Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:52

Coldcat

HODL

R.van.M schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Dat is niets nieuws. De ouders van een van m'n goede vrienden wonen in Moscow en geloven 100% Dat de oorlog door de westerse wereld is geprovoceerd. En dit zijn hoogopgeleide mensen met deel van hun familie in europa. Laat staan de onopgeleidde rus in een dorpje
Ik was er een paar weken terug. 95% van de mensen spreekt zo belabberd Engels dat het geen wonder is dat ze het andere nieuws niet meekrijgen. Ook de hoogopgeleide mensen hebben het wel geleerd, maar spreken het nooit waardoor ze het verleren.

Niemand wil daar oorlog, en niemand weet hoe ze in de situatie zijn beland. Hopelijk dat het voor de normale mensen goed afloopt. Het zijn mensen net als jij en ik.

Over 1 ding waren we het eens Fuck the politics!.

Een van de mensen waar ik was zou gaan trouwen eind juni. De slachtoffers zijn altijd de onschuldige mensen.

[ Voor 6% gewijzigd door Coldcat op 24-06-2023 10:44 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
R.van.M schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Nee want toen ze op bezoek waren hebben ze flink ruzie met elkaar gekregen over de oorlog
Herkenbaar, moeder van mijn Russische schoonzus is arts en is pro oorlog. En niet omdat ze bang is. Ook gewoon ruzie met haar dochter hierover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:07

Player1S

Probably out in the dark

Zewatanejo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Die reageren pas als duidelijk wordt wie dit wint..
tenzij Yevgeny Prigozhin hen niet blijft steunen. Dan kan het heel snel klaar zijn met ze. *O*

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tyranium schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Los van het sneeuwbaleffect, zijn dit 25k relatief goed bewapende en getrainde soldaten, die al maanden gevechtservaring opgedaan hebben in Ukraine. Die schrikken niet meer als er wat kogels rondvliegen of er on hun heen slachtoffers vallen.

Voor een groot deel van de veiligheidstroepen van Putin zal dit waarschijnlijk anders zijn. Die hebben relatief luxe geleefd in Moskou. Ik moet nog zien dat die stand houden als er daadwerkelijk geschoten gaat worden.

Los daarvan betwijfel ik of het aantal van 150k veiligheidstroepen in Moskou wel klopt. Misschien als je alle FSB en politie erbij optelt, maar daar hou je geen Wagner leger mee tegen. Die zijn vooral handig om de eigen bevolking mee in bedwang te houden.
Vergeet niet de Russische grondwet. Als Russische grondgebied wordt aangevallen kan en mag het Russische leger ook dienstplichtigen en andere onderdelen, etc inzetten. En zelfs nucleaire wapens (niet dat ze dat doen).
En hoop eenheden en onderdelen die niet in Ukraïne mogen vechten mogen wel ingezet worden op Russisch grondgebied.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Nou ja, zonder kennis van hoe ze die steun hebben moeten uitspreken weten we natuurlijk niet of het vrijwillig was. Net zo goed heeft Putin tegen ze gezegd dat als ze niet meewerkten, hun familie dood zou zijn voor de avond...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Britse Defensie ziet Wagner toch echt bewegen richting Moskou:
The MoD said: “In the early hours of June 24 2023, the feud between Yevgeny Prigozhin’s Wagner group and the Russian MoD escalated into outright military confrontation.

“In an operation characterised by Prigozhin as a ‘march for freedom’, Wagner group forces crossed from occupied Ukraine into Russia in at least two locations.

“In Rostov-on-Don, Wagner has almost certainly occupied key security sites, including the HQ which runs Russia’s military operations in Ukraine.

“Further Wagner units are moving north through Vorenezh oblast, almost certainly aiming to get to Moscow. With very limited evidence of fighting between Wagner and Russian security forces, some have likely remained passive, acquiescing to Wagner.

“Over the coming hours, the loyalty of Russia’s security forces, and especially the Russian National Guard, will be key to how the crisis plays out. This represents the most significant challenge to the Russian state in recent times.”
Bron: https://www.theguardian.c...-64969ce28f084ea43c43f6f0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

En als morgen Wagner blijkt te winnen roepen diezelfde gasten dat ze altijd Wagner hebben gesteund 8)7

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Sissors schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. En als ik er naast zit ben ik de eerste die mezelf zal vertellen dat ik dom ben, maar vooralsnog ga ik ervanuit dat het gewoon een storm in een glas water is, die uiteindelijk niks gaat veroorzaken.
Dit is volgens mij zeker geen storm in een glas water.
Putin heeft vanochtend nota bene een speciale persconferentie gegeven waarin Wagner als verraders zijn weggezet, waarmee afgerekend gaat worden. Tot voor kort waren ze de trots van de strijdkrachten in Oekraine.

Los daarvan is dit een gigantisch gezichtsverlies voor Putin, zowel intern als in het buitenland. Hij is de controle (deels) kwijt en iedereen kan het zien. Dit gaat sowieso gevolgen hebben. De uitkomst is alleen nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Russische Officials in Oekraine blijven Poetin steunen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
xzaz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:47:
Tsja, nu trouw zweren of vanmiddag uit een raam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:46:
Britse Defensie ziet Wagner toch echt bewegen richting Moskou:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...-64969ce28f084ea43c43f6f0
In tegenstelling tot Napoleon en Hitler maakt-ie niet de fout om het in de winter te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Ja dat roepen ze nu. Je ziet pas echt wie er trouw is als er nood aan de man is, en dan bedoel ik niet 1000 km verderop maar in hun eigen stad/straat.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJYW7Y9FVPnwYjPtdSgxdZOC6zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoLqDin44hBf2F9fsWrncdyU.jpg?f=fotoalbum_large

De zogenaamde, door Wagner neergeschoten helicopter.
Komt qua flora en fauna overeen met wat er wordt geclaimd.
Lijkt van ver af te zijn gefotografeerd door wellicht een burger.

Stiekem is het even smullen, of het nou allemaal klopt of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Als Prigozjin uit de weg geruimd is heeft Putin écht geen enkele tegenstanders meer en kan-ie nog makkelijker doorregeren dan zelfs nu al het geval is.
Alleen blijf je wel nog met het hoofdstuk UA over. Wagner was namelijk hun grootste en beste stootkracht, die mensen zullen worden gedood (zo gaat dat in RU), en het moreel in het RU-leger blijft enorm laag. Dus ja, wat dan?

Voor UA maakt het niet zoveel uit, in beide scenario's blijven ze doorvechten voor hun land, maar voor RU zijn de gevolgen wel erg groot. Als ik nu al zie hoeveel Russische mensen op de vlucht gaan, of liever zelfmoord plegen, dan meegaan met het leger, dan vraag ik mij echt af of de gebeurtenis van vandaag echt geen gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:07
Veel te vroeg om van steun te spreken. Als vanmiddag het Kremlin valt dan is het gauw afgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Tyranium schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Dit is volgens mij zeker geen storm in een glas water.
Putin heeft vanochtend nota bene een speciale persconferentie gegeven waarin Wagner als verraders zijn weggezet, waarmee afgerekend gaat worden. Tot voor kort waren ze de trots van de strijdkrachten in Oekraine.

Los daarvan is dit een gigantisch gezichtsverlies voor Putin, zowel intern als in het buitenland. Hij is de controle (deels) kwijt en iedereen kan het zien. Dit gaat sowieso gevolgen hebben. De uitkomst is alleen nog onduidelijk.
waarom zou je voor een false flag een staats trouwe groep met 25.000 manschappen als de slechteriken afschilderen om bijvoorbeeld nog meer macht te grijpen of het nog makkelijker te maken om manschappen op te roepen?

Tig andere methodes om dat te doen. Gooi paar bommen op een grens stad en geef Oekraine de schuld......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

anandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Vergeet niet de Russische grondwet. Als Russische grondgebied wordt aangevallen kan en mag het Russische leger ook dienstplichtigen en andere onderdelen, etc inzetten. En zelfs nucleaire wapens (niet de ze dat doen).
En hoop eenheden en onderdelen die niet in Ukraïne mogen vechten mogen wel ingezet worden op Russisch grondgebied.
Hier heb je gelijk in. Blijft wel de vraag of deze troepen op tijd in Moskou aankomen.

Mocht het Wagner lukken om Moskou in te rijden en bijvoorbeeld wat overheidsgebouwen te bezetten, zal het voor het Russische leger lastig worden ze daar weer weg te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

Filmpje in tweet. Geen idee wat het is, het lijkt een 2 motorig vliegtuig te zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

'All 25,000 of us are ready to die' - Prigozhin

In a message posted to Telegram on Saturday morning, Yevgeny Prigozhin said that all the members of his Wagner group of mercenaries were "ready to die" in his action against the Russian military.
Bron:BBC

Toch best harde woorden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Player1S schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
[...]

waarom zou je voor een false flag een staats trouwe groep met 25.000 manschappen als de slechteriken afschilderen om bijvoorbeeld nog meer macht te grijpen of het nog makkelijker te maken om manschappen op te roepen?

Tig andere methodes om dat te doen. Gooi paar bommen op een grens stad en geef Oekraine de schuld......
Volgens mij heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik denk dus niet dat dit en false flag operatie is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Tyranium schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Volgens mij heb je mijn tekst niet goed begrepen. Ik denk dus niet dat dit en false flag operatie is. ;)
Misschien dat het niet duidelijk was in mijn reactie maar ik wou jou statement kracht bij zetten. Dat er betere en slimmere manieren zijn om een false flag te doen. Dus dat dit inderdaad geen false flag lijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Faxe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:23:
Zou het een optie zijn dat Wagner in zee is gegaan met de CIA?
Dat hebben ze eerder gedaan in o.a. Afghanistan. Maar ja of nee is niet interessant. Wat interessant is zijn bewijzen, proportie/omvang, methode. En achteraf. Je hebt er nu niets aan dit te weten.

Ik zag net al de term Thierry voorbij komen. Zal wel allemaal weer een groot complot van de VS zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
TwingyTwingy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Veel te vroeg om van steun te spreken. Als vanmiddag het Kremlin valt dan is het gauw afgelopen.
Bovendien gaat het er om wat de gewone soldaat doet. De Februarirevolutie was ook het resultaat van de lagere rangen in het leger en de samenleving die in opstand kwamen, al zat daar ook een sterke ideologische basis en intellectuele elite achter. De adellijke en militaire elite bleef achter de Tsaar staan maar had ineens en stuk minder te zeggen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

Sources: https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/new/

[ Voor 17% gewijzigd door HollowGamer op 24-06-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Propaganda? Of de waarheid? Behalve deze claim heb ik hiervoor nog geen bewijs of beeldmateriaal gezien. Maar het toont naar mijn mening wel aan dat de situatie op zijn best 'chaotisch' is.
offtopic:
*edit dubbel by seconds...
Post aangepast zodat het weer logisch is, maar de dubbelpost eruit gehaald

[ Voor 62% gewijzigd door Freakertje op 24-06-2023 11:03 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Coldcat schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ik was er een paar weken terug. 95% van de mensen spreekt zo belabberd Engels dat het geen wonder is dat ze het andere nieuws niet meekrijgen. Ook de hoogopgeleide mensen hebben het wel geleerd, maar spreken het nooit waardoor ze het verleren.

Niemand wil daar oorlog, en niemand weet hoe ze in de situatie zijn beland. Hopelijk dat het voor de normale mensen goed afloopt. Het zijn mensen net als jij en ik.

Over 1 ding waren we het eens Fuck the politics!.

Een van de mensen waar ik was zou gaan trouwen eind juni. De slachtoffers zijn altijd de onschuldige mensen.
Fuck the politics lekker populistisch en apathisch. Politiek is overal, fuck the politics is een politieke uitspraak. Het laat vooral ook machteloosheid zien, en gebrek aan vechtslust. Gelaten acceptatie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Freakertje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:01:
Propaganda? Of de waarheid? Behalve deze claim heb ik hiervoor nog geen bewijs of beeldmateriaal gezien. Maar het toont naar mijn mening wel aan dat de situatie op zijn best 'chaotisch' is.
*edit dubbel
Dit kun je letterlijk bij iedere Tweet zeggen. Dit is ook de reden waarom je het niet op het journaal ziet. Je hebt je antwoord over 24 uur als je een beetje geluk hebt.

Mag ik erop wijzen dat het plaatsen van Tweets beantwoorden met ' ik heb dit elders niet bevestigd gezien' in deze situatie als vrij zinloos is?
Vergeet ook niet dat ook hier heel veel emoties van mensen naar voren komt. Pro-Putin of consiparcy minded mensen zullen vrij hevig reageren op iedere tweet die waar dan ook wordt geplaatst met ongeloof en het verlangen voor bewijs (wat overigens sowieso belangrijk is los van wie je steunt) maar om dit nu bij iedere gequote tweet hier te gaan herhalen wekt vooral frustratie op.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Even terug naar het begin. Wat was de reden waarom Rusland de Wagner Group aanviel? Dit heb ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met salaris?

Wagner huurt de soldaten in en Rusland huurt/huurde Wagner in.
Maar hoe gaat Wagner nu zijn soldaten betalen? Uit eigen zak I suppose?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
saert schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:05:
Even terug naar het begin. Wat was de reden waarom Rusland de Wagner Group aanviel? Dit heb ik gemist.
Dat weten ze alleen bij het ministerie van defensie. Áls het verhaal überhaupt waar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:07
anandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:06:

Wanner heeft best veel inkomen uit Afrika.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:50

Lijkt er wel op. Ze verdienen ook genoeg met die mijnen in Afrika.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tens schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Als je de kaartjes nu bekijkt controleert Wagner bijna alle aanvoer routes naar het front, de vraag is of er nog bevoorrading van de RU-troepen is. :?
Bingo. Dit is Prigozhins troefkaart, mogelijk z'n enige. Hij gaat namelijk niet half rusland bezetten met zijn beperkte troepenmacht (uberhaubt is geen leger daartoe in staat), dus hij moet strategische punten bezetten. Rostov is geen toeval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
NOS gaat live uitzenden over de situatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Nog wel interessant: tot nu toe heeft de grote Wagner baas Putin zelf niet rechtstreeks aangesproken of aangevallen. Hij blijft zich steeds direct op de legerleiding richten. Putin zelf heeft het in z’n toespraak ook niet over hem, maar meer generiek over de “opstandelingen”. Hmmm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Misschien heeft Zelensky wel een Russische raket onderschept en op die Wagner groep gegooid om e.e.a. ingang te zetten. Zou wel een geniale zet zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Volgens mij is dat nog niet duidelijk.

Maar persoonlijk kan het volgende zijn gebeurd:
- Per ongeluk/vergissing
- Putin (+ legertop) wilt Wagner niet te veel macht geven, dus dan ruim je ze langzaam op (om het plat te zeggen - maar denk dat RU zo denkt).
- Het is niet gebeurd, maar Wagner leider voelt de bui hangen dat hij wordt opgepakt of erger

[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 24-06-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kadyrov called the armed rebellion a betrayal and said that Chechen fighters had left for the zones of tension
Bron tass.ru. ik weet niet zo goed hoe betrouwbaar dit is

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:09:
[...]

- Per ongeluk/vergissing
- Putin (+ legertop) wilt Wagner niet te veel macht geven, dus dan ruim je ze langzaam op (om het plat te zeggen - maar denk dat RU zo denkt).
Wagner moest zich onderschikken aan leger, contracten tekenen, en dat weigerden ze. Toen was het spel op de wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:30:
[...]

With which army? >:)

Laat ik je even herinneren dat Freedom of Russia zonder veel weerstand Rusland in kon rijden en delen tijdelijk in kon nemen. En Freedom of Russia was met hooguit een paar 100, geen 25.000.

Wat Rusland heeft en kan vechten zit in Oekraïne.
Paar dorpjes bij Bilhorod is heel iets anders dan Bilhorod, Rostov, of Moskou. Poetin's privéleger (Rostgvardia) zit in de laatste stad, dat Wagner de stad Rostov onder controle heeft is ook significant.

M.i. hebben Shoigu en Gerasimov het ook uitgelokt. Wie gaat nou expres een bevriende basis met raketten bestoken? Al was dit misschien niet de gewenste reactie... wat hadden ze dan verwacht? Theekransje? :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit suddert al maanden. Wagner (Prigozhin) en de russische MoD zijn in een concurrentiestrijd verwikkeld die culmineerde bij de inname van Bachmoet. Wagner beklaagde zich over het leveren van munitie en beschuldigde shoigu en gerasimov ervan met Wagners eer te gaan strijken bij de inname. Vervolgens kreeg Prigozhin een wel erg grote mond en probeerde de MoD vervolgens Wagner aan hun gezag te onderwerpen. Daar had Prigozhin geen zin in.

Hele korte, onvolledige samenvatting. De situatie is beter te begrijpen als je rusland niet als land met een overheid ziet, maar als een maffia met verschillende criminele families.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:09:
[...]

- Per ongeluk/vergissing
- Het is niet gebeurd, maar Wagner leider voelt de bui hangen dat hij wordt opgepakt of erger
Vergeet niet het contractenverhaal van 2 weken terug, waar oa Kadyrov wel op ingegaan is, maar Wagner weigerde. En dan neig ik naar optie 2. Misschien was het bedoeld als schot voor de boeg om Wagner te bewegen... Nouja, ze bewegen wel, maar niet zoals het leger dat wilde :+

Dat gezegd hebbende houd ik met alles rekening ook optie 1 en 3.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 24-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Hele korte, onvolledige samenvatting. De situatie is beter te begrijpen als je rusland niet als land met een overheid ziet, maar als een maffia met verschillende criminele families.
Of gewoon als een corrupte staat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 19:56

Google traffic heeft het ook al gemerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VohCcFLMHYPoVy6V6sX6curVzRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7ZkY6zeWPAq3H0PiLcBIWqFh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

BeyondThunder schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Misschien heeft Zelensky wel een Russische raket onderschept en op die Wagner groep gegooid om e.e.a. ingang te zetten. Zou wel een geniale zet zijn
Dat zou een briljant koekje van eigen deeg zijn maar ik acht het onwaarschijnlijk.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ook de Tsjechenen blijken Poetin te steunen. Er is in ieder geval geen algehele afbreuk gaande.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Of gewoon als een corrupte staat. :)
Sure. Maar niemand in West Europa kan zich echt voorstellen hoe een corrupte staat werkt maar we hebben allemaal The Godfather gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Moby schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Bron tass.ru. ik weet niet zo goed hoe betrouwbaar dit is
Klopt wel, staat ook op eigen kanaal van Kadyrov.
Vraag is natuurlijk of het Tiktok leger daadwerkelijk iets gaat doen of dat het weer blijft bij het beschieten van stoplichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jerie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:10:
[...]

M.i. hebben Shoigu en Gerasimov het ook uitgelokt. Wie gaat nou expres een bevriende basis met raketten bestoken? Al was dit misschien niet de gewenste reactie... wat hadden ze dan verwacht? Theekransje? :+
De vraag is of dit daadwerkelijk gebeurd is, of in ieder geval gebeurd is zoals door Prigozhin uitgelegd.

Wagner strijders waren al uren voor de 'aanval' begonnen om afscheid te nemen van familie. Deze koers stond dus al vast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik hoop wel dat er een goede clash komt. Zou jammer zijn als er niet veel materiaal en manschappen verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:12
Het lijkt wel een film scenario, met straks als plottwist dat het een grote val is voor Oekraïne. Dan mogen ze het ook verfilmen. 😬

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beeld van het neerstortende vliegtuig in tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:26
Als Putin dit overleefd ben ik bang dat er veel Wagner soldaten/ overgelopen Russische soldaten 'verdwijnen' zonder rechtsproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

honey schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:16:
Het lijkt wel een film scenario, met straks als plottwist dat het een grote val is voor Oekraïne. Dan mogen ze het ook verfilmen. 😬
Of Oekraïne die er straks in de derde akte als grote redder en bevrijder van het Russische volk uit komt en onthult dat het allemaal vooropgezet spel was :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Cheezborger schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:19:
Als Putin dit overleefd ben ik bang dat er veel Wagner soldaten/ overgelopen Russische soldaten 'verdwijnen' zonder rechtsproces.
Geeft niks... kunnen ze ook niet meer in Oekraïne worden ingezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Cheezborger schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:19:
In beide gevallen zijn die soldaten niet 'lief'. Ze hebben in UA gewoon vrouwen verkracht, huizen geplunderd en in Afrika zijn ze ook niet 'lief' voor de mensen daar.

Dus ja, voor mij persoonlijk maakt een eerlijk rechtsproces voor deze mensen nog niet eens zoveel uit. Uitzonderingen daargelaten, maar ik kan het mij haast niet voorstellen. Het zijn geen blauwhelmen of NAVO soldaten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen wordt er ook opgeroepen om in Belarus ook maar iets te gaan ondernemen. Lukashenko is toch op "vakantie" in Turkije:

[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 24-06-2023 11:22 . Reden: "ook" toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37

*vroeger* mochten de huurlingen dan hun gang gaan bij de lokale bevolking.. Nu is het hun eigen volk en zal er een meer politieke lading achter zitten en is leven of dood de drijfveer vermoed ik. Geen weg meer terug, of strafkamp of geslaagde coupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Uit de beelden van het konvooi of de konvooien haal ik best wel aantallen en ook wel wat serieus materieel. Maar lijkt mij uiteindelijk toch dat beide groepen worden afgeslacht of zich over zullen geven. En dat was dat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ja joh, alles is 1 groot complot en Putin speelt 4d chess :O

Ik vermoed dat dit simpelweg het resultaat is van maandenlange druk opvoering van Oekraïne met behulp van het Westen, en nu lijkt rusland als eerste te bezwijken (wat door velen al maanden voorspeld werd maar ook door velen steevast werd afgedaan als 'wensdenken'.)

De taart is op en een nieuw stuk is onzeker, maar de warlords willen garantie op vreten.

Al met al hoop ik dat China goed meekijkt en haar ambities hier en daar wat herschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
dangerousp schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:23:
[...]

*vroeger* mochten de huurlingen dan hun gang gaan bij de lokale bevolking.. Nu is het hun eigen volk en zal er een meer politieke lading achter zitten en is leven of dood de drijfveer vermoed ik. Geen weg meer terug, of strafkamp of geslaagde coupe.
Velen van deze soldaten komen toch uit strafkampen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 22:02

bloody

0.000 KB!!

Zijn ze nou idd aan het oprukken richting Moskou?
Gerucht uiteraard, maar wie weet :)

[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1672535294145449984]
Zojuist vond op de snelweg Rostov-Moskou, in het gebied van het dorp Kozachi Tabory, het eerste gevecht plaats tussen de geavanceerde groepen van de "Wagner" PMC, op weg naar Moskou, en eenheden van de Russische Garde

Als resultaat van het vuurgevecht vluchtten de Russische Garde, waarbij ze hun wapens en verschillende gepantserde personeelsdragers neergooiden, en de colonne infanteristen onder bevel van Dmitry Utkin bleef op weg naar Moskou.

IK HERINNER DAT ELKE INFORMATIE VAN HET MOERAS BEVESTIGING VEREIST.
Schijnt op 80km vanaf Moskou te zijn.

Nogmaals, bevestiging zou mooi zijn :o

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat ze genoeg inkomsten hebben van bvb. diamantmijnen in Afrika.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
En aan het front begint nu ook door te dringen wat er aan de hand is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

En de munitie? Wagner was afhankelijk van het Russisch leger voor de bevoorrading, hoelang kunnen ze daadwerkelijk vechten alvorens de munitie op is?

March of the Eagles

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:23:
Hoe (historisch) groots is deze situatie?
Enorm.

Het verbaast me dat sommigen nog denken dat hier vierdimensionale rummikub gespeeld wordt. Kan me voorstellen dat mensen tegen teleurstelling zich willen wapenen, maar neem van mij aan dat we aan het volgende hoofdstuk in de geschiedenis begonnen zijn.

Even een ontboezeming: ik vind het lichtelijk zorgelijk hoe sterk Prigozhin staat, of beter gezegd: hoe zwak de Russische legerleiding staat. Natuurlijk wisten we dat al, we hebben dit het afgelopen jaar genoeg geanalyseerd hoe alles gebouwd is op repressie.
Want wat zie ik: er is bijna geen weerstand vanuit de uitvoerende laag van de officiele structuren. Dat heeft deels te maken met de shock, maar hier openbaart zich de zwakte van het systeem.

Prigo is een betere communicator dat Putin. Alles wat deze Wagner oorlogsmisdadiger zegt resoneert 100% voor de gewone man in het leger. De legeropleiding bestaat uit verkrachting, gedwongen prostitutie, honger en algeheel misbruik door officieren.
Ik vrees voor vriendje Putin dat hij heel weinig van zijn leger voor hemzelf overhoudt. Zijn persoonlijke garde is vermoedelijk ook zeer uitgedund inmiddels. Zelfs de FSB lijkt niet eenduidig te opereren.

Wat dit gaat betekenen is dat in the end er meer overblijft van het Russische leger dan waar ik op rekende.

Met wat Wagner nu aan gebied controleert heeft het een goede hefboom, het Russische leger in UA moet zelf ook bevoorraad worden.

Terzijde, het volgende denk ik stiekem al maanden maar ik heb het hier niet gepost omdat het te ver buiten de kaders valt van wat "hier en nu" denkbaar is, en ik zelf ook moeite had om die conclusies te aanvaarden. In de maanden van het Russische offensief bij Bakhmut kwam ik voor mijzelf tot de conclusie dat voor UA de focus niet op UA zelf moet liggen, maar op Rusland. Want Rusland is een fragiel kaartenhuis.
Waarom elke poot uitdraaien van een duizendpoot als je alleen de kop er maar hoeft af te hakken? In mijn visie moet UA dus Rusland binnen.

Het interview met Budanov waarbij hij Wagner de meest formidabele tegenstander noemt, het interview in de Wapo met Zelensky over contacten met Wagner, en het uitvoerige prijzen van Prigozhin van UA's tactiek en kunde, waren voor mij de bevestiging dat UA daar inderdaad op mikt. Het Russische vrijheidslegioen was een kleine opstap. Wat ik mogelijk verkeerd inschat is dat voor UA dit voldoende destabilisatie zal brengen en men het daarbij zal laten, maar we gaan het zien.

Wat ik hoop dan wel adviseer is dat Oekraine gebiedsdelen "van Rusland" in zal nemen, en gezien wat er is gebeurd wel permanent. Door de damschade zijn grote delen van Oekraine dood gebied geworden. Gezien de enorme rekening die de Russen hebben lopen bij Oekraine zal Kiyv over zijn hart moeten strijken en een deel in natura moeten laten voldoen, dwz: gebiedsoverdracht. Buiten die quid pro pro adviseer ik tijdelijke bezetting van verder grondgebied. Dergelijke transacties zijn namelijk een prima hefboom om de overige rekeningen betaald te krijgen plus het creeeren van condities voor de wederopbouw van UA (lees bufferzones).

Tot nog toe houd ik mijn gedroomde scenario ruim open dat zodra de eenheid en organisatie in Rusland (militair, bestuurlijk en qua samenleving) voldoende is weggevallen dat Ukraine de stellingen zal passeren en vanuit Rusland eea op orde zal stellen.

Grootste streep door deze rekening zie ik komen van politieke leiders/organisaties aan onze kant, voor welke improviseren en denken buiten de eigen kaders buitengewoon pijnlijk tot aan onmogelijk is. In de staf rondom Biden is er gelukkig recent wel het nodige gewisseld, waarbij de handrem-figuren een nedeerlaag hebben geleden. Maar men denke ook aan België, dat zelf niet veel meer heeft gestuurd dan een paar pingpong-balletjes maar wel publiekelijk klaagt als er een proppenschieter van Belgische makelij in Rusland gezien wordt.

Als het Westen slim is steunt men Oekraine bij een dergelijke vredesmissie om die eindeloze put aan destructie te dempen: dwz opsplitsen van de RF in autonome regio's en onder toezicht/invloed plaatsen van westerse alliantie. Terwijl ik dit typ weet ik dat dit scenario's zijn die kilometers buiten de ambtelijke voorstellingsvermogens gaan, maar als men een plan weet te bakken waarbij de VN betrokken wordt zie ik kansen. Die politieke ruimte zie ik ontstaan als binnen de VN het besef indaalt dat RF over en voorbij is.

Maar goed, ik sla heel wat hoofdstukken over. Eerst moeten de Russen aan de bak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:21:
Ondertussen wordt er ook opgeroepen om in Belarus ook maar iets te gaan ondernemen. Lukashenko is toch op "vakantie" in Turkije:

[Embed]
In Turkije? Zozo. Ik dacht dat dat vliegtuig van Belarus naar Moskou vloog. Dit is een uitstekend moment om jezelf los te wrikken van de Sovjet-Unie. En... the revolution will not be televised. Maar dat maakt in 2023 niet meer uit. Want als ik wil lezen hoe kut het op Reddit is, dan lees ik dat op bijvoorbeeld Lemmy, en over Twitter op Mastodon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
xzaz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Dan willen ze vast niet terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:25:
[...]

En de munitie? Wagner was afhankelijk van het Russisch leger voor de bevoorrading, hoelang kunnen ze daadwerkelijk vechten alvorens de munitie op is?
De vraag is of ze wel gaan vechten, of dat ze wapens en munitie krijgen van de mensen binnen RU (die dus eigenlijk dit zouden moeten tegenhouden).

Denk dat ze alleen iets doen, als zij zelf worden aangevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

xzaz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Die mobiks aan Russische kant geloof ik wel, maar de Wagners zijn beroeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 22:02

bloody

0.000 KB!!

duvekot schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:25:
En aan het front begint nu ook door te dringen wat er aan de hand is ....

[Embed]
Ja, aan het front realiseren ze zich ook dat ze keuzes moeten maken.
- Meehelpen Rusland te 'verdedigen'?
- Op het sterkte paard wedden?
- Is dit gedoe een kans om levend bij het front vandaan te komen?

Er zullen heel wat soldaten zijn die er de brui aan geven.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Waarom denk je dat ze Rostov on don hebben bezet? Volgens mij is dat één van de belangrijkere logistieke knooppunten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
dat het een grote val is voor Oekraïne.
die mag je uitleggen :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

[...]

Wederom Twitter ideetjes, maar wie zegt dat ze echt zo'n zwaar tekort hadden ik Oekraïne. Misschien hebben ze enkele weken aan bevoorrading zitten verzamelen.

Als je nu beelden ziet van Wagner Pantsir luchtafweer, voldoende APC's, tanks,.... Zo dramatisch lijkt het dan toch niet geweest ye zijn qua bevoorrading.

De berichten die de huurlingen gisteren naar huis gestuurd hebben, dat wisten die ook al lang op voorhand. Je mobiliseert geen duizenden soldaten, georganiseerd zelfs, met een plan op een paar uur of dagen tijd.

Dit is grondig voorbereid.

[ Voor 17% gewijzigd door DinX op 24-06-2023 11:30 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bloody schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:24:
Zijn ze nou idd aan het oprukken richting Moskou?
Gerucht uiteraard, maar wie weet :)

[Twitter]

[...]

Schijnt op 80km vanaf Moskou te zijn.

Nogmaals, bevestiging zou mooi zijn :o
Feit dat Utkin (oprichter van Wagner, notoir neonazi en oorlogsmisdadiger - maar ook daadwerkelijk een compentente militair) hoogstpersoonlijk aanwezig is, zou ook significant zijn. Hij is niet wars van zelfmoordmissies, maar doet daar zelf doorgaans niet aan mee. Als hij mee is, heeft hij de inschatting dat hij het overleeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Standeman schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Waarom denk je dat ze Rostov on don hebben bezet? Volgens mij is dat één van de belangrijkere logistieke knooppunten.
Niet alles staat in Rostov opgeslagen. Alles wat uit Rostov naar Oekraïne gaat werd steeds aangevuld, dus de supply chain zal nu wel onderbroken worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
Faxe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:23:
Zou het een optie zijn dat Wagner in zee is gegaan met de CIA?
Ja, dat vroeg ik me dus ook al af.
Is natuurlijk iets wat je nooit te weten zou kunnen komen, maar het lijkt me, gezien wat we weten van de CIA, niet geheel onmogelijk. (Operatie Cyclone, Bay of Pigs, Operatie Ajax , Contra) Ze zijn er iig niet vies van dat weten we.

Stel dat we dit scenario een kans geven, dan lijkt het me dat de Wagner groep niet alleen staat, maar dat dit moment gekozen is omdat er nog anderen zijn die hun "verwelkomen".

Op dit moment is nog te veel onduidelijk, mij lijkt de komende uren/dagen zeer interessant te worden. Het lijkt me niet dat je nu al gaat roepen dat je pro Wagner bent voordat het zo ver is, dat is gewoon je eigen doodvonnis tekenen. Ik kan me voorstellen dat je dat pas op het laatste moment kenbaar maakt.

Denk dat als de tocht naar Moskou daadwerkelijk plaatsvindt, en ze zonder (veel) verzet daar kunnen komen het beeld een stuk duidelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
barrymossel schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:07:
NOS gaat live uitzenden over de situatie...
Waar? Wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
[...]

Was mijn eerste gedachte ook, maar het lijkt er op dat ze al een groot gebied controleren. en dus naar verwachting ook een groot deel van de aanvoerlijnen en voorraden voor de SMO.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bulle bas schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Enorm.

Het verbaast me dat sommigen nog denken dat hier vierdimensionale rummikub gespeeld wordt.
Vooral ook omdat rusland nog op geen enkel moment na 24 februari 2022 vierdimensionaal rummikub heeft gespeeld. En daarbij komt, het vierdimensionaal rummikub dat voor die datum werd gespeeld, bestond voornamelijk uit het westen voor voldongen feiten stellen en "all in" te gaan op de assumptie dat het westen liever goedkoop gas wil dan ingrijpt. Dat is voorbij.

Nu poetin op tv is verschenen, is er geen weg meer terug. De vraag is alleen in welke mate dit rusland verder gaat beschadigen. Veel, of weinig? Dat hangt af van hoe snel Poetin de boel weer onder controle krijgt. We kunnen alleen maar hopen op een lang conflict waar UA (en... wensdenken... Belarus?) gebruik van gaat maken.

Gezien de beperkte slagkracht van Prigozhin en het feit dat het massaal overlopen van elementen van de russische MoD niet aannemelijk lijkt, is het "gijzelen" van de oorlog in UA de beste kans voor Prigozhin. Controleer de aanvoerlijnen naar het front (Rostov is alvast binnen) en je snijdt de adem af. Als rusland de oorlog verliest, dan is Poetin ook klaar. Dit is de leverage die Prigozhin zou kunnen krijgen, als hij tenminste slim genoeg is om niet naar Moskou en dergelijke te gaan, en ipv daarvan te richten op consolidatie.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 24-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Vannacht gaf Vlad Vexler een beetje (politieke) achtergrond.
1: de eerste/korte versie
2: voor wanneer je 3u+ hebt om meer achtergrond te begrijpen

Het begon met de MoD die eiste dat Wagner huurlingen onderdeel moeten worden van het Russische leger. Prigozhin en Shoigu "liggen elkaar niet zo". Dus waarschijnlijk dat de MoD daarom deze eis gesteld heeft.
Eigenlijk betekent dat effectief het opheffen van Wagner en dat brengt Prigozhin in een lastige situatie: 1, hij verliest op zijn minst al zijn huidige macht. 2, het maakt hem vogelvrij om uit een raam te vallen.

Deze zet van Prigozhin is (kort door de bocht) zijn enige manier om te overleven.
Zijn eerste actie gisteren was het proberen het MoD/Shoigu door het slijk te halen en de schuld van de oorlog in de schoenen te schuiven. Dat was dus zijn bericht dat het MoD/elite Putin voorgelogen had. Met deze zet had hij (waarschijnlijk) gehoopt dat Putin zijn kant zou kiezen en Shoigu aan de kant zou zetten.

Nu blijkt dat Putin hem niet gaat beschermen rest hem maar één ding: een coup, or swimming with the fishes.

Dus dit gaat niet (primair) over de macht van Prigozhin. Dit gaat om zijn overleven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DinX schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Wederom Twitter ideetjes, maar wie zegt dat ze echt zo'n zwaar tekort hadden ik Oekraïne. Misschien hebben ze enkele weken aan bevoorrading zitten verzamelen.

Als je nu beelden ziet van Wagner Pantsir luchtafweer, voldoende APC's, tanks,.... Zo dramatisch lijkt het dan toch niet geweest ye zijn qua bevoorrading.
Die dingen stonden vermoedelijk in/om Rostov. Logistieke uitdaging van RU was juist om spullen van Rostov via Kerch en Krim richting front bij Zaporizhzhia te krigjen. Het is een stuk makkelijker om gewoon een vierbaanssnelweg vanuit Rostov naar het noorden te pakken...

Enige wat je met zekerheid kunt stellen is dat iedere Pantsir op de M-4 eentje minder in de buurt van het UA front betekent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:23:
Hoe (historisch) groots is deze situatie?
Dat weten we niet. Want we weten niet wat er aan de hand is. De één zegt dat ik me nu indek tegen teleurstellingen, en dat is ook wel zo, tegelijk heb ik liever dat dan wishful thinking.

En niet zo lang geleden waren Wagner troepen vooral fodder uit de gevangenissen, en nu zijn het 25000 geharde troepen die loyaal zijn aan hun leider?

Ik ga er vanuit dat het allemaal voor de buhne is en er niks daadwerkelijk significants gebeurd. Zit ik ernaast, dan is de grote vraag of Wagner nou zichzelf zo enorm overschat, of dat hij voldoende steun heeft verzameld bij andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Video in tweet:
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1672538345589620744]
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1672538461507670017]

Edit: embedden mag niet, dus even een beschrijving: een fuel depot in Voronezh is op dit moment aan het afbranden. Dikke zwarte rookwolken.

Edit: nog wat beelden van dichterbij

[ Voor 47% gewijzigd door RoD op 24-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vanaf 11 uur stond in het liveblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Ze kunnen nu voor deze SMO in Rusland natuurlijk gewoon Rostov als resupply gebruiken. Wie weet welke hubs ze nog meer gaan innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:50
Leuk die shitshow maar ik kan me goed voorstellen dat het bij UA en NATO nu even alle hens aan dek is om te kijken hoe ze dit kunnen uitbuiten.

Tot nu toe gebruikten ze maar een klein percentage van alle troepen voor het tegenoffensief, misschien komt nu wel ergens een moment om doorbraken te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov zegt dat zijn troepen klaarstaan om de opstand van Wagner-leider Prigozjin neer te slaan, desnoods met grof geweld.

Goed nieuws voor Rusland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:34

Kheos

FP ProMod
boxlessness schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Dus dit gaat niet (primair) over de macht van Prigozhin. Dit gaat om zijn overleven.
Dat. If you hit the king, you better kill the king.
Als hij niks doet is zijn lot bezegeld, als de 'coup' faalt is zijn lot bezegeld, als de 'coup' lukt...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

MaStar schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:35:
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov zegt dat zijn troepen klaarstaan om de opstand van Wagner-leider Prigozjin neer te slaan, desnoods met grof geweld.

Goed nieuws voor Rusland
Dat de gevels, verkeersborden, bomen en andere objecten in de buurt maar oppassen, veel meer hebben die lui nog niet geraakt 😄

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31

Goed nieuws voor Rusland
*TikTok & Gucci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Dat weten we niet. Want we weten niet wat er aan de hand is. De één zegt dat ik me nu indek tegen teleurstellingen, en dat is ook wel zo, tegelijk heb ik liever dat dan wishful thinking.

En niet zo lang geleden waren Wagner troepen vooral fodder uit de gevangenissen, en nu zijn het 25000 geharde troepen die loyaal zijn aan hun leider?

Ik ga er vanuit dat het allemaal voor de buhne is en er niks daadwerkelijk significants gebeurd. Zit ik ernaast, dan is de grote vraag of Wagner nou zichzelf zo enorm overschat, of dat hij voldoende steun heeft verzameld bij andere partijen.
Die 25.000 man zijn volgensmij geen gevangenen, maar echt die aan het leger meedoen en dus ook krijgen betaald.

Ik ben het met je eens om af te wachten wat er gebeurd, aan de andere kant, met het IJzerengordijn was het ook een normale dag, wat uiteindelijk tot uiteenvallen van de Soviet Unie betekende.

Dus ja, kan elke kant op. Het verschil is dat je nu van minuut-tot-minuut kan meelezen en je brein kan overvloeien met informatie, dat konden we destijds nog niet zoals nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Goed nieuws voor Rusland
Die zal wel net zo loyaal zijn als zijn vader destijds. Behalve TikTok videos maken en soldaten executeren die terugtrekken, is het vooral grootheidswaanzin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zijn er niet al genoeg Tom Clancy-boeken verfilmd? :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Prigozhin weer met een statement, nu met een iets andere toon.
Dus nu gaat het al over corruptie en bureaucratie? Eerst was alleen de ru MoD nog het probleem, maar nu dus het hele systeem. Je gaat bijna denken dat Prigozhin deze coup had voorbereid :P

De enige vraag is nog hoe voorbereid hij was, en of hij de tegenstand / medestand goed heeft ingeschat. Over dat laatste heb ik serieuze twijfels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

Voor diegene die steeds roepen dat het allemaal nep is er komen nu langzaam steeds meer beelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Amdwarrior schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Die zal wel net zo loyaal zijn als zijn vader destijds. Behalve TikTok videos maken en soldaten executeren die terugtrekken, is het vooral grootheidswaanzin
Met een beetje geluk wordt Kadyrov ook meteen opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:28

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Wat is eigenlijk de end goal van Wagner? In het meest succesvolle scenario (acht ik onwaarschijnlijk) halen ze moskou en weten ze zelfs putin te pakken.

En dan? Dan zijn ze een gevaarlijk crimineel huurlingenleger met controle ove rusland en zijn nukes? Geen enkel westers lands laat dat toch gebeuren

Sys Specs

Pagina: 1 ... 31 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: