Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
YakuzA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat dit exact de bedoeling is :)
Ja, maar in echte aantallen hebben we het over gerommel in de marge ben ik bang. Ze weten nu wel ongeveer hoe groot de dreiging van de 'bevrijders' is en zullen zich daar wat op aanpassen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Vrij moeilijk om de echte locatie te bepalen met zo'n foto. 8)

Ze claimen nogal wat schade aan te richten, wat overigens best mogelijk is met de spullen die ze hebben. Afgezien van de chaos zie ze veroorzaken aan Russische kant zie ik het nut niet echt, bezetten/bevrijden van een gebied en dat kunnen verdedigen lijkt geen optie. Met een paar dagen heeft Rusland 10 keer zo veel mensen en materieel er tegenover staan. Ze zetten zo te zien nogal wat mensen in met hoog risico op veel eigen slachtoffers, terwijl ze hetzelfde resultaat kunnen realiseren met kleine teams.
Zonder veel verstand te hebben van strategie zie ik wel strategische mogelijkheden voor Oekraïne. De eerste aanval op dat gebied was door een klein, mobiel team. Rusland heeft blijkbaar gereageerd door troepen te verplaatsen om herhaling van een inval met teams van deze omvang te voorkomen. Wellicht hebben ze ook wat extra reserves paraat gezet.

De tweede aanval vanuit Oekraïne lijkt omvangrijker. Wellicht groot genoeg om zonder te veel eigen verliezen de aanwezige Russische troepen snel uit te kunnen schakelen. Hierop zal Rusland waarschijnlijk moeten reageren door nog meer troepen aan te voeren die deze nieuwe strijdmacht moet kunnen uitschakelen. Tegen de tijd dat deze arriveert zijn de troepen uit Oekraïne alweer terug.

Deze reeks escalaties zal zich kunnen herhalen, totdat de legerleiding in Oekraïne vindt dat er genoeg Russen weg zijn uit de bezette gebieden. Een tegenaanval van de kant van Rusland gaat nog meer troepen uit de bezette gebieden weghalen.

De Russische beer zit op een pot met honing en Oekraïne is de beer steeds harder in de zij aan het porren tot de pot met honing voor het grijpen ligt. Als je handig en snel bent, kan dit een slimmere tactiek zijn dan een frontaal gevecht met de beer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:47
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:51:
[...]

yep, de Russische pers heeft het zoals je kunt verwachten alleen over Oekraïense troepen (onmogelijk dat het Russische vrijheidsstrijders zijn) maar waarom zo risicovol? Ze worden gegarandeerd met aanzienlijke verliezen weer over de grens gedreven. Kleine teams op quads zijn net zo effectief.
Paar dingetjes, het 125mm kanon van een T-72 past niet echt lekker op een quad ;). Verder, uiteraard, deze troepen trekken zich terug voordat de Russische versterkingen ook maar in de buurt zijn. Men zal een 'open battle' met een goed uitgeruste Russisch gevechtseenheid juist willen voorkomen. Men valt bewust grens- en politieposten aan, geen troepenconcentraties.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Bernard0343 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Paar dingetjes, het 125mm kanon van een T-72 past niet echt lekker op een quad ;). Verder, uiteraard, deze troepen trekken zich terug voordat de Russische versterkingen ook maar in de buurt zijn. Men zal een 'open battle' met een goed uitgeruste gevechtseenheid juist willen voorkomen. Men valt bewust grens- en politieposten aan, geen troepenconcentraties.
Nog nooit gehoord van ATGM's? Met quads kun je veel sneller dieper op vijandelijk gebied acteren. Lopend kan ook al gaat dat niet sneller natuurlijk. En ze claimen toch echt wel km's over de grens te acteren. Vergeet ook niet dat vrijwel alle info die we over deze acties krijgen niet onafhankelijk te controleren is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvmdAI4279bGgCSHne7X72Lr534=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjDPdiownbifYjCMWfpqVcO0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 01-06-2023 15:07 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
ledog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:59:
. Rusland heeft blijkbaar gereageerd door troepen te verplaatsen om herhaling van een inval met teams van deze omvang te voorkomen. Wellicht hebben ze ook wat extra reserves paraat gezet.

De tweede aanval vanuit Oekraïne lijkt omvangrijker. Wellicht groot genoeg om zonder te veel eigen verliezen de aanwezige Russische troepen snel uit te kunnen schakelen. Hierop zal Rusland waarschijnlijk moeten reageren door nog meer troepen aan te voeren die deze nieuwe strijdmacht moet kunnen uitschakelen. Tegen de tijd dat deze arriveert zijn de troepen uit Oekraïne alweer terug.
eh, 'blijkbaar' 'wellicht' 'lijkt' 'waarschijnlijk'

een beetje te veel wensdenken ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Nog nooit gehoord van ATGM's? Met quads kun je veel sneller dieper op vijandelijk gebied acteren. Lopend kan ook al gaat dat niet sneller natuurlijk. En ze claimen toch echt wel km's over de grens te acteren. Vergeet ook niet dat vrijwel alle info die we over deze acties krijgen niet onafhankelijk te controleren is.

[Afbeelding]
Ik ken de logica van deze keuzes ook niet hoor en ik kan niet in het hoofd van planners van deze raids kijken. Wij kunnen alleen duiden wat we zien en dat is een raid op Russisch grondgebied, die er, mogelijk, toe leidt dat de Russen troepen gaan verplaatsen naar dit deel van het front, waardoor andere delen minder goed verdedigd kunnen worden. Daarnaast is de raid zelf onderdeel van een propaganda offensief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is nu een kwestie van afwachten om te zien hoe lang de separatisten het volhouden. De interne paniek in rusland die dit soort raids veroorzaken en de aandacht die het genereert zijn sowieso al mooi meegenomen, en nu gaan we zien hoeveel resources rusland kwijt is om de orde weer te herstellen.

Volgens mij is er dit keer behoorlijk meer schade dan de vorige keer. Dus dat is al winst. rusland kan dit niet onbeantwoord laten.

Ik vraag me ook af wat de aandacht voor de separatisten ze oplevert. Zouden ze meer financiering krijgen van sympathisanten? Of wellicht meer recruten? Ze staan nu al een poosje in de aandacht, en genereren zo veel meer aandacht dan bij al die maanden vechten binnen Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
RoD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:16:
Het is nu een kwestie van afwachten om te zien hoe lang de separatisten het volhouden. De interne paniek in rusland die dit soort raids veroorzaken en de aandacht die het genereert zijn sowieso al mooi meegenomen, en nu gaan we zien hoeveel resources rusland kwijt is om de orde weer te herstellen.

Volgens mij is er dit keer behoorlijk meer schade dan de vorige keer. Dus dat is al winst. rusland kan dit niet onbeantwoord laten.

Ik vraag me ook af wat de aandacht voor de separatisten ze oplevert. Zouden ze meer financiering krijgen van sympathisanten? Of wellicht meer recruten? Ze staan nu al een poosje in de aandacht, en genereren zo veel meer aandacht dan bij al die maanden vechten binnen Oekraïne.
Ik denk dat de volgende excursie al gepland wordt, dit blijven ze doen totdat ófwel dat langverwachte Oekraïense offensief van start gaat ófwel totdat deze groepjes te lang of te diep Rusland.

En ik denk dat het deze lieden in ieder geval particuliere donaties oplevert en mogelijk meer rekruten inderdaad.

Aanvulling: heeft iemand al iets van Prigozhin gehoord? Of heeft hij zich verslapen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 01-06-2023 15:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens
weer een schroefje los bij een vliegtuig.

het wordt gekker en gekker (if true)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_XvUBXSv_KN2r5_b5RQT9HrtXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3JMbSGPcgW9gfGv8TnnpmVW.jpg?f=fotoalbum_large
has seized mi-24 helicopters and mi-8 helicopters.
let op het meervoud. :?

aanvulling: bij de foto's:
De foto van de laagvliegende heli schijnt ook gebruikt te zijn bij de vorige actie.
Oekraïense vlag op een tank in rusland lijkt niet waarschijnlijk. op beide foto's hetzelfde lumberjack shirt??

[ Voor 84% gewijzigd door Tens op 01-06-2023 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:08:
weer een schroefje los bij een vliegtuig.
[Twitter]

het wordt gekker en gekker (if true)

[Afbeelding]

[...]

let op het meervoud. :?
Zeker dat laatste klinkt vreemd. Bezien de algehele chaos die binnen Russische eenheden lijkt te bestaan zou het mij niet verrassen wanneer een paar gasten in A-team stijl een militair vliegveld weten te veroveren. Maar dat een aantal helicopters op een Russisch militair vliegveld volgetankt en werkend klaar staan voor vertrek... Betwijfel eigenlijk of dat hoort bij de normale toestand die je daar aantreft.
Al zou het zeker een stunt zijn als het klopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:59
"Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov krijgt bevel om Wagnertroepen te vervangen aan front."
https://www.hln.be/buiten...de-te-chanteren~aec0b2a9/
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov zou van de Russische legerleiding de opdracht gekregen hebben om de plaats van de terugtrekkende Wagnertroepen in te nemen aan het front in Oekraïne. Het wordt aanpassen voor de strijders van Kadyrov, want het afgelopen jaar stonden ze vooral met de spierballen te rollen aan de zijlijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
onkl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Zeker dat laatste klinkt vreemd. Bezien de algehele chaos die binnen Russische eenheden lijkt te bestaan zou het mij niet verrassen wanneer een paar gasten in A-team stijl een militair vliegveld weten te veroveren. Maar dat een aantal helicopters op een Russisch militair vliegveld volgetankt en werkend klaar staan voor vertrek... Betwijfel eigenlijk of dat hoort bij de normale toestand die je daar aantreft.
Al zou het zeker een stunt zijn als het klopt.
Tis een bizar verhaal. Er is geen vliegveld in de buurt van Shebekino. Dus staan er een aantal Russische militaire helikopters, vlak over de grens, onbewaakt en volgetankt te wachten op leden van het RVC die óók nog eens een helikopter kunnen besturen. Kweenie hoor, maar zelfs voor een aflevering van het A-Team is dit vergezocht. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bernard0343 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:33:
[...]
Tis een bizar verhaal. Er is geen vliegveld in de buurt van Shebekino. Dus staan er een aantal Russische militaire helikopters, vlak over de grens, onbewaakt en volgetankt te wachten op leden van het RVC die óók nog eens een helikopter kunnen besturen. Kweenie hoor, maar zelfs voor een aflevering van het A-Team is dit vergezocht. 8)7
Het enige geloofwaardige daaraan is volgetankt, dat is vrij standaard om problemen met condenswater in de tanks te voorkomen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Bernard0343 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:33:
[...]

50 km oostelijk en westelijk, op zich niet ver voor een vliegtuig. Heli's hebben ook niet echt een vliegveld nodig. Doe eens gek: gedeserteerde Russische piloten? Wat ik eerder zei: de verhalen van de separatisten zijn bijna nooit onafhankelijk verifieerbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Tens schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:48:
[...]

50 km oostelijk en westelijk, op zich niet ver voor een vliegtuig. Heli's hebben ook niet echt een vliegveld nodig. Doe eens gek: gedeserteerde Russische piloten? Wat ik eerder zei: de verhalen van de separatisten zijn bijna nooit onafhankelijk verifieerbaar.
Zolang het RVC niet met deze helikopters, voorzien van kloppende kilometerstanden en volledig ingevulde onderhoudsboekjes op de proppen komt, tag ik deze claim, glimlachend, als: #sterkverhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Hoeveel gevangenen heeft Rusland nog voor de straf-bataljons?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens de Britten hebben de russen hun grenzen alweer onder controle. Ik heb helaas ook geen nieuwe beelden meer gezien, dus het zal wel kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxmH1EuX0AAps3W?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:54:
Volgens de Britten hebben de russen hun grenzen alweer onder controle. Ik heb helaas ook geen nieuwe beelden meer gezien, dus het zal wel kloppen.
[Afbeelding]
gevechten in de 'buitenwijken' van het grensdorpje. Geen idee of ze echte verder geweest zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Tens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:00:
[...]

gevechten in de 'buitenwijken' van het grensdorpje. Geen idee of ze echte verder geweest zijn
[Twitter]
Zie ook Twitter-feed van de LSR.

In aanvulling hierop, neergeschoten drones bij Smolensk en Kursk, een 'ongeïdentificeerd object' neergestort zo'n 200 kilometer van Moskou.

Bron

[ Voor 8% gewijzigd door Bernard0343 op 02-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Twitter feed van de club maar even aan mijn lijstje toegevoegd :)

Maar als ik het dan goed begrijp zijn er alleen nog schermutselingen bij het grensdorpje. Bij Shebekino zullen ze dan wel niet meer zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:54:
[Afbeelding]
Nu de Russen zwaar materieel inzetten tegen deze groepen, is het wachten op eventueel prijsschieten. Blijkbaar is het goed lokaas voor heli's en lanceerinrichtingen. Het kan dus lonen om daar een model voor te ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46
Rukapul schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Nu de Russen zwaar materieel inzetten tegen deze groepen, is het wachten op eventueel prijsschieten. Blijkbaar is het goed lokaas voor heli's en lanceerinrichtingen. Het kan dus lonen om daar een model voor te ontwikkelen.
Dat lijken ze hier ook gedaan te hebben, snelle actie over de grens, wat spul slopen en weer weg wezen. Tegelijkertijd moet rusland hier over een groot deel van de grens o pvoorbereid zijn wat toch weer troepen en materieel wegtrekt van de frontlinies.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Putin's onderkoelde reactie op de drone aanval op Moskou, eerder deze week, zou wel eens slecht kunnen vallen bij de bevolking:
In the Russian system, the first person to raise the alarm gets the blame: it’s easier to hush everything up than to admit vulnerability. But the problem with this tactic is that it has its limits. People want to see strong leadership, but right now, that leadership is looking increasingly helpless and confused.
Lees het hele artikel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
https://www.hln.be/buiten...-mogen-schuilen~ac877958/

Een bunker onder een ziekenhuis...
Westerse Propaganda ?
De Russische president Vladimir Poetin (70) heeft het bevel gegeven voor de bouw van een decadente schuilkelder, zo staat te lezen op de overheidswebsite. De exclusieve schuilplaats, die gebouwd zal worden onder een ziekenhuis in Moskou, is uitsluitend bedoeld voor de Russische elite. De bunker zal voorzien zijn van een medisch kwartier en speciale communicatiesystemen voor geheime informatie.
De bouw van de schuilkelder moet naar verluidt tegen 20 december 2023 rond zijn. Het project zou naar schatting 35 miljoen roebel (ongeveer 400.000 euro) kosten, schrijft ‘The Moscow Times’.
Binnen 6 maand klaar zijn en amper 400.000€ zo decadent zal die wel niet zijn.
zeker als je bekijkt dat er in totaal 800 elite leden in zullen kunnen ondergebracht worden.
Zelf als dit maar heel kort is kan ik mij niet voorstellen dat dit verhaal geloofwaardig is.
Als Oekraïne een massale aanval op Rusland lanceert, zullen in totaal 800 eliteleden in de kelder kunnen schuilen, inclusief medisch personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

Stoney3K

Flatsehats!

Je gaat me niet wijs maken dat die bunkers er niet al lang en breed zijn, sinds de jaren 50. Maar Poetin heeft gewoon een neiging om te pochen en het publiekelijk breed te laten hangen.

6 maanden en 4 ton aan kosten klinkt eerder alsof ie het lokale timmerbedrijf heeft gevraagd om een leegstaande bunker even op te knappen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Bedoel ik net, mijn huis is het dubbele, en heeft langer geduurd om te bouwen, en ik krijg er met geen enkele mogelijkheid ook maar 100 mensen comfortabel in :D 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het blijft een beetje chaos in Rusland:

Al is deze lokatie wel heel onlogisch, aangezien er geen grensovergang onder UA controle in de buurt is?

/edit:
(Urazovo is overigens wel een belangrijk knooppunt voor Rusland, hiervandaan loopt een spoorlijn naar Starobilsk)

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 02-06-2023 13:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het klinkt niet erg waarschijnlijk. Ik meen me te herinneren dat de Moskouse ondergrondse ook als bunker inzetbaar is en er zijn volop geruchten over allerlei andere ondergrondse constructies die tijdens de Koude Oorlog aangelegd zouden zijn. En voor 400K kun je niet veel meer doen dan een bestaande constructie een likje verf geven of wat kleine reparatiewerkzaamheden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:08:
[Twitter]
Al is deze lokatie wel heel onlogisch, aangezien er geen grensovergang onder UA controle in de buurt is?
Het zijn eenheden van de RDK die zijn komen binnenvliegen in de gisteren gejatte helikopters... :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:08:
[Twitter]

/edit:
(Urazovo is overigens wel een belangrijk knooppunt voor Rusland, hiervandaan loopt een spoorlijn naar Starobilsk)
Het kan ook paniek zijn. In Bilhorod zou er op auto's geschoten zijn waarvan werd gedacht dat er partizanen in zouden zitten.

De acties hebben dus effect. De russen zijn zenuwachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 10:22

Stoney3K

Flatsehats!

J2S schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Daarnaast werd er bij jou vermoedelijk ook geen geld verduisterd om wat vrienden loyaal te houden, maar werd al het geld gewoon gebruikt voor de bouw en misschien wat andere relevante dingetjes :p

Misschien was het er allemaal al wel, maar zat de deur klem en heeft een vriendje dat geld gekregen om er wat WD-40 op te smeren. Dat klinkt mij meer als Russisch handelen in de elite kringen.
En er dan 6 maanden over doen om even een piepend deurtje weer los te krijgen? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51

Seraphin

Meep?

Stoney3K schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:03:
[...]

En er dan 6 maanden over doen om even een piepend deurtje weer los te krijgen? :+
nee, 6 maanden om de mechanische obstructie in de logistieke bottleneck te vrijwaren van auditieve signalen, die mogelijk duiden op excessieve corosie. Als je het in een middagje regelt zouden mensen zomaar eens kunnen denken dat ze geen waar voor hun geld krijgen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

[ Voor 34% gewijzigd door 3raser op 02-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
We have nowhere to go, we have nothing to live for, we don't know what is waiting for us. People are running away in panic,” said Daria, who left Shebekino, a border town of about 40,000 people, on short notice Thursday.
Moscow Times: Russen ontvluchten gebieden waar gevochten wordt, zijn boos op uitblijven hulp Russische overheid. Artikel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

J2S schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Daarnaast werd er bij jou vermoedelijk ook geen geld verduisterd om wat vrienden loyaal te houden, maar werd al het geld gewoon gebruikt voor de bouw en misschien wat andere relevante dingetjes :p

Misschien was het er allemaal al wel, maar zat de deur klem en heeft een vriendje dat geld gekregen om er wat WD-40 op te smeren. Dat klinkt mij meer als Russisch handelen in de elite kringen.
Je kan sowieso geen landen vergelijken. In Afrika is 50.000 euro genoeg om een school te bouwen en kan je voor 120 euro een huis (hut) bouwen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Denk eigenlijk meer dat journalisten elke kleine strohalm aannemen voor grote headlines te kunnen maken in de krant.
Wellicht wordt de kelder van het ziekenhuis waar radiografie gedaan wordt gerenoveerd met 1 nieuw toestel voor 400.000€ en heeft HLN daarvan gemaakt dat er een Fallout shelter gemaakt wordt onder het ziekenhuis en enkel voor de Elite uiteraard.
Volgens mij is dit een heel mooi staaltje van slechte Westerse propaganda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Poeh. Deze tweede aanval is echt wel een stukje serieuzer dan de eerste. Gisteren ook al behoorlijke klappen. En de Britten zaten er dus naast dat de aanval alweer voorbij is.

Vorige keer duurde de aanval een dag, we zitten nu al in de tweede dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
RoD schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Poeh. Deze tweede aanval is echt wel een stukje serieuzer dan de eerste. Gisteren ook al behoorlijke klappen. En de Britten zaten er dus naast dat de aanval alweer voorbij is.

Vorige keer duurde de aanval een dag, we zitten nu al in de tweede dag.
Het kan verkeren, als je dit vergelijkt met de serieuze colonnes van 24-2-'22 voor de 3 daagse operatie, waar UA niet echt op voorbereid was, anderzijds is dat ook wel de redding geweest omdat je dat eigenlijk niet eens echt een halt toe kan roepen zonder serieuze verliezen.

En dan nu een groepje dat nota bene het land van de agressor in rijdt en meerdere keren en zelfs dagen lang huishoudt, zonder daar een antwoord voor te hebben, prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marzman schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Je kan sowieso geen landen vergelijken. In Afrika is 50.000 euro genoeg om een school te bouwen en kan je voor 120 euro een huis (hut) bouwen.
In Rusland ligt dat niet veel anders, al zal het niet helemaal op Afrikaans niveau liggen. Lonen liggen er, vergeleken met Nederland, erg laag. Je kunt daar veel doen voor 400K.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

De belofte van verharde wegen, riolering en Nutella.....

Als je daar bang voor moet zijn, zou er geen lichtje moeten gaan branden bij die professor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
until june 30, ze gaan er vanuit dat het een blijvend probleempje is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:23:
until june 30, ze gaan er vanuit dat het een blijvend probleempje is 8)

[Twitter]
Klinkt als Russkiy Mir :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
Export van LPG via de Russische haven van Taman voorlopig opgeschort vanwege Oekraïense drone-aanvallen in de regio.
(Bron)

[ Voor 37% gewijzigd door Bernard0343 op 02-06-2023 22:18 . Reden: Link naar Google Maps toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Legion Free Russia (LSR) biedt bewoners uit de omgeving Belgorod aan om geëvacueerd te worden naar Oekraïne
(Bron).

Verder publiceerde het LSR deze video op zijn kanaal met beelden van sabotage acties aan de spoorlijnen in de omgeving St. Petersburg, Moskou en Udmurtië:

Economisch nieuws dan, ondanks hogere staatsuitgaven én de grotere productie van militair materieel zakt de productie van de Russische industrie in april met 5 procent ten opzichte van maart. Met een werkeloosheid van 3,3 procent zijn de personeelstekorten in de Russische industrie voelbaar. Met een daling van 0,1 procent in consumentenuitgaven, lijkt ook het publiek het vertrouwen in de Russische economie enigzins te verliezen.
(Bron).

Afsluitend de Prigozhin-Daily, de Wagnerbaas beschuldigt het Russische leger van het plaatsen van landmijnen op de routes waarlangs de Wagner-huurlingen zich terugtrekken.
(Bron).

[ Voor 72% gewijzigd door Bernard0343 op 03-06-2023 13:18 . Reden: Bericht Wagner toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:51
Kremlin infighting ‘destroying the Russian state’, says Wagner head

Mercenary leader Yevgeny Prigozhin criticises factionalism within Russian hierarchy
Prigozhin stelt dat de animositeit tussen Wagner en de Kadyrov-Tsjetjenen onderling is opgelost.
Mr stelt dat het interne conflict te danken is/was aan strijdende Kremlin facties.
Prigozhin said a dispute between him and Chechen forces, who are also fighting alongside the Russian army in Ukraine, had been resolved.

But the Wagner chief blamed the discord on unidentified Kremlin factions – which he calls “Kremlin towers”.

Their scheming had got so out of hand that Putin had been forced to scold them at a security council meeting, he said.
Het zou Vladimir Vladimirovitsj aldus steeds meer moeite kosten om de Ozero & Rublevka facties in toom te houden/zijn invasie-oorlog niet verder te frustreren.

https://www.theguardian.c...-mod-suggests#top-of-blog

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Baserk schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:23:
[...]

Prigozhin stelt dat de animositeit tussen Wagner en de Kadyrov-Tsjetjenen onderling is opgelost.
Mr stelt dat het interne conflict te danken is/was aan strijdende Kremlin facties.

[...]

Het zou Vladimir Vladimirovitsj aldus steeds meer moeite kosten om de Ozero & Rublevka facties in toom te houden/zijn invasie-oorlog niet verder te frustreren.

https://www.theguardian.c...-mod-suggests#top-of-blog
Het lijkt zo wel alsof Prigozhin volledig boven / buiten de machtsstrijd staat. Maar volgens mij probeert hij zich uit de keuken naar het hoofd van de tafel te werken (en niet op een subtiele wijze). Vraag me af wie zijn bondgenoten zijn, volgens mij valt er behoorlijk wat af (legertop, mindef, minpres in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Een verhaal dat iedere dag door honderden families aan beide kanten van de frontlijn verteld kan worden. Maar ik was hier wel even stil van. Wat we ook vinden of roepen, hoe heroïsch de filmpjes op social media ook zijn. Uiteindelijk is oorlog alleen maar verdriet.

(Video heeft Engelse ondertiteling)

[ Voor 7% gewijzigd door Bernard0343 op 03-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1665280513785905155?s=20] Ik vind het lastig een beeld te vormen van de precieze situatie, maar het lijkt er hoe dan ook niet op dat rusland de boel onder controle heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:59:
[Embed] Ik vind het lastig een beeld te vormen van de precieze situatie, maar het lijkt er hoe dan ook niet op dat rusland de boel onder controle heeft.
Van vrijwel alle nieuws wat we uit die hoek krijgen is Russian Volunteer Corps / Freedom of Russia de enige bron.
Lijkt geoconfirmed een dorpje oostelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:59:
[Embed] Ik vind het lastig een beeld te vormen van de precieze situatie, maar het lijkt er hoe dan ook niet op dat rusland de boel onder controle heeft.
Het lijkt niet Shebekino maar Novaya Tavolzhanka, zo'n 800 meter van de grens te zijn (bron). Maar het blijft onrustig inderdaad.

Ondertussen moeten Russische burgers die hun kinderen uit de regio willen evacueren, eerst ongeveer 35 euro aftikken bij de lokale autoriteiten.
(Bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Juist. Dat betekent dus dat ze aan het overdrijven zijn. Geen goed teken. Hoe dan ook, ze staan dus nog een stukje in rusland en houden daar eea bezig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 22:49
RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:21:
Juist. Dat betekent dus dat ze aan het overdrijven zijn. Geen goed teken. Hoe dan ook, ze staan dus nog een stukje in rusland en houden daar eea bezig.
Er is een reden waarom de ene actie geheim gehouden wordt en de ander groots gepubliceerd wordt. Waarschijnlijk is dit vooral bedoeld als afleiding voor Rusland en vernedering voor Putin, en niet omdat er strategisch veel te winnen valt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

hoe zeg je final solution in het Duits? :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
Tens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:50:
[Twitter]

hoe zeg je final solution in het Duits? :X
Walgelijke woorden van een walgelijke propagandiste die verwikkeld is in een walgelijk wedstrijdje ver plassen met haar collega's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:51
Zoals fraai omschreven in The Guardian, is de invasie van Oekraïne, uitgelopen op een existentieel conflict voor het Kremlin zelf.
En dus zijn er zondebokken nodig, zoals wetenschappers die staatsgeheimen zouden hebben verraden.
Zie de 3 recente 'Kinzhal-propaganda' slachtoffers/wetenschappers.

Vanuit de academische Russische wereld komt opmerkelijk stevig protest.
The arrest of the respected scientist and two colleagues has led to a rare backlash among the scientific community at his institute, which published an open letter calling for his release.

“We know each of these [scientists] as a patriot and a sound person incapable of doing what the investigators have accused them of,” wrote a collective of dozens of Maslov’s colleagues, who also demanded the release of Alexander Shiplyuk, the director of ITAM, and Valery Zvegintsev, a chief researcher.

The men could face the rest of their lives behind bars, the letters read, for their “quality” work that included presenting at international conferences, publishing in international journals, and participating in international projects.
De overduidelijke hinten vanuit het Kremlin, om 'verraders' te vinden, biedt promotie kansen voor diegene die het beste 'de tegenslag' (bijv. epic Kinzhal-fail) kan 'verklaren'.
The case shows the growing appetite of the security services for high-ranking treason and espionage cases, say experts, who have been given a signal that there is a “demand” for similar prosecutions.

“None of these scientists are spies,” said Ivan Pavlov, a leading Russian lawyer and expert in espionage and treason cases, who now lives outside of Russia. “They are an easy target for the chekists,” meaning the security services.
Wel een opvallend verschil, wetenschappers vallen niet uit ramen.
Maslov has had two heart attacks and spent time in hospital since his arrest last June in Novosibirsk, Reuters reported, citing a source close to the scientist.
In October last year, Valery Mitko, an 81-year-old Russian scientist arrested on high treason charges, died while under house arrest after suffering several heart attacks.
And in July, Dmitry Kolker, 54, the director of the Laboratory of Quantum Optics at Novosibirsk State University held in a spy investigation, died two days after he was arrested while being treated in a hospital for stage 4 cancer.
https://www.theguardian.c...arp-rise-in-treason-cases

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
Baserk schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:08:
Zoals fraai omschreven in The Guardian, is de invasie van Oekraïne, uitgelopen op een existentieel conflict voor het Kremlin zelf.
En dus zijn er zondebokken nodig, zoals wetenschappers die staatsgeheimen zouden hebben verraden.
Zie de 3 recente 'Kinzhal-propaganda' slachtoffers/wetenschappers.

Vanuit de academische Russische wereld komt opmerkelijk stevig protest.

[...]

De overduidelijke hinten vanuit het Kremlin, om 'verraders' te vinden, biedt promotie kansen voor diegene die het beste 'de tegenslag' (bijv. epic Kinzhal-fail) kan 'verklaren'.

[...]

Wel een opvallend verschil, wetenschappers vallen niet uit ramen.

[...]

[...]

https://www.theguardian.c...arp-rise-in-treason-cases
Opvallend dat een behoorlijk oude en een terminaal zieke wetenschapper worden opgepakt. Kan een cynisch toeval zijn. Maar ik vind het wel opvallend.
Maar goed, het Kremlin zal wel overtuigd zijn van de superioriteit van zijn wapens, dús als dat niet zo is moét er wel verraad in het spel zijn. Zeker omdat in de Russische hiërarchie degene die een probleem onder de aandacht van zijn bazen brengt maar al te vaak de 'schuld' voor dat probleem krijgt.

Overigens, zullen we afspreken dat degene die Stalin's zuiveringen erbij haalt ons op bier en bitterballen trakteert?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
gelukkig is er geen paniek:

voor de twitterlozen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6c8XSUIiNeyLduywqVR3h_iosA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYmcwWYosw1NphrQjT6uhg5s.jpg?f=fotoalbum_large

De situatie over de grens, bron de partizanen ( niet geverifieerd nieuws dus, maar bij gebrek aan beter):
overigens, als je dit leest, Russische artillerie beschietingen op die plaatsen zou het vrij accuraat kunnen zijn.
Shelling reported in Murom, Novaya Tavolzhanka villages, Schebekyne town of Belgorod region
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G7OMDguDD3qf_rkJWsj5PpN9dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMSXE4OmFC2J18yjbsgpqwps.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Tens op 04-06-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/IntelCrab/status/1665366751998091268]
Er gebeurt een hoop. Het zou natuurlijk kunnen dat ze de intensiteit opvoeren zodat UA zometeen ergens anders kan toeslaan.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 04-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De partisanen hadden eerder al een filmpje opgenomen met een ultimatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En dan nog iets. Hier is weinig bewijs voor, maar de bron is redelijk.
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1665372761655504896?s=20] Dit heeft nog wel even bevestiging nodig, dus nog even afwachten.

Edit, embedden werkt niet, hier is de tekst:

RDK & LSR forces captured 4 more villages west & east of #Shebekino #Шебекино inside 🇷🇺#Russia

Locaties op kaart in Tweet.

[ Voor 31% gewijzigd door RoD op 04-06-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rybar met een kaartje waar gevochten wordt
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fxyg1M7XoAM590C?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Wetend dat de RDK en LSR iedere scheet die ze op Russisch grondgebied laten, op social media zetten. Wetend dat er een vluchtelingenstroom vanuit de grensgebieden naar Belgorod op gang is gekomen, vraag ik mij af hoeveel steun deze eenheden hebben onder de lokale, Russische, bevolking. Ik verwacht ook geen volksfeesten als in mei '45, máár het volledig ontbreken van berichten (of videos) waarin de plaatselijke bevolking positief reageert op het verschijnen van hun 'bevrijders', doet mij vermoeden dat men ófwel heel bang in de schuilkelder zit, ófwel liever heeft dat de RDK en LSR weer stilletjes vertrekken.

Nogmaals, ik verwacht geen mensen die met brood en zout de soldaten verwelkomen, maar de stilte is opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Bernard0343 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:47:
Wetend dat de RDK en LSR iedere scheet die ze op Russisch grondgebied laten, op social media zetten. Wetend dat er een vluchtelingenstroom vanuit de grensgebieden naar Belgorod op gang is gekomen, vraag ik mij af hoeveel steun deze eenheden hebben onder de lokale, Russische, bevolking. Ik verwacht ook geen volksfeesten als in mei '45, máár het volledig ontbreken van berichten (of videos) waarin de plaatselijke bevolking positief reageert op het verschijnen van hun 'bevrijders', doet mij vermoeden dat men ófwel heel bang in de schuilkelder zit, ófwel liever heeft dat de RDK en LSR weer stilletjes vertrekken.

Nogmaals, ik verwacht geen mensen die met brood en zout de soldaten verwelkomen, maar de stilte is opvallend.
Bedenk dat deze bewoners dagelijks worden gedrenkt in Russische propaganda. Ze beseffen nu dat de grote leider Putin zich niet aan zijn woord weet te houden en ze kan beschermen. Dus als er dan in de buurt van je huis ineens met zware artillerie geschoten wordt dan ben je wel even confuus over hoe dit te duiden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
asing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Bedenk dat deze bewoners dagelijks worden gedrenkt in Russische propaganda. Ze beseffen nu dat de grote leider Putin zich niet aan zijn woord weet te houden en ze kan beschermen. Dus als er dan in de buurt van je huis ineens met zware artillerie geschoten wordt dan ben je wel even confuus over hoe dit te duiden.
Eens, het zal een enorme shock voor de bewoners zijn. Ik wilde het ook niet duiden, wel even aanstippen dat kennelijk niet heel Rusland hunkert naar de komst van deze militairen ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bernard0343 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Eens, het zal een enorme shock voor de bewoners zijn. Ik wilde het ook niet duiden, wel even aanstippen dat kennelijk niet heel Rusland hunkert naar de komst van deze militairen ;) .
Waarschijnlijk meer bang voor de gevolgen als ze wel te positief reageren op die komst, maar diezelfde militairen weer verdreven worden en de Putin getrouwen de macht weer overnemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bernard0343 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:47:
Het is niet dat de mensen blijvend zijn ‘bevrijd’. Rusland kan ze ieder moment opnieuw bevrijden, dus ik snap best dat die mensen stil zijn en blijven. Iets te enthousiast zijn is dan ook 200 jaar cel of een beker thee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Freee!! schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Waarschijnlijk meer bang voor de gevolgen als ze wel te positief reageren op die komst, maar diezelfde militairen weer verdreven worden en de Putin getrouwen de macht weer overnemen.
Delerium schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Het is niet dat de mensen blijvend zijn ‘bevrijd’. Rusland kan ze ieder moment opnieuw bevrijden, dus ik snap best dat die mensen stil zijn en blijven. Iets te enthousiast zijn is dan ook 200 jaar cel of een beker thee.
Eens hoor, maar ik denk óók dat we, hoe bewonderswaardig de acties zijn, we deze twee groepen (nog) niet moeten zien als dé vertegenwoordigers van een breed gedragen verzet binnen de RF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bernard0343 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:35:
[...]

[...]

Eens hoor, maar ik denk óók dat we, hoe bewonderswaardig de acties zijn, we deze twee groepen (nog) niet moeten zien als dé vertegenwoordigers van een breed gedragen verzet binnen de RF.
Zeker niet, en ik zie dat ook niet gebeuren. Je kan niet rusland veroveren vanuit Oekraïne. Het zal van bovenaf moeten komen. Je ziet al wat er in de grensdorpjes gebeurt: als de gevechten doorgaan, dan liggen die dorpjes op een gegeven moment ook in de as. Dat vindt ten eerste de bevolking niet prettig, en ten tweede kun je op die manier moeilijk oprukken naar moskou.

Het is een afleidingsmaneouvre en PR, meer niet. Maar wel heel succesvol, want het zorgt voor behoorlijk wat consternatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bernard0343 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Ik vermoed wel zo dat echt zo goed als niemand daar op deze militairen zit te wachten. "Bevrijdt" worden van het Kremlin door een schimmige guerilla groep die zich straks weer terugtrekt. Ze zijn daar maar voor één reden, en dat is omdat Oekraïne ze aanstuurt om te zorgen dat Russische leger een extra front moet verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
RoD schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Zeker niet, en ik zie dat ook niet gebeuren. Je kan niet rusland veroveren vanuit Oekraïne. Het zal van bovenaf moeten komen. Je ziet al wat er in de grensdorpjes gebeurt: als de gevechten doorgaan, dan liggen die dorpjes op een gegeven moment ook in de as. Dat vindt ten eerste de bevolking niet prettig, en ten tweede kun je op die manier moeilijk oprukken naar moskou.

Het is een afleidingsmaneouvre en PR, meer niet. Maar wel heel succesvol, want het zorgt voor behoorlijk wat consternatie.
Sissors schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Ik vermoed wel zo dat echt zo goed als niemand daar op deze militairen zit te wachten. "Bevrijdt" worden van het Kremlin door een schimmige guerilla groep die zich straks weer terugtrekt. Ze zijn daar maar voor één reden, en dat is omdat Oekraïne ze aanstuurt om te zorgen dat Russische leger een extra front moet verdedigen.
Overigens zijn er niet alleen moedige Russen in de omgeving van Belgorod, maar ook elders in de RF. Vandaag zijn er ruim negentig opgepakt omdat zij protesteerden tegen de opsluiting van Navalny:
At least 90 people were detained across Russia for showing their support for Navalny on Sunday, including 53 people in Moscow and 12 people in St. Petersburg as well as protesters in more far-flung locations such as Barnaul, Yelabuga and the Samara region, the OVD-Info police monitoring group reported.
(Bron)
(Bron 2, met foto's en video)

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 04-06-2023 21:55 . Reden: Tweede bron toegevoegd. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
Oh, ik begrijp van de Telegramkanalen van LSR en RDK dat de gouverneur Gladkov, vorig jaar nog genomineerd voor de titel 'Gouverneur van het jaar', niet is komen opdagen om over de overdracht van de door de twee strijdgroepen gemaakte krijgsgevangenen te overleggen. De krijgsgevangenen worden nu naar Oekraïense krijgsgevangenkampen verplaatst.

(Overigens zal de gouverneur wel teruggefloten zijn, met de RDK en LSR onderhandelen is ze erkennen als gesprekspartner en ik denk dat Moskou dát absoluut niet wil)

[ Voor 16% gewijzigd door Bernard0343 op 04-06-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Sissors schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Verder weten Russen als geen ander wat het betekend als je dorp wordt bezet door Russische militairen.

Als het waar is dat de Belgorod oblast veel minder goed wordt verdedigd dan de bezette gebieden in Oekraïne, zou bezetten van Belgorod meer kunnen opleveren met minder verliezen dan bij herovering van bezet Oekraine.

Bij vredesbesprekingen kunnen de Russen hun Belgorod namelijk terug krijgen in ruil voor de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
ledog schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:59:
[...]

Verder weten Russen als geen ander wat het betekend als je dorp wordt bezet door Russische militairen.

Als het waar is dat de Belgorod oblast veel minder goed wordt verdedigd dan de bezette gebieden in Oekraïne, zou bezetten van Belgorod meer kunnen opleveren met minder verliezen dan bij herovering van bezet Oekraine.

Bij vredesbesprekingen kunnen de Russen hun Belgorod namelijk terug krijgen in ruil voor de Krim.
Het nadeel is dat er dan wel vijandig terrein verdedigd moet worden, wat lastiger is dan je thuisfront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 12:51

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:discussies over offensieven en berichten hierover horen niet thuis in dit topic. Een offtopic gaande discussie hierover dan ook verwijderd

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

De volledige tweet:
Wagner mercenaries have taken a Russian army LT-Colonel prisoner. He shows obvious signs of torture. The trigger was a shootout between Russian troops and Wagner mercenaries with casualties on both sides.

Videos like this go way beyond the actual incident. It not only shows that the Wagner mercenaries and the regular Russian army are at each other’s throats but it also sends a message to every Russian soldier to not mess with Wagner, especially the Russian general staff.

Prigozhin and his private army are feeling untouchable and that instance proves what I have been saying since months in regards to Bakhmut. It was a bloody PR-stunt with zero military value (in the contrary). Its only aim was internal and the audience predictably took the bait. Instead of the Russian tricolor flag you see increasingly Wagner flags.

Prigozhin will eventually move against his real target, the Kremlin. He prepared the ground since months, even years, for that. He is after Putin’s throne, but he is clever enough to target the weaklings in Putin’s inner circle, first, like Gerasimov and especially Shoigu.

You will probably see soon Prigozhin being “generous”, and turning that army colonel over to the Russian military police. But the Russian civil war is inevitable and when looking at Belgorod/Bilhorod as well as this episode already raging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik neem aan dat dit dezelfde Lt colonel is die door Prigozhin werd beschuldigd van het beschieten van Wagner-soldaten. Interessante ontwikkeling weer. Hier moet de russische MoD wel op reageren.

Edit: uit het filmpje blijkt inderdaad dat het dezelfde is :)

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 05-06-2023 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1665629586133069824?s=20] Voor wat het waard is. In de tweet zien we nachtbeelden en brand, maar de claims zijn verder niet te verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook interessant:
Dit is een "electrical facility" in de Bilgorod regio. Alhoewel de precieze situatie onduidelijk blijft, is wel duidelijk dat de gevechten nog altijd gaande zijn. rusland heeft de boel niet onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:28:
Ook interessant:
[Embed] Dit is een "electrical facility" in de Bilgorod regio. Alhoewel de precieze situatie onduidelijk blijft, is wel duidelijk dat de gevechten nog altijd gaande zijn. rusland heeft de boel niet onder controle.
Deepstate heeft in elk geval een stukje Rusland (behalve een grensovergang geen bebouwing zo te zien) grijs/contested gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Het zou me niets verbazen dat dit het uiteindelijke doel is van Prigozhin. Met verreweg het grootste deel van het Russische leger in puin en een Putin die makkelijk incapabel en zwak gezien kan worden wegens het falen van Rusland in Oekraïne.

offtopic:
met een beetje complot-denkerij erbij: misschien ook wel de met het informele ok van bijv. de CIA :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
Die Wagner kerel eindigt nog eens als Beria. Niemand is untouchable in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Standeman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Het zou me niets verbazen dat dit het uiteindelijke doel is van Prigozhin. Met verreweg het grootste deel van het Russische leger in puin en een Putin die makkelijk incapabel en zwak gezien kan worden wegens het falen van Rusland in Oekraïne.

offtopic:
met een beetje complot-denkerij erbij: misschien ook wel de met het informele ok van bijv. de CIA :+
Ik betwijfel of iemand in de CIA (of breder: de westerse wereld) zit te wachten op zo'n coup. Een idioot uit een positie wegwerken is alleen maar wenselijk wanneer 'ie niet wordt vervangen door een nog grotere idioot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Standeman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:16:
[...]

offtopic:
Ik denk niet dat Prigozhin door een buitenlandse dienst is gecreëerd. Ik denk meer dat hij een marionet van Putin is, bedoeld om een tegenwicht tegen de 'Kremlin-elite' te zijn. Verdeel en heers, als een dictator dat niet doet, wordt hij snel afgezet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2477767#UPDATE-container-69817310
Oekraïne onderhoudt een netwerk van sympathisanten die Russische doelen kunnen saboteren en vanuit Rusland aanslagen kunnen plegen met drones. Dat meldt CNN op basis van bronnen met kennis van Amerikaanse inlichtingen hierover.
De drone aanvallen binnen Rusland worden blijkbaar grotendeels door Russen gedaan.
In de achtergrond geholpen/gecoördineerd door UA.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Voor de geïnteresseerden de, mogelijke, carrièreplannen van Prigozhin:
Yevgeny Prigozhin is clearly striving to build political capital. The leader of PMC Wagner is currently touring Russia, setting up media structures to spread his ideology among regular citizens. Experts speculate that his goal is a seat in the Russian parliament. But it’s quite possible that the Wagner mercenaries’ leader is aiming even higher
Lees de rest van dit artikel in Novaya Gazeta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Nu de gouverneur van Belgorod gisteren niet op kwam dagen, nodigt de LSR Prigozhin uit om de dronken luitenant-kolonel te ruilen tegen de door het LSR gemaakte krijgsgevangenen:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland nog steeds niet in controle bij Belgorod:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Piekfijn moraal aan RU kant in Rusland:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2023 21:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:50

_Eend_

🌻🇺🇦

Ondertussen lijkt Lukashenko voor te sorteren op Kaliningrad. Hij herinnert zich dat Wit-Rusland in de Sovjet tijd verantwoordelijk was voor Kaliningrad: https://v.redd.it/u2ga4sj4v74b1

Het hele Reddit draadje: https://www.reddit.com/r/...the_collapse_of_russia_is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:51:
Ondertussen lijkt Lukashenko voor te sorteren op Kaliningrad. Hij herinnert zich dat Wit-Rusland in de Sovjet tijd verantwoordelijk was voor Kaliningrad: https://v.redd.it/u2ga4sj4v74b1

Dat opperde ik al 1,5 jaar geleden idd.
Mooie havenstad voor landlocked Belarus.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343

Mocht Lukashenko ooit gevraagd worden om de oudejaarsconference te doen, dan hoef ik in ieder geval niet te kijken. Wát een grappenmaker. :+

Hoofddoel (buitenland)beleid Belarus*, éénwording met Rusland onder, voor Belarus, gunstige voorwaarden.

Persoonlijke groeitarget Lukashenko, president van deze staat worden.

* = met 'Belarus' bedoel ik natuurlijk Lukashenko en zijn lakeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:29

Lag het beste baasje niet ziek in een ziekenhuis in Moskou? Hoe weten we dat dit een recent filmpje is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Brent schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Lag het beste baasje niet ziek in een ziekenhuis in Moskou? Hoe weten we dat dit een recent filmpje is?
Hij schijnt al een tijdje aan de beterende hand te zijn. Dit (vertaalde) filmpje komt van een (pro)Oekraïens Telegramkanaal. De bijeenkomst wordt bevestigd door Belta.by en sb.by, die weer aan de ketting liggen bij Lukashenko. Zal dus wel legit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
Het "we zijn in oorlog met het Westen" zou ook een reden kunnen zijn om juist de oorlog te beëindigen.
Hoogopgeleide Russen zullen toch minder de fiducie hebben in de eindoverwinning. Die hebben de rijkdom van Europa en Amerika met eigen ogen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
YangWenli schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:42:
Het "we zijn in oorlog met het Westen" zou ook een reden kunnen zijn om juist de oorlog te beëindigen.
Hoogopgeleide Russen zullen toch minder de fiducie hebben in de eindoverwinning. Die hebben de rijkdom van Europa en Amerika met eigen ogen gezien.
...en daarmee ook de naïviteit en de decadentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, Królewiec... mag hij zich achteraan de rij aansluiten, Polen heeft er ook een mening over en is - met aanzienlijk meer troepen dan BY beschikbaar heeft - gelegen tussen BY en Kaliningrad Oblast.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-06-2023 13:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bernard0343
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Ah, Królewiec... mag hij zich achteraan de rij aansluiten, Polen heeft er ook een mening over en is - met aanzienlijk meer troepen dan BY beschikbaar heeft - gelegen tussen BY en Kaliningrad Oblast.
Let op, Lukashenko heeft, tijdens het bezoek van de gouverneur van Kaliningrad oblast, op geen enkele moment serieus gemeend dat Kaliningrad zich maar bij Belarus moet aansluiten. Hij heeft aangegeven dat Belarus Kaliningrad niet zal laten vallen en de banden wil versterken. Lukashenko benadrukte de langdurige, diepe banden tussen Belarus en de Russische exclave. Citaat:
U zult het met mij eens zijn dat de ongehoorde poging van het westen om het verkeer tussen ons te beperken, gedoemd was te mislukken. Hoe hard ze ons ook proberen te verdelen met kunstmatige barrières, het zal niet lukken.
Disclaimer; dat ik deze totaalidioot citeer, betekent niet dat ik, op welke wijze dan ook, mij kan vinden in het geblaat van deze dictator.

[ Voor 7% gewijzigd door Bernard0343 op 06-06-2023 13:20 . Reden: Disclaimer toegevoegd. ]

Pagina: 1 ... 24 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: