Hallo allemaal,
Ik heb sinds enige tijd een DeWarmte Pomp AO (hybride warmtepomp) en loop tegen een flink geluidsprobleem aan waar ik graag jullie ervaringen en advies over hoor.
Het probleem
De buitenunit produceert een constant laag bromgeluid/drone – niet alleen bij hoge belasting of koude dagen, maar eigenlijk de hele tijd als de pomp draait. Het is geen tikken of klikken, maar een aanhoudende lage brom die behoorlijk storend is.
Ik heb twee video's bijgevoegd zodat jullie zelf kunnen horen (en zien) waar ik het over heb.
https://photos.google.com...2SkNHdHBpTnUwUTdMYVJ0UjJR
Mijn metingen
Met mijn telefoon (dB-meter app) meet ik op 1 meter afstand regelmatig 70 dB(A) en hoger. De specificatie van de DeWarmte Pomp AO is 45 dB(A) op 1 meter. Zelfs als een telefoonmicrofoon er 10-15 dB naast zit (wat het worst-case scenario is voor de meeste moderne smartphones), zit ik dus nog steeds op 55-60 dB(A) reëel – dat is ruim boven spec.
Ter referentie:
45 dB(A) = rustige woonkamer
55 dB(A) = normaal gesprek
70 dB(A) = stofzuiger
Reactie DeWarmte
Ik heb contact opgenomen met DeWarmte en hun reactie was:
"Dit is normaal" – ze vinden het geluidsniveau acceptabel
"Een telefoon is geen nauwkeurig meetinstrument" – klopt, maar zelfs met flinke foutmarge zit ik ver boven de opgegeven spec
Ik vind dit een teleurstellende reactie. Als fabrikant 45 dB(A) specificeer en de klant meet 70+, dan zou je op z'n minst een monteur langs sturen om met gekalibreerd apparaat te meten, in plaats van het af te wimpelen.
Mijn vragen aan jullie
Andere DeWarmte Pomp AO eigenaren: herkennen jullie dit bromgeluid? Wat meten jullie (ook met telefoon is prima als indicatie)?
Heeft iemand een gekalibreerde meting laten doen? Zo ja, hoe pakte dat uit en hoe heb je dat geregeld?
Is dit een bekend probleem bij de AO? Ik heb online weinig ervaringen kunnen vinden
Wat zijn mijn opties? Kan ik DeWarmte dwingen om een meting te doen / het probleem te verhelpen? Zijn er juridische stappen als het geluid boven de norm valt?
Ik sta open voor alle suggesties. Het liefst zou ik willen dat DeWarmte het serieus neemt en met een oplossing komt, maar als dat niet lukt wil ik weten wat mijn opties zijn.
Alvast bedankt!