10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Per definitie eigenlijk want die mensen moeten ook betaald worden.JJmac schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:22:
Vaak als je gebeld of aan deur wordt benaderd dan ben je meestal te duur uit.
Als je jezelf aanmeldt kun je de bonus voor het aandragen van een nieuwe klant in je eigen zak steken.
Ik betaal de zelfde prijzen als jou, bij mij loopt het nog t/m oktober. Ik zou pas in de zomer gaan kijken, dan zijn de prijzen laag en zit je misschien wel weer voor de zelfde 0,19 cent🎉Sefal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:01:
Ik heb ook het veh aanbod binnen gekregen.
Vraag me af wat het slimste is om te doen. Mijn huidige contract loopt af op 20-07-2026
huidige prijzen: Stroom normaal en dal tarief:€ 0,19010
Gas: €1,18605
3 jaar contract:
[Afbeelding]
1 jaar contract
[Afbeelding]
Of gewoon uitzitten en hopen op iets beters over een paar manden rond juni?
Deed de inschrijving in de eerste week van februariEvernote schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:52:
[...]
Wanneer heb je de inschrijving gedaan? Hier 28 februari en die veiling is geannuleerd zonder uitkomst.
Het is maar de vraag of er in juni betere prijzen komen dan her aanbod dat je hier krijgt maar dat is altijd achteraf pas definitief te stellen.
Zelf zit ik variabel en had ik die 3 jaar wel gepakt denk ik. Dan is Trump als het goed is ook weer foetsie..
Ja mischien uitzitten tot juni. Aan de andere kant zie ik de situatie echt niet beter worden voor de volgende maand tenmisten
Hey, wil je overstappen of niet?Truus01 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Die deurverkopers zijn niet van Essent, maar van een verkoopbureau. Die liegen en bedriegen (soms haast bedreigen) om maar een verkoop te scoren. Het zou dus zomaar kunnen dat die 6 maanden niet klopten.
Goed om argwaan te hebben bij dit soort verkopers.
*deur open*
“Ik heb nergens interesse in. Fijne dag.”
*deur dicht*
Ik luister niet eens naar wat ze zeggen en doe geen moeite meer om fatsoenlijke omgangsvormen te hanteren.
Als ik wil overstappen of een goede deal wil zoek ik het zelf wel uit, heb er nul vertrouwen in dat je aan de deur een betere deal krijgt dan je online kan vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 24-03-2026 08:24 ]
Kansloos.
Sticker ophangen met geen deur verkoop vangt een deel af. Colportage kennen de meeste niet meer van woord.
Ik wijs meestal maar naar de sticker en ga door. Of praat even via de Ring.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je bent nog beleeft.VidaR-9 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:20:
[...]
*deur open*
*deur dicht*
Ik luister niet eens naar wat ze zeggen en doe geen moeite meer om fatsoenlijke omgangsvormen te hanteren.
Als ik wil overstappen of een goede deal wil zoek ik het zelf wel uit, heb er nul vertrouwen in dat je aan de deur een betere deal krijgt dan je online kan vinden.
Ik zeg helemaal niets. Het is "deur open" en "deur dicht".
Het is soms leuk om de verraste reactie van achter de deur te horen als je dat doet.
Hier zeg ik dan ook altijd vooraf dat ik niets aan de deur koop/afsluit, maar dat ze best hun tijd mogen verdoen met een praatje te houden.Gramser schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:23:
Er is altijd tijd voor fatsoenlijke omgangsvormen. Hou tenminste die eer aan jezelf. Dit zeg ik tegen de mensheid in zijn algemeen.
En meestal houden ze dan hun praatje, vragen daarna om gegevens (die ze niet krijgen) of om iets op te zoeken op de telefoon (wat ik niet doe), en dan druipen ze meestal wel af met de melding dat ze hun tijd aan het verdoen zijn
[removed]
Ik heb een keer zo'n dame (tiener overigens) gewoon gevraagd: heb je wel eens een energierekening gezien, gewoon zo'n jaaroverzicht en weet je wat alles betekent.redwing schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Hier zeg ik dan ook altijd vooraf dat ik niets aan de deur koop/afsluit, maar dat ze best hun tijd mogen verdoen met een praatje te houden.
En meestal houden ze dan hun praatje, vragen daarna om gegevens (die ze niet krijgen) of om iets op te zoeken op de telefoon (wat ik niet doe), en dan druipen ze meestal wel af met de melding dat ze hun tijd aan het verdoen zijn
Het uiteraard niet verrassende antwoord was: nee, nog nooit gezien.
Dus ik een jaarrekening erbij gepakt, en haar een lesje gegeven hoe het in elkaar steekt en dat haar "aanbieding" dus helemaal geen aanbieding is, behalve dat de bonus die ze aanbood onder voorwaarden mogelijk een klein voordeel bood (was in een periode dat de bonus hoog was, ik nog geen PV had, tarieven laag en dat sommige aanbieders probeerden hogere tarieven in het contract te krijgen met als compensatie nog hogere bonussen om het maandbedrag lager te laten lijken).
Toen heb ik haar "aanbieding" eens naast mijn jaarrekening (en tarieven) gelegd, en uitgelegd dat ze dus onzin aan het verkopen was. En dat het gezien de buren (meer dan de helft sociale huur) helemaal niet OK was, om ze op te zadelen met een hogere rekening.
Vervolg was, dat ze de hele club aan verkopers bij elkaar riep en ze de rest van de middag op hun mobiel gingen spelen in een hoekje van het trappenhuis met een blikje redbull erbij.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is wel zonde van mijn tijd om het hele gesprek aan te horen.Gramser schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:23:
Er is altijd tijd voor fatsoenlijke omgangsvormen. Hou tenminste die eer aan jezelf. Dit zeg ik tegen de mensheid in zijn algemeen.
Bovendien als je het super beleefd probeert af te kappen ratelen ze ook maar door. Ik heb het daarom opgegeven. Ik doe niet grof of onbeleefd, zeg gewoon direct dat ik geen interesse heb en wens ze een fijne dag. Maar ik ga niet wachten tot zij een keer zijn uitgesproken of opgeven.
Zelfde als krantverkopers voor de supermarkt. “Nee dankjewel” maar toch blijven ze doorpraten en proberen gesprek te starten. Dan loop ik ook gewoon door zonder verder iets te zeggen.
Sja, een CV op gas haalt niet eens een COP van 1, maar lager nog, vandaar dat ik het equivalent in m3 geef, voor wat perspectief. Ondanks dat 10MWh crazy veel is, is het waarschijnlijk nog steeds een heel stuk minder energie dan je nodig zou hebben als je op gas zou verwarmen. Wat de constante van planck ermee te maken geeft weet ik niet.Bschnitz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Dat zou zijn zonder COP ja, welke idiot zou 1 op 1 zijn huis zo verwarmen 🤣.
Met 2Mh kan je al aardig je huis verwarmen per jaar.
2MWh voor verwarming en stromend water kan, maar dat hangt helemaal af van hoe groot je huis is, hoe het geisoleerd is en hoeveel mensen erin wonen.
Als het einde van de zaterdag is, pak ik altijd de krant aan en loop door, met de opmerking: scheelt jou weer terugsjouwen van je ondertussen waardeloos geworden kranten.VidaR-9 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:25:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Het is wel zonde van mijn tijd om het hele gesprek aan te horen.
Bovendien als je het super beleefd probeert af te kappen ratelen ze ook maar door. Ik heb het daarom opgegeven. Ik doe niet grof of onbeleefd, zeg gewoon direct dat ik geen interesse heb en wens ze een fijne dag. Maar ik ga niet wachten tot zij een keer zijn uitgesproken of opgeven.
Zelfde als krantverkopers voor de supermarkt. “Nee dankjewel” maar toch blijven ze doorpraten en proberen gesprek te starten. Dan loop ik ook gewoon door zonder verder iets te zeggen.
Die van vriendenloterij krijg ik helaas nog niet zover, heb al 100x een pakketje aangeboden gekregen (loop er vanwege werk langs), 1x kreeg ik het voor elkaar om met het pakketje in mn hand verder te lopen (ik loop altijd direct door), maar ik moest em toch teruggeven....
Maar energie aan de deur is echt onzin, je kunt er niet op beslissen, zit veel te ingewikkeld in elkaar tegenwoordig, met alle voorwaarden, PV kosten, etc. Gaat bij veel huishoudens (even salderen weggelaten, die verdoezelen de echte maandkosten, wat in 2027 duidelijk zal worden voor de meeste mensen) toch al gauw om bedragen boven de €1000 per jaar (maandbedrag €100) . Meeste mensen kunnen dat aan de deur helemaal niet overzien.
Behalve tegen mobielbellers. Bellen altijd ongelegen.
Laatst "ziggo" vlak na idido debakel.
Meneer ik ben van blabla woont u op ...... .
Ik sorry, kunt u zich legitimeren? Wie bent u?
Waarom belt u op dit nummer?
Ik neem geen enkel abonnement af via telefonisch contact. Ga een nette baan zoeken. Klik.
Flikker op zeg. Sinds essent me probeerde te piepelen via zo'n callcentre aanbieding is t mazzel klik.
Aan de deur geef ik aan laat je aanbieding maar even achter met je contact gegevens lees ik hem rustig door check de kwaliteit en als ik geinteresseerd ben neem ik contact met je op.
Dan is t meestal dat kan niet. Ok veel plezier verder vandaag.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hij had wel het jasje + visitekaartje. Ook zijn naam staat onder de aanbieding die ik kreeg van Essent. Denk dat ie van Essent was. De naam van het contract is 'Acquisitie ZekerheidsGarantie Vaste Prijs Dual Fuel 3 jaar '. Misschien is ie inderdaad ingevlogen zoals jij hierboven schetst..Truus01 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Die deurverkopers zijn niet van Essent, maar van een verkoopbureau. Die liegen en bedriegen (soms haast bedreigen) om maar een verkoop te scoren. Het zou dus zomaar kunnen dat die 6 maanden niet klopten.
Goed om argwaan te hebben bij dit soort verkopers.
In ieder geval dank voor de reacties.
Dat ontken ik ook niet. Als je beleefd het gesprek beëindigt is dat goed. Maar doe het beleefd. Jij had misschien niet om het gesprek gevraagd, maar je hebt niet de verplichting om hetr af te maken. Fatsoen betekent niet dat je oeverloos gezwam aanhoren.VidaR-9 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:25:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Het is wel zonde van mijn tijd om het hele gesprek aan te horen.
Ik neem onbekende nummers of geblokkeerde nummers niet eens meer op (of ik moet een telefoontje verwachten). Ze spreken mijn voicemail maar in en dan bel ik wel terug.copykat schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:44:
Ben meestal vrij direct. Vriendelijk maar kort.
Behalve tegen mobielbellers. Bellen altijd ongelegen.
Laatst "ziggo" vlak na idido debakel.
Meneer ik ben van blabla woont u op ...... .
Ik sorry, kunt u zich legitimeren? Wie bent u?
Waarom belt u op dit nummer?
Ik neem geen enkel abonnement af via telefonisch contact. Ga een nette baan zoeken. Klik.
Flikker op zeg. Sinds essent me probeerde te piepelen via zo'n callcentre aanbieding is t mazzel klik.
Aan de deur geef ik aan laat je aanbieding maar even achter met je contact gegevens lees ik hem rustig door check de kwaliteit en als ik geinteresseerd ben neem ik contact met je op.
Dan is t meestal dat kan niet. Ok veel plezier verder vandaag.
Ik bekijk de lange gezichten die ontstaan als er niemand reageert ; )VidaR-9 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:20:
[...]
*deur open*
*deur dicht*
Deze week nog een paar jonge gasten horen en zien zeggen: 'asociaal dat ze nog niet meer de moeite nemen om - geen interesse - te zeggen'
Ik dacht meteen, wat asociaal van jou om mij te storen met je vingertje op mijn deurbelknopje, soepjoep komt iets halen en niet brengen, dan doe ik niet open....Wat een pech vlek.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hun aanpak is wel anders.
Je gaat akkoord OF je zegt je contract op.
Meer opties zijn er niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Beste meneer xxxxxxx, Per 1 januari 2026 is de nieuwe Energiewet ingegaan. Omdat de regels zijn veranderd, hebben we de productvoorwaarden en algemene voorwaarden van uw energiecontracten aangepast. De nieuwe voorwaarden gelden voor uw contracten voor het adres xxxxx in xxxx. In dit bericht leest u wat er precies verandert en vragen wij uw akkoord. Dit zijn de belangrijkste veranderingen: ● Nieuwe begrippen. De begrippen zijn in lijn gebracht met de nieuwe Energiewet. ● Nieuwe structuur. Naast specifieke productvoorwaarden ontvangt u van ons ook algemene productvoorwaarden die behoren bij het type overeenkomst dat u heeft afgesloten. ● Gemoderniseerde voorwaarden. We hebben verschillende bepalingen gemoderniseerd. Dit geldt onder andere voor de afspraken over wijzigingen in uw voorwaarden en tarieven. ● Opzegging van uw overeenkomst. De opzegtermijn is verkort naar 5 werkdagen. Daarnaast hebben wij verduidelijkt dat wanneer u de overeenkomst voor levering van elektriciteit beëindigt, de gecombineerde overeenkomst voor levering en teruglevering ook automatisch eindigt. ● Einde salderingsregeling. Per 1 januari 2027 wordt de salderingsregeling afgeschaft. Dit betekent dat wij uw teruggeleverde elektriciteit (bijvoorbeeld van zonnepanelen) niet langer verrekenen met de door u afgenomen elektriciteit. In plaats daarvan ontvangt u een terugleververgoeding per kWh voor alle elektriciteit die u teruglevert. ● Variabele terugleverkosten in plaats van vaste terugleverkosten. Per 1 januari 2027 brengen wij terugleverkosten per kWh in rekening in plaats van vaste terugleverkosten op basis van een staffel. U vindt een uitgebreid overzicht van de veranderingen in de bijlage. Voor wie is de nieuwe Energiewet? De Energiewet geldt voor iedereen die energie verbruikt, levert, beheert of deelt. Dit zijn huishoudens, bedrijven en systeembeheerders. De wet vervangt de Gaswet (2000) en Elektriciteitswet (1998). In de wet staan nieuwe regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Waarom een nieuwe Energiewet? Het doel van de nieuwe Energiewet is het Nederlandse energiesysteem toekomstbestendig, flexibeler en duurzamer te maken. Zoals de overgang naar meer duurzame energie. En door nieuwe manieren om energie op te slaan en betere bescherming van consumenten. Check uw nieuwe voorwaarden en geef uw akkoord eenvoudig door De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 augustus 2026. We vinden het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent. Daarom vragen wij uw akkoord. U vindt de voorwaarden in de bijlage. Ook kunt u ze altijd terugvinden op onze website via vattenfall.nl/voorwaarden. Neem de voorwaarden door en bevestig dat u akkoord bent. U doet dat eenvoudig via deze link: Geef uw akkoord op de nieuwe voorwaarden Wat als u niet akkoord bent? Bent u niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, dan kunt u uw contract opzeggen. Dit kan kosteloos en zonder opzegtermijn voordat de nieuwe voorwaarden ingaan. U doet dit door uw opzegging of overstap uiterlijk 31 juli 2026 aan ons door te geven. Ook na deze datum kunt u kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 5 werkdagen. Informatie over hoe u kunt opzeggen vindt u op vattenfall.nl/opzeggen. Meer informatie Wilt u meer weten over de Energiewet, kijk dan op vattenfall.nl/energiewet. Hier vindt u uitgebreide informatie over wat er precies verandert. Heeft u nog een vraag, neem dan contact met ons op via vattenfall.nl/contact. We helpen u graag. Vriendelijke groet, Roderick Glerum Directeur klanten |
Volgens mij heb je altijd de optie om de voorwaarden ten tijde van het aangaan van het bestaande contract van toepassing te laten blijven als de nieuwe voorwaarden (financieel) significant in je nadeel werken. De leverancier mag je dan niet dwingen het contract op te zeggen. (de mogelijkheid om je contract op te zeggen is bedoelt als bescherming niet als drukmiddel). Waarschijnlijk weten ze dat heel goed bij Vattenfall, maar hopen ze dat klanten dan boos opzeggen.buiter schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:17:
Ook bij Vattenvall worden klanten gevraagd om akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden.
Meer opties zijn er niet.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Beste meneer xxxxxxx, Per 1 januari 2026 is de nieuwe Energiewet ingegaan. Omdat de regels zijn veranderd, hebben we de productvoorwaarden en algemene voorwaarden van uw energiecontracten aangepast. De nieuwe voorwaarden gelden voor uw contracten voor het adres xxxxx in xxxx. In dit bericht leest u wat er precies verandert en vragen wij uw akkoord. Dit zijn de belangrijkste veranderingen: ● Nieuwe begrippen. De begrippen zijn in lijn gebracht met de nieuwe Energiewet. ● Nieuwe structuur. Naast specifieke productvoorwaarden ontvangt u van ons ook algemene productvoorwaarden die behoren bij het type overeenkomst dat u heeft afgesloten. ● Gemoderniseerde voorwaarden. We hebben verschillende bepalingen gemoderniseerd. Dit geldt onder andere voor de afspraken over wijzigingen in uw voorwaarden en tarieven. ● Opzegging van uw overeenkomst. De opzegtermijn is verkort naar 5 werkdagen. Daarnaast hebben wij verduidelijkt dat wanneer u de overeenkomst voor levering van elektriciteit beëindigt, de gecombineerde overeenkomst voor levering en teruglevering ook automatisch eindigt. ● Einde salderingsregeling. Per 1 januari 2027 wordt de salderingsregeling afgeschaft. Dit betekent dat wij uw teruggeleverde elektriciteit (bijvoorbeeld van zonnepanelen) niet langer verrekenen met de door u afgenomen elektriciteit. In plaats daarvan ontvangt u een terugleververgoeding per kWh voor alle elektriciteit die u teruglevert. ● Variabele terugleverkosten in plaats van vaste terugleverkosten. Per 1 januari 2027 brengen wij terugleverkosten per kWh in rekening in plaats van vaste terugleverkosten op basis van een staffel. U vindt een uitgebreid overzicht van de veranderingen in de bijlage. Voor wie is de nieuwe Energiewet? De Energiewet geldt voor iedereen die energie verbruikt, levert, beheert of deelt. Dit zijn huishoudens, bedrijven en systeembeheerders. De wet vervangt de Gaswet (2000) en Elektriciteitswet (1998). In de wet staan nieuwe regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Waarom een nieuwe Energiewet? Het doel van de nieuwe Energiewet is het Nederlandse energiesysteem toekomstbestendig, flexibeler en duurzamer te maken. Zoals de overgang naar meer duurzame energie. En door nieuwe manieren om energie op te slaan en betere bescherming van consumenten. Check uw nieuwe voorwaarden en geef uw akkoord eenvoudig door De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 augustus 2026. We vinden het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent. Daarom vragen wij uw akkoord. U vindt de voorwaarden in de bijlage. Ook kunt u ze altijd terugvinden op onze website via vattenfall.nl/voorwaarden. Neem de voorwaarden door en bevestig dat u akkoord bent. U doet dat eenvoudig via deze link: Geef uw akkoord op de nieuwe voorwaarden Wat als u niet akkoord bent? Bent u niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, dan kunt u uw contract opzeggen. Dit kan kosteloos en zonder opzegtermijn voordat de nieuwe voorwaarden ingaan. U doet dit door uw opzegging of overstap uiterlijk 31 juli 2026 aan ons door te geven. Ook na deze datum kunt u kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 5 werkdagen. Informatie over hoe u kunt opzeggen vindt u op vattenfall.nl/opzeggen. Meer informatie Wilt u meer weten over de Energiewet, kijk dan op vattenfall.nl/energiewet. Hier vindt u uitgebreide informatie over wat er precies verandert. Heeft u nog een vraag, neem dan contact met ons op via vattenfall.nl/contact. We helpen u graag. Vriendelijke groet, Roderick Glerum Directeur klanten
Maar voor beide opties moet je blijkbaar een actie doen, als je niets doet lijkt me dat je de huidige voorwaarden behoudt.buiter schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:17:
Ook bij Vattenvall worden klanten gevraagd om akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden.
Meer opties zijn er niet.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Beste meneer xxxxxxx, Per 1 januari 2026 is de nieuwe Energiewet ingegaan. Omdat de regels zijn veranderd, hebben we de productvoorwaarden en algemene voorwaarden van uw energiecontracten aangepast. De nieuwe voorwaarden gelden voor uw contracten voor het adres xxxxx in xxxx. In dit bericht leest u wat er precies verandert en vragen wij uw akkoord. Dit zijn de belangrijkste veranderingen: ● Nieuwe begrippen. De begrippen zijn in lijn gebracht met de nieuwe Energiewet. ● Nieuwe structuur. Naast specifieke productvoorwaarden ontvangt u van ons ook algemene productvoorwaarden die behoren bij het type overeenkomst dat u heeft afgesloten. ● Gemoderniseerde voorwaarden. We hebben verschillende bepalingen gemoderniseerd. Dit geldt onder andere voor de afspraken over wijzigingen in uw voorwaarden en tarieven. ● Opzegging van uw overeenkomst. De opzegtermijn is verkort naar 5 werkdagen. Daarnaast hebben wij verduidelijkt dat wanneer u de overeenkomst voor levering van elektriciteit beëindigt, de gecombineerde overeenkomst voor levering en teruglevering ook automatisch eindigt. ● Einde salderingsregeling. Per 1 januari 2027 wordt de salderingsregeling afgeschaft. Dit betekent dat wij uw teruggeleverde elektriciteit (bijvoorbeeld van zonnepanelen) niet langer verrekenen met de door u afgenomen elektriciteit. In plaats daarvan ontvangt u een terugleververgoeding per kWh voor alle elektriciteit die u teruglevert. ● Variabele terugleverkosten in plaats van vaste terugleverkosten. Per 1 januari 2027 brengen wij terugleverkosten per kWh in rekening in plaats van vaste terugleverkosten op basis van een staffel. U vindt een uitgebreid overzicht van de veranderingen in de bijlage. Voor wie is de nieuwe Energiewet? De Energiewet geldt voor iedereen die energie verbruikt, levert, beheert of deelt. Dit zijn huishoudens, bedrijven en systeembeheerders. De wet vervangt de Gaswet (2000) en Elektriciteitswet (1998). In de wet staan nieuwe regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Waarom een nieuwe Energiewet? Het doel van de nieuwe Energiewet is het Nederlandse energiesysteem toekomstbestendig, flexibeler en duurzamer te maken. Zoals de overgang naar meer duurzame energie. En door nieuwe manieren om energie op te slaan en betere bescherming van consumenten. Check uw nieuwe voorwaarden en geef uw akkoord eenvoudig door De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 augustus 2026. We vinden het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent. Daarom vragen wij uw akkoord. U vindt de voorwaarden in de bijlage. Ook kunt u ze altijd terugvinden op onze website via vattenfall.nl/voorwaarden. Neem de voorwaarden door en bevestig dat u akkoord bent. U doet dat eenvoudig via deze link: Geef uw akkoord op de nieuwe voorwaarden Wat als u niet akkoord bent? Bent u niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, dan kunt u uw contract opzeggen. Dit kan kosteloos en zonder opzegtermijn voordat de nieuwe voorwaarden ingaan. U doet dit door uw opzegging of overstap uiterlijk 31 juli 2026 aan ons door te geven. Ook na deze datum kunt u kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 5 werkdagen. Informatie over hoe u kunt opzeggen vindt u op vattenfall.nl/opzeggen. Meer informatie Wilt u meer weten over de Energiewet, kijk dan op vattenfall.nl/energiewet. Hier vindt u uitgebreide informatie over wat er precies verandert. Heeft u nog een vraag, neem dan contact met ons op via vattenfall.nl/contact. We helpen u graag. Vriendelijke groet, Roderick Glerum Directeur klanten
Ik heb het 1 jaar contract afgesloten. Heb geen tijd om te wachten omdat het huidige contract begin april afloopt. Daarnaast wil ik ook niet wachten om deze zomermaanden nog een keer saldering te kunnen opbouwen voor de laatste energie slurpende maanden van het jaar met een warmtepomp.Sefal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:01:
Ik heb ook het veh aanbod binnen gekregen.
Vraag me af wat het slimste is om te doen. Mijn huidige contract loopt af op 20-07-2026
huidige prijzen: Stroom normaal en dal tarief:€ 0,19010
Gas: €1,18605
3 jaar contract:
[Afbeelding]
1 jaar contract
[Afbeelding]
Of gewoon uitzitten en hopen op iets beters over een paar manden rond juni?
Gecensureerd.
Wat staat er in je portaal van vattenfal? meestal staat daar ook wel dat je contract beeindigd wordt per datum x.Hemingr schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:44:
Even gekke vraag. Begin van de maand, echt NET voor de Iraan situation nog overgestapt van Vattenfal naar Eneco met nog een jaar vaste prijzen, ingang 1 april. Bij Eneco ziet het er allemaal goed uit, bevestigd dat er vanaf 1 april geleverd wordt en dat mijn huidige contract door hun is opgezegd. Echter tot de dag van vandaag geen enkel bericht vanuit Vattenfal. Is dat normaal of is het verstandig even te bellen?
En anders even bellen voor de zekerheid.
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:45:
[...]
Wat staat er in je portaal van vattenfal? meestal staat daar ook wel dat je contract beeindigd wordt per datum x.
En anders even bellen voor de zekerheid.
:strip_exif()/f/image/sfdq4bL6mWPuHySVxvl1Xae5.png?f=user_large)
Verder niets over opzegging oid. Eens even bellen.
edit: Vattenfall wist van niets, maar dat was schijnbaar geen probleem, datums waren goed in ieder geval.
[ Voor 9% gewijzigd door Hemingr op 30-03-2026 13:11 ]
Gecensureerd.
BELANGRIJKE UPDATE OVER EEN CORRECTIE OP JE GAS AFREKENING
HEY HEGGER,
Binnenkort ontvang je van ons een aanvullende factuur. Geen standaard bericht dus, daarom leggen we graag rustig en helder uit wat er aan de hand is.
Bij een aantal eerdere eind- en jaarafrekeningen is een zogenoemde calorische correctie niet toegepast op het gasverbruik. Daardoor is er in jouw geval minder gasenergie in rekening gebracht dan er daadwerkelijk is geleverd. Dat moeten we, binnen de wettelijke termijn, alsnog corrigeren.
Wat is een calorische correctie?
Gas wordt door je meter gemeten in kubieke meters (m³). Maar een kubieke meter gas bevat niet altijd precies dezelfde hoeveelheid energie.
Dat komt doordat aardgas uit verschillende bronnen komt. In Nederland komt gas bijvoorbeeld uit velden op land en op zee, en daarnaast wordt gas geïmporteerd uit het buitenland. De samenstelling van dat gas verschilt licht. Daardoor kan de energie-inhoud van het gas variëren.
Simpel gezegd: de ene kubieke meter gas levert soms iets meer energie dan de andere.
De Nederlandse Gasunie houdt nauwkeurig bij hoe deze zogenaamde calorische waarde van het aardgas in de loop van de tijd varieert. Op basis hiervan stelt de Nederlandse Gasunie de correctiefactor voor de calorische waarde vast. Wij zijn verplicht deze calorische correctie met jou te vereffenen.
Wat ging er mis?
In jouw eerdere afrekening is deze correctiefactor niet toegepast. Daardoor is het gasverbruik alleen op basis van volume (m³) berekend en niet op basis van de werkelijke energie-inhoud.
Het gevolg daarvan is dat er te weinig gasenergie is gefactureerd. Dat moeten we nu alsnog corrigeren.
En eerlijk is eerlijk: dit hadden we natuurlijk liever eerder rechtgezet. We begrijpen dat dit onverwacht kan komen en dat je hier geen rekening mee hebt gehouden.
Wat kun je verwachten?
Je ontvangt van ons binnen een aantal werkdagen een correctie factuur. Afhankelijk van de betaalmethode die bij ons geregistreerd staat, ontvang je een iDeal-link of een bericht dat we het bedrag zullen incasseren.
Vragen?
Heb je vragen of wil je dat we met je meekijken? Neem gerust contact op met onze supportafdeling via support@hegg.energy. We leggen het graag verder uit.
Met energieke groet,
Renée de Vries
Hegg Energy
Is niet ongebruikelijk, zie https://www.consuwijzer.n...orrectiefactoren-voor-gasSamplex schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:46:
Me ouders kregen dit mailtje van HEGG, ik vind het een heel gek verhaal: Gas wordt door je meter gemeten in kubieke meters (m³). Maar een kubieke meter gas bevat niet altijd precies dezelfde hoeveelheid energie.
[...]
Ik heb dynamisch stroom bij Eneco. Morgen ga ik naar zonneplan. Gas wilde ik vast, daarom ben ik bij Eneco gegaan. Maar ik ga dit splitsen.
Dus zonneplan en gas los bij een ander.
Zijn er dan adders? Want ik begreep dat de vaste kosten niet hoger zijn als je goed uitkijkt? En je betaalt ook niet twee keer Enexis bijvoorbeeld?
En zijn er momenteel goedkopere gas aanbieders dan Essent en energiedirect? 1 jaar vast ivm de oorlog.
Volgens mij doen Essent en EnergieDirect geen gas apart.mrVroom schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
Ik ben eruit. Ik ga weer overstappen.
Ik heb dynamisch stroom bij Eneco. Morgen ga ik naar zonneplan. Gas wilde ik vast, daarom ben ik bij Eneco gegaan. Maar ik ga dit splitsen.
Dus zonneplan en gas los bij een ander.
Zijn er dan adders? Want ik begreep dat de vaste kosten niet hoger zijn als je goed uitkijkt? En je betaalt ook niet twee keer Enexis bijvoorbeeld?
En zijn er momenteel goedkopere gas aanbieders dan Essent en energiedirect? 1 jaar vast ivm de oorlog.
Vaste kosten zijn niet anders en je betaalt ook niet "dubbel", dat is sowieso al apart voor gas en stroom.
Via de vergelijkers (gaslicht.com, independer.nl, overstappen.nl) kan je ook alleen gas contracten afsluiten.
[ Voor 10% gewijzigd door dvdh80 op 01-04-2026 12:53 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Pejdref op 02-04-2026 09:40 ]
energiek.nl (ook via independer.nl of gaslicht.com) heeft vandaag het gas tarief voor 1 jaar vast verlaagd naar € 1,39229 per m³mrVroom schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
[ Voor 39% gewijzigd door Novax op 01-04-2026 20:18 ]
Gas zit ook alweer onder de 50 euro per MWh sinds vandaag:Novax schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:16:
[...]
Energiek via independer.nl of gaslicht.com heeft vandaag het gas tarief voor 1 jaar vast verlaagd naar € 1,39229 per m³
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=6187520
Denk dat de bedrijven en overheden in Nederland/Europa er enigszins aan beginnen te wennen dat lage gasvolumes niet meteen het einde van de wereld betekent en dat daarom de gasprijs redelijk snel stabiliseert.
https://www.nu.nl/economi...door-hoge-gasprijzen.html
EBN houdt de situatie ook in de gaten, blijkbaar was de afspraak dat GasTerra de Norg, Grijpskerk en Alkmaar opslagen leeg zou opleveren (beetje vreemde afspraak maar goed...).
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Tenzij de oorlog voortduurd of iets anders geks gebeurd.iMode schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:13:
[...]
Ik verleng altijd in de zomer, prijzen zijn dan het laagst, betaal nu voor stroom 0,19 en voor gas 1,18. Stroom zal straks weer voor rond deze prijs verkrijgbaar zijn, gas voor iets meer.
Stroom zal wel loslopen dan ja, gas is misschien een ander verhaal.Truus01 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:25:
[...]
Tenzij de oorlog voortduurd of iets anders geks gebeurd.
Zero compensation
19cent? De belasting alleen al is 11 cent op dit moment. En jij denkt nog voor deze prijs een contract te kunnen afsluiten?iMode schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:13:
[...]
Ik verleng altijd in de zomer, prijzen zijn dan het laagst, betaal nu voor stroom 0,19 en voor gas 1,18. Stroom zal straks weer voor rond deze prijs verkrijgbaar zijn, gas voor iets meer.
Ik heb in december een contract afgesloten voor resp 0,19 en 1,09.iMode schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:13:
[...]
Wel met een behoorlijke terugleverboete (althans, ik was die niet gewend), dat probeer ik nu met EV laden als de zon schijnt te beperken.
Tevens een leuke vergoeding na 1 jaar uitzingen.
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 05-04-2026 11:07 ]
is toch een heleboel mensen nog gelukt toendertijd.maxoss schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:57:
[...]
19cent? De belasting alleen al is 11 cent op dit moment. En jij denkt nog voor deze prijs een contract te kunnen afsluiten?
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Ohjazeker, afgelopen jaar toen het ook gas-prijzen-chaos was heb ik ook een vast contract voor twee weten af te sluiten a 20 cent/kWh en 200 euro cashback.maxoss schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:57:
[...]
19cent? De belasting alleen al is 11 cent op dit moment. En jij denkt nog voor deze prijs een contract te kunnen afsluiten?
In 'normale' tijden, klopt dat, maar juist nu, als je het wilt gebruiken ter overbrugging, zal er weinig verschil zitten tussen variabel en dynamisch (als je je verbruik (en mogelijke opwek) niet/nauwelijks kunt sturen).GeEkIe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:04:
[...]
Variabele kosten worden meestal als meest ongunstige van alle contracten gezien, omdat zij de (hogere) prijzen van vaste contracten hebben (risico-opslag en leveringskosten) maar met het risico van dynamische contracten. Ik ben er ook jaren ingetraptTot ik mij er gelukkig in ging verdiepen omdat ik de materie interessant vond.
Nou twijfel ik over vast of dynamisch en daarbij probeer ik te achterhalen wat de consumentenprijzen zijn van de afgelopen paar winters voor een kuub gas.
Ik kan wel gasprijzen vinden in een grafiekje maar dat zegt natuurlijk niet zo gek veel over wat we aan onze leveranciers moeten betalen.
Wat betalen jullie, bij een dynamisch contract, gemiddeld voor gas de afgelopen winters?
Hier de voorspellingen voor dynamisch 1 jaar vooruit.Teddieke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:37:
Ons 5-jarige contract bij Greenchoice loopt af dus we zijn een tijdje spekkoper geweest met 90ct per kuub gas. Dat dit meer gaat worden is geen rocketscience.
Nou twijfel ik over vast of dynamisch en daarbij probeer ik te achterhalen wat de consumentenprijzen zijn van de afgelopen paar winters voor een kuub gas.
Ik kan wel gasprijzen vinden in een grafiekje maar dat zegt natuurlijk niet zo gek veel over wat we aan onze leveranciers moeten betalen.
Wat betalen jullie, bij een dynamisch contract, gemiddeld voor gas de afgelopen winters?
https://jeroen.nl/dynamische-energie/gas/voorspelling
Dat soort grafieken zijn toch wel de beste bronnen, want gasverbruik zullen er niet veel gaan sturen. https://enever.nl/grafieken-gasprijs-egsi-vs-eod-2025/ laat bijvoorbeeld zien dat 40ct beurprijs in de winter niet ondenkbaar is. Dit jaar was het zelfs lager in januari/februari.Teddieke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:37:
Ons 5-jarige contract bij Greenchoice loopt af dus we zijn een tijdje spekkoper geweest met 90ct per kuub gas. Dat dit meer gaat worden is geen rocketscience.
Met de BTW erbij is dat dan ~50ct en dan nog 73ct belasting en 7ct inkoopkosten er bovenop. Kom je dus uit op €1.30 ongeveer.
Je kan het dus ook samenvatten als (beurprijs * 1.21) + 0.8 en dan kan je naar hartenlust de verschillende bronnen raadplegen die historische of voorspelde beurprijzen hebben. In het algemeen (op oorlogen na) gaat de beursprijs vaak naar beneden, maar de belasting omhoog.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dat is wel een bijzondere graph. Als deze enigszins klopt (met name de dalende lijn volgende winter) dan vraag je je toch af waarom er velen van dynamisch gas naar vast gas aan het haasten zijn?Get!em schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:45:
Hier de voorspellingen voor dynamisch 1 jaar vooruit.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/gas/voorspelling
Paniekvoetbal van velen op basis van gevoel van onzekerheid naar zekerheid.catchingfire schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:07:
[...]
Dat is wel een bijzondere graph. Als deze enigszins klopt (met name de dalende lijn volgende winter) dan vraag je je toch af waarom er velen van dynamisch gas naar vast gas aan het haasten zijn?
Helaas lijkt de energiemarkt steeds meer op de aandelenbeurs. Met als kanttekening dat het wel gebonden is aan restricties en impliciete regels. (Waaronder de overheid sturing, bodemprijs en pieken).
Ik geloof dat grafiekje wel. Niet exact, maar wel de trend.
Aanvullend hier een extra onderbouwing/analyse. https://zichtopenergie.nl/prijsontwikkelingen/ontwikkelingen-aardgasprijzen/
Belangrijk is wel dat het om de kale prijs gaat.
Wat je nu ziet bij dieselprijs aan de pomp: de prijs stijgt harder dan de kale prijs, doordat a) accijns en belasting harder doortellen, b) winstmarge expres verhoogt wordt in tijden van onzekerheid. (Risico wordt ingeprijsd)
Dit is met gastarieven in contracten ook zo, omdat mensen niet elke dag kunnen switchen ivm de jaarcontracten en de variabele contracten ook slechts per maand/kwartaal/halfjaar de tarieven aanpassen. Het risico vooruit voor de leverancier wordt neergelegd bij de consument.
[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 09-04-2026 09:17 ]
Grappig, toen de terugleverkosten werden ingevoerd was het argument 'het is zo weinig en het stelt niet veel voor'. Alle winst van de zonnepanel verdwijnt in andere zakken behalve dan van de consument die met zijn duurverdiende centen dit is aangegaan.Vaste terugleverkosten - schaal 13 3.384 kWh 3.000 - 3.500 kWh € 447,52
Heeft u panelen neergelegd; mooi u mag even 500 euro aftikken per jaar als boete.
[ Voor 11% gewijzigd door xzaz op 09-04-2026 09:53 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2026 15:44 ]
Precies om die reden ben ik dynamisch gegaan. Ik begrijp dat er kosten zijn, maar het is gek dat het bij partij A 500 euro is en bij partij B 350.xzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:51:
[...]
Grappig, toen de terugleverkosten werden ingevoerd was het argument 'het is zo weinig en het stelt niet veel voor'. Alle winst van de zonnepanel verdwijnt in andere zakken behalve dan van de consument die met zijn duurverdiende centen dit is aangegaan.
Heeft u panelen neergelegd; mooi u mag even 500 euro aftikken per jaar als boete.
Met een dynamisch contract betaal ik gewoon de echte "boete" (in de vorm van een lage vergoeding).
Misschien kost dat onder aan de streep iets meer geld, maar het is wel eerlijk.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
ACM mag wel een tik op hun vingers krijgen. Zo'n 500 euro is gewoon onredelijk hoog en mijn vertrouwen in de AMC is tot een dieptepunt gedaald.Mimiix schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:00:
[...]
Precies om die reden ben ik dynamisch gegaan. Ik begrijp dat er kosten zijn, maar het is gek dat het bij partij A 500 euro is en bij partij B 350.
Met een dynamisch contract betaal ik gewoon de echte "boete" (in de vorm van een lage vergoeding).
Eerlijk of niet, je hebt nog steeds opties.Mimiix schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:00:
[...]
Precies om die reden ben ik dynamisch gegaan. Ik begrijp dat er kosten zijn, maar het is gek dat het bij partij A 500 euro is en bij partij B 350.
Dat het onder de streep niet aan de opbrengst verwachtingen voldoet is een feit.
Als je in het achterhoofd de leuzen: leuker kunnen we het niet maken en resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst neemt voorkom je een hoop teleurstelling
Dat is het niet, de opbrengsten voor de energiemaatschappijen liepen terug omdat de consument niet alleen de consument werdt maar ook een concurrent. Die concurrentie moet worden genivelleerd en daarom verzinnen ze zo'n kostenpost. Ze romen gewoon de opbrengsten van hun eigen klanten af om zo de concurrentie op het net te verkleinen. Wat mij betreft schaffen we alle energiemaatschappijen af.Simpel360 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:07:
[...]
Dat het onder de streep niet aan de opbrengst verwachtingen voldoet is een feit.
En die stelling die je geeft is waar. Daarom denk ik ook dat ze extra belasting gaan heffen op thuisbatterijen.
[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 09-04-2026 10:13 ]
Ik zie nog steeds gebeuren dat de rechter er uiteindelijk een keer een streep doorheen zet om de simpele reden dat de salderingsregeling zegt dat je voor een teruggeleverde kWh hetzelfde terug moet krijgen als je betaald.Mimiix schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:00:
[...]
Dan kan je wel allerlei kosten gaan verzinnen om tegen dit principe in te gaan.. maar feit is dat er niet aan de wet voldaan wordt. Komt ook nog eens bij energieboeren er helemaal geen geheim van maken dat men deze kosten in rekening brengt vanwege de salderingsregeling. Daarmee is hard te maken dat men moedwillig de wet niet uitvoert.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat mij betreft niet, er mag wel wat beter gereguleerd worden door een ACM/AFM enz.xzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:11:
[...]
Dat is het niet, de opbrengsten voor de energiemaatschappijen liepen terug omdat de consument niet alleen de consument werdt maar ook een concurrent. Die concurrentie moet worden genivelleerd en daarom verzinnen ze zo'n kostenpost. Ze romen gewoon de opbrengsten van hun eigen klanten af om zo de concurrentie op het net te verkleinen. Wat mij betreft schaffen we alle energiemaatschappijen af.
Dat de geldelijke opbrengst niet aan jouw (en mijn) verwachtingen voldoet lijkt mij toch wel een feit.
Er is geen opbrengst; er zijn alleen maar kosten.Simpel360 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:16:
[...]
Dat de geldelijke opbrengst niet aan jouw (en mijn) verwachtingen voldoet lijkt mij toch wel een feit.
Dan doe je iets niet goed, of je focust alleen op de boetexzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:17:
[...]
Er is geen opbrengst; er zijn alleen maar kosten.
Je hebt nog steeds mogelijkheden en ja die kunnen soms een investering (in arbeid enof geld) behoeven.
Je ben Tweaker toch?
Dat is leuk maar die investering wordt dan ook weer extra belast. Something gotta give.Simpel360 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:24:
[...]
Dan doe je iets niet goed, of je focust alleen op de boete![]()
Je hebt nog steeds mogelijkheden en ja die kunnen soms een investering (in arbeid enof geld) behoeven.
Je ben Tweaker toch?
Er zijn ook genoeg redenen te bedenken voor een rechter om anders te denken.Glashelder schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:14:
[...]
Ik zie nog steeds gebeuren dat de rechter er uiteindelijk een keer een streep doorheen zet om de simpele reden dat de salderingsregeling zegt dat je voor een teruggeleverde kWh hetzelfde terug moet krijgen als je betaald.
Dan kan je wel allerlei kosten gaan verzinnen om tegen dit principe in te gaan.. maar feit is dat er niet aan de wet voldaan wordt. Komt ook nog eens bij energieboeren er helemaal geen geheim van maken dat men deze kosten in rekening brengt vanwege de salderingsregeling. Daarmee is hard te maken dat men moedwillig de wet niet uitvoert.
Wat dacht u van: Algemeen belang?
Voor de duidelijkheid, wat de E-bedrijven voor praktijken tentoonspreiden ben ik ook niet gediend.
Snel handelen en mee bewegenxzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:27:
[...]
Dat is leuk maar die investering wordt dan ook weer extra belast. Something gotta give.
Flexabiliteit is king (hoop ik
Dit lijkt gebaseerd op de termijnmarkt voor levering in Nederland https://www.ice.com/produ...utch-TTF-Gas-Futures/datacatchingfire schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:07:
[...]
Dat is wel een bijzondere graph. Als deze enigszins klopt (met name de dalende lijn volgende winter) dan vraag je je toch af waarom er velen van dynamisch gas naar vast gas aan het haasten zijn?
Voor mijn persoonlijke situatie geldt dat ik liever op een vast tarief blijf voor gas. Ik wil mijn gasverbruik niet aanpassen op basis van de dagprijzen: ik ga niet in de kou zitten omdat de prijs 1,80 is ipv 1,40.
Dat algemeen belang ligt niet bij de energiemaatschappijen maar bij de netbeheerders / tennet. Energiemaatschappijen doen niet aan algemeen belang.Simpel360 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
[...]
Er zijn ook genoeg redenen te bedenken voor een rechter om anders te denken.
Wat dacht u van: Algemeen belang?
Je weet wat voor ellende het geeft als zo'n toko failliet gaat?xzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:01:
[...]
Dat algemeen belang ligt niet bij de energiemaatschappijen maar bij de netbeheerders / tennet. Energiemaatschappijen doen niet aan algemeen belang.
Zijn hier ook de nodige (oude) topics over.
Ps. Ik snap ook dat het licht niet uitgaat als zo'n bedrijf stopt. Netbeheerder is idd een ander verhaal.Simpel360 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:15:
[...]
Je weet wat voor ellende het geeft als zo'n toko failliet gaat?
Zijn hier ook de nodige (oude) topics over.
Ook dat is maar een glazen bol natuurlijk, allesbehalve een zekerheid.catchingfire schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:54:
Hoe zien jullie de gasprijs voorspelling op jeroen.nl: https://jeroen.nl/dynamische-energie/gas/voorspelling
Over een jaar lager dan nu. Dat strookt niet helemaal met de vlucht naar vaste contracten?
Bovendien zal een promotor van dynamisch die zelf zijn hele huis daar op ingericht heeft je nooit een vast contract aanraden, ook niet als dat toch een gunstigere optie blijkt.
Heb jij een contract waar een vast teruglever bedrag in staat? Want als dit niet het geval is dan is dat bedrag afhankelijk van het aantal kWh dat je teruglevert. Dat zou het netter zijn als je de kosten per kWh zou noemen omdat een bedrag van 500 Euro het gevolg is van jouw installatie grote en niet een objectieve weergave van de heffing.xzaz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:51:
[...]
Grappig, toen de terugleverkosten werden ingevoerd was het argument 'het is zo weinig en het stelt niet veel voor'. Alle winst van de zonnepanel verdwijnt in andere zakken behalve dan van de consument die met zijn duurverdiende centen dit is aangegaan.
Vast tarief is inderdaad fijner, maar dan wel een lager vast tarief. Als je nu een vast contract afsluit of over 3 maanden, kan het vaste tarief gebaseerd zijn op een andere toekomst. Daar zit ook variatie in. Op basis van die grafiek zou ik niet op dit moment een vast contract afsluiten, maar daar nog even mee wachten. Maar uiterlijk augustus iets mee gaan doen. Bij een jaarcontract vanaf aug26, zie je dat je dan 2 kwartalen in 27 tegen veel lagere prijzen kan hebben en dus gemiddeld een lager vast contract kan verwachten. Let op, kans en verwachting.Kalentum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:39:
[...]
Dit lijkt gebaseerd op de termijnmarkt voor levering in Nederland https://www.ice.com/produ...utch-TTF-Gas-Futures/data
Voor mijn persoonlijke situatie geldt dat ik liever op een vast tarief blijf voor gas. Ik wil mijn gasverbruik niet aanpassen op basis van de dagprijzen: ik ga niet in de kou zitten omdat de prijs 1,80 is ipv 1,40.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 09-04-2026 12:22 ]
Dit opent een (gratis) pdf-artikel van de Consumentenbond.
We hebben nu ons tweede weekend met gratis stroom op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 uur. Wij proberen van deze gelegenheid gebruik te maken door de stroom nuttig in te zetten. We hebben een Netflix-film gekeken, de vaatwasser staat aan en ik heb net onze hele woning gestofzuigd op 2.200 watt; wij gebruiken altijd 2.200 watt bij het stofzuigen.
Mijn vraag is nu: hoe gaat die gratis stroom precies in zijn werk? Ik heb gelezen dat je de btw wel betaalt, maar dat het stroomtarief gratis is. Ik heb hier geen zonnepanelen. Is het echt zo gratis als ze beweren?
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 11-04-2026 15:32 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Ik neem aan dat je een dynamisch energie contract hebtVan der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:30:
Het spijt me dat ik zo met de deur in huis val.
We hebben nu ons tweede weekend met gratis stroom op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 uur. Wij proberen van deze gelegenheid gebruik te maken door de stroom nuttig in te zetten. We hebben een Netflix-film gekeken, de vaatwasser staat aan en ik heb net onze hele woning gestofzuigd op 2.200 watt; wij gebruiken altijd 2.200 watt bij het stofzuigen.
Mijn vraag is nu: hoe gaat die gratis stroom precies in zijn werk? Ik heb gelezen dat je de btw wel betaalt, maar dat het stroomtarief gratis is. Ik heb hier geen zonnepanelen. Is het echt zo gratis als ze beweren?
Je betaalt BTW over je dynamische prijs, dus als de prijs negatief is, dan is de BTW ook negatief (krijg je geld toe), in de praktijk wordt dat verrekend op je (maandelijkse) afrekening. Je betaalt wel altijd energiebelasting (ik meen dit jaar ca. € 0,11 per kWh is, waar je ook nog eens BTW over betaald
Afgelopen week gebeurde dat inderdaad meerdere uren:
Dus ca 15 uur van de 168, let op: je dynamische leverancier zet nog een kleine opslag over de dynamische tarieven in dit plaatje, dus bekijk even de tarieven in de app van je leverancier. Wellicht toont die direct de netto tarieven waardoor je bovenstaande berekening niet zelf hoeft te maken, maar je vroeg naar de BTW, in ik nam aan dat het je gaat om inzicht in hoe de negatieve prijzen uiteindelijk uitpakken in je afrekening.
Nu kun je zelf uitrekenen wat je verdient met een uurtje stofzuigen
Van der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:30:
Bron: https://www.energie-aanbi...gie-dit-levert-het-je-op/“Gratis” betekent dat je het kale leveringstarief vergoed krijgt. Je betaalt wel nog steeds energiebelasting en btw.
Ter info: ik heb geen dynamisch contract, maar een vast contract van één jaar tot oktober 2026.Batilan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:57:
[...]
Ik neem aan dat je een dynamisch energie contract hebt![]()
Je betaalt BTW over je dynamische prijs, dus als de prijs negatief is, dan is de BTW ook negatief (krijg je geld toe), in de praktijk wordt dat verrekend op je (maandelijkse) afrekening. Je betaalt wel altijd energiebelasting (ik meen dit jaar ca. € 0,11 per kWh is, waar je ook nog eens BTW over betaaldzodat je per kWh op ca € 0,135 uit komt ). Dus je 'verdient' pas iets als het tarief onder de - € 0,14 per kWh komt (dus dat je meer dan € 0,14 per kWh toe krijgt op een kWh).
Afgelopen week gebeurde dat inderdaad meerdere uren:
[Afbeelding]
Dus ca 15 uur van de 168, let op: je dynamische leverancier zet nog een kleine opslag over de dynamische tarieven in dit plaatje, dus bekijk even de tarieven in de app van je leverancier. Wellicht toont die direct de netto tarieven waardoor je bovenstaande berekening niet zelf hoeft te maken, maar je vroeg naar de BTW, in ik nam aan dat het je gaat om inzicht in hoe de negatieve prijzen uiteindelijk uitpakken in je afrekening.
Nu kun je zelf uitrekenen wat je verdient met een uurtje stofzuigen
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Dan betaal je gewoon je contractprijs per kWh.Van der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:01:
[...]
Ter info: ik heb geen dynamisch contract, maar een vast contract van één jaar tot oktober 2026.
The best is yet to come
[...]
Oké, duidelijk. Volgens de app — en daar heb ik me ook voor aangemeld — heb ik nu tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom. Wordt mijn contractprijs per kWh dan vergoed, exclusief de btw en de energiebelasting? Toen ik me vorig jaar in september aanmeldde, stond er inderdaad vermeld dat er gratis stroom bij zat.
Bij mij is het tarief inclusief btw € 0,25 per kWh; dat geldt voor zowel het normaal- als het daltarief.
[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 11-04-2026 16:18 ]
Ah, je zit bij een van de leveranciers die geselecteerde uren in het weekend "gratis" stroom leveren. Dan zal het inderdaad gratis zijn en zal de energieleverancier (Budget Energie?) er voor zorgen dat het ook echt niet echt gratis is. Ik vond dit artikeltje met wat meer uitleg (je betaalt dus wèl nog de energiebelasting en BTW daarover begrijp ik).Van der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:11:
[...]
Oké, duidelijk. Volgens de app — en daar heb ik me ook voor aangemeld — heb ik nu tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom. Wordt mijn contractprijs per kWh dan vergoed, exclusief de btw en de energiebelasting? Toen ik me vorig jaar in september aanmeldde, stond er inderdaad vermeld dat er gratis stroom bij zat.
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 11-04-2026 16:24 ]
Als je per post een beetje informatie toevoegt is het geven van een juist antwoord lastig.Van der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:11:
[quote]Dean Martin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:04:
[...]
Bij mij is het tarief inclusief btw € 0,25 per kWh; dat geldt voor zowel het normaal- als het daltarief.
The best is yet to come
Welnee.Dean Martin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:04:
[...]
Dan betaal je gewoon je contractprijs per kWh.
Misschien eerst even meer info opvragen oid voordat je wat roept 😉
Ik heb vandaag en morgen tussen 12 en 5 ook "gratis stroom" (moet wel BTW enz betalen) met een vast contract hoor. Het bestaat echt!
Is de laatste paar jaar een jaarlijks fenomeen, het is dus niet nieuw ofzo.
https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom/klanten
Hier ook gratis stroom op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00, je betaald idd nog wel de belasting.Van der Berg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:30:
Maar om nou speciaal een Netflix film te gaan kijken.. Wij zijn heel de dag op pad geweest met de kids, alleen de vaatwasser ingesteld op het “gratis” tijdstip. Toen de kids allemaal sliepen hebben wij pas Netflix gekeken🤪
Morgen (vandaag, zondag) ga ik er wel optimaal gebruik van maken, vaatwasser staat gepland, 4 wasjes en 2x de droger (als ik dat al ga redden tussen 12:00 en 17:00).
[ Voor 42% gewijzigd door iMode op 12-04-2026 00:15 ]
Of de vraagsteller geeft in 1 post de essentiële info 😉.dragon2 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
[...]
Welnee.
The best is yet to come
https://www.bright.nl/nie...gelen-tegen-de-chaos.html
[ Voor 23% gewijzigd door evertmulder op 12-04-2026 10:01 ]
Gelukkig zijn er optiesevertmulder schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:00:
ANWB Energie ligt onder vuur: ACM wil maatregelen tegen de chaos
Ah jammer dat dit niet geldt in de donkere maanden.dragon2 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:36:
[...]
Welnee.
Ik heb vandaag en morgen tussen 12 en 5 ook "gratis stroom" (moet wel BTW enz betalen) met een vast contract hoor. Het bestaat echt!
Is de laatste paar jaar een jaarlijks fenomeen, het is dus niet nieuw ofzo.
https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom/klanten
Zou wel aardig zijn om daarmee, in de winter. de batterijen te vullen in het weekeinde en de week mee te overbruggen.
Goh, Engie was ook al over op een nieuw administratie systeem en ik moest vier maanden langer wachten op mijn jaarafrekening die ook nog eens foutief was omdat de vermindering energie belasting niet was toegekend.evertmulder schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:00:
ANWB Energie ligt onder vuur: ACM wil maatregelen tegen de chaos
Ziet er naar uit dat De ANWB nu hetzelfde overkomt.
Ik zit bij Tibber en daar is er een effect de andere kant op. Die geven je voor elke teruggeleverde kWh ook de energiebelasting erbij. Met als gevolg dat als je zoals ik flink meer terug levert dan af neemt je per saldo te veel betaald krijgt. Wat je vervolgens aan het eind van het jaar bij de eindafrekening terug moet betalen. Dit zie je na een paar maanden toch wel aankomen zou ik denken en dan kun je dat toch slimmer regelen.esphome schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:03:
[...]
Goh, Engie was ook al over op een nieuw administratie systeem en ik moest vier maanden langer wachten op mijn jaarafrekening die ook nog eens foutief was omdat de vermindering energie belasting niet was toegekend.
Ziet er naar uit dat De ANWB nu hetzelfde overkomt.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden