Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.628 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kadett schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:45:
[...]

Gezien het aantal HIMARS raketten die het gekost heeft om de brug in Kherson onbruikbaar te maken.... heel veel. En dat zijn raketten die beter voor ammo depots en tank clusters gebruikt kunnen worden.
Jup. Zoveel raketten en de brug is toch weer open:

Binnenkort komt die binnen de range van gewone artillerie. Dan is het wel snel klaar denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:06

bloody

0.000 KB!!

In meerdere Pro-Russische TG channels komt nu op hetzelfde moment dit bericht voorbij...
Blijkbaar eisen ze meer openheid/eerlijkheid van de RU Defensie en andere overheidsinstanties.
Dear representatives of the Ministry of Defense of the Russian Federation. Employees of the Department of Information and Mass Communications. Servicemen of the 5th Main Operational Directorate. Duty shift of the Center for Rapid Response to Information Security Threats.

We know that you are reading us.

We know that Rybar’s Telegram channel, Gray Zone channels, Military Informant, Older Edda, Turned in the war, Yaroslav’s Letters and many, many others who allow themselves to speak critically about the course of the SVO, in your opinion, are traitors, provocateurs, fake throwers, liberals and accomplices of the Kyiv regime who are sitting on the salary of the Ukrainian TsIPSO.

We know that we are all on your blacklists because we are the most inconvenient for you. Because not the line of the party. We understand and accept this. It is normal that off-system critics are turned a blind eye and pretend that they do not exist [it is true that this has become normal in the current configuration of the system].

But let's be frank: now is not the moment when you can be silent and not say anything. Now is not the moment when you can arrange an information vacuum and work with some kind of hybrid means, bringing information to the population in doses and streams.

We ask you: please take the information situation at the front into your own hands. No need to act on the principle of "prohibit and say nothing."

This is very detrimental to the cause.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kadett schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:45:
[...]

Gezien het aantal HIMARS raketten die het gekost heeft om de brug in Kherson onbruikbaar te maken.... heel veel. En dat zijn raketten die beter voor ammo depots en tank clusters gebruikt kunnen worden.
precies.
Laat ze maar gewoon de brug over komen. De centrale stations waar ze gaan uitladen zijn bekend. Kwestie van wachten tot de trein stilstaat en bij het uitladen toeslaan.

Als de brug er niet is, komen er ook geen treinen overheen.
Liever laten ze de brug nog even intact zodat de Russen materiaal blijven sturen zodat het weer kapot kan.

Made in Russia, recycled in Ukraine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

anandus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:29:
Hoe veilig is Kiev eigenlijk?

Stel Rusland is zelf bezig met een schijnbeweging (terugtrekken, etc om het Oekraïense leger te verspreiden) en Rusland komt met een, dit keer goed gecoördineerde :+ , verrassingsaanval op Kiev vanuit het noorden.
Ditmaal zal Rusland niet zo verrast zijn lijkt me.

Ik kan me voorstellen dat het voor Rusland een klein offer is om paar honderd vierkante kilometer op te geven als ze daarmee Kiev in zouden kunnen nemen.
Het is op dit moment nog lastig om te bepalen of dit paniek is (waarvoor veel indicaties zijn) of een gecontroleerde strategische terugtrekking (Russisch jargon).

Ingeval van het tweede scenario is een hernieuwde aanval bijna uitgesloten. Dit door de conditie en de aantallen van de resterende Russische troepen.

Consolidatie zou bij dit tweede scenario nog een doel kunnen zijn. Naar de Donbass? Of de Krim? Poetin heeft eerder aangegeven de Krim niet kwijt te willen. De emotie lijkt daar meer bij te liggen dan bij de Donbass (mijn inschatting).

Fort Krim, misschien goed verdedigbaar, kan met moderne westerse wapens ook een dodelijke gevangenis worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:48:
[...]

[Afbeelding]
Maar verder een /care van mij dat ik reddit niet kan zien voor zoiets :)
Toch uit interesse gecheckt: Op Desktop kan ik hem wel zien, onafhankelijk of ik ben ingelogd. Web versie van de website moet je inderdaad ingelogd zijn om hem te zien. Maar hoewel je bij deze niet heel veel mist, voor een volgende keer: Laat je telefoon de desktop versie openen. Dan werkt het gewoon weer...

Reddit staf zal het wel logisch vinden ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:08:
[...]

Waarom pakt mainstream media dit nog niet op? Juichen we niet te vroeg?

Vergeet niet dat ze nog altijd kerncentrales in handen hebben en ook die wapens in bezit hebben, al zijn die hopelijk (ook) vastgeroest.
De mainstream media wachten zeker op officiële verklaringen, het is al gek genoeg dat wij de oorlog zo gedetailleerd kunnen volgen op social media.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:42:
[...]

vind het wel vergezocht.
Ja UA boekt succes maar kunnen ze in dezelfde sneltreinvaart ook even Donetsk schoonvegen? Nee toch zeker? Er is nog heel veel rood op de kaart.
Zou misschien wel kunnen maar ze zullen dan een groot beroep moeten doen op infanterie/TDF om posities vast te houden terwijl de mechanised troops verder trekken.
En dan maar hopen dat RF geen nieuwe column kan sturen.

Bijv. de 237th Panzer Regiment uit Valuyki zuidwaarts sturen:
237th Tank Regiment (Valuyki and Soloti, Belgorod Oblast, Military Unit Number 91726)
Wikipedia: 3rd Motor Rifle Division

[Afbeelding]
Gezien de schaal van de operatie heeft Oekraine 100% zeker weten nog een grote groep achter de hand. Deze operatie had nl. zeker weten een backup die bij kon springen op het moment dat er ergens teveel tegenstand zou zijn. Een gedeelte daarvan zouden ze best hiervoor kunnen gebruiken. Waarbij het ook nog zo is dat het vooral om de frontlinie gaat want grootschalige tegenakties zitten er echt niet in.

Waarbij het ook nog eens zo is dat grote troepen russen sowieso opgevangen zouden worden via alle intel die ze hebben, en Oekraine duidelijk sneller in reageren is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:42:
[...]

vind het wel vergezocht.
Ja UA boekt succes maar kunnen ze in dezelfde sneltreinvaart ook even Donetsk schoonvegen? Nee toch zeker? Er is nog heel veel rood op de kaart.
Zou misschien wel kunnen maar ze zullen dan een groot beroep moeten doen op infanterie/TDF om posities vast te houden terwijl de mechanised troops verder trekken.
En dan maar hopen dat RF geen nieuwe column kan sturen.

Bijv. de 237th Panzer Regiment uit Valuyki zuidwaarts sturen:
237th Tank Regiment (Valuyki and Soloti, Belgorod Oblast, Military Unit Number 91726)
Wikipedia: 3rd Motor Rifle Division

[Afbeelding]
Nee, ik heb het puur over de strategie, niet over de tijd die er voor staat. Niet alles zal in dit blitzkrieg tempo kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21

De keerzijde is dat we wel weer geconfronteerd gaan worden met Bucha en Irpin taferelen.

Tot uiteindelijk de horrors van Maruipol onderzocht kunnen worden.

als je zelf twijfelt aan de beelden en of ze schokkend kunnen zijn, dan post ze simpelweg niet

[ Voor 49% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 09:12 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.nu.nl/spannin...-russen-op-de-vlucht.html

Nu ook (eindelijk) NU.nl - hebben ook een push-melding gestuurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De angst aan Russische kant voor de gepards was blijkbaar groot.
Toch wel bijzonder. Had ik zelf niet zo verwacht.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:08 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:07:
[Twitter]

De angst aan Russische kant voor de gepards was blijkbaar groot.
Toch wel bijzonder. Had ik zelf niet zo verwacht.
Sowieso blijken de NATO wapens bedoeld om mee tegen Rusland te vechten in de praktijk ook écht goed te werken.

Gepard is nota bene korte afstand, maar wel erg mobiel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

If you knew the amount of vehicles they left us when they fled. I have never seen so many trophies throughout the war.

Anything. Art, tanks, armored personnel carriers, infantry fighting vehicles, huge ammunition depots. Absolutely everything and more.
Ik voel mij als een kind op sinterklaasavond. Zo benieuwd wat ik te zien ga krijgen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zelfs Rob de Wijk vindt het enigszins positief:

Wel hilarisch, die comments..
Heb je je oude tweets wel eens teruggelezen? Dit had jij niet voor mogelijk gehouden, toch? Indrukwekkend wat Oekraïne doet! Dit is toch goed Rob?
Grappig dat hij dit twee weken geleden nog niet voor mogelijk hield.
Geachte heer De Wijk, hoe kansloos was Oekraïne ook alweer?
Man, wat heb je hele tijd de bullshit zitten te vertellen in jullie podcasts en @BNRdewereld !
Volgens jouw ( tot paar dagen geleden) zou Ukraine geen kans maken en het zou een ...missie zijn geweest.
Het blijkt compleet tegenovergestelde te zijn. Jullie zouden toch experts zijn?

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:11:
[Twitter]
Goede read over de inschatting van de organisatie van UA.

Meest opmerkelijke uit het draadje:
[Twitter]
Als dit draadje klopt lijkt het erg op wat in mei al besproken is (op got en directe bron cnn), dat Oekraïne 5 brigades goed bewapende troepen zou moeten trainen.Toen werd het nog deels gezien als beer op de weg en "hoe krijgen ze dat voor mekaar", maar in de tussen tijd moet er toch veel gebeurd zijn wat gewoon niet direct zichtbaar/ruchtbaar is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Zou zo graag willen weten wat er in die kop van Putin om gaat de laatste dagen.. Of eigenlijk sinds het begin van de oorlog.
Hoe radeloos moet hij zich wel niet voelen? Uiteindelijk vecht hij tegen heel het westen als je ziet wat er allemaal aan oorlogsmateriaal Oekraine gegeven is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

GMLRS-bereik:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcPWjhPXEAAW48d?format=jpg&name=small

Het overgeven verspreidt zoals een ziekte.

Video: schade door GMLRS

De ongelofelijke snelheid

Niet blij met het liegen

Verkeerde prioriteiten

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcSt6o7WQAArDRu?format=jpg&name=small

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

technoaddict schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:19:
Zou zo graag willen weten wat er in die kop van Putin om gaat de laatste dagen.. Of eigenlijk sinds het begin van de oorlog.
Hoe radeloos moet hij zich wel niet voelen? Uiteindelijk vecht hij tegen heel het westen als je ziet wat er allemaal aan oorlogsmateriaal Oekraine gegeven is.
Ik heb beelden in mijn hoofd van een butler die aanklopt en binnenkomt met een zilveren dienblad.
Met daarop een prachtig ingelegd pistool, minimaal 100 jaar oud.
Stilzwijgend zet hij het dienblad neer, waarop hij met een korte knik de kamer verlaat en de deur zachtjes achter zich sluit.

nope

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:17:
[Twitter]
Ik vind het wel wat zielig hoe hij dat stelt, geef dan gewoon toe dat je zelf mis zat ipv zo’n sneue ‘maar’ eraan vast te knopen. :)
Indrukwekkend wat Oekraine doet, ook al werd het gebied nauwelijks verdedigd.
Dit is een opmerking uit de categorie ‘ze hebben het niet veroverd, de Russen trokken zich terug’

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:27 ]

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24

Don Quijote

El Magnifico

YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:25:
[...]

Ik vind het wel wat zielig hoe hij dat stelt, geef dan gewoon toe dat je zelf mis zat ipv zo’n sneue ‘maar’ eraan vast te knopen. :)

[...]
In de meeste topics werd hij hier al niet serieus genomen. Laten we hem niet teveel aandacht geven. Ik meen het oprecht wanneer ik zeg dat sommige van de posters hier betere analyses brengen dan ik ook maar ergens in de NL media heb gelezen of gehoord.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

[...]
Helemaal mee eens en hem dat ook zelf even gemeld. Al 6 maanden waarschuwt hij voor Russische aanval, nu komt het echt, ze sturen de beste troepen later, er komen versterkingen, Etc etc etc.

En al 6 maanden ziet hij zelf niet hoe bizar veel hij er naast blijft zitten. Blinde vlek ter grote van een separatistische regio.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Don Quijote schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:27:
[...]

In de meeste topics werd hij hier al niet serieus genomen. Laten we hem niet teveel aandacht geven. Ik meen het oprecht wanneer ik zeg dat sommige van de posters hier betere analyses brengen dan ik ook maar ergens in de NL media heb gelezen of gehoord.
De som van velen is volgens mij ook een kracht van hier meelezen - we zitten er allemaal wel eens naast of hebben een te snelle conclusie, matige bron, etc. Dat je dan daarop aanvulling en feedback krijgt is essentieel. Rob zoekt dat blijkbaar niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 19:58

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:28:
[...]

Helemaal mee eens en hem dat ook zelf even gemeld. Al 6 maanden waarschuwt hij voor Russische aanval, nu komt het echt, ze sturen de beste troepen later, er komen versterkingen, Etc etc etc.

En al 6 maanden ziet hij zelf niet hoe bizar veel hij er naast blijft zitten. Blinde vlek ter grote van een separatistische regio.
Ik vermoed dat hij het al die tijd over een woede aanval had van Poetin. Het geld wat dhr. van Dijk met zijn gezwets heeft verdiend kan hij beter doneren aan UA, want hij is dat geld eigenlijk niet waard..

edit: en natuurlijk kan iedereen er wel eens naast zitten. Maar er zo consistent naast zitten terwijl je beter had kunnen en moeten weten. Wij kunnen met zijn allen hier echt bergen met info vinden. Waarom van Dijk niet dan. Hij zou veel betere connecties moeten hebben dan wij toch?

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 10-09-2022 15:31 ]

Verwijderd

[...]

[...]

Dit is een opmerking uit de categorie ‘ze hebben het niet veroverd, de Russen trokken zich terug’
ook al is Rob van Wijk misschien een droeftoeter, toch is dat gewoon mogelijk een feit: het gebied werd nauwelijks verdedigd. De beste troepen zitten bij Kherson waarschijnlijk :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Eens maar vergis je niet in de werkelijk buitengewoon slechte prestatie dei de russn hebben neergezet. Als je kijkt naar hetgeen ze konden verschieten dan had Oekraine bijna geheel met de grond gelijk gemaakt moeten worden.

De buitengewoon slechte staat van vrijwel alle Russische legeronderdelen heeft dat voorkomen en dan moet je nog kijken wat voor schade er wel is aangericht.

Gelukkig maar dat de staat enorm slecht was.

• HollowGamer
  • Niet online
Even voor mijn beeld, welke steden dienen ze nu terug te heroveren om een overwinning te claimen?
Daarmee bedoel ik de bezetter uit het land krijgen.

Ik lees ook hier dat 'we' (we leveren immers wapens/intel), beter door kunnen pushen naar de Krim om Rusland helemaal het zijgen op te leggen. Hoe gevaarlijk is dit?

Wat zal China overigens doen? Op NU.nl (ik weet het) lees ik van alles en ook vlak ik Rusland nog niet uit met hun kernwapens.

Verwijderd

Indoubt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:32:
Eens maar vergis je niet in de werkelijk buitengewoon slechte prestatie dei de russn hebben neergezet. Als je kijkt naar hetgeen ze konden verschieten dan had Oekraine bijna geheel met de grond gelijk gemaakt moeten worden.

De buitengewoon slechte staat van vrijwel alle Russische legeronderdelen heeft dat voorkomen en dan moet je nog kijken wat voor schade er wel is aangericht.

Gelukkig maar dat de staat enorm slecht was.
een reusachtige operatie die niet van tevoren bedoeld was inderdaad.
En ze hebben uiteindelijk dezelfde fout gemaakt als de Duitsers tijdens de Blitz: burgers bombarderen ipv puur voor militaire doelen te gaan.
1 op 20 raketten raakte een militair doel.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:31:
[...]

ook al is Rob van Wijk misschien een droeftoeter, toch is dat gewoon mogelijk een feit: het gebied werd nauwelijks verdedigd. De beste troepen zitten bij Kherson waarschijnlijk :)
Maar hij doet het met zo'n opmerking voorkomen dat er drie man en een paardenkop met een kalasjnikov of mosin-nagant daar aan het front stonden. Dat is niet zo, de kwaliteit van de troepen daar was om van te huilen, dat is (vrijwel) duidelijk, maar het zijn er wel meer geweest dan drie man en een half paard.

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:31:
[...]

Dat is toch het volgende dat ze terug willen heroveren, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mir4dor schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:50:
[...]

Ik zit op mijn phone en om bepaalde content te zien diende ik de app te installeren. Geen account daar nodig verder.
Klopt websites zijn dol op apps. Kun je ads en tracking lastiger in blokkeren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:32:
Even voor mijn beeld, welke steden dienen ze nu terug te heroveren om een overwinning te claimen?

Ik lees ook hier dat 'we' (we leveren immers wapens/intel), beter door kunnen pushen naar de Krim om Rusland helemaal het zijgen op te leggen. Hoe gevaarlijk is dit?

Wat zal China overigens doen? Op NU.nl (ik weet het) lees ik van alles en ook vlak ik Rusland nog niet uit met hun kernwapens.
wat China doet boeit niet echt. Die hebben te maken met de VS en Taiwan.
Rusland en hun kernwapens zijn leuk, maar die gaan ze niet inzetten zolang Moskou en St. Petersburg niet bedreigd worden.
Het betreft een conventionele oorlog op Oekraiens grondgebied.

UA zal Donetsk moeten terugveroveren. En Luhansk.
En Melitopol.
En Mariupol.
En Kherson.
En de Krim.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog 20% te gaan ongeveer, dat is 120,000 km²
Das ongeveer 3x de grootte van Nederland.

(Te lui om exacter te berekenen ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:37 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:17:
[Twitter]
Beetje sneu om daar dan aan toe te voegen dat het gebied nauwelijks verdedigd werd. Daar is namelijk een reden voor, namelijk dat Oekraine erin geslaagd is om de beste Russische troepen naar plekken te lokken waar ze het minste uithalen, maar Rob doet alsof Oekraine alleen maar meters maakt op een plek die er niet toe doet.

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:34:
[...]

wat China doet boeit niet echt. Die hebben te maken met de VS en Taiwan.
Rusland en hun kernwapens zijn leuk, maar die gaan ze niet inzetten zolang Moskou en St. Petersburg niet bedreigd worden.

UA zal Donetsk moeten terugveroveren. En Luhansk.
En Melitopol.
En Mariupol.
En Kherson.
En de Krim.
En hoe realistisch is dit op (korte) termijn?

Dit schijnt dus een heel belangrijke slag te zijn, maar ik begrijp nog niet zo goed wat het uiteindelijk betekend.
Alles wat terugverovert wordt is natuurlijk een overwinning, maar brengt ons dit (snel) naar het einde van deze oorlog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:16:
[Embed]

[...]

Ik voel mij als een kind op sinterklaasavond. Zo benieuwd wat ik te zien ga krijgen.
het is van groot belang dat UA dit zo snel mogelijk verspreid over het achterland.
UA heeft de menskracht maar niet de middelen. Misschien komt daar nu verandering in en kunnen ze dit juist gebruiken voor extra offensieve actie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dit schijnt dus een heel belangrijke slag te zijn, maar ik begrijp nog niet zo goed wat het uiteindelijk betekend.
Alles wat terugverovert wordt is natuurlijk een overwinning, maar brengt ons dit (snel) naar het einde van deze oorlog?
Dat laatste is nu echt koffiedik kijken. Er gaan nu alweer geruchten van offensieven op andere plekken. Ik heb nu echt geen idee van wat er nu echt aan de hand is. De situatie veranderd met het uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het zal 0,5 of 1 of 1,5 jaar zijn gok ik, of sneller als Rusland opgeeft.

Het huidige tempo rondom charkiv is daarbij hoopgevend, maar het is de vraag hoe lang dat doorzet.

3x Nederland is een immens gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:40 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Onderschat het psychologische effect niet. Het kan een sneeuwbaleffect teweeg brengen. Dat uiteindelijk elke Rus denkt van: "Bekijk het maar, ik ben pleite." En dan is het over en uit met de Russische bezetting.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Die hebben een rottijd voor de boeg :)

Meer beelden van het knuffelfront O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

China doet niets. Ze deden niets toen het Russische offensief nog (min of meer) volgens plan verliep, ze deden niets toen het een grinding match werd, en ze zullen zeker niets doen nu het een verloren zaak lijkt. Beter de relaties goed houden met de landen die er straks nog toe doen, en alvast bedenken hoe ze zelf van de Russische zwakte kunnen profiteren. Wie er straks ook president van Rusland is, zal met de pet in de hand naar Beijing komen.

De Chinezen zijn het beste af door zich als aasgieren te gedragen. Ongedacht wie wint, er blijft vast een karkas liggen om het vlees vanaf te pikken.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Dat lijkt me toch een terechte 'maar', de verdediging in de Kharkiv regio was ook zwak.

Dat heeft UA weliswaar zelf afgedwongen, door het maandenlang verslijten van RU capaciteiten en het gestaag opbouwen van de dreiging rond Kherson, maar binnenlandse veiligheidstroepen zijn natuurlijk geen partij tegenover wat UA nu uit de hoed tovert.

Wat UA kan doen tegen serieus verdedigde posities gaan we misschien vandaag al zien.

Ben zeker geen RvW liefhebber, maar niet alles wat hij zegt is onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

alle verliezen van de Russen zijn er weer een paar die extra onrust veroorzaakt in Rusland zelf.
UA herovert terrein en kan van daaruit opnieuw de zaak bekijken.
Elke plaats, elk hoog terrein, elk strategisch punt wat heroverd wordt door UA gaat gepaard met een vermindering aan menskracht aan RF kant, gaat gepaard met verlies aan voertuigen en munitie aan RF kant, wat als een soort Super Mariu 'pling' erbij komt aan UA kant.

Als UA dit momentum weet te behouden, doen ze goede zaken voor een uitgangspositie in de winter.
Rusland is een rechtstreeks bevoorradingslijn vanuit Rusland (Belgorod) zuidwaarts Oekraine in kwijt.
Dat betekent dat ze eigenlijk opnieuw een aanval moeten uitvoeren die op 24 februari als een (vermeende) verrassing kwam maar de situatie is nu anders en zo'n nieuwe aanval zal niet zo makkelijk zijn als in februari. Korte samenvatting: UA heeft Rusland voorgoed de mogelijk om Sloviansk/Kramatorsk te veroveren ontnomen. De hele noordkant van het front is daarmee in elkaar gestort.
Het gerucht gaat dat UA momenteel ook bezig is met het aanvallen van de oostkant van dat front en de zuidkant (Donetsk) zou ook zwaar onder artillerievuur liggen.

Dit is mogelijk een grootschalig offensief in oost-Oekraine (wat we eerst van de Russen hadden verwacht maar wat eigenlijk stukgelopen is maar nu is het de beurt aan Oekraine).
Spotmatic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:40:
[...]

Onderschat het psychologische effect niet. Het kan een sneeuwbaleffect teweeg brengen. Dat uiteindelijk elke Rus denkt van: "Bekijk het maar, ik ben pleite." En dan is het over en uit met de Russische bezetting.
en als alles meezit hebben ze de Russen het hele oosten uit voordat de winter echt invalt.

Alles staat of valt met Lysychansk en Donetsk nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2022 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
[...]

Als je de laatste drie dage bekijkt kan het binnen een maand klaar zijn.
je hebt eigenlijk drie soorten gebieden:
Donbas
Krim
Recentelijk bezette gebieden.

Aan die laatste wordt druk gewerkt, Alleen de stad Kherson zal een probleem zijn.
Donbas valt vanzelf als de Russen vertrekken, dpr en co stellen niet zo veel (meer) voor.
Krim is wrs een fort, maar misschien kunnen we de russen vriendelijk vragen om toch ook daar maar te vertrekken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
downtime schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:42:
[...]
De Chinezen zijn het beste af door zich als aasgieren te gedragen. Ongedacht wie wint, er blijft vast een karkas liggen om het vlees vanaf te pikken.
Als Europa minder te besteden heeft voor spullen uit China zullen ze niet blij worden. China denkt met zijn portemonnee.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• HollowGamer
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:40:
[...]

Wat ik inderdaad ook terug lees, het moraal schijnt erg laag te zijn en hun wapens/uitrusting ouderwets.

Daarnaast lees ik steeds de gruweldaden wat ze hebben gedaan in bezetten gebieden.. hopelijk kunnen ze ook ieder soldaat/bezetter berechten als dit allemaal voorbij is.

• HollowGamer
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:43:
[...]

Als je de laatste drie dage bekijkt kan het binnen een maand klaar zijn.

[...]

je hebt eigenlijk drie soorten gebieden:
Donbas
Krim
Recentelijk bezette gebieden.

Aan die laatste wordt druk gewerkt, Alleen de stad Kherson zal een probleem zijn.
Donbas valt vanzelf als de Russen vertrekken, dpr en co stellen niet zo veel (meer) voor.
Krim is wrs een fort, maar misschien kunnen we de russen vriendelijk vragen om toch ook daar maar te vertrekken.
Stomme vraag, maar wat is precies het probleem in Kherson? Als ik het goed begrijp hebben de Russen dat gebied flink versterkt/zitten daar de 'beste' troepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/wqaw537wo0n91.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:46:
[...]

Stomme vraag, maar wat is precies het probleem in Kherson? Als ik het goed begrijp hebben de Russen dat gebied flink versterkt/zitten daar de 'beste' troepen?
Kherson is inderdaad prima verdedigd. Dat moeten de Russen ook wel.
De Russen hebben de Krim in handen maar voor irrigatie zijn ze afhankelijk van de dam bij Nova Khakovka aan de Dnjepr waar een kanaal is gemaakt richting de Krim voor zoetwatertoevoer.
Kherson is een stad op een centraal punt die je eigenlijk wil behouden om die dam oostelijker gelegen te blijven beschermen.
Verliest Rusland Kherson en weet Oekraine de rivier over te steken dan raken ze Nova Khakovka kwijt en daarmee de zoetwatertoevoer naar de Krim met als gevolg verlies aan landbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Strelkov roept al maanden dat alleen mobilisatie echt kan helpen om te winnen van Oekraine, maar ja ik denk niet dat men het aandurft.

Misschien mobilisatie voor de gehele Federatie behalve de elite oblasten Moskou en St. Petersburg :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
Alles nog steeds volgens plan:
MILITARY OPERATION IN UKRAINE10 SEP, 15:06Updated at: 15:10

Russian Forces eliminate up to 300 Ukrainian servicemen near Kharkov

Russian forces hit seven Ukrainian Armed Forces command posts in DPR and Nikolayev Region, as well as 48 enemy artillery units in 178 districts, Russian Armed Forces spokesman Lieutenant General Igor Konashenkov said
© Ministry of Defense of Russia/TASS
MOSCOW, September 10. /TASS/. Russian Aerospace Forces hit Ukrainian National Guard 5th Brigade headquarters, as well as deployment locations of Ukrainian Armed Forces and the Kraken nationalist battalion near Balakleya and Chuguyev with precision air-based weapons, Russian Defense Ministry spokesman Lieutenant General Igor Konashenkov said Saturday.

"Russian Aerospace Forces hit Ukrainian National Guard 5th Brigade headquarters, as well as temporary accommodation locations of the 92nd Mechanized Brigade and the Kraken nationalist militia near Balakleya and Chuguyev, Kharkov Region," Konashenkov said.

According to the spokesman, Russian forces also eliminated the command post of the 54th Mechanized Brigade near Ray-Aleksandrovka, DPR.

"Up to 300 Ukrainian servicemen and up to 15 military vehicles were destroyed," he added.

Russian forces hit seven Ukrainian Armed Forces command posts in DPR and Nikolayev Region, as well as 48 enemy artillery units in 178 districts, Konashenkov said.

"In the past 24 hours, a total of 7 UAF command posts were hit near settlements of Rozovka, Ocheretino, Vodyanoye, Novomikhaylovka and Ugledar (DPR), near Snigiryovka and Novonikolayevka (Nikolayev Region), in addition to 48 artillery units, personnel and military vehicles in 178 districts," he said.

Ukrainian drones
Russian Air Defense systems downed 13 Ukrainian drones and intercepted 5 HIMARS rockets, Russian Defense Ministry spokesman said.

"Air defenses downed 13 drones near settlements of Chkalovo and Belyayevka (Kherson Region), Krasnoye (Kharkov Region), Smeloye, Staromlynovka and Novoukrainskoye (Zaporozhye Region), as well as near Novoandreyevka, Valeryanovka, Kirillovka and Panteleymonovka (DPR). Five HIMARS multiple launch rocket system missiles were destroyed in-flight near Novaya Kakhovka, Kherson Region," the spokesman said.

Rockets
Russian Armed Forces eliminated six rocket artillery weapons and ammunition depots in DPR, Dnepropetrovsk and Zaporozhye Regions, Konashenkov said.

"A total of six rocket artillery weapons and ammunition depots were eliminated near settlements of Kurakhovo, Konstantinovka and Seversk, DPR, Dnepr and Radushnoye (Dnepropetrovsk Region), Gulyay Pole (Zaporozhye Region)," Konashenkov said.

Russian Armed Forces suppressed two Ukrainian rocket artillery squads and five field artillery squads in DPR, Russian Defense Ministry spokesman said.

"Two reactive artillery squads and five field artillery squads were eliminated during counter-battery fight near settlements of Georgiyevka, Krasnogorovka, Antonovka, Romanovka, Ocheretino, Novgorodskoye and Novosyolovka, DPR," he said.

Furthermore, a US-made M777 howitzer was destroyed near the settlement of Novosyolovka-1.

Radars
Russian Armed Forces destroyed a Ukrainian radar near Kaluga, Nikolayev Region, in the past 24 hours, Russian Defense Ministry spokesman Lieutenant General Igor Konashenkov said Saturday.

"An air target detection and tracking radar was destroyed near the settlement of Kaluga, Nikolayev Region," Konashenkov said.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:42:
[...]

Dat lijkt me toch een terechte 'maar', de verdediging in de Kharkiv regio was ook zwak.

Dat heeft UA weliswaar zelf afgedwongen, door het maandenlang verslijten van RU capaciteiten en het gestaag opbouwen van de dreiging rond Kherson, maar binnenlandse veiligheidstroepen zijn natuurlijk geen partij tegenover wat UA nu uit de hoed tovert.
In Izyum zat een elite leger, dat waren geen veiligheidstroepen. Ze hadden er voor kunnen kiezen om de stad te verdedigen.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

[...]

'It's the beginning of the end' voor Rusland. Niemand kan voorspellen hoe snel het zal gaan maar dat de Russen nu aan de verliezende hand zijn is wel duidelijk.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:36
Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:54:

Russian forces hit seven Ukrainian Armed Forces command posts in DPR and Nikolayev Region, as well as 48 enemy artillery units in 178 districts,[...]
7 commandoposten en 48 artillerie-units geraakt.
In maar liefst 178 districten.
Alles volgens plan inderdaad.
:+

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:34:
[...]

Ook al denk ik niet dat Rusland kernwapens in zal zetten, is de Russische doctrine voor kernwapengebruik breder dan "als Moskou aangevallen wordt".

Sinds 2000 heeft Rusland een "escaleren om te de-escaleren"-doctrine voor TNW's. Het houdt in dat het leger bij overmacht & hevige verliezen TNW's mag inzetten om te "de-escaleren".

Maar China is van mening dat je kernwapens niet als eerste moet inzetten en alleen als afschrikking moet gebruiken en ik denk dat wat dat betreft Putin z'n pootjes naar Xi laat hangen en afziet van het gebruik van TNW's om China als vriend te behouden.

Desalniettemin: Never say never ...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Twitter: https://twitter.com/dnaumov/status/1568558966652735488]

[Twitter: https://twitter.com/DancehallHeat/status/1568568201935572992]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lullig als je rang niet hoog genoeg was om bij die mi-26 helicopter in te stappen:
[Twitter: https://twitter.com/Militarylandnet/status/1568595834664620032]

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 16:05 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:54:

[...]
Zouden dit het soort rapporten zijn dat Putin dagelijks voorgeschoteld krijgt?

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
In Izyum is inmiddels de Oekraïnse vlag gehesen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WElHOau6cWisco4n2K0onhVFrCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K7NsXnONmtgxyMSvL93C2r1.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 21:19
XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:06:
[...]

Zouden dit het soort rapporten zijn dat Putin dagelijks voorgeschoteld krijgt?
Gezien dat ie nu een of ander festival bezoekt zeg ik ja :+
Kan toch niet zo zijn dat ie niet weet wat er gaande is nu ?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
mir4dor schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:11:
[...]

Gezien dat ie nu een of ander festival bezoekt zeg ik ja :+
Kan toch niet zo zijn dat ie niet weet wat er gaande is nu ?
Ik heb überhaupt geen idee hoe Putin zijn informatie ontvangt, maar hij zal afhankelijk zijn van rapporten en wat mensen tegen hem zeggen. Napoleon was aanwezig op het slagveld en overzag alles, maar Putin moet vertrouwen op zijn informatievoorziening.

March of the Eagles

• HollowGamer
  • Niet online
Welke (specifieke) bronnen volgen jullie momenteel?

Op Twitter krijg ik ontzettend veel spam en volgens mij bots.

Edit: zie nu wel rapporten over een strategische terugtrekking van Rusland.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 10-09-2022 16:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
wauskoek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:31:
[...]

Je bent niet de enige die zich daaraan irriteert. We moeten het er maar mee doen ben ik bang :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRlY3Bp-dUSV5AqjDLbM25hoVws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jb3gT2Uh20cSfFKhXao7UkCK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:42:
[...]

Wat UA kan doen tegen serieus verdedigde posities gaan we misschien vandaag al zien.

Ben zeker geen RvW liefhebber, maar niet alles wat hij zegt is onzin.
Dat is 100% preparatie geweest van UA. De Wijk is een blinde gids. Roepen dat er 1 miljoen NAVO-troepen nodig zou zijn om Rusland uit UA te krijgen, de beste man had 0 intel en heeft dat in de afgelopen tijd ook niet gefixed. Een journalistieke redactie had hem al lang van de radio gehaald, of er tenminste fatsoenlijk tegengeluid erbij gezet. In de journalistiek gaat het gaat echter om content tussen de reclameblokjes in, en echte geopolitieke kunde is denk ik ook niet zo gauw voorhanden in Nederland. NRC heeft iemand die nog wel eens een stukje mag tikken over het Midden Oosten en daar houd het al gauw weer mee op.

Door te volharden in zijn dwalen is hij ook uitermate ongeschikt voor zijn functie. Intellectuele integriteit is vereiste no1. Kom op, als het ons als tweakers al lukt om bijna real time info te filteren en duiding te geven door het in andere contexten te plaatsen (politieke, historische en maatschappelijke), dan mag je van iemand met een onderzoeksinstituut en FTE tot zijn beschikking wel meer verwachten. Als ik geldschieter zou zijn van De Wijk had hij nu een loeigroot probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24

Spotmatic

Ken sent me

bulle bas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:22:
[...]
Als ik geldschieter zou zijn van De Wijk had hij nu een loeigroot probleem.
Sowieso mag dat wel worden uitgezocht, wie zijn geldschieter is. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:20:

Deze is wel betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 17:36
Zo heb je een overzicht. Al scrollend zie je al snel de 'usual suspects' en kan je een eigen selectie maken.
Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik vraag me vooral af hoe ik op die telegram kanalen kom waar het nieuws en de foto's/filmpjes gepost worden? Als ik de berichten hier zo volg heb ik het idee dat het meeste via Telegram binnen komt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:10
technoaddict schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:19:
Het "grappige" en misschien onwerkelijke deel van die stelling is dat Putin niet eens tegen het topje van de ijsberg aankijkt van wat het westen militair gezien op tafel kan brengen. Die vergelijking is niet eens eerlijk om te maken ( los van nucleaire mogelijkheden).

Vaak onderbelicht en zeker onderschat, maar de grootste ondersteuning die "wij" bieden is intel. Zonder die vrijwel directe data verbinding was kiev in mijn optiek verloren in februari/maart. ( En los van dat er sinds 2014 veel, heel veel geïnvesteerd is door het westen )
Direct daarop gevolgd en daaraan gekoppeld is advies, training en opleiding. Alles van piet de soldaat vertellen hoe een panzerfaust werkt tot complete doctrines aan hogerhand van... Hoe voer je nu effectief een aanval uit op een Russische linie met de middelen die je hebt.

En dan die middelen. Moord en brand werd er geschreeuwd. Waarom geen leopard 2 ? Waarom geen f16 of f35 ? Waarom al die oude meuk?
Omdat die oude meuk precies gemaakt was om te doen wat het nu doet.. Russen bestrijden. En voornamelijk omdat het laagdrempelig genoeg was om het snel aan te leren en in je doctrines toe te passen nu. Niet over een paar jaar, maar nu. Voor de winter.

Terwijl je territoriale defensie groep en vrijwilligers platgebombardeerd worden in de loopgraven, heldhaftig stand houdend moest er achter de schermen een leger gemoderniseerd, getraind en opgebouwd worden.
Een leger om russen te verslaan nu. En dan later gaan we eens kijken wat er voor iets meer gecompliceerde platformen er die kant op gaan.

Rusland verliest van Oekraïne. Natuurlijk met hulp van.. maar ze doen het echt zelf.
Mocht er in februari een inmenging van navo troepen geweest zijn als in daadwerkelijke inzet dan had de wereld iets gezien waar de afgelopen dagen bij in het niets verbleken. ( Ok met een nato patch op mijn borst ben ik iets bevooroordeeld maar toch..de middelen die dan samen ingezet zouden worden :X )

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Russian MoD cope strategie voor vandaag:

Tis allemaal gepland:

Samenvatting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfFpvobI9UPGK8eb065wkGeUCnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D9PHpmR9y4Qua9FJBRzJkV72.jpg?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Don Quijote schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:27:
[...]

offtopic:
Je hebt een punt. Ik erger me dan ook meer aan de totale intellectuele dorheid in ons medialandschap. Het is een parade van BN'ers, domme praatprogramma's en spelletjes voor zwakbegaafden. Wierd Duk en De Wijk mogen de geopolitiek duiden. Het is hier een open inrichting. /end of rant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:26:

[Embed]
transfer those troops to the territory of the Donetsk People's Republic
Dus dan geven ze Luhansk op? :?

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 16:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

op twitter leer je na verloop van tijd wel de juiste personen eruit te pikken en kan je er meer gaan volgen die je voorbij ziet komen.
Je kan ook zoekopdrachten doen op plaatsnaam en kijken wat daar zoal op voorbij komt.

Het is vooral een kwestie van allerlei verschillende bronnen gebruiken en daar een rode lijn in zien te ontdekken.
Dus diverse twitter-accounts (bijv. van Defense of Ukraine, ISW, of Anton Gerashchenko en figuren als WarMonitor, Dmitri en verschilende OSINTtrackers etc. zelfs de Special Kherson Cat :P maar ook gewoon berichten op basis van zoekopdracht, gecombineerd met kaarten zoals bijv. liveuamap.com, deepstatemap.live en https://militaryland.net/ voor maps en berichten.

En Tweakers voor de zaken die je zelf gemist hebt.

Een mix van websites, social media als twitter, telegram etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2022 16:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:29:
[...]

op twitter leer je na verloop van tijd wel de juiste personen eruit te pikken en kan je er meer gaan volgen die je voorbij ziet komen.
Je kan ook zoekopdrachten doen op plaatsnaam en kijken wat daar zoal op voorbij komt.

Het is vooral een kwestie van allerlei verschillende bronnen gebruiken en daar een rode lijn in zien te ontdekken.
Dus diverse twitter-accounts (bijv. van Defense of Ukraine, ISW, of Anton Gerashchenko en figuren als WarMonitor, Dmitri en verschilende OSINTtrackers etc. maar ook gewoon berichten op basis van zoekopdracht, gecombineerd met kaarten zoals bijv. liveuamap.com, deepstatemap.live en https://militaryland.net/ voor maps en berichten.

En Tweakers voor de zaken die je zelf gemist hebt.
@HollowGamer
Bij nitter stack ik de Twitter kanalen:
https://nitter.it/Ukraine...tar_1love,militarylandnet

Het is nu alleen wat snel vol met zoveel nieuws. :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:24:
[...]

Sowieso mag dat wel worden uitgezocht, wie zijn geldschieter is. ;)
offtopic:
Ik probeer altijd eerder stommigheid te vermoeden dan kwade opzet. Het is vast geen kwaaie peer, maar wel ongeschikt voor dit dossier. Andere dossiers kan ik niet beoordelen, maar zijn instelling geeft kans op meer misperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:28:
[...]

[...]

Dus dan geven ze Luhansk op? :?
Haha volgens mij geven ze alles op zover ze kunnen rennen en rijden en Ukraine achter ze aan kan racen in een HMMV oid.

Edit: je zegt het, et voila:

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-09-2022 16:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:32:
[...]

Haha volgens mij geven ze alles op zover ze kunnen rennen en rijden en Ukraine achter ze aan kan racen in een HMMV oid.
Ik heb echt voor vanavond mijn wodka uit UA klaar staan en een fikse borrelplank.

En ondertussen F5 ik op 3 devices tegelijk.

• mir4dor
Chaoss schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:25:
[...]

Ik vraag me vooral af hoe ik op die telegram kanalen kom waar het nieuws en de foto's/filmpjes gepost worden? Als ik de berichten hier zo volg heb ik het idee dat het meeste via Telegram binnen komt.
Gewoon zoeken op TG ? Geen idee eigenlijk hoe ik er ben gekomen maar zit sinds februari op dit kanaal https://t.me/ukrainenowenglish/17639
Tuurlijk ook propaganda maar zeker ook feiten.
Of bedoel je dit niet ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:39
Mektheb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:34:
[...]

Ik heb echt voor vanavond mijn wodka uit UA klaar staan en een fikse borrelplank.

En ondertussen F5 ik op 3 devices tegelijk.
Hier is niet meer tegenaan te F5’en. Ik zie het maandag wel weer bij mijn eerste bakje koffie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb een Twitter-lijst gemaakt met de (imo) belangrijkste OSINT-bronnen en commentatoren: https://twitter.com/i/lists/1547858120017268736

Wie overigens nog tips heeft, ik hoor het graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mektheb ja tis echt bizar, Russen vluchten de grens al over hier:

En

En

En gaat maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

mir4dor schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:35:
[...]

Gewoon zoeken op TG ? Geen idee eigenlijk hoe ik er ben gekomen maar zit sinds februari op dit kanaal https://t.me/ukrainenowenglish/17639
Of bedoel je dit niet ?
Die volg ik inderdaad ook komt redelijk profi over maar voelt als een soort van nu.nl :+ Maar volgens mij zijn er ook kanalen waar echt de berichten van de frontlinie worden geplaatst die heb ik niet kunnen vinden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• mir4dor
Chaoss schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:38:
[...]

Die volg ik inderdaad ook komt redelijk profi over maar voelt als een soort van nu.nl :+ Maar volgens mij zijn er ook kanalen waar echt de berichten van de frontlinie worden geplaatst die heb ik niet kunnen vinden.
Ah zo. Zouden die niet afgeschermd zijn ivm met tegengaan lekken van Intel ?
Zeg maar iets. Ik ga ook eens zoeken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mir4dor schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:35:
[...]

Of bedoel je dit niet ?
een paar anderen:
https://t.me/KyivIndependent_official
https://t.me/V_Zelenskiy_official (heeft soms ook engelstalige posts) (Zelensky's eigen kanaal)
https://t.me/pravdaGerashchenko_en (adviseur UA binnenlandse zaken)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2022 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:02:
[...]
Ook al denk ik niet dat Rusland kernwapens in zal zetten, is de Russische doctrine voor kernwapengebruik breder dan "als Moskou aangevallen wordt".

Sinds 2000 heeft Rusland een "escaleren om te de-escaleren"-doctrine voor TNW's. Het houdt in dat het leger bij overmacht & hevige verliezen TNW's mag inzetten om te "de-escaleren".

Maar China is van mening dat je kernwapens niet als eerste moet inzetten en alleen als afschrikking moet gebruiken en ik denk dat wat dat betreft Putin z'n pootjes naar Xi laat hangen en afziet van het gebruik van TNW's om China als vriend te behouden.

Desalniettemin: Never say never ...
Ik denk dat de mening van de VS nog een tikje belangrijker is. En dan is het meteen game over. Maar de Russische commandolijn heeft er naar verluid ook helemaal geen zin in. Plus je kan vragen stellen bij de staat van hun kernwapenarsenaal. Fun fact, men is afhankelijk van Tsjechische machines.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:43:
[...]

Ik denk dat de mening van de VS nog een tikje belangrijker is. En dan is het meteen game over.
Hoeveel meer kan de VS doen, dan?
Volgens mij gaan ze al aardig hard met sancties, wapens, etc.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Toen ik eerder vandaag hier las dat wegen in Moskou werden afgezet, zo dat was een heftig bericht....blijkt het een feestdag te zijn, zijn er agenda's voor dat soort dingen, wellicht handig voor vervolg om een lijstje te hebben met data waarop dit soort dingen gewoon zijn en we niet allemaal denken dat er van alles bezig tot wellicht een coup aan toe ;) beter voor mn bloeddruk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:05:
Lullig als je rang niet hoog genoeg was om bij die mi-26 helicopter in te stappen:
[Twitter]
Vooral die onderbroek ziet er lullig uit. De nazi's lieten zich nog sponsoren door Hugo Boss. Heeft moeders een oud laken vernaaid? Zo wil je niet op de foto lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Het administratiekantoor van de Russische bezettingmacht in Vovchansk (bezet gebied) is aan het evacueren naar Belgorod (Russisch gebied).
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

bulle bas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:47:
[...]

Vooral die onderbroek ziet er lullig uit. De nazi's lieten zich nog sponsoren door Hugo Boss. Heeft moeders een oud laken vernaaid? Zo wil je niet op de foto lijkt me.
Ik dacht dat het verband was.
Van een oud laken :+

@Silent7
Na dat bericht vroeg ik me ook nog echt een paar keer af wat er nu aan de hand was, dus je gedachtegang/post is volledig begrijpelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-09-2022 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Silent7 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:45:
Toen ik eerder vandaag hier las dat wegen in Moskou werden afgezet, zo dat was een heftig bericht....blijkt het een feestdag te zijn, zijn er agenda's voor dat soort dingen, wellicht handig voor vervolg om een lijstje te hebben met data waarop dit soort dingen gewoon zijn en we niet allemaal denken dat er van alles bezig tot wellicht een coup aan toe ;) beter voor mn bloeddruk
Jup, besteed meer tijd aan dingen checken is het credo.

Zoals foto’s van deze regio waar men nu al zou zijn:

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1568610378308878338?s=46&t=uO1PtTYnjBuoJn38kqDgVw]

-> Sjevjerodonetsk Сєвєродонецьк

-> onderweg naar Luhansk!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Dat zou inderdaad handig zijn. We zien hem wel verschijnen. Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:03
Dan heb ik voor morgen gelijk een leuke voor je.

September 11 - is the All-Russian Day of Sobriety

Mag er geen alcohol worden verkocht in de winkels. Scheelt de russen een dubbele kater in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan moeilijk een agenda vinden (krijg je vage travel sites met culturele en toeristen dingetjes, dit kwam ik wel tegen: beetje ironisch heeft Oekraïne zeer goed getimed:

11 SEPTEMBER
sunday
2.9/512345
Day of military glory of Russia, victory Day, the Russian squadron at Cape Tendra (1790) — tomorrow!
11 September marked another Day of military glory of Russia — the Day of the victory of the Russian squadron of rear-Admiral Fyodor Ushakov over the Turkish fleet at Cape Tendra.

11 SEPTEMBER
sunday
Tankman day — tomorrow!
Tankman day — Russian and Soviet professional holiday of tankers and tankostroitelej, celebrated annually on the second Sunday of September.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:15
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:48:
[...]

Jup, besteed meer tijd aan dingen checken is het credo.

Zoals foto’s van deze regio waar men nu al zou zijn:

[Embed]

-> Sjevjerodonetsk Сєвєродонецьк

-> onderweg naar Luhansk!
Als ze vandaag nog Luhansk bevrijden,dan is dat niet te vatten.
Wat een totale afgang voor RU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Silent7 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:53:
Kan moeilijk een agenda vinden (krijg je vage travel sites met culturele en toeristen dingetjes, dit kwam ik wel tegen: beetje ironisch heeft Oekraïne zeer goed getimed:

11 SEPTEMBER
sunday
2.9/512345
Day of military glory of Russia, victory Day, the Russian squadron at Cape Tendra (1790) — tomorrow!
11 September marked another Day of military glory of Russia — the Day of the victory of the Russian squadron of rear-Admiral Fyodor Ushakov over the Turkish fleet at Cape Tendra.

11 SEPTEMBER
sunday
Tankman day — tomorrow!
Tankman day — Russian and Soviet professional holiday of tankers and tankostroitelej, celebrated annually on the second Sunday of September.
Tankman day kunnen ze dan wel mooi vieren met een wedstrijdje koepelwerpen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:45:
[...]
Hoeveel meer kan de VS doen, dan?
Volgens mij gaan ze al aardig hard met sancties, wapens, etc.
offtopic:
Kernwapens gebruiken levert een Amerikaanse/NAVO- respons op uit dezelfde categorie. Daarbij lijkt het mij ook wel logisch dat je zorgt dat het complete establishment wordt opgeruimd, want als dit soort kunstjes worden geflikt kan je beter de clowns van dienst opruimen. Dus gaat niemand binnen de Russische commandolijn luisteren.
De grens is helder gecommuniceerd, commitment is afgegeven. Men buigt het hoofd voor het recht van de sterkste. M.i.: Onze fout is dat wij vanuit ons perspectief zijn blijven redeneren, in plaats van de denkwereld van de Russen tegen hen hebben gebruikt. Putin is eigenlijk vrij voorspelbaar gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:03
Voila

https://anydayguide.com/calendar/country/RU

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

_Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:55:
[...]

Tankman day kunnen ze dan wel mooi vieren met een wedstrijdje koepelwerpen :+
En de onderzee tank challenge.
Ook hebben we dan nog de Tokyo drift challenge.
Abandon-and-run from your tank challenge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:26:

[Embed]

Tis allemaal gepland:

Samenvatting:

[Afbeelding]
Brave sir Robin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:48:
[...]

Ik dacht dat het verband was.
Van een oud laken :+
*looks at nick name /3
Pagina: 1 ... 13 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid