Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:16
Terug naar de RF, één van de weinige échte experts, Timothy Snyder, heeft net een artikel over de ontwikkelingen van de laatste weken en het mogelijke binnenlandse effect hiervan op zijn substack gezet. Lezen dus!
The Russian state has lost control of some of its territories. Russian fighters from Ukraine have now crossed the border multiple times, and have caused tremendous chaos in and around the Russian city of Shebekino. They have forced the MoD to divert troops. Given the way MoD fights, its attempt to combat Russian fighters from Ukraine has inevitably caused damage to civilian structures. After fifteen months, Russians in this area now seem to grasp that an actual war is going on, in which they are somehow involved. As a result, some Russians begin to think politically, at least in a rudimentary way: to ask why there is combat inside Russia; to ask why Putin seems distant and ineffectual; to request weapons to defend themselves. In the Putin system, this is a beginning. It may be both the beginning and the end.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een ontnuchtered artikel van de Russische nieuwssite Meduza dat werd genoemd in de Ukraine the latest podcast van The Telegraph: "The only thing worse than war is losing one".
Since the start of Russia’s invasion of Ukraine, Meduza has been analyzing — and refuting — the Russian military propaganda that tries to justify the war (here’s one recent example). But while we find Moscow’s talking points absurd and unconvincing, there’s no denying it: propaganda works. Even among our readers, there are people who continue to make excuses for the invasion, despite the fact that it’s caused untold pain for millions of Ukrainians and has been destructive to Russia itself. We decided to hear what these people had to say: we asked them to explain why they support Russia waging war on Ukraine. Over just a few days, we received hundreds of detailed responses, read them closely, and decided to publish some of them with minimal edits. We believe these letters are an important record, and we hope they’ll be informative for those working to end the war, trying to change the ruling regime in Russia, and wondering how to deal with people whose minds may never be changed.
TL;DR: Zelfs de Russen die absoluut tegen de oorlog waren, zijn tegen terugtrekking. Er geen weg meer terug. De stabiliteit van Rusland staat op het spel. Ontnuchterend artikel, maar ook leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
wian schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:34:
Een ontnuchtered artikel van de Russische nieuwssite Meduza dat werd genoemd in de Ukraine the latest podcast van The Telegraph: "The only thing worse than war is losing one".

[...]

TL;DR: Zelfs de Russen die absoluut tegen de oorlog waren, zijn tegen terugtrekking. Er geen weg meer terug. De stabiliteit van Rusland staat op het spel. Ontnuchterend artikel, maar ook leerzaam.
Dus rationeel gezien heeft Rusland de oorlog al verloren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
murphydrz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Dus rationeel gezien heeft Rusland de oorlog al verloren?
De (Russische) lezers van Meduza zijn jong, hoogopgeleid, gebruiken ofwel een VPN of wonen in het buitenland (Meduza is geblokkeerd in de RF). Wat de kop van het artikel en @wian heel goed aangeven, is dat ondanks dat de mensen die in dit artikel worden opgevoerd, over het algemeen het niet eens zijn met de inval in Oekraïne, men de gevolgen van een verloren oorlog vreest. Niet alleen het verminderde aanzien van de RF, maar vooral de chaos in de RF die, mogelijk, het gevolg van verlies is.

Hoe ingewikkeld deze ook zijn te interpreteren, ook uit opiniepelingen, gehouden onder de Russische bevolking door het Levada Center, blijkt dat de steun voor de oorlog ergens tussen de 70 en 75 procent ligt*. De steun is groter onder ouderen, mannen en TV-kijkers, kleiner onder jongeren en vrouwen.

Tja... En wat betekent dit? Goed nieuws voor Putin in ieder geval, hij kan nog op de steun van de bevolking rekenen. Maar wat er gaat gebeuren in de toekomst, geen idee. Ik denk dat de raids rond Belgorod en de drone-aanvallen van de laatste tijd niet van grote invloed zullen zijn op de publieke opinie. Een (let op) eventuele grote Russische nederlaag op het slagveld is dat mogelijk wel. Maar dan gaat er een doos van Pandora open en kan niemand voorspellen wat er dán gaat gebeuren. Ook wij niet, we kunnen denken en hopen, maar dat zullen niets meer dan speculaties zijn.

* Waarmee ik niet insinueer dat 70 tot 75 procent van de bevolking bestaat uit Z-fanatici.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 06-06-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43
Bernard0343 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:16:
Hoe ingewikkeld deze ook zijn te interpreteren, ook uit opiniepelingen, gehouden onder de Russische bevolking door het Levada Center, blijkt dat de steun voor de oorlog ergens tussen de 70 en 75 procent ligt. De steun is groter onder ouderen, mannen en TV-kijkers, kleiner onder jongeren en vrouwen.
Maar hoeveel is een dergelijke poll waard als uitspreken van twijfel bij de oorlog je een enkeltje Siberie kan opleveren? Zelfs als dat instituut zelf volstrekt en betrouwbaar anoniem pollt, is het sentiment onder de bevolking misschien toch 'ik durf niet te zeggen dat ik tegen de oorlog ben, dus zeg ik maar dat ik er achter sta'. Uiteraard maakt dat voor Putin niet uit, die ziet in een dergelijke uitkomst alleen maar legitimering, die zou alleen maar harder staan te juichen als 108% van de respondenten hun steun voor de oorlog uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
anboni schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Maar hoeveel is een dergelijke poll waard als uitspreken van twijfel bij de oorlog je een enkeltje Siberie kan opleveren? Zelfs als dat instituut zelf volstrekt en betrouwbaar anoniem pollt, is het sentiment onder de bevolking misschien toch 'ik durf niet te zeggen dat ik tegen de oorlog ben, dus zeg ik maar dat ik er achter sta'. Uiteraard maakt dat voor Putin niet uit, die ziet in een dergelijke uitkomst alleen maar legitimering, die zou alleen maar harder staan te juichen als 108% van de respondenten hun steun voor de oorlog uitspreken.
Ik ben geen pollster hoor ;) , ik weet wel dat het Levada Center, ondanks dat je precies de kritiek die ze vaker krijgen aanstipt, toch nog wel als betrouwbaar te boek staat. Kennelijk hebben ze methodes ontwikkeld die het door jou genoemde effect kunnen mitigeren.

Opinieonderzoeken zijn natuurlijk nooit de volledige waarheid, zelfs die gozer van Eénvandaag heeft het wel eens mis. Maar bij het ontbreken van andere onafhankelijke cijfers, moeten we het hiermee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Naast op het onderzoek dat @wian eerder vanmiddag aanhaalde, publiceert Novaya Gazeta vandaag een onderzoek naar de beweegreden van Russen die de oorlog in UA steunen. Er zijn vier duidelijke denkpatronen te ontdekken bij de deelnemers aan dit onderzoek:
we observed four distinct patterns of how the war is perceived by those Russians who aren’t explicitly anti-war. It is important to note that people articulating those types of perception are united by the ways they perceive and discuss the war, not by any structural, socio-economic or demographic characteristics.
Lees het artikel hier.

Disclaimer: dit is een onderzoek uitgevoerd onder 88 respondenten. Er wonen meer dan 88 mensen in de Russische Federatie. Hoewel het een interessant onderzoek is, is het natuurlijk niet representatief.

[ Voor 6% gewijzigd door Bernard0343 op 06-06-2023 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Drone was intercepted in eastern Crimea by electronic warfare means, - according to Russian occupational authorities
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkjNEOLEpt0cXEyMQwy4Tp6vpjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9V1rpDKBSY7PFs5lHcycJhw7.jpg?f=user_large

Plaatje lijkt toch een beetje op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlYkHSIU_2tStR5nUDr1L-mjgSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUlM72O09YhTtaap8479Eb1E.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:25
anboni schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Hoe je het ook wendt of keert, voor rusland zal het heel slecht zijn als ze de oorlog verliezen. Het is dus niet zo gek dat je als rus momenteel tegen terugtrekking bent. En dus ben je dan al snel voor de oorlog. Stoppen met de oorlog zal voor grote problemen zorgen in rusland. Dus zelfs als je tegen de inval bent, zul je als nadenkende rus nu wel voor moeten zijn, het alternatief is dat je land instort.

Rusland zit nu gewoon in een enorm slechte situatie. Ze kunnen niet winnen, maar ze kunnen ook niet stoppen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:32
redwing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Hoe je het ook wendt of keert, voor rusland zal het heel slecht zijn als ze de oorlog verliezen. Het is dus niet zo gek dat je als rus momenteel tegen terugtrekking bent. En dus ben je dan al snel voor de oorlog. Stoppen met de oorlog zal voor grote problemen zorgen in rusland. Dus zelfs als je tegen de inval bent, zul je als nadenkende rus nu wel voor moeten zijn, het alternatief is dat je land instort.

Rusland zit nu gewoon in een enorm slechte situatie. Ze kunnen niet winnen, maar ze kunnen ook niet stoppen.
Is het niet gewoon uitstel van executie?
Rusland zal instorten de vraag alleen is wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
wian schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:34:

[...]

Ik heb een paar weken geleden een boek gelezen over waarom Duitsland achter Hitler en de oorlog bleef staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:25
schumi2004 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Is het niet gewoon uitstel van executie?
Rusland zal instorten de vraag alleen is wanneer.
En wil je daar aan meewerken als rus zijnde, of wil je dat zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat het toch nog goed komt? Ik snap daarmee dus best dat je tegen de invasie kunt zijn, maar nu ook tegen terugtrekking. De invasie had nooit mogen gebeuren, maar nu het gebeurd is, is er geen goed weg meer terug. Dus dan ga je door en hoop je op het beste, ook al is dat misschien tegen beter weten in.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:58

boesOne

meuh

redwing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:38:
[...]

En wil je daar aan meewerken als rus zijnde, of wil je dat zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat het toch nog goed komt? Ik snap daarmee dus best dat je tegen de invasie kunt zijn, maar nu ook tegen terugtrekking. De invasie had nooit mogen gebeuren, maar nu het gebeurd is, is er geen goed weg meer terug. Dus dan ga je door en hoop je op het beste, ook al is dat misschien tegen beter weten in.
Op een bepaald moment zal de er ergens in de kringen rond Putin een weldekend persoon/groepje zijn die een uitweg ziet en op die manier de oorlog beeindigd. Lijkt me de enige manier. Putin kan niet terug.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:38:
[...]

En wil je daar aan meewerken als rus zijnde, of wil je dat zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat het toch nog goed komt?
Om 'm wat verder uit te diepen: dit is letterlijk de basis voor vranyo, een type leugen waarvan de verteller er vanuit gaat dat de ontvanger het begrijpt/ruimte geeft voor die leugen. Het concept bestaat omdat men hoopt/denkt dat ondanks alles, vader/moeder staat/rusland er vanzelf voor gaat zorgen dat er betere tijden aan komen. Sinds de oorlog worden russische leugens vaak voor vranyo aangezien, terwijl het eigenlijk vaak lozh is: een leugen die je verteld om mensen op het verkeerde been te brengen.

De mate waarin de bevolking bereid is ellende te ondergaan is dermate groot dat het onbegonnen werk is om als buitenstaander te proberen daar grip op te krijgen. Kijk maar naar alle moeders die trots zijn op hun overleden zoons en dankbaar voor de kartonnen doos met conserveerd voedsel die ze er voor terug krijgen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
nst6ldr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Om 'm wat verder uit te diepen: dit is letterlijk de basis voor vranyo, een type leugen waarvan de verteller er vanuit gaat dat de ontvanger het begrijpt/ruimte geeft voor die leugen. Het concept bestaat omdat men hoopt/denkt dat ondanks alles, vader/moeder staat/rusland er vanzelf voor gaat zorgen dat er betere tijden aan komen. Sinds de oorlog worden russische leugens vaak voor vranyo aangezien, terwijl het eigenlijk vaak lozh is: een leugen die je verteld om mensen op het verkeerde been te brengen.

De mate waarin de bevolking bereid is ellende te ondergaan is dermate groot dat het onbegonnen werk is om als buitenstaander te proberen daar grip op te krijgen. Kijk maar naar alle moeders die trots zijn op hun overleden zoons en dankbaar voor de kartonnen doos met conserveerd voedsel die ze er voor terug krijgen.
Klopt helemaal @nst6ldr, wel een kleine nuance. Die moeders van de lokale pief een doos ingeblikt voedsel, diepgevroren vis of een set badhanddoeken, krijgen, worden op het meest kwetsbare moment in hun leven, vlak na het verlies van hun zoon, voor de camera getrokken. Zijn deze moeders oprecht dankbaar voor het kadootjes óf zijn ze overdonderd door het vreselijke nieuws en handelen ze zoals ze 'geleerd' is, je spreekt de boven je gestelden niet tegen en zegt braaf ja en amen.

Daarnaast, natuurlijk zijn deze moeders trots op hun zoons. Wat ik ook van het handelen van de militairen van de RF in Oekraïne vind, en dat is niet positief, kunnen we oordelen over deze verslagen, ontredderde moeders die, dankzij de boevenbende in het Kremlin, hun kind verliezen? Ik walg vooral van het cynisme van de Russische propagandamachine die het gore lef heeft om deze mensen voor hun karretje te spannen.

Zonder mezelf op de borst te slaan, heb je die docu gezien die ik eerder hier postte?

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 07-06-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:16
Bernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Daarnaast, natuurlijk zijn deze moeders trots op hun zoons. Wat ik ook van het handelen van de militairen van de RF in Oekraïne vind, en dat is niet positief, kunnen we oordelen over deze verslagen, ontredderde moeders die, dankzij de boevenbende in het Kremlin, hun kind verliezen?
Door de druk van dictatoriale overheid en vanuit samenleving, zullen veel moeders 'gewenste antwoorden' geven.
Mocht het ze werkelijk spijten, dat een gek hun kind onterecht in een verwerpelijke nutteloze invasie-gehaktmolen heeft gegooid; ze hebben mijn medelijden.
Mochten ze echter werkelijk fier zijn, dat hun anti Nazi/satanist/LGBT-strijder heroïsch is gestorven, "net als opa destijds"?
Dan nee. F**k those people.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Verkeerde informatie, geen effectieve luchtsteun, roestige wapens. Novaya Gazeta zoekt uit waarom de Russische Federatie op verliezen staat.
Russian officials and propaganda thought their army was the second-best in the world. Other world leaders sometimes agreed. In 2016, Barack Obama said the Russian army was second only to that of the US. Even Volodymyr Zelensky said in his address on the anniversary of the war that Ukraine has resisted the “world’s second army”. But this phrase became a meme several months after the invasion, and the actions of the Russian army in Ukraine raise questions: why did it start failing on the front almost immediately and why does it continue giving up its positions?
Lees het hele artikel hier.

Ook als video te bekijken, met ondertiteling in het Engels:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
En een prachtige brief aan het Westen van een annonieme Rus in de Moscow Times van vandaag:
You failed to notice something. We appeared to you as a venerable culture that had just been down on its luck for 70 years. But in fact, we were, and in some ways still are, an out-of-control hormone-pumped teenager behind the wheel who is orchestrating his own slow-motion wreck. You are the frustrated middle-aged parent, struggling to understand and manage us. Europe has been the doting grandparent, offering platitudes without discipline — while it makes a fortune off of our elites with their stolen money and high-profit business deals.
Lees de hele brief hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
boesOne schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Op een bepaald moment zal de er ergens in de kringen rond Putin een weldekend persoon/groepje zijn die een uitweg ziet en op die manier de oorlog beeindigd. Lijkt me de enige manier. Putin kan niet terug.
Een Russische kolonel met een tas die hij onder de conferentie tafel zet :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:23:
[...]
Een Russische kolonel met een tas die hij onder de conferentie tafel zet :Y)
Dan is ie alleen nog steeds 10 meter verwijderd met die grote tafel. :Y)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:38
YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Dan is ie alleen nog steeds 10 meter verwijderd met die grote tafel. :Y)
Wil alleen maar zeggen dat hij een grotere, zwaardere tas nodig heeft >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wagner heeft hun RU leger gevangene weer vrij gelaten blijkbaar:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
straks gaat dat nog ontaarden in een volledige burger oorlog daar in Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11

Dazzler2120

FP ProMod
HvdBent schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:43:
[...]

my 2 cents, ik vermoed dat als Poetin weg is, er veel nieuws komt dat wellicht eerlijker is voor de Russen, en dat als er een leider opstaat die nog erger is de bevolking in opstand komt. Maar dat is wensdenken mijnerzijds...
@HvdBent deze discussie lijkt me hier beter op zijn plaats.
Het probleem is een beetje dat we veel berichten zien van hoge Russische oligarchen, die minstens zo heftig zijn als een Vladimir Putin.
Dat het met een vervanger 'beter' zou gaan met Rusland, is momenteel gewoon héél lastig in te schatten.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wolfp4ck schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:58:
straks gaat dat nog ontaarden in een volledige burger oorlog daar in Rusland
Dan is het heel gauw afgelopen met de russische federatie en ik ben bang, dat we dan ook veel etnische zuiveringen te zien gaan krijgen, de russen hebben zich niet bepaald geliefd gemaakt bij de rest van de volken daar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Freee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Dan is het heel gauw afgelopen met de russische federatie en ik ben bang, dat we dan ook veel etnische zuiveringen te zien gaan krijgen, de russen hebben zich niet bepaald geliefd gemaakt bij de rest van de volken daar.
Mocht Putin afgezet worden, zal dat, imho, een paleiscoup zijn. Hij wordt vervangen door een ándere maffiabaas. Voorzover er sprake zal zijn van een (openlijke) machtsstrijd zal dat een gevecht zijn tussen verschillende facties in- en om het Kremlin. Ik denk niet dat de RF zal wegzakken in een burgeroorlog als die tussen 1917 en 1923.

Ik denk dat de kans op grootschalige etnische zuiveringen klein is. Naast de Russen, met bijna 72 procent de grootste etnische groep, zijn er onnoemelijk veel kleinere, veel kleinere, etnische groepen. De Tataren zijn de op één na grootste etnische groep, met een bevolkingsaandeel van 3,2 procent. De Tsjetsjenen zijn de derde groep met ruim 1,1 procent van de bevolking. Zie ook hier.

Natuurlijk kan het dat de Tsjetsjenen, onder leiding van Kadyrov of een opvolger, zich weer willen afscheiden (al verliest Kadyrov daarmee zijn grootste bron van inkomen, de Russische federale staat, die jaarlijks enorme bakken geld zijn kant oppompt). Het kán zijn dat de Tataren hun onafhankelijkheid weer opeisen. Maar verder? Ik denk het niet.

Let wel, mijn gedachten zijn gebaseerd op de situatie van vandaag, met de informatie die vandaag beschikbaar is. Ik ging op 8 november 1989 niet naar bed met de verwachting dat de Berlijnse muur de volgende dag zou vallen. Maar ik was écht niet de enige die op 9 november '89 verbaasd en blijverrast aan de TV gekluisterd zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bernard0343 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat de kans op grootschalige etnische zuiveringen klein is. Naast de Russen, met bijna 72 procent de grootste etnische groep, zijn er onnoemelijk veel kleinere, veel kleinere, etnische groepen. De Tataren zijn de op één na grootste etnische groep, met een bevolkingsaandeel van 3,2 procent. De Tsjetsjenen zijn de derde groep met ruim 1,1 procent van de bevolking. Zie ook hier.
Maar buiten de russische kerngebieden zijn de russen over het algemeen in de minderheid en nog gehaat ook, typische situatie voor een etnische zuivering.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Freee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Maar buiten de russische kerngebieden zijn de russen over het algemeen in de minderheid en nog gehaat ook, typische situatie voor een etnische zuivering.
Maar waar dan? OK, in de Kaukasus misschien, maar alleen als Kadyrov geen centjes uit Moskou meer krijgt. maar waar verder? Tatarstan? Geen grenzen met andere landen buiten de RF, wordt dan een soort enclave omringd door boze Russen. Jakoetië? Een enorm gebied, ongeveer zo groot als India, met minder dat een miljoen inwoners. Toeva? ruim 300 duizend inwoners.

Ik heb zo'n vermoeden dat de volkeren met een sterk ontwikkeld nationaal bewustzijn, op de Tsjetsjenen na, in '91 al hun eigen weg zijn gegaan. Kadyrov heeft een ijzeren greep op dit gebied én heeft Moskou nodig om zijn hobby's te betalen. Buiten de 'kerngebieden' is Rusland vooral leeg, bekijk vooral deze kaart en leg die over deze kaart. Waar mensen wonen, wonen vooral Russen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Is ook ergens anders gepost maar kan de link niet meer vinden. UA zou een gedeelte van het Russische bank netwerk hebben platgelegd.

https://www.bleepingcompu...ovider-for-russian-banks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Afgelopen week verzamelden zich ongeveer driehonderd leden van de Russische oppositie zich in Brussel, op initiatief van leden van het Europees Parlement.
“If big European capitals won’t believe in a possibility of a democratic Russia, which I admit is not so easy to believe at this point, you think either … the same regime will stay in power for ever … or Russia will collapse into total disaster,” said Kubilius, the Lithuanian MEP and former prime minister who was the conference’s main organiser.
Mikhail Khodorkovsky was duidelijk over de toekomst van het huidige Russische regime:
Mikhail Khodorkovsky, formerly the richest man in Russia before he was jailed for a decade in 2003, said that simply changing Putin for another person from his system would not make any difference.

“This regime should be destroyed,” he said during the opening session. “There is no other road to a peaceful normal future for Russia and for Europe and the whole world.”
Alle mooie woorden ten spijt, de Russische oppositie blijft tot op het bot verdeeld:
For all the fighting talk at the forum, the Russian opposition remains divided over how best to cooperate. Representatives from the foundation of jailed opposition politician Alexei Navalny, the best known opposition leader, were a notable absence from the Brussels conference. They have boycotted many similar events, believing them to be pointless talking shops.

Also absent was Ilya Ponomarev, a former MP who was the only Russian parliamentarian to vote against the annexation of Crimea in 2014 and subsequently fled to Kyiv, where he has taken Ukrainian citizenship. He now claims to have links to partisan movements inside Russia and the armed units who have carried out cross-border incursions into Russia from Ukraine in recent weeks.
Dus, samengevat, veel mooie woorden, maar weinig contreets. Door de afwezigheid van de organisatie van Navalny en vertegenwoordigers van het LSR, is de verdeeldheid binnen de oppositie weer kraakhelder. Putin heeft, door deze verdeeldheid, zijn droom oppositie.

Hele artikel hier te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:55
Vergis je niet in Navalny. Ook al is/was hij de enige oppositie van enige betekenis voor Putin, houdt ook hij er geen vriendelijke gedachten op na mbt Oekraïne. The enemy of my enemy is niet automatisch je vriend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
stefanass schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:00:
Vergis je niet in Navalny. Ook al is/was hij de enige oppositie van enige betekenis voor Putin, houdt ook hij er geen vriendelijke gedachten op na mbt Oekraïne. The enemy of my enemy is niet automatisch je vriend.
Navalny lijkt, in februari van dit jaar, met het publiceren van zijn 'vijftien punten' voor de ontwikkeling van een Rusland na de oorlog (zie hier), de grenzen van 1991 te erkennen. Maar inderdaad, hij heeft hier in het verleden ook ándere opmerkingen over gemaakt ("de Krim is geen boterham die je heen en weer kunt schuiven"). Dus ja, wat Navalny over de Krim denkt, lijkt nog een open vraag te zijn.

Dat gezegd hebbende, Navalny geeft wel duidelijk zijn mening over de Russische inval in Oekraïne, het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor deze oorlog, ook volgens hem, bij het Kremlin ligt:

Daarnaast verwerpt hij geweld als een middel om grensconflicten op te lossen.:

Je hebt gelijk, Navalny is een 'mixed bag'. Aan de ándere kant, een democratisch gekozen leider van een land mág meningen toegedaan zijn, die niet heel populair bij de buren, of bij 'ons', het westen, zijn.

Als, door een bizarre samenloop van omstandigheden, Navalny een machtspositie krijgt, denk ik, dat hij pragmatisch met Oekraïne en het 'Krim-issue' zal omgaan. Is de Krim nog in Russische handen, dan kondigt hij een wapenstilstand en onderhandelingen aan, is de Krim weer in Oekraïense handen (waar het hoort) zal hij er weinig woorden aan vuil maken.

Maar goed, op dit moment rot Navalny weg in een cel en heeft hij, binnen Rusland, amper invloed. Het is wel opvallend dat zijn organisatie verstek laat gaan bij een bijeenkomst als deze, het toont een verdeeldheid binnen de democratische oppositie aan die voorlopig niet overbrugd zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Bernard0343 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:20:
[...]
Als, door een bizarre samenloop van omstandigheden, Navalny een machtspositie krijgt, denk ik, dat hij pragmatisch met Oekraïne en het 'Krim-issue' zal omgaan. Is de Krim nog in Russische handen, dan kondigt hij een wapenstilstand en onderhandelingen aan, is de Krim weer in Oekraïense handen (waar het hoort) zal hij er weinig woorden aan vuil maken.

Maar goed, op dit moment rot Navalny weg in een cel en heeft hij, binnen Rusland, amper invloed. Het is wel opvallend dat zijn organisatie verstek laat gaan bij een bijeenkomst als deze, het toont een verdeeldheid binnen de democratische oppositie aan die voorlopig niet overbrugd zal worden.
Toch zal ik er niet raar van op kijken als de geschiedenis aangaande dit voor ons nog een twist in petto heeft. Iemand die voor zijn principes in de gevangenis is gekomen is een krachtig appelerend beeld voor mensen om te volgen.

Hoe Navalny nu tegen de wereldorde aankijkt is koffiedik. Hij heeft zich in het verleden nationalistisch uitgelaten. Maar niets is constant. Wat nu in Oekraïne gebeurt kan een persoonlijke opstelling doen veranderen. Zou Navalny als krachtig beeld op de korte termijn stabiliserend kunnen werken omdat hij richtinggevend kan zijn op het moment dat het Rusland aan richting ontbreekt dan zie ik dat nog wel als een optie. Soms moet je werken met wie op dat moment ter beschikking is. Ook als zo'n persoon eigenlijk geen deel uitmaakt van een lange termijn strategie.

Naast het toekomst scenario van een paleisrevolutie (het zichzelf in standhouden van het zittende bewind) wat nog best waarschijnlijk wordt geacht hou ik toch ook nog rekening met instabiliteit in wat nu Rusland heet. Zou dit anarchie betekenen, dan is misschien wat voor richting dan ook erboven te verkiezen. Hierin zou een persoon als Navalny een (tijdelijke) rol kunnen hebben, zelf als die rol alleen maar een symbolische is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bernard0343
teacup schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Toch zal ik er niet raar van op kijken als de geschiedenis aangaande dit voor ons nog een twist in petto heeft. Iemand die voor zijn principes in de gevangenis is gekomen is een krachtig appelerend beeld voor mensen om te volgen.

Hoe Navalny nu tegen de wereldorde aankijkt is koffiedik. Hij heeft zich in het verleden nationalistisch uitgelaten. Maar niets is constant. Wat nu in Oekraïne gebeurt kan een persoonlijke opstelling doen veranderen. Zou Navalny als krachtig beeld op de korte termijn stabiliserend kunnen werken omdat hij richtinggevend kan zijn op het moment dat het Rusland aan richting ontbreekt dan zie ik dat nog wel als een optie. Soms moet je werken met wie op dat moment ter beschikking is. Ook als zo'n persoon eigenlijk geen deel uitmaakt van een lange termijn strategie.

Naast het toekomst scenario van een paleisrevolutie (het zichzelf in standhouden van het zittende bewind) wat nog best waarschijnlijk wordt geacht hou ik toch ook nog rekening met instabiliteit in wat nu Rusland heet. Zou dit anarchie betekenen, dan is misschien wat voor richting dan ook erboven te verkiezen. Hierin zou een persoon als Navalny een (tijdelijke) rol kunnen hebben, zelf als die rol alleen maar een symbolische is.
Ik denk dat Navalny de RF naar een meer pluralistische toekomst wil sturen. Het is méér dan duidelijk dat hij afstand neemt van de hypercorrupte Putinkliek. Maar mócht Navalny, binnen afzienbare tijd, verhuizen naar het Kremlin, zal hij moeten omgaan met de binnenlandse situatie in de RF op dat moment. Ik denk dat hij een einde aan de oorlog wíl maken, maar dat hij, niet om de sentimenten in Rusland heen kan. Een wapenstilstand en vredesonderhandelingen zullen, goddank, dan wel in het verschiet liggen. Máár een, voor de Russische bevolking, 'vernederende' vrede zal zijn tweede politieke leven in de kiem smoren.

Mocht hij naar boven komen drijven nadát de oorlog is geëindigd met een Oekraïense overwinning, kan hij deze oorlog en het verlies ervan, volledig op het conto van Putin schuiven en als een soort Russische Adenauer hier omheen redeneren, het recente verleden het verleden te laten en aan een 'nieuw Rusland' bouwen.

Dat de belangen van Rusland, ook dan, niet altijd op één lijn liggen met die van andere landen, betekent wél dat, ook Navalny, niet alleen maar dingen zal zeggen of doen waar 'wij' voor zullen applaudisseren. Maar ik heb liever een zelfbewust, stabiel en democratisch Rusland, dan een imperialistisch, agressief en onzeker Rusland.

Ik heb écht geen idee welk konijn er wanneer en door welke factie uit de hoge hoed wordt getoverd om Putin te vervangen. Navalny zou een geruststellend werken naar het Westen. Maar ik vermoed dat het ofwel een vertegenwoordiger van de Siloviki zal zijn ofwel een vertegenwoordiger van de oligarchen, om zo de financiële belangen van deze kongsi veilig te stellen.

Maar voorlopig zijn we nog niet van Putin af. Op dit moment ziet het er naar uit dat alléén een enorme nederlaag op het slagveld zijn positie in gevaar kan brengen. (...en zelfs dán....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:55
Bernard0343 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:20:
Je hebt gelijk, Navalny is een 'mixed bag'. Aan de ándere kant, een democratisch gekozen leider van een land mág meningen toegedaan zijn, die niet heel populair bij de buren, of bij 'ons', het westen, zijn.
Ook Putin heeft een andere mening die niet populair is bij de buren en we zien waartoe dat kan leiden. Het probleem met die afwijkende mening is dat het tot acties kan leiden zoals een inval in een buurland.

Verder vraag ik me bij Navalny ook ten zeerste af of hij bepaalde meningen écht is toegedaan of dat hij dingen roept puur om daarmee te laten zien dat hij tegen het Kremlin is, zoals hij bv. tegen de inval zou zijn. Dit soort uitspraken leveren hem natuurlijk wel in bepaalde mate media-aandacht en soms ook sympathie op bv vanuit het westen.

Wat het zou betekenen als een dergelijke nationalist in het Kremlin zou komen is maar afwachten; het zou mij niet verbazen als het dan zou neerkomen op oude wijn in nieuwe zakken (die gevuld moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
stefanass schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Ook Putin heeft een andere mening die niet populair is bij de buren en we zien waartoe dat kan leiden. Het probleem met die afwijkende mening is dat het tot acties kan leiden zoals een inval in een buurland.

Verder vraag ik me bij Navalny ook ten zeerste af of hij bepaalde meningen écht is toegedaan of dat hij dingen roept puur om daarmee te laten zien dat hij tegen het Kremlin is, zoals hij bv. tegen de inval zou zijn. Dit soort uitspraken leveren hem natuurlijk wel in bepaalde mate media-aandacht en soms ook sympathie op bv vanuit het westen.

Wat het zou betekenen als een dergelijke nationalist in het Kremlin zou komen is maar afwachten; het zou mij niet verbazen als het dan zou neerkomen op oude wijn in nieuwe zakken (die gevuld moeten worden).
Ik denk dat we bij iedere opvolger is moeten afvragen wát we nu weer voor vlees in de kuip hebben. Als het een leeftijdsgenoot van Putin uit zijn kring is, is de kans dat het meer van hetzelfde is, enorm. Mocht er een generatiewissel komen, Putin wordt vervangen door een vijftiger, een type als bijvoorbeeld Aleksey Dyumin, dan zou het regime, mogelijk, misschien, een beetje minder repressief worden (moet ik er wel bij aantekenen dat Dyumin zichzelf heel goed op de kaart weet te zetten, maar of hij echt een machtsbasis heeft, valt te bezien).

Navalny is en blijft een wildcard. We kunnen het er over eens zijn dat hij geen enkele steun heeft in de kringen rond de macht, dus hoé hij dan president zal worden, ik heb geen idee. En dan inderdaad, afwachten met wélke Navalny we te maken krijgen. Maar dat zal ik mij afvragen bij iedere opvolger van Putin die niet van Putin's generatie is.

Maar laten we ons realiseren dat Putin nog president is, hij nog heel erg stevig in het zadel zit en zolang hij gezond blijft en / of een vernederende nederlaag weet te vermijden, zijn positie niet wordt bedreigd óók niet door een gevangene met een sterstatus in bepaalde kringen.

Als Putin vandaag (10 juni 2023) omvalt (kan zomaar gebeuren), zal zijn opvolger zeker niet Navalny zijn. De grootste kanshebber is, imho, Nikolay Patrushev, ex-baas van de FSB en nu secretaris van de Russische Veiligheidsraad. Een Silovik en een hardliner. En president Patrushev is geen goed nieuws.

[ Voor 16% gewijzigd door Bernard0343 op 10-06-2023 20:46 . Reden: Alinea Patrushev toegevoegd. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
De (media-)strijd tussen de Russische 'MinDef facties' en de 'Wagner facties', gaat onverminderd verder.
De eerder door Wagner mishandelde Russische lt-kolonel heeft netjes van papier gelezen;
He said he had been detained by Wagner while on active duty, held in a basement, beaten, doused with petrol and subjected to three mock executions, before he was put on camera and told to apologise.

“The video you published of my interrogation is the result of pressure [on me], and that’s all,” he said.
Venevitin, whose identity relatives have previously confirmed to the Guardian, claimed that his soldiers had been systematically kidnapped, abused, and sometimes subjected to sexual violence, using a slang for prison rape. He also claimed that Wagner had stolen two T-80 tanks, four machine guns, as well as a truck and an armoured fighting vehicle.
Venevitin, in the new video, defended the military while accusing Wagner of stoking “anarchism” on the frontlines.

“The anarchism that the Wagner is breeding at the front is the result of a game of political elites who, instead of strengthening our president, are trying to weaken him,” he said.
.
https://www.theguardian.c...chy-on-russias-frontlines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Baserk schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:59:
De (media-)strijd tussen de Russische 'MinDef facties' en de 'Wagner facties', gaat onverminderd verder.
De eerder door Wagner mishandelde Russische lt-kolonel heeft netjes van papier gelezen;

[...]

[...]

[...]
.
https://www.theguardian.c...chy-on-russias-frontlines
Wat gezellig is het daar in Bachmut! Ik kan beide kampen alleen maar aanraden om, vooral, met elkaar de confrontatie aan te gaan. Serieus, wát een zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Deze video is de lokale huidige versie van
"Kan dat zomaar Vladimir Vladimirovitsj vakantie-man?"
Tot dusver heeft de vakantie-man de partijen intern stevig toegesproken maar op tv is hij nog stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Baserk schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:31:
Deze video is de lokale huidige versie van
"Kan dat zomaar Vladimir Vladimirovitsj vakantie-man?"
Tot dusver heeft de vakantie-man de partijen intern stevig toegesproken maar op tv is hij nog stil.
De tsaar moet boven de partijen willen zweven en kijken wie de sterkste is.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Girkin/Strelkov: Is Putin er nog? Heeft hij uit de oorlog teruggetrokken? Is het aan hem rapporteren zoals aan een mummie rapporteren?

De russen worden herinnerd aan hoe ze vroeger zonder smartphones, waterkokers,... leefden. Een cassettespeler was vroeger ervaren zoals naar Mars gaan.

100 jaren terug in de tijd gaan is een goede lange term prognose.

Tot voor Stalin's industrialisatie, want de mafiastaat melkt de industrie en mijnbouw uit en wilt niet investeren om de productie op de lange termijn in stand te houden. De erfenis opvreten ipv bedrijven voor de lange termijn runnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Rapportage over supply chain problemen in Rusland, vertaald en samengevat:

Unrolled versie
The biggest problem faced by the workers at Vektor is a severe shortage of electronic components, due to sanctions. Matvey says: "The shortage is so severe that obsolete sample PCBs with old components have been [reused] for production."
Many of the formerly used components were made in the US. Getting them is now very difficult and Russia lacks indigeneous alternatives. An engineer says, "There are no Russian counterparts in particular, their active development only began after the start of the war.'
The engineer also notes that Chinese components, which are increasingly being used, are "of inferior quality and performance to their American counterparts."
Accoridng to the Russian state-run newspaper Kommersant, the proportion of defective chips and components from China has increased from 2% to 40% in 2022
However, most interviewees, producing very different products, highlight a common problem - a complete lack of certain types of electronic components or greatly increased delivery times. Sanctions work, no matter what propaganda tells us
Militaire (maar ook civiele) industrie staat nooit alleen, het is altijd een samenspel van diverse supply chains die aan het einde samenkomen om het eindproduct te maken. Hoe complexer de producten, des te meer nadruk ligt er op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de toeleveranciers.

Dat is ook de reden waarom sancties een kwestie zijn van de lange adem, maar wel degelijk werken. Rusland kon bepaalde types complexe militaire middelen al niet meer produceren door eerdere sancties, de armata tank wordt veelvuldig aangehaald als voorbeeld hiervan.

Net zoals het westen merkte het verplaatsen van supply chains naar China, zijn deze supply chains een kritieke schakel op het gebied van lange termijn zekerheid op het vlak van nationale veiligheid. Rusland kan die onmogelijk zelf vervangen, dus zoals de auteur terecht aanhaalt: uiteindelijk werken de sancties.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk dat de chinezen ook hun B waren verkopen voor A prijzen aan rusland.

Maar laat het tevens een les zijn voor ons om niet helemaal afhankelijk te zijn van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:28
Het Kremlin wil het gekibbel tussen de verschillende milities stoppen en ze onder controle brengen van Shoigu, of dat het MoD is, is een andere vraag.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Shoigu:
All volunteers in the Russian Federation from July 1 will be required to sign contracts with the Ministry of Defense of the Russian Federation - Shoigu's order. This order also applies to PMCs

"This will give the volunteer formations the necessary legal status" - Shoigu
En vallen ze plotseling formeel onder bevel van Russische MOD. O-)

Oops spuit elf >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Arator schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:29:
Het Kremlin wil het gekibbel tussen de verschillende milities stoppen en ze onder controle brengen van Shoigu, of dat het MoD is, is een andere vraag.
[Twitter]
Dat is wel een interessante ontwikkeling. Je zag eerder het gebruik van PMC's juist toenemen en elke olocharg van een beetje naam en faam had er een of was er eentje aan het oprichten.

Vermoedelijk niet slechts om mee te vechten in Oekraine maar mogelijk ook om zichzelf en eigen interest te beschermen tegen andere PMC's nadat de oorlog is afgelopen. Mogelijk ook met het vermoeden dat het land dan in chaos terechtkomt en dan kun je als olicharg maar beter ook een eigen leger hebben.

Als dit lukt om de PMC's onder controle te brengen van Shoigu dan is dat hoogstwaarschijnlijk met medeweten (en goedkeuring) van Putin.

Dan is het dus de staat die ingrijpt omdat ze al die PMC's als een risico zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
Tens schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:41:
Shoigu:

[...]

En vallen ze plotseling formeel onder bevel van Russische MOD. O-)

Oops spuit elf >:)
En zouden ze daarmee ook officieel vele Afrikaanse landen binnengevallen zijn nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ossi schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:43:
[...]

En zouden ze daarmee ook officieel vele Afrikaanse landen binnengevallen zijn nu?
Dat is een beetje vergezocht ben ik bang, alles wat ze vanaf nu doen in Afrika valt dan weer wel onder verantwoordelijkheid van Rusland denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Indoubt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is wel een interessante ontwikkeling. Je zag eerder het gebruik van PMC's juist toenemen en elke olocharg van een beetje naam en faam had er een of was er eentje aan het oprichten.

Vermoedelijk niet slechts om mee te vechten in Oekraine maar mogelijk ook om zichzelf en eigen interest te beschermen tegen andere PMC's nadat de oorlog is afgelopen. Mogelijk ook met het vermoeden dat het land dan in chaos terechtkomt en dan kun je als olicharg maar beter ook een eigen leger hebben.

Als dit lukt om de PMC's onder controle te brengen van Shoigu dan is dat hoogstwaarschijnlijk met medeweten (en goedkeuring) van Putin.

Ik help het Kremlin hopen dat de verschillende PMC's hiermee akkoord gaan. Het zal me niets verbazen dat de warlords daar anders over denken. Dit wordt straks een kwestie wie de diepste zakken heeft om personeel van de ene club weg te kapen voor de andere.

Hele interessante ontwikkelingen. Sterker nog, voortbordurende op onderstaande;
Ossi schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Een heel 'leuk' scenario is dat we straks Afrikaanse omstandigheden in Rusland gaan krijgen. Hele regio's onder bewind van warlords, waarbij elke regio een eigen industrie heeft onder bewaking van die PMC's. Beetje a la Ethiopië/Kenia en de telers enzo.

Hahaha. Oh boy, dat zou de grap van de eeuw zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45

Weer een trein ontspoort. Oorzaak onbekend. Wel hebben mede twitteraars opgemerkt dat er geen sprake is van electrificatie. Daarmee is de spoorlijn in kwestie heel makkelijk te vinden, want er is er maar eentje op diesel-electrisch. Deze vervoert alleen erts en graan dus het tactisch nut is niet zo groot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

asing schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:44:
[Twitter]

Weer een trein ontspoort. Oorzaak onbekend. Wel hebben mede twitteraars opgemerkt dat er geen sprake is van electrificatie. Daarmee is de spoorlijn in kwestie heel makkelijk te vinden, want er is er maar eentje op diesel-electrisch. Deze vervoert alleen erts en graan dus het tactisch nut is niet zo groot.
Blokkeren van de spoorlijn voor troepen- en materieeltransport is tactisch heel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Indoubt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Ik ben benieuwd naar de reactie van Prigozhin. Die heeft zoveel zitten klagen over Shoigu en de russische MoD, dat ik me niet kan voorstellen dat hij Wagner hier aan onderwerpt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Daar gaan we. Zoals verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyVm33XWcAEpiAL?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

RoD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Ik ben benieuwd naar de reactie van Prigozhin. Die heeft zoveel zitten klagen over Shoigu en de russische MoD, dat ik me niet kan voorstellen dat hij Wagner hier aan onderwerpt.
Absoluut, maar laten we niet vergeten dat het grootste "PMC" met de meeste manschappen, ervaring, middelen etc nog steeds van Putin is. Dat is de interne veiligheidsdienst van rusland en de FSB. Die hebben net zo veel financiele middelen als het hele russische leger.

Als Putin wil wordt Prigozhin gewoon op een enkeltje Siberie gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Indoubt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Absoluut, maar laten we niet vergeten dat het grootste "PMC" met de meeste manschappen, ervaring, middelen etc nog steeds van Putin is. Dat is de interne veiligheidsdienst van rusland en de FSB. Die hebben net zo veel financiele middelen als het hele russische leger.

Als Putin wil wordt Prigozhin gewoon op een enkeltje Siberie gezet.
Klopt, en het lijkt er op dat Putin zijn chefkok nog niét naar het Yaroslavlsky station in Moskou brengt, waar de trein naar Siberië vertrekt. Het lijkt er dus op dat hij deze speelruimte nog krijgt. Kennelijk wordt hij nog nuttig geacht door Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bernard0343 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Klopt, en het lijkt er op dat Putin zijn chefkok nog niét naar het Yaroslavlsky station in Moskou brengt, waar de trein naar Siberië vertrekt. Het lijkt er dus op dat hij deze speelruimte nog krijgt. Kennelijk wordt hij nog nuttig geacht door Putin.
Als het allemaal misloopt moet je nog wel een zondebok hebben. Die moet je niet voortijdig slachten natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
TrailBlazer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Als het allemaal misloopt moet je nog wel een zondebok hebben. Die moet je niet voortijdig slachten natuurlijk.
Een zondebok, of iemand die je kan promoveren, al naar gelang het humeur van Putin.

Putin wíl deze conflicten, want zolang zijn onderknuppels met elkaar aan het ruziën zijn, is zijn positie nog volledig veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Bernard0343 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Een zondebok, of iemand die je kan promoveren, al naar gelang het humeur van Putin.

Putin wíl deze conflicten, want zolang zijn onderknuppels met elkaar aan het ruziën zijn, is zijn positie nog volledig veilig.
Dit is denk ik de juiste uitleg. Het aloude ‘verdeel en heers‘ wat prima binnen de Russische cultuur past 🙂

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
bloody schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Dit is denk ik de juiste uitleg. Het aloude ‘verdeel en heers‘ wat prima binnen de Russische cultuur past 🙂
Volgens mij is het meer een eigenschap van een dictatuur, Russisch of niet. ;)

Niet alles wat slecht en fout is in deze wereld, komt uit Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Bernard0343 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Volgens mij is het meer een eigenschap van een dictatuur, Russisch of niet. ;)

Niet alles wat slecht en fout is in deze wereld, komt uit Rusland.
Uiteraard, maar dit topic gaat specifiek over Rusland, dus vandaar.

nope

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Deze vond ik wel interessant, mede omdat Catherine Belton aan het artikel meeschreef. Ik ben benieuwd hoe zij tegen de huidige situatie aankijkt:

Political risks rise for Putin as Ukraine’s counteroffensive begins

Washington post (Deelartikel Lees en oordeel vooral ook zelf)

Het besef lijkt bij de Russische elite in te dalen dat het niet goed gaat met de Speciale operatie. Zo zijn ze beducht voor de Oekraïense slagkracht
There is nervousness among the Russian elite over the firepower of Ukraine’s Western weaponry, insiders say, and it is driving fears that the land bridge Moscow carved across the southeast of Ukraine to Crimea could be severed — dealing significant military and morale setbacks to the Kremlin.
Maar ze zijn ook beducht voor het gebrek aan slagkracht bij de Russische strijdkrachten, en dan met name door interne verdeeldheid (waarop het kremlin tracht te acteren, (zie Arator in "De situatie binnen Rusland")).
In addition, infighting among battlefield leaders, drone attacks on Moscow, and a spate of unprecedented incursions by paramilitary groups into western Russian regions bordering Ukraine are raising questions over whether Putin can control the situation, according to several members of the Russian elite, who spoke on the condition of anonymity for fear of reprisal.
De bakens worden inmiddels al verzet, en worden doelstellingen gerelativeerd:
Signs of the growing tension emerged this month when an influential member of the Russian parliament, Konstantin Zatulin — who is close to the top brass in the Federal Security Service, the Russian intelligence agency — declared at a conference on the future of Ukraine that Russia had so far failed in all of its war aims and that some of them had become “senseless.”
Hieronder wordt ook duidelijk waarom juist voor die Oekraïense aanval het Westen extra lange termijn veiligheidsgaranties gaf. Het Russische bewind moet worden overtuigd dat het allemaal geen zin meer heeft. Of dit bericht geland is weten we (nog) niet, maar bij de Russische elite raakt het in ieder geval doel:
The well-connected member of Russian diplomatic circles who remains in contact with government officials said the mood turned gloomier last week after Western proposals emerged for long-term security agreements for Ukraine. That would provide Kyiv with guaranteed arms supplies over a multiyear period as an alternative to immediate NATO membership.
Echter, het Russische bewind kan de steun framen als een existentiële bedreiging, dit geeft dan weer een doorslageffect:
“This determines the main worry of the Russian leadership,” this person said. “If contemporary weapons will be supplied and the Ukrainian army will be modernized, then — even without formal membership — Ukraine in this form can represent an existential threat for Russia. It seems to me this is further stimulus for Russia to continue the military operation,”
De Russische propaganda media begint al wat over concessies te praten, maar let wel, waarschijnlijk om de huidige situatie te kunnen bevriezen (Niet dat Oekraïne hierop zal ingaan). Dat een propaganda klopper als RT dit signaal geeft maakt het wel opmerkelijk, zeker omdat dit de opstelling van het Russische bewind zal ventileren. Dit is een indicatie dat de Russische overheid nerveus aan het worden is:
“Modest signals” have emerged that Russia could be willing to make some compromises, the well-connected member of Russian diplomatic circles said. Margarita Simonyan, the usually hawkish head of RT, the Russian state propaganda TV channel, this month called for the conflict to be frozen at the current front lines with referendums to be held in the seized territories on whether the residents there want to be part of Russia or Ukraine.
Maar de elite is natuurlijk ook vooral bezorgt over haar eigen hachje:
The drone attacks in Moscow targeting plush residential compounds housing members of the Russian elite are starting to “impact people very seriously psychologically,” one Russian businessman said, especially because in the capital, the war had until recently often seemed like no more than background noise. The spate of attacks could strengthen the position of hawks calling for martial law and the closure of Russia’s borders, and increase squabbling among those seeking to secure their positions and wealth, he said.
Voordat wij teveel van Prigozhin gaan vinden, Poetin gebruikt hem gewoon als overdrukventiel:
Public tirades by Yevgeniy Prigozhin, the boss of the Wagner mercenary group and close Putin ally, against Russian army leadership for the failings of the war serve to “let off steam” and take place with Putin’s permission because the criticism is channeled through someone who presents himself as a patriot, Stanovaya said.
Maar Poetin speelt wel degelijk met vuur:
But “at some moment,” said Sergei Markov, a Kremlin-connected political consultant, infighting among factions in the elite around Putin “could spiral out of control.”
Met betrekking tot de strijd zelf komt het standaard argument langs van de goed zichtbare loopgraven, makkelijk te targeten. Maar grote zorg is er ook over Rusland's structurele zwaktes:
But unspoken behind that analysis, Markov said, is concern about a potential repeat of the issues that led to Russia’s chaotic retreat around Kharkiv last fall, when poor management and inadequate communications between units led to “big problems” and crumbling Russian resolve.
Dit maakt een tweede Kharkiv niet ondenkbaar. De meer persoonlijke betrokkenheid van de Rusen bij de strijd (via directe relaties) kan het wel moeilijk maken om een terugtrekking als oplossing te accepteren:
The longer the war goes on, the more the conflict “is turning into a personal matter for Russians” and the harder it is becoming to contemplate any withdrawal of Russian forces, no matter how great the understanding is among the Russian elite that launching the invasion was a huge mistake, a Russian billionaire said.
Desondanks, als de landbrug verloren raakt, kan alles wel eens vloeibaar worden:
“If Russia loses the corridor to Crimea, it will be a very serious blow,” she said. “Everyone understands how important it is for Putin, and it will mean Putin has again not calculated the situation correctly and again not managed the situation. It will mean a very serious failure.”
Dit geeft ook Oekraienes belang aan: een niet mis te verstane overwinning, die als een onvermijdelijkheid in Rusland kan worden uitgelegd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 16:50

Qwerty-273

Meukposter

Prigozhin heeft ook weinig keuze, het gros van de professionele mensen in zijn PMC zullen zichzelf niet meer onderwerpen als onderdeel van het Russische leger. Om een aantal posts te quoten waar Prigozhin’s persdienst naar verwijst:
Paladin, commander of the "Wagner" PMC, Hero of Russia:

"I left back in 2004. Even then, the Defense Ministry began its decline. Corruption flourished everywhere and ass-licking, real combat commanders were massively pushed to the background and forced to resign.
In 2014, I quit the business and went. Because there is only one homeland. And found a new family in the form of the brotherhood of the Wagner PMC, where everything is fair and square, where the most experienced and qualified adequate fighters and commanders are gathered. Where there are no prosecutors and the Committee of Soldiers' Mothers, who turned the army into a kindergarten.
In the end, 19 years later, what I see ... I see the same thing, rotten to the core, only in a new wrapper. The ears of Western states and corporations are sticking out everywhere. There is no crime a capitalist will not commit. For the sake of a 300% profit. And what awaits us in such a future???? Shoigu demands that we go under his banner...not to fight for our homeland, not to save the fatherland...but to be at his mercy.
Show me at least one of his victories. It's a truth known to everyone since childhood. Whoever you fall in love with, that's who you'll get it from. It turns out that his task of "Divide and Conquer" is pure betrayal of the Motherland. Because whoever passes under the banner of a weak and dumb leader will never win. And we have no choice, either we win or the country doesn't exist. Ultimate enslavement by the West or a Chinese bedfellow is a very shitty prospect for the Russians, because we will not rest.
Salem, commander of the Wagner PMC, Hero of Russia (the same one who lost two legs and an arm when storming Bakhmut, in a fight - one man against three tanks):

"We defend the Motherland, and what prevents us from defending the Motherland is the state. Shoygu and his bureaucracy is the state. I served 21 years in the army and I saw and felt personally how under Serdyukov and then under the present Minister of Defense the army was falling apart and being pillaged. And the favorites, assholes and fairy-talesmen were growing by leaps and bounds, people who never fought, became lieutenants and commanders of detachments and brigades. And the desire to subdue everyone directly as soon as possible - there is a panic and convulsion of the Ministry during the counterattack by the AFU, and they also want to remove the discontented and the best, because the people see everything, they see the strongest. And the people of the country are one of the main components of the Motherland."
Koldun, commander of the "Wagner" PMC, Hero of Russia:

"In 2014 I resigned from the Russian Armed Forces and was immediately accepted into our organization - PMC "Wagner".
In the PMC "Wagner" I had the opportunity to realize myself as a soldier, as a manager! Unlike the Russian Defense Ministry, where, starting from Serdyukov and his 400th order, divided the officers into worthy and unworthy, or worthy, but not very, with equal workload. The result of this order: ruined military camaraderie, and replaced by LIZOBLUDSHIP!!!
And the "cherry on the cake" is Shoigu as RF Minister of Defense, under whom the troops began to value not critical thinking and unconventional approach, but official deference with sycophancy!!!! Under him, the concept of photo and video reports and endless video conferences was introduced!!! The screen has become more important than the content!!!
Shoigu is someone who has no idea what military service is, garrisons, field exits, all kinds of hardships and deprivations, which can be listed for a long time!!!! And finally, he has no idea what a WAR is!!!!
Shoigu is the man who has instilled in the People of Russia a false sense of confidence in our valiant Red Army!!! With endless parades, nice uniforms and big salaries!
A man who took credit for things he had nothing to do with... and I wish he had!!! I am talking about the glorious victories over ISIS terrorists in Syria, viz: First Palmyra, Second Palmyra, Akerbat, Deir al-Zor, Damascus!!! Although the knowledgeable know who exactly played the main fiddle in these victories!!!
The man who did not draw any conclusions from the conflicts in CAR, Libya, Mali!!!
After the defeat of Armenia by Azerbaijan, where the Armenian army was a copy of the Russian army..., no one in the Russian Defense Ministry made any conclusions!!!!
And now that trouble has come to our country... the country that gave birth to Alexander Nevsky, Dmitry Donskoy, Potemkin, Alexander Suvorov, Kutuzov, the whole galaxy of military leaders of WWII under the leadership of Comrade Stalin..... Shoigu again wants to rake in the heat with other people's hands!!!!
This man is not worthy that the faithful sons of their Fatherland, defending its interests in many conflicts, who have gone through fire, water and brass pipes, who lost their comrades-in-arms not on paper but in life ... have signed a contract with the Knight of the Order of Malta!!.!
Our word is NO!!!!!"
Iceman, commander of the "Wagner" PMC, a Hero of Russia:

"I left the noble army in 2005, I broke my contract, which now I do not regret one bit. I was fed up with the stupidity and illiteracy of the commanders who got their positions and rank at the expense of licking the asses of their superiors. I could not stand watching the way the army is being embezzled, the positions are given to people who are not worthy of it, but to those with a rougher tongue. Perhaps our government wants to turn the army into a fun regiment? The equivalent of a children's army for the games and amusement of adults with the mental capacity of a 5 year old child.
They seem to have forgotten, "Who does not want to feed his own army, will feed someone else's.
Here in the ranks of the Wagner PMC I met decent and militarily competent, honest patriots of their country, who are willing to lay down their lives rather than become a coward and traitor. These men will not give up even a meter of their native land, which for centuries their ancestors have been conquering.
I am honored to fight in the ranks of this unit, which has proved not in words, like Konashenkov, but in deeds its effectiveness.
Dikiy, commander of the "Wagner" PMC, Hero of Russia:

"Most commanders from the Ministry of Defense will agree with me that the leadership of the Ministry of Defense of the Russian Federation is a community of non-professionals, who not only cannot lead our army to victory, but disgrace it at every step. So I propose the same document, only in reverse order. That the "Wagner" PMC is ready to accept the Defense Ministry fighters into its ranks, on general, fraternal terms for us. We are ready to continue to fight with them hand in hand until the victory of the Great Russia.
As for Shoigu and his entourage. I suggest that no later than June 20 we have a qualification commission in our field camps and additional training. As a result, after training and a credibility test, if anyone ends up with a "shit" result, they surrender their position, shoulder straps, and undeservedly acquired awards. They also return their children from abroad, cancel their dual citizenship, and donate their real estate abroad to a fund to help relatives of those who died in the SAS.
Zombi, commander of the "Wagner" PMC, Hero of Russia:

"Having served in the Russian Armed Forces for 15 years, I can say with certainty: everyone went to the PMCs to benefit the motherland. Not for the long ruble, not for apartments and social package. We do not have these privileges. We left the army from the arrogance of superiors, sycophancy and eyewash, which flourished in the army. In the army before SSO they served for material benefits and even people talked about them as "mortgagees". But when USO began, they started resigning in masses, because to serve for apartment is one thing, but to die for the Motherland is another. During SevO the situation did not change - it looks depressing. Compolkas are in a hurry to report successes, adding the result from themselves. Combat squads are withdrawn from combat operations, because they have no experience of warfare, no understanding of the situation and Vanka the company and Russian soldiers are fighting, who are abandoned to their death by their superiors without communication, without support, without assistance. So, we fundamentally do not agree to go to our deaths and just stupidly die. It is easy to die, but to survive, to win, to return to our Natives is different!!!!! We want to benefit from our actions to the Homeland, and when we come to the MO it will be the same where we all left off. We are not mercenaries, we are PATRIOTS!!!!!".
Pioneer, commander of the Wagner PMC, participant in combat operations in Syria, Central Africa, Sudan, Mali and other countries, Commander of five Orders of Courage:

"Creating the decree on the volunteers, Shoigu aimed not to give a legal status, not to control the activities of military formations, but to deprive the PMC Vagner of opportunities to equip, supply arms and b / a, despite the lack of human resources and combat-ready units at the front. He does not need a competitor, in his opinion, a competitor to his personal ambitions. The fear of losing his loot (otherwise it does not fit) forces him to use his official position to solve his personal problems, otherwise there is no explanation. After this decree, the Duma figures, former generals, associates and appointees of the Minister of Defense will try to "push through" the law on PMCs, to finally recognize such military formations as illegal, with further prosecution, with ensuing criminal cases. Official position and administrative resources allow him to implement all of this mechanism for the elimination, first of all, of the leadership of PMC Wagner, which is very much in the way of "prosperity" of his clan, the clan Shoigu. One man declared himself the master of human destinies of the entire country. He is practically out of the control of the Supreme, everyone is afraid of Shoigu, because he has a monopoly on arms, and therefore on the lives of people and the Russian Federation as a whole.
Having once sworn an oath to my people and homeland, I am still ready to defend Russia with weapons in my hands against both external enemies and internal ones, who put their personal life above the values of the citizens of the country and the state as a whole.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
teacup schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:34:
Deze vond ik wel interessant, mede omdat Catherine Belton aan het artikel meeschreef. Ik ben benieuwd hoe zij tegen de huidige situatie aankijkt:

Het besef lijkt bij de Russische elite in te dalen dat het niet goed gaat met de Speciale operatie. Zo zijn ze beducht voor de Oekraïense slagkracht

[...]

Maar ze zijn ook beducht voor het gebrek aan slagkracht bij de Russische strijdkrachten, en dan met name door interne verdeeldheid (waarop het kremlin tracht te acteren, (zie Arator in "De situatie binnen Rusland")).

[...]

De bakens worden inmiddels al verzet, en worden doelstellingen gerelativeerd:

[...]

Hieronder wordt ook duidelijk waarom juist voor die Oekraïense aanval het Westen extra lange termijn veiligheidsgaranties gaf. Het Russische bewind moet worden overtuigd dat het allemaal geen zin meer heeft. Of dit bericht geland is weten we (nog) niet, maar bij de Russische elite raakt het in ieder geval doel:

[...]

Echter, het Russische bewind kan de steun framen als een existentiële bedreiging, dit geeft dan weer een doorslageffect:

[...]

De Russische propaganda media begint al wat over concessies te praten, maar let wel, waarschijnlijk om de huidige situatie te kunnen bevriezen (Niet dat Oekraïne hierop zal ingaan). Dat een propaganda klopper als RT dit signaal geeft maakt het wel opmerkelijk, zeker omdat dit de opstelling van het Russische bewind zal ventileren. Dit is een indicatie dat de Russische overheid nerveus aan het worden is:

[...]

Maar de elite is natuurlijk ook vooral bezorgt over haar eigen hachje:

[...]

Voordat wij teveel van Prigozhin gaan vinden, Poetin gebruikt hem gewoon als overdrukventiel:

[...]

Maar Poetin speelt wel degelijk met vuur:

[...]

Met betrekking tot de strijd zelf komt het standaard argument langs van de goed zichtbare loopgraven, makkelijk te targeten. Maar grote zorg is er ook over Rusland's structurele zwaktes:

[...]

Dit maakt een tweede Kharkiv niet ondenkbaar. De meer persoonlijke betrokkenheid van de Rusen bij de strijd (via directe relaties) kan het wel moeilijk maken om een terugtrekking als oplossing te accepteren:

[...]

Desondanks, als de landbrug verloren raakt, kan alles wel eens vloeibaar worden:

[...]

Dit geeft ook Oekraienes belang aan: een niet mis te verstane overwinning, die als een onvermijdelijkheid in Rusland kan worden uitgelegd.
Gedegen artikel, gedegen samengevat. Dank!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:45
Ik gooi deze er even in, ook boeiend : https://www.thehindubusin...india/article66958089.ece

Wat is er aan de hand? India betrekt heel veel defensie goederen van Rusland en betaalt die in Rupees. Olie wordt nog afgerekend in dollars maar als dat ook in Rupees gaat dan gaat het door het dak.

En nu zit Rusland dus op een groeiende berg Rupees waar ze eigenlijk niets mee kunnen. Ze zouden iets kunnen importeren vanuit India, maar de kwaliteit van Indiaas spul blijkt niet goed te zijn. Een 2e optie was om Iran te betalen met Russische Rupees en zo Iraans spul aan India te leveren maar India is terecht bang voor sancties.

Er zit dus feitelijk niets anders op dan dat Rusland op grote schaal gaat investeren in India om van die berg Rupees af te komen. Vergelijk het met heel vroeger in de USA. Mijnbouwbedrijven betaalden hun personeel in hun eigen munt. Die eigen munt kon vervolgens alleen worden uitgegeven in de lokale winkels, die heel toevallig ook van het mijnbouwbedrijf zijn.

India ziet dus hun investeringen in wapens terugvloeien in hun economie. Rusland is een hoop militair spul kwijt en heeft meer en meer belangen in India wat ze eigenlijk niet willen.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 11-06-2023 23:46 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Met alle slagen om de arm als het over opinieonderzoeken in autocratische staten gaat, de steun voor het Russische leger lijkt hoger in de regio Belgorod. Aldus dit artikel op de site van de Carnegie Endowment. De verklaring die hiervoor gegeven wordt:
The obvious explanation is the psychology of the civilian population during a conflict: to back the side that appears stronger and is nearby. In addition, the more victims of shelling, the stronger the previously absent feeling of hatred for the “enemy,” i.e., the Ukrainian armed forces.
(...)
Another important factor in the consolidation of public opinion is the influx of Ukrainian refugees. Thirty-seven percent of Belgorod residents and 25 percent each in the other two regions say they have helped Ukrainians fleeing the war. Ukrainians seeking refuge in Russia tend to be either a priori pro-Russia, or forced to hide their attitude toward the invasion and toe the official line of the Russian authorities, thereby seeming to confirm Russian propaganda to those living in the border regions.
(...)
Ultimately, however, the roots of support for the authorities lie in the values of conservatism. Belgorod, Bryansk, and Kursk are former “red belt” regions that were particularly unhappy with democratic and market reforms.
Natuurlijk zijn de bewoners boos op corrupte lokale bestuurders, die proberen evacuees geld af te troggelen. Maar dit vertaalt zich niet in verminderde steun voor de oorlog. Mogelijk komt er kritiek op de militaire top, maar het lijkt alsof de steun in het leiderschap (lees, Putin) niet afneemt.

Mijn gedachten na lezing van dit artikel: Die kritiek op de militaire top, verklaart mogelijk ook de 'afwezigheid' van Putin de laatste tijd. We zien en horen niet heel veel van de president. Mogelijk probeert hij zich wat te distantiëren van een slecht verloop van de oorlog, om, op een voor Putin opportuun moment, Shoigu en / of Gerasimov de laan uit te sturen. Overigens, zijn minister van defensie ontslaan, kan Putin natuurlijk niet te vaak doen, doet hij dat wel, dan komen er vragen over Putin's kwaliteiten als chef personeelszaken van het Kremlin.

Maar goed, terug naar het artikel. Ik denk dat dit wel illustreert dat we niet 'zomaar' kunnen aannemen dat een succesvol Oekraïens offensief, onvermijdelijk leidt tot een vrije val van de populariteit van het huidige regime onder de bevolking. Mogelijk blijft de steun in Rusland op peil en kan Putin, door het slachtofferen van de legertop, zijn machtspositie behouden.

We moeten met alles rekening houden, het uiteenvallen van het regime, maar ook met Putin die stevig in het zadel blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
[...]

En nog even over Prigozhin, sorry voor de wat wazige bron, maar gisteren kwam naar buiten dat Concord catering, het cateringbedrijf van Prigozhin, het contract met het Russische leger wil opzeggen. Dit omdat het Russische MoD Concord op wil leggen met welke leveranciers Concord zaken mag doen. (Lees, Concord mag alleen kopen bij bedrijven die smeergeld aan het Russische MoD betalen en niet van zijn eigen leveranciers die smeergeld direct aan Concord betalen).

In september 2022 is Dmitry Bulgakov, Prigozhin's mannetje binnen het Russische MoD ontslagen. Hierdoor had Prigozhin minder goed toegang tot die dikke defensiecontracten. En die toegang tot defensiecontracten en de mogelijkheden om geld hiervan achterover te drukken, ligt aan de basis van deze machtsstrijd tussen Prigozhin en Shoigu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
teacup schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:34:

Imho een veelzeggende quote uit dat artikel:
“If contemporary weapons will be supplied and the Ukrainian army will be modernized, then — even without formal membership — Ukraine in this form can represent an existential threat for Russia.”
Dat is een voorbeeld van de zero-sum denkwijze die je terug ziet binnen de Russische cultuur en mede daardoor gereflecteerd ziet in de denk-en handelswijze van de elite. D.w.z. als een ander wint of z'n positie verbeterd, dan betekend dat automatisch dat men zelf altijd verliest.

Succes van een ander is dus altijd een existentiële dreiging.

Het is voor landen die te maken hebben met Rusland daarom altijd goed om deze denkwijze goed te doorgronden, aangezien die zero-sum denkwijze zich altijd zal uiten in het beleid en houding van Rusland zelf. D.w.z. Rusland gelooft niet in samenwerking en corporatie, bij elke vorm van politiek, militair of economische handelen moet de tegenstander verzwakken en Rusland juist sterker maken.

Beschouw al het handelen van Rusland de afgelopen decennia en je ziet deze denkwijze altijd in meer of mindere mate terug. Je ziet bijvoorbeeld in Europa en de VS dat waar Rusland z'n invloed uitoefent het altijd gericht is op verzwakking van het land zelf of het versterken van steun voor Ruslands z'n doelen.

Van normalisering van betrekkingen met een land (of welke andere entiteit) met een zero-sum denkwijze kan dus eigenlijk nooit plaatsvinden, aangezien de andere partij in elke deal wil zorgen dat je altijd verliest.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Train derailed in Belgorod region after explosions in Belgorod region

Bron: https://liveuamap.com/en/...d-region-after-explosions

wel heel snel foto's erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIadrNjCr6opt7yL7u6gICeMnKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2Y0n8RjNNROwHlAv2xGoFVf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:25:
Train derailed in Belgorod region after explosions in Belgorod region

Bron: https://liveuamap.com/en/...d-region-after-explosions

wel heel snel foto's erbij:
[Afbeelding]
Is dit niet gewoon het incident van gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Is dit niet gewoon het incident van gisteren?
dat was op een lijn meer richting noord-oost
50°36′N 38°41′E
Freight train derailed at Alekseevka district of Belgorod region

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 12-06-2023 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:31:
[...]

dat was op een lijn meer richting noord-oost
Ah, ik zag het voorbijkomen en dacht dat het simpelweg foto's waren van het bekende incident. Zo niet, dan is dat mooi nieuws, de zoveelste treinaanslag in korte tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is hoe op Russische staatstelevisie vandaag de situatie wordt gepresenteerd ter ere van Russia Day. Geen wonder dat de gemiddelde Rus het allemaal geweldig vindt, want andere geluiden zijncer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:09:
Dit is hoe op Russische staatstelevisie vandaag de situatie wordt gepresenteerd ter ere van Russia Day. Geen wonder dat de gemiddelde Rus het allemaal geweldig vindt, want andere geluiden zijncer niet.

[YouTube: Russia Day 2023 - Official video]
Hoort daar geen parade bij ? *O*

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:09:

[YouTube: Russia Day 2023 - Official video]
Echt wtf... :F

Zie ik daar nou de Moskva voorbij roeien? Onverslaanbare marine? 8)7

Of is dit serieus een trol-filmpje?
Kom op dit is niet echt!...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21

_Eend_

🌻🇺🇦

mir4dor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Hoort daar geen parade bij ? *O*
De T-34 moest na de mei parade voor groot onderhoud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 17:32
Eh, in dat filmpje wordt ook gezegd ‘we herdenken tienduizenden gevallen soldaten’,

Dat is of een groot foutje, want de officiële lijn is dat er bijna niemand dood of gewond gaat, of het is gewoon nep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat werd eerst gedacht, maar in de reacties hebben meerdere mensen met RU contacten bevestigd dat het echt is.

Die tienduizenden zal ook niet echt meer nieuws zijn, ze zijn al maanden overgestapt op het narratief dat ze tegen 50 landen vechten en het offers vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:17:
Dat werd eerst gedacht, maar in de reacties hebben meerdere mensen met RU contacten bevestigd dat het echt is.

Die tienduizenden zal ook niet echt meer nieuws zijn, ze zijn al maanden overgestapt op het narratief dat ze tegen 50 landen vechten en het offers vraagt.
Hier dezelfde bevestiging. Wel een bizar filmpje. En dit is dus het narratief dat al jáááren door de Russische versie van het Journaal, Nieuwsuur of Op1 wordt gepusht. Voor mensen die alleen maar Russisch spreken én niet weten hoe een VPN te gebruiken, is dit het beeld van de buitenwereld.

Overigens, is dit niet het enige dat op de Russische treurbuis is, ook daar hebben ze Russische versies van de Endemol programma's en ander dom vermaak (zonder propaganda).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Hier dezelfde bevestiging. Wel een bizar filmpje. En dit is dus het narratief dat al jáááren door de Russische versie van het Journaal, Nieuwsuur of Op1 wordt gepusht. Voor mensen die alleen maar Russisch spreken én niet weten hoe een VPN te gebruiken, is dit het beeld van de buitenwereld.

Overigens, is dit niet het enige dat op de Russische treurbuis is, ook daar hebben ze Russische versies van de Endemol programma's en ander dom vermaak (zonder propaganda).
Dit is toch niet vol te houden? Aan al die jáááren zal toch een keer een eind komen.
Notore leugenaars weten op een gegeven moment niet meer wat ze hebben voorgelogen dus dient zich weer een nieuwe leugen aan om de vorige te bezoedelen.
Dus het is toch vol te houden:(

Ik ben opgevoed met, en heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel ontwikkeld. Dat mag ik zeggen na 56 jaar.
Wat een ramp dit. Tuurlijk begrijp ik dat ben opgegroeid met een bepaalde werkelijkheid maar dit slaat echt alles. Medelijden met de gemiddelde inwoner daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al veel veel veel langer worden Russen erop gedrilld dat er geen waarheid bestaat. En als die er al is, dan maakt die niet uit want we kunnen het toch niet veranderen.

Het hele spel om telkens legio verschillende verhalen de wereld in te sturen is precies daarop gericht.

Ik zie dit filmpje meer als reminder voor wie denkt zijn mond te openen: zie? Het maakt niet uit hoe bizar onze leugens zijn. Je kan er toch niets aan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

ManiacsHouse schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Zie ik daar nou de Moskva voorbij roeien? Onverslaanbare marine? 8)7

Of is dit serieus een trol-filmpje?
Kom op dit is niet echt!...
Eerste wat mij ook opviel, is dit een oud filmpje? Moskva vol in beeld als onverslaanbare marine?

-edit-
Even verder; Best bewaakte land grenzen? eh...

[ Voor 7% gewijzigd door Humma Kavula op 12-06-2023 21:04 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21

_Eend_

🌻🇺🇦

Humma Kavula schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Eerste wat mij ook opviel, is dit een oud filmpje? Moskva vol in beeld als onverslaanbare marine?

-edit-
De Armata stippen ze ook nog even aan. En hun zeer geavanceerde Anti-Air systemen. Je weet wel, waarvan de raketten af en toe rechtsomkeert maken en rond de lanceerinstallatie inslaan.

Aan de andere kant hebben ze elke gelanceerde HIMARS raket wel 6x neergehaald natuurlijk :+

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 12-06-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Humma Kavula schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:03:
[...]

-edit-
Verdraaid! Scheepsnummer 121, dat is de Moskva!
mir4dor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:40:
[...]

Dit is toch niet vol te houden? Aan al die jáááren zal toch een keer een eind komen.
Notore leugenaars weten op een gegeven moment niet meer wat ze hebben voorgelogen dus dient zich weer een nieuwe leugen aan om de vorige te bezoedelen.
Dus het is toch vol te houden:(

Ik ben opgevoed met, en heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel ontwikkeld. Dat mag ik zeggen na 56 jaar.
Wat een ramp dit. Tuurlijk begrijp ik dat ben opgegroeid met een bepaalde werkelijkheid maar dit slaat echt alles. Medelijden met de gemiddelde inwoner daar.
De manier waarop veel Russen naar de wereld kijken, vooral van middelbare leeftijd of ouder, vooral Russen die geen Engels spreken en / of Russen die geen gebruik maken van een VPN, is volledig anders dan onze blik op de wereld. En daar moeten we wél rekening mee houden als we denken over de situatie in de RF en de positie van Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Verdraaid! Scheepsnummer 121, dat is de Moskva!
Gewoon copy/paste van andere filmpjes en de arme schapen slikken het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niet bevestigd gezien op andere bronnen, maar past wel in het plaatje. Er wordt gezegd dat de enige bron een conspiracy twitteraccount is. Lees met een potje zout dichtbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqj0_zKXyYNjx8-LTV2Pje67eYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pul6SjW1Xicfylnd65HzINnc.jpg?f=fotoalbum_large
Press release

June 11, 2023

Ministry of Defense of the Russian Federation Address

Statement of treason by the Wagner group

The Ministry of Defense of the Russian Federation issues the following press release:

The Ministry of Defense of the Russian Federation received information that the Wagner Group, a private water company operating in various regions, has repeatedly engaged in activities aimed at discrediting the Ministry of Defense and undermining the security and integrity of the Russian Federation. Such actions are recognized as a clear act of treason against the state and its institutions.

The Department of Defense views this behavior with great concern, as it not only undermines our national security, but also endangers stability and peace in the regions where the Wagner Group operates. We have carefully observed and carefully investigated the activities of the "Wagner Group" over a long period of time and have found strong evidence to support these claims.

The actions of the "Wagner Group" included the dissemination of false information, disinformation and the conduct of unauthorized military operations that directly contradict the interests of the Russian Federation. These actions were carried out independently and without the approval or approval of the Ministry of Defense or other relevant Russian authorities.

Given the seriousness of these crimes and the continued disregard for the laws and principles governing the security of our country, the Ministry of Defense officially declares the members of the Wagner Group as traitors to the Russian Federation. This designation means that they deliberately betrayed the trust placed in them, acting contrary to the best interests of the state and its citizens.

Consequently, the Ministry of Defense of the Russian Federation is issuing a warning to all parties associated with the "Wagner Group, directly or indirectly, to immediately cease any form of support, cooperation or affiliation with this organization. Failure to comply with this instruction may entail serious legal consequences, including, but not limited to criminal charges and prosecution under Russian law.

The Ministry of Defense remains committed to ensuring the security and sovereignty of the Russian Federation, and we will continue to take decisive action against any threats, both external and internal, that threaten the interests of our country.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:59:
Nog niet bevestigd gezien op andere bronnen, maar past wel in het plaatje.

[Afbeelding]

[...]
Te mooi om waar te zijn ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is lastig ook, veel kanalen wachten op meer bevestigingen maar die krijg je officieel niet veel. Bron wordt her en der genoemd als een conspiracy twitter account. De reden dat ik hem niet gelijk heb afgeschreven is dat er wel duidelijk een paar weken geleden een oproep was vanuit de politiek. Zie bijvoorbeeld hier.
https://www.politico.eu/a...wagner-group-mercenaries/

Vervolgens het nieuws dat Wagner zich onder het leger moest scharen. Prigozjin die dat publiek weigert. Dan zou deze stap niet vreemd zijn. In het strijdverloop topic staat een Tweet met kill order, die lijkt hieraan verbonden - maar een zwart-wit kill order staat niet zo in deze tekst.

Er kan ergens iets voor interne consumptie wel gemaakt zijn en gelekt als waarschuwing. Wat we wel weten is dat er een grote spanning zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:59:
Nog niet bevestigd gezien op andere bronnen, maar past wel in het plaatje. Er wordt gezegd dat de enige bron een conspiracy twitteraccount is. Lees met een potje zout dichtbij

[Afbeelding]

[...]
Een potje zout!? Ik zou in een zoutmijn kruipen. Een persbericht als dit zou écht wel in de Russische media terechtkomen. Het is namelijk een persbericht. Russische media melden niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of dit een gelekte draft voor interne consumptie is oid of nep zal moeten blijken. Maar de spanningen die in deze richting lopen worden zeker wel gerapporteerd.

https://edition.cnn.com/v...pleitgen-dnt-lead-vpx.cnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Of het waar is of niet, het feit dat het rondzoemt is natuurlijk al mooi nieuws. Prigozhin heeft eerder al gezegd dat Shoigu geëxecuteerd moet worden. Hoe meer ruzie hoe beter.

Ik denk overigens dat het niet waar is, de russen kunnen zich geen interne strijd veroorloven die ook nog eens fysiek wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RoD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:37:
[...]
Ik denk overigens dat het niet waar is, de russen kunnen zich geen interne strijd veroorloven die ook nog eens fysiek wordt.
Sinds wanneer heeft dat de russen weerhouden :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Freee!! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Sinds wanneer heeft dat de russen weerhouden :?
Mijn inschatting is dat Putin Prigozhin kritiek laat hebben op Shoigu om zo, als het Oekraïense offensief slecht uitvalt voor de Russen, zich te ontdoen van Shoigu. Shoigu heeft al een tijdje 'gedoe' met Prigozhin (zie mijn eerdere post) en hij zal, naast dat probeert het Oekraïense offensief te laten mislukken, proberen om Wagner te verzwakken. Tel daarbij de chaotische commando structuur van de Russische strijdkrachten bij op en je hebt een recept voor dit soort knokpartijen.

Voor de mensen die denken dat Prigozhin het gevecht met Putin zelf aan durft te gaan. Bedenk dan dat de FSB toezicht houdt op Wagner. Putin laat deze twee facties, die van Shoigu en Prigozhin, met elkaar 'kibbelen' maar weet via de FSB (om precies te zijn de DVKR onder leiding van Alexander Bezverkhny) wat er binnen Wagner en het Russische MoD gebeurt. Putin heeft beide 'dogs of war', Prigozhin en Shoigu, uiteindelijk aan de leiband, het is de vraag wanneer, hoe hard en aan welke leiband Putin zal trekken.

Aanvullend hierop, een quote van een annonieme Wagner-commandant uit een artikel in Novaya Gazeta van vandaag:
Prigozhin will never sign a contract with Shoigu,” a mid-level Wagner Group commander tells Novaya-Europe on the condition of anonymity. “And it’s not just about the personal resentment that is publicised so much. We currently just don’t exist in legal terms. This is exactly how the command needs us to be. We are Putin’s private army, his personal guard. A real counterweight to the huge and ineffective machine of the Defence Ministry. If Shoigu continues to suffocate us, we will retreat to training grounds or back to Africa even to wait until we are called again. And judging by how things are panning out on the frontlines, it will happen very soon.

[ Voor 27% gewijzigd door Bernard0343 op 13-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Het gaat wel goed tussen Putin en Shoigu. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
Tens schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:17:
Het gaat wel goed tussen Putin en Shoigu. O-)

[Twitter]
En Prigozhin blijft maar doorgaan, vanmiddag weer een stuk op Meduza:
Wagner Group founder Evgeny Prigozhin said in an audio recording published Tuesday that the Russian Defense Ministry has twice tried to “destroy” his paramilitary cartel. The clip was posted by Prigozhin’s press service.

“We’re not just talking about some interference, we’re talking about physical, intentional destruction. Both then and now,” the tycoon says in the recording.
Ik denk dat, mocht het zo doorgaan, gebruiker @shoigu55 binnenkort in PFSL een topic start met als onderwerp "Ontslagen door Putin, wat te doen?"

[ Voor 12% gewijzigd door Bernard0343 op 13-06-2023 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze is ook leuk. Poetin zegt hier (als de vertaling klopt) dat Oekraine best mag bestaan als land, maar dat het nu alleen nog om veiligheidsgaranties voor Rusland gaat. Dat is nogal een stap terug van Oekraine en Oekrainers bestaan niet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:41:
Deze is ook leuk. Poetin zegt hier (als de vertaling klopt) dat Oekraine best mag bestaan als land, maar dat het nu alleen nog om veiligheidsgaranties voor Rusland gaat. Dat is nogal een stap terug van Oekraine en Oekrainers bestaan niet.
[Twitter]
Ik denk dat Putin wel wil stoppen met oorlogvoeren, maar dat hij het tot nu toe veroverde land wil houden in ruil voor erkenning van Oekraine..
...maar ik gok ook een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
murphydrz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat Putin wel wil stoppen met oorlogvoeren, maar dat hij het tot nu toe veroverde land wil houden in ruil voor erkenning van Oekraine..
...maar ik gok ook een beetje.
Kan ook voor binnenlands gebruik zijn, Putin die de redelijke staatsman uithangt, best wel wil onderhandelen met Oekraïne. Zolang Oekraïne de huidige frontlijn als grens erkent, neutraal blijft én Zelensky vervangt door het dommere broertje van Lukashenko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 08:00
We interessant om te zien hoe die drama zich zo ontwikkelt. De Nazi top had ook zo’n hoop gezeik onderling en probeerde elkaar een hak te zetten.

Allemaal ego’s en ergens moet het straks mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Van CNN
Putin says Russia is lacking high-precision ammunition and drones
From CNN’s Uliana Pavlova

Russian President Vladimir Putin said Tuesday that although Russian weapon quality is improving, the country lacks enough high-precision ammunition and drones.

"Of course, in the course of the special military operation, it became clear that many things are missing: These are precision-guided munitions, communications equipment, aircraft, drones and so on. We (have) them, but, unfortunately, we do not have enough of them quantitatively," Putin said at a meeting with war correspondents on Tuesday.
"Special military operation" is how Putin describes his full-scale invasion of Ukraine.

He called for more "kamikaze" and Orlan-10 drones, saying their quality also should be improved.

“Modern anti-tank warfare is needed, and modern tanks are needed,” he added.
He said Russia’s defense industry is growing. “And if there hadn’t been a special military operation, we probably would never have understood how to fine-tune our defense industry in order for our army to be the best in the world, but we will do it," Putin said.

Pagina: 1 ... 25 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: