14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar het idiote is dat ze van de ACM nu een boete krijgen.Naalroc schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:00:
De energiebedrijden hebben er s..... aan, zie hier:
https://nos.nl/artikel/24...verhoging-vanaf-1-oktober

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp hier niets van.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Net bericht terug dat ik binnen de komende week/twee weken bericht van Eneco
zou ontvangen om te laten weten hoe de situatie verder afgehandeld wordt
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Soortgelijke issue over stadswarmte. Een tweaker heeft daar vorige week positief bericht op gekregen: het had 30 dagen van te voren gemoeten, en tarief wordt met terugwerkende kracht verrekend.ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:31:
Heeft iemand hier eigenlijk al een zaak geopend bij De Geschillencommissie?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
https://www.acm.nl/system...an-tariefswijzigingen.pdf
Volges mij laat dit heel weinig ruimte voor eneco, ook mbt de TLV
[ Voor 17% gewijzigd door Srednier op 28-09-2022 20:04 ]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Klopt. Alleen gaat deze expliciet over tarieven en juist Eneco vindt de tlv geen tarief ...Srednier schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:03:
Dit is de besproken brief
https://www.acm.nl/system...an-tariefswijzigingen.pdf
Volges mij laat dit heel weinig ruimte voor eneco, ook mbt de TLV
Sterker nog de Branchevereniging Energie-Nederland zegt koelbloedig: De termijn voor het aankondigen van de tariefwijziging is helemaal niet in de wet vastgelegd, er géén sprake van een overtreding van de wet, alleen de opzegtermijn en die trekt ACM nu door", aldus een woordvoerder van de branchevereniging. (nu,nl)ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:26:
[...]
Klopt. Alleen gaat deze expliciet over tarieven en juist Eneco vindt de tlv geen tarief ...
Ik zeg: MAFIA praktijken. Hoogste tijd dat ze ook net zoals 'onderwereld' keihard aangepakt worden!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Welke van onderstaande brieven wordt bedoeld in dat artikel?
https://www.consuwijzer.n...even/elektriciteit-en-gas
Zijn er nog mensen die hun plan veranderd hebben in de volgende situatie: in sep/okt/nov/dec verwacht ik per saldo ongeveer 0 verbruik, dus ondanks de verlaging van de TLV was ik van plan om bij Eneco te blijven tot 31-12. Ik heb naar schatting zo'n 2000kWh tegoed van de afgelopen 3 maanden.
Nu gaan de tarieven hard omhoog, strikt genomen maakt dat voor mij niet zoveel uit tot 31-12, maar Eneco wordt geloof ik veruit de duurste qua stroom.
Uit principe weggaan en mijn overschot cashen? (los van of de TLV verlaging per 1-sep nog anders verrekend gaat worden nav de klachtenstroom)
Eneco heeft overigens ook de verlaging van de tarieven (incl de lagere TLV) per 1 juli niet gecommuniceerd. Ik heb sinds juni (start contract) nog nooit een email gehad van Eneco (behalve een maandelijks rapportje). Ik ga dus een driedubbele klacht indienen: TLV verlaging per 1 juli, TLV verlaging per september en nu weer de nieuwe tarieven, allemaal zonder enige communicatie
[ Voor 62% gewijzigd door Stefke op 29-09-2022 09:16 ]
De beredenering van de ACM is dat termijn van doorgeven tariefwijziging gekoppeld is aan de opzegtermijn van 30 dagen die weer in de wet vastgelegd is. Als je puntje 54 bekijkt van de RWE jurispudentie waarnaar wordt verwezen zul je zien dat eigenlijk alle ingrijpende wijzigingen vallen onder die 30 dagentermijn om zo de consument te beschermen. Het maakt dus niets uit of het beestje tarief heet of niet, als het een ingrijoende wijziging is geldt gewoon 30 dagen...ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:26:
[...]
Klopt. Alleen gaat deze expliciet over tarieven en juist Eneco vindt de tlv geen tarief ...
Als rekenvoorbeeld als je contract inging op 1 Juli en je op 1 Oktober uitstapt, is een periode van 91 dagen met bijvoorbeeld 1000 kWh teruglevering dan wordt de vergoeding:
Periode 1 Juli - 4 September: 66 dagen/91 dagen * 1000 kWh * 0.61425 euro/kWh = 446 euro
Periode 5 September - 30 September: 25 dagen/91 dagen * 1000 kWh * 0.09 euro/kWh = 25 euro
Kan iemand met eindafrekening bevestigen of dit inderdaad zo berekend wordt en geef daarbij aan of je meterstanden wel/niet deelt met Eneco.
Voor de zoveelste keer, Eneco zegt niet dat TLV geen 'tarief' is, maar dat TLV niet hetzelfde is als 'levertarief' en dat klopt. Er is geen discussie of de TLV een tarief kent of niet.ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:26:
[...]
Ik moet ook nog wachten bij Eneco tm 9 oktober.ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:31:
Heeft iemand hier eigenlijk al een zaak geopend bij De Geschillencommissie?
Starten we allemaal apart een zaak op of doen we het samen. Ik wil je wel gedeeltelijk sponsoren als je verliest
Voortaan dus bij een leverancier switch VAST leggen (email bevestiging van ze vragen/eisen) hoe / wat / wanneer ze tarieven / vergoedingen mogen/gaan wijzigen.ursusMaritimus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:26:
[...]
Dat is wat ík ga doen, dan heb je iets zwart op wit voor het volgende debacle.
Ook "dwingt" het ze na te denken of ze de concurrentie met "de andere" aan durven te gaan als we allemaal massaal naar de
BESTE KEUZE
overstappen en dat steeds herhalen als het gat met je huidige leverancier te groot geworden is.10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wanneer het aan staat gaat het netjes met de uitgelezen standen. Maar het is natuurlijk voor hun niet goed te doen, aangezien jij je meterstanden niet deelt. Dan wordt het gokken. Dit doen ze ook op 1 januari wanneer de tarieven wijzigen. Misschien met terugwerkende kracht verhuizen? Vooral een gevalletje 'principes hebben een prijs'.baseonth3road schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:40:
Bij mij staat het uitlezen van de energiemeter uit[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
https://www.seniorweb.nl/...ef_leden&utm_medium=email
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat mij betreft een afgesloten hoofdstuk en nooit geen Eneco meer voor mij.
Met de correcte TLV na 5/9?mb1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:17:
Geld van Eneco staat op m'n rekening!
Wat mij betreft een afgesloten hoofdstuk en nooit geen Eneco meer voor mij.
Yep, dat had ik al gepost dat de factuur klopte, nu hebben ze dus het bedrag ook daadwerkelijk uitbetaald.
Eigenlijk offtopic, want het gaat alleen over levertarieven
Maar wel een goed teken dat er iemand is die de oude tlv op de eindafrekening had voor de dagen vanaf 5 september t/m vertrek.
Ik weet dat de app historische/wisselende tarieven moeilijk weergeeft, maar mijn app geeft nog steeds over september een hoge tlv aan... 41ct overigens, omdat Eneco op 1 juli het tarief al verlaagd had, zonder communicatie ook.
[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 29-09-2022 22:08 ]
Waarschijnlijk heeft toch iemand van hogere hand zijn rekenmachine erbij gepakt, en berekent dat nú nog tegen de wet ingaan terwijl de ACM erbij betrokken is, dat dat een hele dure grap gaat worden.
Laat ze dan ook nog even kijken naar die aanpassing van de TLV.
De ACM mag daar wat mij betreft dan ook wel gelijk een boete voor opleggen + een onderzoek naar het bestuur van Eneco.
Ze hebben tenslotte toch publiekelijk toegegeven niet te voldoen aan de wet, maar een soort van eigen wet®elgeving te handhaven.
In vino veritas, in aqua sanitas
In beide gevallen kunnen ze dat gaan doen natuurlijk, maar eenieder kan dan overstappen naar een andere maatschappij met mogelijk lagere tarieven.Stefke schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:25:
Sja, boetes. Die rekenen ze dan toch gewoon door aan de klant? Ik las ook al dat ze de tarieven extra hoog gaan maken op de "verlate" ingangsdatum, zodat ze over de 2 resterende maanden toch evenveel vangen als oorspronkelijk van 1 oktober....
Dat is de deur die ze dichtgezet hebben door alleen dure modelcontracten aan te bieden voor nieuwe (overstappende) klanten.JohanNL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:47:
[...]
In beide gevallen kunnen ze dat gaan doen natuurlijk, maar eenieder kan dan overstappen naar een andere maatschappij met mogelijk lagere tarieven.
Dus overstappen is vanuit financieel oogpunt vaak niet verstandig.
Ja dat is echt schofterig. Zij plegen contractbreuk in jouw geval (want 1 jaar vast zo te zien) en daar slaan ze jou voor aanpadoempats schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
Tevens 50 euro boete op de eindnota gerekend!! Echt van de gekken dit
[Afbeelding]
[Afbeelding]

1. klacht tegen het niet en zeker niet tijdig vooraf informeren dat de terugleververgoeding verlaagd wordt. Bovendien strijdigheid met de overeenkomst, de eigen voorwaarden en de 30 dagen termijn die de ACM hanteert.
2. klacht tegen de factuur waar vanaf 5 september 9 cent gehanteerd wordt. Hier vorder ik dat het tarief conform de overeenkomst gebruikt wordt.
Op 1. heb ik uiteindelijk een melding gekregen dat ze er binnen 14 dagen op terug komen. Op 2. heb ik nog helemaal geen reactie gehad. De uitbetaling vindt volgende week plaats dus ben benieuwd. Ik vrees dat dit nog een lange discussie wordt met een bezoekje aan de geschillencommissie. Het gaat nog niet om 100 euro dus ik kan de tijd beter besteden als zzp'er maar principes zijn ook wat waard.
Eneco kan me ondertussen wel servicemails blijven sturen want ze willen weten waarom ik weg ben gegaan
Voorheen ging ik er vanuit dat enkel contracten voor onbepaalde tijd aangepast waren. Kan ik hier iets mee of is het pech hebben en moet ik het overschot maar in een elektrische kachel gooien?
Werkt de app bij jouw dan wel? Kan nog steeds niet met de app inloggendionj schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:46:
Ik heb een contract van Eneco voor 1 jaar. Kom er vannacht pas achter dat de prijzen ook voor deze contracten aangepast zijn, doordat ik het toevallig in de app zag staan (helemaal verstopt onder het overzicht van je huidige contract). Ik heb hier nooit een notificatie, mail of brief over ontvangen.
Voorheen ging ik er vanuit dat enkel contracten voor onbepaalde tijd aangepast waren. Kan ik hier iets mee of is het pech hebben en moet ik het overschot maar in een elektrische kachel gooien?
We proberen er allemaal wat mee te kunnen, iedereen heeft wel een klacht/bezwaar/ingebrekestelling/geschillencommissie verzoek openstaan, nog geen duidelijk vervolg.dionj schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:46:
Ik heb een contract van Eneco voor 1 jaar. Kom er vannacht pas achter dat de prijzen ook voor deze contracten aangepast zijn, doordat ik het toevallig in de app zag staan (helemaal verstopt onder het overzicht van je huidige contract). Ik heb hier nooit een notificatie, mail of brief over ontvangen.
Contract, zoals dat voor ons geldt, want geen update gekomen:
Artikel 18. Heeft u een klacht?
18.1 Heeft u een klacht over ons? Of
over het bedrag dat u betaalt voor
de kosten van de netbeheerder?
Stuur ons de klacht dan eerst
schriftelijk of digitaal. In onze
Kwaliteitscriteria staat hoe u dat
moet doen en hoe snel we uw
klacht behandelen
Vervolgens wordt er naar de kwaliteitscriteria verwezen, waarin het volgende wordt genoemd:
U ontvangt binnen twee werkdagen na ontvangst van uw klacht een
ontvangstbevestiging van Eneco.
• Uw klacht wordt binnen tien werkdagen (post) of binnen twee werkdagen (e-mail) na ontvangst inhoudelijk afgehandeld. Binnen deze
periode ontvangt u een oplossing en biedt Eneco haar excuses aan
indien blijkt dat uw klacht terecht is.
• In sommige gevallen kan de achtergrond van uw klacht erg complex
zijn en kan de hiervoor genoemde termijn niet gehaald worden. Zodra
bekend is dat de afhandeling langer gaat duren dan tien werkdagen,
krijgt u daarvan tijdig bericht en wordt daarbij de termijn aangegeven
waarbinnen u antwoord krijgt. Eneco verplicht zich binnen deze termijn
uw klacht af te handelen, door het aanbieden van een oplossing en
excuses indien blijkt dat uw klacht terecht is.
Graag informeer ik u over de voortgang van uw klacht betreffende de wijziging van de terugleververgoeding.
Allereerst wil ik u graag mijn excuses aanbieden voor de late reactie.
Uw klacht
Ik heb uw klacht in behandeling en ik ben uw dossierbehandelaar. Het is in het voordeel van beide partijen dat uw klacht op korte termijn wordt opgelost.
Ik wil u vragen om mij tot 10 oktober 2022 de tijd te geven om inhoudelijk reactie te geven op uw klacht.
Alvast bedankt voor uw geduld en ik wens u een fijne dag verder.
Vragen?
Heeft u nog vragen? U kunt mij bellen op telefoonnummer 010 - 8923094. Ik ben bereikbaar op maandag, dinsdag en vrijdag.
U kunt natuurlijk ook een reactie sturen op deze e-mail.
Ik wens u een mooie dag toe.
Met vriendelijke groet,
------------------------------------------------------------
Haha, ik heb alweer een mail terug gestuurd dat ik volgende week een antwoord verwacht, omdat inmiddels bijna een maand geleden eerst al werd gezegd dat ze er binnen 5 dagen op terug zouden komen, daarna werd het ineens 14 dagen, en nu nog weer 11 dagen uitstel. Haha koekoek.
Er is maar 1 juiste afhandeling, en dat weten ze maar al te goed.
En ze gaan maar lekker alle belkosten ook vergoeden.. haha.. niet geschoten altijd mis?
Geschillencommissie zal ook een lange adem worden, maar die heb ik wel hoor #principekwestie.
Ja schiet mij maar lek
Grappig. Ik had een uur geleden exact dezelfde mail in exact dezelfde bewoordingen van dezelfde mevrouw. We worden gewoon aan het lijntje gehouden en nemen denk ik aan dat we het op een gegeven moment wel zullen opgeven. Het zal dus inderdaad wel de geschillencommissie worden. Heeft iemand al zo'n stap ondernomen?NileZ_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:35:toon volledige bericht
Beste heer,
Graag informeer ik u over de voortgang van uw klacht betreffende de wijziging van de terugleververgoeding.
Allereerst wil ik u graag mijn excuses aanbieden voor de late reactie.
Uw klacht
Ik heb uw klacht in behandeling en ik ben uw dossierbehandelaar. Het is in het voordeel van beide partijen dat uw klacht op korte termijn wordt opgelost.
Ik wil u vragen om mij tot 10 oktober 2022 de tijd te geven om inhoudelijk reactie te geven op uw klacht.
Alvast bedankt voor uw geduld en ik wens u een fijne dag verder.
Vragen?
Heeft u nog vragen? U kunt mij bellen op telefoonnummer 010 - 8923094. Ik ben bereikbaar op maandag, dinsdag en vrijdag.
Met vriendelijke groet,
------------------------------------------------------------
Haha, ik heb alweer een mail terug gestuurd dat ik volgende week een antwoord verwacht, omdat inmiddels bijna een maand geleden eerst al werd gezegd dat ze er binnen 5 dagen op terug zouden komen, daarna werd het ineens 14 dagen, en nu nog weer 11 dagen uitstel. Haha koekoek.
Er is maar 1 juiste afhandeling, en dat weten ze maar al te goed.
En ze gaan maar lekker alle belkosten ook vergoeden.. haha.. niet geschoten altijd mis?
Geschillencommissie zal ook een lange adem worden, maar die heb ik wel hoor #principekwestie.
Het lijkt mij dat Eneco straks wel moet toegeven, want juridisch klopt het gewoon niet.
Boete??padoempats schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
Eindnota binnen. Net als velen 9c gerekend vanaf 5 september. Mn ingebrekestelling heeft nog niet geholpen, al zal dit volledig automatisch zijn. Wacht nog even de reactie daarop af.
Tevens 50 euro boete op de eindnota gerekend!! Echt van de gekken dit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het zijn tegenwoordig toch alleen maar variabele contracten??
en dan is opzeg termijn 1 maand?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 30-09-2022 17:07 ]
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Ja nu wel ja ( met uitzondering Innova ), maar vorig jaar kon het nog wel hoor, zelfs 3 en 5 jarige contracten.Hansieo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:54:
[...]
Boete??
Zojuist exact dezelfde mail binnengekregen.DeOS schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:05:
The saga continues....net binnen via de mail. Wel bijzonder weer want ik heb mijn eindafrekening al binnen dus ze weten al precies wat ik heb teruggeleverd.
***members only***
Dat is toch logisch als je voor een bepaalde prijs hebt ingekocht maar die prijs achteraf gezien tijdelijk niet door kunt berekenen terwijl je daar wel op gerekend had. Geld moet ergens vandaan komen.Stefke schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:25:
Ik las ook al dat ze de tarieven extra hoog gaan maken op de "verlate" ingangsdatum, zodat ze over de 2 resterende maanden toch evenveel vangen als oorspronkelijk van 1 oktober....
Hier nog nietsStefan_NL schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:52:
Hier ook de compensatie mail binnen gekregen
Ik had een jaarcontract sinds maart met TLV van 0,46c/kWhHansieo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:54:
[...]
Boete??
Overigens heb ik onverwacht een mail gekregen nav mijn telefoongesprek. Ze blijven zeggen dat ze het mogen aanpassen, komen met artikel waarbij ze zeggen, deze geldt niet, maar obv welk artikel het dan WEL kan komen ze maar niet.
Kreeg een heel verhaal dat ze naar 9c zijn gegaan juist vanwege duurzaamheid. Volgens mij snappen ze niet dat het daarmee enerzijds overschot ontzettend goedkoop maakt en dus maar beter bijna nutteloos opgemaakt kan worden dan dat je in je woning verder aanzet tot besparen. Dit zeggen ze:
Is toch echt te lachwekkend voor woorden of niet? We brengen de TLV omlaag, want de energietarieven stijgen.De hoge energietarieven dragen bij aan de beslissing van Eneco om de vergoeding nu terug te brengen naar 9 cent per kWh. De basis van dit besluit ligt hierin dat de terugleververgoeding niet direct een extra stimulans voor klanten vormt om te investeren in het vergroten van de duurzame energieopwek van een woning.

Ze hebben bij Eneco een of ander figuur bij de marketing zitten die zo de politiek in kan.padoempats schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:22:toon volledige bericht
[...]
Ik had een jaarcontract sinds maart met TLV van 0,46c/kWh
Overigens heb ik onverwacht een mail gekregen nav mijn telefoongesprek. Ze blijven zeggen dat ze het mogen aanpassen, komen met artikel waarbij ze zeggen, deze geldt niet, maar obv welk artikel het dan WEL kan komen ze maar niet.
Kreeg een heel verhaal dat ze naar 9c zijn gegaan juist vanwege duurzaamheid. Volgens mij snappen ze niet dat het daarmee enerzijds overschot ontzettend goedkoop maakt en dus maar beter bijna nutteloos opgemaakt kan worden dan dat je in je woning verder aanzet tot besparen. Dit zeggen ze:
[...]
Is toch echt te lachwekkend voor woorden of niet? We brengen de TLV omlaag, want de energietarieven stijgen.
Probeert te redden wat er te redden valt door te liegen! En wat een fantast.
Ik ben zo blij dat ik daar weg ben. (nu nog de eindrekening correct krijgen anders ook naar de geschillencomissie)

/f/image/0iAnK4IQXmgvMtpQgZ0vRmry.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen nacht om 2:15 ontvangen, kennelijk komt er geen persoon aan te pas. Maar dus ook afgerekend op 9 cent vanaf 5 september. terwijl ik na het indienen van een klacht een tarief gemeld kreeg van 0,09 cent. Zoals ik al aan Eneco had aangekondigd gaat dit rechtsreeks naa de geschillencomissie zonder nog een keer bezwaar te maken bij Eneco.
Hier hetzelfde.Srednier schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:05:
[Afbeelding]
Afgelopen nacht om 2:15 ontvangen, kennelijk komt er geen persoon aan te pas. Maar dus ook afgerekend op 9 cent vanaf 5 september. terwijl ik na het indienen van een klacht een tarief gemeld kreeg van 0,09 cent. Zoals ik al aan Eneco had aangekondigd gaat dit rechtsreeks naa de geschillencomissie zonder nog een keer bezwaar te maken bij Eneco.
Overigens beweren ze dat het om 180kwh gaat terwijl het 222 moet zijn.
21-09 een mail gehad dat ze nog 14 dagen bezig zijn om “ Wij zijn momenteel druk bezig met een vervolgprocedure voor u, en andere klanten.
Wij zullen u hierom binnen 14 dagen een terugkoppeling geven.”
Velen hebben de eindafrekening met 9 cent vanaf 5 september en een nog openstaande klacht.
Sommigen hebben direct een eindafrekening met de oude tlv, ook vanaf 5 september.
Overigens, zo'n beetje iedereen hier is inmiddels weer weg bij Eneco. Gaat lekker daar.
Gelukkig verkopen ze daar alle windstroom voor gasgestookte prijzen en lachen ze zich dus de ballen uit de broek over ons geneuzel.
Ik had hiervoor al een klacht ingediend, maar tot op heden nog steeds geen antwoord gehad. Die 14 dagen die zitten er volgens mij ook bijna op, dus ben benieuwd. 22 september dus ze hebben nog even. Eneco kennende zullen ze wel tot de laatste dag wachten.
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 01-10-2022 09:56 ]
De som die ze maken is dan -1000 + 300 = -700 Te ontvangen
terwijll het -1000 -3000 = -1300 te ontvangen moet zijn.
Uiteraard bezwaar tegen deze afrekening gemaakt en over de 9 cent stond al een klacht open. Gedoe!
[ Voor 10% gewijzigd door Mrk87 op 02-10-2022 13:29 ]
Mag hier ook wel staan, zo heb ik de klact bij de geschillencomissie getracht samen te vatten, maar zal voor iedereen wat verschillen:scoobs schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:04:
@Srednier zou je mij die via pm kunnen sturen? Ik heb Eneco de belofte gedaan het morgen te melden bij geschillencommissie.
Ik heb als bestanden er aan gevoegd:Ik heb een modelcontract voor stroom met eneco
hierop is een teruglevertarief van 61,425 ct/kWh
afgesproken. Eind augustus kwam Eneco in de
publiciteit dat dit tarief verlaagd zou worden, echter
heb ik hier geen persoonlijk bericht van gehad. Uit
informatie van hun website maak ik op dat het
nieuwe tarief dan niet voor mij geldt. Toch ben ik voor
de zekerheid overgestapt. 6-sept een mail gehad dat
tarief 0,09ct/kWh zou worden per 5-sept. Nu blijkt dat
op de afrekening dat per 5-sept een tarief van
9ct/kWh word gehanteerd zoals in de krant
gepubliceerd. Zoals in de klacht naar eneco
verwacht ik dat het oude tarief gehanteerd wordt
omdat het onmogelijk was om eerder over te
stappen.
1) contract (met modelcontract voorwaarden er in)
2) algemene voorwaarden eneco 2017
3) email correspondentie met eneco
4) mailtje eneco tarief 0,09cent/kWh van 6-sept
5) brief ACM over de 30 dagen termijnvoor wijziging tarieven
6) eindnota
=excuses
=wij zoeken naar een passende oplossing.
Wat is het beste adres of manier om ze tot spoed aan te manen, want van de chat bot is het antwoord ook gekomen van een klantenservice medewerker.
Ik ben inmiddels sinds 1/10 ook opgestapt
Geen flauw idee eigenlijk, voor mij was het nooit mijn idee dat ik Eneco iets kon laten doen wat me aanstond, laat staan met spoed. Wat ik gedaan heb is een klacht indienen met een voorstel tot oplossing zoals ACM aangeeft, bijna zeker wetende dat ze daar toch niet op ingaan. Daarna het geval voorleggen aan de geschillencomissie met een goede kans op slagen.Naalroc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:39:
Ik heb 1 x een klacht naar klantenservice gezonden (TLV geen bericht ontvangen betr. 5/9), die bevestigd is, en daarna een klacht ingediend via de chat, die ook bevestigd is, met alleen daarin :
=excuses
=wij zoeken naar een passende oplossing.
Wat is het beste adres of manier om ze tot spoed aan te manen, want van de chat bot is het antwoord ook gekomen van een klantenservice medewerker.
Ik ben inmiddels sinds 1/10 ook opgestapt
Gaat goed, bij mij zijn ze mijn borg van 400 euro voor t gemak maar vergeten te verrekenen.Mrk87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:27:
Ik heb ook de eindafrekening gehad. Naast het feit dat ze vanaf 5 september 9 cent gerekend hebben zonder mij daarover te informeren (wat ik ook zwart op wit in de mail heb laten bevestigen door een Eneco medewerker) zijn ze bij mij in de fout gegaan met de verrekening van de betaalde voorschotten. Mijn eindnota is negatief (laten we zeggen -1000) maar de voorschotten staan als plus erop (+300) Deze moeten natuurlijk ook negatief verrekend worden.
De som die ze maken is dan -1000 + 300 = -700 Te ontvangen
terwijll het -1000 -3000 = -1300 te ontvangen moet zijn.
Uiteraard bezwaar tegen deze afrekening gemaakt en over de 9 cent stond al een klacht open. Gedoe!
Beste puinhoop daar

En op welk (mail)adres heb je die klacht ingediend, en kwam er een reactie of een bevestiging van ontvangst?Srednier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:23:
[...]
Wat ik gedaan heb is een klacht indienen met een voorstel tot oplossing zoals ACM aangeeft, bijna zeker wetende dat ze daar toch niet op ingaan. Daarna het geval voorleggen aan de geschillencomissie met een goede kans op slagen.
klantenservice@eneco.com. En ja er kwam wel iets, zelfde gezeur als de rest hier, geen beweging tot een oplossing. Maar zoals ik eerder aangaf, volgens mij maakt het niets uit wat ze sturen, het gaat er om wat jij stuurtNaalroc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:52:
[...]
En op welk (mail)adres heb je die klacht ingediend, en kwam er een reactie of een bevestiging van ontvangst?
Daarom een klacht ingediend en inmiddels een mail van Eneco ontvangen dat ze gaan compenseren. Ze noemen geen bedrag, maar ik ga er vanuit dat ze compenseren tot het tarief van voor 05-09.
Wat een ontiegelijke rotzooi is het daar.Zimonia2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:49:
Ik weet niet of anderen dit al gepost hebben: Ik heb inmiddels een eindafrekening gehad met 9 cent vanaf 05-09.
Daarom een klacht ingediend en inmiddels een mail van Eneco ontvangen dat ze gaan compenseren. Ze noemen geen bedrag, maar ik ga er vanuit dat ze compenseren tot het tarief van voor 05-09.
De een wordt constant afgewimpeld, de ander hoort niets, weer een ander krijgt een schuldbekentenis, en anderen krijgen toezeggingen.

Wanneer heb je de klacht ingediend?Zimonia2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:49:
Ik weet niet of anderen dit al gepost hebben: Ik heb inmiddels een eindafrekening gehad met 9 cent vanaf 05-09.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Beste mevrouw, heer, Hartelijk dank voor uw bericht. Door extreme drukte kunnen wij momenteel niet tijdig op alle vragen/klachten reageren. Wel kan ik u het volgende mededelen. Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022. Op het moment dat bekend is wat u in september heeft teruggeleverd maken wij een persoonlijke berekening. Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten. Groet, Silvia Eneco webcare
Je krijgt over je netto teruglevering van geheel september de oude terugleververgoeding.ap3nr0ts schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:27:
Ik heb net dit gehad bij navraag om een reactie via Klachtenkompas. Ik wil het hier niet bij laten zitten overigens, gezien ik gewoon niet vind dat dit buiten mijn vaste contract valt. Iemand anders al een "nieuwe soort" reactie?
[...]
Dat is toch bijzonder royaal?
"op welke manier en met welk bedrag moeten we nog even zien"
hier, een bioscoopbon!
Blijft verwarrend 9ct ofwel 0,09 euro.
Dan is 9 c/kWh toch ruim 18x zoveelpadoempats schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:22:
Ik had een jaarcontract sinds maart met TLV van 0,46c/kWh
[ Voor 34% gewijzigd door LordSinclair op 03-10-2022 11:39 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Vind je? Het is zeker iets, maar ik vind nog steeds niet dat ze zomaar in een vast contract mogen knippen, maar ik niet boetevrij mag opzeggen. Voor het geld ben ik er sowieso niet mee bezig, het is pure ergernis en principes.Wolly schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Je krijgt over je netto teruglevering van geheel september de oude terugleververgoeding.
Shit word ik er zelf ook op gepaktLordSinclair schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
[...]
Dan is 9 c/kWh toch ruim 18x zoveel
Ik heb nooit een email gehad van 9ct/kWh alleen van 0,09ct/kWh. Maar wordt afgerekend op 9ct/kWh. Die verwarring komt niet van mij maar van Eneco. Komisch dat ik vanaf 26 september een TLV heb die meer als 1000x zo hoog is...LordSinclair schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
[...]
Dan is 9 c/kWh toch ruim 18x zoveel
De gang van zaken kan beter maar ik vind de compensatie meer dan redelijk.ap3nr0ts schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:36:
[...]
Vind je? Het is zeker iets, maar ik vind nog steeds niet dat ze zomaar in een vast contract mogen knippen, maar ik niet boetevrij mag opzeggen. Voor het geld ben ik er sowieso niet mee bezig, het is pure ergernis en principes.
Waar lees jij in dat bericht dat ze met het volledige TLV tarief compenseren?Wolly schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:30:
Je krijgt over je netto teruglevering van geheel september de oude terugleververgoeding.
Ik mag toch hopen van wel, maar ik lees alleen ze met een compensatie willen komen.
"Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022"
en
"met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten."
[ Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 03-10-2022 14:25 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Het bedrag is natuurlijk afhankelijk van aantal kWh teruggeleverd en tarief uit contract. Logisch dat ze het bedrag nog moeten bepalen. Het zou raar zijn als ze een ander tarief gaan hanteren dan in het contract. Lijkt mij geen handjeklapSmiGueL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Waar lees jij in dat bericht dat ze met het volledige TLV tarief compenseren?
[...]
Zoals ik het lees gaan ze de terugleververgoeding hanteren die je eerst had en kunnen ze het bedrag (logischerwijs) pas bepalen als ze de cijfers over geheel september beschikbaar hebben.SmiGueL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Waar lees jij in dat bericht dat ze het volledige tarief compenseren?
[...]
Je kan het ook lezen op de manier waarop jij het schrijft overigens
Ik ben wel benieuwd welk criterium ze gebruiken voor het selecteren wie ze dan willen compenseren zonder langs de geschillencomissie te gaan. Zal er straks wel weer een excuus mail komen dat ik dit bericht dan weer niet ontvangen heb ofzo...Wolly schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
Zoals ik het lees gaan ze de terugleververgoeding hanteren die je eerst had en kunnen ze het bedrag (logischerwijs) pas bepalen als ze de cijfers over geheel september beschikbaar hebben.
Je kan het ook lezen op de manier waarop jij het schrijft overigens
Geachte heer,
U heeft op 8 september een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.
Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert vanaf 5 september 2022 tot uw einddatum.
Wij maken een persoonlijke berekening op basis van uw eindnota. Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.
Vragen?
Het zal mij benieuwen wat dit voor persoonlijke berekening wordt dan
Degenen die een klacht hebben ingediend ja.padoempats schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
Het lijkt erop alsof ze zich hebben bekeerd en iedereen gaan compenseren
Er zullen er vast een heleboel zijn die dat niet doen, dus de winst voor Eneco is alsnog binnen...
Hier mijn bericht van Eneco:ap3nr0ts schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:27:
Ik heb net dit gehad bij navraag om een reactie via Klachtenkompas. Ik wil het hier niet bij laten zitten overigens, gezien ik gewoon niet vind dat dit buiten mijn vaste contract valt. Iemand anders al een "nieuwe soort" reactie?
[...]
++++++++++++++++++++++++++++++++++
U heeft op 13 september 2022 een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.
Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022. Op het moment dat bekend is wat u in september heeft teruggeleverd maken wij een persoonlijke berekening.
Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.
Met vriendelijke groet,
Onder teruglevering staat daar nu:
Vorige maand stond daar nog:Als je meer terug levert dan je verbruikt, dan heb je een "Overschot aan teruglevering". Hiervoor ontvang je een
terugleververgoeding. Hierover wordt geen Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie of btw vergoed. De teruglevergoeding kan
tussentijds wijzigen.
Ik heb geen mail ontvangen dat dit zou wijzigen noch dat ik een mail heb ontvangen waarin staat dat de voorwaarden wijzigen. Ik heb ook geen mail ontvangen over eventuele nieuwe tarieven, in mijn eneco staan ook mijn tarieven die vorige week golden. Ik heb wel een variabel contract (sinds 11 augustus). Schiet mij maar lek. Ik denk dat ik het "pas" ga merken als ik de jaar afrekening krijg dat ik niet meer het kale leveringstarief krijg" (ik hou netto misschien 400 kwh uur over, dus het is hooguit 150~200 eur, 9ct of 45ct) en dan pas mijn (mogelijk kansloze) beklag doe.Als je meer terug levert dan je verbruikt, dan heb je een "Overschot aan teruglevering". De terugleververgoeding hiervoor is de
hoeveelheid teruggeleverde stroom maal het teruglevertarief (dit is gelijk aan het kale enkeltarief). Hierover wordt geen energiebelasting,
opslag duurzame energie of btw vergoed.
Bent u het met de CDA-fractie eens dat de tarieven voor teruglevering van elektriciteit net zoals de tarieven voor levering van elektriciteit niet tussentijds aangepast mogen worden bij een vast contract voor bepaalde tijd? Heeft u signalen dat dit wél gebeurt?
Antwoord
Ik heb enkele signalen gekregen over het verlagen van de teruglevertarieven bij vaste contracten. In principe zijn de bepalingen in het afgesloten contract leidend. Bij een vast contract is het normaal gesproken dus niet mogelijk om de terugleververgoeding te wijzigen, tenzij in de algemene voorwaarden is voorzien in een uitzondering om tarieven voor het terugleveren van energie, in de situatie die op dat moment aan de orde is, aan te passen. Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen. Consumenten kunnen bij ACM ConsuWijzer terecht met de vraag hoe om te gaan met geschillen.
Ik heb de mogelijkheid om de TLV te wijzigen niet in de algemene voorwaarden van Eneco terug gevonden. Denkt iemand daar anders over?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Niks persoonlijks tegen jou of je redenering, maar als zelfs in dit forum-onderwerp al mensen zijn die “misschien een mailtje sturen”, kan je nagaan bij hoeveel klanten Eneco gewoon wegkomt met deze onzin…ybos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:25:
Ik heb ook mijn afrekening binnen. Uiteraard ook september voor 9 cent. Ik wacht de uitkomst hier even af en als het de moeite waard is dan ga ik ook nog even mailen. Thanks voor alle updates!
Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen.cville schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
In deze [url="https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?............. tenzij in de algemene voorwaarden is voorzien in een uitzondering om tarieven voor het terugleveren van energie, in de situatie die op dat moment aan de orde is, aan te passen. Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen. Consumenten kunnen bij ACM ConsuWijzer terecht met de vraag hoe om te gaan met geschillen.
[/i]
Ik heb de mogelijkheid om de TLV te wijzigen niet in de algemene voorwaarden van Eneco terug gevonden. Denkt iemand daar anders over?
En DAAR draait deze hele saga om, want niemand is geïnformeerd hierover, althans, IK niet.
Kloptdirkdeman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
Niks persoonlijks tegen jou of je redenering, maar als zelfs in dit forum-onderwerp al mensen zijn die “misschien een mailtje sturen”, kan je nagaan bij hoeveel klanten Eneco gewoon wegkomt met deze onzin…

Ik zou menen dat een TLV “gewoon” een tarief is en dat dus op dezelfde grond kan worden aangepast als de overige tarieven. Daar is ruimte voor in de algemene voorwaarden.cville schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
In deze kamerbrief van 2022-09-30 staat onder punt 16 het volgende:
Bent u het met de CDA-fractie eens dat de tarieven voor teruglevering van elektriciteit net zoals de tarieven voor levering van elektriciteit niet tussentijds aangepast mogen worden bij een vast contract voor bepaalde tijd? Heeft u signalen dat dit wél gebeurt?
Antwoord
Ik heb enkele signalen gekregen over het verlagen van de teruglevertarieven bij vaste contracten. In principe zijn de bepalingen in het afgesloten contract leidend. Bij een vast contract is het normaal gesproken dus niet mogelijk om de terugleververgoeding te wijzigen, tenzij in de algemene voorwaarden is voorzien in een uitzondering om tarieven voor het terugleveren van energie, in de situatie die op dat moment aan de orde is, aan te passen. Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen. Consumenten kunnen bij ACM ConsuWijzer terecht met de vraag hoe om te gaan met geschillen.
Echter, twee kanttekeningen:
1. Er is ook de afspraak ik ‘oude’ contracten dat TLV=kale LT. Van die afspraak kan Eneco m.i. niet zomaar afwijken.
2. Eneco heeft kennelijk zelf tegen verschillende tweakers gezegd dat de TLV geen tarief is ‘en dat Eneco het daarom mag wijzigen’. Ik zou menen dat als het geen tarief is, er überhaupt geen wijzigingsgrond is overeengekomen. Ben dan wel heel benieuwd naar Eneco’s juridische redenatie.
Ik heb geen nieuwe of andere voorwaarden gekregen van Eneco. Voor mij geld dan ook nog steeds; tlv is gelijk aan het kale levertarief normaal.cville schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
In deze kamerbrief van 2022-09-30 staat onder punt 16 het volgende:
Antwoord
Hierover gaat dan ook mijn discussie met Eneco. Niet over een verlaging maar dat de tlv niet meer gelijk is aan het levertarief.
Ik ben het niet met je eens: dit forum heet "Eneco snoeit in de terugleververgoeding" en dat is precies mijn probleem. Ik heb een jaarcontract maar ben wel geïnformeerd, zij het binnen 9 dagen en niet binnen 30 dagen. Ik wil gewoon de overeengekomen TLV en niet 9 cent/kWh tot einde looptijd contract - bij mij 2023-02-01.Naalroc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen.
En DAAR draait deze hele saga om, want niemand is geïnformeerd hierover, althans, IK niet.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Er zijn ook mensen met een vast contract zoals cville, daar is de saga echt een andere.Naalroc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Leveranciers dienen hun afnemers dan tijdig op de hoogte te stellen.
Gaat dit nou ook een keer bij de geschillencomissie tercht komen dan? TLV is geen tarief dus kan maar lukraak gewijzigd worden bij een vast contract. amehoela.
Ben je dan ook geïnformeerd dat je Voorwaardenoverzicht (onderdeel van je jaarcontract) is gewijzigd?cville schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:44:
[...]
Ik ben het niet met je eens: dit forum heet "Eneco snoeit in de terugleververgoeding" en dat is precies mijn probleem. Ik heb een jaarcontract maar ben wel geïnformeerd, zij het binnen 9 dagen en niet binnen 30 dagen. Ik wil gewoon de overeengekomen TLV en niet 9 cent/kWh tot einde looptijd contract - bij mij 2023-02-01.
Ik heb een jaarcontract tot 29 januari en geen bericht ontvangen over gewijzigde TLV óf een gewijzigd voorwaardenoverzicht.
In het voorwaardenoverzicht staat bij mij dat de TLV gelijk is aan het kale tarief, ex btw enz.
This post was created with 100% recycled electrons
Zojuist toch ook maar even een mailtje naar klantenservice@eneco.com gestuurd want nooit een email ontvangen van gewijzigde (teruglever)tarieven en dat scheelt me tussen 5 en 22 september toch 340 euro. Nu maar even afwachten hoe snel ze reageren en hoe moeilijk/makkelijk het gaat.
Je weet nu in ieder geval dat ik het oude tarief al heb gekregen (beloofd althans) voor september, en 1 iemand hier kennelijk zelfs voor de rest van zijn contract. Daar vraag ik nu zelf ook om, gezien ik nog steeds niks via officiële wegen heb vernomen.rube schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:41:
Vandaag de uitbetaling van de eindafrekening (t/m 22 september) ontvangen.
Zojuist toch ook maar even een mailtje naar klantenservice@eneco.com gestuurd want nooit een email ontvangen van gewijzigde (teruglever)tarieven en dat scheelt me tussen 5 en 22 september toch 340 euro. Nu maar even afwachten hoe snel ze reageren en hoe moeilijk/makkelijk het gaat.