@pro_6or ik heb het idee dat je Putin en trawanten wat teveel eer geeft. Als dit opgezet is, is het beter voorbereid en uitgevoerd dan de hele SMO.
Eerste colonne is een uurtje geleden bij Lipetsk gemeld, Minder dan 300 km tot de rondweg A-113 waar je de eerst weerstand zou kunnen verwachten (al werden er vanmorgen nog meer blokkades op de snelweg gemeld). minder dan vijf uur vanaf nu dus. Maar goede kans dat ze eerder ergens nog een interessante kazerne of vliegveld onderweg tegenkomen.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:23:
[...]
Heel fijn, maar hoe laat is dat dan?
Ik gok ook inderdaad met tussenstops, (om)praten met de locals, en weer doorgaan, dat het pas laat wordt vanacht?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik begrijp werkelijk niet hoe je kan denken dat dit een onderdeel van het plan van Putin is, de man diepro_6or schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Ja.
Nu zien we met zijn allen hoe moeilijk het blijkbaar is toneel van reëel te scheiden. Ik zie alleen nog maar beelden van theater.
"stabiliteit heeft gebracht naar Rusland". Dit is het tegenovergestelde daarvan en hij wint hier echt helemaal niets door, als hij wil mobiliseren kan hij dat gewoon doen, bovendien heeft hij niet de controle over wat er allemaal op twitter en telegram in de rondte gaat. Als je denkt dat hij dit allemaal als een soort master of puppets aanstuurt overschat je die man en niet zo'n klein beetje ook.
Het is totale chaos in Rusland en ik denk dat dit einde oorlog in Oekraine zal betekenen.
En de hele wereld trapt erin, alle geheime diensten, ministeries van defensie, iedereenMikeyMan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:29:
@pro_6or ik heb het idee dat je Putin en trawanten wat teveel eer geeft. Als dit opgezet is, is het beter voorbereid en uitgevoerd dan de hele SMO.
Alsof diverse landen niet de satellieten hebben om precies te kunnen zien waar en hoe groot de Wagner-kolonne is
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Prigozhin was vanochtend iig nog in Rostov, Utkin rijdt mee naar de hoofdstad. Dat doet gelijk volgende vraag rijzen: stel dat Wagner daar wint, geeft Utkin dan lief touwtjes over aan z'n nominale baas, of besluit hij dat hij hem op dat moment niet meer nodig heeft...?sh4d0wman schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Toch benieuwd of Prigo mee is naar Moskou of in die andere stad is gebleven. Mocht deze hele shitzooi falen kan hij nog snel een enkeltje naar Afrika boeken. Alles in de top heeft een plan B in zulke landen, op zijn minst buitenlands vastgoed en andere paspoorten....
@HollowGamer ik rij 550 km een paar keer per jaar. 10 uur ongeveer incl 30 min pauze. Gemiddeld 80 tot 100 km per uur, ik weet niet hoe snel het konvooi kan.
Pure speculatie, maar zelfs een vlugge overwinning van Wagner betekent nog geen vlugge einde van dit conflict. De geest is uit de fles. Omgekeerd eveneens: al slaat Rosgvardia Wagner zo plat als een mug wil het niet zeggen dat Putin de eerstvolgende vlucht naar huis kan pakken en doen alsof niets gebeurd is. Om macht en aanzien te herstellen zal flink tijd kosten ongeacht wie het doet.
Oslik blyat! Oslik!
Amerikaanse inlichtingendiensten meldden paar maand terug al dat er interne strijd leek te zijn.anandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:32:
[...]
En de hele wereld trapt erin, alle geheime diensten, ministeries van defensie, iedereen
Alsof diverse landen niet de satellieten hebben om precies te kunnen zien waar en hoe groot de Wagner-kolonne isAls het alleen maar een jeep en een groengeschilderd winkelwagentje was en verder alleen maar toneel dan was er overal geluid vandaan gekomen van "we zien niets?".
Nu wil ik die diensten niet heilig verklaren maar het zijn ook niet complete onbenullen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Toch al is het "slechts" 25k man, dat moet je niet onderschatten als dat op een smal front doorstoot naar moskou.. langs de frontlinie in UA zitten er een stuk minder per vierkante kilometer
Zullen het er ook nog 'maar' 25k man zijn? Ik lees dat ze gevangenen vrijlaten, en dat ook andere partijen met hun meedoen.Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
Toch al is het "slechts" 25k man, dat moet je niet onderschatten als dat op een smal front doorstoot naar moskou.. langs de frontlinie in UA zitten er een stuk minder per vierkante kilometer
Complete legereenheden die overlopen.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:37:
[...]
Zullen het er ook nog 'maar' 25k man zijn? Ik lees dat ze gevangenen vrijlaten, en dat ook andere partijen met hun meedoen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ze kunnen nooit allemaal onderweg zijn, er zijn altijd troepen nodig om strategische plaatsen bezet te houden.Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
25k totaal hè? Een deel ervan zit misschien nog vast in Oekraïne, een deel in Rostov, een deel in Vozhodinges, misschien ook nog steden tussendoor.Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
Met puur Wagner-manschappen zal er niet veel overblijven tegen de tijd dat ze in Moskou aankomen, vermoed ik. Daarom is het interessant, nee, cruciaal, om te zien of delen van het leger overlopen.
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 24-06-2023 15:39 ]
Precies op tijd voor een live verslag op 'Het Acht Uur Journaal'...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Neem dat met een flinke korrel zout.
de propaganda misinformatie oorlog wordt nu tussen Rusland en Wagner.
Die blokkades met trucks doen niet zoveel.Another eyewitness video of a Wagner convoy reportedly breaking through then "truck obstacles" on the way to Moscow - the types of obstacles I posted above that are supposed to protect Moscow highways. https://t.co/MMdcEaNOQ7 pic.twitter.com/BaVpwxfg6U
— Samuel Bendett (@sambendett) 24 juni 2023
Putin trekt de jas an,
https://www.telegraaf.nl/...-vliegtuig-verlaat-moskou
https://www.telegraaf.nl/...-vliegtuig-verlaat-moskou
Interessant: https://twitter.com/chris...&t=sQ0t7zruEDEf9HofcL4EFg
Volgens deze thread (geen kenner van Twitter - maar denk dat het er een is), zijn ze in Moskou niet voorbereid op dit soort aanvallen.
Volgens deze thread (geen kenner van Twitter - maar denk dat het er een is), zijn ze in Moskou niet voorbereid op dit soort aanvallen.
Kadyrov staat in de file

Kadyrov's fighters are still trying to reach #Rostov, but are stuck in a traffic jam. pic.twitter.com/GmYbH5UWl6
— NEXTA (@nexta_tv) 24 juni 2023
Én het verschil in ervaring, én het moraal van de wagnerites die voor hun leven vechten (weten ze ook eens hoe het is), én alle eenheden van het russische leger die nu overlopen.Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
Prigozhin is niet dom, dit heeft hij al langere tijd gepland. Daarnaast is er ook nog het feit dat alleen Rosgvardya en Dzerzhinski divisie als enige eenheden overblijven die Moskou voor nu kan beschermen. Als die ontzet moeten worden zullen de expeditionaire eenheden ergens gebied los moeten laten. Dat Oekraïne hier voordeel bij heeft is puur omdat ze o.a. in Bakhmut en in de initiële invasie de russen al heeft versleten. Prigozhin moet dit ook weten, ondanks dat hij aangeeft de oorlog te willen voortzetten vraag ik me af of dat zijn intentie wel is. De wens is er misschien wel, maar capaciteit totaal niet.
Ik las op Reddit net ook al geruchten dat Wagner leden vanuit Afrika inmiddels al teruggevlogen worden naar Rusland.anandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:38:
[...]
25k totaal hè? Een deel ervan zit misschien nog vast in Oekraïne, een deel in Rostov, een deel in Vozhodinges, misschien ook nog steden tussendoor.
Met puur Wagner-manschappen zal er niet veel overblijven tegen de tijd dat ze in Moskou aankomen, vermoed ik. Daarom is het interessant, nee, cruciaal, om te zien of delen van het leger overlopen.
Er zijn ook ex-gedetineerden die in Wagner hebben gediend. Ik neem aan dat die zich bij een botsing bij Prigozhin aansluiten, of bijvoorbeeld onderduiken. En materiaal gaat ook naar Wagner, ze hadden al goed materiaal.Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
Heel veel dingen ga je niets van zien omdat dat niet in het belang is voor de zaak.
Als Prigozhin aan de macht komt, en hij laat Oekraïne met rust (trekt zich terug) dan kan hij een flink deel van Rusland misschien wel redden. Bijvoorbeeld door Poetin en de rest van de bende op een enkeltje Den Haag te zetten. Ondertussen kan Oekraïne veiligheidsgaranties verkrijgen.
Hoe dan ook er moet en zal onderhandelt moeten worden. Met de leider van dit land, en die van Oekraïne. En het zou inderdaad best kunnen dat je bij een conclusie komt als deze meneer is de kroongetuige.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Blokkades doen niets zonder bewaking door manschappen met geweren en voertuigen die trouw zijn aan je regering.
Generaal 'Physics' kan aardig sterk zijn maar vrachtwagens vol met zand zijn niet de beste recruten van zijn leger ben ik bang.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Wat verrassend…Turkije die Poetin steunt. (Nog met een kleine reservering-gezien het Kremlin het zegt…)
https://nos.nl/liveblog/2...onder-een-schot-ingenomen
Ook heeft Poetin telefonisch overlegd met de Turkse president Erdogan. Die laatste heeft verklaard dat hij de aanpak van de Russische regering "volledig ondersteunt", zegt het Kremlin.
Een colonne van het Akhmat bataljon nabij Rostov:
Russian media post a video that Akhmat battalion is getting ready to enter Rostov pic.twitter.com/0r8dNJ2TDV
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 24 juni 2023
Kan kloppen Rusland was vooral bang voor westerse Luchtaanvallen. Defensie tegen grondaanvallen zal minder zijn.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:44:
maar eh, waar is Putin's lijfwacht eigenlijk? (toch ook 100K pax goed bewapend en getraind?)
[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 24-06-2023 15:52 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Eens. Echter, daar was een partij die niet meewerkte terwijl dat wel werd verwacht. Tenslotte waren er voldoende hoge militairen en politici in Oekraine omgekocht. Dacht men tenminste want waarschijnlijk was het omkoop geld achterover gedrukt.MikeyMan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:29:
Best case scenario is nu dat de Wagner groep erin slaagt Putin van zijn troon af stoten. Daarna zal Prighozin zijn wonden gaan likken. Direct weer retour Oekraine gaan zal hij niet doen, hij kan nu veel populairder worden door zich op te stellen als verlosser.
Dan maar afwachten hoe dit gaat rollen de komenden maanden/jaren...met een beetje mee wind kan het westen over een jaar Rusland bevrijden, nucleaire middelen ontmantelen danwel het op een akkoordje gooien met een ooorlogcrimineel en de status quo herstellen.
Dan maar afwachten hoe dit gaat rollen de komenden maanden/jaren...met een beetje mee wind kan het westen over een jaar Rusland bevrijden, nucleaire middelen ontmantelen danwel het op een akkoordje gooien met een ooorlogcrimineel en de status quo herstellen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Langs dat front werd er ook een stuk meer op geschoten...Bever! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:35:
Gemiddeld Ivan Soldaat lijkt vooral kat uit de boom te willen kijken en geen onnodige vijanden maken. Speelt natuurlijk ook mee dat deze lui een flinke reputatie hebben. Ze zijn bepokte en bemazelde strijders die tevens oorlogsmisdadigers zijn en geweld tegen Russen niet schuwen.
Geen toeval dat de enigen die tot dusver er hard op schieten piloten zijn die er niet oog in oog mee hoeven staan.
Er werd geschat dat er 4k soldaten in de kolonne op de M-4 rijden. Dat kan genoeg zijn als genoeg soldaten/paramilitairen toekijken en besluiten afzijdig te blijven. Of niet, dan wordt het bloedig...
Meest opvallend vind ik nog hoe weinig luchtaanvallen erop plaatsvinden. Waar blijven de TU-95s die de hele snelweg - of toch minimaal een paar belangrijke bruggen - tot puin kunnen vermalen? Animo om hier iets aan te doen is buitengewoon laag, wat de kansen op succes, of in ieder geval niet direct uitgeroeid worden fors vergroot.
Oslik blyat! Oslik!
Ik kan die naar Moskou oprukkende kolonne toch nog een beetje slecht plaatsen. In eerste instantie kwam de hele operatie van Wagner vannacht over als een soort impulsieve actie, maar inmiddels lijkt het erop dat het allemaal heel goed gepland en doordacht is. In dat geval ga je die troepen niet op een zelfmoordmissie sturen. Ik vraag me af of ze echt helemaal naar Moskou gaan of dat ze slechts een bliksemafleider zijn.
Dit past bij de overige desinformatie vanuit het Kremlin, dat is gericht op de russische bevolking met als doel de ontwikkelingen af te remmen. Poetin's shills richten zich met staatsmedia op de bevolking met een facade van legitimiteit. Prigozhin richt zich ook op de bevolking maar dan met de propaganda kanalen die het Kremlin gedurende dit conflict van ze huurde, met als doel om zoveel mogelijk overlopers te winnen.Vorkie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:46:
Wat verrassend…Turkije die Poetin steunt. (Nog met een kleine reservering-gezien het Kremlin het zegt…)
[...]
Verwijderd
Dat "zegt het Kremlin," enige scepsis is dus wel op zijn plaats.Vorkie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:46:
[...]
Edit: was al opgemerkt, had dat gemist.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2023 15:51 ]
Alles, wat het Kremlin zegt, is een leugen totdat het tegendeel bewezen is.Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:50:
[...]
Dat "zegt het Kremlin," enige scepsis is dus wel op zijn plaats.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Daarom mijn reserverings opmerking.Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:50:
[...]
Dat "zegt het Kremlin," enige scepsis is dus wel op zijn plaats.
Wat ik vooral mis in de berichtgeving is of er al vuurgevechten zijn geweest tussen Wagner en het leger. Wat gaat Wagner doen als het Moskou eenmaal bereikt heeft? Afstand houden van de blokkades of de confrontatie opzoeken in een massaal vuurgevecht? Tenzij de verdedigers van Moskou eieren voor hun geld kiezen natuurlijk.
Wat zijn akhmat troepen?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Enige duiding is niet gek? Akhmat?XWB schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:46:
Een colonne van het Akhmat bataljon nabij Rostov:
[Twitter]
Mwah, als je het nieuws het afgelopen jaar volgt rommelt het al veeel langer bij Wagner, dit is niet echt een donderslag bij heldere hemel.Sempy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:50:
Ik kan die naar Moskou oprukkende kolonne toch nog een beetje slecht plaatsen. In eerste instantie kwam de hele operatie van Wagner vannacht over als een soort impulsieve actie, maar inmiddels lijkt het erop dat het allemaal heel goed gepland en doordacht is. In dat geval ga je die troepen niet op een zelfmoordmissie sturen. Ik vraag me af of ze echt helemaal naar Moskou gaan of dat ze slechts een bliksemafleider zijn.
Putin heeft een kring om zichzelf heen gemaakt die elkaar niet vertrouwd en onder spanning staan, die spanning klapt gewoon op een gegeven moment.
En het is ook heel Russisch eigen om eerst je eigen hagje reden en je aansluit bij degene die er op lijkt te gaan winnen, Wagner zal in de ogen van menig overloper een stuk sterker staan dan het geklungel van het MoD
[ Voor 11% gewijzigd door dakka op 24-06-2023 15:57 ]
Mijn gevoel zegt dat de Wagner leider een soort voorgevoel had, een beetje hoe sommige mensen hun ontslag weken van te voren zien aankomen en dan al snel een backup plan/nieuw werk vinden.Sempy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:50:
Hij was niet populair bij die nieuwe legertop en Putin moest kiezen tussen hem of de huidige bevelhebber.
Denk dat hij wist, dat als de keuze niet op hem zou vallen, dan Putin/legertop dan zijn Wagner zou overnemen en hemzelf een 'verrassing' zou komen te staan.
Het lijkt alsof hij ook munitie en andere zaken heeft verzameld in de tussentijd. Denk dat zowel timing als ook niet anders kunnen, een rol hebben gespeeld voor deze actie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik lees hier in mijn optiek te positieve berichten over de bedoelingen van Wagner. Een land als Rusland met zijn systeem is niet opeens gekanteld doordat Moskou wordt bereikt en Poetin dood gaat/verdwijnt. Er zijn daar zo veel facties met eigen belangen. Die moet je ook zien te verenigen, in een land dat decennia als fascistische staat is opgezet (namelijk constante strijd tegen de vijand of interne vijanden). Wagner is zelf ook oorlogszuchtig, het is geen democratische beweging die een einde aan de oorlog maakt. Mocht Wagner winnen, dan zal er waarschijnlijk worden geprobeerd de troepen te verenigen. En dat is door de oorlog tegen Oekraïne voort te zetten. De meeste kritieken gaan over de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, niet dat er een oorlog is.
Denk dat niemand daar nog antwoord op heeft. Denk dat als er één iemand een kogel afvoert, het hek dan van de dam is.3raser schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:53:
[...]
Wat ik vooral mis in de berichtgeving is of er al vuurgevechten zijn geweest tussen Wagner en het leger. Wat gaat Wagner doen als het Moskou eenmaal bereikt heeft? Afstand houden van de blokkades of de confrontatie opzoeken in een massaal vuurgevecht? Tenzij de verdedigers van Moskou eieren voor hun geld kiezen natuurlijk.
Dan heb je wat posts gemist denk ik.Zorroberner schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:56:
Ik lees hier in mijn optiek te positieve berichten over de bedoelingen van Wagner. Een land als Rusland met zijn systeem is niet opeens gekanteld doordat Moskou wordt bereikt en Poetin dood gaat. Er zijn daar zo veel facties met eigen belangen. Die moet je ook zien te verenigen, in een land dat decennia als fascistische staat is opgezet (namelijk constante strijd tegen de vijand of interne vijanden). Wagner is zelf ook oorlogszuchtig, het is geen democratische beweging die een einde aan de oorlog maakt. Mocht Wagner winnen, dan zal er waarschijnlijk worden geprobeerd de troepen te verenigen. En dat is door de oorlog tegen Oekraïne voort te zetten. De meeste kritieken gaan over de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, niet dat er een oorlog is.
Dat zijn de troepen van Kadyrov, de naam van dat bataljon komt geregeld voorbij in de maandupdates dus ging er stiekem van uit dat iedereen de naam wel kende
Akhmat batallion -> Kadyrovitesxzaz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:54:
Wat zijn akhmat troepen?
Het gaat hier zo snel dat ik zeker dingen mis
Maar ik denk dat je doelt op de telegram rant dat de oorlog is begonnen voor promoties van de Russische legertop toch? Als puntje bij paaltje komt zal dat echt niet standhouden bij hemzelf hoor. (denk ik zei die)
Naar verluid was Putin overtuigd dat hij UA in 3 dagen eronder zou krijgen omdat hij massaal leger- en burgerleiding omgekocht zou hebben. Alleen jammer voor hem dat dat geld nooit in UA aangekomen is en men wel meer dan bereid bleek om te vechten.3raser schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:53:
[...]
Ik krijg ondertussen het vermoeden dat Prigozhin iets vergelijkbaars binnen RU strijdkrachten gedaan heeft, maar dan wel effectief: mensen op invloedrijke posities omkopen om afzijdig te blijven op moment dat puntje bij paaltje komt. Ik kan best geloven dat individuele soldaten op de wegblokkades besluiten om niet te schieten om hun eigen leven niet op het spel te zetten, maar totale gebrek aan doelmatige actie op hoger niveau heeft een ander oorzaak.
Oslik blyat! Oslik!
Ergens ook wel logisch dat dit gebeurt. Het counteroffensief van Oekraine krijgt meer vorm. Dan is het voor Wagner gemakkelijker om de andere kant op te bewegen(wat ze op termijn wellicht toch al zouden doen)
ChrisO is een van de vele analisten met achtergrondkennis.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:44:
Deze vond ik interessant:
Ik ben ook maar weer eens bij Kamil Galeev wezen kijken:9/ "Attempts to counter Prigozhin are only going through the FSB and the National Guard. The Ministry of Defence has simply withdrawn, junior officers either refuse to follow orders or directly support Wagner."
Where is Russia going?
— Kamil Galeev (@kamilkazani) 24 juni 2023
Prigozhin's mutiny looks shady. And that is fine. Many coup stories sound shady even in retrospective, as they often included some elements of 4D chess by the political leadership. Still, their consequences were real.
So let's talk of the consequnces🧵 pic.twitter.com/FXhk5LLEmS
Kamil Galeev heeft er een interessante take op: hij denkt dat de operatie van Prigozhin vals is gestart. Dat hij de Tsaar in St. Petersburg had moeten willen pakken (ze zouden er 24 en 25 juni 2023 zijn geweest), samen met z'n beoogde opvolger (zo werkt het ook bij de Sith bedenk ik me nu lol). Dat Rostov ongunstig ligt.
En hij zegt nog dit:Raising a mutiny in the south, far off from the capital may sound like a dumb plan. Unless this was not a plan at all. My hypothesis: it looks like a false start
23 June - Wagner mutiny
24-25 June - "Scarlet Sails" in St Petersburg
Our focus on the FSB and FSB alone may largely result from our refusal to think about Russia otherwise than in Soviet terms. FSB-KGB-NKVD. We focus on the FSB and only because we have a Soviet parallel for it
— Kamil Galeev (@kamilkazani) 24 juni 2023
We don't really have a Soviet parallel for the FSO. So we ignore it pic.twitter.com/h0SgsXSa0d
FSO is die dienst waar deze overloper onder viel:
Wikipedia: Gleb Karakulov
edit:
Als het een valse start was, dan was de aanval op Wagner misschien een preemptive strike?
Als het een valse start was, dan was de aanval op Wagner misschien een preemptive strike?
[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 24-06-2023 16:12 . Reden: Vraag ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bij de echte PutinTens schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:47:
[...]
maar eh, waar is Putin's lijfwacht eigenlijk? (toch ook 100K pax goed bewapend en getraind?)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik denk dat Wagner meer geldzuchtig is, maar dit gaat gewoon denk ik een Rusland in flux op leveren die de komende 10 jaar te druk bezig is niet volledig uitelkaar te vallen in nieuwe landen, om zich met buitenlandse dingen te bemoeien.Zorroberner schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:56:
Ik lees hier in mijn optiek te positieve berichten over de bedoelingen van Wagner. Een land als Rusland met zijn systeem is niet opeens gekanteld doordat Moskou wordt bereikt en Poetin dood gaat/verdwijnt. Er zijn daar zo veel facties met eigen belangen. Die moet je ook zien te verenigen, in een land dat decennia als fascistische staat is opgezet (namelijk constante strijd tegen de vijand of interne vijanden). Wagner is zelf ook oorlogszuchtig, het is geen democratische beweging die een einde aan de oorlog maakt. Mocht Wagner winnen, dan zal er waarschijnlijk worden geprobeerd de troepen te verenigen. En dat is door de oorlog tegen Oekraïne voort te zetten. De meeste kritieken gaan over de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, niet dat er een oorlog is.
En dat gaat voor de middenklasse rus een nachtmerrie worden ja.
De mars naar Moskou lijkt tot nu toe dan ook een soort grote speelfilm. Zal het tot een vuurgevecht komen of niet? Net als de troepen die nu richting Rostov bewegen. Gaan die echt Wagner aanvallen of blijven ze op afstand om te wachten op orders? Zodra het eerste schot is gelost is er geen weg terug lijkt me.dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Naar verluid was Putin overtuigd dat hij UA in 3 dagen eronder zou krijgen omdat hij massaal leger- en burgerleiding omgekocht zou hebben. Alleen jammer voor hem dat dat geld nooit in UA aangekomen is en men wel meer dan bereid bleek om te vechten.
Ik krijg ondertussen het vermoeden dat Prigozhin iets vergelijkbaars binnen RU strijdkrachten gedaan heeft, maar dan wel effectief: mensen op invloedrijke posities omkopen om afzijdig te blijven op moment dat puntje bij paaltje komt. Ik kan best geloven dat individuele soldaten op de wegblokkades besluiten om niet te schieten om hun eigen leven niet op het spel te zetten, maar totale gebrek aan doelmatige actie op hoger niveau heeft een ander oorzaak.
Maar dat is dan toch zeker maanden - als niet langer - één grote chaos, in die tijd kan Oekraïne zich in zekere zin herenigen zou ik denken.Zorroberner schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:56:
Zoiets als twee honden vechten om een been, gaat er de derde mede heen.
In vino veritas, in aqua sanitas
⚡️⚡️⚡️Columns of "Wagner" entered the Moscow region, passing through the city of Barabanov, - Russian media
— 🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@front_ukrainian) 24 juni 2023
Now they are only 2 hours away from Moscow. pic.twitter.com/imdShi0UIF
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Omkopen hoeft misschien niet eens. Positie beloven in ruil voor afzijdigheid kan al afdoende zijn.dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Naar verluid was Putin overtuigd dat hij UA in 3 dagen eronder zou krijgen omdat hij massaal leger- en burgerleiding omgekocht zou hebben. Alleen jammer voor hem dat dat geld nooit in UA aangekomen is en men wel meer dan bereid bleek om te vechten.
Of ze horen bij Prigozhin zijn schimmige netwerk. Want hij lijkt niet alleen te zijn. Zie bijvoorbeeld:
It seems Prigozhin is not a loner;
Wagner rebellion may be the result of a conspiracy by part of the Russian elites.
Despite the fact that Yevgeny Prigozhin has been given the image of a "selfmade man" and impulsive "loner" among the Russian establishment, neither his "rise"…
Conclusions
1. Most of Prigozhin's connections in the elites are non-public, but even from open sources of information it is clear that they are branched and multi-level.
2. The most "hidden" is the information about possible "sympathizers" of Prigozhin among army generals and…
Maar uiteindelijk denk ik dat er ook heel wat zijn die zichzelf nu "onzichtbaar en onbereikbaar" hebben gemaakt en kijken welke kant het op gaat.
It seems Prigozhin is not a loner;
Wagner rebellion may be the result of a conspiracy by part of the Russian elites.
Despite the fact that Yevgeny Prigozhin has been given the image of a "selfmade man" and impulsive "loner" among the Russian establishment, neither his "rise" nor the current revolt could have happened if he did not have allies.
Possible allies of Prigozhin are in the shadows.
Many of them "remained in the shadows" - it is difficult to put "evidence base" behind information that the deputy head of the Presidential Administration Sergei Kirienko and the Kovalchuk brothers are behind Prigozhin. Another case are Prigozhin's relations with the leader of Chechnya, Ramzan Kadyrov, who called Prigozhin a "dear brother" at one point.
At the same time, many of Prigozhin's connections were not just "exposed," they were even seriously "advertised" in the media.
The most high-profile of these are:
1. Dmitry Peskov, Putin's press secretary. Prigozhin confirmed that Peskov's son allegedly served in Wagner PMC (although there are reasonable doubts about this). The story was used to publicize Peskov's eldest son as a representative of the top elite who sent his offspring to fight in the "Special Military Operation."
2. General Sergei Surovikin. Prigozhin publicly praised Surovikin as "the most competent commander of the Russian army." In fact, this commander of the military "served" in the structure of the PMCs lately (coordinating its interaction with the Russian army). Despite the fact that the general wrote a statement disassociating himself from the mutiny - it looked strange, but Prigozhin was not mentioned there personally.
3. Sergei Mironov, leader of the Just Russia party. He repeatedly complimented Prigozhin, posed with the trademark sledgehammer of the PMC, and even claimed that he had helped lobby his business interests in the Duma ("I have known Yevgeny for a long time - from St. Petersburg. We have friendly and good relations. I now digress slightly and say that back in 2018, when no one had heard about "Wagner" (I certainly did not know anything about them), we have developed a law on PMCs ").
4. Roman Starovoit, governor of Kursk region. Prigozhin confirmed that Starovoit was trained in the PMC "Wagner" camp and he was allegedly offered to sign a contract with the PMC. The story was used to publicize the governor as a brave and responsible patriotic official.
5. Writer and politician Zakhar Prilepin. Their special relationship was showcased when Prigozhin visited Putin in the hospital, bringing a gift of a "spare skull" and a "sledgehammer case".
Conclusions
1. Most of Prigozhin's connections in the elites are non-public, but even from open sources of information it is clear that they are branched and multi-level.
2. The most "hidden" is the information about possible "sympathizers" of Prigozhin among army generals and representatives of other security agencies.
3. It's not the generals who are the most promising, but middle-ranking officers, who see prospects for career growth in case of implementation of Wagner's demands to oust Shoigu and Gerasimov
4. Prigozhin "probed the ground" in the regions, not all the governors who came into contact with him "lit up" the way the governor of Kursk Region did.
5. Prigozhin's position among creative elites is probably the least strong. However, at this stage, this is compensated for by the presence of "anonymous co-creators" who hone his public image and prepare appropriate narratives for the "masses at large".
What could be the agreements and the possible development of the situation:
1.The transfer of "control" over a region far outside the North Caucasus fits into the logic of "expanding opportunities" for Chechen leadership and "growing fees for loyalty".
2. Chechen formations are more like policemen than army storm troopers. Their effectiveness on the "Ukrainian" front is questionable and not objectively confirmed. From this point of view, using them to strengthen control in the border region is a quite rational step (if only because it does not weaken the grouping directly on the frontline).
3. Unlike Putin and Prigozhin, Kadyrov has certain "constraints" in terms of the level of acceptable losses among ethnic Chechens. They will definitely be less in Belgorod region than they were somewhere near Bakhmut.
4.Despite public bravado, the Kremlin is not completely sure that the Russian Volunteer Corps and Freedom for Russia Legion units cannot receive support from local (Russian) population in the border area. Therefore, it "insures" itself by introducing a Chechen formation at the border, which cannot be "swayed" by the ideas of "free Russia".
5. The potential for conflicts (on national and religious grounds) between the "Ahmatovites" and the local population in the Belgorod region is quite high. However, it is impossible to predict how serious and resonant they will be.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Een paar corperalen/serganten die niet meewerken kunnen een kogel van hun eigen troepen verwachten. Daarna is 't klaar.3raser schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:02:
[...]
De mars naar Moskou lijkt tot nu toe dan ook een soort grote speelfilm. Zal het tot een vuurgevecht komen of niet? Net als de troepen die nu richting Rostov bewegen. Gaan die echt Wagner aanvallen of blijven ze op afstand om te wachten op orders? Zodra het eerste schot is gelost is er geen weg terug lijkt me.
Team anti-scalp - wauw..
Rosgvardiya eenheid neemt as we speak positie op deze snelwegen richting Moskou in afwachtnig van Wagner. Vanavond wordt een bloedbad, lijkt het.
— Isa Yusibov 🇪🇺 🇳🇱 🇺🇦 (@Isa_Yusibov) 24 juni 2023
Ik ben slecht met paint, forgive me pic.twitter.com/xQEeEEK8YR
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dit kan toch bijna niet waar zijn? Dus we krijgen twee conflicten. 1 in het zuiden met de Tsjechenen en 1 bij Moskou?
Ik wil niet teveel aan wishful thinking doen, maar een verdeeld Rusland met warlords die mini-staatjes representeren is het beste wat UA (en het Westen) kan overkomen. Gisteren een uitgebreid gesprek hierover gehad met mijn UA vriend en zijn vrouw. Zij durfden zelfs zo ver te gaan dat voor de lange termijn, dit beter is dan een persoon als Navalny die vanuit een gecentraliseerde machtsstructuur zijn nare imperialistische visie kan proberen te realiseren.
Nogmaals, zover is het nog niet, maar het is duidelijk wat de inzet van UA is: het herhaaldelijk toespelen van informatie aan Prigozhin om de frustratie tot een maximum te brengen. Het is nog lang niet zo ver, maar het moge duidelijk zijn dat hetgeen nu gebeurt goed is voor de oorlog.
Nogmaals, zover is het nog niet, maar het is duidelijk wat de inzet van UA is: het herhaaldelijk toespelen van informatie aan Prigozhin om de frustratie tot een maximum te brengen. Het is nog lang niet zo ver, maar het moge duidelijk zijn dat hetgeen nu gebeurt goed is voor de oorlog.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Dat zou inderdaad ook kunnen. Al denk ik dat ze in dat geval niet op overlopers hopen, maar dat daar misschien al afspraken over zijn gemaakt met bepaalde eenheden. Anders is het best een groot risico.dakka schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Mwah, als je het nieuws het afgelopen jaar volgt rommelt het al veeel langer bij Wagner, dit is niet echt een donderslag bij heldere hemel.
Putin heeft een kring om zichzelf heen gemaakt die elkaar niet vertrouwd en onder spanning staan, die spanning klapt gewoon op een gegeven moment.
En het is ook heel Russisch eigen om eerst je eigen hagje reden en je aansluit bij degene die er op lijkt te gaan winnen, Wagner zal in de ogen van menig overloper een stuk sterker staan dan het geklungel van het MoD
En waar zit dat Russisch bevrijdingsleger?xzaz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:08:
[...]
Dit kan toch bijna niet waar zijn? Dus we krijgen twee conflicten. 1 in het zuiden met de Tsjechenen en 1 bij Moskou?
Enige angst die ik heb is dat het in Oekraine straks echt voorbij is en het westen de urgentie mist om Oekraine te helpen met de wederopbouw en/of toetreding tot de NAVO niet doorzet.JohanNL schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:03:
[...]
Maar dat is dan toch zeker maanden - als niet langer - één grote chaos, in die tijd kan Oekraïne zich in zekere zin herenigen zou ik denken.
Zoiets als twee honden vechten om een been, gaat er de derde mede heen.
Dan herpakt Rusland zich en herhaalt het spelletje zich over aantal jaren weer. Hetzij doordat Rusland opnieuw binnen valt hetzij dat er Ruslandgezinde mensen in Oekraine aan de macht komen doordat het westen ze heeft laten vallen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Zijn die nog relevant?oldgrumpy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:09:
[...]
En waar zit dat Russisch bevrijdingsleger?
Er zijn hier niet heel veel mensen bezig met de bedoelingen van prigozhin. Zie wel mensen die dit als een welkome afleiding zien in de strijd tegen Oekraïne.Zorroberner schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:56:
Voor mezelf sprekend, het zal me worst zijn wat de bedoelingen van prigozhin zijn. Als het maar bijdraagt aan het imploderen van de SMO.
Maar wellicht een domme opmerking, ze kennen het gebied en de snelweg(en), neem ik aan toch?
Het is niet zoals UA, waarbij ze misschien sommige stukken nooit hebben gezien.
Er zullen vast mensen bijzitten uit die regio lijkt me? Ze weten ook hoe het leger opereert, unlike in UA.
M.a.w. het kan nog steeds bloedig worden, maar in hoeverre onvoorspelbaar waar de 'vijand' zit?
Wellicht een open deur (topic gaat zo hard dat ik het niet kan bijhouden), maar kan iemand een inschatting maken waarom dit nu gebeurd? Wagner is behoorlijk uitgedund de afgelopen tijd in Bachmoet, dus waarom niet eerst versterken en dan dit doen? Of is het juist omdat ze relatief zwak zijn dat dit gaande is omdat het een laatste optie voor ze is? (Al zie ik niet waarom dat zo zou zijn)
Geen idee, daarom dat ik het me afvroeg zou wel eens willen weten wat die van de situatie denken
Ondertussen staat Wagner bijna aan de poort van Moscow dus.
En de familie van m'n vrouw die daar wonen?
"ach, we zien wel wat er gebeurt"
Raar volk die Russen.
Raar volk die Russen.
Volgens sommige 'experts' was het omdat we Putin op zijn teentjes hadden getrapt.. en vooral dus niet onze eigen schuld.Player1S schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Enige angst die ik heb is dat het in Oekraine straks echt voorbij is en het westen de urgentie mist om Oekraine te helpen met de wederopbouw en/of toetreding tot de NAVO niet doorzet.
Dan herpakt Rusland zich en herhaalt het spelletje zich over aantal jaren weer. Hetzij doordat Rusland opnieuw binnen valt hetzij dat er Ruslandgezinde mensen in Oekraine aan de macht komen doordat het westen ze heeft laten vallen.
Maar goed, UA was voordat alles ook niet schoon, en heeft nog altijd last van corruptie. Het is nog verre van een Europees land als Hongarije bijvoorbeeld /s.
Wat ik denk te weten is dat de Russische bevolking deccenia aan leed geeft geaccepteerd met als reden dat Rusland een groot, trots land was/leek dat angst inboezemde bij het Westen. Als de Russische federatie uiteen valt, dan is dit sprookje voorbij.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:08:
Ik wil niet teveel aan wishful thinking doen, maar een verdeeld Rusland met warlords die mini-staatjes representeren is het beste wat UA (en het Westen) kan overkomen. Gisteren een uitgebreid gesprek hierover gehad met mijn UA vriend en zijn vrouw. Zij durfden zelfs zo ver te gaan dat voor de lange termijn, dit beter is dan een persoon als Navalny die vanuit een gecentraliseerde machtsstructuur zijn nare imperialistische visie kan proberen te realiseren.
Team anti-scalp - wauw..
Op de langere termijn kan het zeker het beste zijn, ook juist voor de Russen in verschillende regio's, maar de overgang ernaar kan nogal gruwelijk worden.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:08:

Mij maakt het geen bal uit of Wagner een volgende Poetin levert of wat dan ook. Een intern conflict in Rusland zal vast geen enkele verbetering van het moskouregime opleveren. Maar iedere beweging van het conflict naar een intern conflict binnen Rusland kan een verbetering voor Oekraïne worden, een situatie dat de grenzen van voor 2014 gelden is hoe dan ook winst.
Daarna zien we wel hoe Rusland verder opsplitst.
Daarna zien we wel hoe Rusland verder opsplitst.
Wat is daar naartoe gegaan?Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:16:
Wagner is volgens mij de enige die buiten de grenzen opereerde voor Oekraïne - in Syrië en Afrika en dergelijke. Daar is ook redelijk serieuze gear heen gegaan.
Hoe moeten ze dat regelen?Ik ben vooral benieuwd of er vanuit die gebieden capaciteit wordt onttrokken door Wagner om te komen steunen - want van wat ik tot nu toe heb gezien, is dat allemaal niet meegerekend in de analyses.
75 miljard dollar?Financieel zou het maar zo kunnen dat Wagner een inkomen heeft wat concurreert met het militair budget van Rusland als land. - cijfers zijn onzeker en moeilijk te toetsen aan beide kanten.

Ik heb begrepen van hier dat mensen in Moskou zich sowieso weinig lijken aan te trekken van wat er gebeurd, als ze het zelf maar goed hebben.ZenTex schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:12:
Raar volk die Russen.
Dat is wel een goed punt. Alleen moeten we ook niet te blind zijn door medelijden. Voor de oorlog was er wel genoeg mis in Oekraïne, daar zal gewoon verbetering in moeten komen voor een degelijk Europees-gerichte toekomst.Player1S schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Enige angst die ik heb is dat het in Oekraine straks echt voorbij is en het westen de urgentie mist om Oekraine te helpen met de wederopbouw en/of toetreding tot de NAVO niet doorzet.
Alles is tot nu toe een ver-van-mijn-bed-show. En de media zal het ook wel redelijk downplayen als een handvol "terroristen" die niet gevaarlijk zijn, ver naar het zuiden zitten, etc.ZenTex schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:12:
Raar volk die Russen.
Een Bin Laden en Al Qaida kwam deels doordat de VS/CIA het land liet vallen op het moment dat ze de Soviet Unie hadden verslagen/verdreven.eric.1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Dat is wel een goed punt. Alleen moeten we ook niet te blind zijn door medelijden. Voor de oorlog was er wel genoeg mis in Oekraïne, daar zal gewoon verbetering in moeten komen voor een degelijk Europees-gerichte toekomst.
Hopelijk heeft men er van geleerd en herhalen ze diezelfde fout niet.
Dit zou heel goed een productie van Wagner kunnen zijn, maar voor de archieven:oldgrumpy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:11:
[...]
Geen idee, daarom dat ik het me afvroeg zou wel eens willen weten wat die van de situatie denken
:strip_exif()/f/image/zU4J4wpIJ0vNmIRYu4TLdJpN.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.transparency.org/en/cpi/2022HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Volgens sommige 'experts' was het omdat we Putin op zijn teentjes hadden getrapt.. en vooral dus niet onze eigen schuld.
Maar goed, UA was voordat alles ook niet schoon, en heeft nog altijd last van corruptie. Het is nog verre van een Europees land als Hongarije bijvoorbeeld /s.
Rusland heeft een score van 28, trend omlaag.
Oekraïne een score van 33, trend omhoog.
Bulgarije een score van 43, ook trend omhoog.
Hongarije een score van 42, trend omlaag.
China een score van 45, trend neutraal.
Nederland een score van 80, trend omlaag.
Als je er een beetje over nadenkt is het wel heel bizar wat er gaande is: een huurlingenleger dat druk bezig is het grootste land ter wereld in handen te krijgen. Dit verwacht je meer in Afrika of Centraal Amerika.
En als het vanavond tot een confrontatie komt en rusland implodeert, dan is dat relatief gezien nog sneller dan dat de Titan implodeerde
En als het vanavond tot een confrontatie komt en rusland implodeert, dan is dat relatief gezien nog sneller dan dat de Titan implodeerde

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Islamitische Staat kwam op vergelijkbare wijze voort uit de Ba'ath-partij na de Irak-oorlog. Dit soort lessen blijven helaas nooit lang hangen.Player1S schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Een Bin Laden en Al Qaida kwam deels doordat de VS/CIA het land liet vallen op het moment dat ze de Soviet Unie hadden verslagen/verdreven.
Afghanistan is iets verder weg dan Oekraïne.Player1S schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Een Bin Laden en Al Qaida kwam deels doordat de VS/CIA het land liet vallen op het moment dat ze de Soviet Unie hadden verslagen/verdreven.
Hangt totaal af hoe belangrijk de heersende idioot in de VS het vindt.MikeyMan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Afghanistan is iets verder weg dan Oekraïne.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hier komt een stuk geloofwaardigheid bij kijken. Bij de EU komen ze niet zo maar. Dan moeten ze eerst de corruptie en economie als geheel op de rails hebben. Dat heeft de EU zeer pijnlijk geleerd met Griekenland.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Volgens sommige 'experts' was het omdat we Putin op zijn teentjes hadden getrapt.. en vooral dus niet onze eigen schuld.
Een heel ander verhaal is de Navo. Geloofwaardigheid is voor een strijdmacht zeer belangrijk - het schrikt de vijand af. Als de Navo zich 'hierna' terugtrekt en Oekraine aan z'n lot overlaat, dan rechtvaardigen ze de propaganda van Putin - de Navo is anti-Rusland, niet pro vrijheid.
De tientallen miljarden die het Westen in deze oorlog heeft gestopt moeten links- of rechtsom terugverdiend worden. Dat zal d.m.v. handelsverdragen komen, Navo bassisen toelaten en andere pro-westerse ontwikkelingen. Oh ja, modern wapentuig achterlaten en er dan zelf vandoor gaan is iets waar de Amerikanen ervaring mee hebben in Afganistan (meermaals!). Dat is niet goed bevallen
Team anti-scalp - wauw..
Nu leg je de lat wel echt op een Olympisch Niveau Limbo Dansen laagte.HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Yep, zeker waar. Then again, voor iemand wiens moeder rijdende Russische tanks in haar straat zag voordat ze eindelijk haar biezen pakte, maakt dat niet zoveel uitDaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Op de langere termijn kan het zeker het beste zijn, ook juist voor de Russen in verschillende regio's, maar de overgang ernaar kan nogal gruwelijk worden.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
In 2016 is er nog een coup geweest in Turkije: Wikipedia: Staatsgreeppoging in Turkije (2016)beany schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:18:
Als je er een beetje over nadenkt is het wel heel bizar wat er gaande is: een huurlingenleger dat druk bezig is het grootste land ter wereld in handen te krijgen. Dit verwacht je meer in Afrika of Centraal Amerika.
En als je verder zoekt kun je zelfs de 2021 bestorming van Capitool eronder scharen.
Het zijn met name politieke spelletjes waar macht een spel speelt. Erop of eronder.. Ik denk dat Prigozhin geen zin heeft om een sigaret te gaan roken of bang is om voor een raam te staan.
*knip*
Dit valt onder spam / werving en is niet toegestaan, zie de huisregels aub.
Dit valt onder spam / werving en is niet toegestaan, zie de huisregels aub.
[ Voor 80% gewijzigd door tweakduke op 24-06-2023 16:27 ]
Voor iedereen, die net zoals mij, de namen door elkaar haalt: https://www.bbc.com/news/live/world-europe-66006142
De BBC-liveblog noemt namen + achtergrondinformatie.
De BBC-liveblog noemt namen + achtergrondinformatie.
Navo is meer dan VS. Het lijkt er zelfs op dat ze dat inmiddels zelf ook inzien.armageddon_2k1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Hangt totaal af hoe belangrijk de heersende idioot in de VS het vindt.
Alleen polen al gaat zich druk genoeg maken over de oostflank.
Er is een bevel van de Russische defensie gekomen dat privélegers een contract moeten tekenen en zich moeten schikken naar de bevelen van de Russische defensie. Dat zou de facto betekenen dat Wagner niet meer zelfstandig kan handelen, en daarmee is de baas (ik ben even te moe om die naam goed te doen sorry) zijn machtsbasis kwijt.Muncher schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:11:
Wellicht een open deur (topic gaat zo hard dat ik het niet kan bijhouden), maar kan iemand een inschatting maken waarom dit nu gebeurd? Wagner is behoorlijk uitgedund de afgelopen tijd in Bachmoet, dus waarom niet eerst versterken en dan dit doen? Of is het juist omdat ze relatief zwak zijn dat dit gaande is omdat het een laatste optie voor ze is? (Al zie ik niet waarom dat zo zou zijn)
Pardon? Nee, de NAVO is niet anti-Rusland. Rusland bestond niet eens toen de NAVO werd opgericht. De NAVO is een defensief pact. Waarbij je voor elkaar opkomt bij een aanval, van wie dan ook (Sovjet-Unie, Rusland, China, ...). Een soort van anti-pest beleid dus.5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:22:
de Navo is anti-Rusland, niet pro vrijheid.
De NAVO heeft eigenlijk maar 1x een offensieve actie uitgevoerd en dat was rondom het conflict van Servië en hun buren.
Plus, het wordt niet direct genoemd, dat de Wagner baas daarmee zijn eigen leven op het spel zet.Zorroberner schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Er is een bevel van de Russische defensie gekomen dat privélegers een contract moeten tekenen en zich moeten schikken naar de bevelen van de Russische defensie. Dat zou de facto betekenen dat Wagner niet meer zelfstandig kan handelen, en daarmee is de baas (ik ben even te moe om die naam goed te doen sorry) zijn machtsbasis kwijt.
Akhmat begint wel aardig wat troepen te verplaatsen...
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
[ Voor 66% gewijzigd door xzaz op 24-06-2023 16:30 ]
2e implosie in een week, het kan verkeren 🙉beany schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:18:
A wise man's life is based around fuck you
Vergeet niet dat het voor Europa ook gruwelijk gaat worden. We hebben de ene vluchtelingencrisis nog niet onder controle; als er oorlog in Rusland uitbreekt dan kunnen we de asieldeal van afgelopen maand weer opnieuw gaat updaten. Europa zal ondergelopen worden door vluchtelingen. En we kunnen geen onderscheid maken door te zeggen ‘Afghanen wel en Russen niet’. Dus Europa kan zich dan klaarmaken voor een nog grotere crisis dan we al hebben, met spanningen in landen onderling.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Op de langere termijn kan het zeker het beste zijn, ook juist voor de Russen in verschillende regio's, maar de overgang ernaar kan nogal gruwelijk worden.
En in Libië in 2011Jerie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:28:
[...]
Pardon? Nee, de NAVO is niet anti-Rusland. Rusland bestond niet eens toen de NAVO werd opgericht. De NAVO is een defensief pact. Waarbij je voor elkaar opkomt bij een aanval, van wie dan ook (Sovjet-Unie, Rusland, China, ...). Een soort van anti-pest beleid dus.
De NAVO heeft eigenlijk maar 1x een offensieve actie uitgevoerd en dat was rondom het conflict van Servië en hun buren.
A wise man's life is based around fuck you
Mwah, zie geen problemen… Die Russische vluchtelingen zijn natuurlijk allemaal welkom in Hongarije!NoSugar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:29:
[...]
Vergeet niet dat het voor Europa ook gruwelijk gaat worden. We hebben de ene vluchtelingencrisis nog niet onder controle; als er oorlog in Rusland uitbreekt dan kunnen we de asieldeal van afgelopen maand weer opnieuw gaat updaten. Europa zal ondergelopen worden door vluchtelingen. En we kunnen geen onderscheid maken door te zeggen ‘Afghanen wel en Russen niet’. Dus Europa kan zich dan klaarmaken voor een nog grotere crisis dan we al hebben, met spanningen in landen onderling.
Logistiek gezien; waar kan een Wagner zich verzamelen / klaar maken? Ik neem aan dat Rusland ze nauwlettend in de gaten houdt? En bij stilstand van de collone er simpelweg een bom op gooit?
Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
Wat willen we beslist niet zien:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
AWM / themaforum beleidstopic:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: