Zo had ik hem ook verwacht, mijn contract loopt nog tot 1 juli 2027. Alles wat ik tot die tijd gebruik kost mij €0,27 per kWh en krijg ik voor iedere terug geleverde kWh €0,11. Een prima korting op mijn vaste tarief per kWh.copykat schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:53:
Even gebeld met GC.
Bij de contracten die overlappend zijn met 01012027.
1 GC SPLITST je contract in x -31122026 en 01012027-x
2 de huidige voorwaardes met salderen is TOTen MET 31122026. Dus alles word vereffend en verrekend op 31122026. (Dus mocht je nog opgewekte stroom van de zomer 26 over hebben op 31122026 zal dat verrekend worden tegen t teruglevertarief. Op 0101 begin je dus op "0".
Voorzover de klantenservice er antwoord op kon geven zal medio zomer ( aug) officiële communicatie komen hoe zij de overlappende contracten na 01012027 gaan invullen. Ook voor de klantenservice is veel nog onduidelijk..
Conclusie:
Stroom vd zomer opmaken voor 31122026.
Das t voordeligst.
En voor de rest je bronnen in de gaten houden kwa wat GC mag vd wet en hoe ze dit interpreteren.
In mijn Greenchoice contract (3 jaar vast t/m 1 juli 2027) staat het als volgt beschreven:
Het lijkt er sterk op dat ze in mijn geval nog een half jaartje volledig salderen zullen moeten vergoeden, inclusief belastingen. Ik vermoed dat de GC strategie zal inzetten op onduidelijkheid voor deze contracten, om deze klanten zoveel mogelijk over te laten stappen naar nieuwe voorwaarden en/of ze hun contract voortijdig op te laten zeggen. Misschien moeten we t.z.t. een eigen topic beginnen voor dit soort GC contracten.Terugleververgoeding
Levert u energie terug aan het net? De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief met een maximum van €0,115 per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Toelichting terugleververgoeding en salderingsregeling
Teruglevering
Als je zelf elektriciteit opwekt en eventueel teruglevert, kun je de door jou opgewekte elektriciteit direct gebruiken. De elektriciteit die je niet direct gebruikt lever je terug aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet teruglevering.
Salderen
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname minus teruglevering.
[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 17-02-2026 16:05 ]
Zal toch exclusief energiebelasting zijn, vanaf 2027 ben je als eindverbruiker wettelijk verplicht energiebelasting te betalen over alles wat je vanaf het net afneemt, de energieleverancier int het alleen namens de Belastingdienst, die mag dat niet voor jou betalen.ASW1 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:04:
In mijn Greenchoice contract (3 jaar vast t/m 1 juli 2027) staat het als volgt beschreven:
[...]
Het lijkt er sterk op dat ze in mijn geval nog een half jaartje volledig salderen zullen moeten vergoeden, inclusief belastingen. Ik vermoed dat de GC strategie zal inzetten op onduidelijkheid voor deze contracten, om deze klanten zoveel mogelijk over te laten stappen naar nieuwe voorwaarden en/of ze hun contract voortijdig op te laten zeggen. Misschien moeten we t.z.t. een eigen topic beginnen voor dit soort GC contracten.
Lijkt me simpel, vanaf 2027 betaal en krijg je de tarieven die in je contract staan, in mijn geval is dat afname 36 cent, en terug levering 11,5 cent, dat word gewoon financieel tegen elkaar weg gestreept.copykat schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:53:
Even gebeld met GC.
Bij de contracten die overlappend zijn met 01012027.
1 GC SPLITST je contract in x -31122026 en 01012027-x
2 de huidige voorwaardes met salderen is TOTen MET 31122026. Dus alles word vereffend en verrekend op 31122026. (Dus mocht je nog opgewekte stroom van de zomer 26 over hebben op 31122026 zal dat verrekend worden tegen t teruglevertarief. Op 0101 begin je dus op "0".
Voorzover de klantenservice er antwoord op kon geven zal medio zomer ( aug) officiële communicatie komen hoe zij de overlappende contracten na 01012027 gaan invullen. Ook voor de klantenservice is veel nog onduidelijk..
Conclusie:
Stroom vd zomer opmaken voor 31122026.
Das t voordeligst.
En voor de rest je bronnen in de gaten houden kwa wat GC mag vd wet en hoe ze dit interpreteren.
Feitelijk net als dynamisch.
Ze voldoen dan ook aan de wet dat terug levering 50 procent is van KALE energie prijs.
1 PVoutput . Dongen NB
Er staat duidelijk salderings regeling, en aangezien die vervalt bij wet.... Je kunt fluiten naar salderenASW1 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:04:
[...]
Het lijkt er sterk op dat ze in mijn geval nog een half jaartje volledig salderen zullen moeten vergoeden, inclusief belastingen. Ik vermoed dat de GC strategie zal inzetten op onduidelijkheid voor deze contracten, om deze klanten zoveel mogelijk over te laten stappen naar nieuwe voorwaarden en/of ze hun contract voortijdig op te laten zeggen. Misschien moeten we t.z.t. een eigen topic beginnen voor dit soort GC contracten.
1 PVoutput . Dongen NB
Ook wel weer mooi: Energiek heeft een jaarbeloning als je een jaar erbij bent en ze meer winst gedraaid hebben dan begroot. Mijn persoonlijke jaarbeloning op t jaarcontract was €22. Kreeg net de creditnota.
In de voorwaarden van elk contract van elk zichzelf respecterend bedrijf staat dat wijzigingen in de belastingtarieven- en wetgeving worden doorberekend aan de klant. Dit staat ook in het model waarop de meeste energieleveranciers hun voorwaarden hebben gebaseerd.Martin7182 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Het contract is leidend, als daar in staat dat ze de EB vergoeden, dan heb je er recht op. Het zal er vermoedelijk niet in staan. Maar ze verslikken zich wel eens door b.v. de saldering te beschrijven als contractvoorwaarde zonder daarbij naar de wet te verwijzen. Zo'n voorwaarde blijft gewoon geldig zolang het contract loopt. Daarom proberen ze je naar een nieuw contract te lokken waar dat in ieder geval niet meer in staat
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vrijstelling energiebelasting is een subsidie op de door de klant te betalen energiebelasting. Wat onder aan de streep overblijft als saldo, de grote hoop energieleverancier, moet worden afgedragen, is het saldo negatief dan gaat de energieleverancier dat echt niet zelf ophoesten.hanev001 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Hoe kom je daarbij. Er wordt helemaal niets vergoed. De leverancier int voor de Belastingdienst de EB over het gesaldeerde netto verbruik en draagt dat af. Na het stoppen van het salderen wordt over het totale verbruik EB geheven en dat wordt dan af gedragen. Er hebben nooit betalingen van de belastingdienst aan de leveranciers plaatsgevonden anders dan een vergoeding voor het uitvoeren van het innen.
Dan nog eens, het huidige salderen bestaat drie componenten dat is het leveringstarief, energiebelasting en BTW. Per 1 januari vervalt daarin de teruggave van de energiebelasting en de BTW en zo blijft het (afgesproken) leveringstarief over, in een doorlopend contract voor bepaalde tijd.
Bij een contract voor onbepaalde tijd kan het leveringstarief wel veranderen.
De energieleveranciers hebben daarnaast dan terugleverkosten bedacht om het te verrekenen leveringstarief te minimaliseren ook in lopende contracten voor onbepaalde tijd.
Bij een contract voor onbepaalde tijd kan het leveringstarief wel veranderen.
De energieleveranciers hebben daarnaast dan terugleverkosten bedacht om het te verrekenen leveringstarief te minimaliseren ook in lopende contracten voor onbepaalde tijd.
Complete nonsens. Er is geen vrijstelling van energiebelasting en dus ook geen subsidie.esphome schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:07:
Vrijstelling energiebelasting is een subsidie op de door de klant te betalen energiebelasting.
Er is een wettelijke regeling dat je (tot 01-01-2027) levering en teruglevering mag salderen en dat over een netto saldo EB betaald moet worden.
Het blijft ook echt enorm vermoeiend om constant iets een subsidie te blijven noemen terwijl de overheid zelf hardnekkig ontkent dat een vrijstelling van belasting een subsidie is..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ga jij maar eens op jouw jaarrekening kijken en je krijgt een vrijstelling (subsidie) energiebelasting van meer dan 600 Euro als het om pand gaat met verblijfsfunctie.hanev001 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:22:
[...]
Complete nonsens. Er is geen vrijstelling van energiebelasting en dus ook geen subsidie.
Er is een wettelijke regeling dat je (tot 01-01-2027) levering en teruglevering mag salderen en dat over een netto saldo EB betaald moet worden.
Het is een subsidie omdat het niet gekoppeld is aan de afname. Ik kreeg overigens hier de heleboel over mij heen, niet iedereen want er waren ook Tweakers die het eens waren met mij, omdat ik van mening was dat ik ook recht had op die subsidie als ik een negatief verbruik had.
De belastingdienst was het overigens ook met mij een eens en heeft bewerkstelligd dat Engie dan die subsidie dan ook dan uitgekeerd aan mij. Hopelijk heeft Engie dat voor anderen die ook recht erop hadden gedaan.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden