Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.613 views

Onderwerpen

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:47:
[...]

De waarheid ligt niet in het midden.
Laten we die discussie niet opnieuw beginnen aub.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40
Ze laten er geen gras over groeien... Wat een poppenkast is het toch ook....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlF4qv6aoc1VdXBiSHmP4ZpXodE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnGJmZzWbA7XsYrCuWxfBdiB.webp?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik lees hier veel 'Ifs' en 'Whens' en 'nucleair'.

Maar even nuchter :
  • volgens BBC gaat Rusland morgen - vrijdag 30 september - formeel 4 Ukraine-gebieden annexeren
  • dat maakt dus de weg vrij voor de gemobiliseerde troepen
  • hoe gaan die vervoerd worden naar de geannexeerde gebieden, cq. front?
  • per bus?
  • in een touringcar gaan standaard zo'n 60 personen
  • dat levert een behoorlijke file op
  • dat lijkt mij tamelijk gevoelig voor een precisiebombardement
  • Switchblade? Om en om per bus?
'Remember, remember, the 30th of September!'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Fuujii schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:47:
[...]

De kans lijkt me niet groot. Maar ik denk dat er een belangrijk detail is: er is een grote kans dat het alles of niets is voor Putin. Het is misschien niet logisch om kernwapens in te zetten, maar mensen handelen niet altijd rationeel. Al helemaal niet in het nauw gedreven. En het besluitvorming gaat daar minder democratisch dan hier.

Dat gezegd hebbende: het is absoluut geen reden om terug te deinzen. Maar wel om de dreiging serieus te nemen. Het lastige is wel dat het ook een beetje een selffulfilling prophecy kan worden.
Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan kernwapens, en allemaal doen ze meer pijn dan kernwapens (waarvan ik nog steeds betwijfel of dat een valide dreiging is - voordat ik het topic werd uitgejaagd want mijn domeinkennis was niet welkom).

Zijn stokpaardje voor nu zijn de onderwater pijpleidingen omdat dit past bij de stilzwijgende manier van schade toebrengen zoals hij met propaganda op internet doet: het is niet vast te stellen wie het doet, maar iedereen weet eigenlijk wel dat het een Russische actie is. We hebben belang bij die leidingen, ook internet kabels, dus dat wordt vermoedelijk de volgende stap.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Er schijnen al gemobiliseerden op het front te zijn aangekomen, en zelfs al als PoW gevangen genomen.

Dus die inzet pas na de annexatie is ook niet geheel heilig.

Misschien nogal wreed, maar inderdaad de aanvoer van mobiks onder vuur nemen vanaf afstand, voordat ze ook nog maar een oekrainse soldaat of burger gezien hebben lijkt me wel de beste oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door gise op 29-09-2022 12:57 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

beany schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:49:
[...]

Dan moet je geen betoog beginnen op basis van een Twitter draadje die zichzelf autoriteit verleent op basis van... wat precies? En je impliceert daarmee dat de uitschieters - waarvan iedereen weet dat de video N=1 is - eigenlijk niet voorkomen omdat er N=1 video is die het andere beweert.

e.g. "jongens wat jullie doen is N=1, kijk hier een N=1 bewijs"

Dus nee, die hele constructie moet je niet willen toepassen hier. Er zijn legio video's en foto's van de bende die het Russische leger is. Ik heb foto's van stapels munitie uit 2010 die in een kazerne al jaren liggen te verroesten op een grote hoop (mortieren en artillerie). Dat is doorsnee voor een land die zich bezigt met zelfverheerlijking, dat kan je willen nuanceren, maar dan gaat het hele punt met een grote boog over je heen.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:53:
Er schijnen al gemobiliseerden op het front te zijn aangekomen, en zelfs al als PoW gevangen genomen.

Dus die inzet pas na de annexatie is ook niet geheel heilig.

Misschien nogal wreed, maar inderdaad de aanvoer van mobiks onder vuur nemen vanaf afstand, voordat ze ook nog maar een oekrainse soldaat of burger gezien hebben lijkt me wel de beste oplossing.
Ja uiteraard, Rusland zegt natuurlijk tegen al die lui "die kant moet je op en alles wat op een Oekraiener lijkt schiet je kapot". Daar gaat echt niemand aan de grens staan met een megafoon om "Go" te roepen als ze "wettelijk gezien" mogen.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

beany schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:49:
[...]

Volgen dat twitter draadje zijn er wat kleine issues die snel opgelost worden, maar gaan er allemaal fitte mannen met gepoetste geweren naar het front. Niemand van die gasten is kennelijk bang. Helemaal top! Waarom staan ze dan nog niet in Kiev als ze zo geweldig zijn?

Het ruikt wel een beetje naar propaganda.

En die discussie is inderdaad niet nodig, want er is al een conclusie bereikt over waar de waarheid ligt volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:44
Ik zou zeggen geef ze een koekje van eigen deeg.

Veeg even alle bureaucratie van tafel en zorg dat Oekraïne binnen een aantal dagen lid wordt van de NAVO en verplaats een heleboel pief/paf naar de zogeheten nieuwe grenzen.

Maar goed ik heb er niet voor geleerd en zal wel te simpel klinken. Wat een zooitje is het toch.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33
PJW9779 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:51:

Maar even nuchter :
  • volgens BBC gaat Rusland morgen - vrijdag 30 september - formeel 4 Ukraine-gebieden annexeren
  • per bus?
  • in een touringcar gaan standaard zo'n 60 personen
  • dat levert een behoorlijke file op
  • dat lijkt mij tamelijk gevoelig voor een precisiebombardement
  • Switchblade? Om en om per bus?
'Remember, remember, the 30th of September!'
Troepen vervoer je per trein als het er veel zijn. Dus dat vraagstuk is bij deze opgelost. The last mile gaat dan per vrachtwagen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:02
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:47:
[...]

De waarheid ligt niet in het midden.
Laten we die discussie niet weer beginnen want dat loopt vooral vast op de definitie van die stelling. Ga er hoe dan ook maar van uit dat de uitersten overdreven zijn. Maar het is ook wel overduidelijk dat de meesten slecht bewapend op pad worden gestuurd.

[removed]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:30
PJW9779 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:51:

Maar even nuchter :
[list]
• per bus?
....
In Rusland is het gebruikelijk om grote afstanden per trein af te leggen. Je zag hetzelfde al met het materieel wat richting Oekraïne vervoerd werd, en dat zal met personeel niet veel anders zijn. Die gaan gewoon de nachttrein in.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
Het is puur voor de binnenlandse propaganda machine, zodat ze nu officieel de oorlog kunnen verklaren, economie in de oorlog stand , totale mobilisatie. Dat niemand er in trapt is voor ons evident, maar wellicht in Rusland zelf minder. En zit Poetin met een bak verkeerde informatie , of op zijn zachts gezegd sterk vertekende informatie te kijken naar de stand van zaken.

We weten het gewoon niet, wat we wel weten is dat je nu moet doorbijten niet loslaten. We moeten door tot het klaar is. En met We bedoel ik eigenlijk Oekraïne, gesteund door de vrije wereld. Of we het nu koud krijgen in de winter of niet.

Wat het voor ons betekend is meer solidariteit , bijspringen bij mensen die de boel niet meer kunnen betalen, en niet tot op de cent willen berekenen of beredeneren of iemand wel 'recht' heeft op steun, omdat ze vorige jaren in plaats van voor isoleren voor een vakantie hebben gekozen.

Gewoon eens wat breder kijken en wat verder denken. En blij zijn dat Oekraïne zo hard vecht, en zelf eens een tandje bijzetten in samen de grote problemen willen oplossen zonder dat kleinzerige gezeur eromheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:46:
[...]

Het ging er mij om dat het niet alleen maar verroeste wapens en dronkelappen zijn.

Ik heb het beeld (beetje hier, maar ook elders zoals Twitter) dat men denkt dat de Russen met kattapults het slagveld op rennen.

Het lijkt mij beter de Russen een beetje te overschatten dan te onderschatten.
en daarom gaan er ook weer een stuk of 18 himars extra naar UA *O*

Verwijderd

ik ben officieel miljonair vanaf morgen.
Wil niet zeggen dat het waar is :P

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:55

Agent47

I always close my contracts.

Stel dat hij morgen gaat speechen. Is er dan geen enkel land dat met een drone/ assassin/ 007 etc. hem zal omleggen? Of denk ik wederom te makkelijk :D

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• PJW9779
asing schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:01:
[...]
Troepen vervoer je per trein als het er veel zijn. Dus dat vraagstuk is bij deze opgelost. The last mile gaat dan per vrachtwagen.
@Nat-Water

Rijden er in de Donbas nog treinen dan?
Nóg eenvoudiger: 1 precisiebom per spoor.
Daarna: 1 Switchblade om-en-om per bus/vrachtwagen.

'Shooting fish in a barrel'?

• Rene
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:06:
[...]

ik ben officieel miljonair vanaf morgen.
Wil niet zeggen dat het waar is :P
Ik ook al een tijdje in een andere valuta...

We kunnen het ook postief zien, morgen zien we weer eens een T14 Armata in het echt :+
Agent47 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:07:
Stel dat hij morgen gaat speechen. Is er dan geen enkel land dat met een drone/ assassin/ 007 etc. hem zal omleggen? Of denk ik wederom te makkelijk :D
Je doet je foto eer aan ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Rene op 29-09-2022 13:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Dat wespennest wil je liever niet in. Op het moment dat hun president in een aanslag om het leven komt en die aanslag is de linken aan een statelijke actor dan zijn de rapen gaar.

Het beste is één van de eerder genoemde situaties: vertrek van Putin naar een ander land, zelfmoord of afzetting door een coup.

Het slagveld is Oekraïne en daar moet het dan ook blijven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
PJW9779 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:11:
[...]

@Nat-Water

Rijden er in de Donbas nog treinen dan?

'Shooting fish in a barrel'?
Geen idee. Maar binnen Rusland zal het boemeltje gewoon rijden hoor. Die laatste 60km in de Donbas zal wel op de vrachtwagen gaan. Of op een tank. Of op een APC.

Maar als de trein gebruikt kan worden, zal het de trein zijn. Daarom was/is Koepiansk ook zo belangrijk voor de Russen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 29-09-2022 13:19 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rene schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:50:

[Afbeelding]
In de eerder thread op Twitter staan ook oproepen.
Ze zoeken actieve mensen tussen de 18-65 die 18 euro willen verdienen door mee te doen aan een flashmob.

Hopen ze een paar 100 mensen te hebben die ineens spontaan hetzelfde dansje gaan doen?

• asing
AndereKoekoek schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
[...]

Ze zoeken actieve mensen tussen de 18-65 die 18 euro willen verdienen door mee te doen aan een flashmob.

Hopen ze een paar 100 mensen te hebben die ineens spontaan hetzelfde dansje gaan doen?
Dat zijn verse mobiks, ze krijgen alvast hun bonus :) .

• bloody
  • Laatst online: 14:02

bloody

0.000 KB!!

Vandaag heeft Putin blijkbaar een meeting met de Security Council, ben benieuwd wat voor onzin daar weer uitkomt

nope

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

Spotmatic

Ken sent me

Toch mooi. Geen enkel land zal goedkeuring geven aan de annexatie van die nieuwe "Russische" gebieden. Zelfs China zal het volledig afkeuren omdat ze zelf absoluut geen referendum in Taiwan willen. Heerlijk hoe doorzichtig politiek vaak is. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• PJW9779
Nat-Water schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:14:
Geen idee. Maar binnen Rusland zal het boemeltje gewoon rijden hoor. Die laatste 60km in de Donbas zal wel op de vrachtwagen gaan. Of op een tank. Of op een APC.

Maar als de trein gebruikt kan worden, zal het de trein zijn. Daarom was/is Koepiansk ook zo belangrijk voor de Russen.
Dûh! Morgen is 'binnen Rusland' dus óók de Donbas
Nogmaals :
rijden er in de Donbas nog treinen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Je begrijpt het niet.
Flashmob is een afkorting voor flashmobilisatie. Ontzettend snel (in een flits bij wijze van spreken 8)) naar het front gestuurd worden :+

Verder, who cares about de 'officiele' annexatie. Alsof dat ook maar enigzins waarde heeft. Indien ja, dan annexeer ik morgen het huis van de buurman inclusief bijbehorend perceel

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 29-09-2022 13:36 ]

Vaak bu'j te bang!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

-tom-562 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:35:
[...]

Je begrijpt het niet.
Flashmob is een afkorting voor flashmobilisatie. Ontzettend snel (in een flits bij wijze van spreken 8)) naar het front gestuurd worden :+
En dan ook een flash van een HIMARS/155mm shell van de aardbodem geveegd worden :X

Ukraine zegt al een paar dagen lang rond de 500 dode russen per dag te scoren, natuurlijk, dat is hun telling, maar toch, ongekend in een moderne oorlog :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

alleen UA zou dat enigszins legitiem kunnen doen.
Maar of het uit zal maken is de vraag. Putin is niet de enige in de kliek.

Maar UA is dichterbij dan RF misschien denkt >:)
Helaas zal Moskou (al zit Putin in z'n paleis bij Sochi denk ik) te goed verdedigd zijn.
Denk dat het onmogelijk is om zo'n actie uit te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6kyRjp01rRY-x3EoFwrAa-HitQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7yysmWhHCAH8b65WAeZ68hDO.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2022 13:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

gws24

Thinking is hard!

Interessant (en lang) draadje over de inzet van nucleaire wapens en dan vooral tactische op het slagveld. De conclusie is dat ze helemaal niet praktisch zijn.

Er wordt verder ook nog ingegaan op de reactie van de VS en waarom we niet moeten toegeven aan het gedreig:

Het meeste is hier al vaker langsgekomen maar vond het wel verhelderend om veel in één draadje te lezen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

gws24 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:41:
Interessant (en lang) draadje over de inzet van nucleaire wapens en dan vooral tactische op het slagveld. De conclusie is dat ze helemaal niet praktisch zijn.
[Twitter][Twitter][Twitter][Twitter][Twitter]
Er wordt verder ook nog ingegaan op de reactie van de VS en waarom we niet moeten toegeven aan het gedreig:
[Twitter][Twitter][Twitter]
Het meeste is hier al vaker langsgekomen maar vond het wel verhelderend om veel in één draadje te lezen.
tactische kernwapens (voor zover je het inderdaad tactisch kan noemen) zijn hooguit inzetbaar op strategische knooppunten die een tegenstander moet gebruiken om je het front te komen.
Dus dieper UA in kunnen de Russen dergelijke zaken inzetten zodat ze er zelf minder last van hebben en toch een radioactieve buffer opbouwen.
Als je Kherson wil behouden, dan misschien een kleintje gooien op Mykolaev? Maar liever dieper UA in.
Wil je Donetsk? Gooi dan op Dnipro en Poltava

Maar goed, dat zijn allemaal aannames. Wat zou inderdaad voor Rusland een nuttige locatie zijn?
Kyiv lijkt me uitgesloten, als 'heilig centrum' van het historische Kievan Rus.
Zou een ideaal doelwit zijn om UA lam te leggen (ligt toch al vlakbij Chornobyl dus ach) maar het symbolische zwaargewicht zou ik als oer-Rus toch echt onaangetast laten.

Maar goed, stel dat ze het doen.. wat is onze westerse respons dan?
Toch direct dan maar westerse tanks en F-16's!

• Nat-Water
PJW9779 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:31:
[...]

Dûh! Morgen is 'binnen Rusland' dus óók de Donbas
Nogmaals :
[...]
Morgen is de Donbas niet binnen Rusland. Oekraïne zal nevernooit namelijk een spoorlijn in Rusland bombarderen.

That said, het is niet duidelijk hoe de spoorlijnen in de Donbas ervoor staan. Je kan er van uit gaan dat als het veel voordeel zou bieden, die allang gebombardeerd zijn door Oekraïne (als ze binnen range zijn!). Het is namelijk relatief makkelijk om die onklaar te maken.

Blijft het vervoer via vrachtwagen. Switchblades zijn ook maar schaars, en feitelijk is een bus cq vrachtwagen een duur doel. Je kan je drone beter voor gepantserd materieel gebruiken. Dat is namelijk efficienter dan met alle respect 30 man kanonnenvoer uit de weg ruimen, die anders toch wel omkomen door wat dan ook.

• asing
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:37:
[...]

alleen UA zou dat enigszins legitiem kunnen doen.
Maar of het uit zal maken is de vraag. Putin is niet de enige in de kliek.

Maar UA is dichterbij dan RF misschien denkt >:)
Helaas zal Moskou (al zit Putin in z'n paleis bij Sochi denk ik) te goed verdedigd zijn.
Denk dat het onmogelijk is om zo'n actie uit te voeren.

[Afbeelding]
Gevaarlijke foto om over de socials te laten slingeren. Zometeen veegt de ordepolitie het hele plein schoon op zoek naar die ene patch.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
asing schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:53:
[...]

Gevaarlijke foto om over de socials te laten slingeren. Zometeen veegt de ordepolitie het hele plein schoon op zoek naar die ene patch.
Dit is een foto van een paar dagen terug dus die vogel is al gevlogen.
Plus, wie weet is het een photoshop plaatje

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Rene schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:50:

[Afbeelding]
Waar heb je dit vandaan? :)
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:58:
[...]

Dan moet je geen betoog beginnen op basis van een Twitter draadje die zichzelf autoriteit verleent op basis van... wat precies? En je impliceert daarmee dat de uitschieters - waarvan iedereen weet dat de video N=1 is - eigenlijk niet voorkomen omdat er N=1 video is die het andere beweert.

e.g. "jongens wat jullie doen is N=1, kijk hier een N=1 bewijs"

Dus nee, die hele constructie moet je niet willen toepassen hier. Er zijn legio video's en foto's van de bende die het Russische leger is. Ik heb foto's van stapels munitie uit 2010 die in een kazerne al jaren liggen te verroesten op een grote hoop (mortieren en artillerie). Dat is doorsnee voor een land die zich bezigt met zelfverheerlijking, dat kan je willen nuanceren, maar dan gaat het hele punt met een grote boog over je heen.
Ach, ook al is het n=1, vind het juist wel verfrissend om beelden/verhalen te zien die de andere kant belichten. Kan geen kwaad hier lijkt me :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jedi_Pimp schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ach, ook al is het n=1, vind het juist wel verfrissend om beelden/verhalen te zien die de andere kant belichten. Kan geen kwaad hier lijkt me :)
Je weet dat het in reactie op het sentiment is dat Rusland slechte spullen heeft. Waarom zou je die kant willen belichten? Dit bedoel ik met "de waarheid ligt niet in het midden", er wordt een zekere betrouwbaarheid toegedicht aan de Rusland die het niet verdient - het fungeert alleen maar als methode om een rookscherm op te werpen. Als je iets vindt van het sentiment of de berichtgeving vanuit Oekraïne dan moet je vooral die berichtgeving aanvallen, en niet navraag doen bij de vijand om hun mening en er dan maar vanuit gaan dat ze allebei een beetje gelijk hebben.

Verwijderd

onderaan de streep boeit het niet wat wij denken of vinden van de toestand van het Russische leger.
Of het dronken lui zijn met roestige wapens of niet. Als UA zegt: 'bring it on', dan weet ik genoeg >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

een beetje gechargeerde twitter post, maar zouden de Israeli's de frequenties om te jammen naar UA hebben doorgegeven?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:16:
een beetje gechargeerde twitter post, maar zouden de Israeli's de frequenties om te jammen naar UA hebben doorgegeven?
[Twitter]
Ongetwijfeld de VS, die zijn nog steeds aanwezig met EW en radar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb de originele bron gevonden maar die zit gedeeltelijk achter een paywall. https://www.idnes.cz/zpra...i_albe?zdroj=vybava_idnes

Als dit klopt dan is het een van de grootste wapenpaketten tot nu toe. Hopelijk snel meer/duidelijkere info.

Quote van het deel dat nog wel leesbaar ks
De Amerikanen betalen voor de wapens - raketwerpers en kanonmunitie ter waarde van miljarden dollars (bronnen van de redactie spreken van ongeveer drie miljard dollar, ofwel ongeveer vijfenzeventig miljard kronen in conversie).

Dit zullen voornamelijk grond-luchtverdedigingssystemen zijn, bekend als de Chiron, die zeer effectief zijn tegen laagvliegende doelen zoals helikopters.

[ Voor 33% gewijzigd door RoD op 29-09-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
[...]

Ongetwijfeld de VS, die zijn nog steeds aanwezig met EW en radar.
Als je het bronartikel leest (via Google Translate, maar goed) lijkt het eerder de VS uit te sluiten en naar een land / landen te wijzen die geen wapens leveren. UA levert de resten van een drone, en dan biedt de tegenpartij kennis over deze drone.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 29-09-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:16:
[Twitter]
Mogelijk. Publieke opinie in IL is redelijk omgeslagen tegen RU sinds Pinchas Goldschmidt (hoofdrabbi van Moskva) gevlucht is en Joden in RU oproept het land te verlaten. IL regering doet weinig, maar zou niet eerste keer zijn dat IL veiligheidsdiensten heft in eigen handen nemen.

Dat gezegd, UA zit vol extreem slimme ingenieurs, zou zeker niet uitsluiten dat ze het zelf gevonden hebben. Zo ja weer info om met IL te delen - als ze er iets leuks voor terug kunnen krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dion_b schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:20:
[...]

Mogelijk. Publieke opinie in IL is redelijk omgeslagen tegen RU sinds Pinchas Goldschmidt (hoofdrabbi van Moskva) gevlucht is en Joden in RU oproept het land te verlaten. IL regering doet weinig, maar zou niet eerste keer zijn dat IL veiligheidsdiensten heft in eigen handen nemen.

Dat gezegd, UA zit vol extreem slimme ingenieurs, zou zeker niet uitsluiten dat ze het zelf gevonden hebben. Zo ja weer info om met IL te delen - als ze er iets leuks voor terug kunnen krijgen.
IL doet zelf idd weinig, maar laatst hadden ze niet Polen verboden om bepaalde wapens door te voeren naar UA toe. Ben alweer vergeten over welke wapens dat ging :)

PSN

• asing
dion_b schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:20:
[...]
Israel zelf zit ook vol met knappe koppen.

En als je eenmaal weet op welke frequenties die drones werken kunnen ze hun drone gun aanpassen zodat de signalen verstoord worden. Als dat goed werkt is het ook gedaan met de loitering drones. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:20:
[Embed] Ik heb de originele bron gevonden maar die zit gedeeltelijk achter een paywall. https://www.idnes.cz/zpra...i_albe?zdroj=vybava_idnes

Als dit klopt dan is het een van de grootste wapenpaketten tot nu toe. Hopelijk snel meer/duidelijkere info.

Quote van het deel dat nog wel leesbaar ks

[...]
https://see.news/s-korea-...worth-2-9-bln-to-ukraine/
Newspaper Mladá fronta DNES said South Korean weapons worth about $2.9 billion will be delivered to Ukraine via the Czech Republic.

The price for these supplies, which will be one of the largest during the conflict in Ukraine, will be paid by the US side, and the weapons will be delivered to one of the Czech arms companies, and then they will be transferred as a gift to Ukraine.

PSN

• asing
YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:21:
[...]

IL doet zelf idd weinig, maar laatst hadden ze niet Polen verboden om bepaalde wapens door te voeren naar UA toe. Ben alweer vergeten over welke wapens dat ging :)
Dat was een bepaald soort raket.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Was te verwachten idd, anders hadden ze de hele sharade niet opgevoerd.

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ok, dus ZK wil vanwege hun positie niet direct wapens leveren, dus VS koopt ze van ZK, en geeft ze aan CZ. Die geeft ze vervolgens aan UA. Zodat ZK de wapens niet direct geeft.

Doet me een beetje denken aan de Poolse Migs. Ik hoop dat dit wel doorgaat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ok, dus ZK wil vanwege hun positie niet direct wapens leveren, dus VS koopt ze van ZK, en geeft ze aan CZ. Die geeft ze vervolgens aan UA. Zodat ZK de wapens niet direct geeft.

Doet me een beetje denken aan de Poolse Migs. Ik hoop dat dit wel doorgaat....
Ik ben wel benieuwd wanneer die mig's voor het laatst te gezien zijn door publiek.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Is dit de bedoeling? Hij heeft tenslotte een mijn opgeruimd... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:40

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Dat is mooi, dan krijgen de daklozen van Moskou ook weer nieuwe kleren en een zakcentje toe :+

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:19
asing schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:27:
[...]

Israel zelf zit ook vol met knappe koppen.

En als je eenmaal weet op welke frequenties die drones werken kunnen ze hun drone gun aanpassen zodat de signalen verstoord worden. Als dat goed werkt is het ook gedaan met de loitering drones. :)
Ik bedenk me net dat Rusland geen goede doeldata lijkt te hebben en daarom maar at random burgerdoelen bestookt of doelen bestookt die er in de jaren '60 waren.

Die loitering drones hebben daarin een voordeel: je kunt zelf nog even gluren naar een doel en je drone erop gooien. Maar dus ook een nadeel: je hebt continu connectie nodig met die dingen om ze te bedienen.

Dus zonder doeldata kunnen ze er niet zoveel mee, want anders zou je op GPS autonoom kunnen vliegen naar je doel - als een kruisraket. Help het hopen dat het nu weer over is met die dingen, volgens mij was het een redelijke zorg aan het worden. En hoop dat ze het gehele front vrij kunnen houden: tis nogal een gebied.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

hoevenpe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:33:
[Twitter]
Beetje een dure oplossing als je voor elke mijn zo'n ding moet aanslepen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:22
_Eend_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:36:
Dan is het goedkoper om één van de conscripts op de mijn te laten trappen en de ouders een Lada toe te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Maak me niet zo'n zorgen meer over onze NAVO-oostgrens:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

[Twitter]
Je gaat er vanuit dat het ding door een mijn uit elkaar is geploft en niet door een Oekraïner die raak heeft geschoten. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:40:
[Twitter]
Yikes, die conscripts worden dus gewoon een regelrechte humanitaire ramp.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• gise
  • Niet online
Meh, die 18 nieuwe HIMARS worden komende jaren geleverd, zijn besteld en worden niet uit de voorraden van US geleverd, jammer!

• NiGeLaToR
[Twitter]
Die comment eronder: enkelvoudig te gebruiken robot altijd nog goedkoper dan de gebruikelijke oplossing: een tank erover laten rijden.
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:41:
[...]

Yikes, die conscripts worden dus gewoon een regelrechte humanitaire ramp.
Nah, de plunderingen beginnen deze keer gewoon in Rusland.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• asing
hoevenpe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:40:
[Twitter]
Mozesgriezel 8)7

Dit moet het zijn? Ik zie allemaal fel gekleurde items en militaire uitrusting is nergens te zien.

• redwing
_Eend_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:36:
[...]

Een stuk goedkoper dan de tanks die de russen normaal gebruiken.....

[removed]

• NiGeLaToR
asing schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:49:
[...]

Mozesgriezel 8)7

Dit moet het zijn? Ik zie allemaal fel gekleurde items en militaire uitrusting is nergens te zien.
Ze zijn opgeroepen, opgehaald, afgeleverd in /dev/null en nu in afwachting van..

Maargoed, wie weet staren wij ons dood op 10 dronken sukkels terwijl we afgeleid worden van de duizenden zwaarbewapende elitetroepen die elders aan de grens met Ukraine staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Mozesgriezel 8)7

Kleine nuance is dat dit ook in Rusland is, en ze zijn daar net de bus uitgezet bij het militaire complex daarzo. Ze hebben dus nog niet eens een training gehad. Ze zijn 8 uur nadat ze de bus zijn uitgezet het complex ingeleid.

Hele verhaal, met wat achtergrondinfo: (Google translate is your friend of je moet goed russisch kunnen lezen)
https://www.svoboda.org/a/32057722.html

[ Voor 28% gewijzigd door Nat-Water op 29-09-2022 15:11 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:43:
Meh, die 18 nieuwe HIMARS worden komende jaren geleverd, zijn besteld en worden niet uit de voorraden van US geleverd, jammer!
Klinkt wellicht negatief, maar is het niet. Ten eerste wordt zo de industrie geactiveerd om de productie te (her)starten en op te voeren. Ten tweede sluit dit niet uit dat er toch op enig moment of enige wijze uit de US voorraden geleverd wordt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:43:
UA heeft niet zozeer tekort aan launchers momenteel. misschien dat DE/UK nog wat M270's op kan knappen en sturen, dat zou voor korte termijn ook prima helpen.
(al is meer HIMARS altijd beter :) )

Grootste bottleneck lijken de raketten nog steeds.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]
Ze zijn opgeroepen, opgehaald, afgeleverd in /dev/null en nu in afwachting van..

Maargoed, wie weet staren wij ons dood op 10 dronken sukkels terwijl we afgeleid worden van de duizenden zwaarbewapende elitetroepen die elders aan de grens met Ukraine staan.
Jup, 300.000 soldaten in hun duizenden T14's en bewapend met AK12's met nightscopes ondersteund door duizenden T15's en BMP3's.
Met wat luchtsteun van een paar honderd SU57's erbij. 8) 8)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2022 15:08 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:07:
[...]

Jup, 300.000 soldaten in hun duizenden T14's en bewapend met AK12's met nightscopes ondersteund door duizenden T15's en BMP3's.
Met wat luchtsteun van een paar honderd SU57's erbij. 8) 8)
Rob de Wijk of Joost Niemoller? Ik herken de voorspelling maar twijfel een beetje.

Maargoed, snap de houding van Ukraine maar hoop dat we niet onaangenaam verrast gaan worden. Het blijven veel mensen die ze optrommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

UA krijgt wel als eerste de nieuwe IRIS-T SLM SAM: https://defence-blog.com/...ry-to-ukraine-in-october/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 14:02

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]

Deze grote vis zegt ook te gaan (dus hij liegt?), hopelijk trackt UA hem :)

nope

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 13:06
YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:55:
[...]

UA heeft niet zozeer tekort aan launchers momenteel. misschien dat DE/UK nog wat M270's op kan knappen en sturen, dat zou voor korte termijn ook prima helpen.
(al is meer HIMARS altijd beter :) )

Grootste bottleneck lijken de raketten nog steeds.
Klopt, ook las ik ergens dat de Himar fabrikant erg veel interesse in de performance data heeft van de units; blijkbaar zijn er nooit zoveel stukken munitie in zo'n korte tijd door die wapen systemen gegaan en men wil erg graag weten welke onderdelen er nu harder slijten dan verwacht etc...

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:17:
[...]Maargoed, snap de houding van Ukraine maar hoop dat we niet onaangenaam verrast gaan worden. Het blijven veel mensen die ze optrommelen.
Ze voeren dan wel nieuwe "soldaten" naar het front, maar vooralsnog zie ik in de dagelijkse briefing van de generale staf van UA al een tijd lang berichten voorbij komen dat ze zowat alle aanvallen van het RU leger hebben afgeslagen. Ik kan me vergissen, maar de Russen hebben volgens mij al een paar weken alleen maar terrein ingeleverd. Dat zie je ook terug op de kaart op Live UA map. Boven Sloviansk bijvoorbeeld heeft UA in korte tijd een flink stuk heroverd.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The_Butler schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:25:
[...]

Klopt, ook las ik ergens dat de Himar fabrikant erg veel interesse in de performance data heeft van de units; blijkbaar zijn er nooit zoveel stukken munitie in zo'n korte tijd door die wapen systemen gegaan en men wil erg graag weten welke onderdelen er nu harder slijten dan verwacht etc...
Interessant idd.
Het grootste slijtage onderdeel is de pod zelf die steeds word vervangen bij elke lancering, maar het is wel goed om te weten wat daarna als eerste slijt, bijv van het hijsmechanisme. maar ook qua aansturing etc zullen ze wel interesse hebben hoe het gebruikt wordt.
De truck/cabine zelf was redelijk standaard dacht ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

bloody schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:21:
[...]

Deze grote vis zegt ook te gaan (dus hij liegt?), hopelijk trackt UA hem :)
[Twitter]
Wedden dat hij achter een bureau in een hoofdkwartier in Sevastopol of Rostov zal eindigen?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• gise
  • Niet online
Filmpje:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Vertaling uit de comments:
"I'm serviceman of russian army Pashkov Alexei Vladimirovich, unit number 23626, conscripted with contract. Don't come to Ukraine, don't listen anyone, this propaganda, there are a lot of killed and wounded. They treat me well, ordinary people live here. If you don't wanna die - don't come here. Commanders left us, everyone left, we were in ravines and basements, just on our owns. I decided to go through border but went to the captivity. At service three days, had seen commander only at first day, nor food nor anything."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:13:
[...]

Je weet dat het in reactie op het sentiment is dat Rusland slechte spullen heeft. Waarom zou je die kant willen belichten? Dit bedoel ik met "de waarheid ligt niet in het midden", er wordt een zekere betrouwbaarheid toegedicht aan de Rusland die het niet verdient - het fungeert alleen maar als methode om een rookscherm op te werpen.
Ik ben altijd benieuwd naar bronnen en verhalen van Russische zijde, des te meer wanneer er ontzettend weinig informatie vandaan komt. Vervolgens bepaal ik zelf welke nieuwswaarde ik er uit ontleen, als daar al enige sprake van is. Ik navigeer door de rook zoals ik dat altijd doe - liever dit dan dat er louter strakblauwe lucht te zien is, als je begrijpt waar ik naartoe ga.

Je hoeft mij verder nergens van te overtuigen, ik geef alleen aan dat ik een dergelijk draadje wel degelijk waardeer. Ik hang er geen conclusie aan vast (i.e. 'Zie je dat het wel meevalt?') en ben onverminderd van mening dat de mobilisatie iets clownesks heeft en gedoemd is te mislukken.
Als je iets vindt van het sentiment of de berichtgeving vanuit Oekraïne dan moet je vooral die berichtgeving aanvallen, en niet navraag doen bij de vijand om hun mening en er dan maar vanuit gaan dat ze allebei een beetje gelijk hebben.
Niet aan de orde.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
RUSSIAN FOREIGN MINISTRY SPOKESWOMAN: RUSSIA - U.S. MEETING IN PERSON IS UNDER CONSIDERATION TO DISCUSS NEW START NUCLEAR ARMS TREATY

Puur volgens de Russische tactiek. Nuclaire dreiging, 4 gebieden annexeren om daarna weer gesprekken aan te gaan. En mensen trappen er nog in ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Alpina schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:40:
RUSSIAN FOREIGN MINISTRY SPOKESWOMAN: RUSSIA - U.S. MEETING IN PERSON IS UNDER CONSIDERATION TO DISCUSS NEW START NUCLEAR ARMS TREATY

Puur volgens de Russische tactiek. Nuclaire dreiging, 4 gebieden annexeren om daarna weer gesprekken aan te gaan. En mensen trappen er nog in ook.
Wie precies?
Jedi_Pimp schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ben altijd benieuwd naar bronnen en verhalen van Russische zijde, des te meer wanneer er ontzettend weinig informatie vandaan komt. Vervolgens bepaal ik zelf welke nieuwswaarde ik er uit ontleen, als daar al enige sprake van is. Ik navigeer door de rook zoals ik dat altijd doe - liever dit dan dat er louter strakblauwe lucht te zien is, als je begrijpt waar ik naartoe ga.

Je hoeft mij verder nergens van te overtuigen, ik geef alleen aan dat ik een dergelijk draadje wel degelijk waardeer. Ik hang er geen conclusie aan vast (i.e. 'Zie je dat het wel meevalt?') en ben onverminderd van mening dat de mobilisatie iets clownesks heeft en gedoemd is te mislukken.

[...]

Niet aan de orde.
Ik kan dat niet begrijpen. Als je weet dat er een beeld wordt gefabriceerd, waar komt jouw interesse dan vandaan? Dit is scripted reality waarbij wordt voldaan aan een aantal eigenschappen waarvan de inlichtingendiensten weten dat westerse kijkers daar ontvankelijk voor zijn. Waarom dat risico nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Leuk offtopic feitje: de IRIS-T is gedeeltelijk gebaseerd op de Russische R-73 welke een stuk wendbaarder is dan de AIM-9 Sidewinder. Ergens wel weer ironisch. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alpina schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:40:

Nuclear arms treaty is compleet iets anders ;)
Het gaat ongetwijfeld om:
Wikipedia: Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons
?

Dit zijn de onderhandelingen over de afbouw van totale hoeveelheden nukes etc die een tijdje geleden stil gezet waren dacht ik.
Ongerelateerd aan de huidige situatie in UA en de all-caps titel maakt het ook niet overtuigender :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2022 15:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:45:
[...]

Wie precies?

[...]

Ik kan dat niet begrijpen. Als je weet dat er een beeld wordt gefabriceerd, waar komt jouw interesse dan vandaan? Dit is scripted reality waarbij wordt voldaan aan een aantal eigenschappen waarvan de inlichtingendiensten weten dat westerse kijkers daar ontvankelijk voor zijn. Waarom dat risico nemen?
Ik denk dat het een bepaalde wens naar meerdere perspectieven is.

We krijgen nu heel veel informatie binnen over Rusland vanuit 1 perspectief, namelijk vanuit Oekrainse hoek. En die is uiteraard veel geloofwaardiger dan 90% van de informatie die uit Rusland zelf komt, maar laten we ook niet te naief zijn, Oekraine is vrij kundig gebleken in de media positionering van zichzelf en de tegenstander.

Bronnen zoals Oryx zijn daarom zo onwijs fijn in deze oorlog, dat is - voor zover ik weet - een van de meest objectieve en betrouwbare bronnen die geen bewuste bias heeft, maar zich volledig op de feiten baseert.

Er zijn ongetwijfeld toch wel een paar interne Russische bronnen die een evenwichtig beeld geven van de interne situatie? Dat is toch ontzettend waardevol....

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Requiem19 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:50:
[...]

Er zijn ongetwijfeld toch wel een paar interne Russische bronnen die een evenwichtig beeld geven van de interne situatie? Dat is toch ontzettend waardevol....
Ik ben ze nog niet tegen gekomen als er 1 is hou ik mij aanbevolen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 10:09
De link is eerder gedeeld maar kan zo snel de originele post niet vinden.
In het programma van Kremlin trekpoppen Margarita Simonyan en Vladimir Solovyev komt een Russische Mr. Reality het feestje verstoren.

Trekpop Vladimir Solovyev wordt verbaal afgemaakt, gefileerd en opgerold en kan op maandagochtend bij 't grofvuil worden geparkeerd.
de Engelse vertaling gequoted
(Mr. Reality)
I pity you.
You play the the tough guy in your space cadet uniform but in reality, you would surrender on the first day to the front.
You would shit your pants!
(Solovyov)
Don't talk like that in front of a woman.
(Mr. Reality)
The truth is, the truth is that you are insecure and afraid of women.
Beter wordt het niet 😂
Dat boodschappenjong van 't Kremlin krijgt zo'n vreselijke bitch slap, die zal nog dagen slecht slapen.

YouTube: #WW3 #War Russia Drafts 1 million people Solovyov gets drafted #ukra...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

gws24

Thinking is hard!

@Baserk Geen idee of je het door had, haal ik niet zo één twee drie uit je post, maar de vertaling klopt niet, het is satire.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:53
gws24 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:59:
@Baserk Geen idee of je het door had, haal ik niet zo één twee drie uit je post, maar de vertaling klopt niet, het is satire.
Volgens mij komt het van het account van "Realsubtitles" of zoiets, is idd satire.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 10:09
Baserk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:56:
De link is eerder gedeeld maar kan zo snel de originele post niet vinden.
In het programma van Kremlin trekpoppen Margarita Simonyan en Vladimir Solovyev komt een Russische Mr. Reality het feestje verstoren.
Edit: In deze door mij niet opgemerkte satire...🙄

Trekpop Vladimir Solovyev wordt verbaal afgemaakt, gefileerd en opgerold en kan op maandagochtend bij 't grofvuil worden geparkeerd.
de Engelse vertaling gequoted

[...]

Beter wordt het niet 😂
Dat boodschappenjong van 't Kremlin krijgt zo'n vreselijke bitch slap, die zal nog dagen slecht slapen.

YouTube: #WW3 #War Russia Drafts 1 million people Solovyov gets drafted #ukra...
Satire dus. Baserk blijft met z'n griepkop in bed liggen en leest beter even alleen nog maar...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:22
Russische bronnen moeten communiceren wat Rusland wil. De meer internationale media is al lang vertrokken uit Rusland.

Neutrale bloggers/vloggers in Rusland moeten ook gewoon opletten wat ze zeggen. En de meeste met genoeg geld zijn de afgelopen week denk ook vertrokken, of denken er aan om te vertrekken. Het is natuurlijk heel aantrekkelijk dat zo iemand er 'toevallig' uit wordt getrokken bij de loting en dat die gelijk door mag naar Oekraïne.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Standeman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:46:
[...]

Leuk offtopic feitje: de IRIS-T is gedeeltelijk gebaseerd op de Russische R-73 welke een stuk wendbaarder is dan de AIM-9 Sidewinder. Ergens wel weer ironisch. :)
Met dat feitje in het achterhoofd.. Dan zou het helemaal leuk zijn als UA de Air-to-Air versie van de IRIS-T onder haar MiG-29's hangt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik denk dat het een bepaalde wens naar meerdere perspectieven is.

We krijgen nu heel veel informatie binnen over Rusland vanuit 1 perspectief, namelijk vanuit Oekrainse hoek. En die is uiteraard veel geloofwaardiger dan 90% van de informatie die uit Rusland zelf komt, maar laten we ook niet te naief zijn, Oekraine is vrij kundig gebleken in de media positionering van zichzelf en de tegenstander.
"Maar Oekraïne kan ook [...]" is irrelevant. Ik zei dat eerder al: als er iets valt aan te merken op Oekraïnse berichtgeving, dan kan dat prima op het bericht zelf. Nu worden beide berichten in een weegschaal gelegd met het idee dat er dan ergens een waarheid uit komt. Dat is gewoon krom, als twee mensen liegen heb je aan de som van die leugens geen waarheid. Als we de discussie puur willen houden, stel ik voor dat we dat dus niet gaan doen.
[...]

Bronnen zoals Oryx zijn daarom zo onwijs fijn in deze oorlog, dat is - voor zover ik weet - een van de meest objectieve en betrouwbare bronnen die geen bewuste bias heeft, maar zich volledig op de feiten baseert.

Oryx doet het fantastisch, niks op aan te merken. En als dat de bron was die werd aangehaald dan had ik niet gereageerd. Betrouwbare interne russische bronnen ga je niet (gratis) vinden. Ik had al eens een video gedeeld om dat te verhelderen:

nst6ldr in "Hoe weren wij ons tegen misinformatie?"

Als je een betrouwbare interne bron wilt in Rusland, dan zou je het werk van inlichtingendiensten moeten doen. En zelfs dan worden hun rapporten onderworpen aan flinke toetsing en met een korrel zout genomen - contraspionage is wel het minste wat je kan verwachten van een land wat al eeuwen lang een cultuur heeft van liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 20:07
Baserk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:11:
[...]

Satire dus. Baserk blijft met z'n griepkop in bed liggen en leest beter even alleen nog maar...
Je bent niet de eerste die erin trapt, las dat CNN Portugal er ook in was getrapt. Heel knap gedaan was het :) Ik heb het dan ook in het Oorlogs meme topic gepost :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
The_Butler schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:25:
[...]

Wapen fabrikanten smullen hiervan. Dit is de praktijktest die ze nooit krijgen. Bepaalde problemen vind je niet door in een woestijn gecontroleerd een autowrak te bombarderen. De echte problemen vind je als je spul 6 maanden lang niks anders doet dan verplaatsen en schieten. Er is ook geen mooiere reclame voor je spul dan succes op het slagveld. Een beetje analoog aan de racerij. Win on sunday, sell on monday.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:47:
[...]

Nuclear arms treaty is compleet iets anders ;)
Het gaat ongetwijfeld om:
Wikipedia: Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons
Ik denk dat het deze is: Wikipedia: New START

(wordt zelfs letterlijk genoemd: NEW START)

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

[...]

Mozesgriezel 8)7

Vreemd dat er een beetje sneeuw ligt en de bomen helemaal kaal zijn.
Vraag me af of dit wel een actueel filmpje is...

Edit. Lees net dat het wel degelijk klopt.
Trieste boel!

[ Voor 7% gewijzigd door Klaver 4 op 29-09-2022 16:32 ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Baserk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:11:
[...]

Het is tegenwoordig lastig onderscheid te maken tussen satire en 'echte' Russische TV.

• Jedi_Pimp
nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:45:
Ik heb de bijdragen van deze Twitter handle bekeken tot en met 5 dagen geleden. Dit is niet overduidelijk een Russische troll en er zitten zelfs retweets van politiegeweld in Sint Petersburg bij. Je claim ten aanzien van scripted reality vind ik dan ook vrij gechargeerd. De kans is altijd aanwezig en die neem ik voor lief vanwege de reeds door mij genoemde argumenten. Ik zit niet te wachten op absoluut geen berichtgeving uit Rusland omdat er een kans bestaat dat een en ander gefabriceerd is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Standeman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:46:
[...]

Toen was de uitrusting van Oost-Duitse MiG's ver voorbij wat de Amerikanen in 10 jaren wilden uitvinden. In 2003 haalden de Amerikanen de achterstand in (AIM-9X en helmet mounted sight)

Dat was een goede reden voor de Duitsers om hun eigen luchtdoelraket te ontwikkelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nat-Water
Klaver 4 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:17:
[...]

Vreemd dat er een beetje sneeuw ligt en de bomen helemaal kaal zijn.
Vraag me af of dit wel een actueel filmpje is...
't filmpje is al gegeolocate, 100km ten oosten van Jekaterinenburg. Als je daar even naar de weersvoorspelling kijkt zie je dat het gewoon vriest. En als je de lokale webcam aanslingert zie je sneeuw op de daken liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Jedi_Pimp schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb de bijdragen van deze Twitter handle bekeken tot en met 5 dagen geleden. Dit is niet overduidelijk een Russische troll en er zitten zelfs retweets van politiegeweld in Sint Petersburg bij. Je claim ten aanzien van scripted reality vind ik dan ook vrij gechargeerd. De kans is altijd aanwezig en die neem ik voor lief vanwege de reeds door mij genoemde argumenten. Ik zit niet te wachten op absoluut geen berichtgeving uit Rusland omdat er een kans bestaat dat een en ander gefabriceerd is.
Het grote probleem is dat die claim juist niet vrij gechargeerd is en eerder juist realistisch. Alle russische objectieve kanalen die nog over waren zijn de laatste tijd verboden. Momenteel zijn dus zo goed als alle kanalen grotendeels propaganda. En er zitten er een paar tussen die dat goed verbergen door regelmatig geloofwaardig nieuws te brengen. Maar zodra het aankomt op het belangrijke nieuws houdt het toch snel op.

Ik snap je drang om ook het nieuws uit rusland zelf te willen horen, maar helaas is er daarvoor geen betrouwbaar kanaal meer over.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dan nog is het in elk geval wel goed om te horen wat de Russen horen, zodat opmerkingen en houding in context geplaatst kunnen worden: wat krijgen ze te zien, en wat denken ze en welk gedrag komt daar uit voort?

Dom voorbeeld: wat ze denken van Oekraieners, wat het beeld is van wat er gebeurt als ze zich overgeven aan UA... en bijv. plaatjes van die kogels met tampons erbij... dat weet je alleen als je ook een beetje het nieuws volgt wat er in RF ronddwarrelt.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:29:
[...]

Het grote probleem is dat die claim juist niet vrij gechargeerd is en eerder juist realistisch. Alle russische objectieve kanalen die nog over waren zijn de laatste tijd verboden. Momenteel zijn dus zo goed als alle kanalen grotendeels propaganda. En er zitten er een paar tussen die dat goed verbergen door regelmatig geloofwaardig nieuws te brengen. Maar zodra het aankomt op het belangrijke nieuws houdt het toch snel op.

Ik snap je drang om ook het nieuws uit rusland zelf te willen horen, maar helaas is er daarvoor geen betrouwbaar kanaal meer over.
Dat, en de vorm die werd gehanteerd klopt gewoon niet: "Oekraïne liegt een beetje, dus als ik Russisch nieuws erbij pak, destileer ik het tot de waarheid". Zo eenvoudig is het jammergenoeg niet.

Laten we ook niet vergeten dat Rusland weet dat desinformatie het beste gestoeld kan worden op halve waarheden - dat is waarmee je jezelf autoriteit ontleent. En je ziet dat het werkt.

Verwijderd

nst6ldr schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:36:
[...]

Dat, en de vorm die werd gehanteerd klopt gewoon niet: "Oekraïne liegt een beetje, dus als ik Russisch nieuws erbij pak, destileer ik het tot de waarheid". Zo eenvoudig is het jammergenoeg niet.

Laten we ook niet vergeten dat Rusland weet dat desinformatie het beste gestoeld kan worden op halve waarheden - dat is waarmee je jezelf autoriteit ontleent. En je ziet dat het werkt.
dit dus. Gewoon zoveel mogelijk invalshoeken bekijken, een kilo zout er overheen gooien en de meest simpele oplossing kiezen, of in elk geval eigenlijk gewoon helemaal geen conclusie trekken maar gewoon kennis nemen van wat er allemaal langs komt en verder niets.
In de meeste gevallen komt die van UA wel het dichtst bij een mogelijke werkelijkheid, maar goed na een paar dagen/weken kan iets toch anders blijken dus de maandrapportage is het beste :)

Onderaan de streep boeit heel veel eigenlijk niet en is alleen de streep op de kaart het belangrijkst.
De rest wordt meestal wel samengevat in analyses van specialisten in westerse media.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2022 16:43 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid