Ik hoef daarover niet te "denken".
Mijn energierekening van de laatste tien jaar toont gewoon met aantoonbare cijfers aan dat deze keuzes wel degelijk in de positieve zin een meetbare impact hebben op mijn energierekening.
Dat anderen andere keuzes maken geeft dan weer andere resultaten.
Net waar dit topic over gaat.
Op pagina 1 van dit topic kan je trouwens enkele goede verwijzingen vinden wanneer je er een maatschappelijke discussie van wil maken.
E om echt ontopic te gaan, vandaag overgestapt naar een 1-jarig contact bij unitedconsumers. Nog steeds de oude Ferrarismeter, dus ze hebben alleen een eind- en beginstand, dus het salderen zal wel goed komen. Dit jaar bijne 1500kWh terug geleverd en 400kuub gas verbruikt. Waarbij het gasverbruik dit jaar weer iets hoger zal worden (+/- 800) omdat we vorig jaar lang van huis waren in de winter. Maar voorheen was dat 1500 dus airco's+zonnepanelen doen goed hun werk

On topic inderdaad.
En om on topic aan te geven dat ik niet alleen moet "denken" dat mijn keuzes een positieve impact hebben op de energierekening maar daadwerkelijk een verschil maken: In 2013 niet gekozen voor gas maar onmiddellijk voor PV en WP (en gefinancierd met een groene lening waarbij de lage rente ook nog eens fiscaal recupereerbaar was). In 2020 gekozen om het salderen op te geven en met de netbeheerder en energieleverancier af te rekenen op daadwerkelijke injectie en afname van het net.
Dat resulteert ieder jaar in een nulrekening voor gas, een nulvoorschotrekening voor elektriciteit en bij de automatische opname van de meterstanden op 1/10 van ieder jaar (digitale meter met inzage in de kwartierwaarden voor de energieleverancier) in een terugbetaling aan mij ipv een betaling aan de netbeheerder en energieleverancier (na verrekening van de afnamekost, injectievergoeding en aftrek van het forfaitaire capaciteitstarief).
En dat was hier ook hetzelfde scenario tijdens de "bange" energiewinters (zogezegd naar de aa
nleiding van de start van de oorlog in Oekraïne maar in werkelijkheid o.a. meer paniek op de energiebeurzen en bij Europese overheden die in wilde paniek tegen elkaar begonnen op te bieden, krijg je er natuurlijk van wanneer je zelf niets in handen hebt en alles moet overlaten aan derden voor een basisbehoefte).
Ondanks dat men in België 50% (wanneer alles in de sector goed gaat maar dat lijkt ook steeds minder goed te lukken) van zijn energiebehoefte uit nucleaire energie haalt stegen de prijzen voor gas EN elektriciteit er even goed tot absurde hoogten en zag je dagelijks het geweeklaag van mensen in de media die hun energierekening niet meer konden betalen (of beter de absurde voorschotten hen opgedrongen door derden die misbruik maakten van de situatie en waarbij de voorschotten niet meer in verhouding stonden tot de werkelijke toestand). Ook in een land waar 50% van de elektriciteit uit kernenergie kan komen (als alles draait zoals voorzien).
Want dat is ook nog een bijkomend nadeel van kernenergie: het zijn megaproducenten op één plaats. Gaat daar iets mis heb je plots een megaverlies aan capaciteit wat ook nog eens bijdraagt aan energieprijzen die dan de raarste bokkesprongen maken in negatieve zin. Vraag het maar eens na bij de Fransen.
Een gasverbruik van 800 m³ komt in België trouwens overeen met een 8.000 kWh.
Daar maakt een WP een 2.000 kWh van en bij de huidige prijzen is dat (in Vlaanderen) al goedkoper dan een gascontract aan te houden.