• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 12:12
Henk Vriesma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hi RhS. Ik ben hier benieuwd naar. Ik overweeg MP aan te schaffen maar stromings geluid wil ik niet. Kun je eens vertellen wat jouw situatie is? Vloerverwarming ivm radiatoren of alleen vloerverwarming hele huis zoals ik? En hoever hebben ze het kunnen terug schroeven qua flow?
Ik zou mij er ggen zorgen over maken bij vlierverwarming.
Bij alleen vloerverwarming is het zaak om vloerverwarmingverdelers te hebben zonder pomp.
Verdelers zonder pomp hebben een grote doorstroming waardoor je vrijwel nooit last van stromingsgeluiden zal hebben.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-02 08:09
Henk Vriesma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hi RhS. Ik ben hier benieuwd naar. Ik overweeg MP aan te schaffen maar stromings geluid wil ik niet. Kun je eens vertellen wat jouw situatie is? Vloerverwarming ivm radiatoren of alleen vloerverwarming hele huis zoals ik? En hoever hebben ze het kunnen terug schroeven qua flow?
Een vrijstaand huis van ongeveer 155 m2, met afgifte via radiatoren die geboost zijn. De pomp koppelt in vlakbij onze slaapkamer en t leidingwerk loopt door de kruipruimte. Meeste stromingen geluiden zijn daar waar er ongekoppeld is en bij de radiatoren die daar het dichtste bij zitten. Dus een waar je inkoppelt speelt mee is mijn inschatting. Kun je daarmee uit de voeten?

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
MR. RHS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:36:
[...]

Een vrijstaand huis van ongeveer 155 m2, met afgifte via radiatoren die geboost zijn. De pomp koppelt in vlakbij onze slaapkamer en t leidingwerk loopt door de kruipruimte. Meeste stromingen geluiden zijn daar waar er ongekoppeld is en bij de radiatoren die daar het dichtste bij zitten. Dus een waar je inkoppelt speelt mee is mijn inschatting. Kun je daarmee uit de voeten?
Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis (zie foto die ik eerder heb gepost) in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, dus aan de voorkant van de woonkamer. Gaat van daaruit naar 53m2 vloerverwarming en drie radiatoren op de begane grond. Aan die kant horen we ruis van het stromende water, wij vinden dat niet storend (het went), maar dat is persoonlijk.

• theoneice
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-01 09:08
PVPaneel schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:02:
Underfloor heating delivers around 80-100 watts per m2 with a supply temperature of 35 degrees, so your 60m2 of underfloor heating delivers around 6000 watts thermal in optimum state if the flow through the floor is sufficient. If the underfloor isn't isolated and is ventilated, you'll bleed off some of the heating provided into the crawlspace. So it's hard to tell from behind a laptop :).
You seem to be running at the normal max power (1.6 - 1.8 kWh consumption) continuously, producing between 4.5 and 5 kW's of heat output.. That might be on the low side for what your house needs or not, but it's basically the normal maximum the PompAO can supply. If half of that heat goes to the radiators in the other rooms, there's only 2.5 kWs max left for heating the living.
Also don't forget; the higher temperature you're running, the lower the CoP and thus the thermal power provided by the pump (it will produce more heat on lower supply temperature, but if that heat can be delivered into your house is up to the heating systems - radiators and underfloor heating).
I talked to the company that installed the underfloor heating and the guy told me that he has to basically bypass the pump on the underfloor heating manifold, as the mixing of the hot water and cold water is basically not needed for underfloor with an all electric heat pump. Does that sound correct ?

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02:58
@Henk Vriesma Stromingsgeluid ontstaat bij vernauwing in je leidingsysteem (koppelingen, haakse hoeken, braampjes). Ik heb de PompAO in december 2022 aangeschaft, waarbij ik in eerste instantie op een leidingsysteem draaide dat op 28mm koper begon en na enkele meters in (2x) 22 mm splitste. Bij vol vermogen en max flow (toen 18-20 liter per minuut) hoorde je alles stromen. Inmiddels heb ik deels vloerverwarming en deels LTV-convectoren en is de hoofdleiding 32mm kunststof (dat was hier redelijk eenvoudig te realiseren). Ik hoor nu niets meer, zelfs op de plekken waar knietjes i.p.v. bochten zijn gebruikt, bij een flow van 25 liter per minuut.

• PVPaneel
@theoneice Yes, that does sound correct in an all electric system; the pump inside your PompAO is powerful enough to supply the entire circuit and the supplied water temperature should be low enough that there's no need for mixing: it's how my system runs at home. Note; some manifolds with pump can be tweaked so there's essentially no mixing of return water and the manifold basically acts as if there's no pump (can't tell from the photo's). Removing the pump and mixing valve from a high temperature manifold so it becomes a low temperature manifold is common enough; I don't know if the manifold you show can be tweaked that way, but the idea is that there is less resistance/obstruction into the underfloor circuit, hence more flow. Before you commit to this; know that this will limit the maximum supply temperature of the water as there will be no thermal protection: if you decide to make 60 degrees water with the PompAO it will go straight into the floor.

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37
Frans H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Hoe kunnen ze op afstand draadjes verwisselen?
Door netjes een foto te sturen welke draden je moet wisselen.....waarna je zelf een schroevendraaier pakt en de draden wisselt.
Software doen ze op afstand........

• MR. RHS
Is er iemand die de PompAO of de Pomp-t aanstuurt en/of uitleest met Homey? Had even gezocht het topic en kon niks vinden (ook niet op het hele forum). Overweeg een Homey Pro 2026 aan te schaffen.

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:17
Zeker. Heb een eigen Homey app gemaakt en die doet het eigenlijk prima. Ik lees alle waarden uit en ik kan de stooklijn aanpassen. Het is een eigen (developer) app die je kan installeren. Mocht je interesse hebben en hem zelf willen installeren dan kan ik je 'm sturen.

• MR. RHS
dnns85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:41:
Zeker. Heb een eigen Homey app gemaakt en die doet het eigenlijk prima. Ik lees alle waarden uit en ik kan de stooklijn aanpassen. Het is een eigen (developer) app die je kan installeren. Mocht je interesse hebben en hem zelf willen installeren dan kan ik je 'm sturen.
Cool dit ga ik even onthouden voor als ik er aan toe ben.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-02 13:16
Ik heb in HA een utility sensor aangemaakt om de electricity_consumption_energy en heat_output_energy dagelijks te loggen in een csv. Dit werkt aardig, maar ik zie kleine afwijkingen (soms enkele kWh) ten opzichte van wat de app aan verbruik / warmteafgifte aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:48
Vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld, maar toch, ik begin me nogal te ergeren aan de Honeywell T6 die hier aan de muur hangt. Schakelt veel te vaak in en uit, wat ik ook met de instellingen doe. Ik zag hier al een paar keer Tado en Netatmo voorbij komen, maar welke thermostaat zouden jullie nou aanraden? Goede integratie met Home Assistant zou fijn, maar verder zijn er weinig eisen.

• BruceMW
Pupp3tmast3r schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:16:
Vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld, maar toch, ik begin me nogal te ergeren aan de Honeywell T6 die hier aan de muur hangt. Schakelt veel te vaak in en uit, wat ik ook met de instellingen doe. Ik zag hier al een paar keer Tado en Netatmo voorbij komen, maar welke thermostaat zouden jullie nou aanraden? Goede integratie met Home Assistant zou fijn, maar verder zijn er weinig eisen.
Ik heb een Netatmo, aan/uit, en die doet wat het moet doen. Met een drempel hysteresis van 0,1⁰C, draait de AO langere runs. Met natuurlijk de juiste stooklijn. Verder is de Netatmo "zelflerend" en heeft een verwarmings algoritme gekozen, waardoor de AO al een aantal uur van tevoren begint te stoken om de avond temperatuur van 20 ⁰C te bereiken. Ben dus zeer tevreden.

• MR. RHS
dnns85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:41:
Hoe ziet zoiets eruit, heb je een screenshot oid?

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:17
Zeker, hierbij wat screenshots. Ik heb het zo gemaakt dat de stooklijn in principe leidend is maar dat ik een paar graden erbij of eraf kan doen om iets te corrigeren, maar dat hoeft in principe niet. Ik gebruik geen thermostaat, maar een aan/uit contact met een Shelly die ik ook via Homey aanstuur. Dit werkt voor ons prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCHqexFsRDvgZuEu4OZzs3INQ54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cke4mIrQWbI0oD634Xcyjzcp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSW3bZ3vqG2n60YiZzZYgV68kfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqmUTgHcLxkmeII4sjJV9p7o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL_CAmQAy3T4-ahWzmzkNZLBzu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1mxi6oEE6xyiya7wvYaopEo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXc_c5y2Mvip7HqTso_wu7oHRLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrvVoh8drse0lq1nkbqOw4BL.png?f=fotoalbum_large

• MR. RHS
Awesome, heel mooi. Kan niet wachten om er mee te gaan spelen en verder te optimaliseren.

• RudyL90
De app reageert niet meer bij jullie. Heeft de laatste tijd sowieso vaak dat als je een instelling veranderd hebt je de app daarna opnieuw moet opstarten om iets anders aan te passen: dat werkt nu niet. Iemand anders ook een niet reagerende app?

• RudyL90
Klagen helpt :)

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Tha Deo op 27-01-2026 15:01 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:17:
De app reageert niet meer bij jullie. Heeft de laatste tijd sowieso vaak dat als je een instelling veranderd hebt je de app daarna opnieuw moet opstarten om iets anders aan te passen: dat werkt nu niet. Iemand anders ook een niet reagerende app?
Nee maar de app is gewoon een schilletje om https://mydewarmte.com/. Inloggen met je browser en klaar. Bookmark opslaan als PWA als je dat handig vindt.

• RudyL90
reinouts schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Nee maar de app is gewoon een schilletje om https://mydewarmte.com/. Inloggen met je browser en klaar. Bookmark opslaan als PWA als je dat handig vindt.
Bedankt voor de tip, ga ik doen :)

• RudyL90
Ik stook nu al lange tijd op enkel de stooklijn en ik heb het idee dat zodra het buiten vochtiger is en de temperatuur rond nul het huis te ver afkoelt door alle defrosts. Over een aantal dagen zakt het dan een graad of 1,5. Iemand anders ook die ervaring?
Ik ga de stooklijn denk ik via home assistant wat opkrikken zodra het buiten koud en vochtig is. Of gewoon opkrikken als de temperatuur in huis zakt...

• BruceMW
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
Ik stook nu al lange tijd op enkel de stooklijn en ik heb het idee dat zodra het buiten vochtiger is en de temperatuur rond nul het huis te ver afkoelt door alle defrosts. Over een aantal dagen zakt het dan een graad of 1,5. Iemand anders ook die ervaring?
Ik ga de stooklijn denk ik via home assistant wat opkrikken zodra het buiten koud en vochtig is. Of gewoon opkrikken als de temperatuur in huis zakt...
Tsja, dit zijn lastige omstandigheden voor een WP, temperaturen rond het vriespunt en veel vocht in de lucht. Ook bij ons wordt met moeite de set temperatuur gehaald, maar ik laat de stooklijn voor wat het is. Vind het wel goed zo, het is nog steeds behagelijk.

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-02 17:17
Goedemorgen,

In 1 ruimte krijgt de warmtepomp het niet behagelijk, hier hangt een radiator die niet echt warm word, helpt het nou echt om zo’n vin op of onder de radiator te plaatsen, werkt dat goed en zo ja, welke kan ik het beste aanschaffen?
Bedankt

• PVPaneel
@golfgti5 Jazeker. Het ligt er wel een beetje aan wat voor type radiator (liefst 1 met convectoren werkt beter dan alleen een plaat), maar het forceert koude lucht langs het warme oppervlak. Toen ik nog radiatoren had heb ik speedcomforts gekocht, maar de echt tweaker (ben ik niet :O)), die knutselt zelf met pc-fans en een eigen omkasting/aansturing).

• MR. RHS
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
Boostmodus aanzetten?

• RudyL90
Ik kom er net achter dat ik zonder dat ik het doorhad al een paar dagen silent mode aan had staan. _O-
Dat verklaart het waarschijnlijk! De temperatuur stijgt nu weer langzaam.

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
a.zwikstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Update: net gebeld door de planning van de Warmte. Monteur is ziek. Volgende mogelijkheid is volgende week donderdag. :( Dus nog even op gas draaien..
Is dit inmiddels hersteld? Ben benieuwd naar het defect.

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:24
golfgti5 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:26:
Goedemorgen,

In 1 ruimte krijgt de warmtepomp het niet behagelijk, hier hangt een radiator die niet echt warm word, helpt het nou echt om zo’n vin op of onder de radiator te plaatsen, werkt dat goed en zo ja, welke kan ik het beste aanschaffen?
Bedankt
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Je bent ongeveer hetzelfde geld kwijt in vergelijking met die speedcomforts boosts, daarin tegen heb je vele grotere fans die je gehele warmteopervlak kunnen benutten.

• Benga1
  • Laatst online: 18:24
RudyL90 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Ik kom er net achter dat ik zonder dat ik het doorhad al een paar dagen silent mode aan had staan. _O-
Dat verklaart het waarschijnlijk! De temperatuur stijgt nu weer langzaam.
De buren schrikken zich nu rot :P.

• a.zwikstra
  • Laatst online: 07-02 19:50
Da Terminater schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Is dit inmiddels hersteld? Ben benieuwd naar het defect.
Ik zou inderdaad nog een update geven. De pomp werkt weer. Het was toch wel een "vreemd" probleem. Ik heb een goede smartstekker er tussen zitten. Die leek het normaal te doen. Ik heb deze stekker ook tijdelijk verwijderd toen de pomp niets deed. Zonder de stekker deed de pomp ook niets en de dag erna ook niet. Daarna helaas niet meer naar gekeken. Toen de monteur kwam ging hij de spanning doormeten en toen zag hij geen stroom. Slimme stekker verwijdert en toen startte de pomp gewoon weer. :-( Had ik later nog een keer getest had de monteur niet hoeven kopen. Slimme stekker heb ik vervangen door een Homewizzard en alles draait weer als een zonnetje.

• RudyL90
RudyL90 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:31:
Ik heb in HA een utility sensor aangemaakt om de electricity_consumption_energy en heat_output_energy dagelijks te loggen in een csv. Dit werkt aardig, maar ik zie kleine afwijkingen (soms enkele kWh) ten opzichte van wat de app aan verbruik / warmteafgifte aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Even hierop terugkomend. Het verbruik krijg ik nu goed gelogd, ik zie slechts een minimale afwijking. Zal komen door een iets andere manier van meten. De heat output echter wijkt standaard ~3,5% af van wat ik in de app zie (mijn log noteert meer). Iemand anders die dat is opgevallen? Of ben ik de enige die data logt in HA. :+

• Subby!me
  • Laatst online: 01:52
Vandaag getekend bij DeWarmte voor pomp mp met Pomp T boiler. Veel vergelijk gedaan tussen weheat/quatt/daikin maar uiteindelijk toch voor Dewarmte gekozen. 1. Scherpe prijsstelling 2. Pomp T via retour cv sprak me wel aan. 3. En de stille en krachtige werking van de Pomp MP. Bij quatt moest ik er 2 hebben dus dubbele kans op fouten.

In mijn onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat alles staat en valt bij de installateur. Ik ben benieuwd als het goed is einde volgende maand installatie. Ons huis is van 1992 met vloerverwarming en vrijstaand. Gasverbruik rond de 1500m3 en dan stoken we ook nog in de avond met pelletkachel voor het lekker warm te krijgen. Iemand hier al ervaring met Pomp MP? Geloof dat ze pas 150 van deze hebben neergezet…

• Pupp3tmast3r
Subby!me schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:02:
Vandaag getekend bij DeWarmte voor pomp mp met Pomp T boiler. Veel vergelijk gedaan tussen weheat/quatt/daikin maar uiteindelijk toch voor Dewarmte gekozen. 1. Scherpe prijsstelling 2. Pomp T via retour cv sprak me wel aan. 3. En de stille en krachtige werking van de Pomp MP. Bij quatt moest ik er 2 hebben dus dubbele kans op fouten.

In mijn onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat alles staat en valt bij de installateur. Ik ben benieuwd als het goed is einde volgende maand installatie. Ons huis is van 1992 met vloerverwarming en vrijstaand. Gasverbruik rond de 1500m3 en dan stoken we ook nog in de avond met pelletkachel voor het lekker warm te krijgen. Iemand hier al ervaring met Pomp MP? Geloof dat ze pas 150 van deze hebben neergezet…
Jazeker, MP en T combo draait hier nu ongeveer anderhalve maand, tot nu toe zeker tevreden. Natuurlijk best een koude tijd achter de rug, maar de MP heeft z'n boostmodus hier nog niet hoeven te gebruiken. Wij hebben nog wel een issue met de combinatie met de T, aangezien de MP telkens naar de stooklijn gaat stoken als de T om wat warmte in de leidingen vraagt (dit zou niet zo hoog hoeven te zijn). Hierdoor vloog soms de temperatuur in huis ook omhoog, maar daar wordt nu een aanpassing in de software voor gemaakt. Krijg daar binnenkort een update voor als het goed is!

• Subby!me
  • Laatst online: 01:52
Oké goed nieuws. Ben benieuwd hoe hij het bij ons gaat doen. Ik weet niet wat voor huis jij hebt. Ik had idd gehoord van de Dewarmte dat ze hier en daar wat kleine issues hadden maar die kunnen oplossen met wat tweaking van het systeem. Ik hoop dat ze niet in korte tijd failliet gaan maar dat is altijd het risico met een startup bedrijf .

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
Subby!me schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:02:

Hier is de All electric MP met pomp T afgelopen week geïnstalleerd in Noord Nederland. De temperaturen zijn buiten nagenoeg niet boven nul geweest.

Mijn situatie

- 180m2 oppervlak, waarvan 60/70m2 continu verwarmd

- normale radiatoren

- dubbel glas, geen hr ++

- dak 4cm isolatie op dagplaten, binnenuit wel 50% na geïsoleerd met RD 4.

- stooklijn -10 60 graden / +15 45 graden

Op dit moment is de gemiddelde COP 3.1 met een temperatuur van rond de 0 en onder nul buiten met vrij vochtig weer.

Ik vind dat tot op heden een super resultaat en lekker warm in huis.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:15
Hier sinds begin december een Pomp MP in hybride setup in een huis uit 1990. Na wat haperingen (app was nog niet beschikbaar voor de MP, verkeerd ingestelde wifi, LoRa module is vervangen, werkschakelaar zat te laag achter de pomp en moest verplaatst en de pomp stond scheef) werkt het nu naar behoren en blijft het aangenaam warm zonder dat de CV ketel bij moet springen. De mensen die bij DeWarmte werken zijn zonder uitzondering vriendelijk en behulpzaam.
Ben het er helemaal mee eens dat veel staat en valt met de installateur, en met het juiste advies. Ik zou daarom DeWarmte alleen aanraden aan iemand die voldoende begrip heeft van het belang van de juiste leidingdiameters, afgifte, verdelers, etc. en niet aan een willekeurige kennis die (bij wijze van spreken) alleen weet hoe de thermostaat te bedienen. Vaak is in bestaande bouw meer nodig dan alleen het aansluiten van een WP op de bestaande installatie.

Ik heb in de app nog steeds geen mogelijkheid voor een Pomp-only modus en ook de buitentemperatuur is niet zichtbaar, en 'Thermostat' staat altijd op 'off', ook als er warmtevraag vanuit de Thermostaat is. Hebben andere MP eigenaren dat ook?

• Pupp3tmast3r
Gok dat dan iets met de hybride setup te maken heeft? Hier kan ik kiezen tussen MP Only, Booster geforceerd of automatisch schakelend. Wij zijn dus helemaal van het gas af. Woning uit 1939, alles kunststof en HR++, vloerverwarming beneden en nog maar 2 radiatoren boven. Goede 55 m² verwarmd. Buitentemperatuur is hier ook niet zichtbaar, warmtevraag laat de app inderdaad ook niet zien.

• MalleEppie71
Vreemd. Ik weet niet of het aan de hybride setup ligt, een kennis heeft een AO icm een CV ketel en daar kan het wel.
Zojuist de app (IOS) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat. Zou je eens wat screenshots kunnen delen? Ik zie in de Insights dat soms de booster gebruikt wordt maar kan daar niets aan instellen. Zal anders nog eens contact opnemen met DeWarmte.

• Pupp3tmast3r
MalleEppie71 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:50:
Vreemd. Ik weet niet of het aan de hybride setup ligt, een kennis heeft een AO icm een CV ketel en daar kan het wel.
Zojuist de app (IOS) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat. Zou je eens wat screenshots kunnen delen? Ik zie in de Insights dat soms de booster gebruikt wordt maar kan daar niets aan instellen. Zal anders nog eens contact opnemen met DeWarmte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNTFUORgONHyUB6b_V0q00i3lmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqcgS2ZGMKqGDpGigmihG2ta.jpg?f=fotoalbum_large
Dit staat bij mij onder Settings van de MP en dan Heating Preferences. Staat dus hier automatisch maar heb hem het element dus niet zien gebruiken in de afgelopen weken. Hier wel de Android app overigens, maar volgens mij is het maar een schilletje om de website heen.

• MalleEppie71
Dat is dan echt verschillend. Ik heb die keuzes niet onder 'Settings'.
'Advanced' laat me alleen de 'thermostat delay' bepalen. Dankjewel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m10g4mZaKL9AEbW080XqN1OCwIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K6gzQHqnXsREadDsu6yrFG0N.jpg?f=user_large

• BruceMW
MalleEppie71 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:03:
Dat is dan echt verschillend. Ik heb die keuzes niet onder 'Settings'.
'Advanced' laat me alleen de 'thermostat delay' bepalen. Dankjewel.
[Afbeelding]
Kijk eens onder Heating Preferences, of heb je die optie niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS1dMfqQjRLxz5fjfNeI7tX3c6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d18x6ytvOnb2Pzp6w3vmz3Kf.png?f=fotoalbum_large

• MalleEppie71
Exact, die optie heb ik niet. Ik heb alleen ‘Change settings’ , het blokje ‘Preferences’ mist.

• rabussa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20:53
Hallo allemaal,
Ik heb sinds enige tijd een DeWarmte Pomp AO (hybride warmtepomp) en loop tegen een flink geluidsprobleem aan waar ik graag jullie ervaringen en advies over hoor.

Het probleem
De buitenunit produceert een constant laag bromgeluid/drone – niet alleen bij hoge belasting of koude dagen, maar eigenlijk de hele tijd als de pomp draait. Het is geen tikken of klikken, maar een aanhoudende lage brom die behoorlijk storend is.
Ik heb twee video's bijgevoegd zodat jullie zelf kunnen horen (en zien) waar ik het over heb.

https://photos.google.com...2SkNHdHBpTnUwUTdMYVJ0UjJR

Mijn metingen
Met mijn telefoon (dB-meter app) meet ik op 1 meter afstand regelmatig 70 dB(A) en hoger. De specificatie van de DeWarmte Pomp AO is 45 dB(A) op 1 meter. Zelfs als een telefoonmicrofoon er 10-15 dB naast zit (wat het worst-case scenario is voor de meeste moderne smartphones), zit ik dus nog steeds op 55-60 dB(A) reëel – dat is ruim boven spec.

Ter referentie:
45 dB(A) = rustige woonkamer
55 dB(A) = normaal gesprek
70 dB(A) = stofzuiger

Reactie DeWarmte
Ik heb contact opgenomen met DeWarmte en hun reactie was:

"Dit is normaal" – ze vinden het geluidsniveau acceptabel
"Een telefoon is geen nauwkeurig meetinstrument" – klopt, maar zelfs met flinke foutmarge zit ik ver boven de opgegeven spec

Ik vind dit een teleurstellende reactie. Als fabrikant 45 dB(A) specificeer en de klant meet 70+, dan zou je op z'n minst een monteur langs sturen om met gekalibreerd apparaat te meten, in plaats van het af te wimpelen.
Mijn vragen aan jullie

Andere DeWarmte Pomp AO eigenaren: herkennen jullie dit bromgeluid? Wat meten jullie (ook met telefoon is prima als indicatie)?
Heeft iemand een gekalibreerde meting laten doen? Zo ja, hoe pakte dat uit en hoe heb je dat geregeld?
Is dit een bekend probleem bij de AO? Ik heb online weinig ervaringen kunnen vinden
Wat zijn mijn opties? Kan ik DeWarmte dwingen om een meting te doen / het probleem te verhelpen? Zijn er juridische stappen als het geluid boven de norm valt?

Ik sta open voor alle suggesties. Het liefst zou ik willen dat DeWarmte het serieus neemt en met een oplossing komt, maar als dat niet lukt wil ik weten wat mijn opties zijn.
Alvast bedankt!

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:08
rabussa schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:19:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds enige tijd een DeWarmte Pomp AO (hybride warmtepomp) en loop tegen een flink geluidsprobleem aan waar ik graag jullie ervaringen en advies over hoor.

Het probleem
De buitenunit produceert een constant laag bromgeluid/drone – niet alleen bij hoge belasting of koude dagen, maar eigenlijk de hele tijd als de pomp draait. Het is geen tikken of klikken, maar een aanhoudende lage brom die behoorlijk storend is.
Ik heb twee video's bijgevoegd zodat jullie zelf kunnen horen (en zien) waar ik het over heb.

https://photos.google.com...2SkNHdHBpTnUwUTdMYVJ0UjJR

Mijn metingen
Met mijn telefoon (dB-meter app) meet ik op 1 meter afstand regelmatig 70 dB(A) en hoger. De specificatie van de DeWarmte Pomp AO is 45 dB(A) op 1 meter. Zelfs als een telefoonmicrofoon er 10-15 dB naast zit (wat het worst-case scenario is voor de meeste moderne smartphones), zit ik dus nog steeds op 55-60 dB(A) reëel – dat is ruim boven spec.

Ter referentie:
45 dB(A) = rustige woonkamer
55 dB(A) = normaal gesprek
70 dB(A) = stofzuiger

Reactie DeWarmte
Ik heb contact opgenomen met DeWarmte en hun reactie was:

"Dit is normaal" – ze vinden het geluidsniveau acceptabel
"Een telefoon is geen nauwkeurig meetinstrument" – klopt, maar zelfs met flinke foutmarge zit ik ver boven de opgegeven spec

Ik vind dit een teleurstellende reactie. Als fabrikant 45 dB(A) specificeer en de klant meet 70+, dan zou je op z'n minst een monteur langs sturen om met gekalibreerd apparaat te meten, in plaats van het af te wimpelen.
Mijn vragen aan jullie

Andere DeWarmte Pomp AO eigenaren: herkennen jullie dit bromgeluid? Wat meten jullie (ook met telefoon is prima als indicatie)?
Heeft iemand een gekalibreerde meting laten doen? Zo ja, hoe pakte dat uit en hoe heb je dat geregeld?
Is dit een bekend probleem bij de AO? Ik heb online weinig ervaringen kunnen vinden
Wat zijn mijn opties? Kan ik DeWarmte dwingen om een meting te doen / het probleem te verhelpen? Zijn er juridische stappen als het geluid boven de norm valt?

Ik sta open voor alle suggesties. Het liefst zou ik willen dat DeWarmte het serieus neemt en met een oplossing komt, maar als dat niet lukt wil ik weten wat mijn opties zijn.
Alvast bedankt!
Ik heb zelf een gekalibreerde PCE430 van mn werk, zal straks eens meten als ie op vol vermogen staat. Waar woon je ongeveer? Als het id buurt is wil ik best wel ff komen meten;)

• jijzietdezenaam
Ik zag trouwens wel in t filmpje dat ie aan t defrosten was, is dit ook met normaal verwarmen?

• jijzietdezenaam
En 45dba is trouwens op 1,5 meter zie ik in de datasheet. 42 dba met silent mode op 1,5 meter

• rabussa
jijzietdezenaam schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb zelf een gekalibreerde PCE430 van mn werk, zal straks eens meten als ie op vol vermogen staat. Waar woon je ongeveer? Als het id buurt is wil ik best wel ff komen meten;)
Hallo, bedankt voor je reactie. Ik kom uit Hoorn.

De kortste video is van een paar minuten voor een defrost. De andere video is van na de defrost, wanneer het apparaat weer begint te werken.

Er zijn ook metingen gedaan met de boost mode aan en uit, en de resultaten zijn vrijwel hetzelfde, met een verschil van slechts een paar dB. Ik heb de stille modus nog niet getest; die instellingen zijn al een tijdje niet beschikbaar (althans niet voor mij).

[ Voor 5% gewijzigd door rabussa op 04-02-2026 14:09 . Reden: typo ]

• jijzietdezenaam
54,5 db normale stand
53 eco stand
36 db achtergrond
De 45 db haal ik bij lange na ook niet, maar de metingen voor de specs worden ook gedaan zonder schoepenrooster en in een gecontroleerde omgeving.

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:39
Als ik het goed zie in de filmpjes staat de pomp omringd door drie wanden. In de rekentool van de rijksoverheid (waarmee je kunt controleren of je aan de regelgeving voldoet mbt geluid) kun je dit opgeven (de "Q-factor"). Je komt dan ongeveer 6 dB hoger uit in vergelijking tot de situatie dat de pomp helemaal vrij staat. Maar... ...dit houdt volgens mij geen rekening met specifieke (lage) resonantiefrequentie(s). Mogelijk speelt dat een rol? Dat is moeilijk te voorspellen, want situatie-specifiek; locatie van de pomp, geometrie en materiaaleigenschappen. Ook lastig te testen, want je haalt waarschijnlijk niet makkelijk even een wand weg. Maar je zou wel kunnen kijken of het geluid sterk vermindert wanneer je (tijdelijk) de geometrie verandert door een obstakel/wand in de ruimte te plaatsen oid. En eventueel geluidsdempend materiaal plaatsen. (Zo maar wat ideeën. Ik ben geen expert).

[ Voor 16% gewijzigd door WeakTweaker op 04-02-2026 15:29 ]

• rabussa
WeakTweaker schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:27:
Als ik het goed zie in de filmpjes staat de pomp omringd door drie wanden. In de rekentool van de rijksoverheid (waarmee je kunt controleren of je aan de regelgeving voldoet mbt geluid) kun je dit opgeven (de "Q-factor"). Je komt dan ongeveer 6 dB hoger uit in vergelijking tot de situatie dat de pomp helemaal vrij staat. Maar... ...dit houdt volgens mij geen rekening met specifieke (lage) resonantiefrequentie(s). Mogelijk speelt dat een rol? Dat is moeilijk te voorspellen, want situatie-specifiek; locatie van de pomp, geometrie en materiaaleigenschappen. Ook lastig te testen, want je haalt waarschijnlijk niet makkelijk even een wand weg. Maar je zou wel kunnen kijken of het geluid sterk vermindert wanneer je (tijdelijk) de geometrie verandert door een obstakel/wand in de ruimte te plaatsen oid. En eventueel geluidsdempend materiaal plaatsen. (Zo maar wat ideeën. Ik ben geen expert).
Wat mij het meest stoort, is dat er duidelijk iets mis is. kan aan de positie liggen, kan een defecte compressor zijn, etc etc. Alles werd door Dewarmte zelf gedaan, van het installatieplan tot de installatie zelf. Er is voldoende ruimte in de tuin om de warmtepomp te plaatsen. Als er iets mis is, moeten ze het repareren. als ze de warmtepomp die binnen bepaalde waarden werkt adverteren en verkopen, moet dat gerespecteerd worden.

Ik heb ze erover aangesproken en het viel me op dat ze er niet verantwoordelijk voor willen zijn. Zoals... het is normaal, een telefoon is niet nauwkeurig, enz.

Ik ben het ermee eens dat een telefoon niet de meest nauwkeurige zal zijn, maar zelfs zonder instrument om het geluid te meten... alleen mijn oren... merk ik dat dat helemaal niet normaal is.

Bovendien heb ik een buur met een Remeha-warmtepomp, en ik moet eerlijk zijn, elke dag dat ik langskwam met mijn hond, dacht ik dat zijn warmtepomp niet werkte. Op een dag sprak ik er met hem over en hij vertelde me dat het 24/7 werkt, maar ik merkte er op een afstand van ongeveer 5 meter helemaal niets van. Alleen op de extreem koude dagen in januari kon ik er wat geluid van merken.

Afgezien van het geluid ben ik blij met de warmtepomp, mijn huis is 24/7 warm en het verbruik is acceptabel (koude dagen) tot extreem goed als het boven de 5/6 graden is.

Ik heb hier zojuist een bericht geplaatst, om te kijken of iemand hetzelfde geluidsniveau heeft als ik, want dit kan "gewoon" een defecte compressor zijn die bijvoorbeeld geluid maakt.

• jijzietdezenaam
Volgens mij is de installateur verantwoordelijk om hem zo te plaatsen dat de geluidseisen op de erfgrens gehaald worden.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 10:43
Ik had al enige tijd druk verlies op de CV. allemaal prima tips maar geen werkende.
tot ik deze link zag https://help-center.dewar...gt-water-onder-de-pomp-ao
Het klopte waar ik dacht dat dit en overdruk ventiel was, dingetje zat helemaal los. nu weer water toevoegen en afwachten. duidelijk ijs te zien onder het aftap plugje wat nu helemaal zwart is ;-(
Wellicht helpt dit ook anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/144VqazNLuF2H3UkEvr9EzNIMA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf7X2qXB7pL5UXUBbE6avf6h.jpg?f=fotoalbum_large

• BruceMW
rabussa schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Wat mij het meest stoort, is dat er duidelijk iets mis is. kan aan de positie liggen, kan een defecte compressor zijn, etc etc. Alles werd door Dewarmte zelf gedaan, van het installatieplan tot de installatie zelf. Er is voldoende ruimte in de tuin om de warmtepomp te plaatsen. Als er iets mis is, moeten ze het repareren. als ze de warmtepomp die binnen bepaalde waarden werkt adverteren en verkopen, moet dat gerespecteerd worden.

Ik heb ze erover aangesproken en het viel me op dat ze er niet verantwoordelijk voor willen zijn. Zoals... het is normaal, een telefoon is niet nauwkeurig, enz.

Ik ben het ermee eens dat een telefoon niet de meest nauwkeurige zal zijn, maar zelfs zonder instrument om het geluid te meten... alleen mijn oren... merk ik dat dat helemaal niet normaal is.

Bovendien heb ik een buur met een Remeha-warmtepomp, en ik moet eerlijk zijn, elke dag dat ik langskwam met mijn hond, dacht ik dat zijn warmtepomp niet werkte. Op een dag sprak ik er met hem over en hij vertelde me dat het 24/7 werkt, maar ik merkte er op een afstand van ongeveer 5 meter helemaal niets van. Alleen op de extreem koude dagen in januari kon ik er wat geluid van merken.

Afgezien van het geluid ben ik blij met de warmtepomp, mijn huis is 24/7 warm en het verbruik is acceptabel (koude dagen) tot extreem goed als het boven de 5/6 graden is.

Ik heb hier zojuist een bericht geplaatst, om te kijken of iemand hetzelfde geluidsniveau heeft als ik, want dit kan "gewoon" een defecte compressor zijn die bijvoorbeeld geluid maakt.
Het geluid in jouw tweede filmpje, na de defrosts "herken" ik wel. Zonder Silent Mode maakt de AO idd meer geluid dan ik had gehoopt. Ik weet niet of het nog binnen de bandbreedtes is. Het is in mijn beleving niet zozeer de compressor, als wel de ventilator die flink zwaar kan blazen, en op afstand nog goed hoorbaar is. Compressor geluid moet worden opgevangen met goede demping of stevige ondergrond, bv zware tegels. Silent mode scheelt behoorlijk, maar is ook beperkt naar gelang je warmtevraag. Verder helpen muren aan weerszijde ook niet, dat weerkaatst het geluid.
Tevens kun je een normale Remeha WP kwa geluid niet met een monoblok als de AO vergelijken, die maken over het algemeen nu eenmaal meer geluid.

• rabussa
BruceMW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Het geluid in jouw tweede filmpje, na de defrosts "herken" ik wel. Zonder Silent Mode maakt de AO idd meer geluid dan ik had gehoopt. Ik weet niet of het nog binnen de bandbreedtes is. Het is in mijn beleving niet zozeer de compressor, als wel de ventilator die flink zwaar kan blazen, en op afstand nog goed hoorbaar is. Compressor geluid moet worden opgevangen met goede demping of stevige ondergrond, bv zware tegels. Silent mode scheelt behoorlijk, maar is ook beperkt naar gelang je warmtevraag. Verder helpen muren aan weerszijde ook niet, dat weerkaatst het geluid.
Tevens kun je een normale Remeha WP kwa geluid niet met een monoblok als de AO vergelijken, die maken over het algemeen nu eenmaal meer geluid.
Ik vergelijk het geluid dat het produceert, gebaseerd op het geluid dat ik online op beide websites heb zien adverteren.

Dewarmete website - 39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZQbxaz1sFIwblo4Hvw0XVsArBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzOb8q6l1NSk9dOA6i9ATC3Q.png?f=fotoalbum_large

Remeha website
Het type warmtepomp heeft invloed op het geluidsniveau. Het geluidsniveau van een water/water warmtepomp is lager dan dat van een lucht/water warmtepomp. De buitenunit van een lucht/water warmtepomp produceert gemiddeld tussen de 40 en 65 dB en een water/water warmtepomp produceert gemiddeld 30-50 db.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:24
rabussa schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Ik vergelijk het geluid dat het produceert, gebaseerd op het geluid dat ik online op beide websites heb zien adverteren.

Dewarmete website - 39
[Afbeelding]

Remeha website
Het type warmtepomp heeft invloed op het geluidsniveau. Het geluidsniveau van een water/water warmtepomp is lager dan dat van een lucht/water warmtepomp. De buitenunit van een lucht/water warmtepomp produceert gemiddeld tussen de 40 en 65 dB en een water/water warmtepomp produceert gemiddeld 30-50 db.
Ik heb al maanden last van een storende brom en rammelend geluid, maar alleen de eerste 10 minuten na het opstarten van de pomp nadat hij 10 uur of langer uit is geweest. Dat komt in de winter relatief weinig voor maar in najaar en lente natuurlijk wel, als de zon meehelpt. Dat is ook al onderkend door De Warmte. In november hebben ze de circulatiepomp vervangen want dat zou de boosdoener zijn. Echter, onlangs toch weer dezelfde klacht. En dan krijg je doodleuk te horen dat geluid erbij hoort… De pomp zelf doet het verder prima en er werken ook wel een aantal goede mensen, maar overal is de support echt onder de maat (bereikbaarheid, verantwoordelijkheid nemen). Dat had ik anders verwacht bij een startup en was eerlijk gezegd voor mij juist een argument om voor een startup te gaan (korte lijnen, persoonlijk contact). Dat zou voor mij een reden zijn om de volgende keer een andere partij te overwegen, al hoor ik dat het bij Quatt niet veel beter schijnt te zijn.

• rabussa
Mkw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik heb al maanden last van een storende brom en rammelend geluid, maar alleen de eerste 10 minuten na het opstarten van de pomp nadat hij 10 uur of langer uit is geweest. Dat komt in de winter relatief weinig voor maar in najaar en lente natuurlijk wel, als de zon meehelpt. Dat is ook al onderkend door De Warmte. In november hebben ze de circulatiepomp vervangen want dat zou de boosdoener zijn. Echter, onlangs toch weer dezelfde klacht. En dan krijg je doodleuk te horen dat geluid erbij hoort… De pomp zelf doet het verder prima en er werken ook wel een aantal goede mensen, maar overal is de support echt onder de maat (bereikbaarheid, verantwoordelijkheid nemen). Dat had ik anders verwacht bij een startup en was eerlijk gezegd voor mij juist een argument om voor een startup te gaan (korte lijnen, persoonlijk contact). Dat zou voor mij een reden zijn om de volgende keer een andere partij te overwegen, al hoor ik dat het bij Quatt niet veel beter schijnt te zijn.
Helemaal mee eens.

Als je ergens over klaagt en je krijgt een antwoord... zo gaat dat nu eenmaal, dat voelt echt verkeerd. Bij mij was het in eerste instantie ook zo: toen ik klaagde, zocht ik naar een oplossing. Ik vroeg of anderen dezelfde klacht hadden en welke maatregelen er uiteindelijk waren genomen. Het antwoord was gewoon... het geluid is normaal. Ik overwoog een upgrade naar volledig elektrisch (ook al is dat duurder dan het los te doen), maar na deze ervaringen doe ik dat niet meer.

Ik denk dat het algemene probleem met warmtepompen is dat ze het product installeren en dan weer weg zijn... tenminste, dat is de indruk die ik krijg na het lezen van de verschillende forums. Elk huis is anders, elk leveringssysteem is anders. Als het efficiënt moet zijn, moet het nauwkeurig afgesteld worden, niet zoals een cv-ketel die gewoon op hoge temperatuur brandt en je merkt niet dat er misschien problemen zijn met de balans, enzovoort.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:56
rabussa schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Helemaal mee eens.

Als je ergens over klaagt en je krijgt een antwoord... zo gaat dat nu eenmaal, dat voelt echt verkeerd. Bij mij was het in eerste instantie ook zo: toen ik klaagde, zocht ik naar een oplossing. Ik vroeg of anderen dezelfde klacht hadden en welke maatregelen er uiteindelijk waren genomen. Het antwoord was gewoon... het geluid is normaal. Ik overwoog een upgrade naar volledig elektrisch (ook al is dat duurder dan het los te doen), maar na deze ervaringen doe ik dat niet meer.

Ik denk dat het algemene probleem met warmtepompen is dat ze het product installeren en dan weer weg zijn... tenminste, dat is de indruk die ik krijg na het lezen van de verschillende forums. Elk huis is anders, elk leveringssysteem is anders. Als het efficiënt moet zijn, moet het nauwkeurig afgesteld worden, niet zoals een cv-ketel die gewoon op hoge temperatuur brandt en je merkt niet dat er misschien problemen zijn met de balans, enzovoort.
Ik wil het niet goedpraten maarrr dit zie je bij alle installatiewerkzaamheden. Een CV-ketel laten plaatsen is niet anders. Zelfde soort voorgesprek (wat voor huis/samenstelling/verbruik) en dan komen er een paar zo'n ding inhangen. Wellicht dat ze nog juridisch verplicht zijn om dan nog een rookgas-meting te doen maar afstellen heb ik ze nog niet zien doen. Sterker nog, bij Essent/Energiewacht destijds was dat een aparte service die je kon afnemen tegen een meerprijs (waterzijdig inregelen van je systeem).

Mijn handen jeuken ook altijd bij het zien van al die condenspluimpjes op de rookgasafvoer als ik door de straat loop :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 10:43
Ik kan mij iets herinneren dat er in het begin aanpassingen zijn gedaan met een temperatuur sensor, kon het net zo terug vinden in het forum weet iemand dit nog wellicht @Stoker de reden is nu voor het eerst sinds 2 jaar weer op gas gestookt en zie de temperatuur op de ao op 7 graden staan ipv -2 buiten temperatuur, dit is idem met de defrost en blijft de ao ongewenst koud. Denk als de temperatuur echt de buiten temperatuur is het sneller weer warm wordt

• GooD2SeeYou
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-02 11:57
Hi allemaal,

Heeft iemand ervaring met het combineren van een hybride warmtepomp AO met een warmtepompboiler van een ander merk?

Wij hebben de AO al in gebruik. Onze cv-ketel wordt nu eigenlijk alleen nog gebruikt voor tapwater.

We willen graag van het gas af, maar we willen niet de Pomp T, omdat de installatie bij ons lastig is: de cv-ruimte zit op de tweede etage en niet bij een buitenmuur.

Is het in de praktijk goed te doen om de AO te combineren met een warmtepompboiler van een ander merk, en zijn er dingen waar we specifiek op moeten letten?

• PVPaneel
@GooD2SeeYou

1. Er zijn hier meer mensen die dat doen. Als je op een warmtepompboiler op (ventilatie)lucht doelt; er is geen enkele aanwijsbare reden waarom dat niet zou gaan. Het is vragen of de koelkast last heeft van de wasmachine; ze doen beide andere dingen (cv en sww-circuit zijn gescheiden in deze oplossing dus hebben geen invloed op elkaar).
2. In het kader van een warmtepompboiler op cv-retourwater; zorg dat het cv circuit voldoet aan de eisen van de fabrikant.
3. Dat het lastig is om een pompT naar de 2e etage te krijgen snap ik, maar daar heb je bij iedere andere (warmtepomp)boiler ook last van. Dus misschien kun je daar iets meer over vertellen. En aangezien de PompT geen buitenlucht en geen buitenmuur nodig heeft, snap ik die ook niet. Overigens, zal een warmtepompboiler meestal ook op de buitenlucht aangesloten worden, dus dan is geen buitenmuur in de buurt ook niet handig.
4. Als je idd een boiler op de 2e etage wilt; zorg dat de draagconstructie het gewicht aankan en let op voor mogelijke resonatie op houten vloeren.
5. Als het inderdaad om een andere warmtepompboiler op water ipv lucht gaat; die dingen sturen netjes op het aangeboden cv water, de pompT kan dan nog schakelen met de PompAO/PompMP om die aan te zetten als de cv-aanvoer te laag wordt, die "slimmigheid" heeft een ander merk niet. Maar gezien de ervaringen zou ik er niet happig op zijn dat de PompAO je huis gaat verwarmen als je alleen meer SWW wilt hebben..

[ Voor 16% gewijzigd door PVPaneel op 06-02-2026 10:59 ]

• reinouts
GooD2SeeYou schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 01:40:

We willen graag van het gas af, maar we willen niet de Pomp T, omdat de installatie bij ons lastig is: de cv-ruimte zit op de tweede etage en niet bij een buitenmuur.

Is het in de praktijk goed te doen om de AO te combineren met een warmtepompboiler van een ander merk, en zijn er dingen waar we specifiek op moeten letten?
Ik weet dat mijn overburen die setup hebben met een Auer Edel Air omdat ze maar een 100l-boilervat nodig hadden.
Dat gezegd hebbend, wij hebben de cv-ruimte ook op de 2e verdieping en niet bij een buitenmuur. We hebben daar wel de Pomp T laten installeren en dat leverde geen problemen op. Erg tevreden.

• GooD2SeeYou
Hoi @reinouts en @PVPaneel ,

Het probleem is niet het brengen van de PompT naar locatie.
Het is de aansluiting. Cv ruimte is in het midden van onze woning op zolder. Met links en rechts een slaapkamer en een badkamer.
De leidingen moeten dan door of de badkamer of de slaapkamer.
Door het dak eventueel, maar dan moeten we vervolgens over de pannen langs de gevel naar beneden om vervolgens bij de AO te komen. Dit wordt niet mooi. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

(De vloer is gelukkig van beton @PVPaneel )
Wij keken naar de Stiebel Eltron Warmtepompboiler WWK-I 300 Plus.

In principe als we deze aanschaffen kunnen we dan onze cv ketel eruit gooien en volledig van het gas af?

[ Voor 7% gewijzigd door GooD2SeeYou op 06-02-2026 11:30 ]

• Pupp3tmast3r
GooD2SeeYou schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:08:
Hoi @reinouts en @PVPaneel ,

Het probleem is niet het brengen van de PompT naar locatie.
Het is de aansluiting. Cv ruimte is in het midden van onze woning op zolder. Met links en rechts een slaapkamer en een badkamer.
De leidingen moeten dan door of de badkamer of de slaapkamer.
Door het dak eventueel, maar dan moeten we vervolgens over de pannen langs de gevel naar beneden. Dit wordt niet mooi.

(De vloer is gelukkig van beton @PVPaneel )
Wij keken naar de Stiebel Eltron Warmtepompboiler WWK-I 300 Plus.

In principe als we deze aanschaffen kunnen we dan onze cv ketel eruit gooien en volledig van het gas af?
Even ter informatie, de T zou gewoon de Cv aansluitingen gebruiken, daarvoor hoeft verder niks aan leidingen te worden getrokken. Tenzij je normale leidingen niet dik genoeg zijn natuurlijk. Snap dat je het voor het geluid van de T alsnog anders zou willen doen hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 06-02-2026 11:16 ]

• GooD2SeeYou
Pupp3tmast3r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Even ter informatie, de T zou gewoon de Cv aansluitingen gebruiken, daarvoor hoeft verder niks aan leidingen te worden getrokken. Tenzij je normale leidingen niet dik genoeg zijn natuurlijk. Snap dat je het voor het geluid van de T alsnog anders zou willen doen hoor!
[...]

[...]

[...]

Hoi @Pupp3tmast3r ,

Maar er moet toch een leiding van PompT naar de pomp AO?

• Pupp3tmast3r
De Pomp T is op zichzelf eigenlijk ook een warmtepomp. Hij gebruikt het circulerende water in je CV leidingen om het water in het vat te verwarmen, eventueel gesteund met een ingebouwd element. Enige aansluitingen die dus nodig zijn zijn in en uitgaande CV leidingen (waar de AO dus onderdeel van is), een koud water invoer en een warm water leiding richting je kranen. Daarnaast nog een kleine afvoer voor wat overdruk, maar dat zit dus allemaal al op de plek van je CV nu. Dit is dus makkelijk te plaatsen als je de Cv weg gaat halen.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Is het niet slecht voor de werking van de PompT dat hij niet vlak bij de vloerverwarming wordt aangesloten dan? Ik heb eenzelfde situatie: de warmtepomp zou in de voortuin komen en dan binnen 3 meter aangesloten worden op de vloerverwarming. De cv leidingen gaan dan 2 verdiepingen omhoog en vervolgens 4 meter opzij voordat ze bij een eventuele pompT zouden aankomen. Die krijgt dus niks mee van de gebufferde warmte van de vloerverwarming.
Ook vraag ik me af dat als op een dag de PompAO (of M) ermee stopt, je nog wel wat hebt aan de PompT?

• GooD2SeeYou
Aaah ik zit helemaal verkeerd te denken.
Dankjewel @Pupp3tmast3r !!

• GooD2SeeYou
Hier exact hetzelfde @rokil .

AO geplaatst in de tuin, via de kelder aangesloten op de vloerverwarming.

• Pupp3tmast3r
rokil schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:03:
Is het niet slecht voor de werking van de PompT dat hij niet vlak bij de vloerverwarming wordt aangesloten dan? Ik heb eenzelfde situatie: de warmtepomp zou in de voortuin komen en dan binnen 3 meter aangesloten worden op de vloerverwarming. De cv leidingen gaan dan 2 verdiepingen omhoog en vervolgens 4 meter opzij voordat ze bij een eventuele pompT zouden aankomen. Die krijgt dus niks mee van de gebufferde warmte van de vloerverwarming.
Ook vraag ik me af dat als op een dag de PompAO (of M) ermee stopt, je nog wel wat hebt aan de PompT?
Ik ben verre van expert, maar ik heb meegekregen dat de T in principe een eigen pomp heeft die het CV water dus zelf ook door de leidingen pompt. Hierdoor kan hij zijn warmte ook uit andere radiatoren halen (of dus de vloerverwarming), wat kan helpen met koeling in de zomer. Daarnaast zit er dus een los element in om extra bij te stoken. In mijn situatie schakelt de T de MP vanzelf in als het water in de CV leiding dus te koud is om er efficiënt warmte uit te halen. Ik zit zelf nog met een losse vloerverwarmingspomp ertussen die ik nu maar zelf heb geforceerd om te gaan draaien als de T om warmte vraagt. Dit lijkt redelijk te werken en schakelt de MP nu ook al minder in dan voorheen. Situatie is hier overigens ongeveer hetzelfde qua leidinglengtes enzo. En op je laatste punt, mijn Pomp T sloeg in het begin telkens in storing als hij niet genoeg warm water uit de CV leiding kon krijgen (doordat de MP op dat moment niet werkte helaas). Hij gaat dan automatisch het element gebruiken om wel warm water te creëren, dus als ze zo'n storing eruit zouden kunnen programmeren moet een T nog wel kunnen blijven werken.

• Henk Vriesma
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:49
Ondertussen al weer nieuwe MP installaties? iemand?

• rabussa
jijzietdezenaam schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:41:
En 45dba is trouwens op 1,5 meter zie ik in de datasheet. 42 dba met silent mode op 1,5 meter
Kun je me een gunst bewijzen? Zou je het met je telefoon kunnen meten om te zien welke waarden je krijgt? Ik heb een app gebruikt genaamd Sound Meter.

Alvast bedankt.

• jijzietdezenaam
rabussa schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Kun je me een gunst bewijzen? Zou je het met je telefoon kunnen meten om te zien welke waarden je krijgt? Ik heb een app gebruikt genaamd Sound Meter.

Alvast bedankt.
54,5 db normale stand
53 eco stand
36 db achtergrond
Dit was met een gekalibreerde professionele geluidsmeter:)

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 12:12
jijzietdezenaam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:40:
[...]

54,5 db normale stand
53 eco stand
36 db achtergrond
Is dat op 1,5 m van het hart van de pomp en met de pomp voor een muur? (dus cá 2 m vanafde muur)
Wat bedoel je met achtergrond?

• rabussa
jijzietdezenaam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:40:
[...]

54,5 db normale stand
53 eco stand
36 db achtergrond
Ja! Daarom vroeg ik je om het met een telefoon te doen, om te zien of het verschil groot is.

• jijzietdezenaam
Frans H schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Is dat op 1,5 m van het hart van de pomp en met de pomp voor een muur? (dus cá 2 m vanafde muur)
Wat bedoel je met achtergrond?
Klopt, achtergrond is met de pomp uit, een soort baseline. Zodat te bepalen is of het een “eerlijke” meting is.

• reinouts
Pupp3tmast3r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:13:
[...]

Ik ben verre van expert, maar ik heb meegekregen dat de T in principe een eigen pomp heeft die het CV water dus zelf ook door de leidingen pompt. Hierdoor kan hij zijn warmte ook uit andere radiatoren halen (of dus de vloerverwarming), wat kan helpen met koeling in de zomer. Daarnaast zit er dus een los element in om extra bij te stoken. In mijn situatie schakelt de T de MP vanzelf in als het water in de CV leiding dus te koud is om er efficiënt warmte uit te halen.
Volgens mij heeft de Pomp T zelf geen mogelijkheid om het water door de leidingen te pompen maar is dit de taak van de Pomp AO/MP. En inderdaad is het helemaal niet erg dat de T het afgekoelde water ontvangt, dat is juist de bedoeling. Er zit nog meer dan genoeg warmte in om het nog een paar graadjes verder af te koelen waardoor de AO zijn vermogen beter kwijt kan. En hij kan de AO inderdaad ook bijschakelen als de temperatuur te laag wordt.
De T kan ook "meehelpen" met koelen in de zomer door warmte uit het systeem te onttrekken, maar het rondpompen doet nog steeds de AO.

Edit: het geluid van de Pomp T als 'ie aanstaat is vergelijkbaar met een koelkast. Wij slapen in de kamer ernaast en hebben er nul last van.

[ Voor 5% gewijzigd door reinouts op 06-02-2026 16:24 . Reden: geluid Pomp T ]

• jijzietdezenaam
reinouts schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Volgens mij heeft de Pomp T zelf geen mogelijkheid om het water door de leidingen te pompen maar is dit de taak van de Pomp AO/MP. En inderdaad is het helemaal niet erg dat de T het afgekoelde water ontvangt, dat is juist de bedoeling. Er zit nog meer dan genoeg warmte in om het nog een paar graadjes verder af te koelen waardoor de AO zijn vermogen beter kwijt kan. En hij kan de AO inderdaad ook bijschakelen als de temperatuur te laag wordt.
De T kan ook "meehelpen" met koelen in de zomer door warmte uit het systeem te onttrekken, maar het rondpompen doet nog steeds de AO.

Edit: het geluid van de Pomp T als 'ie aanstaat is vergelijkbaar met een koelkast. Wij slapen in de kamer ernaast en hebben er nul last van.
Nee hoor dat kan hij zelf ook, in de zomer pompt de pomp t zelf het cv water rond om de warmte van de woning om te zetten in warm tapwater. Is het cv water niet warm genoeg dan springt de pomp ao/mp bij

• reinouts
@jijzietdezenaam Oké, misschien heb ik dat niet gemerkt omdat ik de koelfunctie van de AO aan had staan.

• Peter777
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:12
Wij hebben een MP sinds december. Korte samenvatting: diverse kinderziektes in de aansturing, app software nog niet klaar. De MP doet het meestal wel, maar staat soms ook stil in storing zonder dat je dat weet. De CV ketel blijkt dan gestart te zijn en de warmtepomp komt niet meer in, totdat je de MP zonder stroom zet en dan weer aan. De MP ontdooit wel erg vaak, soms wel bijna elk uur. Spectaculaire stoomwolken, dat dan weer wel. Service: soms krijg je een bevestiging van je vraag c.q. klacht, soms niet. Soms gebeurt er dan iets, vaak ook niet en de antwoorden kloppen ook niet altijd. Problemen blijven open staan zonder verdere actie. DeWarmte denkt vanuit de AO en heeft kwesties die bij een grotere warmtepomp en dito afgiftesysteem horen nog niet helemaal onder de knie. De keuze tussen warmtepomp en CV gasketel is nog steeds niet in de app te maken, ook al meent de support van wel. Maar matig tevreden, ik hoop dat het over een tijdje beter gaat als de diverse kinderziektes aangepakt worden en de service een serieus proces krijgt voor het mogen sluiten van tickets. Geluid: de MP staat op 6 meter van de stoep en op de stoep voorbij lopend hoor je de MP duidelijk wel; de nachtverlaging is zeker niet overbodig, maar dan riskeer je wel dat de booster bijkomt om voldoende warmte te leveren.

• martijndevriess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:00
Peter777 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:07:
Wij hebben een MP sinds december. Korte samenvatting: diverse kinderziektes in de aansturing, app software nog niet klaar. De MP doet het meestal wel, maar staat soms ook stil in storing zonder dat je dat weet. De CV ketel blijkt dan gestart te zijn en de warmtepomp komt niet meer in, totdat je de MP zonder stroom zet en dan weer aan. De MP ontdooit wel erg vaak, soms wel bijna elk uur. Spectaculaire stoomwolken, dat dan weer wel. Service: soms krijg je een bevestiging van je vraag c.q. klacht, soms niet. Soms gebeurt er dan iets, vaak ook niet en de antwoorden kloppen ook niet altijd. Problemen blijven open staan zonder verdere actie. DeWarmte denkt vanuit de AO en heeft kwesties die bij een grotere warmtepomp en dito afgiftesysteem horen nog niet helemaal onder de knie. De keuze tussen warmtepomp en CV gasketel is nog steeds niet in de app te maken, ook al meent de support van wel. Maar matig tevreden, ik hoop dat het over een tijdje beter gaat als de diverse kinderziektes aangepakt worden en de service een serieus proces krijgt voor het mogen sluiten van tickets. Geluid: de MP staat op 6 meter van de stoep en op de stoep voorbij lopend hoor je de MP duidelijk wel; de nachtverlaging is zeker niet overbodig, maar dan riskeer je wel dat de booster bijkomt om voldoende warmte te leveren.
Ben wel benieuwd naar de eigenschappen van jouw huis en de afgiftesystemen die je gebruikt.

• MalleEppie71
Zijn er hier DeWarmte AO/MP eigenaren met onderhoudscontract voor hun CV ketel? Ik was klant bij Feenstra, maar die hebben opgezegd nadat bij een onderhoudsbeurt de monteur zag dat er een WP op het systeem aangesloten is. Ik zoek een onderhoudspartij die wel een CV ketel wil onderhouden icm een WP van DeWarmte.

• Joarie
MalleEppie71 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:56:
Zijn er hier DeWarmte AO/MP eigenaren met onderhoudscontract voor hun CV ketel? Ik was klant bij Feenstra, maar die hebben opgezegd nadat bij een onderhoudsbeurt de monteur zag dat er een WP op het systeem aangesloten is. Ik zoek een onderhoudspartij die wel een CV ketel wil onderhouden icm een WP van DeWarmte.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Heb een contract met Energiewacht en ik verwacht elk moment dat er een onderhoudsbeurt wordt ingepland (elke 1,5 jaar) waarbij dit de eerste keer zal zijn met een WP. En dan is dit ook een partij die zelf hybride WP's aanbiedt naast hun CV's (maar maanden deden over een simpele offerte gesprek aanvragen...ze deden er zo lang over dat de AO er al lang en breed stond :+)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• marcorolla
  • Laatst online: 12-02 10:45
Bizar dat ze om die reden hebben opgezegd. Ik heb vorige maand onderhoud vanuit Eneco gehad waar ik al jaren bij zit en daar was het geen enkel probleem bij.

• MalleEppie71
marcorolla schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Bizar dat ze om die reden hebben opgezegd. Ik heb vorige maand onderhoud vanuit Eneco gehad waar ik al jaren bij zit en daar was het geen enkel probleem bij.
Ja inderdaad bizar. De (ietwat jonge) monteur twijfelde, ging een oudere collega videobellen (citaat toen hij de controller unit zag: "wat is dit voor hobby project") die het maar niks vond. Vervolgens een andere senior gebeld die ook nog nooit van DeWarmte had gehoord. Ondertussen ze er op gewezen dat ze zelf op hun website aangeven met DeWarmte te kunnen werken ("dit is mogelijk als de warmtepomp van Daikin, Quatt of DeWarmte is waarbij onze monteur volgens vaste instructies zonder veiligheidsrisico kan werken aan de cv-ketel en de warmtepomp buiten beschouwing kan worden gelaten. Onze monteur bepaalt uiteindelijk ter plekke of een huurcontract/ serviceabonnement kan worden voortgezet.") maar toen was het leed al geleden. Binnen een uur nadat de monteur vertrokken was had ik de opzegging in de mail.

Uit de e-mail:

Wij werken alleen met warmtepompen van specifieke merken die voldoen aan onze normen om veilig te kunnen werken. Uw merk warmtepomp komt niet in aanmerking voor een abonnement. Daarom moeten we helaas uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement stopzetten.

Waarom geen Feenstra cv-ketel serviceabonnement voor alléén de cv-ketel?
In uw woning werken de hybride warmtepomp en de cv-ketel samen als één systeem. Daarom is het belangrijk dat de toestellen gezamenlijk onderhouden worden. Bij de melding van een storing is vaak niet duidelijk in welk deel van de installatie de storing zit of is ontstaan. We kunnen u dan niet garanderen de juiste hulp te bieden. Het is dus niet mogelijk om uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement voort te zetten voor alleen de cv-ketel.

Wellicht dat ik nog ga reageren maar heb eigenlijk weinig zin in dit soort discussies. Misschien dat ik er DeWarmte op zal wijzen, het is voor hen ook een pluspunt als je niet je CV onderhoud kwijt bent als je WP koopt.

[ Voor 26% gewijzigd door MalleEppie71 op 07-02-2026 11:50 ]

• Joarie
Het is idd reinste kul. De controller is slechts een veredelde bedrade thermostaat en je kunt de AO/MP afsluiten van het CV-circuit met de handafsluiters en de pomp energieloos maken met de werkschakelaar. Het is alleen een stukje verantwoordelijkheid dat de eigenaar deze voorbereidingen treft. En dat is nou net waar een ander bedrijf zich achter gaat verschuilen.

• rabussa
Kunnen jullie de instellingen openen? In 99% van de gevallen lukt het niet... het blijft maar laden.

• BruceMW
Wij hebben een onderhoudscontract bij WarmteThuis (vanuit Consumentbond CV collectief), die een lokale installateur voor onderhoud hadden gestuurd. De monteur maakte geen enkel probleem van de AO. Hij had zelf ook een WP, ander merk. Heeft gewoon onderhoud uitgevoerd, en merkte wel op dat de CV amper had gedraaid.....😀

• a.zwikstra
  • Laatst online: 07-02 19:50
Ik heb sinds vandaag dat het stroom verbruik niet meer wordt weer gegeven sinds afgelopen nacht. Wel als je naar de actuele cijfers kijkt. Maar niet bij dagelijks of wekelijks. Hebben er meer last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbP6bmu3m9LivXzetEkWAT7lmGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBBogjYNml3BMEfM6ohGYtQV.png?f=fotoalbum_large

• RudyL90
a.zwikstra schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:50:
Ik heb sinds vandaag dat het stroom verbruik niet meer wordt weer gegeven sinds afgelopen nacht. Wel als je naar de actuele cijfers kijkt. Maar niet bij dagelijks of wekelijks. Hebben er meer last van?

[Afbeelding]
Alweer? :?
Hier ook.

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
Lijkt een storing in de app te zijn. Hier geen data in de app meer, wp draait gewoon.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:03
Het lijkt dat ze er mee bezig zijn? Nu af en toe communicatie error. Een deel van de uren staan erin.

• RudyL90
Horen jullie wel eens een hard kuchend geluid in de leidingen vlak voordat de AO gaat defrosten?

• BruceMW
RudyL90 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:21:
Horen jullie wel eens een hard kuchend geluid in de leidingen vlak voordat de AO gaat defrosten?
Ja, dat viel mij idd de laatste tijd ook op, alsof de AO ff "stoom" aan het afblazen is.

• WeakTweaker
Ik hoor ook een dergelijk geluid; alsof kort een ventiel wordt opengezet. Volgens mij is dat de stroomrichting die wordt omgedraaid. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat voor het hele leidingsysteem geldt, of alleen intern in de Pomp AO (en dat de stroomrichting in het CV-systeem gelijk blijft, maar je het geluid wel via de leidingen hoort).

Edit: of wacht... De stroomrichting draait waarschijnlijk helemaal niet om, maar alleen de richting van de warmtestroom? Error... Sorry voor deze nutteloze post...

[ Voor 19% gewijzigd door WeakTweaker op 08-02-2026 14:00 ]

• Pupp3tmast3r
De MP maakt dat geluid ook, maar mijn Mitsubishi airco doet dit ook vlak voor een defrost, dus het leek me erbij te horen...

• WeakTweaker
Ik heb sinds vanmiddag in de app onder "product" de foutmelding "Failed communication with your system. Please check if your system is online". In de "Support Hub" van deWarmte staat bij "Probleemoplossing" bij die foutmelding een link, maar die webpagina bestaat niet...
Weet iemand wat ik in welke volgorde moet doen om de verbinding te herstellen?

(Ik heb al de stekker van het regelkastje + Tado bridge eruit gehad, 2 min gewacht en daarna weer erin. Daarna de Pomp AO 2 min spanningsloos gehad. Geen resultaat. Pomp ging wel even blazen. Had ik alles tegelijkertijd spanningsloos moeten hebben?)

• Pupp3tmast3r
WeakTweaker schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:20:
Ik heb sinds vanmiddag in de app onder "product" de foutmelding "Failed communication with your system. Please check if your system is online". In de "Support Hub" van deWarmte staat bij "Probleemoplossing" bij die foutmelding een link, maar die webpagina bestaat niet...
Weet iemand wat ik in welke volgorde moet doen om de verbinding te herstellen?

(Ik heb al de stekker van het regelkastje + Tado bridge eruit gehad, 2 min gewacht en daarna weer erin. Daarna de Pomp AO 2 min spanningsloos gehad. Geen resultaat. Pomp ging wel even blazen. Had ik alles tegelijkertijd spanningsloos moeten hebben?)
Sinds een uur of 6 hier hetzelfde probleem zie ik, zal bij DeWarmte liggen dus!

• WeakTweaker
Dank voor de snelle reactie. De pomp lijkt het overigens wel te doen, dus zolang we het warm houden wacht ik rustig af :)
Het valt mij nu ook op dat onder "Insights" de statistieken over de dag wel binnenkomen, dus er moet iets van communicatie zijn. Bij "Now" zie ik echter alleen nullen.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:24
Mkw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Weer een standaard reactie vandaag van weer iemand anders bij support. De brom is er pas sinds een half jaar en was er niet de eerste bijna 2 jaar. Ik was tevreden en heb ook andere klanten aangeleverd maar daar stop ik wel mee nu de kwaliteit van de support zo bedroevend slecht is. Elke keer een standaard antwoord alsof je tegen een chatbot aanpraat. Vermoed eigenlijk dat er iets mis is met de compressor, en de vervanging van de circulatiepomp was dus onnodig. Morgen maar eens een officiële klacht indienen. :(
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste