the faction with the most support was left without anything. Can this really be called democracy?”
(Voor zover je kunt spreken van ja of nee. Want in werkelijkheid zijn het grijstinten zie democracy indices die ik elders al linkte.)
Nee, IRV is objectief minder democratisch dan evenredige vertegenwoordiging zoals wij dat kennen. Maar de regels zijn wel van te voren klip en klaar. Er wordt bovendien toegekeken door burgers die dat willen, OVSE, en men kan een steentje bijdragen aan democratische proces door bijv. mee te doen aan de verkiezingen, of bijv. door stembureaulid te worden. De uitkomst daarentegen staat niet van te voren vast, al kunnen polls dat wel laten denken. Ook kennen wij nagenoeg geen kiesdrempel; i.t.t. Rusland met lachwekkende toelatingseisen, waarbij de enige vraag is met welk belachelijk percentage de Tsaar gaat winnen (oeh, spannend ...) wat dan weer een of andere indicatie moet zijn van hoe stevig de Tsaar in het zadel zou zitten. Bij Rusland maken ze er een theaterstukje van maar eigenlijk steken ze de draak met democratie door het zo te noemen. Dat burgers ontmoedigen om gebruik te maken van hun stemrecht waar we het in het verkiezingen VS topic over hebben, dat doen ze aldaar ook.
Het geestige is vooral het gebrek aan verbeeldingsvermogen dat democratie wel kan bestaan
en werken.
Plus dat dit exact hetzelfde geleuter is als 'het volk heeft gesproken' of 'recht doen aan de verkiezingsuitslag'. Dat 'de grootste partij zou moeten regeren'. Wanneer je kleinere bij elkaar op zou tellen, en een meerderheid zou kunnen bewerkstelligen, het volk
nog steeds heeft gesproken. Immers gaat het om een meerderheid vormen. Maar zelfs, stel: men komt er niet uit, nieuwe verkiezingen. Dat is
nog steeds democratisch. Immers spreekt het volk door gebruik te maken van zijn democratische recht, ongeacht welke partijen vervolgens invulling geven aan een kabinet.
Nee, regeren kost meestal populariteit omdat je teleurgestelde kiezers gaat krijgen, en het is nou eenmaal ook zo dat hoge bomen verantwoordelijkheid nemen en dus veel wind vangen. Wil je het populisme afvangen, zul je ze moeten laten regeren voordat ze te groot zijn geworden. Laat ze maar op hun bek gaan. LPF is ze voorgegaan.
En dan dit:
“No one is expecting anything good from her, since it’s considered she will be a hostage of the deep state and the level of uncertainty will more likely grow than lessen,” said a Russian academic with close ties to senior Russian diplomats. “Biden, however you view him, was a professional of the highest level in foreign policy. Kamala Harris will have difficulty competing with him here.”
Hostage of the deep state
Harris kan prima spreken, en ze kan ook prima omgaan met zgn. dominante mannen (hier zijn meerdere filmpjes van). Je moet wel als openbaar aanklager; immers vrijwel alle vd zijn mannelijk. Als openbaar aanklager heeft zij bovendien om moeten gaan met mensen die emotioneel onvolwassen zijn, en er zware psychische problemen op na houden (goede podcast hierover: Veroordeeld van mr. Veerle Hammerstein). Dat is een uitstekend recept om om te gaan met de autocratische figuren in de wereld. Komt voor mij ook prima overeen met de gemiddelde Nederlandse OvJ (naar mijn ervaring vaak sterke vrouwen). Dat vak is trouwens ook lastig vele jaren vol te houden. Het vergt psychisch veel van je, en je kunt veel meer verdienen in de advocatuur, zoals een strafrechtadvocaat. Je doet dat werk echt omdat je een steentje bij wilt dragen aan de maatschappij. In ieder geval, in Nederland. Al geldt dat ook voor de gemiddelde agent. In Rusland werkt het niet zo: daar bestaat enkel macht en geld.
Uit niets blijkt dat Harris het nucleaire arsenaal van Rusland niet zou respecteren. Rusland gaat niet uit van respect, dat is je laten intimideren door. De vraag is dus in hoeverre Harris zich gaat laten intimideren door Rusland. En dat moeten ze gaan ondervinden (lees: gaan ze testen). Bij Biden zijn de spelregels duidelijk. Maar bovenal heeft Harris meer kans dan Biden, terwijl Trump op winnende hand was. Dat zint de Russen niet.
Dit alles riekt naar bijvoorbeeld Qanon. Het artikel onderstreept voor mij de samenzweringstheorie dat alt right een long game, fantast project van de Russische geheime diensten is

ik vraag me ook af of wereldwijde internettoegang of darknetten zoals Tor nog wel in het voordeel van het Westen zijn. Bijvoorbeeld Noord-Korea heeft er heel wat cryptocurrency aan over gehouden. M.i. wil je dat onze diensten hier hun NOBUS voor inzetten. Al kunnen ze daar niet mee pochten, we zien ook geen tekenen dat men die informatiepositie heeft.
Van mij mag deze oorlog doorgaan, dan maakt Rusland hier een Afghanistan 2 van. Hopelijk dan wel zonder bijna kernramp deze keer. En, last but not least, met dank aan het heldhaftige Oekraïense volk
(een knipoog naar Rambo III).