Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste
Acties:
  • 692.113 views

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Weer twee vliegtuigen en een helikopter! En die UAV's worden ook bij bosjes neergehaald! _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
pjot1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:10:
Veel Chinezen schijnen ook tegen de invasie te zijn.

[Twitter]

Kan iemand vertalen wat hier gezegd wordt?
Het zou eerlijk gezegd wel een redelijk nette uitweg uit deze teringzooi zijn wanneer China zich bij de "kap nou eens, idioot" groep landen voegt.
Grotere kans dat dat de nekslag wordt dan wat dan ook op het slagveld.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:12
Het zou mooi zijn als zowel China als India met een officieel statement komen inzake de "vrijwillige aansluiting" van vandaag.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
onkl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
[...]

Het zou eerlijk gezegd wel een redelijk nette uitweg uit deze teringzooi zijn wanneer China zich bij de "kap nou eens, idioot" groep landen voegt.
Grotere kans dat dat de nekslag wordt dan wat dan ook op het slagveld.
Het feit is alleen wel, dat met de huidige annexatie, een weg terug veel moeilijker is geworden.

Voor de mobilisatie en annexatie had Putin nog kunnen zeggen; de Nazi’s zijn verslagen, we trekken ons terug.

Nu hebben zogenaamd 95%+ in deze regio’s gestemd om zich bij Rusland te voegen, wat bij deze voor Putin en Rusland is afgerond.
Hij kan dan niet meer makkelijk de gebieden afstaan met een goed verhaal tegenover de bevolking, immers wilde de inwoners het toch zelf?

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 19:41

pro_6or

amateur_60r

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:27:
[...]

deze bedoel je?
https://www.nu.nl/spannin...eeft-nieuwe-gebieden.html

Rusland heeft vier nieuwe gebieden.
En morgen komt het bericht dat putin de nieuwe hoofdredacteur van de speld is geworden.
Hij zegt inderdaad zelf “nieuwe gebieden”. Terwijl ik dacht dat het historisch Russische gebieden waren die worden herenigd met moedertje Rusland. Moeilijk, moeilijk, wat is het nu Putin?

een treffende spreuk

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:14:
[...]

De Duitsers hadden wel een serieus leger, dat is inderdaad een verschil.
Geloof dat de meningen daarover nogal verschillen.

• gustaveau
Het geeft hem en eventuele opvolgers ook een doctrine om zelfs wanneer Ukraine het gebied heeft terugveroverd, eraan te refereren dat het officeel onderdeel was/is van Rusland.
Ik vrees dat een goede verdediging in de toekomst wel een noodzaak zal blijven.

Hoe deed Rusland dat vroeger eigenlijk met het veroveren van nieuwe gebieden? Was het gewoon oorlog en daarna klaar?
Staat me niet bij dat dit met de soviet unie allemaal dmv oorlogen is gegaan.

• gustaveau
MikeyMan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
[...]

Geloof dat de meningen daarover nogal verschillen.
Vooral serieus in het kader van geen humor hebben...

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HEY_DUDE schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:08:
[...]

Er staat bijna niemand. Zelfs bij de inauguratie van Trump was het drukker. Reken daar nog bij dat mensen hier gecompenseerd worden voor hun aanwezigheid. Maakt totaal geen indruk op mij.

Edit nog een keer gekeken. Zelfs bij de TROS met feest op het plumb is het drukker.
Zijn busladingen vol overheidsemployees die verplicht moeten komen. Zie Twitter. Zie ook de vantevoren gemaakte allemaal exact gelijke vlaggen. Bij een echte menigte zouden die allemaal anders zijn.

Dit is elke keer hetzelfde neppe recept, straks weer vuilnisbakken vol dezelfde RU prullaria borden en vlaggen. zo doorzichtig dat de opzet wel moet zijn dat iedereen het doorziet.

een treffende spreuk

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
gustaveau schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
[...]

Hoe deed Rusland dat vroeger eigenlijk met het veroveren van nieuwe gebieden? Was het gewoon oorlog en daarna klaar?
Staat me niet bij dat dit met de soviet unie allemaal dmv oorlogen is gegaan.
Vooral door oorlogen. De Soviet Unie is grofweg gelijk aan het Russische rijk + een rijtje 'protectoraten' etc.
De laatste uitbreidingsgolf was in de 19e eeuw, in het westen bekend als the Great Game. (fascinerend stuk geschiedenis, mocht iemand het leuk vinden)
Een deel van de post-soviet staten in Centraal Azië is, voordat ze door Rusland geannexeerd werden, nooit een "land" geweest zoals wij dat nu begrijpen. Gok dat we het in de jaren 50 als tribale gebieden zouden omschrijven.
Dit speelt overigens zeker niet voor de landen aan de westrand van Rusland, incl. Oekraïne.

[Voor 11% gewijzigd door onkl op 30-09-2022 19:51]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
De_Bastaard schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:34:
Je zult nu maar Jens Stoltenberg zijn. Pittige tijd voor hem.
Jens Stoltenberg heeft (helaas) een aardige dosis ervaring met terrorisme van toen hij statsminister was. (Utøya 22 juli 2011). :'(

[Voor 5% gewijzigd door Rene op 30-09-2022 19:56]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
killerbee1958 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:54:
[...]

Sorry hoor maar ik vind dit echt een hele foute redenering

Zoals Bulle Bas ook aan geeft in zijn comments moet je een principale houding in dit soort dingen aannemen.
En dat is: Ook al zou het waardeloze grond zijn dan nog heeft Rusland geen recht om het op deze manier te annexeren.

Overigens zijn het geen waardeloze stukjes grond, maar nogmaals dat doet helemaal niet ter zake.
Het is gewoon niet acceptabel dat een natie zichzelf een deel van een ander land op deze manier toe-eigent.

Keihard optreden is hier inderdaad het enige juiste wat je kan doen.
Ook als dat gevolgen (als in doden ed) betekent.

We zouden inmiddels beter moeten weten
*knip* Liever niet gaan vergelijken met een totaal andere situatie. Dit leidt de discussie af. Ontopic s.v.p.

Stoer doen is leuk, maar strategisch opstellen is soms wel verstandiger. Belangen moet je dus altijd wegen.

[Voor 13% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:13]

Specs van pc

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
honey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:30:
De gebieden die Rusland heeft geannexeerd, hoe waardevol zijn deze?

Als het een stukje waardeloos gebied is met relatief veel Rusland participanten is het wat anders dan dat het de Westerse graankelder is.
Belangrijk. Grote kerncentrale. Kustlijn plus gedeeltes met zware industrie, ook gedeeltes waar fossiele brandstoffen zich bevinden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:17
*knip* Zoals in eerdere post aangeven liever niet zaken vergelijken die niet zijn te vergelijken. Graag discussie ontopic houden.

[Voor 87% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:21]

• Jerie
  • Niet online
Wmm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:50:

Voor wie eens een goed idee wil hebben, kijk de film Threads (IMDB: Threads (TV Movie 1984)). Niet bepaald een film voor mensen met een zwak hart.
Die film heb ik niet gezien, maar ik kan het boek On The Beach van Nevil Shute aanraden (de verfilming is ook aardig). Het is een boek uit 1959.

Wikipedia vat het als volgt samen:

(Spoiler tag voor de zekerheid...)
spoiler:
Een kernoorlog heeft alle leven op het noordelijk halfrond weggevaagd. Het zal hooguit vier maanden duren, voordat de radioactieve neerslag het zuidelijk halfrond bereikt. Ook de inwoners van Melbourne in Australië zullen uiteindelijk door die neerslag worden getroffen. Sommige inwoners willen zelfmoordpillen slikken om de pijn van de stralingsziekte voor te zijn. Anderen genieten nog een laatste keer met volle teugen van het leven. In de haven van Melbourne komt op een dag een Amerikaanse kernonderzeeër aan. De bemanning is aan de straling ontsnapt, omdat hun duikboot zich onder water bevond tijdens de kernoorlog. Wetenschappers vermoeden dat de straling door regen of sneeuw uit de dampkring kan worden gewassen. Om meer zekerheid te krijgen wordt de kernonderzeeër op onderzoek uitgestuurd.
edit:
Mijn TL;DR over de geschetste situatie: een dystopische YOLO maatschappij is het verworden. Ergens doet me aan Rusland denken. Of dat grappig of verdrietig is weet ik eigenlijk gevoelsmatig niet te plaatsen.

Wikipedia: On the Beach (1959)

[Voor 7% gewijzigd door Jerie op 30-09-2022 20:18]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-03 08:37
bulle bas schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:08:
[...]

Nee hoor, de kans wordt nog steeds klein geschat, maar de mogelijke impact is groot, dus logisch dat je je daar op voorbereid.
Galeev speculeert dat Putin Navo wil triggeren zodat hij eervol verslagen wordt. Er zit iets in, het is onmogelijk om je door "Untermensche" (Oekrainers) verslagen wordt, dus dan is een conflict met de NAVO fijner. Ik zit er nog op te kauwen.

Tav de Russische elite koester ik zeer lage verwachtingen. De kans dat Putin omgelegd wordt had ik aanvankelijk hoger geschat, maar met de signalen die ik her en der oppik moeten we zeker niet van dat scenario uit gaan. Een nuke gooien om ons erbij te betrekken betekent nog geen MAD-scenario. Maar als verslagen worden door de NAVO mijn plan was als Putin zijnde had ik de gasleidingen vanuit Noorwegen opgeblazen om ons te triggeren.
Dat ben ik met je eens hoor. Ik zeg ook niet dat experts zeggen: het gaat gebeuren. Alleen de stelligheid die hier vaak langskomt (doen ze nooit blabla) strookt ook weer niet met mensen die meer in de materie zitten Namelijk: er is wel degelijk een kans van dergelijke escalatie. :)

• Rene
  • Nu online
honey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:03:
Stoer doen is leuk, maar strategisch opstellen is soms wel verstandiger. Belangen moet je dus altijd wegen.
*knip* Zoals in eerdere post aangeven liever niet zaken vergelijken die niet zijn te vergelijken. Graag discussie ontopic houden.

De belangen lijken me wel duidelijk. De soevereiniteit van de UA, toegang tot belangrijke havens en controle over de Azov zee en gedeeltelijk Zwarte zee. Niet te vergeten het recht op normale leefomstandigheden voor degene die daar (nog) wonen...

[Voor 38% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:24]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
How Ukrainian Tank Crews Near Kharkiv Seized A Position Called 'Moscow' | via Radio Free Europe/Radio Liberty Media

Het mooiste aan het hele filmpje is hoe kort wordt uitgelegd hoe de overall (tank) commandant, via drones het overzicht heeft over de aanvals actie en op die manier de aanval coordineert.

Samenwerking, korte lijntjes, directe communicatie etc. En oh ja, 3x 'terug moeten' (retreat) omdat je je 22 shells van je tank er in 2 minuten doorheen hebt geklapt :o (Lijkt mij erg hoge rate of fire, maar laat het 5 minuten zijn..).

[Voor 69% gewijzigd door _Arthur op 30-09-2022 20:30]

• honey

[Voor 92% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:25]

Specs van pc

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat punt zijn we toch al lang gepasseerd. In de bezette gebieden wordt elke dag dood en verderf gezaaid door de Russen.

[Voor 34% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:33]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

[Voor 87% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:35]

• Jerie
  • Niet online
Geestig genoeg heeft de heer Poetin zichzelf de afgelopen jaren geïsoleerd. Want hij was als de dood voor corona.

[Voor 59% gewijzigd door teacup op 30-09-2022 22:37]

• Jerie
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:43:
Een Noord Korea laat je lekker uitrazen, Iran ook nog wel. Dit Rusland, not so much helaas.
Mochten ze het willen, dan kan Noord-Korea Seoul binnen een uurtje volledig vernietigen met hun artillerie (er van uitgaande dat-ie gewoon werkt :P). Waarom zouden ze echter? Het is enkel bedoelt om af te schrikken.

Wat Noord-Korea en Iran als voordeel hebben voor zichzelf is een ideologie. De Russische is zwak, in ieder geval in vergelijking met het Sovjettijdperk. Gebleken is dat (radicale) Islam is opgewassen tegen een (technisch superieure) vijand. Afghanistan heeft immers tot twee maal toe gewonnen recent: van SU en VS.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:20:
How Ukrainian Tank Crews Near Kharkiv Seized A Position Called 'Moscow' | via Radio Free Europe/Radio Liberty Media

[YouTube: How Ukrainian Tank Crews Near Kharkiv Seized A Position Called 'Moscow']

Het mooiste aan het hele filmpje is hoe kort wordt uitgelegd hoe de overall (tank) commandant, via drones het overzicht heeft over de aanvals actie en op die manier de aanval coordineert.

Samenwerking, korte lijntjes, directe communicatie etc. En oh ja, 3x 'terug moeten' (retreat) omdat je je 22 shells van je tank er in 2 minuten doorheen hebt geklapt :o (Lijkt mij erg hoge rate of fire, maar laat het 5 minuten zijn..).
Ik dacht eigenlijk hetzelfde: mooi om te zien hoe infanterie, special forces, tanks en artillerie samenwerken om successen te boeken. Iets wat de Russen helemaal niet doen.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32
De grote aanval is begonnen! Hopelijk wordt het een groot succes.

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

Wackmack schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:23:
De grote aanval is begonnen! Hopelijk wordt het een groot succes.

[Afbeelding]
Ben benieuwd of we morgen dan +1000 op het lijstje krijgen…

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

8)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:26

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

honey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:30:
De gebieden die Rusland heeft geannexeerd, hoe waardevol zijn deze?

Als het een stukje waardeloos gebied is met relatief veel Rusland participanten is het wat anders dan dat het de Westerse graankelder is.
Ik zie niet in waarom dat relevant zou zijn. We weten allemaal hoe de Russen daar terecht zijn gekomen en wat Rusland heeft aangericht komt niet in een ander daglicht te staan zouden deze gebieden om wat voor reden dan ook minder interessant zijn.

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:05

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

UN Security Council votes on US- Albania Resolution to condemn Russia's annexation of part of Ukraine. Yes 10 No 1 - by Russia. Abstentions 4 Resolution fails because of Russia veto, goes to General Assembly
Was te verwachten. Toont aan dat de veiligheidsraad uitgespeeld is.
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:02:
[...]

Wat een onzin. Zo'n uitspraak laat zien dat je niet weet wat de veiligheidsraad allemaal wel kan doen. Daarbij moet je ook bedenken dat zonder deze veto's er geen veiligheidsraad was geweest. Het heeft daarmee zijn beperkingen, maar uitgespeeld zijn ze zeker niet.

[removed]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Zoals eerder gemeld.
De application is vooral een politiek statement.

PSN

• Rene
  • Nu online
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:02:
[...]

Tja, het is natuurlijk raar dat een land een veto kan uitspreken over hun eigen annexatie.

Maar vergeet niet dat deze stemronde een krachtig signaal afgeeft. Namelijk niemand anders die tegen stemt. China heeft zich onthouden van stemmen.

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:04:
[...]

Wat een onzin. Zo'n uitspraak laat zien dat je niet weet wat de veiligheidsraad allemaal wel kan doen. Daarbij moet je ook bedenken dat zonder deze veto's er geen veiligheidsraad was geweest. Het heeft daarmee zijn beperkingen, maar uitgespeeld zijn ze zeker niet.
Kan doen….als er geen veto is… Maar er is een veto, dus ze kunnen niks en daarom doen ze niks.

En belangrijker nog; hoe gaan de huidige verhoudingen in de toekomst de veiligheidsraad niet verlammen?

Ik denk dat mijn onzin vrij dicht bij de realiteit zit. Maar ik hoor graag van je wat de VN en de VN veiligheidsraad nu concreet voor Oekraïne opleveren en hoe ze de Russen raken.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:20:
[...]
Maar ik hoor graag van je wat de VN en de VN veiligheidsraad nu concreet voor Oekraïne opleveren en hoe ze de Russen raken.
Rusland zit nog aan tafel waar er gesproken wordt over de problemen die we delen. Dat we het niet met elkaar eens zijn betekent niet dat het onzinnig is om met elkaar aan een tafel te zitten.
Als er bepaalde landen niet meer aanschuiven, dan zit je op een ander niveau in het conflict en duurt 't ook weer langer om daar weer uit te komen.
We lossen wereldproblemen niet in een dag op aan één tafel, maar de tafel speelt wel een rol in het spel dat gespeeld wordt.

edit: de veiligheidsraad heeft in hun handvest vier doelen staan, de dialoog voeren over een mogelijke oplossing valt binnen het doel van hun bestaansrecht. "de handhaving van internationale vrede en veiligheid, relaties tussen landen bevorderen, samenwerken bij het oplossen van internationale problemen en het bevorderen van respect voor mensenrechten en een harmoniserend effect hebben op de acties van landen."

[Voor 22% gewijzigd door dyrc op 30-09-2022 22:27]

• honey
teacup schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:57:
[...]

Ik zie niet in waarom dat relevant zou zijn. We weten allemaal hoe de Russen daar terecht zijn gekomen en wat Rusland heeft aangericht komt niet in een ander daglicht te staan zouden deze gebieden om wat voor reden dan ook minder interessant zijn.
*knip*
Commentaar op de moderatie mag in DM naar de betreffende moderator.

[Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 01-10-2022 15:48]

Specs van pc

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 20:55
dyrc schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:25:
[...]

edit: de veiligheidsraad heeft in hun handvest vier doelen staan, de dialoog voeren over een mogelijke oplossing valt binnen het doel van hun bestaansrecht. "de handhaving van internationale vrede en veiligheid, relaties tussen landen bevorderen, samenwerken bij het oplossen van internationale problemen en het bevorderen van respect voor mensenrechten en een harmoniserend effect hebben op de acties van landen."
Ofwel, we hebben een puber aan tafel met een noise canceling headphone op...

Aan tafel zitten voor een dialoog, zelfs als je het niet met elkaar eens bent, heeft alleen zin als je naar elkaars argumenten wilt luisteren en je in ieder geval de intentie hebt om je in te leven in de situatie/redenatie van de ander. Die lijkt momenteel compleet te ontbreken...

Het lijkt me handiger om de puber een time-out te geven, maar de stoel vrij te houden voor het moment dat hij/zij weer tot rust is gekomen.

[Voor 7% gewijzigd door GENETX op 30-09-2022 22:34]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blijkbaar zijn er T-90M tanks bij Belgorod gespot:

La Batterie des Hommes sans Peur

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

GENETX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:31:
[...]

Aan tafel zitten voor een dialoog, zelfs als jet niet met elkaar eens bent, heeft alleen zin als je naar elkaars argumenten wilt luisteren en je in ieder geval de intentie hebt om je in te leven in de situatie/redenatie van de ander. Die lijkt momenteel compleet te ontbreken...
Ik was bezig een reactie van gelijke strekking te typen, je bent me voor :)

Zonder mechanisme om Rusland te verwijderen uit de veiligheidsraad of te ontdoen van hun veto, zal het de veiligheidsraad op zijn minst op het dossier Oekraïne of andersoortige Russische “expansiedrift “ verlammen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Als er bepaalde landen niet meer aanschuiven, dan zit je op een ander niveau in het conflict en duurt 't ook weer langer om daar weer uit te komen.
Of er om de tafel gezeten wordt of niet maakt voor het niveau van het conflict niets uit. Dat het nu zo uit de hand is gelopen komt mede door de illusie lange tijd dat er met Rusland gepraat kon worden. Iets waar nog steeds door zeer hardleerse (of gekochte) politici in geloofd wordt, ook al druk je ze met de neus op een massagraf in Izyum.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Aan tafel zitten voor een dialoog, zelfs als je het niet met elkaar eens bent, heeft alleen zin als je naar elkaars argumenten wilt luisteren en je in ieder geval de intentie hebt om je in te leven in de situatie/redenatie van de ander. Die lijkt momenteel compleet te ontbreken...

Het lijkt me handiger om de puber een time-out te geven, maar de stoel vrij te houden voor het moment dat hij/zij weer tot rust is gekomen.
Al die haast om een gigantisch complexe situatie op te lossen, het gaat gewoon stapje voor stapje. Geen noice canceling headphones, gewoon serious business over serious things.

Er werd in de VN gestemd over "The resolution, to be introduced jointly with Albania, will call on member states not to recognize any altered status of Ukraine and also obligate Russia to withdraw its troops".
Daar kan je als Rusland niks anders mee dan veto'en, dat is een weinig subtiel voorstel.

Hopelijk vergeten we niet dat er in rusland ~140 miljoen mensen wonen, die mensen moeten ook gewoon door nadat dit probleem opgelost is (linksom of rechtsom). Winnen of verliezen tot daar aan toe, maar die stakes staan ook op het spel, en daar houdt iedereen zich ook mee bezig.

Dus fijn dat ze nog aan tafel zitten, dit gaat nog wel (een paar jaar...?) duren.
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:20:
[...]
Kan doen….als er geen veto is… Maar er is een veto, dus ze kunnen niks en daarom doen ze niks.

En belangrijker nog; hoe gaan de huidige verhoudingen in de toekomst de veiligheidsraad niet verlammen?

Ik denk dat mijn onzin vrij dicht bij de realiteit zit. Maar ik hoor graag van je wat de VN en de VN veiligheidsraad nu concreet voor Oekraïne opleveren en hoe ze de Russen raken.
Nogmaals, verdiep je er in voordat je onzin uitkraamt. Dat ze in deze kwestie weinig kunnen doen wil niet zeggen dat ze uitgespeeld zijn. Op heel veel plekken/vlakken voegt de VN nog heel veel toe. En zoals ik ook al zei zitten er beperkingen aan door de veto, maar zonder die veto was er helemaal geen VN geweest. Punt is dat het onzin is om te zeggen dat ze uitgespeeld zijn omdat er nu een conflict is waar ze weinig kunnen doen.

[removed]

[...]

En zodra je ervoor zorgt dat je daar de middelen voor hebt, stappen op zijn minst China en de VS op en heb je geen VN meer. Wil je dus een VN hebben die in de meeste conflicten wel veel kan helpen, kun je de veto niet afschaffen. Helaas zorgt de veto wel voor conflicten waar de VN niets kan doen, maar dan moet je je dus afvragen of je standaard niets kunnen doen vindt opwegen tegen meestal wel kunnen helpen maar helaas af en toe niets te kunnen doen.

[removed]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
43 entries, weer een prima dag. 6 tanks en 7 APCs toegevoegd aan het Oekraïense leger. Mooi.

Slechts 4 UA entries, waarvan 3 tanks. Dus netto qua materieel is het Oekraïense leger weer gegroeid.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 20:55
dyrc schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:43:
[...]

Al die haast om een gigantisch complexe situatie op te lossen, het gaat gewoon stapje voor stapje. Geen noice canceling headphones, gewoon serious business over serious things.

Er werd in de VN gestemd over "The resolution, to be introduced jointly with Albania, will call on member states not to recognize any altered status of Ukraine and also obligate Russia to withdraw its troops".
Daar kan je als Rusland niks anders mee dan veto'en, dat is een weinig subtiel voorstel.

Hopelijk vergeten we niet dat er in rusland ~140 miljoen mensen wonen, die mensen moeten ook gewoon door nadat dit probleem opgelost is (linksom of rechtsom). Winnen of verliezen tot daar aan toe, maar die stakes staan ook op het spel, en daar houdt iedereen zich ook mee bezig.

Dus fijn dat ze nog aan tafel zitten, dit gaat nog wel (een paar jaar...?) duren.
My bad, ik lees het topic soms een beetje mee op de achtergrond, dus mis de context.. In deze ben ik het met je eens dat het logisch is dat de Russen tegenstemmen.

Neemt niet weg dat ik faliekant tegen een vetomogelijkheid ben, voor welke natie dan ook. De VN doet inderdaad heel veel goede dingen, onder andere de SDGs waar ik voorstander van ben. Maar de mogelijkheid tot een veto maakt de organisatie wat mij betreft wel ongeloofwaardig op andere vlakken.

Ik zie het vetorecht graag ontnomen worden van alle staten die deze bezitten. En zo niet, dan ben ik voorstander van een "fork" van de VN door de EU zonder vetorecht voor eenieder die met ons mee wil doen. Het toestaan van vetorechten is in mijn ogen een net zo grove schending/ondermijning van de democratie als het "referendum".

En wellicht is het goed dat ik geen politiek bedrijf ;) . Maar ik vraag me echt af wat een VVN (Vrije Verenigde Naties) zou kunnen doen tegen een VN met.een meerderheid van de wereldbevolking. Laat Rusland, de VS en China hun spelletjes maar uitspelen. Het grootste probleem is dat de rest te verdeeld is om met de vuist op diezelfde tafel te kunnen slaan... En zeker het grootste manco van de EU (zie Hongarije, Polen). Maar de waarde van het aan tafel zitten bij de VN lijkt me soms wel overrated als er partijen zijn die het kunnen negeren. Het is niet alsof uit de VN stappen (van welke kant dan ook) gelijk staat aan het maar helemaal niet hebben van een soortgelijke organisatie. Het is meer een herverdeling van de coalition of the willing, volgens een democratisch principe, iets waar we als "het geweldige westen" toch zo voor staan :?

Maargoed, terug naar de kern, ik quotte niet voor niets specifiek dat bewuste deel! Lees de vier doelen van handvest nog eens en stel de vraag hoe het veto van Rusland bijdraagt aan die vier doelen op het moment. Het heeft er schijn van dat de 5 landen met vetorecht deze vier doelen aan hun laars kunnen en mogen lappen, maar wel aan de meerderheid van de wereldbevolking opleggen. Opmerkelijk.

[Voor 25% gewijzigd door GENETX op 30-09-2022 23:24]

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit zou een uitstekend moment voor ATACMS, vliegtuigen en tanks zijn.

Maar het zal wel weer niet.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:50:
[Embed] 43 entries, weer een prima dag. 6 tanks en 7 APCs toegevoegd aan het Oekraïense leger. Mooi.

Slechts 4 UA entries, waarvan 3 tanks. Dus netto qua materieel is het Oekraïense leger weer gegroeid.
Hopen dat er van die ukrainse crews nog flink wat uit hebben kunnen komen.

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Het blijft bijzonder, de Russische tanks/IFV’s met wat houtje touwtje cope cages vs een UA BTR-4:

Wereld van verschil.

PSN

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:44:
[...]

Nogmaals, verdiep je er in voordat je onzin uitkraamt. Dat ze in deze kwestie weinig kunnen doen wil niet zeggen dat ze uitgespeeld zijn. Op heel veel plekken/vlakken voegt de VN nog heel veel toe. En zoals ik ook al zei zitten er beperkingen aan door de veto, maar zonder die veto was er helemaal geen VN geweest. Punt is dat het onzin is om te zeggen dat ze uitgespeeld zijn omdat er nu een conflict is waar ze weinig kunnen doen.
Laat ik mijn eerste uitspraak nuanceren/verduidelijken tot “uitgespeeld in dit conflict en mogelijk de komende jaren “.

Blijft overeind dat ze inderdaad met deze oorlog niks kunnen en dat ik nog wel voorzie dat de boel de komende tijd zo op scherp staat dat ze echt vleugellam zijn. Wat denk je wat er gebeurd wanneer Iran ergens binnenvalt, Rusland gaat echt geen actie van de veiligheidsraad toestaan nu ze de banden met Iran hebben aangehaald en vrolijk met Iraanse drones spelen. Idem als Noord Korea weer wat flikt.

Maar goed, ik verwacht dat je dit ook als onzin beschouwt.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:23:
[...]

Laat ik mijn eerste uitspraak nuanceren/verduidelijken tot “uitgespeeld in dit conflict en mogelijk de komende jaren “.

Blijft overeind dat ze inderdaad met deze oorlog niks kunnen en dat ik nog wel voorzie dat de boel de komende tijd zo op scherp staat dat ze echt vleugellam zijn. Wat denk je wat er gebeurd wanneer Iran ergens binnenvalt, Rusland gaat echt geen actie van de veiligheidsraad toestaan nu ze de banden met Iran hebben aangehaald en vrolijk met Iraanse drones spelen. Idem als Noord Korea weer wat flikt.

Maar goed, ik verwacht dat je dit ook als onzin beschouwt.
Het is geen onzin, maar als je bv veto recht intrekt dan stapt zo’n land uit de VN. Nu praten we nog met elkaar en proberen we democratie en rechtvaardigheid, of tenminste veiligheid van staten te waarborgen. Zonder VN (want dat betekent het wanneer de grote spelers er uit stappen) van dat alles niets.

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

pro_6or schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:30:
[...]
Het is geen onzin, maar als je bv veto recht intrekt dan stapt zo’n land uit de VN. Nu praten we nog met elkaar en proberen we democratie en rechtvaardigheid, of tenminste veiligheid van staten te waarborgen. Zonder VN (want dat betekent het wanneer de grote spelers er uit stappen) van dat alles niets.
Rusland zal daar idd niet in meegaan.
In de SC zit voor de meerderheid ‘westerse’ landen, dus als die naar een normale meerderheidsstemming gaat zien ze de bui ook wel al hangen.

PSN

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Rusland zit nog aan tafel waar er gesproken wordt over de problemen die we delen. Dat we het niet met elkaar eens zijn betekent niet dat het onzinnig is om met elkaar aan een tafel te zitten.
We lossen wereldproblemen niet in een dag op aan één tafel, maar de tafel speelt wel een rol in het spel dat gespeeld wordt.

In theorie en in principe ben ik het met je eens, maar mijn gevoel zegt anders. Met een valse en/of dolle hond ga je ook niet aan tafel zitten. Die maak je af.

Nou zullen vast niet alle Russen slecht zijn, maar de machthebbers wel en zo lang die blijven zitten heeft het weinig zin om te praten. Zeker nu niet. Als heel Oekraïne straks weer vrij is en het Russische leger letterlijk gedecimeerd is en de machtsverhoudingen binnen Rusland veranderd zijn kan er weer gepraat worden denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
dr.lowtune schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:23:
[...]

Nee ook onzin. Dat de verwachte Russische veto komt alsmede de verwachte vóór stemmen, daar was deze resolutie niet voor bedoeld. Die wist men vooraf al. Het gaat juist om de China stem in deze; in dit geval een onthouding van stemmen. Hiermee laat men zien aan zowel Rusland als de rest van de wereld dat Rusland niet meer op de volledige steun van China kan rekenen, dan hadden die immers tegen gestemd.

Natuurlijk niet het resultaat dat velen zouden willen bereiken met de VN maar wel het maximaal haalbare en dat in de diplomatieke wereld en de internationale betrekkingen waarde heeft.

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:23:
Het blijft bijzonder, de Russische tanks/IFV’s met wat houtje touwtje cope cages vs een UA BTR-4:
[Afbeelding]
Wereld van verschil.
met de juiste afstand tussen de bars zijn de copecages overigens wel degelijk effectief.
We kunnen de Russen uitlachen maar degenen met ervaring die dergelijke tanks samenstellen acteren wel degelijk met logica.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:43:
[...]

met de juiste afstand tussen de bars zijn de copecages overigens wel degelijk effectief.
We kunnen de Russen uitlachen maar degenen met ervaring die dergelijke tanks samenstellen acteren wel degelijk met logica.
Cope cages zijn met de juiste afstand effectief tegen rpg’s als ze de juiste afstand hebben en aan de zijkant zitten, waar een rpg vandaan gelanceerd wordt. Zoals je op deze btr4 van UA ziet.

De Russische adhoc laskunsten met dingen als dakjes bijvoorbeeld bovenop zijn dat niet ;)

PSN

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 20:56
Interessante reportage van Gert Jan Dennekamp in Nieuwsuur vanavond.
Hij kon mee met een Oekraïense commandant mee die betrokken was bij de bevrijding van Izium.
Dat stuk begint op ~ 15:30

Deze commandant was op vakantie op Bali tijdens de inval in februari. Hij is terug gegaan om als journalist verslag te doen en werd na drie maanden opgeroepen. Bij de opleiding werd ie ingedeeld bij de paratroopers, maar moest nog wel even Googelen wat dat was :P

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/30-09-2022/VPWON_1334661
En voor de liefhebbers: Een licht paniekerige WarGonzo op 13:30

[Voor 10% gewijzigd door Maestro op 01-10-2022 00:39]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:58:
[Embed] Dit zou een uitstekend moment voor ATACMS, vliegtuigen en tanks zijn.

Heel Twitter (en dit forum) is iedere keer heel druk bezig over die ATACMS, maar ik las ook dat het helemaal niet zo handig is:

- Grotere raketten, makkelijker te onderscheppen
- Maximaal 1 op een HIMARS, maximaal twee op een M270
- Veel duurder
- Logistiek veel lastiger

De rakketten met 80km bereik zijn daarin veel makkelijker. Je hebt er 6 (HIMARS) of 12 (M270) op een voertuig en hebt zo dus veel meer wat je kan doen met 1 voertuig.

Ja, ~300km bereik is super gaaf, maar of het echt veel beter gaat worden daardoor is de vraag.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@Snow_King het is meer een uitbreiding van de mogelijkheden, het is geen kwestie van of/of maar en/en.

De combinatie van kort en lang zorgt voor meer opties en dus meer flexibiliteit. Dus die langere afstand is handig in geval dat de korte nog niet binnen bereik van een doel zijn dat wel al gespot is.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-03 14:59
Snow_King schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:19:
[...]

Heel Twitter (en dit forum) is iedere keer heel druk bezig over die ATACMS, maar ik las ook dat het helemaal niet zo handig is:

- Veel duurder

De rakketten met 80km bereik zijn daarin veel makkelijker. Je hebt er 6 (HIMARS) of 12 (M270) op een voertuig en hebt zo dus veel meer wat je kan doen met 1 voertuig.

Ja, ~300km bereik is super gaaf, maar of het echt veel beter gaat worden daardoor is de vraag.
Russen hebben de apparatuur niet om die raket te onderscheppen voor het te laat is YouTube: HIMARS on Russian Radar - how does it get through?

En het zou meer voor strategische doelen zijn, zoals de brug tussen de krim en het RF vaste land bijvoorbeeld.

De rest van je punten zijn verwaarloosbaar t.o.v. de winst die ze er mee kunnen halen.

[Voor 4% gewijzigd door dakka op 01-10-2022 07:05]

• Chaoss
  • Laatst online: 00:15

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

XWB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:33:

[Twitter]
Ai :/ Als dit waar is dan word ik hier niet vrolijk van en de Oekraïners al helemaal niet. Lijkt me ook niet goed voor het moreel als je ineens wel tegenover fatsoelijke tanks staat, het is nog geen revisie T-14's maar toch.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32
Al nieuws over Lyman? Zie nog niks op Twitter.
Chaoss schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:21:
[...]

Ai :/ Als dit waar is dan word ik hier niet vrolijk van en de Oekraïners al helemaal niet. Lijkt me ook niet goed voor het moreel als je ineens wel tegenover fatsoelijke tanks staat, het is nog geen revisie T-14's maar toch.
Kunnen deze tanks dus niet met drones worden uitgeschakeld? Hoeveel heeft Rusland er (nog)?

[Voor 82% gewijzigd door Wackmack op 01-10-2022 07:33]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:54
Ai :/ Als dit waar is dan word ik hier niet vrolijk van en de Oekraïners al helemaal niet.
Javelin has entered the chat

Geen zorg, die paar tanks zijn zo vernietigd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

dakka schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:03:
[...]

Russen hebben de apparatuur niet om die raket te onderscheppen voor het te laat is YouTube: HIMARS on Russian Radar - how does it get through?

En het zou meer voor strategische doelen zijn, zoals de brug tussen de krim en het RF vaste land bijvoorbeeld.

De rest van je punten zijn verwaarloosbaar t.o.v. de winst die ze er mee kunnen halen.
Dat filmpje gaat over de reguliere HIMARS. De ATACMS zijn echt hele andere rakketten en kunnen eventueel wel onderschept worden.

Maar je stelt heel stellig dat mijn punten verwaarloosbaar zijn. Dat weet ik dus niet. Ik denk dat er mensen zijn die hier meer van weten en daarin de juiste keuzes maken.
XWB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:33:

[Twitter]
Die zijn toch ook prima uit te schakelen met een Javelin?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-03 21:16

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:58:
[Embed] Dit zou een uitstekend moment voor ATACMS, vliegtuigen en tanks zijn.

Ik denk omdat ze weten dat Wit-Rusland in de strijd gaat meedoen en ze dus van 2 fronten willen aanvallen.
Ze willen kosten wat het kost Kyiv veroveren blijkbaar. Dus ze gaan voor heel Oekranie.

Het is jammer dat andere omliggende landen niet zoiets hebben “undercover” sturen we 50k van ons eigen troepen erheen per land, zonder wat dan ook te zeggen.
Zelfde outfit als de UAF en dan helpen meevechten.
Ik zal wel te simpel denken.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• hoevenpe
Xtr3me4me schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:40:
Ze willen kosten wat het kost Kyiv veroveren blijkbaar. Dus ze gaan voor heel Oekranie.
En ik wil een date met miss universe, net zo realistisch... ;)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stefanass schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:37:
[...]

Nee ook onzin. Dat de verwachte Russische veto komt alsmede de verwachte vóór stemmen, daar was deze resolutie niet voor bedoeld. Die wist men vooraf al. Het gaat juist om de China stem in deze; in dit geval een onthouding van stemmen. Hiermee laat men zien aan zowel Rusland als de rest van de wereld dat Rusland niet meer op de volledige steun van China kan rekenen, dan hadden die immers tegen gestemd.
China onthield zich in Maart ook van stemming, dat werd toen gezien als een heel belangrijk signaal maar uiteindelijk heeft het weinig uitgemaakt, Xi bleef vage termen strooien over dat Rusland legitieme veiligheidsbelangen heeft en ging als eerste trip na covid bij Putin op bezoek.

Wikipedia: United Nations Security Council Resolution 2623

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:53

JoeZuCK

_Fonz > all.

Over die blauwe helmen en tape om de helmen.. Het idee van camouflage is toch dat je een beetje wegvalt tegen je omgeving? Ik begrijp niet waarom Oekraïne kiest voor blauw. Of maakt het geen hol uit.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
JoeZuCK schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:27:
Over die blauwe helmen en tape om de helmen.. Het idee van camouflage is toch dat je een beetje wegvalt tegen je omgeving? Ik begrijp niet waarom Oekraïne kiest voor blauw. Of maakt het geen hol uit.
Ja camo maakt uit: maar omdat ze beiden dezelfde wapens en camo gebruiken is het niet te zien wie wie is en schieten ze anders steeds op elkaar.

Niet handig, maar je ziet dat waar de linies verschuiven en meer bewogen wordt herkenbaarheid boven onzichtbaarheid gaat.

Tis stom genoeg hetzelfde wat je doet met een potje airsoft, anders weet je nooit wie er in je team zit of niet. Even wennen was het wel toen ze zo ten strijde trokken.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
hoevenpe schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

Javelin has entered the chat

Geen zorg, die paar tanks zijn zo vernietigd.
It’s the person in the box, that makes the difference.

Dat ze ze nu nog inzetten is wel bijzonder, maar met de aanhoudende slechte inzet van mensen en middelen gaan die net zo makkelijk in de fik als de rest.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

stefanass schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:37:
[...]

Natuurlijk niet het resultaat dat velen zouden willen bereiken met de VN maar wel het maximaal haalbare en dat in de diplomatieke wereld en de internationale betrekkingen waarde heeft.
Top, dus er is een “signaal “ nu afgegeven en Rusland zou iets minder steun hebben van landen. En wat is dat signaal waard? Hoe helpt dit de situatie in Oekraïne? Ik denk dat landen zoals Rusland, NK, Iran maling hebben aan dat signaal omdat ze een heel ander wereldbeeld hebben dan wij in het westen.

Je doet samen met @redwing mijn mening af als onzin, maar ik heb nog geen argument gezien hoe de veiligheidsraad Oekraïne nu concreet kan helpen, of hoe deze situatie (Rusland heeft nu immers toenadering gezocht tot landen met niet bepaald de beste reputatie) niet ook verlammend voor de veiligheidsraad werkt.

Maar goed, we gaan het hier niet over eens worden.

• IJsbeer
  • Niet online

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:57
Ging navo/vs nu nog wat betere tanks naar Oekraïne sturen?

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:43
📌 Russian invaders in Mariupol burned Ukrainian textbooks in the schoolyard

“Mariupol. The yard of the school №48. Ukrainian textbooks were burnt right here. Modern fascism and Russia's true goals look like this. Rage. Just rage" wrote the adviser to the mayor of the city.

It is known that the city remains extremely dangerous for now because mines lie right in the middle of the streets where children have to go to school every day.

Komt van telegram 'ukraine now'
-------

Wie hebben we dit nog zien doen.. Gek dat het is!

Trouwens die atacms zijn leuk om te hebben, maar wat ze nu nodig hebben zijn tanks tanks en nog eens tanks.

Die Krim brug staat daar momenteel goed, op die manier kunnen ze allemaal mooi naar hun thuisland en heeft UA geen logistiek probleem om al POW kampen op te zetten als het zover is.

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 09:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:47:
[...]

Cope cages zijn met de juiste afstand effectief tegen rpg’s als ze de juiste afstand hebben en aan de zijkant zitten, waar een rpg vandaan gelanceerd wordt. Zoals je op deze btr4 van UA ziet.

De Russische adhoc laskunsten met dingen als dakjes bijvoorbeeld bovenop zijn dat niet ;)
Het is toch zo dat een Javelin is geprogrammeerd om vanaf boven in te slaan? Dan zou een dakje wel helpen. Of gaat het er dwars doorheen?

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

AndereKoekoek schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Het is toch zo dat een Javelin is geprogrammeerd om vanaf boven in te slaan? Dan zou een dakje wel helpen. Of gaat het er dwars doorheen?
Een javelin gebruikt 2 shaped charges, een kleine om (reactive)armor te omzeilen en een grote om de tank te slopen.

Wikipedia: FGM-148 Javelin
(Onder het kopje war head)

[Voor 13% gewijzigd door dr.lowtune op 01-10-2022 09:18]

• stefanass
  • Nu online
dr.lowtune schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Top, dus er is een “signaal “ nu afgegeven en Rusland zou iets minder steun hebben van landen. En wat is dat signaal waard? Hoe helpt dit de situatie in Oekraïne? Ik denk dat landen zoals Rusland, NK, Iran maling hebben aan dat signaal omdat ze een heel ander wereldbeeld hebben dan wij in het westen.

Je doet samen met @redwing mijn mening af als onzin, maar ik heb nog geen argument gezien hoe de veiligheidsraad Oekraïne nu concreet kan helpen, of hoe deze situatie (Rusland heeft nu immers toenadering gezocht tot landen met niet bepaald de beste reputatie) niet ook verlammend voor de veiligheidsraad werkt.

Maar goed, we gaan het hier niet over eens worden.
Mijn "onzin" was bedoeld op je opmerking dat de rol van de VN / Veiligheidsraad uitgespeeld is.

Dat de veiligheidsraad "concreet" niets kan doen, betekent niet dat ze geen rol meer heeft of deze rol uitgespeeld is (zoals jij beweerde), daar doelde ik op. Dat er niet meer kan vind ik ook jammer, maar ik denk dat je de rol van de VN op het speelveld van internationale betrekkingen onderschat. Afgeven van signalen en middels stemmingen er voor zorgen dat landen kleur moeten bekennen (in meer of mindere mate) zijn in dat speelveld wel degelijk van belang.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:42
Ik lees hier steeds vaker dat UA tanks nodig heeft. Ik dacht dat de rol van tanks door de komst van drones een beetje was uitgespeeld. Kan iemand uitleggen waarom ze (juist nu) tanks nodig hebben?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Muncher schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:43:
Ik lees hier steeds vaker dat UA tanks nodig heeft. Ik dacht dat de rol van tanks door de komst van drones een beetje was uitgespeeld. Kan iemand uitleggen waarom ze (juist nu) tanks nodig hebben?
The Tank Is Not Obsolete, and Other Observations About the Future of Combat. Rob Lee September 6, 2022

https://warontherocks.com...out-the-future-of-combat/

[Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 01-10-2022 09:45]

• Niet online
het is net als met vliegtuigen: je kunt wel alles bombarderen maar om een land te bezetten/bevrijden heb je toch 'boots' on the ground nodig.
En voertuigen die van zich af kunnen bijten.

En als je inderdaad bedoelt dat tanks obsolete zouden zijn, dan is niet het geval.
Techniek ontwikkelt zich. Er komen nieuwe wapensystemen of verdedigingssystemen over en weer.
Een tank blijft een machtig middel op het slagveld, mits goed beschermd door zowel infanterie als afweersystemen.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-10-2022 09:47]

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-03 16:54
Tanks maken een heeeeeeel groot verschil in het terugnemen van land. Één van de redenen dat er zo snel land terug gewonnen kon worden is door inzet van tanks. Je moet als persoon wel heel sterk in je vel zitten als er een aantal tanks knallend op je af komt rijden.

• IJsbeer
  • Niet online
Rusland levert genoeg tanks aan Oekraine, kan europa neit tegenop..

https://nitter.it/NOELreports/status/1576112965820223488#m

• Niet online
vandaar dat Duitsland het niet doet. Het hoeft niet, want ze krijgen al genoeg uit Rusland :+

• gise
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

It’s the person in the box, that makes the difference.

Dat ze ze nu nog inzetten is wel bijzonder, maar met de aanhoudende slechte inzet van mensen en middelen gaan die net zo makkelijk in de fik als de rest.
Inderdaad, en nu komen er dus betere tanks, met slechtere crews, want die zijn al de pijp uit.

We zagen pas ook al filmpje(s) van RF tank die omkeerde om terug te trekken.

• Niet online
gise schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Inderdaad, en nu komen er dus betere tanks, met slechtere crews, want die zijn al de pijp uit.

We zagen pas ook al filmpje(s) van RF tank die omkeerde om terug te trekken.
betere tanks? Ik denk mindere tanks, maar inderdaad met slechtere crews want de professionals zijn al dood.
Nu ben ik geen tankdriver, ze hebben wel een achteruitkijkspiegel? Gewoon turret draaien en vol gas achteruit lijkt me dan, in plaats van omdraaien.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Jiffy

God, you're ugly!

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

betere tanks? Ik denk mindere tanks, maar inderdaad met slechtere crews want de professionals zijn al dood.
Nu ben ik geen tankdriver, ze hebben wel een achteruitkijkspiegel? Gewoon turret draaien en vol gas achteruit lijkt me dan, in plaats van omdraaien.
De bestuurder van een tank zit niet in de toren, maar aan de voorzijde in de romp. Toren draaien heeft dus geen zin als je achteruit wilt rijden, dat zal de bestuurder nog steeds zelf moeten doen.

Dan nog: een tank onder vuur wordt geacht het strijdtoneel achteruitrijdend te verlaten. Simpele reden: de bepantsering aan de voorkant van de tank is het dikst en aan de achterkant het dunst. Als je onder vuur ligt en je wilt vertrekken, draai je natuurlijk niet je kwetsbare kant naar de vijand...

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je tig kilometer achter moet rijden: achteruitrijden is lastig en je bent langzamer. Maar wanneer onder vuur, is dat wel de policy. Voor onervaren bestuurders is dat echter een serieuze uitdaging...

[Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 01-10-2022 10:13]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

'Vol gas achteruit' is 4 kilometer per uur bij de T-72.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JoeZuCK schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:27:
Dat zie je in elke oorlog gebeuren. In vredestijd wil ieder leger de best mogelijke camouflage maar als het oorlog is merken ze vaak dat beide legers teveel op elkaar lijken en gaat men juist dingen doen om beter herkenbaar te zijn. Want niks is erger dan beschoten worden door je eigen mensen.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Wel 6 hele tanks. Er komt ook nog een trein aan met een stuk of 10 T-80BVM zag ik op Twitter.

Het beste wat ze hebben!

Is 1 dag dagelijkse verliezen, beide tanks zijn net zo kwetsbaar als alles dat voorheen is ingezet.

een treffende spreuk

• RoD
  • Niet online

RoD

Snow_King schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:19:
[...]

- Veel duurder

Er zijn een aantal lange-afstandsdoelen die je met ATACMS zou kunnen raken, zoals militaire bases op de Krim, of spoorverbindingen. En natuurlijk de Kerch-brug. Het is een aanvulling op de mogelijkheden, ik wil niet zeggen dat ze alleen nog maar met ATACMS moeten schieten.

Ze hebben laatst ook nieuwe raketten gekregen die beter tegen "zachte" targets zijn. RoD in "Wapens en wapensystemen" (en daar past deze discussie ook beter denk ik)

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Maanden geleden zagen we ook al eens een colonne van deze tanks opduiken, heeft aan de strijd niets verandert. Rusland is er al 3 van kwijt, waarvan 1 nu in het bezit is van UA.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Voor de mensen die evt nog overtuigd zouden moeten worden, de bussen waarmee al de toehoorders van de speech zijn ingereden:

een treffende spreuk

• Niet online
Jiffy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

De bestuurder van een tank zit niet in de toren, maar aan de voorzijde in de romp. Toren draaien heeft dus geen zin als je achteruit wilt rijden, dat zal de bestuurder nog steeds zelf moeten doen.

Dan nog: een tank onder vuur wordt geacht het strijdtoneel achteruitrijdend te verlaten. Simpele reden: de bepantsering aan de voorkant van de tank is het dikst en aan de achterkant het dunst. Als je onder vuur ligt en je wilt vertrekken, draai je natuurlijk niet je kwetsbare kant naar de vijand...

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je tig kilometer achter moet rijden: achteruitrijden is lastig en je bent langzamer. Maar wanneer onder vuur, is dat wel de policy. Voor onervaren bestuurders is dat echter een serieuze uitdaging...
sorry, dat bedoel ik niet, ik bedoel met turret draaien dat je dan wel in de gewenste richting kan kunnen schieten (de richting waar je heen rijdt), maar je hoeft inderdaad niet de hele tank te draaien.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

pro_6or schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:34:
Voor de mensen die evt nog overtuigd zouden moeten worden, de bussen waarmee al de toehoorders van de speech zijn ingereden:

[Embed]
Het feest met 1,5 paardenkop is ook begonnen in Luhansk:

PSN

• hoevenpe
<blijkt fake>

[Voor 94% gewijzigd door hoevenpe op 01-10-2022 11:07]

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 07:36
hoevenpe schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:53:
Over paarden gesproken, de eerste vatnik WW1 cavalerie is blijkbaar aangekomen:
[Twitter]
Is fake.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[Twitter]
Mountain special operations force , best handig hoor paarden.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57
[Twitter]
Dat is een film set. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• The_Butler
  • Laatst online: 07:41
Op reddit staat een link naar een rapport gelekt uit het Kremlin waarin staat dat het dodental van Russische strijders wordt geschat op 86.000...

Heftig als dit waar is; vooral de bijna 20.000 mecs (wagner?). Ook interresant dat dit gelekt is; wie weet beginnen er hogere functionarisen problemen te hebben met het pad dat Rusland ingeslagen is?

Of these , 62,984 are personnel of the Armed Forces of the Russian Federation, another 18,246 are mercenaries of various Russian PMCs, and 4,821 are security officials of the Russian Guard .

at your service

• gise
  • Niet online
Dat is “mooi”.
Dan blijken de nummers die UA rapporteren niet zo ver van de waarheid te zitten als dit waar is.
Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee