Daar heeft de belastingdienst niet zoveel over te zeggen, die moeten alleen de wet uitvoeren. Zal dan van de Minister moeten komen.wlmpie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:39:
Als het vervangen van de draaischijfmeters te lang gaat duren verzint de belastingdienst echt wel een Ferrarisforfait om de misgelopen inkomsten alsnog binnen te halen. Die belastingambtenaren zijn ook niet dom.
Komt het niet een beetje van 2 kanten?MazzHead schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:20:
[...]
Je bewijst alleen maar dat het er niet letterlijk staat. @hanev001 verwijst naar RDI, jij tenminste nog enigsinds naar de wet/MoM. Maar dat de wet letterlijk gescheiden telwerken vereist per 1-1-2026 is complete onzin, dat wil de steller niet waar hebben en probeert er zoals wel vaker onderuit te draaien.
Het is bewust niet heel specifiek opgeschreven in de wet, die moet misschien weer 28 jaar mee.Dus opeens is het bewust door de wetgever niet zo bedoeld
Er staat wel in de wet dat de meter moet voldoen aan wat het AMvB bepaalt, en dat is (komende tijd) telwerk in en uit gescheiden, en op afstand uitleesbaar.
Hahaha. Ik sloeg aan op de toon van @hanev001 inderdaad, en die toon werd steeds stelliger. Dus eigenlijk niet, ik probeer in het algemeen te nuanceren, hij gaat er met gestrekt been in. Mag hij gewoon hoor, maar is niet de eerste keer dus vond ik het weer eens tijd worden voor wat tegengas.mitsumark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Komt het niet een beetje van 2 kanten?![]()
[...]
Jeetje. Van bewust of onbewust een brief negeren naar het daarmee zijn van een crimineel. Naar allerlei wetteksten en wat de netbeheerders en dergelijke zelf hebben aangegeven.
Mooi...
Mooi...
En dus, 2 dan moet je dus wel dat aanbod ontvangen hebben...Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Uit diezelfde publicatie het relevante gedeelte voor deze discussie
[...]
Oftewel,
1. Je bent niet in overtreding als je nog een oude (ongeschikte) meter hebt.
2. Je bent pas in overtreding als je niet op het aanbod van het laten installeren ingaat.
De verzender moet aangetoond hebben dat ze het aanbod verzonden hebben, blijkt uit jurisprudentie.Truus01 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:25:
En dus, 2 dan moet je dus wel dat aanbod ontvangen hebben...
Gewoon zeggen: heb ik niet ontvangen is niet genoeg.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Blijkt dat ook nog uit andere jurisprudentie dan die ene van de Belastingdienst?Glashelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:00:
[...]
De verzender moet aangetoond hebben dat ze het aanbod verzonden hebben, blijkt uit jurisprudentie.
Namelijk een heel andere casus, lijkt mij.
Want daar zou door niet verzonden recht op iets ontstaan, terwijl hier bij niet verzonden niet een recht op iets ontstaan. Maar bij niet ontvangen ook geen mogelijkheid tot een dwangsom kan ontstaan (mi).
Sowieso zegt 1 uitspraak (over de Belastingdienst) niks over de generaliseerbaarheid van die uitspraak.
Dus ben ik benieuwd in hoeverre 'heb ik niet ontvangen', wel genoeg zal zijn in dit geval.
Dit is natuurlijk allemaal geen normale gang van zaken, dus heel benieuwd hoe eea in gang gesteld zal worden. En of er mensen zijn die het zover laten komen.
Maar goed, we gaan het zien. Of niet.
(Ik ben in ieder geval voorlopig nog niet thuis, dus ik kan niet op het aanbod ingaan, ook al zijn de brieven wellicht wel al in de brievenbus terecht gekomen.)
Als ik het goed begrijp is er een aanbiedingsperiode vanuit de netbeheerder om de meter gratis te vervangen. Die dwangsom komt pas later maar naast de dwangsom kan je ook nog opdraaien voor de kosten van het installeren als het niet in die aanbiedingsperiode is.Truus01 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Blijkt dat ook nog uit andere jurisprudentie dan die ene van de Belastingdienst?
Namelijk een heel andere casus, lijkt mij.
Want daar zou door niet verzonden recht op iets ontstaan, terwijl hier bij niet verzonden niet een recht op iets ontstaan. Maar bij niet ontvangen ook geen mogelijkheid tot een dwangsom kan ontstaan (mi).
Sowieso zegt 1 uitspraak (over de Belastingdienst) niks over de generaliseerbaarheid van die uitspraak.
Dus ben ik benieuwd in hoeverre 'heb ik niet ontvangen', wel genoeg zal zijn in dit geval.
Dit is natuurlijk allemaal geen normale gang van zaken, dus heel benieuwd hoe eea in gang gesteld zal worden. En of er mensen zijn die het zover laten komen.
Maar goed, we gaan het zien. Of niet.
(Ik ben in ieder geval voorlopig nog niet thuis, dus ik kan niet op het aanbod ingaan, ook al zijn de brieven wellicht wel al in de brievenbus terecht gekomen.)
Wat betreft brief niet ontvangen is het een beetje onduidelijk, van aangetekende brieven die niet als bewijs van ontvangst gelden, zie https://www.legal8.nl/aan...ltijd-ontvangen-betekent/ tot een opmerkelijke uitspraak van de hoge raad uit 2019 over gewone post waarbij de ontvanger moest bewijzen dat hij een brief niet heeft ontvangen, zie https://www.mr-online.nl/...bewijs-het-maar-advocaat/
Ik kreeg vanmiddag een update over de collectieve inkoop van VEH
Update veiling Collectieve Inkoop Energie
Beste meneer ......,
Door de situatie in het Midden-Oosten is er onrust op de energiemarkt en stijgen de energieprijzen sterk. Door deze omstandigheden is het helaas moeilijk om een voordelig aanbod met scherpe tarieven voor onze deelnemers te veilen.
We doen ons best om zo snel mogelijk een veiling te organiseren. We houden je de komende weken op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Update veiling Collectieve Inkoop Energie
Beste meneer ......,
Door de situatie in het Midden-Oosten is er onrust op de energiemarkt en stijgen de energieprijzen sterk. Door deze omstandigheden is het helaas moeilijk om een voordelig aanbod met scherpe tarieven voor onze deelnemers te veilen.
We doen ons best om zo snel mogelijk een veiling te organiseren. We houden je de komende weken op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Ja die kreeg ik ook. En maandag al deze van de Consumentenbond:R0181 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vanmiddag een update over de collectieve inkoop van VEH
De situatie in het Midden-Oosten zorgt voor onrust op de energiemarkt en sterk stijgende gasprijzen. Hierdoor kunnen we momenteel helaas geen Energiecollectief organiseren. We houden de markt scherp in de gaten en mocht er een kans komen om een veiling te organiseren, dan laten we je dat direct weten.
Dat lijkt mij ook. Dus iets later reageren kan best voordelig zijn. Maar we hebben gewoon een vast contract zonder terugleverboetes (ja dat contract jaMazzHead schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Ze zullen waarschijnlijk meer brieven uitsturen dan er monteurs en meters beschikbaar zijn.
Met die discussie is de cirkel inderdaad weer rond. Ik heb in een juridisch geschil over wel/niet ontvangen van een brief aan beide kanten gestaan, en ik kan je vertellen: zeggen dat je een brief niet hebt ontvangen, daar gaat de rechter niet in mee.Glashelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:00:
[...]
De verzender moet aangetoond hebben dat ze het aanbod verzonden hebben, blijkt uit jurisprudentie.
offtopic:
Toen ik zelf een brief (factuur, bleek later) had weggegooid omdat ik dacht dat het reclame was, en nog steeds vind dat de opdruk op de envelop in kwestie een "wervend karakter" had, heb ik de zaak tot aan de kantonrechter opgespeeld. Die gaf mij ongelijk, en ik mocht alle kosten betalen. Dat vond ik niet erg, het was een mooi leermoment. En voor de casus waarbij ik zelf een (aangetekende zelfs) brief heb gestuurd, die door de tegenpartij geweigerd werd, wist ik daardoor: "dit is kat in 't bakkie". En inderdaad, de jurist van de tegenpartij zag dit ook, en heeft z'n cliënt meteen opgedragen om aan de eis (een volledige terugvordering + incassokosten) te voldoen. Mooie dingen om te leren.
Toen ik zelf een brief (factuur, bleek later) had weggegooid omdat ik dacht dat het reclame was, en nog steeds vind dat de opdruk op de envelop in kwestie een "wervend karakter" had, heb ik de zaak tot aan de kantonrechter opgespeeld. Die gaf mij ongelijk, en ik mocht alle kosten betalen. Dat vond ik niet erg, het was een mooi leermoment. En voor de casus waarbij ik zelf een (aangetekende zelfs) brief heb gestuurd, die door de tegenpartij geweigerd werd, wist ik daardoor: "dit is kat in 't bakkie". En inderdaad, de jurist van de tegenpartij zag dit ook, en heeft z'n cliënt meteen opgedragen om aan de eis (een volledige terugvordering + incassokosten) te voldoen. Mooie dingen om te leren.
Kun je dan om anderen te ontzien snel een afspraak maken voor die meterwisel, zijn zij later pas aan de beurtTCMR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Dat lijkt mij ook. Dus iets later reageren kan best voordelig zijn. Maar we hebben gewoon een vast contract zonder terugleverboetes (ja dat contract ja) tot sept 2027, dus strikt genomen gaat er niet veel veranderen. Sowieso niet in 2026. En ik zie ook wel voordelen van een slimme meter. Nu zit alles aan elkaar geklust met CT-klemmen. Een P1-poort zou best een zegen kunnen zijn.
[...]
Die P1 meter is ideaal als je puur naar de mogelijkheden kijkt, niet naar het misgebruik daarvan door de leveranciers.
Trouwens inmiddels de derde slimme meter in 15 jaar tijd, de houdbaarheid van die dingen is niet best met N=1.
Hallo Allen,
Voor mij staat ook een verlenging en/of overstap op het programma, met de huidige ontwikkelingen wil ik hier graag snel spijkers met koppen slaan. Ik krijg momenteel dit aanbod bij Greenchoice voor een verlenging. Ik heb echter weinig kennis van huidige prijzen e.d. willen jullie mij verder helpen?
Is dit een OK-ish aanbod, of beter ergens anders kijken? Dit zou voor 2 jaar zijn. Of beter 1 jaar?
Voor mij staat ook een verlenging en/of overstap op het programma, met de huidige ontwikkelingen wil ik hier graag snel spijkers met koppen slaan. Ik krijg momenteel dit aanbod bij Greenchoice voor een verlenging. Ik heb echter weinig kennis van huidige prijzen e.d. willen jullie mij verder helpen?
Is dit een OK-ish aanbod, of beter ergens anders kijken? Dit zou voor 2 jaar zijn. Of beter 1 jaar?
Nu is niet het moment vast te nemen, zeker niet voor 2 jaar, dat gas tarief met € 1,42 is veel te hoog.Poekie Ayam schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:12:
Hallo Allen,
[Afbeelding]
Ik heb gisterenavond een contract kunnen afsluiten bij Energiedirect.
€1,24 per m3 Gas, is 4ct minder dan ik nu betaal. Stroom 2ct minder dan nu.
Al gaat dat toch kut worden met salderen eraf.
Ik zou binnen 24u een bevestiging krijgen van contract. Maar die helaas nog niet ontvangen.
Via chatbot Edje en daarna medewerker krijg ik te horen dat ze storingen hebben in systemen en ik even paar dagen geduld moet hebben.
Ik hoop maar dat t doorkomt.
En als binnen 14 dagen er afdoende aanwijzingen zijn dat de prijzen niet skyhigh gaan kan ik altijd annuleren in het bedenktermijn.
Ik moet bij Oxxio wel 1 maand afkopen om over te mogen stappen. Maar dat accepteer ik maar even.
€1,24 per m3 Gas, is 4ct minder dan ik nu betaal. Stroom 2ct minder dan nu.
Al gaat dat toch kut worden met salderen eraf.
Ik zou binnen 24u een bevestiging krijgen van contract. Maar die helaas nog niet ontvangen.
Via chatbot Edje en daarna medewerker krijg ik te horen dat ze storingen hebben in systemen en ik even paar dagen geduld moet hebben.
Ik hoop maar dat t doorkomt.
En als binnen 14 dagen er afdoende aanwijzingen zijn dat de prijzen niet skyhigh gaan kan ik altijd annuleren in het bedenktermijn.
Ik moet bij Oxxio wel 1 maand afkopen om over te mogen stappen. Maar dat accepteer ik maar even.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tarieven bij Oxxio zijn nu ook hoog, zeker voor gas, dus wellicht geen boete?Dennis1812 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:30:
Geen idee. Ik neem nog even geen contact op over de opzegging.Novax schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Tarieven bij Oxxio zijn nu ook hoog, zeker voor gas, dus wellicht geen boete?
Een stemmetje in mij zegt: ja leuk die "storing" bij energie direct. Misschien een prima smoes om onder contract uit te komen en straks een duurdere op de site te zetten.
"Had niet moeten kunnen" of iets dergelijks.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nee ik heb geen gas, dus was enkel elektriciteit contract.Sport_Life schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Van de 23ct is de helft belastingen, dus echt heel veel lager zal het ook niet worden, 18ct was wel echt heel laag, wellicht icm relatief hoog gas tarief?
Ik heb ik 9k WP op het dak liggen, op hele zonnige dagen is de opbrengst tussen de 20kWh en 60kWh (winter - zomer) .
Die cashback hadden ze ook gehad als ze even hadden gewacht... Ik zou nooit in zee zijn gegaan met tarieven als 0,27 en 1,40, dat is enorm duur om vast te zetten.Internet Janny schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:35:
[...]
Paniekvoetbal met die hoge tarieven? Die cashback maakt het nog wel goed. Tot wanneer loopt je huidige contract?
Vergeet niet dat de gasprijs vanwege de oorlog al verdubbeld is vergeleken met januari en dat zonder die verdubbeling de gasprijs bij 1 jarige contracten ook al rond de €1,20m3 was, stroomprijs is al een tijd boven de €0,20kWh.The Third Man schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Die cashback hadden ze ook gehad als ze even hadden gewacht... Ik zou nooit in zee zijn gegaan met tarieven als 0,27 en 1,40, dat is enorm duur om vast te zetten.
Ik herinner me nog heel goed van een paar jaar geleden hoe prijzen kunnen exploderen en mensen heel blij waren in 2023 met het prijsplafond van €1,45m3 en €0,40kWh.
Met mijn lage verbruik (volgens de laatste 2 jaarafrekeningen zelfs maar rond de 600m3) lost die €415,- cashback voor mij ruimschoots de iets hogere tarieven op.
Maar ook daar wordt niet ingegaan op het punt wat ik aan het begin maak, namelijk dat de cashback er (normaal gesproken) sowieso al is. Er wordt nu net gedaan alsof de cashback niet (substantieel) standaard is, dus het feit dat die er nu wel is, de hogere tarieven 'goedmaakt'. Ik zie het puur als dure tarieven + cashback is duurder dan goedkope tarieven + cashback. 'goedmaken' is slechts inkleuren/labellen.R0181 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:22:
[...]
Vergeet niet dat de gasprijs vanwege de oorlog al verdubbeld is vergeleken met januari en dat zonder die verdubbeling de gasprijs bij 1 jarige contracten ook al rond de €1,20m3 was, stroomprijs is al een tijd boven de €020kWh.
Ik herinner me nog heel goed van een paar jaar geleden hoe prijzen kunnen exploderen en mensen heel blij waren in 2023 met het prijsplafond van €1,45m3 en €0,40kWh.
Met mijn lage verbruik (volgens de laatste 2 jaarafrekeningen zelfs maar rond de 600m3) lost die €415,- cashback voor mij ruimschoots de iets hogere tarieven op.
Nog los van dat de situatie anders is dan 2022 (neem aan dat je toen bedoelt) waarna er allerlei maatregelen zijn genomen om langdurige hoge tariefperiodes te voorkomen. De kans is dus alleen maar toegenomen dat zodra de Straat van Hormuz weer opent de prijzen weer net zo hard omlaag gaan. Dan zet je nu iets duurs vast, voor wat dan precies?
[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 07-03-2026 15:34 ]
Cashback is geen vanzelfsprekend iets, een paar jaar geleden werden er helemaal geen cashbacks meer gegeven tijdens de energiecrisis en als die oorlog langer duurt, kunnen die cashbacks net als een paar jaar geleden zo weer verdwenen zijn.The Third Man schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Maar ook daar wordt niet ingegaan op het punt wat ik aan het begin maak, namelijk dat de cashback er (normaal gesproken) sowieso al is. Er wordt nu net gedaan alsof de cashback niet (substantieel) standaard is, dus het feit dat die er nu wel is, de hogere tarieven 'goedmaakt'. Ik zie het puur als dure tarieven + cashback is duurder dan goedkope tarieven + cashback. 'goedmaken' is slechts inkleuren/labellen.
Ik weet niet of voor de oorlog bij Engie de cashback ook €415,- was, want bij sommige vergelijkers is die maar €200,- en als je bij engie.nl afsluit krijg je maar €100,-.
Is die oorlog binnen een paar dagen over en zakken de tarieven sterk, dan heb ik altijd nog 2 weken om dit contract op te zeggen en bij een langdurig conflict ben ik waarschijnlijk heel blij met dit contract.
Mijn contract loopt eind juni af en heb bij mijn dochter gezien wat tijdens onrust op de energiemarkt te lang wachten voor negatieve invloed kan hebben op een nieuw contract, dus ik ben liever iets te vroeg dan te laat.
Langere tijd vastzetten voor dat bedrag wordt onmogelijk, zulke prijzen zijn voor 1 jarige contracten, betaal zelf ook 0,19 voor een jaar. Wat een verbruik trouwens zeg, dat verbruik ik met mijn gezin in 8,5 jaarVidaR-9 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Ik ben er ook bang voor dat het niet veel beter wordt qua teruglevering. Wat dat betreft inderdaad wel lekker om nu 3 jaar zeker te weten waar je aan toe bent met 23 cent. Heel veel goedkoper gaat het toch niet worden.
Direct verbruik is altijd het beste natuurlijk, maar in de praktijk bleek dit afgelopen jaar toch erg lastig. We hebben een plug-in met ~30kWh en een EV met ~93kWh, maar als die eenmaal "vol" zitten kan ik tijdens zonnige zomerweken alsnog heel veel elektriciteit niet kwijt (er ligt 12kWp op het dak).
Wij verbruiken bruto zo'n 17.000 kWh, dus een deel van de elektriciteit valt in het lagere belastingtarief. Ik hou het komend half jaar de markt (dit topic) maar goed in de gaten en als ik een keer een deal kan scoren voor richting de 20 cent ook maar vastleggen voor langere tijd.
Denk dat we op jaarbasis zelfs zo’n 21-22K kWH verbruiken. Daar gaat dan zo’n 4-5K kWh vanaf door direct verbruik. En dan leveren we nog zo’n 4-5K kWh terug. Daarvan moeten we dus proberen zoveel mogelijk te gaan gebruiken.iMode schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:02:
[...]
Langere tijd vastzetten voor dat bedrag wordt onmogelijk, zulke prijzen zijn voor 1 jarige contracten, betaal zelf ook 0,19 voor een jaar. Wat een verbruik trouwens zeg, dat verbruik ik met mijn gezin in 8,5 jaar
Met twee onzuinige EV’s (totaal zo’n 60K km per jaar thuisladen) en warmtepomp gaat het hard.
Dit jaar zal het wel wat minder worden, aangezien 1 EV is vervangen door een PHEV.
.plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen?
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.
Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu.
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen?
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.
Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 11-03-2026 18:39 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Duurder wordt het eigenlijk niet omdat gas zo duur is geworden. Hier een cop van 4,1 a 4,3 afgelopen paar jaar met radiatoren. Met vloerverwarming kan het (nog) beter zijn. Als je gasverbruik juist erg laag is dan verdien de de investering eigenlijk minder snel terug.copykat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:36:
[..]. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu.
Stel stroom 0,25 en cop van 4 is het 0,25/4= 0,0625 per kWh. Gas zo’n 1,30 voor 9kWh warmte dus 1,3/9=0,144 per kWh. Ding is wel dat met name in de koude periode een nacht/afwezigheid-verlaging niet handig is bij een warmtepomp dus dan verlies je wat meer warmte maar kost dus de helft of minder.
Ik heb een hybride v1 in d-label tussenwoning waarbij de quatt ±95% van de verwarming doet, dus nog net niet helemaal gasloos. Voor warm water een simpele boiler die na verwachting ongeveer 7a 8 maanden van het jaar op eigen opwek werkt.
Voor een ‘all electric’ van quatt zou ik een tweede unit nodig hebben en dat kan denk ik niet vanwege geluid. Misschien komen ze tzt met een model die iets meer vermogen kan leveren zoals de huidige meen ik ook meer vermogen levert.
Wel wat offtopic hier dus misschien beter verder informeren in de specifieke topics van quatt e.a.
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 11-03-2026 23:02 ]
@bite thanks.
Ik heb later t quatt topic gevonden en deze post daar gekopied paste.
Hier in de "kroeg" is een beetje iedereen komt hier en t was een soort quatt investment trail in samenwerking met tweakers dus ik vroeg me 2 dingen af : 1 is die versie waar ze over praten al live werkend bij tweakers.
2 en zo ja hoe zijn de eerste ervaringen.
Ik heb via de Quatt website een verzoek tor informatie gedaan.
Als ze bellen zal ik zeggen dat ik éérst voornamelijk technisch geinterreseert ben in de mogelijkheden en feitelijke technische werking. ( verkoop praatje en prijs is pas dáárna voor mij interresant.)
Wat mij aanspreekt is de extra mogelijkheid tot losse chill unit die aangesloten word op de ww circuit. ( dus airco achtig maar geen extra buiten unit.) En de tapwater/douchewater boiler geintergreerd in de regeling. Die samenwerkt met de wp. En als buffer gebruikt kan worden bij pv opwek overdag enz. Het klinkt als een ideale thuis systeem.
Ik heb later t quatt topic gevonden en deze post daar gekopied paste.
Hier in de "kroeg" is een beetje iedereen komt hier en t was een soort quatt investment trail in samenwerking met tweakers dus ik vroeg me 2 dingen af : 1 is die versie waar ze over praten al live werkend bij tweakers.
2 en zo ja hoe zijn de eerste ervaringen.
Ik heb via de Quatt website een verzoek tor informatie gedaan.
Als ze bellen zal ik zeggen dat ik éérst voornamelijk technisch geinterreseert ben in de mogelijkheden en feitelijke technische werking. ( verkoop praatje en prijs is pas dáárna voor mij interresant.)
Wat mij aanspreekt is de extra mogelijkheid tot losse chill unit die aangesloten word op de ww circuit. ( dus airco achtig maar geen extra buiten unit.) En de tapwater/douchewater boiler geintergreerd in de regeling. Die samenwerkt met de wp. En als buffer gebruikt kan worden bij pv opwek overdag enz. Het klinkt als een ideale thuis systeem.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
N.a.v. de mail over de nieuwe voorwaarden overgestapt per 1 maart van Vandebron naar Vattenfall. Lagere tarieven en 400 euro bonus.
Nu had Vandebron per ongeluk toch de opzegboete berekend. Ik zou twee eindafrekeningen krijgen; 1 met en 1 zonder. Contact gehad en zou opgelost worden.
Netjes bevestigingen gehad per mail en dezelfde dag is de foute eindafrekening teruggestort. Wilde even melden dat Vandebron mij netjes heeft te woord gestaan en geholpen. Mag ook wel eens gezegd worden denk ik.
Nu had Vandebron per ongeluk toch de opzegboete berekend. Ik zou twee eindafrekeningen krijgen; 1 met en 1 zonder. Contact gehad en zou opgelost worden.
Netjes bevestigingen gehad per mail en dezelfde dag is de foute eindafrekening teruggestort. Wilde even melden dat Vandebron mij netjes heeft te woord gestaan en geholpen. Mag ook wel eens gezegd worden denk ik.
Zero compensation
Ik voel weer en mediacampagne aankomen, om mensen weer tegen elkaar op te zetten net als toen werd gedaan tussen mensen met en zonder zonnepanelen. Het resultaat van die campagne zijn de huidige terugleverkosten als je stroom teruglevert.
Nu gaat het om analoge kWh meters, meters zonder gescheiden telwerk voor teruggeleverde stroom. Dit vloeit voort uit de Energiewet die sinds dit jaar geldt.
Dan in cursief de citaten uit het bewuste artikel op de site van Solar Magazine en daaronder de opmerking van mijn zijde.
Op deze wijze worden de onbalanskosten nauwkeuriger bij de veroorzaker neergelegd, wat als het goed is leidt tot een prikkel om minder onbalans te veroorzaken. Deze nieuwe wijze van onbalansverrekening wordt per 1 mei ingevoerd.’
Welke nieuw onbalansverreking? Heb ik iets gemist?
Bied je echter de optie om de oude analoge draaischijfmeter te behouden, dan leidt dat tot zelfselectie.
Voorheen noemde men dat zelfbeschikking.
De nieuwe meter zal veelal worden geweigerd door mensen voor wie die niet voordelig is, bijvoorbeeld zonnepaneeleigenaren die willen ontkomen aan terugleverkosten van energieleveranciers. Die profiteren dan van niet meedoen, en wel ten koste van de mensen die dat wel doen. De winst die mensen behalen door zich bewust aan kosten te onttrekken wordt altijd door iemand anders opgehoest.’
Klinkt bekend, het tegen elkaar opzetten was ook het doel van de eerder genoemde vorige media campagne.
Hoe meer mensen meedoen, hoe kleiner de impact van die weigeraars.
Vooral blijven stampen!
Daarom is het ook niet erg dat mensen het recht hebben op die domme digitale meter, of hun slimme meter uit te zetten en die als “dom” gebruiken.
Eventjes van het pad, gaat niet lang duren. En "dom" dekt de lading niet net als "slimme" dat doet.
Uiteindelijk moet je je in elk geval aan de wet houden.
Inderdaad, ik heet geen Willem Alexander en zo "No King" alhier.
Als je geen gebruik wil maken van de uitlezing op afstand, kun je die communicatiefunctie op zo’n meter gewoon uit laten schakelen, terwijl je de mogelijkheid openhoudt om daar later op terug te komen - zonder dat dat je geld kost.
Nee, de communicatiefunctie wordt niet uitgeschakeld in een slimme kWh meter. Het administratief laten uitzetten houdt in dat er niet meer standaard meetgegevens aan de energieleverancier wordt verstrekt.
De communicatie module blijft actief en zend het verbruik en gedane eruglevering elke 15 minuten door aan de netbeheerder.
En zo, lees liever de pagina van het RDI door, over het vervangen van de kWh meter i.p.v. dan andere prietpraat gaan te lezen.
Het bewuste artikel waar ik mij aan erger staat op de site van Solar Magazine en de link als je zelf wilt lezen is: https://solarmagazine.nl/...oor-digitale-of-afwachten
Nu gaat het om analoge kWh meters, meters zonder gescheiden telwerk voor teruggeleverde stroom. Dit vloeit voort uit de Energiewet die sinds dit jaar geldt.
Dan in cursief de citaten uit het bewuste artikel op de site van Solar Magazine en daaronder de opmerking van mijn zijde.
Op deze wijze worden de onbalanskosten nauwkeuriger bij de veroorzaker neergelegd, wat als het goed is leidt tot een prikkel om minder onbalans te veroorzaken. Deze nieuwe wijze van onbalansverrekening wordt per 1 mei ingevoerd.’
Welke nieuw onbalansverreking? Heb ik iets gemist?
Bied je echter de optie om de oude analoge draaischijfmeter te behouden, dan leidt dat tot zelfselectie.
Voorheen noemde men dat zelfbeschikking.
De nieuwe meter zal veelal worden geweigerd door mensen voor wie die niet voordelig is, bijvoorbeeld zonnepaneeleigenaren die willen ontkomen aan terugleverkosten van energieleveranciers. Die profiteren dan van niet meedoen, en wel ten koste van de mensen die dat wel doen. De winst die mensen behalen door zich bewust aan kosten te onttrekken wordt altijd door iemand anders opgehoest.’
Klinkt bekend, het tegen elkaar opzetten was ook het doel van de eerder genoemde vorige media campagne.
Hoe meer mensen meedoen, hoe kleiner de impact van die weigeraars.
Vooral blijven stampen!
Daarom is het ook niet erg dat mensen het recht hebben op die domme digitale meter, of hun slimme meter uit te zetten en die als “dom” gebruiken.
Eventjes van het pad, gaat niet lang duren. En "dom" dekt de lading niet net als "slimme" dat doet.
Uiteindelijk moet je je in elk geval aan de wet houden.
Inderdaad, ik heet geen Willem Alexander en zo "No King" alhier.
Als je geen gebruik wil maken van de uitlezing op afstand, kun je die communicatiefunctie op zo’n meter gewoon uit laten schakelen, terwijl je de mogelijkheid openhoudt om daar later op terug te komen - zonder dat dat je geld kost.
Nee, de communicatiefunctie wordt niet uitgeschakeld in een slimme kWh meter. Het administratief laten uitzetten houdt in dat er niet meer standaard meetgegevens aan de energieleverancier wordt verstrekt.
De communicatie module blijft actief en zend het verbruik en gedane eruglevering elke 15 minuten door aan de netbeheerder.
En zo, lees liever de pagina van het RDI door, over het vervangen van de kWh meter i.p.v. dan andere prietpraat gaan te lezen.
Het bewuste artikel waar ik mij aan erger staat op de site van Solar Magazine en de link als je zelf wilt lezen is: https://solarmagazine.nl/...oor-digitale-of-afwachten
waarom heb jij er specifiek voor bedankt?Pixelmagic schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:47:
[...]
Allen dank voor de eerdere berichten, ook een 3 jaar contract hier en zojuist ook maar even vriendelijk bedankt voor de nieuwe voorwaarden. Ook benieuwd naar het vervolg.
per 1 jan bveranderd het toch wettelijklaredo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:48:
Vandaag ontving ik van Essent een reminder over de nieuwe voorwaarden. Dat is op zich wel netjes want de eerste mail had ik over het hoofd gezien. Nu dus wel gelezen en daarna even op Tweakers gekeken wat er al over bekend was. Dank allen voor het reeds bespreken. Ik heb direct "bezwaar" gemaakt en houd graag de oude voorwaarden tot juni 2027 als mijn 3 jaar contract met de Mediamarkt bon uit 2024 afloopt (geen terugleververgoeding onder andere). Daarna zien we wel weer verder.
daarbij komt salderen gewoon te vervallen wat je ook in je contract nog hebt staan
zelf was ik niet op de hoogte van emails van essent! zoiets had ik graag per brief ontvangen
maar het zal waarschijnlijk niet zo veel uit maken dan?
zelf heb ik ook nooit apparte voorwaarden voor terug lever kosten gehadWouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:08:
[...]Ik heb nu geen terugleverkosten (en ook geen aparte productvoorwaarden voor teruglevering) en de salderingsregeling is niet zo benoemd. Dus hier ga ik nooit mee akkoord. Ze zullen alsnog ergens voor 1 januari 2027 wellicht wel van dit contract af willen, maar dat zien we dan wel weer.
- Terugleverkosten (kan ook al voor 1 januari 2027 o.b.v. schalen, en na die tijd per kWh)
- Salderingsregeling en datum specifiek benoemd
- Als je hier mee akkoord gaat accepteer je een nieuwe kostenstructuur (die ze daarna niet meer zomaar mogen verhogen maar hiermee al wel bestaat)
dat was voor na 2024 ergens en mijn is van net voor die wijzigingen
ze verwijzen naar mijn voorwaarden terug leverkosten maar die heb ik nooit gehad
er staat bij de meest gestelde vragen mbt deze wijzigngen
Ik heb zonnepanelen. Zijn de nieuwe voorwaarden nadelig voor mij?
Nee, klanten met zonnepanelen worden niet anders behandeld. Je krijgt dezelfde rechten als alle andere klanten.
Zonnepanelen blijven een slimme keuze, maar we gaan wel anders om met zelf opgewekte zonne-energie. Eerder ging het vooral om het opwekken en terugleveren van energie. Nu is het steeds belangrijker om je zonne-energie zelf slim te gebruiken of op te slaan.
Lees meer over het stoppen van salderen
Heeft dit antwoord je geholpen?
https://www.essent.nl/kla...ntract/nieuwe-voorwaarden
[ Voor 25% gewijzigd door Maxwp op 15-03-2026 15:07 ]
Dat klopt, maar ik heb ook nog geen terugleververgoeding. En dat houd ik graag zo tot het einde van mijn contract. Mocht ik een betere deal vinden per 1-1-27 wil ik dat trouwens wel overwegen hoor want dan is het voordeel van salderen echt voorbij. Bright heeft daar een leuke serie over gemaakt op YT --> YouTube: Salderen is WEL/NIET eerlijkMaxwp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:04:
[...]
per 1 jan bveranderd het toch wettelijk
daarbij komt salderen gewoon te vervallen wat je ook in je contract nog hebt staan
zelf was ik niet op de hoogte van emails van essent! zoiets had ik graag per brief ontvangen
maar het zal waarschijnlijk niet zo veel uit maken dan?
Nu iets minder van toepassing omdat het vanwege de oorlog sowieso niet een goed idee is om een langdurig gas contract aan te gaan maar keuze.nl heeft een artikel geschreven over bovenstaande:Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Houdt bij 2 en 3 jarige gascontracten wel rekening met de bijmengverplichting groen gas (BMV) en ETS-2 die ze bij je gastarief op gaan tellen. Je moet goed de voorwaarden lezen hierover. Iedere leverancier krijgt hiermee te maken maar bij Innova kan het gastarief hierdoor wijzigen zonder dat je kan opzeggen (bij anderen kan dit wel). En volgens hun tabel kan het maximum wat ze rekenen behoorlijk oplopen. +€0,32 in 2028 en +€0,56 in 2029 (incl. BTW).
https://www.keuze.nl/nieu...at-kan-je-425-euro-kosten
Iets om op te letten dus. Vereniging Eigen Huis heeft overigens de ACM al opgeroepen om in te grijpen: https://www.eigenhuis.nl/...s-toch-hogere-gastarieven
Bijzonder toch weer... vaste contracten, zonder vastigheid.Novax schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Nu iets minder van toepassing omdat het vanwege de oorlog sowieso niet een goed idee is om een langdurig gas contract aan te gaan maar keuze.nl heeft een artikel geschreven over bovenstaande:
Iets om op te letten dus. Vereniging Eigen Huis heeft overigens de ACM al opgeroepen om in te grijpen: https://www.eigenhuis.nl/...s-toch-hogere-gastarieven
Modelcontracten zijn tegenwoordig ook zo flexibel (best veel, waaronder MEGA). Maandelijks (eenzijdig) aanpasbaar qua tarief en leveringskosten. Ook goed opletten dus, daar zijn de voorwaarden ook aangepast van 2x per jaar, naar maandelijks (MEGA) of zo geschreven dat ze lijken op 2x per jaar, maar dat bijna elke "uitzondering" aangegrepen kan worden om het toch maandelijks aan te passen (Innova).
Dat mag niet. De ACM bepaalt de voorwaarden van het modelcontract en de nieuwe modelcontracten 2026 met onbepaalde tijd mogen maar 4x per jaar van tarief wijzigen (1 januari, 1 april,1 juli en/of 1 oktober).Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:24:
[...]
Bijzonder toch weer... vaste contracten, zonder vastigheid.
Modelcontracten zijn tegenwoordig ook zo flexibel (best veel, waaronder MEGA). Maandelijks (eenzijdig) aanpasbaar qua tarief en leveringskosten. Ook goed opletten dus, daar zijn de voorwaarden ook aangepast van 2x per jaar, naar maandelijks (MEGA) of zo geschreven dat ze lijken op 2x per jaar, maar dat bijna elke "uitzondering" aangegrepen kan worden om het toch maandelijks aan te passen (Innova).
Zie 4.1Novax schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:36:
[...]
Dat mag niet. De ACM bepaalt de voorwaarden van het modelcontract en de nieuwe modelcontracten 2026 met onbepaalde tijd mogen maar 4x per jaar van tarief wijzigen (1 januari, 1 april,1 juli en/of 1 oktober).
Mega PRODUCTVOORWAARDEN modelcontract
Ze hebben daarnaast ook nog altijd de post "onvoorzien" opgenomen voor tussentijdse wijzigingen. Die staat bijna bij allemaal. Ook in modelcontract.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 16-03-2026 15:45 ]
Dat zijn nog de oude modelcontract voorwaarden, Mega heeft nog niet het modelcontract met de nieuwe voorwaarden van 2026, dat zou per april moeten komen.Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:43:
[...]
Zie 4.1
Mega PRODUCTVOORWAARDEN modelcontract
Ze hebben daarnaast ook nog altijd de post "onvoorzien" opgenomen voor tussentijdse wijzigingen. Die staat bijna bij allemaal. Ook in modelcontract.
Voorwaarden van de ACM: https://www.acm.nl/system...lling-modelcontracten.pdf
Lijkt een vautje te zijn van de vergelijker. Productdetails staat dit:Rojado schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:58:
Ik zag vandaag via de consumentenbond energievergeljjker bij meerdere leveranciers een aanbod waarbij vanaf 2027 in de dal uren vrijwel niets vergoed wordt voor teruglevering en bij hoog tarief wel! Vergissing of nieuwe trend?
[Afbeelding]
En dan gaan er dus nog die terugleverkosten vanaf, karige bedoeling dan.MazzHead schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Lijkt een vautje te zijn van de vergelijker. Productdetails staat dit:
[Afbeelding]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Nogal in getoonde voorbeeld..... €0,0025 per kWh....Ersus schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:20:
[...]
En dan gaan er dus nog die terugleverkosten vanaf, karige bedoeling dan.
Overigens, net ook even gekeken in de consumentenbond vergelijker voor mijn adres. Bij gelijke import en export (6000kWh / 6000kWh) kom ik op bedragen van €75 per maand bij de vergelijker, en €86 voor hetzelfde product met bij beide een bonus bij Greenchoice 1 jaar Wind.
En dan de tarieven:
Vergelijker heeft het over €0,15 terugleververgoeding en €0,136 terugleverkosten, wat netto op 2,4cent uitkomt voor 2026.
Greenchoice website komt met hoog/dal €0,24-0,26 terugleververgoeiding en €0,136 terugleverkosten, wat netto op €0,15 (volgens website) neerkomt voor 2026.
Ook een fout of verschil dus.
Dan 2027 inderdaad de hier al geconstateerde verschil op teruglevervegoeding (die dus niet 0,15 is op de website). Met dus een netto vergoeding van 0,00250 (maw over de 6000kWh teruglevering verdien je een whopping €4)
En dan zeggen ze dat dynamisch een oerwoud is, maar dit met vastekosten contracten is ook een oerwoud.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 19-03-2026 09:27 ]
Volgens mij komt het er op neer dat je straks nergens significant meer dan € 0,01 (1 cent) per kWh gaat overhouden aan je teruggeleverde stroom. Iedere keer als ik een aanbieding zie die significant meer dan dat lijkt te bieden, komt het er uiteindelijk op neer dat de ogenschijnlijke aanbieding niet klopt en je via de terugleverkosten er uiteindelijk amper een cent per kWh aan gaat overhouden. Vorig jaar nog teruglevering van ruim 8400 kWh. In de winter deels gecompenseerd door verbruik van de warmtepomp, maar altijd nog zo'n 4000 kWh in de plus, met het 3-jaars contract van Greenchoice met € 0,11 'echte' terugleververgoeding dus nog wat centjes terug.Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Nogal in getoonde voorbeeld..... €0,0025 per kWh....
Overigens, net ook even gekeken in de consumentenbond vergelijker voor mijn adres. Bij gelijke import en export (6000kWh / 6000kWh) kom ik op bedragen van €75 per maand bij de vergelijker, en €86 voor hetzelfde product met bij beide een bonus bij Greenchoice 1 jaar Wind.
En dan de tarieven:
Vergelijker heeft het over €0,15 terugleververgoeding en €0,136 terugleverkosten, wat netto op 2,4cent uitkomt voor 2026.
Greenchoice website komt met hoog/dal €0,24-0,26 terugleververgoeiding en €0,136 terugleverkosten, wat netto op €0,15 (volgens website) neerkomt voor 2026.
Dan 2027 inderdaad de hier al geconstateerde verschil op teruglevervegoeding (die dus niet 0,15 is op de website). Met dus een netto vergoeding van 0,00250 (maw over de 6000kWh teruglevering verdien je een whopping €4)
En dan zeggen ze dat dynamisch een oerwoud is, maar dit met vastekosten contracten is ook een oerwoud.
Nu een EV en eigen laadpaal, volgend jaar wellicht nog een thuisaccu erbij, wat er dan eventueel nog overblijft ga ik niet terugleveren (stel zero-export in op mijn Enphase), voor die paar tientjes gun ik het de energiemaatschapij niet
Kan natuurlijk ook naar een dynamisch contract, maar vrees dat dat in de winter aanzienlijk duurder gaat uitpakken, en de EV moet toch geladen worden, en de warmtepomp moet het huis warm houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 19-03-2026 09:57 ]
Wellicht een 'domme vraag', dus maar even in dit kroegtopic!
Mijn contract loopt in juli af en ik moet dus kiezen voor of vast of variabel of dynamisch.
Nu heb ik zonnepanelen waar ik als ik het netjes doe eigenlijk precies uitkom, dus ik produceer per jaar net zoveel als ik gebruik.
Klopt mijn beredenering dat ik dan voor dit jaar best variabel (of een goede aanbieding voor vast) kan kiezen, daar met de huidige saldering ik toch 'niets' betaal?
Mijn contract loopt in juli af en ik moet dus kiezen voor of vast of variabel of dynamisch.
Nu heb ik zonnepanelen waar ik als ik het netjes doe eigenlijk precies uitkom, dus ik produceer per jaar net zoveel als ik gebruik.
Klopt mijn beredenering dat ik dan voor dit jaar best variabel (of een goede aanbieding voor vast) kan kiezen, daar met de huidige saldering ik toch 'niets' betaal?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Vanwege de oorlog met de nog niet zo gestegen gasprijs ( die je nu nog betaald ) is get juist goed bu nog even vast te leggen voordat het nog meer wordNovax schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Nu iets minder van toepassing omdat het vanwege de oorlog sowieso niet een goed idee is om een langdurig gas contract aan te gaan maar keuze.nl heeft een artikel geschreven over bovenstaande:
Waarom? Want waarom zouden de prijzen nog hoger worden? Zelfs als deze oorlog doorgaat (waar natruulijk steeds andere berichten over zijn), stabiliseert de prijs zich. Dat was ook zo na het begin van de oorlog in Oekraïne.Maxwp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Vanwege de oorlog met de nog niet zo gestegen gasprijs ( die je nu nog betaald ) is get juist goed bu nog even vast te leggen voordat het nog meer word
Dit soort tariefsamenstelling had men redelijkerwijs al kunnen verwachten toen de eerste terugleverkosten (gevoelsmatige boete) werd ingevoerd. Eerlijk is eerlijk, naaien is creatief en in sommige bereiken wel lekker maar als het ongevraagd is dan pas ik toch liever.Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Nogal in getoonde voorbeeld..... €0,0025 per kWh....
En dan de tarieven:
2027 kan de zonnestroom icm dynamisch contract en een thuisbatterij nog steeds wat opleveren. Zij het icm allerhande Tennet diensten en of via eigen sturing.
De simpelste benadering om de eerste teleurstelling op te vangen is je jaarrekening energie te nemen en de gesaldeerde kWh's te vermenigvuldigen met een €0,xx bedrag (dat je verwacht per kWh te gaan betalen vanaf 2027). Dat zullen je meerkosten worden.
Een random voorbeeld voor 2027 zonder batterij.
PV Watt piek 6800
Verbruik kWh 11000
PV direct kWh 3500
PV Salderen kWh 3500 x € 0,25 = €875,-
Je gaat gewoon €875,- per jaar meer betalen of je wil of niet. Het gesaldeerde deel gaat wegvallen en een 'prik um in de muur kastje' gaat dat zeker niet volledig oplossen. Kies verstandig het is vooral voor de lange termijn. Omdenken in wanneer je verbruikers inschakelt icm met een 'slimme' batterij.
Eigen voorbeeld voor 2027
PV Watt piek 24300
Verbruik kWh 14500
PV direct kWh 4475
PV Salderen kWh 16012 x €0,25 = €4003,-
€4003,- ga ik zeker niet meer betalen per jaar, daar heb ik al een stokje voor gestoken door gewoon all in te gaan voor een batterij installatie die 'alles' kan afdekken, of dat nu een EV laden is in de avond, een terrasheater als comfort of wassen en drogen wanneer je wil. Het maakt niet uit. Die vrijheid heb ik afgekocht voor een langere termijn.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Maar hoe stabiliseert die prijs van gas, op de hoogte van nu of op de hoogte van afgelopen januari? De TTF gasprijs staat al wekenlang rond de €50,- MWh en staat op dit moment zelfs al op ruim €63,- MWh.Truus01 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:06:
[...]
Waarom? Want waarom zouden de prijzen nog hoger worden? Zelfs als deze oorlog doorgaat (waar natruulijk steeds andere berichten over zijn), stabiliseert de prijs zich. Dat was ook zo na het begin van de oorlog in Oekraïne.
Ik heb bij Engie een nieuw contract afgesloten omdat mijn huidige contract eind juni afloopt en zie dat bij Engie de tarieven (nog) hetzelfde zijn gebleven, maar de bonus die ik kreeg van €415,- vandaag is gezakt naar €300,- €150,- met een 1 jarig contract.
Het is ook niet zo dat de prijs gelijk daalt als die oorlog is afgelopen, omdat er nog veel meer landen gastekorten hebben wat moet worden aangevuld en het wel even zal gaan duren voordat alles weer zo was als voor de oorlog.
Heb je niet binnenkort een nieuw contract nodig, dan kan je afwachten, maar ik neem toch maar het zekere voor het onzekere, omdat ik niet verwacht dat binnen die paar maanden voordat mijn contract afgelopen is de prijzen weer zullen zijn als begin januari.
Tsja. Ik zou je willen vragen om eerst eens te kijken wat je volgend jaar precies nog overhoudt, en vervolgens om dat ten goede te laten komen aan de groene mix. Dan heeft iemand er tenminste nog wat aan. Het moet je natuurlijk geen serieuze bedragen gaan kosten natuurlijk, dat snap ik, maar er is vanuit milieu-overwegingen wel iets voor te zeggen.Batilan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Volgens mij komt het er op neer dat je straks nergens significant meer dan € 0,01 (1 cent) per kWh gaat overhouden aan je teruggeleverde stroom. Iedere keer als ik een aanbieding zie die significant meer dan dat lijkt te bieden, komt het er uiteindelijk op neer dat de ogenschijnlijke aanbieding niet klopt en je via de terugleverkosten er uiteindelijk amper een cent per kWh aan gaat overhouden. Vorig jaar nog teruglevering van ruim 8400 kWh. In de winter deels gecompenseerd door verbruik van de warmtepomp, maar altijd nog zo'n 4000 kWh in de plus, met het 3-jaars contract van Greenchoice met € 0,11 'echte' terugleververgoeding dus nog wat centjes terug.
Nu een EV en eigen laadpaal, volgend jaar wellicht nog een thuisaccu erbij, wat er dan eventueel nog overblijft ga ik niet terugleveren (stel zero-export in op mijn Enphase), voor die paar tientjes gun ik het de energiemaatschapij niet(al snap ik ook wel dat ze nu met saldering weinig aan me verdienen
).
Kan natuurlijk ook naar een dynamisch contract, maar vrees dat dat in de winter aanzienlijk duurder gaat uitpakken, en de EV moet toch geladen worden, en de warmtepomp moet het huis warm houden.
Er is sinds gisteren infrastructuur voor LNG verdwenen danwel ernstig beschadigd (Iran en Quatar), die capaciteit komt niet vanzelf weer terug en zeker niet op korte termijn.R0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:57:
Het is ook niet zo dat de prijs gelijk daalt als die oorlog is afgelopen, omdat er nog veel meer landen gastekorten hebben wat moet worden aangevuld en het wel even zal gaan duren voordat alles weer zo was als voor de oorlog.
LNG is een wereldwijde markt dus waar de capaciteit verdwijnt maakt niet uit, het heeft altijd een prijsopdrijvend effect.
Ik kan nog niet verlengen helaas en ook nog geen verlengingsaanbod gehad dus ben linksom/rechtsom toch de sjaakR0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:57:
[...]
Maar hoe stabiliseert die prijs van gas, op de hoogte van nu of op de hoogte van afgelopen januari? De TTF gasprijs staat al wekenlang rond de €50,- MWh en staat op dit moment zelfs al op ruim €63,- MWh.
Ik heb bij Engie een nieuw contract afgesloten omdat mijn huidige contract eind juni afloopt en zie dat bij Engie de tarieven (nog) hetzelfde zijn gebleven, maar de bonus die ik kreeg van €415,- vandaag is gezakt naar €300,- met een 1 jarig contract.
Heb je niet binnenkort een nieuw contract nodig, dan kan je afwachten, maar ik neem toch maar het zekere voor het onzekere, omdat ik niet verwacht dat binnen die paar maanden voordat mijn contract afgelopen is de prijzen weer zullen zijn als begin januari.
Maar goed, kan waarschijnlijk wel wat investeren in PV en een airco installatie deze zomer om het gasverbruik omlaag te krijgen maar in de winter is iedereen afhankelijk van de gascentrales dus dat blijft een dingetje...
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Er zijn een aantal energieleveranciers waarbij je relatief vroeg kunt verlengen, uiteenlopend van 120 t/m 365 dagen voor het einde van je huidige contract: https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmomentArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Ik kan nog niet verlengen helaas en ook nog geen verlengingsaanbod gehad dus ben linksom/rechtsom toch de sjaak![]()
Maar goed, kan waarschijnlijk wel wat investeren in PV en een airco installatie deze zomer om het gasverbruik omlaag te krijgen maar in de winter is iedereen afhankelijk van de gascentrales dus dat blijft een dingetje...
Jouw 3 jarige contract bij Oxxio is toch gelijk met die van mij ingegaan in 2023, dan kan je toch ook al verlengen?ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Ik kan nog niet verlengen helaas en ook nog geen verlengingsaanbod gehad dus ben linksom/rechtsom toch de sjaak![]()
Thanks die pagina kende ik niet, maar helaas kan nog niet bij Oxxio:Harold Finch schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Er zijn een aantal energieleveranciers waarbij je relatief vroeg kunt verlengen, uiteenlopend van 120 t/m 365 dagen voor het einde van je huidige contract: https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
88 dagen
v.a. 03-04-2026
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ja klopt maar krijg zelfs geeneens een verlengingsaanbod op dit moment.R0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Jouw 3 jarige contract bij Oxxio is toch gelijk met die van mij ingegaan in 2023, dan kan je toch ook al verlengen?
edit:
krijg net de melding dat ik pas binnen 60 dagen van m'n contracteinde kan verlengen of overstappen
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 19-03-2026 16:28 ]
Velengingsaanbod zal wel tegenvallen, Oxxio geeft ook geen bonus meer bij nieuwe contracten en heeft ongeveer dezelfde tarieven als de meeste aanbieders.ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Ja klopt maar krijg zelfs geeneens een verlengingsaanbod op dit moment.
edit:
krijg net de melding dat ik pas binnen 60 dagen van m'n contracteinde kan verlengen of overstappen
Ik zie dat Engie de bonus die gisteren nog €415,- was en vanmorgen €300,- nu heeft teruggedraaid naar €150,- als je via hun site een contract afsluit. Blijkbaar zijn de vooruitzichten op goedkope gastarieven niet hoopgevend en bereiden ze dit voor door de loyaliteitsbonus te verlagen, een aantal andere aanbieders verlagen die bonussen ook zie ik op de vergelijkingssites.
Kreeg wel een Oxxio verlengingsaanbod via gaslicht.com en die was best voordelig, alleen kan hem niet afsluitenR0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Velengingsaanbod zal wel tegenvallen, Oxxio geeft ook geen bonus meer bij nieuwe contracten en heeft ongeveer dezelfde tarieven als de meeste aanbieders.
Ik zie dat Engie de bonus die gisteren nog €415,- was en vanmorgen €300,- nu heeft teruggedraaid naar €150,- als je via hun site een contract afsluit. Blijkbaar zijn de vooruitzichten op goedkope gastarieven niet hoopgevend en bereiden ze dit voor door de loyaliteitsbonus te verlagen, een aantal andere aanbieders verlagen die bonussen ook zie ik op de vergelijkingssites.
Met mijn opgegeven verbruik (2500kWh, 750 m3 en 1800kWh teruglevering van mijn 6 zonnepanelen) kwam Engie als goedkoopste naar voren (€1,40128m3 en €0,2778kWh), vooral vanwege die €415,- loyaliteitsbonus.ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:
[...]
Kreeg wel een Oxxio verlengingsaanbod via gaslicht.com en die was best voordelig, alleen kan hem niet afsluiten
Maar die gaat pas in juni in dan?R0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Met mijn opgegeven verbruik (2500kWh, 750 m3 en 1800kWh teruglevering van mijn 6 zonnepanelen) kwam Engie als goedkoopste naar voren (€1,40128m3 en €0,2778kWh), vooral vanwege die €415, loyaliteitsbonus.
Ik wacht nog even af, gasprijs daalt al weer, Nederland is in principe niet direct afhankelijk van Qatar maar enkele omliggende landen wel dus het hangt er heel erg vanaf hoe die politieke situatie gaat lopen. Straks valt Duitsland Nederland weer binnen vanwege het gas
Ik ben liever te vroeg dan te laat en als de prijzen iets dalen dan is dat met mijn verbruik geen ramp en maakt die loyaliteitsbonus van €415,- dat weer goed.ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:06:
[...]
Ik wacht nog even af, gasprijs daalt al weer, Nederland is in principe niet direct afhankelijk van Qatar maar enkele omliggende landen wel dus het hangt er heel erg vanaf hoe die politieke situatie gaat lopen. Straks valt Duitsland Nederland weer binnen vanwege het gas
Ik heb het contract afgesloten via Scoupy en krijg van hun ook nog een cashback van €71,11.
Dit is niet erg informatief. Zijn dit bedragen per uur, dag, maand, jaar?R0181 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:13:
[...]
Ik ben liever te vroeg dan te laat en als de prijzen iets dalen dan is dat met mijn verbruik geen ramp en maakt die loyaliteitsbonus van €415,- dat weer goed.
Ik heb het contract afgesloten via Scoupy en krijg van hun ook nog een cashback van €71,11.
[Afbeelding]
Of dit een goede deel is weet je toch alleen als je de prijzen per kwh en m3 met daarnaast de vaste kosten apart vermeld weet.
Omlaag? Hij gaat nog steeds omhoog toch?ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:06:
[...]
Hier een dynamisch Zonneplan contract, en met maar ~300 kuub gas per jaar maak ik me nog niet zo'n zorgen. Compenseren we ruim met alle teruggeleverde energie!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat 3 jaar vast Greenchoice abbo zonder TLB is achteraf gezien echt een gouden greep
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Na de paniek reactie gisteren stond hij even op 74 euro per MWh, nu staat die weer op 60 euro per MWh en idd ik verbruik ook al niet zoveel gas meer dus lig er niet heel erg wakker van al voel ik het natuurlijk ook in m'n portemonnee.DennusB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:54:
[...]
Omlaag? Hij gaat nog steeds omhoog toch?
Hier een dynamisch Zonneplan contract, en met maar ~300 kuub gas per jaar maak ik me nog niet zo'n zorgen. Compenseren we ruim met alle teruggeleverde energie!
Ik maak me meer zorgen of er überhaupt voldoende gas is volgende winter...
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 20-03-2026 09:29 ]
Khebbumzellufook. Des te groter gaat de schok over een jaar worden, als dat feestje is afgelopen 😞hoevenpe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:57:
Dat 3 jaar vast Greenchoice abbo zonder TLB is achteraf gezien echt een gouden greep
Ik hoop oprecht dat ze die putten in Groningen nog niet volgestort hebben, we konden het sneller nodig hebben dan ons lief is.ArcticWolf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:29:
Ik maak me meer zorgen of er überhaupt voldoende gas is volgende winter...
Begreep gisteren nog van de provincie dat ze volle bak bezig zijn met storten...hoevenpe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Ik hoop oprecht dat ze die putten in Groningen nog niet volgestort hebben, we konden het sneller nodig hebben dan ons lief is.
Nou, dat is dan een goede reden om mijn houtvoorraad de komende maanden ook vol te storten. Dan ga ik m'n huis de komende winters alleen nog maar verwarmen met m'n houtkachelArcticWolf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Begreep gisteren nog van de provincie dat ze volle bak bezig zijn met storten...
Overigens is de kans sinds gister levensgroot geworden dat ik voorlopig niet meer terugkeer naar Eneco. Jarenlang een luie en slapende klant geweest (ja dat is mijn eigen schuld) door niet over te stappen. Begin februari overgestapt en met puur geluk de toen gunstige gasprijs vastgezet. Word ik al de hele week gebeld door een voor mij onbekend nummer. Gister was ik in de gelegenheid om op te nemen.
"Ja meneer, we mogen u als oude klant een gunstig tarief aanbieden".
Door dat soort dingen word ik echt woest. Neem dan eens pro-actief contact op met een loyale klant en hou 'm binnen. Jarenlang geen contact met mij gezocht, en nu een maand na opzegging kan het ineens wel. Nu moet je er weer allerlei marketing en personeelskosten tegenaan klappen om aan acquisitie te doen. Wel een wijze les; voortaan gewoon 1-2 jaarlijks overstappen naar de dan goedkoopste aanbieder. Zo hou ik dit systeem helaas zelf ook in stand, maar het is niet anders
Naja laat ik het positief in zien, voorlopig 6 tientjes per maand goedkoper uit en dan neem ik de korting op de eindafrekening nog niet mee in de berekening
Ik snel werkelijk niet waarom ze zo als je blinde kip recht op de muur af willen rijden, dom.ArcticWolf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:41:
Begreep gisteren nog van de provincie dat ze volle bak bezig zijn met storten...
Ze zijn zelfs 24/7, ja in ploegendienst, bezig om alles vol te storten……hoevenpe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Ik hoop oprecht dat ze die putten in Groningen nog niet volgestort hebben, we konden het sneller nodig hebben dan ons lief is.
Ik heb ook 15 jaar lang slapend bij die boeven gezeten, variabel. Sinds de gascrisis van 2022 met prijzen van 3,85 per m3 ben ik daar weg en heb ik een houtkachel laten plaatsen.Denman schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Nou, dat is dan een goede reden om mijn houtvoorraad de komende maanden ook vol te storten. Dan ga ik m'n huis de komende winters alleen nog maar verwarmen met m'n houtkachel
Overigens is de kans sinds gister levensgroot geworden dat ik voorlopig niet meer terugkeer naar Eneco. Jarenlang een luie en slapende klant geweest (ja dat is mijn eigen schuld) door niet over te stappen. Begin februari overgestapt en met puur geluk de toen gunstige gasprijs vastgezet. Word ik al de hele week gebeld door een voor mij onbekend nummer. Gister was ik in de gelegenheid om op te nemen.
"Ja meneer, we mogen u als oude klant een gunstig tarief aanbieden".
Door dat soort dingen word ik echt woest. Neem dan eens pro-actief contact op met een loyale klant en hou 'm binnen. Jarenlang geen contact met mij gezocht, en nu een maand na opzegging kan het ineens wel. Nu moet je er weer allerlei marketing en personeelskosten tegenaan klappen om aan acquisitie te doen. Wel een wijze les; voortaan gewoon 1-2 jaarlijks overstappen naar de dan goedkoopste aanbieder. Zo hou ik dit systeem helaas zelf ook in stand, maar het is niet anders
Naja laat ik het positief in zien, voorlopig 6 tientjes per maand goedkoper uit en dan neem ik de korting op de eindafrekening nog niet mee in de berekening
R0181 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"hanev001 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:52:
[...]
Dit is niet erg informatief. Zijn dit bedragen per uur, dag, maand, jaar?
Of dit een goede deel is weet je toch alleen als je de prijzen per kwh en m3 met daarnaast de vaste kosten apart vermeld weet.
Nieuw aanbod is binnen. Kennelijk is Budget eruit gekomen. 3 jaar rond de 24 cent en 1 jaar rond de 26 cent.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
En geen vaste leveringskosten, plus 100 euro korting bij 1 jaar.donald_dick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:07:
Nieuw aanbod is binnen. Kennelijk is Budget eruit gekomen. 3 jaar rond de 24 cent en 1 jaar rond de 26 cent.
Goededag,
Gisteren kreeg ik binnen het collectieve aanbod van VEH. Heb nog geen tijd gehad het om het in detail bestuderen in vergelijkting tot de concurentie. Misschien dat iemand hier er al een genuanceerde mening over heeft. Vergelijkingen met de situatie van een paar weken terug net voor de oorlog zijn niet echt zinvol. Nu = nu ;-)
Heb al een enkele vragen:
A- Klopt mijn conclusie dat vanaf jan-1-2027 de door zonnenpanelen terugleverde energie, geen kosten aanzitten? Dit doordat kosten € 0.0605 en opbrengst: €0.0605 tegenelkaar wegstreept kunnen worden ?
B- Komen dan per Jan-1-12027 de vaste terugleverkosten te vervallen? (die gekoppeld zijn aan de Budget Energie 'staffel')
C- Zou het interessant zijn om het huidige contract dan begin april eindigt tot eind december variabel uit te zitten. (Ik heb gas afname maar dat is niet meer dan ~120m3 op jaarbasis. Gasloos is nog geen optie mbt aanwezig relatief jonge hybrid warmtepomp installatie)
:strip_exif()/f/image/jxqQJhumnFBJ3owNqQI6h5ax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oplbTrr8z9nvCQCGfMEK0qTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mvgrt - Anthony
Gisteren kreeg ik binnen het collectieve aanbod van VEH. Heb nog geen tijd gehad het om het in detail bestuderen in vergelijkting tot de concurentie. Misschien dat iemand hier er al een genuanceerde mening over heeft. Vergelijkingen met de situatie van een paar weken terug net voor de oorlog zijn niet echt zinvol. Nu = nu ;-)
A- Klopt mijn conclusie dat vanaf jan-1-2027 de door zonnenpanelen terugleverde energie, geen kosten aanzitten? Dit doordat kosten € 0.0605 en opbrengst: €0.0605 tegenelkaar wegstreept kunnen worden ?
B- Komen dan per Jan-1-12027 de vaste terugleverkosten te vervallen? (die gekoppeld zijn aan de Budget Energie 'staffel')
C- Zou het interessant zijn om het huidige contract dan begin april eindigt tot eind december variabel uit te zitten. (Ik heb gas afname maar dat is niet meer dan ~120m3 op jaarbasis. Gasloos is nog geen optie mbt aanwezig relatief jonge hybrid warmtepomp installatie)
:strip_exif()/f/image/jxqQJhumnFBJ3owNqQI6h5ax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oplbTrr8z9nvCQCGfMEK0qTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mvgrt - Anthony
Zijn de vaste leveringskosten gratis bij deze aanbieding? Normaal rekent Budget Energie voor de leveringskosten €215,76 voor gas en stroom samen per jaar.mokat schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:20:
Goededag,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mvgrt - Anthony
Je kunt hier een overzicht vinden hoe ver je van tevoren kunt afsluiten:The Third Man schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:45:
@Atomius en ter aanvulling: het wisselt ook tot welke datum je de overstap kan uitstellen. Stel je krijg 1 april je aanbod, maar je contract loopt pas 30 juni af, dan kan het zijn dat het aanbod het niet toestaat pas op 1 juli je nieuwe contract af te nemen. Wel iets om op te letten dus tenzij je contract al afgelopen is of zeer binnenkort afloopt. Maar vaak is het aanbod wel een kwartaal of langer geldig.
https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
Ik had in 2025 begin april een contract afgesloten bij Vattenfal met startdatum begin juni 2025. Gek genoeg maakten ze hier een 11 maanden contract van, met startdatum begin juni 2025 en einddatum 30 april 2026 (wel gewoon met de 390 euro cashback).
Omdat ik niet had onthouden dat het een 11 maanden contract was en ik ook dacht dat je niet zo vroeg vantevoren kon overstappen (2 foute aannames van mijn kant) heb ik zitten slapen en ben de Iran-situatie niet voor geweest.
Als damage control heb ik net een 2 jarig contract afgesloten bij Vandebron. Gastarief is relatief hoog met 1,56 euro per kuub (betaal nu bij Vattenfal 1,30 euro), maar mijn verbruik is relatief laag met zo'n 200 kuub per jaar, dus is zo'n 52 euro per jaar meer dan ik nu betaal. Voor zo'n (potentiele) energiecrisis als waar we nu in zitten valt dat te overzien. Ik wil vooral het risico tegen verdere extreme stijgingen indekken, want ik heb de vorige energiecrisis nog vers in het hoofd, een beetje als @R0181
Het mooie is wel dat je bij deze aanbieding ook de 400 euro cashback krijgt als je een relatief laag verbruik hebt. Dit was bij Vattenfal ook zo, en dat is ook waarom ik vorig jaar met Vattenfal in zee was gegaan.
Ik zie verder in de actievoorwaarden ook geen kleine lettertjes over een bepaald minimumverbruik (dit was bij bijvoorbeeld Innova wel zo, al kreeg ik volgens mij bij hen toen ik daar 2 jaar terug zat alsnog de volledige cashback).
https://www.gaslicht.com/...aarden-1-en-Meerjarig.pdf
Nadeel van een 2 jarig contract is natuurlijk wel dat je de cashback slechts 1x per 2 jaar krijgt, dus effectief 200 euro per jaar. Maarja - nogmaals - ik wil met dit contract vooral verrassingen voorkomen (ik weet nog dat ik ooit even 4 euro per kuub gas betaalde 😂)
/f/image/0x1J6mb6bLM5ezjK59DAl5yX.png?f=fotoalbum_large)
Dan wat betreft de loytaliteitsbonus:
Via Gaslicht.com krijg je (bij een jaarcontract) 250 euro cashback / loytaliteitsbonus bij Greenchoice, en bij sommige andere aanbieders zelfs 300 euro. Ik zie wel dat de tarieven per kWh / m3 wat hoger zijn via Gaslicht.com, dus het lijkt erop dat je een berekening moet maken voor jezelf wat het meest gunstig is.Novax schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:47:
Greenchoice heeft via de vergelijkers de loyaliteitsbonus van het losse 1 jarige gascontract weer verhoogd van €125 naar €175. Gastarief is ook weer iets lager maar nog steeds hoog met €1.38. Interessant als je een laag verbruik hebt vanwege de hoge cashback maar je bent wel minder fexibel.
@smvs was dan het VEH aanbod niet interessanter geweest?
Ik zie de VEH gasprijs voor 1,41 euro, waar mijn Vandebron contract 1,56 rekent (15 cent verschil). Met mijn verbruik van 200 kuub per jaar is dat over 2 jaar een verschil van 400 kuub * 0,15 euro = 60 euro in het voordeel van VEH. Echter, mijn cashback bij Vandebron is 400 euro, waar ik bij VEH 100 euro cashback zie, dus dan 240 euro in het voordeel van Vandebron (300 euro extra cashback, maar 60 euro meer kosten over 2 jaar).The Third Man schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:13:
@smvs was dan het VEH aanbod niet interessanter geweest?
VEH - Budget E aanbod heeft daarnaast de vaste leveringskosten op nul.smvs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Ik zie de VEH gasprijs voor 1,41 euro, waar mijn Vandebron contract 1,56 rekent (15 cent verschil). Met mijn verbruik van 200 kuub per jaar is dat over 2 jaar een verschil van 400 kuub * 0,15 euro = 60 euro in het voordeel van VEH. Echter, mijn cashback bij Vandebron is 400 euro, waar ik bij VEH 100 euro cashback zie, dus dan 240 euro in het voordeel van Vandebron (300 euro extra cashback, maar 60 euro meer kosten over 2 jaar).
Oh ja ok, fair enough. Maar je moet dan je inschrijven en afwachten of je een aanbod krijgt? Beetje apart systeem.mokat schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:56:
[...]
VEH - Budget E aanbod heeft daarnaast de vaste leveringskosten op nul.
Edit: Ik heb me net ingeschreven bij VEH en krijg dan dit:
Volgende stappen:
Bedankt voor je inschrijving! Door de situatie in het Midden-Oosten is er onrust op de energiemarkt. Hierdoor is het momenteel niet mogelijk om een veiling te organiseren waaruit een scherp contract voor jou komt. Zodra dat wel mogelijk is laten we het je weten.
[ Voor 37% gewijzigd door smvs op 22-03-2026 16:04 ]
Dat zal wel een fout in de specificatie zijn, Budget Energie rekent €17,98 per maand voor levering van gas en stroom.mokat schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:56:
[...]
VEH - Budget E aanbod heeft daarnaast de vaste leveringskosten op nul.
Nee, Ik denk dat dit de specifieke 'incentive' is van deze veiling. Er hebben zich meer dan 30K geinteresseerden ingeschreven, dus die zouden dan allemaal een verkeerd aanbod hebben.R0181 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Dat zal wel een fout in de specificatie zijn, Budget Energie rekent €17,98 per maand voor levering van gas en stroom.
Bovenstaande was het 1 jarig contract, het 2 jarig contract bevat vaste leveringskosten electra / gas: €23,88 per jaar.
@SMVS : Waarschijnlijk kan je niet meer op deze tranch meeliften. Deze veiling was ook eerder mert een email bericht uitgesteld door de huidige situatie maar het aanbod kwam vrijdag onverwachts binnen.
Ik heb overigens wel eens eerder laat ingeschreven en kreeg vervolgens een bericht dat ik op de volgende veiling moest wachten, terwijl het aanbod aan paar dagen later alsnog doorkwam.
[ Voor 8% gewijzigd door mokat op 22-03-2026 19:22 ]
Heeft iedereen zo een zelfde soort specificatie gekregen? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de leveringskosten als bonus wordt gebruikt en snap ook het nut er niet van.mokat schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Nee, Ik denk dat dit de specifieke 'incentive' is van deze veiling. Er hebben zich meer dan 30K geinteresseerden ingeschreven, dus die zouden dan allemaal een verkeerd aanbod hebben.
Bovenstaande was het 1 jarig contract, het 2 jarig contract bevat vaste leveringskosten electra / gas: €23,88 per jaar.
Ik had me in februari ook ingeschreven, maar de aanbieding geannuleerd toen ik de mail kreeg die @smvs hierboven ook kreeg, ik heb na die mail een 1 jarig contract afgesloten bij Engie die voor mij gunstiger is dan de aanbieding via VEH.
R0181 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 22-03-2026 21:01 ]
Kan iemand me helpen deze energienota (Delta 2024-2025) te begrijpen? Het is de jaarrekening van het huis dat ik gekocht heb, ik probeer eruit te halen wat het totale verbruik en de totale opbrengst van de panelen is. Maar het telt niet goed op...
Stats: 24 panelen, vermoedelijk uit 2015. Het energielabel benoemt 24,8m2 Zuidoost (4.332 Wp) en 14,8m2 Noordoost (2.599 Wp). Samen goed voor 6.931 Wp.
De jaarnota geeft aan dat er 8.142 kWh verbruikt is, 4.697 kWh teruggeleverd (1:1 verrekend) en dat er dus 3.445 kWh afgerekend moet worden. Ik verwacht dat er ruim meer dan die 4.697 opgewekt is, en dat er dus een deel direct gebruikt is maar dat dit niet zichtbaar is in de tellers. Klopt deze aanname, en kan ik dus niet achterhalen wat de exacte opwek is en in welke mate er sprake is van gelijktijdigheid in opwek/verbruik? Maar hoe verhoudt zich dat dan tot de getallen in die oranje/blauwgekleurde graphic?
/f/image/xzkrSmy7K3kr3oFkxCjfCaYj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3uBGzeco5ArrMEj8E5MIG5uM.png?f=user_large)
/f/image/SMkK1p1lcaYsPDgLy8s5nm9i.png?f=fotoalbum_large)
(De reden dat ik dit vraag: ik wil graag weten waar ik aan toe ben als in 2027 het salderen wegvalt. Heb nu geen idee van de gelijktijdigheid / totale opbrengst)
Stats: 24 panelen, vermoedelijk uit 2015. Het energielabel benoemt 24,8m2 Zuidoost (4.332 Wp) en 14,8m2 Noordoost (2.599 Wp). Samen goed voor 6.931 Wp.
De jaarnota geeft aan dat er 8.142 kWh verbruikt is, 4.697 kWh teruggeleverd (1:1 verrekend) en dat er dus 3.445 kWh afgerekend moet worden. Ik verwacht dat er ruim meer dan die 4.697 opgewekt is, en dat er dus een deel direct gebruikt is maar dat dit niet zichtbaar is in de tellers. Klopt deze aanname, en kan ik dus niet achterhalen wat de exacte opwek is en in welke mate er sprake is van gelijktijdigheid in opwek/verbruik? Maar hoe verhoudt zich dat dan tot de getallen in die oranje/blauwgekleurde graphic?
/f/image/xzkrSmy7K3kr3oFkxCjfCaYj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3uBGzeco5ArrMEj8E5MIG5uM.png?f=user_large)
/f/image/SMkK1p1lcaYsPDgLy8s5nm9i.png?f=fotoalbum_large)
(De reden dat ik dit vraag: ik wil graag weten waar ik aan toe ben als in 2027 het salderen wegvalt. Heb nu geen idee van de gelijktijdigheid / totale opbrengst)
[ Voor 13% gewijzigd door _pix op 23-03-2026 16:43 . Reden: afbeeldingen overzichtelijker gemaakt + achterliggende reden toegevoegd ]
zonder data van de omvormer kan je niet bepalen wat de totale opwek is geweest. Energie die direct in het huis verbruikt is, is nooit langs de meter gekomen en weet je energieleverancier dus niet. En als je de totale opwek niet weet, kan je ook het interne verbruik en dus het totale jaarverbruik niet uitrekenen helaas._pix schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:39:
Kan iemand me helpen deze energienota (Delta 2024-2025) te begrijpen? Het is de jaarrekening van het huis dat ik gekocht heb, ik probeer eruit te halen wat het totale verbruik en de totale opbrengst van de panelen is. Maar het telt niet goed op...
De jaarnota geeft aan dat er 8.142 kWh verbruikt is, 4.697 kWh teruggeleverd (1:1 verrekend) en dat er dus 3.445 kWh afgerekend moet worden. Ik verwacht dat er ruim meer dan die 4.697 opgewekt is, en dat er dus een deel direct gebruikt is maar dat dit niet zichtbaar is in de tellers. Klopt deze aanname, en kan ik dus niet achterhalen wat de exacte opwek is en in welke mate er sprake is van gelijktijdigheid in opwek/verbruik? Maar hoe verhoudt zich dat dan tot de getallen in die oranje/blauwgekleurde graphic?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op basis van de orientatie, hellingshoek en het vermogen van de panelen zou je wel een guestimation van de te verwachten jaaropbrengst moeten kunnen doen.
Een andere aanpak zou kunnen zijn, dat het typische eigen verbruik rond de 30% ligt, en dus 70% teruggeleverd wordt. Als er dus 4697 teruggeleverd is, zou je opwek rond de 6700 uitkomen, waarmee je jaarverbruik rond de 10MWh uitkomt, dat is best heftig veel
[ Voor 5% gewijzigd door borft op 23-03-2026 16:48 ]
Hiermee bijvoorbeeld: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Daarmee weet ik dus ook niet wat het daadwerkelijke verbruik is, correct? Oftewel, stel ik schakel de zonnepanelen per direct uit, dan zal het verbruik dus hoger zijn dan die 8.142 omdat dán pas alles voorbij de meter komt?borft schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:44:
[...]
zonder data van de omvormer kan je niet bepalen wat de totale opwek is geweest. Energie die direct in het huis verbruikt is, is nooit langs de meter gekomen en weet je energieleverancier dus niet. En als je de totale opwek niet weet, kan je ook het interne verbruik en dus het totale jaarverbruik niet uitrekenen helaas.
Op basis van de orientatie, hellingshoek en het vermogen van de panelen zou je wel een guestimation van de te verwachten jaaropbrengst moeten kunnen doen.
Een andere aanpak zou kunnen zijn, dat het typische eigen verbruik rond de 30% ligt, en dus 70% teruggeleverd wordt. Als er dus 4697 teruggeleverd is, zou je opwek rond de 6700 uitkomen, waarmee je jaarverbruik rond de 10MWh uitkomt, dat is best heftig veel
Het is me dan alleen nog niet duidelijk wat de blauw/oranje graphic betekent. Kan het ook niet terughalen uit de voorbeeldnota's van Delta.
Edit/ Dank voor de voorbeeldberekening! Het jaarverbruik is inderdaad enorm hoog - het huis is eigenlijk onvoldoende geïsoleerd voor de vloerverwarming/warmtepomp. En deze mensen stoken 24/7 een jaccuzi op 38 graden
[ Voor 34% gewijzigd door _pix op 23-03-2026 16:54 ]
correct_pix schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Daarmee weet ik dus ook niet wat het daadwerkelijke verbruik is, correct? Oftewel, stel ik schakel de zonnepanelen per direct uit, dan zal het verbruik dus hoger zijn dan die 8.142 omdat dán pas alles voorbij de meter komt?
die grafiek is vrij simpel denk ik, het oranje vlak is wat je uit het net getrokken hebt (normal + dal), dus ongeveer 8 MWh, en het oranje wat je teruggeleverd hebt, dus ongeveer 4.7MWh. (allicht geextrapoleerd naar een jaar?)
Ah, jacuzzi, nice
Overigens, 10WMh is ongeveer 1000m3 gas, ik denk niet dat je daarmee je huis warm krijgt (laat staan een jacuzzi erbij). Maar mogelijk dat er nog wat winst te halen is met betere isolatie en lagere temperatuur verwarming (dan neemt het rendement van je WP toe)
[ Voor 33% gewijzigd door borft op 23-03-2026 17:03 ]
Ahh je hebt gelijk, dat is gewoon doorgetrokken naar een vol jaar. Dank! Ook voor de tipsborft schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:00:
[...]
correct
die grafiek is vrij simpel denk ik, het oranje vlak is wat je uit het net getrokken hebt (normal + dal), dus ongeveer 8 MWh, en het oranje wat je teruggeleverd hebt, dus ongeveer 4.7MWh. (allicht geextrapoleerd naar een jaar?)
Ah, jacuzzi, nice
Overigens, 10WMh is ongeveer 1000m3 gas, ik denk niet dat je daarmee je huis warm krijgt (laat staan een jacuzzi erbij). Maar mogelijk dat er nog wat winst te halen is met betere isolatie en lagere temperatuur verwarming (dan neemt het rendement van je WP toe)
Dat zou zijn zonder COP ja, welke idiot zou 1 op 1 zijn huis zo verwarmen 🤣.borft schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:00:
[...]
correct
Ah, jacuzzi, nice
Met 2Mh kan je al aardig je huis verwarmen per jaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb ook het veh aanbod binnen gekregen.
Vraag me af wat het slimste is om te doen. Mijn huidige contract loopt af op 20-07-2026
huidige prijzen: Stroom normaal en dal tarief:€ 0,19010
Gas: €1,18605
3 jaar contract:
:strip_exif()/f/image/S8QJ3FjuLM1g4b5mywvBQGeo.jpg?f=fotoalbum_large)
1 jaar contract
:strip_exif()/f/image/uoNVbubJjarubCGHlgYC9PT6.jpg?f=fotoalbum_large)
Of gewoon uitzitten en hopen op iets beters over een paar manden rond juni?
Vraag me af wat het slimste is om te doen. Mijn huidige contract loopt af op 20-07-2026
3 jaar contract:
:strip_exif()/f/image/S8QJ3FjuLM1g4b5mywvBQGeo.jpg?f=fotoalbum_large)
1 jaar contract
:strip_exif()/f/image/uoNVbubJjarubCGHlgYC9PT6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer heb je de inschrijving gedaan? Hier 28 februari en die veiling is geannuleerd zonder uitkomst.Sefal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:01:
Ik heb ook het veh aanbod binnen gekregen.
3 jaar contract:
[Afbeelding]
1 jaar contract
[Afbeelding]
Het is maar de vraag of er in juni betere prijzen komen dan her aanbod dat je hier krijgt maar dat is altijd achteraf pas definitief te stellen.
Zelf zit ik variabel en had ik die 3 jaar wel gepakt denk ik. Dan is Trump als het goed is ook weer foetsie..
Vandaag ook een mannetje van Essent aan de deur gehad.
Zit tot 30 november vast bij Vattenfall voor dit tarief:
Tarief gas: 1,206564
Normaaltarief: 0,234389
Daltarief: 0,234389
Terugleververgoeding na saldering (btw-vrij tarief: -0.157000
Mannetje van Essent kon mij dit bieden met ingang van 23-09-2026 voor 3 jaar:
Je tarieven (incl. btw)
Totaal elektriciteit Enkeltarief 1 (1 t/m 2.900 kWh) : € 0,27299
Terugleverkosten: Schaal (1751 - 2000 kWh) € 0,66792 €/dag
Totaal tarief gas 1 (1 t/m 1.000 m³) : € 1,41493
Totaal tarief gas 2 (1.001 t/m 170.000 m³) : € 1,41493
Wat mij dus verbaast en wat ik niet wist, dat hij nu al wat kan aanbieden voor over dik 6 maanden.
Ik verwacht dat de situatie in Iran nog wel de prijs op gaat stuwen komende tijd, echter nu al beslissen om over 6 maanden voor 3 jaar vast te zitten gaat mij nog wat ver. Let wel: ik gebruik denk-ik 1000-1100m3 gas per jaar!
Krijg altijd argwaan als die gastjes je obv angst een contract proberen aan te praten.
Je tarieven (incl. btw)
Wat mij dus verbaast en wat ik niet wist, dat hij nu al wat kan aanbieden voor over dik 6 maanden.
Ik verwacht dat de situatie in Iran nog wel de prijs op gaat stuwen komende tijd, echter nu al beslissen om over 6 maanden voor 3 jaar vast te zitten gaat mij nog wat ver. Let wel: ik gebruik denk-ik 1000-1100m3 gas per jaar!
Krijg altijd argwaan als die gastjes je obv angst een contract proberen aan te praten.
[ Voor 6% gewijzigd door Arend_Akelig op 23-03-2026 20:20 ]
Gasprijs daalt alweer:Arend_Akelig schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:16:
Vandaag ook een mannetje van Essent aan de deur gehad.
Je tarieven (incl. btw)
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=6164787
Zou me er niet al te druk over maken op dit moment... als echt de pleuris uitbreekt in het Midden oosten dan maakt de gasprijs ook niks meer uit want dan is er toch geen gas meer.
Dat heet het kijkvenster en hangt van de leverancier af, sommigen kunnen 6 maanden van tevoren, anderen 3 maanden van tevoren.Arend_Akelig schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:16:
Jullie enig idee of ik zelf ook kan shoppen zo vroeg al voor het aflopen van het contract?
Zie https://www.overstappen.n...er_per_energieleverancier
hehe, daar is geen speld tussen te krijgen, dank voor deze link.ArcticWolf schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Gasprijs daalt alweer:
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=6164787
Zou me er niet al te druk over maken op dit moment... als echt de pleuris uitbreekt in het Midden oosten dan maakt de gasprijs ook niks meer uit want dan is er toch geen gas meer.
Thanx! zie dat coolblue 365 dagen doet. Essent 88 dagen, echter in mijn aanbieding wijken ze van hun eigen beleid af..Novax schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Dat heet het kijkvenster en hangt van de leverancier af, sommigen kunnen 6 maanden van tevoren, anderen 3 maanden van tevoren.
Zie https://www.overstappen.n...er_per_energieleverancier
Energievergelijker en Overstappen geven voor Essent een kijkvenster aan van 6 maanden, GasLicht zegt 88 dagen en Independer zegt 90 dagen.Arend_Akelig schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:24:
Thanx! zie dat coolblue 365 dagen doet. Essent 88 dagen, echter in mijn aanbieding wijken ze van hun eigen beleid af.
[ Voor 3% gewijzigd door R0181 op 23-03-2026 20:51 ]
Die deurverkopers zijn niet van Essent, maar van een verkoopbureau. Die liegen en bedriegen (soms haast bedreigen) om maar een verkoop te scoren. Het zou dus zomaar kunnen dat die 6 maanden niet klopten.Arend_Akelig schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:24:
Essent 88 dagen, echter in mijn aanbieding wijken ze van hun eigen beleid af..
Goed om argwaan te hebben bij dit soort verkopers.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
:strip_exif()/f/image/zICZe2GDyHxb4RtSIJifjhw3.jpg?f=fotoalbum_large)