Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
boredgeestje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

Ben je dan ook geïnformeerd dat je Voorwaardenoverzicht (onderdeel van je jaarcontract) is gewijzigd?
Ik heb een jaarcontract tot 29 januari en geen bericht ontvangen over gewijzigde TLV óf een gewijzigd voorwaardenoverzicht.
In het voorwaardenoverzicht staat bij mij dat de TLV gelijk is aan het kale tarief, ex btw enz.
Dit is de mail die ik kreeg:

Beste mevrouw, heer XXX,
Wekken je zonnepanelen meer op dan dat je verbruikt? Dan wordt het overschot automatisch aan ons teruggeleverd. De terugleververgoeding die je daarvoor krijgt, verandert per 5 september 2022. Vanaf dat moment ontvang je een vergoeding van € 0,09 per opgewekte kWh. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

Salderen en opwekken
De stroom die je zelf opwekt en verbruikt, strepen we tegen elkaar weg. Aan deze salderingsregeling wijzigt niets. Wil je meer weten over salderen en het opwekken en terugleveren van stroom? Check dan onze informatie over de Salderingsregeling.

Voorwaarden
Door deze wijziging mag je het energiecontract, onder de gebruikelijke voorwaarden, wijzigen of opzeggen. Houd hierbij rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Bekijk het Voorwaardenoverzicht.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Je weet nu in ieder geval dat ik het oude tarief al heb gekregen (beloofd althans) voor september, en 1 iemand hier kennelijk zelfs voor de rest van zijn contract. Daar vraag ik nu zelf ook om, gezien ik nog steeds niks via officiële wegen heb vernomen. :+
Ik vermoed dat ze bij Eneco inmiddels enorm achterlopen want ik heb nog steeds geen bevestiging dat ze het restant van mijn overeenkomst tegen hoge TLV gaat uitbetalen. Heb wel de 14 dagen mail ontvangen en ook bezwaar gemaakt tegen de eindafrekening van anderhalve week geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:42
ap3nr0ts schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Je weet nu in ieder geval dat ik het oude tarief al heb gekregen (beloofd althans) voor september, en 1 iemand hier kennelijk zelfs voor de rest van zijn contract. Daar vraag ik nu zelf ook om, gezien ik nog steeds niks via officiële wegen heb vernomen. :+
Is dat mondeling gegaan of per mail :? Wanneer per mail, zou je dat hier kunnen delen :?
Kunnen wij Eneco daarmee om de oren slaan. Als is een nieuwe eindafrekening nog beter natuurlijk, dan staat t echt zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Geen mail gehad en dit is de nota met variabel vrij contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuB--26vlWjv3m_Y4TKP_UyrewM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iU1PoC0L1OYodbKErp4sfizA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Tagor555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:47:
[Afbeelding]
dit is je maandelijkse energierapport neem ik aan?

of een eindnota?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tagor555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:47:
[Afbeelding]
Mocht het eneco zijn, graag ff met logo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
Maandelijks energierapport @paQ

@ybos , weet ff niet hoe ik een logo erbij krijg, maar het is Eneco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tagor555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:54:
Maandelijks energierapport @paQ

@ybos , weet ff niet hoe ik een logo erbij krijg, maar het is Eneco
Dat is een tussenstand van wat het (saldeertechnisch) aan waarde vertegenwoordigd.
M.a.w. het zegt helemaal NIETS :+

Want als ze het echt moesten uitbetalen vinden ze dat het een totaal andere waarde heeft ;)

Eigenlijk moet daar staan
Totaal geëxporteerd

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
@paQ ,

Nooit geweten wat je zegt, in mijn app hanteren ze de bedragen ook. Hoe moet je dan in godsnaam nog weten hoe je ervoor staat momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tagor555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:04:
@paQ ,

Nooit geweten wat je zegt, in mijn app hanteren ze de bedragen ook. Hoe moet je dan in godsnaam nog weten hoe je ervoor staat momenteel?
een hele grote excel maken :+

Het is bezopen en kan er ook met mijn pet niet bij anno 2022.
Maar dat is de enige methode om het bij te houden, waar je nu staat kwa salderen / terugleveren, en tegen welk tarief dan.

De app is helemaal drama, want elke wijziging slaat terug op het hele kalenderjaar. Dus na elke wijziging lopen de verschillen alleen maar verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filimento
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 13:18
Afas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Ik vermoed dat ze bij Eneco inmiddels enorm achterlopen want ik heb nog steeds geen bevestiging dat ze het restant van mijn overeenkomst tegen hoge TLV gaat uitbetalen. Heb wel de 14 dagen mail ontvangen en ook bezwaar gemaakt tegen de eindafrekening van anderhalve week geleden.
Hier hetzelfde...

15 sep bericht gekregen dat ze binnen 14 dagen met een oplossing komen. Tot op heden nog geen reactie.
In het geval ze werkdagen bedoelen (niet de eerste keer dat Eneco niet helder communiceert) hebben ze nog tot vannacht 00.00uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:38
Srednier schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb nooit een email gehad van 9ct/kWh alleen van 0,09ct/kWh. Maar wordt afgerekend op 9ct/kWh. Die verwarring komt niet van mij maar van Eneco. Komisch dat ik vanaf 26 september een TLV heb die meer als 1000x zo hoog is...
Meer dan .... :)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Nee, beter he

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fmrama
  • Laatst online: 22:14
Voor diegene die van eneco nog wat tegoed hebben!

https://solarmagazine.nl/...-van-tevoren-communiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Leuk maar Eneco trekt de middelvinger.
Energie-Nederland verbaasd over standpunt ACM
Energie-Nederland stelt met verbazing kennis te hebben genomen van het standpunt van de ACM over de tariefwijzigingen van energieleveranciers.

De brancheorganisatie van de energiebedrijven stelt de maatschappelijke onrust die over de kwestie is ontstaan te betreuren. ‘In de wet is vastgelegd dat voor consumenten een opzegtermijn van 30 dagen geldt. Door de ACM wordt deze 30-dagentermijn nu doorgetrokken naar de tariefwijziging, terwijl dat niet in de wet is vastgelegd. Er is dus absoluut geen sprake van wetsovertreding door energieleveranciers. We zijn hierover met de ACM in gesprek.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Hebben jullie deze al voorbij zien komen:
-----------------------------------------------------------

Beste heer, mevrouw xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx,

Onlangs heb je een klacht ingediend over de termijn waarop de wijzigingen van energietarieven gecommuniceerd worden. In deze mail komen we hier graag bij je op terug.

We vinden het erg vervelend dat er de afgelopen periode zoveel onduidelijkheid is ontstaan rondom de aankondigingstermijn van onze energietarieven. Vooral in een tijd waarin er al zoveel speelt rondom de energierekening.

We hebben altijd gehandeld volgens de wet en de algemene voorwaarden die in de energiesector gelden en bekend zijn bij de ACM. Om echter te voldoen aan de oproep om klanten eerder over hun nieuwe tarieven te informeren, hebben we besloten om - conform de wens van de ACM - vanaf 1 oktober klanten ten minste 30 dagen voor het ingaan van de nieuwe tarieven hierover te informeren. Bij tarieven die eerder zijn ingegaan dan 1 oktober verandert er dan ook niets.

Heb je nieuwe tarieven die in oktober ingaan?
Dan heb je inmiddels een mail van ons ontvangen waarin bevestigd wordt dat je tarieven 30 dagen na ontvangst van de communicatie ingaan. Heb je bijvoorbeeld op 25 september bericht van ons ontvangen? Dan gaan die nieuwe tarieven vanaf 25 oktober in. Tot deze datum gelden je huidige tarieven. Het duurt even voordat we de verlengde ingangstermijn kunnen verwerken in onze systemen. Het kan dus zijn dat je de wijziging nog niet direct terugziet in de Eneco app, Mijn Eneco en andere communicatie, zoals je Maandelijkse Energierapport. We werken er hard aan om je zo snel mogelijk de juiste informatie te tonen, hier hoef je zelf niets voor te doen.

We vinden het nogmaals erg vervelend dat er verwarring is ontstaan. Het is altijd ons doel geweest om je tijdig en juist te informeren over je tarieven. We verwachten met het eerder communiceren van de tarieven beter aan jouw wensen te voldoen en je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Eneco Klantenservice

---------------------------------------------

Dus gaat er zo wéér een email naar Ehhh NEE & CO :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:

Onlangs heb je een klacht ingediend over de termijn waarop de wijzigingen van energietarieven gecommuniceerd worden. In deze mail komen we hier graag bij je op terug.

We vinden het erg vervelend dat er de afgelopen periode zoveel onduidelijkheid is ontstaan rondom de aankondigingstermijn van onze energietarieven. Vooral in een tijd waarin er al zoveel speelt rondom de energierekening.

We hebben altijd gehandeld volgens de wet en de algemene voorwaarden die in de energiesector gelden en bekend zijn bij de ACM. Om echter te voldoen aan de oproep om klanten eerder over hun nieuwe tarieven te informeren, hebben we besloten om - conform de wens van de ACM - vanaf 1 oktober klanten ten minste 30 dagen voor het ingaan van de nieuwe tarieven hierover te informeren. Bij tarieven die eerder zijn ingegaan dan 1 oktober verandert er dan ook niets.

Dan heb je inmiddels een mail van ons ontvangen waarin bevestigd wordt dat je tarieven 30 dagen na ontvangst van de communicatie ingaan. Heb je bijvoorbeeld op 25 september bericht van ons ontvangen? Dan gaan die nieuwe tarieven vanaf 25 oktober in. Tot deze datum gelden je huidige tarieven. Het duurt even voordat we de verlengde ingangstermijn kunnen verwerken in onze systemen. Het kan dus zijn dat je de wijziging nog niet direct terugziet in de Eneco app, Mijn Eneco en andere communicatie, zoals je Maandelijkse Energierapport. We werken er hard aan om je zo snel mogelijk de juiste informatie te tonen, hier hoef je zelf niets voor te doen.

We vinden het nogmaals erg vervelend dat er verwarring is ontstaan. Het is altijd ons doel geweest om je tijdig en juist te informeren over je tarieven. We verwachten met het eerder communiceren van de tarieven beter aan jouw wensen te voldoen en je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Eneco Klantenservice

Idd
Ik zeg geschillencommissie allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:

Met vriendelijke groet,

Eneco Klantenservice

Deze heb ik vanochtend ook ontvangen. Het begint vermoeiend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Ik loop nog een stapje achter bij jullie: hoewel ik al 3 x een klacht heb ingediend, waarvan 2 x is gezegd dat ze er naar gaan kijken (de derde is niet eens bevestigd) kreeg ik vanmorgen de afrekening per 1 oktober, en idd, vanaf 5 september 9 cent vergoeding, niet geheel tot mijn verbazing. Daar komt dan weer een vervolg op...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die mail heeft iedereen gehad. Los van of je een verhoging krijgt of niet.
Dat is voor Eneco een losstaand verhaal mbt de TLV.

Ik haal hier namelijk (ook niet met wat fantasie) uit dat ze zeggen: OK 9 cent TLV vanaf 5 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:29:

Ik haal hier namelijk (ook niet met wat fantasie) uit dat ze zeggen: OK 9 cent TLV vanaf 5 oktober
Ik heb deze mail (net als alle vorige) niet gekregen, ik krijg wel de maandoverzichten en de TLV is per 5/9 terug geschroefd.
Ik verwacht dat de TLV niet veel hoger zal gaan dan die 9ct. Ergens moet er gecompenseerd worden en als de TLV laag is (en ja de TLV bij particulieren is peanuts op het totaal), hoeft het rijk minder bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

htca schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb deze mail (net als alle vorige) niet gekregen, ik krijg wel de maandoverzichten en de TLV is per 5/9 terug geschroefd.
Ik verwacht dat de TLV niet veel hoger zal gaan dan die 9ct. Ergens moet er gecompenseerd worden en als de TLV laag is (en ja de TLV bij particulieren is peanuts op het totaal), hoeft het rijk minder bij te leggen.
Als je TLV hebt, hoeft het rijk daar überhaupt niet bij te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 15:44
Ik heb die email wel gekregen. Maar ben ook nu nog steeds niet geïnformeerd over de nieuwe tarieven per mail of brief.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Renkie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:58:
Ik heb die email wel gekregen. Maar ben ook nu nog steeds niet geïnformeerd over de nieuwe tarieven per mail of brief.....
Dan is er geen verhoging.

Er gaan nu echt wat zaken door elkaar lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Als je TLV hebt, hoeft het rijk daar überhaupt niet bij te leggen
Nope, maar het kan in de onderhandelingen tussen Rijk en maatschappijen wel als onderdeel worden gezien. Rijk: Jullie kunnen een deel tegen laag tarief inkopen, dus onze vergoeding tov de marktprijs gaat omlaag.
Maar als ik de huidige stroomprijzen per uur zie... dan is 9ct nog best veel op het midden van de dag.
Prijs voor een kwh op 5/10 per uur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
00:00 € 0,200  12:00 € 0,036
01:00 € 0,149  13:00 € 0,001
02:00 € 0,138  14:00 € 0,003
03:00 € 0,096  15:00 € 0,012
04:00 € 0,115  16:00 € 0,075
05:00 € 0,088  17:00 € 0,194
06:00 € 0,178  18:00 € 0,210
07:00 € 0,220  19:00 € 0,266
08:00 € 0,225  20:00 € 0,231
09:00 € 0,209  21:00 € 0,232
10:00 € 0,107  22:00 € 0,225
11:00 € 0,055  23:00 € 0,093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
htca schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Nope, maar het kan in de onderhandelingen tussen Rijk en maatschappijen wel als onderdeel worden gezien. Rijk: Jullie kunnen een deel tegen laag tarief inkopen, dus onze vergoeding tov de marktprijs gaat omlaag.
Maar als ik de huidige stroomprijzen per uur zie... dan is 9ct nog best veel op het midden van de dag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Waar vind je deze prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

htca schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
kun je nagaan hoe belachelijk 1 euro is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
of
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Verdere discussie hierover kan lijkt me beter in dit topic: :)
het grote day ahead energie prijzen topic.

[ Voor 36% gewijzigd door SmiGueL op 05-10-2022 14:12 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Ik ben sinds 19 september van Eneco naar UC gegaan. Ik heb nog steeds geen afrekening van Eneco gezien. Duurt dat bij jullie ook zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

HKees schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:57:
Ik ben sinds 19 september van Eneco naar UC gegaan. Ik heb nog steeds geen afrekening van Eneco gezien. Duurt dat bij jullie ook zo lang?
Hier wel al binnen. Onterecht lage TLV trouwens, heb nooit bericht gekregen van de verlaging. Dus ik ga ze aanmanen tot het uitbetalen van de 'vorige' TLV. Samen met het gedoe hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
HKees schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:57:
Per 26 september weg en 30 september de eindnota ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Ik zat per 13 september bij UC en kreeg 17 september de nota en 28 september stond het geld erop.

Maar nog steeds geen reactie gehad over die paar dagen, klantenservice zegt elke keer dat mijn klacht in behandeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Oke, gebeld.. De eindnota die ik had ontvangen (waar een bedragje in stond wat ik moest betalen, ben netto terugleveraar) klopte van geen kant. Ik krijg dus binnen een paar dagen een nieuwe... ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Was deze al voorbij gekomen??

Energiebedrijven moeten wijziging terugleververgoeding ook 30 dagen van tevoren communiceren

>>> Energie-Nederland verbaasd over standpunt ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat energiebedrijven niet alleen een verhoging van de energietarieven, maar ook de wijziging van de terugleververgoeding 30 dagen van tevoren moeten bekendmaken. De ACM stelt strenge gesprekken te voeren met energieleveranciers die zich niet aan de afspraken houden. De autoriteit wordt momenteel namelijk overstelpt met vragen en klachten van consumenten van onder meer Eneco, Greenchoice en Vattenfall die per 1 oktober de energieprijzen verhogen en dat minder dan 30 dagen van tevoren hebben aangekondigd. De ACM heeft inmiddels contact gehad met branchevereniging Energie-Nederland en de energieleveranciers een brief gestuurd. Daarin wijzen ze hen op de regels.

-----------------------------------------

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Vandaag 2 emails gehad:
Geachte heer xxx,

In bovengenoemde zaak laten wij u weten het geschil verder in behandeling te hebben genomen. Let op, nu de andere partij bij de zaak betrokken is, behandelen wij uw zaak verder onder zaaknummer x. Wij verzoeken u om voortaan dit zaaknummer in uw correspondentie te vermelden.

De door u toegestuurde documenten hebben wij doorgestuurd naar de andere partij, Eneco Services B.V..
De andere partij kan hierop binnen 1 maand reageren.

Belangrijke informatie om u goed te informeren, te begeleiden en wat we van u verwachten rondom depot en processtappen, vindt u op https://www.degeschillenc...cesinformatie/behandelen/

Om uw privacy te waarborgen, voegen wij geen bijlagen toe aan e-mails. Alle toegevoegde documenten kunt u online bekijken. Log hiervoor in op https://online.toegangtotmijnzaak.nl/pip en klik op het zaaknummer. Wilt u hier meer over lezen? Bekijk dan de "Veelgestelde vragen" op onze website.

Met vriendelijke groet,

De Geschillencommissie
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
T: 070-3105310
W: www.degeschillencommissie.nl
F: facebook.com/geschillencie
T: twitter.com/geschillencie
En 40 dagen na mijn klacht ook deze inmiddels bekende:
Geachte heer xxx,

U heeft op 26 augustus 2022 een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.

Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022. Op het moment dat bekend is wat u in september heeft teruggeleverd maken wij een persoonlijke berekening.

Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.

Met vriendelijke groet,
Ben wel benieuwd of de laatste dan in reactie is op de info die van de geschillencomissie kwam.
Maar het emailtje van Eneco is weer volslagen onzin. De teruglevering van september is al lang bekend want ze hebben de eindnota al opgesteld en doorgestuurd...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Srednier schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:32:
Vandaag 2 emails gehad:

[...]

En 40 dagen na mijn klacht ook deze inmiddels bekende:

[...]

Ben wel benieuwd of de laatste dan in reactie is op de info die van de geschillencomissie kwam.
Maar het emailtje van Eneco is weer volslagen onzin. De teruglevering van september is al lang bekend want ze hebben de eindnota al opgesteld en doorgestuurd...
Ik lees je 2e reactie nog even en het woordje "persoonlijke" in de zin "wij maken een persoonlijke berekening voor u" . Dat houdt in dat de rest (in dit topic en heel NL) niets aan die regeling heeft want het is een persoonlijke berekening...
Heel slim gespeeld Eneco...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Ik heb vandaag een mail gehad van Eneco dat ze naar aanleiding van mijn klacht het verschil tussen de 61 cent en 9 cent aan TLV gaan vergoeden voor de periode dat ik bij Eneco zat vanaf 5 september. Aangezien ik op 9 september al ben overgestapt gaat het om een relatief klein bedrag, een kleine 30 euro.

Eneco geeft aan dit bedrag binnen twee weken over te maken.

Ik had in mijn klacht precies aangeven met welk bedrag de oorspronkelijke eindnota gecorrigeerd diende te worden. Precies dit bedrag wordt nu ook vergoed door Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik zit dan wel niet bij Eneco maar wel bij hun dochter Oxxio die dezelfde ongein uithaalt. Aangezien Oxxio er bij mij helemaal een puinhoop van aan het maken is en ze totaal niet reageren op de telefonisch en via de app (mail adres hebben ze blijkbaar niet) gestelde gestelde vragen/bezwaren en ik ze helemaal beu ben heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Deze zijn het met mij eens dat Oxxio niet handelt volgens de nl wet en hun eigen voorwaarden en hebben nu een concept blafbrief opgesteld om ze tot de orde te roepen. Interessant is dat mijn rechtsbijstand nu stelt dat:
- De wijziging van het teruglevertarief niet (tijdig) is gemeld
- Dat de wijziging onrechtmatig is omdat deze wijziging is ingegaan buiten de twee gestelde momenten (januari en juli). Dit is niet onderbouwd en daarom niet toegestaan.

Ik heb begrepen dat de brief er op korte termijn uitgaat, ben benieuwd of Oxxio sneller en inhoudelijker reageert op een brief van de rechtsbijstand dan op mijn chats/mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

Interessant om te lezen dat allerlei mensen verschillende mails hebben ontvangen. Ik heb ook een klacht lopen maar ik wordt volledig genegeerd. Geen communicatie meer gehad sinds 10 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:18
paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:29:

Ik heb die mail ook ontvangen, en net contact gehad (chat) met Eneco, maar ze zien die mail wel als: "het is afgehandeld". De klacht was nml gesloten. Je moet er dus zelf achteraan om je klacht te heropenen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 22:24
_starbuck_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:31:
Ik heb vandaag een mail gehad van Eneco dat ze naar aanleiding van mijn klacht het verschil tussen de 61 cent en 9 cent aan TLV gaan vergoeden voor de periode dat ik bij Eneco zat vanaf 5 september. Aangezien ik op 9 september al ben overgestapt gaat het om een relatief klein bedrag, een kleine 30 euro.

Eneco geeft aan dit bedrag binnen twee weken over te maken.

Ik had in mijn klacht precies aangeven met welk bedrag de oorspronkelijke eindnota gecorrigeerd diende te worden. Precies dit bedrag wordt nu ook vergoed door Eneco.
Exact hetzelfde verhaal hier, 5 september klacht, gisteren mail ontvangen dat ze gaan compenseren. Ik had ~26 euro schade, ze gaan 30 euro compensatie betalen. Scheelt weer mooi een hoop gezeik en werk aan de geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
FitNiX schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Ik heb die mail ook ontvangen, en net contact gehad (chat) met Eneco, maar ze zien die mail wel als: "het is afgehandeld". De klacht was nml gesloten. Je moet er dus zelf achteraan om je klacht te heropenen. 8)7
Dank je voor de update, ik heb ze inmiddels per mail laten dat mijn klacht niet afgehandeld is onder verwijzing naar eerdere berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verdomd, inmiddels heb ik ook de "we houden ons altijd al aan de wet maar we gaan ons vanaf 1 oktober aan de wet houden" email binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

<sarcasm>
Eneco weer in de bocht hoor, of beter uit de bocht.

Zie onder de zeer attente reactie van Eneco op mijn klacht over de nog steeds niet naar mij gecommuniceerde tlv-wijziging per 5 september naar 9 cent.

Klein detail: gelukkig ben ik per 15 september geen klant meer van die boevenbende...
<\sarcasm>

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hier stond onzin

[ Voor 97% gewijzigd door Richard op 09-10-2022 15:29 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 21:08
Na bellen nu eindelijk ook een reactie gekregen dat ze gaan compenseren. Inmiddels ook overgestapt waarna ik een opzegboete heb gekregen van Eneco (vast contract). Daar hebben ze nog niets over gezegd terwijl dat wel in de klacht stond.
U heeft op 6 september 2022 een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.

Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert vanaf 5 september 2022 tot uw einddatum.

Wij maken een persoonlijke berekening op basis van uw eindnota. Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
niek89 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
Na bellen nu eindelijk ook een reactie gekregen dat ze gaan compenseren. Inmiddels ook overgestapt waarna ik een opzegboete heb gekregen van Eneco (vast contract). Daar hebben ze nog niets over gezegd terwijl dat wel in de klacht stond.

[...]
Standaard copy paste zo te zien. Ik verwacht ook deze reactie en vervolgens niet ingaan op mijn punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik had een klacht ingediend over dat de koppeling van de TLV met het levertarief is gewijzigd waardoor het artikel in het voorwaarde overzicht is gewijzigd. Wat naar mijn idee niet kon omdat het geen wijziging was vanuit de overheid.
Eindelijk reactie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Wijziging artikel 3
In artikel 7.5 staat het volgende:
Dit voorwaardeoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel een nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet.

Hier staat dat de leverancier haar voorwaarden of haar tarieven kan aanpassen als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wet dan wel overheidsbesluit kan dan wel moet.

Er ligt nu geen nieuw overheidsbesluit of nieuwe wet die de wijziging van de TLV noodzakelijk maakte, maar er is wel bestaande regelgeving de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag die een dergelijke wijziging toestaan. 
Dat is wat met de bepaling is bedoeld. Er mag zowel gewijzigd worden als dat van de overheid moet, maar ook als dat van de overheid mag. 
Dit laatste is hier aan de orde. Dus conclusie is dat we handelen conform ons Voorwaardenoverzicht, dus conform artikel 7, lid 5.

Het woordje kan is dus de clue.
Absurd dat dit soort regels in een voorwaarde overzicht door een gewone burger niet meer op waarde is te schatten. Dat Eneco dit dus mag wijzigingen had ik echt niet zelf geconcludeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
jobr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:24:
Ik had een klacht ingediend over dat de koppeling van de TLV met het levertarief is gewijzigd waardoor het artikel in het voorwaarde overzicht is gewijzigd. Wat naar mijn idee niet kon omdat het geen wijziging was vanuit de overheid.
Eindelijk reactie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Wijziging artikel 3
Dit voorwaardeoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel een nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet.

Hier staat dat de leverancier haar voorwaarden of haar tarieven kan aanpassen als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wet dan wel overheidsbesluit kan dan wel moet.

Er ligt nu geen nieuw overheidsbesluit of nieuwe wet die de wijziging van de TLV noodzakelijk maakte, maar er is wel bestaande regelgeving de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag die een dergelijke wijziging toestaan. 
Dat is wat met de bepaling is bedoeld. Er mag zowel gewijzigd worden als dat van de overheid moet, maar ook als dat van de overheid mag. 
Dit laatste is hier aan de orde. Dus conclusie is dat we handelen conform ons Voorwaardenoverzicht, dus conform artikel 7, lid 5.

Absurd dat dit soort regels in een voorwaarde overzicht door een gewone burger niet meer op waarde is te schatten. Dat Eneco dit dus mag wijzigingen had ik echt niet zelf geconcludeerd.
Ik moet hier eigenlijk keihard om lachen en janken tegelijk. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Wat een half bakken onderbouwing is dit zeg. Recht lullen wat krom is. Het is maar goed dat we consumenten zijn; onduidelijke voorwaarden (en dat zijn het kennelijk) worden eerder in het voordeel van de consument uitgelegd dan de professionele gebruiker Eneco.

Edit:
Nog een aanvulling. Eigenlijk zegt Eneco dus: als het van de overheid mag, dan mogen we voorwaarden wijzigen. Nou is het nog best een leuke discussie wat de overheid daar sowieso over te zeggen heeft; de wet(gever) lijkt me logischer. Hoe dat ook zij, de wet is wel duidelijk: voorwaarden mag je alleen tussentijds wijzigen als partijen dat zijn overeengekomen. We zijn volgens Eneco overeengekomen dat ze de voorwaarden mogen wijzigen, als dat van de wetgever mag. Dat mag van de wetgever, als je dat bent overeengekomen. Leuk cirkeltje wordt dit. Ik heb wel goede hoop dat Eneco hier het onderspit gaat delven.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 06-10-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zojuist een eerste maandelijks energierapport via de mail gekregen. Tevens de eerste mail met tarieven die ik van Eneco heb ontvangen sinds ingang van mijn contract halverwege Juli. Deze kloppen in ieder geval niet. Ik heb de prijswijzigingen per 1 Juli nog afgewacht en de vermelde tarieven voor afname van stroom zijn in dit rapport hoger dan in het contract wat ik heb afgesloten met Eneco. Überhaupt geen persoonlijke info gehad over een wijziging dus dat is al niet correct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S7X9LVemd-6BCtmM4immttze8g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/aBfgKR30mlAjcnDk2GUD9ttB.png?f=fotoalbum_medium

Onderaan in de verklaringen staat; '... tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom'. Dit is nog gewoon salderen. Vervolgens bij een 'overschot van teruglevering' staat ineens; 'De teruglevergoeding kan tussentijds wijzigen'. (met de overgenomen verkeerde spelling) Oh dus. Wat is nu tussentijds? Nog een gebrek aan duidelijk informeren naar de consument en geen woord of datum waarop een tarief per ingaande zou gaan wijzigen. Anders dan twee keer per jaar.

In mijn contract staat als teruglevertarief nog €-0,41265. Deze staat overigens in de specificatieberekening bij teruglevering van stroom ook gewoon onder het kopje 'Uw tarief per kWh'. Maakt ook verder niet uit want voor elke wijziging moet men immers persoonlijk geïnformeerd worden. Uit dit rapport valt niet op te maken wat de hoogte is van de TLV maar de levertarieven zijn hier wel gewijzigd. Tijd om contact op te nemen met Eneco.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
cryptapix schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Ik moet hier eigenlijk keihard om lachen en janken tegelijk. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Wat een half bakken onderbouwing is dit zeg. Recht lullen wat krom is. Het is maar goed dat we consumenten zijn; onduidelijke voorwaarden (en dat zijn het kennelijk) worden eerder in het voordeel van de consument uitgelegd dan de professionele gebruiker Eneco.

Edit:
Nog een aanvulling. Eigenlijk zegt Eneco dus: als het van de overheid mag, dan mogen we voorwaarden wijzigen. Nou is het nog best een leuke discussie wat de overheid daar sowieso over te zeggen heeft; de wet(gever) lijkt me logischer. Hoe dat ook zij, de wet is wel duidelijk: voorwaarden mag je alleen tussentijds wijzigen als partijen dat zijn overeengekomen. We zijn volgens Eneco overeengekomen dat ze de voorwaarden mogen wijzigen, als dat van de wetgever mag. Dat mag van de wetgever, als je dat bent overeengekomen. Leuk cirkeltje wordt dit. Ik heb wel goede hoop dat Eneco hier het onderspit gaat delven.
Ze zeggen 'Het mag van de overheid' en dat is op basis van de Elektriciteitswet. Waarom hebben ze geen verwijzing gegeven naar de specifieke regel uit die wet waaruit blijkt dat de voorwaarden en/of tarieven gewoon gewijzigd kunnen worden in contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

M-spec schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:
Zojuist een eerste maandelijks energierapport via de mail gekregen. Tevens de eerste mail met tarieven die ik van Eneco heb ontvangen sinds ingang van mijn contract halverwege Juli. Deze kloppen in ieder geval niet. Ik heb de prijswijzigingen per 1 Juli nog afgewacht en de vermelde tarieven voor afname van stroom zijn in dit rapport hoger dan in het contract wat ik heb afgesloten met Eneco. Überhaupt geen persoonlijke info gehad over een wijziging dus dat is al niet correct.

[Afbeelding]

Onderaan in de verklaringen staat; '... tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom'. Dit is nog gewoon salderen. Vervolgens bij een 'overschot van teruglevering' staat ineens; 'De teruglevergoeding kan tussentijds wijzigen'. (met de overgenomen verkeerde spelling) Oh dus. Wat is nu tussentijds? Nog een gebrek aan duidelijk informeren naar de consument en geen woord of datum waarop een tarief per ingaande zou gaan wijzigen. Anders dan twee keer per jaar.

In mijn contract staat als teruglevertarief nog €-0,41265. Deze staat overigens in de specificatieberekening bij teruglevering van stroom ook gewoon onder het kopje 'Uw tarief per kWh'. Maakt ook verder niet uit want voor elke wijziging moet men immers persoonlijk geïnformeerd worden. Uit dit rapport valt niet op te maken wat de hoogte is van de TLV maar de levertarieven zijn hier wel gewijzigd. Tijd om contact op te nemen met Eneco.
Het is al vele malen voorbijgekomen in dit topic dat die maandelijkse rapporten voor geen meter kloppen. Je kunt er dan ook geen rechten aan ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
jobr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:24:
Eindelijk reactie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Wijziging artikel 3

Heb je een vast of een variabel contract?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Esumontere schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Het is al vele malen voorbijgekomen in dit topic dat die maandelijkse rapporten voor geen meter kloppen. Je kunt er dan ook geen rechten aan ontlenen.
Eneco informeert hier wel mee, of voegt er aan toe, dat ze de TLV tussentijds kunnen wijzigen. Zonder verdere info of (huidige) tarieven. Ik mag er vanuit gaan dat de tarieven die in mijn contract staan nog altijd gelden maar we weten inmiddels hoe dat verloopt.

Wat is dan het advies, niks doen het er op aan laten komen of toch contact op nemen en daarmee bevestigen dat de tarieven per ingaande alsnog wijzigen? Ik ben vanaf dat moment immers persoonlijk geïnformeerd. Op dit moment heb ik alleen een rapport met onjuiste informatie.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16
Hier ook eindelijk de toezegging dat ze het gaan betalen. Was al langer in contact en uiteindelijk kreeg ik de vraag om na 5 dagen weer contact op te nemen. Dat gedaan en na 2 mailtjes kreeg ik niks meer te horen.

Vanmorgen maar eens gesproken met ze via nummer 010 – 892 3094. Ze zagen geen klacht meer open staan maar gingen er wel achteraan. Nu dus de toezegging per mail gekregen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Nog steeds geen toezegging ondanks klacht regelmatig herhalen als reactie op de standaard niet passende mailtjes. Maar nog steeds geen toezegging dat ze het verschil gaan lappen. Wel het saldo van de eindnota sinds juli uitbetaald.

Ze zijn toch aardig wat klanten leveranciers kwijt zo ...

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
cville schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Heb je een vast of een variabel contract?
Vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

We zijn intussen ruim over de 14 dagen heen die ze beloofd hebben om op de mail te reageren. Ook een reminder wordt niet op gereageerd.

Het ziet er steeds meer naar uit dat ik de geschillen commissie moet gaan inschakelen. Het lastige is echter, wat doe je met een club die gewoon geen reactie geeft, want hoe kan ik ergens tegenin gaan als ze simpelweg geen antwoord of weigering geven.

Moet ik ze dan een factuur sturen, daar 30 dagen op wachten en ze dan gaan aanmanen als ze dáár niet op reageren....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Fairy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:12:
Moet ik ze dan een factuur sturen, daar 30 dagen op wachten en ze dan gaan aanmanen als ze dáár niet op reageren....?
Na de uitspraak van de geschillencommissie moeten ze je wel binnen een redelijke termijn uitbetalen, mits die uitspraak bindend is.
Als ze dat niet doen zou je volgens mij gewoon een deurwaarder kunnen inschakelen die voor jou het geld komt innen bij Eneco.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
Fairy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:12:
We zijn intussen ruim over de 14 dagen heen die ze beloofd hebben om op de mail te reageren. Ook een reminder wordt niet op gereageerd.

Het ziet er steeds meer naar uit dat ik de geschillen commissie moet gaan inschakelen. Het lastige is echter, wat doe je met een club die gewoon geen reactie geeft, want hoe kan ik ergens tegenin gaan als ze simpelweg geen antwoord of weigering geven.

De geschillencomissie heeft eneco 30 dagen de tijd gegeven om tegen mijn klacht in bezwaar te gaan. Doen ze dit niet wordt ik gewoon in het gelijk gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Esumontere schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:25:
Interessant om te lezen dat allerlei mensen verschillende mails hebben ontvangen. Ik heb ook een klacht lopen maar ik wordt volledig genegeerd. Geen communicatie meer gehad sinds 10 september.
Dan moet je bellen met ze. Dan komt de zaak in een stroomversnelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Bij iedereen is het ook stil uit het Eneco front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionj
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:40
Ik zit met het volgende dilemma. Ik heb officieel nog niets van Eneco gehoord over de prijsverlaging en als ik er naar vraag, dan geef ik aan het gezien te hebben waardoor er later beroep op doen lastiger wordt.

Stel het nieuwe tarief van 9cent teruglevering gaat in, dan is het voor mij goedkoper om het voor een elektrische verwarming te gebruiken. Al helemaal voordat het prijs plafond van 1 januari ingaat.

Maar als het oude tarief gehanteerd wordt, dan is het goedkoper om met gas te stoken.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

padoempats schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:47:
Bij iedereen is het ook stil uit het Eneco front?
compleet.

Ik heb voor de vorm maar een nieuwe klacht aangemaakt om daar dan weer over te klagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Headshot_NL schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:17:
Hier ook eindelijk de toezegging dat ze het gaan betalen. Was al langer in contact en uiteindelijk kreeg ik de vraag om na 5 dagen weer contact op te nemen. Dat gedaan en na 2 mailtjes kreeg ik niks meer te horen.

Vanmorgen maar eens gesproken met ze via nummer 010 – 892 3094. Ze zagen geen klacht meer open staan maar gingen er wel achteraan. Nu dus de toezegging per mail gekregen.
Zojuist gebeld

"hoe komt u aan dit nummer? :') "

in het kort: mijn klacht is nooit aangenomen als klacht (joh) en had al lang doorgezet moeten worden naar de afdeling die gaat over de klachten aangaande teruglevering.
Dat is nu gedaan.

Ik heb aangegeven dat ik het weer een weekje geef, anders hang ik gewoon weer aan de lijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16
paQ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Zojuist gebeld

"hoe komt u aan dit nummer? :') "

in het kort: mijn klacht is nooit aangenomen als klacht (joh) en had al lang doorgezet moeten worden naar de afdeling die gaat over de klachten aangaande teruglevering.
Dat is nu gedaan.

Ik heb aangegeven dat ik het weer een weekje geef, anders hang ik gewoon weer aan de lijn :)
Ik kreeg precies dezelfde reactie :P maar een paar uur na mijn belletje stond de toezegging op de mail.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Headshot_NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Ik kreeg precies dezelfde reactie :P maar een paar uur na mijn belletje stond de toezegging op de mail.
Dank voor jullie updates, ga zo ook bellen met dit nummer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Bij mij blijft het dus 9cent.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 7 oktober 2022 waarin u schrijft over of er nog informatie bekend is over de berichtgeving van wijziging in de terugleververgoeding. In deze e-mail reageer ik graag op uw bericht.

dit is wat mijn collega antwoordde: Alleen de klanten die meer opwekken dan verbruiken en dus terugleveren, of klanten waarvan we verwachten dat ze meer gaan opwekken dan verbruiken, hebben bericht gekregen over de wijziging. Het is dus mogelijk dat een klant wel zonnepanelen heeft, maar geen bericht heeft ontvangen.

Zo zullen de teruglevertarieven na 5 september ook €0,09 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

De geschillencomissie heeft eneco 30 dagen de tijd gegeven om tegen mijn klacht in bezwaar te gaan. Doen ze dit niet wordt ik gewoon in het gelijk gesteld
Heb je toevallig de complete klacht ook paraat?
Wellicht kan ik die deels kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ApC_IcE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:53:

[...]
En dat is dus kul. Nergens in jouw contract staat dat alleen mensen waarvan Eneco denkt dat ze meer opwekken persoonlijk bericht moeten krijgen. Jij moet persoonlijk op de hoogte gesteld worden van wijzigingen, ongeacht wat jij opwekt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix

[...]
Rare reactie van Eneco. Hoe ze hun selectie hebben gemaakt over het wel of niet informeren moeten ze lekker zelf weten, maar juist bij niet informeren gelden dus de overeengekomen tarieven en niet de 9ct.

Overigens heb ik tot op heden geen bericht gekregen, maar wel eerder een tussentijdse nota van Eneco ontvangen waarop ik 1000 euro terugkreeg, waarna ze zelf het voorschot naar 0 hebben verlaagd. Daarbij komt ook nog dat ik bij het aangaan van de overeenkomst heb aangegeven meer op te wekken dan te verbruiken. Dan zou je toch denken dat Eneco wel weet dat ik netto teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik heb inmiddels gebeld, mijn klacht was ook ergens in de krochten bij Eneco kwijt geraakt. Nu doorgezet en ik zou snel reactie moeten krijgen.

Ze hebben er een compleet team om gezet op het hoofdkantoor om alle klachten over de TLV af te handelen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Afas schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:02:
Ik heb inmiddels gebeld, mijn klacht was ook ergens in de krochten bij Eneco kwijt geraakt. Nu doorgezet en ik zou snel reactie moeten krijgen.

Ze hebben er een compleet team om gezet op het hoofdkantoor om alle klachten over de TLV af te handelen :')
Een heel team om standaard reacties terug te sturen? "Nee meneer, dit kunnen wij gewoon doen, einde verhaal".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb intussen al 4 mails gestuurd naar Eneco, waarvan 3 naar de 1e mail verwijzen met het verzoek te reageren op de mail. Elke week 1. Intussen zit ik een maand te wachten en reactie blijft uit. Wat een k*tclub is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:07

[...]
Absolute een goedkoop kul verhaaltje van Eneco. Mijn historisch stroomverbruik is ver beneden wat mijn zonnepanelen leveren op jaarbasis en ik hoor ook 0 zero niks voor & na mijn 1e klacht van Eneco.

Dit is gewoon 'n excuus van deze gier club om mensen af te wimpelen. Mensen gewoon de volledige Tlv actie doorzetten, ze moeten zich aan de spelregels houden. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
ApC_IcE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Heb je toevallig de complete klacht ook paraat?
Wellicht kan ik die deels kopiëren.
[quote]Srednier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:53:

[ Voor 40% gewijzigd door Srednier op 12-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 12-09 13:05
Ok na de 2e keer bellen had ik geluk dat ik een geschikte medewerker kreeg. Die zegt gewoon je hebt 30 dagen recht op die 61 cut dus we gaan het rechtzetten. Binnen 2-3 weken ontvangt u correctie nota.

Kortom gewoon bellen en hopen dat je de juiste te pakken krijgt.

[ Voor 87% gewijzigd door gebruiker001 op 12-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximilian0017
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Wat is de beste stap om nu te doen wanneer je bij Eneco zit met een variabel contract en je dagelijks elektriciteit teruglevert?
Op een dag als dit gebruik ik 4KW en maak ik 14KW.

Ik heb de zonnepanelen pas 2 maanden.

Is er nog een redelijke leverancier van elektriciteit waar je naar toe kunt, die nog wat normale prijzen voor levering en teruglevering geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

maximilian0017 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:59:
Wat is de beste stap om nu te doen wanneer je bij Eneco zit met een variabel contract en je dagelijks elektriciteit teruglevert?
Op een dag als dit gebruik ik 4KW en maak ik 14KW.

Ik heb de zonnepanelen pas 2 maanden.

Is er nog een redelijke leverancier van elektriciteit waar je naar toe kunt, die nog wat normale prijzen voor levering en teruglevering geeft?
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Je levert terug of je neemt af op jaarbasis. Niet allebei. Het gaat er dus niet om wat er op dagbasis gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 19:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Nadat ik dus een mail van hen kreeg dat er niks werd gecompenseerd (zie vorige post) werd ik zojuist door een aardige dame gebeld van Eneco dat ze het gaan corrigeren.
Dus van 5sept tm 20 sept wordt alsnog overgemaakt. Was net de klacht aan het kopieeren richting geschillencommissie.
@Srednier thanx voor je reactie. Jouw melding daar (en die van anderen) hebben er blijkbaar voor gezorgd dat Eneco nu actief mensen gaat bellen.
Wat de criteria is weet ik niet.
Dus of ze wederom zelf muntjes gooien wie ze gaan bellen oid dat is onbekend

Edit:

En voor de irritatie die ze hebben bezorgd doen ze er nog eens 50,- bovenop.

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 13-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
M'n ouders hebben een jaarcontract bij Energiedirect welke liep tot 1 oktober.
Op 24 september kregen ze de email dat de tarieven over 1 week bijna bijna 4x over de kop gaan.

Maar schijnbaar heeft de ACM hier ook wat van gezegd want waarempel kwam er afgelopen week het volgende emailbericht:
In september informeerden we je dat je vaste contract bij ons afloopt in oktober en over de variabele tarieven die horen bij het variabel contract waarop je dan automatisch overgaat. Aangezien de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ons geadviseerd heeft onze klanten minimaal 30 dagen van te voren te informeren over een tariefswijziging, laten we je variabele contract pas per 29 oktober ingaan.

Tot 29 oktober profiteer je nog van het tarief dat je gewend bent van je vaste contract. Daarna gelden de variabele tarieven zoals we die eerder in september aan je gecommuniceerd hebben.
Of het alleen 'advies' is geweest of dat er meer speelt durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar ik hoop dat ze op alle energieleveranciers een beetje invloed hebben kunnen uitoefenen. Dit soort last-minute praktijken is natuurlijk van de zotte als je de consument überhaupt geen tijd geeft om te switchen..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
SmiGueL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:
M'n ouders hebben een jaarcontract bij Energiedirect welke liep tot 1 oktober.
Op 24 september kregen ze de email dat de tarieven over 1 week bijna bijna 4x over de kop gaan.

Maar schijnbaar heeft de ACM hier ook wat van gezegd want waarempel kwam er afgelopen week het volgende emailbericht:

[...]

Of het alleen 'advies' is geweest of dat er meer speelt durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar ik hoop dat ze op alle energieleveranciers een beetje invloed hebben kunnen uitoefenen. Dit soort last-minute praktijken is natuurlijk van de zotte als je de consument überhaupt geen tijd geeft om te switchen..
Het was geen advies, de brief van ACM aan de leveranciers is gewoon openbaar en te vinden op de website van ACM. Kort: ACM heeft haar standpunt medegedeeld en gedreigd met sancties, energieleveranciers hebben eieren voor hun geld gekozen.

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 13-10-2022 12:38 . Reden: AFM -> ACM ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

cryptapix schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Het was geen advies, de brief van AFM aan de leveranciers is gewoon openbaar en te vinden op de website van AFM. Kort: AFM heeft haar standpunt medegedeeld en gedreigd met sancties, energieleveranciers hebben eieren voor hun geld gekozen.
ACM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ja, thanks heb het aangepast. Beroepsmatig heb ik met de AFM van doen, dus dat zit dan toch net meer in je hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:02:

Twee dagen verder en het is oorverdovend stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 23:36

ap3nr0ts

hoi

Ik krijg ook al sinds september geen antwoord meer. Op Klachtkompas en Twitter wordt alleen om geduld gevraagd. Er klopt ook iets aan de GJ-waarden in mijn tussentijdse nota niet, maar daarvoor moet ik nu ook opeens op antwoord wachten volgens Twitter terwijl dat een totaal ander onderwerp is. Hoe stuur ik Eneco een aangeschreven brief? Dit duurt echt achterlijk lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Filimento
  • Laatst online: 13-07 13:18
Na meermaals op redelijke termijn antwoord per mail te hebben gehad krijg ik sinds enkele weken geen reactie meer. Ook reminders hebben niet geholpen, dus gisteren het nummer dat hier ergens voorbij kwam maar eens gebeld. Fijn, er wordt direct opgepakt!
Echter had ik natuurlijk geen casenummer en dus kon mevrouw mij niet verder helpen. Zij kon ook geen case aanmaken en ik moest het maar via het reguliere nummer van de klantenservice proberen. Gelukkig werd daar ook binnen 5 minuten opgepakt en had ik een vriendelijke dame aan de lijn die even opzoek ging naar mijn klacht en de status daarvan.
Uitkomst: het is erg druk dus ze kunnen niet binnen de gestelde tijden reageren en ze zijn nog opzoek naar een passende oplossing. Mijn reactie: joh, volgens mij is dat heel simpel, we hebben een ovk en daar hebben we ons beide aan te houden. Lijkt me dus dat jullie dat gewoon gaan corrigeren, dat hoeft niet zo lang te duren.
Toen kwamen de welbekende vage Eneco uitspraken over wel of geen tarief en recht op wijzigen. Maar de opmerking "klopt allemaal, mits jullie tijdig communiceren. Tot op de dag van vandaag heb ik geen bericht gehad, dus deze discussie is zinloos" was voldoende om gelijk te krijgen. Toch kon mevrouw mij niet verder helpen want er was een heel team mee bezig, ik moest maar weer geduld hebben. Ook kon ze niet aangeven wanneer ik wel reactie mag verwachten.

Conclusie: ze hebben er nog steeds een grote puinzooi van.

PS: sorry voor de lap tekst:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
Filimento schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:49:
Na meermaals op redelijke termijn antwoord per mail te hebben gehad krijg ik sinds enkele weken geen reactie meer. Ook reminders hebben niet geholpen, dus gisteren het nummer dat hier ergens voorbij kwam maar eens gebeld. Fijn, er wordt direct opgepakt!
Echter had ik natuurlijk geen casenummer en dus kon mevrouw mij niet verder helpen. Zij kon ook geen case aanmaken en ik moest het maar via het reguliere nummer van de klantenservice proberen. Gelukkig werd daar ook binnen 5 minuten opgepakt en had ik een vriendelijke dame aan de lijn die even opzoek ging naar mijn klacht en de status daarvan.
Uitkomst: het is erg druk dus ze kunnen niet binnen de gestelde tijden reageren en ze zijn nog opzoek naar een passende oplossing. Mijn reactie: joh, volgens mij is dat heel simpel, we hebben een ovk en daar hebben we ons beide aan te houden. Lijkt me dus dat jullie dat gewoon gaan corrigeren, dat hoeft niet zo lang te duren.
Toen kwamen de welbekende vage Eneco uitspraken over wel of geen tarief en recht op wijzigen. Maar de opmerking "klopt allemaal, mits jullie tijdig communiceren. Tot op de dag van vandaag heb ik geen bericht gehad, dus deze discussie is zinloos" was voldoende om gelijk te krijgen. Toch kon mevrouw mij niet verder helpen want er was een heel team mee bezig, ik moest maar weer geduld hebben. Ook kon ze niet aangeven wanneer ik wel reactie mag verwachten.

Conclusie: ze hebben er nog steeds een grote puinzooi van.

PS: sorry voor de lap tekst:)
"Er zit een heel team op". Vanuit ons perspectief lijkt het toch extreem simpel?

Kunnen we het aanpassen voor lopende contract ja/nee?
ja -> zsm informeren en na 30 dagen gaat het in. Update sturen dat het ingaat per datum X
nee -> wijziging ongedaan maken
Is er een variabel contract?
ja -> zsm informeren en na 30 dagen gaat het in. Update sturen dat het ingaat per datum X

Wat dat hele team op het moment doet is nog een raadsel, het klinkt alsof dat team weken aan het vergaderen is hoe ze het gaan aanpakken. niet dat ze werkelijk bezig zijn met alles rechtzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
padoempats schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

"Er zit een heel team op". Vanuit ons perspectief lijkt het toch extreem simpel?

Wat dat hele team op het moment doet is nog een raadsel, het klinkt alsof dat team weken aan het vergaderen is hoe ze het gaan aanpakken. niet dat ze werkelijk bezig zijn met alles rechtzetten.
Een heel team kunnen ook 2 stagiaires zijn he :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
padoempats schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

En dat beoordelen van al die gevallen en vervolgens doorvoeren van correcties in de administratie gebeurt in jouw voorbeeld dan door 1 persoon? Ik denk dat daar wel een aantal man (en dus een team) mee bezig is eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Consumentenbond bemoeit zich er nu ook mee:

Eneco mag terugleververgoeding bij vaste contracten niet verlagen

Nu de variabele contracten nog...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:04
Andrehj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:38:

Modelcontracten liften op deze uitspraak mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
cryptapix schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

En dat beoordelen van al die gevallen en vervolgens doorvoeren van correcties in de administratie gebeurt in jouw voorbeeld dan door 1 persoon? Ik denk dat daar wel een aantal man (en dus een team) mee bezig is eigenlijk.
Het ging mij erom dat er niet eens duidelijke besluiten zijn. Zoveel combinaties zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats

Mooi, maar te laat. De consumentenbond heeft anderhalve maand liggen slapen.
Ben al overgestapt uit 'voorzorg', dit helpt bij het vorderen van wat er is misgelopen.

Al met al heeft deze trigger en een overstap wel een kleine verbetering opgeleverd. Deze winter ga ik niet meer aan het saldo zitten van hoge TLV maar teer ik op een toekomstig potje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Dat verklaart in ieder geval waarom ik niks hoor, als ze echt aan het zoeken zijn naar hun "oplossing". Het is niet helemaal passend hier, maar Eneco wil nu geen antwoord geven via Twitter "omdat ik al een lopende klacht heb". Maar op mijn tussentijdse rekening is het GJ-verbruik afgerond begonnen op stand 265, terwijl ik een inspectieformulier van de makelaar heb dat begint op 265,9 (en ook zoiets doorgegeven). Is dit bij meer mensen gebeurd met gas- en/of GJ-verbruik en tussentijdse nota's? Ik krijg echt het gevoel dat alles maar in hun voordeel wordt afgerond/behandeld. Tergend vind ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Standen worden altijd voor de komma gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Lijkt me bij GJ-verbruik sterk (maar na deze post zoek ik anders wel een relevanter topic hoor, ging me puur om of het bij meer mensen en tussentijdse nota's geldt). Het verschil tussen 1 GJ-verbruik is namelijk echt tientallen euro's. Het is niet alsof je 1 kuub gas meer of minder hebt. :)

https://www.woonbond.nl/n...n%20stijgen%20dan%20nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Inmiddels wel ja. Maar het was 10 jaar geleden 18 euro bijv. “Van oudsher” vul je in voor de komma.
In deze tijd is x,9 dus wel zo’n beetje het slechtste startpunt. En weer wel het beste eindpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo

En dan expliciet de VARIABELE / MODEL-contracten waarin staat:

aanpassingen op 1 Januari en 1 Juli . HEEL belanrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hansieo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

En dan expliciet de VARIABELE / MODEL-contracten waarin staat:

aanpassingen op 1 Januari en 1 Juli . HEEL belanrijk punt.
tenzij er redenen zijn om tussentijds enz enz

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste