Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
dakka schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Kan me best wel indenken dan Navalny dacht, "Ik ga niet vluchten, de oppositie kan het beste groeien van binnen rusland, en de FSB vindt me toch wel als ik in duitsland blijf".

En wat Prigozhin betreft, ik weet niet echt of het een vriendelijk "verzoek" was.

En je hebt het hier wel over 2 mensen die ballen van staal hebben en de keuzes bewust hebben gemaakt, wetende de risico's
Persoonlijk denk ik dat Prigozhin met een pruik en plaksnor in een ander vliegtuig zat en dat ze een decoy er in hebben gezet. Voor ons en Rusland maakt het niet uit, maar ik denk dat hij een deal heeft gemaakt dat hij ergens in een Dacha van zijn miljarden ligt te genieten in ruil voor totale stilte vanuit hem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
BeefHazard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

Het lijkt me niet heel gek dat omwonenden er eerder waren dan de hulpdiensten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1EwkhcePvyq8GFuiu7Qi25cf6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUcwcNaraEn2xzvBJS39qH8V.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:06
De missende vleugel en landingsgestel zijn gevonden.
Zelfs de banden zijn nog intact wat er op kan duiden dat er geen sprake was van een bom. Aldus het kanaal van Denys Davydov

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nalalny vluchtte niet om een soortgelijke reden als Zelensky; (een combinatie van factoren waaronder) plichtsbesef en binding.

Het is ook intimidatie heh, en het niet zwichten hiervoor. In combinatie met een soort van opportunisme.
Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:55:
Volgens WSJ kloppen de verhalen over dat het een SAM was toch niet: https://www.wsj.com/world...ted-intelligence-3e456fab

[MBR]Moderatie comment: Artikel bevindt zich achter een paywall[/]
*knip* s.v.p. geen manieren delen om betaalmuren te omzeilen, is al in het topic aangegeven.

[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 25-08-2023 20:37 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 17:37
Apache4u schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:49:
Het valt mij op hoe weinig de Russen lijken te beseffen wat voor regime er eigenlijk zit. En dan doel ik op het volgende (2 voorbeelden):
1. Navalny wordt bijna vergiftigd en denkt, “weet je wat, ik ga terug naar Rusland”. Iedereen hier heeft zoiets van “wil je dood ofzo, waarom??”. En eindigt uiteraard half dood in het gevang.

2. Prigozhin denkt “weet je wat, ik stop met de mars naar Moskou!” En iedereen hier denkt “ok, die is dus ten dode opgeschreven.” Maar hij denkt zelf zich vrijelijk te kunnen bewegen in rusland. En als klap op de vuurpijl wat veiligheidsmaatregelen op verzoek van de overheid te kunnen droppen:
[Embed]

Voor mij zijn dit 2 voorbeelden van ongelooflijke naiviteit die ik niet begrijp.
lol, niet alleen de russen weten het niet.

vb:
Ook ome luke wist níet... (ahum) waar prigozhin was toen progizhin nét een "goed gesprek" met poetin had gehad... en in belarus zou zijn...

prigozhin zou volgens alle bronnen in belarus zijn,
maar toen ome luuk gevraagd werd waar progizhin was zei hij: ik weet niet waar hij nu is..

lol, alsof een president NIET weet of zo'n belangrijk iemand in zijn land is... _O-

Voor mij was toen duidelijk... hij is....... in de grond.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dangerousp schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Persoonlijk denk ik dat Prigozhin met een pruik en plaksnor in een ander vliegtuig zat en dat ze een decoy er in hebben gezet. Voor ons en Rusland maakt het niet uit, maar ik denk dat hij een deal heeft gemaakt dat hij ergens in een Dacha van zijn miljarden ligt te genieten in ruil voor totale stilte vanuit hem..
Ik denk het niet. Hij was al die tijd al een dead man walking. Alleen gek is dat hij gewoon in Rusland was.

Ze hebben hem onderuit proberen te halen met nieuws over hem (omdat hij geliefd is onder het volk) en zijn geld hadden ze al afgepakt. Voor Putin was hij een verader.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 25-08-2023 14:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:30
dangerousp schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Je hebt wel veel geloof in het vertrouwen van Poetin dat levende mensen lang genoeg stil kunnen blijven. In het geval van Prigozhin al dan niet terecht, aangezien die niet bekend stond om zijn diplomatieke vermogen zijn bek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
mir4dor schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:32:
De missende vleugel en landingsgestel zijn gevonden.
Zelfs de banden zijn nog intact wat er op kan duiden dat er geen sprake was van een bom. Aldus het kanaal van Denys Davydov
Een uitgedraaid landingsgestel is dan ook weer vreemd, op de hoogte waarop ze zaten zou die allang ingetrokken moeten zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

Nu de baas dood is, kunnen de Wagner graven ook wel weg… :X
My goodness wat een land ook hè

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:16
bloody schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:20:

[Embed]
Dat zal vast niet de trouw opbrengen die Poetin verlangt.

"Poetin dwingt huurlingen zoals Wagner-strijders trouw te zweren aan Rusland" via nu.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 00:06

[Embed]
Geen respect voor het leven. Ook geen respect voor de doden. Waarom verbaasd het me niet.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Gewoon doen alsof Wagner nooit bestaan heeft, RU zelf heeft alle (positieve) vorderingen behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
Misschien is het maar op 1 locatie, vanwege welke corrupte reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 12:11

[Embed]
Mocht je nog twijfels hebben dat het een afrekening was… :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:10

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Mocht je nog twijfels hebben dat het een afrekening was… :*)
Nee, het was een Oekraïense F-16, kijk maar, er zijn zelfs sattelietbeelden van

<slecht_gephotoshopte_foto.bmp>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Embed]
Wagner wordt volledig uitgewist, ze laten er geen gras over groeien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Voordeel van een huurlingenleger proberen uit te wissen. Zorg dat er geen geld meer binnenkomt bij die lui en onthooft ze van hun leiding. Geen geld = geen leger.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Apache4u schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Voordeel van een huurlingenleger proberen uit te wissen. Zorg dat er geen geld meer binnenkomt bij die lui en onthooft ze van hun leiding. Geen geld = geen leger.
En een hele troep aan ongeleide criminele projectielen die je over je heen krijgt ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Russische upper class let nog wat extra op haar woorden. Althans volgens
Russia’s elite draws one lesson from downed plane: Cross Putin and die
Washington Post deelartikel: https://wapo.st/3OHTtsc
“I don’t think anyone wants to speak out against the war after this,” said one Russian billionaire, who, like others, spoke on the condition of anonymity for fear of being targeted by the state. “Everyone should now understand what the risks are. They are gigantic,” he said, adding he was taking extra measures to boost his own security.
De kosten zijn te hoog om in Rusland tegen Poetin op te staan:
Russia experts agreed that Prigozhin’s fate will stamp out any remaining impulse among Russia’s elite to challenge Putin. “The cost side of doing so has gone up spectacularly,” said Eric Ciaramella, a former CIA Russia analyst who is now a senior fellow at the Carnegie Endowment for International Peace. “Before it was, ‘Maybe we can’t get enough people to make it work.’ Now it’s, ‘If I step my toe over this line, I’m going to get blown up in the sky.’”
Met ook voor Poetin een catch:
A new climate of fear in Russia will further entrench Putin’s grip on power. But it could also eradicate the few remaining independent channels of information reaching Putin about the direction of the war, leaving the Russian president ever more isolated, experts said.
Dat het twee maanden duurde vanaf de Wagner opstand voordat het vliegtuig neerstortte hoeft trouwens geen toeval te zijn. Zou dit waar zijn dan maakt het neerhalen van het vliegtuig een nog berekender gebeurtenis:
The two months between Prigozhin’s aborted mutiny and his killing could be a reflection of the time the Kremlin needed to neuter Prigozhin’s organization, while the Wagner Group’s operations were wound up and handed over to paramilitary groups owned by business executives deemed more loyal to the Kremlin, experts said. “Eliminating the CEO of the company you absorb on day one is a stupid move,” said Alexander Gabuev, director of the Carnegie Russia Eurasia Center.
Persoonlijk denk ik dat twee maanden hiervoor nog best wel weinig zijn. Hierbij denk ik aan de assets van Wagner in Afrika. Die zouden zo ondoorzichtig aan het Russische bewind hangen dat dit maar moeilijk kan zijn geanalyseerd. Hoe het nu verder gaat met Afrika is trouwens een grote vraag na dit vliegtuigongeluk.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

En een hele troep aan ongeleide criminele projectielen die je over je heen krijgt ??
Waarom zouden ze dat doen? Ze krijgen niet meer betaald. Het valt dus ook tot op heden allemaal reuze mee.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Een uitgedraaid landingsgestel is dan ook weer vreemd, op de hoogte waarop ze zaten zou die allang ingetrokken moeten zijn.
Zou dat niet gewoon een failsafe zijn dat bij wegvallende hydraulische druk het landingsgestel juist vanzelf uitdraaid?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zo, dus volgens de Washington Post is de controle van Poetin op dit moment toegenomen, met dan als enige sanctie minder onafhankelijke informatie. Het begin van 2022 fase van de Oekraïne oorlog heeft laten zien hoe de analyse van een bewind dat zich omringd met alleen jaknikkers ten opzichte van de werkelijkheid volledig het pad af kan gaan.

De Volkskrant stelt zich vragen over de houdbaarheid van die "controle" die Poetin nu weer zou hebben. De krant heeft in dit kader een interview met Rusland-expert Mark Galeotti, die ook een boek over Wagner aan het schrijven is. Hieronder vooral de mening en inzichten van deze deskundige.

‘Prigozjin zou, dood of levend, alsnog de laatste kunnen zijn die lacht’

Allereerst het effect van het uit de lucht knallen van een vliegtuig, waarom dit gebaar?
Hij had de man ook kunnen laten arresteren of stilletjes kunnen laten verdwijnen.
[...]
‘In plaats daarvan besloot hij Prigozjin niet alleen te laten vermoorden, maar dat op een manier te doen die zeer openlijk en zichtbaar naar het Kremlin wijst. Hij geeft een duidelijk signaal af: don’t mess with me.

‘Dat is bedoeld om kracht uit te stralen, maar ik zie er ook zwakte in. Zoiets doe je alleen als je bang bent dat je de grip verliest. Want tot nu toe heeft Poetin zich altijd veilig genoeg gevoeld om niet zo bruut of opzichtig te hoeven opereren.’
De twee maanden uitstel tot deze crash wordt als volgt verklaard:
‘Ik denk dat de Russische autoriteiten hun onderzoek naar de Wagnermuiterij hebben afgerond en dat er van hogerhand besloten is dat ze het beste het hele addergebroed in een klap konden opruimen. Met name omdat generaal Sergej Soerovikin, die ervan verdacht werd Prigozjins hoogste militaire steunpilaar te zijn, op dezelfde dag ontslagen is.’
Ondanks deze reden wordt die twee maanden respijt als wispelturig beleid opgevat:
‘Dat Poetin nu zijn toevlucht neemt tot een dergelijke methode, betekent dat zijn eerste strategie – Prigozjin een verrader noemen maar toch terug bij de kudde halen – is mislukt. Mensen zullen dit zien als een teken dat Poetin steeds grilliger en gevaarlijker wordt. Dat betekent niet per se dat ze zich morgen tegen hem zullen keren, maar het is wel een signaal van de voortdurende erosie van zijn legitimiteit.
Met daarin de kiem voor een mogelijke escalatie tegen Poetin:
‘Daarnaast is deze operatie een signaal aan iedereen die mogelijk tegen Poetin wil ingaan. Als we meer crises of muiterijen gaan zien, dan zullen deze er denk ik op gericht zijn om Poetin omver te werpen. Iedereen heeft bovendien nu kunnen zien hoe weinig een deal met Poetin waard is.’
Ook deze deskundige twijfelt of Rusland voldoende in staat zal zijn de Wagner machtsbasis in Africa in haar voordeel uit te nutten:
‘In Afrika ligt dat anders. Want hoewel Wagner daar nog steeds bestaat, als huurlingenleger, is het voor zijn activiteiten erg afhankelijk van allerlei bedrijfjes, persoonlijke deals en corrupte regelingen. Prigozjin was de spin in dat web, want wat je verder over hem ook wilt zeggen, hij wist wel hoe hij deals moest sluiten. Het is lastig voor te stellen dat iemand anders die positie overneemt en in staat is even effectief te opereren.
Dit betekend onherroepelijk verlies van inkomsten en invloed in Afrika. De kans is aanwezig dat hierdoor de invloed van Rusland op Afrika gaat afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.

Als slotwoord geeft Mark aan dat Poetin het risico loopt blind te worden voor welk draagvlak hij nog heeft:
Door hem te laten vermoorden, dacht Poetin waarschijnlijk dat hij zelf veiliger zou zijn, maar ik denk dat hij zichzelf misschien juist nog meer in gevaar heeft gebracht. De operatie zou ertoe kunnen leiden dat de bijna onzichtbare ineenstorting van steun aan Poetin binnen het veiligheidsapparaat in een stroomversnelling raakt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kadett schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:49:
Gewoon doen alsof Wagner nooit bestaan heeft, RU zelf heeft alle (positieve) vorderingen behaald.
Ik denk het ook.

En de doden uit de geschiedenis weg halen. Verkoopt makkelijker aan het volk zonder overal graven

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05:59
Russische accident investigation in actie:
Vleugel van Prigozhin’s jet door bos gesleept

Het betere beunwerk, wat een clowns. Maarja, als je geen bewijslast nodig hebt omdat je toch kiest wat de waarheid is..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
"Papa, waarom noemt oom Petya dit altijd heel hard lachend 'Putin's Helden der natie parkeerplaats'?
"Stil Igor, oom Petya heeft een halve fles teveel op. Het is gewoon een parkeerplaats".

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57

Fanta

FordPerformance™️

teacup schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:19:
Zo, dus volgens de Washington Post is de controle van Poetin op dit moment toegenomen, met dan als enige sanctie minder onafhankelijke informatie. Het begin van 2022 fase van de Oekraïne oorlog heeft laten zien hoe de analyse van een bewind dat zich omringd met alleen jaknikkers ten opzichte van de werkelijkheid volledig het pad af kan gaan.

De Volkskrant stelt zich vragen over de houdbaarheid van die "controle" die Poetin nu weer zou hebben. De krant heeft in dit kader een interview met Rusland-expert Mark Galeotti, die ook een boek over Wagner aan het schrijven is. Hieronder vooral de mening en inzichten van deze deskundige.

‘Prigozjin zou, dood of levend, alsnog de laatste kunnen zijn die lacht’

Allereerst het effect van het uit de lucht knallen van een vliegtuig, waarom dit gebaar?

[...]

De twee maanden uitstel tot deze crash wordt als volgt verklaard:

[...]

Ondanks deze reden wordt die twee maanden respijt als wispelturig beleid opgevat:

[...]

Met daarin de kiem voor een mogelijke escalatie tegen Poetin:

[...]

Ook deze deskundige twijfelt of Rusland voldoende in staat zal zijn de Wagner machtsbasis in Africa in haar voordeel uit te nutten:

[...]

Dit betekend onherroepelijk verlies van inkomsten en invloed in Afrika. De kans is aanwezig dat hierdoor de invloed van Rusland op Afrika gaat afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.

Als slotwoord geeft Mark aan dat Poetin het risico loopt blind te worden voor welk draagvlak hij nog heeft:

[...]
Als kleine kanttekening zou ik toe willen voegen dat deze meneer er wel erg zeker van is dat Poetin achter de crash zit. Volgens mij weten we dat nog helemaal niet?

Zie bijvoorbeeld deze theorie: bloody in "De situatie binnen Rusland"

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

[Embed]
Hier nog wat meer foto’s:

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

De graven worden zogenaamd geruimd voor de aanleg van een weg. Alsof ze daar niet genoeg ruimte hebben om er een weg omheen te leggen.

Geen medelijden met Wagner mercenaries, maar je ziet wel dat ze er geen gras over laten groeien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
[...]

Nee, grind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Hm, denk dat de 'projecten' in Afrika gewoon overgenomen zijn, die zijn te lucratief. Gewoon nieuw management ben ik bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fanta schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Als kleine kanttekening zou ik toe willen voegen dat deze meneer er wel erg zeker van is dat Poetin achter de crash zit. Volgens mij weten we dat nog helemaal niet?

Ik vind dat onderscheid niet relevant. Of het nu Patrushev, Shoigu, of Putin zelf was, een dergelijke high-profile figuur zou nooit vermoord zijn zonder medeweten van Putin. Een leider die zelf het bevel geeft is niet meer of minder verantwoordelijk dan een leider die accepteert dat zijn medewerkers dit soort zaken op eigen houtje doen. Het enige verschil is de gekozen management stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Waarom zouden ze dat doen? Ze krijgen niet meer betaald. Het valt dus ook tot op heden allemaal reuze mee.
Het lijkt mij dat die jongens allemaal enorm boos zijn.
Want, eerst zat je in het gevang weg te rotten totdat iemand langskomt die je een uitweg geeft. Je leven heeft weer een doel. Vervolgens maak je kameraden voor het leven. Je hebt gezamenlijke vijanden, waaronder de Oekraïners en de legerleiding. Jouw baas komt duidelijk op voor je en je kameraden. Vervolgens ga je daadwerkelijk actie ondernemen tegen de corrupte legerleiding. Helaas is het doel niet bereikt.
Twee maanden later is de man die jou een nieuw leven gaf uit de lucht geschoten.
Betaald of niet betaald; in dat geval zou ik zeker enorm boos zijn en mijzelf bij een opstand, wraakactie of wat dan ook aansluiten om Prigo te wreken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Leuke theorie, maar helaas ook de valkuil van de Russische spelletjes. Met dit soort streken die Poetin levert is er altijd voldoende bewijs dat Poetin erachter zit, en tegelijkertijd onvoldoende bewijs om een dozijn samenzweringstheorieën te bedenken. Iedereen ziet er in wat hij/zij zelf wilt. Voor degene die het willen zien is het duidelijk dat hij geliquideerd is, voor degene die het niet willen zien is er genoeg ruimte voor allerlei fantastische verhaaltjes.

Dit herhaalt zich tot in den treure. Als het nu gaat om de inval van Georgië, de inname van de Krim, het neerhalen van MH17, de vakantiegangers in de Donbass, de explosies van Nord Stream, Skripal en een dozijn andere moorden, en nu toevallig een zakenjet van wagner die ruzie had met de zwaartekracht.

Altijd is gebleken dat de waarheid eigenlijk vrij snel bekend is voor wie het wil zien, maar altijd is er ook een grote groep die mee gaat in de spelletjes van Poetin. Poetin, en zijn voorgangers - het is net zo goed een cultuur/erfenis dingetje -, is een meester in deceptie. Hij houdt zijn eigen bevolking voor de gek, maar de Westerse misschien nog wel veel meer. De Russen zelf weten wel beter dan iets van een politici of überhaupt een andere Rus te geloven, maar kiezen ervoor, uit lijfsbehoud, zich eraan te conformeren. Hier in het Westen kunnen en mogen we zelf denken en spreken, maar kiezen 'we' ervoor ze (teveel) te geloven.

En zo werken we zelf (nog teveel) mee aan de 'firehose of falsehoods'. Het was generaal Pietje, of officier Jantje. Het was Oekraïne, de VS, of marsmannetjes. Misschien zelfs wel een ongeluk, of misschien was het wel een ander vliegtuig zonder Prigo.

Bijna altijd is het gewoon zoals het lijkt daar, en niet zoals het zou kunnen zijn. En zoals het lijkt, dat is geen toeval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Brazos schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:51:
Bijna altijd is het gewoon zoals het lijkt daar, en niet zoals het zou kunnen zijn. En zoals het lijkt, dat is geen toeval.
Hm, ja, nou. Eh alle andere opties dan een directe order van Putin bij voorbaat door het toilet spoelen is ook wat rigoureus. Hoewel gezien ook de gebeurtenissen in Afrika begin deze week een geforceerde exit van Prigozhin wel in de lijn der verwachting was. We weten gewoon niet of er interne strijd is op de apenrots (waarschijnlijk wel) en door wie die gevoerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ1ZtZXtmkH_uISPx6T38-Ddz7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GvlWQphEocszsfGw5xyIkNNv.webp?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 26-08-2023 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
roken in een vuurwerkfabriek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Brazos schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Dit herhaalt zich tot in den treure. Als het nu gaat om de inval van Georgië, de inname van de Krim, het neerhalen van MH17, de vakantiegangers in de Donbass, de explosies van Nord Stream, Skripal en een dozijn andere moorden, en nu toevallig een zakenjet van wagner die ruzie had met de zwaartekracht.
Enige kritiekpuntje op je reactie:
Er zijn behoorlijke aanwijzingen dat de Nord Stream juist door Oekraïne is opgeblazen, niet door Rusland. Zie onder andere: https://www.reuters.com/w...pipelines-nyt-2023-03-07/

Verder eens!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tens schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Hm, ja, nou. Eh alle andere opties dan een directe order van Putin bij voorbaat door het toilet spoelen is ook wat rigoureus. Hoewel gezien ook de gebeurtenissen in Afrika begin deze week een geforceerde exit van Prigozhin wel in de lijn der verwachting was. We weten gewoon niet of er interne strijd is op de apenrots (waarschijnlijk wel) en door wie die gevoerd wordt.

[Afbeelding]
Waarom zou hij f#cked zijn? Volgens mij boeit het Putin vrij weinig wat anderen er van vinden.

Moet hij bang zijn voor de Wagnersoldaten die nog over zijn en onbetaald op hem af komen? Zo veel zullen dat er niet zijn en misschien zelfs geen als ze zich dat realiseren.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Marzman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Waarom zou hij f#cked zijn? Volgens mij boeit het Putin vrij weinig wat anderen er van vinden.

Moet hij bang zijn voor de Wagnersoldaten die nog over zijn en onbetaald op hem af komen? Zo veel zullen dat er niet zijn en misschien zelfs geen als ze zich dat realiseren.
Idd, over een week praat niemand er nog over.

Het Kremlin heeft natuurlijk zijn mannetjes bij Wagner.
Hier is al geopperd dat Poetin wist van de mars naar het kremlin van Wagner, 2 weken voor dat ze begon.
Hij zag hier de ideale kans in om te zien wie tegen hem was, daarna nog even de topmannen van Wagner uit de weg ruimen en hij zit nog sterker in het zadel.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
[...]

Ik las je reactie vanmorgen maar kon er toen niet op reageren. Onafhankelijk van @downtime, zijn reactie las ik net pas, kwam ik erover nadenkende tot een zelfde gevolgtrekking. Het is niet zo relevant wie het feitelijk heeft gedaan.

Los hiervan heb je gewoon gelijk dat we nog niet weten hoe dit precies allemaal in het werk is gegaan, en of er nog alternatieve belanghebbenden zijn aan de dood van Prigozjin.

De beide krantenartikelen doen een aanname door te stellen dat Poetin hiervoor verantwoordelijk is. Ze doen dat niet zozeer omdat ze denken dat ze daarmee de waarheid in pacht hebben. Ze doen dat omdat hun focus meer ligt op de impact van deze gebeurtenis. Een belangrijk deel van die impact bestaat eruit dat niet alleen zij, maar ook de meeste Russen, Oekraïners en bewoners van de westerse landen ook aannemen dat "Poetin" hier wel achter zal zitten en dat ze hiernaar zullen handelen.

Zou hypothetisch het vliegtuig door een onwaarschijnlijke oorzaak zijn neergestort dan is het ook nog maar vraag of dit een keer boven water zal komen. Tot dan toe is het meest pragmatische werkscenario die aanname dat Poetin erachter zit. Voor alle bovengenoemden, en misschien zelfs voor Poetin zelf, omdat de illusie dat hij het gedaan zou hebben hem op dit moment best in de kaart speelt.

Ik wil hier geen pleidooi tegen waarheidsvinding houden. Iedere dode in deze oorlog verdient dat wat mij betreft, ook als die Prigozjin heet. Momenteel is het Russische bewind tegelijk een monopolist op de informatie over de crash en hoofdverdachte van het voorval. Het is niet realistisch om de informatie te geloven die uit die hoek komt. Bij gebrek aan beter grijp je dan naar een scenario wat waarschijnlijk is.

Als je het mij tenslotte eerlijk vraagt. De argumentatie die beide artikelen van gisteren geven voor die twee maanden uitstel vind ik niet zo sterk. Een andere uitleg noemde die deskundige in de Volkskrant terloops:
‘Dat Poetin nu zijn toevlucht neemt tot een dergelijke methode, betekent dat zijn eerste strategie – Prigozjin een verrader noemen maar toch terug bij de kudde halen – is mislukt. Mensen zullen dit zien als een teken dat Poetin steeds grilliger en gevaarlijker wordt.
Die laatste zin, wat nou als er geen rationele strategie ten grondslag ligt aan die twee maanden, maar dat Poetin gewoon grillig wordt? Het zoeken van een alternatieve "schuldige" kan een comfortabele ontsnapping zijn om niet onder ogen te hoeven zien dat de leider van je land wel heel onberekenbaar gedrag begint te vertonen. Ook dit kan (deels) een verklaring zijn voor de alternatieve theorieën die in Rusland over Prigozjins' dood hier en daar oppoppen.

Misschien kunnen onze geheime diensten nog wat soelaas bieden met informatie. We zien nu gebeurtenissen in Rusland waar duiding door gebrek aan informatie moeilijk is, en we ons moeten verlaten op de second best: interpretatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

[Embed]
Dat lijkt dus nepnieuws te zijn:

vertaald stukje uit het in de tweet gelinkte krantenbericht:
Volgens hen willen ze de begraafplaats transformeren: de hele steeg waar de ‘muzikanten’ begraven lagen, wordt een vlak gebied gevuld met beton. En op de plaats van elk graf zou een zwarte piramide moeten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
teacup schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:48:
Misschien kunnen onze geheime diensten nog wat soelaas bieden met informatie. We zien nu gebeurtenissen in Rusland waar duiding door gebrek aan informatie moeilijk is, en we ons moeten verlaten op de second best: interpretatie.
Dat dus. (y)

Het enige waarvan we zeker kunnen zijn is dat we nergens zeker van kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 00:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
teacup schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Ik las je reactie vanmorgen maar kon er toen niet op reageren. Onafhankelijk van @downtime, zijn reactie las ik net pas, kwam ik erover nadenkende tot een zelfde gevolgtrekking. Het is niet zo relevant wie het feitelijk heeft gedaan.

Los hiervan heb je gewoon gelijk dat we nog niet weten hoe dit precies allemaal in het werk is gegaan, en of er nog alternatieve belanghebbenden zijn aan de dood van Prigozjin.

De beide krantenartikelen doen een aanname door te stellen dat Poetin hiervoor verantwoordelijk is. Ze doen dat niet zozeer omdat ze denken dat ze daarmee de waarheid in pacht hebben. Ze doen dat omdat hun focus meer ligt op de impact van deze gebeurtenis. Een belangrijk deel van die impact bestaat eruit dat niet alleen zij, maar ook de meeste Russen, Oekraïners en bewoners van de westerse landen ook aannemen dat "Poetin" hier wel achter zal zitten en dat ze hiernaar zullen handelen.

Zou hypothetisch het vliegtuig door een onwaarschijnlijke oorzaak zijn neergestort dan is het ook nog maar vraag of dit een keer boven water zal komen. Tot dan toe is het meest pragmatische werkscenario die aanname dat Poetin erachter zit. Voor alle bovengenoemden, en misschien zelfs voor Poetin zelf, omdat de illusie dat hij het gedaan zou hebben hem op dit moment best in de kaart speelt.

Ik wil hier geen pleidooi tegen waarheidsvinding houden. Iedere dode in deze oorlog verdient dat wat mij betreft, ook als die Prigozjin heet. Momenteel is het Russische bewind tegelijk een monopolist op de informatie over de crash en hoofdverdachte van het voorval. Het is niet realistisch om de informatie te geloven die uit die hoek komt. Bij gebrek aan beter grijp je dan naar een scenario wat waarschijnlijk is.

Als je het mij tenslotte eerlijk vraagt. De argumentatie die beide artikelen van gisteren geven voor die twee maanden uitstel vind ik niet zo sterk. Een andere uitleg noemde die deskundige in de Volkskrant terloops:

[...]

Die laatste zin, wat nou als er geen rationele strategie ten grondslag ligt aan die twee maanden, maar dat Poetin gewoon grillig wordt? Het zoeken van een alternatieve "schuldige" kan een comfortabele ontsnapping zijn om niet onder ogen te hoeven zien dat de leider van je land wel heel onberekenbaar gedrag begint te vertonen. Ook dit kan (deels) een verklaring zijn voor de alternatieve theorieën die in Rusland over Prigozjins' dood hier en daar oppoppen.

Een dictator moet de kikkers om hem heen in de kruiwagen houden om zijn eigen positie niet in gevaar te laten brengen.

Door het gebrek aan informatie verbaasd het mij niet dat je dan automatisch meerdere theorieën krijgt.

• De dictator zet toch later de knop om, wil angst inboezemen en laten zien dat er niet valt te sollen met hem. Hier speelt ook de publieke opinie mee, valt makkelijk hierin te bespelen.

Dit scenario heeft alleen als nadeel dat een dictator alleen maar jaknikkers om hem heen krijgt en niet meer doet of weet wat eigenlijk zou moeten. Het faalt uiteindelijk, zeker in oorlogsvoering.

• De kring onder hem wil van Prigozjin af en wordt opstandig, Poetin kiest eieren voor zijn geld en laat de actie uitvoeren.

Doordat Wagner in opstand kon komen, lijkt dit scenario mij het logische. Vooral doordat Prigozjin eerst in ballingschap werd gezet. Kan ook zijn om de overige troepen van Wagner eerst niet onrustig te laten worden, maar hoe dan ook denk ik dat Poetin niet helemaal alles zelf kan bepalen.

• Anderen voeren deze actie buiten Poetin om uit, maar dat lijkt mij sterk. Dit scenario is alleen waarschijnlijk als er binnenkort meer breuken in de macht van Poetin komen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Dat lijkt dus nepnieuws te zijn:

[Twitter]
vertaald stukje uit het in de tweet gelinkte krantenbericht:

[...]
Dat er zwarte piramides komen schijnt ook weer nep nieuws te zijn zodat de mensen niet te boos worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Het kan wat complot-theorie-achtig overkomen, maar toch wil ik deze graag delen. Omdat ik deze bron normaal gesproken wel goed vind.
[Twitter: https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/1695162718821494830?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet]

Prigozjin zou niet aan boord geweest zijn van het vliegtuig maar dit zou een lege huls geweest zijn. Hij zou in het buitenland zich op opvolgacties voorbereiden. Dit vind ik ook nog wel verklaarbaar. Prigozjin heeft veel contacten binnen defensie, en zou dus best kunnen weten welke risico's hij kan nemen. Deze kunnen hem ook inlichten hierover.

[ Voor 84% gewijzigd door fonsoy op 27-08-2023 00:23 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:49
fonsoy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:19:
Het kan wat complot-theorie-achtig overkomen, maar toch wil ik deze graag delen. Omdat ik deze bron normaal gesproken wel goed vind.
[Twitter]

Prigozjin zou niet aan boord geweest zijn van het vliegtuig maar dit zou een lege huls geweest zijn. Hij zou in het buitenland zich op opvolgacties voorbereiden. Dit vind ik ook nog wel verklaarbaar. Prigozjin heeft veel contacten binnen defensie, en zou dus best kunnen weten welke risico's hij kan nemen. Deze kunnen hem ook inlichten hierover.
Maar hij was wel in Moskou?
En is ook opgestegen vanaf daar?
Zat die in het 2e vliegtuig?
Is er bekend waar die geland is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Dat er zwarte piramides komen schijnt ook weer nep nieuws te zijn zodat de mensen niet te boos worden.
:+ het is ook nooit wat het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
fonsoy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:19:
[Twitter]

Misschien is de bron doorgaans goed, maar het is nog steeds "iemand zegt iets".

Was hij bovendien niet al geïdentificeerd door de missende vinger? Sinds wanneer zijn Russen, inclusief die bij Wagner, zo goed in het reproduceren van details bij dit soort klussen?

Toegeven: is ook "iemand zegt iets" ipv een duidelijke bron.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nu.nl heeft een post mortem over hun berichtgeving mbt de vliegtuigcrash en eventuele dood van dhr Prigozhin.

https://www.nu.nl/blog/62...de-in-chaos-scheppen.html

Op zich niets schokkends in deze reflectie. Wel een mooie voor ons, denk ik, omdat wij ook op zoek zijn naar duiding en waarheidsvinding. De schrijfster wijst naar Bellingcat als zijnde de collega's die het verder uit gaan zoeken.

In het commentaar staat bij Uitgelichte Reacties dat Prigozhin al eens eerder 3 jaar is vermist. Weet iemand hoe dit zit? Op zijn Wikipedia pagina vond ik hier verder niets over.

Hij zou ook achter IRA (de trollenfabriek St Petersburg) hebben gezeten, manipulatie verkiezingen VS, en Wagner zou achter Bucha hebben gezeten (dit laatste las ik dan weer elders).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:15
Jerie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:41:
Nu.nl heeft een post mortem over hun berichtgeving mbt de vliegtuigcrash en eventuele dood van dhr Prigozhin.

Op zich niets schokkends in deze reflectie. Wel een mooie voor ons, denk ik, omdat wij ook op zoek zijn naar duiding en waarheidsvinding. De schrijfster wijst naar Bellingcat als zijnde de collega's die het verder uit gaan zoeken.

In het commentaar staat bij Uitgelichte Reacties dat Prigozhin al eens eerder 3 jaar is vermist. Weet iemand hoe dit zit? Op zijn Wikipedia pagina vond ik hier verder niets over.

Hij zou ook achter IRA (de trollenfabriek St Petersburg) hebben gezeten, manipulatie verkiezingen VS, en Wagner zou achter Bucha hebben gezeten (dit laatste las ik dan weer elders).
Ik ben bang dat deze man jaren en dagen door elkaar haalt: Hij is meen ik ooit eens 3 dagen doodgewaand na een vliegtuigcrash in Afrika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:41:

Mooi openhartig en een plusje voor nu.nl vind ik. Volkskrant komt trouwens nu met een officiële bevestiging van de Russische overheid. Voor wat die waard is dan.

Volkskrant Liveblog

Russische autoriteiten identificeren lichaam Prigozjin
De Russische autoriteiten hebben bevestigd dat Wagnerbaas Jevgeni Prigozjin woensdag bij een vliegtuigcrash om het leven is gekomen. Eerder werd al bekendgemaakt dat Prigozjin op de passagierslijst van de neergestorte vlucht stond. Russische persbureaus melden nu dat de Onderzoekscommissie van de Russische overheid het lichaam van Prigozjin heeft geïdentificeerd.

Prigozjin zat woensdagavond in een privéjet, die ten noorden van Moskou neerstortte. Wat de crash veroorzaakt heeft, is officieel nog niet duidelijk. Vrijdag stelden de Russische autoriteiten al de vluchtrecorders van het vliegtuig veilig en borgen zij de lichamen van de tien inzittenden.
En voor de connotatie, hoe de Volkskrant het nu formuleert:
Westerse experts gaan ervan uit dat Poetin achter de vliegtuigcrash zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ruimen van Wagner begraafplaatsen gaat verder:

[Twitter: https://twitter.com/visegrad24/status/1695875326432161908]

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 27-08-2023 22:20 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Ondertussen gaan een aantal onafhankelijke Russische journalisten nog steeds van een mogelijke bom aanboort van het vliegtuig uit.

https://t.me/vchkogpu/41284
The VChK-OGPU found out all the details of how a bomb could have been placed on Prigozhin's plane. Under the pretext of fulfilling the order of the leader of the PMC Wagner to save money, his managers generally ceased to comply with any measures, even banal precautions. Whether it was an accident or a conspiracy is not yet clear.

The aircraft used by Prigozhin was for many years in constant service with the Jet Flight Service company. This large and well-known structure serves many aircraft. At the beginning of the summer, a full diagnostics of the board was carried out: the result was without remarks. In July, Prigozhin's representatives complained about noises when the air conditioner was turned on and knocks when braking. Jet Flight Service engineers carried out several stages of inspection and identified two defects in the aircraft: a malfunction of the brake of the left landing gear and a turbo-cooler. A note was made in the logbook about the unfitness of the aircraft for flights. On August 16, representatives of Jet Flight Service drove the aircraft into the hangar so that it would remain there until the parts arrived and the subsequent repairs were carried out. The hangar is fully guarded, equipped with surveillance cameras.

However, on the same day, August 16, the manager of the MNT (Prigozhin’s plane was registered with the company) unexpectedly ordered to take the plane out of the hangar to the street, citing that he had an order from Prigozhin about the need to save money (a separate fee was charged for being in the hangar). Under the same pretext, representatives of MNT refuse the services of Jet Flight Service in the search and installation of parts, declare that they will buy and install them on their own. As a result, the brake system package on the chassis is bought ... from the hands of no one knows.

And essentially a sharashka office was chosen as the supplier of the turbo-cooler. Its representatives, as it is already known for sure, lied to the representatives of the MNT that the spare part would be delivered from the USA, Miami, bypassing the sanctions along the “well-established route”. And when the time came to transfer the "American part" to the buyer, they said that it had been broken in a warehouse at customs. All this was a lie. Soon the supplier handed over the part, but its origin is generally not really known. As the VChK-OGPU found out, this turbo-cooler was bought by a private company from France in a sad state in order to be dismantled for spare parts. And, behold, this detail (or its twin) already repaired "surfaced" on Prigozhin's plane. So far, the version is being considered that the bomb could have been planted precisely in the brake mechanism or the turbo-cooler.

Most importantly, as the VChK-OGPU found out, absolutely all participants in the transactions knew that these parts were intended for the “Prigozhin aircraft”. In general, it was actively discussed on the market that they were looking for parts for the plane of the leader of the Wagner PMC.

To this we can add that the personal pilot Prigozhin and the former founder of the MNT (after the imposition of sanctions, the company was rewritten to face value) Artem Stepanov disappeared after the disaster. Allegedly, he went on a trip to Kamchatka to places where there is no connection. And the manager of the MNT informed strangers on the day of Prigozhin's departure, and on the day of the disaster, she escorted strangers on board under the guise of passengers.

Right up to the rebellion, Prigozhin observed increased security measures and secrecy. Confusing the time and place of departure. He changed planes for transportation (he had three of them). Violated the stated routes. Sometimes I used a double. The planes were under constant guard. In the same situation, unexpectedly, even some minimal precautions were discarded. A very strange situation.

On photo and video. Engineers show the breakdown of the braking system of Prigozhin's plane. Broken turbo cooler. An outsider, let by Prigozhin's manager right into the cockpit of the plane, on which the leader of the PMC Wagner soon went on his last flight.
https://t.me/vchkogpu/41287
The VChK-OGPU spoke with a representative of the Jet Flight Service company, which had been servicing Prigozhin's aircraft for many years. Having studied the records of the side crash, a specialist who knows this plane like the back of his hand came to the conclusion that the destruction (when the wing fell off) did not come from an explosion, but from overloads. That is, the explosion on board, apparently, was not very strong. But its consequences led to the fact that the plane first went up sharply, and then at a peak. From overloads there were destructions.
Nog de bevestiging dat volgens dna onderzoek de identiteit van alle inzittenden is vastgesteld.
https://t.me/vchkogpu/41289
The DNA examination of the remains of the passengers and crew of Prigozhin's plane has been completed. Both the leader of the PMC Wagner and his right hand Utkin were identified. "The identities of all 10 dead have been established, they correspond to the list stated in the flight sheet," the TFR said.

Earlier, as reported by the Cheka-OGPU, one of the commanders visually identified Prigozhin and Utkin. The first for a missing finger, the second for tattoos.
En zien we op dinsdag de begrafenis?
https://t.me/vchkogpu/41297
A source of the Cheka-OGPU said that relatives of Prigozhin's deputy in PMC Wagner Valery Chekalov inform acquaintances that his funeral will take place in St. Petersburg on Tuesday. It can be assumed that Prigozhin's funeral can also take place on this day. The question is, will they simply be buried in a closed ceremony, or will the authorities still allow a nationwide procedure for saying goodbye to all the dead of the leader of Wagner. So far, everything indicates that there will be no such procedure, but they will announce that this is due to the wishes of relatives.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:19:
Het ruimen van Wagner begraafplaatsen gaat verder:

[Twitter]
Deze berichten kloppen niet volgens dit draadje:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:28:
Ondertussen gaan een aantal onafhankelijke Russische journalisten nog steeds van een mogelijke bom aanboort van het vliegtuig uit.

https://t.me/vchkogpu/41284

[...]

https://t.me/vchkogpu/41287

[...]

Nog de bevestiging dat volgens dna onderzoek de identiteit van alle inzittenden is vastgesteld.
https://t.me/vchkogpu/41289

[...]

En zien we op dinsdag de begrafenis?
https://t.me/vchkogpu/41297

[...]
Een bom geeft bar slechte plausibele deniability. Een SAM geeft een betere waar Rusland ook relatief recente ervaring mee heeft (ironisch genoeg waarschijnlijk Prigozhin's IRA in geval van MH17). Als het SAM verhaal niet (meer) plausibel is gooien ze het misschien op technical malfunction, ook een bom kunnen ze zeggen 'klopt maar wij waren het niet'. Zolang Rusland het onderzoek doet (en dat is logisch want Russisch grondgebied) is het onderzoek een wassen neus.

Met de dood van Prigozhin zijn waarschijnlijk ook wat smerige zaakjes (= kompromat) over Poetin in de doofpot gestopt. Zaken die nooit meer opgehelderd kunnen worden omdat de info in z'n koppie (of van die Utkin) zat. Al was gezien bloed aan de handen het onwaarschijnlijk dat ze open kaart zouden spelen want dit waren grote vissen.

Heb ook nog ergens gehoord of gelezen (niet zo'n beste bronvermelding :+) dat Poetin over Prigozhin dezelfde woorden gebruikte als o.a. Litvidenko en Berezovsky. Dat is virtue signaling naar de Poetin insider crowd: 'ik was het, maak niet dezelfde fout'. Blijkbaar zag men parallel met Godfather filmreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 09:41
Jerie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 02:25:
Een bom geeft bar slechte plausibele deniability. Een SAM geeft een betere waar Rusland ook relatief recente ervaring mee heeft (ironisch genoeg waarschijnlijk Prigozhin's IRA in geval van MH17). Als het SAM verhaal niet (meer) plausibel is gooien ze het misschien op technical malfunction, ook een bom kunnen ze zeggen 'klopt maar wij waren het niet'. Zolang Rusland het onderzoek doet (en dat is logisch want Russisch grondgebied) is het onderzoek een wassen neus.
Onder normale omstandigheden zou het onderzoek een samenwerking moeten zijn tussen Russische en Braziliaanse autoriteiten. Immers, de Embraer is van Braziliaanse makelij.

Nu heb ik nog werkelijk helemaal niets gehoord van ANAC, de Braziliaanse toezichthouder. Uiteraard is het wel handig dat de banden tussen Brazilië en Rusland warmer zijn dan met veel andere landen op dit moment (nog even los van de notie dat Brazilië minstens net zo corrupt is als Rusland). Alleen al het feit dat we nog niets hebben gehoord van ze zegt mij dat je wassen neus de understatement van de week gaat zijn. We kunnen op voorhand vaststellen dat er net zoveel waarheid in het eindrapport zal te vinden zijn als de gemiddelde Russische editie van Pravda.

Mijn voorspelling is dat het rapport zal claimen dat het vliegtuig last had van achterstallig onderhoud. Een vage opmerking over een roestige bout of zo iets dergelijks. Daarna heb je niets meer te maken met plausible deniability.

Sowieso. Het is nou ook weer niet de bedoeling dat andere scenario's al te plausibel worden. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen begrijpt wie de werkelijke afzender was van welk explosief dit vliegtuig dan ook maar zou kunnen hebben neergehaald....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Ik zat afgelopen weekend onderstaand filmpje te kijken over de economische strijdt en ik moet zeggen dat dit voor Oekraïne geen positief beeld schetst! Zeker als de Republikeinen aan de macht gaan komen in Amerika kan het wel eens heel snel over zijn.

Natuurlijk zijn beide landen na deze oorlog demografisch gedecimeerd, maar voor mijn gevoel gaat Rusland hier niet zo zwak uitkomen als we hopen.

graag aanvullen wat de argumenten zijn in deze video om die stelling te onderbouwen. Je kunt niet verwachten dat mensen een video van 50 minuten gaan kijken om te ontdekken wat je argumenten zijn

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 28-08-2023 11:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:21
ImprezaBrabo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
Ik zat afgelopen weekend onderstaand filmpje te kijken over de economische strijdt en ik moet zeggen dat dit voor Oekraïne geen positief beeld schetst! Zeker als de Republikeinen aan de macht gaan komen in Amerika kan het wel eens heel snel over zijn.

Natuurlijk zijn beide landen na deze oorlog demografisch gedecimeerd, maar voor mijn gevoel gaat Rusland hier niet zo zwak uitkomen als we hopen.

[YouTube: Why Russia Isn't Actually Collapsing]
Ik vind dat ze toch over veel dingen heen stappen. De Roebel is b.v. nog steeds aan het dalen ondanks alle hulpmaatregelen van de bank. Dat betekent simpelweg dat de economie hard onderuit aan het gaan is.

En ook al mochten de Republikeinen aan de macht komen is er nog steeds een grote wapenlobby waardoor de oorlog in Oekraine juist een goed ding is. Die zullen dus niet zomaar willen dat de oorlog stopt. Bedenk daarbij ook dat Amerika weliswaar veel levert, maar tegelijkertijd ook zorgt voor een rem op wat er geleverd wordt. Polen zou zonder Amerika b.v. al lang in Oekraine zelf bezig zijn geweest

Oftewel het filmpje zit goed in elkaar en geeft een mooi overzicht, maar geeft sommige punten wel heel pessimistisch weer. Dat deze oorlog heel slecht is voor Oekraine lijkt me natuurlijk duidelijk, maar ook rusland gaat hier met geen mogelijkheid meer sterk uitkomen. Al was het maar omdat hun imago van wereldmacht hard door het putje is gegaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
ImprezaBrabo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
[YouTube: Why Russia Isn't Actually Collapsing]

[mbr]graag aanvullen wat de argumenten zijn in deze video om die stelling te onderbouwen. Je kunt niet verwachten dat mensen een video van 50 minuten gaan kijken om te ontdekken wat je argumenten zijn[/mbr]
In de comments staat hiervoor een mooi overzicht wat aangeeft wat er besproken wordt:

Key Takeaways for quick navigation:

00:00 📺 Video discusses the impact of Russia's actions in Ukraine.
00:28 💥 Wagner Group, a Russian private military company, rebelled against Russian government.
01:39 🚁 Armed rebellion led by Wagner Group resulted in capturing cities in Russia.
02:51 🌍 Global concern as Russia seemed to be heading toward civil war.
03:47 📈 Long history of predictions about Putin's regime ending.
07:05 👥 Putin maintains high public approval despite predictions of downfall.
10:03 🛫 Russian tourists continue to vacation abroad despite sanctions.
11:13 🛢️ Russia's power comes from vast oil and gas reserves.
18:00 ⛓️ Price cap sanctions limit Russian oil sales to world markets.
20:45 🌏 Russia redirects energy exports to Asia and Africa due to sanctions.
22:25 ⛽ Global oil war between the U.S. and Europe vs. Russia and Saudi Arabia due to oil production cuts.
23:21 🛢️ Russia selling oil and gas to neutral countries like China, India, and Turkey.
24:34 💰 Russia's defense spending increase, shifting towards a wartime economy.
25:45 🛠️ Russia's industrial output for war effort includes uniforms, weapons, and more.
26:55 💸 Russian soldiers' higher wages and payments to families of fallen soldiers.
27:38 📉 Russia running a historic deficit to sustain payments despite oil and gas revenue decrease.
28:18 🏦 Russia's low national debt compared to GDP, potential cracks in the economy.
32:00 🌍 Ukraine's demographic decline, labor force shortage, and worker migration.
34:44 🇷🇺 Russia's larger manpower compared to Ukraine, impact of worker mobilization.
37:04 💰 Ukraine's increased defense spending, dependence on foreign aid.
40:07 🇺🇦 Ukraine's financial challenges, need for post-war rebuilding funds.
42:11 💣 Ukrainian dependence on Western aid, potential shifts in U.S. policy.
43:07 🕊️ Russia's strategy: prolonging stalemate, financial pressures, public support.
44:31 🔴 Potential for instability in Russia due to war's impact on soldiers and economy.
45:11 📊 Ethnic composition impact on separatist movements in Russia's history.
45:53 🇷🇺 Russia's current ethnic composition emphasizes its nation-state status.
46:21 🔴 Areas with histories of separatism in Russia: Dagestan, Chechnya, Ingushetia.
47:03 💰 Possible factors for Russian economy decline: oil price collapse, casualties in Ukraine, sanctions.
47:46 🛢️ Wagner Rebellion launched despite favorable conditions.
48:27 ⚔️ Enormous battle for Bakmut, Ukraine, and its significance.
49:10 🌍 Historical importance of Bakmut battle for Europe's future.
50:07 💻 Nebula platform for exclusive content on modern conflicts.
51:04 🎥 Nebula classes for creators to learn and share expertise.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]
Ik vind dat ze toch over veel dingen heen stappen.
Daarnaast wordt er ook gewoon slap geleuterd in deze video.
Mbt de strijd om Bakhmut:
"For over a year now, until the present day, the Russian and Wagner on the one side and the Ukrainians on the other, have each thrown tens of thousands of their troops and hundreds of their tanks into the battle...
Eh, honderden Oekraïnse tanks ingezet bij Bakhmut?
Er wordt aan een hele grote duim gezogen.

Filmpje met bekende historische feiten, gemixt met speculatie, gehusseld met onwaarheid en overgoten met meninkjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Ik vind dat ze toch over veel dingen heen stappen. De Roebel is b.v. nog steeds aan het dalen ondanks alle hulpmaatregelen van de bank. Dat betekent simpelweg dat de economie hard onderuit aan het gaan is.
De enige bank die het de komende jaren goed doet in Rusland is de spermabank... Want door het hoge aantal gesneuvelden is er binnen de jongere generaties een enorm mannentekort, of een vrouwenoverschot... :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 16-09 16:48
Bij de opmars van Wagner richting Moskou, werden de Wagner leden met bloemen ontvangen door de inwoners.

Dit kan Poetin natuurlijk niet hebben, daarom is het voor mij duidelijk dat Poetin achter de aanslag op de Wagner leiding zit.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
Ondertussen geeft Rusisch, een neonazitische militie, er de brui aan.
Dit zou te maken hebben met de arrestatie, eind juli in Finland, van hun leider Jan Petrovski, ook gekend onder de naam "Slavjan".
Rusland weigert hulp, en nu is die militie van mening "als Rusland zijn burgers niet helpt, waarom zouden wij Rusland helpen?"
Zij waren opgesteld in Robotyne en Verbove.
De neonazistische huurlingen hebben Moskou laten weten dat ze weigeren verder te vechten tot hun leider uit de cel wordt gehaald. “Zolang de zaak met Slavjan niet is opgelost zoals wij willen – met de uitlevering aan de Russische Federatie – zal Rusich geen gevechtsopdrachten meer uitvoeren. Er zal tijd zijn om te rusten en de problemen die zich hebben opgestapeld op te lossen. Als een land zijn burgers niet kan beschermen, waarom zouden burgers dan het land beschermen?”
Hoewel de militie in omvang beperkt is, speelt Rusich momenteel een belangrijke rol aan het front. De manschappen hebben frontervaring, zijn zwaarbewapend en goed opgeleid. De infanteristen, saboteurs en verkenners zijn bovendien ingezet op het meest cruciale punt van de frontlinie van het moment, de as Robotyne-Verbove.
Mogelijk speelt ook de fall-out na liquidatie van de volledige Wagner-top mee in het feit dat Rusisch er de brui aan geeft. Officieel is Rusich gelieerd aan de volksmilities van Donetsk en Loehansk. Maar de leiders van Rusich waren vooral twee handen op een buik met die van Wagner.
Plus-artikel
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230828_94837816

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 28-08-2023 18:58 . Reden: Typp ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zojuist op het journaal, wat onvervalste Wagner-verering .. echt misselijkmakend.

Klik ff voor de stills

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Update over de verwachte voorbereidingen van de komende begrafenissen (wel met de kanttekening dat deze bron er soms naast zit en ook deels geruchten deelt):
https://t.me/vchkogpu/41314
At the entrance to the Serafimovskoye cemetery in St. Petersburg, metal detector frames were placed in the evening. Probably, they managed to get permission from the authorities that Prigozhin would be buried in this particular cemetery.
https://t.me/vchkogpu/41315
A source of the Cheka-OGPU said that 6 out of 7 mercenaries of PMC Wagner who died in a plane crash will be buried in St. Petersburg. The leaders Prigozhin, Utkin and Chekalov are planned to be carried out first, most likely Utkin and Chekalov first on August 29. Yevgeny Prigozhin may be buried a day later. He is planned to be buried in the temple. Previously, mourning events with the head of the PMC will be scheduled for Wednesday, August 30.

According to a source of the Cheka-OGPU, it is planned to gather such a narrow circle for the funeral that not even all close commanders will be able to get there.

Previously, Yevgeny Prigozhin's guards will also be buried in St. Petersburg: Yevgeny Makaryan (Makar), Sergei Propustin (Smoke) and Nikolai Matuseev (Matusey). They all lived in apartments in a service building in St. Petersburg.

Alexander Totmin (Tot) will be buried at home in the Altai Territory. It is known that his remains were promised to be handed over to relatives on August 30-31. The investigator called his parents to St. Petersburg for identification and promised to hand over his personal belongings there.
https://t.me/vchkogpu/41316
At the second entrance to the Serafimovskoye cemetery in St. Petersburg, where, as expected, the funeral of the leaders of the PMC Wagner will begin on August 29, metal detector frames were also installed. Also, several cars with policemen who are on duty around the cemetery were put up for the night. Several cars were seen with strong men in civilian clothes.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

Oekol

waka waka hey hey

asing schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Niet iedereen heeft hier een abonnement op de Wall Street Jourmal, ik kan het in ieder geval niet lezen.
The plane carrying Yevgeny Prigozhin, the head of the Wagner paramilitary group, crashed as the result of an assassination plot but doesn’t appear to have been shot down by a surface-to-air missile, U.S. officials said.
The preliminary U.S. government assessments, which officials stressed are incomplete, suggest that a bomb exploded on the aircraft or that some other form of sabotage caused the crash northwest of Moscow.
The Russian government has said it is investigating the cause of the crash, but hasn’t offered an explanation. Social-media channels close to Prigozhin’s Wagner have claimed that the aircraft was downed by a Russian military antiaircraft missile.
The day after Prigozhin’s death, the Kremlin stayed silent on his death as his supporters flocked to makeshift memorials to pay tribute to a man who had staged a short-lived uprising against Moscow.
In St. Petersburg, Prigozhin’s hometown, people came to place flowers, candles and military patches with Wagner’s skull-and-crossbones logo outside the building that once served as the company’s headquarters in the city.
“It feels like losing a father. He was everything for us,” said a man who came to mourn Prigozhin.
Official information on the crash and its causes has been scant. Authorities said all 10 people aboard the plane had died, and Russia’s Investigative Committee launched a criminal probe into alleged violations of air-safety rules.

Mourners left flowers at an informal memorial for Yevgeny Prigozhin in St. Petersburg.
PHOTO: ANTON MATROSOV/ZUMA PRESS
Russian state media said 10 bodies had been recovered from the site and on Thursday published footage of investigators working on the scene. Police have cordoned off the entrance to the village in Tver region where the plane had crashed.
Local media reported that the bodies of the victims had been loaded into cars belonging to a funeral service company and driven away. State news agency RIA cited local residents saying they had heard an explosion before they saw the plane plummeting to earth. The agency said one part of the plane had landed 2 miles from the main crash site.
Numerous Telegram channels close to Wagner Group posted a video showing a fighter in Wagner uniform kneeling and crying before a makeshift shrine outside a former Wagner office in Novosibirsk, a city in southern Russia.
“All of us are emotional now, but we have to hold ourselves together,” Grey Zone, a channel close to Wagner, wrote. “Don’t do anything stupid.”
As with previous deaths of rivals to Russian President Vladimir Putin,
the Kremlin is likely to sow confusion over who killed Prigozhin. Russia’s state-run media has already begun spinning contradictory suggestions—from blaming Ukraine to suggesting that a rival of Prigozhin planted a bomb aboard his plane.
The Kremlin can only benefit from uncertainty because Prigozhin was a divisive, if popular, figure within Russia, as well as a protégé of Putin. While the Kremlin has eliminated rivals before, Prigozhin was the first high-level loyalist whom Putin is suspected of killing for alleged transgressions.
His death is problematic because he was a hero to millions of disgruntled veterans and common Russians for his war record and his truculent denunciations of alleged sloth and corruption in the military.
In the Kremlin, “there is likely sensitivity to how the Wagner fighters and their sympathizers will take the news” of Prigozhin’s death, said Eric Green, former Russia adviser to President Biden’s National Security Council, now a nonresident scholar at the Carnegie Endowment for International Peace in Washington.
At the same time, Prigozhin was a dangerous rival to Russia’s top defense officials, most of whom are likely clear-eyed about who was behind his murder. Green said that the Kremlin also might be more definitive about who killed Prigozhin as time passes, noting that in the poisoning of other rivals—such as political critic Alexei Navalny and ex-spies
Sergei Skripal and Alexander Litvinenko—“the Kremlin initially cultivated ambiguity, but in subsequent months dropped unmistakable hints as to its authorship.”
—Nancy A. Youssef contributed to this article.
Write to Michael R. Gordon at michael.gordon@wsj.com, Warren P. Strobel at Warren.Strobel@wsj.com, Matthew Luxmoore at matthew.luxmoore@wsj.com and Alan Cullison at alan.cullison@wsj.com

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Er is nog een argument waarom Poetin achter deze vliegtuigcrash zit: hij had een afspraak met Prigozhin. Prigozhin zou naar Belarus uitwijken (of gewoonweg hij moest Rusland verlaten).

Prigozhin wilde stoppen in UA, waarschijnlijk veel in de buurt van front gezeten (o.a. Bakhmut) en inzicht gekregen in het spinnenweb van leugens. Dan is Afrika lucratiever. Rusland verlaten dat deed Prigozhin ogenschijnlijk niet. Of te laat.

Het was voor Poetin ofwel een ultieme loyaliteitstest ofwel set up for fail. Het detail zit hem er in dat in de huidige reconstructie Prigozhin is gecancelled (op een dodelijke manier, met wortel en al) terwijl hij zich niet aan de afspraak met Poetin hield. Doordat hij zich niet aan de afspraak hield (en dit was niet de eerste keer; het was structureel) en zich ook niet stilhield (al deed hij dat in het begin wel) heeft hij bewezen een ongeleid projectiel te zijn, dat zich teveel op Poetin en zijn andere vertrouwelingen zou zijn gaan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jerie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:28:
Prigozhin wilde stoppen in UA, waarschijnlijk veel in de buurt van front gezeten (o.a. Bakhmut) en inzicht gekregen in het spinnenweb van leugens. Dan is Afrika lucratiever. Rusland verlaten dat deed Prigozhin ogenschijnlijk niet. Of te laat.
Ik vind het raar dat hij in Rusland was, maar misschien wist hij dat de FSB hem in Afrika ook wel zou vinden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:22
Marzman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:18:
[...]

Ik vind het raar dat hij in Rusland was, maar misschien wist hij dat de FSB hem in Afrika ook wel zou vinden.
Het is wat mij betreft ook niet ondenkbaar dat hij al niet meer in leven was toen hij aan boord van het vliegtuig ging. Of dat hij is gedwongen aan boord te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
nieuwe twist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ff6RdXUQGfsW-ikk_0MTWHN2Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9jpU6AwOsZom7mWgPLjvgW9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is altijd de butler, de butler heeft het gedaan. En butler klinkt wel Engels, dus die zullen hem wel gestuurd hebben.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
The Guardian quote de dagelijkse UK MoD update.
De analyse wijst op de geëxplodeerde salarissen voor het Russische leger.
Zo'n 2,6 maal een gemiddeld Russisch maandsalaris voor nieuwe soldaten.
(Te vergelijken met een soldaat start salaris van 90.000 Britse pond in de UK. Of €105.000 in NL).

Evengoed is de verwachting, dat het aantal gewenste vrijwilligers niet wordt gehaald.
The MoD tweeted:

On 4 February 2022 Russian president Vladimir Putin noted that a lieutenant received 81,200 rubles per month. By October 2022, he announced that even mobilised private soldiers would receive 195,000 rubles per month.

Many junior ranks serving in Ukraine are now on over 200,000 rubles per month. This is over 2.7 times the Russian national average salary of 72,851 rubles. By way of comparison, 2.7 times the average UK salary would equate to over £90,000 a year.
It is highly likely that the salary and additional benefits are a strong incentive for personnel to join up, especially to those from the poorer areas of Russia. However, Russia is still unlikely to meet its targets for recruiting volunteers to the ranks.
https://www.theguardian.c...-64ed948b8f08a1ac55465233

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Baserk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:58:
(Te vergelijken met een soldaat start salaris van 90.000 Britse pond in de UK. Of €105.000 in NL).

Evengoed is de verwachting, dat het aantal gewenste vrijwilligers niet wordt gehaald.

[...]

[...]

De roebel gaat in waarde natuurlijk ook achteruit nu, samen met de inflatie zal dat aardig het benodigde salaris omhoog stuwen.
(Nog naast de onwil om het leger in te gaan momenteel te overwinnen. )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

[...]

[...]

De gemiddelde soldaat is al overleden voordat het eerste salaris wordt uitgekeerd. Zal mij niet verbazen wanneer dit in het rekenmodel is meegenomen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[...]

[...]

Tja, de Weimarrepubliek heeft hier ervaring mee. Frankrijk, VS, e.a. landen zijn tijdens/na WOI overgegaan op inkomstenbelasting heffen. De Weimarrepubliek niet. Die gaf de Papiermark uit. Vervolgens ontstond hyperinflatie.

De Roebel wordt in het Westen niet meer geaccepteerd. Het was al een flutvaluta, en dat is het nu des te meer. Wanneer hij valt (niet als) is het geen donder meer waard.

Nav de hyperinflatie kon men de Papiermark inleveren voor de Reichsmark (die is na WOII vervangen door de DM in West-Duitsland). Maar ondertussen door hyperinflatie in ongeveer een jaar tijd was deze triljoenen minder waard geworden. Hetgeen inhoud dat je alles dat je hebt verdiend en hebt bewaard gebakken lucht is geworden. Het is eigenlijk een vrijwel volledige reset van de economie. Waarbij bezittingen zoals goud wel meestijgen. Beurskrach was het toefje op de taart; RIP middenklasse en dat is de opmars waar extreemrechts destijds de voedingsbodem voor had. Een goeie serie over de Weimarrepubliek is overigens Babylon Berlin.

Ik zou als Rus iedere X tijd (bijvoorbeeld week) een nieuwe Bitcoin wallet nemen (zo'n beetje de enige cryptocurrency die ik nog een beetje vertrouw al is-ie ook volatile) en de private key exfiltreren naar een familielid in de beschaafde wereld. Vervolgens deze vernietigen. Je wilt absoluut geen Roebels bezitten maar je wilt ook je wallet niet af hoeven staan. Maar exchanges zijn ook gek als ze het accepteren. En de BTC kun je omzetten naar USD. Maar je kunt beter gewoon eieren voor je geld kiezen; vertrouwen op je specialismen en verkassen naar de beschaafde wereld. Het liefst wil je dan wel je bezittingen zoveel mogelijk exfiltreren, al zal gezin prio zijn. In Noord-Korea komt je gehele familie bij een ontsnappingspoging in het concentratiekamp te zitten; zo erg is het in Rusland (voor zover we weten nog) niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
LoeiOrdinair schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

De gemiddelde soldaat is al overleden voordat het eerste salaris wordt uitgekeerd. Zal mij niet verbazen wanneer dit in het rekenmodel is meegenomen :X
Waarom denk je anders dat achterhouden van betalingen en pas na een grote slag aan de overlevers betalen een veelgebruikte tactiek uit de geschiedenis is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Jerie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:25:
<verhaal over wisselen naar BitCoin>
Ik zou verbaasd zijn als mensen nog graag bitcoins naar roebels willen omwisselen, zelfs tegen extreem verhoogde koersen. Juist omdat die Roebel al zo weinig waard is, en nog minder op de zwarte markt (waar je em vermoedelijk nog wel naar dollars kunt ruilen). Kortom: er is wel vraag, maar bijna geen aanbod, dus die coin-truc werkt slecht. Een betere optie is wellicht waardevol spul kopen dat je mee kunt nemen, type Rolex, of juwelen etc. Die zijn ook mee te nemen, zeker als je een minder gecontroleerde grens oversteekt.

Hoe dan ook is de economie daar aardig matig, en dat geeft mensen meer risico om alles te verliezen. De vraag is dan of ze gokken op Putin of op een nieuwe regering om dat te fiksen. So far lijken er veel dan toch maar te gaan voor optie 1.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:30
FreezeXJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

De vraag is dan of ze gokken op Putin of op een nieuwe regering om dat te fiksen. So far lijken er veel dan toch maar te gaan voor optie 1.
Op basis waarvan, de onafhankelijke peilwijzer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik zou verbaasd zijn als mensen nog graag bitcoins naar roebels willen omwisselen, zelfs tegen extreem verhoogde koersen. Juist omdat die Roebel al zo weinig waard is, en nog minder op de zwarte markt (waar je em vermoedelijk nog wel naar dollars kunt ruilen). Kortom: er is wel vraag, maar bijna geen aanbod, dus die coin-truc werkt slecht. Een betere optie is wellicht waardevol spul kopen dat je mee kunt nemen, type Rolex, of juwelen etc. Die zijn ook mee te nemen, zeker als je een minder gecontroleerde grens oversteekt.

Hoe dan ook is de economie daar aardig matig, en dat geeft mensen meer risico om alles te verliezen. De vraag is dan of ze gokken op Putin of op een nieuwe regering om dat te fiksen. So far lijken er veel dan toch maar te gaan voor optie 1.
Ze hebben toch een nieuwe munt met de BRICS landen, die zal de dollar niet gaan vervangen (is de euro ook niet gelukt) maar lijkt me dat je er wel wat mee kunt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
[...]

Als je een rolex wil kopen zal je toch je bitcoin moeten omwisselen voor Roebels eerst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ergens in het achterland weer een ongelukje met een Mi-8:
https://www.ukrinform.net...ia-all-on-board-dead.html
An Mi-8 helicopter crashed in the Chelyabinsk region of the Russian Federation

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 06:16
Bitcoin , Rolexen , vreemde valuta. De gemiddelde Rus heeft geeneens een wasmachine. De slimmeriken zijn al direct vertrokken net na het begin van de oorlog.

De Oligarchen zijn met het vermogen wat ze hebben gebonden aan de grote leider en eigenlijk slechts tijdelijke custodians van dat vermogen.

Beetje vergezocht allemaal dat de middenklasse Rus zichzelf nu nog van middelen kan voorzien om uit deze gevangenis te ontsnappen.

Als ze dat al zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Goed punt. Het zou mij inderdaad verbazen als de grote exchanges nog Roebels accepteren.

Kijk, Rusland was een maffiastaat. Dat is het nog steeds maar het is nu nog duidelijker geworden.

Als jij in het leger zit, en je gaat dood dan ben je over het algemeen 'vermist'. Als jouw lijk wordt verduisterd is dat nog makkelijker te bewerkstelligen. Je gezin (vrouw en kinderen onderdeel van de Z-jugend) kunnen dan fluiten naar het inkomen. Ook geen weduwepensioen.

Wil je vluchten zonder je bezit op te geven? Dan is inderdaad investeren in iets dat je gemakkelijk bij je draagt een optie. Bijvoorbeeld juwelen. De grensbewaking aan Russische zijde is ook vast omkoopbaar. Geef die dan ook een relevant aantal Roebels, of zorg voor een smokkelroute. Dan is men wel illegaal in het Westen. Wat men ook kan doen is de waren in Rusland op een geheime plek bijvoorbeeld begraven om die later weg te smokkelen of na de oorlog op te doeken.

Maar ik denk dat het eenvoudiger is de focus op gezin te leggen. Deze is immers onvervangbaar. Terwijl aan je bezit komen verdacht is, en je met je specialisme vast ook in het Westen aan de gang kan.

Van de elite die zelf zwaar crimineel is daarentegen die zouden veel bezittingen achterlaten in Rusland en kunnen hun specialisme (zware criminaliteit) in het Westen lastiger met succes uitvoeren.

Al met al hoop ik ergens dat degenen die mensen smokkelen van Rusland naar het Westen er een leuk zakcentje op na kunnen houden dat terug kan worden geïnvesteerd in de goede zaak (bijvoorbeeld smokkel of opvang van politieke vluchtelingen, of het heen en weer smokkelen van partizanen). Dus dat het doe smokkelaars niet enkel en alleen om het geld te doen is. Waarschijnlijk is dat echter wel zo maar dan wordt het ook steeds professioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:27:
Bitcoin , Rolexen , vreemde valuta. De gemiddelde Rus heeft geeneens een wasmachine. De slimmeriken zijn al direct vertrokken net na het begin van de oorlog.

De Oligarchen zijn met het vermogen wat ze hebben gebonden aan de grote leider en eigenlijk slechts tijdelijke custodians van dat vermogen.

Beetje vergezocht allemaal dat de middenklasse Rus zichzelf nu nog van middelen kan voorzien om uit deze gevangenis te ontsnappen.

Als ze dat al zouden willen.
Dat gaat niet over de gemiddelde Rus; die is een arme sloeber en kanonnenvoer.

Het gaat inderdaad om de middenklasse. Bij een land dat fascistisch wordt marginaliseerd de middenklasse; dat is hier allang gaande. Maar marginalisatie houdt nog niet in dat het ook volledig verdwijnt. In filmpjes van bijvoorbeeld Niki zie je bijvoorbeeld nog genoeg relatief rijke Moskovieten. Zelfde in St. Petersburg. Dat zijn echt niet allemaal topcriminelen of onderdeel van Poetin's inner circle. Je hebt rijk (relatief) en de multimiljonairs (in USD). Die laatste groep heeft een Poetin engel op de arm.

En het klootjesvolk wordt zoals gewoonlijk in het gareel gehouden door discutabele normen en waarden. Zoals de Russisch orthodoxe kerk, de pestkoppen van de VDV, en de Kadyrovites die vanaf frontlinie vluchtende Russen afknallen. Allemaal bewezen tactieken waar ze een kleine 100 jaar geleden ook al op vertrouwden (zie bijvoorbeeld Bloodlands).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
Blijkbaar weer drone activiteit in Rusland!

"Explosions have been reported at Princess Olga International Airport in the Pskov Region of Western Russian only 20 Miles from the Border with Estonia."

"Locals in the Pskov Region are continuing to report of additional Explosions at the International Airport in the City which appears to be totally engulfed in Flames."

"Prior to the Explosions in the Pskov Region of Western Russia, Sources report that Turboprop Drones could be heard over the City"

[ Voor 4% gewijzigd door Waarez op 29-08-2023 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Waarez schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:07:
Blijkbaar weer drone activiteit in Rusland!

"Explosions have been reported at Princess Olga International Airport in the Pskov Region of Western Russian only 20 Miles from the Border with Estonia."

"Locals in the Pskov Region are continuing to report of additional Explosions at the International Airport in the City which appears to be totally engulfed in Flames."

"Prior to the Explosions in the Pskov Region of Western Russia, Sources report that Turboprop Drones could be heard over the City"

[Twitter]
Daar zijn al eerder wat aanvallen geweest, maar lijkt er op dat ze dit keer echt iets groots geraakt hebben (al waren de helikopters vorig jaar natuurlijk ook een aardige aanslag). Hopelijk zitten er dit keer weer wat helikopters en/of bommenwerpers bij.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TASS zegt dat er 4 IL-76 transportvliegtuigen beschadigd zijn. Ga er dus maar van uit dat er veel meer geraakt is daar.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En nu ook explosies gehoord in Bryansk volgens verschillende bronnen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Als ik het aan de russische "game mechanics" aftoets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iua4L1sjgDzLSXRrrxgnN7rVJrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NSVtJ8c8XwoOby3ZiKHcaqjE.webp?f=fotoalbum_large
  • Als je zwak staat, dan ga je een deal onderhandelen. Niemand durfde de muzikanten tegen te houden? Dan sloot Putin een deal met Prigozhin. 20 jaren geleden was rusland zwak, dus Putin sloot deals met het Westen om z'n land aan te sterken.
  • Als je een deal hebt, dan (her)bouw je je sterkte zodat je later kan toeslaan.
  • Als je sterk genoeg bent, dan breek je de deal, scheurt de verdragen,... op een zo spectaculair mogelijk manier. Prigozhin's vliegtuig opblazen, een invasie in een buurland doen,...
Het russisch denken is dat iedereen die sterk genoeg is, deals gaat breken, verdragen gaat verscheuren,... Wie aan een deal, verdrag,... houdt, doet dat omdat die z'n zwakte niet kan corrigeren.

De doorlooptijd is blijkbaar 2 maanden om de deal met Prigozhin op te blazen. Het is nodig, want als Prigozhin ook sterkte kan opbouwen, dan wilt hij ook de deal breken. Dan val je snel genoeg aan voordat je tegenstander kan aanvallen.

Volgens de russische "game mechanics" zal elke sterke rus de deal moeten breken. Anders zal de tegenpartij die sterk genoeg is hetzelfde doen. De vraag is niet of hij het ging doen, maar wie doet het eerder.

Dit is waarom je geen peace deal met rusland wilt. Deals bestaan alleen als iemand zwak voelt en er wordt alleen aan deals gehouden als iemand z'n zwakte niet kan corrigeren.

Een buurland dat voor een peace deal gaat, maakt geen gebruik van het moment dat rusland zwak is en geeft rusland alle tijd van de wereld om sterker te worden zodat het buurland op termijn Prigozhin's vliegtuig achterna gaat.

Een andere leider, ideologie, staatsstructuur,... gaat niet veel veranderen. De hele "game mechanics" moet weg.

Kamil Galeev heeft de politieke dynamiek tussen Moskou en de kolonies vergeleken met het Spaanse Rijk: de politiek tussen Spanje en de kolonies in Amerika. rusland is geen land, maar de laatste empire in Europa dat nog uit elkaar moet vallen. Het Spaanse Rijk bestaat niet meer, Oostenrijk-Hongarije bestaat niet meer,... Empires komen en gaan, is ook op rusland van toepassing.

Als het probleem niet bij de oorzaak aangepakt kan worden, dan is er Plan B: Hoe Israël tussen de agressieve buurlanden stand kan houden? Permanent sterker opstellen dan de rest. De enigste manier om rusland aan een deal te laten houden, is rusland permanent zwak laten voelen.

Dit geeft aan waarom Polen 500 HIMARS wilt. Als we weten hoe hard twintigtal HIMARS in Oekraïne de russische lines of communications aan het slopen is. 500 HIMARS is 25 keren erger dan wat er nu in Oekraïne aan het gebeuren is. Polen wilt laten zien dat ze bereid zijn om de kills 25 keer sneller op de scoreboards te zetten. Dit is hoe je met russen onderhandelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:49:
TASS zegt dat er 4 IL-76 transportvliegtuigen beschadigd zijn. Ga er dus maar van uit dat er veel meer geraakt is daar.
iig 1 visueel bevestigd: :)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:40
YouTube: 29 Aug: NEW RECORD! Ukrainians Destroy DOZENS STRATEGIC AIRCRAFT OVE...

Een mooi overzicht van de drone aanvallen die zijn uitgevoerd op meerdere Russische doelwitten in de nacht van 29 op 30augustus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:53
Ik wil de blijdschap niet ruw verstoren, maar die IL-76 kisten werden massaal gebouwd, bijna 1000 stuks. Een zeer groot deel ervan was voor export maar de Russen zelf hebben er zo te zien nog meer dan 100.

Met een range van 4400 km met 52 ton lading hoeven ze ook niet dichtbij te vertrekken. Dus voor de IL-76 maakt dit niet zoveel uit. Voor de kisten met minder bereik wel, die moeten uitwijken of kunnen niet meer ingezet worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat dit wel een begin van een Russisch hoofdpijn dossier wordt. Ik verwacht dat Oekraïne steeds vaker en met steeds grotere aantallen doelen in Rusland gaat aanvallen.

Je moet nagaan dat Rusland initieel helemaal niet voorbereid was op een langdurige oorlog. De gedachte alleen al dat ze nu high profile doelen aanvallen in Rusland zelf is iets wat Rusland nog niet eens aan gedacht zou hebben als optie in 2022.

Ik denk dat het tij echt wel gekeerd is in het voordeel van Oekraïne. Ja, het gaat langzaam aan het front maar het is duidelijk dat de druk op Rusland en het Russische leger enorm hoog is en ze eigenlijk werken met reserves die ze niet hiervoor dienen te spenderen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Ik wil de blijdschap niet ruw verstoren, maar die IL-76 kisten werden massaal gebouwd, bijna 1000 stuks. Een zeer groot deel ervan was voor export maar de Russen zelf hebben er zo te zien nog meer dan 100.

Met een range van 4400 km met 52 ton lading hoeven ze ook niet dichtbij te vertrekken. Dus voor de IL-76 maakt dit niet zoveel uit. Voor de kisten met minder bereik wel, die moeten uitwijken of kunnen niet meer ingezet worden.
Gezien de grootte en het aantal van de explosies heb ik zo'n vaag vermoeden dat er minstens een paar van de IL-76's geladen waren. En dan is 52ton aan munitie/raketten/apparatuur toch wederom een groot verlies. Daarnaast is het al heel belangrijk dat dit vliegveld nu wederom wordt aangevallen en het dit keer een duidelijk succesvolle aanval is. Dit geeft wel aan dat de verdediging van rusland slechter aan het worden is of dat Oekraine steeds beter de verdediging weet te omzeilen. Hoe dan ook slecht nieuws voor rusland.

Daarnaast blijft het hoe dan ook een duur verlies om zulke vliegtuigen kwijt te raken. En aangezien rusland al snel aangaf dat er 4 beschadigt zijn, is de ervaring uit het verleden dat de kans heel groot is dat er meer dan dat aan de hand is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Het enige waar ik een beetje bang om ben met deze strategie: wat houdt Rusland tegen om hetzelfde te doen? Als Oekraïne straks een paar mooie F-16s heeft staan, wat weerhoudt de Russen ervan om die op het vliegveld te vernietigen met een goedkope quadcopter? Ze zullen zonder enige twijfel spionnen binnen Oekraïne hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 06:56

polthemol

Moderator General Chat
Avalaxy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:57:
Het enige waar ik een beetje bang om ben met deze strategie: wat houdt Rusland tegen om hetzelfde te doen? Als Oekraïne straks een paar mooie F-16s heeft staan, wat weerhoudt de Russen ervan om die op het vliegveld te vernietigen met een goedkope quadcopter? Ze zullen zonder enige twijfel spionnen binnen Oekraïne hebben.
luchtafweer gaat dat moeten weerhouden.

Maak je geen illusie voor de rest dat deze aanvallen ander of nieuw gedrag zouden veroorzaken bij Rusland: als ze de kans krijgen om een vliegveld aan te vallen van Oekraïne zullen ze dat zonder meer doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Avalaxy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:57:
Rusland probeert dit al lang te doen en er zijn verschillende aanvallen geweest op de MIGs van Oekraine. Als rusland dus de mogelijkheid had om dit te doen zouden ze het allang gedaan hebben. De reden waarom het vaak niet lukt is omdat de informatie van Oekraine beter lijkt te zijn en ze iedere keer de vliegtuigen verplaatst hebben voor de aanval.

Voor de aanvallen op de vliegvelden van Oekraine zal dit dus niets uitmaken. Rusland doet er nu al alles aan om die aan te vallen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Op zich waar maar vergeet de impact op de Russische logistiek niet. Als IL-76’s kwetsbaar zijn op die vliegvelden zullen ze moeten opereren vanaf velden verder van Oekraine. Voor die vliegtuigen is dat geen punt maar het materiaal moet toch naar het front dus dat levert weer vertraging op en zet de beperkte transportcapaciteit over land weer wat verder onder druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Op zich waar maar vergeet de impact op de Russische logistiek niet. Als IL-76’s kwetsbaar zijn op die vliegvelden zullen ze moeten opereren vanaf velden verder van Oekraine. Voor die vliegtuigen is dat geen punt maar het materiaal moet toch naar het front dus dat levert weer vertraging op en zet de beperkte transportcapaciteit over land weer wat verder onder druk.
Niet echt, als ze materiaal afleveren zijn ze zo weer weg. Die drones vliegen op vooraf ingegeven GPS coordinaten dus die kunnen nooit snel op de juiste plek arriveren.

Maar die IL-76 zijn ook juist geschikt om troepen, materiaal in te vliegen zoals toen bij die landing by Kyiv. Dat soort oorlogsvoering is voorbij voor Ru.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

Auredium schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat dit wel een begin van een Russisch hoofdpijn dossier wordt. Ik verwacht dat Oekraïne steeds vaker en met steeds grotere aantallen doelen in Rusland gaat aanvallen.

Je moet nagaan dat Rusland initieel helemaal niet voorbereid was op een langdurige oorlog. De gedachte alleen al dat ze nu high profile doelen aanvallen in Rusland zelf is iets wat Rusland nog niet eens aan gedacht zou hebben als optie in 2022.

Ik denk dat het tij echt wel gekeerd is in het voordeel van Oekraïne. Ja, het gaat langzaam aan het front maar het is duidelijk dat de druk op Rusland en het Russische leger enorm hoog is en ze eigenlijk werken met reserves die ze niet hiervoor dienen te spenderen.
helemaal mee eens. en reserves de normale, die zijn al lang op, ze zijn materieel aan het mobiliseren dat echt niet meer gebruikt zou gaan worden omdat ze niks anders meer hebben. Alles wordt bij elkaar geschraapt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eindelijk een grootschalige droneaanval in rusland, ik zat hier al zo erg op te hopen. In de afgelopen weken zijn er speldenprikken uitgedeeld en blijkbaar was de tijd nu rijp om grootschalig aan te vallen, en met een mooi resultaat.

Hopelijk kan UA de drone productie op peil houden zodat ze dit regelmatig kunnen doen, en dan hopelijk ook in reactie op russische raketaanvallen. Ik maak me geen illusie dat het rusland er van weerhoudt om die aanvallen te doen, maar je kan in ieder geval de prijs hoger maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soortvan officieel 4 IL76's in Pskov kapot:
Following the overnight drone attack on Russia’s Pskov, four enemy Il-76 strategic and tactical airlifters were destroyed.

The relevant statement was made by Andrii Yusov, the representative of the Main Intelligence Directorate at the Ukrainian Defense Ministry, in a commentary to Ukrinform.

“Yes, we officially confirm this information. Four Il-76 [airlifters] have been destroyed and cannot be restored. A few more units [planes] were damaged. As for those damaged, the information is being checked,” Yusov told.
https://www.ukrinform.net...skov-ukrainian-intel.html

PSN

Pagina: 1 ... 54 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: