Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 00:12:
[...]

Als ik het aan de russische "game mechanics" aftoets:

[Afbeelding]
  • Als je zwak staat, dan ga je een deal onderhandelen. Niemand durfde de muzikanten tegen te houden? Dan sloot Putin een deal met Prigozhin. 20 jaren geleden was rusland zwak, dus Putin sloot deals met het Westen om z'n land aan te sterken.
  • Als je een deal hebt, dan (her)bouw je je sterkte zodat je later kan toeslaan.
  • Als je sterk genoeg bent, dan breek je de deal, scheurt de verdragen,... op een zo spectaculair mogelijk manier. Prigozhin's vliegtuig opblazen, een invasie in een buurland doen,...
Het russisch denken is dat iedereen die sterk genoeg is, deals gaat breken, verdragen gaat verscheuren,... Wie aan een deal, verdrag,... houdt, doet dat omdat die z'n zwakte niet kan corrigeren.

De doorlooptijd is blijkbaar 2 maanden om de deal met Prigozhin op te blazen. Het is nodig, want als Prigozhin ook sterkte kan opbouwen, dan wilt hij ook de deal breken. Dan val je snel genoeg aan voordat je tegenstander kan aanvallen.

Volgens de russische "game mechanics" zal elke sterke rus de deal moeten breken. Anders zal de tegenpartij die sterk genoeg is hetzelfde doen. De vraag is niet of hij het ging doen, maar wie doet het eerder.

Dit is waarom je geen peace deal met rusland wilt. Deals bestaan alleen als iemand zwak voelt en er wordt alleen aan deals gehouden als iemand z'n zwakte niet kan corrigeren.

Een buurland dat voor een peace deal gaat, maakt geen gebruik van het moment dat rusland zwak is en geeft rusland alle tijd van de wereld om sterker te worden zodat het buurland op termijn Prigozhin's vliegtuig achterna gaat.

Een andere leider, ideologie, staatsstructuur,... gaat niet veel veranderen. De hele "game mechanics" moet weg.

Kamil Galeev heeft de politieke dynamiek tussen Moskou en de kolonies vergeleken met het Spaanse Rijk: de politiek tussen Spanje en de kolonies in Amerika. rusland is geen land, maar de laatste empire in Europa dat nog uit elkaar moet vallen. Het Spaanse Rijk bestaat niet meer, Oostenrijk-Hongarije bestaat niet meer,... Empires komen en gaan, is ook op rusland van toepassing.

Als het probleem niet bij de oorzaak aangepakt kan worden, dan is er Plan B: Hoe Israël tussen de agressieve buurlanden stand kan houden? Permanent sterker opstellen dan de rest. De enigste manier om rusland aan een deal te laten houden, is rusland permanent zwak laten voelen.

Dit geeft aan waarom Polen 500 HIMARS wilt. Als we weten hoe hard twintigtal HIMARS in Oekraïne de russische lines of communications aan het slopen is. 500 HIMARS is 25 keren erger dan wat er nu in Oekraïne aan het gebeuren is. Polen wilt laten zien dat ze bereid zijn om de kills 25 keer sneller op de scoreboards te zetten. Dit is hoe je met russen onderhandelt.
Een beste analyse, prima verwoord. Heb je de links nog naar Kamil Galeev's threads? En dat lijstje, bij welke game theory komt dit in de buurt? Heeft het raakvlakken met Machiavelli?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Tsja, als Belarus niet meewerkt (of zelfs met Oekraïne samenwerkt) kunnen wij er ook niks aan doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DmuZo-20ElgJ68mxsEUeD1wOE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3UDj7dsGOSvVlKGuzcAj3Nb.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik hoopte dat er vandaag satellietbeelden van Pskov en Bryansk zouden zijn, maar helaas is het te bewolkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Interessante overdenkingen over de top in Rusland, en hoe gerasimov stiekem Oekraïne lijkt te helpen door een stoeltje bezet te houden waar geen capabele generaal op komt te zitten de komende maanden:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
RoD schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:26:
Zoals we de laatste tijd van hem gewend zijn, komt Podolyak weer met een kraakhelder statement.

[...]

https://twitter.com/Podolyak_M/status/1696868375228448814

Niets aan toe te voegen.
Hmmm. Dus hoe gaat dit conflict ooit eindigen:
  • Poetin blijft z'n eigen land uitknijpen tot aan zijn dood om maar door te blijven gaan met zinloos raketten afschieten richting Oekraïne
  • Poetin wordt afgezet en de nieuwe leider ziet een kans om zonder gezichtsverlies te stoppen met de oorlog
  • China zegt tegen Poetin dat 'ie moet stoppen 'of anders'. Wat effectief neerkomt op het vorige punt.
  • *knip* zie topicregels, geen speculaties over een kernoorlog
Mis ik nog realistische opties? (of, als we het bij realistische opties houden, heb ik hierboven niet-realistische opties genoemd?)

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 10:26 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
vanaalten schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

• Poetin blijft z'n eigen land uitknijpen tot aan zijn dood om maar door te blijven gaan met zinloos raketten afschieten richting Oekraïne
  • Poetin wordt afgezet en de nieuwe leider ziet een kans om zonder gezichtsverlies te stoppen met de oorlog
  • China zegt tegen Poetin dat 'ie moet stoppen 'of anders'. Wat effectief neerkomt op het vorige punt.
  • *knip*
Mis ik nog realistische opties? (of, als we het bij realistische opties houden, heb ik hierboven niet-realistische opties genoemd?)
Hoe 'beter' Putin zijn interne kikkers in de kruiwagen weet te houden, hoe langer je eerst benoemde punt zal voortkabbelen. Ik voorzie dat hij uiteindelijk afgezet zal worden.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 10:27 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vanaalten schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

• *knip*
Veel te vroeg om te gaan roepen IMHO

Tenzij RU zijn troepen terugtrekt uit UA (dat is dus ook het Krim) zie ik UA geen stap terug nemen en dus blijven ze ook RU aanvallen.
edit: wat ze erna gaan doen is eigenlijk best wel een onbekende factor, (maar te vroeg om uberhaupt te gaan gokken of voorspellen en dus over na te denken.

Op het moment dat UA rusland is gaan aanvallen is de invasie verandert in een oorlog IMHO wanneer en met welke (acties) dat verandert is vind ik lastig te zeggen.. immers er zijn geen troepen van UA in rusland zelf (dat we weten)

toevoeging 2 Anders dan conventionele is gewoon geen optie voor Rusland, want dan escaleert het enorm snel met grote gevolgen..

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 10:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

Girkin doet even een potje blufpoker en trolling.
Zijn taalgebruik zal er iig niet voor zorgen dat hij eerder uit de gevangenis komt :)

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
vso schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Op het moment dat UA rusland is gaan aanvallen is de invasie verandert in een oorlog IMHO wanneer en met welke (acties) dat verandert is vind ik lastig te zeggen.. immers er zijn geen troepen van UA in rusland zelf (dat we weten)
Vanaf dat de invasie begon is het een oorlog geweest, ookal wil Rusland die woorden niet uitspreken vanwege interne politiek. Ik denk niet dat we hier eigen invullingen aan moeten geven: een ander land tegen hun wil gewapend binnenvallen is gewoonweg een oorlogsverklaring en dus voer je een oorlog.

Voor de rest heb je zeker een punt dat de endgame/manieren dat dit stopt vrij onduidelijk zijn vanuit Rusland hun kant. Ik denk ook niet dat Putin en zijn handlangers een scenario ooi tin gedachten hebben gehad waar een exitplan in is verwerkt in welke vorm dan ook.

De historie leert wel dat de Sovjiet-Unie en Rusland zelf steeds wisselingen van de macht kregen vanaf dat ze catastrofale nederlagen leden in oorlogen. De historie leert echter ook dat daar lang niet altijd prettige nieuwe regeringen uit voort kwamen en ik vraag me af of dat nu wel het geval gaat zijn. ALs ik de binnenlandse koers zie, zijn er al dermate lang politieke zuiveringen bezig onder aanvoering van Putin, dat er niets over is van de oppositie (en zelfs van die is twijfelachtig of dat prettige mensen zijn)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• vso
  • Niet online

vso

tja...

polthemol schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Vanaf dat de invasie begon is het een oorlog geweest, ookal wil Rusland die woorden niet uitspreken vanwege interne politiek. Ik denk niet dat we hier eigen invullingen aan moeten geven: een ander land tegen hun wil gewapend binnenvallen is gewoonweg een oorlogsverklaring en dus voer je een oorlog.
Misschien meer mugge(n)ziften van mijn kant af, maar een invasie ben je alleen maar aan het verdedigen tegen Rusland.

Met "oorlog" schiet je over en weer naar elkaars land, daar maak ik dus een nuance verschil in maar inderdaad eind v.d dag is het gewoon wat jij zegt.

Wat niemand echt verwacht is (en dus enorm angstig voor is, behalve Polen bijvoorbeeld) is dat op russisch grondgebied aanvallen tot op heden gewoon niet de extreme tegen reactie komt die men verwacht/overhyped heeft. en Zelensky + de Baltische landen (zeg ik het goed?) zoals Polen gewoon gelijk hebben gehad en men ook met westerse wapens moet kunnen schieten op RU immers het is niet het westen die het bedient

Persoonlijk vind ik dit daarom in het main UA topic horen, ik zie UA hier echt nog wel grotere acties gaan voeren (maar dat is speculatief dus To Be Determinant)
Even los gekoppeld van forum acties met posts verplaatsen dat staat niet ter sprake!!! en is ook niet doel v.d reactie

ps hieronder hoort natuurlijk wel hier ;)
Voor de rest heb je zeker een punt dat de endgame/manieren dat dit stopt vrij onduidelijk zijn vanuit Rusland hun kant. Ik denk ook niet dat Putin en zijn handlangers een scenario ooi tin gedachten hebben gehad waar een exitplan in is verwerkt in welke vorm dan ook.
Zo had ik er nog niet direct naar gekeken, maar inderdaad in de lijst van scenario's stond dit ver onderaan, alleen ik denk ook in die van UA to be fair .. zeker van afgelopen dagen is dat wel een beeld wat nog moet gaan inzinken.
De historie leert wel dat de Sovjiet-Unie en Rusland zelf steeds wisselingen van de macht kregen vanaf dat ze catastrofale nederlagen leden in oorlogen. De historie leert echter ook dat daar lang niet altijd prettige nieuwe regeringen uit voort kwamen en ik vraag me af of dat nu wel het geval gaat zijn. ALs ik de binnenlandse koers zie, zijn er al dermate lang politieke zuiveringen bezig onder aanvoering van Putin, dat er niets over is van de oppositie (en zelfs van die is twijfelachtig of dat prettige mensen zijn)
Dat geeft men inderdaad van het begin af aan, maar ook dat is Putin zich enorm bewust..

Misschien daarom dat alles leeg word ge"plunderd" en naar het front gestuurt word want als je een opstand wilt gaan doen moet je wel ergens mee aan kunnen vallen/weren .. en het helpt enorm als de machthebbers dan alle beste wapens in handen hebben.. (denken ze) .. alleen we zien nu dat het erg lastig verdedigen is tegen kartonnen drone(s)

Dat betreft "geen exit stratagie" er is omdat de enige optie is "tot het gaatje gaan" linksom/rechtsom .. kapot malen die zooi.

Persoonlijk denk ik dat ik het niet veel verlenging geeft voor Putin maar we zullen het gaan zien. (helaas)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 31-08-2023 11:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Bizar:
He says that it is now the second half of August, and he said hello to all those who think that he was eliminated! BUT he did not name the exact date and the video could have been recorded Until Death!
Lijkt opgenomen net voordat hij Afrika uitgewerkt werd. Zag hij aankomen dat het zijn laatste dagen waren?
Anders een prachtig trol-bericht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
vso schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Misschien meer mugge(n)ziften van mijn kant af, maar een invasie ben je alleen maar aan het verdedigen tegen Rusland.

Met "oorlog" schiet je over en weer naar elkaars land, daar maak ik dus een nuance verschil in maar inderdaad eind v.d dag is het gewoon wat jij zegt.

Wat niemand echt verwacht is (en dus enorm angstig voor is, behalve Polen bijvoorbeeld) is dat op russisch grondgebied aanvallen tot op heden gewoon niet de extreme tegen reactie komt die men verwacht/overhyped heeft. en Zelensky + de Baltische landen (zeg ik het goed?) zoals Polen gewoon gelijk hebben gehad en men ook met westerse wapens moet kunnen schieten op RU immers het is niet het westen die het bedient

Persoonlijk vind ik dit daarom in het main UA topic horen, ik zie UA hier echt nog wel grotere acties gaan voeren (maar dat is speculatief dus To Be Determinant)
Even los gekoppeld van forum acties met posts verplaatsen dat staat niet ter sprake!!! en is ook niet doel v.d reactie

ps hieronder hoort natuurlijk wel hier ;)

[...]

Zo had ik er nog niet direct naar gekeken, maar inderdaad in de lijst van scenario's stond dit ver onderaan, alleen ik denk ook in die van UA to be fair .. zeker van afgelopen dagen is dat wel een beeld wat nog moet gaan inzinken.

[...]

Dat geeft men inderdaad van het begin af aan, maar ook dat is Putin zich enorm bewust..

Misschien daarom dat alles leeg word ge"plunderd" en naar het front gestuurt word want als je een opstand wilt gaan doen moet je wel ergens mee aan kunnen vallen/weren .. en het helpt enorm als de machthebbers dan alle beste wapens in handen hebben.. (denken ze) .. alleen we zien nu dat het erg lastig verdedigen is tegen kartonnen drone(s)

Dat betreft "geen exit stratagie" er is omdat de enige optie is "tot het gaatje gaan" linksom/rechtsom .. kapot malen die zooi.

Persoonlijk denk ik dat ik het niet veel verlenging geeft voor Putin maar we zullen het gaan zien. (helaas)
vso, je bericht is nog slechter te begrijpen als normaal.

Maar je vindt dus niet dat Oekraine in Oorlog is?

Bereken je warmteverlies

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Spykie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
vso, je bericht is nog slechter te begrijpen als normaal.
Kan je aangeven waarom je het slechter vind te begrijpen (mag ook per DM) vrij lastig als ik geen houvast heb aan de oorzaak dan kan ik het in de toekomst verbeteren.
Maar je vindt dus niet dat Oekraine in Oorlog is?
Erhm nee @polthemol heeft dat betreft gelijk de invasie is gewoon een oorlog(s)daad punt+einde discussie zeg maar.

Wat ik meer bedoel is dat de Aard van het beestje is veranderd,

Niemand verwacht(te) en (is/was) enorm huiverig voor is dat binnen de "geaccepteerde" grenzen van Rusland (exclusief het betwiste krim) aanvallen zijn op militaire doelen ..

Het zijn nu nog militaire doelen, maar ik durf best wel te voorspellen dat bruggen of andere infra ook vrij-spel is tzt.

Dat is best bijzonder want dat houdt eigenlijk in dat in plaats van netjes om de tafel te kunnen gaan zitten, eigenlijk Rusland gedwongen word kruipend en zeer nederig naar de onderhandelings tafel zal moeten gaan, en dat de spreekwoordelijke bal steeds meer bij Oekraine komt te liggen.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

vso schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

In On War, there is a theory of grand strategy because Clausewitz had conceptualized the nation-state as equipped to participate in perpetual international intercourse.

For Clausewitz, “war is not merely a political act but a real political instrument, a continuation of political intercourse, a carrying out of the same by other means,” (On War (1943), pp. 280).

That is to say, war is one means of political intercourse, characterized by military force, to accomplish political ends.

The implication is that the nation-state is equipped with multiple means of political intercourse, which war is but one. Overall, these means can be collectively described as diplomatic, military, and economic means.
https://warroom.armywarco...rand-strategy-clausewitz/

Oorlog is als militaire macht ingezet wordt om politieke doelen te bereiken. Ongevraagd troepen, tanks,... over de grens sturen om jouw beleid aan een ander land opleggen.

Een verklaring voor waarom je moeite met het herkennen van een oorlog hebt, is dat de vredesverdragen uit de mode zijn.
The conclusion of peace treaties following war was a norm of international politics for millennia. Since approximately 1950, however, the rate at which interstate wars have ended with a formal peace treaty has declined dramatically. I argue that the costs of concluding peace treaties have risen with the development of the modern canon of the law of war. Using an original data set, I find that states today prefer to avoid admitting to a state of war and risk placing their leaders and soldiers at risk of punishment for any violations of the law of war.
https://www.jstor.org/stable/43282084
Door de ontwikkeling van oorlogsrecht, willen landen niet meer toegeven dat het een oorlog is. Om te voorkomen dat de leiders of soldaten gestraft kunnen worden. Nothing to see here move along.

Met een vredesverdrag geef je toe dat het een oorlog geweest is. En een "onbestaande oorlog" kan je niet verliezen.

Je geeft de vijand een nieuw excuus. Als een groot land een klein land neerknuppelt, dan telt het niet mee als oorlog. Maar als een klein land terugslaat met drones over de grens, dan heeft dat klein land een oorlog veroorzaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
vso schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Kan je aangeven waarom je het slechter vind te begrijpen (mag ook per DM) vrij lastig als ik geen houvast heb aan de oorzaak dan kan ik het in de toekomst verbeteren.

[...]

Erhm nee @polthemol heeft dat betreft gelijk de invasie is gewoon een oorlog(s)daad punt+einde discussie zeg maar.

Wat ik meer bedoel is dat de Aard van het beestje is veranderd,

Niemand verwacht(te) en (is/was) enorm huiverig voor is dat binnen de "geaccepteerde" grenzen van Rusland (exclusief het betwiste krim) aanvallen zijn op militaire doelen ..

Het zijn nu nog militaire doelen, maar ik durf best wel te voorspellen dat bruggen of andere infra ook vrij-spel is tzt.

Dat is best bijzonder want dat houdt eigenlijk in dat in plaats van netjes om de tafel te kunnen gaan zitten, eigenlijk Rusland gedwongen word kruipend en zeer nederig naar de onderhandelings tafel zal moeten gaan, en dat de spreekwoordelijke bal steeds meer bij Oekraine komt te liggen.
Even een correctie, de Krim is NIET betwist. Het behoort bij Oekraine. Ook Rusland heeft dit in een (ver)verleden erkent. Echter wat is een erkenning waard bij Rusland.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nee daar ben ik het niet mee eens, (je hele post) zo ver gaat mijn "politieke" kennis ook niet
Je geeft de vijand een nieuw excuus. Als een groot land een klein land neerknuppelt, dan telt het niet mee als oorlog. Maar als een klein land terugslaat met drones over de grens, dan heeft dat klein land een oorlog veroorzaakt.
hoewel ik er 0,0% in kan vinden, is dit een manier om hem te lezen.

Alleen "vergeten" we dingen,
- Oekraine is niet klein,
- UA was een grote producent van wapentuig, rakket industrie enzv
- Het westen heeft er zelf voor gezorgt dat UA zwakker is want ze moesten kernwapens enzv inleveren naar rusland. + land voor "bescherming"

Enige wat ik bottom line opmerk is dat de dynamiek verandert als ik mezelf corrigeer ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet in normale taal zonder allerlei labels en scheldwoorden je kunt uitdrukken, post dan niet

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 12:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:32:
[mbr]Als je niet in normale taal zonder allerlei labels en scheldwoorden je kunt uitdrukken, post dan niet[/mbr]
Ok dan verwoord ik het netter.

Het Westen (vooral Europa) heeft een naïeve houding aangenomen waar papieren verdragen en handelsbelangen een garantie vormen voor een vredelievende geopolitieke balans.

Hierbij hebben ze de alternatieve agenda van rusland compleet genegeerd, bewust of onbewust, maar compleet besluiteloos en slapend internationale verhoudingen bedreven.

*knip* Hoe ook verwoordt voegen generalisaties nog steeds te weinig toe aan dit topic.

Weersta voortaan ook de verleiding om de toekomst van een land met de grootte van een continent in twee alinea's te willen samenvatten.

De tijden van een beetje pappen en nathouden zijn wat mij betreft allang voorbij. Als het russische regime graag hel wil, geef het ze maar.

Laat ze maar zien wie hier de kaarten deelt.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 31-08-2023 23:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:03:

Er is, behalve wodka en postorderbruidjes, op internationale schaal nog nooit iets positiefs voortgekomen uit rusland als continent. Het volk is slaafs en kiest er blijkbaar het liefste voor om al eeuwen onderdrukt worden.
Rusland is geen continent, en ik vind dat je wel erg minderwaardig doet over een cultuur. Daarmee doe je niet alleen Rusland tekort, je zaait ook haat jegens een bevolkingsgroep en degenen die de taal spreken, en er zijn zat Oekraïners met Russische roots of vice versa. Het zegt vooral iets over jou.

Dankzij Rusland (SU) kon de snelste straaljager ter wereld destijds vliegen want titanium. Ruimtevaartrace hebben ze (SU) muv bemande maanlanding gewonnen. Rusland (SU) exporteerde veel grondstoffen ook voor en tijdens wereldoorlogen en Koude Oorlog. Olie en gas is voor ons in Europa van belang geweest. Ook ligt het technische niveau van universitaire studenten prima (al was in de SU zeker Oekraïne daar hoofdverantwoordelijk voor). Gelukkig verkasten de intelligentsia het land al (dat zijn ook de interessantste asielzoekers/vluchtelingen); nu des te meer. De olie en het gas gaan we dankzij de energietransitie minder nodig hebben.

Ik ben lang voor de totale oorlog tussen RU en UA bij De Hermitage geweest naar de voorstelling over de Romanovs en dat was interessant.

Kortom, het is allemaal niet zo zwart-wit.

Als ik me er in verdiep dan voel ik ook vooral medelijden met dit volk. En dan vooral alles en iedereen die onderaan de pikorde van het patriarchaat staat. Wat hebben ze daar nog een lange weg te gaan, zeg. Maar dat medelijden staat tot geen verhouding met wat de Oekraïners doormaken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Rusland was ooit een grootmacht in de tijden van de Sovjet Unie maar is verworden tot een stervende luis in de Westerse bondvacht.
*knip* Dehumanificeren hoort niet thuis op dit forum

Dit gaat echt al zolang niet meer om alleen Oekraïne.

Als je ziet wat rusland uitvreet om het Westen te destabiliseren, online trollfarms, op kritieke momenten energieleveringen aan Europa dwarsbomen, destabilisatie van Westerse politiek door financiering van extremisme, vernietigen van graanvoorraden om honger te creëren en vluchtelingenstromen op te wekken, openlijke verspreiding van extremistische anti Westers narratief, grootschalig terrorisme op Europese bodem...

Ik vind dat rusland ons moreel gezien allang de oorlog heeft verklaard. Niet met woorden maar met daden. Ze haten ons openlijk. Ik ben een pro Westers persoon, geboren en getogen. En bij mij zit die haat erg diep.

[ Voor 183% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Rusland was ooit een grootmacht in de tijden van de Sovjet Unie maar is verworden tot een stervende luis in de Westerse bondvacht.
*knip*

Als je ziet wat rusland uitvreet om het Westen te destabiliseren, online trollfarms, op kritieke momenten energieleveringen aan Europa dwarsbomen, destabilisatie van Westerse politiek door financiering van extremisme, vernietigen van graanvoorraden om honger te creëren en vluchtelingenstromen op te wekken, openlijke verspreiding van extremistische anti Westers narratief, grootschalig terrorisme op Europese bodem...

Ik vind dat rusland ons moreel gezien allang de oorlog heeft verklaard. Niet met woorden maar met daden. Ze haten ons openlijk. Ik ben een pro Westers persoon, geboren en getogen. En bij mij zit die haat erg diep.
Daar ben ik het wel mee eens maar als jij denkt dat we in het Westen allen exact tegenovergestelde normen en waarden erop na houden dan kom je van een koude kermis thuis.

Ook in het Westen zijn significante aantallen mensen die vinden dat het recht van de vrouw eindigt bij het aanrecht, die vinden dat mensen met een andere seksuele voorkeur (en dan heb ik het niet over pedo of dieren maar over wederzijdse, gelijkwaardige instemming of uiting van voorkeur) geen bestaansrecht hebben. Ook in het Westen heb je corruptie en (zware) criminaliteit.

Haat het gedrag niet de groep die zich misdraagt vanwege een significante groep rotte appels.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

*knip*

Inhoudelijk: Rusland was geen grootmacht; de Soviet-Unie was een grootmacht. Het is goed om te bedenken dat Rusland al eeuwenlang effectief een koloniale macht is, waarbij ze hun grootsheid danken aan het uitbuiten van de periferie (Die, verwarrend genoeg, deels in Rusland zelf lag en ligt).
In essentie zie je in Rusland veel processen beginnen die lijken op die in het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk tijdens de dekolonisatie (en soms nog steeds): Wankele economische basis, ongefundeerde grootsheidswaanzin, veel wrok en ressentiment, etc. Gecombineerd met een zeer kleine middenklasse en een totaal gebrek aan democratische traditie is het eigenlijk niet zo raar dat iemand bedenkt dat het tijd wordt voor een nieuw Russisch Rijk.

Dat Rusland het Westen allang de (hybride) oorlog heeft verklaard, ben ik ook wel met je eens.

Ik aarzel - net als @Jerie eerder- alleen over de manier waarop je het brengt: Ik probeer mezelf af te remmen om dit te voor mijzelf te vertalen naar haat en nijd. Ja, binnen Rusland is veel haat tegen het Westen. Maar dat zal niet opgelost worden door Rusland te haten. Of door Rusland in een soort neokoloniale move als gouvernementsgebied te annexeren. Bij alle eerdere pogingen in de geschiedenis om de inboorlingen te beschaven en grondstoffen te roven bleken in praktijk het tweede duidelijk beter te lukken dan het eerste (mede omdat die inboorlingen beschaafder waren dan verwacht). Ik weet niet goed wat wel te doen, maar ik aarzel over hardhandige ingrepen in Rusland en neig eerder naar "ze terug hun hok inschoppen, maar daarna hun soevereiniteit respecteren."

(Al zit er wel een prachtige ironie in het voorstellen van koloniale overheersing over een voormalig kolonisator)

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 31-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, het is maar goed dat emotionele en kortzichtige zakken hooi als ikzelf niet aan het roer staan. Ze hebben mij allang op de kast.

Wat mij betreft implodeert dat complete land liever gisteren dan vandaag. En als we daar wat versnelling in kunnen brengen, dan heel graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:54:
Ach, het is maar goed dat emotionele en kortzichtige zakken hooi als ikzelf niet aan het roer staan. Ze hebben mij allang op de kast.

Wat mij betreft implodeert dat complete land liever gisteren dan vandaag. En als we daar wat versnelling in kunnen brengen, dan heel graag.
Ik zit dit allemaal mee te lezen en ik begrijp heel goed de diepe frustratie. Zelf ben ik ook zeer gefrustreerd.
Maar is dit nu juist niet precies de bedoeling van het handelen van, ik noem het even rusland? Mensen, regeringen, soldaten frustreren.
Wie emotioneel is kan niet helder denken en wie niet helder kan denken valt ten prooi aan de bully.
Niet meegaan in de retoriek, kalm blijven en de eigen westerse koers blijven varen. Duurd wat langer maar uiteindelijk is dat het beste voor iedereen.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mir4dor schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Ik zit dit allemaal mee te lezen en ik begrijp heel goed de diepe frustratie. Zelf ben ik ook zeer gefrustreerd.
Maar is dit nu juist niet precies de bedoeling van het handelen van, ik noem het even rusland? Mensen, regeringen, soldaten frustreren.
Wie emotioneel is kan niet helder denken en wie niet helder kan denken valt ten prooi aan de bully.
Niet meegaan in de retoriek, kalm blijven en de eigen westerse koers blijven varen. Duurd wat langer maar uiteindelijk is dat het beste voor iedereen.
Ik denk dat Rusland's doel is om groepen mensen tegen elkaar op te zetten en uit te spelen. Ze zullen bijvoorbeeld de protesterende boeren als medestanders tegen energietransitie en dus useful idiots zien. Terwijl deze mensen eigenlijk dichter bij ons zitten qua normen en waarden.

Wat ze niet willen is dat zij zelf onder de loep komen te liggen, dat zij de boeman zijn (dan krijg je allerlei afleidingsmanoeuvres).

En begrijp me niet verkeerd dat zijn 'ze' (Poetin en z'n kliek bovenaan de pyramide) wel. Maar dat moeten we wel genuanceerd brengen. Daarvoor hoeven we niet een complete cultuur te haten; we moeten genuanceerd zijn. Net zoals we ook genuanceerd over bijvoorbeeld Islamitische cukturen moeten zijn. Schoppen/trappen is makkelijk scoren; genuanceerd zijn (opbouwend met gedegen, feitelijke argumenten) is een stuk moeilijker.

Je ziet het ook in deze post terug. Ik kom in deze post met bar weinig gedegen feitelijke argumenten waarom we geen frontale cultureel conflict moeten willen met RU.

In een vorige post wel; het is niet zo dat Nederland of EU of NATO of VS eensgezind is qua normen en waarden. We zijn stuk voor stuk veelzijdig. Dat is onze kracht, net zoals onze democratie. Maar het is ook onze zwakte. En dat weet RU dondersgoed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1697325303306269011] Het verdict is uiteindelijk dat ru minimaal vier vliegtuigen kwijt is. :)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57

Jiffy

God, you're ugly!

RoD schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:37:
[Embed] Het verdict is uiteindelijk dat ru minimaal vier vliegtuigen kwijt is. :)
Met één aanval plm 4% van de actieve toestellen uitschakelen: da's een meer dan uitstekende score. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hoe de drone aanvallen (psychologisch) bij de Russen naar binnen slaan.

Deelartikel van The Washington Post (gisteren)
Drone strikes hit military aircraft deep inside Russia
https://wapo.st/3qSWRZi

We hebben het hier natuurlijk over hoe diep de drones inmiddels zijn doorgedrongen, en wat ze inmiddels al niet vernield hebben. Die oorlog is nog lang niet voorbij (te pessimistisch?) maar dat kantelpunt dat de Oekraïense slagkracht in het Oekraïense strijdperk de Russische heeft overvleugeld is al even voorbij. Hieronder wat uitsnedes uit het artikel om die impact van de Russen te illustreren. Mijn invalshoek, dus lees het artikel ook vooral zelf.

In Oekraïne zijn luchtaanvallen vanuit Rusland inmiddels een vreemde normaal geworden, ook nu gaan die nog steeds door. Doden vallen ook hier nog steeds.
In Ukraine, at least two people were killed and three others injured early Wednesday morning when Russia launched a combined missile and drone attack on Kyiv that the city’s military administration described as the most “powerful attack since spring.” The Ukrainian capital has been under near-constant air attack since November.
De afgelopen weken heb ik mijzelf op de vraag betrapt waarom die Russen zo als een kapotte plaat bezig blijven met het trekken van die terreurkaart. Ze is niet alleen weinig effectief gebleken, maar kost nu langzamerhand slagkracht die Rusland steeds harder nodig heeft om voor militaire doelstellingen in te zetten. Mijn observatie is dat het bewind nog steeds (te) veel geloof hecht aan het publiciteitseffect van deze aanvallen. Misschien een volgende onderstreping dat het bewind niet meer aangesloten is op de realiteit.

De Oekraïense aanvallen hebben inmiddels meer nieuwswaarde, omdat die militaire doelen weten te raken, al bezweert het Russische bewind dat alles onder controle is, uit de mond van regeringswoordvoerder Peskov (hier over Pskov airport):
“The supreme commander in chief constantly and promptly receives all the information both within the framework of the special military operation itself and around the operation, and, of course, as for such massive attacks, the information is brought to the attention of the supreme commander,”

He deflected questions about the launch locations of the drones that struck the Pskov airfield. “I have no doubt that our military experts are working on these issues and are finding out the routes and how it was done to take appropriate measures to prevent such situations in the future,”
Oekraïne laat niet het achterste van haar tong zien, al kan het een toespeling over het vliegveld niet laten:
“Did you know that Pskov Airport is named after Kyivan Princess Olha? Oh, what a spectacularly vengeful woman she was!”
Op de staatstelevisie blijven de aanvallen (nog) doodgezwegen, inmiddels structureel of niet:
Russian state television, the Kremlin’s main tool for shaping public opinion on the war, barely mentioned the attacks, although the drones temporarily closed six Russian airports, including major airports in Moscow, which also was targeted. Drone strikes and airport closures in the Russian capital have practically become a nightly event as Ukraine has stepped up its efforts to make sure the war is felt by Russian citizens who live closest to the Kremlin.
En ook het ministerie van defensie bedekt de schandvlek maar al te graag:
Russia’s Ministry of Defense did not mention the drone attacks on Pskov in its daily media briefing and did not comment on the damage to planes at the airfield.
Maar die vragen over afwezige luchtverdediging laten zich lastig onderdrukken:
Despite the relative silence about the attacks on state television, the strikes raised embarrassing questions about the failures of Russian air defenses — especially to prevent the attack on the Pskov airport. Some members of the country’s hard-line pro-war lobby vented frustration at a war that has yielded no major Russian advances for months.
Vragen die konden ontstaan door feitelijke informatie:
The Russian opposition media outlet We Can Explain, which is associated with the exiled Russian businessman Mikhail Khodorkovsky, quoted two witnesses in Pskov as stating that there were no sounds of air defenses working as the drones began attacking. Residents in Pskov saw three Il-76s taking off after the attack, local media reported.
In meer extremistische hoek was de frustratie over de aanvallen ook duidelijk hoorbaar:
On Wednesday, the Russian propagandist Vladimir Solovyov expressed the frustration of Russia’s pro-war faction, known as the “party of war,” when he blasted the failure to intercept the drones in Pskov during his online morning program, “Full Contact.”

“What is happening? What is happening?” Solovyov repeated angrily. “Do we not know where the drones are flying from? What is happening? Do we not understand where they’re being manufactured, delivered and stockpiled? Where they’re launched from? If we can’t cope with drones, how are we going to cope with F-16s?”
Een Russische blogger die zich heeft gespecialiseerd in de luchtmacht riep op om te leren van Pskov:
“We draw conclusions and strengthen the protection of airfields. Enough has already been written and said about what needs to be done quickly for this,” the blogger wrote on Telegram.
Die amerikaanse artikelen gaan aan het eind vaak die hele oorlog nog eens lang. Uit dit wat meer algemene stuk nog het volgende over de om tegen geluiden, die steeds luider worden, te onderdrukken:
But despite the Kremlin’s determination to suppress all criticism of the war effort, some hard-liners still are publicly demanding a harsher approach.
Wat die lui allemaal roepen laat ik hier in het midden en is ook minder relevant, want ze vormen het extreem in het spectrum. Wat meer van belang is dat ze heel vocaal zijn, en met hun geluid zullen bijdragen aan het algemene gevoel van onvrede. En al die tegengestelde meningen en opvattingen maken de spagaat van het bewind groter en groter. En het bewind heeft ze niet meer goed in de hand. De scherpe acties van de Russische overheid duiden eerder op een gebrek van controle dan op het tegenovergestelde.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En over drones gesproken, het gaat vannacht ook weer los zo lijkt het

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dit blijft wel briljant, gewoon over wit rusland vliegen om zo naar je gewenste doelwit te vliegen.

Vraag mij echt af hoe dit de verhoudingen tussen beiden gaat veranderen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Humma Kavula schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:22:
Dit blijft wel briljant, gewoon over wit rusland vliegen om zo naar je gewenste doelwit te vliegen.

Vraag mij echt af hoe dit de verhoudingen tussen beiden gaat veranderen.
Rusland heeft toch ook van alles afgevuurd vanaf Belarus grond gebied, dan kan Oekraïne ook wel door hun lucht gebied vliegen :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Dit gaat ook wel helpen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Repressief beleid wordt harder uitgevoerd?
Ultra-nationalist military blogger arrested in Moscow

From CNN's Tim Lister and Anna Chernova

A Russian military blogger who has frequently been critical of the way the campaign in Ukraine has been conducted has been arrested in Moscow, according to state news agency RIA Novosti.

"A criminal case was opened against the administrator of the Moscow Calling telegram channel Andrey Kurshin for fake news about the Russian army," RIA Novosti said.
https://edition.cnn.com/e...3daf19742ed1d30d7a495f43b

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

They bomb their own: a cruise missile worth $13 million was accidentally dropped on a field in the Saratov region

Telegram channels close to the Russian authorities write that the unexploded cruise missile was discovered by residents of the village of Poltavka.

For unknown reasons, it fell off from the carrier and collapsed in a field 8 km from the settlement.

Vigilant tractor drivers mistook a strange object for a drone. However, experts who arrived at the scene determined that it was a Russian strategic missile X-101, which fell 300 km from the front.

What will be the versions:

📌 Russian pilots accepted (just);

📌 Russian pilots mistook the village of Poltavka in the Saratov region for the Ukrainian city of Poltava;

This is a joint project of Russian defense engineers and farmers to "grow" missiles. It was sown in this way and now they are waiting for the harvest;

They started shooting at their territory in fright, but the high-precision weapons also turned out to be poorly exploding.
##curb
https://t.me/Pravda_Gerashchenko/78528

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
Een creatieve manier om aan geld te komen voor Rusland:

https://www.businessinsid...er-border-crossing-2023-8
Russia is demanding Norway pay up to $4.4 million in compensation after 42 Norwegian reindeer wandered across the border

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Voor wat het waard is, het zegt wel wat over de situatie waarin ze zitten.
Head of Russian space agency Roscosmos says RS-28 Sarmat ICBM was put on combat duty
New Russian missile system known as "Satan II" has been placed on combat duty, official says
From CNN's Tim Lister

In this handout photo released by Roscosmos Space Agency Press Service on April 20, 2022, the Sarmat intercontinental ballistic missile is launched from Plesetsk in Russia's northwest.
In this handout photo released by Roscosmos Space Agency Press Service on April 20, 2022, the Sarmat intercontinental ballistic missile is launched from Plesetsk in Russia's northwest. Roscosmos Space Agency Press Service/AP
Russia says its newest nuclear weapons system, the Sarmat intercontinental ballistic missile, is now operational.

"The Sarmat strategic complex has been put on combat duty," Yury Borisov, the director general of the state space corporation Roscosmos, said in a media appearance.

It had been due to go on combat duty at the end of 2022.

The Sarmat will replace Soviet-era Voevoda missiles, known by the NATO designation SS-18 "Satan," in Russia's strategic arsenal. As the SS-18's successor, the Sarmat has been nicknamed "Satan II" in the West.

Some background: Russian President Vladimir Putin said in April last year that the Sarmat would be capable of delivering multiple nuclear warheads as far as the continental United States – and would “give thought to those who are trying to threaten Russia.”

At the time, Western analysts told CNN the threat to the US and its allies from Satan II was “extremely low,” and that Putin's high-profile testing of the weapon may have been intended to hide Russian military failures in its war in Ukraine.

Like the SS-18, the Sarmat could carry 10 and possibly more independently targeted nuclear warheads with a range of up to 18,000 kilometers (or about 11,185 miles), according to the Missile Defense Project at the Center for Strategic and International Studies.

It is expected to serve as a one-for-one replacement for the Voevoda missiles. Hans Kristensen, director of the Nuclear Information Project at the Federation of American Scientists, likened Satan II to a "facelift" for the Soviet-era SS-18, though he said there were "probably some enhancements under the hood."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog een keer een staatje over de verdeling over de Russische regio’s van de verloren soldaten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:11:
Voor wat het waard is, het zegt wel wat over de situatie waarin ze zitten.
Vroeg of laat hebben ze een vervanger voor de Oekraïense ICBM's nodig.
In the last decade[dubious – discuss] Russian armed forces have been steadily reducing the number of R-36M missiles in service, withdrawing those that age past their designed operational lifetime. As of January 2020, the Strategic Missile Troops had 46 R-36M2s (or RS-20Vs) in active service.[10]

In March 2006 Russia made an agreement with Ukraine that will regulate cooperation between the two countries on maintaining the R-36M2 missiles. It was reported that the cooperation with Ukraine will allow Russia to extend the service life of the R-36M2 missiles by at least ten to 28 years.[11][needs update]

According to Interfax report, two R-36M2 missiles are planned to be dismantled by November 30, 2020. The process is to be carried out in accordance with the New START procedures.[12]

Russia intends to replace the R-36M series with a new heavy ICBM, the RS-28 Sarmat.[13]
Wikipedia: R-36 (missile)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
YakuzA schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:49:
Nog een keer een staatje over de verdeling over de Russische regio’s van de verloren soldaten.
[Twitter]
Dat is wel een heel heftige verhouding.
En schetst stevig het "belang" van die regio's voor 'Moscovia'.
Regio Tuva (populatie 340.000) en regio Buryatie (pop. 980.000) met >55 doden p/100.000 inwoners.
Moskou op 0,9/100.000. (pop. 21.000.000).

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:05
En als er werkelijk 200.000 of meer tussen zijn omgekomen dan is de werkelijkheid natuurlijk nog veel donkerder..

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Russia announces Armata tanks ‘pullback’ from Ukraine
Alweer :+

Ik begin echt te vermoeden dat die tanks speciale stealth technologie bezitten.

https://defence-blog.com/...ks-pullback-from-ukraine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

YakuzA schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:49:
[Twitter]
Wel een half jaar oud he :)

Geeft aan hoe slecht de verdeling is ,maar de absolute aantallen doden (ook per 100k) inwoners zullen nog wel gestegen zijn sindsdien .

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
A Russian rocket scientist has died after mysteriously being poisoned - with Russian state media saying that he ate edible mushrooms.
Professor Vitaly Melnikov, 77, had headed the Department of Rocket and Space Systems at RSC Energia before becoming suddenly seriously ill days before he died.
Was in de enerlaatste week Augustus volgens mij ook al een dode gerelateerd aan de mislukte luna-25.

(Niet te verwarren met Vasily Melnikov NiGeLaToR in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
extra air defense bij Moskou. Winter(arctic)camo dus eigenlijk bedoeld voor een andere regio:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIJWPOECDHjfjLegLQcXC31LIuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFHjBnYY9oNAKHLKb0f21Ejo.jpg?f=fotoalbum_large
Russia builds “Flakturm” to counter Ukrainian drones
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9AbLrtHqQRM4An9vV8QZmvhY6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1evVpJkdegoVieVB5llHAXx.webp?f=fotoalbum_large
https://defence-blog.com/...counter-ukrainian-drones/

[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 04-09-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Tens schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:19:
extra air defense bij Moskou. Winter(arctic)camo dus eigenlijk bedoeld voor een andere regio:

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Zou in het kleine meme topic ook niet misstaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 22:13
Oekraïene had een maand geleden wat schepen van Rusland aangevallen, waaronder een olietanker. Het idee dat rondging, was dat op die manier schepen naar Rusland niet meer te verzekeren waren en daardoor de havens stil komen te liggen. Is dat nu uiteindelijk ook de uitkomst geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:19:

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Mooie targets zo. Steekt goed af bij de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:25:
[...]

Wel raar.

In principe hoort Rusland intern een enorme surplus te hebben aan olie en olie derivaten door de sancties.
Nu wordt het wel tijd om naar dit topic te gaan :)

Het artikel (https://www.reuters.com/b...ore-shortages-2023-08-31/) geeft aan dat er aan aantal oorzaken zijn. De eerste is onderhoud aan de raffinaderijen (of gebrek eraan wegens roken), de andere was de voorkeur voor export wegens de waarde van de Roebel. Het resultaat is minder beschikbare olieprodukten en een oplopende prijs.
"The Ai-92 gasoline is not available for retail sales in Krasnodar region, Adygea and Astrakhan, there is hardly any Ai-95 gasoline and diesel," a trader in Russia's south said.
Wholesale diesel prices started to sharply rise in July. For the past two months commodity exchange diesel prices jumped on average by more than a quarter to 67,000 roubles ($700) per ton.

"We do not buy. The prices are crazy," an owner of a fuel depot said.
Blijkbaar is de handel in benzine en diesel iets wat Rusland aan de markt overlaat en dit is het resultaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:34:
[...]

Het artikel (https://www.reuters.com/b...ore-shortages-2023-08-31/) geeft aan dat er aan aantal oorzaken zijn. De eerste is onderhoud aan de raffinaderijen (of gebrek eraan wegens roken), de andere was de voorkeur voor export wegens de waarde van de Roebel. Het resultaat is minder beschikbare olieprodukten en een oplopende prijs.

[...]

[...]
Blijkbaar is de handel in benzine en diesel iets wat Rusland aan de markt overlaat en dit is het resultaat.
Het blijft voor mij wat contra-intuitief gezien de daling van de export :)
https://energyandcleanair...el-exports-and-sanctions/

Het lijkt iig ook alsof ze vanuit de overheid iets van de interne subsidies op olie/producten lijken terug te schroeven waardoor benzine/diesel duurder is dan normaal.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:48:
[...]

Het lijkt iig ook alsof ze vanuit de overheid iets van de interne subsidies op olie/producten lijken terug te schroeven waardoor benzine/diesel duurder is dan normaal.
Er zullen heel wat factoren zijn die wij niet kunnen overzien, en die factoren kunnen op elkaar ingrijpen op een manier die wij moeilijk kunnen begrijpen.

Onderaan de streep is het belangrijk om te weten dat er in een aantal Oblasts gebrek is aan brandstoffen, of deze zijn duur en schaars. En laat dit nu net de Oblasts zijn waar de Russische "graanschuur" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
[...]

Inderdaad contra intuitief. Enige soort van logische verklaring uit dat artikel:
The energy ministry also was recommending earlier this month that oil companies find ways to curb wholesale fuel price rises in agricultural regions.

It has said in a statement that some supply issues had arisen due to high congestion on railways in southern Russia during the tourism season.
Een eerder reuters artikel maakte ook al melding over hogere brandstof prijzen, dus wellicht toch probleem met ofwel productie ofwel distributie (of beide)

https://www.reuters.com/b...eputy-pm-says-2023-07-21/

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:34:
[...]

[...]

[...]

[...]

Niet zomaar aan de markt overlaten.

Een zwakke roebel betekent in de russische logica dat je meer roebels kan krijgen per vat olie dat tegen dezelfde prijs in dollar verkocht wordt. Koers van de roebel gehalveerd? Dat betekent voor de grondstofoligarchen dat ze dubbel betaald worden.

Het kwam letterlijk uit Putin's mond:

Dus ze sturen zoveel mogelijk grondstoffen naar het buitenland en de rest heeft last van dure grondstoffen/energie door binnenlandse schaarste.

Want hiërarchie van de oligarchen moet in stand gehouden worden.
  • De echte maffiosi zijn niet de slimsten, maar mogen veel macht hebben, zijn gemakkelijk te vervangen en je kan weinig verkeerd doen in de grondstoffen.
  • Metallurgie is te moeilijk voor de maffiosi en daarom blijven daar de oude mannen van voor Putin z'n tijd zitten.
  • Voor de machinebouwers heb je slimme mensen nodig en deze moet je zo arm/machteloos houden. Slimme mensen met geld/macht is gevaarlijk. Pump de binnenlandse energie/grondstoffenprijzen zo hoog mogelijk zodat de productiekosten te hoog worden en het is erg moeilijk om winstmarges te vinden. De grondstoffenoligarchen willen hun machines uit het buitenland halen, desnoods exporteren ze russische technologie om een EU-land wat slimmer te maken. Buitenlandse bedrijven mogen winst maken, want ze gebruiken het geld niet om loyaliteit/macht in rusland te kopen.

Het is dus rusland working as intended.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 04-09-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
[...]

Je bron gaat over grondstoffen. Grondstoffen zijn niet de zaken die schaarser aan het worden zijn. Kijk maar naar de producten in de eerste grafiek uit het artikel.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Spykie schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:30:
[...]
Je bron gaat over grondstoffen. Grondstoffen zijn niet de zaken die schaarser aan het worden zijn. Kijk maar naar de producten in de eerste grafiek uit het artikel.
'seaborne oil products' is de 'grondstof' waar benzine/diesel/kerosine als 'geraffineerde olie' onder vallen ;)
de grafiek is dus niet specifiek voor de ruwe grondstoffen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-09-2023 15:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
Image appears to show Russian general Sergei Surovikin for first time since Wagner mutiny
Russische generaal Surovikin zou weer thuis zijn in Moskou, samen met zijn eega.
Dit nadat hij tijdens de Wagner opstand opeens uit beeld verdween.
“General Sergei Surovikin is out. Alive, healthy, at home, with his family, in Moscow. Photo taken today,” Ksenia Sobchak, a Russian journalist and the daughter of Vladimir Putin’s one-time boss, said on Telegram.
https://www.theguardian.c...oto-release-wagner-mutiny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:45
Baserk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:21:
[...]

Russische generaal Surovikin zou weer thuis zijn in Moskou, samen met zijn eega.
Dit nadat hij tijdens de Wagner opstand opeens uit beeld verdween.

[...]

https://www.theguardian.c...oto-release-wagner-mutiny
Zie je wel, Putin is helemaal niet zo evil dat hij al zijn tegenstanders zomaar opruimt. Ze mogen gewoon lekker met hun vrouw terug naar hun knusse Moskouse appartement.

Surovikin zal na dit persmoment binnenkort wel zo onvoorzichtig zijn om te ver uit zijn raam op de 12e verdieping te leunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zie op Reddit de volgende post: link

"Shoigu has reportedly ordered to mobilize another 200,000 Russians throughout the Russian Federation. The order comes into force on September 11 and must be completed by November 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
gise schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:29:
Zie op Reddit de volgende post: link

"Shoigu has reportedly ordered to mobilize another 200,000 Russians throughout the Russian Federation. The order comes into force on September 11 and must be completed by November 1"
Het laat zich raden dat dit niet in Moskou en St Petersburg gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

asing schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:39:
@YakuzA en @Fraggert : Jullie vergeten nog even dat er heel veel artillerie wordt vernietigd én dat de lopen van deze dingen maar iets van 5000 schoten aankunnen. Munitie is leuk, maar je moet wel iets hebben om het mee te verschieten.
ja, dat ook nog eens.....en wie gaan er straks in die fabrieken aan de lopende band staan na de zoveelste mobilisatie.......Dedushka en Babushka? :+......of trekken ze daarvoor weer een blik gevangen open ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 05-09-2023 14:07 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:05:
[...]

ja, dat ook nog eens.....en wie gaan er straks in die fabrieken aan de lopende band staan na de zoveelste mobilisatie.......Dedushka en Babushka? :+
Aan arbeiders helaas geen gebrek, maar als je geen tools of grondstoffen hebt word dat ergens wel een andere uitdaging (iets met Slimme UA die wellicht wat key resources geraakt hebben)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 05-09-2023 14:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:08:
[...]

Aan arbeiders helaas geen gebrek, maar als je geen tools of grondstoffen hebt word dat ergens wel een andere uitdaging (iets met Slimme UA die wellicht wat key resources geraakt hebben)
Aan arbeiders is er ook wel tekort momenteel:
https://www.themoscowtime...rd-labor-shortages-a82042
Russia’s industrial worker shortage reached a new high last month, the RBC news website reported Thursday, citing a survey by the Yegor Gaidar Institute for Economic Policy.

The survey found that 42% of Russian industrial enterprises faced a shortage of workers in July, surpassing April’s record-setting shortage of 35%, according to the same survey of around 1,000 enterprises.
https://www.reuters.com/b...hortages-bite-2023-06-14/

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2023 14:25 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zeker. Ter vergelijking: Rusland heeft nog meer last van vergrijzing dan Nederland (aldus Peter Zeihan). De banen zullen aldaar nog meer voor het oprapen liggen. Het is niet voor niets dat ze overgaan tot kinderarbeid ('studentenbijbaan' in de vorm van een 'opleiding met praktijkervaring' die dan geen opleiding voorstelt, maar ook gekidnapte Oekraïense kinderen) en slavenarbeid ((krijgs)gevangenen). Tel daarbij op dat ze ook nog 'ns mannen mobiliseren. Nou heb je ook Bullshit Jobs (zie het boek) maar zitten ook legitieme, productieve banen bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:30:
[...]

Zeker. Ter vergelijking: Rusland heeft nog meer last van vergrijzing dan Nederland (aldus Peter Zeihan). De banen zullen aldaar nog meer voor het oprapen liggen. Het is niet voor niets dat ze overgaan tot kinderarbeid ('studentenbijbaan' in de vorm van een 'opleiding met praktijkervaring' die dan geen opleiding voorstelt, maar ook gekidnapte Oekraïense kinderen) en slavenarbeid ((krijgs)gevangenen). Tel daarbij op dat ze ook nog 'ns mannen mobiliseren. Nou heb je ook Bullshit Jobs (zie het boek) maar zitten ook legitieme, productieve banen bij.
En het MinDef betaalt op papier gewoon beter. Dus er zijn er die kiezen voor het leger om te zorgen dat ze de rekeningen kunnen betalen.

Dus al met al gaat het niet toppiejoppie met de workforce.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Jerie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:30:
[...]

Plus dat veel van de capaciteit aan arbeid die dan aanwezig is, wordt aangewend voor de oorlogsindustrie, wat niet per se bijdraagt aan kwaliteit van leven van de rest van het land.

Ze zijn aardig ver weggezakt in een oorlogseconomie, waarbij ze straks de financiele middelen moeten aantrekken uit landen als Iran en China.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

offtopic:
misschien dat we niet zo RU moeten focussen, die oliegarchjes oid hebben voldoende $$$$ :+ om dat probleem op te lossen toch ?

In abu dabie lossen ze het toch ook zo op ..

Enige waar ik benieuwd naar ben is hoeveel UA zometeen van RU ontvangt als men besluit dat het oorlogvoeren genoeg is geweest.

Teminste ik ben echt benieuwd als men verklaart "de laatste rus is het land uit" wat er dan gaat gebeuren, vele opties mogelijk denk ik zo. (zien we dan wel niet nu om over te praten.. te veel koffie dik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:49:
offtopic:
misschien dat we niet zo RU moeten focussen, die oliegarchjes oid hebben voldoende $$$$ :+ om dat probleem op te lossen toch ?

In abu dabie lossen ze het toch ook zo op ..

Enige waar ik benieuwd naar ben is hoeveel UA zometeen van RU ontvangt als men besluit dat het oorlogvoeren genoeg is geweest.

Teminste ik ben echt benieuwd als men verklaart "de laatste rus is het land uit" wat er dan gaat gebeuren, vele opties mogelijk denk ik zo. (zien we dan wel niet nu om over te praten.. te veel koffie dik)
Wie zijn "men"?

nvm, hoort hier ook niet thuis

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-09-2023 14:51 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999

bloody

0.000 KB!!

Half Augustus was het moment dat de grens van 1USD/100RBL doorbroken werd.
De bank greep toen in met een stevige 3.5% erbij op de rentestand.
Toen kakte de koers in naar 94, echter sinds een week stijgt ie weer gestaag, met op dit moment 97,82 als stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIA2Pj2VYuEpXGVGp7nn28fR7xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EyvCNrHoTUIeljd3wckRBZU0.png?f=user_large
Als je dit doortrekt, hebben we binnen 7 dagen de magische 100 grens weer doorbroken.
Grote vraag is: wat gaat de bank dan doen? Wat kunnen ze nog doen?

Uitgezoomd laat dan dit grafiekje zien; korte dip en volle kracht weer door naar boven :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEb5P5rUKb2JrGIl50yMOzReb3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWirsvZ0oMnFLpKP0OkW0PEG.png?f=user_large

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:44:
Waarschijnlijk was er ook veel roebels ingekocht met buitenlandse valuta.
Van een rente verhoging schuift de koers niet zo hard normaal. :)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

bloody schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:44:
Toen kakte de koers in naar 94, echter sinds een week stijgt ie weer gestaag, met op dit moment 97,82 als stand:
[Afbeelding]
Als je dit doortrekt, hebben we binnen 7 dagen de magische 100 grens weer doorbroken.
Grote vraag is: wat gaat de bank dan doen? Wat kunnen ze nog doen?

Uitgezoomd laat dan dit grafiekje zien; korte dip en volle kracht weer door naar boven :)
[Afbeelding]
Ik zie op de grafiek dat 98 ruble voor een dollar als weerstand en steun gefunctioneerd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRpu0h3W13hhfhggmIi96VYYEE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAK0czsqu6p6qnWC11L0RKqF.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 93 heeft het gesteund.

Nu duwt de koers weer tegen de 98 als weerstand zoals op 9 augustus. Op 15 augustus bleef de daling op de steun op 98 haperen totdat het op 16 augustus erdoor kon zakken.

Eenmaal de koers door 98 is, kan het zoals de vorige keer de volgende handelsdag door de 100 gaan. Het kan dichterbij zijn dan je denkt.

Steunen en weerstanden ontstaan door veel mensen hadden op een bepaalde prijs gekocht.
  • Als niemand bereid is om z'n dollars voor minder dan 93 roebels te verkopen, dan steunt de koers op 93.
  • Als ontiegelijk veel mensen 98 roebels voor een dollar neergeteld hebben, dan wachten ze totdat ze minstens 98 roebels voor een dollar kunnen krijgen. De broekschijters zullen op het moment dat hun positie van rood naar break-even gaat, alles verkopen. Het is dan wachten totdat het broek schijten voorbij is en niemand op de 98 wilt verkopen, dan kan de koers verder stijgen. Want de kopers moeten nog meer roebels bieden om iemand te overtuigen om z'n dollars te verkopen.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 05-09-2023 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Rusland ronselt zo'n beetje alles wat los en vast zit, blijkbaar ook in Cuba.
De Cubaanse overheid is het er blijkbaar niet mee eens.
Cuba has uncovered a human trafficking ring aimed at recruiting Cubans to fight as mercenaries for Russia in its war in Ukraine, its foreign ministry has said, as Moscow seeks to increase the size of its forces in Ukraine.

In a statement, the Cuban foreign ministry said that the authorities were working to “neutralise and dismantle” the network, which it said was operating within the Caribbean island nation and in Russia.
Eerder stelde Havana nog;
Communist-run Cuba, traditionally a close ally of Russia, has previously criticised the west for provoking the war in Ukraine while its president, Miguel Díaz-Canel, said that Russia enjoys “Cuba’s unconditional support” in its “clash with the west”.
https://www.theguardian.c...or-russias-war-in-ukraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
rapture schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:14:Ik zie op de grafiek dat 98 ruble voor een dollar als weerstand en steun gefunctioneerd heeft.
Ik denk niet dat normale analyse hier heel veel zin heeft. Het is ontzettend duidelijk dat er partijen in de markt zijn geweest die werkelijk honderden miljoenen dollars hebben willen aanbieden voor bedragen tussen de 92,50 en 95 RUB. Dat is gekoppeld gegaan met een ophoging van rentetarieven met 3,5% in Augustus.

Zolang de Russische centrale mogendheden beschikking hebben over voldoende dollars om de marktprijs te dempen denk ik niet dat technische analyse veel zin heeft. De marktprijs van de RUB zou inmidels ver voorbij de 120 USD hebben gelegen zonder die interventies. Dat is een risico dat Moskou voorlopig nog niet lijkt te willen nemen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 22:17
rapture schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:14:
[...]

Ik zie op de grafiek dat 98 ruble voor een dollar als weerstand en steun gefunctioneerd heeft.

[Afbeelding]

Op de 93 heeft het gesteund.

Nu duwt de koers weer tegen de 98 als weerstand zoals op 9 augustus. Op 15 augustus bleef de daling op de steun op 98 haperen totdat het op 16 augustus erdoor kon zakken.

Eenmaal de koers door 98 is, kan het zoals de vorige keer de volgende handelsdag door de 100 gaan. Het kan dichterbij zijn dan je denkt.

Steunen en weerstanden ontstaan door veel mensen hadden op een bepaalde prijs gekocht.
  • Als niemand bereid is om z'n dollars voor minder dan 93 roebels te verkopen, dan steunt de koers op 93.
  • Als ontiegelijk veel mensen 98 roebels voor een dollar neergeteld hebben, dan wachten ze totdat ze minstens 98 roebels voor een dollar kunnen krijgen. De broekschijters zullen op het moment dat hun positie van rood naar break-even gaat, alles verkopen. Het is dan wachten totdat het broek schijten voorbij is en niemand op de 98 wilt verkopen, dan kan de koers verder stijgen. Want de kopers moeten nog meer roebels bieden om iemand te overtuigen om z'n dollars te verkopen.
De Valutamarkt in Rusland lijkt momenteel meer op illegale valuta handel zoals je die in andere meer erkende failed states hebt en had, neem de oude DDR. Ze hebben grote voorraden vreemde valuta en daarmee houden ze het vol.

Buiten de handel met de meer opportunistische dan wel Rusland gezinde landen.

Weinig nuttig om daar een daadwerkelijk realistische prijs voor te stellen als de omvang van de zwarte en grijze handel onbekend is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 22:02
Gaat lekker met de cyberwar als onderstaand waar is.

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52
Emryte schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:39:
Gaat lekker met de cyberwar als onderstaand waar is.

[Embed]
hopelijk weet UA nu wanneer de volgende trein met 30 wagons olie/diesel/benzine over de kerch brug rijdt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 14:25
saikol schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:12:
[...]

hopelijk weet UA nu wanneer de volgende trein met 30 wagons olie/diesel/benzine over de kerch brug rijdt >:)
Het lijkt me dat als ze dit bekendmaken, de informatie al is "uitgespeeld".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezellig daar.
Opbouwende en motiverende werksfeer denk ik:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@YakuzA een linkje naar Telegram waar de arrestatie ook genoemd wordt (ik gebruik geen twitter, dus wellicht wordt het ook genoemd in de reacties die tegenwoordig niet meer zichtbaar zijn als je geen account hebt)

https://t.me/astrapress/37209
The former commander of the air defense army defending Moscow, Major General Konstantin Ogienko, was arrested in the case of a bribe of 30 million rubles.

According to investigators, the major general could have sold land belonging to the air defense army for development.

“The preliminary investigation established that in the period from 06/28/2023 to 06/29/2023 in the city of Dolgoprudny, Moscow Region, Ogienko, acting by a group of persons by prior agreement with the commander of the 4th air defense division, Major General Dmitry Belyatsky, extorted from the head of a public organization " Nadezhda" the first part of a bribe in the amount of 500,000 rubles, which is part of a bribe in the form of money in the amount of 30,000,000 rubles, for assisting in the alienation in favor of the head of the public organization "Nadezhda" of a land plot of the Ministry of Defense of the Russian Federation, ”TASS quotes decision of the 235th garrison military court to extend the arrest of an officer. This site, as noted in the case file, is located near Lobnya near Moscow, the newspaper writes.

Now the TFR and the Ministry of Defense are checking the safety of land plots registered with the air defense army, believing that some of them could be sold for development, Kommersant writes.

Until recently, Ogiyenko commanded the 1st Order of Lenin Army of Special Purpose Air and Missile Defense, protecting the skies over the capital region.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
YakuzA schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:59:
Gezellig daar.
Opbouwende en motiverende werksfeer denk ik:
[Embed]
Ja, écht een "open-door-window-policy :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Hansieo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:56:
[...]

Ja, écht een "open-door-window-policy :Y
Het "Days since last defenestration" bordje boven Putin's bureau staat binnenkort weer op 0 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is beeld :) Deze fabriek werd vorige week ook al geraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Totaal offtopic,of niet;
Bijna elke post over het falen van rusland, in moskou, op het battle field, Kerchbridge of wat dan ook wordt geïllustreerd met " :) " in dit thema forum.
Ik kan het gniffelen niet onderdrukken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Seraphin

Meep?

rapture schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:14:
[...]

De 98 ruble is inmiddels weer doorbroken. Ben erg benieuwd of we volgende week weer door de 100 gaan en wat de reactie van Rusland dan gaat zijn. Ik heb een beetje het (moeilijk te onderbouwen) gevoel dat RU door zijn reserves heen aan het raken is, en het zou me niets verbazen als steunaankopen deze keer een stuk moeilijker zijn (lees: wellicht dat er weer een greep in het staatsfonds gedaan moet worden, hetgeen inmiddels toch wel tot problemen voor de pensioendekking zou moeten zorgen).

Veel koffiedik kijken, eerst maar zien óf de 100 gehaald gaat worden en hoe de reactie gaat zijn.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik hoop dat het niet klopt ... want dat zou toch wel heel bijzonder zijn vind ik ...

Moderatie comment: Je weet dat Bild boulevardpers is? Dat ondergraaft het als betrouwbare bron.

https://nitter.net/JulianRoepcke/status/1700070794267599252Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O95DbfxgtRzdYxBAOZkP7dkyoTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cgcn4565suAOqrBVj8o1oYrs.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 08-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
duvekot schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:17:
Ik hoop dat het niet klopt ... want dat zou toch wel heel bijzonder zijn vind ik ...

https://nitter.net/JulianRoepcke/status/1700070794267599252[Afbeelding]
[Embed]
eh Bild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Seraphin schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:46:
[...]
De 98 ruble is inmiddels weer doorbroken. Ben erg benieuwd of we volgende week weer door de 100 gaan en wat de reactie van Rusland dan gaat zijn. Ik heb een beetje het (moeilijk te onderbouwen) gevoel dat RU door zijn reserves heen aan het raken is, en het zou me niets verbazen als steunaankopen deze keer een stuk moeilijker zijn (lees: wellicht dat er weer een greep in het staatsfonds gedaan moet worden, hetgeen inmiddels toch wel tot problemen voor de pensioendekking zou moeten zorgen).

Veel koffiedik kijken, eerst maar zien óf de 100 gehaald gaat worden en hoe de reactie gaat zijn.
Rusland heeft enorm diepe reserves dankzij onze (historische) olie en gas euro's en dollars.

Voorlopig kunnen ze door ingrijpen nog wel de koers corrigeren denk ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:04:
[...]

Rusland heeft enorm diepe reserves dankzij onze (historische) olie en gas euro's en dollars.

Voorlopig kunnen ze door ingrijpen nog wel de koers corrigeren denk ik.
Ze hebben er een apart potje voor, het welfare fund. Dat wordt gebruikt om de gaten dicht te lopen.

Je kan vast vinden hoe het meg dat fonds gaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48
Een ex-collega is een vatnik, volgens hem doen ze dit expres, dit is zijn antwoord :

De roebel gaat uiteraard naar beneden, dat is ook de bedoeling, gij snapt echt niks van economie. Rusland doet de roebel kunstmatig omlaag om de economie sterk te houden

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:42:
[...]

Ze hebben er een apart potje voor, het welfare fund. Dat wordt gebruikt om de gaten dicht te lopen.

Je kan vast vinden hoe het meg dat fonds gaat. :)
Nog iets te vol iig:
Wikipedia: Russian National Wealth Fund
code:
1
2
3
1 February 2022     174.9
1 August 2022       201.0 
1 September 2023    142.8
billions of $

/edit: overigens wel bijzonder dat ze dit nog niet tot staatsgeheim hebben gebombardeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2023 18:08 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:07:
[...]

/edit: overigens wel bijzonder dat ze dit nog niet tot staatsgeheim hebben gebombardeerd.
Misschien omdat deze cijfers ook gewoon maar schone schijn zijn?

Geen idee of dat zo is natuurlijk, maar waarom zouden we deze cijfers wel als waarheid aannemen als we allerlei andere cijfers en statistieken uit rusland met een kruiwagen vol korreltjes zout nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
YakuzA schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:07:
[...]

Nog iets te vol iig:
Wikipedia: Russian National Wealth Fund
code:
1
2
3
1 February 2022     174.9
1 August 2022       201.0 
1 September 2023    142.8
billions of $

Nouja, ik vind een gat van 60 miljard in een jaar toch flink. Dat zouden ze dan pakweg 2 en een beetje jaar vol kunnen houden op dit tempo. Dat is te lang, maar niet ondenkbaar.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is maar de vraag of de cijfers kloppen. En of daarvan een deel niet verdwijnt via corruptie in andere handen. Op papier zou het er moeten zijn maar de praktijk is anders. Verder heeft men het gat in de staatsbegroting in december / januari gedicht met een behoorlijke hap uit dit fonds:
In 2023, the budget deficit in December 2022 of 3.8 trillion rubles (€49.4 billion) and the effect of the 2022 Russian crude oil price cap sanctions required $38.1 billion to be withdrawn, with further withdrawals expected in 2023 as a result of the continuing sanctions over crude oil.
Verder verwacht ik dat er nog voldoende geld onder Russisch beheer (oligarchen en netwerken van tal van entiteiten) in tal van landen beschikbaar is (die buiten sancties vallen) waarmee ze de mogelijkheid hebben om de wisselkoers te kunnen beïnvloeden. Kijk naar de financiële isolatie van Noord-Korea en hoe lang dat door kan etteren. Herinner ook de vele berichten in de eerste weken.van de grote invasie waar een groot deel van de mensen die aan het woord kwamen voorspelden dat Rusland binnen een aantal weken blut zou zijn waardoor de oorlog wel zou moeten stoppen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Qwerty-273 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:01:
Herinner ook de vele berichten in de eerste weken.van de grote invasie waar een groot deel van de mensen die aan het woord kwamen voorspelden dat Rusland binnen een aantal weken blut zou zijn waardoor de oorlog wel zou moeten stoppen.
Ik herinner me eerder het tegenovergestelde, van politiek tot opiniemaker, allemaal wisten ze te vertellen dat dit lang ging duren. Het punt is altijd geweest om niet de oorlog te steunen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Seraphin

Meep?

Let wel dat het sovereign wealth fund niet gewoon een bankrekening is waar Putin cash uit kan trekken als ie het nodig heeft. Ik bedoel: de assets zijn ongetwijfeld te liquideren, maar mijn punt is dat dit fund de dekking vormt voor het pensioenstelsel. Plunder het te veel, en je haalt niet meer genoeg rendement om de pensioenuitkeringen te kunnen blijven dragen.

Dat kun je lang verbloemen, maar niet oneindig. En met het huidige tempo waarop geld verdampt begin ik me af te vragen of we niet al volgend jaar pensioenkortingen gaan zien. Vanaf dat punt wordt het interessant. Het Russische volk kan nog zo meegaand zijn, zodra je aan iemands voedselzekerheid komt zie je dat mensen het risico op een nachtje cel na een demonstratie opeens heel anders in gaan schatten (en de sociale zekerheid is daar dermate karig dat een pensioenkorting al heel snel een maaltijd minder betekent).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Een beste analyse, prima verwoord. Heb je de links nog naar Kamil Galeev's threads? En dat lijstje, bij welke game theory komt dit in de buurt? Heeft het raakvlakken met Machiavelli?
De game theory professor heeft Wagner ook geanalyseerd.

De sterktes van Wagner waren:
  • Plausible Deniability dat sinds Bakhmut niet meer van toepassing is. Het is duidelijk dat het een onderdeel van de russische staat ipv een onafhankelijk bedrijf is. Wie dan nog onder een steen leeft, heeft door de March of Justice van Wagner gehoord. Putin trapte nog na met het zeggen hoeveel de russische staat aan Wagner betaald heeft.
  • Militairy Capacity dat sinds Bakhmut in twijfel getrokken. De staat kan de subsidies en wapenleveringen wegnemen. Voordat hij dit kan doen, moet wel de Afrikaanse landen overtuigen dat rusland het werk van Wagner kan overnemen om een machtsvacuüm in Afrika te voorkomen.
  • Poking the Bear. Guardianship dilemma, de leider geeft macht aan Wagner met het risico dat die macht tegen de leider gebruikt kan worden. Je wilt niet dat een PMC tegen jou kan keren. Dus je blijft ervan af en neemt de tijd om voor te bereiden.
Prigozhin ging ervan uit dat Wagner nog veel te bieden heeft zonder de organisatorische zwakte te beseffen.

Het is een 3-mans management zonder een echte CEO:
  • Prigozhin is de CF(inancial)O die boekhouding beheert en CM(arketing)O die nieuwe klanten vindt en de bestaande klanten beheert.
  • Utkin is de CO(perating)O die de bedrijfactiviteiten runt.
  • Valery Chkalov is de CP(rocurement)O die voor de wapenaankopen zorgt.
Een kleine management is ontworpen om niet teveel geld te moeten delen over meer mensen in het hoger management. Maar het is een zwakke keten, risico op een decapitating strike.

Normale bedrijven maken hierover zorgen. Hoeveel is het succes van 1 persoon afhankelijk? Wat is Apple zonder Steve Jobs nog waard?

Als het hoger management van Wagner weggevaagd wordt, wie gaat de leiding nemen. Of gaan de huurlingen in meerdere facties uit elkaar vallen? Al kunnen ze dit probleem oplossen, wie gaat hen financieren en bewapenen?

Het leger probeerde de wapens af te pakken en kan de huurlingen overtuigen met "wij gaan jullie betalen".

Overheden voorkomen een decapitating strike door lange successielijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_Vo2qD3qHAHUhRgkCH5j8CZnhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d7o5nuOTbtxPOBadO9MzoCa0.jpg?f=user_large

Alleen Prigozhin vermoord is niet goed genoeg, want de huurlingen zijn dan kwaad, Utkin kan de huurlingen aansturen om wraak te nemen en kunnen andere mensen vinden om het management op te vullen.

Wagner's fout is het hele hoger management in 1 vliegtuig. Normale bedrijven proberen dit te voorkomen.

Als Prigozhin en Utkin in 1 vliegtuig zitten, dan valt Poking the Bear ook weg. Wagner moest wel misrekend hebben dat ze veel sterker stonden dan in werkelijkheid. Misrekenen is in conflictsituaties snel gedaan. Iets met Kyiv in 3 dagen innemen?

Waarom allemaal in 1 vliegtuig? Moeilijkheden met het beveiligen van meerdere vluchten? Vrienden die bij elkaar willen zitten? Te weinig geld om meerdere redundantie te regelen?

Een verschil met normale bedrijven is dat Wagner geen aandeelhouders heeft die het voortbestaan van het bedrijf belangrijk vinden. Het management kan andere prioriteiten hebben en als ze ter pletter storten, dan hoeven ze geen zorgen over eender wat te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Vandaag een groot concert van Shaman (Yaroslav Dronov) één van de meest uitgesproken muzieksterren in het pro-Rusland kamp. Wordt groot gedragen door de Russische staatsmedia. Vol stadion en iedereen staat te zwaaien met Russische vlaggetjes, goed beeldmateriaal om te laten zien dat iedereen de boodschap ondersteunt.

Maar dan is er ook onafhankelijke Russische media ter plekke. Veel kaarten zijn opgekocht door verschillende gemeenten, en vervolgens uitgedeeld aan burgers (met vast het verzoek om te verschijnen, of anders…). Daarnaast worden er bij binnenkomst de vlaggetjes in je handen gedrukt.

Zelfs een muziekconcert is niet meer vrij van de geoliede propaganda machine. Nu is dat niet direct een verrassing, maar wederom de bevestiging dat het zeer lastig is om op afstand beeldmateriaal en artikelen op de Russische staatstelevisie op waarde te kunnen schatten (zelfs iets simpels als een concert).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48
De basis van fascisme, is een alternatieve realiteit creëren middels het non-stop verkondigen van aperte leugens, en daar ook in blijven volharden, en er ook zelf in gaan geloven om geloofwaardig over te komen.

De Duitsers toen, en de Kutrus nu, hebben dat tot kunst verheven.

https://twitter.com/Natal...HiN9T_5euUN70K-PnsTw&s=19

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:06:
De basis van fascisme, is een alternatieve realiteit creëren middels het non-stop verkondigen van aperte leugens, en daar ook in blijven volharden, en er ook zelf in gaan geloven om geloofwaardig over te komen.

De Duitsers toen, en de Kutrus nu, hebben dat tot kunst verheven.

https://twitter.com/Natal...HiN9T_5euUN70K-PnsTw&s=19
Geweldig op 0:39 de wenkbrauwen die van verbazing omhoog gaan over z'n eigen gel*l: zei ik dit nou echt?!

Enfin mooie compilatie waarin z'n leugens na enkele fragmenten tegenstrijdig zijn. Helaas zal de tegenpartij -ik gok maar eventjes- het gooien op deepfakes ofzo. Lekker makkelijk, en dat is ook weer onderuit te halen waardoor je drama/conflict blijft houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gebrek aan hangars:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Jerie schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:57:
[...]

Geweldig op 0:39 de wenkbrauwen die van verbazing omhoog gaan over z'n eigen gel*l: zei ik dit nou echt?!

Enfin mooie compilatie waarin z'n leugens na enkele fragmenten tegenstrijdig zijn. Helaas zal de tegenpartij -ik gok maar eventjes- het gooien op deepfakes ofzo. Lekker makkelijk, en dat is ook weer onderuit te halen waardoor je drama/conflict blijft houden.
Hier wordt goed uitgelegd dat in de Russische cultuur verschillende vormen van liegen geaccepteerd zijn:

https://caterina.net/2022...why-they-do-what-they-do/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
olafmol schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:18:
[...]

Hier wordt goed uitgelegd dat in de Russische cultuur verschillende vormen van liegen geaccepteerd zijn:

https://caterina.net/2022...why-they-do-what-they-do/
Dat geeft maar weer aan dat ze nimmer nooit te vertrouwen zijn. Daarom niet eerder opgeven tot ze allemaal dood zijn of terug de grens over en afsluiten tot in de eeuwigheid.
Pagina: 1 ... 55 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: