Dat klopt, maar dat geldt voor elke speler.
Behalve Navalny, because want want to believe, evidence damned. En ik ben zeer voorzichtig met daarop hopen.
Want er zijn daar miljoenen en miljoenen mensen die gewoon hun leven wensen te leiden en hier weinig mee te maken willen hebben. Het is duidelijk dat deze oorlog niet populair is onder de bevolking, maar het is wel de bevolking die eronder lijdt. Dat zal nog veel, veel erger worden als er binnen Rusland zelf gevochten gaat worden.
Kijk als alle hoofdrolspelers nu in een kooi gestopt werden waarna ze elkaar mochten afmaken, nou best. Maar we hebben het hier over de levens van miljoenen mensen. Dan bedoel ik niet alleen hun fysieke leven, maar ook hun dorp/wijk/stad, familie en vrienden, huis etc. Het is nogal wat om dat te verliezen en het zijn de gewone mensen die dit riskeren als het goed misgaat in Rusland zelf.

" Het is duidelijk dat de
toevoeging: resultaten van deze oorlog niet populair" zijn.
Ik beschik over andere inlichtingen, maar ik realiseer me dat wat er echt speelt zo onverteerbaar voor ons is, dat we liever Navalny een Oscar geven. Dat het een ultra-nationalist is die zelfs vanuit de gevangenis aangeeft dat de Krim een fait accomplit is, dat slaan we over.
Zelfs in de meest liberale kringen (denk studenten in Moskou) is men "tegen de oorlog", maar nog meer "tegen een verlies van Rusland". Dan praten we al over de meest liberale gremia. Maar begrippen van ethiek zijn een achilleshiel van het westen, dat zou de markt moeten oplossen. Aan deze zijde enkel verlegenheid.
Daarom zal een keiharde confrontatie met zichzelf een zegen zijn voor de gewone Rus die ze niet verdiend hebben, maar als ze hem krijgen moeten ze dankbaar zijn. Het is hun enige ticket naar een beter leven.
Zoals iemand dat mooi verwoordde: dat de Rus zich aanstelt als slachtoffer is part of the crime.
Wij willen goede dingen geloven, ook als ze er niet zijn; het zou oncomfortabel voor ons worden. Hier dringt zich de vergelijking met het mechanisme van propaganda op: het effect op de ontvanger komt pas tot stand wanneer hij daarin wil geloven. Het menselijk
willen is een daad van ethische orde.
Niemand van ons of van hen is gevrijwaard van verantwoordelijkheid van eigen gedrag. Wanneer wij doorgaan met mensen doen geloven dat ze geen agency hebben, dan voeden we het kwaad en voorzeker de spiraal neerwaarts. En dan ligt Moskou plots dichterbij.