Nou de komende nacht gaat denk ik lang worden voor veel mensen.
Het is wel duidelijk dat er iets enorms speelt. Ik kan me ook niet voorstellen dat Prigozhin dit niet doet zonder dat er in de machtsstructuren van Rusland, tenminste zaken zijn besproken. Het kan goed dat veel mensen in die structuren zich nu neutraal opstellen, bewust onbereikbaar zijn of zich voorzichtig verklaren voor een partij.
En ondertussen lijkt een kolom van Wagner troepen op weg te zijn naar het Russische hoofdkwartier bij Rostov. De andere kolom lijkt echt wel eens op weg te zijn naar Moscou. En met meerdere leden van de Russische Generale Staf die oproepen doen aan de Wagner huurlingen om te stoppen, doet me vermoeden dat er misschien niet zoveel is om ze militair tegen te houden.
Hoe het verder staat met zowel landmacht als luchtmachteenheden hun bereidheid in te grijpen tegen Wagner, tja dat is de grote vraag. Want Prigozhin lijkt maandenlang precies de dingen te hebben geroepen die veel soldaten misschien wel aanspreekt. De officieren kunnen misschien loyaal blijven, maar zijn de soldaten het ook nog?
En Poetin? Tja daar gaan we voorlopig denk ik niks van horen. Want die is nu denk ik al uren bezig met achterhalen wie in de verschillende verticale machtsstructuren die allemaal bij hem eindigen, nog loyaal is, wie ook nog iets kan betekenen voor Poetin en wat de prijs daarvoor is, wie afwacht welke kant dit opgaat, wie niet meer loyaal is en misschien nog over te halen is met omkoping of chantage en wie geëlimineerd moet worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.