Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.641 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
xzaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:25:
[...]

Als je zo gaat redeneren hadden we na de 2de wo gelijk de grens bij oost Oekraïne vast moeten leggen. Of nee we hadden eigenlijk alle kleine Oostenrijkse jongetjes in kampen moeten zetten. Of nee we hadden.... Sorry maar het is echt een non-argument.
Het is pas een non-argument als het niet waar zou zijn en dat is niet het geval. Het was een keuze.

Als je dan toch WO2 erbij haalt - het is dat er een Franse piloot niet geloofd werd dat hij een Duitse invasie macht vast zag staan in de Ardennen. Was ie wel geloofd - had WO2 niet gestart, maar geindigd in de Ardennen. En ja, dat gebeurde niet, maar het zegt ook iets over ons vermogen te geloven dat iets gebeurt. De wil om het te geloven. En vaak zat willen we dat helemaal niet, tot het te laat is. (oh, klimaatverandering, ultieme voorbeeld)

Dus ipv mij te betichten van het brengen van non-argumenten, kom met jouw beeld van het hier en nu waar we van kunnen leren met de kennis van gisteren. Want met een 'het heeft toch geen zin'-attitude zitten we in een oneindige loop van herhaling.

Edit: zie ook het desinformatie topic in dit forum, heb m'n best gedaan de signalen die er al lang waren te verzamelen. Tis niet uitputtend, maar voor het idee. Geen verrassing, louter een keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-09-2022 18:37 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:46
dit is niet het topic om een analyse uit te voeren op de DSM
rapture schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:58:
Video: Dit is wat de Russen met je huis doet
[Twitter]
Iets heeft het jatten van de wasmachine tegengehouden. Platte televisies wegen minder voor als je weg moet rennen.
Ook acties als deze helpen mij niet om medelijden te ontwikkelen met de 'gewone soldaat'.

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 08:59 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

BeefHazard schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:36:
Ook acties als deze helpen mij niet om medelijden te ontwikkelen met de 'gewone soldaat'.
Afgunst is een factor: Wie heeft jullie op het idee gebracht om zo goed te leven?".

De Russische soldaat ziet in de Oekraïense huizen de "taferelen die alleen in de reclame op TV getoond wordt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rapture schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:54:
[...]

Afgunst is een factor: Wie heeft jullie op het idee gebracht om zo goed te leven?".

De Russische soldaat ziet in de Oekraïense huizen de "taferelen die alleen in de reclame op TV getoond wordt".
UA is in veel opzichten een arm land, maar een ding hebben ze uitstekend voor elkaar: zeer lage Gini-coefficient - een van de kleinste verschillen tussen arm en rijk ter wereld, vergelijkbaar met Belgie of Ijsland (en beter dan NL :o ). Ivan modaal heeft het inderdaad waarschijnlijk beter dan z'n RU tegenhanger, ondanks flink hogere BBP-PP in RU, waar welvaart veel slechter verdeeld is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:38:
[...]

Even de koe-in-de-kont-kijk-modus: we hadden Ukraine niet hoeven helpen als we Rusland eerder - in Europa - een halt toegeroepen. We hebben alles laten gebeuren. Van ransomware bendes tot politieke inmenging, van spionage tot moordaanslagen. We keken er naar en haalden onze schouders op.

Rusland zag dat we verdeeld zijn, dat is deels hun werk, hun inzet, investering - strategie. Waar hun leger nu niet zo goed blijkt, was hun propaganda machine, beinvloeding, enorm effectief. Omdat we er niets tegen in te brengen hadden. Ik volg dit al jaren. Ik zie dit al jaren. En pas sinds de invasie en de discussie over propaganda en bijv politieke financiering word ik niet voor paranoia verklaard.

Zoals ik een paar posts geleden al zei: we zijn allemaal vatbaar en daarbij vaak ook nog slecht in patronen herkennen en verbanden leggen. Zo mis ik vaak genoeg ook wat - maar dit niet. En van onze inlichtingendiensten had ik daarom mee verwacht - de AIVD deed de afgelopen jaren goede zaken met contraspionage, maar op europees niveau: oe laten we vooral Ivan niet boos maken nadat ie net op je bord zat te kakken.

Edit: deze oorlog begon al jaren, jaren terug. Het kinetische gedeelte is recent, de rest niet.
Eens, behalve wat je zegt over AIVD (of MIVD). Met "afgelopen jaren" doe je onze veiligheidsdiensten tekort. Voor zover bekend zijn die hier al vrij lang mee bezig, ook voor Krim aanval of MH17 (waarbij met name het laatste e.e.a. in een stroomversnelling heeft gebracht). Een heleboel is en blijft (voorlopig) geheim. En dat is prima. Ze hoeven het achterste van de tong niet te laten zien, ze moeten hun werk doen.

Overigens kun je er als je je er in verdiept best e.e.a. over te weten komen. Bijvoorbeeld de podcast Cyberhelden van Ronald Prins (zelf ex-AIVD) heeft het onderwerp enkele malen aangekaart.

Aan de andere kant was 2012 of 2013 niet het jaar van Rusland? Dat vond ik toen wel opvallend (helemaal gezien de oorlog in Georgië nergens op sloeg). Gelukkig ben ik niet in de fabeltjesfuik getuind mbt UA referendum maar ik ben al een dikke 20 jaar sceptisch over alles uit de koker van De Telegraaf (De Telegraaf, en hun experimentjes Geenstijl, PowNed, Oekraïenereferendum). Ik vind het geen nieuwsgaring of journalistiek maar hetze en controverse. En dat is makkelijk scoren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

dion_b schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:00:
[...]

UA is in veel opzichten een arm land, maar een ding hebben ze uitstekend voor elkaar: zeer lage Gini-coefficient - een van de kleinste verschillen tussen arm en rijk ter wereld, vergelijkbaar met Belgie of Ijsland (en beter dan NL :o ). Ivan modaal heeft het inderdaad waarschijnlijk beter dan z'n RU tegenhanger, ondanks flink hogere BBP-PP in RU, waar welvaart veel slechter verdeeld is.
Beter dan nl lol, maw iedereen is er arm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:13
rapture schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:32:
[...]

Lazerpig heeft de Moskva (cruiser) als het perfect symbool voor het Putin's Rusland, "all show, no punch", gebruikt.
[...]
• De meeste systemen werken niet of hebben geen werkende indicatorlampjes. Op de brug kunnen ze niet weten of er een probleem in het schip is.
Toen het schip geraakt wordt, wisten ze niet eens dat ze onder aanval waren. Meer informatie dan een luide knal hadden ze niet.
Hubrus hebben we ergens anders ook gezien. Brexit toont aan dat de landen voor double down gaan. Dus verwacht dat de Russen voor meer patriottisme ipv nederigheid gaan.

De ene noemt het verliezen in een oorlog tegen de Oekraïners een vernedering, de andere noemt het een reality check.
Als bijna de enige manier om de communicatie snel op orde te krijgen op je ultieme 'missile cruiser' is, door een 'touwtje-belletje systeem' naar de brug aan te leggen, dan is dat idd een stevige reality check...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:02:
[...]

Ik heb er geen bron voor, maar ik heb het idee dat Oekraïne een heel belangrijk element was van de Sovjet-Unie. Het is een groot land, tuurlijk, maar ik heb het idee dat ze steeds voorop liepen binnen de Sovjet-Unie op het gebied van technologie, onderzoek, productie, etc. Kan het mis hebben hoor (of ik ben gewoon ondergedompeld in de propaganda) maar dat is het beeld wat ik ervan heb.
Niet voor niets was Kiev 'the economic target' van Nazi-Duitsland.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...gevangenen-voor-het-front
Sinds twee maanden grijpt Rusland ook naar een ander middel om de uitgedunde gelederen aan te vullen: de rekrutering van gevangenen, om naar het front te sturen. Daarvan getuigt onder meer een video uit oorlogsgebied, die onlangs opdook op Russische sociale media.
Deze vinden, zoals verwacht eigenlijk, als eerste de dood volgens het artikel. Ben echt benieuwd naar hun training, kan je echt al na één week (goed) wapens gebruiken? Lijkt me erg sterk.

Overigens heb je als gevangenen toch weinig te verliezen, je wilt niet opgesloten zitten in een RU-cel/kamp.
Olga Romanova van Rusland Achter Tralies onderstreept dat het gevangeniswezen een nog lang niet opgedroogde poel is. "Als Wagner ook in Siberië gaat ronselen, staan er met gemak 50.000 gevangenen klaar om te tekenen."
Zou dat echt zo zijn? 50.000 man klinkt erg veel, maar als die allemaal slecht getraind zijn.. staan die er dus in feite als muur opgesteld en voor de UA is het (neer)knallen maar?

Ik heb ook gelezen dat RU aan het zoeken is in NK en dat soort landen, die lijken me wel eerder getrained en 'ready´.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:36:
[...]
Dus ipv mij te betichten van het brengen van non-argumenten, kom met jouw beeld van het hier en nu waar we van kunnen leren met de kennis van gisteren. Want met een 'het heeft toch geen zin'-attitude zitten we in een oneindige loop van herhaling
We kunnen kijken naar het verleden naar wat we fout hebben gedaan maar dat verandert het heden niet. Een andere keuze in het verleden staat niet gelijk aan een betere keuze omdat die keuze voor andere situaties had geleid.

De 'als als als'-redenatie en 'koe in de kont kijken' is leuk voor een geschiedenis topic maar niet voor de ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Slijtage, slijtage en nog eens slijtage.

Zo ziet het eruit als de loop ontploft.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een reden waarom Poetin de Krim nooit zal opgeven :+

[Twitter: https://twitter.com/EightGrew/status/1569422032001007616]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
BeefHazard schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:36:

[ Voor 74% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 08:59 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

xzaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:52:
[...]

We kunnen kijken naar het verleden naar wat we fout hebben gedaan maar dat verandert het heden niet. Een andere keuze in het verleden staat niet gelijk aan een betere keuze omdat die keuze voor andere situaties had geleid.

De 'als als als'-redenatie en 'koe in de kont kijken' is leuk voor een geschiedenis topic maar niet voor de ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne.
Kijken naar de geschiedenis is anders DE manier om dit conflict te begrijpen en te kunnen voorspellen hoe bepaalde zaken zich kunnen ontwikkelen. Dit conflict toont namelijk grote gelijkenissen met andere conflicten die Rusland heeft uitgevochten. Het is ook de reden waarom Polen en de Baltische staten nu juist het voortouw pakken. Zij hebben een geschiedenis met Rusland....

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Mark Hertling met een goede analyse imho over de risico’s van de Ukrainse opmars.

Drie zorgen.

De snelheid heeft een aantal keerzijdes:

Bekende fenomeen van ‘battle fatigue’:

En tenslotte, onvoorziene gebeurtenissen:

Klik op de tweets voor de toelichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:11:
[Embed]
Mark Hertling met een goede analyse imho over de risico’s van de Ukrainse opmars.
[Embed]
Drie zorgen.
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Gezien UA bij de oskil gestopt is/lijkt, lijkt me dit een voorbarige waarschuwing?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dubbel Duitsland.

Het bij elkaar plaatsen van de berichten creëert bijna een frame, maar dat heeft Duitsland wat mij betreft aan zichzelf te danken. En misschien is het wel de bedoeling van Duitsland. Want laten we wel wezen. Een vredelievender afwikkeling van deze wrede oorlog gloorde. De Russen rennen weg en de Oekraïners nemen zonder slag of stoot haar eigen gebieden weer in.

Er is met andere woorden een hoop dynamiek en verhoudingsgewijs weinig geweld. Vasthouden denk je dan, nog even een tandje erop om vooral het momentum te houden, en vooral niet stilvallen, en zeker geen wapenstilstand.

En wat gebeurt er? Scholz roept op tot staakt-het-vuren in telefoongesprek met Poetin.

(alles Volkskrant Liveblog)

Scholz roept op tot staakt-het-vuren in telefoongesprek met Poetin
19:26
In een telefoongesprek van anderhalf uur met de Russische president Vladimir Poetin heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz opgeroepen tot een diplomatieke oplossing voor het conflict in Oekraïne. Daarvoor is in de ogen van Berlijn nodig dat alle Russische troepen zich terugtrekken uit Oekraïens grondgebied en een staakt-het-vuren wordt overeengekomen.

[...]Ook zou de bondskanselier zijn zorgen hebben uitgesproken over de situatie bij de kerncentrale van Zaporizja. Het Russische staatsmedium Tass bevestigt dat de twee wereldleiders het met elkaar gehad hebben over de centrale, maar laat niets los over de inhoud van de discussie.
Poetin zou op zijn beurt hebben benadrukt een betrouwbare leverancier van gas te willen zijn. Op dit moment levert Rusland geen gas aan Duitsland via Nord Stream 1, de pijplijn die de gasnetwerken van beide landen direct met elkaar verbindt.
Samenvattend terug naar het oude, inclusief gasleveranties, als het dan aan Duitsland, of Scholz, ligt tenminste. Op zich is Duitsland nog wel zo verstandig geweest om bij Rusland te bedingen dat ze zich van het totale Oekraïense grondgebied terugtrekt. Alleen.. definieer Oekraïens grondgebied.

Misschien om de opstelling van Duitsland te onderstrepen het volgende bericht:

Oekraïense minister: Duitsland laat zich leiden door ‘abstracte angsten’
13:43
De Oekraïense minister Dmytro Koeleba van Buitenlandse Zaken heeft in sterke bewoordingen gereageerd op het Duitse besluit om geen tanks aan Oekraïne te leveren. Volgens Koeleba heeft Duitsland ‘geen enkel rationeel argument’ om de wapenleveranties te weigeren, ‘enkel abstracte angsten en excuses’.

Gisteren wees Duitsland opnieuw een Oekraïens verzoek om Leopard-tanks te leveren af. De reden daarvoor, legde de Duitse minister Christine Lambrecht van Defensie uit, is dat nog geen enkel land in het Westen geproduceerde tanks of andere gevechtsvoertuigen aan Oekraïne heeft geleverd. ‘We hebben met onze partners afgesproken dat Duitsland dergelijke maatregelen niet eenzijdig zal nemen’, zei Lambrecht.
En dat terwijl juist de VS aan het overwegen is om Oekraïne main battle tanks te leveren. En wat is dat voor uitleg, waarom is het een probleem als Duitsland het eerst zou zijn?
Enkele dagen na de Russische inval in Oekraïne maakte Duitsland op defensiegebied een historische ommezwaai: het besloot eenmalig 100 miljard euro in de Bundeswehr te investeren en zware wapens naar Oekraïne te sturen. Ook beloofde Duitsland vanaf 2024 jaarlijks minimaal 2 procent van het bruto binnenlands product aan defensie te besteden, de norm die de Navo hanteert.
Ik moet nu anderen gelijk geven die zeiden "eerst zien dan geloven"

Oke, wat gebeurt hier eigenlijk? Zolang het nog enigszins uitlegbaar is dat Rusland in Oekraïne de overhand heeft (lees een idiote schaal van Russische bombardementen met dagelijks burgerslachtoffers) drong Duitsland niet aan op een wapenstilstand. Duitsland vond het nodig om precies het moment uit te kiezen Dat Oekraïne momentum kreeg..

Misschien dacht Scholz: "Rusland wankelt, dus beter nu dan ooit." Dat zou je nog als argument kunnen gebruiken voor de timing. Maar dat je dan integraal met het voorstel voor wapenstilstand ook uitspreekt dat Oekraïne geen tanks gaat krijgen is onderhandelingstechnisch op zijn zachts gezegd onhandig. Poetin, wij willen alsjeblieft een wapenstilstand. We zullen alvast zelf met ontwapenen beginnen.

Duitsland, waar ben je mee bezig, en heb je jezelf ook maar een moment als deel van Europa gezien bij het nemen van dit "initiatief"?

Ik ben boos over deze schijnbare Duitse alleingang.
Dit helpt Oekraïne niet.
Dit helpt Europa niet.
Het lijkt alleen Duitsland en Rusland te helpen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:06:
Nog een reden waarom Poetin de Krim nooit zal opgeven :+

[Twitter]
Ik denk dat Zelensky wel heel dom moet zijn om Rusland op eigen grondgebied aan te vallen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:33:
[...]

Ik denk dat Zelensky wel heel dom moet zijn om Rusland op eigen grondgebied aan te vallen.
De Krim is niet eigendom van Rusland, die wilt UA (terecht) terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:39:
[...]

De Krim is niet eigendom van Rusland, die wilt UA (terecht) terug.
Ik had het over het (met HIMARS) bombarderen van Sochi vanuit de Krim, waar ze het in de tweet over hadden. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 13-09-2022 20:41 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Heeft-ie al gedaan met Hinds op Belgorod. Was voor het HIMARS tijdperk. Verschil is wel dat Poetin's paleis een burgerdoel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Met HIMARS zullen ze dat niet doen.
Al het andere is voor UA fair game. Net zoals ze al maanden doen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:20:
Dubbel Duitsland.

Het bij elkaar plaatsen van de berichten creëert bijna een frame, maar dat heeft Duitsland wat mij betreft aan zichzelf te danken. En misschien is het wel de bedoeling van Duitsland. Want laten we wel wezen. Een vredelievender afwikkeling van deze wrede oorlog gloorde. De Russen rennen weg en de Oekraïners nemen zonder slag of stoot haar eigen gebieden weer in.

Er is met andere woorden een hoop dynamiek en verhoudingsgewijs weinig geweld. Vasthouden denk je dan, nog even een tandje erop om vooral het momentum te houden, en vooral niet stilvallen, en zeker geen wapenstilstand.

En wat gebeurt er? Scholz roept op tot staakt-het-vuren in telefoongesprek met Poetin.

[...]

[...]

Samenvattend terug naar het oude, inclusief gasleveranties, als het dan aan Duitsland, of Scholz, ligt tenminste. Op zich is Duitsland nog wel zo verstandig geweest om bij Rusland te bedingen dat ze zich van het totale Oekraïense grondgebied terugtrekt. Alleen.. definieer Oekraïens grondgebied.

[...]

En dat terwijl juist de VS aan het overwegen is om Oekraïne main battle tanks te leveren. En wat is dat voor uitleg, waarom is het een probleem als Duitsland het eerst zou zijn?

[...]

Oke, wat gebeurt hier eigenlijk? Zolang het nog enigszins uitlegbaar is dat Rusland in Oekraïne de overhand heeft (lees een idiote schaal van Russische bombardementen met dagelijks burgerslachtoffers) drong Duitsland niet aan op een wapenstilstand. Duitsland vond het nodig om precies het moment uit te kiezen Dat Oekraïne momentum kreeg..

Misschien dacht Scholz: "Rusland wankelt, dus beter nu dan ooit." Dat zou je nog als argument kunnen gebruiken voor de timing. Maar dat je dan integraal met het voorstel voor wapenstilstand ook uitspreekt dat Oekraïne geen tanks gaat krijgen is onderhandelingstechnisch op zijn zachts gezegd onhandig. Poetin, wij willen alsjeblieft een wapenstilstand. We zullen alvast zelf met ontwapenen beginnen.

Duitsland, waar ben je mee bezig, en heb je jezelf ook maar een moment als deel van Europa gezien bij het nemen van dit "initiatief"?

Dit helpt Oekraïne niet.
Dit helpt Europa niet.
Hmm, enige is dat ik wel Russisch gas wil. Op de korte termijn, tot we degelijke vervanging hebben. Dat weet P. ook. Omdat we op termijn van hem af willen, klooit-ie aan. Hij wil de prijzen opdrijven, verdeeldheid veroorzaken, en chaos creëren. Die oorlog is hij wel aan het winnen. En waarom? Omdat wij als EU niet een vuist durven te maken wat inkoop gas betreft.

Maar je kunt niet net doen alsof je neus bloedt. En dat Duitsland het hoofd niet boven maaiveld steekt is omdat ze chantabel/afhankelijk zijn, plus verleden in 20e eeuw. Ze hebben ook niet meegemaakt wat Oost-Europa heeft meegemaakt, muv de DDR. En dat laatste detail vind ik dan toch frappant, en relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bever! schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:15:
[...]

Beter dan nl lol, maw iedereen is er arm..
Niet zo arm - kijk die video's, de meesten hadden LCD TV's, recente wasmachines, en zo nog een sloot dingen die de RU soldaten blijkbaar niet hadden.

En al zouden ze arm zijn, het motiveert een stuk meer om te vechten als je het idee hebt dat degenen die je aansturen lief en leed met je delen, ipv lekker in idioot luxe villa met gouden pleepotten rond te hangen terwijl z'n soldaten afgemaakt worden. Je ziet hier in NL de onvrede met de decennialang gestaag toenemende maatschappelijke ongelijkheid al, bedenk hoeveel erger het is als a) ongelijkheid groter is en b) gemiddeld veel minder geld.
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:44:
[...]

Heeft-ie al gedaan met Hinds op Belgorod. Was voor het HIMARS tijdperk. Verschil is wel dat Poetin's paleis een burgerdoel is.
Burgerdoel? Weinig doelen zo militair als opperbevelhebber van de strijdkrachten.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 13-09-2022 21:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
@dion_b tja weet het niet zeker maar volgens mij is de president van een land een civiel doel. De minister van defensie idem. De officieren in leger wel militair doel (te zien o.a. aan uniform). Immers hebben due anderen formeel geen rang. Maar als het doel is Poetin's paleisje stuk maken zonder dat Poetin doel is vind ik dat hoe dan ook nutteloos, enkel bedoeld om hem boos te maken. Ben er niet vies van om dat te doen, maar moet het wel functioneel zijn (niet hoofddoel maar neveneffect).
NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:11:
[Embed]

[Embed]

Drie zorgen.

[Embed]

[Embed]

[Embed]

Dank, interessant.

De black swans die hij noemt zijn de volgende:

[ Voor 16% gewijzigd door Jerie op 13-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Jerie

Dat zijn geen black swans.

Als China samen met Japan en Kazachstan rusland grootscheeps aanvalt in het zuiden, dan hebben we het over een black swan.

Hetgeen genoemd wordt is meer high level scenario analyse of een beetje brainstormen.

Nu maakt het niet zo uit hoe je het noemt verder.Ik denk zelf ook wel dat er verschillende scenario's zijn. Vooralsog wordt er even flink gepushed door Oekraine maar zo haard als de afgelopen dagen gaat het niet meer. Logisch ook, want de rest van je support moet wel mee kunnen en de logistiek moet het ook aankunnen.

Eigenlijk verwacht ik nog een push zodra de support en logistiek bij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

Waarom zitten zij in ons publiekelijk bestel? Dit is overigens het topje van de ijsberg van de 'meningen' op Twitter, nooit geweten dat daar zoveel domme (sorry) mensen op zaten. Waar is het precies misgegaan bij deze mensen en hun volgers?

Welke andere kanalen raden jullie aan om te volgen? Ik volg momenteel de NOS, hier en een aantal links die hier zijn gepost. Het is moeilijk om naar de hashtags te kijken, ik zie daar alleen maar 'landgenoten' terug waarvoor ik mij enorm schaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

De kerncentrale is weer wat veiliger:

-edit-

In aanvulling hierop:

[ Voor 32% gewijzigd door Humma Kavula op 13-09-2022 21:23 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

JB

Cédric roelt!

@HollowGamer ook de NOS is tenenkrommend met die dame uit Engeland en ander “niet boeiend” nieuws terwijl er van alles gebeurd in UE.

Ik vind het zo lastig om nog te filteren tegenwoordig. Propaganda in Rusland vs wat moet je geloven in NL. :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:16:
[Twitter]
Waarom zitten zij in ons publiekelijk bestel? Dit is overigens het topje van de ijsberg van de 'meningen' op Twitter, nooit geweten dat daar zoveel domme (sorry) mensen op zaten. Waar is het precies misgegaan bij deze mensen en hun volgers?

Welke andere kanalen raden jullie aan om te volgen? Ik volg momenteel de NOS, hier en een aantal links die hier zijn gepost. Het is moeilijk om naar de hashtags te kijken, ik zie daar alleen maar 'landgenoten' terug waarvoor ik mij enorm schaam.
Er zijn genoeg bronnen te volgen. Teveel om op te noemen en het is ook een kwestie van eigen voorkeur wat je wil zien en wat niet.

Veel nieuws in oost-Europa zit op Telegram of op Twitter of de website zelf.
Bijv. een handvol bronnen die ik volg:
https://kyivindependent.com/
UkraineNOW op Telegram
Anton Gerashchenko op Telegram
Zelensky op Telegram

Websites als ISW, Liveuamap.com, deepstatemap.live, militaryland.net
https://www.understandingwar.org/
https://liveuamap.com/
https://deepstatemap.live/#6/49.438/32.053
https://militaryland.net/

Verschillende figuren op Twitter.
https://twitter.com/DefenceU
https://twitter.com/Gerashchenko_en
https://twitter.com/Osinttechnical
https://twitter.com/wartranslated
https://twitter.com/ZelenskyyUa

En talloze anderen als het nieuws wat je ziet je bevalt. Wees altijd kritisch over wat je ziet, niet alles hoeft te kloppen. Gewoon even doorklikken en via via kom je weer bij anderen terecht die je misschien aanspreekt.
Zo zijn er ook wel riskantere bronnen van Russische kant, bijv. Murz, Igor Girkin (of het de echte persoon is of een Oekrainer is nog de vraag) en een hele reeks meer waar ook wel informatie vandaan gehaald kan worden.

Bij alles blijft het concept: wees kritisch, geloof niet klakkeloos alles wat je ziet.
OSINT is een belangrijke term.

Wat betreft die tweet:

Want inderdaad, onze vrijheden zijn zo enorm geschaad tijdens de intelligente lockdown.
Ukraine is er niets bij.

Niet-essentiele winkels gesloten

Miljoenen ongevaccineerden (en de rest van het land overigens) mochten even niet naar het winkelcentrum, want niet-essentiele winkels waren dicht vanwege pandemie/volksgezondheid (maar alles kon gewoon online besteld worden, en men kon gewoon lekker wandelen op straat (overdag).
In Oekraine kwam een anti-vliegdekschip-raket een winkelcentrum in Kremenchuk binnen vliegen en vermoorde tientallen aanwezigen. Bijna net zo erg als miljoenen ongevaccineerden die even niet naar de HEMA mochten.
Bijna.

Horeca dicht

Men mocht even niet naar een restaurant. Of men voorheen wel ging is de vraag, maar net als pubers wil men iets extra als het niet mag. Men kon zich ook rondvreten aan de takeaway maar ja... ook nog gewoon naar de supermarkt. Vrijheidsbeperking was een wassen neus vergeleken met andere locaties op de wereld. Maar dat boeit ze niet.
In Oekraine is op 18 april 2022 een restaurant getroffen door een raketaanval.
Gelukkig alleen vier gewonden (wel een paar op de intensive care).
Bijna net zo erg als de intelligente lockdown in Nederland. Bijna.
https://www.eater.com/202...-russian-airstrike-damage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3Oyome43jj2MPphC2SseX1fhuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILEGXoaTUolH97dLX3D4PkDq.png?f=user_large

Blijf thuis

In Nederland was het advies om vooral thuis te werken, en thuis te blijven als je klachten had.
In Oekraine komt er een kruisraket je flat binnen vliegen, zoals in Odesa op 23 april 2022.
Valeria Glodan en haar dochter Kira kunnen helaas niet meer meeleven met de mensen in Nederland tijdens de intelligente lockdown. Ze zijn dood.
Bijna net zo erg als de vrijheidsbeperking tijdens de lockdown in Nederland.
Bijna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WM5se7IasCc28Ktxcv_imwMMvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6wCJmB2J3A4nEERf6zSPcHP.png?f=user_large

Ow sorry, ben ik te sarcastisch?

Dergelijk volk negeer ik gewoon (op sommige momenten na als ik zin heb om ze met de grond gelijk te maken), ze hebben geen relevante argumenten voor wat dan ook en behoren wederom tot hetzelfde sneue volk wat overal tegen is, ongeacht wat, zolang het maar tegen is vanuit een Dunning-Kruger effect standpunt.

Je zou denken dat ze Oekraine beschouwen als het grote kwaad in plaats van naar wat First World Problems in eigen land te wijzen.
Immers, Ukraine heeft de ultieme QR-code app geïntrodoceerd!

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34

_Eend_

🌻🇺🇦

De NOS heeft een stukje over gevangenen die worden gerekruteerd voor dienst in de SMO: https://nos.nl/artikel/24...gevangenen-voor-het-front

Het valt me nog mee dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen verkrachters e.d. en moordenaars en andere zware criminelen. Maar de cijfers liegen er niet om:
Bijna iedereen sterft

De slecht getrainde gevangenen vinden als eersten de dood in Oekraïne. De sterftecijfers liegen er niet om. Volgens de informatie van Rusland Achter Tralies zijn 60 van de 68 mensen gesneuveld die waren gerekruteerd uit een kamp in het district Novgorod. Van de 42 rekruten uit een kamp in het Leningrad-district waren dat er volgens de organisatie 40.
En de paragraaf erboven geeft ook wel aan hoeveel waarde men heeft:
Romanova kent slechts één geval van een gesneuvelde militair uit een strafkamp voor wie de familie de toegezegde 80.000 euro heeft ontvangen. Vermoedelijk was dat een pr-actie van de staat. "De rechten van de gevangenen zijn op geen enkele manier gewaarborgd. Ze ondertekenen een aanmeldingsformulier voor het front en een verzoekschrift om amnestie. Er wordt niets in een contract vastgelegd."
Edit: Grof gezegd doen ze dus een soort lijkenloterij. Ze zijn wel zo slim om die 80.000 euro uit te betalen aan enkele families, maar niet allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 13-09-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:20:
@HollowGamer ook de NOS is tenenkrommend met die dame uit Engeland en ander “niet boeiend” nieuws terwijl er van alles gebeurd in UE.

Ik vind het zo lastig om nog te filteren tegenwoordig. Propaganda in Rusland vs wat moet je geloven in NL. :/
Kan je een voorbeeld geven? Ik zie gewoon kritische berichten staan op NOS en ze geven genoeg inside info wat er precies allemaal gebeurt in UA en RU (ook al wordt daar vanuit weinig gelekt).

Bedoel je die experts? Want die lees ik altijd met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:24:
[...]

Kan je een voorbeeld geven? Ik zie gewoon kritische berichten staan op NOS en ze geven genoeg inside info wat er precies allemaal gebeurt in UA en RU (ook al wordt daar vanuit weinig gelekt).

Bedoel je die experts? Want die lees ik altijd met een korreltje zout.
De afgelopen dagen amper tijd bestedend aan Oekraïne terwijl er van alles gebeurde. Ik lees er amper nieuwe dingen cq. updates als ik zie wat hier allemaal voorbij komt. Dat vind ik gewoon slecht voor een publieke omroep.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:27:
[...]
De afgelopen dagen amper tijd bestedend aan Oekraïne terwijl er van alles gebeurde. Ik lees er amper nieuwe dingen cq. updates als ik zie wat hier allemaal voorbij komt. Dat vind ik gewoon slecht voor een publieke omroep.
de berichtgeving is beperkt, er moeten keuzes gemaakt worden.
Ze kunnen niet alles weergeven.
Er is ook nog een bekende koningin gestorven. En in eigen land gebeuren ook diverse dingen die voor het publiek misschien belangrijker zijn.
Het tegenoffensief in Kharkiv is echt wel benoemd in de Nederlande media. Niet zo in detail als elders, maar dat is dus de taak van 'elders' om verdieping te brengen.

Is de zware aanval van afgelopen nacht in Azerbaidjan/Armenië ook uitgebreid behandeld bij de NOS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:58

bloody

0.000 KB!!

Ook in Georgie worden de geesten klaargestoomd om wat grondgebied van de Russen terug te pakken..
[Twitter: https://twitter.com/AZmilitary1/status/1569739453656350720]

controleer je bronnen, deze bron is Russisch en zwaar twijfelachtig

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 09:09 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Humma Kavula schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:20:
De kerncentrale is weer wat veiliger:
[Twitter]

-edit-

In aanvulling hierop:
[Twitter]
Was die inmiddels al niet down gebracht?
Zonder veilige corridor van ettelijke kilometers zou ik die centrale als buiten gebruik kwalificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter]

Dit heeft niks met dom te maken. Dit is domweg (pun intended) malicieus. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Wie herinnert zich de enkele leden van de gemeenteraad van de Smolninskoye Municipal Okrug in St. Petersburg nog die zich uitspraken om Putin verantwoordelijk te houden / vervolgen voor verraad?
https://t.me/ostorozhno_novosti/10714
A court in St. Petersburg decided that it was possible to dissolve the council of municipal deputies, who had previously demanded that the president of the Russian Federation be accused of treason.

The district court considered that the municipal council of the Smolninskoye district did not hold meetings, which means that it can be dissolved for inaction. The case has been dragging on since 2021, now (after an appeal about treason) a decision has been made. Mundep Nikita Yuferev said that the governor should decide the fate of the council.

Earlier, the deputies of Smolninsky appealed to the State Duma with a proposal to accuse Vladimir Putin of treason because of the SVO. After that, protocols were drawn up against the Mundeps to discredit the Russian army. Later, the Moscow deputies joined the initiative, yesterday the Mundeps from 18 districts of St. Petersburg and Moscow demanded the resignation of the head of state.
Ivan Fedorov meldt het volgende over de Russen in Melitopol:
❗ The occupiers ran from Melitopol towards the temporarily occupied Crimea. Columns of military equipment have already been recorded at the checkpoint in Chongar. This was expected - the rapid Ukrainian offensive leaves them no chance.
.
In order to take out the stolen goods from the Zaporizhzhia region, the soldiers of the "second army of the world" are already breaking into garages and stealing civilian cars.
.
Car owners should secure their transport in advance. After all, it may happen that "asvabaditiels" will be evacuating on it.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:23

Garyu

WW

bloody schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:29:
Ook in Georgie worden de geesten klaargestoomd om wat grondgebied van de Russen terug te pakken..
[Twitter]
Ik geloof het pas als ik het zie. Georgië heeft nauwelijks (zware) wapens, nauwelijks verdediging, laat staan offensief materieel. Dit zou ze alleen kunnen lukken met veel steun uit het Westen. En dat gaat over stille onderhandelingen, niet via een publiek referendum..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:23:
[...]

Miljoenen ongevaccineerden (en de rest van het land overigens) mochten even niet naar het winkelcentrum, want niet-essentiele winkels waren dicht vanwege pandemie/volksgezondheid.
In Oekraine kwam een anti-vliegdekschip-raket een winkelcentrum binnen vliegen en vermoorde tientallen aanwezigen. Bijna net zo erg als miljoenen ongevaccineerden die even niet naar de HEMA mochten.
Bijna.

Dergelijk volk negeer ik gewoon, ze hebben geen relevante argumenten voor wat dan ook en behoren wederom tot hetzelfde sneue volk wat overal tegen is, ongeacht wat, zolang het maar tegen is vanuit een Dunning-Kruger effect standpunt.
Het ergste is nog dat je het deze mensen 10x kunt uitleggen - zoals jij nu ook met argumenten, maar vast blijven houden aan hun (non samenhangende) mening. 8)7

Denk echt dat sommige mensen het te goed hebben hier, die zouden eens een weekje naar een land moeten gaan waar geen vrijheden zijn (Iran, NK, RU) of zoals nu een oorlogsgebied.

Maar goed, allemaal offtopic, ik word er gewoon ontzettend boos van en schaam me kapot als Nederlander.

Ik was ook niet blij met de steun aan UA, maar begreep dat we die mensen ook niet in de kou moesten laten staan, wel enorm bang voor de reactie van RU op onze 'bemoeienis'. Zeker als je leest wat voor een gruweldaden die Russen doen. Nu verlaten ze gebieden, maar gooien ze deze eerst plat of schieten nog even doodleuk wat (onschuldige) mensen neer op straat. Laat staan wat ze gedaan hebben toen ze daar waren (bah, ik durf het nog niet eens te noemen).

Het ergste vind ik nog dat we als Westen eigenlijk niets doen. Er worden straks dingen onderzocht, maar niemand durf het echt oorlogsmisdaden te noemen. Het is allemaal politiek verkapt. De enige die het lijken te doen, zijn de US.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

JB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:27:
[...]
Vind je? Eeen snelle greep zonder echt te zoeken:

Bovenaan op de site van de nos staat nu een artikel met de titel "Onderzoek naar oorlogsmisdaden in bevrijde gebieden Oekraïne": https://nos.nl/artikel/24...evrijde-gebieden-oekraine

"In hoeverre hebben de verliezen op het slagveld gevolgen voor Poetin?" is een ander artikel van vandaag nog: https://nos.nl/artikel/24...veld-gevolgen-voor-poetin

En afgelopen zaterdag hadden ze nog een mooie analyse van de recente tegenoffensieven: https://nos.nl/artikel/24...ars-keerpunt-in-de-oorlog

En ja, dat gaat wat trager dan hier. Maar hier zijn de "artikelen" versnipperd en komen in verifiëer-het-zelf-maar-paketten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34

_Eend_

🌻🇺🇦

[Twitter]

Een van de antwoorden op die tweet was:
De (groot)ouders van die #nietmijnoorlogschreeuwers zijn bevrijd door Amerikanen en Canadezen.
Het enige wat ik daar nog aan kan toevoegen is dat het voornamelijk Canadezen en Polen waren die ons land hebben bevrijd. De Britten en Amerikanen hebben een wat kleinere rol gehad in het bevrijden van ons land. Die richtten zich vooral op Duitsland, en de rest moest maar alles bevrijden wat niet op de directe route lag.

Voor de Polen was het helemaal bijzonder: zij zijn Polen ontvlucht om Polen te bevrijden van de Duitsers. En toch hebben zij keihard gevochten voor de bevrijding. Terwijl ze wisten dat ze hun thuisland nooit zouden bereiken.

Wat overigens geen commentaar is op de andere landen die ons land hebben bevrijd. Elk land heeft zijn best gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 13-09-2022 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:30:
Zonder veilige corridor van ettelijke kilometers zou ik die centrale als buiten gebruik kwalificeren.
De centrale heeft in een cold shutdown status nog steeds stroom nodig voor het koelingssysteem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter]

Ik lees graag zo nu en dan wat deze mevrouw post maar dan puur om te lezen hoe iemand met een gedegen universitaire opleiding zo laag aan wal kan geraken (je mag het ook radicaliseren noemen). Ik zie haar nog wel een leidinggevende functie verkrijgen in dat wappiewereldje, bijvoorbeeld de politiek in.

Wat betreft bronnen ik denk niet we allemaal hetzelfde moeten gaan volgen ;) maar delen wat interessant is om te delen. Ik lees wat UA betreft met regelmaat NOS, nu.nl, Volkskrant, Kamil Galeev Twitter, Arestovich Twitter, en kom hier dan met regelmaat interessante artikelen uit kranten VS en VK tegen (soms vind ik ze ook via elders, bijv op HN). Het mooie van Twitter (en Reddit) is dat je je eigen bubbel kunt bouwen, maar deze ook kunt verlaten. Ik gebruik Twitter dan ook van oudsher om bepaalde infosec mensen te volgen (verder offtopic) plus bijvoorbeeld de twee die ik al noemde. Er zitten trouwens veel bots op beide platformen. Die manipuleren ook de populaire hashtags op bijvoorbeeld Twitter's Trending in The Netherlands.

Ik begrijp ergernis mbt staatshoofdpoppenkast VK. Dat je dan ineens een documentaire op NPO te zien krijgt die al lang en breed klaar stond "voor het geval dat." Ik val niet onder de doelgroep, ik gun die mensen de rust ipv het vergrootglas. Maar hetzelfde kun je ook stellen voor het offensief. Wat je niet hoeft te weten hoeft UA ook niet te delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
[Twitter]
Als dit waar is is het mega. Kan het helaas niet verifiëren: dit is de eerste tweet die het hierover heeft in het Engels, maar is hearsay. Geen link naar die briefing oid.

Edit: ik zeg fake. Voorzitter van die Dream Party heet Giorgi Gakharia, niet Giorgi Kobakhidze. Zoeken naar de naam Gakharia levert niets recents op over dergelijke uitspraken. Je zou verwachten dat Georgische journalisten die quote meteen overal zouden laten rondzingen.

Edit2: zie ook de .ru link als bron van deze AZmilitary1. rusland liegt, altijd. En het zou me niets verbazen als rusland dit soort berichten wil verspreiden om het idee hoog te houden dat het Westen een gevaar voor ze vormt.

[ Voor 32% gewijzigd door BeefHazard op 13-09-2022 21:57 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:37:
[...]

De centrale heeft in een cold shutdown status nog steeds stroom nodig voor het koelingssysteem.
Trekken ze die staven er dan niet in zijn geheel uit? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:30:
[...]
Juist als de centrale uit staat is het extra gevaarlijk omdat die dan helemaal afhankelijk is van externe stroom voor de koeling.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:44:
[...]

Er zijn hier wat posts, maar met name die van @teacup geeft een helder beeld:
teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

In het kort: de reactie stopt niet ineens maar dooft langzaam. Al die tijd moet de nog opgewekte energie (warmte) afgevoerd worden door actieve koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:33:
[...]

Ik geloof het pas als ik het zie. Georgië heeft nauwelijks (zware) wapens, nauwelijks verdediging, laat staan offensief materieel. Dit zou ze alleen kunnen lukken met veel steun uit het Westen. En dat gaat over stille onderhandelingen, niet via een publiek referendum..
Aan de andere kant heeft RU nu zijn handen vol, komen ze mensen te kort (moeten zelfs uit de gevangenis halen en 'scouten' ook in NK bijvoorbeeld) en zou dit (grote) onrust veroorzaken in Moskou.

Het zou juist nu het ideale moment kunnen zijn. Net zoals al die andere landen daar, het is een kans die je krijgt en die krijg je niet vaak.

Ik heb geen idee wat het precies betekend, sommige zeggen dat RU het goed uitkomt, want het leidt af van de UA-oorlog, maar denk persoonlijk dat RU dan een dik probleem heeft. Wie gaat bijvoorbeeld de Krim verdedigen en/of andere plaatsen in de UA?

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 13-09-2022 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:23

Garyu

WW

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:51:
[...]

Aan de andere kant heeft RU nu zijn handen vol, komen ze mensen te kort (moeten zelfs uit de gevangenis halen en 'scouten' ook in NK bijvoorbeeld) en zou dit (grote) onrust veroorzaken in Moskou.

Het zou juist nu het ideale moment kunnen zijn. Net zoals al die andere landen, het is een kans die je krijgt en die krijg je niet vaak.

Ik heb geen idee wat het precies betekend, sommige zeggen dat RU het goed uitkomt, want het leidt af van de UA-oorlog, maar denk persoonlijk dat RU dan een dik probleem heeft.
Zeker, ik denk dat iedereen hier het wel zou toejuichen. Maar ik vind geen enkele bron die ook maar iets over een referendum schrijft behalve wat Twitter berichten. Georgië is momenteel meer in de weer met zijn zuiderburen Armenië en Azerbeidzjan, die hebben geen haast om in het noorden een onzeker offensief te beginnen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dubbel Duitsland.

[...]

[...]

[...]

[...]

Dit helpt Oekraïne niet.
Dit helpt Europa niet.
Duitsland blijft een bijzondere rol innemen inderdaad. Terwijl Baerbock best wel klare taal aan het spreken was.
Lijkt bijna wel NL met dat geklungel van ze. Wel mooie woorden, maar lijken weinig te doen. En alleen onder veel druk. Beetje teleurstellend van onze grote broer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:44:
[...]

Nee, wat ik heb begrepen (ook van hier) is dat je een kerncentrale niet zomaar kunt uitschakelen.

Sterker nog, volgens mij kun je hem best helemaal niet uitschakelen wegens de koeling van zo'n ding (de core o.a., toch?).
Dacht ook dat dit de reden was dat ze hem liever niet wilde uitschakelen, het ding kan dan gewoon zijn warmte/energie niet kwijt en je krijgt anders een meltdown (please correct me if needed).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dubbel Duitsland.

Dit helpt Oekraïne niet.
Dit helpt Europa niet.
Ik heb ook moeite om deze move te verwerken. Eigenlijk alle goodwill die Baerbock aan het opbouwen was lijkt daarmee in een klap weer te zijn verdwenen.
Ik ben dan aan het zoeken: zou dit wel in overleg zijn met UA, waarbij Dld en UA dan een fittie maken om Rusland het idee te geven dat er een gaatje is via Dld om.. Ja om wat?
Ik kan niets bedenken. De Alleingang levert wel reputatieschade op, maar wat levert het op?

Wat mogelijk meespeelt is de infiltratie van Rusland in de politieke gelederen van Duitsland. De SPD staat er niet best op. Dat industriëlen via de partij graag over lijken heen stappen, dat geloof ik. Bayer en consorten zijn er groot mee geworden.
Anderzijds, dit is enorm zwabberend beleid. Dit gaat tegen Duitsland gebruikt worden als straks Polen de rechtstaat onderuit schoffelt. Spanningen lijken naar de oppervlakte te komen. Mag Nederland dan weer met het vingertje zwaaien straks? Maakten we ons eerst zorgen tussen Noorden en Zuiden, er tekent zich meer en meer ook een Oost-flank af in de EU.

Er is laatst een conferentie geweest in de UA
Initially held in Yalta in Crimea, occupied by Russia since 2014, the YES conference, organized by oligarch Victor Pinchuk, has been Ukraine's most prestigious political gathering since 2004.

The event, prepared in secrecy due to potential Russian attacks on the capital, featured a number of high-profile speakers from former Google CEO Eric Schmidt, to historian Timothy Snyder, former Polish President Aleksander Kwasniewski, and former Supreme Allied Commander in Europe Wesley Clark.

United States National Security Advisor Jake Sullivan and Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland joined the conference online.

"The talks are now only about the complete renewal of the territorial integrity within the lines of the internationally recognized borders of (Ukraine) in 1991," Defense Minister Oleksii Reznikov said.

In the early stages of the all-out war, Reznikov, as part of the Ukrainian delegation, traveled three times to Belarus and once to Turkey to negotiate with Russia. Since then, Ukraine’s message to Russia has changed.

"(Back then) we told Russians that in order to continue negotiations, you must withdraw to the pre-Feb. 24 demarcation line. Then it was (still) possible," Reznikov said.

"Now they have passed the point of no return," he added, ostensibly alluding to the brutal nature of Russia’s full-scale invasion of Ukraine that has killed thousands of civilians and targeted civilian infrastructure all over the country.
Moneyqoute
"Ukraine is fighting for yours and our freedom," Morawiecki said. "This must be understood by our Italian friends and German partners, and French, and the others. They are of a slightly different opinion than we are."
Wellicht staat Dld dan toch niet zo alleen, maar zijn ze niet te beroerd om de reputatieschade te lijden. In de tweet van @teacup staat ook dat UA zich ergert aan onzinnige, dreigende imaginaties die Dld verhindert om gewoon eens partij te kiezen. Wij hebben in NL een Rob de Wijk, in Duitsland wemelt het van Ruslandkenners die er allemaal naast hebben gezeten en toch het lef hebben gehad om in de krant te pleiten tegen wapenleveringen. Daar zitten de gebruikelijke idioten tussen, maar reken maar dat er ook het eea aangestuurd wordt door verstrengelde zakelijke belangen.

Al met al vind ik de houding van Duitsland om hierin iig publiekelijk alleen in voor te gaan erg onverstandig en het lukt me ook niet een reden te bedenken waarbij dit een een-tweetje is met UA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Je moet de staven en core blijven koelen. Om te koelen is energie nodig. Het betreft een fractie van de opbrengst maar het is wel nodig. Ivm benodigdheid water staan kernsplitsing centrales (kernfusie werkt anders) vaak aan het water, dat ze vervolgens ook weer kwijt kunnen.

Tip: kijk de serie Chernobyl van HBO. Daar legt men het goed uit, en je krijgt meteen een stukje geschiedenis te zien, stukje drama (doch voldoende waarheidsgetrouw), stukje wetenschap/techniek, plus een stukje SU/RU cultuur/politiek. Ook prima acteurs en prima geregisseerd. En last but not least is dit ook een van de vele goede redenen waarom UA opvolger SU (RU) niet mag dus het geeft ook nog duiding. Het enige nadeel van de serie is dat-ie in het Engels is (Britse accenten IIRC), maar daar wen je zo aan, de acteerprestaties maken het meer dan goed en het casten van Russisch sprekenden was lastiger geweest, had de kwaliteit aangetast. Er is ook een podcast over deze geweldige serie met duiding van de regisseur. Ook een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:58:
Nee, wat ik heb begrepen (ook van hier) is dat je een kerncentrale niet zomaar kunt uitschakelen.

Sterker nog, volgens mij kun je hem best helemaal niet uitschakelen wegens de koeling van zo'n ding (de core o.a., toch?).
Dacht ook dat dit de reden was dat ze hem liever niet wilde uitschakelen, het ding kan dan gewoon zijn warmte/energie niet kwijt en je krijgt anders een meltdown (please correct me if needed).
Je zit dan een beetje in een spagaat. Het veiligste is dat de centrale uit staat, en dat de reactie in de brandstofstaven voldoende is gedoofd dat koeling (en stralingsabsorptie) door stilstaand water al voldoende is. Er gaat echter wel een behoorlijke tijd overheen tussen het uitzetten en het volledig doven van de reactie. Dat heeft tijd nodig (denk daarbij aan minstens 1-2 jaar).

Tot dat je in die situatie bent aanbeland heb je koeling nodig, waarvoor je elektriciteit nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
[Twitter]
Dit moet iemand even uitleggen. Georgië die Rusland aanvalt? Hoe dan? En wat is dan het eerste front?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:58
bulle bas schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:16:
[...]

Ik heb ook moeite om deze move te verwerken. Eigenlijk alle goodwill die Baerbock aan het opbouwen was lijkt daarmee in een klap weer te zijn verdwenen.
Ik ben dan aan het zoeken: zou dit wel in overleg zijn met UA, waarbij Dld en UA dan een fittie maken om Rusland het idee te geven dat er een gaatje is via Dld om.. Ja om wat?
Ik kan niets bedenken. De Alleingang levert wel reputatieschade op, maar wat levert het op?

Wat mogelijk meespeelt is de infiltratie van Rusland in de politieke gelederen van Duitsland. De SPD staat er niet best op. Dat industriëlen via de partij graag over lijken heen stappen, dat geloof ik. Bayer en consorten zijn er groot mee geworden.
Anderzijds, dit is enorm zwabberend beleid. Dit gaat tegen Duitsland gebruikt worden als straks Polen de rechtstaat onderuit schoffelt. Spanningen lijken naar de oppervlakte te komen. Mag Nederland dan weer met het vingertje zwaaien straks? Maakten we ons eerst zorgen tussen Noorden en Zuiden, er tekent zich meer en meer ook een Oost-flank af in de EU.

Er is laatst een conferentie geweest in de UA

[...]
Ik vraag me eigenlijk af of Baerbock hier vooraf vanaf wist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:16:
Je moet de staven en core blijven koelen. Om te koelen is energie nodig. Het betreft een fractie van de opbrengst maar het is wel nodig. Ivm benodigdheid water staan kernsplitsing centrales (kernfusie werkt anders) vaak aan het water, dat ze vervolgens ook weer kwijt kunnen.

Tip: kijk de serie Chernobyl van HBO. Daar legt men het goed uit, en je krijgt meteen een stukje geschiedenis te zien, stukje drama (doch voldoende waarheidsgetrouw), stukje wetenschap/techniek, plus een stukje SU/RU cultuur/politiek. Ook prima acteurs en prima geregisseerd. En last but not least is dit ook een van de vele goede redenen waarom UA opvolger SU (RU) niet mag dus het geeft ook nog duiding. Het enige nadeel van de serie is dat-ie in het Engels is (Britse accenten IIRC), maar daar wen je zo aan, de acteerprestaties maken het meer dan goed en het casten van Russisch sprekenden was lastiger geweest, had de kwaliteit aangetast. Er is ook een podcast over deze geweldige serie met duiding van de regisseur. Ook een aanrader.
Met de kanttekening dat Tsjernobyl een ander type reactor is en daarbij ook een designflaw bevatte voor zover ik weet.

Edit: https://www.nei.org/resou...dent-and-its-consequences
The reactors were highly unstable at low power, due to control rod design and “positive void coefficient,” factors that accelerated the nuclear chain reaction and power output if the reactors lost cooling water.
These factors all contributed to an uncontrollable power surge that led to Chernobyl 4’s destruction. The power surge caused a sudden increase in heat, which ruptured some of the pressure tubes containing fuel.
Als ik zo snel verder zoek was deze positive void coefficient in het design ook al een staatsgeheim waar men niet over mocht spreken...

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 13-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:58:
[...]

Je kan het vermogen regelen door "control rods" juist in of uit te schuiven tussen de splijtstofstaven. Als je deze staven tussen de splijtstofstaven schuift dan absorberen ze de energie en vermindert de reactie. Maar alsnog komt daar veel energie vanaf. Mocht het water totaal verdampt raken dan raken de splijtstofstaven overhit en smelten ze. Dat noemen ze meltdown.

Ooit keer in een sterilisatiebunker geweest en daar kunnen de splijtstofstaven wel zonder water/koeling omdat de energie in deze staven niet zo groot is dat ze elkaar "ophitsen" wat tot een meltdown leidt. Deze staven hangen boven een water bassin dat als iemand de bunker in moet deze kunnen laten zakken om veilig daar te kunnen rondlopen. En dat is best freaky om de staven onderin het water te zien gloeien (cherenkov effect). :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Een wat uitgebreider artikel waarin uitgelegd word waarom de analisten van Goldman Sachs verwachten dat de gasprijs zal dalen. Eerder werd hier al een artikel van bd.nl gedeeld, maar dat zat achter een paywall.

https://www.theguardian.c...y-goldman-sachs-eu-russia

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

sugarlevi01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:55:
[...]
Duitsland blijft een bijzondere rol innemen inderdaad. Terwijl Baerbock best wel klare taal aan het spreken was.
Als ik het goed inschat is dit niet de lijn die Baerbock zal hebben voorgestaan. Zij heeft mij meerdere malen positief verrast met haar besluitvaardigheid.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muncher schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:
[...]

Dit moet iemand even uitleggen. Georgië die Rusland aanvalt? Hoe dan? En wat is dan het eerste front?
Je kan kiezen uit Abchazië of zuid ossetie.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:
[...]

Met de proviso dat het genoemde nieuws met zoveel zout genomen moet worden dat je er iemand in kan mummificeren, veronderstel ik dat het zou gaan om het terugnemen van Abchazië en Zuid-Ossetië. Niet zozeer Rusland alswel de lokale Russische aanwezigheid, dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af of Baerbock hier vooraf vanaf wist.
Dat is een goede vraag. Het is ook nog eens een uitnodiging aan Putin: probeer ons eens nog wat verder uit elkaar te spelen in Duitsland. Het hele geval komt mij qua internationale relaties als breindood voor. Alsof de Groenen zeggen: wij hebben afscheid genomen van RU, doei. En SPD die zegt: we willen graag een deurtje openhouden voor Putin.

De groenen zien ook huns kans natuurlijk voor de Energiewende.

Over dat diplomatieverhaal. Zo merkwaardig ook op twitter paar dagen terug. UA maak enorme vorderingen en mensen maken zich kwaad "dat diplomatie geen kans krijgt". Als dit iets is wat je serieus meent, hoe kan je zelfstandig een verkeerskruispunt oversteken? Het is echt bijzonder hoe mensen in een interne mentale puinhoop kunnen leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Na het tellen van al dat achtergelaten Russisch materiaal moet Oekraïne helaas ook de vermoorde burgers tellen en documenteren. In Izyum spreekt men al over 1000 doden:
Na het overhaaste vertrek van het Russische leger komen de eerste verhalen los uit de bevrijde dorpen in de regio Charkov.

Tijdens de Russische bezetting zijn zeker duizend burgers in Izjoem door geweld omgekomen. De stad in Oost-Oekraïne was sinds 1 april in Russische handen en werd zaterdag door het Oekraïense leger bevrijd. Voor de oorlog telde Izjoem ruim 45.000 inwoners, nu zijn dat er naar schatting 10.000.
Dat maakte Maksim Strelnikov, voorzitter van het stadsbestuur, maandag bekend tijdens een persbriefing. Volgens Strelnikov hebben veel inwoners geleden onder het gebrek aan medische voorzieningen. Circa 80 procent van de infrastructuur van de stad is verwoest. Strelnikov vreest voor de overgebleven inwoners tijdens de winter, omdat hun woningen geen verwarming hebben.

Naar verwachting zullen uit meer plaatsen in de regio Charkov berichten volgen over geweld tegen burgers. Oekraïense agenten doen al onderzoek naar oorlogsmisdaden in bevrijde dorpen. Russische militairen sloegen de afgelopen dagen op de vlucht voor het Oekraïense leger, dat sinds 6 september met een verrassingsaanval veel grondgebied wist te heroveren. Het Russische leger heeft zich nu teruggetrokken ten oosten van de Oskil-rivier.

[ Voor 38% gewijzigd door XWB op 13-09-2022 22:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:35:
Na het tellen van al dat achtergelaten Russisch materiaal moet Oekraïne helaas ook de vermoorde burgers tellen en documenteren. In Izyum spreekt men al over 1000 doden:

[...]
Ik vrees dat er nog meer verhalen en getallen de komende dagen uitkomen. Ben ook benieuwd wat dit betekend voor het UA moraal - hopelijk maakt het hun sterk om te blijven vechten tegen deze barbaren, maar het kan ook negatief omslaan.

Misschien moet de US maar het voorbeeld nemen voor de EU en die (moderne) tanks leveren, zodat wij kunnen volgen als EU.

Nu lees ik wel dat Duitsland maar een beperkt aantal tanks heeft en deden wij onze niet leasen van hun (ZML)?

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 13-09-2022 22:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nog meer onderschepte telefoon gesprekken; Hello, is this Ukraine?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:28
Na het tellen van al dat achtergelaten Russisch materiaal moet Oekraïne helaas ook de vermoorde burgers tellen en documenteren. In Izyum spreekt men al over 1000 doden
De Russen zijn beesten en deinzen er niet voor terug om alles wat ze niet bevalt te beschieten. Ga er dus maar vanuit dat iedere ontzette stad één of meerdere massagraven bevat.

Al die treurigheid heeft hopelijk een voordeel : de eensgezindheid was voor de oorlog ver te zoeken. Dat was de reden van de inname van de Krim en de Donbass. Die eensgezindheid zou nu wel eens stevig gekneed kunnen worden. En dat heeft Oekraïne nodig als de oorlog over is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[...]
Interessant maar deze bron lijkt achter betaalmuur te zitten. Zelfs archive.ph faalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Interessante tweet, de Russen vluchten uit Melitopol?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FckC7BMXgAgnxQ0?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:47:
Interessante tweet, de Russen vluchten uit Melitopol?

[Afbeelding]

[Twitter]
Eerst zien, dan geloven. Lees ook dat het gewoon een supply convoy kan zijn die leeg terug rijd om spullen te halen.

Of stel er vluchten 100 soldaten, dat is niet ineens een massale aftocht.

Het is ook best ver van het front. Wel is dit een logische plek voor UA om een nieuw front te openen ook richting Kherson.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:47:
[...]

Interessant maar deze bron lijkt achter betaalmuur te zitten. Zelfs archive.ph faalt.
Goed dat je het zegt, ik heb de resterende tekst toegevoegd.

De bron is Maksim Strelnikov (voorzitter van het stadsbestuur). Andere gelijkaardige artikelen zijn:

https://www.nrc.nl/nieuws...ijde-stad-izjoem-a4141649
https://meduza.io/en/news...-reported-killed-in-izyum

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag het me af.
Eerder vandaag heb ik het mogelijk mis gehad over een raketaanval op de Rostov-area van gister.
Filmpje erbij maar die is uit augustus van de Krim.

Nu ook dit.

Er waren gister ook al berichten over oprukkende UA-strijders weer op diverse plaatsen in Charkiv/Luhansk.
Daarna noordoost Kherson (Davidy Brid).
En nu Melitopol? Er is een explosie geweest, maar waar haalt McKay dan die oprukkende UA'ers vandaan?

Ik heb het idee dat iedereen maar wat roepot over nieuwe oprukkende UA-troepoen.
Maar is het zo? Want het blijft bij zelfgetekende kaartjes en ongefundeerde opmerkingen.
Volgens mij is UA op dit moment gewoon in rustpauze na het Charkiv-offensief.

Alles wat we zien is hearsay zonder dat er verdere berichten over zijn.
Klink als psyop om de Russen overal op de vlucht te laten slaan. Is uiteraard een goed streven (Sun Tzu) maar het is niet te verifireen met extra aanwijzingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

de eerstvolgende Oekrainer die die telefoon opneemt en zegt 'no this is Patrick' wint het internet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:13
teacup schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:27:
[...]

Als ik het goed inschat is dit niet de lijn die Baerbock zal hebben voorgestaan. Zij heeft mij meerdere malen positief verrast met haar besluitvaardigheid.
+1.
Naast de genoemde Ost-politik dino's<->gas belangen reps, mag/moet denk ik ook de 'Vergangenheitsbewaltigung' wiki (link) als reden/oorzaak worden genoemd.
Duitsland heeft tov de recente geschiedenis, al een flinkere houding aangenomen, zie Baerbock.
De in de samenleving verankerde 'omgang/leerschool met/uit het verleden', zit diep.
Godzijdank en fijn zou ik zeggen want het heeft de Duitsers tot aangename buren gemaakt.
Het idee daar, om als 'DE agressor' te kunnen worden betiteld, schuurt bij velen.

Van mij mogen er zo 500 Leopards richting Kiyv.
Maar enig begrip voor deze Duitse positie zou ons niet vreemd moeten zijn.

Dat andere Tweakers daar weer anders over denken, kan ik prima respecteren en begrijp ik ook echt wel.
Hoe 'dichter bij' het gewicht van de gruwelen in Oekraïne, hoe anders de weegschaal.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:56:
ik vraag het me af.
Eerder vandaag heb ik het mogelijk mis gehad over een raketaanval op de Rostov-area van gister.
Filmpje erbij maar die is uit augustus van de Krim.

Nu ook dit.

Er waren gister ook al berichten over oprukkende UA-strijders weer op diverse plaatsen in Charkiv/Luhansk.
Daarna noordoost Kherson (Davidy Brid).
En nu Melitopol? Er is een explosie geweest, maar waar haalt McKay dan die oprukkende UA'ers vandaan?
De claim betreft geen oprukkende UA'ers bij Melitopol, maar daar al aanwezige partizanen ondersteund door artillerie. De geclaimde oprukkende UA'ers zitten een stuk noordelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:00:
[...]

De claim betreft geen oprukkende UA'ers maar daar al aanwezige partizanen ondersteund door artillerie.
partisanen.
Of 1 opgeschoten puber die her en der een oekrainse vlag aan een zendmast hangt? Zoals bijv. misschien in Kreminna?
Aan het zuidfront zit inderdaad sowieso wel het serieuzere werk qua partisanen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:56:
Ik heb het idee dat iedereen maar wat roepot over nieuwe oprukkende UA-troepoen.
Maar is het zo? Want het blijft bij zelfgetekende kaartjes en ongefundeerde opmerkingen.
Volgens mij is UA op dit moment gewoon in rustpauze na het Charkiv-offensief.
Dit.

Operationele stilte vanuit het leger/de regering van UA. Gerecyclede filmpjes voor de likes, ongefundeerde locaties waar ineens activiteit is......

Het ging hard de afgelopen week maar we moeten ons wel beseffen dat het heroverde gebied extra hulp en aandacht nodig heeft. Doden, gewonden, bevoorrading, herstel infra etc. Het moet allemaal opgepakt worden. Daarnaast moet er voorkomen worden dat de Russen een tegenaanval gaan doen vanuit Belgorod.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:02:
[...]

partisanen.
Of 1 opgeschoten puber die her en der een oekrainse vlag aan een zendmast hangt? Zoals bijv. misschien in Kreminna?
Aan het zuidfront zit inderdaad sowieso wel het serieuzere werk qua partisanen.
Er zoemt al langer wat rond partizanen bij Melitopol; ik kan het kaartje zo snel niet terugvinden, maar er was er van het weekend in deze draad een, bij een stukje over de situatie na de twee tegen-offensieven, met dat gebied paars ingekleurd om aan te geven dat ze daar actief waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:04:
[...]

Dit.

Operationele stilte vanuit het leger/de regering van UA. Gerecyclede filmpjes voor de likes, ongefundeerde locaties waar ineens activiteit is......

Het ging hard de afgelopen week maar we moeten ons wel beseffen dat het heroverde gebied extra hulp en aandacht nodig heeft. Doden, gewonden, bevoorrading, herstel infra etc. Het moet allemaal opgepakt worden. Daarnaast moet er voorkomen worden dat de Russen een tegenaanval gaan doen vanuit Belgorod.
Echter, het tegenoffensief in Charkiv kwam voor ons ook uit het niets :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:05:
[...]

Er zoemt al langer wat rond partizanen bij Melitopol; ik kan het kaartje zo snel niet terugvinden, maar er was er van het weekend in deze draad een, bij een stukje over de twee tegen-offensieven, met dat gebied paars ingekleurd om aan te geven dat ze daar actief waren.
weet het, heb m gezien, heb ook meerdere berichten gezien over serieuze activiteiten aan het zuidfront. Ben het er niet altijd mee eens (bijv. Russische gewonden vergiftigen in het ziekenhuis).
In Kherson/Melitopol heb je inderdaad wel serieuze aanwezigheid van partisanen.
maar ik refereerde bijv. naar berichten in noordoost. Hangt een vlag in Kreminna. Ja leuk, maar dat betekent niet dat UA daar aanwezig is. Kan dus ook een snotneus/troll zijn geweest die even een vlag ophangt.

Niet elke vlag is een offensief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Baserk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:57:
[...]

+1.
Naast de genoemde Ost-politik dino's<->gas belangen reps, mag/moet denk ik ook de 'Vergangenheitsbewaltigung' wiki (link) als reden/oorzaak worden genoemd.
Duitsland heeft tov de recente geschiedenis, al een flinkere houding aangenomen, zie Baerbock.
De in de samenleving verankerde 'omgang/leerschool met/uit het verleden', zit diep.
Godzijdank en fijn zou ik zeggen want het heeft de Duitsers tot aangename buren gemaakt.
Het idee daar, om als 'DE agressor' te kunnen worden betiteld, schuurt bij velen.

Van mij mogen er zo 500 Leopards richting Kiyv.
Maar enig begrip voor deze Duitse positie zou ons niet vreemd moeten zijn.

Dat andere Tweakers daar weer anders over denken, kan ik prima respecteren en begrijp ik ook echt wel.
Hoe 'dichter bij' het gewicht van de gruwelen in Oekraïne, hoe anders de weegschaal.
Ik denk dat we getuige zijn van schuivende schollen binnen de Duitse politiek. Dat ze schuiven is op zich een goed ding. Ik heb begrip voor de historische context van de Duitse houding. Dat dit Duitse verleden onbedoeld de Europese politiek doorkruist vind ik alleen erg jammer.

De communicatie binnen Europa zou op een zodanig niveau moeten zijn dat initiatieven zoals dat van Duitsland vandaag had kan worden ingebed in Europees beleid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
In ander nieuws :

TL;DR : Er is een SU-30 Flanker neergehaald boven bezet gebied. De Russen namen niet de moeite om op zoek te gaan naar de kist. Nu het gebied heroverd is hebben de Oekraïners het wrak gevonden.

Onder de vleugels hing het meest geavanceerde stuk electronische oorlogsvoering wat ze hebben en het is in tact. De CIA zal weer een field day hebben met dit cadeautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:07:
[...]

ja, maar wel met degelijker berichten.
Met verificatie, met meer geloofwaardigheid.

Nu blijft het bij 'ze zijn doorgebroken!'.

./me pakt diverse kaarten en twitterbronnen erbij, maar ijzige stilte.
Dat was afgelopen weekend niet het geval. Daar zoemde het van activiteit die geloofwaardig was. En dus ook waarheid was.
Nu blijft het stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:07:
[...]

Ik denk dat het ontzettend wishful thinking is om te denken dat ze in hetzelfde tempo door de rest heen walsen. Volgens de Deep State Map is er meer "bevestigd". De lijn van "contested" ligt nog steeds op dezelfde plek.

Ondanks de hoera stemming denk ik dat we nu even geduld moeten hebben. Wat wel zou kunnen gebeuren is dat de noordbank van de Dnjepr in handen komt. De troepen daar zitten zonder bevoorrading en goede kleding. Volgens bronnen is het daar in de nacht nu een al een graad of 3. Nog even en het vriest er 's nachts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
CNN neemt een kijkje in Izyum:

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Azovstal reminder

Kennen we deze mensen nog? Laten we hen niet vergeten. Zijn in Russische gevangenschap. Niet volgens Geneefse Conventies behandeld, zoveel is inmiddels duidelijk.
Hopelijk kan UA deze mensen vrij krijgen middels de vele Russische POW's uit Kharkiv-oblast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS2BGFy9bHogN8VYPH-o_2B0Jxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BHEs3hVavTcPhVdgjbz7FvBf.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik altijd Kateryna 'Birdie' (Ptashka) als voorbeeld.
Deze mensen waren in Azovstal. Hun land aan het verdedigen. Binnen internationaal erkende landsgrenzen. Zijn nu gevangen. Als terroristen behandeld.
Hopelijk leven ze nog en waren ze niet bij de tientallen die zijn vermoord in Olenivka.
#RememberOlenivka
#WeDoNotForgive
#WeDoNotForget

[YouTube: Meanwhile at Azovstal.]

filmpje inside.

En deze heb ik ook al eens gepost. Er zijn een paar andere soortgelijke foto's van andere Azovstal-strijders die zwaar vermagderd zijn in Russische gevangenschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6HzmmQhXoosri078CtIXKBqaaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKn7eZNUolVniWKYc1q8zGHz.png?f=fotoalbum_large

En in ander nieuws:

De ene dag ben je ICT-systeembeheerder, of kledingontwerper, of architect.
Of balletdanser.
De andere dag vecht je voor je land.
Helden van Oekraine rusten in vrede. Alleen de doden hebben het eind van de oorlog gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex6Cop_QEEeQNoL7HUYOtNIOwxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPrArixVIpfAArLRuTXVDfN1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-09 09:04
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

*knip* let s.v.p. op ons beleid voor linkdrops:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Geef in ieder geval een samenvatting van onderwerp en context en waarom het relevant is.

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
dakka schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:16:
Dat reuzenrad moest na een paar rondjes alweer dicht vanwege technische problemen :9
Zeker geen goede kogellagers?

I'll see myself out.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:58:

Azovstal reminder

Kennen we deze mensen nog? Laten we hen niet vergeten. Zijn in Russische gevangenschap. Niet volgens Geneefse Conventies behandeld, zoveel is inmiddels duidelijk.
Hopelijk kan UA deze mensen vrij krijgen middels de vele Russische POW's uit Kharkiv-oblast.
Een aantal van de Azov-strijders zijn inmiddels vrij en deden hun verhaal: https://www.hln.be/buiten...ogisch-gebroken~a7830a13/

Maar over Prokopenko is al lang niets meer gehoord, zijn vrouw Kateryna heeft helemaal geen idee of hij nog leeft. Vorige maand was er nog een uitgebreid artikel over Prokopenko, waarin zijn vrouw onder andere vertelt hij ze hem ontmoet heeft: https://www.theglobeandma...-war-kateryna-prokopenko/

Als hij nog leeft dan vreest ze sowieso voor een tribunaal, maar wie weet is hij al omgekomen in Olenivka. Kateryna woont in Kiev en samen met andere vrouwen van gevangen Azov-strijders blijven ze aandacht vragen voor hun mannen.

[ Voor 30% gewijzigd door XWB op 14-09-2022 00:31 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:21:
[...]

Een aantal van de Azov-strijders zijn inmiddels vrij en deden hun verhaal: https://www.hln.be/buiten...ogisch-gebroken~a7830a13/

Maar over Prokopenko is al lang niets meer gehoord, zijn vrouw Kateryna heeft helemaal geen idee of hij nog leeft. Vorige maand was er nog een uitgebreid artikel over Prokopenko, waarin zijn vrouw onder andere vertelt hij ze hem ontmoet heeft: https://www.theglobeandma...-war-kateryna-prokopenko/

Als hij nog leeft dan vreest ze sowieso voor een tribunaal, waar wie weet is hij al omgekomen in Olenivka.
heeft iemand trouwens nog iets gehoord over dat tribunaal dat in Mariupol zou plaatsvinden.... zo ongeveer.... NU?
De metalen kooien zouden inmiddels zijn geplaatst... is het nog door gegaan? Of is het stilletjes afgeblazen?

• BeefHazard
dylan_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:00:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

*knip* let s.v.p. op ons beleid voor linkdrops:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Geef in ieder geval een samenvatting van onderwerp en context en waarom het relevant is.
Kijk nog eens met een koptelefoon op. Hij vertelt over de zware verliezen en gewonden, zijn telefoon gaat, hij drukt het gesprek weg en hij verandert z'n toon compleet. Freaky.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:07:
@dion_b tja weet het niet zeker maar volgens mij is de president van een land een civiel doel. De minister van defensie idem. De officieren in leger wel militair doel (te zien o.a. aan uniform). Immers hebben due anderen formeel geen rang. Maar als het doel is Poetin's paleisje stuk maken zonder dat Poetin doel is vind ik dat hoe dan ook nutteloos, enkel bedoeld om hem boos te maken. Ben er niet vies van om dat te doen, maar moet het wel functioneel zijn (niet hoofddoel maar neveneffect).

[...]

Dank, interessant.

De black swans die hij noemt zijn de volgende:

[Twitter]

[Twitter]
Over zijn zorg w.b.t. Putin's succesion een interessant artikel van Foreign Policy.

Er worden een aantal namen genoemd waarvan de meeste jou/sommige anderen hier niet vreemd zijn, desalniettemin een interessant stukje.
Surprisingly, considering the Kremlin’s accelerated crackdown on criticism since the start of the invasion in February, there have been no high-profile arrests of pro-war bloggers or even signs of censorship so far. The Kremlin couldn’t have missed these outbursts; a special monitoring department in the presidential administration watches Russian social media platforms closely and files daily reports to Putin’s aides. Nonetheless, there are signs that Moscow recognizes the problem and will seek to rein in the angry nationalists who are fast becoming what political scientist Tatiana Stanovaya calls “the most significant challenge to the Kremlin” since it crushed Navalny’s movement.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:16:
[...]

Duitsland heeft een groot industrieel belang en dat is een tweesnijdend zwaard. Van een kant zal Rusland een groot afzetgebied zijn geweest, en is de industrie afhankelijk van de gasleveringen. Van de andere kant gaat de Duitse wapenindustrie serieus geld maken. De industrie zorgt wel dat haar eigenbelang bij de overheid bekend is. Vind het alleen lastig te beoordelen welke kant dat nu opvalt. Wat dat betreft is je suggestie over wat lijken in de kast in de SPD gelederen een meer aannemelijke voor mij. Ik hoop dat de Duitse bevolking (de politieke meerderheid ervan) zelf onderscheidingsvermogen genoeg heeft en haar politieke kaste aan de leiband kan houden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:38

ZenTex

Doet maar wat.

Dat geneuzel over Duitsland is koren op de molen van de kremlintrollen die poserend als Oekraïners berichten op social media. "waarom doet Duitsland toch niets".

Duitsland levert aardig wat. Niet genoeg. NL levert ook te weinig, Frankrijk als grootste leger in de EU al helemaal, België heeft al niet veel en levert nog minder. Toch is het elke keer weer Duitsland. De trollen weten wel wie ze moeten aanvallen met het meeste succes.
Ja, Duitsland had de meeste belangen in Rusland. Duitsland heeft daarmee ook de grootste problemen en een gedeelte van de industrie ligt stil.

Maar de Duitse besluitvorming is nu eenmaal traag en dat zal niet veranderen. Maar de pzh2000 en gepards die ze geleverd hebben doen van zich spreken op het slagveld en ze hebben al veel meer geleverd.
En als de Duitsers zeggen dat ze geen westerse tanks leveren, want niemand anders doet het, daarin kan ik ze geen ongelijk geven. Laat de vingerwijzers dan de eerste stap zetten? Enfin, wat mij betreft gaan er ook een paar honderd moderne leopards richting Oekraïne, maar de Duitser hebben zelf niet eens genoeg van die dingen. Heh, wij hebben ze zelf zelfs helemaal niet meer.

Dus als een ander westers Europees land loopt te zaniken dat D te weinig doet mogen ze zelf eerst het goede voorbeeld nemen.

Maar nogmaals, dit soort geluiden hoor je vooral op (social) media. Tweespalt zaaien zijn de Kremlin trollen altijd al goed in geweest.

• Jerie
  • Niet online

Irpin, SFW.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:53:
Duitsland levert aardig wat. Niet genoeg. NL levert ook te weinig, Frankrijk als grootste leger in de EU al helemaal, België heeft al niet veel en levert nog minder. Toch is het elke keer weer Duitsland. De trollen weten wel wie ze moeten aanvallen met het meeste succes.
Wat ik vaak ook zie is dat Duitsland dingen overweegt, uitstelt en/of blokkeert en dat komt dan uitgebreid op sociale media. Een land als Frankrijk begint er niet eens over en levert veel minder, en daar hoor je dan niemand over.

Zelfde met vluchtelingen: Duitsland zit ook per capita boven het gemiddelde, Frankrijk zit er ver onder. Stel je eens voor als dit omgekeerd was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Opvallende discussie op Russische TV, gaan een hoop 'open raampjes' worden:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:38

ZenTex

Doet maar wat.

Ondertussen op reddit:
For there to be a defeat in Kharkov there would have to be a battle in Kharkov, there wasn't one. What happened there was purely a political failure.

P.S. for those who might disagree: where is all the combat footage?
2
Dit word beaamd door talloze anderen.
In welke wereld leven ze of... Hoeveel krijgen ze betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:32:
Ondertussen op reddit:

[...]

Dit word beaamd door talloze anderen.
In welke wereld leven ze of... Hoeveel krijgen ze betaald?
Where was the combat? Die was er niet :? Russen zijn weggerend zonder hun spullen maar met de tv's van Oekraïners...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 14-09-2022 08:35 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 24 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid